Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 21:58
AMDFreak schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:29:
Mag je het niet opgeven in het 3de kwartaal dan?
Moet in hetzelfde kwartaal als waarin de kosten zijn gemaakt geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht inclusief aanpassing meterkast tbv PV installatie. Huis wordt pas eind dit jaar opgeleverd. Dus zal waarschijnlijk pas volgend jaar PV installatie aanschaffen.

Dus:
  • aanschaf meterkastaanpassing: 2016
  • aanschaf PV installatie: 2017
Als ik dan in 2017 btw teruggave indien, kan ik dan nog de btw voor meterkastaanpassing terugvragen?
of dien ik dan omdat het over 2 jaren heen gaat, 2 aparte aangiftes te doen en dus 2x forfeit mee te nemen. Aangezien forfeit > btw meterkast (€60) heeft dat dus geen zin.

Op site BD staat hier (pdf) dat je 5 jaar na aanschaf nog btw mag terugvragen, maar niet of je uitgaves in verschillende periode's mag combineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zou het nieuwe zonneenergiebedrijf aanmelden in de maand dat je de rekening voor de PV krijgt. De factuurdatum is leidend.

In principe mag je betaalde BTW over kosten die hebt gemaakt vóór de start van een bedrijf (dat is wat je doet als je BTW terugvraagt) ook terugvragen. Dat kan op het BTW teruggaveformulier.

Vraag ontheffing van BTW aangifte aan per het volgende kwartaal. Normaliter gaat dit per jaar, maar het schijnt tegenwoordig ook per kwartaal te kunnen.

Het is belangrijk om op tijd aangifte te doen en ontheffing aan te vragen. Niet vergeten of laten liggen, want bij eventuele nadelige beslissing is het dan vaak moeilijker om bezwaar te maken.

De Belastingdienst verandert de regels steeds wel wat, maar ik denk dat je met deze procedure het beste uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

BlizzarD schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 08:57:
Bij mij is het tot nu toe zo gegaan:
  • 24-06-2016 Panelen geplaatst en Opgaaf startende ondernemer ingestuurd
  • 28-06-2016 BTW-nummer ontvangen van Belastingdienst + formulier Aangifte omzetbelasting ontvangen
  • 01-07-2016 Aangifte omzetbelasting opgestuurd + verzoek ontheffing BTW aangifte per 01-01-2017
  • 05-07-2016 Gebruikersnaam ontvangen
  • 07-07-2016 Wachtwoord ontvangen
  • 20-07-2016 Wijziging rekeningnummer ondernemer (digitaal ingestuurd)
Hierna bleef het even stil, wat is zo'n beetje de termijn waarop je de BTW terug op je rekening hebt staan?

edit: Ik zie dat veel mensen het formulier Wijziging rekeningnummer ondernemer hadden ingestuurd, dat heb ik zojuist ook maar gedaan
Update:
  • 28-06-2016 BTW-nummer ontvangen van Belastingdienst + formulier Aangifte omzetbelasting ontvangen
  • 01-07-2016 Aangifte omzetbelasting opgestuurd + verzoek ontheffing BTW aangifte per 01-01-2017
  • 27-07-2016 Bevestiging ontvangen Wijziging rekeningnummer ondernemer
  • 03-08-2016 Bevestiging ontvangen Ontheffing BTW per 01-01-2017
Denk dat het nu niet meer al te lang kan duren voor ik de btw op mijn rekening heb staat, toch? :P

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

BlizzarD schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:38:
[...]

Update:
Denk dat het nu niet meer al te lang kan duren voor ik de btw op mijn rekening heb staat, toch? :P
Het duurde een paar weken. Al met al ben je max 2 uur bezig en had ik in mijn geval weer 600 euro terug. Toch snel verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:36

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Iemand hier ervaring met de situatie waain je al ondernemer bent? Ontheffing aanvragen voor de opvolgende jaren is dus niet aan de orde, maar mag je dan wel in de jaren erop met het tabelbedrag rekenen of moet je dan daadwerkelijk gaan bijhouden wat je leverde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39

TFHfony

Professional Weirdo

deWit schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:21:
Iemand hier ervaring met de situatie waain je al ondernemer bent? Ontheffing aanvragen voor de opvolgende jaren is dus niet aan de orde, maar mag je dan wel in de jaren erop met het tabelbedrag rekenen of moet je dan daadwerkelijk gaan bijhouden wat je leverde?
Heb je toevallig geen partner in huis die geen ondernemer is?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Ja, getrouwd en wel (niet in gemeenschap van goederen). Echter, zowel aanschaffactuur en energiecontract staat op mijn naam en dat schijnt een dingetje te zijn voor de belastingdienst...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

deWit schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:21:
Zubadan schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:05:
Als je een ontheffing hebt voor het doen van aangiften omzetbelasting, maar de Btw terug wil vragen voor een uitbreiding, moet dit formeel door het Btw-nummer te laten heropenen, en dan een nieuwe aangifte te doen.

Maar het kan ook makkelijker: ik heb al 2 keer Btw teruggekregen op een uitbreiding door gewoon een brief te schrijven aan het lokale belastingkantoor. Let er wel op dat je ieder jaar het forfait moet betalen. Zie hieronder mijn brief:

Belastingdienst kantoor ...
Postbus ...
Postcode, Adres

Betreft: Aanschaf nieuwe zonnepanelen

Geachte heer, mevrouw,

Op ... heeft u mij (btw-nummer ...) een brief gestuurd met kenmerk ... waarin u schrijft dat u besloten heeft om mij met ingang van ... geen aangiften omzetbelasting meer uit te reiken.

Ik heb nieuwe zonnepanelen aangeschaft waarvan ik de omzetbelasting graag wil terugvragen. De aanschafkosten hiervan bedroegen € ... (inclusief omzetbelasting). De omzetbelasting betreft een bedrag van € ...

Tezamen met de eerder aangeschafte zonnepanelen bestaat mijn installatie nu uit ... zonnepanelen maal ... Wp = ... Wp. Voor zover ik begrijp is hierover een forfaitair bedrag aan omzetbelasting verschuldigd van € ...

Gelet op het voorgaande verzoek ik u om mij een teruggaaf omzetbelasting te verlenen van € ... - € ... (forfait) = € ... Mijn rekeningnummer is ...

Mocht u vragen hebben dan kunt u mij bereiken op telefoonnummer ...

Met vriendelijke groet,

[ Voor 10% gewijzigd door Milmoor op 08-08-2016 20:22 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Dat is dan dus gewoon jaarlijks het forfaitair bedrag meenemen in de BTW aangifte die ik vanuit de onderneming toch al moet doen. Ik kan alleen daar geen info over vinden of dat het altijd op basis van het forfetair bedrag mag of je er een administratie voor moet voeren. Als ik namelijk ondernemer ben (en blijf) dan zou ik dus ook een BTW factuur naar de stroomleverancier moeten sturen?

• mrmrmr
  • Niet online
deWit schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:47:
Als ik namelijk ondernemer ben (en blijf) dan zou ik dus ook een BTW factuur naar de stroomleverancier moeten sturen?
Het moet niet. Een afnemer mag een factuur met BTW ook opmaken.

Kun je niet de energieleverantie op naam van je (inwonende) vriendin zetten? Als er in de toekomst iets verandert kun je het zo weer op je eigen naam laten zetten. Dat is het voordeligste. Of helemaal niets aanmelden.

Ondernemers met een BV (of NV) hebben dit probleem niet. Je kunt dan gerust als zelfstandige een zonneenergiebedrijfje beginnen, de BTW terugvragen en ontheffing aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
Het heeft niet zozeer met mijn zonnepanelen te maken, maar ik had een brief naar de belastingdienst gestuurd voor de ontheffing administratieve verplichtingen.

Echter wanneer kan je bericht van de belastingdienst verwachten ?

Ik had hem 3 augustus verzonden, maar tot op heden nog geen bericht mogen ontvangen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Ik had die brief verstuurd tegelijk met het aanmelden als kleine ondernemer. De bevestiging van de ontheffing kwam pas een paar maanden later, namelijk toen de eerste aangifte was verwerkt. Ik had trouwens ontheffing gevraagd per 1 januari 2017, maar de ontheffing werd al verleend per Q2 2016. Heb dus maar één keer aangifte hoeven te doen.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat de doorlooptijd in augustus wat langer is vanwege de vakanties en verminderde productiviteit vanwege de hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
Jerrythafast schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:05:
Ik had die brief verstuurd tegelijk met het aanmelden als kleine ondernemer. De bevestiging van de ontheffing kwam pas een paar maanden later, namelijk toen de eerste aangifte was verwerkt. Ik had trouwens ontheffing gevraagd per 1 januari 2017, maar de ontheffing werd al verleend per Q2 2016. Heb dus maar één keer aangifte hoeven te doen.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat de doorlooptijd in augustus wat langer is vanwege de vakanties en verminderde productiviteit vanwege de hitte.
Ach dan wachten we het nog even rustig af.
Als ze wat van je willen hebben dan zijn ze wel sneller >:) ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

BlizzarD schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:38:
[...]

Update:
  • 18-08-2016 Bevestiging terugggave BTW bedrag
  • 19-08-2016 BTW bedrag op de rekening
Valt me al met al mee, nog geen twee maanden en dat in de zomervakantie :)

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:09

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb vandaag een brief ontvangen met het bericht of ik even 1000 euro wil aftikken voor een naheffingsaanslag over het eerste kwartaal.

Naheffing

Mijn BTW aangifte is door een 3de partij uitgevoerd, omdat ik zelf geen zin had om alles uit te zoeken. Dus wordt niet echt bepaald vrolijk van dit soort brieven. Nu kan ik alsnog erin duiken.

Maar ik heb het idee dat er een fout is gemaakt bij de belastingdienst, ik heb namelijk een brief ontvangen dat er dit jaar over kwartaal 2, 3 en 4 aangiften gedaan moet worden. Hoe is het dan mogelijk dat je gezeur over kwartaal 1 krijgt?
Het lijkt mij namelijk ook geen boete dat het niet gedaan zou zijn.

Aangiftes 2016

Mijn panelen waren op 12 februari dit jaar geïnstalleerd, maar er kon pas in kwartaal 2 aangifte gedaan worden omdat het wat tijd koste om de inlog codes te krijgen.
Omdat het door een 3de partij gedaan is, weet ik helaas dus niet alles en heb ook geen idee wanneer iets exact gedaan is. Ik heb wel mijn BTW al terug gehad.

Weet iemand waar ik moet beginnen om dit aan te pakken? Uiteraard heb ik het bedrijf die mijn aangiftes regelt al een mail gestuurd, maar ik ga er zelf nu ook even induiken om dit opgelost te krijgen. Ik sta er natuurlijk niet om te springen om even een rug over te maken naar de belastingdienst. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Oei, daar wordt je niet echt blij van.
Het is ook een best pittig bedrag.
Weet je zeker dat dit van je zonnepanelen komt en niet door iets anders?
Van mij mogen ze die btw daar steken waar de zon niet schijnt :Y
Mocht ik ooit een onderneming willen starten dan zal ik daar geen last van hebben.
Boeven zijn het daar bij de belastingdienst :P

Nog even een vraag, er staat dat als je je forfait bedrag afdraagt aan de belastingdienst dat je geen btw mag vragen aan je energieleverancier.
Nu doe ik dus geen btw terugvragen of forfait vragen, mag ik dan wel btw rekenen aan mijn energieleverancier?
Ik vindt het af en toe maar een vaag zooitje die uitleg van de blauwebrievenbende.

[ Voor 32% gewijzigd door DJKroon op 25-09-2016 17:23 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:50:
Weet iemand waar ik moet beginnen om dit aan te pakken? Uiteraard heb ik het bedrijf die mijn aangiftes regelt al een mail gestuurd, maar ik ga er zelf nu ook even induiken om dit opgelost te krijgen. Ik sta er natuurlijk niet om te springen om even een rug over te maken naar de belastingdienst. :(
Ik zou het zo aanpakken:

Vraag eerst per direct alle papierwerk (de aangiften zelf) op van degene die de aangifte "verzorgd" heeft. De factuurdatum van aanschaf is leidend voor het aangiftetijdvak. Je kunt een correctieaangifte doen in een volgend tijdvak. Is dat gebeurd?

De plaatjes laten cruciale onderdelen niet zien, zoals wanneer aangifte is gedaan en over welk kwartaal het gaat. Dit kun je zien als je inlogt.

Daarna bellen met de Belastingdienst en vragen waarom je deze naheffing krijgt. Je moet in ieder geval, wat er ook gebeurt, binnen 6 weken na dagtekening bezwaar maken. Als je ook maar 1 dag te laat bent, is het bezwaar niet ontvankelijk en staat de heffing vast. De naheffing kun je beter op tijd betalen anders komt er mogelijk nog een heffing overheen. Wees niet bang dat je het niet meer terugziet, de Belastingdienst doet niet zo moeilijk over terugbetalingen als sommige bedrijven. Als het bezwaar gegrond is, natuurlijk.

Als je lang moet wachten op het papierwerk kun je eerst pro-forma bezwaar maken. Daarin zet je dat je bezwaar maakt en dat je meer tijd nodig hebt om de gronden aan te geven omdat je de aangiften zelf niet in bezit hebt. Dan krijg je mogelijk uitstel. Als je de stukken niet binnen redelijke tijd krijgt zou ik ze opvragen bij de Belastingdienst waarbij je aangeeft dat de derde die voor je aangifte zou doen de stukken niet heeft geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
DJKroon schreef op zondag 25 september 2016 @ 17:11:
Nog even een vraag, er staat dat als je je forfait bedrag afdraagt aan de belastingdienst dat je geen btw mag vragen aan je energieleverancier.
Nu doe ik dus geen btw terugvragen of forfait vragen, mag ik dan wel btw rekenen aan mijn energieleverancier?
De energieleverancier vermeldt de BTW al uit zichzelf op de factuur. Normaal gesproken stuurt een bedrijf (jij dus) een factuur met BTW, nu je BTW aangifte ontheffing vraagt mag je geen BTW meer vragen aan afnemers. Dus het is niet meer dan een uitleg over wat ontheffing inhoudt. De praktijk is dat niet jij als ondernemer, maar de afnemer een factuur stuurt.

Ik zou dus wel BTW aangifte ontheffing aanvragen, tenzij je al zelfstandig ondernemer bent en geen alternatieven hebt (op naam van vriendin aanvragen bijvoorbeeld). Voor de ontheffing vraag je je de BTW terug op de aanschaf. Als je geen BTW aangifte ontheffing aanvraagt moet je (afhankelijk van de beslissing van de Belastingdienst) wel BTW vragen en aangifte doen. Dat doet bijna niemand, op de genoemde uitzondering na. Dat zorgt namelijk voor administratieve ballast en je wint er niets mee terwijl je wel de verplichting krijgt BTW af te dragen. Ook de BTW die je anders mag houden.

In dit geval is de Belastingdienst geen tegenstander maar een medestander. Vaag zijn de regels wel, dat komt door toepassing van een aantal regels die daar oorspronkelijk niet voor bedacht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

mrmrmr schreef op zondag 25 september 2016 @ 18:06:
[...]

Ik zou het zo aanpakken:

Vraag eerst per direct alle papierwerk (de aangiften zelf) op van degene die de aangifte "verzorgd" heeft. De factuurdatum van aanschaf is leidend voor het aangiftetijdvak. Je kunt een correctieaangifte doen in een volgend tijdvak. Is dat gebeurd?
De aangifte was gebeurd in kwartaal 2 de exact dag weet ik niet precies, echter de factuur datum is dus 12 februari. Moet deze dan hersteld worden zodat het toch in Kwartaal 1 gezet wordt begrijp ik?
De plaatjes laten cruciale onderdelen niet zien, zoals wanneer aangifte is gedaan en over welk kwartaal het gaat. Dit kun je zien als je inlogt.

Daarna bellen met de Belastingdienst en vragen waarom je deze naheffing krijgt. Je moet in ieder geval, wat er ook gebeurt, binnen 6 weken na dagtekening bezwaar maken. Als je ook maar 1 dag te laat bent, is het bezwaar niet ontvankelijk en staat de heffing vast. De naheffing kun je beter op tijd betalen anders komt er mogelijk nog een heffing overheen. Wees niet bang dat je het niet meer terugziet, de Belastingdienst doet niet zo moeilijk over terugbetalingen als sommige bedrijven. Als het bezwaar gegrond is, natuurlijk.

Als je lang moet wachten op het papierwerk kun je eerst pro-forma aangifte doen. Daarin zet je dat je bezwaar maakt en dat je meer tijd nodig hebt om de gronden aan te geven omdat je de aangiften zelf niet in bezit hebt. Dan krijg je mogelijk uitstel. Als je de stukken niet binnen redelijke tijd krijgt zou ik ze opvragen bij de Belastingdienst waarbij je aangeeft dat de derde die voor je aangifte zou doen de stukken niet heeft geleverd.
Ik ga sowieso vandaag even bellen met de belastingdienst of ze meer kunnen vertellen waarom ik deze naheffing krijg, en ik heb uiteraard al de gene gemaild die de aangiftes doet.

So far, bedankt voor de uitleg! Heb nu in ieder geval wel een idee waar ik moet beginnen.

EDIT:

Ik heb met de belastingdienst gesproken, hun geven aan dat de starters aangifte niet is ingevuld en hebben daarom een schatting gemaakt over Q1.
Nu moet ik dus aangeven per brief dat mijn aangifte een 0-aangifte is en ik moet ook uitstel van betaling aanvragen.

Lijkt nog redelijk simpel opgelost te kunnen worden. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Psycho_Mantis op 26-09-2016 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

mrmrmr schreef op zondag 25 september 2016 @ 18:24:
[...]

De energieleverancier vermeldt de BTW al uit zichzelf op de factuur. Normaal gesproken stuurt een bedrijf (jij dus) een factuur met BTW, nu je BTW aangifte ontheffing vraagt mag je geen BTW meer vragen aan afnemers. Dus het is niet meer dan een uitleg over wat ontheffing inhoudt. De praktijk is dat niet jij als ondernemer, maar de afnemer een factuur stuurt.

Ik zou dus wel BTW aangifte ontheffing aanvragen, tenzij je al zelfstandig ondernemer bent en geen alternatieven hebt (op naam van vriendin aanvragen bijvoorbeeld). Voor de ontheffing vraag je je de BTW terug op de aanschaf. Als je geen BTW aangifte ontheffing aanvraagt moet je (afhankelijk van de beslissing van de Belastingdienst) wel BTW vragen en aangifte doen. Dat doet bijna niemand, op de genoemde uitzondering na. Dat zorgt namelijk voor administratieve ballast en je wint er niets mee terwijl je wel de verplichting krijgt BTW af te dragen. Ook de BTW die je anders mag houden.

In dit geval is de Belastingdienst geen tegenstander maar een medestander. Vaag zijn de regels wel, dat komt door toepassing van een aantal regels die daar oorspronkelijk niet voor bedacht zijn.
Ik wil misschien in de toekomst zelfstandig ondernemer gaan worden.
Dan wil ik daar geen last van krijgen.
Tenminste, als ik daar nu 400 euro mee bespaar, wat kan dat in de toekomst gaan kosten?
Daar zit ik niet op te wachten.
Nederland veranderd snel qua regels op bepaalde vlakken.

Ik begrijp nu wel het verhaal van de btw, je omschrijft het stukken duidelijker dan de belastingdienst! ;)
Daarom leek het mij ook gek om een factuur te sturen naar de energieleverancier.
Ik denk dat ik het zo lekker laat ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Psycho_Mantis schreef op maandag 26 september 2016 @ 08:07:
Ik heb met de belastingdienst gesproken, hun geven aan dat de starters aangifte niet is ingevuld en hebben daarom een schatting gemaakt over Q1.
Nu moet ik dus aangeven per brief dat mijn aangifte een 0-aangifte is en ik moet ook uitstel van betaling aanvragen.

Lijkt nog redelijk simpel opgelost te kunnen worden. :)
Weet iemand hoe lang het duurt voor dat de belastingdienst reageert op een uitstel van betaling? De betaal datum is de 8ste van deze maand en heb nog geen enige reactie gehad. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:24

Gaitman

The Real One

Ik kwam op http://btw-zoeken.nl/ mijn BTW nummer tegen die ik bij de teruggave van BTW voor de zonnepanelen, etc. heb gekregen. En aangezien het BTW nummer in ons geval (en bij de meesten hier) het Burgerservicenummer bevat met de adresgegevens erbij is dit dus niet zo'n fijn idee. Blijkbaar levert de belastingdienst deze op één of andere manier aan (aangezien zij en ik de enige zijn die het BTW nummer weten). Dit lijkt mijn niet wenselijk!

Dus een tip voor iedereen. Laat je BTW nummer daar weghalen en vraag hoe ze er aan komen en dat dit niet wenselijk is i.v.m. mogelijke identiteitsfraude. Ik ga ook de belastingdienst nog even contacteren. Mogelijk als meer Tweakers contact opnemen met de belastingdienst dat er dan een belletje gaat rinkelen daar dat dit niet gewenst is.

Of misschien is er hier nog iemand met een direct linkje na de belastingdienst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:16
ZuinigeRijder schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 23:17:
BTW op zonnepanelen terugvorderen = 21% besparen!

Na aanleiding van een artikel in de Volkskrant van 20 juni 2013 is dit topic gestart om te discussieren over het wel of niet terugvorderen van de BTW welke betaald is over de aanschaf van zonnepanelen, de gevolgen van de uitspraak van het hof en hoe e.a. administratief af te handelen.

21% besparen op de aanschafkosten van een set zonnepanelen loont al snel de moeite en met een paar handelingen wordt de besparing door de Belastingdienst op uw bankrekening bijgeschreven. Welke handelingen moeten precies uitgevoerd worden en wat is belangrijk om van te voren geregeld te hebben?

Belangrijk
Op welke naam staat het energiecontract? De factuur van de zonnepanelen installatie moet op namelijk op dezelfde naam staan als het energiecontract.

Als de zonnepanelen dan op het dak liggen is het tijd om de BTW terug te gaan vragen bij de Belastingdienst.
Hiervoor moeten een aantal stappen doorlopen worden en moet de afweging gemaakt worden of de geplaatste set zonnepanelen de laatste set is die geplaatst is of dat er nog een uitbreiding gaat komen in de toekomst. Denk goed na wat de gevolgen zijn van de gemaakte keuze!
De Belastingdienst heeft een PDF met veelgestelde vragen op haar website staan.

Stappenplan terugvorderen betaalde BTW
  1. Als eerste moet er een BTW nummer aangevraagd worden. Daarvoor download je dit formulier, vult het in en stuurt het op naar de Belastingdienst.
    Een voorbeeld van hoe het ingevuld dient te worden vind je hier.
  2. De Belastingdienst stuurt je een bevestiging van de aanvraag om ondernemer in zonnepanelen stroom te worden en verstrekt een persoonlijk BTW-nummer. Tevens ontvang je een aangiftebiljet Omzetbelasting.
  3. Nu begint het echte werk. De aangifte moet ingediend worden.
Versie 1 - wordt vervolgd
Bij mij worden maandag de zonnepanelen geplaatst. Ik wil alvast de BTW gaan terugvragen. Ik ben aangemeld als ondernemer en heb mijn gebruikers naam en wachtwoord ontvangen. Heb ook al mijn rekeningnummer opgegeven. Ik heb alleen geen aangiftebiljet omzetbelasting ontvangen. Komt dan later? Gaat dat digitaal? Wanneer komt dat?

Edit: ik denk dat ik heb opgegeven dat mijn 'ondermening' per maandag start omdat maandag de panelen worden geplaatst. Kan dat de reden zijn dat ik nog geen aangiftebiljet heb ontvangen?

[ Voor 3% gewijzigd door GoEV6 op 04-02-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
GoEV6 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:15:
[...]

Bij mij worden maandag de zonnepanelen geplaatst. Ik wil alvast de BTW gaan terugvragen. Ik ben aangemeld als ondernemer en heb mijn gebruikers naam en wachtwoord ontvangen. Heb ook al mijn rekeningnummer opgegeven. Ik heb alleen geen aangiftebiljet omzetbelasting ontvangen. Komt dan later? Gaat dat digitaal? Wanneer komt dat?

Edit: ik denk dat ik heb opgegeven dat mijn 'ondermening' per maandag start omdat maandag de panelen worden geplaatst. Kan dat de reden zijn dat ik nog geen aangiftebiljet heb ontvangen?
Aangiftedinges komt aan het einde van het kwartaal pas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Jerrythafast schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:46:
[...]

Aangiftedinges komt aan het einde van het kwartaal pas ;)
Dank, dus krijg deze maand een blauwe envelop voor de eerste aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

De leverancier van onze panelen regelt de teruggave van de btw. Dat traject loopt. Wat moet ik in onze eigen aangifte met de vraag "Had u een onderneming?" en de vervolgvragen?

[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 01-03-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Goede vraag, ik heb me in 2016 als ondernemer aangemeld maar heb ook in 2016 al vrijstelling gekregen. Ben je dan wel of niet ondernemer geweest :?

[edit]

Antwoord zit al in de app:
Lang niet iedereen die ondernemer wil zijn, is ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen in het economisch verkeer en als u winst kunt verwachten, bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen binnen de hobby- of familiesfeer, bent u geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Let op!
Bent u ondernemer voor de btw? Dan bent u niet automatisch ook ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Met onderneming voor de inkomstenbelasting bedoelen we een eenmanszaak, vof, cv of maatschap. Een bv of nv valt hier niet onder.

[ Voor 68% gewijzigd door The Legend op 01-03-2017 21:22 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

The Legend schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:21:
Goede vraag, ik heb me in 2016 als ondernemer aangemeld maar heb ook in 2016 al vrijstelling gekregen. Ben je dan wel of niet ondernemer geweest :?

[edit]

Antwoord zit al in de app:

[...]
Volgens mij staat dat niet op de site, of ik heb scheel gekeken. Ik kan ivm ons bouwfonds de app niet gebruiken. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:32
Als uw activiteiten zich afspelen binnen de hobby- of familiesfeer, bent u geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Nou duidelijk, PV is een hobby :)

(zal eens terug moeten zoeken wat ik in de aangifte van 2015 heb gezet....)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:23

CodeIT

Code IT

Kan ik als ondernemer voor de BTW de zonnepanelen over 10 jaar afschrijven. Of moet je hier ondernemer voor inkomstenbelasting (KVK etc) zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthew2300
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-05 13:47

matthew2300

What you see, is what you get

Heb het laatst nagevraagd bij mijn boekhouder. BTW kun je sowieso verrekenen, maar daarna moet je iets bij blijven tellen. Zou het even goed navragen. Ik moet het zelf ook nog allemaal op een rijtje laten zetten. Het is interessant maar je moet wel even goed opletten

Volvo for life, Philips for ever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

matthew2300 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:45:
Heb het laatst nagevraagd bij mijn boekhouder. BTW kun je sowieso verrekenen, maar daarna moet je iets bij blijven tellen. Zou het even goed navragen. Ik moet het zelf ook nog allemaal op een rijtje laten zetten. Het is interessant maar je moet wel even goed opletten
Dat zal het forfaitair bedrag zijn, een stelpost vanuit de overheid van de af te dragen BTW om te voorkomen dat dat met heel veel discussie berekend moet worden. Die afdracht verplichting loopt in principe door zolang de installatie in gebruik is. "Particuliere" zonnestroom leveranciers vragen ontheffing van aangifte en afdracht doen na de eerste teruggave.

Zou je ook over warmte leverantie de BTW kunnen terugvragen? Dus bijvoorbeeld bij een L/W warmtepomp? Want dat lijkt me dezelfde categorie aan geleverd product.

[ Voor 21% gewijzigd door Milmoor op 05-03-2017 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Milmoor schreef op zondag 5 maart 2017 @ 08:45:
Zou je ook over warmte leverantie de BTW kunnen terugvragen? Dus bijvoorbeeld bij een L/W warmtepomp? Want dat lijkt me dezelfde categorie aan geleverd product.
Als je die warmte teruglevert aan bijvoorbeeld de stadsverwarming heb je wel een punt. Ik vraag me dan wel af hoe de hoeveelheid geleverde warmte moet worden gemeten en berekend.

Warmte die alleen in je eigen huis wordt gepompt telt natuurlijk sowieso niet mee (direct eigen gebruik, dus je levert geen product).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Jerrythafast schreef op zondag 5 maart 2017 @ 09:01:
[...]

Als je die warmte teruglevert aan bijvoorbeeld de stadsverwarming heb je wel een punt. Ik vraag me dan wel af hoe de hoeveelheid geleverde warmte moet worden gemeten en berekend.

Warmte die alleen in je eigen huis wordt gepompt telt natuurlijk sowieso niet mee (direct eigen gebruik, dus je levert geen product).
Wij hebben stadsverwarming. Zou die met teruglevering overweg kunnen? Waarschijnlijk niet, maar eigenlijk zou dat wel logisch/leuk zijn. Grappig, nooit over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Goed, vorige jaar ook niks op de aangifte gezet bij "ondernemer" en diverse sites zeggen inderdaad dat het niet hoeft.
Wat betekent dit voor mijn aangifte inkomstenbelasting?

De levering van energie met zonnepanelen wordt alleen voor de BTW als onderneming aangemerkt. Voor de inkomstenbelasting wordt u niet als ondernemer aangemerkt. U hoeft dan ook geen inkomstenbelasting over de opgewekte energie te betalen.
https://btwopzonnepanelen.nl/veel-gestelde-vragen/
Word ik ook ondernemer voor de inkomstenbelasting?
Nee, u wordt geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dit komt doordat de eisen voor het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting anders zijn dan voor de btw. De investering in zonnepanelen heeft voor de inkomstenbelasting verder geen gevolgen.
https://www.alfa-zonnepanelen.nl/veelgestelde-vragen

De site van de belastingdienst zegt er niet letterlijk iets over maar de "ondernemerscheck" (https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl) zegt dat ik (waarschijnlijk) geen ondernemer voor de inkomstenbelasting ben.

Had me ook verbaast als je je teruggeleverde energie wel op moest geven maar hé je kan het maar beter duidelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

pffff ik probeer nu mijn BTW terug te vragen, en ik ben hier zo *dom* in... :$

Inmiddels heb ik dus een login en wachtwoord, en moet ik iets invullen.
1. ik moet mijn rekening invullen. maar wat is BTW subnummer? en wat is mijn functie in deze?(zie eerste afbeelding)
2. Welke van de velden moet in afbeelding 2 in hemelsnaam invullen? en/of wat in de andere subonderdelen.
achteraf wellicht beter om het te laten doen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/94lMOZN77SiY79qx1NNvekaP/full.png
afbeelding 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7aIzPHTJw0uMdTx4BErX3U3t/full.png
afbeelding 2

[ Voor 4% gewijzigd door Pinin op 11-03-2017 14:38 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Pinin schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 14:35:

1. ik moet mijn rekening invullen. maar wat is BTW subnummer? en wat is mijn functie in deze?(zie eerste afbeelding)
2. Welke van de velden moet in afbeelding 2 in hemelsnaam invullen? en/of wat in de andere subonderdelen.

[afbeelding]
afbeelding 1

[afbeelding]
afbeelding 2
Ik heb vanmorgen mijn BTW teruggevraagd. Kijk hier eens voor uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

dank je, die site ken ik, net als 10-tallen andere stappenplannen. Maar als ik zoiets lees of zie verander ik in een soort amoebe met 1 punt IQ, ik heb werkelijk geen idee wat ik lees of zie.
Want ik kom dan wel de berekening tegen, maar niet waar ik mijn btw subnummer kan vinden, ook niet wat ik allemaal in moet vullen als ondernemer

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:02

Saven

Administrator

Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar waarom zouden jullie btw terug kunnen krijgen van de belastingdienst? :X

Je krijgt namelijk nooit btw handje contantje, maar dat kun je alleen in mindering brengen als 'voorbelasting'. Als je geen btw hoeft af te dragen kun je dus ook niks aftrekken.

Daarnaast geldt dit alleen voor goederen/diensten die zakelijk zijn aangekocht voor de onderneming. Lijkt me niet dat zonnepanelen hier onder vallen omdat deze voor je (privé) huis zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Pinin schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 14:35:

[afbeelding]
afbeelding 1

[afbeelding]
afbeelding 2
Als je voor het eerst een BTW-nummer hebt gekregen is je subnummer 01.
Contactpersoon ben jezelf.
Functie is directeur of zoiets (maakt niet uit)
Telefoon is eigen nummer
Rubriek 1 moet ik eerst weten hoeveel wp zonnepanelen je hebt

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
Saven schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 14:49:
Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar waarom zouden jullie btw terug kunnen krijgen van de belastingdienst? :X
(...)
Daarnaast geldt dit alleen voor goederen/diensten die zakelijk zijn aangekocht voor de onderneming. Lijkt me niet dat zonnepanelen hier onder vallen omdat deze voor je (privé) huis zijn?
Niet vervelend bedoeld, maar wellicht dat je zou kunnen beginnen met de topicstart doorlezen voor je dit soort vragen stelt.
Maar vooruit: je wekt energie op en verkoopt die aan je energieleverancier - waarom zou je dan geen onderneming zijn?

Dat is dus de aanpak: aanmelden als startende ondernemer, BTW aangifte doen, aanschaf/installatie van panelen aangeven als investering en BTW daarvan terugontvangen.
Je krijgt namelijk nooit btw handje contantje, maar dat kun je alleen in mindering brengen als 'voorbelasting'. Als je geen btw hoeft af te dragen kun je dus ook niks aftrekken.
Dit vind ik wat te belastingtechnisch worden, maar het werkt dus wel degelijk zo: de BTW over de investering (min de BTW over de opgewekte energie, verwaarloosbaar) krijg je gewoon terug op je rekening gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

klump4u schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:07:
[...]

Als je voor het eerst een BTW-nummer hebt gekregen is je subnummer 01.
Contactpersoon ben jezelf.
Functie is directeur of zoiets (maakt niet uit)
Telefoon is eigen nummer
Rubriek 1 moet ik eerst weten hoeveel wp zonnepanelen je hebt
Dank je, ik heb nu het rekening nummer gewijzigd.

In totaal heb ik 10 panelen van 275wp dus 2750WP, dus een forfait van €60,-
op mijn rekening/offerte staat een btw bedrag van 815,99 - 60 = 755,99 > vul ik dit ergens in?

en/of moet ik nu wachten tot mijn rekeningnummer goedgekeurd is door de belastingdienst.

[ Voor 7% gewijzigd door Pinin op 11-03-2017 16:11 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Pinin schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:10:
[...]

Dank je, ik heb nu het rekening nummer gewijzigd.

In totaal heb ik 10 panelen van 275wp dus 2750WP, dus een forfait van €60,-
op mijn rekening/offerte staat een btw bedrag van 815,99 - 60 = 755,99 > vul ik dit ergens in?

en/of moet ik nu wachten tot mijn rekeningnummer goedgekeurd is door de belastingdienst.
Van de Belastingsite:
Doet u per kwartaal aangifte? Vul dan in de 1e aangifte het volledige forfaitaire bedrag in dat u voor dat jaar verschuldigd bent. In deze aangifte moet u bij vraag 1a ook de omzet invullen. Deze omzet berekent u zelf. Dit doet u door het forfaitaire btw-bedrag te vermenigvuldigen met 100/21. Bij een forfait van bijvoorbeeld € 60, bedraagt de omzet afgerond € 285.

Dus bij 1a vul je €285,00 en €60,00 in.

En bij 5b vul €816,00 in.

Vergeet ook niet om ontheffing aan te vragen voor de volgende aangiften.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

klump4u schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:22:
[...]

Van de Belastingsite:
Doet u per kwartaal aangifte? Vul dan in de 1e aangifte het volledige forfaitaire bedrag in dat u voor dat jaar verschuldigd bent. In deze aangifte moet u bij vraag 1a ook de omzet invullen. Deze omzet berekent u zelf. Dit doet u door het forfaitaire btw-bedrag te vermenigvuldigen met 100/21. Bij een forfait van bijvoorbeeld € 60, bedraagt de omzet afgerond € 285.

Dus bij 1a vul je €285,00 en €60,00 in.

En bij 5b vul €816,00 in.

Vergeet ook niet om ontheffing aan te vragen voor de volgende aangiften.
Maar dat formulier heb ik toch al een maand (ofzo) geleden ingevuld 8)7 met onderstaand formulier ?
Waarom krijg ik dan een loginnaam en ww om in te loggen en aangifte te doen.Oh wat voel ik me klunzig
https://www.belastingdien...en_in_het_handelsregister

[ Voor 5% gewijzigd door Pinin op 11-03-2017 16:27 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Pinin schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:27:
[...]

Maar dat formulier heb ik toch al een maand (ofzo) geleden ingevuld 8)7 met onderstaand formulier ?
Waarom krijg ik dan een loginnaam en ww om in te loggen en aangifte te doen.Oh wat voel ik me klunzig
https://www.belastingdien...en_in_het_handelsregister
Dit is het aanmeldformulier bij de belasting.
Daarna krijg je inlogcodes en kun je je rekeningnummer aangeven.
als je inlogt staat er ook wanneer je aangifte moet doen, bij die aangifte vul je de bedragen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

klump4u schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:48:
[...]

Dit is het aanmeldformulier bij de belasting.
Daarna krijg je inlogcodes en kun je je rekeningnummer aangeven.
als je inlogt staat er ook wanneer je aangifte moet doen, bij die aangifte vul je de bedragen in.
O.k. dat moet ik dit kwartaal doen, voor 30 april.
als ik inlog zie ik dus
  • Prestaties binnenland
  • Verleggingsregelingen binnenland
  • Prestaties naar/in het buitenland
  • Prestaties vanuit het buitenland
  • Voorbelasting en kleine ondernemers
Nou het zullen geen prestaties uit/naar/in het buitenland zijn, maar wat dan wel?

edit: bedoelde je net deze velden?

1a. Leveringen/diensten belast met hoog tarief (dus onder prestaties binnenland)
5b. Voorbelasting (dus onder voorbelasting en kleine ondernemers

[ Voor 15% gewijzigd door Pinin op 11-03-2017 17:03 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Pinin schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 17:00:
[...]

O.k. dat moet ik dit kwartaal doen, voor 30 april.
als ik inlog zie ik dus
  • Prestaties binnenland
  • Verleggingsregelingen binnenland
  • Prestaties naar/in het buitenland
  • Prestaties vanuit het buitenland
  • Voorbelasting en kleine ondernemers
Nou het zullen geen prestaties uit/naar/in het buitenland zijn, maar wat dan wel?

edit: bedoelde je net deze velden?

1a. Leveringen/diensten belast met hoog tarief (dus onder prestaties binnenland)
5b. Voorbelasting (dus onder voorbelasting en kleine ondernemers
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

OK, bedankt het is nu helemaal voorgekauwd dus zal het wel lukken. Nu snap ik dus ook de 1a en 5b op de pagina van de belastingdienst, maar als je ingelogd ben zie je dus nergens stap 1 t/ 5 maar enkel omschrijvingen van verschillende inkomsten.

edit, wellicht even moeten wachten want nu wordt er 755,- overgemaakt op rekening 000000000000 :/

[ Voor 12% gewijzigd door Pinin op 11-03-2017 18:49 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Pinin schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 18:44:
[...]

OK, bedankt het is nu helemaal voorgekauwd dus zal het wel lukken. Nu snap ik dus ook de 1a en 5b op de pagina van de belastingdienst, maar als je ingelogd ben zie je dus nergens stap 1 t/ 5 maar enkel omschrijvingen van verschillende inkomsten.

edit, wellicht even moeten wachten want nu wordt er 755,- overgemaakt op rekening 000000000000 :/
Komt wel goed, als ze geen rekeningnummer weten tegen die tijd krijg ze er wel bericht van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:13
Enig idee wanneer het geld dan op de rekening staat? (zojuist aangifte gedaan over mijn installatie welke op 17 januari is geïnstalleerd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthew2300
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-05 13:47

matthew2300

What you see, is what you get

Het is geen schande als je niet helemaal snapt hoe het werkt.
Volgens mij weten ze bij de belastingdienst niet eens alle regels.
Ik heb gelukkig een boekhouder die dat allemaal oplost voor me.
Kost een paar tientjes maar scheelt een hoop gepuzzel en uitzoeken.

Volvo for life, Philips for ever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:12
De snelheid verschilt. Volgens mij gaat het normaal in een dikke maand, bij mij duurde het een maand of 4, mijn broer heeft bijna een jaar gewacht. Bovendien kreeg ik nog een onterechte heffing van 5000 euro voor het niet tijdig insturen. Gelukkig was dat met een telefoontje opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39

TFHfony

Professional Weirdo

Bij mij duurde dit een week of 6 a 7 :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Pinin schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 17:00:
Nou het zullen geen prestaties uit/naar/in het buitenland zijn (...)
Als je zelf iets koopt via bijvoorbeeld eBay.de wel. Je kan in zo'n geval de verkoper vragen de (buitenlandse) BTW niet in rekening te brengen. Daarvoor heeft de verkoper je BTW nummer en bedrijfsnaam nodig. Die kan hij controleren. Tip: geef het BTW nummer zonder de punten tussen de cijfers.

Dan geef je bij 2a verlegde BTW op hoeveel je nog zou moeten betalen in Nederland (volgens Nederlandse BTW regels) en dat bedrag vraag je meteen weer terug onder voorbelasting 5b. Misschien geeft het programma aan dat het forumulier intracommunautaire prestaties ook moet worden ingevuld. Dan geef je per buitenlands BTW nummer de bedragen op. Het BTW nummer van de verkoper staat als het goed is op de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkoe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 13:29
Ik heb nog een vraag.

Ik heb een BTW nummer aangevraagd waarbij mijn btw onderneming begint op 1 april. Dit om te voorkomen dat ik voor het eerste kwartaal ook BTW aangifte moet doen. Nu is het half maart enben ik van plan om de zonnepanelen deze week te bestellen. Ik heb alleen dan wel een factuur van mid maart, wat dus in het eerste kwartaal valt. Gaat dat problemen opleveren voor het terugvragen van mijn BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
maxkoe schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:04:
Ik heb nog een vraag.

Ik heb een BTW nummer aangevraagd waarbij mijn btw onderneming begint op 1 april. Dit om te voorkomen dat ik voor het eerste kwartaal ook BTW aangifte moet doen. Nu is het half maart enben ik van plan om de zonnepanelen deze week te bestellen. Ik heb alleen dan wel een factuur van mid maart, wat dus in het eerste kwartaal valt. Gaat dat problemen opleveren voor het terugvragen van mijn BTW.
Oordeel zelf:
Wilt u de btw die aan u in rekening is gebracht voor de aanschaf en installatie van de zonnepanelen terugkrijgen? Dan moet u zich bij de Belastingdienst aanmelden als ondernemer. Vermeld als startdatum van de onderneming de datum op de factuur van aankoop van de zonnepanelen. Als de datum van installeren van de panelen hiervóór ligt, vermeldt u de datum van installeren. Als de zonnepanelen tot een (huwelijks) goederengemeenschap behoren, kan alleen de persoon die op de energienota staat vermeld zich aanmelden als ondernemer.
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkoe
Dank je wel voor je antwoord.

Ik kan dus ook na het installeren een BTW- nummer aanvragen. Ik had bedacht dat ik dit eerst van te voren moest doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Juist, maar de factuurdatum moet je gebruiken (ik geloof ook als startdatum onderneming maar of dat veel uit maakt geen idee) in elk geval voor je BTW teruggave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkoe
Mattie112 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:05:
Juist, maar de factuurdatum moet je gebruiken (ik geloof ook als startdatum onderneming maar of dat veel uit maakt geen idee) in elk geval voor je BTW teruggave.
Mh ik heb nu een aanvraag voor BTW-nummer gedaan met startdatum van 1 april. Dus als de factuurdatum later is maakt dat niet zo veel uit. Ik heb dan zogenaamd mijn zonnepanelen eerder geinstaleerd, op 1 april dus. Dat dit anders is dan de factuur datum die ik verwerk in mijn BTW aangifte maakt volgens het bovenstaande stukje niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
De faktuurdatum moet natuurlijk wel liggen in het kwartaal waarover je aangifte doet. Dus als je faktuurdatum voor 1 april ligt heb je wellicht een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@maxkoe

Als je eerder al ondernemingsmelding hebt gedaan hebt per startdatum 1 april, maakt dat niet zo veel uit. Je wist immers toen nog niet wat de factuurdatum of installatiedatum zal zijn. Er worden geen voorspellende gaven verwacht.

Als je een willekeurig bedrijf begint mag je BTW over voorbereidende kosten terugvragen. Ook als je toen nog geen BTW nummer had.

https://www.belastingdien...gemaakt_in_de_aanloopfase

Alle kosten die u uit zakelijk oogpunt voor een onderneming hebt gemaakt, zijn aftrekbaar. Daaronder vallen ook kosten die zijn gemaakt met de duidelijke bedoeling een onderneming tot stand te brengen: kosten dus die u hebt gemaakt voordat de onderneming van start ging.
(...)
Als wij u eenmaal als ondernemer beschouwen, kunt u onder bepaalde voorwaarden de btw die u hebt betaald als voorbelasting aftrekken in uw aangifte omzetbelasting

Dit gaat met name over de situatie van het starten van een onderneming. Formeel moet de Belastingdienst beoordelen of je wel ondernemer bent. Door een rechtelijke uitspraak is dat zo voor vrijwel alle terugleverende pv eigenaren: je wordt ondernemer voor de BTW.

De kans is aanwezig dat je per het 2e kwartaal aangifte moet doen en dat er geen probleem is bij het accepteren van de BTW terugvraag. De Belastingdienst kan - omdat je de startmelding hebt gedaan tijdens het eerste kwartaal - ook een BTW formulier voor het eerste kwartaal klaarzetten. Dan kun je bellen om dat recht te zetten: zeg dat je bedrijf per 1 april start en dat je dat hebt aangegeven op het formulier.

De ambtenaar zou kunnen zeggen dat je dan nihil aangifte moet doen in het eerste kwartaal, maar dat helpt je niet. Als het formulier er is ben je verplicht de aangifte te doen over het kwartaal van de daadwerkelijke factuurdatum. Dan kun je zeggen dat het van belang is omdat het een zonnepaneelbedrijfje betreft.

Er is dus wel wat laveerruimte, maar dat is in de praktijk afhankelijk van de medewerking van de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkoe
mrmrmr schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 14:34:
@maxkoe

Als je eerder al ondernemingsmelding hebt gedaan hebt per startdatum 1 april, maakt dat niet zo veel uit. Je wist immers toen nog niet wat de factuurdatum of installatiedatum zal zijn. Er worden geen voorspellende gaven verwacht.

Als je een willekeurig bedrijf begint mag je BTW over voorbereidende kosten terugvragen. Ook als je toen nog geen BTW nummer had.

https://www.belastingdien...gemaakt_in_de_aanloopfase

Alle kosten die u uit zakelijk oogpunt voor een onderneming hebt gemaakt, zijn aftrekbaar. Daaronder vallen ook kosten die zijn gemaakt met de duidelijke bedoeling een onderneming tot stand te brengen: kosten dus die u hebt gemaakt voordat de onderneming van start ging.
(...)
Als wij u eenmaal als ondernemer beschouwen, kunt u onder bepaalde voorwaarden de btw die u hebt betaald als voorbelasting aftrekken in uw aangifte omzetbelasting

Dit gaat met name over de situatie van het starten van een onderneming. Formeel moet de Belastingdienst beoordelen of je wel ondernemer bent. Door een rechtelijke uitspraak is dat zo voor vrijwel alle terugleverende pv eigenaren: je wordt ondernemer voor de BTW.

De kans is aanwezig dat je per het 2e kwartaal aangifte moet doen en dat er geen probleem is bij het accepteren van de BTW terugvraag. De Belastingdienst kan - omdat je de startmelding hebt gedaan tijdens het eerste kwartaal - ook een BTW formulier voor het eerste kwartaal klaarzetten. Dan kun je bellen om dat recht te zetten: zeg dat je bedrijf per 1 april start en dat je dat hebt aangegeven op het formulier.

De ambtenaar zou kunnen zeggen dat je dan nihil aangifte moet doen in het eerste kwartaal, maar dat helpt je niet. Als het formulier er is ben je verplicht de aangifte te doen over het kwartaal van de daadwerkelijke factuurdatum. Dan kun je zeggen dat het van belang is omdat het een zonnepaneelbedrijfje betreft.

Er is dus wel wat laveerruimte, maar dat is in de praktijk afhankelijk van de medewerking van de Belastingdienst.
Je maakt het begrijpen er niet makkelijker op :P. Zoals ik het nu dus begrijp kan ik ook mijn panelen eerder bestellen. Deze waren nodig voor het starten van mijn onderneming op 1 april. Als ik dan in het eerste kwartaal mijn btw niet hoef op te geven(wat dan nog tot de mogelijkheden bestaat) kan ik deze in het tweede kwartaal opvoeren.

Afhankelijk van de medewerking van de belastingdienst 8)7 Ik denk dat ik dan toch maar wacht met het bestellen van mijn panelen op 1 april. Ik moet nog een kabel trekken en mijn meterkast vernieuwen.

Bedankt voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Goede conclusie denk ik, in deze situatie is wachten met bestellen het veiligst.

Als je per 2e kwartaal het eerste BTW teruggaaf formulier zou moeten invullen is dat mooi, maar je hebt er strikt genomen geen recht op als de factuurdatum in het eerste kwartaal ligt. Bezwaar of beroep heeft naar mijn mening daarom weinig kans.

De Belastingdienst heeft een grote mate van beslissingsbevoegdheid bij het beoordelen van aanvragen en de procedures zijn niet altijd foutloos, voorspelbaar of gebaseerd op jouw input. Dat zorgt voor enige onzekerheid.

De BTW over kabels en ombouwen meterkast kun je ook terugvragen. Ook van logging en andere zakelijke uitgaven. Over gedeeltelijk zakelijke uitgaven bestaan veel regels (bv. een computer), zie de site van de Belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
Even een citaat vanuit het PV-topic.
CodeIT schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:22:
De belastingdienst heeft een nieuw formulier speciaal voor eigenaren van zonnepanelen. Hierop kun je nu ook gelijk aangeven dat je vrijstelling wilt voor het nieuwe jaar. Vandaag toevallig verstuurd.
https://www.belastingdien...opgaaf-zonnepaneelhouders
Leuker konden ze het niet maken (geen BTW betalen is gewoon heel leuk), maar het is wel makkelijker geworden! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:58
Ja idd, veel makkelijker als ik de posts hierboven doorlees! Zelf 1 dikke week geleden het nieuwe formulier op de post gedaan. Zal dus enkele weken duren voordat ik de inlogs ontvang? Toch wel erg leuk gaat om zo'n €1400,- :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@austin_77

Als je facturen vooral van april zijn hoef je waarschijnlijk pas in juli aangifte te doen over het 2e kwartaal (april tot en met juni). De BTW ontvang je na BTW-aangifte terug, in juli of augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Laatst online: 09:58
@mrmrmr Thnx! Die facturen zijn inderdaad van april. Is dan nog redelijk snel die teruggave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik zou het nog niet direct uitgeven. Wellicht dat het nu sneller gaat, maar ik heb in januari 2015 aangifte gedaan en in juli mijn teruggave gehad, mijn broer in dezelfde maand aangifte en pas in september of zo zijn geld gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Volgens de Belastingdienst ontvang je binnen 6 weken een teruggaafbeschikking, normaal is binnen 3 weken. Binnen 10 dagen daarna ontvang je het geld terug. Zorg dat de Belastingdienst je bankrekeningnummer heeft voor BTW teruggaaf.

In mijn ervaring klopt dat wel bij een gewoon bedrijf. Het verloopt vaak vrij snel. Als je erg lang moet wachten kan het zijn dat je rente ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
Even een paar vragen betreft BTW teruggave:

Ik ga overigens alles zelf installeren en plaatsen.

Ik koop de onderdelen voor de ombouw van de meterkast ergens anders dan dat ik de panelen koop. Kan ik dit ook gewoon terugvragen?
Hoe gaat het als ik nu een set panelen ga plaatsen en volgend jaar nog een keer, kan ik dat dan ook nog gewoon terugvragen?

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
webje1982 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:07:
Even een paar vragen betreft BTW teruggave:

Ik ga overigens alles zelf installeren en plaatsen.
Da's denk ik niet zo relevant. Nadeel is dat je de BTW over arbeidsuren dan niet kan terugvragen, denk ik.
Ik koop de onderdelen voor de ombouw van de meterkast ergens anders dan dat ik de panelen koop. Kan ik dit ook gewoon terugvragen?
Dat het apart/elders gekocht is maakt volgens mij niets uit, zolang je maar bonnetjes kan tonen als daar om gevraagd wordt. Vraag is meer: is die ombouw van de meterkast nodig t.b.v. zonnepaneel-installatie, of was die sowieso al nodig?
Hoe gaat het als ik nu een set panelen ga plaatsen en volgend jaar nog een keer, kan ik dat dan ook nog gewoon terugvragen?
Ja, op dezelfde manier: BTW invullen en nieuwe kosten op dezelfde manier opvoeren.
MAAR, let dan wel op dat je NIET ontheffing van je aangifteplicht doet! Je wilt juist aangifte blijven doen zodat je nieuwe investeringen in je 'bedrijf' kan blijven doen. Is een klein beetje terugkerende administratieve rompslomp, maar dan kan je die panelen volgend jaar ook gewoon deels terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Laatst online: 18:25
vanaalten schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:17:
[...]

Da's denk ik niet zo relevant. Nadeel is dat je de BTW over arbeidsuren dan niet kan terugvragen, denk ik.

[...]
Vraag is meer: is die ombouw van de meterkast nodig t.b.v. zonnepaneel-installatie, of was die sowieso al nodig?
[...]
Als je dit enigszins aannemelijk kan maken zal er geen haan naar kraaien. De belastingdienst zal er waarschijnlijk niet eens naar informeren. Alleen bij een steekproef zou dat kunnen, maar dan nog zullen ze daar niet moeilijk over doen.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
vanaalten schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:17:
Dat het apart/elders gekocht is maakt volgens mij niets uit, zolang je maar bonnetjes kan tonen als daar om gevraagd wordt. Vraag is meer: is die ombouw van de meterkast nodig t.b.v. zonnepaneel-installatie, of was die sowieso al nodig?
Mijn meterkast is nog geen 3 jaar oud, maar moet even een nieuwe aardlek plaatsen en een nieuwe groep en dan natuurlijk nog de benodigde bekabeling naar de zolder leggen.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Wat is de beste volgorde eerst BTW nummer aanvragen en dan panelen bestellen of kan het ook andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De Belastingdienst wil dat je het volledige forfait betaalt in de eerste BTW aangifte.

Op het nieuwe formulier "Opgaaf zonnepaneelhouders" staat nu letterlijk dat de ontheffing volgend jaar ingaat: Wilt u vanaf volgend jaar ontheffing van administratieve verplichtingen?. Je kunt BTW terugvragen over het gehele huidige jaar (2017). Als je "ja" invult mag dat niet meer in 2018. Als je "nee" invult ben je ook over 2018 nog forfait verschuldigd, maar dan kun je nog wel BTW aftrekken over bestellingen die je doet in 2018.

Het is niet duidelijk of de BTW-aangifte per jaar of kwartaal gebeurt. Die keuze wordt niet vooraf gegeven op het formulier. Kwartaalaangifte geeft de meeste flexibiliteit en die wordt het meest toegepast bij normale bedrijven.

Als je iets uit het buitenland bestelt vraag dan altijd aan de leverancier om de BTW te verleggen naar Nederland. Je betaalt de leverancier dan zonder BTW. Dan kun je op het BTW formulier de BTW aangeven en meteen terugvragen (netto nul). Vanzelfsprekend moet je voor de bestelling plaatst een BTW nummer hebben.

Als je niets in het buitenland bestelt heb je niet meteen een BTW nummer nodig. Dan mag je eerst bestellen en dan pas de opgaaf zonnepaneelhouders invullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 15:19

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Handig om te weten: Ik heb vorig jaar mijn eerste set panelen op het dak gelegd, die had ik in december 2015 gekocht, dus alleen aangifte gedaan over Q4 2015 en daarna in 2016 ontheffing aangevraagd.

Daarna ging het toch weer kriebelen, dus een tweede set op m`n dak gelegd. Doordat ik ontheffing had aangevraagd kon ik dus eigenlijk geen BTW terug vragen. Hier op tweakers gelezen dat je er soms toch mee weg komt en dus deze brief ingestuurd:

Op xxxx heeft u mij (btw-nummer xxxx) een brief gestuurd met kenmerk xxxx waarin u schrijft dat u besloten heeft om mij met ingang van 01-01-2016 geen aangiften omzetbelasting meer uit te reiken.

Ik heb nieuwe zonnepanelen aangeschaft waarvan ik de omzetbelasting graag wil terugvragen. De aanschafkosten hiervan bedroegen € 2191,24 (inclusief omzetbelasting). De omzetbelasting betreft een bedrag van € 380,30

Tezamen met de eerder aangeschafte zonnepanelen bestaat mijn installatie nu uit 11 zonnepanelen maal 315 Wp = 3465 Wp, plus 12 zonnepanelen maal 170 WP = 2040. In totaal komt dit dus neer op 5505 Wp. Voor zover ik begrijp is hierover een forfaitair bedrag aan omzetbelasting verschuldigd van € 120,-.

Gelet op het voorgaande verzoek ik u om mij een teruggaaf omzetbelasting te verlenen van € 380,30 - €120 (forfait) = € 260,30. Mijn rekeningnummer is xxx

Mocht u vragen hebben dan kunt u mij bereiken op telefoonnummer xxx

Onder het mom van niet geschoten is altijd mis.

Na 5 maanden, jawel het mocht even duren een brief ontvangen met deze mededeling:

Afbeeldingslocatie: http://remcohobo.nl/BDbrief2.JPG

Na drie keer lezen begreep ik dat ik uit coulance het bedrag terug zou krijgen, en inderdaad, ik heb die 260 euro nu weer op m`n rekening staan.

Kortom, gewoon proberen dus! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
pfff, wat een brief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 22:20

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik heb een vraag met betrekking tot het terugvragen van btw als je al (KOR) ondernemer bent.

Ik heb de panelen besteld via mijn kvk nummer en de facturu staat op mijn naam. zonder branch gerelateerd nummer kan je daar niet bestellen. dat heb ik gedaan omdat daar de kortingen goed waren.

ik kan dus niet via mijn vrouw de btw terugvorderen omdat haar naam ook op de factuur moet staan. energierekening staat ook mijn naam maar dat was zo om te zetten.

Ik werk gewoon in loondienst maar doe daarnaast wat advieswerk. dat verschilt per jaar van van 1.000 tot 3000 ex btw zoals dit jaar (tot nu toe) dat is 640 aan btw en de btw op de zonnepanelen is 871.

Ik heb geprobeerd via de belastingtelefoon antwoord te krijgen hoe het werkt. Totaal kom ik dus op 1501 aan btw. heel toevallig hetzelfde als dit voorbeeld.
Voorbeeld 1: toepassing kleine ondernemersregeling
Ondernemer Jan voldoet aan alle voorwaarden voor de KOR en is in een jaar over zijn omzet € 1.501 verschuldigd aan btw. Hij heeft geen aftrekbare voorbelasting, zodat zijn btw-schuld € 1.501 bedraagt. In dit geval mag hij zijn btw-schuld verminderen met: 2,5 maal het verschil tussen € 1.883 en € 1.501, oftewel: 2,5 * (1.883 - 1.501) = € 966. De btw-schuld die hij aan de belastingdienst moet voldoen, komt hiermee op: € 1.501 minus € 966, oftewel € 546.
Klopt bovenstaand berekening voor mij?
Nu scheelt mij dat dus 546,- aan btw terugvordering. Daar baal ik best van. factuur omzetten kan/mag niet meer. Iemand ideen?

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-08 10:38

Chielos

Inno Mini Cooper

Heb de aanvraag gedaan naar de belastingdienst toe. En ook de opzegging van mijn onderneming.

Maar sjees.. dat duurt lang. Dat heeft dan met het kwartaal te maken oid? Of is mijn brief niet aangekomen.. Heeft bellen zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Weet iemand of je ook BTW kan terugvragen voor een uitbreiding?
Vorig jaar september panelen laten zetten en netjes BTW teruggekregen. Nu willen we deze graag uitbreiden.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Bl4ckviper schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:09:
Weet iemand of je ook BTW kan terugvragen voor een uitbreiding?
Vorig jaar september panelen laten zetten en netjes BTW teruggekregen. Nu willen we deze graag uitbreiden.
Letterlijk 5 posts boven je.. zelf een beetje moeite doen in plaats van je vragen dumpen is wel zo netjes.

[ Voor 10% gewijzigd door MeltedForest op 23-06-2017 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Antwoord is dus naar diegene zij interpetatie nee, maar je kan het proberen volgens die reactie.

Echter is dat dus geen sluitend antwoord van de bd.

Ja of nee zeggen kan ook ipv zeuren. Ik heb de zoek funtie netjes gebruikt en hier kwam niets uit. Dat is het nadeel blijkbaar van dit soort verzamel topics. Je verwacht toch niet dat ik voor 48 pagina's aan tekst ga lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Heb je vrijstelling van aangifte doen? Dan zou ik beginnen met bij de belastingdienst te vragen of ze dit kunnen opheffen.

Ik heb destijds, volgens mij in dit topic, begrepen dat dat de weg is waarop het zou moeten kunnen: weer aangifteplichtig worden en *daarna* de nieuwe panelen opvoeren. Kan wel zijn dat je daarna voor meerdere jaren aangifteplichtig wordt.

Wellicht dat Rempage0611 geprobeerd heeft af te snijden: ondanks dat 'ie vrijstelling van aangifte heeft, toch geprobeerd heeft om de panelen-aanschaf op te voeren (en uit coulance van de BD daarmee weg is gekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@vanaalten

Zelf ben ik zzp er mijn vrouw heeft de pv op haar naam. Deze heeft inderdaad vrijstelling. Zullen volgende wel even bellen met de bd, kijken of we die vrijstelling kunnen opheffen. Daarna gewoon ieder kwartaal 0 opvoeren totdat ze weer vrijstelling kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Nu online
Ik heb geprobeerd in dit topic antwoord te vinden op mijn vragen, maar helaas is me dat niet helemaal gelukt.

Zelf ben ik ZZP-er/ondernemer (zowel voor de BTW als voor de inkomsten). Het is daarom financieel nooit aantrekkelijk om de betaalde BTW terug te vragen. Daarom zou ik graag de zonnepanelen aanschaffen op naam van m'n vrouw.

Vraag: welke consequenties heeft dat als zij in de toekomst ook ondernemer wordt?

Daarnaast wil ik een flink aantal panelen leggen op een noordgericht dak. Dat brengt veel en veel minder op dan panelen die meer richting het zuiden gesitueerd zijn. Een forfaitair bedrag m.b.t. de BTW is dan sowieso ongunstig als niet gebruikt gemaakt kan worden van de KOR.

Concluderend: mijn vrees is dat ik met BTW teruggave nu een leuk bedrag terugkrijg, maar dat de kans groot is dat dit me/ons jarenlang blijft achtervolgen en uiteindelijk gewoon (veel) geld gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Wij hebben onze panelen en de electriciteitsaansluiting om dezelfde reden ook op naam van de vrouw gezet, de BTW geïnd en vervolgens KOR-vrijstelling gevraagd. Zij is in dienst van haar eigen BV, onwaarschijnlijk dat ze ooit weer een eenmanszaak wordt. Mocht dat toch gebeuren (en haar omzet meteen boven de grens voor de KOR komen) dan verwacht ik dat dat als een nieuwe onderneming wordt aangemerkt en ze gewoon weer BTW-plichtig word voor die activiteit, en dat de zonnepanelen als een afgerond hoofdstuk worden behandeld.

l'art pour l'art

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Cross post :

WoudseHoeve in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Volgens de rechter mag je BTW nu terug vragen vanaf 1-jan-2012 ????
Scheel mij weer een jaar TVT

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
WoudseHoeve schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:29:
Cross post :

WoudseHoeve in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

Volgens de rechter mag je BTW nu terug vragen vanaf 1-jan-2012 ????
Scheel mij weer een jaar TVT
Ik ga het in ieder geval proberen. Mijn set dateert van augustus 2012.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zie door de formulieren het bos niet meer. Ik sta op het punt om zonnepanelen aan te schaffen. Daarbij wordt mij ook een BTW Teruggave service aangeboden á 120 euro ex. BTW. en ik twijfel of ik het niet gewoon zelf ga doen. Welke formulieren moet ik nog meer invullen buiten dit 'nieuwe' formulier uit April 2017? https://www.belastingdien...opgaaf-zonnepaneelhouders

Dank!

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Gewoon lekker zelf doen. Hooguit een uurtje werk. 120 euro voor een uurtje werk is voor de meeste mensen een goede deal.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

cyberstalker schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:51:
Gewoon lekker zelf doen. Hooguit een uurtje werk. 120 euro voor een uurtje werk is voor de meeste mensen een goede deal.
Dank voor je snelle reactie. Is dit stappenplan nog up to date? Ik zie namelijk verschillende varianten voorbij komen: https://www.milieucentraa...zonnepanelen-terugvragen/

Thanks!

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Freekers schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:57:
[...]

Dank voor je snelle reactie. Is dit stappenplan nog up to date? Ik zie namelijk verschillende varianten voorbij komen: https://www.milieucentraa...zonnepanelen-terugvragen/

Thanks!
Voor zover ik kan zien wel, ik zou voor de zekerheid gewoon het stappenplan op de website van de belastingdienst aanhouden: Belastingdienst: Eigenaren van zonnepanelen

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Ik heb in Mei 2013 zonnepanelen op mijn oude huis geplaatst. Daar heb ik toendertijd nooit BTW teruggave voor gehad omdat pas later de regeling van BTW teruggave duidelijk werd die vanaf 1-7-2013 inging.

Toen me dat allemaal eenmaal duidelijk was was bovendien de 3 maands termijn verstreken.

Ik ben inmiddels verhuisd en in mijn nieuwe huis heb ik zonnepanelen aangelegd, inmiddels de BTW teruggevraagd en vanaf volgend jaar vrijstelling.

Nu lees ik hier dat met terugwerkende kracht installaties vanaf 2012 voor btw teruggave in aanmerking kunnen komen.

Echter ik heb dus nu al een installatie aangemeld. Kan ik alsnog voor teruggave van die oude in aanmerking komen , ook al heb ik die activiteiten beeindigd omdat de panelen mee verkocht zijn?

En zo ja hoe zou ik dat dan moeten aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Andere situatie:

Ik wil op BVA auctions een behoorlijk aantal panelen gaan aanschaffen.
Mijn collega's zijn ook geïnteresseerd in deze panelen en dus bied ik nu op een groot aantal.

Kun je de BTW van een veiling ook terugvragen? Factuur krijg je gewoon op naam.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

exroosje schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:08:
Ik heb in Mei 2013 zonnepanelen op mijn oude huis geplaatst. Daar heb ik toendertijd nooit BTW teruggave voor gehad omdat pas later de regeling van BTW teruggave duidelijk werd die vanaf 1-7-2013 inging.

Toen me dat allemaal eenmaal duidelijk was was bovendien de 3 maands termijn verstreken.

Ik ben inmiddels verhuisd en in mijn nieuwe huis heb ik zonnepanelen aangelegd, inmiddels de BTW teruggevraagd en vanaf volgend jaar vrijstelling.

Nu lees ik hier dat met terugwerkende kracht installaties vanaf 2012 voor btw teruggave in aanmerking kunnen komen.

Echter ik heb dus nu al een installatie aangemeld. Kan ik alsnog voor teruggave van die oude in aanmerking komen , ook al heb ik die activiteiten beeindigd omdat de panelen mee verkocht zijn?

En zo ja hoe zou ik dat dan moeten aanpakken?
Een brief naar de inspecteur schrijven? Details heb ik niet, maar dat schijnt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Ik heb dus maar een brief naar de belastinginspecteur geschreven:
Eerder dit jaar heb ik mij geregistreerd als ondernemer voor de BTW om voor BTW teruggave voor mijn zonnepanelen die ik eerder in 2017 heb aangeschaft in aanmerking te komen. De teuggave heb ik inmiddels mogen ontvangen evenals een vrijstelling voor opgave vanaf 2018, dank hiervoor.

Ik heb echter in mijn vorige woning,XXXX, in 2013 ook al 2 zonnepaneel installaties aangeschaft. De grootste hiervan is bij verkoop van deze woning per YYYYYY achtergebleven, de kleinste is meegenomen naar mijn nieuwe adres. Bij de aanschaf in 2013 heb ik echter nooit mij als ondernemer geregistreerd en BTW teruggave aangevraagd omdat deze regeling pas ontstond na een gerechtelijke uitspraak in Juni 2013 en mij pas duidelijk werd toen de 3 maands termijn was verstreken.

Ik begrijp nu echter dat onlangs de rechter in hoger beroep in uitspraak “ECLI:NL:GHSHE:2017:3075” (http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:GHSHE:2017:3075) heeft vast gesteld dat BTW teruggave voor zonnepanelen met terugwerkende kracht mogelijk is (zelfs vanaf 1 januari 2012). Dus ook voor deze 2 installaties.
Ik verzoek u dan ook mij met terugwerkende kracht als ondernemer te registreren per 1 mei 2013 en een BTW teruggave te verlenen van €ZZZZZ(*) over deze 2 installaties uit 2013, vrijstelling van BTW aangifte over 2014, 2015 en 2016 te verlenen en de bestaande vrijstelling vanaf 2018 te handhaven.

Bijlage: facturen & BTW berekening incl forfait
Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Ik heb in juli vorig jaar 8 zonnepanelen op mijn dak laten monteren. Door verschillende afleidingen ben ik er vorig jaar niet aan toe gekomen om de btw-teruggave bij de belasting te regelen. Is het nu nog mogelijk om via het stappenplan teruggaaf te regelen met terugwerkende kracht? Kan daar op de site van de bd en op google eigenlijk niets concreets over vinden.

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:50
Ik heb nu de panelen gelegd en ga de btw terugvragen maar ik wil volgend jaar nog een uitbreiding doen op noord of oost/west. Dan moet ik bij Wilt u vanaf volgend jaar ontheffing van administratieve verplichtingen ? nee aanvinken toch ?.

Nadeel ik moet een jaar extra de belasting invullen elk kwartaal ? Lijkt me niet echt moeilijk ? Voordeel ik kan volgend jaar nog die extra kosten voor de uitbreiding terug vorderen ? Dit klopt toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
@the-body Ik denk dat je te laat bent omdat je je 1 maand na afloop vh kwartaal van plaatsing moet melden. Maar gezien de recente uitspraak van de rechter waarin hier eerder aan gerefereerd wordt dat het kan terugwerkend t/m 1 jan 2012 maak je nog wel een kans. Brief schrijven met verzoek aan de belastinginspecteur met verwijzing naar gerechtelijke uitspraak ECLI:NL:GHSHE:2017:3075. Vraag om registratie per 2016, teruggave over 2016 van je BTW-forfait en vrijstelling vanaf 2017

@Jan-man Ander nadeel is dat je 2 jaar het teruglever forfait (20 euro per 1000Wp) moet aangeven. Maar dat zal vast wegvallen tegen je voordeel.
Pagina: 1 ... 12 ... 41 Laatste