Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Skynick
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 03:29
quote:
BehindCorner schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:09:
Tot hoever voor 2013 is op dit moment bekend dat terugvragen succesvol is?

Mijn ouders hebben in 2007 voor 20K aan zonnepanelen laten leggen en hebben de factuur nog..
Gewoon proberen, kost je een uurtje werk en kan je mogelijk € 4000 opleveren.

445033

Vraagje. De nieuwe procedure is toch gewoon deze https://download.belastin...eelhouders_on0401z1pl.pdf invullen en voor het vervolg ontheffing van administratieve verplichting aanvragen?

Tweede vraag: ben je nu dan ook ondernemer voor de wet wbt je installatie en dus GEEN consumentengarantie meer?

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 05:53
Ik heb de brieven binnen, als ik inlog staat er:
Er zijn voor u op dit moment geen aangiften of opgaven beschikbaar in het tabblad Actueel.
hoelang kan dat nog duren dan?

2900Wp ZZW, Beneden FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
quote:
Musicmasters schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:50:
Vraagje. De nieuwe procedure is toch gewoon deze https://download.belastin...eelhouders_on0401z1pl.pdf invullen en voor het vervolg ontheffing van administratieve verplichting aanvragen?
Ja, voor nieuw geplaatste panelen.
quote:
Tweede vraag: ben je nu dan ook ondernemer voor de wet wbt je installatie en dus GEEN consumentengarantie meer?
Je bent alleen ondernemer voor de BTW. Wel een goede vraag. Ik ben van mening (meer is het niet) dat er wel consumentengarantie (wettelijke garantie) is omdat je op eigen naam iets besteld als persoon c.q. consument. Als je zou bestellen op naam van een bedrijf is het veel moeilijker.

Consumentenrecht: verschil particulier / zakelijk?

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

Topicstarter
Ook op de site van Eigen Huis staat informatie:

Toch btw-teruggave voor alle kopers zonnepanelen
quote:
Huiseigenaren die in het verleden zonnepanelen hebben gekocht, kunnen de betaalde btw over de panelen en installatie terugkrijgen, ongeacht het jaar van aankoop. Dat heeft staatssecretaris Snel besloten als reactie op een dringende oproep daartoe van Vereniging Eigen Huis.

Ook wordt de procedure voor mensen die alsnog btw terugvragen eenvoudiger: zij hoeven slechts één keer aangifte te doen in plaats van over alle verstreken jaren. Ook hier had de vereniging op aangedrongen.
En vastelastenbond:
Goed nieuws: Toch btw-teruggave voor alle kopers zonnepanelen!
quote:
Goed nieuws voor de particuliere huishoudens die de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in zonnepanelen. Wanneer u energie terug levert aan het net, zelfs wanneer de aanschaf langer dan 5 jaar geleden is., kunt u uw BTW terugvragen. Dit is april 2018 besloten door staatsecretaris Snel.

Hierdoor is de arbitraire tijdsgrens voor terugvragen is verdwenen en de procedure vereenvoudigd! Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft besloten dat particulieren recht hebben op teruggave van de btw op zonnepanelen, omdat u energie terug levert aan het energienet en BTW betaalt over de opbrengsten van uw opgewekte energie. Zonnepanelenhouders moeten zich laten registreren als btw-ondernemer/zonnepaneelhouders om gebruik te kunnen maken van deze regeling.

ZuinigeRijder wijzigde deze reactie 30-04-2018 13:07 (94%)

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22-03 21:52

The Wizard

Moderator Mobile
Als je al eerder BTW hebt teruggevraagd en de vrijstelling ontvangen hebt, kan je dan nogmaals BTW terugvragen bij een uitbreiding van je systeem?

6760 kWp, 3 subsystemen (19x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
The Wizard schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:24:
Als je al eerder BTW hebt teruggevraagd en de vrijstelling ontvangen hebt, kan je dan nogmaals BTW terugvragen bij een uitbreiding van je systeem?
Ja, staat op de site v/d belastingdienst.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21-03 23:06
Helaas kan ik de belastingdienst nu niet meer bereiken. Daarom hier maar ff de vraag (en anders wacht ik tot morgen):
sinds kort is er een vereenvoudigde procedure van toepassing, waardoor je alleen maar aangifte hoeft te doen over het tijdvak waarin de zonnepanelen zijn aangeschaft. Nu heb ik eind vorig jaar al een brief gestuurd om BTW over mijn set uit 2012 terug te vragen. Enkele weken geleden heb ik daarvoor formulieren gehad om aangifte te doen over de jaren 2012 t/m 2017 en Q1 2018. Naar mijn idee hoef ik alle formulieren na 2012 niet in te vullen. Alleen het formulier over 2012 volstaat.

Iemand hier een goed antwoord op? Is mijn aanname juist?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Cranberry schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:57:
Helaas kan ik de belastingdienst nu niet meer bereiken. Daarom hier maar ff de vraag (en anders wacht ik tot morgen):
sinds kort is er een vereenvoudigde procedure van toepassing, waardoor je alleen maar aangifte hoeft te doen over het tijdvak waarin de zonnepanelen zijn aangeschaft. Nu heb ik eind vorig jaar al een brief gestuurd om BTW over mijn set uit 2012 terug te vragen. Enkele weken geleden heb ik daarvoor formulieren gehad om aangifte te doen over de jaren 2012 t/m 2017 en Q1 2018. Naar mijn idee hoef ik alle formulieren na 2012 niet in te vullen. Alleen het formulier over 2012 volstaat.

Ik zou zeggen van wel maar zou toch morgen bij je kantoor informeren of dit goed is, kan best zijn dat ze jou nog in het oude traject zetten en dat degene die jou formulier van 2012 ontvangt weer jou een brief stuurt waar de andere blijven. Meestal is de weg van eerst bellen beter bij de belasting als zelf iets aannemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cranberry
@klump4u thx, zal ik doen. Resultaten meld ik hier ter leringhe (ende vermaeck?)

• art
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
klump4u schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:46:
Heb je een link? Het staat niet expliciet hier.

l'art pour l'art

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22-03 16:32
quote:
art schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:15:
[...]

Heb je een link? Het staat niet expliciet hier.
Ik was hier ook nieuwsgierig naar. Het staat in dit document:

https://www.rijksoverheid...culieren-met-zonnepanelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
quote:
klump4u schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:03:
[...]

Ik zou zeggen van wel maar zou toch morgen bij je kantoor informeren of dit goed is, kan best zijn dat ze jou nog in het oude traject zetten en dat degene die jou formulier van 2012 ontvangt weer jou een brief stuurt waar de andere blijven. Meestal is de weg van eerst bellen beter bij de belasting als zelf iets aannemen.
Niet alleen een brief, maar ook een boete waar je weer bezwaar tegen mag maken. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 13:11
quote:
The Wizard schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:24:
Ja, het makkelijkst is om dat via een suppletieaangifte te doen. Staat als formulier in de belastingportal, dus je logt in en dan is er in het menu de optie formulieren uit het hoofd.

Dat is normaal gesproken de eenvoudigste optie. Ook even checken of je rekeningnummer goed is, anders gelijk ook het formulier wijzigen rekeningnummer invullen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22-03 21:52

The Wizard

Moderator Mobile
quote:
jerh schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 07:29:
[...]

Ja, het makkelijkst is om dat via een suppletieaangifte te doen. Staat als formulier in de belastingportal, dus je logt in en dan is er in het menu de optie formulieren uit het hoofd.

Dat is normaal gesproken de eenvoudigste optie. Ook even checken of je rekeningnummer goed is, anders gelijk ook het formulier wijzigen rekeningnummer invullen.
quote:
klump4u schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:46:
[...]

Bedankt voor de reacties! Zal eens kijken.

6760 kWp, 3 subsystemen (19x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cranberry
quote:
Cranberry schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:57:

Zojuist nagevraagd bij de belastingdienst: het volstaat om alleen het formulier over het tijdvak waarin de PV-installatie is aangeschaft, op te sturen. Eventuele toegestuurde formulieren voor volgende jaren kunnen dus bij 't oud papier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sannethomassen
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 01-05-2018
knip! Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

teacher wijzigde deze reactie 01-05-2018 16:42 (87%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 22-03 16:32
quote:
The Wizard schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 08:56:
[...]

[...]

Bedankt voor de reacties! Zal eens kijken.
Nu twijfel ik ook weer. Moet ik wachten tot ik online een suppletie-dinges kan invullen, of moet ik de procedure volgen die in het V&A document van de belastingdienst staat? Daarin staat dat je je gewoon nog een keer moet aanmelden als zonnepaneelhouder, waarna je weer een BTW-aangifte verzoek krijgt, etc.

• JAN-B
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23-03 17:49

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ik heb in Mei 2009 een set van 2 laten leggen en in April 2010 zelf er 1 bij geplaatst;
Formulier Opgaaf Zonnepaneelhouders / belasting dienst: moet ik bij "" Datum plaatsing"" nu 2009 of 2010 invullen :?

Gaia : She is going to die, unless..... ( song by Valensia )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cranberry
@JAN-B Ik zou even met de belastingdienst bellen om te vragen hoe je het beste kunt handelen. Je krijgt anders nl. alleen formulier voor het jaar dat je invult.
Ik verwacht dat men zal zeggen dat je een brief moet bijvoegen om aan te geven dat je de BTW over 2 sets aangeschaft in verschillende jaren wilt terugvragen. Als men de genoemde formulieren handmatig verwerkt, dan zou het mss zelfs mogelijk zijn gewoon twee data in te vullen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
quote:
JAN-B schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:22:
Ik heb in Mei 2009 een set van 2 laten leggen en in April 2010 zelf er 1 bij geplaatst;
Formulier Opgaaf Zonnepaneelhouders / belasting dienst: moet ik bij "" Datum plaatsing"" nu 2009 of 2010 invullen :?
Datum plaatsing is eigenlijk een verkeerde vraag. Het gaat bij de BTW om de datum van de facturen.

Als die in twee jaren vallen zou ik ook twee jaren vermelden.

Verder ben ik het eens met @Cranberry .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
JAN-B schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:22:
Je moet voor ieder tijdvak van 3 maanden waarin de faktuurdatum is aangifte doen, je zit nu met 2 jaren dus ook 2 keer forfait betalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Misschien een gek vraagje, maar als je een verzoek tot teruggave van de BTW op je zonnepanelen doet, moet je dan de aankoopfactuur als bewijs meesturen?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Heb ik nooit gedaan of hoeven doen...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
quote:
Maasluip schreef op zondag 13 mei 2018 @ 18:10:
Misschien een gek vraagje, maar als je een verzoek tot teruggave van de BTW op je zonnepanelen doet, moet je dan de aankoopfactuur als bewijs meesturen?
Maar je moet hem wel x jaar bewaren voor eventuele controle geloof 5 of 8 jaar.

Heb jij bij controle geen factuur of panelen dan heb je wat uit te leggen >:).

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Was het niet gemakkelijker geweest voor de belastingdienst om GEEN BTW te heffen over zonnepanelen, dan had je ook al deze administratie niet. Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat er op termijn meer achter zit dan alleen aanmelden als "ondernemer", de overheid kennende als super melker.

Het blijft toch zorgelijk dat de kinderen van nu opgroeien met een overtuiging dat geld sparen geld kost. Dat kan nooit goed zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
quote:
Jan-man schreef op zondag 13 mei 2018 @ 18:49:

Maar je moet hem wel x jaar bewaren voor eventuele controle geloof 5 of 8 jaar.
De bewaartermijn is 7 jaar.
quote:
Heb jij bij controle geen factuur of panelen dan heb je wat uit te leggen >:).
Zeker, dan gaat de Belastingdienst zelf wat verzinnen. Dat is meestal niet in je voordeel.
quote:
Maasluip schreef op zondag 13 mei 2018 @ 18:10:
Nee, alleen als er om gevraagd wordt. Nooit een origineel opsturen waar je geen kopie van hebt, als er specifiek om originelen wordt gevraagd.
quote:
Willie Wortel schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:51:
Was het niet gemakkelijker geweest voor de belastingdienst om GEEN BTW te heffen over zonnepanelen, dan had je ook al deze administratie niet. Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat er op termijn meer achter zit dan alleen aanmelden als "ondernemer", de overheid kennende als super melker.
Het is geen vooropgezet plan geweest om zonnepanelen eigenaren BTW te laten terugvragen. Het is het gevolg van een rechtelijke uitspraak in Oostenrijk. Maar je hebt wel gelijk dat er aan ondernemerschap ook nadelen zitten. Als je geen echte ondernemer bent, dan heb je daar meestal geen last van omdat er vrijstellingen en regelingen zijn voor kleine ondernemers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:51
Ik ben bezig met het plaatsen van zonnepanelen. Ik heb ze zelf gekocht op internet en ben ze zelf aan het plaatsen. Kan ik nu een factuur naar mezelf sturen voor de montage van het systeem en hiervan de BTW terugvragen bij de belastingdienst?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cranberry
@Opperhoof Als jij jezelf vanuit je bedrijf een officiele factuur stuurt en BTW afdraagt, kun je het als particulier volgens mij gewoon terugvragen.

Heb jij zelf een PV-installatiebedrijf? Zo niet, dan kan dat (terecht) niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Opperhoof
Ik denk dat je misschien bedoelt dat je tweedehands panelen en onderdelen hebt gekocht van een particulier. In dat geval is er geen BTW en die kun je niet terugvragen, ook niet via constructies. Als je het hebt gekocht van een bedrijf (nieuw of tweedehands), dan heb je meestal facturen met BTW ontvangen, en de BTW mag je terugvragen. Dan ben je ondernemer voor de BTW.

Een bedrijf beginnen om BTW terug te vragen heeft geen zin. Een bedrijf dat tweedehands pv doorverkoopt waarover al BTW is betaald door een particulier mag niet nogmaals BTW in rekening brengen. Die facturen zijn dan ook zonder BTW. Omdat er geen BTW is betaald mag je het ook niet terug vragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wimlem
  • Laatst online: 23-03 00:31
quote:
zoeperman schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:31:
[...]

ja, zat gewoon een papieren aangifte bij die ik retour moest sturen. Heb het maar gedaan gisteren dus we zullen zien...
Iemand hier al wat vernomen van de belastingdienst, nadat je de papieren aangifte hebt verstuurd?

SolarEdge 4000 16A met 6010wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23-03 13:53
quote:
Wimlem schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:28:
[...]

Iemand hier al wat vernomen van de belastingdienst, nadat je de papieren aangifte hebt verstuurd?
Ik heb nadat ik de standaard papieren op heb gestuurd een bericht van ze gehad dat ik de btw papieren in moest vullen van het jaar waarin ik btw wilde terugvragen. Dat heb ik weer opgestuurd en vorige week kreeg ik bericht dat de teruggave goed was gekeurd. Moesten ze alleen nog wel rekening nummer hebbemn. Die doorgegeven, zal nog wel weer een paar week duren..
Duurt wel lang allemaal, originele aanvraag gedaan eind vorig jaar

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23-03 22:59
Voor iedereen die met 2 deelaangiften over jaren uit het verleden zit:
stel je koopt 1 installatie in 2012 en 1 installatie in 2013 en je hebt nooit BTW teruggevraagd. Dat mag nu wel.
je geeft bij opgaaf ondernemer aan welke datum de boel geplaatst is, je krijgt dus formulier voor 2012 toegestuurd.
Maak scan van forumulier, voor en achterkant, print deze 2x uit en maak van 2012 2013 op het formulier (2e lijns belastingtelefoon geeft aan dat dit mag, nagevraagd).

vul dan 1e installatie regulier in over 2012
Bij aanvullen aangifte over 2013 geef je 2e installatie op maar bereken je het forfait over de gezamenlijke wattpieken van beide installaties. Verder invullen volgens de talloze voorbeelden online, ondertekenen et voila, probleem opgelost. Doe er je voordeel mee zou ik zo zeggen, deze staat niet in de faq

Lardman wijzigde deze reactie 06-06-2018 13:49 (0%)
Reden: typo

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tijdje geleden BTW teruggevraag van mijn panelen uit 2012, vandaag positief bericht. O+
En dan had ik indertijd ook al € 1.000 subsidie. Daarmee zit de prijs/kWh van de panelen nu al op het niveau waar ik in 2012 mijn stroom voor kocht. *O*

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:12

Rukapul

Moderator General Chat
Oja, ik heb ook vorige week mijn BTW teruggekregen uit 2012 :P

Was nog bijna misgegaan omdat de tussenpersoon foutje had gemaakt met de termijnen in de chaos van afwijzingen, rechterlijke uitspraken, bezwaar, etc., maar ben daar goed mee weggekomen.

• Wimlem
Hier heb ik de brief gehad dat ze een rekeningnummer nodig hebben om het geld te storten. Rekeningnummer moet op de site van ondernemers ingevuld worden. Vink je daar de BTW optie aan waarvoor je het rekeningnummer wilt invoeren, moet je ook weer een BTW nummer opgeven. En die hebben we volgens mij niet gehad? Standaard is B01 aan het eind, dus dat maar ingevuld.

Gisteren is mijn set uitgebreid met 10 x 300wp. Heeft iemand enig idee welke route ik moet aanvliegen om daar de btw van terug te krijgen?

SolarEdge 4000 16A met 6010wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, ik zat daar ook te kijken, dat is echt niet duidelijk. Ik heb het niet bij de BTW ingevuld, ik heb het bij de twee opties waar je geen extra nummer moest invullen (BTW en loonbelasting geloof ik) ingevuld.

Open Source landkaart

• Raolte
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 14:03
Vandaag eindelijk bericht gekregen dat de btw wordt terug gestort, ik heb de papieren in december gelijk aangetekend verstuurd.

Maar nu gaat het toch gebeuren.
Soms moet je wel wat geduld hebben bij de belasting dienst.

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 15:01
quote:
Raolte schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 19:08:
Vandaag eindelijk bericht gekregen dat de btw wordt terug gestort, ik heb de papieren in december gelijk aangetekend verstuurd.

Klopt. In december verzoek tot teruggave aangetekend verstuurd. Ging om aanschaf uit 2012 en 2015. Twee weken geleden brief in de bus dat ik de btw terug kreeg. Op dezelfde dag stond het bedrag op de rekening. Leuker kunnen we het niet maken.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• jurk738
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
quote:
jurk738 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:11:
Zojuist nog maar eens gebeld met de belastingdienst. (@Henkie1988 Ik hoefde niet eens te wachten.) Eind december 2017 per brief BTW teruggaaf aangevraagd over Q1 2013, maar nog geen bericht ontvangen.
De dame van de belastingdienst kon nu ook niet meer zeggen dat ze mijn brief hebben ontvangen maar dat ze i.v.m. drukte geen enkele toezegging doen over de reactietermijn.
Gaat om ~1000euro. Die wil ik wel graag hebben want dan heb ik mijn set meteen terugverdiend. :)
Vandaag eindelijk de beschikking ontvangen :)
Toen ik ~een maand geleden weer eens belde met de belastingdienst werd het duidelijk dat er bij de behandeling van mijn brief inderdaad iets was misgegaan. Het heeft even geduurd maar dat is nu dus gefixt.
Hiermee heb ik mijn set (incl uitbreiding van sept 2017) al ruim terugverdiend. Tvt was ongeveer 5jr.
Lekker gratis stroom zolang de salderingsregeling nog bestaat. 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Hoe lang duurt het proces nou eigenlijk? Je moet het in twee fases doen toch? Eerst opgaaf zonnepaneelhouder zodat je een BTW-nummer krijgt, om vervolgens echt BTW terug te vragen.

Op mijn opgaaf zonnepaneelhouder formulier heb ik nog geen reactie gehad na 3 weken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wimlem
quote:
kmf schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:13:
Hoe lang duurt het proces nou eigenlijk? Je moet het in twee fases doen toch? Eerst opgaaf zonnepaneelhouder zodat je een BTW-nummer krijgt, om vervolgens echt BTW terug te vragen.

Op mijn opgaaf zonnepaneelhouder formulier heb ik nog geen reactie gehad na 3 weken.
Ik heb geen btw nummer gekregen met de aangifte van 2013. Net voor de kerst opgestuurd en 2 weken geleden het geld ontvangen. Ik vraag me alleen af of ik het circus opnieuw met doen met teruggave btw voor panelen van 3 weken geleden.

• ReseT
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

ReseT

Strollerman

Zonnepanelen in 2018 Q2 laten plaatsen.

Voor 2018 heb ik na een digitaal bericht aangifte over Q2 2018 gedaan. Deze stond klaar in de BD Online Ondernemers Omgeving. Ingevuld en verstuurd en krijg geld terug :)

Echter krijg ik vandaag nog een papieren aanslag met de kennisgeving dat ik voor Q2, Q3 en Q4 2018 digitaal aangifte moet doen. De brief geeft aan dat deze aanslagen ook digitaal klaar staan. Echter is dat niet zo. De betalingskenmerk van aanslag over Q2 2018 komt overeen met de eerder gedane aangifte.

Bij het invullen van de vereenvoudigd BTW zonnepanelen subsidieaanvraag is ontheffing aangevraagd.

Moet ik nou voor Q3 en Q4 2018 aangifte doen?
Zo ja, hoe doe ik dat zonder dat deze btw-aangifte klaar staat in de online omgeving?

swagger

• Raolte
  • Registratie: november 2013
quote:
Raolte schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 19:08:

zoals gemeld 28 juni bericht gekregen dat de btw terug wordt gestort en deze inderdaad deze week op mijn bankrekening mogen ontvangen.
Case closed. :) :) :) betreffende mijn btw teruggave

Raolte wijzigde deze reactie 14-07-2018 09:34 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Ik ga de gok toch eens wagen... Ik heb in 2015 panelen op mijn dak laten leggen en daar ook in 2015 de BTW over terug gekregen en per 2016 ontheffing voor het doen van verder aangiftes.
In 2017 4 panelen bijgelegd en afgelopen weekend er ook nog 2. Hier en daar had ik al eens gelezen dat mensen die ook later uitgebreid hadden d.m.v. een brief met uitleg aan de belastingdienst en kopie facturen er bij, toch ook de BTW op deze uitbreiding terug hadden gekregen zonder dat ze vast zaten aan het doen van aangiftes voor de komende 5 jaar.
Omdat het nu voor mij toch ook om ruim 300 Euro gaat toch ook maar eens zo'n brief geschreven. Facturen en bij en eens kijken wat er gebeurt :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 09:08

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb na een aantal jaar een paar panelen bijgelegd en wil nu opnieuw de BTW terugvragen.
Heeft er iemand daar ervaring mee? Ik hoef niet ieder kwartaal de administratie te doen, dus nu staat het ook niet open bij de Belastingdienst.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• wrvk82
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21-03 15:06
quote:
timovd schreef op zondag 22 juli 2018 @ 19:10:
Ik heb na een aantal jaar een paar panelen bijgelegd en wil nu opnieuw de BTW terugvragen.
Heeft er iemand daar ervaring mee? Ik hoef niet ieder kwartaal de administratie te doen, dus nu staat het ook niet open bij de Belastingdienst.
Kijk eens naar pagina 4. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ben me aan het verdiepen in het terugvragen van de BTW (panelen moeten nog geplaatst worden).
https://www.eigenhuis.nl/...en.pdf?sfvrsn=1f24c696_18

• jerh
quote:
timovd schreef op zondag 22 juli 2018 @ 19:10:
Dat doe je dan het makkelijkst via een suppletieaangifte. Formulier vind je als ingelogd bent bij overige formulieren. Dat is een eenmalige actie per tijdvak.

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
quote:
jerh schreef op maandag 23 juli 2018 @ 18:12:
[...]

Dat doe je dan het makkelijkst via een suppletieaangifte. Formulier vind je als ingelogd bent bij overige formulieren. Dat is een eenmalige actie per tijdvak.
Iemand hiermee succes gehad?

Uitbreiding is gedaan. Sta nu op het punt om btw terug te vragen, maar heb al sinds 2015 ontheffing.

• sander817
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:37

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Ik heb ook nog een set uit 2012 liggen, kan ik daar de BTW nog van terugkrijgen?
Ik heb helaas geen factuur meer van die tijd, de leverancier ook niet.

Zal wel niet kunnen dan?

sander817 wijzigde deze reactie 12-08-2018 18:02 (18%)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Heb je nog wel een afschrift o.i.d ervan?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• jerh
quote:
GioStyle schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:53:
[...]

Iemand hiermee succes gehad?

Uitbreiding is gedaan. Sta nu op het punt om btw terug te vragen, maar heb al sinds 2015 ontheffing.
Ik heb het zelf zo gedaan. Is gewoon standaard voor ondernemers, dus ook voor pv ondernemers. Werkt prima.

• Teleluvr
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 07:12
Ik heb half juli op papier (per post) omzetsbelasting aangifte gedaan voor mijn zonnepanelen die eind juni gelegd zijn.
Op het formulier staat dat de aangifte uiterlijk 11 september binnen moet zijn, maar een bevestiging heb ik nog niet ontvangen.
Binnen welke termijn zou ik bevestiging mogen verwachten?

• Krypt
  • Nu online
Ik ben nu ook bezig met de BTW teruggaaf voor onze zonnepanelen.
Je kunt dus van alle zaken de btw terugvragen welke nodig zijn geweest voor de zonnepanelen; wat ik dus zo lees ook het omzetten van de aansluiting van 1x35A naar 3x25A, en eventueel de meterkast.

Dit heb ik dus ook allemaal; maar die zijn wel in verschillende tijdvakken uitgevoerd :X

Meterkast is aangeschaft en geplaatst op 30-4-2018, en het omzetten van de aansluiting is gebeurd op 18-5-2018. De zonnepanelen zijn gelegd op 24-8.

Kan ik deze allemaal wel terugvragen in het 3e kwartaal dan? Want teruggaaf kan pas in het kwartaal dat de zonnepanelen er liggen.

PostBTWIncl BTWExcl BTW
Zonnepanelen1814,4610454,748640,28
Verzwaren aansluiting43,01247,84204,83
Vervangen meterkast97,86563,87466,01
Totaal1955,3311266,459311,12

Ik zou dus €1955 kunnen opgeven. Voor een 8700Wp installatie is het forfait €180. Als ik diverse documenten bekijk, dan zou ik het dus op deze manier moeten invullen.
Zonnepanelen BTW

Net de belastingtelefoon diverse keren proberen te bellen; maar de wachtrij is te lang en verbinding wordt verbroken :X

Pvouput live

• Cranberry
@Krypt Als jij al die werkzaamheden echt alleen maar hebt gedaan met het oog op de aanschaf van zonnepanelen, kun je al die BTW minus het forfaitaire bedrag van €180 terugvragen.

Je bevestigt bij de BD dat je naar waarheid e.e.a. hebt ingevuld. Hooguit moet je ooit bij een steekproef/controle aannemelijk maken dat je deze kosten hebt gemaakt t.b.v.. aanschaf zonnepanelen.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23-03 21:01
Krypt schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:06:
Je kunt dus van alle zaken de btw terugvragen welke nodig zijn geweest voor de zonnepanelen; wat ik dus zo lees ook het omzetten van de aansluiting van 1x35A naar 3x25A, en eventueel de meterkast.

Dit heb ik dus ook allemaal; maar die zijn wel in verschillende tijdvakken uitgevoerd :X

Net de belastingtelefoon diverse keren proberen te bellen; maar de wachtrij is te lang en verbinding wordt verbroken :X
Heb je nog bevestiging gekregen of dit inderdaad mogelijk is ivm verschillende tijdvakken?

• Krypt
  • Nu online
Belastingtelefoon kon er niet echt duidelijkheid over geven; klonk ook niet als iemand die het veel mee heeft gehad. Ik heb het gewoon meegerekend.

Pvouput live

• MeltedForest
  • Registratie: februari 2007
Heeft iemand ervaring met verhuizen en dus het willen stopzetten van de onderneming? Wat zijn de consequenties hiervan?

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

jerh schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 07:29:
[...]

@jerh: ik kan dit " suppletie formulier " even niet vinden bij Overige formulieren :?
weet je zeker dat het er tussen staat ??

• jerh
JAN-B schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:56:
[...]

@jerh: ik kan dit " suppletie formulier " even niet vinden bij Overige formulieren :?
weet je zeker dat het er tussen staat ??
Bij mij staat hij er als volgt:
log in
Kies overige formulieren links in het menu

En dan staat hij onder het kopje omzetbelasting:
Suppletie omzetbelasting

Ben net op mijn account van de zonnepanelen ingelogd om het voor je te checken.

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

jerh schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:07:
[...]

Bij mij staat hij er als volgt:
log in
Kies overige formulieren links in het menu

En dan staat hij onder het kopje omzetbelasting:
Suppletie omzetbelasting

Ben net op mijn account van de zonnepanelen ingelogd om het voor je te checken.
@jerh: Bedankt voor je hulp :Y

maar ik kan het helaas niet vinden, ik zie bij overige formulieren: Accijns - Vennootschapbelasting en Meer formulieren, maar de omzet belasting staat er niet bij.

Zou het kunnen dat het even wat tijd kost, ik heb de aanvraag nog maar vorige week verstuurd....

• mrmrmr
  • Niet online
https://www.belastingdien...alen/aangifte_corrigeren/

Als het formulier er (nog) niet staat, kun je telefonisch vragen of ze dat beschikbaar willen maken.

Toelichting: https://www.belastingdien..._suppletie_omzetbelasting

Officieel accepteert de Belastingdienst geen papieren omzetbelastingaangifte meer, maar ze zijn nog wel hier en daar te vinden. Als het niet wil vlotten met de digitale omgeving, zou je kunnen overwegen het gewoon op papier in te sturen.

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mrmrmr schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 00:21:
https://www.belastingdien...alen/aangifte_corrigeren/

Als het formulier er (nog) niet staat, kun je telefonisch vragen of ze dat beschikbaar willen maken.

Toelichting: https://www.belastingdien..._suppletie_omzetbelasting

Officieel accepteert de Belastingdienst geen papieren omzetbelastingaangifte meer, maar ze zijn nog wel hier en daar te vinden. Als het niet wil vlotten met de digitale omgeving, zou je kunnen overwegen het gewoon op papier in te sturen.
@mrmrmr: Bedankt, ik ga inderdaad nog 1 keer de papieren aangifte opsturen, maar dan van de aanvulling-het ene paneel wat ik 1 jaar later bijgelegd heb.

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:17

Meterkast is aangeschaft en geplaatst op 30-4-2018, en het omzetten van de aansluiting is gebeurd op 18-5-2018. De zonnepanelen zijn gelegd op 24-8.

Kan ik deze allemaal wel terugvragen in het 3e kwartaal dan? Want teruggaaf kan pas in het kwartaal dat de zonnepanelen er liggen.

Post~BTW~Incl BTW~Excl BTW~
Zonnepanelen~1814,46~10454,74~8640,28~
Verzwaren aansluiting~43,01~247,84~204,83~
Vervangen meterkast~97,86~563,87~466,01~
Totaal~1955,33~11266,45~9311,12~

Ik zou dus €1955 kunnen opgeven. Voor een 8700Wp installatie is het forfait €180. Als ik diverse documenten bekijk, dan zou ik het dus op deze manier moeten invullen.
[Afbeelding: Zonnepanelen BTW]

Ik ga hetzelfde doen, vervanging meterkast :)

Moet je bij 1a het bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend niet invullen??
Toelichting op de btw-aangifte
Vraag 1a in de eerste kolom (“Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend”)
Vul de Omzetbelasting in - het forfaitaire btw-bedrag te vermenigvuldigen met 100/21. Bij
een forfait van bijvoorbeeld € 60, bedraagt de omzet afgerond € 285. Lees hieronder welk
bedrag aan forfait u moet gebruiken
/edit heeft eigenlijk ook geen zin volgens mij.
Ik kreeg nog een mooie papieren aangifteformulier erbij, geen inloggegevens. :)

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:02

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Post~BTW~Incl BTW~Excl BTW~
Zonnepanelen~1814,46~10454,74~8640,28~
Verzwaren aansluiting~43,01~247,84~204,83~
Vervangen meterkast~97,86~563,87~466,01~
Totaal~1955,33~11266,45~9311,12~

[Afbeelding: Zonnepanelen BTW]

Dat brengt mij op een idee. Wij hebben nieuwbouw gekocht en een (forse) meerprijs betaald voor 3x 25a. Pv panelen hebben we een nota van voor de teruggaaf, ik denk dat ik die meterkast verzwaring ook ga opgeven.

Good employees follow processes. Great employees tweak processes.

• Stef87
  • Laatst online: 14:50
Zelf voor 550/700 euro paar extra panelen erbij gestopt paar maanden terug..

Helaas staat t/m 4 december energiecontract op mijn naam en ben ik sinds maart ZZP-er.

Volgens mijn onderzoek en de belastingdienst, kan ik niet de BTW terugvragen (zoals een particulier).

Kan ik dat na december wél doen als ik een nieuw energiecontract heb op mijn vriendin haar naam vanaf 4 december? (Ondank dat de panelen al incl. Btw zijn betaald een paar maanden terug?)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Jerrythafast
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 13:15

Jerrythafast

Hier, aan de kust

Stef87 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 23:38:
Kan ik dat na december wél doen als ik een nieuw energiecontract heb op mijn vriendin haar naam vanaf 4 december? (Ondank dat de panelen al incl. Btw zijn betaald een paar maanden terug?)
Ik neem aan van wel? Immers zijn er ook mensen die hun panelen uit 2012 nog kunnen indienen. Je zit dan dus wel in een tijdvak uit het verleden te rommelen, dus hoe dat precies moet kan ik je niet uit eerste hand vertellen. Ik vermoed dat dat ook met zo'n suppletie-aangifte gaat, maar dat moet iemand met ervaring even bevestigen (of je moet je bij de Belastingdienst door het telefoonkabeltje wurmen).

Jerrythafast wijzigde deze reactie 10-10-2018 20:33 (14%)

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

• Stef87
@Jerrythafast Dank! Via de belastingtelefoon werd ik niet veel wijzer.

Formulier op internet voor particulieren kan je aangeven of je ook als zelfstandig ondernemer staat ingeschreven, maar meneer via belastingtelefoon: “Ja meneer dat kan u proberen, maar gaat bijna altijd fout hier dan”

Ga het in of na december gewoon proberen op mijn vriendin haar naam :)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Cranberry
@Stef87 Kun je je energieleverancier niet vragen het contract op naam van je vriendin te zetten? Bij vandebron kon ik dat gedurende de looptijd gewoon aanpassen

• Stef87
Cranberry schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:08:
@Stef87 Kun je je energieleverancier niet vragen het contract op naam van je vriendin te zetten? Bij vandebron kon ik dat gedurende de looptijd gewoon aanpassen
Energiedirect doet dat 100% niet heb dat ook geprobeerd, ze gaven enkel de mogelijkheid om “TAV vriendin” op factuur te zetten.

Vanaf 4/5 december zitten we bij VanDeBron :) op mijn vriendin haar naam.

Belastingdienst gaf aan telefoon enkel de optie het jaarlijks te blijven opgeven via mijn onderneming etc, totaal niet interessant. Gaat om slechts 150-200,- euro BTW.

• Lennardnl
  • Laatst online: 21-03 18:21
Wij hebben ergens in juli aangifte omzetbelasting gedaan voor de zonnepanelen die in 2012 en 2013 zijn aangeschaft. Tot op heden hebben we hier geen reactie op gehad. Maandag hebben we de belastingtelefoon gebeld: de aangiften waren ontvangen en we zouden binnen 2 werkdagen meer horen. Je raadt het al: niets gehoord.

Kan ik de Belastingdienst in gebreke stellen omdat ze niet tijdig een beschikking op aanvraag hebben gegeven? Ik weet alleen niet of de aangifte omzetbelasting als de aanvraag van een beschikking geldt en weet ook niet wat de wettelijke termijn is waarin de Belastingdienst op een aangifte omzetbelasting moet reageren.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23-03 21:01
Stel ik koop dit jaar nog zonnepanelen bijv 8500Wp. Dan kan ik de BTW minus forfait (180 euro) aftrekken voor dit jaar.

En als ik nu volgend jaar nogmaals 2500Wp aan zonnepanelen koop. Ook dan kan ik volgens mij wederom de BTW aftrekken. Maar welk forfait wordt er dan gehanteerd ?
Is dat voor 2500 Wp of voor 11000Wp ?

De forfait tabel houdt op bij 10.000Wp. Wat als je daar boven komt?

• GioStyle
  • Nu online
Ik heb in jouw voorbeeld gewoon 1 keer forfait betaald voor 8500Wp en dan voor de tweede aanschaf forfait voor de 2500Wp.

Ik heb trouwens 2 maanden geleden een suppletie aangifte ingevuld voor mijn tweede aanschaf. Van de week een brief gekregen dat ik geen aangifte heb gedaan en alsnog aangifte moet gaan doen met een bijgevoegde aangifteformulier.

Ik zal dat maar braafjes gaan doen dit weekend.

• mpx200_05
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23-03 19:17
Begin dit jaar heb ik btw teruggevraagd en gekregen voor de panelen die ik in 2012 heb gelegd. Als ik nu weer een set erbij leg kan ik dan de BTW weer terug vragen?
Moet ik dan nog ergens rekening meehouden? Ik heb ergens gehoord dat ik dan de komende 5 jaar vast zit aan een aangifte die ik ieder kwartaal zou moeten doen.

Ik ben alleen voor de zonnepanelen 'ondernemer'.

edit: in de V&A van de belastingdienst staat het antwoord:

11) Ik val onder de Kleine-ondernemersregeling en heb geen uitnodiging tot het doen van aangiften
meer gekregen voor tijdvakken ná het tijdvak van aanschaf. In een later tijdvak schaf
ik nog enkele zonnepanelen aan en ik wil de btw hierop terugvragen. Kan ik hiervoor toch
nog om een aangifte vragen?

Ja, particuliere zonnepaneelhouders kunnen zich dan opnieuw aanmelden en een verzoek doen om
uitreiking van een aangifte. Het verzoek om teruggaaf van de BTW en de voldoening van verschuldigde
BTW over de opgewekte stroom kunnen dan op dezelfde manier als bij de eerste aanschaf in de
uitgereikte aangifte worden aangegeven.

mpx200_05 wijzigde deze reactie 10-11-2018 16:06 (53%)
Reden: antwoord toegevoegd

• Flappie
  • Laatst online: 23-03 22:46
Ik kan inmiddels inloggen als ondernemer bij de belastingdienst maar ik zie geen formulier staan voor het invullen van de Omzetbelasting. Ik dacht dat ik deze direct kon invullen, maar blijkbaar is dat niet zo?
Komt er automatisch een verzoek om de omzetbelasting in te vullen?

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 10:11

T-Infinity

Heen en weer....

Flappie schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:12:
Ik kan inmiddels inloggen als ondernemer bij de belastingdienst maar ik zie geen formulier staan voor het invullen van de Omzetbelasting. Ik dacht dat ik deze direct kon invullen, maar blijkbaar is dat niet zo?
Komt er automatisch een verzoek om de omzetbelasting in te vullen?
Ik moest het op papier doen en niet digitaal, kreeg het formulier dus per post opgestuurd.

• Flappie
  • Laatst online: 23-03 22:46
T-Infinity schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:21:
[...]

Ik moest het op papier doen en niet digitaal, kreeg het formulier dus per post opgestuurd.
En wanneer kreeg je dat forumulier? Ik heb gisteren de brief met wachtwoord gekregen.

• MeltedForest
Heeft iemand ervaring met verhuizen - en daarmee het opzeggen van de onderneming?

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 10:11

T-Infinity

Heen en weer....

Flappie schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:30:
[...]

En wanneer kreeg je dat forumulier? Ik heb gisteren de brief met wachtwoord gekregen.
Sorry, weet ik niet meer..

• wrvk82
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21-03 15:06
[...]

Zit in hetzelfde proces. Duurt max 2 maanden. Er staat vervolgens een einddatum op dat formulier wanneer de aangifte uiterlijk gedaan moet zijn. Als je de aangifte doet, kan je binnen een week of 8-10 rekenen op je geld.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
[...]

De BTW voor onze zonnepanelen is (minus de forfait) teruggestort door de belastingdienst.

Het gehele proces is vrij snel doorlopen. Op 15-6 hebben we het formulier opgaaf zonnepanelenhouders opgestuurd.

Toen bleef het een tijdlang stil. Op 5-7 kregen we eindelijk bericht van de belastingdienst met de BTW-nummer en inloggegevens. Tevens een papieren BTW-opgaafformulier. Deze ingevuld en opgestuurd rond de 11e.

En op 3 augustus hebben we de beschikkingbrief gekregen en het bedrag teruggestort op onze rekening. Ongeveer 6 weken dus.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Anton Rongen
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23-03 14:50

Anton Rongen

Failure is no option!

Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik ben nog eens met mijn account ingelogd bij de belastingdienst omzetbelasting en zie de aangiftes staan van de tijdvakken in 2015. Direct na de eerste aangifte een brief voor vrijstelling opgestuurd en gekregen per 2016.

Nu wil ik de BTW van een setje uit 2013 indienen. Het formulier Suppletie omzetbelasting lijkt me niet van toepassing omdat de BTW aangifte onder de €1000,- blijft.

Met dit formulier moet u alsnog de juiste en volledige gegevens aan de Belastingdienst verstrekken, als u hebt vastgesteld dat u een onjuiste of onvolledige aangifte hebt gedaan en daardoor te weinig of te veel btw hebt betaald. Dit hoeft u alleen maar te doen als het saldo van de onjuistheden of onvolledigheden meer dan € 1.000 bedraagt (te betalen of terug te ontvangen). Als blijkt dat u € 1.000 of minder terugkrijgt of moet betalen, dan kunt u het saldo verrekenen op uw eerstvolgende aangifte. Houd er rekening mee dat u dan geen teruggaafbeschikking of naheffingsaanslag krijgt.

Dien ik een brief te sturen naar de BD om de vrijstelling op te heffen met daarbij het verzoek om alsnog aangifte 2013 te mogen doen?
Dien ik me opnieuw als BTW ondernemer te registreren?

De uitleg op eigenhuis is voor particulieren die nog geen ondernemer zijn voor de BD.

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

Anton Rongen schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 14:15:
Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik ben nog eens met mijn account ingelogd bij de belastingdienst omzetbelasting en zie de aangiftes staan van de tijdvakken in 2015. Direct na de eerste aangifte een brief voor vrijstelling opgestuurd en gekregen per 2016.

Nu wil ik de BTW van een setje uit 2013 indienen. Het formulier Suppletie omzetbelasting lijkt me niet van toepassing omdat de BTW aangifte onder de €1000,- blijft.

Met dit formulier moet u alsnog de juiste en volledige gegevens aan de Belastingdienst verstrekken, als u hebt vastgesteld dat u een onjuiste of onvolledige aangifte hebt gedaan en daardoor te weinig of te veel btw hebt betaald. Dit hoeft u alleen maar te doen als het saldo van de onjuistheden of onvolledigheden meer dan € 1.000 bedraagt (te betalen of terug te ontvangen). Als blijkt dat u € 1.000 of minder terugkrijgt of moet betalen, dan kunt u het saldo verrekenen op uw eerstvolgende aangifte. Houd er rekening mee dat u dan geen teruggaafbeschikking of naheffingsaanslag krijgt.

Dien ik een brief te sturen naar de BD om de vrijstelling op te heffen met daarbij het verzoek om alsnog aangifte 2013 te mogen doen?
Dien ik me opnieuw als BTW ondernemer te registreren?

De uitleg op eigenhuis is voor particulieren die nog geen ondernemer zijn voor de BD.
Let even goed op het woordgebruik in het stukje tekst dat je citeert: Je hoeft geen suppletie formulier in te vullen wanneer het bedrag minder dan €1000 is. Maar er staat nergens dat het niet mag of niet van toepassing is. Dit stukje tekst zegt dus eigenlijk (enigszins verhuld) dat je het wél moet doen als het méér is dan €1000. Is het minder, dan vul je 'm in als je dat zelf handig vindt.

En ik zou het wel handig vinden om dat geld terug te vragen :Y) Uitgaande van de berichten in dit topic (zelf geen ervaring mee) is het suppletie-formulier inderdaad de manier om dit te doen zonder dat je je ontheffing hoeft op te zeggen. Opnieuw registreren is ook niet nodig.

Jerrythafast wijzigde deze reactie 25-11-2018 18:11 (5%)

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ja, je moet even geduld hebben:
vorige week een brief ontvangen v/d belasting dienst: ik krijg € 286 terug gestort :*)
en als het goed is krijg ik nog een keer iets van € 90.

• Anton Rongen

Anton Rongen

Failure is no option!

Jerrythafast schreef op zondag 25 november 2018 @ 18:09:
[...]

Let even goed op het woordgebruik in het stukje tekst dat je citeert: Je hoeft geen suppletie formulier in te vullen wanneer het bedrag minder dan €1000 is. Maar er staat nergens dat het niet mag of niet van toepassing is. Dit stukje tekst zegt dus eigenlijk (enigszins verhuld) dat je het wél moet doen als het méér is dan €1000. Is het minder, dan vul je 'm in als je dat zelf handig vindt.

En ik zou het wel handig vinden om dat geld terug te vragen :Y) Uitgaande van de berichten in dit topic (zelf geen ervaring mee) is het suppletie-formulier inderdaad de manier om dit te doen zonder dat je je ontheffing hoeft op te zeggen. Opnieuw registreren is ook niet nodig.
Ik ga het proberen met het suppletieformulier over 2010. ;)

Anton Rongen wijzigde deze reactie 27-11-2018 19:40 (18%)

• Anton Rongen

Anton Rongen

Failure is no option!

GioStyle schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:31:
Ik heb in jouw voorbeeld gewoon 1 keer forfait betaald voor 8500Wp en dan voor de tweede aanschaf forfait voor de 2500Wp.

Ik heb trouwens 2 maanden geleden een suppletie aangifte ingevuld voor mijn tweede aanschaf. Van de week een brief gekregen dat ik geen aangifte heb gedaan en alsnog aangifte moet gaan doen met een bijgevoegde aangifteformulier.

Ik zal dat maar braafjes gaan doen dit weekend.
Waar heb je het forfait bedrag ingevuld bij de suppletie aangifte?

update: https://www.zonnepanelen.net/btw-zonnepanelen-stappen/
De volgende tabel na kunnen' bouwen':

Het bedrag van € 286 onder 1a wordt berekend door (€ 60 / 21) * 100, waarbij 21 staat voor ‘21% BTW’ waarbij in het voorbeeld €60,- forfait afgedragen moet worden.

Anton Rongen wijzigde deze reactie 27-11-2018 19:42 (24%)

• GioStyle
  • Nu online
@Anton Rongen

Uit mijn hoofd gewoon bij vraag 1A. Pin me er niet op vast!

• mabarto
  • Laatst online: 22-03 08:44
Ik heb in begin 2015 btw teruggevraagd van mijn zonnepanelen. Aangemeld als ondernemer en daarnaast onheffing gekregen voor klein ondernemersregeling.

Nu woon ik sinds 2017 in een nieuwbouwwoning met zonnepanelen. Sinds enkele dagen geleden eindelijk de factuur gekregen van mijn bouwer van aanschaf zonnepanelen. Dit uiteraard na berichtgeving van VEH waarbij ik de bouwer naar de factuur heb gevraagd wat een half jaar heeft gekost om ze daartoe te bewegen.

Nu wil ik de BTW terugvragen van mijn zonnepanelen en mijn vraag is hoe dit nu in zijn werk gaat aangezien ik al eerder een terugvraag heb gedaan in 2015?

1. Moet ik nu eerst de ontheffing schriftelijk ongedaan laten maken, dan aangifte doen over het vierde kwartaal en daarna weer ontheffing aanvragen? Al las ik ook dat de ontheffing niet meer nodig is sinds kort en dat je niet binnen vijf jaar weer een ontheffing mag aanvragen.

2. Aanmelden als ondernemer. Het suppletie formulier over het tijdvak van het vierde kwartaal 2018 invullen in januari 2019? Aangezien dit niet eerder kan?

3. Het formulier opgaaf zonnepaneelhouders invullen. Wachten op aangifte formulier en indienen. Ontheffing schriftelijk aanvragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• mpx200_05
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23-03 19:17
mabarto schreef op donderdag 29 november 2018 @ 00:10:
Ik heb in begin 2015 btw teruggevraagd van mijn zonnepanelen. Aangemeld als ondernemer en daarnaast onheffing gekregen voor klein ondernemersregeling.

Nu woon ik sinds 2017 in een nieuwbouwwoning met zonnepanelen. Sinds enkele dagen geleden eindelijk de factuur gekregen van mijn bouwer van aanschaf zonnepanelen. Dit uiteraard na berichtgeving van VEH waarbij ik de bouwer naar de factuur heb gevraagd wat een half jaar heeft gekost om ze daartoe te bewegen.

Nu wil ik de BTW terugvragen van mijn zonnepanelen en mijn vraag is hoe dit nu in zijn werk gaat aangezien ik al eerder een terugvraag heb gedaan in 2015?

1. Moet ik nu eerst de ontheffing schriftelijk ongedaan laten maken, dan aangifte doen over het vierde kwartaal en daarna weer ontheffing aanvragen? Al las ik ook dat de ontheffing niet meer nodig is sinds kort en dat je niet binnen vijf jaar weer een ontheffing mag aanvragen.

2. Aanmelden als ondernemer. Het suppletie formulier over het tijdvak van het vierde kwartaal 2018 invullen in januari 2019? Aangezien dit niet eerder kan?

3. Het formulier opgaaf zonnepaneelhouders invullen. Wachten op aangifte formulier en indienen. Ontheffing schriftelijk aanvragen.
Zie een eerdere post van mij. Voor de zekerheid toch de belastingdienst gebeld onderstaand het antwoord:

Op moment dat de plaatsingsdatum bekend is schriftelijk het verzoek doen bij de belastingdienst (in mijn geval Breda) met het verzoek voor een formulier omzetbelasting en hierbij vermelden dat dit in het kader is van het plaatsen van een tweede set zonnepanelen.

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 15:01
Zonnepaneeleigenaar gaat er mogelijk wel op achteruit door nieuwe kleineondernemersregeling.

https://solarmagazine.nl/...bf328-ba7756d94d-46507421

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23-03 16:31

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Mag je de BTW ook terugvragen van zonnepanelen die reeds zijn aangekocht voor de oplevering van de woning?

Voorbeeld:
Dus woning overdracht 1dec 2018
Zonnepanelen reeds gekocht 1 maart 2018

Ik kan hier niets over vinden namelijk.

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
Iemand hier al van op de hoogte, kreeg het van degene die mijn teruggave heeft geregeld:

Geachte relatie

Belangrijk nieuws over het terug vragen van BTW op zonnepanelen.

Tot en met dit jaar is het mogelijk om met onbeperkte terugwerkende kracht de betaalde BTW op zonnepanelen (onder voorwaarden) bij de belastingdienst terug te vragen.

Op 1 januari zal een wijziging in de belastingwet doorgevoerd worden, waardoor dit niet meer mogelijk is. De kern van deze wijziging is als volgt:

Voor mensen die uit voorgaande jaren de betaalde BTW nog niet terug gevraagd hebben, is het van belang om daarom om op korte termijn actie te ondernemen. Willen die mensen nog in aanmerking komen voor hun BTW teruggave, dan moet een verzoek voor 1 januari 2019 door de belastingdienst zijn ontvangen.

Heeft u mensen in uw omgeving die hier nog gebruik van willen maken, dan kunt u ze deze informatie doorgeven.

Voor het terugvragen van de BTW gelden wel een aantal voorwaarden:

Was er op het moment van de aankoop van de zonnepanelen al een BTW nummer in gebruik, dan wordt de BTW teruggave door de belastingdienst geweigerd.
Is de BTW al eerder terug gevraagd en is de aanvraag door de belastingdienst afgewezen, dan kan niet opnieuw de BTW teruggevraagd worden.

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh Tekna.

• Mich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 12:39
BenEco schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:24:
Iemand hier al van op de hoogte, kreeg het van degene die mijn teruggave heeft geregeld:

Geachte relatie

Tot en met dit jaar is het mogelijk om met onbeperkte terugwerkende kracht de betaalde BTW op zonnepanelen (onder voorwaarden) bij de belastingdienst terug te vragen.

Op 1 januari zal een wijziging in de belastingwet doorgevoerd worden, waardoor dit niet meer mogelijk is. De kern van deze wijziging is als volgt:

Voor mensen die uit voorgaande jaren de betaalde BTW nog niet terug gevraagd hebben, is het van belang om daarom om op korte termijn actie te ondernemen. Willen die mensen nog in aanmerking komen voor hun BTW teruggave, dan moet een verzoek voor 1 januari 2019 door de belastingdienst zijn ontvangen.

Heeft u mensen in uw omgeving die hier nog gebruik van willen maken, dan kunt u ze deze informatie doorgeven.

Was er op het moment van de aankoop van de zonnepanelen al een BTW nummer in gebruik, dan wordt de BTW teruggave door de belastingdienst geweigerd.
Is de BTW al eerder terug gevraagd en is de aanvraag door de belastingdienst afgewezen, dan kan niet opnieuw de BTW teruggevraagd worden.
Volgens mij veranderd er voor panelen die je in 2019 koopt alleen dat je ze binnen 1.5 jaar moet aangeven om van de regeling gebruik te maken.

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23-03 21:45

Geachte relatie

Hier nog wat meer info: http://www.zonnepanelen.w...-terug-op-zonnepanelen-2/

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• BjornKoster1989
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 23-03 17:50
Goede dag,

Ik wil morgen 28 zonnepannelen gaan bestellen voor op me woning en garage.
De btw teruggaven geld toch ook nog in 2019?

Alvast bedankt

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

@BjornKoster1989 Ja hoor, als de geruchten kloppen heb je vanaf 1 januari anderhalf jaar de tijd om de teruggave te regelen. Hier geldt momenteel nog geen termijn voor. De verandering van de regels raakt dus alleen mensen die belastingteruggave willen regelen voor panelen die al meer dan 1,5 jaar op hun dak liggen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Geachte relatie

Toch nog maar geprobeerd zojuist, panelen in 2012 geplaatst, ben benieuwd, bedankt voor de tip.

• Rob roelofs 1
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 14:59

Rob roelofs 1

3050Wp - Daikin Ururu sarara

Ik heb zojuist onderstaand gelezen wat volgens mij bovenstaande weer overruled :
https://www.btwterugvrage...en.nl/btw-oude-jaren.html

Zojuist aanvraag ingediend van installatie 2010 en 2012. Ben benieuwd!

• Hardware Junk
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23-03 03:52
Ik heb geprobeerd een B02 nummer aan te vragen. Ik ben ZZP-er, huur een kantoorpand en heb hier sinds 2018 zakelijk zonnepanelen op liggen. Thuis heb ik vanaf 2015 zonnepanelen, privé aangeschaf maar nooit BTW terug gevraagd. Dit mag met terugwerkende kracht. In 2018 heb ik hier privé wat panelen bij gelegd.

Ik krijg echter geen B02 nummer apart voor de zonnestroominstallatie thuis, BTW terug vragen zou via mijn bedrijf op het B01 nummer moeten. Startdatum van mijn bedrijf ligt later dan mijn eerste bouwsteen in mijn zonnestroominstallatie. Dus is mij de mogelijkheid ontnomen om BTW terug te vragen. Dit volgens de nieuwe regels van 2019, maar we zijn al enkele maanden bezig om een B02 nummer te bemachtigen. Op een aanvraag bij de belastingdienst wordt niets door gecommuniceerd als het niet in behandeling wordt genomen. Daarom komen we er nu na maanden pas achter. De set van 2018 welke ik privé aan heb geschaft kan ik wellicht nog in mijn zakelijke boekhouding persen als 'privé voorgeschoten'. Maar wat met de set uit 2015?

De reden dat ik een B02 nummer wilde is omdat ik geen zin heb om mezelf te bezwaren met een extra administratieve plicht op mijn woonadres. En had hier ook met alle liefde het door de belastingdienst opgestelde forfaitaire bedrag willen betalen (vanaf 2015).

Dus wat kan ik in mijn situatie het beste doen. En hoe administren jullie de opbrengst voor de belastingdienst?

3360 Wp zuid + 2KWh accu + 2240 Wp oost + 3000 Wp west + 2KWh accu + 3150 zuid

• GioStyle
  • Nu online
Rekening van je energiemaatschappij op naam van je vriendin zetten en dan haar de btw terug laten vragen?
Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True