Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Hardware Junk
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18-02 18:53
GioStyle schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:14:
Rekening van je energiemaatschappij op naam van je vriendin zetten en dan haar de btw terug laten vragen?
Volgende vraag. Hoe kom ik aan een vriendin ;)

Het is een eenpersoonshuishouden. Reden dat ik soms over 'we' praat, een vriend van me is al 4 maanden bezig met een B02 nummer. Ikzelf pas 2 maanden.

3360 Wp zuid + 2KWh accu + 2240 Wp oost + 3000 Wp west + 2KWh accu + 3150 zuid

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Jerrythafast
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:06

Jerrythafast

Hier, aan de kust

Rob roelofs 1 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:17:
Ik heb zojuist onderstaand gelezen wat volgens mij bovenstaande weer overruled :
https://www.btwterugvrage...en.nl/btw-oude-jaren.html

Zojuist aanvraag ingediend van installatie 2010 en 2012. Ben benieuwd!
Als ik het goed lees is de overgangsregel dus dat de eerste helft van dit jaar nog aanvragen van jaren geleden geplaatste panelen in behandeling zullen worden genomen. Het kan dus nog, maar de tijd begint wel te dringen! Misschien is het handig als @ZuinigeRijder en/of @MichielFRL dit even in de topicstart of achter een punaise hangt zodat het makkelijker vindbaar is?

EDIT: Heb ook de redactie even getipt.
https://www.btwterugvrage...en.nl/btw-oude-jaren.html

Er is in de media weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar de regels voor BTW-teruggave voor zonnepanelen worden dit jaar flink aangescherpt. Sinds 1 januari zijn nieuwe regels van kracht, die stellen dat de aanvraag voor de BTW-teruggave na plaatsing van de panelen uiterlijk 30 juni van het volgende kalenderjaar binnen moet zijn bij de Belastingdienst. Voor panelen die in 2018 zijn geplaatst is dat dus 30 juni 2019.

Volgens Btwterugvragenzonnepanelen.nl is besloten om tot 30 juni 2019 een overgangsregeling aan te houden, waarbij ook installaties van vóór 2018 nog kunnen worden aangemeld, wat in feite de situatie zoals die in 2018 was nog tot die datum in stand houdt. Per 30 juni 2019 zal het in één klap niet meer mogelijk zijn om van panelen die in 2018 of eerder geplaatst zijn de BTW terug te vragen.

Het terugvragen van de BTW werd mogelijk na een uitspraak van het Europese HvJ in 2013 (nieuws: HvJ: btw zonnepanelen is helemaal of gedeeltelijk aftrekbaar in EU) en ging na een uitspraak van de Hoge Raad in december 2017 en een besluit van staatssecretaris Snel in april 2018 ook gelden voor de jaren vóór 2013 (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/40446477). Dat leidde vorig jaar tot een stormloop en lange wachttijden bij de Belastingdienst.

Jerrythafast wijzigde deze reactie 05-01-2019 09:21 (50%)

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

Topicstarter
Jerrythafast schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 08:58:
[...]

Als ik het goed lees is de overgangsregel dus dat de eerste helft van dit jaar nog aanvragen van jaren geleden geplaatste panelen in behandeling zullen worden genomen. Het kan dus nog, maar de tijd begint wel te dringen! Misschien is het handig als @ZuinigeRijder en/of @MichielFRL dit even in de topicstart of achter een punaise hangt zodat het makkelijker vindbaar is?

EDIT: Heb ook de redactie even getipt.

[...]
Ik heb het toegevoegd aan de startpost en achter een punaise gehangen. Ik heb vorig jaar mijn BTW teruggevraagd van mijn zonnepanelen uit 2012. Toch iets meer dan 1000 euro teruggekregen.

ZuinigeRijder wijzigde deze reactie 05-01-2019 10:24 (8%)

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:22:
[...]

Ik heb het toegevoegd aan de startpost en achter een punaise gehangen. Ik heb vorig jaar mijn BTW teruggevraagd van mijn zonnepanelen uit 2012. Toch iets meer dan 1000 euro teruggekregen.
Bedankt, goed bezig! (y)

EDIT: nogmaals thanks :)

Jerrythafast wijzigde deze reactie 05-01-2019 10:29 (11%)

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Oudjaarsdag een digitaal suppletie formulier ingevuld voor 2012, had al in 2015 eens voor een andere set terug gevraagd, gisteren telefoontje van medewerker van belasting kantoor of ik de rekening uit 2012 wilde mailen dan zou het goed komen. werkt goed dus.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
klump4u schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:53:
Oudjaarsdag een digitaal suppletie formulier ingevuld voor 2012, had al in 2015 eens voor een andere set terug gevraagd, gisteren telefoontje van medewerker van belasting kantoor of ik de rekening uit 2012 wilde mailen dan zou het goed komen. werkt goed dus.
Heb je ook enig idee hoe dat gaat als je meerdere jaren ineens terug wil vragen.
Ik heb me nu dus ook als zonnepanelen ondernemer aan gemeld en heb inmiddels
de bevestiging binnen dat ik voor het aangiftetijdvak 03-06-2010 / 31-12-2010
de omzetbelasting / BTW , aangifte mag doen.

Echter bij de eerste aanvraag ( 22-12-2018 ) heb ik in een begeleidende brief aangegeven
dat ik graag aangifte wilde doen over de jaren, 2010, 2011, 2012, 2014 en 2018
dit vind ik dus nog niet terug op de eerste aangifte.

Krijg ik daar later nog weer formulieren voor toegestuurd van de belastingdienst
of kan ik dat later, net als jij net aangaf, dat later zelf aanvullen.

@Jerrythafast

Een ander vraagje, vul ik voor het berekenen van mijn verschuldigde forfait
volgens het vermogen in Wp van enkel 2010 in of voor mijn tegenwoordig
Wp vermogen wat ongeveer 3 x zo hoog is. ( virus, je weet wel )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

@PClop ik zou op een aangifte over een tijdvak in 2010 ook het forfait berekenen aan de hand van het vermogen dat er toen was.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

@PClop
Als het goed is krijg je inlog gegevens van de belastingdienst, en op die persoonlijke site staat ergens een suppletie formulier, dit heb ik ingevuld met als periode 2e kwartaal 2012 en enkel het forfait van de 2500wp die ik toen gekocht heb in die periode. Volgens mij kun je dus voor ieder kwartaal waarin je een set of uitbreiding hebt gekocht aangifte doen.

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
klump4u schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:39:
@PClop
Als het goed is krijg je inlog gegevens van de belastingdienst, en op die persoonlijke site staat ergens een suppletie formulier, dit heb ik ingevuld met als periode 2e kwartaal 2012 en enkel het forfait van de 2500wp die ik toen gekocht heb in die periode. Volgens mij kun je dus voor ieder kwartaal waarin je een set of uitbreiding hebt gekocht aangifte doen.
Bedankt, eerst moet dus het balletje gaan rollen met m,n eerste aangifte over 2010
die is simpel in te vullen want dat staat hier en bij vereniging eigen huis duidelijk omschreven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

PClop schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:23:
[...]

Bedankt, eerst moet dus het balletje gaan rollen met m,n eerste aangifte over 2010
die is simpel in te vullen want dat staat hier en bij vereniging eigen huis duidelijk omschreven.
Klopt maar let wel op dat 30-06-2019 alles veranderd, je kun vanaf die datum nog maar tot anderhalf jaar terug de BTW op zonnepanelen terug vragen, graag gedaan en succes.

• mike1992
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19-02 15:12
Een vraag, waar ik niet uit kom op internet. Ik heb btw teruggevraagd van zonnepanelen. Deze panelen worden los via marktplaats verkocht.

Nu heb ik een nieuw huis gekocht. Dit huis koop ik, inclusief een (grotere) zonnepanelen installatie.

Moet ik nu iets doen met de belasting? Ik ben ondernemer, en ik blijf ondernemer.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:24
jobr schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:04:
De forfait tabel houdt op bij 10.000Wp. Wat als je daar boven komt?
Hier ben ik inmiddels achter, volgens de belastingsdienst website:
"Hebben uw zonnepanelen een opwekvermogen in wattpiek van boven de 10.000? Dan kunt u niet gebruikmaken van een forfait."
Krypt schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:06:
Ik ben nu ook bezig met de BTW teruggaaf voor onze zonnepanelen.
Je kunt dus van alle zaken de btw terugvragen welke nodig zijn geweest voor de zonnepanelen; wat ik dus zo lees ook het omzetten van de aansluiting van 1x35A naar 3x25A, en eventueel de meterkast.

Dit heb ik dus ook allemaal; maar die zijn wel in verschillende tijdvakken uitgevoerd :X

Meterkast is aangeschaft en geplaatst op 30-4-2018, en het omzetten van de aansluiting is gebeurd op 18-5-2018. De zonnepanelen zijn gelegd op 24-8.

Kan ik deze allemaal wel terugvragen in het 3e kwartaal dan? Want teruggaaf kan pas in het kwartaal dat de zonnepanelen er liggen.

PostBTWIncl BTWExcl BTW
Zonnepanelen1814,4610454,748640,28
Verzwaren aansluiting43,01247,84204,83
Vervangen meterkast97,86563,87466,01
Totaal1955,3311266,459311,12

Ik zou dus €1955 kunnen opgeven. Voor een 8700Wp installatie is het forfait €180. Als ik diverse documenten bekijk, dan zou ik het dus op deze manier moeten invullen.
[Afbeelding: Zonnepanelen BTW]

Net de belastingtelefoon diverse keren proberen te bellen; maar de wachtrij is te lang en verbinding wordt verbroken :X
En hoe is dit afgelopen?
Heb je alles inderdaad in 1 periode meegenomen qua bedrag?
Nog vragen daarover gekregen?

Ik heb ongeveer dezelfde situatie alleen betreft het dan aanpassing meterkast eind 2018 en jan 2019 de panelen.

jobr wijzigde deze reactie 13-01-2019 20:38 (14%)

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 03:57
Ik ben Zzp'er naast maar vaste baan en ik ben zo stom geweest om het energiecontract op mijn naam te zetten in plaats van die van mijn vrouw. Nu wil Budgetenergie niet meewerken aan de wijziging van de tenaamstelling.

Als ik voor 1 dag verhuis naar een ander adres, kan ik dan straffeloos mijn contract opzeggen zodat alles op naam van mijn vrouw komt en zij de BTW terug kan vragen.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:24
Ep Woody schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:13:
Ik ben Zzp'er naast maar vaste baan en ik ben zo stom geweest om het energiecontract op mijn naam te zetten in plaats van die van mijn vrouw. Nu wil Budgetenergie niet meewerken aan de wijziging van de tenaamstelling.

Als ik voor 1 dag verhuis naar een ander adres, kan ik dan straffeloos mijn contract opzeggen zodat alles op naam van mijn vrouw komt en zij de BTW terug kan vragen.
Dan zeg je toch alleen je elec contract op en stap je over naar bijv Powerpeers. Dan krijg je het dubbele terug voor teruglevering (als je dat hebt). En met de welkomstkorting (125 euro) kun je gemakkelijk die boete van 50 euro betalen. Of je belt op en geeft ze de keuze: of naam aanpassen of je stapt op.

• Wimlem
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:08
Ep Woody schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:13:

Ik vermoed dat als je de BTW terug vraagt terwijl het contract op jouw naam staat, dat het nog steeds goed moet gaan.

Verder zou ik een andere leverancier zoeken geloof ik. Greenchoice had het hier zo omgezet.

SolarEdge 4000 16A met 6010wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp

• So_Surreal
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21:02
Ik heb 1.5 week terug dat formulier van de belasting ingediend dat ik zonnepanelen heb en de BTW terug wil vorderen.
Nu heb ik een bevestiging hier van gekregen, maar je hoort toch ook een brief met inloggegevens te krijgen waarmee je deze kwartaal aangifte kan doen ?

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 18-02 22:46
Ik zag vandaag dat afgelopen vrijdag de belasting dienst eindelijk de BTW van de panelen heeft overgemaakt, ik heb de aangifte half September gedaan dat heeft dus 4.5 maand geduurd.
Ik begon me al zorgen te maken dat het formulier kwijt was geraakt. :X

@So_Surreal Ik kreeg de bevestiging apart van de brief met inlog gegevens, daarnaast kreeg ik ook nog een derde envelop met een papieren aangifte formulier ...en toen dus nog 4.5 maand moeten wachten op het geld, in de elektronische omgeving kon ik geen aangifte doen, alleen mijn bankrekening nummer voor teruggave invullen.

Denim Glas/Glas 3600Wp 170gr Zuid - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• firestarz
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18-02 15:46
Ik heb feb 2016 zonnepanelen op mijn vorige huis laten plaatsen en daar de btw voor terug gevraagt en meteen ontheffing aangevraagd, nou zijn we augustus vorig jaar verhuist en hebben opnieuw zonnepanelen genomen.

De vraag is nu hoe dit moet. Als ik een beetje zoek kom ik tot de volgende conclusie:
- De ontheffing stopzetten (en de komende 5 jaar aangifte doen ieder kwartaal)
- Een deel terug betalen van de vorige installatie? (Omdat de 5 jaar nog niet om zijn)
- BTW terug vragen voor huidige panelen
- Voor 1 jaar forfait betalen, overige jaren niet meer?

Klopt dit zo een beetje? Er lijkt niet zo veel te vinden te zijn over deze use case. Vooral het terugbetalen en of je nou 1 of 5 jaar forfait moet betalen zijn me niet duidelijk.

• ari3
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Zoals ik de regeling begrijp wordt men zakelijk leverancier van stroom dus mag je de btw over de te maken kosten terugvragen. Wat ik veel lees is dat men de btw voor de panelen en de plaatsings/arbeidskosten in aanmerking komen.

Nu hebben zonnepanelen ook onderhoud nodig. Kan men bij aanschaf de btw voor onderhoudsmateriaal ook terugvragen? Ik denk aan de kosten voor een ladder, speciale sproeikop/zeem voor zonnepanelen, verlengde waterslang, vuilafstotende shampoo e.d.

En komen bijzondere voorzieningen op het dak die onderhoud mogelijk maken ook voor btw-teruggave in aanmerking? Zo heb ik een uitbouw met bitumen/grind (plat) dak waar een ladder op geplaatst moet worden om de zonnepanelen te kunnen schoonmaken (en eigenlijk ook voor het uberhaupt plaatsen van de panelen). Ik moet daarom opstelplaatsen voor een ladder realiseren met rubberen tegels om het platte dak te beschermen.

"And do you think that unto such as you, a maggot-minded, starved, fanatic crew God gave a secret, and denied it me? Well, well—what matters it? Believe that, too!" - Omar Khayyám

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

klump4u schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:53:
Afgelopen week BTW van 2012 terug ontvangen, werkt dus goed via digitaal suppletie formulier.

• Rob roelofs 1
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 23:01

Rob roelofs 1

3050Wp - Daikin Ururu sarara

Oké, nou ben benieuwd! Bij mij is het 31 januari ingediend! Begin maart binnen zou prettig zijn.
Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True