Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:50
@exroosje ja dat zal ik even moeten uitrekenen dan. De panelen zelf worden 2e hands dus geen btw terug.

Zou ik alleen bevestiging en bekabeling terug krijgen ? Zal iets van 300 max zijn voor noord dak of 500+- voor
Oost/west opstelling.

Of ik koop dat in dec ergens ? Kan ik het voor dit jaar nog opvoeren of niet ? Plaats het wss pas tegen maart ergens.

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 16:29
Ik ga binnenkort ook aan de zonnepanelen, op zich allemaal duidelijk, alleen voor de btw berekening val ik buiten de tabel (ik ga 11700wp plaatsen, de tabel gaat tot 10000wp). Lijkt me dat het €20/1000wp is, maar heeft er iemand ervaring met grotere installaties? Ik weet niet of ze een andere classificatie gebruiken bij de belastingdienst (ik ben er niet helemaal zeker van aangezien de meeste energie leveranciers voor gebruik boven de 10MW je als grootgebruiker zien).

Ter informatie, mijn gebruik is 9.6 MWh/jaar, verwachte opbrengst 9.67MWh/jaar (licht pessimistisch)

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
WoudseHoeve schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:29:
Cross post :

WoudseHoeve in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Volgens de rechter mag je BTW nu terug vragen vanaf 1-jan-2012 ????
Scheel mij weer een jaar TVT
jaari schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:14:
[...]

Ik ga het in ieder geval proberen. Mijn set dateert van augustus 2012.
Hebben jullie al een uitkomst?

Ik zie het nu pas (mailtje van een leverancier uit 2012) en vraag me af of er nog iets bijzonders gedaan moet worden om een beroep te doen voor de teruggave over zolang geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
Rukapul schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:36:
[...]

[...]

Hebben jullie al een uitkomst?

Ik zie het nu pas (mailtje van een leverancier uit 2012) en vraag me af of er nog iets bijzonders gedaan moet worden om een beroep te doen voor de teruggave over zolang geleden.
Ik heb me aangemeld bij de belastingdienst met het formulier "opgaaf zonnepaneelhouders" en inmiddels gebruikersnaam en wachtwoord voor het ondernemers gedeelte ontvangen.
Nu verwacht ik dat daar een actuele aangifte ga zien, maar tot op heden staat er niets.
Ik was van plan om de oude rekeningen van 2012 en een uitbreiding van vorig jaar op te voeren. Die uitbreiding van vorig jaar dekt in ieder geval de forfaitaire kosten. Ik verwacht ook een vakje "opmerkingen" waarin ik wil verwijzen naar het arrest, maar of dat mogelijk is weet ik nog niet.
Als er geen aangifte verschijnt wil ik binnenkort maar eens bellen....

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
jaari schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 12:52:
[...]

Ik heb me aangemeld bij de belastingdienst met het formulier "opgaaf zonnepaneelhouders" en inmiddels gebruikersnaam en wachtwoord voor het ondernemers gedeelte ontvangen.
Nu verwacht ik dat daar een actuele aangifte ga zien, maar tot op heden staat er niets.
Ik was van plan om de oude rekeningen van 2012 en een uitbreiding van vorig jaar op te voeren. Die uitbreiding van vorig jaar dekt in ieder geval de forfaitaire kosten. Ik verwacht ook een vakje "opmerkingen" waarin ik wil verwijzen naar het arrest, maar of dat mogelijk is weet ik nog niet.
Als er geen aangifte verschijnt wil ik binnenkort maar eens bellen....
Je kan pas aangifte doen aan na einde van een kwartaal, in jou geval dus waarschijnlijk oktober 2017, dan zie je de aangifte in je scherm. Het is overigens zo dat je bij de instellingen kunt aangeven dat je een mail krijgt op het moment dat je aangifte moet/kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
TvanW schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:03:
[...]

Je kan pas aangifte doen aan na einde van een kwartaal, in jou geval dus waarschijnlijk oktober 2017, dan zie je de aangifte in je scherm. Het is overigens zo dat je bij de instellingen kunt aangeven dat je een mail krijgt op het moment dat je aangifte moet/kan doen.
OK, dat zal de verklaring zijn.
Ik had gedacht dat de aangifte in het kwartaal zelf moest. Dus vóór eind september.
Maar dan wacht ik rustig af. Geeft mij gelegenheid om nog eens na te denken over extra uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegendekeeper
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-08-2023
Ik heb de panelen in maart 2013 aangeschaft. Door de recente uitspraken heb ik me aangemeld bij de belastingdienst. Nu krijg ik aangiftepapieren van 2013 T/M 2017 toegestuurd. Kan ik op de 2013 de btw invullen en forfait en de andere jaren 0 zetten? Of werkt dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59

Yucon

*broem*

exroosje schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:40:
Ik heb dus maar een brief naar de belastinginspecteur geschreven:

[...]

Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Heb je hier al iets van gehoord? Ik zit in dezelfde situatie maar had het in gedachten al afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vliegendekeeper schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 07:10:
Ik heb de panelen in maart 2013 aangeschaft. Door de recente uitspraken heb ik me aangemeld bij de belastingdienst. Nu krijg ik aangiftepapieren van 2013 T/M 2017 toegestuurd. Kan ik op de 2013 de btw invullen en forfait en de andere jaren 0 zetten? Of werkt dat anders?
Ik heb in februari 2013 mijn zonnesysteem geïnstalleerd, en ik heb in september 2017 hierop een uitbreiding gedaan. De belastingdienst zegt hierover dat ik voor de uitbreiding van 2017 nu btw-aangifte moet doen, en dat ik om eventueel btw teruggave van begin 2013 te krijgen een brief naar mijn belastingkantoor moet sturen.
Ik denk dat jij dus alleen een brief moet schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Ik heb een maand geleden ook een brief gestuurd over 2013.
Nog niets teruggehoord, maar even gebeld vrijdag. Ze konden in het systeem wel zien dat er een brief was ontvangen, maar voor de rest geen inhoudelijke uitspraak over wanneer en wat.
Vreemd dat je niet eens een ontvangstbevestiging krijgt....

Overigens kreeg ik over 2017 in het portaal geen aangifte BTW 3e kwartaal te zien. Daarover ook maar even gebeld, blijkt dat als je vrijstelling aanvraagt over volgend jaar bij registratie ze je direct na je 1e kwartaal aangifte deze al in laten gaan. Enfin, ik heb nog een uitbreiding gepland dit kwartaal, dat kan ik dan alleen doen met een formulier aanvulling / wijziging (en dan over 2e kwartaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
In mei dit jaar zijn er panelen op het dak gelegd. Ik heb in dat kwartaal (2e kwartaal) de aangifte gedaan (eind juli). Ik heb toen de bedragen ingevuld, forfaitbedrag etc. Ook heb ik een ontheffing aangevraagd en volgens mij ook gekregen (zit op m'n werk, papieren liggen thuis).

Moet ik dan de kwartalen van dit jaar nog aangifte doen? Heb net ingelogd op Belastingdienst Zakelijk en ik zie geen aangifte staan, terwijl de einddatum van dit kwartaal al bijna in zicht is (31 oktober). Ik zie alleen die aangifte van eind juli staan.

Was die ene keer dan genoeg? Ik meende dat je de rest van de kwartalen ook aangifte moest doen, maar dan gewoon '0' moest invullen en dan volgend jaar de ontheffing in gaat :?

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2017 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Als je je vrijstelling hebt komen er in de online omgeving geen verzoeken tot aangiftes meer te staan in tegenstelling tot de bewering dat de aangifte vrijstelling pas geld voor het nieuwe jaar.

Wij vonden het ook apart maar dat schijnt zo te werken. Als je dus eenmaal aangifte heb gedaan en bevestiging op de vrijstelling hebt gehad klopt het.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
P.
ThinkPadd schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 08:59:
In mei dit jaar zijn er panelen op het dak gelegd. Ik heb in dat kwartaal (2e kwartaal) de aangifte gedaan (eind juli). Ik heb toen de bedragen ingevuld, forfaitbedrag etc. Ook heb ik een ontheffing aangevraagd en volgens mij ook gekregen (zit op m'n werk, papieren liggen thuis).

Moet ik dan de kwartalen van dit jaar nog aangifte doen? Heb net ingelogd op Belastingdienst Zakelijk en ik zie geen aangifte staan, terwijl de einddatum van dit kwartaal al bijna in zicht is (31 oktober). Ik zie alleen die aangifte van eind juli staan.

Was die ene keer dan genoeg? Ik meende dat je de rest van de kwartalen ook aangifte moest doen, maar dan gewoon '0' moest invullen en dan volgend jaar de ontheffing in gaat :?
Dit kwartaal eindigd op 31 december :+
Volgens mij staat in de ontheffing tot wanneer je aangifte moet doen.

[ Voor 34% gewijzigd door TvanW op 23-10-2017 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Bl4ckviper schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:12:
Als je je vrijstelling hebt komen er in de online omgeving geen verzoeken tot aangiftes meer te staan in tegenstelling tot de bewering dat de aangifte vrijstelling pas geld voor het nieuwe jaar.

Wij vonden het ook apart maar dat schijnt zo te werken. Als je dus eenmaal aangifte heb gedaan en bevestiging op de vrijstelling hebt gehad klopt het.
Ik zie net in de handleiding die ik van de installateur heb gekregen staan:"Staat er geen nieuw online formulier in uw beveiligde omgeving bij de belastingdienst?! Dan bent u klaar."
TvanW schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:16:
[...]
Dit kwartaal eindigd op 31 december :+
Volgens mij staat in de ontheffing tot wanneer je aangifte moet doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B5nWmKbqWYwv9IyHocoEM6Cx/full.png

Ik zal thuis even de ontheffing opzoeken, dan weet ik het zeker of er nog aangifte moet worden gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:23

CodeIT

Code IT

@ThinkPad Ik heb precies hetzelfde. Eenmaal BTW aangifte gedaan (2e kwartaal) en zie nu ook geen online formulier klaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
@ThinkPad je bedoelde ontvangstdatum :)

[ Voor 13% gewijzigd door TvanW op 23-10-2017 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 21:58
@ThinkPad hier in het eerste kwartaal van 2016 aangifte gedaan en direct vrijstelling aangevraagd met ingang van 1 januari 2017. Kreeg bevestiging dat vrijstelling direct was ingegaan. Heb daarna nooit meer aangifte hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:13
Hier ook 2 keer aangifte gedaan en brief gehad dat ik per 1-1-2018 geen aangifte meer hoef te doen, maar voor Q3 staat er niets klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilvee
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-06 20:50
Als je ontheffing hebt gekregen en de eerste aangifte correct hebt gedaan, ben je klaar.
De BD zit echt niet te wachten op stápels aangiftes met allemaal € 0,00 ingevuld.
Zulke aangiftes moeten n.l. wél allemaal administratief verwerkt worden.

Overigens, degene die deze hele procedure heeft verzonnen, zou ik wel eens willen ontmoeten... :?
Zou het niet veel simpeler en sneller zijn geweest om een online (declaratie-) formuliertje te maken waar je als bijlage de aankoopfactuur van de zonnepanelen kunt toevoegen??
In plaats van:

- Tijdelijk "Ondernemer" worden
- KvK nummer aanvragen
- Zonnepanelen aanmelden bij de BD
- Vrijstelling BTW aangifte vragen
- "Vaststelling" ontvangen
- Gebruikersnaam ontvangen
- Wachtwoord apart ontvangen
- Wachten op einde kwartaal
- Eindelijk de aangifte BTW doen
- Wachten .... op je geld, en hopen dat het allemaal goed gaat

En ik zal vast nog wel een of meerdere acties vergeten zijn. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Wilvee schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 11:39:
Als je ontheffing hebt gekregen en de eerste aangifte correct hebt gedaan, ben je klaar.
De BD zit echt niet te wachten op stápels aangiftes met allemaal € 0,00 ingevuld.
Zulke aangiftes moeten n.l. wél allemaal administratief verwerkt worden.

Overigens, degene die deze hele procedure heeft verzonnen, zou ik wel eens willen ontmoeten... :?
Zou het niet veel simpeler en sneller zijn geweest om een online (declaratie-) formuliertje te maken waar je als bijlage de aankoopfactuur van de zonnepanelen kunt toevoegen??
In plaats van:

- KvK nummer aanvragen

Het is de belastingdienst......waarom zullen we het makkelijker maken als het moeilijk kan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:24

Gaitman

The Real One

[...]

- KvK nummer aanvragen

[...]
Dat is niet nodig. Dat heb ik tenminste niet gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilvee
Oorspronkelijk (bij de start van de regeling, in 2013 o.i.d) was dat wél nodig.
Volgens de redenatie van de BD kun (kon) je geen ondernemer zijn als je geen KvK inschrijving hebt (had).
Google maar eens naar "regeling BTW terugvragen zonnepanelen" en zie dat er in de loop der jaren nog wel het een en ander veranderd is in de regels.
Dat maakt het voor degenen die nú zonnepanelen aanschaffen zo tijdrovend om door al die wijzigingen heen te waden, en daar profiteren bureautjes weer van die het graag voor €120 voor je willen doen.
Ga gewoon naar https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen
en lees de huidige procedure.
Download vervolgens het formulier Opgaaf Zonnepaneelhouders, vul het in en stuur het op.
Wat er dan achtereenvolgens gebeurt staat in bovenstaande link.

BD: Leuker kunnen we het niet maken, verwarrender wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:04
Ik heb op Tweakers naar de volgende vraag gezocht, maar ik kon geen helder antwoord vinden.

Ik heb vandaag een nieuwe CV ketel laten installeren, heb daarbij ook voor de zonnepanelen het dakdoorvoeren laten verplaatsen. totale kosten van het verplaatsen van de mechanische ventilatie en CV doorvoer waren 325,- incl btw. ( :O duurder dan ik dacht )

Kan ik de 56.41 aan btw terugvragen?

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:13
gekke-gerrit schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:35:
Kan ik de 56.41 aan btw terugvragen?
Nee, als je ontheffing hebt gekregen voor de BTW kun je dat niet meer terugvragen.
Wilvee schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:35:
Oorspronkelijk (bij de start van de regeling, in 2013 o.i.d) was dat wél nodig.
Volgens de redenatie van de BD kun (kon) je geen ondernemer zijn als je geen KvK inschrijving hebt (had).
...
BD: Leuker kunnen we het niet maken, verwarrender wel.
Er is dan ook geen aparte regeling bedacht voor zonnepaneelhouders. Dat je als PV-houder als (BTW-) ondernemer gezien kutn worden - en daarom BTW kunt terugvragen - hebben we te danken aan een Oostenrijker die tot aan het Europees Hof geprocedeerd heeft om als (BTW-)ondernemer erkend te worden. Dat je daar dan ook de gewone procedure voor ondernemers voor moet volgen lijkt me niet meer dan logisch.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:50
Heb afgelopen week 2 panelen moeten verplaatsen naar het schuurdak ipv dakkapel ivm wind en max belasting.

Nu heb ik daar eem microomvormer en wat los spul voor moeten kopen dit kan ik gewoon voor dit kwartaal opvoeren toch ?

Ook wil ik volgende haar extra panelen leggen die kan ik ook opvoeren toch ? Wel extra forfair betalen ivm extra wp.

*ik heb (nog) geen vrijstelling aangevraagd voor de opgave elk kwartaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
T-MOB schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:20:
[...]

Nee, als je ontheffing hebt gekregen voor de BTW kun je dat niet meer terugvragen.
Dat klinkt als dat ik dit wel kan terugvragen wanneer ik nog alles moet opgeven bij de belastingdienst. Want ik moet nog overal de btw van terugvragen.

De dakdoorvoeren zijn verplaatst om zo ruimte te maken voor een pv paneel en niet zozeer voor de schaduw (maar wel een beetje natuurlijk :X )

[ Voor 16% gewijzigd door gekke-gerrit op 08-11-2017 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:13
Als je nog aangifte moet doen kun je waarschijnlijk in elk geval een deel terugkrijgen. Van kosten die je maakt voor je zonnepanelen kun je BTW terugvragen. Het verplaatsen van een dakdoorvoer om een paneel te kunnen plaatsen kun je daar wel onder scharen. Het wordt ingewikkeld omdat je tegelijk een nieuwe CV hebt laten plaatsen. Dat is een een niet-zakelijke uitgaven die je goed moet scheiden van de kosten van het verplaatsen. Als in die 325 ook nieuwe onderdelen (buiten kleinmateriaal) bevat die je tot het CV-systeem kunt rekenen dan zou ik die buiten de aangifte houden. Het mooiste voor jou zou zijn als je installateur 2 rekeningen kunt laten opstellen voor de verschillende activiteiten.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
T-MOB schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:06:
Als je nog aangifte moet doen kun je waarschijnlijk in elk geval een deel terugkrijgen. Van kosten die je maakt voor je zonnepanelen kun je BTW terugvragen. Het verplaatsen van een dakdoorvoer om een paneel te kunnen plaatsen kun je daar wel onder scharen. Het wordt ingewikkeld omdat je tegelijk een nieuwe CV hebt laten plaatsen. Dat is een een niet-zakelijke uitgaven die je goed moet scheiden van de kosten van het verplaatsen. Als in die 325 ook nieuwe onderdelen (buiten kleinmateriaal) bevat die je tot het CV-systeem kunt rekenen dan zou ik die buiten de aangifte houden. Het mooiste voor jou zou zijn als je installateur 2 rekeningen kunt laten opstellen voor de verschillende activiteiten.
goede tip, daar ga ik om vragen! bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb de kosten voor de ontluchtingspan (t.b.v. doorvoer kabels) en combipan (ter vervanging van pijpje t.b.v. schaduwvermindering) niet opgevoerd. Geen zin in discussie voor het kleine beetje BTW op materiaal. Vind het belangrijker dat ik de BTW over de aanschaf uit 2012 terug krijg :P Via een tussenpersoon is inmiddels aangifte gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oechie
  • Laatst online: 30-06 23:54
Mijn recente ervaring is dat de BTW over een in eind 2012 geplaatst PV-systeem niet meer terugvorderbaar is. Mijn aanmelding eind oktober als ondernemer ingaande 1-9-2012 is door de BD zonder pardon gewijzigd in 20 juni 2013 met toezending van de daarop toepasbare aangifteformulieren omzetbelasting (dus startend vanaf 20 juni 2013). Die latere ingangsdatum werd -heel "sneaky"- NIET op de bevestigingsbrief vermeld....na vijf telefoontjes werd mij dit tenslotte bevestigd en erbij gezegd dat dat NIET meer gewijzigd / vervroegd kon worden: ook een beroep hiertegen was niet mogelijk :( . Ondanks verwijzing in mijn aanvraag naar de gerechtelijke uitspraak ECLI:NL:GHSHE:2017:3075 daarover. 8)7
En inderdaad: mijn later ingediend BTW-terugvorderverzoek werd afgewezen: niet op het juiste aangifteformulier omzetbelasting (van 2012) ingediend ....!
Ben benieuwd of anderen ook deze negatieve BD-ervaring hebben. En wat nu te doen ?
Zoals b.v. Moderator Rukapul die ook BTW uit 2012 heeft teruggevraagd, maar dan via een tussenpersoon: is daarop al enige voortgang ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kunt bezwaar indienen (binnen 6 weken nadat een besluit genomen is), als je dat niet doet, verspeel je alle rechten. Daarna kun je het voor de rechter uitvechten als ze niet in je voordeel beslissen. Het pad in bestuursrecht is: besluit -> bezwaarschrift -> rechtszaak -> hoger beroep.

Als er geen besluit is waarop de beslissing van de Belastingdienst staat t.a.v. de ingangsdatum, dan kun je de Belastingdienst verzoeken die beslissing schriftelijk aan je mede te delen. Vervolgens kun je daartegen bezwaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
oechie schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:02:
Zoals b.v. Moderator Rukapul die ook BTW uit 2012 heeft teruggevraagd, maar dan via een tussenpersoon: is daarop al enige voortgang ?
Het enige wat ik weet is dat er een (papieren) aangifte is gedaan en dat de belastingdienst logingegevens heeft verstrekt. Ik wacht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Als ik het goed begrijp kun je de BTW op je zonnepaneel aankopen terugvragen, en vervolgens ontheffing vragen van het doen van aangifte?
Als je niet die ontheffing doet, dan moet je dus uiteraard de BTW op blijven geven, waarbij je dat forfait bedrag aanhoudt toch?

Mijn situatie is dat ik al ZZP-er ben, maar daar niks mee doe (dus geen omzet dit jaar). Heb dus een BTW nummer (en KvK) waarbij ik erover nadenk om deze te stoppen.
Ik hoef trouwens maar 1 keer per jaar BTW aangifte te doen ipv om de 3 maanden.

Volgens mij kan ik nu op de zonnepaneel aankopen de BTW terugvragen en dan volgend jaar het BTW nummer de nek omdraaien? Dan moet ik dus de ontheffing aanvragen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@!null

Dat kan in principe. Eerst BTW terugvragen en per volgende periode (kwartaal) ontheffing van BTW aangifte aanvragen. De Belastingdienst heeft een speciaal zonnepanelenformulier, dat kan worden ingevuld. De Belastingdienst vraagt je telefonisch contact op te nemen als je al BTW aangiften doet voor andere activiteiten.

Er moet 5 jaar zitten tussen het verkrijgen van BTW aangifteontheffingen. De Belastingdienst zou opnieuw kunnen eisen dat je een forfaitair bedrag voor pv betaald wanneer je geen BTW aangifteontheffing meer hebt.

Als je een partner hebt die geen ondernemer is, kan die de energierekening betalen en het pv-bedrijfje beginnen. Dat is misschien de beste weg als de partner zeker geen plannen heeft voor ondernemerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-PaiN
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 13:36
Een vraag waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden:

In 2015 heb ik panelen aangeschaft, BTW teruggekregen en ontheffing aangevraagd.

Sindsdien ben ik echter verhuist, oude panelen met het huis mee verkocht, en heb ik op mijn nieuwe huis inmiddels sinds eergisteren panelen liggen.

Hoe kan ik hierover de BTW terugkrijgen?
Kan ik ontheffing zelf opzeggen en alsnog aangifte doen?
Kan ik (klinkt dom, maar ik heb weinig kennis van deze materie :F ) simpelweg een nieuw BTW nummer aanvragen dan wel een nieuw Opgave zonnepaneelhouders formulier invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
oechie schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:02:
Mijn recente ervaring is dat de BTW over een in eind 2012 geplaatst PV-systeem niet meer terugvorderbaar is. Mijn aanmelding eind oktober als ondernemer ingaande 1-9-2012 is door de BD zonder pardon gewijzigd in 20 juni 2013 met toezending van de daarop toepasbare aangifteformulieren omzetbelasting (dus startend vanaf 20 juni 2013). Die latere ingangsdatum werd -heel "sneaky"- NIET op de bevestigingsbrief vermeld....na vijf telefoontjes werd mij dit tenslotte bevestigd en erbij gezegd dat dat NIET meer gewijzigd / vervroegd kon worden: ook een beroep hiertegen was niet mogelijk :( . Ondanks verwijzing in mijn aanvraag naar de gerechtelijke uitspraak ECLI:NL:GHSHE:2017:3075 daarover. 8)7
En inderdaad: mijn later ingediend BTW-terugvorderverzoek werd afgewezen: niet op het juiste aangifteformulier omzetbelasting (van 2012) ingediend ....!
Ben benieuwd of anderen ook deze negatieve BD-ervaring hebben. En wat nu te doen ?
Ook ik heb inmiddels een Beschikking ontvangen over het tijdvak 1 januari t/m 21 december 2013 met afwijzing van de teruggave van BTW.
Argumentatie van de BD: "een verzoek om teruggaaf moet binnen een maand na afloop van het kwartaal waarin de BTW in rekening werd gebracht zijn ingediend". Mijn verzoek is dus "niet tijdig ingediend en daarom niet ontvankelijk".
Hoewel ik verwezen had naar de uitspraak ECLI:NL:GHSHE:2017:1876 werd daar niet op ingegaan. Ook werd niet afgewezen omdat niet het juiste aangifteformulier was gebruikt. Ik had een copietje gemaakt van het formulier van 2013 en daar 2012 van gemaakt.

Nu wil ik in beroep hiertegen gaan. Nog ideeën hierover? Heeft bellen zin? Of gewoon opnieuw verwijzen naar uitspraak ECLI:NL:GHSHE:2017:1876?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

E-PaiN schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:23:
Een vraag waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden:

In 2015 heb ik panelen aangeschaft, BTW teruggekregen en ontheffing aangevraagd.

Sindsdien ben ik echter verhuist, oude panelen met het huis mee verkocht, en heb ik op mijn nieuwe huis inmiddels sinds eergisteren panelen liggen.

Hoe kan ik hierover de BTW terugkrijgen?
Kan ik ontheffing zelf opzeggen en alsnog aangifte doen?
Kan ik (klinkt dom, maar ik heb weinig kennis van deze materie :F ) simpelweg een nieuw BTW nummer aanvragen dan wel een nieuw Opgave zonnepaneelhouders formulier invullen?
Korte antwoord is ja.

Echter zou ik dat niet doen want dan ben je vervolgens weer verplicht voor 5 jaar omzet belasting op te voeren voor je weer een ontheffing aan kan vragen.

Wat je moet doen is een brief sturen naar de belastingdienst den haag (ja den haag ja geen idee waarom maar goed)

Belastingdienst kantoor Den Haag
Postbus 30206
2500 GE Den Haag

<plaats>, <datum>

<jou adres>

Onderwerp: Verzoek om terugbetaling BTW (met behoud van ontheffing van administratieve verplichtingen)

Btw-nummer: <xxxx> /BSN-nummer: <xxxx>

Geachte heer/mevrouw,
Sinds <datum> sta ik bij uw belastingkantoor geregistreerd als ondernemer voor de BTW, in
verband met het plaatsen van zonnepanelen. Inmiddels heb ik ontheffing van
administratieve verplichtingen verkregen voor de huidige zonnepanelen.
<blabla stukje over verkoop huis en nieuwe installatie>, hierbij het
verzoek om terugbetaling van BTW. Omdat het geheel aan jaarlijkse aan BTW nooit hoger
zal zijn dan € 1.345,-, verzoek ik u om de ontheffing van de administratieve verplichtingen
ongewijzigd te laten.
Ter onderbouwing heb ik de btw-aangiftes van de afgelopen (aantal) jaar toegevoegd.
En vat ik hieronder de wattage samen:
 Datum plaatsing (xxxx ) zonnepanelen <jaar> -<x> zonnepanelen, ? wattpiek  € BTW
bedrag teruggekregen
 Datum plaatsing nieuwe ( ) zonnepanelen 2017 - <x> zonnepanelen, ? wattpiek  € BTW
bedrag terug te vorderen
Graag verneem ik van u.
Met vriendelijke groet,

<Naam en telefoonnummer>

Vervolgens weken wachten en dan krijg je een brief en de knaken.. Je kan er af en toe nog even over bellen als je ongeduldig bent.. maar vaak duurt het even om uit te zoeken voor die persoon aan de telefoon omdat dit geen standaard modus operandi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
jaari schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:58:
[...]

Ook ik heb inmiddels een Beschikking ontvangen over het tijdvak 1 januari t/m 21 december 2013 met afwijzing van de teruggave van BTW.
Argumentatie van de BD: "een verzoek om teruggaaf moet binnen een maand na afloop van het kwartaal waarin de BTW in rekening werd gebracht zijn ingediend". Mijn verzoek is dus "niet tijdig ingediend en daarom niet ontvankelijk".
Hoewel ik verwezen had naar de uitspraak ECLI:NL:GHSHE:2017:1876 werd daar niet op ingegaan. Ook werd niet afgewezen omdat niet het juiste aangifteformulier was gebruikt. Ik had een copietje gemaakt van het formulier van 2013 en daar 2012 van gemaakt.

Nu wil ik in beroep hiertegen gaan. Nog ideeën hierover? Heeft bellen zin? Of gewoon opnieuw verwijzen naar uitspraak ECLI:NL:GHSHE:2017:1876?
De argumentatie is volgens mij (ik ben geen jurist) niet correct volgens de uitspraak waar je naar verwijst. Als de Belastingdienst hierbij blijft zullen ze een rechtszaak mogelijk verliezen, maar ik vermoed dat ze de reden zullen aanpassen.

Nu kun je een bezwaarschrift (binnen 6 weken na een besluit) indienen. Het kan zin hebben eerst te bellen met de Belastingtelefoon en de kwestie te bespreken. Dat gesprek mag je opnemen zonder dat aan te geven omdat je zelf deelneemt aan het gesprek. Het is zaak alle communicatie zorgvuldig met datum vast te leggen. Vraag aan het einde van het gesprek ook waar je naar toe mag mailen voor bevestiging van gedane uitspraken. Zulke contacten kunnen waardevol zijn.

In het bezwaarschrift kun je aangeven dat je gehoord wil worden voor de behandeling van het bezwaarschrift. Dan is men min of meer verplicht je aan te horen en dat vind men soms lastig. Sommige bestuursorganisaties gebruiken dat om aanvullend materiaal te verzamelen voor de rechtbank, dus je moet wel sterk in je schoenen staan en geen antwoord geven als het je zaak niet ten goede komt en je niet laten beinvloeden door wat de andere partij zegt. Gehoord worden kan in een hoorzitting, tegenwoordig gebeurt het ook telefonisch.

Als ze het bezwaarschrift om dezelfde reden afwijzen als de beschikking kan je naar de rechtbank (bestuursrecht).

Sinds 2012 moet (verplicht) een correctie op BTW aangifte met terugwerkende kracht tot 5 jaar worden opgegeven. In zulke gevallen gaat het om een bestaande erkende ondernemer voor de BTW die al eerder aangiften heeft gedaan en deze wil corrigeren. Onder de € 1000 kan in een volgende periode een correctie worden gemaakt. Anders werkt het met een suppletieaangifte.

In verband met het aflopen van de 5 jaarsperiode, kun je insturen ruim voor 31 december 2017 (datum dat het bij de Belastingdienst aanwezig moet zijn). Ga ook eens na of je dan alsnog forfaitaangifte moet doen elk kwartaal over de afgelopen 5 jaar, dat kan een valkuil zijn als je niet met terugwerkende kracht BTW aangiftevrijstelling kan aanvragen. Dat kan men misschien bij de Belastingtelefoon vertellen. Ik zou om bevestiging van een specialist vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-PaiN
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 13:36
Top dankjewel, ga ik vanavond direct opsturen! :o _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
vandaag dit bezwaar op de post gedaan:

Betreft: bezwaar tegen beschikking
Aanslagnr xxxx

Mijne heren,

Ik heb op 26 oktober 2017 een verzoek tot teruggaaf van btw i.v.m. de aanschaf van zonnepanelen ingediend. Het verzoek heeft betrekking op het 3e kwartaal van 2012.

Dit verzoek heeft U niet ontvankelijk verklaard omdat het tijdvak waarop dit verzoek betrekking heeft onherroepelijk is komen vast te staan vóór de dag waarop het arrest door het Europese Hof van Justitie is gewezen.

In het verzoek heb ik echter verwezen naar een uitspraak van het gerechtshof te ’s-Hertogenbosch ECLI:NL:GHSHE:2017:1876. In deze uitspraak staat onder paragraaf 4.3

´(….) Het standpunt van de Inspecteur dat aan het Fuchs-arrest geen terugwerkende kracht toekomt, is onjuist. Volgens vaste jurisprudentie van het HvJ verklaart en preciseert de uitlegging die het HvJ krachtens de hem bij artikel 267 VWEU verleende bevoegdheid aan een voorschrift van Unierecht geeft wanneer daaraan behoefte bestaat, de betekenis en strekking van dat voorschrift zoals het sedert het tijdstip van zijn inwerkingtreding moet of had moeten worden verstaan en toegepast. Hieruit volgt, dat het aldus uitgelegde voorschrift door de rechter ook kan en moet worden toegepast op rechtsbetrekkingen die zijn ontstaan en tot stand gekomen vóór het arrest waarbij op het verzoek om uitlegging is beslist, indien voor het overige is voldaan aan de voorwaarden waaronder een geschil over de toepassing van dat voorschrift voor de bevoegde rechter kan worden gebracht (….) ‘

In uw beschikking van 1 december 2017 gaat U niet in op deze uitspraak.

Ik verzoek U dan ook, om mijn verzoek tot teruggave van btw over de periode van het 3e kwartaal 2012 opnieuw te beoordelen tegen het licht van ECLI:NL:GHSHE:2017:1876.

Hoogachtend,

Jaari

De forfait bedragen staan ook in de oorspronkelijke aangifte dus ik ben niet bang dat daar onduidelijkheid over ontstaat.
Maar eens afwachten hoe ze hierop reageren. :)

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

E-PaiN schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:26:
[...]

Top dankjewel, ga ik vanavond direct opsturen! :o _/-\o_
graag gedaan.

Hou er rekening mee dat het wel even duurt voordat je reactie hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
jaari schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:44:
Maar eens afwachten hoe ze hierop reageren. :)
Ik heb een idee :P

Onderstaande kreeg ik afgelopen week van de belastingdienst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jK3E4FatHjg2tt1eGZjKRfI7/full.jpg
Tussenpersoon gaf aan dat na een uitspraak door de Hoge Raad er naar vervolgstappen gekeken kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Rukapul schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 08:30:
[...]

Ik heb een idee :P

Onderstaande kreeg ik afgelopen week van de belastingdienst:
[afbeelding]
Tussenpersoon gaf aan dat na een uitspraak door de Hoge Raad er naar vervolgstappen gekeken kan worden.
Dat is tenminste een antwoord waar je wat mee kunt. Hoewel je nog steeds in de gaten moet houden wanneer die uitspraak is.
Ik wilde nog in 2017 mijn vinger opsteken bij de BD omdat anders vijf jaar om is en dat is over het algemeen de verjaringstermijn.
Er wordt trouwens ook naar een ander vonnis verwezen, eens even lezen waar dat over gaat. Ben geen jurist dus dit is geen dagelijkse kost. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 18:55
In plaats van:

- KvK nummer aanvragen

Ook ik heb zonnepanelen laten plaatsen en wel in augustus. Netjes alles gedaan zoals ook hierboven staat beschreven en gisteren netjes de BTW terug mogen ontvangen. Dus ben ik aan beland bij de laatste stap. Waar ik echter nergens informatie over vind, in geen een van de verschillende lijsten en stappen plannen, is 'wat erna'.

Ik begrijp dat (als er een formulier in de digitale omgeving zit) je optioneel een 0 euro declaratie moet doen, waar de belastingdienst niet op zit te wachten, maar sturen ze dit nu optioneel continue?

Maar nu dan, waneer meld je je af als ondernemer? Of moet je je elk jaar opnieuw aanmelden? En zo nee, hoe meld je je af.

Nu de BTW binnen is, ben ik er klaar mee toch? Of moeten er toch nog stappen worden ondernomen (afmelden e.d.) die ik nergens duidelijk zie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@oliveroms
Moet je geen verzoek tot ontheffing indienen?
https://www.belastingdien...ek_om_ontheffing_indienen

*AUijtdehaag heeft nooit btw teruggevraagd, dus weet het niet zeker.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Rukapul
Ga niet die uitspraak afwachten tot je bezwaar indient, maar dien nu binnen de gestelde termijn bezwaar in tegen de beslissing van niet ontvankelijk, daarin zet je dat je je bezwaar verder toe zal lichten als er een uitspraak is van het cassatie dat de belastingdienst heeft aangespannen, doe je dit niet dan slaan ze je dan om de oren dat je te laat bent met bezwaar. Leg dit voor aan je tussenpersoon

@oliveroms
Je moet ontheffing aanvragen voor verdere aangiftes, zoals hierboven vermeld door @AUijtdehaag maar niet afmelden als ondernemer.

[ Voor 14% gewijzigd door klump4u op 16-12-2017 10:43 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urza-
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 13:30
Ik wil in het voorjaar zelf zonnepanelen plaatsen, en ik ben daartoe al beetje bij beetje mijn installatie bij elkaar aan het sprokkelen.
Hoe zit dat met btw terugvragen, kan ik beter alle onderdelen dit jaar bestellen? Of maakt het niet uit als ik dat over 2017 en 2018 verdeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Iemand ervaring met het terugvragen van de btw van een tweede set zonnepanelen terwijl je al ontheffing hebt sinds 2014?

Of is het simpeler/verstandiger om gewoon een nieuwe onderneming op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@GioStyle
Of is het simpeler/verstandiger om gewoon een nieuwe onderneming op te starten?
Onder je eigen naam kan dat niet, want het bedrijf dat ben jij en andersom. Onder de naam van je partner kan het theoretisch wel, maar dan moet dat wel degene zijn die de elektriciteitsrekening betaalt. Dat kun je doen als de partner geen bedrijf heeft of van plan is te beginnen.

Je kunt verzoeken opnieuw BTW aangifte te mogen doen, maar dan mag je de komende 5 jaar niet opnieuw ontheffing aanvragen. Dan draag je al die tijd forfait af.

@Urza-
Fiscaal het handigste is om alles in een kwartaal te bestellen, maar in principe kan je al wel onderdelen eerder bestellen, want dat kan ook bij het opstarten van een normaal bedrijf. De factuurdatum telt. Je moet wel het forfait afdragen.

Het handigste zou zijn als over alles in kwartaal 4 van 2017 een factuur hebt zodat je per 1-1-2018 ontheffing van BTW-aangifte kan aanvragen. Zodoende is de kans het kleinst dat er iets misgaat. Je doet aangifte uiterlijk 31 januari 2018 over het laatste kwartaal van 2017.
Als dit in de praktijk moeilijk haalbaar is, dan kun je het beter niet doen. Het mogelijke nadeel is dat men pas ontheffing toekent per 1-1-2019 zoals gebruikelijk bij een normaal bedrijf. Volgens verhalen hier gebeurt het bij pv aangiften ook wel per kwartaal. Het hangt af van hoe de vlag er bij de Belastingdienst bij hangt op moment van behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 22:59

Yucon

*broem*

Hoe zit dat eigenlijk met het feit dat de energierekening op dezelfde naam moet staan als de naam op de factuur van de panelen? Valt een energiefactuur op naam van mw. TijnOnlijn en de factuur op mijn naam ook binnen die eis? we zijn getrouwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Een waarschuwing vooraf: iedereen die beroep wil doen op de uitspraken moet dat in principe doen voor het einde van de 5 jaarstermijn, voor het 4e kwartaal 2012 is dat ruim voor 31 december 2017. Er is tijd nodig voor bezorging en geldig is de datum van ontvangst.
Dit gaat o.a. over een uitspraak van de Hoge Raad op 15 december 2017.

Bedoeld wordt waarschijnlijk uitspraak ECLI:NL:HR:2017:3127 van de Hoge Raad op 15 december 2017.
Dit is in cassatie op ECLI:NL:GHAMS:2015:4966.

Een andere rechtszaak is de op dit forum genoemde ECLI:NL:GHSHE:2017:3075.

Nog een paar links met interpretaties van commerciële tussenpersonen:

https://www.btwterugvragenzonnepanelen.nl/

http://btwjurisprudentie....ondernemers-zonnepanelen/

Mijn eigen interpretatie (als leek, ik ben geen jurist) van de uitspraak is dat er geen termijn gekoppeld is aan indiening van BTW aangifte, maar wel dat de aangifte over het juiste tijdvak moet worden ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:43:
Hoe zit dat eigenlijk met het feit dat de energierekening op dezelfde naam moet staan als de naam op de factuur van de panelen? Valt een energiefactuur op naam van mw. TijnOnlijn en de factuur op mijn naam ook binnen die eis? we zijn getrouwd
Het BTW nummer is gebaseerd op je persoonlijke burger service nummer. Dat is de crux, want het gaat om het verkrijgen van een ander BTW-nummer gekoppeld aan een andere fiscale "eenheid" als een van de partners al ondernemer is. Als geen van beiden ondernemer is of wil worden buiten pv, is het op naam staan van minder belang.

Het is mijns inziens logisch dat de pv ondernemer degene is die de opgewekte stroom verkoopt aan het energiebedrijf. Ik denk niet dat ze het zonder aanleiding gaan controleren. Als men vraagt om een energierekening op te sturen, dan kunnen theoretisch problemen ontstaan. Het risico op problemen is laag omdat BTW aangiften forfaitair worden bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilvee
klump4u schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:39:
@oliveroms
Je moet ontheffing aanvragen voor verdere aangiftes, zoals hierboven vermeld door @AUijtdehaag maar niet afmelden als ondernemer.
Op Bladzijde 2 van het formulier "Opgaaf Zonnepaneelhouders" van de Belastingdienst staat/stond:

3. Ontheffing administratieve verplichtingen:
Wilt u vanaf volgend jaar
ontheffing van administratieve
verplichtingen?

Daar kun je Ja of Nee aankruisen.

Als je daar "Ja" had aangekruist, ben je na de initiële opgave aan het einde van het kwartaal klaar.
Ben je dat vergeten, of heb je "Nee" aangekruist, dan ben je verplicht elk volgend kwartaal aangifte te doen, op straffe van een boete.
Als ik het goed begrepen heb, krijg je automatisch bericht wanneer er een (elektronisch-) aangifteformulier voor je klaar staat. Dan kun je inloggen bij de BD met de User-id en Password die je gekregen hebt en het formulier invullen.
Komt er na die eerste keer aan het eind van het volgende kwartaal geen bericht meer voor het doen van een aangifte, heb je kennelijk ontheffing en ben je klaar.
Komt die er wél, dan heb je géén ontheffing en moet je aangifte doen.
Vul dan gewoon overal 0 (nul) in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Van ontheffing van BTW-aangifte krijg je in principe altijd bericht. Als je dat niet hebt gehad is er iets niet goed gegaan. De Belastingdienst kan ook uit eigen beweging ontheffing toepassen.

Als je geen ontheffing hebt moet je forfaitaire bedragen opgeven. Het hele jaar nul invullen mag dus in principe niet en dat kan je op een boete komen te staan. Sommigen kregen 5000 euro boete een paar jaar geleden. Dat is spierballenvertoon, maar het geeft wel aan dat je er niet in moet vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Dat bericht kwam bij mij een stuk later als het kwartaal waarin opeens geen aangifte voor mij klaarstond.

Omdat ik de installatie sindsdien nog heb uitgebreid (in hetzelfde jaar) kan ik dat nu alleen opgeven door een correctie BTW verzoek op dat kwartaal in te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissSunshine
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-07 22:21

MissSunshine

2915Wp

Ik zit er aan te denken om n.a.v. het bericht van de VEH om BTW terug te vragen.
Ik heb echter ook in 2012 deze subsidie ontvangen (650,00) .https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2012/06/08/15-subsidie-voor-zonnepanelen-vanaf-2-juli-2012.
Misschien ben ik te gretig, maar qua tvt zou het natuurlijk heel interessant zijn als ik ook nog de BTW kan terugvorderen.
Wat denken jullie, zou dat kunnen? De ontvangen subsidie was voor particulieren, terwijl je nu dan aanspraak zou maken op BTW teruggave als ondernemer...

11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 18:55
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:31:
@oliveroms
Moet je geen verzoek tot ontheffing indienen?
https://www.belastingdien...ek_om_ontheffing_indienen

*AUijtdehaag heeft nooit btw teruggevraagd, dus weet het niet zeker.
Goed, dus ik veroek die ontheffing (hebben we ergens voorbeelden van? Er staat op die brief niets anders dan 'je stuurt een brief' dus zullen er vast en tal van voorbeeldbrieven zijn?

Deze laatste stap is mij nogal erg onduidelijk.

Waarom wordt het ondernemerschap dan niet stop gezet?

Iig tot zoverre bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oliveroms schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:36:
[...]
Waarom wordt het ondernemerschap dan niet stop gezet?
Zodat ze naderhand je kunnen belasten met zonnestroom uit je eigen moestuintje 8)
(ik zei al, ik heb me nooit aangemeld als ondernemer voor de BTW)

Maar misschien weet @mrmrmr wel een voorbeeld (brief)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-12-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Eerst aanmelden en daarna meteen weer afmelden als ondernemer. Dat is de te volgen procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sunnybird schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:43:
Eerst aanmelden en daarna meteen weer afmelden als ondernemer. Dat is de te volgen procedure.
Vrijstelling vragen is geen afmelden als ondernemer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MissSunshine
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-07 22:21

MissSunshine

2915Wp

Link naar de pagina van VEH met stappenplan en voorbeeldbrief: https://www.eigenhuis.nl/...13-vraag-alsnog-btw-terug

11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:36

thido

Tilburg

Ik heb BTW terug gevraagd (en gekregen) van een set zonnepanelen op onze vorige woning in 2015.
We zijn vorig jaar verhuisd en daarmee heb ik de "onderneming" stop gezet bij de belasting dienst.
Op die woning had ik in 2012 ook een set gelegd, hiervoor destijds wel subsidie gekregen.
Zal ik eens een poging wagen om met een creatieve brief proberen ook daarvan nog de BTW nog terug te krijgen? Op zich wel grappig als het zou kunnen maar wellicht veel moeite...

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• WouterG
  • Laatst online: 23:32

WouterG

Dit is geen ondertitel

MissSunshine schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:25:
Ik zit er aan te denken om n.a.v. het bericht van de VEH om BTW terug te vragen.
Ik heb echter ook in 2012 deze subsidie ontvangen (650,00) .https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2012/06/08/15-subsidie-voor-zonnepanelen-vanaf-2-juli-2012.
Misschien ben ik te gretig, maar qua tvt zou het natuurlijk heel interessant zijn als ik ook nog de BTW kan terugvorderen.
Wat denken jullie, zou dat kunnen? De ontvangen subsidie was voor particulieren, terwijl je nu dan aanspraak zou maken op BTW teruggave als ondernemer...
Ik zit in een vergelijkbare situatie, ook subsidie gehad en nu dus de mogelijkheid (of niet) om BTW terug te vragen. Ik twijfel nog of ik een poging moet doen.

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Ik heb hem ingevuld, morgen even aangetekend versturen.
Bedankt voor de link😃

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:45
Interssante situatie voor mij. Offerte van 21-12-2012 die ik via mail heb bevestigd op 28-12-2012. Hierin ook de afspraak gemaakt voor extra werkzaamheden waardoor er 200 euro bij het factuur bedrag van de offerte opkwam. Echter geen nieuwe factuur gekregen (wel dus de bevestigingsmail voor de offerte nog). Feitelijke installatie was begin maart 2013

Mijn vragen: ik neem aan dat ik de bevesting datum van 28-12 moet hanteren. Is het een issue dat er geen def factuur ligt maar de offerte via mail is bevestigd? en hoe dit aan te leveren? Ook staat in de offerte het bedrag van 9000 euro inclusief btw en geen opsplitsing.

Feitelijk klopt dus alles maar aanlevering is een issue. Wat zijn jullie gedachtes hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@MissSunshine, @WouterG
De subsidie staat los van BTW teruggave. Je mocht dus zowel subsidie ontvangen en BTW terugvragen. Op het moment van aanvragen van subsidie wist je waarschijnlijk ook niet dat de mogelijk van BTW terugvragen zich zou aandienen, voel je hierover niet schuldig. Het recht op BTW teruggaaf is in 2013 ontstaan naar aanleiding van Europese rechtspraak (Fuchs arrest 20 juni 2013).

@xxxMaverick
Voor de BTW aangifte is de factuurdatum van belang, als de factuur niet is ontvangen of onvolledig is, dan kun je alsnog om een factuur met BTW vragen. Die factuur moet je bij een eventuele controle kunnen tonen.

Als de verkoper zwart heeft geleverd krijg je meestal geen factuur met BTW. Dan kun je ook niets terugvragen.

De verkoper moet BTW afdragen op de factuurdatum, ook als hij zelf nog niets heeft ontvangen van de koper, daarom krijg je bij veel bedrijven pas een factuur rondom leveringsdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
mrmrmr schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 01:10:
@MissSunshine, @WouterG
De subsidie staat los van BTW teruggave. Je mocht dus zowel subsidie ontvangen en BTW terugvragen. Op het moment van aanvragen van subsidie wist je waarschijnlijk ook niet dat de mogelijk van BTW terugvragen zich zou aandienen, voel je hierover niet schuldig. Het recht op BTW teruggaaf is in 2013 ontstaan naar aanleiding van Europese rechtspraak (Fuchs arrest 20 juni 2013).

@xxxMaverick
Voor de BTW aangifte is de factuurdatum van belang, als de factuur niet is ontvangen of onvolledig is, dan kun je alsnog om een factuur met BTW vragen. Die factuur moet je bij een eventuele controle kunnen tonen.

Als de verkoper zwart heeft geleverd krijg je meestal geen factuur met BTW. Dan kun je ook niets terugvragen.

De verkoper moet BTW afdragen op de factuurdatum, ook als hij zelf nog niets heeft ontvangen van de koper, daarom krijg je bij veel bedrijven pas een factuur rondom leveringsdatum.
Dank voor antwoord. Top! Ik heb nooit een def factuur gehad, ik zal eens gaan informeren of ik die alsnog kan krijgen van het bedrijf. Desnoods met betaling van een uurtarief. Kan rendabel zijn als ik het zo lees.....

/edit gelukt!

In het stappenplan van eigen huis staat niets over een kvk inschrijving bv. Is het echt zo makkelijk als dit plan volgen? met een aankoop bedrag van 8600 euro en 21% lijkt dit een mooie deal

[ Voor 7% gewijzigd door xxxMaverick op 22-12-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:38:
[...]

Zodat ze naderhand je kunnen belasten met zonnestroom uit je eigen moestuintje 8)
Zou dat ook niet gaan gebeuren zonder dat je de btw terug hebt gevraagd? :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Nog een vraagje want er is me iets onduidelijk In eerste instantie leek het simpel: registeren volgens stappenplan, btw incasseren en vrijstelling aanvragen. Enige werk? Eerst jaar btw opgave doen bij belasting dienst.

Nu lijk op onderstaande link te lezen dat je facturen moet gaan opstellen voor de geleverde stroom? met je btw nummer? dan voelt het al iets meer als gedoe en als werk

https://www.eigenhuis.nl/...aren/btw-bij-zonnepanelen

Daarnaast ben ik erg nieuwsgierig: Blijf ik nu onbeperkt ondernemer bij de belastingdienst? of kan ik dit op een gegeven moment stopzetten? wat zijn de gevolgen hiervan

Maw: iemand ervaring met het traject na het volgen van het stappenplan van eigen huis op de link hieronder?

https://www.eigenhuis.nl/...ff0f003b89c6.pdf?sfvrsn=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedy-Andre schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:22:
[...]

Zou dat dat ook niet gaan gebeuren zonder dat je de btw terug hebt gevraagd? :9
Ben geen btw ondernemer, maar gewoon consument, dus denk het niet.
(tegen die tijd hangt hier een batterijtje, en heb een buffervat van 450 ltr die warmgestookt mag worden door de WP. Salderen achter de meter.)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2017 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@xxxMaverick
Een KvK inschrijving is niet nodig. Voor de Belastingdienst ben je met name ondernemer voor de BTW.

De Belastingdienst ziet iedere particuliere pv bezitter als ondernemer voor de BTW. Je bent standaard vrijgesteld van BTW aangifte als je niets doet. Als je wel BTW terugvraagt volgens de regels, dan ontvang je die terug. Daarna kun je vrijstelling aanvragen.

Als je binnen enkele jaren besluit een volwaardig eigen bedrijf te starten, dan moet je formeel de forfaitaire BTW aangiftes over pv opbrengsten doen. Als je zoals @AUijtdehaag zegt, niet teruglevert (je opgewekte energie zelf opslaat of verbruikt), dan kun je beargumenteren dat er geen BTW wordt ontvangen.

Het is theoretisch mogelijk dat men opwekking gaat belasten op de een of andere manier met fictieve rendementen. Vergelijk met huurwaardeforfait voor eigenwoningbezitters. Eigenwoningbezitters moeten over een fictief rendement van hun huis belasting betalen. Als ze zoiets doen bij pv dan schiet de regering volgens mij in de eigen voet, want pv gebruik moet worden bevorderd om de milieudoelstellingen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
mrmrmr schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:47:
@xxxMaverick
Een KvK inschrijving is niet nodig. Voor de Belastingdienst ben je met name ondernemer voor de BTW.

De Belastingdienst ziet iedere particuliere pv bezitter als ondernemer voor de BTW. Je bent standaard vrijgesteld van BTW aangifte als je niets doet. Als je wel BTW terugvraagt volgens de regels, dan ontvang je die terug. Daarna kun je vrijstelling aanvragen.

Als je binnen enkele jaren besluit een volwaardig eigen bedrijf te starten, dan moet je formeel de forfaitaire BTW aangiftes over pv opbrengsten doen. Als je zoals @AUijtdehaag zegt, niet teruglevert (je opgewekte energie zelf opslaat of verbruikt), dan kun je beargumenteren dat er geen BTW wordt ontvangen.

Het is theoretisch mogelijk dat men opwekking gaat belasten op de een of andere manier met fictieve rendementen. Vergelijk met huurwaardeforfait voor eigenwoningbezitters. Eigenwoningbezitters moeten over een fictief rendement van hun huis belasting betalen. Als ze zoiets doen bij pv dan schiet de regering volgens mij in de eigen voet, want pv gebruik moet worden bevorderd om de milieudoelstellingen te halen.
Dank voor info . Brieven zijn de deur uit. Toch leuk zo een 1700 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
N.a.v. het nieuws deze week dat je ook BTW mag terugvragen van installatie aangeschaft vanaf 1-1-2012, wil ik ook graag deze mogelijkheid onderzoeken.
Factuurdatum van mijn installatie is 28-12-2012.

Onduidelijkheid voor mij is wat de consequenties zijn. Sinds juni 2015 ben ik nl. zp-er (eenmanszaak) en draag iedere maand kwartaal BTW af.
Ik heb begrepen dat ik bij de BTW-aangifte ook BTW moet afdragen over de elektriciteit die ik zelf heb opgewekt. Op lange termijn is het dus niet rendabel. Nu zijn we al geruime tijd aan het zoeken naar een andere woning en we verwachten komend jaar toch wel te verhuizen. De zonnepanelen zullen vrijwel zeker blijven liggen op het dak van de huidige woning.

Het huidige energiecontract (sinds april dit jaar) heb ik (rekeninghoudend met een volgende woning waarop zeker ook zonnepanelen zullen komen) op naam van m'n vrouw afgesloten.

Ik ga proberen volgende week m'n boekhouder hierover te benaderen. Daarnaast wil ik de vragen ook al bij de belastingdienst neerleggen.
Concreet heb ik de volgende vragen:
- Kan ik nog BTW terugvragen?
- Moet ik over de jaren dat ik een eenmanszaak heb (2015) BTW over opgewekte energie afdragen?
- Mag ik zelf kiezen tussen een forfaitair bedrag of de daadwerkelijke verschuldigde BTW over de hoeveelheid opgewekte energie?
- Het huidige contract met de energieleverancier staat op naam van m'n vrouw. Welke consequenties heeft dat?

Als hier iemand iets zinnigs op kan zeggen, graag! Sowieso zal ik na contact met m'n boekhouder e/o de belastingdienst de uitkomsten hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:14

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Ik heb een vraag voor mijn aanvraag ik heb zonnepanelen gelegt in maart 2013.
Weet iemand hoe de zonnepanelen BTW terug aanvraag moet invullen als je zoals ik 12000 Wp op het dak heb liggen.
Men kan het forfait in vullen, maar dat is aangegeven tot 10000 Wp in de aanvraag, hoe bereken je dan het forfait.
Ik ben door de aanvraag ook nog terug leverancier, waarmee moet je dan nog meer rekening houden.
De zonnepanelen zijn privé gebruik ik ben geen ondernemer

[ Voor 27% gewijzigd door kanaaldijk op 23-12-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gisteren kontakt gehad met de belastingdienst ivm panelen uit 2012.
advies is om eerst een brief te schrijven voor 29-12 aan de belastingen
met verzoek tot teruggaaf maar wel duidelijk aangeven dat je de vrijstelling in stand wil houden voor de ondernemersaangifte anders moet je 5jr lang wel ieder kwartaal aangifte van 0 euro doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@kanaaldijk

Je kunt het beste de Belastingtelefoon bellen en vragen wat er gebeurt bij een 12.000 Wp installatie. Er is een kans dat je de forfaits niet kunt toepassen vanwege >10.000 Wattpiek.

@Cranberry

Je kunt in ieder geval BTW terugvragen, of je het krijgt is nog niet bekend. Maar ik zou tevoren zeker proberen duidelijk te krijgen wat het effect is in jouw situatie.

Of je forfaits mag toepassen is de vraag omdat je al ondernemer bent (je mag geen BTW in rekening brengen bij forfaits). Of je de BTW moet afdragen van de energierekening is ook de vraag. Daarover kun je het best contact opnemen met de Belastingdienst, dat vragen ze ook. Omdat het je potentieel aardig wat kan kosten is het misschien het beste iemand anders te laten bellen, of althans niet te laten merken wie je bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:38:
[...]

Ben geen btw ondernemer, maar gewoon consument, dus denk het niet.
(tegen die tijd hangt hier een batterijtje, en heb een buffervat van 450 ltr die warmgestookt mag worden door de WP. Salderen achter de meter.)
Ik heb een beetje zitten rekenen, die btw gaat volgens mij over de kale kWh prijs.
Vorige nota was dat rond €86, incl. btw (1653kWh) en daar de btw van is €18,-
Door de uitbreiding naar 5050Wp (4000kWh/jaar) gaat dat ongeveer verdubbelen denk ik
Hoe oud moet ik worden om ze de >€1000 btw teruggave te laten compenseren :? 8)7
Bovendien heb ik nog ruimte om de teruglevering verder te beperken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

natuurlijk kom je niet boven die 1000 euro grens maar je mag wel de btw aftrekken mits je die registratie heb gedaan.
waarom kom je particulier dan nooit aan boven die 1000 euro btw
simpel je eigen vebruik gaat er eerst vanaf.
dus als je bijvoorbeeld 4000 kwh opwek en 4000 kwh verbruikt dan is je netto levering 0 kwh.

je geeft al aan bij 1653 kwh is de btw 18 euro dus als we daar van uitgaan
dan zou je bijna 91000 kwh moeten opwekken en terugleveren voordat je boven die 1000 euro btw uitkomt
echter we vergeten nu even dat het tarief boven de 10.000 kwh lager is dus als je dat ook nog eens mee neem dan moet je algauw 250000 kwh ( geschat ) gaan opwekken wil je aan die 1000 euro btw komen.
dan heb je nogal een tuin met zonnepanelen nodig omdat te bereiken .
kortom een administratieve regel die er voor joker instaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Verwijderd schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:17:
natuurlijk kom je niet boven die 1000 euro grens maar je mag wel de btw aftrekken mits je die registratie heb gedaan.
waarom kom je particulier dan nooit aan boven die 1000 euro btw
simpel je eigen vebruik gaat er eerst vanaf.
dus als je bijvoorbeeld 4000 kwh opwek en 4000 kwh verbruikt dan is je netto levering 0 kwh.

je geeft al aan bij 1653 kwh is de btw 18 euro dus als we daar van uitgaan
dan zou je bijna 91000 kwh moeten opwekken en terugleveren voordat je boven die 1000 euro btw uitkomt
echter we vergeten nu even dat het tarief boven de 10.000 kwh lager is dus als je dat ook nog eens mee neem dan moet je algauw 250000 kwh ( geschat ) gaan opwekken wil je aan die 1000 euro btw komen.
dan heb je nogal een tuin met zonnepanelen nodig omdat te bereiken .
kortom een administratieve regel die er voor joker instaat
naja voor joker op zich wel als je niet besluit over een tijde echt zzp-er te worden bv :) dan moet je opeens wel opgeven maar anders idd voor de show

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het gaat er mij om dat @AUijtdehaag zegt geen btw terug te willen omdat hij dan later belast kan worden.
Als mijn sommetje klopt dan gaat dat nergens over, zeker als er straks een vorm van salderen blijft en alleen alles hoger dan het verbruik wordt belast.
Ik kan de btw nog terugvragen met mijn aankoop in 2012 en dan doe ik de recente uitbreiding gelijk erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb een (project) nieuwbouwwoning gekocht met 8 panelen, maar die zijn niet apart gespecificeerd op de factuur. Als ik op de laatste termijn nota vraag deze wel te specificeren (500 ex btw per stuk), kan ik dan de belasting terugvragen? Weet niet of de aannemer de nota wilt specificeren, maar wellicht als we voor dat geld wat extra panelen aanschaffen ze in beweging te krijgen zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 24-12-2017 17:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedy-Andre schreef op zondag 24 december 2017 @ 17:26:
Het gaat er mij om dat @AUijtdehaag zegt geen btw terug te willen omdat hij dan later belast kan worden.
Als mijn sommetje klopt dan gaat dat nergens over, zeker als er straks een vorm van salderen blijft en alleen alles hoger dan het verbruik wordt belast.
Ik kan de btw nog terugvragen met mijn aankoop in 2012 en dan doe ik de recente uitbreiding gelijk erbij :)
Ja, leuk die paar centen. (ahum)
Maar misschien heb ik ook wel geen zin en vooral geen tijd in die administatieve rompslomp.
Nu niet, en ook zeker naderhand niet (want dat komt waarschijnlijk terug)
Ik geniet van de zon, zonder me daar druk over hoeven te maken.

@Sport_Life
Zijn dat geintregeerde panelen?
Daar gelden weer ander regels voor geloof ik.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2017 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

AUijtdehaag schreef op zondag 24 december 2017 @ 17:43:
[...]

Maar misschien heb ik ook wel geen zin en vooral geen tijd in die administatieve rompslomp.

@Sport_Life
Zijn dat geintregeerde panelen?
Daar gelden weer ander regels voor geloof ik.
Nee niet geïntegreerd, ze liggen op platte dak.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Maverick indien je idd een zzp er ben dan is het raadzaam om de btw teruggaaf bijv op naam van je partner te doen dan heb je er geen last van. en kan gewoon de ontheffing voor aangifte aangevraagt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Ik heb op 5 september reeds BTW teruggave over mijn 2013 panelen aangevraagd (met verwijzing naar arrest GHSHE:2017:3075, waartegen de belastingdienst echter beroep aantekende) . De inhoud van dit verzoek heb ik toen ook hier gepost. Het komt redelijk overeen met dat van de consumentenbond , al valt me daarop dat die nalaat direct de forfaittaire bijtelling obv Wp in de brief te melden (zodat de belastingdienst het verzoek niet in 1 keer kan afhandelen en uitbetalen).

De belastingdienst heeft mij op 21 december eindelijk beantwoord en verwijst daarin nu ook naar de Hoge Raad uitspraak HR:2017:3127

En meldt dat zij binnenkort een standpunt inneemt en dan een besluit neemt. En verzoekt mij dus nog even af te wachten.

Ze hebben duidelijk daarop gewacht, Jammer alleen dat ze in de tussentijd niet de moeite heeft genomen de ontvangst van het verzoek te bevestigen en om wat geduld te vragen (wat ze nu dus alweer doen)...

[ Voor 18% gewijzigd door exroosje op 27-12-2017 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:36
Swapevent: Volgens een eerdere info via de belastingtelefoon zou je voor dat stuk ontheffing kunnen aanvragen en krijgen.
Via de partner kan enkel als het contract van je energieleverancier ook op diens naam staat.

Nog een "leuke": dacht ik ook een leuk kerstcadeautje te krijgen. Ik heb al een btwnr. dus hoe te doen?
Belastingtelefoon gebeld en prima te doen. Echter aj; mehrwertsteuer en Duitsland hanteert een maximale termijn van 3 jaar.
Mijn conclusie: Europa faalt qua uniformiteit qua afhandeling van de btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ze hebben duidelijk daarop gewacht, Jammer alleen dat ze in de tussentijd niet de moeite heeft genomen de ontvangst van het verzoek te bevestigen en om wat geduld te vragen (wat ze nu dus alweer doen)...
Formeel zijn ze verplicht dat te doen. De tijd voor behandeling van een bezwaar is 6 weken, er kan wel uitstel worden aangekondigd. Als de overheid (een bestuursorgaan) niets doet kun je naar de rechter om af te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
AUijtdehaag schreef op zondag 24 december 2017 @ 17:43:
Dat had ik ook, genieten van de zon (voor zover aanwezig...) en niet druk maken. Maar daarom heb ik een gespecialiseerd bureau ingeschakeld dat het voor 150 euro van begin tot eind voor je doet. Zelf alleen de nota's opgezocht en afgelopen zaterdag per email naar hen gestuurd. Zij denken dat ik er meer dan 2500 euro aan over kan houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 27-12-2017 17:07 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan Treur schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:04:
[...]

Dat had ik ook, genieten van de zon en niet druk maken. Maar daarom heb ik een gespecialiseerd bureau ingeschakeld dat het voor 150 euro van begin tot eind voor je doet. Zelf alleen de nota's opgezocht en afgelopen zaterdag per email naar hen gestuurd. Zij denken dat ik er meer dan 2500 euro aan over kan houden.
En doen ze ook de nazorg?
Btw afdragen over je zonnestroom de komende jaren en die administratieve handelingen?
(noem het alu hoedje, maar nee dankje)

Edit: geen aluhoedje....
Het staat letterlijk op die website:
Daarentegen moet de BTW over de levering van de energie aan het net afgedragen worden.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2017 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, alles van A tot Z, zij zijn ook de contactpersoon voor de Belastingdienst.

Ik heb het zelf een paar jaar geleden voor een kennis gedaan. Die kennis heeft er toen verder niets mee te maken gehad, ik had alle contacten met de Belastingdienst. Deze keer wilde ik het liever uitbesteden, mede vanwege de ongewone situatie, de haast die erbij was en weinig ruimte om fouten te maken.

[ Voor 66% gewijzigd door Jan Treur op 27-12-2017 17:14 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:07:
[...]

En doen ze ook de nazorg?
Btw afdragen over je zonnestroom de komende jaren en die administratieve handelingen?
(noem het alu hoedje, maar nee dankje)

Edit: geen aluhoedje....
Het staat letterlijk op die website:

[...]
Als je even verder leest dan zie je dat je daar dus vrijstelling voor krijgt. Officieel vanaf het jaar erop, in de praktijk direct, dus je doet precies 1 keer aangifte .

Het gaat allemaal met 1 formulier. Dus 1 keer een formulier invullen, 1 keer aanloggen op het belastingdienst portaal en een paar getallen doorgeven (waarvan maar 2 ongelijk aan 0: je BTW uitgaven (de zonnepanelen nota dus) en je opbrengsten (forfaittaire opbrengst , 20 euro per 1000Wp) en dan krijg je een brief dat je er in vervolg van af bent. Plus je centjes dus.

Daar iemand 150 euro voor betalen, je kunt het doen, maar die wordt echt slapend rijk over jouw rug.... Zelf doen zal hooguit 1-2 uur kosten, ik daag je uit een bezigheid te vinden die beter betaalt.

Het wordt pas ingewikkeld als je in meer fases de installatie aanlegt.... Of je alle kosten bij elkaar moet schrapen van diverse bonnetjes omdat je zelf klusser bent.

[ Voor 9% gewijzigd door exroosje op 27-12-2017 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Slapend niet, en soms mag je anderen ook iets gunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@exroosje
12 zonnepanelen aangeschaft in 2013 met een 2500 HF
2 zonnepanelen (dezelfde) aangeschaft in 2014 met een 4000 TL-21, 2500 Hf verkocht
1x 5000 TL-21 aangeschaft in 2015, 4000 tl verkocht
10x SF aangeschaft in 2015
6x SF aangeschaft in 2015
3x SF aangeschaft in 2017
3-fase SMA 6000 aangeschaft in 2017, 5000 TL verkocht
En ik wil de 14 zonnepanelen uit 2013 dit volgend jaar nog vervangen voor betere.
Zoals ik al zei... laat maar... ;)

Edit: en overheid is een onbetrouwbare partner, zoals al vaker gebleken. Dus regels "kunnen" veranderen.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2017 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Dank je voor deze donatie aan onze gezamenlijke schatkist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan Treur schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:14:
Dank je voor deze donatie aan onze gezamenlijke schatkist!
Graag gedaan hoor.
Laat je het over 2 jaar ook weten, hoeveel je weer terugdoneert. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Vandaag ook maar de btw terug gevraagd over mijn, in juli 2012, aangeschafte PV set. Het koste nog wel wat tijd om de factuur op te zoeken. Mijn administratie op dat vlak niet echt op orde.
Dat was nog wel een prijzig setje in 2012, ruim €5100,- voor 2750 Wp. Daar zat dan nog wel €650 euro subsidie op, dat scheelde een beetje. Maar dan nog ruim 1,60 €/Wp. Daar heb je nu een superset voor.....

De uitbreidingen van de latere jaren heb ik maar achterwege gelaten. Dat was me toch een beetje teveel uitzoekwerk.....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:37:
Graag gedaan hoor.
Laat je het over 2 jaar ook weten, hoeveel je weer terugdoneert. ;)
Zal ik doen.

Verwijderd

@drielp voor de uitbreiding 2013 heb je nog even tijd om het op te zoeken.
ben benieuwd wanneer ik bericht krijg ivm btw teruggaaf 2012. scheelt toch een 900 euro
Pagina: 1 ... 13 ... 41 Laatste