Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 05:35
EcoR schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:31:
[...]
Ik was lui, heb bij plaatsing gewoon dat als extraatje erbij geëist, was geen probleem dus zij hebben dat alsnog voor mij gedaan, echt niet dat het hen zelf 100 euro kost.
Extra erbij eisen is wel een goede. Als niet lukt doe ik het zelf wel.

Moet nu ook al BTW aangifte doen voor BV dus dat lukt wel. En formuliertje invullen en ontheffing aanvragen zal ook nog wel lukken. :9

• JustinoFTW
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 02-04 16:55
Ik heb zojuist mijn factuur ontvangen voor de panelen.
Deze zal via de duurzaamheidslening lopen, maar de btw-teruggave moet ik zelf doen.

Nu heb ik het formulier Opgaaf zonnepaneelhouders voor mij, met de optie "Wilt u de kleineondernemingsregeling toepassen?"

Nu zie ik op de volgende pagina "Zonnepanelen 2019" dat ik mag kiezen
Aangezien ik toch mijn hele dak vol leg, heb ik verder geen 2e btw teruggave meer nodig.

Ik vul dan gok ik Ja in?
Neem aan dat daar verder geen kosten achteraf bij verstopt zitten

[Voor 37% gewijzigd door JustinoFTW op 12-12-2019 14:45]

5120Wp Oost/West - PV Output

• Roy003
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 13-02 11:32
Highfive95 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:26:
Nog even weekje wachten op 1 offerte en dan kan ik ook de knoop doorhakken voor de panelen. Nu worden deze pas in 2020 op het dak gelegd. Nu ben ik even naar de BTW teruggave aan het kijken.

Bedrijf biedt dit aan voor €100,00, maar volgens mij is dat prima zelf te doen. Is het echt een kwestie van aanmelden en BTW aangifte doen?
Prima zelf te doen idd.

• Roy003
JustinoFTW schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:06:
Ik heb zojuist mijn factuur ontvangen voor de panelen.
Deze zal via de duurzaamheidslening lopen, maar de btw-teruggave moet ik zelf doen.

Nu heb ik het formulier Opgaaf zonnepaneelhouders voor mij, met de optie "Wilt u de kleineondernemingsregeling toepassen?"

Nu zie ik op de volgende pagina "Zonnepanelen 2019" dat ik mag kiezen
Aangezien ik toch mijn hele dak vol leg, heb ik verder geen 2e btw teruggave meer nodig.

Ik vul dan gok ik Ja in?
Neem aan dat daar verder geen kosten achteraf bij verstopt zitten
Heb ook JA ingevuld aangezien ik maar 1 keer de BTW terug wil vragen. Formulier opgave zonnepaneelhouders is inmiddels ontvangen bij de belastingdienst. Hierna krijg je eerst een vaststelling belastingplicht in de bus. Let op dat je eerst een nieuw rekeningnummer toevoegd in mijn belastingdienst zakelijk. Ze gaan niet automatisch uit van je standaard rekeningnummer voor de belasting.
Ik ben nu aan het wachten tot ik een bericht krijg om aangifte te doen.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Ik heb mijn aanmeldformulier (oude versie) opgestuurd en als reactie een aangifteformulier gekregen. Krijg ik alsnog de inloggegevens om het online in te vullen of moet ik op papier aangifte doen?

Edit: volgens mij omdat ik wat te laat ben moet ik met terugwerkende kracht aangifte doen. Zal het formulier wel invullen en posten.

[Voor 25% gewijzigd door Tsurany op 14-12-2019 23:26]

• BertP
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 28-03 07:42
Via onze buurtapp werd ik gewezen op dit artikel: https://www.wvdb.nl/nl/ac...zonnepanelen-op-nieuwbouw

Wij hebben de BTW van aanschaf en installatie afgelopen jaar teruggevraagd maar ik vroeg mij af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben i.c.m. nieuwbouw?

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 22:40

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Heb een groot deel van dit topic doorgenomen, maar kan niet exact vinden wat ik zoek.
Misschien herkent iemand deze situatie en heeft met succes BTW teruggekregen en wil mij adviseren.

2003 (!): zonnepanelen geplaatst. Uiteraard geen BTW toen teruggevraagd, was nog niet mogelijk.
2015: installatie verplaatst en nieuwe panelen geplaatst
2016: BTW teruggevraagd en ontvangen
2016: ontheffing aangifte aangevraagd en is verleend

Ik wil over mijn 1e installatie nu alsnog BTW terugvragen en heb gelukkig alle gegevens nog. Omdat ik al een BTW nummer heb en kan inloggen bij de Belastingdienst, zou ik verwachten dat ik gewoon in dat portaal aangifte kan doen over 2003.
Of zie ik iets over het hoofd?

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Deze week een offerte gekregen voor panelen die geplaatst worden in 2020.

Ik lees nu net dat de KOR regeling voor 2020 weer wijzigt (lang leven NL en elk jaar andere regeltjes)
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen
Ik ga nog zonnepanelen kopen in 2020 of later
Ik ben een particulier. Ik heb geen onderneming zoals een eenmanszaak, een bv of vof.
Ik heb een eenmanszaak (we bedoelen hier niet of u ondernemer bent omdat u de btw over zonnepanelen hebt teruggevraagd.
Ik heb een bv of een vof.
De onderneming gaat de zonnepanelen kopen.
Ik koop de zonnepanelen als particulier.
Nu staat er bij 2020 een verschil tussen particulier of ik heb een eenmanszaak/BV, echter kom je bij beide gewoon op dezelfde particulier pagina uit.
https://www.belastingdien...epanelen-terugvragen-2020

Lekker onduidelijk. Maar goed gewoon KOR toepassen en btw terugvorderen dus.

• duimp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 06:24
Net zonnepanelen laten plaatsen en nu de belasting invullen. Zoals ik hierboven lees gewoon ja aanvinken bij KOR?

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:39
Joepla schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:41:
Heb een groot deel van dit topic doorgenomen, maar kan niet exact vinden wat ik zoek.
Misschien herkent iemand deze situatie en heeft met succes BTW teruggekregen en wil mij adviseren.

2003 (!): zonnepanelen geplaatst. Uiteraard geen BTW toen teruggevraagd, was nog niet mogelijk.
2015: installatie verplaatst en nieuwe panelen geplaatst
2016: BTW teruggevraagd en ontvangen
2016: ontheffing aangifte aangevraagd en is verleend

Ik wil over mijn 1e installatie nu alsnog BTW terugvragen en heb gelukkig alle gegevens nog. Omdat ik al een BTW nummer heb en kan inloggen bij de Belastingdienst, zou ik verwachten dat ik gewoon in dat portaal aangifte kan doen over 2003.
Of zie ik iets over het hoofd?
Nee, ze moeten een aangifte klaar zetten voordat je deze kan invullen. Waarschijnlijk moet je deze op papier invullen ipv portaal.
Maar ik dacht dat een tijdje geleden de termijn is gewijzigd hoelang met terugwerkende kracht je deze nog kan indienen. Ik zou zeggen bel de belastingtelefoon.

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:47
duimp schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:50:
Net zonnepanelen laten plaatsen en nu de belasting invullen. Zoals ik hierboven lees gewoon ja aanvinken bij KOR?
Ja. Ik heb belastingdienst zelf opgebeld met de vraag.

• duimp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 06:24
Ok dank je

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:55
BertP schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:17:
Via onze buurtapp werd ik gewezen op dit artikel: https://www.wvdb.nl/nl/ac...zonnepanelen-op-nieuwbouw

Wij hebben de BTW van aanschaf en installatie afgelopen jaar teruggevraagd maar ik vroeg mij af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben i.c.m. nieuwbouw?
Ik ben ook geinteresseerd, ik ga denk ik in ieder geval een suppletie indienen, moet voor 31/12 omdat een gedeelte bij mij uit 2014 is.

Er is wel een recente uitspraak, dus na bovenstaande arrest:
https://btwjurisprudentie...uwkosten-nieuwbouwwoning/

waarin het afgewezen wordt. Ik neem aan dat daarin de uitspraak van de HR is meegenomen... dus dan zou er vrij weinig kans zijn.

Het gaat natuurlijk vrij snel om grote bedragen, ik heb 43m2 pv, dus dan is dan omgerekend 18 procent van de btw van de aanneemsom en de grond.

Je zou verwachten dat er veel meer over geschreven wordt.

Ik heb nog wat zitten spitten en zowiezo staat de belastingdienst op het standpunt dat er geen recht is. Je kunt dus alleen bezwaar maken tegen een eerder aangifte en moet dat tijdig doen. De fiscus is niet voornemens om ambtshalve zaken in behandeling te nemen. In de praktijk betekent dit dat je er heel snel bij moet zijn. In mijn casus denk ik dat ik kansloos ben. Over 2014 heb ik geen aangifte gedaan, de pv lag er nog niet op en in die periode is het grootste gedeelte van de aanneemsom gefaktureerd.

• bjorn_van_dijk
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 23-12-2019
September panelen in eigen beheer aangeschaft.

20 panelen 310 WP Bluesun
Omnik 3fase 5K 2-TL
Incl bedrading, Cat6 UTP. 60 meter 5-aderig draad 4mm2
Automaten meterkast (extra groepen) enz enz.

Totaal kleine 4200,-- incl BTW.
Oktober alvast aangemeld bij de fiscus als ondernemer (zie stappenplannen op internet)
November de boel aangesloten.
November ook de papieren ingevuld bij de fiscus, BTW, minus het vooraf vastgesteld forfait.
Hierbij GEEN (losse) facturen bijgevoegd. Gewoon bedragen ingevuld en afgewacht.

BINNEN 2 maanden reactie.
Vrijstelling gekregen voor verdere BTW-aangiftes en....ik krijg bijna 800,-- BTW terug.

Kortom: Binnen 3 maanden was het gepiept.
Fluitje van een cent.

Rekeningen wel bewaren, voor het geval dan...maar kennelijk kijkt de fiscus niet zou nauw.

Gr
Bjorn

• BertP
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 28-03 07:42
jerh schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:53:
[...]

Ik ben ook geinteresseerd, ik ga denk ik in ieder geval een suppletie indienen, moet voor 31/12 omdat een gedeelte bij mij uit 2014 is.

Er is wel een recente uitspraak, dus na bovenstaande arrest:
https://btwjurisprudentie...uwkosten-nieuwbouwwoning/

waarin het afgewezen wordt. Ik neem aan dat daarin de uitspraak van de HR is meegenomen... dus dan zou er vrij weinig kans zijn.

Het gaat natuurlijk vrij snel om grote bedragen, ik heb 43m2 pv, dus dan is dan omgerekend 18 procent van de btw van de aanneemsom en de grond.

Je zou verwachten dat er veel meer over geschreven wordt.

Ik heb nog wat zitten spitten en zowiezo staat de belastingdienst op het standpunt dat er geen recht is. Je kunt dus alleen bezwaar maken tegen een eerder aangifte en moet dat tijdig doen. De fiscus is niet voornemens om ambtshalve zaken in behandeling te nemen. In de praktijk betekent dit dat je er heel snel bij moet zijn. In mijn casus denk ik dat ik kansloos ben. Over 2014 heb ik geen aangifte gedaan, de pv lag er nog niet op en in die periode is het grootste gedeelte van de aanneemsom gefaktureerd.
Ja een suppletie kan nooit kwaad, als ze daarna uitbetalen kan je het altijd op een rekening laten staan en niet aankomen tot het helemaal afgerond is. Het gaat inderdaad vrij snel om forse bedragen, wel gek overigens dat in bovenstaande zaak de rechter niet de uitspraak van de hoge raad volgt.

• Roy003
bjorn_van_dijk schreef op maandag 23 december 2019 @ 20:50:
September panelen in eigen beheer aangeschaft.

20 panelen 310 WP Bluesun
Omnik 3fase 5K 2-TL
Incl bedrading, Cat6 UTP. 60 meter 5-aderig draad 4mm2
Automaten meterkast (extra groepen) enz enz.

Totaal kleine 4200,-- incl BTW.
Oktober alvast aangemeld bij de fiscus als ondernemer (zie stappenplannen op internet)
November de boel aangesloten.
November ook de papieren ingevuld bij de fiscus, BTW, minus het vooraf vastgesteld forfait.
Hierbij GEEN (losse) facturen bijgevoegd. Gewoon bedragen ingevuld en afgewacht.

BINNEN 2 maanden reactie.
Vrijstelling gekregen voor verdere BTW-aangiftes en....ik krijg bijna 800,-- BTW terug.

Kortom: Binnen 3 maanden was het gepiept.
Fluitje van een cent.

Rekeningen wel bewaren, voor het geval dan...maar kennelijk kijkt de fiscus niet zou nauw.

Gr
Bjorn
Het verbaasde mij ook dat ik nergens een factuur moest bijvoegen? Hoe wordt dit precies gecontroleerd eigenlijk? Anyway heb precies 1 maand geleden het formulier zonnepaneelhouders opgestuurd, na een aantal brieven in de bus gekregen (wachtwoord etc.) vorige week vrijdag (digitaal) aangifte gedaan.
Volgens de belastingdienst site krijg ik nu eerst een brief teruggaafbeschikking en dan 2 weken later het geld op mijn rekening?
We wachten rustig af, al bij al best vlot allemaal.

• Thalaron
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 00:02
Roy003 schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:47:
[...]
Het verbaasde mij ook dat ik nergens een factuur moest bijvoegen? Hoe wordt dit precies gecontroleerd eigenlijk?
Ik vermoed dat ze bij twijfel zullen controleren? Of wellicht steekproeven uitvoeren?
en dan 2 weken later het geld op mijn rekening?
Dat zou leuk zijn maar ik vermoed dat 2 weken later, zeker met de wetenschap dat veel mensen deze en volgende week vrij hebben/nemen, erg optimistisch is(?).

Ik geloof dat ik ergens gelezen had dat het tussen 2 en 8 weken zou duren.

Ikzelf heb het ingediend na circa een half uur/drie kwartier toen ik bericht kreeg (via e-mail) dat ik aangifte kon doen. Wellicht dat ik hierdoor vrij snel aan de beurt ben :+

D3 Profile - <GoT>Narada#2663 - 5,49 kWp (18x 305Wp Denim glas-glas (3 plat- / 15 schuindak) i.c.m. SolarEdge SE5K op 3-fase / Zuid-Oost)

• Joepla

Joepla

jobr schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:46:
[...]
Nee, ze moeten een aangifte klaar zetten voordat je deze kan invullen. Waarschijnlijk moet je deze op papier invullen ipv portaal.
Maar ik dacht dat een tijdje geleden de termijn is gewijzigd hoelang met terugwerkende kracht je deze nog kan indienen. Ik zou zeggen bel de belastingtelefoon.
Gisteren even gebeld met ze. Inderdaad wordt het een papieren aangifte. Het schijnt dat er geen termijn is vastgelegd, waardoor de hoge raad heeft geoordeeld dat je ook van hele oude installaties BTW kan terugvragen.

Vandaag even een brief op de bus doen. Ouderwets gedoe eigenlijk, heb je een digitale omgeving, verwachten ze een brief en dat je daarna ook weer op papier de boel invult.

• jobr
Roy003 schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:47:
[...]

Het verbaasde mij ook dat ik nergens een factuur moest bijvoegen? Hoe wordt dit precies gecontroleerd eigenlijk?
Net zoals bij al je andere aangiftes. Hoef je toch ook geen bewijs materiaal te leveren, totdat ze er om vragen.
Je kunt achteraf nog controle krijgen. Dus alles minimaal 5 jaar bewaren.

• Roy003
jobr schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:51:
[...]

Net zoals bij al je andere aangiftes. Hoef je toch ook geen bewijs materiaal te leveren, totdat ze er om vragen.
Je kunt achteraf nog controle krijgen. Dus alles minimaal 5 jaar bewaren.
Geen idee 😁 woon nog maar 2 jaar in Nederland, breng alles zo bij de boekhouder binnen en dan hoor ik het wel. Veel dingen qua belasting zijn hier toch net ff wat anders dan in Belgie. Dat je hier de btw kunt terug vragen op zonnepanelen is een voordeel natuurlijk 😉.

Grt.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 02:21

Erasmo

Laadpaaljager

Joepla schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:14:
[...]

Gisteren even gebeld met ze. Inderdaad wordt het een papieren aangifte. Het schijnt dat er geen termijn is vastgelegd, waardoor de hoge raad heeft geoordeeld dat je ook van hele oude installaties BTW kan terugvragen.

Vandaag even een brief op de bus doen. Ouderwets gedoe eigenlijk, heb je een digitale omgeving, verwachten ze een brief en dat je daarna ook weer op papier de boel invult.
Oh? Dan maar even de rekening opduiken van mijn set uit 2010.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• grote_oever
Joepla schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:14:
[...]

Ik heb ook papieren aangifte gekregen, maar een week later krijg ik een brief met een inlogcode online aangifte te doen.

• Joepla

Joepla

Erasmo schreef op woensdag 25 december 2019 @ 16:42:
[...]

Oh? Dan maar even de rekening opduiken van mijn set uit 2010.
Zou ik zeker doen, maar eerst zien dat het echt werkt.
grote_oever schreef op woensdag 25 december 2019 @ 16:46:
[...]

Ik heb ook papieren aangifte gekregen, maar een week later krijg ik een brief met een inlogcode online aangifte te doen.
Ok, even kijken wat hier gaat gebeuren...

• maxkranendijk
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23-03 15:24
Beste P_Tingen en andere tweakers. Ik wil graag ook zonnepalen + mijn groepenkast (is super oud) vervangen. Iemand tips welk bedrijf beide doet? Hier een lokale partij die in Utrecht adviseert vervangt geen groepenkasten en ik wil beide door 1 partij laten doen.

Ik wil namelijk ook de btw afstrekken van beide en gebruik maken van de subsidie regeling (https://www.rvo.nl/subsid...e-duurzame-energie-isde).

Dan krijg ik dus 21% btw en 20% --> 41% terug van het bedrag?

• ferrykoets
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 27-03 22:09
@maxkranendijk op zonnepanelen zit geen subsidie anders dan de 21% btw aftrek

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 02-04 15:35
ferrykoets schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:15:
@maxkranendijk op zonnepanelen zit geen subsidie anders dan de 21% btw aftrek
Vergeet de salderingsregeling niet! In de winter voor dezelfde prijs stroom mogen inkopen als waarvoor je je overschot in de zomer (als de vrije stroomprijs nagenoeg nul is) op het net dumpt, is een hele dikke subsidie.

• mescie
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 02-04 13:01
Ik ben bezig met de BTW teruggave van onze zonnepanelen installatie die standaard op onze nieuwbouw woning zijn gemonteerd (totaal 4 stuks), het formulier wijst zichzelf aardig alleen raak ik een beetje in de war van de KOR.

Zeg ik het goed dat als ik binnen 3 jaar alsnog wil uitbreiden naar meer panelen zeg 8 of 12 stuks dat het dan beter is om niet voor de KOR te kiezen zodat ik over die nieuwe toekomstige installatie ook de BTW terug kan vragen?

• grote_oever
mescie schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:53:
Ik ben bezig met de BTW teruggave van onze zonnepanelen installatie die standaard op onze nieuwbouw woning zijn gemonteerd (totaal 4 stuks), het formulier wijst zichzelf aardig alleen raak ik een beetje in de war van de KOR.

Zeg ik het goed dat als ik binnen 3 jaar alsnog wil uitbreiden naar meer panelen zeg 8 of 12 stuks dat het dan beter is om niet voor de KOR te kiezen zodat ik over die nieuwe toekomstige installatie ook de BTW terug kan vragen?
Voor en nadelen staan op de site van belasting dienst vermeld: https://www.belastingdien...-zonnepanelen-terugvragen

Je moet je als particulier dus aanmelden voor de KOR. Want inderdaad een lock van 3 jaar inhoud. Volgens mij moet je met name een organisatie zijn om je niet aan te melden voor de KOR.

• Viper®
  • Niet online
grote_oever schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:19:
[...]

Voor en nadelen staan op de site van belasting dienst vermeld: https://www.belastingdien...-zonnepanelen-terugvragen

Je moet je als particulier dus aanmelden voor de KOR. Want inderdaad een lock van 3 jaar inhoud. Volgens mij moet je met name een organisatie zijn om je niet aan te melden voor de KOR.
Apart, want als je meedoet met de KOR kan je alsnog extra panelen nemen
U doet mee met de KOR en u wilt nieuwe aankopen doen. Bijvoorbeeld een 2e set zonnepanelen.
https://www.belastingdien...r-en-nieuwe-aankopen-doen

• jobr
Viper® schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:47:
[...]

Apart, want als je meedoet met de KOR kan je alsnog extra panelen nemen

[...]

https://www.belastingdien...r-en-nieuwe-aankopen-doen
Ik zou iets verder lezen dan alleen de titel :)
Alleen in het jaar van de eerste aanschaf dus wel. 3 jaren daarna niet meer.

[Voor 7% gewijzigd door jobr op 12-01-2020 19:42]

• Viper®
  • Niet online
jobr schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:41:
[...]

Ik zou iets verder lezen dan alleen de titel :)
Alleen in het jaar van de eerste aanschaf dus wel. 3 jaren daarna niet meer.
klopt je hebt gelijk. de KOR gaat lopen het jaar na je de panelen aangeschaft hebt.

• Sjakieskelet
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 22-01 14:29
In oktober 2019 aangemeld bij belastingdienst als ondernemer om de BTW op het PV-systeem terug te vragen.

Rekeningnummer netjes bevestigd in het online portal van de BD en de BTW-aangifte via het papieren formulier ingevuld en opgestuurd.

Nu een brief binnen gekregen van de BD dat er ook een aangifte online klaar staat over Q4 2019

Moet deze ook worden ingevuld? en met welke bedragen? Lijkt me dubbelop?

• Tsurany
  • Niet online
@Sjakieskelet als er een aangifte staat moet deze altijd ingevuld worden. Welke aangifte heb je nu gedaan, is dat Q4 of Q3? Als je de Q3 aangifte hebt gedaan moet je nog de Q4 aangifte invullen, daarbij kan je gewoon aangeven dat je niks aan te geven hebt.

• Sjakieskelet
Bedankt Tsurany voor je snelle reactie

(roze)Papieren formulier ging ook over Q4. Hier heb ik de juiste bedragen opgenomen van de factuur en het forfait.

Ik denk dus dat de formulieren (de digitale en papieren versie) elkaar hebben gekruist.

Als goed begrijp moet ik de digitale versie van Q4 ook gewoon invullen en opgeven dat er niks aan te geven is, aangezien ik het via het roze papier al heb opgestuurd.

• Tsurany
  • Niet online
@Sjakieskelet in dat geval moet je even goed kijken, je kan namelijk aangeven dat je al eerder aangifte hebt gedaan over dit kwartaal, dan krijg je waarschijnlijk andere vragen. Neem anders voor de zekerheid even contact op met de belastingdienst, je wilt niet dat je nu je andere aangifte overschrijft.

• jobr
Sjakieskelet schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:39:
Bedankt Tsurany voor je snelle reactie

(roze)Papieren formulier ging ook over Q4. Hier heb ik de juiste bedragen opgenomen van de factuur en het forfait.

Ik denk dus dat de formulieren (de digitale en papieren versie) elkaar hebben gekruist.

Als goed begrijp moet ik de digitale versie van Q4 ook gewoon invullen en opgeven dat er niks aan te geven is, aangezien ik het via het roze papier al heb opgestuurd.
Of ze hebben het formulier niet gekregen of weggemaakt. Beide gaan over Q4 dus ik zou het gewoon identiek invullen. Weet je tenminste zeker dat je het gaat krijgen.

• Sjakieskelet
Uiteindelijk bleek dat het roze formulier dat ik had ingevuld over Q3 ging. Deze was nog niet in behandeling genomen en daarom is er ook een BTW-aangifte over Q4 klaar gezet in mijn portaal.

Volgens de BD moest ik deze gewoon invullen en bij de vraag ''heeft u iets aan te geven'' nee invullen.

Als het goed is worden er in het vervolg geen aangiftes digitaal klaar gezet.

• SamualL
  • Laatst online: 29-01 18:41
Lees binnen deze topic veel over het terugvragen van de BTW van zonnepanelen als particulier of als ondernemer, maar weinig over de administratieve last die je erbij krijgt.

Weet niet of dit de juiste topic is voor mijn vraag, maar hoe ga je om met de teruglevering en je bent ZZP'er op hetzelfde adres geregistreerd waar je woont. De zonnepanelen heb ik privé aangeschaft en horen niet tot de onderneming (moest wel opnemen in de boekhouding). De Btw-teruggave is inmiddels ontvangen.

Volgens de regels van de belasting mag je dan niet de tabel hanteren voor het fortaitbedrag en dus BTW moet afdragen over de opgewekte energie en een deel voor privé gebruik opgeven. Dat laatste zou bij de aangifte ergens bij vraag 1d worden opgegeven.

Wat ik niet begrijp is waarom ik uberhaubt een deel als privé moet opgeven. Kan iemand mij dat uitleggen en zou het anders niet beter zijn om bij contractvernieuwing het op naam van partner te zetten en die vervolgens BTW-vrijstelling aanvragen?

• SunriseBGN
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 04:34
SamualL schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:05:
Lees binnen deze topic veel over het terugvragen van de BTW van zonnepanelen als particulier of als ondernemer, maar weinig over de administratieve last die je erbij krijgt.

Weet niet of dit de juiste topic is voor mijn vraag, maar hoe ga je om met de teruglevering en je bent ZZP'er op hetzelfde adres geregistreerd waar je woont. De zonnepanelen heb ik privé aangeschaft en horen niet tot de onderneming (moest wel opnemen in de boekhouding). De Btw-teruggave is inmiddels ontvangen.

Volgens de regels van de belasting mag je dan niet de tabel hanteren voor het fortaitbedrag en dus BTW moet afdragen over de opgewekte energie en een deel voor privé gebruik opgeven. Dat laatste zou bij de aangifte ergens bij vraag 1d worden opgegeven.

Wat ik niet begrijp is waarom ik uberhaubt een deel als privé moet opgeven. Kan iemand mij dat uitleggen en zou het anders niet beter zijn om bij contractvernieuwing het op naam van partner te zetten en die vervolgens BTW-vrijstelling aanvragen?
Ik heb hier eind vorig jaar een avond informatie over ingewonnen, verbeter mij als iets niet juist is. Onderstaand betreft een eenmanszaak, voor bijvoorbeeld een bv gelden weer andere regels.

Het opwekken en leveren van energie m.b.v. zonnepanelen is ondernemen en wordt als extra activiteit van de eenmanszaak gezien. Over de geleverde stroom richting zowel energiemaatschappij als privé huishouden, dient btw te worden afgedragen. Je bent een kleine energieleverancier, net zoals landgenoten in loondienst dat met hun panelen zijn.

Het verschil ontstaat omdat zij die in loondienst zijn, na het eerste jaar administratief worden vrijgesteld van aangifte btw. Een eenmanszaak heeft hier pech: indien je de jaren na aanschaf te groot voor de kleine ondernemersregeling blijft, zul je de "omzet geleverde energie" in de aangifte btw mee moeten nemen.

Om als zzp-er aan deze administratieve last te ontkomen, hadden zowel de factuur voor de panelen als de energierekening op naam van een partner in loondienst moeten staan. Met alleen de naam op de energierekening aanpassen kom je er dus waarschijnlijk niet.

Bij indak panelen mag je overigens wel het forfait toepassen, maar is bij aanschaf de teruggaaf weer beperkt tot een derde van het btw-bedrag op de factuur.

• djoenez
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 02-04 13:30
Korte vraag,

Ik heb in juni 2019 6 zonnepanelen laten leggen, aangemeld bij de belastingdienst, 1 maal aangifte gedaan. Brief gekregen dat het hierna niet meer hoeft.

Nu wil ik zelf 2 panelen erbij leggen, kan ik dan of ik wel of niet onder de nieuwe regels val (dat is mij onduidelijk) nog steeds de BTW terugvragen van deze investering?

Alvast bedankt voor reacties!

• jobr
djoenez schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:34:
Korte vraag,

Ik heb in juni 2019 6 zonnepanelen laten leggen, aangemeld bij de belastingdienst, 1 maal aangifte gedaan. Brief gekregen dat het hierna niet meer hoeft.

Nu wil ik zelf 2 panelen erbij leggen, kan ik dan of ik wel of niet onder de nieuwe regels val (dat is mij onduidelijk) nog steeds de BTW terugvragen van deze investering?

Alvast bedankt voor reacties!
Kan volgens mij niet meer omdat je automatisch in de nieuwe regeling valt. Maar staat ook wel op de site van de belastingdienst.
Voor forfait moet je het aantal Wp van die 6 ook mee rekenen. Dat hoeft niet in hetzelfde jaar van aanschaf maar nu wel.
Ik denk dat je conclusie gaat worden dat aftrek van die 2 panelen (als het al kan) niets gaat opleveren.

• Motherboard
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 19:33
Als particulier in 2019 zonnepanelen aangeschaft.
Factuur was €13.000 excl. BTW, dus de betaalde BTW is wat hoger dan €2.500.

Nu moet de BTW nog worden teruggevraagd.
In het Belastingdienst formulier "Opgaaf Zonnepaneelhouders" staat:
Wilt u de kleineondernemersregeling (KOR) toepassen? Ja of Nee

Nu lees ik in eerdere reacties in dit topic dat de nieuwe KOR 2020 ongunstig is bij BTW bedragen hoger dan €2.500, omdat je in de vier jaren daarop elk jaar 20% van de teruggekregen BTW moet terugbetalen (waardoor je niet 100% van de BTW terugkrijgt, maar slechts 20%, enkel van het eerste jaar).
Tegelijkertijd lees ik bovenstaand citaat dat over 2019 of eerder "zeer waarschijnlijk" geen terugbetaling plaats hoeft te vinden.
Aangezien of dit wel of niet zo is dik €2000 (80% van ruim €2.500) scheelt kan ik niet uitgaan van "zeer waarschijnlijk" en weet ik dus niet of ik wel of niet de KOR moet toepassen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Opties bij in 2019 aangeschafte zonnepanelen met BTW hoger dan €2.500:
  1. Indien wel terugbetaling over 2019: KOR niet toepassen (ondanks meer administratie)
  2. Indien geen terugbetaling over 2019: KOR wel toepassen
  3. Indien wel terugbetaling over 2019: KOR wel toepassen en niet het volledige BTW bedrag terugvragen, maar slechts €2.499 zodat de drempel van €500 per jaar tijdens de herzieningsperiode niet overschreden wordt (geen idee of dat kan)

• SamualL
  • Laatst online: 29-01 18:41
SunriseBGN schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 00:26:
[...]

Ik heb hier eind vorig jaar een avond informatie over ingewonnen, verbeter mij als iets niet juist is. Onderstaand betreft een eenmanszaak, voor bijvoorbeeld een bv gelden weer andere regels.

Het opwekken en leveren van energie m.b.v. zonnepanelen is ondernemen en wordt als extra activiteit van de eenmanszaak gezien. Over de geleverde stroom richting zowel energiemaatschappij als privé huishouden, dient btw te worden afgedragen. Je bent een kleine energieleverancier, net zoals landgenoten in loondienst dat met hun panelen zijn.

Het verschil ontstaat omdat zij die in loondienst zijn, na het eerste jaar administratief worden vrijgesteld van aangifte btw. Een eenmanszaak heeft hier pech: indien je de jaren na aanschaf te groot voor de kleine ondernemersregeling blijft, zul je de "omzet geleverde energie" in de aangifte btw mee moeten nemen.

Om als zzp-er aan deze administratieve last te ontkomen, hadden zowel de factuur voor de panelen als de energierekening op naam van een partner in loondienst moeten staan. Met alleen de naam op de energierekening aanpassen kom je er dus waarschijnlijk niet.

Bij indak panelen mag je overigens wel het forfait toepassen, maar is bij aanschaf de teruggaaf weer beperkt tot een derde van het btw-bedrag op de factuur.
Bedankt voor je toelichting. Voor eenmanszaak inderdaad pech hebben want de KOR was in mijn geval wel handig geweest.

Weet je overigens of het ook wat uitmaakt (vooral voor de reeds teruggevraagde BTW) als ik bij de vernieuwing van energie contract het op naam van partner zet en die laten aanmelden als zonnepaneelhouder? We zijn getrouwd onder gemeenschap van goederen.

Wil op die manier gebruik maken van forfait tabel en zodoende vrijstelling (nieuwe KOR) aanvragen.

• Roy003
Thalaron schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:04:
[...]

Ik vermoed dat ze bij twijfel zullen controleren? Of wellicht steekproeven uitvoeren?

[...]

Dat zou leuk zijn maar ik vermoed dat 2 weken later, zeker met de wetenschap dat veel mensen deze en volgende week vrij hebben/nemen, erg optimistisch is(?).

Ik geloof dat ik ergens gelezen had dat het tussen 2 en 8 weken zou duren.

Ikzelf heb het ingediend na circa een half uur/drie kwartier toen ik bericht kreeg (via e-mail) dat ik aangifte kon doen. Wellicht dat ik hierdoor vrij snel aan de beurt ben :+
Update: Heb zojuist het btw bedrag gestort gekregen op mijn rekening. Duurt dus idd ongeveer 2 maanden (28 november het formulier zonnepaneelhouders opgestuurd)

• Thalaron
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 00:02
Roy003 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 18:35:
[...]

Update: Heb zojuist het btw bedrag gestort gekregen op mijn rekening. Duurt dus idd ongeveer 2 maanden (28 november het formulier zonnepaneelhouders opgestuurd)
Ik heb het vandaag ook ontvangen :)

D3 Profile - <GoT>Narada#2663 - 5,49 kWp (18x 305Wp Denim glas-glas (3 plat- / 15 schuindak) i.c.m. SolarEdge SE5K op 3-fase / Zuid-Oost)

• tonschong
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 02-04 19:16
Even in het kort mijn case inzake de nieuwe KOR en of ik het goed snap. Ik heb in Q3 2018 de BTW teruggevraagd over panelen aangeschaft in 2002(!).
Doordat de 1e aanschaf zo lang geleden is heb ik niets te maken met de nieuwe KOR 2.0, ondanks dat de BTW pas in 2018 is teruggevraagd.
Dus als ik volgend jaar een nieuwe set panelen op mijn dak gooi, kan ik gewoon aan de nieuwe KOR2020 deelnemen, de BTW terug vragen, zorgen dat deze onder de € 2,500,- blijft en daarna vrijstelling krijgen. Ik heb niets te maken met 3 jaar lock-in periode oid.
Eens?

• hnq
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 02-04 16:18
tonschong schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 01:16:
Even in het kort mijn case inzake de nieuwe KOR en of ik het goed snap. Ik heb in Q3 2018 de BTW teruggevraagd over panelen aangeschaft in 2002(!).
Doordat de 1e aanschaf zo lang geleden is heb ik niets te maken met de nieuwe KOR 2.0, ondanks dat de BTW pas in 2018 is teruggevraagd.
Dus als ik volgend jaar een nieuwe set panelen op mijn dak gooi, kan ik gewoon aan de nieuwe KOR2020 deelnemen, de BTW terug vragen, zorgen dat deze onder de € 2,500,- blijft en daarna vrijstelling krijgen. Ik heb niets te maken met 3 jaar lock-in periode oid.
Eens?
Volgens mij beschouwt de belastingdienst iedereen die al een keer BTW heeft teruggevraagd in het verleden automatisch als deelnemer aan de nieuwe KOR. Ik ben dus benieuwd waar jouw stelling dat je niets te maken hebt met de nieuwe KOR op gebaseerd is.
De essentie van de nieuwe KOR is nu juist dat je geen BTW meer kunt terugvragen (en niet in rekening hoeft te brengen). Dus als je dat wel wilt doen zul je af moeten zien van deelname aan de KOR.
Correct me if I’m wrong plz.

• tonschong
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 02-04 19:16
hnq schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 09:34:
[...]

Volgens mij beschouwt de belastingdienst iedereen die al een keer BTW heeft teruggevraagd in het verleden automatisch als deelnemer aan de nieuwe KOR. Ik ben dus benieuwd waar jouw stelling dat je niets te maken hebt met de nieuwe KOR op gebaseerd is.
De essentie van de nieuwe KOR is nu juist dat je geen BTW meer kunt terugvragen (en niet in rekening hoeft te brengen). Dus als je dat wel wilt doen zul je af moeten zien van deelname aan de KOR.
Correct me if I’m wrong plz.
Volgens mij kun je prima onder de nieuwe KOR de BTW van aanschaf terug krijgen, alleen in de zgn 'lock-in' periode niet meer. Ik had dus graag bevestiging dat omdat ik in 2018 BTW heb terug gevraagd onder de oude regeling, niet toch te maken krijg hiermee.

• hnq
tonschong schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:22:
[...]

Volgens mij kun je prima onder de nieuwe KOR de BTW van aanschaf terug krijgen, alleen in de zgn 'lock-in' periode niet meer. Ik had dus graag bevestiging dat omdat ik in 2018 BTW heb terug gevraagd onder de oude regeling, niet toch te maken krijg hiermee.
Tja, ik lees hier toch echt iets anders.

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:12
Even een dubbelcheck hier:

Factuur ontvangen voor installatie van zonnepanelen met datum 30-12-2019 en had pas 02-01-2020 de eerste opbrengst. Klopt het dat ik dan enkel aangifte moet doen over Q4 2019 en dat ik zonder gebruik te maken van forfait ik dus het complete BTW bedrag minus 0 euro terug krijg?

@Frankvbr leek dit te hebben bevestigd: Frankvbr in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8". Dat is al even geleden, maar lijkt mij nog steeds van toepassing?

Omdat ik mij nu pas ga aanmelden als ondernemer zal de KOR pas in 2021 ingaan, correct? Moet ik dan nog wel BTW afdragen in 2020 over de opbrengst of is dat gewoon "ik heb niets aan te geven"?

@twain4me leek dezelfde situatie te hebben, al enig idee wat je voor 2020 moet doen (en of de KOR inderdaad start in 2021)?

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 01:02
Rimco schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:57:

Factuur ontvangen voor installatie van zonnepanelen met datum 30-12-2019 en had pas 02-01-2020 de eerste opbrengst. Klopt het dat ik dan enkel aangifte moet doen over Q4 2019 en dat ik zonder gebruik te maken van forfait ik dus het complete BTW bedrag minus 0 euro terug krijg?

@Frankvbr leek dit te hebben bevestigd: Frankvbr in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8". Dat is al even geleden, maar lijkt mij nog steeds van toepassing?

Omdat ik mij nu pas ga aanmelden als ondernemer zal de KOR pas in 2021 ingaan, correct? Moet ik dan nog wel BTW afdragen in 2020 over de opbrengst of is dat gewoon "ik heb niets aan te geven"?

@twain4me leek dezelfde situatie te hebben, al enig idee wat je voor 2020 moet doen (en of de KOR inderdaad start in 2021)?
Het is btw van de panelen min btw van de opbrengst. Als je geen opbrengst hebt, dan gaat er dus 0 euro af.
Ik wens je veel succes met de gesprekken met de belasting dienst.. Mmaar na een telefoontje of 10 is het hier als het goed is nu rond, bij mij gingen er enkele 10 tjes af. Alleen is je aanmelding nu misschien in het eerste kwartaal en moetje daarom ook aangifte doen van dat kwartaal. Wellicht kan je aanvragen om aangifte te doen van Q4 en dan Q1 invullen als "ik heb niets aan te geven" zo heb ik ook Q3 en Q4 ingevuld. (op aanwijzing van belastingdienst) (mijn aangifte liep over Q2)

Die vrijstelling was hier een probleem omdat mijn vrouw nog een inschrijving bij de KVK had lopen.
Waar we dus na 4 maanden pas achter kwamen |:( Niet dat ze dat van de belastingdienst gewoon tegen je zeggen :+

[Voor 7% gewijzigd door twain4me op 01-02-2020 14:11]

• Rimco
@twain4me Jouw KOR deelname is dus actief vanaf dit jaar, maar ik dacht dat je alsnog wel BTW moet betalen voor de opbrengst in de kwartalen zolang de KOR nog niet actief is?

Belastingdienst:
Als u niet meedoet aan de kleineondernemersregeling (KOR), moet u met een aantal zaken rekening houden.

U doet ieder kwartaal btw-aangifte
  • U geeft in die aangifte op hoeveel btw u moet betalen over uw stroomopbrengst.

[Voor 60% gewijzigd door Rimco op 01-02-2020 14:15]

• twain4me
Maar waarom zou je niet meedoen aan de kor?
Dat kies je zelf en de vrijstelling voor aangifte krijg je gewoon direct in het volgende kwartaal en zo niet gewoon niets aan te geven invullen en blijven bellen tot je hem wel hebt. Bij mij is het waarschijnlijk per Q1 2010 maar het kan net zo goed Q2 worden en dan met terugwerkende kracht zeg maar.

edit:

Ik had overegens geen keus en mocht het forfait bedrag niet gebruiken, dit heb ik de inspecteur ook voor zijn voeten gegooid toen hij moeilijk ging doen over details. Ik heb toen gezegd, roep maar een bedrag, ik betaal wel, en toen had ik een week later ineens de beschikking van de aangifte (exact zoals ik hem had ingevuld) Omdat jij volgens mij wel forfait kan kiezen heb je die coulance waarschijnlijk niet.

[Voor 54% gewijzigd door twain4me op 01-02-2020 14:32]

• Rimco
@twain4me Ik ben wel van plan om de KOR aan te vragen, maar ik verwacht nog een tweede installatie dit jaar te installeren. Als je de KOR van 2020 aanvraagt gaat deze in 2021 pas in, maar in 2019 lijkt zo'n periode niet te bestaan. In jouw geval (2019) bestond die periode dus nog niet.

Ik dacht dat zolang de KOR nog niet actief is je dezelfde acties moest doen als wanneer je je überhaupt niet aanmeldt, maar ik weet dus niet of ik nu onder 2019 of 2020 val ivm de factuurdatum.

Sowieso komende week eens bellen met de belastingdienst.

Edit voor de edit: De uitspraak van @Frankvbr lijkt mij wel te helpen dat het mij vrij staat om te kiezen. Alhoewel de eerste set met 6400Wp nog zou kunnen, komen de 2 sets samen wel boven de 10000Wp uit. Nog een extra rare situatie dus ;)

[Voor 18% gewijzigd door Rimco op 01-02-2020 14:47]

• twain4me
Rimco schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:45:
@twain4me Ik ben wel van plan om de KOR aan te vragen, maar ik verwacht nog een tweede installatie dit jaar te installeren. Als je de KOR van 2020 aanvraagt gaat deze in 2021 pas in, maar in 2019 lijkt zo'n periode niet te bestaan. In jouw geval (2019) bestond die periode dus nog niet.

Ik dacht dat zolang de KOR nog niet actief is je dezelfde acties moest doen als wanneer je je überhaupt niet aanmeldt, maar ik weet dus niet of ik nu onder 2019 of 2020 val ivm de factuurdatum.

Sowieso komende week eens bellen met de belastingdienst.
Zolang de eerste factuur in 2019 is zou dat toch geen probleem moeten zijn? bij mij was de factuurdatum belangrijk om te bepalen over welk kwartaal ik aangifte moest doen. Dat is het eerste wat ze vroegen.

• Rimco
@twain4me Als ik door die factuur onder de 2019 val zou de KOR wellicht dus begin 2020 ingaan, waardoor ik met de tweede set in de knoop kom. Kan dus ook zijn dat ik moet starten zonder KOR en enkel in de loop van dit jaar het moet aanvragen voor komen jaar.

• KabouterSuper
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Rimco schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:57:

Het forfait hoort eigenlijk gebruikt te worden, onafhankelijk van de dag waarop je panelen geïnstalleerd/werkend zijn. Voor de mensen die niet het hele jaar zonnepanelen hebben gehad, is dat nogal nadelig. Ik heb een paar jaar geleden niet het forfait gebruikt, maar heb de echte waarde genomen (de panelen waren begin december geïnstalleerd). Hiervoor heb ik nuon een factuur moeten sturen. Dit is nodig omdat je anders niet kunt bewijzen aan de belastingdienst wat je geleverd hebt). Dit is geaccepteerd door de belastingdienst (na een handvol telefoontjes). Ik heb dit overigens ook netjes overlegd met nuon, en die vond het wel grappig als ik een factuur zou sturen.

• Rimco
KabouterSuper schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:04:
[...]

Het forfait hoort eigenlijk gebruikt te worden, onafhankelijk van de dag waarop je panelen geïnstalleerd/werkend zijn.
In de tekst van de belastingdienst staat niet dat het forfait "hoort" te gebruiken, het kan wel "makkelijker" zijn:

Belastingdienst:
Vult u als particulier de aangifte in?
Dan mag u zelf berekenen hoeveel btw u moet betalen. Maar u kunt het uzelf een stuk makkelijker maken. Want u mag bepaalde vastgestelde bedragen (dit noemen we het 'forfait) als verschuldigde btw op uw aangifte aangeven.
Je bent dus wel gek als je dit doet terwijl je in Q4 iets installeert.

• twain4me
Rimco schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:11:
[...]

hangt er van af, ik heb er aardig wat tijd inzitten, gewoon gaan werken leverd je ook geld op ;)

[Voor 39% gewijzigd door twain4me op 01-02-2020 15:17]

• Rimco
@twain4me Dat hebben tweakers wel vaker :P Als je kijkt hoe lang gasverlaters bezig zijn ;) In dit geval is het ten minste 160 euro, kan ik dus wel een dagje mee bezig zijn :)

• twain4me
Rimco schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:20:
@twain4me Dat hebben tweakers wel vaker :P Als je kijkt hoe lang gasverlaters bezig zijn ;) In dit geval is het ten minste 160 euro, kan ik dus wel een dagje mee bezig zijn :)
snap ik wel, maar neem nu mijn inspecteur, die faalhaas kan je alleen op maandag bellen. Oftewel een deel van nederland moet er gewoon vrij voor nemen. :+

• KabouterSuper
  • Niet online
Rimco schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:11:
[...]

In de tekst van de belastingdienst staat niet dat het forfait "hoort" te gebruiken, het kan wel "makkelijker" zijn:

Belastingdienst:

[...]

Mooi om te zien dat de belastingdienst wat duidelijker en simpeler is geworden. In mijn tijd was deze uitleg er nog niet. Ik heb zelf moeten uitvogelen wat de belastingdienst accepteert en wat niet. De beste manier toen was om daadwerkelijk een factuur va naar het energie bedrijf te sturen. Ik zie dat dit inmiddels niet meer nodig is. En inderdaad, je bent gek als je onnodig teveel betaalt.

• twain4me
KabouterSuper schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:28:
[...]

Mooi om te zien dat de belastingdienst wat duidelijker en simpeler is geworden. In mijn tijd was deze uitleg er nog niet. Ik heb zelf moeten uitvogelen wat de belastingdienst accepteert en wat niet. De beste manier toen was om daadwerkelijk een factuur va naar het energie bedrijf te sturen. Ik zie dat dit inmiddels niet meer nodig is. En inderdaad, je bent gek als je onnodig teveel betaalt.
Bij mij wilde hij hem eigenlijk wel, vervolgens gewezen op het feit dat ik geen keus heb en dat het nergens zo staat in de uitleg, hem de link gemaild en verteld dat hij de boom in kan. (met iets andere bewoording)

• KabouterSuper
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:33:
[...]

Bij mij wilde hij hem eigenlijk wel, vervolgens gewezen op het feit dat ik geen keus heb en dat het nergens zo staat in de uitleg, hem de link gemaild en verteld dat hij de boom in kan. (met iets andere bewoording)
Tja, de belastingdienst vindt het zelf ook erg lastig. Maar zoals ik zei, nuon vond het wel grappig. Stuur gewoon een factuur met "betaald" erop.

• m2011
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:26
twain4me schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:23:
[...]
maar neem nu mijn inspecteur
Ik sla even over, dank je

• Chris499
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23:15
Ik heb in juli 2019 zonnepanelen gekocht en de BTW terug gekregen.

Nu in 2020 een extra set bij gekocht van €1.300,- incl BTW. Wat kan ik nu het best doen? Kan ik de BTW nog terugvragen?

• Motherboard
Chris499 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:48:
Ik heb in juli 2019 zonnepanelen gekocht en de BTW terug gekregen.

Nu in 2020 een extra set bij gekocht van €1.300,- incl BTW. Wat kan ik nu het best doen? Kan ik de BTW nog terugvragen?
Dat hangt er vanaf hoeveel BTW heb je in 2019 hebt teruggekregen, en of je intussen wel of geen gebruik maakt van de kleineondernemersregeling (KOR).

• Chris499
Motherboard schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:05:
[...]
Dat hangt er vanaf hoeveel BTW heb je in 2019 hebt teruggekregen, en of je intussen wel of geen gebruik maakt van de kleineondernemersregeling (KOR).
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb in 2019 €852,- BTW voor de zonnepanelen terug gekregen. Ondertussen niets ondernomen. Dus dan ben ik automatisch aangemeld voor de nieuwe kor toch? Wat betekent dit nu voor mijn nieuwe panelen en de BTW teruggave daarvan?

• hnq
Chris499 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:20:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb in 2019 €852,- BTW voor de zonnepanelen terug gekregen. Ondertussen niets ondernomen. Dus dan ben ik automatisch aangemeld voor de nieuwe kor toch? Wat betekent dit nu voor mijn nieuwe panelen en de BTW teruggave daarvan?
Als je niets doet kun je geen btw meer terugvragen vanwege de nieuwe KOR. Dus afmelden daarvoor lijkt me.

• Motherboard
hnq schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:22:
[...]

Als je niets doet kun je geen btw meer terugvragen vanwege de nieuwe KOR. Dus afmelden daarvoor lijkt me.
Precies. Pas voor de KOR aanmelden vanaf het jaar nadat je geen BTW meer terug te vragen hebt (dus op zijn vroegst 1 januari 2021), als je per 1 januari 2020 "vanzelf" (lees: door de belastingdienst) al aangemeld bent voor de KOR je daarvoor afmelden en de BTW volledig terugvragen.

Mocht je je eerder in 2020 zelf voor de KOR hebben aangemeld kun je je nu niet afmelden, maar pas na 3 jaar.

• jobr
Motherboard schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:28:
Pas voor de KOR aanmelden vanaf het jaar nadat je geen BTW meer terug te vragen hebt (dus op zijn vroegst 1 januari 2021), als je per 1 januari 2020 "vanzelf" (lees: door de belastingdienst) al aangemeld bent voor de KOR je daarvoor afmelden en de BTW volledig terugvragen.
Lijkt me niet dat je je met terugwerkende kracht kan afmelden. Alleen voor de toekomst. En de panelen zijn al gekocht.
Gewoon de belastingdienst bellen en vragen.

• Chris499
jobr schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:02:
[...]

Lijkt me niet dat je je met terugwerkende kracht kan afmelden. Alleen voor de toekomst. En de panelen zijn al gekocht.
Gewoon de belastingdienst bellen en vragen.
@Motherboard
@hnq

Ik heb vorige jaar oktober via de belasting telefoon al een aangifte omzetbelasting (startende ondernemers) formulier aangevraagd. Deze is in een blauwe envelop binnengekomen. Er werd toen telefonisch verteld dat ik deze kon gebruiken, ook als ik de panelen later pas aankocht.

Ik denk dat ik die maar ga invullen. Aangifte tijdvak is 01-07 2019 t/m 30-09-2019. Men vraagt in dit formulier nergens wanneer ik de panelen heb aangekocht.

• jobr
Chris499 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:24:
[...]

@Motherboard
@hnq

Ik heb vorige jaar oktober al een aangifte omzetbelasting formulier aangevraagd. Deze is in een blauwe envelop binnengekomen. Er werd toen telefonisch verteld dat ik deze kon gebruiken, ook als ik de panelen later pas aankocht.

Ik denk dat ik die maar ga invullen. Aangifte tijdvak is 01-07 2019 t/m 30-09-2019. Men vraagt in dit formulier nergens wanneer ik de panelen heb aangekocht.
Dat tijdvak moet je doorstrepen en het werkelijke tijdvak invullen (dus van de factuur van 2020).
Als ze je vragen om bewijzen op te sturen ga je dus nat (en je pleegt fraude) als je het tijdvak van vorig jaar gebruikt voor een aankoop van dit jaar.
En dat voor die paar euro.
Bovendien bij aankoop dit jaar moet je forfait van je hele set rekenen (ook die van vorig jaar erbij).

[Voor 6% gewijzigd door jobr op 17-02-2020 21:29]

• Chris499
jobr schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:27:
[...]

Dat tijdvak moet je doorstrepen en het werkelijke tijdvak invullen (dus van de factuur van 2020).
Als ze je vragen om bewijzen op te sturen ga je dus nat (en je pleegt fraude) als je het tijdvak van vorig jaar gebruikt voor een aankoop van dit jaar.
En dat voor die paar euro.
Bovendien bij aankoop dit jaar moet je forfait van je hele set rekenen (ook die van vorig jaar erbij).
Loop ik dan niet het risico dat ik niet meer ben aangemeld voor de kor? Waardoor ik geen recht meer heb op de BTW van de teruglevering.

• jobr
Chris499 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:37:
[...]

Loop ik dan niet het risico dat ik niet meer ben aangemeld voor de kor? Waardoor ik geen recht meer heb op de BTW van de teruglevering.
Als je vorig jaar hebt gekocht en btw terug hebt aangevraagd voor 20 november 2019 ben je automatisch aangemeld bij KOR 2020 en kun je inderdaad geen btw aftrek meer gebruiken voor de aankoop die je dit jaar hebt gedaan.

Afmelden omdat u door ons automatisch bent aangemeld voor de KOR
Als u op 31 december 2019 een ontheffing van uw administratieve verplichtingen had, bent u automatisch aangemeld voor de KOR. Houd er rekening mee dat wij 4 weken nodig hebben om uw afmelding te verwerken. Afmelden doet u dus uiterlijk 4 weken voor de datum waarop u de afmelding in wilt laten gaan. U kunt zich alleen afmelden per 1e dag van uw aangiftetijdvak.

Dus volgens kun je je niet met terugwerkende kracht afmelden, alleen voor het volgende tijdvak.
En als dat wel zou kunnen dat moet bij forfait toepassing alle (ook reeds geïnstalleerde in 2019) Wp mee tellen. En elke periode aangifte doen.
Ik weet niet of dat allemaal de moeite nog waard is.

Bel anders de belastingdienst (omzetbelasting) dan weet je het zeker.

• Chris499
jobr schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:52:
[...]

Als je vorig jaar hebt gekocht en btw terug hebt aangevraagd voor 20 november 2019 ben je automatisch aangemeld bij KOR 2020 en kun je inderdaad geen btw aftrek meer gebruiken voor de aankoop die je dit jaar hebt gedaan.

Afmelden omdat u door ons automatisch bent aangemeld voor de KOR
Als u op 31 december 2019 een ontheffing van uw administratieve verplichtingen had, bent u automatisch aangemeld voor de KOR. Houd er rekening mee dat wij 4 weken nodig hebben om uw afmelding te verwerken. Afmelden doet u dus uiterlijk 4 weken voor de datum waarop u de afmelding in wilt laten gaan. U kunt zich alleen afmelden per 1e dag van uw aangiftetijdvak.

Dus volgens kun je je niet met terugwerkende kracht afmelden, alleen voor het volgende tijdvak.
En als dat wel zou kunnen dat moet bij forfait toepassing alle (ook reeds geïnstalleerde in 2019) Wp mee tellen. En elke periode aangifte doen.
Ik weet niet of dat allemaal de moeite nog waard is.

Bel anders de belastingdienst (omzetbelasting) dan weet je het zeker.
Ik had dit inderdaad ook gelezen. Ik bel ze binnenkort wel even. Zal ik waarschijnlijk iemand aan de telefoon krijgen die het ook niet weet. Het is zo onduidelijk dat ze het zelf niet meer weten.

Leuker kunnen ze het niet maken, maar ook niet makkelijker!

Ik laat het wel weten zodra ik meer weet!

• padoempats
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 27-03 09:09
Chris499 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:02:
[...]

Ik had dit inderdaad ook gelezen. Ik bel ze binnenkort wel even. Zal ik waarschijnlijk iemand aan de telefoon krijgen die het ook niet weet. Het is zo onduidelijk dat ze het zelf niet meer weten.

Ik laat het wel weten zodra ik meer weet!
Ik ben ook benieuwd. Begin vorig jaar ook btw teruggevraagd van die paar schaampanelen bij nieuwbouw, met de gedachte dat je altijd btw kan terugvragen bij nieuwe sets. Nu ben ik voornemens om een grotere set aan te schaffen, maar ben benieuwd of ik net zo eenvoudig de btw kan vorderen over het nieuwe systeem en een keer forfait betalen. Zou graag eerst een nieuwe set op garagedak leggen, en mogelijk volgend jaar de paar panelen uit nieuwbouw vervangen met een set die het dak vol legt.
Lijkt erop dat btw terugvragen niet helemaal meer gaat lonen als je elk tijdvak forfait moet betalen voor 3 jaar. Misschien heb ik het niet goed begrepen

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
Via het zonnepanelen onderwerp ben ik hier terecht gekomen met mijn vraag over de BTW teruggave
Het volgende is het geval: mijn (toekomstige ) leverancier van het pakket gaat door omstandigheden niet de installatie uitvoeren, maar wel alles leveren en werkend opleveren, dus verifiëren dat de aansluitingen in de meterkast in orde zijn, de omvormer aansluiten/configureren en de netwerkverbinding instellen.In de offerte zit ook een bedrag van ongeveer €75 voor het regelen van de BTW teruggave; ik had hier al eerder gelezen dat dit op zich niet een probleem zou zijn om dat zelf te doen, maar gezien het 'pakket' dat hij voorstelde, wilde ik daar niet €75 op gaan beknibbelen.
MAAR: voor de goede orde heb ik voor de zekerheid nagevraagd dat hij ook de BTW van de kosten die ik zelf al gemaakt heb ter voorbereiding, ook mee te nemen in de teruggave.
Nee, dat deed hij niet, alleen de BTW over zijn rekening.
Daarop heb ik gezegd dat ik dat zelf dan maar doe.

Mijn redenen zijn dat ik al behoorlijke kosten heb gemaakt voor het leggen van 60 meter 5 x 6 mm2 kabel, het vervangen van de meterkast omdat die helemaal vol zat en daar geen plaats was voor een extra 3 fasen automaat. Dit zijn de hoofdpunten, maar er zijn nog andere kleinere zaken die uitsluitend tbv de PV platen zijn aangeschaft; bovendien is er een derde partij, die mij helpt met het leggen van de platen op het dak, en mij een BTW rekening gaat sturen.

Dit is een heel verhaal om de achtergrond te kennen van mijn vraag:
Is het mogelijk om BTW bedragen terug te claimen als die van verschillende bronnen zijn?

De leverancier stelt, dat alles op 1 rekening moet staan,en dat hij daarom alleen zijn BTW bedrag gaat terug vragen.
2e puntje: afhankelijk van hoe de zon het dak gaat beschijnen deze zomer, wil ik er mogelijk nog dit jaar een aantal panelen bij leggen; klink misschien vreemd, maar deze winter zijn er 3 enorme eiken gekapt bij mijn buren ten behoeve dan hun eigen zonnepanelen wensen, waardoor ook ik plotseling de mogelijkheid heb om PV te leggen, maar nog niet precies weet hoe de schaduw van de overblijvende bomen gaat verlopen.
Vraag: Moet ik met de BTW teruggave wachten tot na de zomer, of kan de terugvraag in 2 etappes plaats vinden.
Ik realiseer mij, dat ik de antwoorden op deze vragen mogelijk kan terugvinden in de voorgaande 71 pagina's, maar eerlijk gezegd, zijn de mogelijke antwoorden hier heel eenvoudig en snel te plaatsen, waarvoor mijn dank!

Nog een kleine aanvulling: ik heb die kabel en groepenkast componenten in december aangeschaft en betaald; geeft dit nog een probleem/complicatie?

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• mrmrmr
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:00:
Dit is een heel verhaal om de achtergrond te kennen van mijn vraag:
Is het mogelijk om BTW bedragen terug te claimen als die van verschillende bronnen zijn?
Ja, als je de aangifte zelf doet. Je geeft totaalbedragen op.
De leverancier stelt, dat alles op 1 rekening moet staan,en dat hij daarom alleen zijn BTW bedrag gaat terug vragen.
Nonsens. Ik zou de 75 euro terugvragen/inhouden.
2e puntje: afhankelijk van hoe de zon het dak gaat beschijnen deze zomer, wil ik er mogelijk nog dit jaar een aantal panelen bij leggen; klink misschien vreemd, maar deze winter zijn er 3 enorme eiken gekapt bij mijn buren ten behoeve dan hun eigen zonnepanelen wensen, waardoor ook ik plotseling de mogelijkheid heb om PV te leggen, maar nog niet precies weet hoe de schaduw van de overblijvende bomen gaat verlopen.
Vraag: Moet ik met de BTW teruggave wachten tot na de zomer, of kan de terugvraag in 2 etappes plaats vinden.
Je kan BTW terugvragen totdat er ontheffing is verleend van BTW aangifte.
Nog een kleine aanvulling: ik heb die kabel en groepenkast componenten in december aangeschaft en betaald; geeft dit nog een probleem/complicatie?
Nee. Geef ze op bij de eerste aangifte.

De factuurdatum geldt. Leverdatum, betaaldatum en dergelijke zijn niet van belang voor BTW aangifte.

Leveranciers moeten hun BTW al afdragen voordat ze die hebben ontvangen. Daarom maken veel bedrijven pas een factuur als er betaald is. Als er een klant niet betaalt, kan een bedrijf pas weer de betaalde BTW terugvorderen als de factuur wordt ingetrokken.

• Naalroc
Dat lijkt allemaal duidelijk, en die €75 heb ik al van de offerte laten schrappen.

Alleen je volgende antwoord snap ik niet helemaal
mrmrmr schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:53:
Je kan BTW terugvragen totdat er ontheffing is verleend van BTW aangifte.
Zou je dat nog even kunnen toelichten cq. het antwoord hierop uitweiden aub?

[Voor 13% gewijzigd door Naalroc op 24-02-2020 18:54]

• jobr
Naalroc schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:00:

Als je dit jaar 2 keer panelen gaat aanschaffen kun je dat dit jaar gewoon in 2 delen aangeven. Maar let op: de komende 3 jaar kan dat niet meer ivm KOR (zie site belastingdienst). Doe dus dan ook beide dit jaar.
Aantal facturen is niet van belang.

Als je de panelen dit jaar gaat of hebt aangeschaft kun je niet de facturen van vorig jaar meenemen.
je doet aangifte over een bepaalde periode (bijv Q1 2020) en de factuurdatum moet daar ook binnen liggen. Dus daar horen facturen van vorige jaar niet bij.

• Naalroc
Dat vind ik een beetje vreemd: je kunt dus wel facturen van Q1,2,3 en 4 meenemen, maar niet van 4 kwartalen vanaf Q4 2019?
Of wel: hoe doe ik dat dan?

• Chris499
padoempats schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:26:
[...]

Ik ben ook benieuwd. Begin vorig jaar ook btw teruggevraagd van die paar schaampanelen bij nieuwbouw, met de gedachte dat je altijd btw kan terugvragen bij nieuwe sets. Nu ben ik voornemens om een grotere set aan te schaffen, maar ben benieuwd of ik net zo eenvoudig de btw kan vorderen over het nieuwe systeem en een keer forfait betalen. Zou graag eerst een nieuwe set op garagedak leggen, en mogelijk volgend jaar de paar panelen uit nieuwbouw vervangen met een set die het dak vol legt.
Lijkt erop dat btw terugvragen niet helemaal meer gaat lonen als je elk tijdvak forfait moet betalen voor 3 jaar. Misschien heb ik het niet goed begrepen
Zojuist gebeld met de belastingdienst.
30 minuten in de wacht gestaan. Vervolgens ging de medewerker uit zoeken hoe ik was geregistreerd. Het bleek dat ik op dit moment ben aangemeld voor de kor.

Vervolgens weer 10 minuten in de wacht. Toen hij terug was wist hij me te vertellen dat ze het gaan uitzoeken en ik woensdag wordt terug gebeld.

Wordt vervolgd!

• mrmrmr
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:55:
Dat lijkt allemaal duidelijk, en die €75 heb ik al van de offerte laten schrappen.

Alleen je volgende antwoord snap ik niet helemaal

[...]

Zou je dat nog even kunnen toelichten cq. het antwoord hierop uitweiden aub?
De reden waarom je niet aangifte van BTW hoeft te blijven doen is de vrijstelling van het doen van aangifte (KOR: kleine ondernemingsregeling). Die gaat in op 1 januari van het volgende jaar. Dus tot die tijd kun je BTW aangifte blijven doen. Uiteraard kun je alleen iets terugvragen als je ook daadwerkelijk facturen hebt voor die periode. Kruis bij 2b op het formulier opgaaf zonnepaneelhouders "ja" aan als je nog dit jaar alles hebt afgerond. Informeer je ook wat er nodig is om nog verdere uitbreidingen te doen en wat er gebeurt als je zelf ondernemer wordt voor een andere bedrijfsactiviteit.

Wat betreft de (korte) aanloopperiode van een onderneming: de BTW op de uitgaven voor die periode kunnen alsnog worden terugvraagd via het eerste omzetbelastingformulier dat je krijgt.
Correcties kun je doen tot 1000 euro op het formulier "aangifte omzetbelasting"dat je krijgt. Is het bedrag hoger dan 1000 euro, dan kun je een zogenaamde suppletieaangifte doen. Dat is een BTW aangifteformulier waar je zelf de periode in kunt vullen.

Bel gewoon met de belastingdienst als je het niet weet en niet kunt vinden op de site van de Belastingdienst (de zoekfunctie is tamelijk goed). Registreer dat gesprek en vraag om een duidelijke uitspraak. Dat vinden ze misschien niet leuk, maar daarmee dek je je in voor het geval er later discussie over ontstaat.

Ondanks de moeilijke woorden en procedures is BTW terugvragen/KOR aanvragen iets dat je zelf kan doen. De Belastingdienst heeft het makkelijker gemaakt ten opzichte van vroeger door het Opgaaf zonnepaneelhoudersformulier simpel te houden. BTW invullen is ook een truukje dat je kunt leren met behulp van een voorbeeld.

• Naalroc
Dank voor het uitgebreide antwoord; op dit moment is mijn dilemma,dat ik voor ongeveer €100 aan BTW betaald heb in de laatste 2 weken van december 2019, voor een dure kabel en meterkast componenten, en die ook graag terug zou willen vragen.
Dus kan ik niet vanaf het 4 kwartaal 2019 belasting terug vragen, of gaat dit uitsluitend over complete kalender jaren, zo ja, dan ben ik dat dus kwijt...
Overigens, de panelen heb ik nog niet, die komen pas volgende maand, met rekening, maar in de hierboven genoemde links, kan ik niets vinden waarin staat dat je niet meerdere rekeningen kunt sommeren; de rekening van de panelen lijkt maatgevend te zijn, en daar zou ik dan toch mijn andere uitgaven bij op kunnen tellen; ik zie nergens dat er een specificatie overlegd moet worden; natuurlijk heb ik wel alle rekeningen beschikbaar als er controle komt. (komt die?)

[Voor 36% gewijzigd door Naalroc op 24-02-2020 22:06]

• mrmrmr
  • Niet online
Je kunt het wel terugvragen op je eerste BTW formulier, gewoon bij de andere bedragen tellen.

Je hoeft niet bang te zijn voor controle zolang het teruggevraagde bedrag klopt.

[Voor 31% gewijzigd door mrmrmr op 25-02-2020 00:05]

• Rimco
@Naalroc Hier een vergelijkbare situatie, maar tot nu toe nog met een enkele factuur.

Factuur eind 2019, net de aangifte over 30-12-2019 t/m 31-12-2019 in de envelop gedaan zoals gevraagd. Bij mijn aanmelding in januari ook de KOR aangevinkt nadat ik de belastingtelefoon aan de lijn heb gehad.

Deze wisten mij te vertellen dat ik enkel voor Q4 2019 een aangifte moest doen, wellicht nog Q1 2020 ivm doorlooptijd. Daarna dan enkel nog een suppletieaangifte bij een extra investering in 2020. Dit omdat de KOR pas ingaat 1 januari van het jaar dat volgt op de aanmelding.

In jouw geval zie ik de investering in Q4 2019 als de (eerste) factuurdatum gebruiken. Dat het nog niet alles is valt te verdedigen (al zou ik even bellen om het zeker te weten). Ik heb namelijk ook nog het plan om later dit jaar een uitbreiding aan te schaffen, maar dat zal ik dus ook pas later kunnen invullen.

Voordeel kan trouwens ook zijn dat de afgedragen BTW laag kan uitvallen indien je in dat kwartaal nog geen opbrengst hebt gehad (kiezen om geen forfait te gebruiken). Hoe het dan zit in de volgende kwartalen is mij nog niet 100% duidelijk, maar in het geval van een Q4 lijkt dat simpel. We gaan het meemaken.

• Chris499
Vandaag terug gebeld door de belastingdienst. Omdat ik in gesprek was heeft de medewerker mijn VM ingesproken.

Wat hij zei komt er op neer dat als ik nu de kor intrek ik geen recht meer heb op forfait. Volgens mij betekend dat, dat ik dan van de terug geleverde stroom alleen het kale bedrag terug krijg en niet de BTW.

Ik heb direct mijn energieleverancier opgebeld en het contract op mijn vrouw haar naam gezet. Daarnaast de factuur van de nieuwe set zonnepanelen om laten zetten op naam van mijn vrouw.

Nu ga ik de BTW van de panelen terugvragen via de digid van mijn vrouw. Links of rechts om, we komen er wel!

• Viper®
  • Niet online
Ben bezig met het opgaaf zonnepaneelhouders formulier.

Panelen januari 2020 gekocht, ik wil de btw terug vragen, volgens mij moet ik dan bij de KOR regeling Ja opgeven correct?

• Moonbase
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 21:36
Chris499 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:13:
Vandaag terug gebeld door de belastingdienst. Omdat ik in gesprek was heeft de medewerker mijn VM ingesproken.

Wat hij zei komt er op neer dat als ik nu de kor intrek ik geen recht meer heb op forfait. Volgens mij betekend dat, dat ik dan van de terug geleverde stroom alleen het kale bedrag terug krijg en niet de BTW.

Ik heb direct mijn energieleverancier opgebeld en het contract op mijn vrouw haar naam gezet. Daarnaast de factuur van de nieuwe set zonnepanelen om laten zetten op naam van mijn vrouw.

Nu ga ik de BTW van de panelen terugvragen via de digid van mijn vrouw. Links of rechts om, we komen er wel!
Ik zit met hetzelfde probleem denk ik, afgelopen september/oktober de btw terug ontvangen van de zonnepanelen van ons nieuwbouwhuis. Nu wil ik de installatie uitbreiden met een 2e set en lees ik jouw verhaal. Ik volg het met grote interesse dus als het je gelukt is via de digid van je vrouw dan hoor ik dat graag. Kan ik hetzelfde pad bewandelen. :)
Succes in elk geval!

• Chris499
Moonbase schreef op maandag 16 maart 2020 @ 08:30:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem denk ik, afgelopen september/oktober de btw terug ontvangen van de zonnepanelen van ons nieuwbouwhuis. Nu wil ik de installatie uitbreiden met een 2e set en lees ik jouw verhaal. Ik volg het met grote interesse dus als het je gelukt is via de digid van je vrouw dan hoor ik dat graag. Kan ik hetzelfde pad bewandelen. :)
Succes in elk geval!
Ja hoor, is geen probleem. Wel er voor zorgen dat de factuur en energierekening op naam van je partner staan.

Gisteren heb ik het formulier voor aanmelden als ondernemer op de bus gedaan.

• PatrickPR
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 02-04 13:43
Chris499 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:03:
[...]

Ja hoor, is geen probleem. Wel er voor zorgen dat de factuur en energierekening op naam van je partner staan.

Gisteren heb ik het formulier voor aanmelden als ondernemer op de bus gedaan.
Nou dan begint het hele circus pas. Ik heb ook in januari 2020 zonnepanelen laten installeren en heb vrijwel direct het aanmeldformulier verstuurd. Binnen een paar weken krijg je 5 brieven waarvan de helft digitaal had gekund of compleet overbodig was.

De belangrijkste informatie staat er echter niet bij, namelijk wanneer je nu de BTW aangifte moet doen. Ik begrijp dat dit ieder kwartaal is, maar ze geven dit nergens aan.

Ik vind het ook belachelijk dat je als particulier die zonnepanelen installeert meteen het hele proces als ondernemer in gaat. Ondanks dat de Belastingdienst prima weet dat je particulier bent, krijg je toch alle sores en processen die bij een ondernemer horen. Wat ik me afvraag: Had de Belastingdienst nou niet kunnen voorzien dat heel veel particulieren zonnepanelen gaan installeren en daarom een apart proces had kunnen optuigen zodat het voor particulieren wat makkelijker, sneller en vooral duidelijker gaat?

• jobr
PatrickPR schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:20:
Ik vind het ook belachelijk dat je als particulier die zonnepanelen installeert meteen het hele proces als ondernemer in gaat. Ondanks dat de Belastingdienst prima weet dat je particulier bent, krijg je toch alle sores en processen die bij een ondernemer horen. Wat ik me afvraag: Had de Belastingdienst nou niet kunnen voorzien dat heel veel particulieren zonnepanelen gaan installeren en daarom een apart proces had kunnen optuigen zodat het voor particulieren wat makkelijker, sneller en vooral duidelijker gaat?
Dat je zonnepanelen hebt is niet de reden voor BTW aftrek. Dat je wordt gezien als ondernemer geeft recht op BTW aftrek. En daar hoort dat circus bij. Je bent tenslotte ondernemer.
Dat je daarna niet elk kwartaal aangifte hoeft te doen, mag je al blij om zijn.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 05:35
Wanneer kregen jullie de inlog voor de btw aangifte? Ik heb een maand geleden wel brief gehad dat ik aangifte moet doen. Maar nog geen inlogcodes.

• PatrickPR
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 02-04 13:43
Highfive95 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:05:
Wanneer kregen jullie de inlog voor de btw aangifte? Ik heb een maand geleden wel brief gehad dat ik aangifte moet doen. Maar nog geen inlogcodes.
Die brieven met inloggegevens zijn blijkbaar voor het oude portal. De Belastingdienst heeft ook een nieuw portal waar je gewoon met Digid in kunt loggen.
jobr schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:56:
[...]

Dat je zonnepanelen hebt is niet de reden voor BTW aftrek. Dat je wordt gezien als ondernemer geeft recht op BTW aftrek. En daar hoort dat circus bij. Je bent tenslotte ondernemer.
Dat je daarna niet elk kwartaal aangifte hoeft te doen, mag je al blij om zijn.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, het terugleveren maakt dat je wordt gezien als ondernemer want je levert een dienst. Wat mij stoort is dat dit proces voor particulieren hetzelfde is als voor "echte" ondernemers. De meeste particulieren zullen geen ervaring hebben met BTW aangiftes doen.

• Chris499
Ik heb vorige jaar een set gekocht en de btw terug gekregen. Ik ben dus aangemeld voor de kor. Daardoor kan ik op mijn eigen naam met een nieuwe set gekocht in 2020 dit jaar geen btw meer terug krijgen.

Kan ik wel voor de verzwaring van mijn meterkast van vorige jaar (factuur Stedin 2019) de btw terug krijgen zonder afgemeld te worden van de kor?

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Het is duidelijk, de meeste vragen hier gaan over de KOR. Het is me duidelijk dat als je daarvoor aangemeld bent je 3 jaar (na afloop jaar waarin je je aanmeld) geen BTW kunt terugkrijgen over een aanvullende investering.

Als ik het dus goed begrijp is het onverstandig je aan te melden voor de KOR als je mogelijk binnen 3 jaar een investering wil doen in nieuwe zonnepanelen? (Alhoewel daar ook trucjes voor zijn, zoals het BSN van mijn vriendin gebruiken begrijp ik.)
Nadeel van het niet aanmelden voor de KOR is dat ik elk kwartaal aangifte moet doen, klopt dat?

Dan is het de afweging tussen elk kwartaal aangifte doen óf binnen 3 jaar nieuwe zonnepanelen leggen?

• pep_82
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17-03 18:01
Het is zelfs zo dat als je nu (2020) je aanmeldt voor de KOR dat er drie jaar erna een slot op BTW teruggave zit, dus voor de jaren '21 '22 '23. Mocht je investering doen is dit het beste om alles in een jaar te doen. Nu is 3 jaar uiteraard een lange periode, zeker als het vanaf dit tijdstip dus 3 jaar en 9 maanden zijn. Zijn deze 9 maanden nog wel te gebruiken om investeringen te doen.
Check ook even milieucentraal kopje "Voor- en nadelen kleine ondernemers regeling".
Ik ben ook geen boekhouder maar volgens mij krijg je wel een boete als je te laat bent met je kwartaalaangifte, en bovendien ben je met de KOR in een keer klaar met boekhouden de komende jaren.

• jobr
Jeltel schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:01:

Dan is het de afweging tussen elk kwartaal aangifte doen óf binnen 3 jaar nieuwe zonnepanelen leggen?
Niet meedoen aan de KOR betekent ook elk kwartaal btw betalen over de stroomopbrengst (teruglevering en eigen verbruik).

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:25
Even een schaamteloze crosspost omdat het hier blijkbaar beter thuis hoort:

wat is wijsheid ?

Recent de panelen uit 2012 vervangen door nieuwe. Ik ga de btw hiervan uiteraard terugvragen, drie verschillende facturen (panelen met inverter, kabels en ala, arbeid).

Nu ga ik de oude panelen En inverter hergebruiken op een andere plek op hetzelfde adres. Hiervoor moet ik nog een redelijk aantal materialen kopen wat bij elkaar toch redelijk oploopt (ze komen als terras overkapping).

Mag ik van deze materialen ook de btw terug vragen ? ik maak gebruik van de KOR.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl PVoutput van mijn 4950Wp

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True