E-PaiN schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:23:
Een vraag waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden:
In 2015 heb ik panelen aangeschaft, BTW teruggekregen en ontheffing aangevraagd.
Sindsdien ben ik echter verhuist, oude panelen met het huis mee verkocht, en heb ik op mijn nieuwe huis inmiddels sinds eergisteren panelen liggen.
Hoe kan ik hierover de BTW terugkrijgen?
Kan ik
ontheffing zelf opzeggen en alsnog aangifte doen?
Kan ik (klinkt dom, maar ik heb weinig kennis van deze materie

) simpelweg een nieuw BTW nummer aanvragen dan wel een nieuw
Opgave zonnepaneelhouders formulier invullen?
Korte antwoord is ja.
Echter zou ik dat niet doen want dan ben je vervolgens weer verplicht voor 5 jaar omzet belasting op te voeren voor je weer een ontheffing aan kan vragen.
Wat je moet doen is een brief sturen naar de belastingdienst den haag (ja den haag ja geen idee waarom maar goed)
Belastingdienst kantoor Den Haag
Postbus 30206
2500 GE Den Haag
<plaats>, <datum>
<jou adres>
Onderwerp: Verzoek om terugbetaling BTW (met behoud van ontheffing van administratieve verplichtingen)
Btw-nummer: <xxxx> /BSN-nummer: <xxxx>
Geachte heer/mevrouw,
Sinds <datum> sta ik bij uw belastingkantoor geregistreerd als ondernemer voor de BTW, in
verband met het plaatsen van zonnepanelen. Inmiddels heb ik ontheffing van
administratieve verplichtingen verkregen voor de huidige zonnepanelen.
<blabla stukje over verkoop huis en nieuwe installatie>, hierbij het
verzoek om terugbetaling van BTW. Omdat het geheel aan jaarlijkse aan BTW nooit hoger
zal zijn dan € 1.345,-, verzoek ik u om de ontheffing van de administratieve verplichtingen
ongewijzigd te laten.
Ter onderbouwing heb ik de btw-aangiftes van de afgelopen (aantal) jaar toegevoegd.
En vat ik hieronder de wattage samen:
Datum plaatsing (xxxx ) zonnepanelen <jaar> -<x> zonnepanelen, ? wattpiek € BTW
bedrag teruggekregen
Datum plaatsing nieuwe ( ) zonnepanelen 2017 - <x> zonnepanelen, ? wattpiek € BTW
bedrag terug te vorderen
Graag verneem ik van u.
Met vriendelijke groet,
<Naam en telefoonnummer>
Vervolgens weken wachten en dan krijg je een brief en de knaken.. Je kan er af en toe nog even over bellen als je ongeduldig bent.. maar vaak duurt het even om uit te zoeken voor die persoon aan de telefoon omdat dit geen standaard modus operandi is.
Be fast .... Be furious....