Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:30

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hier ook voor de set van mn ouders, en thuis de btw van 2013 terug laten vragen. Scheelt toch weer1800 euro.. Heel benieuwd wanneer we er bericht over ontvangen.

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• exroosje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18-04 12:04
quote:
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:58:
@exroosje
12 zonnepanelen aangeschaft in 2013 met een 2500 HF
2 zonnepanelen (dezelfde) aangeschaft in 2014 met een 4000 TL-21, 2500 Hf verkocht
1x 5000 TL-21 aangeschaft in 2015, 4000 tl verkocht
10x SF aangeschaft in 2015
6x SF aangeschaft in 2015
3x SF aangeschaft in 2017
3-fase SMA 6000 aangeschaft in 2017, 5000 TL verkocht
En ik wil de 14 zonnepanelen uit 2013 dit volgend jaar nog vervangen voor betere.
Zoals ik al zei... laat maar... ;)

Edit: en overheid is een onbetrouwbare partner, zoals al vaker gebleken. Dus regels "kunnen" veranderen.
Tja, dat zeg ik toch, het is pas ingewikkeld als je het in meerdere fases hebt of bonnetjes moets schrapen?

Maar dan nog, je kunt gewoon de brief van eigenhuis pakken en hierin ongespecificeerd 1000 euro terugvragen. Je hoeft nl. de bonnetjes niet mee te sturen. Wat hierboven staat heeft zeker meer dan 5K gekost. je hoeft de bonnetjes pas op te zoeken als men wil controleren.

• xxxMaverick
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 19:21
Ik heb inmiddels brief gehad van de belastingdienst. Ik heb het format van eigen huis gebruikt. Nu krijg ik de btw opgave formulieren van 2013 t/m 2017 gestuurd met het verzoek deze in te vullen. Ik neem aan alleen de eerste invullen volgens de instructies en voor de rest op de formulieren overal 0 en 0 waar bij het voorbeeld van eigen huisde bedragen staan?

Ik zie overigens niets terug van mijn verzoek tot vrijstelling van btw aangifte voor de komende periode. Komt dit in een losse brief? moet ik dit verzoek nogmaals meesturen met de btw aangifte ? iemand een idee?

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Verwijderd, overbodig. Zie xxxMaverick in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

mrmrmr wijzigde deze reactie 19-01-2018 00:12 (96%)

• xxxMaverick
quote:
mrmrmr schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 23:27:
[...]

Dat is interessant, want dat betekent dat de Belastingdienst niet meer uitgaat van semi-automatische vrijstelling. Maar toch zou je kun redeneren dat als je wel aangifte had kunnen doen in 2013, er voor het daarop volgende jaar vrijstelling van BTW aangifte gevraagd zou zijn.

Je zou kunnen proberen alsnog vrijstelling aan te vragen voor de aangifteperioden na de aanschaf. Ik zou dus nog niets invullen in latere formulieren en eerst de BTW terugvragen over de periode van aanschaf en tegelijkertijd vrijstelling aanvragen per het daaropvolgende jaar. Dat moet je wel snel doen, want je hebt formeel maar 1 maand op BTW aangiften te doen. Als je niet binnen een paar weken bevestiging van ontheffing krijgt, vraag dan naar de status van de behandeling van je verzoek en vraag wat de uiterste inzendtermijn is en of die kan worden opgeschort totdat de vrijstelling is verleend.

[...]

Vrijstelling aanvragen is wat jij wil als ondernemer voor de BTW, dus dat moet je zelf initieren. De Belastingdienst mag het ook uit eigen beweging doen, maar daar hebben ze kennelijk niet voor gekozen.

Als je eenmaal vrijstelling hebt verkregen, moet je juist geen BTW aangifte meer doen. Doe je dat toch, dan heb je mogelijk de vrijstelling verspeeld. De vrijstelling gaat namelijk om het niet meer hoeven te doen van aangifte, wat er in de aangifte zou staan is dan niet van belang zolang het aan de voorwaarden van vrijstelling voldoet. Als je wel aangifte moet doen zou je waarschijnlijk elk jaar forfaits moeten opgeven.

Uitleg van de Belastingdienst.
Dank voor de uitgebreide info. Ik ga denk ik nogmaals een brief bijvoegen met hierbij het verzoek om mij vrij te stellen. Wellicht dat dit pas vanaf 2018 zal tellen omdat men het nu pas in behandeling neemt?

Voor de aangiftes: De eerste is duidelijk voor me. Ik heb een 4000 Wp installatie dus vul bij vraag 1a (belastingformulier) 80 euro in en bij de voorbelasting 1806 (BTW bedrag). Dan krijg ik 1726 euro terug.

Voor de overige jaren: doe ik dan continu een aangifte voor alleen die 80 euro? Maw komt er dan elke keer: te betalen 80 euro uit? en moet ik deze dan alsnog gaan voldoen of gaan deze mee in een vrijstelling omdat het bedrag te laag is ? Dit blijft voor mij nu even hangen

• mrmrmr
  • Niet online
Verwijderd, overbodig. Zie xxxMaverick in "Nieuws: Zonnepanelen en de btw"

mrmrmr wijzigde deze reactie 19-01-2018 00:10 (96%)

• xxxMaverick
O-)
quote:
mrmrmr schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 18:55:
Het probleem met het niet hebben van ontheffing van aangifte is dat je BTW moet opgeven. In geval van zonnepanelen zijn dat de forfaits. Als je (nog) geen vrijstelling hebt over de jaren 2014 en later moet je betalen. Ook als het een laag bedrag zou zijn. (Zelfs als het bedrag nul zou zijn, moet je nog aangifte indienen.)

Wat ik schreef is misschien moeilijk te volgen. Mijn idee (niets meer overigens) is dat als je destijds BTW aangifte had kunnen doen, er al jaren ontheffing zou zijn geweest.

De procedure ziet er dan ongeveer zo uit:
1. Eerste formulier over 2013 als gebruikelijk invullen (gebruik voorbeelden op Internet uit betrouwbare bron).
2. Brief met verzoek tot ontheffing van BTW aangifte voor 2014 en later bijvoegen bij aangifte 2013 of in een aparte envelop versturen. Gebruik gewoon een standaard brief voor ontheffingsaanvragen, maar wijs er wel op dat niet eerder aangifte gedaan kon worden omdat de Belastingdienst nu pas de gelegenheid biedt BTW aangifte te doen, en dat daarom dit verzoek daarom nu wordt gedaan.
Vraag meteen uitstel voor het eventueel inzenden van BTW aangiften van 2014 en later. Dat krijg je misschien niet, maar dat is geen groot probleem.
3. De Belastingdienst neemt een besluit over de ontheffing 2014 en volgende jaren.
4.a. Als je ontheffing krijgt: mooi, dan hoef je niets meer te doen.
4.b. Als je geen ontheffing krijgt, teken dan bezwaar aan met onderbouwing. Je moet ondertussen wel de BTW aangifte binnen de aangegeven termijn doen en betalen. Het geld krijg je terug als je later gelijk krijgt.
5. Daarna is het wachten op beslissing op bezwaar.
6. Bij geen gelijk is een rechtszaak bij de bestuursrechter de volgende stap. Daar zijn kosten aan verbonden, maar je mag het zonder jurist doen.

Die bezwaarprocedures kunnen lang of kort duren, telkens staat standaard 6 weken voor indienen en besluit. Een besluit kan langer duren. Lang is prima, want dan kun je volgen hoe het bij anderen gaat.
je bent goed op de hoogte. Dank, ik ga het eens bekijken. Voor het bedrag wel een paar uurtjes waard

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:29
Ik ga morgen met de belastingdienst bellen om meer duidelijkheid te krijgen:

Ouders hebben zich in 2014 aangemeld als ondernemer, btw van zonnepanelen teruggevraagd en vervolgens ontheffing gekregen.

Plan is om in het voorjaar een nieuwe set te gaan plaatsen.

Wat is het makkelijkst om de btw terug te vragen?

- Ontheffing aanvragen, btw terugvragen. 5 jaar lang aangifte met (forfait bedragen?) en dan weer laten ontheffen.

- Nieuwe btw nummer aanvragen, btw terugvragen, ontheffing aanvragen.

• mrmrmr
  • Niet online
Ik weet niet wat de Belastingdienst (feitelijk een ambtenaar die je zaak afhandelt) zou doen, maar ik verwacht dat de tweede methode geen goedkeuring krijgt. Je kunt het proberen natuurlijk, zelf zou ik het niet doen.

BTW nummers zijn gelijk aan het persoonlijk fiscaal nummer met daarachter geplakt een nummer zoals ".B01". Een mogelijke "loophole" zou kunnen zijn dat de partner op eigen naam de aanvraag doet. Die moet dan wel de betaler van de elektriciteitsrekening zijn.

Het makkelijkste, eerlijkste en veiligste is de eerste methode.

• stefxx
  • Registratie: februari 2016
quote:
xxxMaverick schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:07:
Ik heb inmiddels brief gehad van de belastingdienst. Ik heb het format van eigen huis gebruikt. Nu krijg ik de btw opgave formulieren van 2013 t/m 2017 gestuurd met het verzoek deze in te vullen. Ik neem aan alleen de eerste invullen volgens de instructies en voor de rest op de formulieren overal 0 en 0 waar bij het voorbeeld van eigen huisde bedragen staan?
Ik heb panelen uit begin 2013. Ik heb alleen het formulier "opgaaf zonnepaneelhouders" ingevuld en eind vorig jaar opgestuurd. Ook ik krijg nu het verzoek de (papieren) aangiftes van 2013 t/m 2017 in te vullen. Gelukkig zijn het jaaropgaven, en niet per kwartaal (aangifte tijdvak volgens begeleidend schrijven is overigens "Kwartaal", maar goed).

Vraag is, vul ik op 2014 t/m 2017 overal 0 in, of het forfaitbedrag? En indien het laatste, mag ik er dan vanuit gaan dat de belastingdienst de aanslag afrond naar 0 ivm de kleine-ondernemersregeling?
quote:
Ik zie overigens niets terug van mijn verzoek tot vrijstelling van btw aangifte voor de komende periode. Komt dit in een losse brief? moet ik dit verzoek nogmaals meesturen met de btw aangifte ? iemand een idee?
Op het opgaaf formulier heb ik bij de vraag "Wilt u vanaf volgend jaar ontheffing van administratieve verplichtingen?" duidelijk JA ingevuld. Maar volgend jaar is natuurlijk 2018, dus het lijkt me niet onlogisch dat ze aangiftes willen t/m 2017. Ik verwacht nog een aparte bevestiging te krijgen van de ontheffing, maar die heb ik dus nog niet...

stefxx wijzigde deze reactie 18-01-2018 22:24 (0%)
Reden: typo

• xxxMaverick
quote:
stefxx schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:54:

Vraag is, vul ik op 2014 t/m 2017 overal 0 in, of het forfaitbedrag? En indien het laatste, mag ik er dan vanuit gaan dat de belastingdienst de aanslag afrond naar 0 ivm de kleine-ondernemersregeling?

[...]
Niet 0 opgeven maar het forfait bedrag onderaan corrigeer je dit dan weer zelf met de kleine ondernemers regeling. Dus dan doe je weer -. Effectief dus 0 maar wel goed invullen

• stefxx
quote:
xxxMaverick schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:26:
[...]

Niet 0 opgeven maar het forfait bedrag onderaan corrigeer je dit dan weer zelf met de kleine ondernemers regeling. Dus dan doe je weer -. Effectief dus 0 maar wel goed invullen
Top! Ik zie idd net dat je bij 5d zelf de kleine-ondernemersregeling kunt opgeven en kom je weer netjes op 0 uit. Dank!

• mrmrmr
  • Niet online
quote:
xxxMaverick schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:26:
Ja, bij 5d. Vermindering volgens de kleineondernemersregeling zoals stefxx meldde.

• oliveroms
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 20-01-2018
quote:
oliveroms schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:36:
[...]

Goed, dus ik veroek die ontheffing (hebben we ergens voorbeelden van? Er staat op die brief niets anders dan 'je stuurt een brief' dus zullen er vast en tal van voorbeeldbrieven zijn?

Deze laatste stap is mij nogal erg onduidelijk.

Waarom wordt het ondernemerschap dan niet stop gezet?

Iig tot zoverre bedankt :)
Update:
Heb vandaag een brief van de belastingdienst gehad dat ik blijkbaar in oktober ontheffing heb aangevraagd (toen heb ik mijn eerste aangifte ongeveer gedaan). Dus blijkbaar regelt de belastingdienst het automatisch? Een meevallertje, soms kunnen ze het dus wel makkelijker maken :)

• stefxx
quote:
stefxx schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:54:
Ik heb panelen uit begin 2013. Ik heb alleen het formulier "opgaaf zonnepaneelhouders" ingevuld en eind vorig jaar opgestuurd. Ook ik krijg nu het verzoek de (papieren) aangiftes van 2013 t/m 2017 in te vullen.
Ok, de aangifte is gedaan en verzonden. Maar dat is dus allemaal op papier. Ik heb geen inloggegevens ontvangen. Waar geef ik nu mijn rekeningnummer door? Want dat kan sinds dit jaar alleen nog maar online begrijp ik?

• jaari
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22-04 16:47
quote:
stefxx schreef op zondag 21 januari 2018 @ 09:03:
[...]

Ok, de aangifte is gedaan en verzonden. Maar dat is dus allemaal op papier. Ik heb geen inloggegevens ontvangen. Waar geef ik nu mijn rekeningnummer door? Want dat kan sinds dit jaar alleen nog maar online begrijp ik?
Je krijgt na een paar weken inlog gegevens en dan kun je online je rekening nummer doorgeven.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• stefxx
quote:
jaari schreef op zondag 21 januari 2018 @ 09:23:
[...]

Je krijgt na een paar weken inlog gegevens en dan kun je online je rekening nummer doorgeven.
Bedankt. Geduld is niet mijn sterkste kant :)

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:57
Zelf heb ik 27 december jl. een aanvraag gedaan (met begeleidende brief) m.b.t. mijn installatie die ik eind 2012 heb aangeschaft.
Hoelang heeft het voor jullie geduurd voordat er een reactie van de Belastingdienst kwam?

• exroosje
Zojuist een beschikking van de belastingdienst gekregen. Ik had begin januari een "suppletie Omzetbelasting" ingediend over Q4 2017 via het portal omdat ik geen aangiftes meer krijg sinds Q2.

De belastingdienst zet na 1 keer aangifte en een verzoek vrijstelling automatisch het portaal op slot, ook al gaat de vrijstelling officieel pas het jaar erop in.

Ik had dus in Q4 nog 4 panelen bijgeplaatst en de BTW dan zo maar teruggevorderd. En dat werkt dus, ik kreeg bericht dat de teruggave is toegekend van het bedrag dat ik heb opgegeven.

Vanaf nu kan dat dus niet meer zo - anders vervalt de vrijstelling voor 5 jaar. En dat betekent jaarlijks het forfait betalen.

Nu nog afwachten op de uitspraak over de installatie uit 2013. Dat gaat om aanzienlijk meer geld....

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
exroosje schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:12:
Vanaf nu kan dat dus niet meer zo - anders vervalt de vrijstelling voor 5 jaar. En dat betekent jaarlijks het forfait betalen.
Hoezo? Er is toch de Kleine Ondernemersregeling? Of is de 'belastingvermindering' hard gekoppeld aan de 'ontheffing voor administratieve verplichtingen'?

Rukapul wijzigde deze reactie 22-01-2018 11:35 (11%)

• exroosje
In de brief over de ontheffing stond dat vanaf 2018 deze voor onbeperkte tijd geldt en dat deze ontheffing alleen ongedaan gemaakt kon worden voor een periode van minimaal 5 jaar.

Dat heb ik geïnterpreteerd als "ook gedurende die 5 jaar het forfait betalen". Maar mogelijk is dat inderdaad niet zo. Moet je 5 jaar aangifte doen, in jaar 1 van je extra investering minus forfait en de resterende jaren 0.

Alleen als dat zo is waarom zou de belastingdienst je dan voor jaar 2-5 geen ontheffing willen verlenen. Dat is toch vooral in hun belang?

• stefxx
quote:
exroosje schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:54:
Dat heb ik geïnterpreteerd als "ook gedurende die 5 jaar het forfait betalen". Maar mogelijk is dat inderdaad niet zo. Moet je 5 jaar aangifte doen, in jaar 1 van je extra investering minus forfait en de resterende jaren 0.
Zoals ook hierboven uitgelegd, in andere jaren geeft je het forfait op en trekt dat er bij 5d (kleine ondernemersregeling) weer vanaf. Saldo 0 dus.
quote:
Alleen als dat zo is waarom zou de belastingdienst je dan voor jaar 2-5 geen ontheffing willen verlenen. Dat is toch vooral in hun belang?
Misschien maak je wel een fout of vergeet je een aangifte, dan kunnen ze weer een boete uitdelen. Je kent de slogan van de belastingdienst toch?

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
Een vraagje aan de kenners

Ik heb de afgelopen jaren ook omvormers en zonnepanelen in Duitsland gekocht
waarvan de zonnepanelen nog werkende zijn in mijn huldig systeem
5 x 150 Wp, de omvormers zijn inmiddels al weer doorverkocht.( danfoss 5.4 Kw )
Maar is er ook een mogelijkheid om daar van ook de duitse Btw ( Mwst )
terug te vragen ( als ik dan toch een btw nummer krijg )

Ik ga namelijk toch de gok wagen om mijn systeem uit 2010/2011 toch op te geven
voor de btw teruggave. :Y

Heb inmiddels al alle facturen boven water en kom op een totaal van + 2200 euro
aan btw ( excl Mwst, dat komt er misschien nog bij ) :9~

En zijn er hier al tweakerts die al systemen hebben geclaimd bij de belastingdienst
van voor 2012 en is daar al een uitspraak van ?

• mrmrmr
  • Niet online
De Belastingdienst heeft daar pagina's over:

Btw terugvragen uit andere EU-landen

Vereisten en toelichting bij verzoek om teruggaaf btw uit andere EU-landen

Verplicht gebruik subgoederencodes
Nee

Facturen meesturen
Ja, als het factuurbedrag boven het drempelbedrag uitkomt. De drempelbedragen zijn:
– brandstof: € 250
– andere goederen en diensten: € 1.000

Talen
– Duits
– Engels

Btw–drempelbedrag per verzoek (in nationale valuta)
– voor verzoeken per kalenderjaar of resterend gedeelte van een kalenderjaar: € 50
– voor verzoeken per kwartaal: € 400

Verzoek laten indienen door een derde
Ja, met een machtiging. Hieraan kunnen eisen worden gesteld. Neem contact op met het EU-land van teruggaaf voor meer informatie.

Teruggaaf uitbetalen aan een derde
Ja, de ondernemer moet de gegevens van de derde aanleveren.

Vereenvoudigde facturen
Vereenvoudigde facturen worden alleen geaccepteerd als het totaal van de factuur minder is dan € 100 (met btw).

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
Bedankt voor de tip ;)

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22-04 15:40
Heeft het nog zin om nu alsnog een aangetekende brief te sturen naar de belastingdienst als je panelen hebt gekocht in 2012?

ik las hier: https://www.zelfenergiepr...gave-btw-op-zonnepanelen/
quote:
Daarnaast meldde de Belastingdienst dat aanvragen van mensen die ná 1 januari 2012 zonnepanelen hebben gekocht sowieso door de Belastingdienst in behandeling worden genomen
hier las ik dat ik een aangetekende brief moet sturen?
https://www.eigenhuis.nl/...13-vraag-alsnog-btw-terug

• mrmrmr
  • Niet online
Niet geschoten is altijd mis. Onder verwijzing naar de uitspraak van de Hoge Raad zou je het kunnen proberen. Je kunt zeggen dat je destijds niet in de gelegenheid werd gesteld om BTW terug te vragen en dat nu blijkt dat die mogelijkheid er wel had moeten zijn.

Aantekenen is niet verplicht. Een aangetekende brief zorgt ervoor dat je bewijs hebt van bezorging. Dat is van belang omdat de Belastingdienst de bezorgdatum gebruikt bij het vaststellen of de aanvraag op tijd is gedaan. Het is bewijs in eventuele rechtszaken.

Als je aantekenen te duur vind kun je ook de brief afgeven bij een vestiging van de Belastingdienst bij je in de buurt. De receptionist kan dan een bewijs van ontvangst maken. Als ze zeggen dat het naar een andere vestiging moet, kun je zeggen dat je het voor de ontvangsbevestiging afgeeft. Ze kunnen het intern doorsturen.

• bladebla
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:52

bladebla

<Piéééép>

Ik heb de roze formuliertjes ook binnengekregen en ben mij aan het inlezen. Aangifte omzetbelasting voor 2012 moet gebeuren. Maar die voor 2013 - 2016 zijn ook niet veel werk nu ik weet welke bedragen je moet invullen.

Toch lees ik in dit artikel van afgelopen vrijdag dat VEH de staatssecretaris in een brief vraagt om een praktische oplossing voor de situatie dat normaliter vanuit wet- en regelgeving geen ontheffing met terugwerkende kracht kan worden verleend voor de aangifte omzetbelasting:
quote:
Concreet betekent dit dat veel consumenten met terugwerkende kracht over de periode 2012 tot en met 2017 alle btw jaaraangiftes moeten indienen. Dit betekent onnodig veel administratieve rompslomp voor zowel de consument als voor de belastingdienst. We willen u dan ook vragen om een praktische oplossing. Dit kan door voor de gevallen die het betreft alsnog een ontheffing met terugwerkende kracht te verlenen ingaande op 1 januari volgend op het jaar van aanschaf van de zonnepanelen. Immers als consumenten ten tijde van aanschaf in de gelegenheid waren gesteld om de btw teruggave te effectueren, hadden zij daarna ook meteen de ontheffing kunnen regelen. Wij verwachten dat met deze praktische oplossing zowel de consument als de belastingdienst worden ontlast.
Het is geweldig dat VEH meedenkt maar zoveel rompslomp is het voor de consument toch niet. Ik hoef de aangiftes nog niet volgende week in te sturen, wat betreft de termijn, maar ik wacht de reactie van de staatssecretaris niet af als het te lang duurt.

bladebla wijzigde deze reactie 28-01-2018 18:28 (0%)
Reden: opmaak

|This Signature Intentionally Left Blank|

• zoeperman
quote:
mrmrmr schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:51:
Niet geschoten is altijd mis. Onder verwijzing naar de uitspraak van de Hoge Raad zou je het kunnen proberen. Je kunt zeggen dat je destijds niet in de gelegenheid werd gesteld om BTW terug te vragen en dat nu blijkt dat die mogelijkheid er wel had moeten zijn.

Aantekenen is niet verplicht. Een aangetekende brief zorgt ervoor dat je bewijs hebt van bezorging. Dat is van belang omdat de Belastingdienst de bezorgdatum gebruikt bij het vaststellen of de aanvraag op tijd is gedaan. Het is bewijs in eventuele rechtszaken.

Als je aantekenen te duur vind kun je ook de brief afgeven bij een vestiging van de Belastingdienst bij je in de buurt. De receptionist kan dan een bewijs van ontvangst maken. Als ze zeggen dat het naar een andere vestiging moet, kun je zeggen dat je het voor de ontvangsbevestiging afgeeft. Ze kunnen het intern doorsturen.
moet ik nu eerst deze voorbeeldbrief op sturen, of eerst een btw nummer aanvragen.
https://www.eigenhuis.nl/...-btwheffing.docx?sfvrsn=0
ik zie even door de bomen het bos niet meer |:( 8)7

• mrmrmr
  • Niet online
Ik ben het met bladebla eens dat Vereniging Eigen Huis (VEH) goed meedenkt. Dat ze het niet allemaal achter een inlogmuur zetten is ook mooi.

VEH neemt het initiatief door zelf een "papieren" omzetbelastingformulier op hun site te zetten. Dat is misschien een goede oplossing als je alles in 1 keer hebt aangeschaft. Ook als dat 2012 was.

Officieel moeten correctieaangiften digitaal worden gedaan per 1 januari 2018. En ook officieel mag dat tot maximaal 5 jaar terug. Maar de situatie is niet-standaard en papier is flexibeler, dus dat kan beter uitpakken.

Het BTW nummer heb je nog niet ontvangen, dus die kun je nog niet invullen. De rest in principe wel.
Als je nog nooit een bedrijf hebt gehad wordt het BTW nummer waarschijnlijk gelijk aan je fiscaal nummer, met B01 erachter.

De algemene toelichting van het suppletie omzetbelastingformulier vind je hier.

Als je over een langere periode (langer dan een kwartaal of jaar) meerdere aanschaffen hebt gedaan vanaf 2013, is het misschien handiger om de formulieren af te wachten, of meerdere formulieren in te vullen zoals hieronder vermeld.

Nog even wat zeggen over het BTW formulier van VEH: dat lijkt een aangepast suppletie omzetbelasting formulier (OB 142 - 2Z*3FOL) van vóór 2013, maar dan alleen het tweede blad.

Het volledige suppletie formulier (OB 142 - 2Z*4FOL) dat ik online kon vinden staat hier. Daar kun je zien dat het eerste blad bedoeld is voor persoonlijke gegevens van de invuller, het tijdvak van aangifte, en het omzetbelastingnummer (= BTW nummer). Het veld voor het omzetbelastingnummer staat ook op het tweede blad. Het voordeel van een volledig formulier is dat je die per jaar kunt invullen als er meerdere jaren van aanschaf zijn.

• Raolte
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21:16
Vandaag ook de roze papieren binnen gekregen, op de achterzijde van de brief staat in ons geval mijn btw nummer vermeld, dus die kan ik ook invullen.

Het is inderdaad mijn sofi nummer met B01 er achter.

• Cranberry
@Raolte Wanneer heb jij de aanvraag ingediend?

• Raolte
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21:16
quote:
Cranberry schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:31:
@Raolte Wanneer heb jij de aanvraag ingediend?
Op 22 december aangetekend verstuurd.

• Cranberry
OK, thx. Zelf heb ik 27/12 de aanvraag op de bus gedaan.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:32
Is er iemand die het gelukt is om de btw van nieuwbouw-epc-schaampanelen terug te krijgen?
@Milmoor wellicht?
In de FAQ van de belastingdienst staat er niets over, dus dat is hoopgevend :)

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

quote:
Proton_ schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:34:
Is er iemand die het gelukt is om de btw van nieuwbouw-epc-schaampanelen terug te krijgen?
@Milmoor wellicht?
In de FAQ van de belastingdienst staat er niets over, dus dat is hoopgevend :)
Njet, naar mijn beste weten kan dat niet.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Stanley22_7
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 22-04 15:42
Waarom niet? Als ze op een aparte factuur staan samen met de kabel, omvormer en eventueel de groep, zou dat toch gewoon moeten kunnen.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:32
@Stanley22_7 Intussen heb ik ook antwoord: het kan bij mij niet omdat de facturering in de KOA daar verkeerd voor is vastgesteld en de bouwer daar niet van af wil wijken omdat er voor hem niets te winnen is.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• stefxx
quote:
stefxx schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:28:
Bedankt. Geduld is niet mijn sterkste kant :)
Inmiddels alles afgerond.
21 december heb ik het formulier "Opgaaf zonnepanelen" verstuurd (zonder verder begeleidend schrijven).
15 januari kreeg ik de "vaststelling belastingplicht".
19 januari de BTW aangifte verstuurd (over 2013, en een 0 aangifte over 2014/15/16/17).
22 en 24 januari ontving ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord
27 januari heb ik mijn rekeningnummer doorgegeven
5 februari bevestigde de belastingdienst mijn rekeningnummer
9 februari kreeg ik de "ontheffing administratieve verplichtingen"
16 februari kreeg ik de beschikking en diezelfde dag stond het geld op mijn rekening

Ging allemaal prima dus, en toch mooi even wat extra centjes in de pocket! :)

stefxx wijzigde deze reactie 17-02-2018 09:43 (59%)

• Cranberry
Da's relatief snel geregeld. 'k Vrees dat mijn formulier + begeleidend schrijven in één of andere lade terecht is gekomen of wellicht helemaal niets is aangekomen. Verstuurd op 27/12 en nog steeds niets gehoord.

• mrmrmr
  • Niet online
@Cranberry

Waarschijnlijk duurt het langer omdat het bij jou over 2012 gaat. Het is goed dat het lang duurt, want dat maakt de kans groter dat je het terug krijgt. Anders krijg je meteen een afwijzing.

• Wimlem
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 06:36
quote:
Cranberry schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:15:
Da's relatief snel geregeld. 'k Vrees dat mijn formulier + begeleidend schrijven in één of andere lade terecht is gekomen of wellicht helemaal niets is aangekomen. Verstuurd op 27/12 en nog steeds niets gehoord.
Ook die dag verstuurd voor teruggave van 2013. Ook nog niets gehoord!

SolarEdge 4000 16A met 6010wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp

• stefxx
quote:
Wimlem schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:48:
[...]

Ook die dag verstuurd voor teruggave van 2013. Ook nog niets gehoord!
Ik kan me voorstellen dat ze bij de belastingdienst best een berg aanmeldingen hebben ontvangen eind vorig jaar, begin dit jaar. Aangezien ik me al op 21 december heb aangemeld (bijna direct toen het nieuws bekend werdt) zat ik wellicht net voor de massa...

Uit ervaring (heb meerdere ondernemingen gehad) weet ik dat de belastingdienst z'n ding op haar eigen tempo doet... proberen dat te versnellen resulteert meestal in ellende...

• crazyharrie
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16-11-2018

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

27-12 de suppletie btw betreft 2013 digitaal ingevuld ( ik heb een btw nummer voor later aangeschafte panelen ) Eerder verzoek in 2014 was afgewezen.

De inspecteur heeft 18-02-2018 via brief laten weten alle facturen te willen ontvangen via mail.
Netjes opgestuurd in pdf en vandaag bericht dat ik netjes de btw a €1461 minus €120 vooraftrek levering energie terug ga ontvangen.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• mpx200_05
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21-04 18:34
Een paar weken de aangifteformulieren van de laatste jaren ingevuld en ingestuurd maar tot op heden niets ontvangen. Betreft een teruggaven van panelen uit 2012. Blijkbaar gaat het nog even duren en hopelijk is er niets fout gegaan.

• iPiX1999
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17-04 16:30
Hier ook 27/12 papieren opgestuurd en nog niets gehoord. Gaat ook om panelen uit (augustus) 2012. Hopelijk komt er wel snel een uitspraak, want ik heb net afgelopen week een nieuw setje op het dak gelegd!

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• Det
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:32
Wat ik maar niet kan vinden... ik heb een paar maanden geleden een bestaand huis gekocht met daarop een aantal panelen (zo'n 6000Wp). In de koopovereenkomst van het huis is niets opgenomen vwb deze installatie; deze zat "gewoon" bij de koop inbegrepen.
Nu zegt de belastingdienst:
quote:
Als u zonnepanelen hebt en stroom levert aan uw energieleverancier, bent u ondernemer voor de btw.
Ok? En nu? :? Moet ik wat doen? Is er voordeel te behalen?

Bijzonder dat hier zo weinig over te vinden is, zo onderhand zullen er toch steeds meer huizen met daarop een PV installatie van eigenaar wisselen.

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Als je je niet aanmeld wordt je vrijgesteld van de btw. Alleen als je btw terug wil vragen moet jij je aanmelden bij de bd.

Tenzij je als leverancier tewerk gaat en je overschot zou gaan verkopen maar dat zal wel niet aan de orde zijn.

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:03

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

quote:
Det schreef op zondag 25 februari 2018 @ 23:03:
Wat ik maar niet kan vinden... ik heb een paar maanden geleden een bestaand huis gekocht met daarop een aantal panelen (zo'n 6000Wp). In de koopovereenkomst van het huis is niets opgenomen vwb deze installatie; deze zat "gewoon" bij de koop inbegrepen.
Nu zegt de belastingdienst:

[...]

Ok? En nu? :? Moet ik wat doen? Is er voordeel te behalen?

Bijzonder dat hier zo weinig over te vinden is, zo onderhand zullen er toch steeds meer huizen met daarop een PV installatie van eigenaar wisselen.
Je betaalt geen btw over een bestaande woning, dus kun je de btw ook niet terugvorderen ;). Dus geen voordeel. Je kunt je natuurlijk wel inschrijven als ondernemer, maar zolang je geen kosten maakt heb je daar geen voordeel aan :).

Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht, maar helaas wil de aannemer geen specificatie opgeven. Ik zou zeggen plak er een fictief bedrag op, maar helaas..
quote:
Wij kunnen helaas geen gespecificeerde rekening geven, aangezien wij de panelen all-in, dus inclusief plaatsing, installatie etc. kopen. Hiervoor betalen wij 1 vaste prijs.

Sport_Life wijzigde deze reactie 25-02-2018 23:15 (11%)

• exroosje
Zojuist beschikking van de belastingdienst binnengekregen over omzetbelasting 2013
Ik had begin oktober per brief om teruggave van de BTW over de in 2013 geplaatste installatie gevraagd en vrijstelling voor 2014, 2015 en 2016 (Want in 2017 heb ik op mijn nieuwe huis een nieuwe installatie geplaatst met BTW teruggave).

Ik heb het volledige BTW bedrag teruggekregen (minus forfait natuurlijk) .

Geen formulieren gebeuren dus voor mij. Ik had natuurlijk al een BTW nummer vanwege de 2017 teruggave.

• teunkreun
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 09-04-2018
Ik heb dit forum reeds doorgelezen maar ben nog niet zeker wat ik in mijn situatie moet doen.

In Juli 2014 heb ik op mijn oude huis een PV systeem laten installeren.
Hiervoor had ik reeds een BTW nummer aangevraagd en ook maar meteen de ontheffing aangevraagd.
Eind 2014 netjes de BTW terug gekregen en de ontheffing gekregen, kat in het bakkie.

Vorig jaar heb ik het huis verkocht en ben ik verhuisd naar mijn huidige woning en wil weer een PV systeem laten installeren.
Mijn vriendin heeft reeds een eenmanszaak dus om alles op haar naam te regelen gaat hem niet worden.

Omdat ik niet weet of en wanneer een BTW nummer automatisch vervalt, heb ik zojuist geprobeerd in te loggen bij de BD en dit werkt nog gewoon. Dus ik neem aan dat dit BTW nummer nog actief is.

Wat dien ik nou te doen om de BTW terug te gaan vorderen zodra ik de opdracht verleen aan de installateur?

In de oorspronkelijke aanvraag van het BTW nummer moest ook mijn adres worden opgegeven, ik neem aan dat ik dit adres ergens moet wijzigen maar waar in vredesnaam? Op de website van de BD wordt nergens melding gemaakt van het "vestigingsadres".
Aangezien deze gekoppeld is aan mijn BSN nummer lijkt het me ergens logisch dat dit BTW nummer ook meeverhuisd is.... Logisch en belastingdienst....??

Ik meen dat ik de "ontheffing administratieve verplichtingen" nu weer moet opzeggen. Maar dat ik dan vervolgens 5 jaar kwartaalaangiftes moet gaan indienen. Geld deze
-5 jaar na de eerste ontheffing of
-5 jaar na de opzegging van de ontheffing?

Graag verneem ik wat in mijn situatie verstandig is.
:? :? :? :?

• mrmrmr
  • Niet online
@Sport_Life
quote:
Wij kunnen helaas geen gespecificeerde rekening geven, aangezien wij de panelen all-in, dus inclusief plaatsing, installatie etc. kopen. Hiervoor betalen wij 1 vaste prijs.
Dat lijkt me niet relevant. Je hebt geen specificatie in pv onderdelen nodig, maar een rekening met BTW voor de pv installatie. Meestal is het 21% BTW, maar het kan zijn dat het gedeeltelijk 6% BTW op arbeid is. Dat was van toepassing gedurende bepaalde perioden.

@teunkreun

5 jaar na opheffing ontheffing.

Je moet zelf de Belastingdienst op de hoogte brengen van adreswijzigingen. Voor privepersonen doen ze dat automatisch (via de gemeente), maar van bedrijven wordt verwacht dat ze zelf actie ondernemen als er geen KvK inschrijving is.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Nu online
quote:
teunkreun schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:47:
Ik heb dit forum reeds doorgelezen maar ben nog niet zeker wat ik in mijn situatie moet doen.

In Juli 2014 heb ik op mijn oude huis een PV systeem laten installeren.
Hiervoor had ik reeds een BTW nummer aangevraagd en ook maar meteen de ontheffing aangevraagd.
Eind 2014 netjes de BTW terug gekregen en de ontheffing gekregen, kat in het bakkie.

Vorig jaar heb ik het huis verkocht en ben ik verhuisd naar mijn huidige woning en wil weer een PV systeem laten installeren.
Mijn vriendin heeft reeds een eenmanszaak dus om alles op haar naam te regelen gaat hem niet worden.

Omdat ik niet weet of en wanneer een BTW nummer automatisch vervalt, heb ik zojuist geprobeerd in te loggen bij de BD en dit werkt nog gewoon. Dus ik neem aan dat dit BTW nummer nog actief is.

Wat dien ik nou te doen om de BTW terug te gaan vorderen zodra ik de opdracht verleen aan de installateur?

In de oorspronkelijke aanvraag van het BTW nummer moest ook mijn adres worden opgegeven, ik neem aan dat ik dit adres ergens moet wijzigen maar waar in vredesnaam? Op de website van de BD wordt nergens melding gemaakt van het "vestigingsadres".
Aangezien deze gekoppeld is aan mijn BSN nummer lijkt het me ergens logisch dat dit BTW nummer ook meeverhuisd is.... Logisch en belastingdienst....??

Ik meen dat ik de "ontheffing administratieve verplichtingen" nu weer moet opzeggen. Maar dat ik dan vervolgens 5 jaar kwartaalaangiftes moet gaan indienen. Geld deze
-5 jaar na de eerste ontheffing of
-5 jaar na de opzegging van de ontheffing?

Graag verneem ik wat in mijn situatie verstandig is.
:? :? :? :?
Je logt in, gaat naar overige formulieren en vult vervolgens het formulier suppletieaangifte in. Kies het kwartaal waarin je de fatkuur krijgt en dien na afloop van dit kwartaal deze suppletie in.

Eenmalige actie, verder niks met ontheffing etc doen. Zorg er voor dat je rekeningnummer juist is of stuur anders alvast het formulier wijzig rekening nummer in.

Adres volgt gewoon bsn, dus dat staat gewoon goed bij de belastingdienst.

• teunkreun
quote:
jerh schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 07:28:
[...]

Je logt in, gaat naar overige formulieren en vult vervolgens het formulier suppletieaangifte in. Kies het kwartaal waarin je de fatkuur krijgt en dien na afloop van dit kwartaal deze suppletie in.

Eenmalige actie, verder niks met ontheffing etc doen. Zorg er voor dat je rekeningnummer juist is of stuur anders alvast het formulier wijzig rekening nummer in.

Adres volgt gewoon bsn, dus dat staat gewoon goed bij de belastingdienst.
Dien ik dan weer kwartaalaangiftes te gaan doen, zo ja, hoelang, tot het eind van dit jaar of de komende 5 jaar?
En wat te doen met het forfait, dien ik het totale Watt piek te nemen voor de berekening?

• exroosje
Door het doen van een eenmalige suppletieaangifte verandert er (nog) niets aan de situatie van de vrijstelling. Voor het forfait neem je het totale Wattpiek van de nieuwe installatie. De oude is immers niet meer in je bezit.

Het zou echter kunnen zijn dat je daarna bericht van de belastingdienst krijgt dat je vrijstelling is vervallen omdat je een suppletieaangifte hebt gedaan over een ander jaar (en daarmee volgens een interpretatie van de belastingdienst impliciet verzocht hebt om stopzetting van de vrijstelling). Vanaf dan zou je dan weer de kwartaalaangiftes moeten doen voor 5 jaar.
Zoals hier eerder gemeld blijft de vrijstelling kleine ondernemers van kracht dus dat zijn dan altijd aangiftes van 0 euro.

Maar of dat ook daadwerkelijk zo is weet ik niet. Een suppletieaangifte doen in hetzelfde jaar (terwijl de vrijstelling al was ingegaan) leidde bij mij in in elk geval niet tot een stopzetting van de vrijstelling. Het daarna achteraf terugvorderen van BTW over een reeds verkochte installatie uit 2013 ook niet.

• teunkreun
quote:
exroosje schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:49:
Door het doen van een eenmalige suppletieaangifte verandert er (nog) niets aan de situatie van de vrijstelling. Voor het forfait neem je het totale Wattpiek van de nieuwe installatie. De oude is immers niet meer in je bezit.

Het zou echter kunnen zijn dat je daarna bericht van de belastingdienst krijgt dat je vrijstelling is vervallen omdat je een suppletieaangifte hebt gedaan over een ander jaar (en daarmee volgens een interpretatie van de belastingdienst impliciet verzocht hebt om stopzetting van de vrijstelling). Vanaf dan zou je dan weer de kwartaalaangiftes moeten doen voor 5 jaar.
Zoals hier eerder gemeld blijft de vrijstelling kleine ondernemers van kracht dus dat zijn dan altijd aangiftes van 0 euro.

Maar of dat ook daadwerkelijk zo is weet ik niet. Een suppletieaangifte doen in hetzelfde jaar (terwijl de vrijstelling al was ingegaan) leidde bij mij in in elk geval niet tot een stopzetting van de vrijstelling. Het daarna achteraf terugvorderen van BTW over een reeds verkochte installatie uit 2013 ook niet.
Okido, formulier lijkt vrij eenvoudig (correct me if I'm wrong...):

Eigen gegevens invullen.

Vervolgens overal 0 invullen behalve:

Prestaties Binnenland
Leveringen /diensten belast met hoog tarief:
-Bedrag waarover omzetbelasting wordt gerekend: =Forfait nieuw systeem x 1,21
-Omzetbelasting: =Forfait nieuw systeem

Voorbelasting, kleinondernemersregeling en eindtotaal
Voorbelasting: =BTW factuur PV installatie

Wat dient er bij suppletietijdvak ingevuld te worden?
Het jaar of kwartaal van installatie?

Ik ben benieuwd hoe de BD na het indienen met de ontheffing administratieve verplichtingen om zal gaan.... :z :z

• xxxMaverick
Nou ik heb het geld voor de btw inmiddels terug. Dank voor alle advies en hulp!

Nu wel een andere vraag (eigenlijk 2):

Ik heb op dit moment nog geen antwoord gehad op de vrijstelling voor BTW aangifte. Op zich vreemd want de betaling enz is allemaal verwerkt. 2 weken geleden had ik het geld immers op de rekening. Iemand ervaring wanneer dit bericht ongeveer zal komen?

Verder ben ik nu bezig met mijn particuliere belasting aangifte. Ik zie de vraag staan: had u of uw partner een onderneming?

Uh , ja technisch gezien nu dus wel. Moet je dat hier dan in gaan vullen? en als je dit formeel maakt: dan moet ik toch ook over de jaren 2014/2016 nog aangeven nu ik dit heb teruggevraagd?

Iemand die duidelijkheid kan geven?

• swapevent
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14-10-2018
zojuist wederom contact gehad met belastingdienst ivm mijn zonnepanelen van 2012
aanvraag ingedient 22 dec 2017
aanvraag ontvangen door belastingdienst op 29 dec 2017
kortom aanvraag was op tijd binnen

ik krijg nu echter te horen dat ze voor onbepaalde tijd geen bevestigingsbrieven sturen en de verplichte responsetijd ook op onbepaald is gezet. dit ivm de vele aanvragen die alsnog zijn binnengekomen.

iemand anders hier daar ook ervaring mee. naar mijn mening gaat dit belachelijk lang duren

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jaari
Zojuist bericht gehad van de Belastingdienst dat ik de BTW over 2012 terug krijg.
Ik had deze aanvraag overigens al augustus vorig jaar ingediend, was afgewezen, bezwaar gemaakt en opnieuw bezwaar gemaakt toen begin december de cassatie was geweest. Nu dus toegewezen.
*O* :)F :)F *O*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 01:11
quote:
jaari schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:46:
Zojuist bericht gehad van de Belastingdienst dat ik de BTW over 2012 terug krijg.
Ik had deze aanvraag overigens al augustus vorig jaar ingediend, was afgewezen, bezwaar gemaakt en opnieuw bezwaar gemaakt toen begin december de cassatie was geweest. Nu dus toegewezen.
*O* :)F :)F *O*
Kun je btw terugvorderen over aanschaf van panelen van vóór de regeling? Ik heb toen ook panelen gekocht, maar kon de btw toen niet terugvorderen. Later op een nieuwe set wel, maar wil die oude btw ook best terug :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaari
quote:
NiGeLaToR schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:43:
[...]

Kun je btw terugvorderen over aanschaf van panelen van vóór de regeling? Ik heb toen ook panelen gekocht, maar kon de btw toen niet terugvorderen. Later op een nieuwe set wel, maar wil die oude btw ook best terug :-)
Ja, mijn panelen dateren van augustus 2012, dus vóór de btw-regeling die van (ik meen) juni 2013 is (z.g. Fuchs-arrest).
De belastingdienst heeft echter steeds het standpunt ingenomen dat installaties die dateren van voor dit arrest niet in aanmerking komen voor teruggave van btw. Je moet namelijk binnen drie maanden na afloop van het kwartaal de btw terugvragen, later is niet mogelijk. Dit standpunt is uiteindelijk vorig jaar december in cassatie vernietigd (uitspraak ECLI:NL:HR:2017:3127).
Dus in principe kun je terugvorderen. Echter, 2012 is inmiddels meer dan 5 jaar geleden en in het algemeen geldt 5 jaar als "verjaringstermijn". Vandaar dat ik al in augustus vorig jaar mijn bezwaar heb ingediend.
Ik krijg echter de indruk dat de belastingdienst die verjaringstermijn in dit geval niet hanteert, mogelijk omdat de uitspraak pas in december geweest is. Maar dat weet ik dus niet zeker. Ik zou het zeker proberen via een telefoontje of een brief aan de belastingdienst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 01:11
@jaari dank je wel voor de uitgebreide toelichting, hier gaan we achteraan!

• swapevent
volgens de laatste berichten zijn er behoorlijk wat aanvragen ook binnengekomen na 31-12-17 ivm btw teruggave. wat ik begreep worden die aanvragen even on hold gezet in afwachting op een besluit daar strikt genomen de 5jr termijn verlopen is.

zelf heb ik gelukkig van de week de 1e aangifte gedaan.
zat me net te bedenken kan je nu ook de btw van je internet verbinding terugvragen je moet immers monitoren om tee zien wat je opwekt ==> zal vast niet zo zijn hihi

• mrmrmr
  • Niet online
quote:
zat me net te bedenken kan je nu ook de btw van je internet verbinding terugvragen je moet immers monitoren om tee zien wat je opwekt ==> zal vast niet zo zijn hihi
In principe kun je alle kosten die je maakt voor de productie terugvragen. Ook bijvoorbeeld de kosten van de aanpassing van de meterkast. Er zijn in de loop der jaren sinds de invoering van BTW uitzonderingen bedacht, bijvoorbeeld etentjes e.d. vallen er niet onder. Er zijn ook voorschriften over prive gebruik van een internetverbinding en computers. Kosten kunnen deels prive en deels zakelijk zijn, waarbij alleen over het zakelijke deel BTW kan worden teruggevraagd.

Voor doorlopende kosten heb je er niet zoveel aan als je ontheffing van aangifte aanvraagt.

Om conflicten te voorkomen moet je je wel netjes aan de regels voor ondernemingen voor de BTW houden. Die kun je vinden op de site van de Belastingdienst. Je moet ook een goede administratie (met bewijssstukken) bijhouden en minstens 7 jaar bewaren.

• crazyharrie
  • Laatst online: 16-11-2018

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

quote:
crazyharrie schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:54:
27-12 de suppletie btw betreft 2013 digitaal ingevuld ( ik heb een btw nummer voor later aangeschafte panelen ) Eerder verzoek in 2014 was afgewezen.

De inspecteur heeft 18-02-2018 via brief laten weten alle facturen te willen ontvangen via mail.
Netjes opgestuurd in pdf en vandaag bericht dat ik netjes de btw a €1461 minus €120 vooraftrek levering energie terug ga ontvangen.
Ter info een quote van mijzelf en bij deze heeft de belastingdienst de btw naar mijn rekening overgemaakt *O*

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• swapevent
normaliter kan je niet wederom voor een btw nummer ontheffing vragen . echter de belastingdienst gaat er in het geval van btw teruggave zonnepanelen wel mee akkoord.
na de 1e aangifte kan de ontheffing weer geactiveerd worden.

zij zien ook wel dat 5jr lang een aangifte van 0 euro opvoeren onzinnig is

• s441558
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-04 07:23
quote:
swapevent schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:31:
volgens de laatste berichten zijn er behoorlijk wat aanvragen ook binnengekomen na 31-12-17 ivm btw teruggave. wat ik begreep worden die aanvragen even on hold gezet in afwachting op een besluit daar strikt genomen de 5jr termijn verlopen is.

Waar heb je gevonden dat e.e.a. Op hold is gezet? Ik heb helaas pas in januari mijn aanvraag ingediend, maar het blijft oorverdovend stil vanuit de belastingdienst. Niet eens een ontvangstbevestiging.

• swapevent
ik heb afgelopen week meerdere keren contact gehad met de belastingdienst. omdat ik nog niets gehoord had. en dus ook geen bevestiging of iets dergelijks.
toen werd mij verteld dat alle aanvragen over het jaar 2012 die na 1jan zijn binnengekomen on hold werden gezet. dit ivm uitspraak minister om te zien of deze wel/niet nog op tijd zijn vanwege die 5jr regeling.

en er ook nog nieuwe aanvragen binnenkomen voor recentere plaatsingen. deze hebben beduidend voorrang.

• jurk738
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Hier nog niets van die 'voorrang' gemerkt.. Ik heb eind 2017 mijn aanvraag ingediend voor BTW-teruggaaf over mijn panelen die ik Q1 2013 geplaatst heb. Omdat ik nog niets van de belastingdienst gehoord had heb ik ze vorige week maar eens gebeld. Het enige wat ze wilden zeggen is dat mijn aanvraag inderdaad eind 2017 was binnengekomen..

• mcost
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Vandaag contact gehad met de belastingdienst. Bevestigd dat ze de aanvraag binnen gekregen hebben op 29/12 en dat er binnen enkele weken (niet enkele dagen :? ) zouden reageren. Kreeg het idee dat ik niet de enige was die ze belde. Waren niet erg behulpzaam...

• -MD-
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23:05
Leuk: zonnepanelen aanschaffen.
Minder leuk: de btw. Hoofdpijn.

Energiecontract staat op naam van de kleine onderneming van m'n vriendin. Haar btw inkomsten blijven tot nog toe altijd onder de 1346,- euro (ze doet wel elke drie maanden aangifte). De aanschafwaarde van de zonnepanelen bedraagt, wat betreft btw, een kleine 1000,- euro waardoor ze eenmalig over die 1346,- euro zou gaan.

Nu krijg ik een beetje wisselende adviezen en kom er zelf online ook niet uit. Ik ben geen ondernemer en heb daar echt geen verstand van en vriendin laat alles doen door aan accountant.

1) Het (zakelijk) energiecontract overzetten naar mijn naam en mijzelf aanmelden als ondernemer. Ben je hierdoor niet duurder uit qua energie contract?

2) De panelen op naam van haar bedrijf laten plaatsen, eenmalig iets meer btw aftikken maar dat scheelt op den duur weer qua energie contract?

Panelen komen wel op een pand dat privé bezit is. ik schreef eerst privé huis, dat heb ik maar even aangepast ;)

Steam: -MiDe- Uplay: MiDe- PSN: MiDe-- Origin: -8-MiDe-4-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22-04 16:53
kleine ondernemer staat of valt met de btw over je winst. Als je geld uitgeeft gaat dat van de winst af, dus de 1346 euro limiet geld als je netto onder de streep 6409 euro winst of meer maakt. Dingen kopen is geen winst.
Je zit wel met het gedonder dat je ieder jaar dat forfait moet betalen ipv eenmalig, want je levert nog steeds een dienst waarop btw zit......
als je kunt zou ik dus overstappen naar een particulier stroom contract. Dat die wat duurder is compenseer je met de opbrengsten van de panelen.

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• -MD-
@lardman Ik zit in de categorie: 4001 - 5000 € 100
Dus dat is dan ieder jaar 100,- forfait dat mijn vriendin moet betalen op haar aangifte? Dat compenseert niet voor het zakelijke energie contract nee... Dank u.

• art
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
In ons huishouden is de PV-hobby mijn ding, maar ik heb een BTW-plichtige eenmanszaak. De panelen en ons particuliere energiecontract kwamen dus op naam van de vriendin, die in loondienst is (bij haar eigen BV, maar dat terzijde). Zij meldde zich als ondernemer voor de BTW, ontving de teruggaaf, en vroeg daarna BTW-ontheffing aan. Makkelijk verdiend.

Ik word wel eens gebeld door een callcenter over zogenaamd gunstige tarieven voor zakelijke klanten, maar heb de vergelijking met ons huidige contract nooit gemaakt. Is dat zoveel gunstiger? Ik heb altijd gedacht dat het voordeel vooral voor de leverancier is, omdat die aan een zakelijke klant niet dezelfde consumentenbescherming hoeft te geven die je als particulier geniet.

l'art pour l'art

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cranberry
Recent contact met belastingdienst. Aanvraag voor in 2012 aangeschafte zonnepanelen 28/12 ingediend maar nog steeds niets gehoord. Toen ik belde, bleek dat er al een brief was gestuurd met een toegekend BTW-nummer. Omdat we deze brief niet hebben ontvangen, wordt 'ie nogmaals verstuurd.
Omdat ik zelf ZZP-er ben, heb ik de aanvraag op naam van m'n vrouw gedaan.

Tegelijk heb ik gevraagd hoe om te gaan met onze nieuwe situatie: recent hebben we een andere woning gekocht. We willen opnieuw zonnepanelen aanschaffen. De panelen op onze huidige woning die te koop staat, blijven wrs. achter. Het lastige is dat we in geval van verkoop, BTW in rekening moeten brengen bij de kopers als er geen vrijstelling van BTW-aangfite is verleend.
Volgens de medewerker die ik gesproken heb, zou het scenario als volgt moeten zijn:
- nu snel BTW aangifte doen om BTW over panelen 2012 terug te vragen en direct vrijstelling aan te vragen.
- huis kan dan incl. panelen verkocht worden. Er hoeft geen BTW te worden verrekend (ivm vrijstelling)
- nadat we de andere woning hebben en panelen zijn geïnstalleerd, een brief aan de inspecteur sturen met vraag teruggave BTW van de nieuwe installatie en daarbij verzoek vrijstelling te handhaven.

Dit is het scenario dat we nu gaan bewandelen. Ter info zal ik de voortgang hier t.z.t. vermelden.

• -MD-
quote:
art schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:15:
Ik word wel eens gebeld door een callcenter over zogenaamd gunstige tarieven voor zakelijke klanten, maar heb de vergelijking met ons huidige contract nooit gemaakt. Is dat zoveel gunstiger? Ik heb altijd gedacht dat het voordeel vooral voor de leverancier is, omdat die aan een zakelijke klant niet dezelfde consumentenbescherming hoeft te geven die je als particulier geniet.
Daar heb ik me (nog) niet in verdiept, maar ik kan me niet voorstellen dat dit meer dan 100,- per jaar zal opleveren (in mijn situatie). Nog even los van de beperkingen die jij noemt (het klopt dat de bescherming/voorwaarden niet hetzelfde zijn).

• zoeperman
vandaag post gekregen van de belastingdienst met een gebruikersnaam en nog een brief met aangifte omzetbelasting voor het tijdvak 17-09-2012 t/m 31-12-2012.
Betekend dit dat de aanvraag goed is gekeurd en in behandeling wordt genomen?
Volgens mij had ik al een aangifte mee op gestuurd, maar nu moet ik hem dan nog maar een keer invullen. Even kijken hoe dat ook alweer ging.

• Wartopia
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 14-02 14:01
Ik wacht nu al 4 maanden "Opgaaf zonnepaneelhouders", bellen heeft geen zin. Komen ze met een verhaal over 17k aanvragen en maar 60 man op de afdeling. Iemand anders die wel al in de laatste 4 maanden iets heeft ontvangen maar deze korter heeft aangevraagd?

• Cranberry
@Wartopia hebben ze ontvangst van je opgaaf wel bevestigd? Bij mij was 'ie wel ontvangen (28/12 verstuurd), maar heb ik de daarop volgende brief met inloggegevens enz. nooit ontvangen. Nadat ze deze opnieuw hadden verstuurd, had ik e.e.a. na een paar werkdagen in huis.
Bellen heeft dus wel degelijk zin m.i.

• Wartopia
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 14-02 14:01
quote:
Cranberry schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:11:
@Wartopia hebben ze ontvangst van je opgaaf wel bevestigd? Bij mij was 'ie wel ontvangen (28/12 verstuurd), maar heb ik de daarop volgende brief met inloggegevens enz. nooit ontvangen. Nadat ze deze opnieuw hadden verstuurd, had ik e.e.a. na een paar werkdagen in huis.
Bellen heeft dus wel degelijk zin m.i.
Ja ontvangen hebben ze hem, dat zeiden 2 maanden terug toen ik belde waarom het zo lang duurde en kwamen ze met het verhaal wat ik hierboven vertel. Nu zijn we weer 2 maanden verder en nog steeds niets. Ik raak behoorlijk geïrriteerd zo, en als ik bel hangen ze op na 2 minuten omdat het te druk is. 8)7

• WouterG
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:26
Eind december heb ik mijn brieven verstuurd met de aanvraag over mijn panelen van 2012.
Ik heb de brieven met gebruikersnaam en wachtwoord nu beide ontvangen, geen nieuwe aangiftebrief dus dat lijkt bij mij wel goed te gaan. Verder zie ik helemaal niets, ook niet in de omgeving van belastingdienst.nl. Maar het begin is er...

• Clifdon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 20:40
quote:
Cranberry schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:47:
Recent contact met belastingdienst. Aanvraag voor in 2012 aangeschafte zonnepanelen 28/12 ingediend maar nog steeds niets gehoord. Toen ik belde, bleek dat er al een brief was gestuurd met een toegekend BTW-nummer. Omdat we deze brief niet hebben ontvangen, wordt 'ie nogmaals verstuurd.
Omdat ik zelf ZZP-er ben, heb ik de aanvraag op naam van m'n vrouw gedaan.

Tegelijk heb ik gevraagd hoe om te gaan met onze nieuwe situatie: recent hebben we een andere woning gekocht. We willen opnieuw zonnepanelen aanschaffen. De panelen op onze huidige woning die te koop staat, blijven wrs. achter. Het lastige is dat we in geval van verkoop, BTW in rekening moeten brengen bij de kopers als er geen vrijstelling van BTW-aangfite is verleend.
Volgens de medewerker die ik gesproken heb, zou het scenario als volgt moeten zijn:
- nu snel BTW aangifte doen om BTW over panelen 2012 terug te vragen en direct vrijstelling aan te vragen.
- huis kan dan incl. panelen verkocht worden. Er hoeft geen BTW te worden verrekend (ivm vrijstelling)
- nadat we de andere woning hebben en panelen zijn geïnstalleerd, een brief aan de inspecteur sturen met vraag teruggave BTW van de nieuwe installatie en daarbij verzoek vrijstelling te handhaven.

Dit is het scenario dat we nu gaan bewandelen. Ter info zal ik de voortgang hier t.z.t. vermelden.
Hoe en met wie heb je contact gehad? (antwoord mag via pm) ik heb ook nog niets van de aanvraag gehoord dus ik denk dat ik ook maar eens contact op moet gaan nemen.

Always look on the bright side of life.

• Henkie1988
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23-09-2018
Beste mensen,

Een vraagje over de wonderlijke wereld van de belastingdienst:

ik heb in Oktober 2017 zonnepanelen-set gekocht via de installateur (gelijk betaald ook)
helaas had hij het erg druk en kon ze pas begin Maart plaatsen (ook deze factuur gelijk betaald)

In Januari een opgaaf zonnepaneelhouder op de bus gedaan en nu (na ruim 2 maanden....) een "welkomsbrief" en "aangifte omzetbelasting startende ondernemers" ivm het "verlopen tijdsvak". Wat is nu wijsheid?

optie1) op deze "aangifte omzetbelasting startende ondernemers" alleen het factuurbedrag van de zonnepaneel-set zetten? En het factuurbedrag voor de plaatsing in de volgende aangifte (voor eind April dus)?
optie2) of het factuurbedrag en zonnepaneel-set optellen en samen op "aangifte omzetbelasting startende ondernemers" zetten?

Mijn inziens kan optie1 niet omdat ik dan geen omzetbelasting meer kan invullen (heb ik al gedaan in de opgave van de zonnepanelen-set) en gaat dat voor verwarring zorgen? Maar optie2 is niet netjes en niet de waarheid.

Of moet ik dan de factuur voor de plaatsing maar laten schieten?

Wat is jullie raad?

ps: al verscheidende malen geprobeerd iemand te pakken te krijgen bij belastingtelefoon, maar alleen maar "onze medewerkers zijn in gesprek en moment geduld"....en dat dan samen nu al uren lang.

• jurk738
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Zojuist nog maar eens gebeld met de belastingdienst. (@Henkie1988 Ik hoefde niet eens te wachten.) Eind december 2017 per brief BTW teruggaaf aangevraagd over Q1 2013, maar nog geen bericht ontvangen.
De dame van de belastingdienst kon nu ook niet meer zeggen dat ze mijn brief hebben ontvangen maar dat ze i.v.m. drukte geen enkele toezegging doen over de reactietermijn.
Gaat om ~1000euro. Die wil ik wel graag hebben want dan heb ik mijn set meteen terugverdiend. :)

• Wimlem
quote:
jurk738 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:11:
Zojuist nog maar eens gebeld met de belastingdienst. (@Henkie1988 Ik hoefde niet eens te wachten.) Eind december 2017 per brief BTW teruggaaf aangevraagd over Q1 2013, maar nog geen bericht ontvangen.
De dame van de belastingdienst kon nu ook niet meer zeggen dat ze mijn brief hebben ontvangen maar dat ze i.v.m. drukte geen enkele toezegging doen over de reactietermijn.
Gaat om ~1000euro. Die wil ik wel graag hebben want dan heb ik mijn set meteen terugverdiend. :)
Ik zou gewoon geduld hebben. Ik heb ook deze week pas de brieven gehad voor teruggave. Ook ik heb dit 27dec ingediend voor Q1 2013.

SolarEdge 4000 16A met 6010wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp

• mrmrmr
  • Niet online
@Henkie1988

Als je nog geen BTW aangifteontheffing hebt aangevraagd per 1 januari en nog niet hebt gekregen kun je ontheffing aanvragen per 1 april. Je mag over meerdere kwartalen aangifte doen (deels op papier en deels online). De factuurdata tellen voor het bepalen van het kwartaal. Getuige reacties in dit topic vraagt de Belastingdienst stukken op, dus daar kun je je beter aan houden op het risico van boetes.

Als je ontheffing hebt aangevraagd maar nog niet hebt gekregen zou ik z.s.m. bellen en vragen de ontheffingsaanvraag in te trekken. Het gesprek mag je opnemen, als deelnemer aan het gesprek hoef je het zelfs niet te melden of vragen.
Als je geen toegang hebt tot de online zakelijke inlog, vraag dan om inlogcodes, die zijn nodig voor 2018, kwartaal 1 aangifte.

Als je al ontheffing hebt gekregen voor 2018 kun je BTW aangifte weer aanvragen, maar dan moet je in principe weer 5 jaar lang aangifte doen. Tenzij de Belastingdienst inziet dat dat nutteloos is. Ze kunnen namelijk ook uit zichzelf beslissen dat je geen aangifte meer hoeft te doen.

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 20:57
quote:
jurk738 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:11:
Deze week de brieven ontvangen met het BTW bedrag dat gestort wordt en de bevestiging dat verdere BTW aangiftes niet meer nodig zijn. Viel eigenlijk best wel mee. De tvt, voor zover belangrijk, is nu wel bereikt. Vanaf nu "gratis" stroom :) (de kosten voor mijn 6415 Wp systeem zit nu op een kleine 95 ct/Wp).

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• technoaddict
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22-04 09:07
Ik wou vragen wanneer een opgaaf zonnepaneelhouder verwerkt wordt, en je bericht terug krijgt. Maar hier boven lees ik dat het 2 maanden kan duren... Nog een paar weken en ik zit ook op 2 maanden wachttijd. Geen probleem op zich, als het maar goed komt. Je weet gewoon niet of de brief aangekomen is :)

• Wimlem
quote:
zoeperman schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:42:
vandaag post gekregen van de belastingdienst met een gebruikersnaam en nog een brief met aangifte omzetbelasting voor het tijdvak 17-09-2012 t/m 31-12-2012.
Betekend dit dat de aanvraag goed is gekeurd en in behandeling wordt genomen?
Volgens mij had ik al een aangifte mee op gestuurd, maar nu moet ik hem dan nog maar een keer invullen. Even kijken hoe dat ook alweer ging.
Moet je nu de brief invullen en het daarna ook nog digitaal, aangezien je een login en ww hebt gekregen? Had verwacht dat het allemaal digitaal ging, dus ik begrijp dit stuk even niet.

OVerigens ga ik in mei weer uitbreiden, kan ik de btw dan ook weer terug vragen met deze login en daarna de ontheffing aan vragen?

Wimlem wijzigde deze reactie 03-04-2018 21:04 (8%)

• TweakersAddict
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 20:03
Ja dat is een vraag die mij ook bezig houdt. Voor de eerste installatiue BTW terug gekregen, mag ik dan ook een tweede PV installatie opvoeren voor BTW teruggave?
quote:
Wimlem schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:40:
[...]

Moet je nu de brief invullen en het daarna ook nog digitaal, aangezien je een login en ww hebt gekregen? Had verwacht dat het allemaal digitaal ging, dus ik begrijp dit stuk even niet.

OVerigens ga ik in mei weer uitbreiden, kan ik de btw dan ook weer terug vragen met deze login en daarna de ontheffing aan vragen?

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

• zoeperman
quote:
Wimlem schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:40:
[...]

ja, zat gewoon een papieren aangifte bij die ik retour moest sturen. Heb het maar gedaan gisteren dus we zullen zien...

• Henkie1988
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23-09-2018
@mrmrmr :
Ja, ik heb ontheffing aangevraagd, maar nog niet bevestigd door belastingdienst (vermoed dat het pas vanaf 2019 geld, want ik heb hem in januari ingevuld). Dan kan/moet ik in theorie over eerste kwartaal, dus in april aangifte doen. Daar kan ik dan de plaatsing bij opvoeren mijn inziens.

Als ik niks doe, riskeer ik een boete, dus ik doe gewoon de plaatsing bij die aangifte en hoop dat de ontheffing gelijk daarna komt en anders per volgend jaar. Dan moet ik over 2e, 3e en 4de kwartaal ook nog ff aangifte doen voor 0 euries.

Wel eerst ff achter de inlog gegevens aan, want die heb ik nog niet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WouterB
  • Laatst online: 21:38

WouterB

3680 Wp

Ik las vandaag het volgende bericht:
"Als particulier nog geen btw teruggevraagd over zonnepanelen? Dat kan alsnog – makkelijker dan eerst

03-04-2018

Op 15 december 2017 heeft de Hoge Raad een uitspraak gedaan over de teruggaaf van btw op zonnepanelen. De staatssecretaris van Financiën heeft daarop besloten dat de Belastingdienst zijn werkwijze aanpast. Bent u particulier en wilt u btw terugvragen over zonnepanelen? Door de nieuwe werkwijze hoeft u nog maar 1 keer btw-aangifte te doen. Alleen over het tijdvak waarin u de zonnepanelen hebt gekocht."

Ik heb mijn eerste set van 2600wp in november 2011 gekocht, en deze in december 2013 uitgebreid. Over december 2013 heb ik in 2014 aangifte gedaan. Ik kan nu dus alsnog de BTW over de eerste set terugvragen; goed nieuws! Echter, dan de belastingdienst... Omdat het zo lang geleden is, moet de aangifte op papier. Daarvoor moet je contact opnemen met je belastingkantoor, maar het enige beschikbare contactgegeven is het adres, en het algemene telefoonnummer. Als ik ze bel (en alle meuk die de belcomputer hebben wil in heb gevoerd), dan is het bericht: Onze medewerkers zijn in gesprek, we verbreken de verbinding. Gaat lekker, die belastingdienst. Waarom hebben ze niet een algemeen email-adres oid, waar ik mijn vraag kan parkeren?

Heeft iemand hier een alternatieve manier gevonden om een BTW-aangifte biljet te krijgen?

10 Yingli Panda 260Wp + 4 270Wp, Power-One Aurora PVI 3.0 en tigo optimisers. Zie http://www.tigoenergy.com/site.php?wouterb

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cpbox
  • Laatst online: 28-03 09:05
Ik heb net nieuwe zonnepanelen geplaatst (vanwege storm van januari) en mijn installateur regelt voor mij (gratis) de teruggaaf van btw over deze nieuwe zonnepanelen

Ga maandag bellen om te vragen over teruggaaf van btw voor eerste installatie van 2011..
Ben benieuwd hoe het moet gaan: ik heb toen 17 zonnepanelen geplaatst, en 9 van deze zijn nu vernieuwd!

cpbox wijzigde deze reactie 08-04-2018 10:05 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
WouterB schreef op woensdag 4 april 2018 @ 11:29:
"Als particulier nog geen btw teruggevraagd over zonnepanelen? Dat kan alsnog – makkelijker dan eerst

03-04-2018

Op 15 december 2017 heeft de Hoge Raad een uitspraak gedaan over de teruggaaf van btw op zonnepanelen. De staatssecretaris van Financiën heeft daarop besloten dat de Belastingdienst zijn werkwijze aanpast. Bent u particulier en wilt u btw terugvragen over zonnepanelen? Door de nieuwe werkwijze hoeft u nog maar 1 keer btw-aangifte te doen. Alleen over het tijdvak waarin u de zonnepanelen hebt gekocht."

Ik heb mijn eerste set van 2600wp in november 2011 gekocht, en deze in december 2013 uitgebreid. Over december 2013 heb ik in 2014 aangifte gedaan. Ik kan nu dus alsnog de BTW over de eerste set terugvragen; goed nieuws! Echter, dan de belastingdienst... Omdat het zo lang geleden is, moet de aangifte op papier. Daarvoor moet je contact opnemen met je belastingkantoor, maar het enige beschikbare contactgegeven is het adres, en het algemene telefoonnummer. Als ik ze bel (en alle meuk die de belcomputer hebben wil in heb gevoerd), dan is het bericht: Onze medewerkers zijn in gesprek, we verbreken de verbinding. Gaat lekker, die belastingdienst. Waarom hebben ze niet een algemeen email-adres oid, waar ik mijn vraag kan parkeren?

Heeft iemand hier een alternatieve manier gevonden om een BTW-aangifte biljet te krijgen?
Goed nieuws, heb in 2012 en 2014 panelen geplaatst en nooit opgeven, in 2015 nog meer geplaatst en wel opgeven. Maar eens de rekeningen zoeken.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:

03-04-2018

Vandaag gebeld met de belasting, aangiftebiljet moet schriftelijk worden aangevraagd bij belastingkantoor in jouw regio, man aan de telefoon was bekend met het nieuwe beleid van de belastingdienst inzake panelen die voor 2013 zijn aangeschaft. Maar meteen een brief op de bus gedaan.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
quote:
Als je kan inloggen: Overige formulieren, Suppletie omzetbelasting.

Hier staat er ook nog een die je zonder inloggen kan downloaden.

Dit is niet het normale aangifteformulier, maar een suppletieaangifte. Die is bedoeld voor correcties.

Beter is af te wachten tot je een formulier krijgt van de Belastingdienst. Daar staan vaak diverse benodigde gegevens al op, waar je het precies naar toe moet sturen, etc.

• WouterB
  • Laatst online: 21:38

WouterB

3680 Wp

quote:
klump4u schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:07:
[...]

Vandaag gebeld met de belasting, aangiftebiljet moet schriftelijk worden aangevraagd bij belastingkantoor in jouw regio, man aan de telefoon was bekend met het nieuwe beleid van de belastingdienst inzake panelen die voor 2013 zijn aangeschaft. Maar meteen een brief op de bus gedaan.
Ik heb ook maar een ouderwetse brief gestuurd. Ben benieuwd, zal een update geven als ik een reactie van de belastingdienst krijg.

10 Yingli Panda 260Wp + 4 270Wp, Power-One Aurora PVI 3.0 en tigo optimisers. Zie http://www.tigoenergy.com/site.php?wouterb

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06:47
Ik lees hierboven dat je als je binnen 5 jaar 2 maal BTW van zonnepanelen terug wilt vragen die eigenlijk niet kan, maar dat de belastingdienst wel mee wil gaan met het 2x doen omdat 0 rekeningen sturen zinloos is.

Klopt dit ?

Ik heb weinig zin een ontheffing aan te vragen en dan een jaar later bij uitbreiding opnieuw zo'n proces door te lopen, of erger nog, elke maand/kwartaal BTW aangifte doen.

Kan altijd fase 1 en 2 bij elkaar schuiven. Scheelt me ook installatie kosten.

• BehindCorner
  • Laatst online: 23:13

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Tot hoever voor 2013 is op dit moment bekend dat terugvragen succesvol is?

Mijn ouders hebben in 2007 voor 20K aan zonnepanelen laten leggen en hebben de factuur nog..

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K PVoutput.org

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True