Ik zou het houden bij de dingen waar je 100% bij hebt gezet. Feitelijk heb ik dat ook gedaan omdat het op de faktuur van de paneelinstallateur stond.
Ik heb het eens besproken met iemand die ik ken met zijn eigen bedrijf en die zegt dat je dat zo in kan dienen. Dus: dat heb ik gedaan. Mocht de belastingdienst het er niet mee eens zijn dan hoor ik dat wel. Mijn redenering is in elk geval "ik lever (ongeveer) evenveel terug als ik verbruik dus 50% van de groepenkast is prive"
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Ik zou gewoon alles aftrekken. Je moet het zo zien: je neemt zonnepanelen. De groepenkast moet worden aangepast. Tegelijkertijd schrijft de wet voor dat wanneer je een aanpassing doet aan de groepenkast, deze moet voldoen aan de huidige normen. Dus als je voorheen bijvoorbeeld geen hoofdschakelaar hebt, maar je laat nu zonnepanelen plaatsen en je plaatst een extra groep voor de panelen, dan moet je vervolgens ook een hoofdschakelaar gaan plaatsen, omdat dat volgens de huidige normen verplicht is.
Volgens mij heb je geen bouwvergunning nodig, dus is aanpassing naar de nieuwste norm ook niet nodig...GioStyle schreef op zondag 20 december 2015 @ 16:48:
Ik zou gewoon alles aftrekken. Je moet het zo zien: je neemt zonnepanelen. De groepenkast moet worden aangepast. Tegelijkertijd schrijft de wet voor dat wanneer je een aanpassing doet aan de groepenkast, deze moet voldoen aan de huidige normen. Dus als je voorheen bijvoorbeeld geen hoofdschakelaar hebt, maar je laat nu zonnepanelen plaatsen en je plaatst een extra groep voor de panelen, dan moet je vervolgens ook een hoofdschakelaar gaan plaatsen, omdat dat volgens de huidige normen verplicht is.
Mag je trouwens ook voor de installatie van PV ook het complete dak laten vernieuwen en daar de BTW van terugvorderen
Heb je daar een bron voor? Ik lees overal dat het moet bij ingrijpende aanpassingen aan de meterkast.Dre schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:40:
[...]
Volgens mij heb je geen bouwvergunning nodig, dus is aanpassing naar de nieuwste norm ook niet nodig...
Tuurlijk, van je bedrijfspand.Mag je trouwens ook voor de installatie van PV ook het complete dak laten vernieuwen en daar de BTW van terugvorderenEen mooi Rc=10 dakje op het huis lijkt me wel wat
De NEN1010 wordt bij mijn weten voorgeschreven vanuit het bouwbesluit. Zonder bouwvergunning heb je niet te maken met een nieuw bouwbesluit en geldt dus het oorspronkelijke bouwbesluit met daarin de normen waarnaar verwezen worden. Dus de oude NEN1010.mrmrmr schreef op zondag 20 december 2015 @ 18:16:
[...]
Heb je daar een bron voor? Ik lees overal dat het moet bij ingrijpende aanpassingen aan de meterkast.
Een verkoper van elektrotechnisch materiaal heeft bepaalde belangen waardoor ik dit een discutabele bron vind. De definitie "ingrijpende aanpassingen" vind ik ook nietszeggend. Staat niks over in de NEN. Uiteraard staat het vrij om de huis E-installatie te verbeteren, maar dat is geen eis.
Mijn huis zorgt voor handel in stroom, dus in zekere zin is het een bedrijfspand. Hmmm interessant[...]
Tuurlijk, van je bedrijfspand.
Bouwen zonder vergunning:
https://www.rijksoverheid...gvrij-bouwen-en-verbouwen
Bij iedere verandering aan de groepenkast moet deze voldoen aan huidige eisen, dus hoofdschakelaar en 2 aardlekschakelaars.
https://www.rijksoverheid...gvrij-bouwen-en-verbouwen
Bij iedere verandering aan de groepenkast moet deze voldoen aan huidige eisen, dus hoofdschakelaar en 2 aardlekschakelaars.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Bedankt klump4u voor de informatie.
citaat van die site:
"Ook al mag u vergunningvrij bouwen, u moet daarbij wel voldoen aan de regels uit het Bouwbesluit 2012 en het burenrecht uit het Burgerlijk Wetboek."
Dus juridisch gezien geldt het bouwbesluit 2012 bij dergelijke verbouwingen, ook als je geen vergunning nodig hebt voor een verbouwing is het bouwbesluit van kracht.
@Dre
Als ondernemer heb je veel vrijheid, dus als je een zakelijke investering wilt doen, mag dat in principe. Alleen heeft de Belastingdienst iets tegen thuiswerkers. Het mag als je bedrijfspand o.a. een eigen ingang en sanitaire voorzieningen heeft. Denk ook aan de hypotheekrenteaftrek.
citaat van die site:
"Ook al mag u vergunningvrij bouwen, u moet daarbij wel voldoen aan de regels uit het Bouwbesluit 2012 en het burenrecht uit het Burgerlijk Wetboek."
Dus juridisch gezien geldt het bouwbesluit 2012 bij dergelijke verbouwingen, ook als je geen vergunning nodig hebt voor een verbouwing is het bouwbesluit van kracht.
@Dre
Als ondernemer heb je veel vrijheid, dus als je een zakelijke investering wilt doen, mag dat in principe. Alleen heeft de Belastingdienst iets tegen thuiswerkers. Het mag als je bedrijfspand o.a. een eigen ingang en sanitaire voorzieningen heeft. Denk ook aan de hypotheekrenteaftrek.
Mja zo kan je het ook zien idd, alleen dan is alsnog de vraag wát mag je terugvragen. Puur de lege kast en de hoofdschakelaar? Of ook alle 10 groepen die je "privé" gebruikt 
Ik heb het maar "veilig" gehouden door 50% terug te vragen aangezien ik (verwacht) evenveel op te wekken (== te verkopen) als af te nemen.
Ik heb het maar "veilig" gehouden door 50% terug te vragen aangezien ik (verwacht) evenveel op te wekken (== te verkopen) als af te nemen.
"Iedere verandering" is ook een onduidelijk begrip. Ik heb groeplabels aangebracht op mijn groepenkast, moet ik nu ineens een hoofdschakelaar en 2 aardlekschakelaars gaan toepassenklump4u schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:58:

Zie quote hieronder:
(Komt er in de praktijk op neer dat men zich aan de NEN 1010 houdt)NEN-normen zijn geen algemeen verbindende voorschriften. Gebruik van de NEN 1010 wordt aanbevolen, via de Woningwet, het Bouwbesluit en de Regeling Bouwbesluit. In bijlage I van de "Regeling Bouwbesluit" worden de volgende normen genoemd:
[...]
Toepassing van NEN 1010 is dus niet verplicht. Het ministerie van VROM verklaart dit ook expliciet. Het is echter wel verplicht aan te tonen dat met eventuele "eigen" oplossingen dezelfde veiligheid wordt bereikt.
Weer een beetje terug ontopic
Het was meer als grapje bedoelt, maar hoever kan je gaan met de BTW-aftrek voor de handel in stroom. Een installatieautomaat kan je nog wel verantwoorden, maar een compleet nieuw dak lijkt mij niet.mrmrmr schreef op maandag 21 december 2015 @ 03:11:
@Dre
Ik snap dat het een grapje was, maar ik ben serieus over dat je als ondernemer de vrijheid hebt om zakelijke investeringen te doen. Als jij vind dat je als kleine ondernemer een dikke auto moet rijden om zakelijke ritjes te maken, mag dat. Je moet wel rekening houden met de effecten voor je als privepersoon (bijtelling e.d.).Het was meer als grapje bedoelt, maar hoever kan je gaan met de BTW-aftrek voor de handel in stroom. Een installatieautomaat kan je nog wel verantwoorden, maar een compleet nieuw dak lijkt mij niet.
Stel, je hebt een energieopwekbedrijf (zonder BTW vrijstelling) en jij vind dat je energie moet besparen in je bedrijfspand (b.v. een garage met eigen ingang en sanitair), dan mag je investeren in het energieëfficiënter maken van dat bedrijfspand. De Belastingdienst kan jou daarin niet tegenhouden. Dat is maar goed ook, ze moeten zich niet bemoeien met de bedrijfsvoering. Je bepaalt zelf of het een goede investering is.
Praktisch probleem is dat je wel zo'n bedrijfspand moet hebben. MinFin/Belastingdienst heeft bepaald dat je weinig mag aftrekken bij een thuiswerkplek. D.w.z. als je bedrijf in je woonhuis zit zonder afzonderlijke ingang/sanitair. Dat is een van de werkelijke beperkingen die je ondervind.
Eindelijk kan ik aangifte doen, had ontheffing per 1-1-2016 aangevraagd, maar kreeg het per 1-10, terwijl de zonnepanelenfactuur van 28-10 is.
Moet nu wel op papier aangifte doen, maar soit.
Volgens http://www.milieucentraal...zonnepanelen-terugvragen/ moet ik het forfait invullen bij 1a, maar dat is "leveringen/diensten belast met hoog tarief", klopt dat wel? En moet ik het bedrag dan in de kolom "bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend" of "omzetbelasting" zetten?
Volgens http://www.milieucentraal...zonnepanelen-terugvragen/ moet ik het forfait invullen bij 1a, maar dat is "leveringen/diensten belast met hoog tarief", klopt dat wel? En moet ik het bedrag dan in de kolom "bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend" of "omzetbelasting" zetten?
Je moet eerst de ontheffingsdatum laten corrigeren. Je kunt over het 3e kwartaal geen BTW terugvragen over facturen uit het 4e kwartaal. Sterker, je mag nu helemaal niets terugvragen over facturen na het 3e kwartaal.Archiebald schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:54:
Eindelijk kan ik aangifte doen, had ontheffing per 1-1-2016 aangevraagd, maar kreeg het per 1-10, terwijl de zonnepanelenfactuur van 28-10 is.
Je bent al de tweede in dit forum die een eerdere ontheffingsdatum heeft.
Het is aan te bevelen voor nieuwe indieners pas BTW-ontheffing aan te vragen wanneer je teruggaafaangifte van alle BTW hebt gedaan.
Daarover heb ik al contact gehad met de belastingdienst. Ze hebben alsnog de ontheffing in laten gaan per 1 januari. Daarom heb ik ook het aangifteformulier op papier gekregen waarin de belastingdienst (met pen) het tijdsvak heeft ingevuld. Ook moet ik een kopie van de factuur meesturen.mrmrmr schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:13:
[...]
Je moet eerst de ontheffingsdatum laten corrigeren. Je kunt over het 3e kwartaal geen BTW terugvragen over facturen uit het 4e kwartaal. Sterker, je mag nu helemaal niets terugvragen over facturen na het 3e kwartaal.
Je bent al de tweede in dit forum die een eerdere ontheffingsdatum heeft.
Het is aan te bevelen voor nieuwe indieners pas BTW-ontheffing aan te vragen wanneer je teruggaafaangifte van alle BTW hebt gedaan.
Als het tijdsvak 4e kwartaal 2015 is, is het goed. Normaal gesproken krijg je dat electronisch en moet je het indienen in de maand januari 2016.
Bij een gebruikelijk formulier "Aangifte omzetbelasting" vul je bij 1a de verkopen excl. omzetbelasting en de omzetbelasting in. In dit geval kun je het gehele forfait invullen in de omzetbelastingkolom. De door jou betaalde omzetbelasting ("voorbelasting"), over kosten dus, vul je in onder 5b. Na berekenen van 5a-5b kom je op het subtotaal 5c, wat je terugontvangt. Een negatief getal betekent dat je terugontvangt.
Controleer of je bankrekeningnummer als ondernemer bekend is bij de Belastingdienst. Dat is nodig om de terugbetaling te doen.
Bij een gebruikelijk formulier "Aangifte omzetbelasting" vul je bij 1a de verkopen excl. omzetbelasting en de omzetbelasting in. In dit geval kun je het gehele forfait invullen in de omzetbelastingkolom. De door jou betaalde omzetbelasting ("voorbelasting"), over kosten dus, vul je in onder 5b. Na berekenen van 5a-5b kom je op het subtotaal 5c, wat je terugontvangt. Een negatief getal betekent dat je terugontvangt.
Controleer of je bankrekeningnummer als ondernemer bekend is bij de Belastingdienst. Dat is nodig om de terugbetaling te doen.
Hier ook, direct ontheffing gekregen, terwijl ik in mijn brief duidelijk had aangegeven 1-1-2016. Blijkbaar iets nieuws dat ze het zo doen. Had gelukkig BTW teruggave reeds rond.mrmrmr schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:13:
[...]
Je bent al de tweede in dit forum die een eerdere ontheffingsdatum heeft.Het is aan te bevelen voor nieuwe indieners pas BTW-ontheffing aan te vragen wanneer je teruggaafaangifte van alle BTW hebt gedaan.
Overal online vind je nog dat je gelijk administratieve ontheffing kunt aanvragen voor het volgende jaar, maar men kan zich nu dus beter houden aan de aanbeveling die jij hier geeft
Bereken de kosten en besparingen van je (toekomstige) zonnepanelen: www.zonnebesparing.nl
Bij mij vertelde ze aan de telefoon dat het te maken had met een pilot, waarbij ze mensen meteen ontheffing gaven ipv een kwartaal later. Ik vond het maar vaag, want in mijn brief stond duidelijk 1-1-2016..
@Archiebald: dat formulier komt mij bekend voor. Het is in te vullen zoals ik beschreef in dit bericht.
Als de pilot is dat de Belastingdienst alle zonnepaneleneigenaren automatisch ontheffing geven, dan zou ik het volgende doen:
1. Wachten tot alle facturen binnen zijn. De factuurdatum geldt (niet de installatiedatum of betalingsdatum).
2. "Opgaaf startende onderneming" indienen en expliciet in een bijgevoegde brief aangeven dat je BTW aangifte wegens BTW terugvraag over de aanschaf van een pv installatie wilt doen.
3. In een aparte envelop BTW aangifteontheffing aanvragen voor het volgende kwartaal (moet ontvangen zijn vóór de datum waarop ontheffing moet ingaan).
Daarna is het hopen dat ze ontheffing per het nieuwe kwartaal laten ingaan. Ik zou direct contact opnemen met de Belastingdienst als ze de verkeerde datum gebruiken. Snel reageren is belangrijk, want je hebt formeel 6 weken om bezwaar te maken op een beslissing.
De Belastingdienst moet zich in ieder geval houden aan de beschreven procedures op deze pagina. Dat wil zeggen dat je wel de kans moet krijgen om de BTW terug te vragen.
Als de pilot is dat de Belastingdienst alle zonnepaneleneigenaren automatisch ontheffing geven, dan zou ik het volgende doen:
1. Wachten tot alle facturen binnen zijn. De factuurdatum geldt (niet de installatiedatum of betalingsdatum).
2. "Opgaaf startende onderneming" indienen en expliciet in een bijgevoegde brief aangeven dat je BTW aangifte wegens BTW terugvraag over de aanschaf van een pv installatie wilt doen.
3. In een aparte envelop BTW aangifteontheffing aanvragen voor het volgende kwartaal (moet ontvangen zijn vóór de datum waarop ontheffing moet ingaan).
Daarna is het hopen dat ze ontheffing per het nieuwe kwartaal laten ingaan. Ik zou direct contact opnemen met de Belastingdienst als ze de verkeerde datum gebruiken. Snel reageren is belangrijk, want je hebt formeel 6 weken om bezwaar te maken op een beslissing.
De Belastingdienst moet zich in ieder geval houden aan de beschreven procedures op deze pagina. Dat wil zeggen dat je wel de kans moet krijgen om de BTW terug te vragen.
Beetje vreemd dat de belastingdienst ontheffing verleend vanaf het kwartaal van aanvragen. Wat heb je dan aan een btwnr (of mis ik iets)?
Dan zou ik (als ik belastingdienst was), de hele aanvraag weigeren.
Dan zou ik (als ik belastingdienst was), de hele aanvraag weigeren.
Zo te zien lijkt er wat veranderd te zijn bij de Belastingdienst?
Ik heb gisteren een brief gekregen van de Belastingdienst met een BTW-nr en een formulier 'Aangifte omzetbelasting'. De brief is 24 december verzonden. De aangifte op papier schijnt omdat dit digitaal niet meer kan als je laat in een kwartaal zit. De aangifte moet uiterlijk binnen zijn op 1 februari 2016.
De factuur van mijn panelen is van 21 november, ze zijn 28 november actief geworden. Ik ontvang geen verder facturen meer omdat ik alles zelf heb geplaatst.
Ik heb een 4620Wp installatie en het forfait is dan 100 euro.
Mijn factuur is als volgt opgebouwd:
Subtotaal: €3674,67
BTW (21%): €771,68
Totaal: € 4446,35
Voorbeeldformulier van een omzetbelasting aangifte via Bespaarbazaar: https://www.bespaarbazaar...elasting_Zonnepanelen.pdf
Bij 1A in de rechterkolom vul je 100 euro in, maar in de rechterkolom staat in het voorbeeld niks ingevuld. Terwijl ik hier lees dat je het forfait van 100 euro moet delen door 21 en vermenigvuldigen met 100. Dat is 476. Moet je die nu wel of niet invullen in de linkerkolom bij 1A?
Vul ik nu bij 5A 100 euro in en bij 5B als voorbelasting 772 euro in? Gewoon even als check.
Is het nu verstandig om met de omzetbelasting aangifte formulier gelijk de brief met de aanvraag voor de ontheffing van de administratie mee te sturen? Moet ik dan over 2016 nog 4x omzetbelasting doorgeven?
Ik heb gisteren een brief gekregen van de Belastingdienst met een BTW-nr en een formulier 'Aangifte omzetbelasting'. De brief is 24 december verzonden. De aangifte op papier schijnt omdat dit digitaal niet meer kan als je laat in een kwartaal zit. De aangifte moet uiterlijk binnen zijn op 1 februari 2016.
De factuur van mijn panelen is van 21 november, ze zijn 28 november actief geworden. Ik ontvang geen verder facturen meer omdat ik alles zelf heb geplaatst.
Voorbeeldformulier van een omzetbelasting aangifte via Bespaarbazaar: https://www.bespaarbazaar...elasting_Zonnepanelen.pdf
Bij 1A in de rechterkolom vul je 100 euro in, maar in de rechterkolom staat in het voorbeeld niks ingevuld. Terwijl ik hier lees dat je het forfait van 100 euro moet delen door 21 en vermenigvuldigen met 100. Dat is 476. Moet je die nu wel of niet invullen in de linkerkolom bij 1A?
Vul ik nu bij 5A 100 euro in en bij 5B als voorbelasting 772 euro in? Gewoon even als check.
Is het nu verstandig om met de omzetbelasting aangifte formulier gelijk de brief met de aanvraag voor de ontheffing van de administratie mee te sturen? Moet ik dan over 2016 nog 4x omzetbelasting doorgeven?
Ik zie "60" in de omzetbelastingkolom bij 1a. Bij jou zou het 100 euro zijn.Binnetie schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:46:
Bij 1A in de rechterkolom vul je 100 euro in, maar in de rechterkolom staat in het voorbeeld niks ingevuld.
Ik zou het bedrag zonder BTW open laten, het is een forfait.Terwijl ik hier lees dat je het forfait van 100 euro moet delen door 21 en vermenigvuldigen met 100. Dat is 476. Moet je die nu wel of niet invullen in de linkerkolom bij 1A?
Ja, klopt. 100-772=-672. Dus je krijgt 672 euro terug.Vul ik nu bij 5A 100 euro in en bij 5B als voorbelasting 772 euro in? Gewoon even als check.
Ja, dat is gegeven het tijdstip en omstandigheden verstandig. De Belastingdienst moet sowieso je BTW aangifte uitvoeren.Is het nu verstandig om met de omzetbelasting aangifte formulier gelijk de brief met de aanvraag voor de ontheffing van de administratie mee te sturen? Moet ik dan over 2016 nog 4x omzetbelasting doorgeven?
Je hebt nog 12 uur om ontheffing aan te vragen voor 1-1-2016. Dus ik zou het BTW ontheffingsverzoek vandaag nog opsturen.
Dank voor je snelle reactie. Ik laat het bedrag bij 1A in de linkerkolom open.
Ik ga zoeken naar een brievenbus die nog niet is weggehaald
Moet ik daarna nog omzetbelastingen doen?
Ik ga zoeken naar een brievenbus die nog niet is weggehaald
Als je bedoelt over het eerste kwartaal 2016: als ze je ontheffingsverzoek honoreren niet.
Als ze ondanks het verzoek de verkeerde ontheffingsdatum gebruiken kun je de Belastingdienst bellen en vragen of ze de gevraagde datum 1-1-2016 willen gebruiken voor de ontheffing.
Als ze het niet corrigeren kun je binnen 6 weken na de beslissing een beroepschrift indienen, maar dat is waarschijnlijk niet nodig gezien de recente in dit forum gemelde ervaringen.
Als ze ondanks het verzoek de verkeerde ontheffingsdatum gebruiken kun je de Belastingdienst bellen en vragen of ze de gevraagde datum 1-1-2016 willen gebruiken voor de ontheffing.
Als ze het niet corrigeren kun je binnen 6 weken na de beslissing een beroepschrift indienen, maar dat is waarschijnlijk niet nodig gezien de recente in dit forum gemelde ervaringen.
Ik heb deze week ook m'n btw teruggevraagd.
Nu weet ik nog niet of ik 2016 nog een extra installatie van zonnepanelen ga neerleggen.
In dat geval lijkt het me slim om de ontheffing nog niet te doen en gewoon elk kwartaal aangifte te doen.
Mocht ik in 2016 besluiten om toch ontheffing aan te vragen.
Kan dat per kwartaal of alleen per kalenderjaar?
Nu weet ik nog niet of ik 2016 nog een extra installatie van zonnepanelen ga neerleggen.
In dat geval lijkt het me slim om de ontheffing nog niet te doen en gewoon elk kwartaal aangifte te doen.
Mocht ik in 2016 besluiten om toch ontheffing aan te vragen.
Kan dat per kwartaal of alleen per kalenderjaar?
Heldere informatie, dankjewel. Ik ga alles invullen en direct op de bus gooien!
Ik doelde meer op als ik nu een ontheffing indien, hoeft ik daarna geen omzetbelasting meer op te geven, met andere woorden ben ik dan meteen van het invullen en aangifte doen af?
Ik doelde meer op als ik nu een ontheffing indien, hoeft ik daarna geen omzetbelasting meer op te geven, met andere woorden ben ik dan meteen van het invullen en aangifte doen af?
Da's raar. Mijn geschiedenis tot nu toe:Binnetie schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:46:
28-11-2015: 'opgaaf startende ondernemer' digitaal ingestuurd
10-12-2015: 'Vaststelling belastingplicht' ontvangen
17-12-2015: gebruikersnaam ontvangen
19-12-2015: wachtwoord ontvangen
24-12-2015: 'Opgaaf wijzigen rekeningnummer' digitaal ingestuurd
24-12-2015: 'Aangifte omzetbelasting' 4e kwartaal digitaal ingestuurd
28-12-2015: verzoek BTW-ontheffing ingestuurd
31-12-2015: ontvangstbevestiging ontvangen en verzoek om facturen in te sturen
Dus het loopt allemaal best snel en ik merk er niets van dat dat laat in het kwartaal niet kan.
Ik denk dat ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord ergens volgende week ontvang. Maar heb alles al in een envelop gedaan en dichtgeplakt.
Ik neem aan dat het de Belastingdienst het allemaal wel rechttrekt? De opgaaf wijizigen rekeningnr ontvang ik dan ook veel later. Als ik het nu zo doe zoals mrmrmr zegt dan wacht ik gewoon af waar de belastingdienst mee komt. Misschien dat het bij mij wel erg laat was om dat nog te doen dit jaar.
Ik neem aan dat het de Belastingdienst het allemaal wel rechttrekt? De opgaaf wijizigen rekeningnr ontvang ik dan ook veel later. Als ik het nu zo doe zoals mrmrmr zegt dan wacht ik gewoon af waar de belastingdienst mee komt. Misschien dat het bij mij wel erg laat was om dat nog te doen dit jaar.
Dat is wel vlot allemaal... Ik had na opsturen van de 'opgaaf startende ondernemer' een klein maandje later maar eens gebeld... Toen kreeg ik inderdaad de gebruikersnaam/wachwoord etc maar niks over ontheffing (had ik meteen meegestuurd). Dit de 21e nogmaals opgestuurd maar nog geen antwoord tot op heden. Naja we zullen zienvanaalten schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:21:
[...]
Da's raar. Mijn geschiedenis tot nu toe:
Dus het loopt allemaal best snel en ik merk er niets van dat dat laat in het kwartaal niet kan.
Hier nog geen enkele reactie op de aanvraag voor ontheffing BTW (4 weken geleden opgestuurd, kantoor R'dam). Jammer, moet nu dus toch weer een kwartaalaangifte doen, ook al zijn dat maar een paar muiskliks.
Nee nog niet... Denk dat ik dat morgen maar even probeer.
Kwartaal aangifte over het laatste kwartaal van 2015 zul je denk ik toch moeten doen.
Gewoon erachteraan bellen.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar mijn broer heeft alles bij elkaar bijna een jaar op zijn BTW teruggave gewacht. De ontheffing ging dan wel weer snel, dus hji hoefde over 2015 geen aangifte meer te doen.
Gewoon erachteraan bellen.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar mijn broer heeft alles bij elkaar bijna een jaar op zijn BTW teruggave gewacht. De ontheffing ging dan wel weer snel, dus hji hoefde over 2015 geen aangifte meer te doen.
Hier hetzelfde, Op 11-11 samen met het formulier startende onderneming de ontheffing opgestuurd (zelfde envelop) + Nogmaals zo rond de kerst omdat ik nog niet gehoord had (dus los dat form).Joepla schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 18:47:
Hier nog geen enkele reactie op de aanvraag voor ontheffing BTW (4 weken geleden opgestuurd, kantoor R'dam). Jammer, moet nu dus toch weer een kwartaalaangifte doen, ook al zijn dat maar een paar muiskliks.
Vanochtend even gebeld "ja zo rond de kerst is geen 6 weken" (blijkbaar 6 weken dus) maar over dat eerste form gaan ze me morgen terugbellen
Ok... De teruggave was echt supersnel geregeld (da's ook het belangrijkst
), maar de ontheffing blijft dus stil.
Maar gezien bovenstaande reactie moet ik misschien ook even geduld hebben. Laatste kwartaal inmiddels ingevoerd. "Heeft u dit tijdvak iets aan te geven? Nee, ondertekenen - verzenden klaar.
Niet veel werk, maar wil dit niet in de toekomst ergens gaan vergeten...
Maar gezien bovenstaande reactie moet ik misschien ook even geduld hebben. Laatste kwartaal inmiddels ingevoerd. "Heeft u dit tijdvak iets aan te geven? Nee, ondertekenen - verzenden klaar.
Niet veel werk, maar wil dit niet in de toekomst ergens gaan vergeten...
Je hoeft pas in april te betalen over het eerste kwartaal als je geen ontheffing hebt.
In verband met de feestdagen en het opnemen van opgespaarde verlofdagen kan het zijn dat ze achterstand hebben bij de Belastingdienst.
Als ik jou was zou ik contact zoeken met de Belastingdienst en laten bevestigen dat je inderdaad ontheffing krijgt vanaf 1-1-2016. Notitie van maken, datum en tijdstip, naam van de Belastingdienst persoon opschrijven.
In verband met de feestdagen en het opnemen van opgespaarde verlofdagen kan het zijn dat ze achterstand hebben bij de Belastingdienst.
Als ik jou was zou ik contact zoeken met de Belastingdienst en laten bevestigen dat je inderdaad ontheffing krijgt vanaf 1-1-2016. Notitie van maken, datum en tijdstip, naam van de Belastingdienst persoon opschrijven.
Belastingdienst heeft mij teruggebeld en ze hebben mijn form gevonden hoor, binnenkort hoor ik meer
Ben bezig om de aangifte omzetbelasting af te ronden. Heb voor het 3e kwartaal van 2015 de aangifte gedaan en heb tegelijkertijd met de aangifte vrijstelling per 01-01-2016 aangevraagd. Ik moet nu voor kwartaal 4 een nul aangifte doen.
Klopt het dat het zo simpel is als in onderstaande afbeelding (digitale aangifte)?
Klopt het dat het zo simpel is als in onderstaande afbeelding (digitale aangifte)?

Dit is de website toch? Volgens mij werkt de Akkoord knop niet als alles leeg of 0 is, maar kun je dus gewoon aanvinken dat je niets aan te geven hebt.RAFA schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:02:
Bereken de kosten en besparingen van je (toekomstige) zonnepanelen: www.zonnebesparing.nl
Klopt, is via de website. Met het aanvinken van de optie dat je niets aan te geven hebt, komt alles idd op 0 te staan. Akkoord knop werkt daarna gewoon dus aangifte is de deur uit.
Vorige week toch maar even gebeld, zou komende week teruggebeld worden, maar dat gebeurde de volgende dag (vrijdag) al...
Ontheffing was volgens de vriendelijke heer inmiddels geregeld met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2016 en ik zou een brief hierover krijgen. Vandaag (zaterdag) al in huis. Netjes dus en erg fijn dat ik van de (nul-)aangifte af ben, ook al stelt het erg weinig voor
Ontheffing was volgens de vriendelijke heer inmiddels geregeld met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2016 en ik zou een brief hierover krijgen. Vandaag (zaterdag) al in huis. Netjes dus en erg fijn dat ik van de (nul-)aangifte af ben, ook al stelt het erg weinig voor

Ik ben nog steeds in afwachting van mijn 1e btw aangifte. Heb die 4 januari op de bus gedaan, maar nog niets gehoord.
Wat is een normale tijd die de belastingdienst nodig heeft om een btw aangifte te verwerken? Ik heb het per post gedaan en op de envelop stond "t.a.v. *naam belastinginspecteur*".
Op het aangifteformulier stond geschreven dat ik een kopie van de factuur mee moest sturen..
Wat is een normale tijd die de belastingdienst nodig heeft om een btw aangifte te verwerken? Ik heb het per post gedaan en op de envelop stond "t.a.v. *naam belastinginspecteur*".
Op het aangifteformulier stond geschreven dat ik een kopie van de factuur mee moest sturen..
Over vrijstelling van BTW aangifte:
Stel dat je over ~10 jaar een kapotte omvormer moet vervangen; of stel dat je je installatie gaat uitbreiden; kan je dan die vrijstelling weer ongedaan maken om weer opnieuw aanschaf-BTW terug te vragen?
En ook:
Stel dat je je huis verkoopt, hoe moet je dat voor de belasting dan gaan regelen? Je gaat dan, lijkt mij, bezit van je eigen bedrijf (panelen & omvormer) verkopen aan een particulier voor de dan geldende waarde (afschrijving, 5% per jaar?) en dat geld komt dan in je eigen bedrijf - dat je vervolgens aan jezelf als privé-persoon wil uitkeren. En je bedrijf wil je vervolgens afsluiten. Ofwel, hoe gaat dat in z'n werk?
Stel dat je over ~10 jaar een kapotte omvormer moet vervangen; of stel dat je je installatie gaat uitbreiden; kan je dan die vrijstelling weer ongedaan maken om weer opnieuw aanschaf-BTW terug te vragen?
En ook:
Stel dat je je huis verkoopt, hoe moet je dat voor de belasting dan gaan regelen? Je gaat dan, lijkt mij, bezit van je eigen bedrijf (panelen & omvormer) verkopen aan een particulier voor de dan geldende waarde (afschrijving, 5% per jaar?) en dat geld komt dan in je eigen bedrijf - dat je vervolgens aan jezelf als privé-persoon wil uitkeren. En je bedrijf wil je vervolgens afsluiten. Ofwel, hoe gaat dat in z'n werk?
http://www.belastingdiens.../ontheffing_zelf_opzeggenvanaalten schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:54:
Over vrijstelling van BTW aangifte:
En ook:
edit: en 2e deel van je vraag volgensmij blijft dat dan onder de kleineondernemersregeling vallen. Dus < 1,xk btw = geen btw maar ik durf mijn hand hiervoor niet in hetvuur te steken
[ Voor 8% gewijzigd door Mattie112 op 18-01-2016 19:38 ]
En gister netjes ontheffing ontvangen per 1 jan 2016. Heb er wel 2x voor moeten bellen maargoed het is in elk geval geregeld 
In totaal dus 1x aangifte hoeven doen ^^
In totaal dus 1x aangifte hoeven doen ^^
Verwijderd
Geïntegreerde zonnepanelen of niet?
Zo juist een kwartier met de belastingdienst gebeld met de vraag of:
- een aparte open constructie, zonder wanden met zonnepanelen
- losstaand van mijn huis
- waar ik ook mijn auto onder kan plaatsen of mijn haardhout droog kan opslaan
geld als geïntegreerde zonnepanelen of niet.
Eerste antwoord dat ik kreeg was dat het ervan afhing of de constructie een roerende of onroerende zaak betrof.
Ik gaf aan dat het een stevige constructie moet zijn die ook stevig in de grond verankert moet zijn vanwege sneeuw en windbelasting. En er daardoor constructief weinig verschil is met bv een carport met eenzelfde oppervlakte.
Tweede suggestie ging over of de aankoopbon qua omschrijving van de zonnepanelen uitsluitsel kon geven. In mijn geval ook niet, mijn panelen zijn niet gemaakt voor in-dak toepassingen.
Nou we kwamen er uiteindelijk niet uit. Men neigde ernaar dat het een niet geïntegreerde toepassing betrof.
Ik kreeg het advies om met een regioinspecteur mijn plan/bouwwerk voor te leggen. Hij kon uitsluitsel geven waar ik ook rechten aan kan ontlenen.
Zo juist een kwartier met de belastingdienst gebeld met de vraag of:
- een aparte open constructie, zonder wanden met zonnepanelen
- losstaand van mijn huis
- waar ik ook mijn auto onder kan plaatsen of mijn haardhout droog kan opslaan
geld als geïntegreerde zonnepanelen of niet.
Eerste antwoord dat ik kreeg was dat het ervan afhing of de constructie een roerende of onroerende zaak betrof.
Ik gaf aan dat het een stevige constructie moet zijn die ook stevig in de grond verankert moet zijn vanwege sneeuw en windbelasting. En er daardoor constructief weinig verschil is met bv een carport met eenzelfde oppervlakte.
Tweede suggestie ging over of de aankoopbon qua omschrijving van de zonnepanelen uitsluitsel kon geven. In mijn geval ook niet, mijn panelen zijn niet gemaakt voor in-dak toepassingen.
Nou we kwamen er uiteindelijk niet uit. Men neigde ernaar dat het een niet geïntegreerde toepassing betrof.
Ik kreeg het advies om met een regioinspecteur mijn plan/bouwwerk voor te leggen. Hij kon uitsluitsel geven waar ik ook rechten aan kan ontlenen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2016 14:16 ]
Wordt je gebruikersnaam gewist als je geen BTW teruggaaf meer hoeft te doen door de ontheffing?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Als de zonnepanelen op een prive-dak ben je alleen ondernemer voor de BTW, niet voor de inkomstenbelasting. Je hebt dus niet te maken met afschrijving of uitkeringen of iets dergelijks. Wat je in feite zou moeten doen is een realistische verkoopwaarde toekennen aan de installatie (lineaire waardevermindering over 20-25 jaar is bijvoorbeeld goed te verdedigen) en daarover moet je dan BTW in rekening brengen. Daarmee zul je zelden boven de drempel van KOR uitkomen en de BTW mag je dus gewoon houden. Als je als verkoper een factuur maakt waarop de BTW gespecificeerd is kan de koper van het huis de BTW vervolgens terugvragen. Ik ben geen accountant, maar op die manier kun je volgens mij de installatie ook buiten de overdrachtsbelasting houden.vanaalten schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:54:
En ook:
Als het standaard zonnepanelen zijn zou ik me er niet zo druk om maken en ze als niet-geintegreerd beschouwen voor de BTW. De uitzonderingspositie voor geintegreerde panelen is er om "belastingoptimalisatie" te voorkomen. Zou dat niet in de wet staan dan heb je binnen no time slimmerikken die zonnenpanelen verkopen die bestaan uit een onderlaag van underlayment, daarop 10cm isolatie, een waterdichte laag, en daarop dan de PV-cellen. Zegmaar complete dakpanelen die BTW-vrij verkocht kunnen worden.Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:58:
Geïntegreerde zonnepanelen of niet?
Regeren is vooruitschuiven
Dank, klinkt als zinnige uitleg. Het speelt hier gelukkig helemaal niet (was puur uit interesse), maar het komt dus vooral neer op helder uitleggen aan de koper dat het allemaal wat ingewikkeld overkomt, maar dat 'ie daar winst mee kan maken.T-MOB schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:19:
Als de zonnepanelen op een prive-dak ben je alleen ondernemer voor de BTW, niet voor de inkomstenbelasting. Je hebt dus niet te maken met afschrijving of uitkeringen of iets dergelijks. Wat je in feite zou moeten doen is een realistische verkoopwaarde toekennen aan de installatie (lineaire waardevermindering over 20-25 jaar is bijvoorbeeld goed te verdedigen) en daarover moet je dan BTW in rekening brengen. Daarmee zul je zelden boven de drempel van KOR uitkomen en de BTW mag je dus gewoon houden. Als je als verkoper een factuur maakt waarop de BTW gespecificeerd is kan de koper van het huis de BTW vervolgens terugvragen. Ik ben geen accountant, maar op die manier kun je volgens mij de installatie ook buiten de overdrachtsbelasting houden.
Ik zit in het proces van BTW terugvorderen en direct na het indienen van m'n eerste aangifte kreeg ik een brief van de belastingdienst of ik even wilde verklaren/verdedigen dat het GEEN geintegreerd systeem is.Als het standaard zonnepanelen zijn zou ik me er niet zo druk om maken en ze als niet-geintegreerd beschouwen voor de BTW. De uitzonderingspositie voor geintegreerde panelen is er om "belastingoptimalisatie" te voorkomen. Zou dat niet in de wet staan dan heb je binnen no time slimmerikken die zonnenpanelen verkopen die bestaan uit een onderlaag van underlayment, daarop 10cm isolatie, een waterdichte laag, en daarop dan de PV-cellen. Zegmaar complete dakpanelen die BTW-vrij verkocht kunnen worden.
Als dat (tegenwoordig?) een standaardbrief & procedure is van de dienst, dan kan je maar beter bij het indienen van de BTW aangifte WEL eerlijk zijn in je opgave en een geintegreerd systeem slechts deels terugvorderen. Anders loop je goede kans dat de aangifte wordt afgekeurd en kan je weer van vooraf aan beginnen.
Je mag als zonnepanelenenergiebedrijfje die ontheffing heeft van het doen van BTW aangifte, geen BTW meer heffen. Daarom is de verkoop van een bestaande pv set zonder BTW. Je kunt het verkopen voor een onderling overeengekomen prijs. De Belastingdienst heeft geen belang en zal dus m.i. geen eisen stellen aan de opbrengst.
De Belastingdienst kan een (boeken)controle komen houden. Je moet dus alle bewijsstukken bewaren. Tegenwoordig moet dat zelfs 7 jaar voor bedrijven. Als je fraude pleegt krijg je een boete en naheffing. Ook als particulier kun je beter de administratie 5 jaar bewaren omdat je gedurende die tijd nog (na-)heffingen kunt krijgen.
De Belastingdienst kan een (boeken)controle komen houden. Je moet dus alle bewijsstukken bewaren. Tegenwoordig moet dat zelfs 7 jaar voor bedrijven. Als je fraude pleegt krijg je een boete en naheffing. Ook als particulier kun je beter de administratie 5 jaar bewaren omdat je gedurende die tijd nog (na-)heffingen kunt krijgen.
Naar aanleiding van dit bericht heb ik 31 december de aangifte omzetbelasting de deur uitgedaan, gelijk met een brief voor de aanvraag van de ontheffing voor de administratie.Binnetie schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:46:
Het vreemde is nu dat ik daarna niks meer heb gehoord. Een vriend van me gaf aan dat wanneer je nog op papier aangifte doet dat dit veel langer duurt om te verwerken dan wanneer je dit digitaal doet. Ik ben nog niet ingelogd geweest op de digitale omgeving omdat ik deze inloggegevens nog niet had ontvangen op 31 december en toch de ontheffing en de aangifte wilde versturen.
Iemand die weet waarom dit stukje zo lang duurt?
Hier hetzelfde: rond de kerst een papieren aangifte gedaan en tot op heden niets meer gehoord.Binnetie schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:16:
[...]
Naar aanleiding van dit bericht heb ik 31 december de aangifte omzetbelasting de deur uitgedaan, gelijk met een brief voor de aanvraag van de ontheffing voor de administratie.
Het vreemde is nu dat ik daarna niks meer heb gehoord. Een vriend van me gaf aan dat wanneer je nog op papier aangifte doet dat dit veel langer duurt om te verwerken dan wanneer je dit digitaal doet. Ik ben nog niet ingelogd geweest op de digitale omgeving omdat ik deze inloggegevens nog niet had ontvangen op 31 december en toch de ontheffing en de aangifte wilde versturen.
Iemand die weet waarom dit stukje zo lang duurt?
Vanavond de Belastingdienst gebeld. Zou volgens max 6 weken duren.
Wordt hier woensdag over teruggebeld.
Ben benieuwd waar ze meekomen. Er staat ook niks in die digitale omgeving?
Helaas niets.Binnetie schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:16:
Ben benieuwd waar ze meekomen. Er staat ook niks in die digitale omgeving?
Heb je nog iets gehoord van de Belastingdienst? Ik heb eindelijk ingelogd in de digitale omgeving maar daar is ook niks te vinden.
Bedankt voor de reminderBinnetie schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:20:
[...]
Heb je nog iets gehoord van de Belastingdienst? Ik heb eindelijk ingelogd in de digitale omgeving maar daar is ook niks te vinden.
Ik ben vorige week netjes teruggebeld, echter op een ander tijdstip dan afgesproken.
Voicemail is ingesproken en er werd aangegeven dat de papieren aangifte omzetbelasting is ontvangen en verwerkt zou worden. Ik zou dat asap in de digitale omgeving moeten zien.
Echter een week later nog niets.
Heb ze nog net voor 20:00 te pakken gekregen: aangifte stond in het systeem met een dagtekening van 26 februari. Rond die datum zou ik meer info ontvangen (brief en zichtbaar in digitale omgeving).
Vervolgens duurt het nog een week voordat ik het geld ontvang.
Al met al duurt een dergelijke teruggave rond de 2 maand (incl kerstvakantie).
2 maanden maar. Lekker snel dus. Ikzelf een maand of vier en mijn broer bijna een jaar en heel veel telefoontjes. En in mijn geval ook nog een onterechte acceptgiro met een boete van 5000 euro.
Dus wat mij betreft niet zeuren. ;-)
Dus wat mij betreft niet zeuren. ;-)
En afgesloten. Voor de compleetheid even het hele tijdschema:vanaalten schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:21:
[...]
Da's raar. Mijn geschiedenis tot nu toe:
(knip)
03-01-2016: facturen en motivatie ingestuurd
04-01-2016: bevestiging wijziging rekeningnummer
en rond 12-2-2016 (was op vakantie):
- bevestiging BTW aanslag, inclusief bevestiging dat ik een bedrag ga terugontvangen
- bevestiging BTW-ontheffing
- bedrag op m'n rekening.
Nou mogen de zonnepanelen de rest van het geld binnenbrengen.
Gisteren brief ontvangen van de belastingdienst en vandaag stond het geld op de rekening!wezep schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:07:
[...]
Bedankt voor de reminder![]()
Ik ben vorige week netjes teruggebeld, echter op een ander tijdstip dan afgesproken.
Voicemail is ingesproken en er werd aangegeven dat de papieren aangifte omzetbelasting is ontvangen en verwerkt zou worden. Ik zou dat asap in de digitale omgeving moeten zien.
Echter een week later nog niets.
Heb ze nog net voor 20:00 te pakken gekregen: aangifte stond in het systeem met een dagtekening van 26 februari. Rond die datum zou ik meer info ontvangen (brief en zichtbaar in digitale omgeving).
Vervolgens duurt het nog een week voordat ik het geld ontvang.
Al met al duurt een dergelijke teruggave rond de 2 maand (incl kerstvakantie).
Ook net de jaaropgave van de Nuon gehad: kleine 600 euro terug (had mn maandbedrag niet aangepast). Nu eens gaan shoppen bij een andere energieleverancier, Nuon zit een beetje aan de hoge kant ;-)
Ik heb ook maar eens gebeld naar aanleiding van mijn ingediende omzetbelasting en aanvraag voor vrijstelling op 30 december 2015.
Ze hebben bij de Belastingdienst niks van mij ontvangen... en ik moet dus worden teruggebeld door het belastingdienstkantoor waar ik onder val. Dit gebeurd morgen. Ben benieuwd.
Ze hebben bij de Belastingdienst niks van mij ontvangen... en ik moet dus worden teruggebeld door het belastingdienstkantoor waar ik onder val. Dit gebeurd morgen. Ben benieuwd.
Ik heb in 2013 mijn set zonnepanelen aangeschaft en ook de BTW terug ontvangen. Vanaf 1 januari 2014 had ik vrijstelling van administratieve verplichtingen. Tot zover alles prima :-)
Nu is het zo dat ik over twee weken ga verhuizen en de zonnepanelen achter blijven op de woning.
Voor de belasting dienst prima en een briefje naar het belastingkantoor met de mededeling dat de activiteiten gestaakt worden zou voldoende moeten zijn.
Maar wat als ik nu de "onderneming" mee verhuis en op onze nieuwe woning ook weer zonnepanelen wil plaatsen, valt daar dan weer de BTW over terug te vragen? Ik begrijp dat daarmee de administratieve ontheffing vervalt en volgens mij kan die dan pas weer ingaan na vijf kalender jaren. Iemand wellicht tips in deze situatie?
Nu is het zo dat ik over twee weken ga verhuizen en de zonnepanelen achter blijven op de woning.
Voor de belasting dienst prima en een briefje naar het belastingkantoor met de mededeling dat de activiteiten gestaakt worden zou voldoende moeten zijn.
Maar wat als ik nu de "onderneming" mee verhuis en op onze nieuwe woning ook weer zonnepanelen wil plaatsen, valt daar dan weer de BTW over terug te vragen? Ik begrijp dat daarmee de administratieve ontheffing vervalt en volgens mij kan die dan pas weer ingaan na vijf kalender jaren. Iemand wellicht tips in deze situatie?
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ik ben zojuist teruggebeld. Alles was al geregeld met dagtekening 10 maart. Dan kon ik ook mijn teruggave zo'n beetje ontvangen. Ze hadden mij daar 29 feb een brief over gestuurd maar heb niks ontvangen. Ook de vrijstelling was verwerkt maar kon nog wel wezen dat ik nog 1x een 0 euro omzetbelastingsformulier moest indienen. Dat moest ik goed in de gaten houden.
Gisteren brief ontvangen met het terug te krijgen bedrag. Vandaag hebben ze het bedrag gestort.
Ik heb het via de installateur laten terug vragen die weer een bedrijf heeft gebruikt daar voor.
Helaas is de communicatie matig en heb ik een brief van de belastingdienst dat er geld klaar staat om terug te geven, alleen hebben ze geen rekeningnummer.
Die is uiteraard gegeven maar dat was "mogelijk door digitalisering" mis gegaan en er werd een nieuwe brief naar de belastingdienst gestuurd.
Binnen 10 dagen zou ik het moeten hebben (nog een week wachten maximaal dus)..
Ik ben benieuwd!
Helaas is de communicatie matig en heb ik een brief van de belastingdienst dat er geld klaar staat om terug te geven, alleen hebben ze geen rekeningnummer.
Die is uiteraard gegeven maar dat was "mogelijk door digitalisering" mis gegaan en er werd een nieuwe brief naar de belastingdienst gestuurd.
Binnen 10 dagen zou ik het moeten hebben (nog een week wachten maximaal dus)..
Ik ben benieuwd!
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik ben bezig met de het invullen van m'n 1e aangifte na de plaatsing van onze installatie. Nu heb ik de aangifte ingevuld dat ik nu voor het hele jaar het forfait invul (100 euro in mijn geval). Nu wil het geval dat bij plaatsing bleek dat er nog plaats is voor 1 extra paneel. Als ik dat paneel later dit jaar nog laat leggen, moet ik dan nu al iets anders invullen of kan ik gewoon op deze manier aangifte doen en nog even wachten met het aanvragen van een ontheffing?
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik zou zo snel mogelijk zorgen dat je een rekening voor dat extra paneel krijgt. Dan kan de BTW het volgende kwartaal worden teruggevraagd en je kunt een extra forfait dan invullen.
Omdat de Belastingdienst niet altijd voorspelbare paden volgt met betrekking tot zonnepanelenaangiften zou het kunnen dat de Belastingdienst automatisch ontheffing verleent, vandaar dat het verstandig is om zo snel mogelijk de rekening van dat extra paneel (incl. installatiekosten) te ontvangen. De factuurdatum geeft het tijdvak aan waarin je aangifte moet doen. Dus niet de betaal- of leverdatum of toekomstplannen.
Omdat de Belastingdienst niet altijd voorspelbare paden volgt met betrekking tot zonnepanelenaangiften zou het kunnen dat de Belastingdienst automatisch ontheffing verleent, vandaar dat het verstandig is om zo snel mogelijk de rekening van dat extra paneel (incl. installatiekosten) te ontvangen. De factuurdatum geeft het tijdvak aan waarin je aangifte moet doen. Dus niet de betaal- of leverdatum of toekomstplannen.
Het is mij nou niet helemaal duidelijk of ik maar één kolom moet invullen of twee bij 1a.
In januari zijn de zonnepanelen geplaatst, 22 st. van 255Wp. Dus de forfait is € 120,- in welke van de twee kolommen vul ik dit in? En moet ik nou wel of niet het bedrag (120/21)*100 invullen? Zo ja in welke van de twee kolommen?
In januari zijn de zonnepanelen geplaatst, 22 st. van 255Wp. Dus de forfait is € 120,- in welke van de twee kolommen vul ik dit in? En moet ik nou wel of niet het bedrag (120/21)*100 invullen? Zo ja in welke van de twee kolommen?
Is nagelvast wat betreft de belastingdienst hetzelfde als geïntegreerd? Nagelvast betekent wat mij betreft dat ze vast zitten aan het gebouw, geïntegreerd zitten ze bijv tussen de pannen zodat het één vlak is. Jouw definitie kan op beide slaan. Want bij onze nieuwbouw worden de zonnepanelen tbv de EPC norm nagelvast opgeleverd. Ik weet even niet meer of dit ivm het bouwbesluit of ivm de Woningborg is. Ze worden dus niet geïntegreerd in het dak volgens mijn definitie. Maar wat vindt de belastingdienst?mrmrmr schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:07:
De Belastingdienst vraagt mensen om te bellen als het gaat over geintegreerde panelen (d.w.z panelen die je niet kunt verwijderen).
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Volgens mij is geintegreerd als ze onderdeel uit maken van de dakconstructie. Als je de installatie kunt verwijderen zonder de functie van het dak te verliezen is er geen sprake van een geintegreerd geheel. Denk aan de dakpanplaten met pv, of een zonneveranda waar het dak geheel bestaat uit panelen.
Regeren is vooruitschuiven
Waar de belastingdienst op doelt m.b.t. "bellen" is een situatie als de panelen tevens dakbedekking zijn.
"U hebt zonnepanelen die ook dakbedekking zijn (geïntegreerde zonnepanelen), bijvoorbeeld dakpannen met zonnepaneelfunctie."
"U hebt zonnepanelen die ook dakbedekking zijn (geïntegreerde zonnepanelen), bijvoorbeeld dakpannen met zonnepaneelfunctie."
Gelukkig, dat scheelt een hoop gedoe.
Als je een ontheffing hebt voor het doen van aangiften omzetbelasting, maar de Btw terug wil vragen voor een uitbreiding, moet dit formeel door het Btw-nummer te laten heropenen, en dan een nieuwe aangifte te doen.
Maar het kan ook makkelijker: ik heb al 2 keer Btw teruggekregen op een uitbreiding door gewoon een brief te schrijven aan het lokale belastingkantoor. Let er wel op dat je ieder jaar het forfait moet betalen. Zie hieronder mijn brief:
Belastingdienst kantoor ...
Postbus ...
Postcode, Adres
Betreft: Aanschaf nieuwe zonnepanelen
Geachte heer, mevrouw,
Op ... heeft u mij (btw-nummer ...) een brief gestuurd met kenmerk ... waarin u schrijft dat u besloten heeft om mij met ingang van ... geen aangiften omzetbelasting meer uit te reiken.
Ik heb nieuwe zonnepanelen aangeschaft waarvan ik de omzetbelasting graag wil terugvragen. De aanschafkosten hiervan bedroegen € ... (inclusief omzetbelasting). De omzetbelasting betreft een bedrag van € ...
Tezamen met de eerder aangeschafte zonnepanelen bestaat mijn installatie nu uit ... zonnepanelen maal ... Wp = ... Wp. Voor zover ik begrijp is hierover een forfaitair bedrag aan omzetbelasting verschuldigd van € ...
Gelet op het voorgaande verzoek ik u om mij een teruggaaf omzetbelasting te verlenen van € ... - € ... (forfait) = € ... Mijn rekeningnummer is ...
Mocht u vragen hebben dan kunt u mij bereiken op telefoonnummer ...
Met vriendelijke groet,
Maar het kan ook makkelijker: ik heb al 2 keer Btw teruggekregen op een uitbreiding door gewoon een brief te schrijven aan het lokale belastingkantoor. Let er wel op dat je ieder jaar het forfait moet betalen. Zie hieronder mijn brief:
Belastingdienst kantoor ...
Postbus ...
Postcode, Adres
Betreft: Aanschaf nieuwe zonnepanelen
Geachte heer, mevrouw,
Op ... heeft u mij (btw-nummer ...) een brief gestuurd met kenmerk ... waarin u schrijft dat u besloten heeft om mij met ingang van ... geen aangiften omzetbelasting meer uit te reiken.
Ik heb nieuwe zonnepanelen aangeschaft waarvan ik de omzetbelasting graag wil terugvragen. De aanschafkosten hiervan bedroegen € ... (inclusief omzetbelasting). De omzetbelasting betreft een bedrag van € ...
Tezamen met de eerder aangeschafte zonnepanelen bestaat mijn installatie nu uit ... zonnepanelen maal ... Wp = ... Wp. Voor zover ik begrijp is hierover een forfaitair bedrag aan omzetbelasting verschuldigd van € ...
Gelet op het voorgaande verzoek ik u om mij een teruggaaf omzetbelasting te verlenen van € ... - € ... (forfait) = € ... Mijn rekeningnummer is ...
Mocht u vragen hebben dan kunt u mij bereiken op telefoonnummer ...
Met vriendelijke groet,
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Sinds april heb ik zonnepanelen op mijn dak, en ik heb op papier mijzelf aangemeld als startende ondernemer. Daarop kreeg ik een brief dat ik was geregistreerd, en paar dagen later een username en wachtwoord. Ik heb uiteraard ingelogd, maar wat word ik nu geacht te doen? Er staat niets "klaar" of zo 😳
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Het is voor mij alweer even geleden, maar als het goed is staat er op een gegeven moment wel iets "voor je klaar" tegen het eind van dit kwartaal. Je zou daar bericht van moeten krijgen (email/brief/SMS).Sandrioni schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:33:
...maar wat word ik nu geacht te doen? Er staat niets "klaar" of zo 😳
Tijdig de boel invullen en de brief voorbereiden waarin je ontheffing vraagt van toekomstige BTW aangifte. Neem tenminste aan dat dat je bedoeling is.
En tijdig je BTW aangifte doen, anders krijg je absurde boetes en absurde voorschotten. Ik kreeg een boete of een voorschot (ik weet niet meer welke), van 5000 euro omdat zij hun administatie niet op orde hadden.
Volgens mij moet je wel aangegeven hebben dat je notificatie hebben wil. Het is zowieso je eigen verantwoordelijkheid om tijdig je aangifte te doen. Sinds april, betekend dus 3 keer aangifte doen dit jaar.
Volgens mij moet je wel aangegeven hebben dat je notificatie hebben wil. Het is zowieso je eigen verantwoordelijkheid om tijdig je aangifte te doen. Sinds april, betekend dus 3 keer aangifte doen dit jaar.
ze lopen te klooien daarzo, in november 2015 al schriftelijk bevestiging gehad dat ik geen aangifte OB hoef te doen (ontheffing administratieve verplichtingen vanaf 01-01-2016), echter inmiddels al 2 keer brief gehad om over 2 kwartalen 2016 aangifte OB te doen, met aanmaning en boete 1e kwartaal 2016, wordt leuk zometeen voor de belastingrechter
. Centjes BTW had ik trouwens al binnen een maand terug, daarmee zijn ze wel snel, maar de administratieve afsluiting bij de Belastingdienst blijkt een organisatorische puinhoop te zijn, dus bewaar je bewijsstukken altijd goed want ze kunnen later goed van pas komen
[ Voor 40% gewijzigd door danda op 31-05-2016 11:14 ]
Als je een onterechte aangifte krijgt kun je het beste eerst bellen met de Belastingdienst. Daar zeggen ze waarschijnlijk dat je bezwaar moet maken (per brief). Dat is dan ook wat je moet doen als het niet uit zichzelf herstellen. Doe je dat niet binnen 6 weken na een besluit, dan staat het besluit vast. Dus niet mee wachten, direct actie ondernemen.
De brief dat ik wil ontheven van administratieve lasten heb ik direct bij de aanvraag gedaan, maar niets op gehoord qua bevestiging. Had ik wel om gevraagd.
Ik zou dus in juni wel een mail krijgen dat er wat klaar staat begrijp ik....
Ik zou dus in juni wel een mail krijgen dat er wat klaar staat begrijp ik....
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Als je dat hebt aangegeven. Op zich staat er niets klaar, maar moet je gewoon je BTW aangifte ingeven begin juli.
Ik had hetzelfde. Ik heb toen gebeld en men gaf aan dat er een fout gemaakt was bij veel van dit soort BTW aanslagen. Ik heb toen even de aangifte ingevuld, ik had geen zin in een mogelijke boete, ook al zei men dat dit waarschijnlijk niet het geval zou zijn.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik ben even het spoor bijster. Heb deze week mijn gegevens gekregen om mijn aangifte digitaal te kunnen doen (samen met een formulier om dit ouderwets via papier te doen overigens). Nu ben ik ingelogd bij de belastingdienst, maar kan nergens een aangifte formulier ontdekken. Kan iemand me wijzen hoe ik daarbij kom?
Of ben ik domweg verplicht het op papier te doen?
Ik vond dit voorbeeld: https://www.bespaarbazaar...elasting_Zonnepanelen.pdf
Is dit correct ingevuld?
Moet ik mijn factuur nog meezenden als bijlage, of is dit niet nodig?
(Moet zeggen dat het zelf uitpluizen wel erg lastig is allemaal, heb talloze "handleidingen" gevonden online, maar ze beweren allemaal wat anders, kloppen stomweg niet, of er ontbreken stappen)
Is dit correct ingevuld?
(Moet zeggen dat het zelf uitpluizen wel erg lastig is allemaal, heb talloze "handleidingen" gevonden online, maar ze beweren allemaal wat anders, kloppen stomweg niet, of er ontbreken stappen)
[ Voor 22% gewijzigd door Maverick op 07-07-2016 16:11 ]
PSN: DutchTrickle PVoutput
Ik heb de beschrijving die ik via bespaarbazaar heb gevonden gebruikt. Weliswaar voorbeeld voor papier, maar ik heb digitaal aangifte gedaan. Bij de belastingdienst moet je inloggen als ondernemer, volgens mij volgt het dan vanzelf. Ik denk dat het klaarstaat vanaf het begin van het kwartaal volgend op het kwartaal dat je aangifte moet doen.
Onderstaande quote even verhuisd van JayPe in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Ik wilde hier wel even op reageren, want voor mij geldt hetzelfde. Eerste kwartaal aangifte ging prima, daarna ook de bevestiging van de vrijstelling per 1-1-2017, maar het tweede kwartaal is nu verleden tijd maar er staat nog geen aangifte klaar op de websiteJayPe schreef op zondag 10 juli 2016 @ 22:34:
Ik weet niet of er een apart draadje voor is ( btw + teruggave + zonnepanelen geeft heeeeeel veeeeel hits ).
Maar ik wil dus voor het 2e kwartaal m'n nihl aangifte doen (in 1e kwartaal de BTW op de panelen teruggevraagd, heb brief over vrijstelling binnen: per 1-1-2017,.. dus ik zal 2e , 3e en 4e kwartaal toch echt een (nihil) aangifte moeten doen toch?
Ik zie alleen géén nieuwe aangifte mogelijkheid. sins 1-7-2016 aan het checken aangezien het 2e kwartaal afgelopen is, en ik vóór 1 Augustus aangifte moet doen,.. lijkt mij één maand al krap qua speling,.. als ik niet vlot de aangifte kan doen, moet ik t straks in een schimmig internet cafe op vakantie doen dan?
[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 10-07-2016 23:00 ]
Ik kwam deze gisteren tegen: http://www.belastingdiens...igenaren_van_zonnepanelen. Op eerste blik leken de stappen duidelijk. Er staat een link naar het benodigde formulier.Maverick schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:58:
Ik ben even het spoor bijster. Heb deze week mijn gegevens gekregen om mijn aangifte digitaal te kunnen doen (samen met een formulier om dit ouderwets via papier te doen overigens). Nu ben ik ingelogd bij de belastingdienst, maar kan nergens een aangifte formulier ontdekken. Kan iemand me wijzen hoe ik daarbij kom?
Is dit correct ingevuld?
Ah,.. meer met dezelfde issue's,. wilde net m'n eigen post gaan ctrl-c ctrl-v 'en :-)Jerrythafast schreef op zondag 10 juli 2016 @ 22:58:
Onderstaande quote even verhuisd van JayPe in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
[...]
Ik wilde hier wel even op reageren, want voor mij geldt hetzelfde. Eerste kwartaal aangifte ging prima, daarna ook de bevestiging van de vrijstelling per 1-1-2017, maar het tweede kwartaal is nu verleden tijd maar er staat nog geen aangifte klaar op de website
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Zouden we pro actief de belastingdienst moeten benaderen? Of zou het wel goed zijn?JayPe schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:46:
[...]
Ah,.. meer met dezelfde issue's,. wilde net m'n eigen post gaan ctrl-c ctrl-v 'en :-)
In het kader van mijn ervaring zou ik zeggen pro actief benaderen en vragen hoe het zit. Kan je een heleboel telefoontjes achteraf besparen.
Pro-actief gebeld.
Blijkbaar is de ontheffing (waarvan ik een brief heb gehad, dat dit per 1-1-2017 ingaat) al ge-effectueerd, per 9-7-2016. En dus kan/hoef ik geen aangifte meer te doen.
Ik kon daar geen schrijven over ontvangen, en ik moest dan maar administreren dat ik gebeld heb, en dat zij ( naam/toenaam genoteerd) dit mij telefonisch heeft gemeld. fijn..
Blijkbaar is de ontheffing (waarvan ik een brief heb gehad, dat dit per 1-1-2017 ingaat) al ge-effectueerd, per 9-7-2016. En dus kan/hoef ik geen aangifte meer te doen.
Ik kon daar geen schrijven over ontvangen, en ik moest dan maar administreren dat ik gebeld heb, en dat zij ( naam/toenaam genoteerd) dit mij telefonisch heeft gemeld. fijn..
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ik heb mijn brief er nog even bij gepakt en nog eens goed gelezen.JayPe schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 09:55:
Pro-actief gebeld.
TL;DR versie:Geachte <naam>,
Op 15-2-2016 hebt u ontheffing aangevraagd van administratieve verplichtingen voor de omzetbelasting (btw). Uw omzetbelastingnummer is <nummer>.
Beslissing
U krijgt ontheffing van administratieve verplichtingen met ingang van 1 januari 2017.
Wat betekent deze beslissing voor u?
De ontheffing betekent het volgende:U kunt de ontheffing zelf schriftelijk opzeggen. In dat geval kunt u pas na vijf jaar weer een nieuwe ontheffing aanvragen.
- Vanwege het bijzondere karakter van de activiteiten (aanschaf van zonnepanelen) stoppen wij vanaf datum dagtekening van deze brief met het uitreiken van aangiften omzetbelasting.
- U heeft geen recht meer op teruggaaf BTW.
LET OP: Staan in het beveiligde gedeelte van onze internetsite voor ondernemers nog BTW-aangiften klaar? Dan moeten deze nog wel ingezonden worden, ook wanneer er in het aangiftetijdvak per saldo niets betaald hoeft te worden of terug te ontvangen is.
Voorwarden
Aan de ontheffing zijn een aantal voorwaarden verbonden:Voldoet u niet meer aan deze voorwaarden? Dan vervalt de ontheffing. U hebt in dat jaar geen recht op de kleineondernemersregeling en u moet weer voldoen aan alle administratieve verplichtingen.
- U vermeldt geen btw op uw facturen
- De btw die u zou moeten betalen als u geen ontheffing zou hebben, is maximaal € 1.345. Overschrijdt u deze grens? Geeft u dit dan schriftelijk aan ons door. U bewaart de facturen die u krijgt zeven jaar in uw adiminstratie.
1. Vanaf datum dagtekening van de brief worden geen aangiften omzetbelasting meer uitgereikt.
2. Aangiften die nog op de website stonden moeten nog wel worden ingezonden.
Er staat in diverse handleidingen op internet dat je bij vraag 7c over opbrengst/verlies een negatief bedrag in moet vullen (aanschaf panelen minus opbrengst), maar een minus teken wordt niet geaccepteerd in de pdf die bij de belastingdienst te downloaden is. Ietswat vreemd. Dan maar met pen een minnetjes ervoor zetten na het printen.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Dit is volgens mij idd de manier om dit te doen.rimave schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:35:
Er staat in diverse handleidingen op internet dat je bij vraag 7c over opbrengst/verlies een negatief bedrag in moet vullen (aanschaf panelen minus opbrengst), maar een minus teken wordt niet geaccepteerd in de pdf die bij de belastingdienst te downloaden is. Ietswat vreemd. Dan maar met pen een minnetjes ervoor zetten na het printen.
Wil nu zelf mijn aagifte voor teruggave versturen. Moet ik daar de factuur nog bij meesturen? Of zullen ze mij in eerste instantie gewoon op mijn blauwe ogen geloven en moet ik hem alleen bewaren voor het geval ze me controleren?
PSN: DutchTrickle PVoutput
Ik heb alleen de aangifte verstuurd, nooit een vraag gehad over rekeningen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik heb eind december 2015 m'n aangifte gedaan en kreeg snel daarna een brief met het verzoek om facturen te sturen.
Tenzij je het geld heel dringend nodig hebt zou ik enkel een aangifte insturen - om te voorkomen dat je tegen de normale procesvolgorde in gaat.
Tenzij je het geld heel dringend nodig hebt zou ik enkel een aangifte insturen - om te voorkomen dat je tegen de normale procesvolgorde in gaat.
Ik heb ook nooit een vraag gehad over rekening, eind vorig jaar alles ingediend en ontheffing aangevraagd (dus slechts 1x aangifte hoeven te doen
)
Ik heb inderdaad ook in de PDF een minnetje erbij geknutseld. Beetje knullig dat dat niet makkelijker kan. Ze hebben mij nooit om de facturen gevraagd.
Bij mij is het tot nu toe zo gegaan:
edit: Ik zie dat veel mensen het formulier Wijziging rekeningnummer ondernemer hadden ingestuurd, dat heb ik zojuist ook maar gedaan
- 24-06-2016 Panelen geplaatst en Opgaaf startende ondernemer ingestuurd
- 28-06-2016 BTW-nummer ontvangen van Belastingdienst + formulier Aangifte omzetbelasting ontvangen
- 01-07-2016 Aangifte omzetbelasting opgestuurd + verzoek ontheffing BTW aangifte per 01-01-2017
- 05-07-2016 Gebruikersnaam ontvangen
- 07-07-2016 Wachtwoord ontvangen
- 20-07-2016 Wijziging rekeningnummer ondernemer (digitaal ingestuurd)
edit: Ik zie dat veel mensen het formulier Wijziging rekeningnummer ondernemer hadden ingestuurd, dat heb ik zojuist ook maar gedaan
[ Voor 16% gewijzigd door BlizzarD op 20-07-2016 09:36 ]
Ik heb sinds eind april zonnepanelen op mijn dak, en ben eigenlijk totaal vergeten de btw afhandeling te regelen. Vul dus NU as we speak het eerste document in (inclusief het met pen toegevoegde min teken....) Inmiddels is q2 van 2016 voorbij. Hoe gaat dit nu in zijn werk? Moet ik met terugwerkende kracht aangifte doen?
Vandaag nog op de post doen.
Het tweede kwartaal is voorbij, maar de uiterste inzenddatum (31 juli) van omzetbelastingaangifte nog niet. Je krijgt misschien alsnog een aangifteformulier over het tweede kwartaal of van het derde kwartaal. Eerdere aangiftes kunnen desnoods worden gecorrigeerd in het formulier van een later kwartaal of per brief.
Het tweede kwartaal is voorbij, maar de uiterste inzenddatum (31 juli) van omzetbelastingaangifte nog niet. Je krijgt misschien alsnog een aangifteformulier over het tweede kwartaal of van het derde kwartaal. Eerdere aangiftes kunnen desnoods worden gecorrigeerd in het formulier van een later kwartaal of per brief.
Mag je het niet opgeven in het 3de kwartaal dan?
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35