2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid
Als ik het goed lees is de overgangsregel dus dat de eerste helft van dit jaar nog aanvragen van jaren geleden geplaatste panelen in behandeling zullen worden genomen. Het kan dus nog, maar de tijd begint wel te dringen! Misschien is het handig als @ZuinigeRijder en/of @MichielFRL dit even in de topicstart of achter een punaise hangt zodat het makkelijker vindbaar is?Rob roelofs 1 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:17:
Ik heb zojuist onderstaand gelezen wat volgens mij bovenstaande weer overruled :
https://www.btwterugvrage...en.nl/btw-oude-jaren.html
Zojuist aanvraag ingediend van installatie 2010 en 2012. Ben benieuwd!
EDIT: Heb ook de redactie even getipt.
https://www.btwterugvrage...en.nl/btw-oude-jaren.html
Er is in de media weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar de regels voor BTW-teruggave voor zonnepanelen worden dit jaar flink aangescherpt. Sinds 1 januari zijn nieuwe regels van kracht, die stellen dat de aanvraag voor de BTW-teruggave na plaatsing van de panelen uiterlijk 30 juni van het volgende kalenderjaar binnen moet zijn bij de Belastingdienst. Voor panelen die in 2018 zijn geplaatst is dat dus 30 juni 2019.
Volgens Btwterugvragenzonnepanelen.nl is besloten om tot 30 juni 2019 een overgangsregeling aan te houden, waarbij ook installaties van vóór 2018 nog kunnen worden aangemeld, wat in feite de situatie zoals die in 2018 was nog tot die datum in stand houdt. Per 30 juni 2019 zal het in één klap niet meer mogelijk zijn om van panelen die in 2018 of eerder geplaatst zijn de BTW terug te vragen.
Het terugvragen van de BTW werd mogelijk na een uitspraak van het Europese HvJ in 2013 (nieuws: HvJ: btw zonnepanelen is helemaal of gedeeltelijk aftrekbaar in EU) en ging na een uitspraak van de Hoge Raad in december 2017 en een besluit van staatssecretaris Snel in april 2018 ook gelden voor de jaren vóór 2013 (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/40446477). Dat leidde vorig jaar tot een stormloop en lange wachttijden bij de Belastingdienst.
[ Voor 50% gewijzigd door Jerrythafast op 05-01-2019 09:21 ]
Ik heb het toegevoegd aan de startpost en achter een punaise gehangen. Ik heb vorig jaar mijn BTW teruggevraagd van mijn zonnepanelen uit 2012. Toch iets meer dan 1000 euro teruggekregen.Jerrythafast schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 08:58:
[...]
Als ik het goed lees is de overgangsregel dus dat de eerste helft van dit jaar nog aanvragen van jaren geleden geplaatste panelen in behandeling zullen worden genomen. Het kan dus nog, maar de tijd begint wel te dringen! Misschien is het handig als @ZuinigeRijder en/of @MichielFRL dit even in de topicstart of achter een punaise hangt zodat het makkelijker vindbaar is?
EDIT: Heb ook de redactie even getipt.
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 05-01-2019 10:24 ]
Bedankt, goed bezig!ZuinigeRijder schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:22:
[...]
Ik heb het toegevoegd aan de startpost en achter een punaise gehangen. Ik heb vorig jaar mijn BTW teruggevraagd van mijn zonnepanelen uit 2012. Toch iets meer dan 1000 euro teruggekregen.
EDIT: nogmaals thanks
[ Voor 11% gewijzigd door Jerrythafast op 05-01-2019 10:29 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Heb je ook enig idee hoe dat gaat als je meerdere jaren ineens terug wil vragen.klump4u schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:53:
Oudjaarsdag een digitaal suppletie formulier ingevuld voor 2012, had al in 2015 eens voor een andere set terug gevraagd, gisteren telefoontje van medewerker van belasting kantoor of ik de rekening uit 2012 wilde mailen dan zou het goed komen. werkt goed dus.
Ik heb me nu dus ook als zonnepanelen ondernemer aan gemeld en heb inmiddels
de bevestiging binnen dat ik voor het aangiftetijdvak 03-06-2010 / 31-12-2010
de omzetbelasting / BTW , aangifte mag doen.
Echter bij de eerste aanvraag ( 22-12-2018 ) heb ik in een begeleidende brief aangegeven
dat ik graag aangifte wilde doen over de jaren, 2010, 2011, 2012, 2014 en 2018
dit vind ik dus nog niet terug op de eerste aangifte.
Krijg ik daar later nog weer formulieren voor toegestuurd van de belastingdienst
of kan ik dat later, net als jij net aangaf, dat later zelf aanvullen.
@Jerrythafast
Een ander vraagje, vul ik voor het berekenen van mijn verschuldigde forfait
volgens het vermogen in Wp van enkel 2010 in of voor mijn tegenwoordig
Wp vermogen wat ongeveer 3 x zo hoog is. ( virus, je weet wel )
Als het goed is krijg je inlog gegevens van de belastingdienst, en op die persoonlijke site staat ergens een suppletie formulier, dit heb ik ingevuld met als periode 2e kwartaal 2012 en enkel het forfait van de 2500wp die ik toen gekocht heb in die periode. Volgens mij kun je dus voor ieder kwartaal waarin je een set of uitbreiding hebt gekocht aangifte doen.
Bedankt, eerst moet dus het balletje gaan rollen met m,n eerste aangifte over 2010klump4u schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:39:
@PClop
Als het goed is krijg je inlog gegevens van de belastingdienst, en op die persoonlijke site staat ergens een suppletie formulier, dit heb ik ingevuld met als periode 2e kwartaal 2012 en enkel het forfait van de 2500wp die ik toen gekocht heb in die periode. Volgens mij kun je dus voor ieder kwartaal waarin je een set of uitbreiding hebt gekocht aangifte doen.
die is simpel in te vullen want dat staat hier en bij vereniging eigen huis duidelijk omschreven.
Klopt maar let wel op dat 30-06-2019 alles veranderd, je kun vanaf die datum nog maar tot anderhalf jaar terug de BTW op zonnepanelen terug vragen, graag gedaan en succes.PClop schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:23:
[...]
Bedankt, eerst moet dus het balletje gaan rollen met m,n eerste aangifte over 2010
die is simpel in te vullen want dat staat hier en bij vereniging eigen huis duidelijk omschreven.
Nu heb ik een nieuw huis gekocht. Dit huis koop ik, inclusief een (grotere) zonnepanelen installatie.
Moet ik nu iets doen met de belasting? Ik ben ondernemer, en ik blijf ondernemer.
Hier ben ik inmiddels achter, volgens de belastingsdienst website:jobr schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:04:
De forfait tabel houdt op bij 10.000Wp. Wat als je daar boven komt?
"Hebben uw zonnepanelen een opwekvermogen in wattpiek van boven de 10.000? Dan kunt u niet gebruikmaken van een forfait."
En hoe is dit afgelopen?Krypt schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:06:
Ik ben nu ook bezig met de BTW teruggaaf voor onze zonnepanelen.
Je kunt dus van alle zaken de btw terugvragen welke nodig zijn geweest voor de zonnepanelen; wat ik dus zo lees ook het omzetten van de aansluiting van 1x35A naar 3x25A, en eventueel de meterkast.
Dit heb ik dus ook allemaal; maar die zijn wel in verschillende tijdvakken uitgevoerd
Meterkast is aangeschaft en geplaatst op 30-4-2018, en het omzetten van de aansluiting is gebeurd op 18-5-2018. De zonnepanelen zijn gelegd op 24-8.
Kan ik deze allemaal wel terugvragen in het 3e kwartaal dan? Want teruggaaf kan pas in het kwartaal dat de zonnepanelen er liggen.
Post BTW Incl BTW Excl BTW Zonnepanelen 1814,46 10454,74 8640,28 Verzwaren aansluiting 43,01 247,84 204,83 Vervangen meterkast 97,86 563,87 466,01 Totaal 1955,33 11266,45 9311,12
Ik zou dus €1955 kunnen opgeven. Voor een 8700Wp installatie is het forfait €180. Als ik diverse documenten bekijk, dan zou ik het dus op deze manier moeten invullen.
[Afbeelding: Zonnepanelen BTW]
Net de belastingtelefoon diverse keren proberen te bellen; maar de wachtrij is te lang en verbinding wordt verbroken
Heb je alles inderdaad in 1 periode meegenomen qua bedrag?
Nog vragen daarover gekregen?
Ik heb ongeveer dezelfde situatie alleen betreft het dan aanpassing meterkast eind 2018 en jan 2019 de panelen.
[ Voor 14% gewijzigd door jobr op 13-01-2019 20:38 ]
Als ik voor 1 dag verhuis naar een ander adres, kan ik dan straffeloos mijn contract opzeggen zodat alles op naam van mijn vrouw komt en zij de BTW terug kan vragen.
Dan zeg je toch alleen je elec contract op en stap je over naar bijv Powerpeers. Dan krijg je het dubbele terug voor teruglevering (als je dat hebt). En met de welkomstkorting (125 euro) kun je gemakkelijk die boete van 50 euro betalen. Of je belt op en geeft ze de keuze: of naam aanpassen of je stapt op.Ep Woody schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:13:
Ik ben Zzp'er naast maar vaste baan en ik ben zo stom geweest om het energiecontract op mijn naam te zetten in plaats van die van mijn vrouw. Nu wil Budgetenergie niet meewerken aan de wijziging van de tenaamstelling.
Als ik voor 1 dag verhuis naar een ander adres, kan ik dan straffeloos mijn contract opzeggen zodat alles op naam van mijn vrouw komt en zij de BTW terug kan vragen.
Ik vermoed dat als je de BTW terug vraagt terwijl het contract op jouw naam staat, dat het nog steeds goed moet gaan.Ep Woody schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:13:
Ik ben Zzp'er naast maar vaste baan en ik ben zo stom geweest om het energiecontract op mijn naam te zetten in plaats van die van mijn vrouw. Nu wil Budgetenergie niet meewerken aan de wijziging van de tenaamstelling.
Verder zou ik een andere leverancier zoeken geloof ik. Greenchoice had het hier zo omgezet.
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Nu heb ik een bevestiging hier van gekregen, maar je hoort toch ook een brief met inloggegevens te krijgen waarmee je deze kwartaal aangifte kan doen ?
Ik begon me al zorgen te maken dat het formulier kwijt was geraakt.

@So_Surreal Ik kreeg de bevestiging apart van de brief met inlog gegevens, daarnaast kreeg ik ook nog een derde envelop met een papieren aangifte formulier ...en toen dus nog 4.5 maand moeten wachten op het geld, in de elektronische omgeving kon ik geen aangifte doen, alleen mijn bankrekening nummer voor teruggave invullen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
De vraag is nu hoe dit moet. Als ik een beetje zoek kom ik tot de volgende conclusie:
- De ontheffing stopzetten (en de komende 5 jaar aangifte doen ieder kwartaal)
- Een deel terug betalen van de vorige installatie? (Omdat de 5 jaar nog niet om zijn)
- BTW terug vragen voor huidige panelen
- Voor 1 jaar forfait betalen, overige jaren niet meer?
Klopt dit zo een beetje? Er lijkt niet zo veel te vinden te zijn over deze use case. Vooral het terugbetalen en of je nou 1 of 5 jaar forfait moet betalen zijn me niet duidelijk.
Nu hebben zonnepanelen ook onderhoud nodig. Kan men bij aanschaf de btw voor onderhoudsmateriaal ook terugvragen? Ik denk aan de kosten voor een ladder, speciale sproeikop/zeem voor zonnepanelen, verlengde waterslang, vuilafstotende shampoo e.d.
En komen bijzondere voorzieningen op het dak die onderhoud mogelijk maken ook voor btw-teruggave in aanmerking? Zo heb ik een uitbouw met bitumen/grind (plat) dak waar een ladder op geplaatst moet worden om de zonnepanelen te kunnen schoonmaken (en eigenlijk ook voor het uberhaupt plaatsen van de panelen). Ik moet daarom opstelplaatsen voor een ladder realiseren met rubberen tegels om het platte dak te beschermen.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Afgelopen week BTW van 2012 terug ontvangen, werkt dus goed via digitaal suppletie formulier.klump4u schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:53:
Oudjaarsdag een digitaal suppletie formulier ingevuld voor 2012, had al in 2015 eens voor een andere set terug gevraagd, gisteren telefoontje van medewerker van belasting kantoor of ik de rekening uit 2012 wilde mailen dan zou het goed komen. werkt goed dus.
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
En toen werd ik een paar weken later gebeld door de belastingdienst. Ik had het verkeerd gedaan en moest een B02-formulier invullen voor het juiste jaar. Ze zou een nieuw formulier toesturen op papier. Twee dagen later kreeg ik een envelop met een zo goed als lege brief erin. Geen formulier.
Gelukkig had ik het eerste formulier BTW-aangifte nog. Die heb ik nu ingevuld en ik heb het vermoeden dat het nu toch gaat goedkomen. We wachten netjes af.
Het gaat maar om 1200 euro, zo belangrijk is het ook weer niet
kost je €85
kreeg wel €1100 terug uit 2011
Netto:1015 in de knip.
Scheelt een toch tvt.
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Nu krijg ik de vraag vanuit Greenchoice of ik een BTW nummer heb. Ze stellen:
'Afhankelijk van uw registratie bij de Belastingdienst mogen wij namens u wel of geen btw berekenen over de teruglevering.'
Ik ben zonnestroom ondernemer (BTW terug gekregen over de installatie, en voor het 1e jaar forfait betaald). Dit houdt volgens mij in dat ik, als ik tegen Greenchoice zeg dat ik een BTW nummer heb, ik ook BTW vang over die 11 cent. Vanwege de kor hoef ik die immers niet weer af te dragen, of mis ik iets?
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Volgens mij moet je dan wel BTW-aangifte doen, ook al hoef je die niet te betalen.hesselbeertje schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:19:
Ik ben zonnestroom ondernemer (BTW terug gekregen over de installatie, en voor het 1e jaar forfait betaald). Dit houdt volgens mij in dat ik, als ik tegen Greenchoice zeg dat ik een BTW nummer heb, ik ook BTW vang over die 11 cent. Vanwege de kor hoef ik die immers niet weer af te dragen, of mis ik iets?
'Moet u in een jaar € 1.345 of minder btw betalen? Dan hoeft u helemaal geen btw meer te betalen. Verwacht u dit ook de komende jaren? U kunt dan ontheffing voor administratieve verplichtingen aanvragen. U hoeft dan ook geen btw-aangifte meer te doen. '
De betreffende ontheffing heb ik al gekregen toen ik de panelen aanschafte. Dus geen aangifteplicht lijkt me.
De vraag is of ik inderdaad jaarlijks 5000 x 0,11 x 0,21 = € 115,- aan BTW kan opstrijken op deze manier. Het lijkt er wel op.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Houd er wel rekening mee dat, als u eenmaal een ontheffing hebt, u:
• géén btw (voorbelasting) meer kunt terugvragen
• géén btw meer in rekening mag brengen
Ik vraag niks terug en breng niks in rekening, maar GC betaalt me btw uit over de opwekking
[ Voor 24% gewijzigd door hesselbeertje op 17-03-2019 21:29 ]
Antwoord zou moeten zijn dat je wel een btwnummer hebt maar geen btw in rekening mag brengen.hesselbeertje schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:27:
In dat geval begrijp ik de vraag van Greenchoice niet. Ze vragen of ik een BTW nummer heb. In al mijn eerlijkheid moet ik daar ja op antwoorden.
Ik vraag niks terug en breng niks in rekening, maar GC betaalt me btw uit over de opwekking
We zullen het zien bij de afrekening.
Ik wil het volgende formulier invullen:
https://download.belastin...eelhouders_on0401z3pl.pdf
Echter moet ik hier een factuurdatum ingeven. Ik heb alle onderdelen echter los gekocht en heb dus verschillende facturen.
Weet iemand wat ik hier dan moet invullen?
je moet hier idd de oudste factuurdatum invullen (bevestiging van belastingdienst)
[ Voor 10% gewijzigd door darklord007 op 19-03-2019 11:58 ]
Heren bedankt, de euro's stromen hier inmiddels met bakken tegelijk binnen.
Zit enkel nog op 2018 te wachten, waarschijnlijk wordt dat een verrekening
met mijn nog te betalen inkomsten belasting over vorig jaar ( of staat dat er los van? )
In ieder geval bedankt voor jullie steun.
He, jij ook hier?darklord007 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:22:
ik wil mijn recent aangeschaft PV systeem aangeven bij de belasting voor BTW teruggave.
Ik wil het volgende formulier invullen:
https://download.belastin...eelhouders_on0401z3pl.pdf
Echter moet ik hier een factuurdatum ingeven. Ik heb alle onderdelen echter los gekocht en heb dus verschillende facturen.
Weet iemand wat ik hier dan moet invullen?

Ik heb ook dat probleem met meerdere facturen. Het lijkt mij niet zo'n ramp om gewoon de eerste datum te gebruiken.
Daarnaast kom ik boven de 10.000Wp, en snap er helemaal niets meer van omdat je dar forfait niet mag gebruiken. Ik moet een factuur met BTW gaan sturen naar mijn energieleverancier?
Volgens Greenchoice:
Btw zonne-stroom afdragen
Formeel gezien draag je als zonnepaneelhouder btw af over de omzet die je maakt met de opgewekte stroom. Je zou precies moeten weten hoeveel van de zelf opgewekte stroom je over een bepaalde periode levert en verbruikt. Dan kun je namelijk de verschuldigde btw vaststellen en weet je ook hoeveel btw je in rekening moet brengen bij je energieleverancier. Omdat Greenchoice jouw teruglevering saldeert op je energienota hoef je geen factuur te sturen over de door jou geleverde zonnestroom. Je maakt gebruik van forfaitaire bedragen die je als verschuldigde btw op je aangifte vermeldt.
Hoe weet ik dan hoeveel ik moet factureren als ze het salderen met mijn eigen verbruik?
Zijn er misschien mensen met >10.000Wp installaties die daar iets over kunnen vertellen?
Y'24
Ik heb met 3 medewerkers gesproken. De eerste wist niets. De 2e zei de factuurdatum te gebruiken van de panelen, de 3e zei de datum te gebruiken van de 1e factuur. Dus dat is duidelijk.
Wat betreft de >10.000Wp is het nog steeds onduidelijk. Ik heb voorgesteld om slechts 30 panelen op te voeren voor de BTW teruggave omdat ik dan onder de 10.000Wp blijf, maar dat mag niet.
Y'24
Even noteren dat je contact met de belastingdienst hebt gehad en dat men het antwoord niet wist.
Ik vermoed dat dit het gevolg is dat men het maar zeer zelden voorkwam dan particulieren meer dan 10kWp installeerde. Daarnaast is er misschien nog ergens een (niet logische) relatie met een een lagere belasting voor het verbruik vanaf 10MWh per jaar.
Aangezien er op internet niets van te vinden is, denk ik dat particulieren daar dan ook het vaakst voor kiezen.GioStyle schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:27:
Ik zou gewoon het forfait van 10kWp aanhouden als je meer dan 10kWp hebt liggen of gaat plaatsen.

-edit: Later, tegen de avond, heb ik nogmaals contact gehad met iemand van de belastingdienst die wel goed op de hoogte was.
1) Met een systeem van boven de 10.000Wp moet je de calculatie methode gebruiken zoals beschreven op de site van de belastingdienst.
2) Je kunt de installatie verkleinen tot onder de 10.000Wp zodat je de forfait methode wel mag gebruiken.
3) Geen btw terug vragen.
Andere opties zijn dus niet toegestaan en op eigen risico. (wat je denk ik niet wilt nemen)
[ Voor 42% gewijzigd door RvV op 19-03-2019 22:18 ]
Y'24
Beetje late reactie, maar dan is het maar duidelijk.firestarz schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:35:
Ik heb feb 2016 zonnepanelen op mijn vorige huis laten plaatsen en daar de btw voor terug gevraagt en meteen ontheffing aangevraagd, nou zijn we augustus vorig jaar verhuist en hebben opnieuw zonnepanelen genomen.
De vraag is nu hoe dit moet. Als ik een beetje zoek kom ik tot de volgende conclusie:
- De ontheffing stopzetten (en de komende 5 jaar aangifte doen ieder kwartaal)
- Een deel terug betalen van de vorige installatie? (Omdat de 5 jaar nog niet om zijn)
- BTW terug vragen voor huidige panelen
- Voor 1 jaar forfait betalen, overige jaren niet meer?
Klopt dit zo een beetje? Er lijkt niet zo veel te vinden te zijn over deze use case. Vooral het terugbetalen en of je nou 1 of 5 jaar forfait moet betalen zijn me niet duidelijk.
Toen je verhuisde had je eigenlijk je onderneming moeten beëindigen (omdat je de boel verkocht) . Dan had je nu weer schoon kunnen beginnen. Dan hoef je overigens niet iets terug te betalen, die 5 jaar hebben alleen met de ontheffing van aangifte doen te maken. De zonnepanelen bestaan immers ook nig steedss, alleen niet meer van jou.
Nu begin je weer overnieuw (en de oude installatie is dus niet relevant meer) maar je bent nog steeds ondernemer. Je kunt een eenmalige BTW suppletie aangifte doen, BTW terugvragen van de nwe installatie en daar tel je eenmalig weer het forfait van de nieuwe installatie bij.
Als het goed is blijft je ontheffing gewoon van kracht de jaren erna.
Mocht de belastingdienst vragen hebben dan kun je aantonen dat je de vorige installatie verkocht hebt (door de verkoop van het huis).
Op deze pagina staat het duidelijk:RvV schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:45:
Net een telefoontje gedaan naar de belastingdienst...
Ik heb met 3 medewerkers gesproken. De eerste wist niets. De 2e zei de factuurdatum te gebruiken van de panelen, de 3e zei de datum te gebruiken van de 1e factuur. Dus dat is duidelijk.
Wat betreft de >10.000Wp is het nog steeds onduidelijk. Ik heb voorgesteld om slechts 30 panelen op te voeren voor de BTW teruggave omdat ik dan onder de 10.000Wp blijf, maar dat mag niet.
Let op!
Hebben uw zonnepanelen een opwekvermogen in wattpiek van boven de 10.000? Dan kunt u niet gebruikmaken van een forfait.
Ik zou proberen een factuur te laten opsplitsen zodat je alleen de facturen gebruikt tot 10.000Wp.
Dat gaat dus niet (zonder fraude)Cranberry schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:29:
@RvV ik ben niet in de situatie dat ik meer dan 10kWp heb, maar ik zou gewoon 'doortellen'. Het forfait is €20 per naar boven afgeronde kWp, dus in jouw geval 11*€20 = €220.
Ja natuurlijk. Het is niet verplicht.dfrenner schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:11:
Kun je ook kiezen om BTW lekker te betalen en heel dat forfait te laten voor wat het is?
Dus als ik het goed begrijp.
Keuze 1: Je vraagt de BTW terug en rekent jaarlijks een fofait bij je inkomstenbelasting. Na een jaar of 10-15 ben je meer geld kwijt aan het forfait, dan de BTW korting die je ontving.
Keuze 2: Geen BTW teruggave en ook geen fofait bij je IB.
1. Nee, die forfait betaal je eenmalig in het jaar van aanschaf/aftrek. Daarna niet weer.dfrenner schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:09:
[...]
Dus als ik het goed begrijp.
Keuze 1: Je vraagt de BTW terug en rekent jaarlijks een fofait bij je inkomstenbelasting. Na een jaar of 10-15 ben je meer geld kwijt aan het forfait, dan de BTW korting die je ontving.
Keuze 2: Geen BTW teruggave en ook geen fofait bij je IB.
Behalve als je weer een aanschaf/aftrek gaat doen
[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 25-03-2019 21:11 ]
Ohhhhhh ik dag jaarlijks terugkomend, daarom twijfelde ik over BTW teruggave. Dan is het een no-brainer.jobr schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:11:
[...]
1. Nee, die forfait betaal je eenmalig in het jaar van aanschaf/aftrek. Daarna niet weer.
Dit "probleem" zal zich steeds vaker voor gaan doen. De efficientie van de panelen zal in de toekomst verder toenemen, dus als mensen hun dak vol leggen, komen ze sneller aan de grens (nu is 30 panelen of 50m² de grens voor 10.000 Wp).jobr schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:31:
[...]
Op deze pagina staat het duidelijk:
Let op!
Hebben uw zonnepanelen een opwekvermogen in wattpiek van boven de 10.000? Dan kunt u niet gebruikmaken van een forfait.
Ik zou proberen een factuur te laten opsplitsen zodat je alleen de facturen gebruikt tot 10.000Wp.
[...]
Dat gaat dus niet (zonder fraude)
De administratieve rompslomp die boven de 10.000 Wp komt kijken is groot, en het resultaat is dat het verschil tussen het doortrekken van het forfaitbedrag en "normaal" btw terugvragen misschien net 10 euro is maar in het laaste geval heb je jezelf, belastingdienst en energiemaatschappij vele uren werk bezorgd. Pragmatisch gesproken zou het forfait lineair doortrekken voor belastingdienst en particulier het meest efficient zijn.
Je krijgt de BTW minus het forfait terug. Installateurs kunnen een vastgesteld bedrag rekenen voor de service, dat is echter wat je zelf afspreekt.RUFFNECK schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 08:38:
Misschien een hele stomme spuit 11 vraag, maar krijg je echt de volle 21% terug als je zelf de btw terugvraagt? Bij veel installateurs kan je dit als service afnemen, maar dan is het een stuk minder (ik neem aan als kosten voor said service).
Omzetten naar een BV kost meer dan het op brengt. Omzetten naar een CV (met mijn broer als stille vennoot) levert het ook niet op. Zakelijk aanschaffen is geen optie (zoals ook in het topic staat)....
Ik zat nog even te denken om het energie contract op mijn vaders naam te zetten en hem dan de betaling van de zonnepanelen en terug vordering BTW te laten doen, dan weer het contract over te nemen, maar ik heb geen idee of er haken en ogen aan zitten.... Ik zou de aacnschaf kunnen vergoeden of ze zouden mij dan de installatie of jaarlijks de stroom kunnen schenken als normale schenking.
Enige tips zijn welkom....
Everything is better with Bluetooth
Wij lopen tegen hetzelfde probleem aan.nieuwe activiteit aanmelden kan wel maar dan moet je nog altijd ieder jaar BTW opgeven over je opbrengst tenzij je een ontheffing hebt..Lord Anubis schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:00:
@jeanj - dit al gelezen? https://www.belastingdien...gvragen-over-zonnepanelen
Per 1 januari 2020 komt er wel een nieuwe kleineondernemersregeling
https://www.belastingdien...nemersregeling-vanaf-2020
Maar als ik het zo lees kun je dan ook wel de BTW van je zonnepanelen terug vragen?
Dat is de optie zakelijk aanschaffen, aftrek over de aanschaf, afdracht over de leveringLord Anubis schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:00:
@jeanj - dit al gelezen? https://www.belastingdien...gvragen-over-zonnepanelen
Echter omdat ik al BTW afdracht doe voor mijn andere activiteiten, is dit niet intressant
Zeg dat ik 600-800 kan aftrekken over de aanschaf. Daarnaast moet ik jaarlijks over het geleverde aan de nuon en aan mezelf, btw gaan afdragen. Dit zal tussen de 30-80 euro liggen per jaar (bij opwekken van 3000 kwh) en dus totaal meer zijn als je uit gaat van 30 jaar als de aftrek die krijg (zie bijvoorbeeld hun rekenvoorbeeld
Of zie ik dit verkeerd?
Thanks dat wist ik niet. Maar maar met een omzet van 20K per jaar niet intressant want mijn bedrijf heeft meer als dat.space-one schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:54:
[...]
Wij lopen tegen hetzelfde probleem aan.nieuwe activiteit aanmelden kan wel maar dan moet je nog altijd ieder jaar BTW opgeven over je opbrengst tenzij je een ontheffing hebt..
Per 1 januari 2020 komt er wel een nieuwe kleineondernemersregeling
https://www.belastingdien...nemersregeling-vanaf-2020
Maar als ik het zo lees kun je dan ook wel de BTW van je zonnepanelen terug vragen?
Verder draag je geen btw af, maar mag je die ook meer terug vorderen. Dus het antwoord is nee, je kan de BTW van de zonnepanelen niet terug vragen..... Maar de oude regeling geld ook nog, maar hoe lang nog..
Je schrijft wij, als je partner geen vof/cv/eenmanszaak heeft, kan het wel als je partner houder is van het energie contract. En dat laatste is zo geregeld
[ Voor 31% gewijzigd door jeanj op 29-03-2019 14:05 ]
Megalodon_67 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:57:
Vandaag ben ik me maar eens gaan verdiepen in het terugvragen BTW nu ik sinds een paar daagjes bij het gilde der elektriciteitsproducenten hoor en wat zie ik? Je moet PER POST het formulier 'Opgaaf zonnepaneelhouders' opsturen. Wat the f... ik gebruik al 7, 8 jaar geen printer meer en de printer die ik nog heb werkt met parallelle poort, past dus ook niet op mijn huidige PC. Is er geen enkele manier om dit digitaal te regelen?
Ik gebruik voor die enkele keer dat ik iets met de post verstuur een online verstuur service. Zij printen de brief en versturen deze dan.
Ik heb 2 jaar geleden zonnepanelen geplaatst en ben dit jaar een eenmanszaak begonnen. Ik had ontheffing voor de BTW, maar nu wil ik weer BTW aangifte gaan doen zodat ik gebruik kan maken van de KOR. Moet ik nu ook BTW gaan afdragen voor de geleverde stroom?
Mag je de zonnepanelen dan ook afschrijven? Hoe lang moet je BTW afdragen voor zelf opgewekte stroom?
[ Voor 69% gewijzigd door CodeIT op 01-04-2019 09:38 ]
Per post, serieus? Is het dan veranderd dat je het niet meer digitaal kan doorgeven?Megalodon_67 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:57:
Vandaag ben ik me maar eens gaan verdiepen in het terugvragen BTW nu ik sinds een paar daagjes bij het gilde der elektriciteitsproducenten hoor en wat zie ik? Je moet PER POST het formulier 'Opgaaf zonnepaneelhouders' opsturen. Wat the f... ik gebruik al 7, 8 jaar geen printer meer en de printer die ik nog heb werkt met parallelle poort, past dus ook niet op mijn huidige PC. Is er geen enkele manier om dit digitaal te regelen?
Ik kon het ook bijna niet geloven, daarom net gebeld met de Belastingdienst. Bevestiging helaas, de dame aan de andere kant van de foon was zelf ook verbaasd hierover. Ik heb ze getipt dat het wellicht handig is om dit door te spelen naar haar superieuren want de komende periode gaan ze steeds meer van dit soort formulieren ontvangen.Noord27 schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:13:
Per post, serieus? Is het dan veranderd dat je het niet meer digitaal kan doorgeven?
Heeft iemand al concreet ervaring met het via een suppletie terugvragen van de BTW?exroosje schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:34:
[...]
Nu begin je weer overnieuw (en de oude installatie is dus niet relevant meer) maar je bent nog steeds ondernemer. Je kunt een eenmalige BTW suppletie aangifte doen, BTW terugvragen van de nwe installatie en daar tel je eenmalig weer het forfait van de nieuwe installatie bij.
Als het goed is blijft je ontheffing gewoon van kracht de jaren erna.
Mocht de belastingdienst vragen hebben dan kun je aantonen dat je de vorige installatie verkocht hebt (door de verkoop van het huis).
Ik heb nl. de BTW teurggevraagd op zonnepanelen die ik eind 2012 heb aangeschaft voor onze vorige woning (vorig jaar verkocht incl. zonnepanelen). Inmiddels heb ik op onze nieuwe woning een nieuwe set aangeschaft waarover ik de BTW wil terugvragen.
Ik heb op 31 december 2018 een digitaal suppletie formulier ingevuld voor de panelen van 2012, in 2015 had ik al eens BTW terug gevraagd van een set die ik in 2015 had aangeschaft, binnen twee weken kreeg ik een telefoontje van een medewerker van de belastingdienst dat ik een rekening met BTW specificatie moest doormailen naar hem en dat het dan goed zou komen, inderdaad drie weken later stond het geld op de rekening.Cranberry schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:10:
[...]
Heeft iemand al concreet ervaring met het via een suppletie terugvragen van de BTW?
Ik heb nl. de BTW teurggevraagd op zonnepanelen die ik eind 2012 heb aangeschaft voor onze vorige woning (vorig jaar verkocht incl. zonnepanelen). Inmiddels heb ik op onze nieuwe woning een nieuwe set aangeschaft waarover ik de BTW wil terugvragen.
Mijn installateur zei wel dat ik even moest checken of ik wel BTW teruggave zou krijgen zodra ik meer dan 1 factuur heb en de installatie grotendeels zelf doe. Bijvoorbeeld als ik toch mijn spullen los koop en een bon van de uren krijg. Volgens mij maakt dit allemaal niets uit en kan ik meerdere facturen tot 1 totaalbedrag optellen toch? Ik zie op de diverse sites over BTW teruggaaf Zonnepanelen niet dat het perse 1 factuur moet zijn en ook niet dat je geen BTW teruggaven hebt als zelf de installatie doet.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Thanks. Fijn om dit zeker te weten.JoKo schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:06:
[...]
Idd, maakt niet uit.
Ik had ook 2 facturen ingediend en de aanvraag loopt.
Bij sites met btw teruggaaf is ook de mogelijkheid om meerdere facturen te uploaden.
Dus dien maar in. Komt goed
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Aanpassen 3 fase ook erbij opgeteld ja? Ik heb nog nooit eerder gelezen dat iemand dat had gedaan met de BTW terugvragen. Staat het ergens dat dit mag? Ik geloof je wel hoor, maar wil het ergens terug kunnen vindentimovd schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:15:
Ik heb destijds zelf wat los installatiemateriaal van Hornbach (enkele tientjes) en aanpassen naar 3-fase door netbeheerder (paar honderd Euro) bij de totale prijs opgeteld voor BTW-teruggave. Installatie heb ik zelf gedaan. Was geen probleem.
Heb ik ook gedaan juist op basis van de reacties hier op tweakers. Ik las dus juist wel dat veel mensen dat deden.vinom schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:10:
[...]
Aanpassen 3 fase ook erbij opgeteld ja? Ik heb nog nooit eerder gelezen dat iemand dat had gedaan met de BTW terugvragen. Staat het ergens dat dit mag? Ik geloof je wel hoor, maar wil het ergens terug kunnen vinden
Dan ga ik dat eind april ook proberende Peer schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:25:
[...]
Heb ik ook gedaan juist op basis van de reacties hier op tweakers. Ik las dus juist wel dat veel mensen dat deden.
Ik denk dat dit wel een probleem is. December was een ander kwartaal.vinom schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:39:
[...]
Dan ga ik dat eind april ook proberenIk zou er nooit aan gedacht hebben! Ik ben in december al overgegaan op 3 fasen, maar het doel was wel vanwege de zonnepanelen, dus lijkt mij geen probleem.
[ Voor 9% gewijzigd door Cranberry op 12-04-2019 21:25 ]
Heb in 2017 zelf zonnepanelen geplaatst en deze BTW terug gevraagd en gekregen en vervolgens gebruik van de vrijstelling van aangifte. Heb op dit moment een uitbreiding op de bestaande zonnepanelen gekocht en geplaatst. Hoe kan ik deze BTW terugkrijgen. Heb al wat terug gelezen over het stop zetten van de vrijstelling en dan de BTW terugvragen echter kun je dan pas na 5 jaar weer opnieuw vrijstelling aanvragen. Alleen waren deze post van 2015 weet niet of er inmiddels wat veranderd is, kan er lastig wat over op internet vinden.
Ik zit met dezelfde vraag👍webrazor schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 12:11:
Wat is de beste/misschien wel de enige manier om BTW terug te krijgen over een uitbreiding van de installatie?
Heb in 2017 zelf zonnepanelen geplaatst en deze BTW terug gevraagd en gekregen en vervolgens gebruik van de vrijstelling van aangifte. Heb op dit moment een uitbreiding op de bestaande zonnepanelen gekocht en geplaatst. Hoe kan ik deze BTW terugkrijgen. Heb al wat terug gelezen over het stop zetten van de vrijstelling en dan de BTW terugvragen echter kun je dan pas na 5 jaar weer opnieuw vrijstelling aanvragen. Alleen waren deze post van 2015 weet niet of er inmiddels wat veranderd is, kan er lastig wat over op internet vinden.
Een suppletie aangifte indienen. Formulier kan je via het menu aan de zijkant vinden onder overige formulieren. Je vult het tijdvak in waar het over gaat en en de bedragen. Tijdvak niet te groot nemen, dan is het forfait lager, dus gewoon voor kwartaal kiezen en niet voor jaar.webrazor schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 12:11:
Wat is de beste/misschien wel de enige manier om BTW terug te krijgen over een uitbreiding van de installatie?
@stormfly dit dus.
Ik ga ervan uit dat jullie beiden de inloggegevens nog hebben. Dit is gewoon standaard voor brw en ondernemers. Kan tot 5 jaar terug, wel rekening houden met kalenderjaren als je het zolang laat liggen. In de nieuwe wetgeving maximaal 6 maanden.
Bedankt voor je reactie, ben net even ingelogd maar onder overige formulieren kan ik suppletie aangifte indienen niet vinden. Heb alleen maar deze formulieren onder overige formulieren:jerh schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 12:52:
[...]
Een suppletie aangifte indienen. Formulier kan je via het menu aan de zijkant vinden onder overige formulieren. Je vult het tijdvak in waar het over gaat en en de bedragen. Tijdvak niet te groot nemen, dan is het forfait lager, dus gewoon voor kwartaal kiezen en niet voor jaar.

Anders dit eens proberen, je krijgt dan een andere layout.
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Ik dacht het eerst op eigen naam te doen, want nieuwe KOR volgend jaar (was advies van belastingdienst). Maar lijkt erop dat de nieuwe kor voor mij nadeliger uitpakt.
Na verstrijken 1e kwartaal BTW nummer en wachtwoord verkregen om de BTW terug te vorderen als ondernemer.
Na inloggen met verkregen inloggegevens en aanpassen rekeningnummer zie ik nergens de mogelijkheid om BTW terug te vragen over kwartaal 1? Moet eerst het huidige kwartaal aflopen (energie firma is toen opgericht) om over het 1e kwartaal terug te kunnen vorderen..??
Of moet wellicht de belastingdienst eerst zien dat het rekeningnummer wat opgegeven is overeen komt van het lopende energiecontract?
[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 18-04-2019 23:10 ]
Dat is een nieuw portaal voor zzp'ers. Onder de tabblad omzetbelasting zou je dan openstaande aangiften moeten zien.
Soms zijn ze niet snel genoeg om aanvragen te verwerken en dan duurt het allemaal nog een kwartaal langer. Je mag in principe BTW terugvragen over een periode die al voorbij is, zeker over een periode nadat het bedrijf is opgericht, daarvoor gedurende een aanloopperiode ook. De regels veranderen wel eens, dus je kunt het beste contact opnemen met de Belastingdienst, een oplossing bespreken en dat vragen die oplossing per email te bevestigen. Je kunt ook het gesprek opnemen.
Enkele mogelijke oplossingen zijn: (1) de belastingdienst maakt alsnog de aangifte voor kwartaal 1 beschikbaar, (2) de belastingdienst vraagt je om het in te vullen in het formulier voor kwartaal 2 (in juli) (3) de belastingdienst vraagt je een suppletieaangifte te doen, vanaf 1000 euro teruggave.
Ik denk dat ze (2) kiezen.
Optie 3 is niet mogelijk, omdat de BTW net onder de €1000,- blijft.
Ik heb ook panelen laten plaatsen in feb. Aangemeld bij de belastingdienst.Noord27 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:28:
@mrmrmr Daar log ik inderdaad in. Ik wil overigens BTW voor m'n vader zijn PV-installatie terug vragen en heb het in het verleden al reeds voor mijzelf gedaan op deze manier. Lijkt er gewoon op alsof de aangifte nog niet beschikbaar is voor kwartaal 1.
1 dag na einde kwartaal stond aangifte klaar op de site. Kreeg er ook een email van.
Wanneer heb je je aangemeld als ondernemer is de hamvraag?jobr schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 19:07:
[...]
Ik heb ook panelen laten plaatsen in feb. Aangemeld bij de belastingdienst.
1 dag na einde kwartaal stond aangifte klaar op de site. Kreeg er ook een email van.
Begin februari heb ik het formulier naar de belastingdienst gestuurd om me aan te melden.Noord27 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 19:12:
[...]
Wanneer heb je je aangemeld als ondernemer is de hamvraag?
Ik heb laatst een suppletieaangifte gedaan voor een BTW bedrag van net geen €500,00, ging prima dus waarom dat niet kan is onzin. Binnen 3 weken geld terug.Noord27 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:28:
@mrmrmr Daar log ik inderdaad in. Ik wil overigens BTW voor m'n vader zijn PV-installatie terug vragen en heb het in het verleden al reeds voor mijzelf gedaan op deze manier. Lijkt er gewoon op alsof de aangifte nog niet beschikbaar is voor kwartaal 1.
Suppletie is alleen mogelijk als wijziging op een eerder ingestuurde BTW aangifte. Aangezien dit de eerste gaat worden is suppletie niet mogelijk.klump4u schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 19:27:
[...]
Ik heb laatst een suppletieaangifte gedaan voor een BTW bedrag van net geen €500,00, ging prima dus waarom dat niet kan is onzin. Binnen 3 weken geld terug.
Komt nog even wachten tot het mei is.Noord27 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 20:00:
[...]
Suppletie is alleen mogelijk als wijziging op een eerder ingestuurde BTW aangifte. Aangezien dit de eerste gaat worden is suppletie niet mogelijk.
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Hoe werkt dat als je het al een x gedaan hebt?
De belastingdienst zegt dat je een brief moet sturen naar het lokale belasting kantoor met daarin verzoek dat je teruggave wilt voor btw van PV en dat het de tweede x is.....
Klopt dit?
Het principe is dat je de ontheffing van de BTW aangifte weer kunt opheffen, maar dan kun je (in ieder geval bij een normale onderneming) niet zomaar opnieuw ontheffing kunt krijgen. Nadat je weer BTW plichtig bent blijf je dan een tijd lang BTW c.q. forfait afdragen en aangiftes doen.deheij1 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:15:
Ik heb voor de tweede x zonnepanelen gekocht, nu wil ik de btw terugvragen.
De belastingdienst zegt dat je een brief moet sturen naar het lokale belasting kantoor met daarin verzoek dat je teruggave wilt voor btw van PV en dat het de tweede x is.....
Klopt dit?
Volgens deze link duurt die periode 5 jaar: https://belastingdienst.n.../ontheffing_zelf_opzeggen
Het zou kunnen dat de belastingdienst het anders doet bij zonnepaneeleigenaren. De Belastingdienst kan ook zelfstandig beslissen ontheffing toe te kennen of op te heffen.
Ik zou gewoon inloggen bij de belastingdienst voor ondernemers en dan inloggen met digid en dan een suppletie omzetbelasting doen, kan online.deheij1 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:15:
Klopt dit?
Dan reageert de belastingdienst wel, ze kunnen vragen om een rekening op te sturen.
Volgens mij hoef je dan ook geen btw aangifte meer te doen?
Iemand nog tips?
Ja, zo heb ik het ook gedaan. Eerst de belastingtelefoon gebeld en die hebben inderdaad gezegd dat ik een brief moest sturen. Heb ik gedaan met uitleg van mijn situatie. Netjes btw-nummer, datum van aanvraag kleine ondernemingsregeling (wat al een paar jaar eerder was) en btw-bedrag voor mijn nieuwe installatie genoemd. Ik heb toen een brief retour gekregen van de belastingdienst met een aangifteformulier voor btw-teruggaaf. Hele formulier ingevuld en teruggestuurd en later een brief gekregen dat ik mijn btw terugkrijg, wat ook gebeurd is.deheij1 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:15:
Klopt dit?
Dit heeft wel in totaal iets van twee maanden geduurd, maar heb de btw dus wel teruggekregen.
Wat is handig?
Moet ik bij de papieren aangifte ook alle bonnen meesturen? Dit zijn er wel een aantal gezien het DIY gehalte van de installatie.
gewoon papieren aangifte invullen, zónder de bonnen. Bij mij werd dat 2 x gewoon geaccepteerd zonder verdere vragen. 2e keer ivm uitbreiding.TriLithium schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 07:51:
Nu heb ik sinds kort de nodige brieven in huis met gebruikersnaam en wachtwoord, maar ik kan nergens een BTW aangifte doen, de panelen in maart gekocht dus aangifte doen voor Q1, maar de brieven en de papieren aangifte in april gekregen. Digitaal kan ik niks vinden helaas. Suppletie wel, maar dat is niet van toepassing denk ik bij een nieuwe installatie.
Wat is handig?
Moet ik bij de papieren aangifte ook alle bonnen meesturen? Dit zijn er wel een aantal gezien het DIY gehalte van de installatie.
Ontheffing maar apart opsturen?
Zojuist een mailtje ontvangen van de belastingdienst.deheij1 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:15:
Klopt dit?
Voor de 2de x in 6 maanden btw teruggevraagd, zonder briefverkeer. Gewoon online.
Geld is onderweg.
6 maart aangevraagd.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Dat kan als je geen ontheffing van aangifte hebt. Als je inmiddels ontheffing hebt gekregen en dat is verwerkt, dan kan het als het goed is niet meer.
Heb je de aangiftes gedaan in 2 jaren (bijvoorbeeld 2018 en 2019) en was na de eerste ontheffing aangevraagd? Per wanneer is ontheffing van kracht?
De aangiftes zijn in ‘18 en ‘19 gedaan.
Na de eerste aangifte was ontheffing aangevraagd.
Dit heb ik laten doen via internet via een site voor 70 tientjes ex btw.
Nu is weer ontheffing aangevraagd.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
- Bij de bevestigingsbrief van de belastingdienst zit een papieren formulier voor de maand maart. Moet ik deze gebruiken omdat maart in vorige kwartaal valt?
- Zo ja, moet ik al direct kopiëren van de facturen meesturen of pas als hier om wordt gevraagd?
Ter info
In maart zijn de zonnepanelen aangeschaft. Hierna nog wat spullen los en begin april is de installatie uitgevoerd. Zoals ik hier lees zijn meerdere facturen geen probleem, zolang alles maar op dezelfde naam staat als het energiecontract. Daarnaast heb ik de datum van de eerste factuur aangehouden.
Ik heb mij aangemeld bij de belastingdienst en inmiddels een brief ontvangen. In de brief staat dat aangiftes digitaal moeten worden gedaan en dat ik hiervoor nog een login ontvang.
Er zit echter ook een brief bij voor aangifte over voorgaande periodes (in mijn geval dus maart). Ik moet deze dus gebruiken om de zonnepanelen aan te melden?
Zie mijn bericht 6 posts terug. Deze vraag wordt heeel vaak gesteld in dit topic, en het antwoord daarop ook al vaak gegeven.SubSun schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:06:
Paar vraagjes:
- Bij de bevestigingsbrief van de belastingdienst zit een papieren formulier voor de maand maart. Moet ik deze gebruiken omdat maart in vorige kwartaal valt?
- Zo ja, moet ik al direct kopiëren van de facturen meesturen of pas als hier om wordt gevraagd?
Ter info
In maart zijn de zonnepanelen aangeschaft. Hierna nog wat spullen los en begin april is de installatie uitgevoerd. Zoals ik hier lees zijn meerdere facturen geen probleem, zolang alles maar op dezelfde naam staat als het energiecontract. Daarnaast heb ik de datum van de eerste factuur aangehouden.
Ik heb mij aangemeld bij de belastingdienst en inmiddels een brief ontvangen. In de brief staat dat aangiftes digitaal moeten worden gedaan en dat ik hiervoor nog een login ontvang.
Er zit echter ook een brief bij voor aangifte over voorgaande periodes (in mijn geval dus maart). Ik moet deze dus gebruiken om de zonnepanelen aan te melden?
Als je de aanschaf in Q1 gedaan hebt, dan ook aangifte over Q1.
dank je.. en excuus voor mijn luiheid..de Peer schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:51:
[...]
Zie mijn bericht 6 posts terug. Deze vraag wordt heeel vaak gesteld in dit topic, en het antwoord daarop ook al vaak gegeven.
Als je de aanschaf in Q1 gedaan hebt, dan ook aangifte over Q1.
Inmiddels liggen de panelen op het dak.Beekforel schreef op zondag 14 april 2019 @ 09:43:
Stel ik krijg ergens in dit kwartaal zonnepanelen geleverd, is het dan ok om de BTW pas in oktober terug te vragen? Dan kan ik namelijk het nieuwe energiecontract overzetten naar naam van m'n vrouw en op haar naam de BTW terug vragen.
Ik dacht het eerst op eigen naam te doen, want nieuwe KOR volgend jaar (was advies van belastingdienst). Maar lijkt erop dat de nieuwe kor voor mij nadeliger uitpakt.
Heb wat langer nagedacht over bovenstaande en besloten gewoon BTW terug te vragen op m'n bestaande BTW nummer. Vanaf volgend jaar laat ik mij onder de nieuwe KOR vallen en kan is dus toch nog een beetje ondernemen (zit onder de 20k) en heb ik toch de BTW op m'n zonnepanelen terug.
Eerst een extra activiteit aanmelden.
Uiteraard vraag ik dan zelf geen BTW terug.
[ Voor 32% gewijzigd door BadEendTerror op 20-05-2019 20:37 ]