• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
hm, mijn leverancier had in ieder geval mijn btw-nr niet nodig.

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 02:09
Ik heb ook zojuist het volgende teruggemaild:
"Van de voorwaarden zijn we ons bewust.
Echter om te beoordelen of het rendabel is, moeten wij de kosten van de zonnepanelen en de installatie daarvan weten.
Op dit moment weten we dat niet. Kun jij ons dat vertellen zodat we dat kunnen beoordelen?

We zijn nog bezig met de aanvraag van een BTW nummer, maar als ik de site van de belastingdienst mag geloven (http://www.belastingdiens...factuureisen/factuureisen)
hoeft ons BTW nummer niet op jullie factuur te staan."

Edit:
ik zit dat formulier van de belastingdienst te lezen en daarbij moeten we ook de adresgegevens invullen. Moeten daar de adres gegevens ingevuld worden waar de installatie zich bevind?
Wij hebben namelijk een nieuwbouwwoning, weten het adres al wel, maar ze zijn nog aan het bouwen.. Dus ik kan dat adres wel invullen, maar de post zal ik niet ontvangen...

[ Voor 22% gewijzigd door Archiebald op 24-09-2015 11:35 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Archiebald schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:16:
Ik heb de situatie uitgelegd en daarop heb ik reactie:
"Hebben jullie je goed ingelezen over de voorwaarden welke hierbij worden gesteld?
Zoals ik snel kon lezen dienen jullie een BTW-nummer (als bedrijf zijnde) aan te vragen en de boekhouding
Hiervan meerdere jaren (5?) bij te houden ter indiening bij de belastingdienst. De vraag is
Of dit rendabel is tov. De hoogte van de btw teruggaaf.

Indien jullie dit alsnog willen doorvoeren dan ontvangen we graag het btw nummer van jullie."

Vanavond maar even met m'n pa (die is wat beter financieel/administratie/belastingen onderlegd) overleggen.
Ik vraag me alleen af of de aannemer wel ons BTW nummer nodig heeft voor de factuur..
Een BTW nummer verstrekken is niet nodig en er om vragen is niet zinvol. Je hoeft ook niet te bewijzen dat je een bedrijf bent. Je mag te allen tijde om een BTW-gespecificeerde factuur vragen.

Jouw boekhouding is niet iets waar een leverancier zich mee moet bemoeien. Afgezien daarvan is de methode om vrijstelling van BTW-aangifte aan te vragen bij de Belastingdienst. Dan hoef je dus geen boekhouding meer te voeren (op zich stelt dat weinig voor, het is sowieso geen belemmering). Wel moet je de stukken 5 jaar bewaren voor het geval er herzien wordt.

Wat je in overweging zou moeten nemen is of je wel of niet al een bestaand bedrijf bent. Als je al een bedrijf bent, dan krijg je meestal geen BTW-opgaaf vrijstelling. Heb je een partner, dan is het het beste als die de aanschaf doet en de BTW-vrijstelling volgens de procedure aanvraagt (zie begin van dit topic). Als je geen bestaand bedrijf hebt en niet van plan bent om er een te beginnen, dan kun je gewoon zelf aanvragen.
Moeten daar de adres gegevens ingevuld worden waar de installatie zich bevind?
Ik denk dat je het formulier bedoelt waarmee je bij de Belastingdienst opgeeft dat je een bedrijf bent begonnen. Dat is het antwoord: "Nee, het gaat om de locatie van je bedrijf, dus vul je huidige woonadres in."

• Archiebald
mrmrmr schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:39:
[...]

Een BTW nummer verstrekken is niet nodig en er om vragen is niet zinvol. Je hoeft ook niet te bewijzen dat je een bedrijf bent. Je mag te allen tijde om een BTW-gespecificeerde factuur vragen.

Jouw boekhouding is niet iets waar een leverancier zich mee moet bemoeien. Afgezien daarvan is de methode om vrijstelling van BTW-aangifte aan te vragen bij de Belastingdienst. Dan hoef je dus geen boekhouding meer te voeren (op zich stelt dat weinig voor, het is sowieso geen belemmering). Wel moet je de stukken 5 jaar bewaren voor het geval er herzien wordt.

Wat je in overweging zou moeten nemen is of je wel of niet al een bestaand bedrijf bent. Als je al een bedrijf bent, dan krijg je meestal geen BTW-opgaaf vrijstelling. Heb je een partner, dan is het het beste als die de aanschaf doet en de BTW-vrijstelling volgens de procedure aanvraagt (zie begin van dit topic). Als je geen bestaand bedrijf hebt en niet van plan bent om er een te beginnen, dan kun je gewoon zelf aanvragen.

[...]

Ik denk dat je het formulier bedoelt waarmee je bij de Belastingdienst opgeeft dat je een bedrijf bent begonnen. Dat is het antwoord: "Nee, het gaat om de locatie van je bedrijf, dus vul je huidige woonadres in."
Thnx voor je duidelijke antwoord!
Ik ben van 2006 tot 2012 wel mede eigenaar geweest van een VOF, maar daar heb ik nu niets meer mee te maken. De belastingdienst ziet mij ook niet meer als ondernemer (voor zover ik weet), want ik ben gewoon in loondienst nu.
Ik neem aan dat ik het gewoon op mijn naam daarom kan aanvragen?

• mrmrmr
  • Niet online
Ja, tenzij je opnieuw een bedrijf start. Dan wordt de BTW-vrijstelling doorgaans opgeheven.

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:33

996

Zo, net de BTW aangifte 3e kwartaal ingevuld en verzonden. Tevens bankrekeningnummer doorgegeven middels het wijzigingsformulier. Kan dus niets meer mis gaan zou je zeggen. Nu afwachten wanneer het BTW bedrag minus forfait op mijn rekening staat...
996 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 19:47:
Ik heb vandaag bericht gehad dat ik per 01-01-2016 geen aangifte meer hoef te doen.
Moet de BTW nog wel terugkrijgen, dat zal in de komende kwartaalaangifte gaan gebeuren. Vandaag is de installatie geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook direct doorgegeven. Uit ervaring met een eigen bedrijf weet ik dat ze best snel zijn met uitkeren, zeker bij zulke simpele opgaves.

Maar je hebt de vrijstelling ook al aangevraagd? Had je daar niet mee moeten wachten tot na de uitbetaling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik had destijds de aanvraag in dezelfde envelop als de vrijstellingsvraag verstuurd. Is allemaal goed gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommygun
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-04 11:09
@ Archiebald, heb je al wat meer van je aannemer gehoord? Ik ben momenteel bezig met exact hetzelfde verhaal. Momenteel nog zonder resultaat, maar ik blijf proberen een gespecificeerde rekening los te peuteren.

Bij mijn nieuwbouwwoning zitten standaard 4 pv panelen. Door middel van een optie koop ik er 4 panelen bij. In de meer- en minderwerklijst staat momenteel alleen nog een bedrag voor de 4 extra panelen (helaas nog niet opgesplitst in btw en aanschaf/installatie). Ik hoop een factuur te krijgen van de totale set van 8 inclusief installatie.

[ Voor 42% gewijzigd door Thommygun op 05-10-2015 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thommygun schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:23:
[...]

@ Archiebald, heb je al wat meer van je aannemer gehoord? Ik ben momenteel bezig met exact hetzelfde verhaal. Momenteel nog zonder resultaat, maar ik blijf proberen een gespecificeerde rekening los te peuteren.

Bij mijn nieuwbouwwoning zitten standaard 4 pv panelen. Door middel van een optie koop ik er 4 panelen bij. In de meer- en minderwerklijst staat momenteel alleen nog een bedrag voor de 4 extra panelen (helaas nog niet opgesplitst in btw en aanschaf/installatie). Ik hoop een factuur te krijgen van de totale set van 8 inclusief installatie.
Hopelijk wel beter opgelost dan wat ik tegenwoordig overal zie, ze gooien overal panelen op het dak onder het mom van groen en houden geen rekening met pijpen, schoorstenen, etc.

Kost je gewoon je opbrengst :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommygun
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:34:
[...]

Hopelijk wel beter opgelost dan wat ik tegenwoordig overal zie, ze gooien overal panelen op het dak onder het mom van groen en houden geen rekening met pijpen, schoorstenen, etc.

Kost je gewoon je opbrengst :(
Ik hoop met je mee! Ik hou in ieder geval een oogje in het zeil.

[ Voor 5% gewijzigd door Thommygun op 05-10-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
[...]

De reactie van de aannemer was dat het bedrag niet de prijs van het hele energiepakket was en dat de installateur bezig is om uit te zoeken wat het bedrag van de zonnepanelen is. Heb verder niets meer gehoord. Bij ons gaat het om 12 PV panelen.
Donderdag hebben wij een kijkersdag, dus ga ik haar maar even aan de mouw trekken daarover.

Bij ons zijn de panelen op de achterkant van het huis geplaatst, richting ZO. De schoorstenen/pijpjes zitten gelukkig allemaal aan de voorkant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommygun
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:34:
[...]
Hopelijk wel beter opgelost dan wat ik tegenwoordig overal zie,...
Hoe lijkt dit?
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/xso4uxvbr/12072824_1032326293465376_5812919140627275128_n.jpg

@Archiebald, de aannemer neemt bij ons ook contact op met de installateur. We wachten het af.

[ Voor 11% gewijzigd door Thommygun op 06-10-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat geeft mij veel vreugde!

:)

Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

Vandaag bericht ontvangen van de Belastingdienst. Bankrekeningnummer is nu verwerkt. Beschikking teruggaaf omzetbelasting is ook binnen. Beiden op 26-09-2015 ingediend/aangevraagd. Best snel dus.
Straks over 4e kwartaal een loze aangifte doen en dan ben ik volgens mij helemaal klaar.
996 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 15:46:
Zo, net de BTW aangifte 3e kwartaal ingevuld en verzonden. Tevens bankrekeningnummer doorgegeven middels het wijzigingsformulier. Kan dus niets meer mis gaan zou je zeggen. Nu afwachten wanneer het BTW bedrag minus forfait op mijn rekening staat...

[...]

[ Voor 4% gewijzigd door 996 op 08-10-2015 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

996 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:33:
Vandaag bericht ontvangen van de Belastingdienst. Bankrekeningnummer is nu verwerkt. Beschikking teruggaaf omzetbelasting is ook binnen. Beiden op 26-09-2015 ingediend/aangevraagd. Best snel dus.
Straks over 4e kwartaal een loze aangifte doen en dan ben ik volgens mij helemaal klaar.

[...]
Is ook logisch, 3e kwartaal is 30 Sept. afgelopen.
Had je alles op 1 Juli ingediend dan had je ook tot nu kunnen wachten op je geld.
Ik had in het 2e kwartaal aangifte gedaan en kreeg na afloop van het kwartaal ook bericht dat ik vanaf het 3e kwartaal geen aangifte meer hoefde te doen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

TFHfony

Professional Weirdo

Zo, dat ging eigenlijk best soepel ;)

24-08: Akkoord gegeven op de offerte
26-08: Papieren belasting op de post gedaan (aanmelding & ontheffing BTW aangifte)
28-08: Zonnepanelen op het dak gelegd
26-09: BTW aangifte gedaan
29-09: Brief met ontheffing per 01-01-2016
08-10: Beschikking
09-10: BTW terug op de rekening

Dat werkt eigenlijk best wel soepeltjes. Stelde ook niets voor dat papierwerk. Nog een keertje in de kerstvakantie een 0-aangifte de deur uit voor de BTW en we zijn weer klaar.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nog te wachten, BTW aangifte ook gedaan op de 26e. Van de week de ontheffingsbrief op de bus gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:36
996 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:33:

[...]
Ik lees dat je de btw aangifte al hebt gedaan tegelijk met dat je het rekeningnummer gewijzigd hebt, gaat dit wel goed?
Ik wilde gisteren btw aangifte gaan doen over mijn installatie, echter zag ik dat er nog geen rekeningnummer van me bekend was, dus dit via het formulier ingevuld. Maar toen kreeg ik de melding dat de verwerking hiervan 15 werkdagen duurde...... Dus nog maar even gewacht met het invullen van de btw aangifte.
Maar volgens jou is het dus geen probleem om evengoed alvast de btw aangifte te doen ook al is de procedure voor het wijzigen van het rekeningnummer nog niet verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

Heb op dezelfde dag dat ik de aangifte digitaal indiende ook digitaal het rekeningnummer gewijzigd. Prima verlopen, vandaag het bedrag al op de bankrekening! (En in juli of augustus al de ontheffing aangevraagd, die is al bevestigd en gaat in op 01-01-2016)

Succes!
NG00 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:47:
[...]

Ik lees dat je de btw aangifte al hebt gedaan tegelijk met dat je het rekeningnummer gewijzigd hebt, gaat dit wel goed?
Ik wilde gisteren btw aangifte gaan doen over mijn installatie, echter zag ik dat er nog geen rekeningnummer van me bekend was, dus dit via het formulier ingevuld. Maar toen kreeg ik de melding dat de verwerking hiervan 15 werkdagen duurde...... Dus nog maar even gewacht met het invullen van de btw aangifte.
Maar volgens jou is het dus geen probleem om evengoed alvast de btw aangifte te doen ook al is de procedure voor het wijzigen van het rekeningnummer nog niet verwerkt?

[ Voor 5% gewijzigd door 996 op 09-10-2015 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:36
Oké bedankt voor je reactie. Ga ik de aangifte ook gewoon al doen ;)
Ontheffing heb ik idd ook meteen al aangevraagd en heb ik al bevestiging van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:07

Nicap

Tsssk....

Ik heb aangegeven middels het formulier naar de BD dat ik ondernemer ben(voor de panelen). Ik heb netjes een brief teruggekregen voor welke dingen ik opgaves moet doen. In dit geval was dat de BTW.

In midden september de brief gekregen. Over welke periode moet ik nou de BTW al opgeven? Ik dacht per kwartaal, dus over september ook al een beetje. Of nemen ze okt, nov en dec al startkwartaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

Wat heb je als startdatum van je onderneming aangegeven? Viel die in 3e kwartaal dan lijkt me dat je daar aangifte over moet doen. Anders de inloggegevens afwachten die je per brief krijgt. Na inloggen zie je vanzelf welke aangifte je in moet vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Je moet kijken naar de data op je facturen. Vallen die in Q3, dan moet je die facturen ook in je aangifte over Q3 verwerken.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:07

Nicap

Tsssk....

996 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 19:19:
Wat heb je als startdatum van je onderneming aangegeven? Viel die in 3e kwartaal dan lijkt me dat je daar aangifte over moet doen. Anders de inloggegevens afwachten die je per brief krijgt. Na inloggen zie je vanzelf welke aangifte je in moet vullen.
Installatiedatum en factuurdatum zijn 2 september. Heb ook alleen maar die ene brief gekregen over waar ik iets moet afdragen. Geen inloggegevens ofzo.
Maar moet je dat niet binnen een maand verwerken? Dus over het 3e kwartaal moetje in oktober verwerken, anders krijg je een boete? Als dat zo is wordt het wel krap.

[ Voor 13% gewijzigd door Nicap op 10-10-2015 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Wat TFHfony zegt is juist, de factuurdatum telt. Je hebt dus tot 31 oktober om aangifte te doen over het derde kwartaal. Als je nog geen aangifte kunt doen omdat je nog geen inlogcodes hebt, dan doe je het wanneer het wel werkt. De Belastingdienst geeft je voldoende tijd. Als je denkt dat de logincodes kwijt zijn geraakt is het raadzaam aan de bel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommygun
Heb onlangs een factuur ontvangen van de aannemer. Alles stond er op en is volledig. Vandaag de BD brieven de deur uit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:10
mrmrmr schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 14:02:
Wat TFHfony zegt is juist, de factuurdatum telt. Je hebt dus tot 31 oktober om aangifte te doen over het derde kwartaal. Als je nog geen aangifte kunt doen omdat je nog geen inlogcodes hebt, dan doe je het wanneer het wel werkt. De Belastingdienst geeft je voldoende tijd. Als je denkt dat de logincodes kwijt zijn geraakt is het raadzaam aan de bel te trekken.
Nu ik dit zo lees denk ik: Ja ik moet ook nog de btw teruggave regelen......maar ik heb de panelen al gekregen op 18 mei.
Kan dit nog, of krijg ik nu problemen met de belastingdienst, ik heb nog geen nummer aangevraagd bij de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

TheInsider schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:27:
[...]

Nu ik dit zo lees denk ik: Ja ik moet ook nog de btw teruggave regelen......maar ik heb de panelen al gekregen op 18 mei.
Kan dit nog, of krijg ik nu problemen met de belastingdienst, ik heb nog geen nummer aangevraagd bij de belastingdienst?
Dat wordt lastig denk ik. Ik ben bang dat je je btw niet meer terug kan vragen, maar je kan de belastingdienst natuurlijk altijd even bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Stel je hebt het formulier startende onderneming al opgestuurd, met daarop dus het investeringsbedrag, en er wijzigt nog iets aan het plan waardoor het factuurbedrag wat groter wordt. Kan dit problemen opleveren verderop met de BTW teruggaaf procedure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

catchingfire schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:41:
Stel je hebt het formulier startende onderneming al opgestuurd, met daarop dus het investeringsbedrag, en er wijzigt nog iets aan het plan waardoor het factuurbedrag wat groter wordt. Kan dit problemen opleveren verderop met de BTW teruggaaf procedure?
Geen probleem. Gewoon bij de uiteindelijk aangifte het factuurbedrag opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kockkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-02 21:08
Kan ik de BTW van aanschaf en installatie ook terug vragen als ik in het Buitenland werkzaam ben?
Heb hier altijd al gezeik mee, met al die vragen brieven.

Ben woonachtig in Nederland, en werkzaam in Zwitserland (waar ik ook alle sociale lasten en belasting afdraag)
Ik betaal dus geen belasting in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Deze belasting heeft niets te maken met je inkomstenbelasting. Je kan dus gewoon de normale procedure volgen, er van uitgaande dat je de panelen wel op je Nederlandse huis hebt geplaatst ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als je BTW terugvraagt "ben" je een bedrijf, het moet wel een Nederlands bedrijf met Nederlands vestigingsadres zijn.

Heb je al een bedrijf hebt (zo te lezen niet, maar voor de zekerheid toch even vermelden), dan kun je wel BTW terugvragen, maar moet je wel een forfait betalen, want je ontvangt elk jaar BTW via de energieleverancier. In dat geval is de partnerroute nog mogelijk: de partner heeft dan het energiebedrijfje en dan kan de partner ontheffing van BTW aangifte aanvragen.

[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 28-10-2015 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
[...]

Ik heb reactie:
Naar aanleiding van uw vraag inzake een separate factuur van de zonnepanelen, kan ik u meedelen
Dat wij u binnenkort een aparte factuur sturen van de zonnepanelen ter grootte van € 7.500,- incl. BTW.

Aangezien er reeds 25% van het meerwerk (en dan ook van het energiepakket) is gefactureerd wordt dit
Op de eindafrekening van het meerwerk als volgt verrekend;
· Op de eindafrekening zal een bedrag van € 2.125,- incl. BTW in mindering worden gebracht (25% van € 8.500,- voor het energiepakket)
· Op de eindafrekening zal een bedrag van € 1.000,- incl. BTW worden bijgeteld voor het energiepakket zonder zonnepanelen (€ 8.500,- minus € 7.500,-)
· Het totaal van de eindafrekening met de eerste factuur van het meer-/minderwerk en de factuur van de zonnepalen komt in totaal
Overeen met het totaal afgesproken meerwerkbedrag conform de bevestigingslijst.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Nu moet ik als we terug zijn van huwelijksreis (a.s. zaterdag) een btwnummer aanvragen. 13 november krijgen we de sleutel, maar de panelen zitten al een tijdje op het dak. Welke datum moet ik als installatiedatum gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Voor de Belastingdienst gaat het om de factuurdatum. Dat bepaalt over welk kwartaal je BTW aangifte moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
ehm, zodra je een btw-nr hebt en geen vrijstelling moet je over elk kwartaal aangifte doen.
Dat kan natuurlijk 0 euro zijn, maar aangifte moet je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Ow wacht.. Ik ben in de war, ik dacht dat 1 november een nieuw kwartaal begon, maar dat was 1 oktober natuurlijk. Ik kneep hem daarom al, want ik ben t/m zaterdag op vakantie.

Vanochtend het bedrag gehoord van de aannemer, zojuist de factuur al gekregen. Van het weekend btw nummer aanvragen en ook de vrijstelling van aangifte regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
In jouw geval hoef je maar 1 keer aangifte te doen (in januari 2016 over het 4e kwartaal 2015, en ook over eventueel uitgaven in voorgaande kwartalen). Vrijstelling van BTW aangifte kun je aanvragen per 1 januari 2016, maar doe dat bij voorkeur wel ruim voordat die nieuwe BTW periode periode begint, dus ruim voor het einde van dit jaar. Bijvoorbeeld direct nadat je het BTW nummer hebt ontvangen.

Uiteraard moet iedereen BTW aangifte blijven doen zolang je nog geen vrijstelling hebt, zoals janne_nl schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Aanvragen vrijstelling kan (heb ik ook gedaan) direct (zelfde envelop) als de aanvraag voor het BTW nr., daar hoef je niet mee te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik heb het destijds ook direct gedaan, maar daar zit wel een risico in. Strikt genomen (belastingtechnisch gezien) kan de Belastingdienst zeggen dat je helemaal geen aangifte hoeft te doen. Toegegeven, bij een zonnepanelenbedrijfje is de kans daarop klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

mrmrmr schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 18:58:
Ik heb het destijds ook direct gedaan, maar daar zit wel een risico in. Strikt genomen (belastingtechnisch gezien) kan de Belastingdienst zeggen dat je helemaal geen aangifte hoeft te doen. Toegegeven, bij een zonnepanelenbedrijfje is de kans daarop klein.
Nee hoor, vrijstellingen gaan per jaar. Niet per kwartaal. Je kan dus prima in 1 enveloppe de aanmelding doen en de vrijstellingsaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
In het algemeen beoordeelt de Belastingdienst aanvragen voor startende ondernemers voor de BTW en kan besluiten BTW vrijstelling op te leggen en/of geen BTW nummer te geven. Vrijstelling is dus niet alleen iets wat jij als ondernemer beslist, het kan door de Belastingdienst worden beslist.

Nu is de procedure voor thuiszonnepaneelbedrijfjes wel ongeveer uitgekristaliseerd, de plooien zijn gladgestreken, dus de kans is groot dat het goed gaat (BTW nummer verstekken, BTW terugstorten, BTW aangifteontheffing per volgende jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

mrmrmr schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 01:05:
In het algemeen beoordeelt de Belastingdienst aanvragen voor startende ondernemers voor de BTW en kan besluiten BTW vrijstelling op te leggen en/of geen BTW nummer te geven. Vrijstelling is dus niet alleen iets wat jij als ondernemer beslist, het kan door de Belastingdienst worden beslist..
Hier is gewoon regelgeving voor welke de belastingdienst heeft te volgen bij het maken van haar beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:56

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

TheInsider schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:27:
[...]
Ja dat kan, alhoewel het niet handig is om daar lang mee te wachten. Officieel moet je de aangifte doen na het kwartaal waarin je de aanschaf hebt gedaan,maar daar wordt (nog) coulant mee omgegaan.
Heb wel ergens een ervaring gelezen van iemand waar bij de inspecteur hier toch niet in meeging. Schijnt dat je dan met wat correspondentie eea wel weer geregeld krijgt, maar daar zit je vast niet op te wachten...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Voor gewone bedrijven geldt: bij niet tijdig betalen van BTW aangifte krijg je een boete van 50 euro, zeker als het niet de eerste keer was.

De Belastingdienst heeft in 2014 veel hogere "schrik"boetes uitgedeeld aan mensen die verzuimd hadden kwartaalaangifte te doen met een naheffing van 5000 euro en een boete van 61 en 100 euro.

Als je nog geen BTW nummer hebt, dan krijg je zo'n boete niet, maar het is wel verstandig om zodra het kan (je hebt de factuur binnen) een BTW nummer aan te vragen, zoals Joepla zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al 2 dagen bezig met de BTW aangifte. Van zowel de aangifte als het vrijstellingsverzoek nog geen enkel bericht. Begreep dat ze het nogal druk hadden :D De aangifte moet volgende week komen en de vrijstelling voor einde jaar. Maar daar hebben ze zelf ook profijt van, anders moeten ze volgend jaar weer alles verwerken voor iedereen die per 1-1-17 pas vrijgesteld zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog 2 dagen voor de 6 weken reactietijd / voorlopige aanslag van de BTW aangifte. Nog niks gehoord.

Kan ik boetes gaan uitdelen? :P

-Update:
En als je het over de duvel hebt, net valt de brief op de mat :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2015 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-06 17:41

Leandra66

is onmogelijk

Graag even jullie mening... ik hoor van de diverse bedrijven die die dingen leveren namelijk verschillende verhalen.
Een solar carport, die zonnepanelen liggen niet op het dak van het huis of de garage, je bouwt er een stelling voor waar je toevallig ook je auto onder kunt parkeren (of onder kunt gaan zitten als het een serre is).

Aan de ene kant zou je het kunnen zien als een dubbele functie van de panelen, en daardoor recht hebben op een lagere BTW-teruggaaf, aan de andere kant is het nog maar de vraag of een caport werkelijk een "dak" heeft zoals men een dak bedoelt.
En als ik bijvoorbeeld eerst een multiplexpaneel zou neerleggen op de stellage, en daar bovenop de zonnepanelen, hebben de zonnepanelen dan nog een dubbele functie?

Wie heeft er ervaring met een carport of serre met zonnepanelen en de BTW-teruggaaf?

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Als de carport zonder panelen nog steeds een waterdicht dak heeft, kun je mi de BTW gewoon volledig terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Maar als hij dat niet heeft? Heeft een carport of serre dan een dak, of is het een overkapping?
De carport heeft overigens geen wanden, daardoor is het volgens de definitie van het bestemmingsplan geen gebouw, als het geen gebouw is, kan het dan wel een dak hebben?

Of is het gewoon een stellage voor de zonnepanelen, waar toevallig ook een auto onder geparkeerd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Volgens mij gaat het erom dat de panelen wel of niet een wezenlijk onderdeel van je dak zijn.
Lijkt me dat de belastingdienst uitsluitsel kan geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De Belastingdienst vraagt mensen om te bellen als het gaat over geintegreerde panelen (d.w.z panelen die je niet kunt verwijderen).

Ik denk dat ze dit vragen omdat e.e.a. dan mogelijk al onder hypotheekrenteafrek valt.

Anders dan zulke gevallen denk ik dat je als ondernemer in principe veel vrijheid hebt. Of je het op een weiland legt, of op een carport (waar het niet deel van het dak zelf is) maakt voor de Belastingdienst niet uit zolang er maar niet ten onrechte twee keer voordelen worden genoten.

Je moet wel voldoen aan eventuele vergunningseisen, maar het is onwaarschijnlijk dat de Belastingdienst daarop zal toezien. (hoewel, je weet het nooit, ze krijgen nu ook al niet-belastinginningstaken toegewezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

De HRA had ik nog niet aan gedacht....
Ik vind de site van de BD ook lastig wat dat betreft, hun voorbeeld voor in dak panelen is niet bepaald vergelijkbaar.

Had zo gehoopt dat hier iemand zou zitten met een carport of serre met zonnepanelen.

Edit 23.12:
De in dak panelen zijn onderdeel van de onroerende zaak, een carport is geen onroerend goed lijkt me...
U mag in dat geval slechts een deel van de BTW in aftrek brengen die voor de aanschaf en installatie van de zonnepanelen aan u in rekening is gebracht. U heeft in dit geval geen recht op aftrek van de BTW voor het privégebruik. In de wet is namelijk een aftrekbeperking opgenomen voor privégebruik voor uitgaven met betrekking tot onroerende zaken, zoals uw woning.

[ Voor 50% gewijzigd door Leandra66 op 11-11-2015 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 21:48
Ik bedenk me opeens dat ik nog de BTW moet terugvragen van mn zonnepanelen die in april zijn geplaatst. Maakt dat voor de Belastingdienst wat uit? Heb me nog niet ingeschreven bij de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij is het nu in gang, kwam nog een brief voor het rekeningnummer. *zucht*. Al jaren heb ik diverse toeslagen, belastingen te betalen en belastingen te ontvangen en nu hebben ze weer mijn rekeningnummer nodig. Hoe werk je fraude in de hand... :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:15:
Bij mij is het nu in gang, kwam nog een brief voor het rekeningnummer. *zucht*. Al jaren heb ik diverse toeslagen, belastingen te betalen en belastingen te ontvangen en nu hebben ze weer mijn rekeningnummer nodig. Hoe werk je fraude in de hand... :{
Tja... Voor hetzelfde geld had jij voor je bedrijf een aparte rekening geopend en was je nu gefrustreerd geweest dat ze het geld op je prive rekening hebben gestort.
Bij vrijwel alle how-to's op internet staat het vermeld dat je je rekeningnummer moet doorgeven. Dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TFHfony schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:25:
[...]

Tja... Voor hetzelfde geld had jij voor je bedrijf een aparte rekening geopend en was je nu gefrustreerd geweest dat ze het geld op je prive rekening hebben gestort.
Bij vrijwel alle how-to's op internet staat het vermeld dat je je rekeningnummer moet doorgeven. Dus....
Dan moeten ze dat direct bij de eerste aangifte vragen...

En als je een bedrijf bent heb je een KVK en dus een ander proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:32:
[...]

Dan moeten ze dat direct bij de eerste aangifte vragen...

En als je een bedrijf bent heb je een KVK en dus een ander proces.
Je bent nu in principe ook een bedrijf (soort van). Je hebt ook een bedrijfsnaam opgegeven op je formulier voor de belastingdienst. Daarom heb je recht op BTW aftrek. Als consument heb je dat niet. Maar gewoon jezelf een beetje inlezen. Er wordt bij diverse how-to's gewaarschuwd voor dit.

[ Voor 17% gewijzigd door TFHfony op 13-11-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TFHfony schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:42:
[...]

Je bent nu in principe ook een bedrijf (soort van). Daarom heb je recht op BTW aftrek. Als consument heb je dat niet. Maar gewoon jezelf een beetje inlezen. Er wordt bij diverse how-to's gewaarschuwd voor dit.
Het is niet dat ik het niet wist of dat ik dat geld nodig heb, ik vind het gewoon bijzonder omslachtig en tegen al hun eigen regels in. Ze verkondigen juist dat je per persoon slechts 1 rekeningnummer kan hebben, en aangezien dit als een persoonlijk bedrijf wordt gezien (geen bv, vof ed.) zou je zelfs kunnen redeneren zakelijk geld == prive geld.

Het is vooral dat ik vind dat het fraudegevoelig is, omslachtig voor de aangever en vooral een kostenpost aan de andere kant. Nu moeten er weer mensen kijken en tijd besteden aan zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:44:
[...]

Het is niet dat ik het niet wist of dat ik dat geld nodig heb, ik vind het gewoon bijzonder omslachtig en tegen al hun eigen regels in. Ze verkondigen juist dat je per persoon slechts 1 rekeningnummer kan hebben, en aangezien dit als een persoonlijk bedrijf wordt gezien (geen bv, vof ed.) zou je zelfs kunnen redeneren zakelijk geld == prive geld.

Het is vooral dat ik vind dat het fraudegevoelig is, omslachtig voor de aangever en vooral een kostenpost aan de andere kant. Nu moeten er weer mensen kijken en tijd besteden aan zoiets.
Juist bij een persoonlijk bedrijf kan het hebben van losse rekening nummers praktisch zijn, omdat je op die manier je administratie veel makkelijk bij kan houden.
Maar hou er rekening mee dat deze constructie voor wat betreft zonnepanelen en het terugvragen van de BTW niet iets is wat door de belastingdienst bedacht is, maar door een paar slimme mensen via de rechter is afgedwongen: Zoek maar eens op Fuchs arrest.
De procedures zijn dus ook niet gericht op consumenten, maar op bedrijven...

Daarnaast zal een losse rekening voor bedrijven (ook als het als ZZP-er is oid) juist makkelijke fraude voorkomen. Het door elkaar lopen van je bedrijf en privé vraagt juist om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ja, de Belastingdienst behandelt alle zonnepanelenstroomterugleveranciers als bedrijven, of je dit nu wilt of niet. Als je niets opgeeft, krijg je "automatisch" vrijstelling. (Feitelijk gebeurt er dan niets, maar dit is de stellingname van de Belastingdienst/Financien.)

De een rekening methode is voor particulieren. Als bedrijf wordt je geacht je eigen verantwoordelijkheid te nemen m.b.t. risico's op fraude. Particulieren worden dus beter (tegen zichzelf) beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 21:48
wezep schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:06:
Ik bedenk me opeens dat ik nog de BTW moet terugvragen van mn zonnepanelen die in april zijn geplaatst. Maakt dat voor de Belastingdienst wat uit? Heb me nog niet ingeschreven bij de Belastingdienst.
Iemand die hier een zinnig antwoord op kan geven?
Of is het een kwestie van proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wezep schreef op maandag 23 november 2015 @ 10:14:
[...]

Iemand die hier een zinnig antwoord op kan geven?
Of is het een kwestie van proberen?
Heb je de belastingtelefoon al gebeld? Die kunnen toch zo het antwoord geven?

Hier zojuist de belastingteruggaaf ontvangen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:56

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Dat is een paar weken geleden hier al eens voorbij gekomen. Alsnog zsm in gang zetten, in principe moet het kunnen. Zorg wel dat je je kwartaalaangifte(s) op tijd doet en je administratie op orde hebt. De Belastingdienst heeft namelijk erg goede (/dure) manieren om je te motiveren!

Ook hier de centjes onlangs netjes ontvangen!

[ Voor 8% gewijzigd door Joepla op 23-11-2015 11:47 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:57
Nieuweling alarm:
Sinds gisteren hier zonnepanelen op het dak en ik probeer nu het formulier "opgaaf startende ondernemer" in te vullen.

Dat gaat helemaal goed, op 1 ding na: vraag 7c, "Maak een schatting van de winst of het verlies van de onderneming in het startjaar.".

Volgens deze website (en anderen) zou ik daar een negatief bedrag in moeten vullen (aanschafprijs ex BTW van de installatie)... maar dat kan niet: het min-teken accepteert het invoerveld niet. Wel het bedrag, maar ik kan er geen negatief getal invoeren.

Geprobeerd met zowel Adobe Acrobat (2015.009.20079) als Foxit PhantomPDF.

Wat nu? "0" invullen en dan komt het alsnog goed bij het invullen van de BTW aangifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Het lukt me wel met PDF XChange Viewer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
mrmrmr schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 00:57:
Dank, straks even proberen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

vanaalten schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 21:34:
Nieuweling alarm:
Sinds gisteren hier zonnepanelen op het dak en ik probeer nu het formulier "opgaaf startende ondernemer" in te vullen.

Dat gaat helemaal goed, op 1 ding na: vraag 7c, "Maak een schatting van de winst of het verlies van de onderneming in het startjaar.".

Volgens deze website (en anderen) zou ik daar een negatief bedrag in moeten vullen (aanschafprijs ex BTW van de installatie)... maar dat kan niet: het min-teken accepteert het invoerveld niet. Wel het bedrag, maar ik kan er geen negatief getal invoeren.

Geprobeerd met zowel Adobe Acrobat (2015.009.20079) als Foxit PhantomPDF.

Wat nu? "0" invullen en dan komt het alsnog goed bij het invullen van de BTW aangifte?
Dit probleem ondervond ik ook. Heb het uitgeprint en even met een pen een minteken ervoor gezet.

Ben alleen nog aan het uitzoeken of ik nu dit kwartaal al de BTW-aangifte moet doen (waar ik de BTW over de installatie terugkrijg, liggen er per 19-10 op) of vanaf komend kwartaal. Nog niets ontvangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
mrmrmr schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 00:57:
En geprobeerd: met de (meest recente) versie lukt het mij ook niet (en ook niet bij het opvolgende produkt, PDF Xchange editor).

Ofwel, ik ga voor de oplossing van "SjoerdV nl" - handmatig een min-teken ervoor kladden. :(

Edit: ah wacht, het kan netter: een 'aantekening' toevoegen (min-teken) en die op de juiste plek positioneren. Op deze manier heb ik in elk geval een digitale versie van wat ik verstuurd heb.

[ Voor 20% gewijzigd door vanaalten op 28-11-2015 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Heb onlangs zonnepanelen laten installeren, 5nov in bedrijf genomen:

Heb het volgende gedaan ondertussen:
1. Vul het formulier ‘Opgaaf startende ondernemer’ van de belastingdienst in.
2. Ontvangst bevestiging van de belastingdienst
3. Vraag ontheffing BTW zonnepanelen aan voor de opvolgende jaren
4. Nu steeds aan het wachten om BTW aangifte te kunnen doen... en toen kreeg ik vandaag een ietwat zorgelijke brief van de belastingdienst:

"U krijgt ontheffing van administratieve verplichtingen met ingang van 1-10-2015.
U doet vanaf 1-10-2015 geen BTW aangifte meer".

Als ik geen BTW aangifte meer kan/moet doen, hoe krijg ik dan m'n BTW terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Belastingdienst bellen en die vraag stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:26
nvm

[ Voor 95% gewijzigd door marcelcee op 05-12-2015 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

catchingfire schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 15:38:
Heb onlangs zonnepanelen laten installeren, 5nov in bedrijf genomen:

Heb het volgende gedaan ondertussen:
1. Vul het formulier ‘Opgaaf startende ondernemer’ van de belastingdienst in.
2. Ontvangst bevestiging van de belastingdienst
3. Vraag ontheffing BTW zonnepanelen aan voor de opvolgende jaren
4. Nu steeds aan het wachten om BTW aangifte te kunnen doen... en toen kreeg ik vandaag een ietwat zorgelijke brief van de belastingdienst:

"U krijgt ontheffing van administratieve verplichtingen met ingang van 1-10-2015.
U doet vanaf 1-10-2015 geen BTW aangifte meer".

Volgens mij heb je te snel de aanvraag van de ontheffing ingestuurd.
Overal waar ik lees moet je die ontheffingsaanvraag meesturen in de envelop met je eerste aangifte.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Nee hoor, ik heb de aanvraag voor de ontheffing meegestuurd met de aanvraag voor een btw nr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

janne_nl schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 20:11:
Nee hoor, ik heb de aanvraag voor de ontheffing meegestuurd met de aanvraag voor een btw nr.
Same here... Geen enkel probleem. Wel de datum per waarop ik de vrijstelling wilde specifiek vermeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Heb expliciet in die ontheffingsbrief gevraagd naar 1 januari van het volgende jaar. Waarom ze dan opeens met 1okt van DIT jaar aankomen? Maandag maar eens bellen naar de belastingtelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@stefimke
De BTW aangifte moet je doen over het tijdvak waarin de factuurdata vallen. Wanneer je het in gebruik hebt genomen doet er niet toe.

Als je dus een factuur hebt met een datum in het 3e kwartaal doe je eerst aangifte over deze periode. Als de Belastingdienst ontheffing verleent per 1 oktober hoef je geen aangifte meer te doen voor het 4e kwartaal en later. Zorg dat je logincodes krijgt zodat je de aangifte kunt uitvoeren.

Anders kun je bellen. Sowieso binnen 6 weken na dagtekening van het besluit van de Belastingdienst bezwaar maken, als je nog geen terugdraaiing van het besluit binnen die termijn hebt ontvangen of als je nog geen BTW aangifte kon doen. Indien nodig doe je dat pro forma. Daarin zeg je dat nog met nadere argumenten zal komen, maar dat je wacht op nadere informatie o.i.d.

Eerder in deze discussie heb ik gezegt dat het aan te bevelen is niet meteen ontheffing aan te vragen omdat de Belastingdienst nu eenmaal zelfstandig kan besluiten dat je geen aangifte hoeft te doen. Strikt genomen (vanuit fiscaal oogpunt) is dat een correcte beslissing van de Belastingdienst. Ik denk zelfs dat je in beroep voor een rechtbank weinig kans maakt, temeer omdat je zelf hebt aangegeven dat je ontheffing wilde van BTW aangifte. Weliswaar op een latere datum, maar dat maakt fiscaal gezien weinig verschil.

Wel denk ik dat je met succes bezwaar kan maken op het besluit en je kunt beroepen op staande praktijk. Dan is de rechtbank niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Tuurlijk maakt dat fiscaal verschil. Ik kan toch besluiten om mijn zakelijke activiteiten in de toekomst stil te leggen. Daarbij is de btw aangifte altijd per jaar dacht ik. Ik zou er achteraan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
mrmrmr schreef op zondag 06 december 2015 @ 01:35:
@stefimke
De BTW aangifte moet je doen over het tijdvak waarin de factuurdata vallen. Wanneer je het in gebruik hebt genomen doet er niet toe.

Als je dus een factuur hebt met een datum in het 3e kwartaal doe je eerst aangifte over deze periode. Als de Belastingdienst ontheffing verleent per 1 oktober hoef je geen aangifte meer te doen voor het 4e kwartaal en later. Zorg dat je logincodes krijgt zodat je de aangifte kunt uitvoeren.
factuur is van begin nov2015. Dat 4e kwartaal. Maar aldus de blauwe brief hoef ik per ingang van het 4e kwartaal geen aangifte meer te doen.

Logincodes heb ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
janne_nl schreef op zondag 06 december 2015 @ 08:24:
Tuurlijk maakt dat fiscaal verschil. Ik kan toch besluiten om mijn zakelijke activiteiten in de toekomst stil te leggen. Daarbij is de btw aangifte altijd per jaar dacht ik. Ik zou er achteraan bellen.
Dat scenario is niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
catchingfire schreef op zondag 06 december 2015 @ 10:06:
factuur is van begin nov2015. Dat 4e kwartaal. Maar aldus de blauwe brief hoef ik per ingang van het 4e kwartaal geen aangifte meer te doen.

Logincodes heb ik al.
Ok, dan zou ik bellen en kijken of je telefonisch opgelost kunt krijgen.

Omdat er een besluit ligt moet je waarschijnlijk toch formeel schriftelijk bezwaar maken met een bezwaarschrift. Daarin kun je zeggen dat de ingangsdatum van de vrijstelling in besluit d.d. (eventueel nummer vermelden) incorrect is en dat je BTW-aangiftevrijstelling hebt aangevraagd per 1-1-2016 zoals te doen gebruikelijk. Dat laatste geeft aan dat je dezelfde behandeling wilt als iedereen die je voor ging in het "zonnepanelenverhaal".

Als het binnen 6 weken na datum besluit nog niet is opgelost moet je altijd bezwaar indienen als je dat nog niet gedaan had. Als je geen bezwaar indient is het besluit definitief.

Na het indienen van een bezwaarschift krijg je binnen 6 weken een reactie van de Belastingdienst. Die stuurt dan hopelijk een nieuw besluit met de correcte datum of een afwijzingsbrief. Dat laatste hoop ik niet, want dan is de enige formele optie nog een beroep bij de rechtbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
mrmrmr schreef op zondag 06 december 2015 @ 14:09:
[...]

Dat scenario is niet aan de orde.
Waarom is dat scenario niet aan de orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
janne_nl schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:55:

Waarom is dat scenario niet aan de orde?
Er is geen sprake van het stilleggen van zakelijke activiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat is het nooit als je alleen de btw aangifte wil stopzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Het is jouw uitspraak, kijk even wat je schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Haha mijn uitspraak klopt, jij trekt dat in twijfel.
Er is natuurlijk een verschil tussen stil leggen en stoppen.

[ Voor 37% gewijzigd door janne_nl op 07-12-2015 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nope, geen verschil. Zie http://www.vandale.nl/opz...attern=stilleggen&lang=nn

Ook niet in het dagelijks leven; je activiteiten stilleggen is gewoon dat je er mee stopt, niet dat je ermee pauzeert oid wat wellicht ook aannemelijk klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
janne_nl schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:33:
Haha mijn uitspraak klopt, jij trekt dat in twijfel.
Er is natuurlijk een verschil tussen stil leggen en stoppen.
Je schreef: "Ik kan toch besluiten om mijn zakelijke activiteiten in de toekomst stil te leggen."

Ik schreef: "Er is geen sprake van het stilleggen van zakelijke activiteiten."

Het woord stoppen komt daarin niet voor. Ik kan je argumentatie overigens niet volgen, welk woord je ook gebruikt.

Even terug naar waar het om gaat, en zoals ik al eerder schreef, de Belastingdienst kan onafhankelijk van wat jij als ondernemer zou willen een besluit nemen dat je geen BTW aangifte hoeft te doen.

Wat er gebeurt hangt dus niet alleen af van wat je als ondernemer wil, maar ook van wat de indruk is die de Belastingdienst krijgt uit de beschikbare informatie en hun interne procedures. Als ze bijvoorbeeld vinden dat het meer om bijverdienen gaat dan serieuze zakelijke BTW belaste activiteiten, dan kunnen ze zelfstandig besluiten richting wat voor de Belastingdienst het efficientste is. Ze zitten niet te wachten op meer werk dat meer kost dan het opbrengt. Belangrijk is dat je je realiseert dat je het niet altijd zelf voor het kiezen hebt.

Bovenstaande geldt dan vooral voor normale kleine bedrijfjes (of pogingen daartoe), in dit geval is het categoriaal omdat het om zonnepanelen gaat, n.a.v. een juridische uitspraak. Dus daar gaat het om het volgen van door MinFin/Belastingdienst ingevoerde procedures. Daarop kun je je ook beroepen, want er moet gelijke behandeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09
Ik heb mijn zonnepanelen actief sinds 28 november en ben me nu aan het inlezen voor het terugvragen van de BTW.

Een paar opmerkingen/vragen:
1. Mijn vriendin is ZZP'er, maar dat heeft geen invloed op de terug te vragen BTW voor mij toch? Energiecontract staat op mijn naam, we zijn geen fiscaalpartner van elkaar.

2. Ik zit nog even met de zaken die ik allemaal op mag/wil opgeven voor de BTW:
Wel:
- zonnepanelen, rails, montagemateriaal, installatiekabel etc (staat op 1 factuur)
- 2x kWh-meter (aparte factuur)
- compleet nieuwe meterkast voor extra groep en aparte aardlekschakelaar voor omvormer (aparte factuur)
- homeplugs voor uitlezen omvormer (aparte factuur)
- webconnect-module om te verbinden met de omvormer voor het uitlezen (Ebay, Duitsland, aparte factuur)

Niet:
- omvormer, deze heb ik tweedehands gekocht
- installatie, zelf met hulp gedaan

Kan dit zo? De facturen heb ik allemaal los. Ik begreep van iemand uit de buurt dat alles op 1 factuur moest staan en de Belastingdienst moeilijk kon gaan doen wanneer je dit op verschillende facturen hebt staan.
De bedragen kunnen dan gewoon bij elkaar opgeteld worden als 'totale investering PV-systeem'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:32
Ik heb geinformeerd bij Vereniging Eigen Huis (aangezien de belastingdienst zegt stuur maar een brief) over de groepenkast. Daar zeggen ze: "alleen de panelen (+rails+montage+omvormer)".

Heb jij ergens gevonden dat je de complete groepenkast ook op kan geven?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Binnetie schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 09:03:
Ik heb mijn zonnepanelen actief sinds 28 november en ben me nu aan het inlezen voor het terugvragen van de BTW.

Een paar opmerkingen/vragen:
1. Mijn vriendin is ZZP'er, maar dat heeft geen invloed op de terug te vragen BTW voor mij toch? Energiecontract staat op mijn naam, we zijn geen fiscaalpartner van elkaar.
Klopt.
2. Ik zit nog even met de zaken die ik allemaal op mag/wil opgeven voor de BTW:
Wel:
- zonnepanelen, rails, montagemateriaal, installatiekabel etc (staat op 1 factuur)
- 2x kWh-meter (aparte factuur)
- compleet nieuwe meterkast voor extra groep en aparte aardlekschakelaar voor omvormer (aparte factuur)
- homeplugs voor uitlezen omvormer (aparte factuur)
- webconnect-module om te verbinden met de omvormer voor het uitlezen (Ebay, Duitsland, aparte factuur)
Je mag in principe alles opgeven als het maar te maken heeft met je zonneenergiebedrijfje. Over het deel dat je prive gebruik hebt mag je geen BTW aftrekken.

Voor de Duitse BTW kun je dit lezen. Veel ondernemers nemen die moeite niet bij kleine bedragen en er zijn ook voorwaarden aan verbonden, zoals drempelbedragen. Veel handiger is vragen aan de verkoper of je zonder BTW kan kopen (verlegde BTW), daarvoor geef je je BTW nummer door aan de verkoper. In zo'n geval betaal je BTW aan de Nederlandse Belastingdienst. Omdat je meteen dit bedrag terugvraagt is het netto nul.
Niet:
- omvormer, deze heb ik tweedehands gekocht
Als het een aanschaf is van een particulier heb je geen BTW betaald, dan mag je geen BTW terugvragen.
- installatie, zelf met hulp gedaan
Als er geen BTW is betaald aan de dienstverkoper (de hulp), dan kun je het niet aftrekken.
Kan dit zo? De facturen heb ik allemaal los. Ik begreep van iemand uit de buurt dat alles op 1 factuur moest staan en de Belastingdienst moeilijk kon gaan doen wanneer je dit op verschillende facturen hebt staan.
Nee, het hoeft niet allemaal op 1 factuur.
De bedragen kunnen dan gewoon bij elkaar opgeteld worden als 'totale investering PV-systeem'?
Ja, als de Belastingdienst erom vraagt. Waar mogelijk een schatting geven, geen exact bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dank voor de info. Ik laat de aanschaf van de kwh-meters maar zitten, die komen ook uit Duitsland. In Nederland betaalde ik 110 eu per stuk, terwijl ik in Duitsland voor 2 stuks maar 118 eu hoefde te betalen. Daar heb ik dus al een 'voordeel' mee gehad.

De groepenkast vind ik wat lastiger, je gebruikt hem prive. Maar je moet hem uitbreiden voor het PV-systeem. Ik heb het hier ergens gelezen volgens mij dat mensen de groepenkast ook opgaven. Ik ga nog even opzoek of ik het kon terugvinden. Daarom kwam ik ook met die vraag, aangezien ik zelf altijd dacht dat het om de panelen, montagemateriaal en omvormer ging)

Waarom moet je een schatting geven als je het exacte bedrag ook weet? Sorry, ben hier nog niet zo heel erg bedreven in.

[ Voor 9% gewijzigd door Binnetie op 08-12-2015 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Heb hier trouwens een linkje gevonden:

http://www.belastingdiens...ende_goederen_en_diensten

Je kan idd (deels) de btw aftrekken van de groepenkast omdat je hem ook privé gebruikt. Maarja hoe schat je dit :p

9/10 groepen -> privé dus ik trek 10% af?
8/24 uur is er maar zon dus ik trek 8/24% af?

Denk dat ik die groepenkast maar laat zitten wordt wel erg ingewikkeld zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Mattie112 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:20:
Ik heb geinformeerd bij Vereniging Eigen Huis (aangezien de belastingdienst zegt stuur maar een brief) over de groepenkast. Daar zeggen ze: "alleen de panelen (+rails+montage+omvormer)".

Heb jij ergens gevonden dat je de complete groepenkast ook op kan geven?
Een complete groepenkast kun je niet helemaal opgeven aangezien er duidelijk ook privegebruik is.

Als het alleen gaat om een grotere kast (de behuizing dus) denk ik wel dat je kunt zeggen dat het voor de zonnepanelen is. Evenzo voor een aparte aardlekschakelaar en aparte automaat voor de omvormer.

Een twijfelgeval vind ik de plaatsing van bijvoorbeeld een hoofdschakelaar omdat dit vereist is bij aanpassingen aan de meterkast (voldoen aan voorschriften). Daarbij kun je wel stellen dat er sprake is van privegebruik. Aan de andere kant, je zou de wijziging niet hebben gedaan zonder zonnepanelen. Dan trek je er een privedeel af (50% bijvoorbeeld als de opwekking evenveel is als het verbruik). Het kan zijn dat de Belastingdienst het daar niet mee eens is, dat is gewoonlijk iets wat achteraf bij een eventuele controle speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Zo zou je het ook kunnen zien. Ik lever ongeveer 800-1000kWh terug. Maar misschien is 50% wel een goede waarde. Ik had namelijk zoals je zegt inderdaad de groepenkast niet vervangen als ik geen panelen zou nemen.

maar waarom het bedrag schatten ipv direct opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik ga de BTW maar zonder groepenkast terugvragen.

Ga me eerst als ondernemer aanmelden, alleen zie ik dit in het voorbeeld staan:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/btw%20terugvragen_zpskcwxl54r.jpg

In de berekening rekent men met 23 cent per kWh, maar in mijn geval is het 21 cent per kWh. Is die 23 cent een vastgesteld tarief of moet je hier je eigen kWh-prijs opgeven?

De panelen liggen er sinds 28 november op. Dus mijn startdatum voor de ondernemen is ook 28-11-2015 lijkt mij. De factuur van de panelen is van 22 november 2015. Dit kan gewoon of is de startdatum van mijn ondernemen dan 22 november 2015? De schatting van het omzet in dit jaar is dan nog 1/12 of 2/12e deel van het jaar wat ik bereken?

[ Voor 29% gewijzigd door Binnetie op 09-12-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Het is een schatting dus het maakt geen drol uit of je 21cent of 23 cent pakt :)

Ik zie dat ik €500 op mijn form heb staan (3780wP) geen idee waar ik dan vandaan heb :p

Startdatum is de datum van je 1e factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Goed, ik kan aangifte doen voor de panelen, zit alleen nog even te twijfelen wat ik precies doorgeef. Aan de ene kant is het makkelijk om alleen de factuur van de panelen+omvormer te doen maar aan de andere kant kan ik €40 meer terug krijgen als ik ook (deels) de groepenkast etc opgeef.

Ik zou dan zeggen:
- panelen/omvormer: 100% aftrekbaar
- groepenkast: 50% aftrekbaar (ik verwacht evenveel te gebruiken als op te wekken)
- aardlekautomaat: 100% aftrekbaar (de losse groep voor de panelen)
- 220v kabel: 100% aftrekbaar (kabel van omvormer -> meterkast)

Iemand ervaring met zoiets? Moet je dat "documenteren" ofzo? Het enige wat ik eigenlijk vind op de site is dat je moet gokken hoeveel zakelijk/privé is. Kan de belastingdienst het hier mee "oneens" zijn en heeft dat gevolgen? Benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben (en anders moet ik van de week maar even bellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb ook een volledig nieuwe groepenkast geplaatst. Er zaten vier smeltzekeringen in en nu negen automaten. Het is niet nodig voor je PV-installatie en ik heb dit daarom niet opgegeven. Je kunt het wel proberen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1 ... 10 ... 41 Laatste