Via het zonnepanelen onderwerp ben ik hier terecht gekomen met mijn vraag over de BTW teruggave
Het volgende is het geval: mijn (toekomstige ) leverancier van het pakket gaat door omstandigheden niet de installatie uitvoeren, maar wel alles leveren en werkend opleveren, dus verifiëren dat de aansluitingen in de meterkast in orde zijn, de omvormer aansluiten/configureren en de netwerkverbinding instellen.In de offerte zit ook een bedrag van ongeveer €75 voor het regelen van de BTW teruggave; ik had hier al eerder gelezen dat dit op zich niet een probleem zou zijn om dat zelf te doen, maar gezien het 'pakket' dat hij voorstelde, wilde ik daar niet €75 op gaan beknibbelen.
MAAR: voor de goede orde heb ik voor de zekerheid nagevraagd dat hij ook de BTW van de kosten die ik zelf al gemaakt heb ter voorbereiding, ook mee te nemen in de teruggave.
Nee, dat deed hij niet, alleen de BTW over zijn rekening.
Daarop heb ik gezegd dat ik dat zelf dan maar doe.
Mijn redenen zijn dat ik al behoorlijke kosten heb gemaakt voor het leggen van 60 meter 5 x 6 mm2 kabel, het vervangen van de meterkast omdat die helemaal vol zat en daar geen plaats was voor een extra 3 fasen automaat. Dit zijn de hoofdpunten, maar er zijn nog andere kleinere zaken die uitsluitend tbv de PV platen zijn aangeschaft; bovendien is er een derde partij, die mij helpt met het leggen van de platen op het dak, en mij een BTW rekening gaat sturen.
Dit is een heel verhaal om de achtergrond te kennen van mijn vraag:
Is het mogelijk om BTW bedragen terug te claimen als die van verschillende bronnen zijn?
De leverancier stelt, dat alles op 1 rekening moet staan,en dat hij daarom alleen zijn BTW bedrag gaat terug vragen.
2e puntje: afhankelijk van hoe de zon het dak gaat beschijnen deze zomer, wil ik er mogelijk nog dit jaar een aantal panelen bij leggen; klink misschien vreemd, maar deze winter zijn er 3 enorme eiken gekapt bij mijn buren ten behoeve dan hun eigen zonnepanelen wensen, waardoor ook ik plotseling de mogelijkheid heb om PV te leggen, maar nog niet precies weet hoe de schaduw van de overblijvende bomen gaat verlopen.
Vraag: Moet ik met de BTW teruggave wachten tot na de zomer, of kan de terugvraag in 2 etappes plaats vinden.
Ik realiseer mij, dat ik de antwoorden op deze vragen mogelijk kan terugvinden in de voorgaande 71 pagina's, maar eerlijk gezegd, zijn de mogelijke antwoorden hier heel eenvoudig en snel te plaatsen, waarvoor mijn dank!
Nog een kleine aanvulling: ik heb die kabel en groepenkast componenten in december aangeschaft en betaald; geeft dit nog een probleem/complicatie?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos