Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat dus, btw-plichtige, ofwel ondernemer, ofwel bedrijf. De instructies die ik had gekregen/gevonden spraken allemaal van een ingangsdatum van je bedrijf vóór de factuurdatum van je panelen. In principe kan je de ingangsdatum ook wel ietsjes in het verleden leggen maar geen drie jaar. Of die ingangsdatum echt een harde eis is, moet je bij de Belastingdienst vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
http://www.rijksoverheid....ren-met-zonnepanelen.html
Alleen voor zonnepaneeleigenaren geldt dat zij zich niet hoeven aan te melden als ondernemer
zolang het saldo BTW-bedrag (te betalen BTW over uw omzet na aftrek van de voorbelasting (BTW)
op de aanschaf en installatie van de zonnepanelen) over een kalenderjaar € 1.345 of minder is.

[ Voor 40% gewijzigd door sjimmie op 17-02-2015 10:24 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@aikon
je vult met terugwerkende kracht de "startdatum "van je bedrijf in
dus als de panelen bijv op 9 juli 2013 zijn geplaatst doe je een "ondernemersmelding vanaf de 10 juli 2013

specifiek in dit geval ben je geen bedrijf wat product X levert maar een energiebedrijf wat kwh alszijnde product levert je kan dus bij een installatiedatum van bijv 09-juli-13 simpelweg niet al eerder kwh verkocht hebben dus je bedrijf is pas gaan leveren vanaf de 10 juli 13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 10:28:
@aikon
je vult met terugwerkende kracht de "startdatum "van je bedrijf in
dus als de panelen bijv op 9 juli 2013 zijn geplaatst doe je een "ondernemersmelding vanaf de 10 juli 2013

specifiek in dit geval ben je geen bedrijf wat product X levert maar een energiebedrijf wat kwh alszijnde product levert je kan dus bij een installatiedatum van bijv 09-juli-13 simpelweg niet al eerder kwh verkocht hebben dus je bedrijf is pas gaan leveren vanaf de 10 juli 13
Ik snap je redenatie niet. Een bedrijf wat product x levert is hetzelfde als een energiebedrijf die kWh levert, waarom zou je anders een variabele gebruiken?. Daarnaast kan je op de 9e leveren als je de 9e zonnepanalen krijgt. En je kan ook prima een bedrijf hebben die vanaf de 8e (of eerder) bestaat en nog niet levert. Het zegt ook allemaal niks over wanneer je je moet aanmelden, en dat was de discussie.
Van dezelfde link:
U moet zich melden als ondernemer als u wilt verzoeken om teruggaaf van de BTW die drukt op de
aanschaf en installatie van de zonnepanelen.
Wie snapt het nog? Nou blijkbaar toch de Belastingdienst zelf, want in hetzelfde document staat het duidelijk. Blijkbaar heb je één maand (of eigenlijk 4: kwartaal + die ene maand) de tijd om je aan te melden. Het kan dus wél achteraf itt de informatie die ik had. :)
6) Ik heb mijn zonnepanelen vóór 1 april 2013 laten aanbrengen, heb ik nog recht op aftrek van
BTW voor de aanschaf en installatie van die panelen?
Nee, u heeft geen recht meer op teruggaaf van BTW die voor de aanschaf en installatie van de
zonnepanelen aan u in rekening is gebracht vóór 1 april 2013 als u zich niet tijdig heeft gemeld als
ondernemer bij de Belastingdienst. U heeft zich tijdig gemeld als u zich als ondernemer heeft gemeld
binnen een maand na afloop van het kwartaal waarin het recht op aftrek is ontstaan (=datum van de
factuur).
Voor facturen vóór 1 april waarbij u zich niet tijdig heeft gemeld als ondernemer krijgt u
geen BTW-aftrek, omdat aan nieuwe rechtspraak geen terugwerkende kracht wordt verleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een bedrijf wat product x levert is hetzelfde als een energiebedrijf die kWh levert, waarom zou je anders een variabele gebruiken?.
nee hier zit dus verschil in lees de belastingdienst site
zij maken zelf onderscheid tussen een bedrijf X en een zonnepanelen teruglever boer
omdat ze weten dat het slechts alleen voor de teruggaaf is vandaar die forfait ook
dat heb je bij product X ook niet

• Aikon
  • Niet online
Zojuist bevestiging gekregen dat ik mijn volledige btw-kosten terug krijg, hoef dus geen cent forfait te betalen aangezien ik slechts 6kWh had opgewekt in 2014 en dat als nihil beschouwde. Een nette, onderbouwde brief doet wonderen bij de Belastingdienst is mijn ervaring. Snel zijn ze niet, maar wel correct en gevoelig voor argumenten.

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:50
Aikon schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:00:
Zojuist bevestiging gekregen dat ik mijn volledige btw-kosten terug krijg, hoef dus geen cent forfait te betalen aangezien ik slechts 6kWh had opgewekt in 2014 en dat als nihil beschouwde. Een nette, onderbouwde brief doet wonderen bij de Belastingdienst is mijn ervaring. Snel zijn ze niet, maar wel correct en gevoelig voor argumenten.
Wanneer heb jij je brief voor aanvraag van ontheffing de deur uitgedaan? Ik 17 december en ik heb nog niets gehoord. Al een keer of 3 gebeld.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• Aikon
  • Niet online
Ietsjes later. Gewoon rustig afwachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Gisteren kwam ik thuis en daar lag de beschikking dat ik de btw terug zou krijgen. Dat is al iets. Nu de bevestiging dat ik ontheven ben van administratieve verplichtingen nog.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 14:11
Ik heb van de belastingdienst een login en password gekregen om aangifte te doen als kleine ondernemer.
Ik heb begrepen dat ik per kwartaal aangifte moet doen, maar per wanneer is dat?
Als ik inlog zie ik nog steeds de melding "Er zijn voor u op dit moment geen aangiften of opgaven beschikbaar"

Panelen zijn eind januari geplaatst. Ik heb dezelfde dag de brief naar de Belastingdienst de deur uit gedaan, en drie weken later kreeg ik de bevestiging en inlog gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kleine ondernemers doen doorgaan aangifte per kwartaal.

Aangifte over een kwartaal kun je pas doen als het is afgelopen. Je moet over het eerste kwartaal indienen tussen 1 april en 30 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niet helemaal correct je kan vanaf de 26e al de aangifte inschieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ik hoef geen aangifte meer te doen: eindelijk de bevestiging van ontheffing binnen. Half december aangevraagd en btw terug gevraagd. Beide nu (dus na 3 maanden ipv de beloofde 6 weken) toegekend, alleen het geld moet nog komen omdat ze mijn rekeningnummer niet hadden? Beetje raar, (ok formeel kan 'de onderneming' een ander rekeningnummer hebben dan het privé rekeningnummer, maar ja) dus maar weer een formuliertje ingevuld om het rekeningnummer door te geven. Over twee weken zou ik dan ook het geld moeten hebben en dan is alles weer geregeld.
Op zich dus wel een voordeel als je net voor het einde van het jaar een PV-systeem installeert. Je hoeft maar 1x btw-aangifte te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb vorig jaar een ZP installatie neergezet en daar de BTW van teruggekregen. Echter nu wil ik uitbreiden en daar kan ik dan geen BTW voor terugkrijgen. Nou had ik het volgende idee:

Ik zet de aansluiting van de energie op naam van mijn vrouw (gehuwd, echter NIET in gemeenschap van goederen). En volgens mij kan zij dan wel de BTW terugvragen. Klopt dit? of is dit te kort door de bocht?
14) De zonnepanelen maken deel uit van een (huwelijks) goederengemeenschap, wie moet zich
aanmelden als ondernemer voor de BTW?
In deze situatie zijn de eigenaren ondernemer voor de gezamenlijke exploitatie van de zonnepanelen,
maar alleen degene op wiens naam de energienota is gesteld kan zich als ondernemer voor de BTW
aanmelden.

bron: eigenhuis.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 14:29
Waarom kan je niet meer BTW terug vragen voor de uitbreiding? Ik dacht dat je de ontheffing gewoon kon opheffen. En weer BTW aangifte kan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
japser84 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:15:
Waarom kan je niet meer BTW terug vragen voor de uitbreiding? Ik dacht dat je de ontheffing gewoon kon opheffen. En weer BTW aangifte kan gaan doen.
Dat zou mooi zijn. Ik dacht ergens een keer gelezen te hebben dat je dit maar 1 keer mag terugvragen. Kan het niet zo snel meer terugvinden op internet. Heeft iemand al eens een 2e keer BTW teruggehaald bij een uitbreiding van de installatie?

[ Voor 4% gewijzigd door bassa21 op 19-03-2015 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
japser84 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:15:
Als je ontheffing hebt aangevraagd, kun je dat weer opheffen maar moet je minimaal 5 jaar btw aangifte doen voor je weer ontheffing mag opvragen. Dat betekent dan ook forfeit afdragen ieder jaar dat je btwaangifte doet.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:57
Wanneer je ontheffing hebt en je denkt aan een uitbreiding. Volgens mij kan je dan het best je opnieuw aanmelden als BTW voor de ondernemer, dan krijg je bijv. B02 als eindnummer waarop je daar je BTW kan terugvragen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

Jammer dat de belastingdienst daar niet in trapt. Ik denk ook aan uitbreiding.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:57
Heb je het al uitgeprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
morpheus schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 20:09:
[...]

Als je ontheffing hebt aangevraagd, kun je dat weer opheffen maar moet je minimaal 5 jaar btw aangifte doen voor je weer ontheffing mag opvragen. Dat betekent dan ook forfeit afdragen ieder jaar dat je btwaangifte doet.
Ik heb zojuist de Bdienst gesproken hierover. En inderdaad na opzegging ontheffing geldt dat je vervolgens 5 jaar in de aangifte molen zit voordat je opnieuw ontheffing kan aanvragen. Maar die forfeit is maar 1 keer. Dus na de eerste aangifte ( waar je btw terugkrijgt minus forfeit ) , zijn alle kwartalen 0 euro aangites.

Dus het enige nadeel is dat je 20 keer aangifte moet doen.

Heb gelijk ook even gevraagt hoe het zit als ik de energieaansluiting op mijn vrouw haar naam zet. En haar de btw laat terugvragen.

Antw: Dat wordt gezien als het stopzetten van het 'eerste ZPbedrijf'. Implicaties kon mij niet worden verteld. Er werd mij aangeraden dit met een fiscalist te gaan bespreken. ( Dit wordt hem dus niet 8)7 )

ps opnieuw met een subnr aanmelden bijv B02 werdt niet geaccepteerd

[ Voor 3% gewijzigd door bassa21 op 20-03-2015 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
basanca schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:11:
[...]

Heb gelijk ook even gevraagt hoe het zit als ik de energieaansluiting op mijn vrouw haar naam zet. En haar de btw laat terugvragen.

Antw: Dat wordt gezien als het stopzetten van het 'eerste ZPbedrijf'. Implicaties kon mij niet worden verteld. Er werd mij aangeraden dit met een fiscalist te gaan bespreken. ( Dit wordt hem dus niet 8)7 )
Dit lijkt me dan de beste optie. Waarom heffen we het bedrijf niet op na een jaar? Het de BTW aftrek is al gedaan. (Een accountant die hier antwoord op kan geven?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 16:27
Volgende week worden bij mij zonnepanelen geleverd.
Ik wil hier ook de betaalde btw over terugvragen omdat ik het teveel vind om te laten liggen.
Ik kan dan volgens mij vrijstelling voor de btw-aangifte vanaf 1 januari 2016 krijgen.
Stel dat ik er in de loop van dit jaar(2015) nog een paar panelen+omvormer e.d. bij koop, dan kan ik hier toch de btw ook nog van aftrekken of heb ik dit mis?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
Jorn schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:23:
Volgende week worden bij mij zonnepanelen geleverd.
Ik wil hier ook de betaalde btw over terugvragen omdat ik het teveel vind om te laten liggen.
Ik kan dan volgens mij vrijstelling voor de btw-aangifte vanaf 1 januari 2016 krijgen.
Stel dat ik er in de loop van dit jaar(2015) nog een paar panelen+omvormer e.d. bij koop, dan kan ik hier toch de btw ook nog van aftrekken of heb ik dit mis?
ja dat kan. Het wordt alleen lastiger als je al je ontheffing binnen hebt. (zie bovenstaande)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssjaak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 09:57
en het kan nog mooier,
wilde nog een keer panelen plaatsen(2x) dus heb geen ontheffing aangevraagd.
heeft de bel.dienst mij zelf maar ontheffing verleend, ik mag er tegen in beklag gaan.
lekker is dat, bijna iedereen moet maanden wachten en bij mij doen ze het automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk2477
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 18:25
ssjaak schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 14:14:
en het kan nog mooier,
wilde nog een keer panelen plaatsen(2x) dus heb geen ontheffing aangevraagd.
heeft de bel.dienst mij zelf maar ontheffing verleend, ik mag er tegen in beklag gaan.
lekker is dat, bijna iedereen moet maanden wachten en bij mij doen ze het automatisch.
Ik kreeg vandaag ook de brief van de belastingdienst. Ik had ook de optie opengehouden voor een uitbreiding...

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 12:26
japser84 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 15:52:
[...]

Dit lijkt me dan de beste optie. Waarom heffen we het bedrijf niet op na een jaar? Het de BTW aftrek is al gedaan. (Een accountant die hier antwoord op kan geven?)
Wanneer je het bedrijf opheft en privé dus de panelen overneemt zal je BTW moeten afdragen over het nog niet afgeschreven deel van de panelen. Je panelen zijn na 1 jaar nog niet afgeschreven en dus nog geld waard. Meteen daarna weer een bedrijf oprichten gaat je vast wat lastige vragen opleveren van de inspecteur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
Ah bedankt voor de reactie dat maakt het allemaal weer wat duidelijker. En logisch eigeniljk. Vraag is dan natuurlijk over hoeveel jaar zijn ze dan wel afgeschreven?

Ik heb aanbetaling voor panelen in dit kwartaal gedaan. Overmorgen begint nieuw kwartaal. Heb nog geen afrekening van de leverancier gehad. Dan dien ik de terug te vorderen BTW zeker te splitsen over 2 kwartalen? (Dus over eerste kwartaal alleen BTW over aanbetaling terugvragen? )

[ Voor 46% gewijzigd door japser84 op 30-03-2015 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goeiendag zeg, ik loop al meteen vast. Ik had via deze site een ingevulde voorbeeldbrief voor de BTW teruggave gedownload:

http://www.bespaarbazaar....elasting_Zonnepanelen.pdf

Lekker makkelijk zou je zeggen. Helaas doen ze alles nu digitaal en accepteert ie het al niet wanneer ik niets invul bij:

1a. Leveringen/diensten belast met hoog tarief; Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend

In die brief is die open gelaten. Ik weet niet wat ik hier moet invullen.

Hmmm... misschien is dat een schatting van de totaal opgewekte energie in het eerste kwartaal van 2015? Dan wordt er meer belasting geheven dan ik omzet heb (60 euro forfait, 45 euro omzet).

En is het nu zo dat je het eerste jaar sowieso elk kwartaal BTW aangifte moet doen? Pas daarna kun je ontheffing krijgen?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2015 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:49:

En is het nu zo dat je het eerste jaar sowieso elk kwartaal BTW aangifte moet doen? Pas daarna kun je ontheffing krijgen?
Ja klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:49:
1a. Leveringen/diensten belast met hoog tarief; Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend

In die brief is die open gelaten. Ik weet niet wat ik hier moet invullen.
Als je het BTW bedrag en het percentage weet, dan kan je toch het bedrag berekenen?
(in het voorbeeld van die pdf is de btw 60 euro, dan is het bedrag toch 286 euro ongeveer?)

[ Voor 11% gewijzigd door sjimmie op 31-03-2015 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De aanschaf was 3800, de BTW 600 euro, omdat het gaat om een installatie van 2000-3000 Wp moet je een forfait betalen van 60 euro.

Dat forfait moet je van de BTW afhalen, je krijgt niet de volle mik terug. In mijn geval krijg ik dus 540 euro terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Laatst online: 09-09 12:26
Momenteel ben ik mij aan het oriënteren voor het aanschaffen van zonnepanelen en nu ook over de grens aan het kijken voor een leverancier. Stel dat ik de hele set aanschaf in Duitsland, kan ik daarvan dan ook de BTW terug vragen?
Als normale ondernemer is het mogelijk in Duitsland betaalde BTW terug te vragen maar geen idee of dit ook kan als het alleen zonnepanelen betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-01 21:17
krijg vorige week een brief dat ik geen aangifte meer hoefde te doen. heb geen ontheffing ingediend. :) oplettende ambtenaar haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 23:30
s_schimmel: kun je het beter als intra-communautaire levering doen, hoef je die BTW ook niet voor te schieten.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

jk2477 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 14:54:
[...]

Ik kreeg vandaag ook de brief van de belastingdienst. Ik had ook de optie opengehouden voor een uitbreiding...
Bij mij dus ook, ook ik wil nog uitbreiden dit jaar.
Beetje vreemd dat de belastingdienst dit zo regelt, voor hun makkelijker.
Echter als jijzelf niet de ontheffing hebt aangevraagd, geld die 5 jaar dan ook indien je het onterecht vind?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssjaak
volgens de site van de belasting dienst hebben ze een fout gemaakt, en gecorrigeerd door iedereen met panelen vrijstelling te geven.
ik ben al in beklag gegaan, maar ja hoe lang duurt dat?
vraag ik op de naam van mijn vrouw maar een btw nummer aan.
of mijn dochter, of mijn schoonzoon, of mijn kleinkinderen. maar de btw zal ik terugkrijgen :-}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ssjaak schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 11:13:
volgens de site van de belasting dienst hebben ze een fout gemaakt, en gecorrigeerd door iedereen met panelen vrijstelling te geven.
Ik kan dat niet vinden, waar staat dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssjaak
euhhhh kan het ook niet terug vinden.
was ergens bij nieuws ondernemers. sryyyyy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 08:10
Ik zit met een aantal vragen als zzp-er en ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb relatief weinig inkomsten, maar ik kan over het algemeen net niet gebruik maken van de KOR. Ik heb vorig jaar zonnepanelen aangeschaft voor mijn nieuwe huis maar nooit de intentie gehad dit als zakelijke investering te doen.

Ik wilde als elke particulier de btw terug vorderen en vervolgens ontheffing van administratieve verplichtingen aanvragen. Dit laatste is dus niet gelukt vanwege mijn zzp werkzaamheden.

Nu heb ik dus twee btw nummers, moet ik elk kwartaal twee keer aangifte doen en na 15 jaar ben ik vanwege het forfait het btw voordeel kwijt.

Kan ik nu nog iets bij de inkomstenbelasting doen met de investering van de zonnepanelen? Kan ik deze bij overige inkomsten aftrekken can de winst?

Moet ik de teruggevraagde btw opgegeven bij overige inkomsten?

En tot wanneer moet ik dat forfait blijven betalen, is er een manier om daar van af te komen?

Alvast hulde aan iemand die een antwoord weet op 1 van mijn vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik wilde als elke particulier de btw terug vorderen en vervolgens ontheffing van administratieve verplichtingen aanvragen. Dit laatste is dus niet gelukt vanwege mijn zzp werkzaamheden.
Al je eenmanszaken + je persoon komen fiscaal gezien op een hoop terecht.
Nu heb ik dus twee btw nummers, moet ik elk kwartaal twee keer aangifte doen en na 15 jaar ben ik vanwege het forfait het btw voordeel kwijt.
Je had ook niets kunnen zeggen, de Belastingdienst gebruikt het piepsysteem.
Kan ik nu nog iets bij de inkomstenbelasting doen met de investering van de zonnepanelen? Kan ik deze bij overige inkomsten aftrekken can de winst?
Je kunt de kosten als investering afschrijven. 20% per jaar geloof ik (verifiëren bij de Belastingdienst!).
Moet ik de teruggevraagde btw opgegeven bij overige inkomsten?
BTW is geen inkomen, dus nee. De BTW heb je betaald en die krijg je terug. Je verdient er niets aan.
En tot wanneer moet ik dat forfait blijven betalen, is er een manier om daar van af te komen?
Je kunt de installatie verkopen.

Als je samenwoont met een partner die geen eigen bedrijf heeft, dan kun je de installatie op naam van de partner zetten en de partner het energiecontract laten overnemen.

Er is vast nog wel iemand die de overige vragen kan beantwoorden.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 15-04-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Cremaster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-04 16:43
Ik ben wat bezorgd of ik nog op tijd ben om e.e.a. te regelen. Ik ging namelijk uit van plaatsingsdatum (immers vanaf dat moment lever ik stroom en heb ik dus pas economische bedrijvigheid, redeneerde ik) van de panelen en dacht zodoende ook pas in juli alles geregeld te hoeven hebben (maand na afloop van Q2). Dit is mijn situatie:

Factuurdatum zonnepanelen: 19 februari 2015
Plaatsingsdatum zonnepanelen: 17 april 2015

Op de site van de Belastingdienst staat: “U heeft zich tijdig gemeld als u zich als ondernemer heeft gemeld binnen een maand na afloop van het kwartaal waarin het recht op aftrek is ontstaan (=datum van de factuur).” Nou, dat gaat me nog wel lukken, maar ik kan never nooit meer op tijd aangifte doen over Q1, waarin de factuurdatum valt.

-Februari valt in het eerste kwartaal (jan-feb-mrt);
-Uiterlijke maand om me als ondernemer te melden is daarom april (maand na afloop van het kwartaal);
-Omdat het maandag al 20 april is, heb ik mijn btw-nummer pas op 25 april (krijg je namelijk binnen vijf werkdagen), en op het moment dat ik mijn wachtwoord voor digitaal aangifte doen binnen heb, zitten we al in mei, want dit duurt ook weer ettelijke dagen;

De vraag is dus: wanneer moet ik mijn eerste aangifte doen? Is dat ook uiterlijk in de maand na afloop van het kwartaal waarin de factuurdatum valt, of mag dit ook later, zolang ik me maar wel op tijd (dus uiterlijk 30 april) heb aangemeld als ondernemer voor de btw?

Hoop dat een van jullie mij kan helpen met deze prangende vraag!

[ Voor 4% gewijzigd door M.Cremaster op 18-04-2015 05:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Geen nood, als je je op tijd hebt aangemeld kun je wachten totdat je de uitnodiging krijgt om aangifte te doen. Als je inlogcodes hebt kun je dat instellen op de website. Als je inlogt kun je ook zien of de aangifte al klaarstaat. Als die er nog niet is, dan wacht je gewoon. De Belastingdienst vertelt je wel wanneer je aangifte moet doen. Het kan ook zijn dat je een papieren aangifteformulier krijgt. Dan vul je die in. Je krijgt heel waarschijnlijk ruim de tijd om die in te dienen. Pas als je deze door de Belastingdienst gestelde termijn overtreedt, dan krijg je een waarschuwing of een boete (bijvoorbeeld 50 euro).

Het is handig om te weten is dat je correcties kunt indienen de volgende maand en zelfs over het hele jaar. Als je ergens niet 100% zeker over bent, kun je dus nog herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Cremaster
Check! Om zeker te zijn dat ik je goed begrijp: het is dus wel van belang dat ik me in de maand volgend op het kwartaal waarin de factuurdatum ligt als ondernemer voor de btw aanmeld? Vervolgens kan ik dus rustig wachten op de inlogcodes e.d., ook al komen die pas in mei, wat dus te laat is voor aangifte in het eerste kwartaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Je moet je z.s.m. aanmelden als ondernemer voor de BTW (als je die terug wilt krijgen en er verder geen redenen zijn om geen aanmelding te doen). Zoals je zelf aangaf stelt de Belastingdienst een einddatum 30 april voor jouw aanmelding als ondernemer voor de BTW.

Nadat je je hebt aangemeld krijg je van de Belastingdienst inlogcodes en/of een papieren aangifteformulier. De Belastingdienst zal je laten weten wanneer de BTW-aangifte moet worden ingediend. De normale einddatum voor kwartaal 1 (30 april) zal in ieder geval niet gelden, want van de termijn van 1 maand zijn nu al enkele weken verstreken.

Na de BTW aangfite en terugontvangst van de betaalde BTW voor de zonnepaneleninstallatie kun je ontheffing voor de BTW aanvragen. Het zou kunnen dat de Belastingdienst daar zelf mee komt.

Ik neem aan dat je niet al ondernemer bent en dat je geen plannen hebt ondernemer te worden. Dan worden de afwegingen anders (lees de recente reacties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Welke datum moet aangehouden worden voor het terug vragen van de btw
plaatsing datum
datum van betalen volledige factuur

Bij mij zit er namelijk een maand tussen de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Normaliter is de factuurdatum van belang voor BTW aangifte.

Als je een bedrijf start mag je in principe kosten maken voor de formele start van je bedrijf. Dat geeft speelruimte, al heeft de Belastingdienst het zelf formeel over een periode van een maand na de factuurdatum. Is het langer geleden, dan denk ik niet dat daar moeilijk over wordt gedaan. Je kunt desnoods in een brief uitleggen waarom je later aangifte doet (bijvoorbeeld: levering en installatie lieten op zich wachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-09 03:40
Hoe zit het eigenlijk met de verkoop van de panelen na bijvoorbeeld 7 jaar en je valt niet onder de KOR. Neem aan dat je over de restwaarde nog btw moet afdragen? En dan verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
Daar ben ik ook benieuwd naar. En over hoeveel jaar zijn ze afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Cremaster
Ik heb net het formulier binnen om voor de eerste keer aangifte te doen. Ik zoek op internet naar instructies maar ze spreken elkaar tegen/doen het allemaal net even anders.

De varianten die ik heb gevonden:
  • De omzetbelasting bij vraag 1a wordt soms leeg gelaten, soms voor het hele jaar gevuld (forfaitbedrag gedeeld door 21, maal 100), en soms voor het kwartaal gevuld (forfaitbedrag gedeeld door 21, maal 100, gedeeld door 4)
  • De omzetbelasting wordt soms helemaal ingevuld met het totale forfaitbedrag (in mijn geval 60 euro), soms ook voor het kwartaal (in mijn geval dus 15 euro).
Dit heeft natuurlijk ook gevolgen voor wat je bij vraag 5, de voorbelasting, invult.

Wie weet hoe dit nu 'officieel' moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Zoek eens op bespaarbazaar en btw, daar staan voorbeeld formulieren. Met die data heb ik de btw teruggevraagd. Weliswaar niet met formulieren, maar online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Cremaster
Ja, die heb ik in een tab openstaan. Daar wordt bijvoorbeeld het bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend, leeg gelaten. Andere sites/voorbeeldformulieren doen het weer anders.

Maar jij hebt dit dus ook zo ingevuld en dit werd vervolgens geaccordeerd door de Belastingdienst? Ik zou het zo zonde vinden als ik door zo'n lullig foutje boetes of andere ellende krijg.

**Edit: de site van de Belastingdienst geeft zowaar het juiste antwoord:

"Voorbeeld: aan u is € 800 btw in rekening gebracht voor de aanschaf en installatie van zonnepanelen. De panelen hebben een capaciteit van 2.800 Wp, dus is de verschuldigde btw € 60. Omdat de aan u in rekening gebrachte btw hoger is dan de verschuldigde btw, kunt u in dit voorbeeld € 740 terugvragen. Vul in uw aangifte het bedrag van € 800 in bij vraag 5b en het forfaitaire bedrag van € 60 bij vraag 1a. Het forfaitaire bedrag bent u volledig verschuldigd. Het maakt niet uit of u de zonnepanelen aan het begin of het einde van het jaar hebt aangeschaft."

[ Voor 46% gewijzigd door M.Cremaster op 08-05-2015 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
Ik heb enkele weken geleden schriftelijk aangifte gedaan. Nog niets vernomen helaas. Hoe snel kregen jullie hier bevestiging van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:48

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Kun je ook nog btw terugvragen als je de pv installatie in juni 2013 hebt gekocht?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
martinvdm schreef op maandag 11 mei 2015 @ 22:55:
Kun je ook nog btw terugvragen als je de pv installatie in juni 2013 hebt gekocht?
Hier staat veel info hierover...
http://www.milieucentraal...zonnepanelen-terugvragen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:48

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Bedankt voor de link. Helaas had ik ze net voor 20 juni 2013

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een aardige leverancier kan de offertedatum nog wijzigen...
Al is dat al lang geleden...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
Gaat denk ik ook over de factuurdatum niet offerte. Miscshien dat die net wat later is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

martinvdm schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 19:10:
[...]

Bedankt voor de link. Helaas had ik ze net voor 20 juni 2013
Is ook niet zo. Die van mij (inclusief factuur en offerte) zijn van mei 2013. Gewoon BTW gevraagd en gekregen.

(zie mijn posts in o.a. dit topic, medio november 2013)

Weet niet of het een probleem is dat je nu pas 2 jaar later er mee komt.. maar dan kom je er ook niet met datum factuur wijzigingen.

[ Voor 25% gewijzigd door Cyberpope op 13-05-2015 09:42 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
Komt dat niet omdat ze in princiepe niet controleren. (Waarschijnlijk steekproefs gewijs). Bij controle krijg je misschien problemen?? (Ik heb geen verstand van de belastingdienst dus correct me if im wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

japser84 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 09:51:
Komt dat niet omdat ze in princiepe niet controleren. (Waarschijnlijk steekproefs gewijs). Bij controle krijg je misschien problemen?? (Ik heb geen verstand van de belastingdienst dus correct me if im wrong)
Nee, nogmaals je kunt mijn hele proces teruglezen hier.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 15:35
Hoelang duurt het eigenlijk voordat je het aangifteformulier krijgt, hij zat niet bij het btwnr in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Normaal krijg je geen aangifte formulier, maar inlogcodes.
Denk eraan dat je ook een bankrekening aangeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Cyberpope schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 09:39:
[...]

Is ook niet zo. Die van mij (inclusief factuur en offerte) zijn van mei 2013. Gewoon BTW gevraagd en gekregen.

(zie mijn posts in o.a. dit topic, medio november 2013)

Weet niet of het een probleem is dat je nu pas 2 jaar later er mee komt.. maar dan kom je er ook niet met datum factuur wijzigingen.
Ik lees dit een beetje laat, maar wil toch antwoord geven.

Mijn panelen liggen vanaf 25-04-2013, Btw teruggave geweigerd door inspecteur de Belastingen.
Mijn enige kans, een dure rechtsgang.... 8)7

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

crazyharrie schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:56:
[...]

Ik lees dit een beetje laat, maar wil toch antwoord geven.

Mijn panelen liggen vanaf 25-04-2013, Btw teruggave geweigerd door inspecteur de Belastingen.
Mijn enige kans, een dure rechtsgang.... 8)7
ho harry.. Bezwaar indienen is kostenloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Cyberpope schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 20:29:
[...]

ho harry.. Bezwaar indienen is kostenloos.
Ook bezwaar was kansloos...... wederom een nee!!!
Het scheelt blijkbaar welk gebied je zit, en de belastinginspecteurs humeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ja, ik weet van iemand die dat bezwaar gewonnen heeft.
Lullig voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 15:00
Ik heb nu mijn btw nummer en inlog + wachtwoord binnen . alleen als ik inlog kan ik geen aangifte doen/zien voor de btw . Komt dat later nog ?

Door de feestdagen en ''trage'' belastingdienst heb ik pas vorige week mijn wachtwoord gekregen terwijl de set draait vanaf 7 april . De aankoop was dus in kwartaal 1 . Btw nummer enz pas verstrekt in kwartaal 2 . geeft dit nog problemen of krijg ik straks vanzelf een btw aangifte en kan ik dan de bon indienen ?

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
crazyharrie schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 21:49:
[...]

Ook bezwaar was kansloos...... wederom een nee!!!
Het scheelt blijkbaar welk gebied je zit, en de belastinginspecteurs humeur.
Wat was de reden van afwijzing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 15:35
Hier ook geen formulier ontvangen, de inloggegevens heb ik een tijdje geleden al gekregen en meteen gebruikt om de bankrekening door te geven.

iemand enig idee hoelang dit duurt, wil het graag afronden :)
marcel_piet schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:17:
Ik heb nu mijn btw nummer en inlog + wachtwoord binnen . alleen als ik inlog kan ik geen aangifte doen/zien voor de btw . Komt dat later nog ?

Door de feestdagen en ''trage'' belastingdienst heb ik pas vorige week mijn wachtwoord gekregen terwijl de set draait vanaf 7 april . De aankoop was dus in kwartaal 1 . Btw nummer enz pas verstrekt in kwartaal 2 . geeft dit nog problemen of krijg ik straks vanzelf een btw aangifte en kan ik dan de bon indienen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
kleefding schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:33:
iemand enig idee hoelang dit duurt, wil het graag afronden :)
Geduld...
Je doet dit jaar over ieder kwartaal (volgend na je start) aangifte.
Het huidige kwartaal loopt nog t/m 30 juni dus pas daarna kan je aangifte doen.
Afronden doe je pas met je laatste aangifte, na 31 december.
Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Aikon schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:03:
[...]

Wat was de reden van afwijzing?
Niet op tijd aangemeld als ondernemer. ( en dat terwijl ik diverse malen heb gekeken en het volgens de site van de belastingdienst niet mogelijk was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Heeft er iemand ervaring hoelang het ongeveer duurt voor je bericht krijgt na het aanvragen van een BTW nummer (opgaaf ondernemer)

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Bij mij duurde dat een week of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
Ik heb in april zonnepanelen laten leggen, door drukte moet ik nog steeds de BTW teruggaaf regelen.
Op diverse sites zie ik dat ik 5 jaar de tijd heb om het te regelen ( niet dat ik zoooo lang zou willen wachten hoor ;-) )Bijvoorbeeld::

Maar ik las ook ergens in dit topic dat het in het zelfde kwartaal moet als de aanschaf (factuurdatum)

Wie kan mij hier duidelijkheid over verschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:05
Ik zie ze er nog wel voor aan om binnen zeer korte tijd een manier te vinden om het BTW terug te vragen minder interessant te maken.
Daarom zou ik er zeker niet te lang mee wachten.
Voor zo ver ik zie is het 1 of 2 avonden googelen hoe het moet. is dat geen ~800 waard?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Kabbie_Kabbie: De Belastingtelefoon kan (als enige) duidelijkheid geven. Geldt trouwens voor de meeste vragen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
Net even contact gehad, ze kon mij het antwoord niet vertellen en doorverbinden met de andere afdeling kon ook niet omdat de wachttijd langer was dan de openingstijden. Maandag maar weer proberen.

Als iemand nog ervaring hiermee heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
We zitten toch nog steeds in het kwartaal waar april in valt? Aanvraag indienen en alles komt goed (uiteindelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Kabbie_Kabbie schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 16:58:
Net even contact gehad, ze kon mij het antwoord niet vertellen en doorverbinden met de andere afdeling kon ook niet omdat de wachttijd langer was dan de openingstijden. Maandag maar weer proberen.
Is toch geweldig he onze 24 uur economie ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:33

996

Ik krijg eind augustus de zonnepanelen op ons dak.
Vorige week wel een aanbetaling gedaan.
BTW nummer inmiddels ontvangen (vandaag), de inlogcodes zullen dus snel volgen denk ik.
Het lopende kwartaal eindigde op 30 juni, uiterlijk 31 juli moet die aangifte ingediend zijn voor de omzetbelasting.

Moet ik over het 2e kwartaal aangifte te doen, ondanks dat ik in het 2e kwartaal geen BTW heb ontvangen of betaald?
Of hoef ik pas over het derde kwartaal aangifte te doen?

(Ik lees horrorverhalen over naheffingen en boetes en wil dat zien te voorkomen)

Een ander punt:
Ik betaal ongeveer 1.000 euro BTW over de complete installatie (panelen, omvormer, montage etc).
Stel ik koop daarnaast een iPad die ik gebruik om de data te monitoren, de BTW op deze aanschaf bedraagt ca. € 125.
Mag ik die BTW ook terugvragen? Val ik dan nog steeds onder de KOR en kan ik nog steeds ontheffing van de administratieve verplichtingen aanvragen? De grens voor de KOR is € 1.345 en daar blijft de BTW die ik dan totaal terugvraag toch onder?
(€1000+125=€1.125 < € 1.345)

[ Voor 35% gewijzigd door 996 op 22-07-2015 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

Schopje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 11-09 09:16
@996
je bent geen ondernemer, lol
dat komt nog wel. ;)

horror verhalen, het valt allemaal best mee, maar je moet wel opletten.
en niet zomaar denken: "dat komt wel goed."
belastingdienst kan best lastig worden. (en soms is dat erg terecht, maar soms ook niet.
maar het komt met een beetje geduld eigenlijk altijd goed.
en dan getallen ze de boetes ook nog terug met rente (die zelfs meer is als wat je bij de bank krijgt.)
maar wees altijd op tijd met je aangifte!!!)

wanneer je precies moet beginnen met aan geven is lastig te zeggen.
als je de brief binnen krijgt met codes, meteen inloggen.
en dan zie je het vanzelf. ;)

een ipad en dan ook de btw aftrekken. :?
ja in principe wel, maar dan moet je bij controle wel aantonen dat je hem alleen gebruikt voor het monitoren.
gebruik je hem ook nog voor andere zaken, dan eigenlijk weer niet.
(ik zou het zelf niet af trekken, maar heb er geen problemen mee als jij dat wel doet.
en dit val nog makkelijk onder de KOR, maak je daar maar geen zorgen over. ;) )

zelf vraag ik van de meeste dingen ook geen btw terug van mijn pv, maar dat komt omdat ik andere prijzen betaal als de meeste, en dan moet ik veel trukjes uitvoeren om het de administratie in te krijgen.
dus soms doe ik wel dingen op de bedrijfs rekening zetten en soms doe ik dat maar niet. ;)

vergeet niet alle bonnen die je hebt gehad, bij elkaar te nieten en voor 5 jaar op te bergen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

migjes schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:41:
@996
je bent geen ondernemer, lol
dat komt nog wel. ;)

horror verhalen, het valt allemaal best mee, maar je moet wel opletten.
en niet zomaar denken: "dat komt wel goed."
belastingdienst kan best lastig worden. (en soms is dat erg terecht, maar soms ook niet.
maar het komt met een beetje geduld eigenlijk altijd goed.
en dan getallen ze de boetes ook nog terug met rente (die zelfs meer is als wat je bij de bank krijgt.)
maar wees altijd op tijd met je aangifte!!!)

wanneer je precies moet beginnen met aan geven is lastig te zeggen.
als je de brief binnen krijgt met codes, meteen inloggen.
en dan zie je het vanzelf. ;)

een ipad en dan ook de btw aftrekken. :?
ja in principe wel, maar dan moet je bij controle wel aantonen dat je hem alleen gebruikt voor het monitoren.
gebruik je hem ook nog voor andere zaken, dan eigenlijk weer niet.
(ik zou het zelf niet af trekken, maar heb er geen problemen mee als jij dat wel doet.
en dit val nog makkelijk onder de KOR, maak je daar maar geen zorgen over. ;) )

zelf vraag ik van de meeste dingen ook geen btw terug van mijn pv, maar dat komt omdat ik andere prijzen betaal als de meeste, en dan moet ik veel trukjes uitvoeren om het de administratie in te krijgen.
dus soms doe ik wel dingen op de bedrijfs rekening zetten en soms doe ik dat maar niet. ;)

vergeet niet alle bonnen die je hebt gehad, bij elkaar te nieten en voor 5 jaar op te bergen. ;)
Dank voor je reactie.
Ik wacht dan eerst de inlogcodes maar eens af. het zal dan wel duidelijker worden of ik over 2e of 2e kwartaal aangifte moet doen.
Jouw uitleg over aftrek BTW iPad is helder, proberen is wellicht een optie. Zal eens een nachtje erover slapen.
Administratie bijhouden lukt me wel, thanks voor de tip!
Jij hebt een eigen zaak als ik je goed begrijp, dat gaat voor mij niet op nee. Ook geen ambities die kant op, ben en blijf "loonslaaf" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 11-09 09:16
996 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:46:
[...]

Dank voor je reactie.
Ik wacht dan eerst de inlogcodes maar eens af. het zal dan wel duidelijker worden of ik over 2e of 2e kwartaal aangifte moet doen.
Jouw uitleg over aftrek BTW iPad is helder, proberen is wellicht een optie. Zal eens een nachtje erover slapen.
Administratie bijhouden lukt me wel, thanks voor de tip!
Jij hebt een eigen zaak als ik je goed begrijp, dat gaat voor mij niet op nee. Ook geen ambities die kant op, ben en blijf "loonslaaf" ;)
BTW aftrekken van de ipad, is geen kwestie van proberen, maar doen of niet doen.
en dat is precies het verschil tussen loonslaaf of ondernemer >:)

en ach, wie weet bevalt het je wel om te ondernemen.
je kunt nu eens lekker snuffelen aan de belastingdienst en dan ben je er zo achter hoe simpel het is.

je zou het belasting accountje dit jaar nog even kunnen aan houden, en misschien vang je wel ergens een klusje, is best leuk om te doen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als je geen eigen zaak hebt is dat een voordeel, anders val je mogelijk niet onder de KOR.

Je kunt een iPad deels aftrekken als je het deels zakelijk gebruikt. Lees daarvoor de regels van de Belastingdienst na.

Je kunt dit navragen bij de belastingtelefoon. Meestal verwijzen ze naar een pagina op de site. Als die er niet is, vraag dan om een bevestiging (neem het gesprek op of vraag om een email/brief).

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Kreeg vandaag bericht dat ik vanaf kwartaal 3 geen aangifte meer hoef te doen.
Hoef dus niet meer te wachten tot volgend jaar.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

Ik heb vandaag bericht gehad dat ik per 01-01-2016 geen aangifte meer hoef te doen.
Moet de BTW nog wel terugkrijgen, dat zal in de komende kwartaalaangifte gaan gebeuren. Vandaag is de installatie geplaatst.

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:22
Hoe lang duurt het gemiddeld dat je iets van je (eerste) aangifte iets hoort? Ik heb 15 augustus mijn aangifte opgestuurd maar nog niet gehoord.
Ik heb het trouwens op papier gedaan. Ik heb inlog code en gebruikersnaam gekregen waar een papieren aangifte bij zat.
Als is inlog zie ik bij "Overzicht aangiften en opgaven" niet staan. Ik had dus ook niet de mogelijkheid om digitaal aangifte te doen...
Maar ik zou verwachten dat ik ondertussen wel iets zou moeten zien bij het tabblad "Ingezonden"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
De btw aangifte is per kwartaal. Kwartaal loopt nog. Geduld is een schone zaak nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 02:09
Weet iemand of het mogelijk is om de BTW van de zonnepanelen terug te krijgen als dit een optie is van een nieuwbouwwoning?

Situatie: Vriendin en ik zaten 27 mei 2015 bij de notaris. Eind juni 2015 is de bouw gestart en de verwachte oplevering is november 2015.
Één van de opties die we konden kiezen (en gekozen hebben) was: "Energiepakket" waarin zit:
- 12 zonnepanelen (265WP p/s)
- triple beglazing (m.u.v. de deuren)
- douchte wtw
- lage temperatuurverwarming met convectoren.

Dat pakket kostte ons netto € 7.000 (we kregen €1.500 subsidie van de gemeente).
Maar die €7.000 was niet alleen voor de zonnepanelen, dus ik vraag me af of het kan..

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Wellicht kan het als je een gespecificeerde factuur van de zonnepanelen kan lospeuteren bij je aannemer... Zo niet, dan geef ik je weinig kans, want op basis van welk bedrag ga je dan btw terugvragen?

• Archiebald
Ja, omdat ik het bedrag niet weet zat ik ook te twijfelen..
We hebben de factuur voor de opties nog niet gehad, dus ik weet ook niet hoe het op de factuur staat.

• mrmrmr
  • Niet online
Om BTW terug te kunnen vragen moet je over het pv installatie deel een BTW specificatie hebben. Dat is een eis van de Belastingdienst. Als er verschillende BTW percentages van toepassing zijn moeten die er ook op staan.

Ik zou niet wachten op een al dan niet gespecificeerde rekening, maar het nu al aankaarten bij de aannemer. Voorkomen werkt vaak beter dan herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Ik heb al contact gehad.. We krijgen een factuur met daarop de totaalprijs van het meer-/minder werk. Met als beschrijving een verwijzing naar de optielijst.
We krijgen dus geen factuur waarbij het bedrag van de zonnepanelen apart staat vermeld. Helaas

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

Hoelang duurde bij jullie de BTW teruggave vanaf aanvraag tot uitbetaling?

HT & NAS & Inventaris

• Joris 407
Ik weet het niet precies meer, maar dat kan wel eens een half jaar geweest zijn.

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Archiebald schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:18:
Ik heb al contact gehad.. We krijgen een factuur met daarop de totaalprijs van het meer-/minder werk. Met als beschrijving een verwijzing naar de optielijst.
We krijgen dus geen factuur waarbij het bedrag van de zonnepanelen apart staat vermeld. Helaas
Vraag om een open begroting van het specifieke meer/minderwerk.
Mocht dit nog niet het gewenste resultaat hebben, kun je wellicht de aannemer vertellen waarom je dit nodig hebt.
Beetje respectabele partij maakt dit dan alsnog in orde voor je.

• Archiebald
Ik heb de situatie uitgelegd en daarop heb ik reactie:
"Hebben jullie je goed ingelezen over de voorwaarden welke hierbij worden gesteld?
Zoals ik snel kon lezen dienen jullie een BTW-nummer (als bedrijf zijnde) aan te vragen en de boekhouding
Hiervan meerdere jaren (5?) bij te houden ter indiening bij de belastingdienst. De vraag is
Of dit rendabel is tov. De hoogte van de btw teruggaaf.

Indien jullie dit alsnog willen doorvoeren dan ontvangen we graag het btw nummer van jullie."

Vanavond maar even met m'n pa (die is wat beter financieel/administratie/belastingen onderlegd) overleggen.
Ik vraag me alleen af of de aannemer wel ons BTW nummer nodig heeft voor de factuur..
Pagina: 1 ... 9 ... 41 Laatste