Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
deheij1 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:15:
Ik heb voor de tweede x zonnepanelen gekocht, nu wil ik de btw terugvragen.
Hoe werkt dat als je het al een x gedaan hebt?
De belastingdienst zegt dat je een brief moet sturen naar het lokale belasting kantoor met daarin verzoek dat je teruggave wilt voor btw van PV en dat het de tweede x is.....
Klopt dit?
Moet zelf ook hetzelfde doen, heb ook geïnformeerd bij de Belastingdienst. Kreeg ook hetzelfde verhaal te horen. Moet het nog doen, laat hier wel weten hoe het afloopt. Heb jij de brief inmiddels al verstuurd?

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik lees hier dat je een deel van de btw kan terug krijgen als je zonnepanelen op een nieuwbouw huis hebt. Als zo even rond kijk heb je een een gespecificeerde factuur nodig (hier en hier

Ik lees dat je het tot 1 juli nog kan terug vragen voor alle jaren daarvoor.
Zit daar nog een limiet op, mijn huis dateert van 2004, kom je dan nog in aanmerking? Bijkomend issue is dat ik sinds 2013 een eenmanszaak heb, is het dan wel handig te doen?

[ Voor 5% gewijzigd door jeanj op 22-05-2019 09:25 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 23:47
webje1982 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:32:
[...]

Moet zelf ook hetzelfde doen, heb ook geïnformeerd bij de Belastingdienst. Kreeg ook hetzelfde verhaal te horen. Moet het nog doen, laat hier wel weten hoe het afloopt. Heb jij de brief inmiddels al verstuurd?
Ik moet dit straks ook gaan doen voor de 2e keer. Benieuwd hoe het jou vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Wat een narigheid toch altijd met dat soort instanties.
Ik heb het speciaal uitbesteed om van het gezeur af te zijn, volgt er toch gemekker.
November ben ik aangemeld (en weer afgemeld) als ondernemer, heb een btw teruggave gevraagd en gekregen.
Zaakvertegenwoordiger betaald en alles leek in orde.
Begin mei een brief met een verzonnen bedrag voor aanslag omzetbelasting eerste kwartaal 2019 (€2000), met een boete van 3% van dat bedrag (€60) en een straf voor het niet doen van aangifte (€65)....
Vertegenwoordiger de brief gestuurd en die heeft uiteindelijk van de belastingdienst een bericht gekregen en aan mij doorgestuurd met:
Belastingdienst heeft een fout gemaakt:
Omzetbelasting bedrag naar 0,00 en boete naar 0,00.
Klaar denk je dan.
Nee hoor paar dagen later bericht dat de straf voor niet aangeven (€65) nog betaald moet worden.
Zaakwaarnemer antwoordde "niet betalen, afwachten ze hebben nog zoveel tijd nodig/beschikbaar om op protest te reageren".
Dag later brief van de afdeling Landelijk Incasso Centrum.
Met mededeling dat belastingschuld betaald moet worden binnen termijn en dreigen met dwangbevel en invorderingsrente etc etc.

Dus ook deze brief maar aan de zonnepanelen-btw-terugvraag-vertegenwoordiger gestuurd.
:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

2019 , alles gaat per computer, maar zoiets simpels lukt nog niet om dat in 1 keer goed te doen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Vuiltje op 23-05-2019 18:13 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
Pakhaas schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:38:
[...]

Heb inmiddels brief naar de belastingdienst gedaan, nu wachten op hun reactie.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:37
Wellicht een stomme vraag, maar ik krijg niet een duidelijk antwoord gevonden. Ik heb inmiddels drie brieven binnen, dus ik heb ingelogd om aangifte te doen. Althans, gezocht om aangifte te doen. Ik heb mijn rekeningnummer opnieuw bevestigd want zo stond het in het stappenplan van de BD. Maar nu zie ik nergens waar ik daadwerkelijk aangifte kan doen. Moet de BD dit nog voor mij klaarzetten? Ik ging ervan uit dat ik dit gelijk kon doen nu ik de inlog en alles heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
inderdaad even wachtten tot de belastingdienst de aangifte heeft klaargezet, kan wel even duren.
vinom schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:24:
Wellicht een stomme vraag, maar ik krijg niet een duidelijk antwoord gevonden. Ik heb inmiddels drie brieven binnen, dus ik heb ingelogd om aangifte te doen. Althans, gezocht om aangifte te doen. Ik heb mijn rekeningnummer opnieuw bevestigd want zo stond het in het stappenplan van de BD. Maar nu zie ik nergens waar ik daadwerkelijk aangifte kan doen. Moet de BD dit nog voor mij klaarzetten? Ik ging ervan uit dat ik dit gelijk kon doen nu ik de inlog en alles heb.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:54

de Peer

under peer review

Ik moest op papier aangifte doen en kon het niet digitaal doen. Als je ook papieren formulier opgestuurd hebt gekregen, dan is het volgens mij de bedoeling dat je daarmee je aangifte doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Kan pas einde kwartaal. circa 1-3 dagen na einde kwartaal staat deze klaar. Krijg je ook een email.
Als het tenminste over aangifte 2de kwartaal gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:57
mrmrmr schreef op donderdag 4 februari 2016 @ 00:21:
Je mag als zonnepanelenenergiebedrijfje die ontheffing heeft van het doen van BTW aangifte, geen BTW meer heffen. Daarom is de verkoop van een bestaande pv set zonder BTW. Je kunt het verkopen voor een onderling overeengekomen prijs. De Belastingdienst heeft geen belang en zal dus m.i. geen eisen stellen aan de opbrengst.

De Belastingdienst kan een (boeken)controle komen houden. Je moet dus alle bewijsstukken bewaren. Tegenwoordig moet dat zelfs 7 jaar voor bedrijven. Als je fraude pleegt krijg je een boete en naheffing. Ook als particulier kun je beter de administratie 5 jaar bewaren omdat je gedurende die tijd nog (na-)heffingen kunt krijgen.
Ik heb mijn huis met zonnepanelen verkocht. Maar kan nergens vinden of ik iets moet doen met belastingdienst en/of btw... Kon bovenstaande vinden in dit topic.. Iemand concrete ervaring?
Verkoop is inclusief zonnnepanelen, maar verder niks aparts vermeld of benoemd in de koopakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:14
Een bericht voor PV-panelen op nieuwbouwwoningen van VEH om rekening mee te houden.
Als dit doorgaat kan dit aardig wat extra €'s op leveren.

https://www.google.nl/url...HaiuX&cshid=1559329321506

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:33

Gaitman

The Real One

Wimhaw schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:47:
Een bericht voor PV-panelen op nieuwbouwwoningen van VEH om rekening mee te houden.
Als dit doorgaat kan dit aardig wat extra €'s op leveren.

https://www.google.nl/url...HaiuX&cshid=1559329321506
Geld denk ik niet voor huis met een plat dak waar de panelen gewoon 'los' op liggen of wel? Verder heb ik de panelen een jaar nadat we het huis hadden laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:14
Gaitman schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 08:46:
[...]

Geld denk ik niet voor huis met een plat dak waar de panelen gewoon 'los' op liggen of wel? Verder heb ik de panelen een jaar nadat we het huis hadden laten leggen.
Zal het niet weten aan welke voorwaarden je moet voldoen om misschien hiervoor in aanmerking te komen. Ik ga nieuws site van VEH de komende tijd maar even in de gaten houden.
Niet geschoten is altijd mis 😀

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-09 12:33
Hoeveel tijd zat er tussen het ontvangen van de eerste brief binnen, echter na enkele weken verder nog geen login gegevens.

Hoe ging dat bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:43
arjants schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:28:
Andere situatie:

Ik wil op BVA auctions een behoorlijk aantal panelen gaan aanschaffen.
Mijn collega's zijn ook geïnteresseerd in deze panelen en dus bied ik nu op een groot aantal.

Kun je de BTW van een veiling ook terugvragen? Factuur krijg je gewoon op naam.
Weet iemand die toevallig? Was net aan het bieden op BVA toen me inviel dat hier geen btw over terug te vragen is. Althans, het lijkt me stug dat dit kan, maar ik kan dit nergens terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Fred_Perry misschien wat laat.

Op sommige veilingen zit geen btw, op verreweg de meeste wel. bij het overzicht als je een bieding doet kan je het zien. let wel op of je account op de zelfde naam staat als de naam die op de elektra rekening staat ;)

[ Voor 195% gewijzigd door twain4me op 13-06-2019 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:23
Fred_Perry schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:31:
[...]
Weet iemand die toevallig? Was net aan het bieden op BVA toen me inviel dat hier geen btw over terug te vragen is. Althans, het lijkt me stug dat dit kan, maar ik kan dit nergens terugvinden.
Waarom zou dat niet kunnen? De regels zijn dat je de betaalde BTW kunt terugkrijgen. Er staat nergens aan wie je die BTW betaald moet hebben. Kopen in het buitenland kan ook gewoon.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
  • Laatst online: 08:43
Andrehj schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:09:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? De regels zijn dat je de betaalde BTW kunt terugkrijgen. Er staat nergens aan wie je die BTW betaald moet hebben. Kopen in het buitenland kan ook gewoon.
ik ging er een beetje vanuit dat over die geveilde (gebruikte) omvormers al een keer btw is teruggevraagd. Maar ik ben een n00b in belastingdingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dat maakt toch niets uit? Als er twee keer BTW betaalt is (eerst bij oorspronkelijke aanschaf, daarna nog bij de veiling) kun je toch ook twee keer BTW terugvragen? Netto is het nog steeds 0 BTW.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan overal kopen, maar je kunt niet zomaar de BTW terugvragen als die niet berekend is. De BTW dient op de factuur te staan. Als er geen BTW berekend is kun je die niet terugvragen.

Het beste is om bij een levering uit het buitenland (de EU met name) om de BTW te verleggen naar jezelf. Dan betaal je geen BTW in het buitenland, maar in Nederland, en die vraag je meteen terug. Dat kan alleen als je een BTW nummer kunt geven aan de buitenlandse partij. Buitenlandse BTW kun je alleen terugvragen in Nederland als het meer is dan een tamelijk hoge drempelwaarde. De kans is groot dat je geen BTW kunt terugvragen, verleggen is daarom het beste.

Als je iets koopt bij een veiling kan dat onder margeregeling vallen, d.w.z. dat er geen BTW terugvraagbaar is, behalve over extra's zoals opgeld en verzendkosten. Let daar dus op voordat je koopt.

Overigens: omvormers zijn verbruiksartikelen, ik zou minstens een 1/6e van de prijs af per jaar dat die in gebruik is geweest afhalen. Bij een margeregeling zou het BTW verschil er ook af moeten. En denk ook aan de veilingkosten. Door al die factoren moet de aanschafprijs wel erg gunstig zijn om bij een veiling aantrekkelijk te zijn.

Je moet als een zakelijk inkoper gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Even een onderscheid maken tussen BTW terugvragen op aankopen als ondernemer en BTW terugvragen op zonnepanelen omdat je producent bent. Ik heb het idee dat je het over het eerste hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:30:
Even een onderscheid maken tussen BTW terugvragen op aankopen als ondernemer en BTW terugvragen op zonnepanelen omdat je producent bent. Ik heb het idee dat je het over het eerste hebt.
Het onderwerp was aankopen van materiaal op veilingen of tweedehands en er werden ook nog aankopen uit het buitenland genoemd. Ik wilde een paar valkuilen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, dat begrijp ik. Het is alleen dat "BTW terugvragen op zonnepanelen" eerder betekent dat de particulier het terugvraagt. Die heeft dan alleen wat met de belastingdienst te schaften.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Je bent als zonneenergieopwekker ondernemer voor de BTW. Je moet weten wat een margeregeling is als je tweedehands koopt, wanneer je wel en geen BTW kan terugvragen, wat BTW verleggen is (als je in het buitenland koopt) en hoe aangiftes werken.

Zodra je een BTW nummer hebt ben je ook in het buitenland (de EU) een erkend bedrijf en kun je bijvoorbeeld BTW laten verleggen. Zoals een ander bedrijf dat doet.

Je handelt met je pv bedrijf als ondernemer voor de BTW, niet als particulier (c.q. consument).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 08:50
Op dit moment beslis ik over het aankopen van zonnepanelen. In de offerte is een bedrag opgenomen van 100 euro, zodat de zonnepanelenboer je BTW teruggave voor je regelt.

Persoonlijk vind ik dat veel geld en na een google kan ik dat prima zelf:

https://www.eigenhuis.nl/...en.pdf?sfvrsn=74d9d696_12

Echter, de zonnepanelenboer heeft een mogelijkheid om een aanbetaling te doen en daardoor 2% korting te krijgen. Normaal ben ik niet van de aanbetalingen, maar omdat we zonnepanelen zo goedkoop mogelijk willen hebben is dit voor mij een optie.

Dus ik wil eigenlijk BTW zelf gaan regelen. Kan ik net zo makkelijk BTW teruggave doen wanneer ik één keer zonnepanelen laat leggen, maar 2 rekeningen krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Het aantal rekeningen maakt niet uit, het gaat om de totalen. Het is handig als ze allemaal in dezelfde kwartaal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Gisteren stond mijn aangifte klaar om te doen. Stelde echt niks voor. Ik had verwacht dat ik iets van een factuur had moeten uploaden ofzo, maar dat was helemaal niet. Dan kun je toch de hele boel bij elkaar verzinnen of controleert de BD wel degelijk iets op de achtergrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
mrmrmr schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:48:
Het aantal rekeningen maakt niet uit, het gaat om de totalen. Het is handig als ze allemaal in dezelfde kwartaal vallen.
Joh, al laat je ze niet in hetzelfde kwartaal vallen. Kan je ook prima 'doorschuiven'. Het is echt niet dat de inspecteur een paar weken later bij je op de stoep staat ;)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
mrmrmr schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:48:
Het is wel 2x facturatie van 1 offerte, dus dat zal wel goed gaan. Wat is de reden dat het in dezelfde kwartaal moet vallen? En bedoel je dan offertedatum, facturatiedatum of betaaldatum? Want we gaan gauw juli in en vermoedelijk worden ze begin september geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
vinom schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:55:
Gisteren stond mijn aangifte klaar om te doen. Stelde echt niks voor. Ik had verwacht dat ik iets van een factuur had moeten uploaden ofzo, maar dat was helemaal niet. Dan kun je toch de hele boel bij elkaar verzinnen of controleert de BD wel degelijk iets op de achtergrond?
Steeksproefsgewijs.

In een perfecte technische aaneensluiting van systemen kan de belastingdienst zien wat jouw verbruik doorgaans is, wat past op je huis, wat je energierekening is en of deze daalt na aansluiten zonnepanelen, of je je aangemeld hebt bij energieleveren.. enz enz. Ze hebben hun maniertjes.

Los daarvan, je bent als PV'er niet interessant voor de belastingdienst. Al fraudeer je €1000,-. Het is de BTW carroussel waar de fiscus zich op focust omdat de NL'se staat miljoenen misloopt. En zelfs die opsporing loont niet altijd (doelmatigheidsbeginsel).
grote_oever schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:59:
[...]

Het is wel 2x facturatie van 1 offerte, dus dat zal wel goed gaan. Wat is de reden dat het in dezelfde kwartaal moet vallen? En bedoel je dan offertedatum, facturatiedatum of betaaldatum? Want we gaan gauw juli in en vermoedelijk worden ze begin september geplaatst.
Factuurdatum is leidend. Je doet je aangifte ieder kwartaal en daarna vraag je bij de belastingdienst aan dat je voortaan geen aangifte meer hoeft te doen. Daarom is het handig om alles in 1 kwartaal te laten vallen.
Maar nogmaals, als je de BTW terugvraagt als alles afgerond is (en jij de eindfactuur hebt), geef je gewoon het volledige bedrag in 1 keer op en daarna vrijstelling van administratieve verplichting.

[ Voor 28% gewijzigd door herofruit op 25-06-2019 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

herofruit schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:00:
[...]
In een perfecte technische aaneensluiting van systemen kan de belastingdienst zien wat jouw verbruik doorgaans is, wat past op je huis, wat je energierekening is en of deze daalt na aansluiten zonnepanelen, of je je aangemeld hebt bij energieleveren.. enz enz. Ze hebben hun maniertjes.
Ik vraag mij af of hetgeen jij schetst wel GDPR proof is.. wat moet de belastingdienst met mijn energierekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
vinom schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:55:
Dat klopt, je kunt de boel bij elkaar verzinnen. Boetes van de Belastingdienst kunnen hoog oplopen, dus je kunt beter dat risico vermijden. Je moet alle facturen kunnen tonen als er om gevraagd wordt.

@herofruit Je kunt vorige kwartalen opnemen in een aangifte, vooral als het bedrijf net begint zoals hier bij zonnepanelenbedrijfjes, maar het is niet zo makkelijk om uit te zoeken hoe dat werkt. Het gaat dus om gemak. Letterlijk doorschuiven mag niet, daar kun je een boete voor krijgen.

@grote_oever De reden is dat je dan een handleiding om aangifte te doen voor zonnepanelen kan volgen. Gemak en kleinere kans op fouten. Als het in twee kwartalen valt is dat geen ramp. Het derde kwartaal begint 1 juli en eindigt op 30 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
MeltedForest schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:11:
[...]

Ik vraag mij af of hetgeen jij schetst wel GDPR proof is.. wat moet de belastingdienst met mijn energierekening?
Goed punt. Het was slechts een voorbeeld wat ik schetste. Misschien gooien ze het onder de noemer: opsporing van wiettelers?

Desondanks, als het gaat om overheden ben ik niet zo GPDR-goedgelovig. Publieke instanties delen meer gegevens met elkaar dan ze zich beseffen denk ik!
mrmrmr schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:14:
[...]

@herofruit Je kunt vorige kwartalen opnemen in een aangifte, vooral als het bedrijf net begint zoals hier bij zonnepanelenbedrijfjes, maar het is niet zo makkelijk om uit te zoeken hoe dat werkt. Het gaat dus om gemak. Letterlijk doorschuiven mag niet, daar kun je een boete voor krijgen.
Als je de letter van de wet volgt behoor je het inderdaad in twee kwartalen doen. Maar aangezien je in de geest van de wet handelt gaan ze je als burger echt geen boete geven.

[ Voor 36% gewijzigd door herofruit op 25-06-2019 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door herofruit op 25-06-2019 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 15:45
Oja, BTW dat was er ook nog. Ben nog druk bezig met leggen, eindelijk alle spullen verzameld.

(Bijzondere) situatie:

60 zonnepanelen gekocht via Marktplaats voor heul weinig.
Omvormer + montagemateriaal nieuw gekocht bij verschillende partijen en in verschillende perioden (kosten beetje spreiden).

Eerste factuur 22-5-2018, laatste factuur 25-6-2019.

Totaal BTW bedrag 439,24. Nu begrijp ik (Bron: https://www.milieucentraa...zonnepanelen-terugvragen/) dat ik zo'n 180 euro forfait moet rekenen. Blijft er over 259,24. Toch nog wel de moeite waard.

1) Zie ik iets over het hoofd en kan dit gewoon?
Belastingtelefoon en Van de Bron gebeld, kan gewoon
2) Moet de complete aanvraag klaar zijn voor 1 juli of alleen het eerste formulier? En welke datum vul ik dan daarop in?
Kan gewoon, oudste datum invullen. Ben dan over 2018 nog geen leverancier dus geen forfait/btw aangifte, alleen investering.

3) Forfait is eenmalig toch? Anders zou het na 2 jaar al niet meer lonen.
Forfait is elk jaar. Voor mij loont het om het zonder forfait te doen, een rekensom daarvan zie je op:

https://belastingdienst.n...nnepanelen-zonder-forfait

[ Voor 25% gewijzigd door tafkaw op 26-06-2019 12:35 . Reden: Vragen zelf opgelost, edit ter documentatie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Die laatste pagina van de Belastingdienstsite geeft ook diverse voorbeeldsituaties, wat het een stuk makkelijker maakt om aangifteformulieren correct in te vullen.

https://www.belastingdien...genaren-van-zonnepanelen/

Tegenwoordig is de Belastingdienst ook meer open over de mogelijkheid om geen forfait te gebruiken. Ook een flinke verbetering in de informatievoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:40
Wellicht kunnen jullie mij hier helpen met mijn vraagstukken. Gister werd ik door belasting telefoon van links naar rechts doorverbonden.

Wij hebben de volgende situatie.

Nieuwbouw huis gekocht met 5 panelen.
Factuurd vandaag (28-6-2019) ontvangen van projectontwikkelaar met de opmerking 5 x 275WP panelen. Geplaatst door bouwer 5 x 280 WP panelen

Afgelopen maandag zijn deze panelen verplaatst en zijn hierbij 29 x 300WP panelen bijgekomen.
Factuur datum aanschaf panelen: 06-05-2019
Factuur datum monteren tot nu toe: 06-05-2019

In totaal hebben wij nu 10.100WP gemonteerd zitten.

Nu lees ik op de belastingdienst website dat je tot 10.000WP met forfait mag indienen.
Geld nu de forfait over je complete set panelen of per aanschaf?
Dit aangezien er dus verschillende aanschaf/factuur datums zijn.

Daarnaast wat is beter voor de toekomst, met forfait indienen of BTW gaan verrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
happy killer schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:36:
Wellicht kunnen jullie mij hier helpen met mijn vraagstukken. Gister werd ik door belasting telefoon van links naar rechts doorverbonden.

Factuurd vandaag (28-6-2019) ontvangen van projectontwikkelaar met de opmerking 5 x 275WP panelen. Geplaatst door bouwer 5 x 280 WP panelen

Afgelopen maandag zijn deze panelen verplaatst en zijn hierbij 29 x 300WP panelen bijgekomen.

Nu lees ik op de belastingdienst website dat je tot 10.000WP met forfait mag indienen.

Daarnaast wat is beter voor de toekomst, met forfait indienen of BTW gaan verrekenen?
Daarbij komt nog het volgende: de Belastingdienst heeft het over opwekvermogen. Ik zie dat daarvoor altijd het Wp van de panelen wordt genomen maar het opwekvermogen is m.i. altijd het minimum van het invertervermogen en het paneelvermogen. Je kunt immers niet meer opwekken dan de inverter toestaat. Als je dus minder dan 10kW aan inverters hebt dan zou je geen probleem moeten hebben maar ik weet niet of de Belastingdienst deze mening deelt (ga ik over een tijdje achterkomen - zie mijn signature voor het waarom).

EDIT: ik heb begrepen dat het in ieder geval om het totaal gaat.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
happy killer schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:36:

Gaat om totaal. Ik zou een factuur vragen met 1 paneel minder. Maakt het stuk gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
mrmrmr schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:14:
[...]

@grote_oever De reden is dat je dan een handleiding om aangifte te doen voor zonnepanelen kan volgen. Gemak en kleinere kans op fouten. Als het in twee kwartalen valt is dat geen ramp. Het derde kwartaal begint 1 juli en eindigt op 30 september.
Helaas kreeg ik het niet voor elkaar om alles binnen 1 kwartaal te laten vallen. Met name omdat zonnepanelenboer een verkeerde korting doorberekend had, waad ik geen nee op kon zeggen. Hij gaf me wel aan dat er 1 duidelijk eindfactuur kwam waar alles op stond. Ik hoop dat dit dan goed gaat... anders zie ik het wel. Want ik kan ook niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:40
jobr schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:51:
[...]

Gaat om totaal. Ik zou een factuur vragen met 1 paneel minder. Maakt het stuk gemakkelijker.
Ik heb op dit moment al 2 facturen. 1 voor 29 panelen en 1tje voor 5. Nu kan ik natuurlijk alleen de factuur van 29 panelen indienen. Zal uiteindelijk iets van 300 euro schelen omdat dan de factuur van de projectontwikkelaar niet kan indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 22:46
Beste Tweakers. Hopelijk is dit het juiste draadje. Betreft een vraag over het terugvragen van de btw.

We hebben dit uitbesteed aan een extern bedrijf. Ze hebben ons aangemeld als ondernemer bij de belastingdienst. Daarop hebben we 2 brieven gekregen. 1 met inlognaam en 1 met wachtwoord. Nu vraagt het bedrijf om deze gegevens. Dit lijkt me niet de bedoeling. Iemand hier ervaring mee? Mij lijkt dat het mogelijk moet zijn dit uit te besteden zonder deze gegevens te moeten delen? Anders ga ik het alsnog zelf invullen vanaf dit punt.

Alvast bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Laatst online: 06-02-2021
SpeciesXX schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:15:
Nu vraagt het bedrijf om deze gegevens.
Klinkt een beetje primitief, maar begrijpelijk.(als zij er niet in kunnen, kunnen ze hun werk niet doen.......

Ik kreeg een uitgebreide mail met het volgende:

"""U ontvangt een gebruikersnaam en wachtwoord voor de site van de Belastingdienst, wij hebben hiervan geen kopie nodig. Onze software kan rechtstreeks met de Belastingdienst communiceren zonder tussenkomst van gebruikersnaam en wachtwoord."""""

Dat is een professionelere aanpak, dan wat ik bij jou lees.
Dat lijkt me meer een beunhaas die een graantje wil meepikken en geen belasting-verzorg-bedrijf dat het "er bij doet"....

edit:
Het maakt natuurlijk geen moer uit of ze zonder ww en naam kunnen inloggen of dat ze met ww en naam kunnen inloggen.
Als jij btw terug wilt hebben zal je ze de mogelijkheid moeten bieden om bij je gegevens te kunnen.

[ Voor 21% gewijzigd door Vuiltje op 15-07-2019 14:48 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 22:46
Thanks voor de reply. Ik ga even contact zoeken met de belastingdienst en informeren naar de mogelijkheden zonder delen van inlog gegevens en/of eventuele risico's. Gr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webrazor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-09-2023
Pakhaas schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:38:
[...]

Heb na 4 weken geen reactie op mijn brief ontvangen dus maar weer met de belasting telefoon gebeld afdeling ondernemers. Zij heeft er een melding van gemaakt en na 2 dagen werd ik gebeld dat het aangifte formulier onderweg was en dat de huidige ontheffing niet wordt ingetrokken. Aangifte formulier inmiddels ontvangen en weer retour gedaan naar de belastingdienst nu wachten tot deze verwerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 23:47
webrazor schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:48:
[...]

Heb na 4 weken geen reactie op mijn brief ontvangen dus maar weer met de belasting telefoon gebeld afdeling ondernemers. Zij heeft er een melding van gemaakt en na 2 dagen werd ik gebeld dat het aangifte formulier onderweg was en dat de huidige ontheffing niet wordt ingetrokken. Aangifte formulier inmiddels ontvangen en weer retour gedaan naar de belastingdienst nu wachten tot deze verwerkt is.
Bedankt voor de update. Ik heb inmiddels de extra panelen aangeschaft en moet ook nu de btw opnieuw terugvragen. Heb je een voorbeeld van je brief die je naar de BD hebt gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:19
Wat is de gemiddelde doorlooptijd bij de belastingdienst dat het verwerkt is en je de betaalde BTW minus het forfait mag terug verwachten?
1e week mei 2019 het van de belastindienst ontvangen in te vullen formulier terug gestuurd, aanschaf is gedaan in 1e kwartaal namelijk april 2019.

Update 17 augustus: vorige week gebeld met de dienst, ze zagen in het systeem dat het de 31e juli behandeld was. Zou met dag of 14 de kennisgeving thuis mogen krijgen.
En inderdaad gisteren de blauwe enveloppe mogen ontvangen, dus zal één dezer dagen het wel worden bijgeschreven worden

[ Voor 33% gewijzigd door dinandus op 17-08-2019 14:51 . Reden: Aanvullende info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@dinandus Bij mij staat er uiterlijke betaaldatum eind deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Laatst online: 13-09 23:56
dinandus schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:19:
Wat is de gemiddelde doorlooptijd bij de belastingdienst dat het verwerkt is en je de betaalde BTW minus het forfait mag terug verwachten?
1e week mei 2019 het van de belastindienst ontvangen in te vullen formulier terug gestuurd, aanschaf is gedaan in 1e kwartaal namelijk april 2019.
Ik heb vorige week nog telefoonisch contact gehad omdat ik mijn formulier had ingevuld en opgestuurd.
Maar op hun website na 4 weken geen ontvangstbevestiging of iets dergelijks.
Ze vertelde dat hij wel was ontvangen en dat ze 8 weken de tijd hadden voor het behandelen.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:14
BadEendTerror schreef op maandag 20 mei 2019 @ 20:33:
Ik zou graag willen weten hoe het in zijn werk gaat met de BTW als je een nieuwbouwhuis hebt met zonnepanelen die je er gelijk weer af laat halen en door verkoopt.(i.v.m. aanschaf andere en meer zonnepanelen) Is het dan mogelijk dat de BTW op deze panelen door degene die de panelen over koopt terug gevraagd kan worden?
Uiteraard vraag ik dan zelf geen BTW terug.
Weet iemand of en hoe dit kan?
De zonnepanelen zijn namelijk onderdeel van de koop/aanneem overeenkomst en kunnen dus niet op de naam van iemand anders gezet worden.

[ Voor 26% gewijzigd door BadEendTerror op 26-07-2019 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
BadEendTerror schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:46:
Weet iemand of en hoe dit kan?
De zonnepanelen zijn namelijk onderdeel van de koop/aanneem overeenkomst en kunnen dus niet op de naam van iemand anders gezet worden.
De huiskoper is als ondernemer voor de BTW een bedrijf door de zonnepanelen en teruglevering van energie. Je mag dus BTW heffen met behulp van je eigen BTW nummer. Te doen lijstje:
* BTW terugvragen die is betaald aan de aannemer
* BTW heffen over de doorverkoop en afdragen
* ontheffing van BTW aangifteplicht aanvragen voor een datum na de verkoop

De koper van de panelen kan bij deze opzet zelf de BTW terugvragen.

Als je een kleine installatie vervangt door een grotere, zou ik kiezen voor bovenstaande methode en dan de aanschaf van een nieuwe installatie regelen voordat je ontheffing aanvraagt.

Een andere mogelijkheid is: de BTW terugvragen en na de ontheffing van de BTW door te verkopen. Dan mag je geen BTW heffen. De koper van de pv installatie betaalt dan het afgesproken bedrag en kan geen BTW terugvragen. Daar houd je dan in de prijs rekening mee.
Als je helemaal geen zonnepanelen wil hebben kun je jezelf afmelden aan ondernemer voor de BTW bij de Belastingdienst. Dat hoeft niet per se, maar het is wel een nette afsluiting en het kan eventuele problemen later voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-08 10:25
Goed, ik heb deze thread doorgescant, en ik heb nog een paar vragen:

* (wat is de scope?) Stel ik koop een doe-het-zelf pakket voor het schuurtje. Dit bestaat uit (1) verzendkosten (2) zonnepanelen (3) omvormer (4) kabels. Over wat kan ik BTW aftrekken? Kan dit ook over de verzendkosten?

* (meerdere keren?) Na het eerste doe-het-zelf pakket besluit ik nog een doe-het-zelf pakketje om het aantal panelen uit te breiden. Kan ik nu weer de BTW terugkrijgen?

* (Electricien/netbeheerder?). Ik wil inductie gaan koken. Hiervoor heb ik 3 fasen nodig. Dit kost geld voor electricien/netbeheerder. Kan ik onder mom van zonnepanelen de BTW voor 3 fasen diensten terugvragen? Ik kan namelijk het standpunt innemen dat ik 3 fasen nodig heb voor zonnepanelen, hoewel het technisch gezien ook op 1 fase kan.

* (extra diensten?) Nu besluit ik een installateur zonnepanelen op het huis te laten leggen. Kan ik nu de montagekosten BTW ook terugkrijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Laatst online: 13-09 23:56
traders schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:25:
Goed, ik heb deze thread doorgescant, en ik heb nog een paar vragen:

* (wat is de scope?) Stel ik koop een doe-het-zelf pakket voor het schuurtje. Dit bestaat uit (1) verzendkosten (2) zonnepanelen (3) omvormer (4) kabels. Over wat kan ik BTW aftrekken? Kan dit ook over de verzendkosten?

* (meerdere keren?) Na het eerste doe-het-zelf pakket besluit ik nog een doe-het-zelf pakketje om het aantal panelen uit te breiden. Kan ik nu weer de BTW terugkrijgen?

* (Electricien/netbeheerder?). Ik wil inductie gaan koken. Hiervoor heb ik 3 fasen nodig. Dit kost geld voor electricien/netbeheerder. Kan ik onder mom van zonnepanelen de BTW voor 3 fasen diensten terugvragen? Ik kan namelijk het standpunt innemen dat ik 3 fasen nodig heb voor zonnepanelen, hoewel het technisch gezien ook op 1 fase kan.

* (extra diensten?) Nu besluit ik een installateur zonnepanelen op het huis te laten leggen. Kan ik nu de montagekosten BTW ook terugkrijgen?
Vraag 1: Ja, dit is zeker geen probleem als deze op de factuur van je panelen staan.
Met eigen vervoer durf ik niet te zeggen.

Vraag 2: Bij uitbreiding kun je gewoon de btw terug vragen. Dit kun je overigens gewoon op hun site lezen.
Heb ik ook gedaan :)

Vraag 3: Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb gelezen hier op tweakers dat sommige dat idd zonder probleem hebben gedaan.

Vraag 4: Ja, deze kunnen je ook gewoon terugvragen. Dit zijn gewoon kosten die je maakt voor het plaatsen van je installatie als ondernemer.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@traders

Vraag 1 eigen vervoer is nee, maar je mag wel BTW over benzine terugvragen mits het een beperkt bedrag is en je de rit registreert en je een bon met BTW hebt. Over privegebruik mag je geen BTW aftrekken.

Vraag 3 is ja, maar er moet wel een oorzakelijk verband zijn. Als je een 3 fasen omvormer hebt een een 1 fase meterkast kun je beargumenteren dat de meterkast moet worden omgebouwd. Over die kosten kun je dan de BTW terugvragen. Denk aan arbeidskosten, 3 fase aardlekschakelaars, 3 fase hoofdschakelaars, grotere meterkast.
Er zitten voordelen aan een 3 fase omvormer ten opzichte van een 1 fase. Er wordt bijvoorbeeld teruggeleverd verdeeld over de 3 fasen, geen problemen met pieken van meer dan 16 of 20A. De netbeheerder zal er ook tevreden over zijn. Een ander mogelijk voordeel is de efficientie van de omvormer.
Bij een bepaalde opbrengst is het in sommige landen verboden om 1 fase te gebruiken. In Duitsland is de grens 4600W. De reden is dat de opwek dan op 1 fase hoog wordt, en een verdeling over meerdere fasen beter is voor het netwerk.
Als je een 1 fase omvormer hebt is een ombouw naar 3 fasen prive.

De kookplaat is in principe prive. Je zou theoretisch wel kunnen beargumenteren dat de kookplaat vervangen moet worden omdat het een te hoge belasting voor 1 fase om de huidige kookplaat te blijven gebruiken. Kijk daarvoor naar de specificaties. Als de aansluiting 25A moet zijn dan is dat meer dan 16A die je met 3 fase hebt (3 x 25A, 3 x 16A zekeringen). Hiervoor zou ik wel tevoren toestemming vragen aan de Belastingdienst. De Belastingdienst kan hoge boetes uitdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat Rick
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-05-2024
tafkaw schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:57:

3) Forfait is eenmalig toch? Anders zou het na 2 jaar al niet meer lonen.
Forfait is elk jaar. Voor mij loont het om het zonder forfait te doen, een rekensom daarvan zie je op:

https://belastingdienst.n...nnepanelen-zonder-forfait
Forfait is toch echt eenmalig hoor... Mits je dat forfait betalen bij je eenmalige BTW teruggaaf doet. Misschien ook nog zinvol voor @tafkaw om dit te weten?

[ Voor 9% gewijzigd door Pat Rick op 13-09-2019 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 15:45
Pat Rick schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:38:
[...]

Forfait is toch echt eenmalig hoor... Mits je dat forfait betalen bij je eenmalige BTW teruggaaf doet.
Daar kwam ik ook achter. Dank voor de mention, was het vergeten te melden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Forfait is elk jaar dat je aangifte doet. Normaliter is dat maar 1 keer.
Als je in hetzelfde jaar uitbreidt, dan moet je evt extra forfait betalen als je in een hogere klasse komt. Je betaalt dan dus alleen forfait over de extra capaciteit.

Als je een jaar of meer later uitbreidt, dan moet je het volledige forfait weer verrekenen, met de BTW van alleen de uitbreiding. Dat is een stuk minder gunstig......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mecraw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-03 15:59
Ik wil de BTW terug vragen, maar ben een leek op dat gebied.
Mijn vraag of ik het zo goed doe?
Piekvermogen is 5700 dus forfait is €120 .
Moet ik dan voor het "bedrag waarover omzetbel....." 120/0,21= €571 invullen?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8byuhc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:33
@Mecraw zie het voorbeeld op de website van de belastingdienst: https://belastingdienst.n...astgesteld-bedrag-forfait

[ Voor 10% gewijzigd door Rouske op 01-10-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 22:01
Er gaat wat veranderen in BTW-land, wellicht handig om te weten wanneer je je pv in delen wil leggen. Het gaat vooral om de KOR:
https://solarmagazine.nl/...-en-nieuwe-uitzonderingen

Ik heb zelf dit jaar namelijk een deel gelegd, en wil volgend jaar of het jaar daarop bij gaan leggen. Even kijken hoe ik dat het beste aan kan pakken met lock-up periode.

[ Voor 24% gewijzigd door Geert h op 03-10-2019 23:05 ]

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Laatst online: 08:21

KrL

Foto foto..

Geert h schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:03:
Er gaat wat veranderen in BTW-land, wellicht handig om te weten wanneer je je pv in delen wil leggen. Het gaat vooral om de KOR:
https://solarmagazine.nl/...-en-nieuwe-uitzonderingen

Ik heb zelf dit jaar namelijk een deel gelegd, en wil volgend jaar of het jaar daarop bij gaan leggen. Even kijken hoe ik dat het beste aan kan pakken met lock-up periode.
Ik kwam op basis van hetzelfde artikel en wat zoeken bij dit topic terecht. Ik zit in dezelfde situatie: begin dit jaar 14 panelen gelegd (ca 4,5MWh) en wil er eigenlijk voor de lente van aankomend jaar nog een stuk of 20 bij leggen (ca 6 MWh) ivm een elektrische auto. Over de eerste aanschaf heb ik BTW teruggevraagd en ben vervolgens ontheven van administratieve verplichtingen onder de huidige KOR.

Zoals ik hem begrijp vanuit de diverse artikelen voor mijn (en dus wellicht jouw situatie): ik ben door mijn ontheffing onder de oude KOR automatisch aangemeld voor de nieuwe KOR 2020/OVOB (tenzij ik me vóór 20 november 2019 afmeld): dit is prima want hiermee hoef ik geen BTW aangifte te doen en ook geen BTW te 'herzien' (terug te betalen) omdat ik onder de grens van €500 per jaar zit (20% van de teruggevraagde BTW).

Maar: als ik volgend jaar een 2e batch zonnepanelen aanschaf kan ik over dat bedrag geen BTW terugvragen. Als ik ze nog dit jaar aanschaf, ze nog dit jaar in gebruik neem én nog dit jaar de BTW terugvraag dan krijg ik de BTW nog wél terug en hoef ik deze ook niet per jaar te herzien zolang het totaalbedrag aan teruggevraagde BTW (1e + 2e batch) onder de €2500 blijft.

Iemand die er ook al volledig is ingedoken en bovenstaande kan bevestigen? Want dat betekent dat ik nog even snel m'n spaarrekening moet plunderen en voor voor het eind van het jaar het dak op moet om ze te installeren, brr!

[ Voor 11% gewijzigd door KrL op 18-10-2019 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
KrL schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:36:
[...]

Ik kwam op basis van hetzelfde artikel en wat zoeken bij dit topic terecht. Ik zit in dezelfde situatie: begin dit jaar 14 panelen gelegd (ca 4,5MWh) en wil er eigenlijk voor de lente van aankomend jaar nog een stuk of 20 bij leggen (ca 6 MWh) ivm een elektrische auto. Over de eerste aanschaf heb ik BTW teruggevraagd en ben vervolgens ontheven van administratieve verplichtingen onder de huidige KOR.

Zoals ik hem begrijp vanuit de diverse artikelen voor mijn (en dus wellicht jouw situatie): ik ben door mijn ontheffing onder de oude KOR automatisch aangemeld voor de nieuwe KOR 2020/OVOB (tenzij ik me vóór 20 november 2019 afmeld): dit is prima want hiermee hoef ik geen BTW aangifte te doen en ook geen BTW te 'herzien' (terug te betalen) omdat ik onder de grens van €500 per jaar zit (20% van de teruggevraagde BTW).

Maar: als ik volgend jaar een 2e batch zonnepanelen aanschaf kan ik over dat bedrag geen BTW terugvragen. Als ik ze nog dit jaar aanschaf, ze nog dit jaar in gebruik neem én nog dit jaar de BTW terugvraag dan krijg ik de BTW nog wél terug en hoef ik deze ook niet per jaar te herzien zolang het totaalbedrag aan teruggevraagde BTW (1e + 2e batch) onder de €1250 blijft.

Iemand die er ook al volledig is ingedoken en bovenstaande kan bevestigen? Want dat betekent dat ik nog even snel m'n spaarrekening moet plunderen en voor voor het eind van het jaar het dak op moet om ze te installeren, brr!
Niet onder de 1250 maar toch onder 2500?
Bovendien: "Indien de btw-teruggave in 2019 of eerdere kalenderjaren hoger was dan 2.500 euro, zal onder de Nieuwe KOR zeer waarschijnlijk geen terugbetaling plaats hoeven te vinden.’"

Nu aanschaffen betekent niet dat ze perse dit jaar op het dak moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Laatst online: 08:21

KrL

Foto foto..

jobr schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:57:
[...]
Niet onder de 1250 maar toch onder 2500?
Je hebt gelijk, aangepast (logica klopt wel alleen bedrag niet :)).
Bovendien: "Indien de btw-teruggave in 2019 of eerdere kalenderjaren hoger was dan 2.500 euro, zal onder de Nieuwe KOR zeer waarschijnlijk geen terugbetaling plaats hoeven te vinden.’"
Ik lees tot nu toe anders, kan zijn dat ze een uitzondering maken maar ik vind het een duur gokje.

https://www.btwterugvrage....nl/oude-kor-nu-ovob.html
https://www.countus.nl/di...leineondernemersregeling/
https://www.alfa.nl/heyth.../btw-positie-zonnepanelen
Nu aanschaffen betekent niet dat ze perse dit jaar op het dak moeten.
In het volgende artikel hebben ze het over aanschaf én ingebruikname (dus op het dak leggen).

Op de site van de belastingdienst hierover kom ik het volgende tegen:
De herziening voor aftrek bij investeringsgoederen hoeft u niet te doen als:
  • het totale bedrag van de herziening in dat boekjaar minder is dan € 500
  • én het gaat om investeringsgoederen die in de jaren voor dat boekjaar in gebruik zijn genomen
  • én de herziening het gevolg is van het aanmelden of beëindigen van uw deelname aan de nieuwe KOR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
KrL schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:39:

In het volgende artikel hebben ze het over aanschaf én ingebruikname (dus op het dak leggen).

Op de site van de belastingdienst hierover kom ik het volgende tegen:

[...]
Dat leg je ze even op de grond in de tuin en koppel je de kabels even. Dan heb je ze in gebruik genomen :)

Ik heb nog nooit gehoord van iemand dat ze een foto oid vragen of langskomen ter controle.
Ik zou me hier absoluut niet druk over maken.
Bovendien als je het volgend jaar doet krijg je het ook niet terug toch (als ik het goed lees).

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 18-10-2019 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 20:45
KrL schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:36:
[...]

Maar: als ik volgend jaar een 2e batch zonnepanelen aanschaf kan ik over dat bedrag geen BTW terugvragen. Als ik ze nog dit jaar aanschaf, ze nog dit jaar in gebruik neem én nog dit jaar de BTW terugvraag dan krijg ik de BTW nog wél terug en hoef ik deze ook niet per jaar te herzien zolang het totaalbedrag aan teruggevraagde BTW (1e + 2e batch) onder de €2500 blijft.

Klopt volgens mij helemaal.

Zijn hier ook nog mensen die net als ik een BTW teruggave hebben die hoger dan EUR 2.500 is door de hoge investering? Wij hebben 2.600 Euro teruggave gehad dit jaar en moeten (als we in de KOR 2020 blijven) een terugbetaling doen van 4 keer 650 over de jaren 2021 t/m 2024 verspreid.

Nu ben ik zelf actief in de fiscale wereld, maar wordt nergens openlijk het idee geopperd om juist af te zien van de KOR en jaarlijks het forfait aan te geven á (pak 'm beet) 160 euro. Ik ben nog aan het uitzoeken of de forfait staffel ook vanaf 2020 nog gehandhaafd wordt. Dat zou over die jaren dan ongeveer 390 euro per jaar schelen. Na 4 jaar zou je dan alsnog weer mee kunnen doen aan de KOR omdat zowel de lock-up periode van 3 jaar en de herzieningstermijn van 4 jaar is verstreken. Ik ga nog op onderzoek uit, maar ik ben benieuwd of hier meer mensen in deze situatie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@mauwz : Even voor de niet-fiscalisten: Wat is KOR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataCopy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 18:49

DataCopy

Dum vita est spes est

Andrehj schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:55:
@mauwz : Even voor de niet-fiscalisten: Wat is KOR?
Klein Ondernemers Regeling?

| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
De site van de belastingdienst is trouwens aardig aangepast voor deze nieuwe KOR regeling.

[ Voor 48% gewijzigd door jobr op 11-11-2019 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
wij hebben in okt van dit jaar zonnepanelen gekocht en gaan deze binnenkort leggen. Ook willen we over 1-2 jaar zonnepanelen op de schuur leggen. Ik heb zojuist de site van de belastingdienst bekeken, klopt het dat we dan het beste nu een aanvraag doen en een formulier ter afmelding van de KOR kunnen versturen, zodat we alsnog volgend jaar, of het jaar erna de BTW kunen terugvragen van de volgende set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauwz
DataCopy schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:22:
[...]

Klein Ondernemers Regeling?
Sorry, ja dat is inderdaad de Kleine ondernemers regeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauwz
Gamer dénis schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 06:12:
wij hebben in okt van dit jaar zonnepanelen gekocht en gaan deze binnenkort leggen. Ook willen we over 1-2 jaar zonnepanelen op de schuur leggen. Ik heb zojuist de site van de belastingdienst bekeken, klopt het dat we dan het beste nu een aanvraag doen en een formulier ter afmelding van de KOR kunnen versturen, zodat we alsnog volgend jaar, of het jaar erna de BTW kunen terugvragen van de volgende set?
Daar lijkt het wel op ja. Vervolgens moet je de herzieningstermijn van 4 jaar afwachten na je investering (dus 4 jaar netjes ieder kwartaal BTW aangifte doen), om vervolgens weer deel te nemen aan de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypso
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 22:03
mauwz schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:30:
[...]

Zijn hier ook nog mensen die net als ik een BTW teruggave hebben die hoger dan EUR 2.500 is door de hoge investering? Wij hebben 2.600 Euro teruggave gehad dit jaar en moeten (als we in de KOR 2020 blijven) een terugbetaling doen van 4 keer 650 over de jaren 2021 t/m 2024 verspreid.

Nu ben ik zelf actief in de fiscale wereld, maar wordt nergens openlijk het idee geopperd om juist af te zien van de KOR en jaarlijks het forfait aan te geven á (pak 'm beet) 160 euro. Ik ben nog aan het uitzoeken of de forfait staffel ook vanaf 2020 nog gehandhaafd wordt. Dat zou over die jaren dan ongeveer 390 euro per jaar schelen. Na 4 jaar zou je dan alsnog weer mee kunnen doen aan de KOR omdat zowel de lock-up periode van 3 jaar en de herzieningstermijn van 4 jaar is verstreken. Ik ga nog op onderzoek uit, maar ik ben benieuwd of hier meer mensen in deze situatie zitten.
Ja. 3 jaar geleden panelen gelegd (32 stuks). Nu net een berekening doorgekregen dat als ik onder de nieuwe KOR door zou gaan ik de komende 2 jaar per jaar dik 700 euro terug mag tikken. Schandalig.

Niet voor de KOR kiezen zou elk jaar 180 euro aftikken betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Stel je koopt vandaag 2 panelen bij aanbieder A, de micro omvormer etc bij B. Deze schroef je op je schuur. Volgende maand (zeg Jan 2020) neem je bedrijf C in de arm om het woonhuis te voorzien van zonnepanelen.

Is de BTW van A, B en C nu aftrekbaar:

- Ja kan in verschillende aanvragen
- Ja alleen als je alles doet in 1 aanvraag
- Nee je kunt maar eenmalig aanvragen.
- Iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 22:19
Ik wil volgend jaar zonnepanelen gaan leggen. Waar moet ik met die nieuwe(?) KOR nu precies rekening houden? Dat de btw op de totale installatie niet boven de 2500€ komt?

Of begrijp ik het nu verkeerd?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
traders schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:03:
Stel je koopt vandaag 2 panelen bij aanbieder A, de micro omvormer etc bij B. Deze schroef je op je schuur. Volgende maand (zeg Jan 2020) neem je bedrijf C in de arm om het woonhuis te voorzien van zonnepanelen.

Is de BTW van A, B en C nu aftrekbaar:

- Ja kan in verschillende aanvragen
- Ja alleen als je alles doet in 1 aanvraag
- Nee je kunt maar eenmalig aanvragen.
- Iets anders?
A en B wel, C niet volgens nieuwe KOR. Of A en B niet en C wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
jobr schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:50:
A en B wel, C niet volgens nieuwe KOR. Of A en B niet en C wel.
Ik snap het niet. Waarom bepaalde combinaties niet? Gaat dit per jaar?

[ Voor 3% gewijzigd door traders op 13-11-2019 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauwz
Calypso schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:58:
[...]

Ja. 3 jaar geleden panelen gelegd (32 stuks). Nu net een berekening doorgekregen dat als ik onder de nieuwe KOR door zou gaan ik de komende 2 jaar per jaar dik 700 euro terug mag tikken. Schandalig.

Niet voor de KOR kiezen zou elk jaar 180 euro aftikken betekenen.
Idd, dat zou voor mij 140 per jaar zijn. Na de herzieningstermijn van 4 jaar kan je weer met de nieuwe KOR meedoen waardoor het klaar is. Ik vind het schandalig, ook vanuit mijn vakgebied kan ik hier helemaal niets positiefs over kwijt. Als je vervolgens een uitbreiding van de installatie wil doen, moet je nog eens 3 jaar wachten om je weer af te melden van de KOR en een nieuwe btw teruggave te organiseren.

• Calypso
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 22:03
mauwz schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:05:
[...]

Idd, dat zou voor mij 140 per jaar zijn. Na de herzieningstermijn van 4 jaar kan je weer met de nieuwe KOR meedoen waardoor het klaar is. Ik vind het schandalig, ook vanuit mijn vakgebied kan ik hier helemaal niets positiefs over kwijt. Als je vervolgens een uitbreiding van de installatie wil doen, moet je nog eens 3 jaar wachten om je weer af te melden van de KOR en een nieuwe btw teruggave te organiseren.
Er zijn een paar dingen die me vreselijk steken aan deze hele gang van zaken. Allereerst vond ik het toendertijd al idioot dat ik als particuliere aanschaffer van zonnepanelen mezelf als ondernemer moest aanmelden om de beloofde subsidie (in de vorm van BTW teruggave) te ontvangen. Maar goed, als dat voor de instanties makkelijker is...

Maar nu wordt dus gewoon een deel van de verstrekte subsidie ineens weer terug gevorderd, eigenlijk enkel maar omdat de kleinondernemersregeling wordt aangepast. Heeft dus eigenlijk niets met subsidie op zonnepanelen te maken, maar is een "bijproduct". En er ie zo te lezen niemand die genegen is dit weeffoutje weg te werken... :(

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 22:19
Calypso schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:24:
[...]

Er zijn een paar dingen die me vreselijk steken aan deze hele gang van zaken. Allereerst vond ik het toendertijd al idioot dat ik als particuliere aanschaffer van zonnepanelen mezelf als ondernemer moest aanmelden om de beloofde subsidie (in de vorm van BTW teruggave) te ontvangen. Maar goed, als dat voor de instanties makkelijker is...

Maar nu wordt dus gewoon een deel van de verstrekte subsidie ineens weer terug gevorderd, eigenlijk enkel maar omdat de kleinondernemersregeling wordt aangepast. Heeft dus eigenlijk niets met subsidie op zonnepanelen te maken, maar is een "bijproduct". En er ie zo te lezen niemand die genegen is dit weeffoutje weg te werken... :(
Typisch Nederland. Langetermijninvesteringen zijn financieel amper te plannen omdat regels nooit voor langere tijd gelijk blijven. Elke paar jaar wordt alles weer omgegooid, waardoor de rekensom achteraf flink minder voordelig uitpakt.

Catch a smile out there!

• jobr
traders schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:07:
[...]

Ik snap het niet. Waarom bepaalde combinaties niet? Gaat dit per jaar?
In de nieuwe KOR mag je alleen in het jaar van aanschaf van nog (meerdere) aankopen de btw aftrekken als dit in hetzelfde jaar valt. Daarna 3 jaar niet (bij indak panelen nog veel langer). Kijk ook even op de site van de belastingdienst.

• traders
jobr schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:07:
[...]

In de nieuwe KOR mag je alleen in het jaar van aanschaf van nog (meerdere) aankopen de btw aftrekken als dit in hetzelfde jaar valt.
En hoe zit het dat als ik nu wat doe (2019, non KOR) en straks in 2020 wat (KOR). Mag dat wel, want nu geldt die KOR niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zit in een situatie waarin zonnepanelen ofwel eind december, ofwel in januari worden gelegd. Op de website van de belastingdienst zie ik dat er een verschil is tussen de oude (2019) en nieuwe (2020) KOR: de periode waaraan je meedoet aan de KOR. In het oude systeem kan je per direct opzeggen, in het nieuwe systeem duurt dit minimaal 3 jaar. Wat is het nadeel om drie jaar in KOR te zitten? Heeft dit enige invloed op kosten die je maakt of terug kan vragen als je enkel eenmalig panelen legt?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
wcduck schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:43:
Ik zit in een situatie waarin zonnepanelen ofwel eind december, ofwel in januari worden gelegd. Op de website van de belastingdienst zie ik dat er een verschil is tussen de oude (2019) en nieuwe (2020) KOR: de periode waaraan je meedoet aan de KOR. In het oude systeem kan je per direct opzeggen, in het nieuwe systeem duurt dit minimaal 3 jaar. Wat is het nadeel om drie jaar in KOR te zitten? Heeft dit enige invloed op kosten die je maakt of terug kan vragen als je enkel eenmalig panelen legt?
Volgens mij wordt je automatisch aangemeld voor de nieuwe KOR als je in 2019 panelen legt. In dat geval kun je elk moment opzeggen omdat het automatisch is gegaan.
Maar volgens mij maakt het allemaal niets uit als je eenmalig panelen legt. Er was nog iets met een max bedrag van 2500 btw ivm met een drempel van 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
jobr schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:20:
[...]

Volgens mij wordt je automatisch aangemeld voor de nieuwe KOR als je in 2019 panelen legt. In dat geval kun je elk moment opzeggen omdat het automatisch is gegaan.
Maar volgens mij maakt het allemaal niets uit als je eenmalig panelen legt. Er was nog iets met een max bedrag van 2500 btw ivm met een drempel van 500 euro.
Heb je het over het totale investeringsbedrag van 2500 euro? Dit zal ik namelijk overschrijden.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
wcduck schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:57:
[...]

Heb je het over het totale investeringsbedrag van 2500 euro? Dit zal ik namelijk overschrijden.
Nee, over het totaal bedrag aan BTW. Ander is het snel over voor bijna iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Dus als ik het goed begrijp:

- In 2019 gooi ik een paar panelen op de schuur. De BTW kan ik terugvragen.
- Begin 2020 komen er panelen op het woonhuis. De BTW kan ik terugvragen via KOR. De 3 jaar lockup voor de panelen uit 2019 geldt niet, want dat is geen KOR.
- Eind 2020 wil ik uitbreiden. BTW kan niet worden teruggevraagd vanwege 3 jaar pickup?

Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:13
Wij hebben sinds gisteren zonnepanelen in ons bezit. BTW bedrag circa 1440 euro.

Voor het terugvorderen van de BTW zit ik nog te wachten op een brief van de belastingdienst (wachtwoord). Daarbij zag ik op de site van de belastingdienst dat ik, wilde ik mij afmelden voor de KOR in 2020, dat mijn afmelding uiterlijk... 20-11-2019 (vandaag dus) bij hun BINNEN moest zijn.

Indien ik alles goed heb begrepen rondom het KOR gebeuren maakt dit financieel voor ons niets uit? Hooguit wat meer administratief werk?

Wellicht dat er nog meer mensen in een vergelijkbare situatie zitten die hier al het fijne van weten?

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Misschien een stomme vraag.
Maar kan ik iemand die inwoont, en geen eigenaar is van de woning, btw laten terugvragen op de aanschaf van zonnepanelen? Bijv. een vriendin waarmee geen samenlevingscontact o.i.d. is, of kinderen? Ik ben zelf al ondernemer.

Zoals ik het lees zijn er maar 2 voorwaarden bij de belastingdienst?
- uw naam moet op de rekening van de energieleverancier staan
- uw naam moet op de factuur van de leverancier van de zonnepanelen staan

[bron]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenger
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05-2022
traders schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:22:
Dus als ik het goed begrijp:

- In 2019 gooi ik een paar panelen op de schuur. De BTW kan ik terugvragen.
- Begin 2020 komen er panelen op het woonhuis. De BTW kan ik terugvragen via KOR. De 3 jaar lockup voor de panelen uit 2019 geldt niet, want dat is geen KOR.
- Eind 2020 wil ik uitbreiden. BTW kan niet worden teruggevraagd vanwege 3 jaar pickup?

Klopt dit?
In de nieuwe KOR kun je geen BTW terugvragen. Dat kan wel als je de KOR niet gebruikt. Als ik me niet vergis kun je jezelf dan vervolgens aanmelden voor de KOR, zodat je in volgende aangifteperioden geen BTW hoeft af te dragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerbenger op 22-11-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 11:40
Ik zit momenteel midden in het offerte traject voor panelen.
Als ik de order bijvoorbeeld november/december bestel incl installatie, dan val ik neem ik aan nog onder de 2019 KOR (en kan ik de BTW dus terug krijgen?)

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
JustinoFTW schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:11:
Ik zit momenteel midden in het offerte traject voor panelen.
Als ik de order bijvoorbeeld november/december bestel incl installatie, dan val ik neem ik aan nog onder de 2019 KOR (en kan ik de BTW dus terug krijgen?)
"Uw deelname aan de KOR gaat in op 1 januari van het jaar dat volgt op het jaar van de aanschaf van de zonnepanelen. Dus koopt u in 2020 zonnepanelen dan gaat uw deelname in op 1 januari 2021. U kunt in 2020 dus gewoon uw btw terugvragen als u er voor kiest om deel te nemen."

Dus als je nog geen zonnepanelen eerder hebt gekocht in 2019 kan je altijd de btw aftrekken. Ook als je dat pas volgend jaar doet. Zie site van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Gerbenger schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:56:
[...]

In de nieuwe KOR kun je geen BTW terugvragen. Dat kan wel als je de KOR niet gebruikt. Als ik me niet vergis kun je jezelf dan vervolgens aanmelden voor de KOR, zodat je in volgende aangifteperioden geen BTW hoeft af te dragen.
Ik quote je even, maar tis meer algemene vraag. Zelf ben ik aan het einde van een bouwperiode en wil nog "snel" even btw teruggave regelen. Nu zit ik het eigenhuis.nl stappenplan te bekijken, maar sommige dingen zijn me toch beetje onduidelijk.

Ik vul volgens het stappenplan deze PDF in: https://download.belastin...elhouders_on0401z4fol.pdf

BTW teruggave over zonnepanelen is toch alleen van toepassing als je jezelf aanmeld via kleineondernemerregelijk, oftewel KOR.

Ik kijk nu in formulier, maar bij vraag 2b wordt me gevraagd of ik deel wil nemen.

Bij vraag 2b van .pdfje wordt mij namelijk deze vraag gesteld:
Wilt u de kleineondernemersregeling toepassen? Ja/ Nee
Hier moet je toch "ja" op zeggen, want anders kom je toch niet in aanmerking voor BTW teruggave?

Gezien het niet meer lukt om voor 20 november de opzegging in te vullen val ik automatisch onder de nieuwe KOR 2020 regeling.

Bron waarom ik Ja moet antwoorden en de conclusie dat ik onder de nieuwe regeling van: https://www.belastingdien...-zonnepanelen-terugvragen

In een andere site lees ik dit:
Door een beroep te doen op de nieuwe KOR 2020 zal een deel van de BTW op de factuur van de zonnepanelen terugbetaald moet worden. Het deel dat terugbetaald moet worden bedraagt 20% per jaar. Deze regeling gaat van start na het jaar van aanschaf en loopt gedurende 4 jaar door.
Bron: https://www.btw-zonnepanelen.nl/nieuwe-kor/

Gezien ik een offerte heb van 8000 euro, betaal ik 1680 euro BTW over de factuur. Dit is onder de grens van 2500 euro, waardoor ik ontheven wordt aan BTW aangifte en weg kom met forait betaling? Dit is toch geen verandering aan de KOR van 2019.

Mijn concrete vraag:
- Er verandert niks voor mij, behalve: ik krijg een lock-up op aanvraag van 3 jaar (heb nu geen plannen voor nieuwe zonnepanelen)
- Gezien ik voor 20 november geen opzegging kan doen moet ik op het aanvraag formulier wel aangeven dat ik met de KOR mee wil doen.

extra vraag :P Mijn bovenstaande verhaal klopt toch.. of haal ik dingen door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenger
grote_oever schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:06:
[...]

Ik quote je even, maar tis meer algemene vraag. Zelf ben ik aan het einde van een bouwperiode en wil nog "snel" even btw teruggave regelen. Nu zit ik het eigenhuis.nl stappenplan te bekijken, maar sommige dingen zijn me toch beetje onduidelijk.

Ik vul volgens het stappenplan deze PDF in: https://download.belastin...elhouders_on0401z4fol.pdf

BTW teruggave over zonnepanelen is toch alleen van toepassing als je jezelf aanmeld via kleineondernemerregelijk, oftewel KOR.

Ik kijk nu in formulier, maar bij vraag 2b wordt me gevraagd of ik deel wil nemen.

Bij vraag 2b van .pdfje wordt mij namelijk deze vraag gesteld:

[...]

Hier moet je toch "ja" op zeggen, want anders kom je toch niet in aanmerking voor BTW teruggave?

Gezien het niet meer lukt om voor 20 november de opzegging in te vullen val ik automatisch onder de nieuwe KOR 2020 regeling.

Bron waarom ik Ja moet antwoorden en de conclusie dat ik onder de nieuwe regeling van: https://www.belastingdien...-zonnepanelen-terugvragen

In een andere site lees ik dit:

[...]

Bron: https://www.btw-zonnepanelen.nl/nieuwe-kor/

Gezien ik een offerte heb van 8000 euro, betaal ik 1680 euro BTW over de factuur. Dit is onder de grens van 2500 euro, waardoor ik ontheven wordt aan BTW aangifte en weg kom met forait betaling? Dit is toch geen verandering aan de KOR van 2019.

Mijn concrete vraag:
- Er verandert niks voor mij, behalve: ik krijg een lock-up op aanvraag van 3 jaar (heb nu geen plannen voor nieuwe zonnepanelen)
- Gezien ik voor 20 november geen opzegging kan doen moet ik op het aanvraag formulier wel aangeven dat ik met de KOR mee wil doen.

extra vraag :P Mijn bovenstaande verhaal klopt toch.. of haal ik dingen door elkaar?
Ik heb er te weinig verstand van om je met zekerheid een antwoord te geven. Ik adviseer je om de belastingdienst te bellen.
Voor de oude KOR hoef je je niet aan te melden, die is altijd van toepassing als je niet veel hebt aan te geven. Je kunt dus gewoon bij KOR vanaf 1 januari 2020 "nee" invullen en vervolgens de oude KOR over dit jaar nog toepassen.
Ik weet niet zeker of je - als de belastingdienst je voor de nieuwe KOR aanmeld, je in dit geval ook automatisch drie jaar aan de KOR vast zit. De belastingdienst meld je automatisch laat aan zonder dat je daar toestemming voor hebt gegeven, dus dan zou je volgens mij een redelijke termijn moeten hebben om je weer af te melden.

[ Voor 11% gewijzigd door Gerbenger op 26-11-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Gerbenger schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:52:
[...]

Ik heb er te weinig verstand van om je met zekerheid een antwoord te geven. Ik adviseer je om de belastingdienst te bellen.
Voor de oude KOR hoef je je niet aan te melden, die is altijd van toepassing als je niet veel hebt aan te geven. Je kunt dus gewoon bij KOR vanaf 1 januari 2020 "nee" invullen en vervolgens de oude KOR over dit jaar nog toepassen.
Ik weet niet zeker of je - als de belastingdienst je voor de nieuwe KOR aanmeld, je in dit geval ook automatisch drie jaar aan de KOR vast zit. De belastingdienst meld je automatisch laat aan zonder dat je daar toestemming voor hebt gegeven, dus dan zou je volgens mij een redelijke termijn moeten hebben om je weer af te melden.
Net even gebeld met belastingdienst, maar verhaal wat je hierboven schets is totaal anders dan wat de belastingdienst mij aangeeft. Ze adviseren mij juist om WEL deel te nemen.

Gezien mijn btw onder de 2500 euro is moet ik, volgens belastingdienst, gewoon deelnemen aan de KOR. Voor de rest ging er niks voor mij veranderen. Je moet gewoon aangifte doen en daar de forfait betalen.

Iedereen gaat per 1 januari 2020 over naar de nieuwe KOR, wanneer je jezelf niet afgemeld hebt. Dat afmelden kon voor 20 november. Enige punt wat ik zo zie is dat ik de komende 3 jaar dan geen BTW kan terugvragen, maar dat is niet z'n heel probleem.. gezien ik hele dak nu vol heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenger
grote_oever schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:18:
[...]

Net even gebeld met belastingdienst, maar verhaal wat je hierboven schets is totaal anders dan wat de belastingdienst mij aangeeft. Ze adviseren mij juist om WEL deel te nemen.

Gezien mijn btw onder de 2500 euro is moet ik, volgens belastingdienst, gewoon deelnemen aan de KOR. Voor de rest ging er niks voor mij veranderen. Je moet gewoon aangifte doen en daar de forfait betalen.

Iedereen gaat per 1 januari 2020 over naar de nieuwe KOR, wanneer je jezelf niet afgemeld hebt. Dat afmelden kon voor 20 november. Enige punt wat ik zo zie is dat ik de komende 3 jaar dan geen BTW kan terugvragen, maar dat is niet z'n heel probleem.. gezien ik hele dak nu vol heb liggen.
Ik snap niet waarom ze dat adviseren. Ik zou daar graag meer over weten.
Als je meedoet aan de KOR moet je 80% van de BTW die je in 2019 terugvraagt weer terug betalen aan de belastingdienst. Dat hoeft niet als de BTW minder dan € 500 bedraagt (een investering tot ruim € 2.000).
https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-kor-2020/
Als ik me niet vergis schrijft de wet voor dat je je mag aanmelden voor de KOR.
Die zin over dat je gewoon aangifte moet doen kan ik ook niet plaatsen. Een kenmerk van de nieuwe KOR is juist dat je dan geen aangifte meer hoeft te doen.
Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.

[ Voor 5% gewijzigd door Gerbenger op 26-11-2019 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Gerbenger schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:42:
[...]

Ik snap niet waarom ze dat adviseren. Ik zou daar graag meer over weten.
Als je meedoet aan de KOR moet je 80% van de BTW die je in 2019 terugvraagt weer terug betalen aan de belastingdienst. Dat hoeft niet als de BTW minder dan € 500 bedraagt (een investering tot ruim € 2.000).
https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-kor-2020/
Als ik me niet vergis schrijft de wet voor dat je je mag aanmelden voor de KOR.
Die zin over dat je gewoon aangifte moet doen kan ik ook niet plaatsen. Een kenmerk van de nieuwe KOR is juist dat je dan geen aangifte meer hoeft te doen.
Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
Volgens mij koop je dit af door forfait.

Dame van de belastingdienst zegt dat je altijd 1 aangifte moet doen en dat is de aangifte waar ik nu mee bezig ben.

Ik ga er wel beetje van uit van de expertise bij belastingdienst (dus ben hierin beetje doorgeefluik). Die adviseren mij om, bij het eerste formulier bij vraag 2b. "ja" in te vullen. Ze gaven aan dat ik dan éénmalig aangifte moet doen, waar ik aankan geven om forfait te betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door grote_oever op 26-11-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Goede avond,

Vorige week 19/11 zijn bij mij 9 zonnepanelen geplaatst. Ik had een weekje vantevoren het formulier zonnepaneelhouders al uitgeprint en ingevuld op de factuurdatum (20/11) na. Nu zie ik dat er juist vanaf die dag een wijziging in het formulier is gekomen 😅.
Heb de brief 21/11 verzonden richting belastingsdienst (nog geen reactie gehad). Kans dat ik dit opnieuw moet doen of geloven ze het bij de belastingsdienst wel en kan ik gewoon op de ‘oude’ manier de BTW terugvragen zonder KOR?

Alvast bedankt!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Alpina schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:53:
Goede avond,

Vorige week 19/11 zijn bij mij 9 zonnepanelen geplaatst. Ik had een weekje vantevoren het formulier zonnepaneelhouders al uitgeprint en ingevuld op de factuurdatum (20/11) na. Nu zie ik dat er juist vanaf die dag een wijziging in het formulier is gekomen 😅.
Heb de brief 21/11 verzonden richting belastingsdienst (nog geen reactie gehad). Kans dat ik dit opnieuw moet doen of geloven ze het bij de belastingsdienst wel en kan ik gewoon op de ‘oude’ manier de BTW terugvragen zonder KOR?

Alvast bedankt!
Update: Net even naar de Belasting Telefoon gebeld (geduld is een schone zaak) dit omdat ik na 1 week nog geen reactie heb gehad. Er is bij hen geen brief aangekomen zeiden ze, denk eerder een gevalletje oh oud formulier doen we niets meer mee hup de prullenbak in. In ieder geval ga ik het nieuwe formulier nu opnieuw invullen en verzenden. Ze adviseerde me om deel te nemen aan de KOR (dus ja in te vullen bij de nieuwe regel) en dan zou ik eenmalig BTW aangifte moeten doen. Wordt vervolgd...

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 22:37
Nog even weekje wachten op 1 offerte en dan kan ik ook de knoop doorhakken voor de panelen. Nu worden deze pas in 2020 op het dak gelegd. Nu ben ik even naar de BTW teruggave aan het kijken.

Bedrijf biedt dit aan voor €100,00, maar volgens mij is dat prima zelf te doen. Is het echt een kwestie van aanmelden en BTW aangifte doen?

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Highfive95 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:26:
Nog even weekje wachten op 1 offerte en dan kan ik ook de knoop doorhakken voor de panelen. Nu worden deze pas in 2020 op het dak gelegd. Nu ben ik even naar de BTW teruggave aan het kijken.

Bedrijf biedt dit aan voor €100,00, maar volgens mij is dat prima zelf te doen. Is het echt een kwestie van aanmelden en BTW aangifte doen?
Ja, paar keer ieder kwartaal aangifte doen (geloof twee keer) en dan kwijtschelding aanvragen.

Ik was lui, heb bij plaatsing gewoon dat als extraatje erbij geëist, was geen probleem dus zij hebben dat alsnog voor mij gedaan, echt niet dat het hen zelf 100 euro kost.
Pagina: 1 ... 17 ... 41 Laatste