Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@MichielFRL

Je haalt dit uit de context, het is een scenario om op twee momenten, in 2 jaar (2014-2015), een pv installatie (totaal 2 dus) aan te schaffen, zonder meteen ontheffing van de BTW-aangfite te vragen.

Forfaitbedragen in de FAQ zijn inderdaad per jaar. Dat had ik beter kunnen opschrijven. Probleem is als ik alles tot in detail op zou schrijven het enorme epistels zouden worden.

Verder zie ik niet waar we van mening verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:57
@mrmrmr

Het jaarlijkse forfait hoef je niet te betalen omdat dit onder de kleine ondernemersregeling valt.
Of er nu vrijstelling is of niet staat daar helemaal los van. Vrijstelling is een gemak voor iemand die zeker weet dat hij/zij niet verder wil uitbreiden en een beperking voor iedereen die dat wel wil.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als je BTW-aangifte doet, moet je forfait opgeven.

Als je ontheffing hebt van het doen van BTW-aangifte, dan hoef je geen forfait te betalen. Die ontheffing kun je aanvragen voor het volgende jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
mrmrmr schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:11:
Als je BTW-aangifte doet, moet je forfait opgeven.

Als je ontheffing hebt van het doen van BTW-aangifte, dan hoef je geen forfait te betalen. Die ontheffing kun je aanvragen voor het volgende jaar.
Forfait opgeven bij de aangifte = Ja
Betalen = Nee, kleine ondernemersregeling, zie ook http://www.belastingdiens...kleineondernemersregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
Als je hem opgeeft bij de aangifte betaal je hem toch ook of zie ik dit verkeerd. :? Moet je dan gewoon € 0,= invullen bij de omzetbelasting (kwartaal aangifte) ?

Je hebt dan wel nog geen vrijstelling voor de kleine ondernemingsregeling, want die moet je nog aanvragen. :?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
peauke schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 12:32:
Als je hem opgeeft bij de aangifte betaal je hem toch ook of zie ik dit verkeerd. :? Moet je dan gewoon € 0,= invullen bij de omzetbelasting (kwartaal aangifte) ?

Je hebt dan wel nog geen vrijstelling voor de kleine ondernemingsregeling, want die moet je nog aanvragen. :?
http://www.belastingdiens...ge_vermindering_berekenen

Kleine ondernemersregeling is iets anders dan ontheffing (vrijstelling) om aangifte omzetbelasting te doen. Je moet die 2 dingen los van elkaar zien. De kleine ondernemersregeling betekent dat je geen omzetbelasting verschuldigd bent omdat het af te dragen bedrag onder de norm ligt, maar geeft geen vrijstelling van het doen van aangifte.

Is het af te dragen BTW bedrag minder dan €1.345 per jaar dan kan je ontheffing aanvragen, zie ook http://www.belastingdiens...istratieve_verplichtingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
Helder d:)b

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-01 21:17
Kan iemand ajb het stappenplan uit post 1 verder afmaken?

Aanstaande maandag ga ik paneeltjes leggen. Wil dan gelijk btw teuggaaf in orde maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

DARKLORD schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 14:33:
Kan iemand ajb het stappenplan uit post 1 verder afmaken?

Aanstaande maandag ga ik paneeltjes leggen. Wil dan gelijk btw teuggaaf in orde maken :)
Ik heb zelf deze gevolgd, vrij duidelijk:
http://www.milieucentraal...zonnepanelen-terugvragen/

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-01 21:17
Dank je. Duidelijk verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Mijn panelen liggen, aangemeld bij de belasting, inlog gekregen, ontheffing aangevraagd en gekregen.
Dus ik dacht vanavond ik doe mijn btw aangifte.

Maar eh, waar doe je dat?
Zie niks op de site vd belasting en heb volgens mij nog geen formulier ontvangen.
Krijg je vanzelf in december een formulier ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
hjs schreef op zondag 23 november 2014 @ 20:23:
Mijn panelen liggen, aangemeld bij de belasting, inlog gekregen, ontheffing aangevraagd en gekregen.

Zie niks op de site vd belasting en heb volgens mij nog geen formulier ontvangen.
Je kan pas aangifte doen nadat je een uitnodiging hebt ontvangen van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

ok, thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:57
N.a.v. mijn laatste telefoontje met de belastingdienst wil ik toch even een waarschuwing plaatsen die eigenlijk pas volgend jaar december weer actueel zal zijn.

Ik heb 2 weken terug de ontheffing voor het indienen van de omzetbelasting opgestuurdmet hierin het (uit de standaard brief) verzoek om een reactie na het verwerken. Omdat ik PostNL niet 100% vertrouw (de schriftelijke doorgifte van mijn rekening nummer was ook niet bij ze aangekomen maar dit kon ineens wel telefonisch), en de aanvraag wel voor 31 December bij ze binnen moet zijn ben ik maar eens gaan bellen.

Het antwoord was dat er nu nog niets verwerkt was maar dat dat 6 weken kan duren. Tevens is er ook geen andere (moderne) manier om dit verzoek door te geven, en kon hij me ook niet zeggen of dit achteraf gecorrigeerd kon worden. Ik moet gewoon 6 weken wachten PUNT.
Ik weet dus pas te laat of mijn verzoek is aangekomen of niet. Hij gaf me wel als tip om, indien het verkeerd ging, de komende jaar de BTW op 0 te zetten, van een forfait had hij nog nooit gehoord |:(

Zorg dus dat dit verzoek minimaal 6 weken voor het begin van het komende jaar verzonden is.Ik ga nu voor de zekerheid nogmaals het verzoek op de post doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Er is niet veel om je zorgen over te maken. Je hoeft niet per se voor het einde van het jaar iets in te dienen.

Als je belt, noteer dan telefoonnummer, tijdstip, datum en de naam van de persoon en de inhoud van het gesprek. Dat is je bewijs dat je contact hebt opgenomen.

Onder normale omstandigheden heb je bij kwartaalaangifte tot en met 31 januari om je BTW opgave in te dienen (en te betaald te hebben, voor zover van toepassing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:04
MarcoL1978 schreef op maandag 22 december 2014 @ 15:34:
N.a.v. mijn laatste telefoontje met de belastingdienst wil ik toch even een waarschuwing plaatsen die eigenlijk pas volgend jaar december weer actueel zal zijn.

Ik heb 2 weken terug de ontheffing voor het indienen van de omzetbelasting opgestuurdmet hierin het (uit de standaard brief) verzoek om een reactie na het verwerken. Omdat ik PostNL niet 100% vertrouw (de schriftelijke doorgifte van mijn rekening nummer was ook niet bij ze aangekomen maar dit kon ineens wel telefonisch), en de aanvraag wel voor 31 December bij ze binnen moet zijn ben ik maar eens gaan bellen.

Het antwoord was dat er nu nog niets verwerkt was maar dat dat 6 weken kan duren. Tevens is er ook geen andere (moderne) manier om dit verzoek door te geven, en kon hij me ook niet zeggen of dit achteraf gecorrigeerd kon worden. Ik moet gewoon 6 weken wachten PUNT.
Ik weet dus pas te laat of mijn verzoek is aangekomen of niet. Hij gaf me wel als tip om, indien het verkeerd ging, de komende jaar de BTW op 0 te zetten, van een forfait had hij nog nooit gehoord |:(

Zorg dus dat dit verzoek minimaal 6 weken voor het begin van het komende jaar verzonden is.Ik ga nu voor de zekerheid nogmaals het verzoek op de post doen.
Bedankt voor de tip. Ik had gehoopt slechts 1x btw-aangifte te hoeven doen, maar dat gaat dus waarschijnlijk toch 4x worden.ik heb nl. 1 week geleden me aangemeld als ondernemer en tegelijkertijd de ontheffing van administratieve verplichtingen aangevraagd. Morgen ook maar eens bellen en evt. Nogmaals de ontheffing aanvragen per post. Beter een keer teveel dan te weinig..

O, trouwens, welk kantoor heb je aangeschreven?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:57
Het gaat om de datum dat de aanvraag bij ze binnenkomt dus als iedereen zijn werk goed doet ben je gewoon op tijd. Ik heb hem naar mijn lokale belastingkantoor verzonden, deze heb ik via de site van de belastingdienst gevonden.

@mrmrmr, dank voor de info. Dat heb ik inderdaad genoteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 23:13
Ik heb op 15 november het verzoek tot ontheffing opgestuurd en een week of 2 geleden geïnformeerd waarom ik nog geen bevestiging had ontvangen. Volgens de mevrouw aan de telefoon kan dit inderdaad max 6 weken duren dus ik zou deze week nog een brief kunnen ontvangen.
Wat ze echter ook zei is dat, mocht er iets mis zijn gegaan met het verzoek, je het altijd opnieuw kunt aanvragen en dat je ook op kwartaalniveau ontheffing kunt krijgen. Dus dat je bijvoorbeeld kwartaal 1 van 2015 nog aangifte moet doen en dat je met ingang van kwartaal 2 ontheffing hebt. Maar je moet altijd over een volledig jaar aangifte doen dacht ik, of dat nou 4 keer per jaar is of 1 keer per jaar. Heb mijn twijfels bij haar verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Omzetbelastingaangifte/ontheffing gaat bij kleine pv bedrijfjes per kwartaal.

Een nieuw verzoek indienen zou niet nodig moeten zijn, je hoeft maar een keer in te dienen. Als er iets is kwijtgeraakt bij de Belastingdienst (niet erg waarschijnlijk) stuur je het best dezelfde verzoekbrief met originele datum nog een keer met een begeleidende brief dat het een kopie is van een al ingediende aanvraag en het verzoek of ze die z.s.m. willen verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ik heb ook telefonisch contact gehad en te horen gekregen dat het wel to 6 weken kan duren.....we wachten af.

De rest (inschrijving/login codes) is al binnen, 5 december e.e.a. gepost (4 december panelen op het dak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:05
ik ben gewoon gisteren naar het belastingkantoor hier in de stad gereden en heb de brief daar afgegeven en keurig een kopie met een datum ontvangst meteen mee terug gekregen.

ik heb voor 2015 ontheffing gevraagd... dus ben benieuwd.. (aangifte Q4 is al gedaan..)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist mijn Q4 aangifte gedaan en meteen de brief voor ontheffing BTW-aangifte 2015 verstuurd. Nu maar afwachten. Onderstaand Volkskrantartikel kwam ik tegen op internet. Vinger aan de pols houden dus ;-)

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/nytlyq.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 22:12:
Zojuist mijn Q4 aangifte gedaan en meteen de brief voor ontheffing BTW-aangifte 2015 verstuurd. Nu maar afwachten. Onderstaand Volkskrantartikel kwam ik tegen op internet. Vinger aan de pols houden dus ;-)

[afbeelding]
Zelf heb ik bewust gewacht met de ontheffingsaanvraag totdat ik bevestiging ontvangen had van mijn eerste aangifte. Mijn eerste aangifte was Q3 2014 (panelen geplaatst 11 sept), begin oktober verstuurd en voor het einde van oktober had ik de teruggaaf al binnen. Tot nu toe verloopt het allemaal best soepel :)
Verzoek ontheffing verstuurd half oktober, na twee weken een bevestiging ontvangen. In deze bevestiging staat vermeld dat deze op 1 januari ingaat; Q4 2014 is dus meteen de laatste aangifte omzetbelasting die ik moet doen.
I love it when a plan comes together :7

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Leuk artikel, zag na het invullen van Q4 dat mijn rekeningnr ook niet bekend was (echt vaag).
Gelijk het formulier er achter aan gestuurd, ben benieuwd of dat wel goed gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Ik vraag me af wat ik in mijn Q4 2014 aangifte moet zetten. Het is de laatste aangifte die ik moet doen, want per 1 januari 2015 gaat de vrijstelling in. Ik heb sinds juli 2014 zonnepanelen en heb in mijn Q3 aangifte het hele btw verhaal gehad en de btw teruggestort gekregen. Wat vul ik nu bij de tweede aangifte in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Dat hangt vanaf: heb je de forfait in 1x betaald? -> Alles op nul zetten.
Heb je de forfait in delen? Dan moet je er voor zorgen dat je een 1/4e van het forfait betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Om het andere topic niet te veel te vervuilen gooi ik hier even mijn situatie neer. :)

Wij hebben een woonhuis met daarbij een bedrijfsruimte welke naast opslag ingericht is als kantoor, deze heeft een eigen meterkast en energiemeter. Op het dak heb ik ruim 150m2 vrij, zonder schaduw op zuid-zuidoost. Momenteel staan alle energiecontracten op prive. Ik ben ZZPer en werk vanuit dat kantoor. Ik kom niet in aanmerking voor de KOR en al helemaal niet voor ontheffing. ;)

Omdat ik met de PV 'hobby' wil beginnen wil ik de installatie op naam van de zaak aanschaffen en hierover de BTW terug vragen (en aanschaf laten drukken op de winst). Ik ga netjes jaarlijks de forfait afdragen. Het contract met de (groene)stroom leverancier zet ik over naar mijn onderneming en maandelijks reken ik met prive af onder de noemer 'gebruik voorzieningen' (waaronder electra en internet). Voor het internet doe ik dat al jaren, ik verhuur af en toe ook kantoorruimte met internetvoorziening aan derden.

Ik heb dit nog niet voorgelegd aan mijn boekhouder, maar wat denken jullie hiervan?

PS: Ditzelfde trucje zou ik later kunnen toepassen op een eventuele warmtepomp?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

GioStyle schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 17:04:
Heb je de forfait in delen? Dan moet je er voor zorgen dat je een 1/4e van het forfait betaalt.
Thanks, duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:37
GioStyle schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 17:04:
Ben bezig met mijn "Aangifte omzetbelasting 4e kwartaal 2014".
De zonnepanelen zitten er sinds september op en in de eerste aangifte (3e kwartaal dus) heb ik het forfait voor het hele jaar in een keer betaald en de betaalde BTW over de panelen afgetrokken waardoor ik netto een mooi bedrag terugkreeg (is al binnen).

De aanvraag voor ontheffing is ingediend en bevestigd dus de aangifte van het 4e kwartaal is mijn laatste _/-\o_

Volgens de kenners in dit topic en de info op MilieuCentraal moet ik bij de 4e en laatste kwartaal aangifte dus alles op nul zetten.

Maar hoe doe ik dat correct?
De eerste vraag is: "Hebt u dit tijdvak iets aan te geven?" en dan zou ik zeggen: nee, want de aangifte in het vorige kwartaal dekken mijn hele jaar toch?

En als ik dan toch de aangifte moet invullen, hoe doe ik dat dan want als ik overal nul invul krijg ik aan het eind dat ik dan geen aangifte zou moeten doen...

De toelichting van de fiscus zegt:
Altijd aangifte doen
U moet aangifte doen als er een aangifte voor u klaarstaat. Ook als u in het aangiftetijdvak niets hoeft te betalen of
terugkrijgt. U beantwoordt de vraag ‘Hebt u in dit tijdvak iets aan te geven?’ met ‘Ja’ als u in het aangiftetijdvak:
– btw in rekening hebt gebracht
– btw als voorbelasting hebt betaald
– te maken hebt gehad met de verleggingsregeling
In alle andere gevallen beantwoordt u deze vraag met ‘Nee’ en doet u een nihilaangifte. U hoeft verder niets in te
vullen. U komt dan direct bij het scherm ‘Overzicht’.

Daar kan je uit opmaken dat ik in mijn geval voor Nee zou moeten kiezen en een nihilaangifte zou moeten doen... :?

[ Voor 33% gewijzigd door Leader98 op 09-01-2015 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

hjs schreef op zondag 23 november 2014 @ 20:23:

Als je je inlog gegevens al hebt gehad moet je op de site van de belastingdienst op 'inloggen voor ondernemers' klikken. Vanaf daar wijst het zichzelf.

@ hierboven. Klopt, de optie 'ik heb niets aan te geven dit kwartaal' gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Mud.Starrr op 11-01-2015 01:08 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Je krijgt bericht wanneer je aangifte klaar staat ;)
Inmiddels gedaan en al brief gehad dat ik geld krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil nu aangifte doen over mijn installatie die ik 21 december in gebruik heb genomen en een duizelingwekkende 6kWh heeft opgewekt. Dat is dus max. 1 a 2 euro btw die ik had moeten betalen.

Naast het feit dat ik een 2500wp installatie heb die <2000 kWh gaat opleveren en ik dus vanwege de onwerkelijk slechte beschrijving in de forfaitregeling niet weet of ik nu 40 of 60 euro moet betalen, is dat gewoon een belachelijk hoog bedrag voor wat ik feitelijk heb geleverd.

Ik overweeg nu een schappelijke 2 euro in mindering te brengen op mijn voorbelasting en dit toe te lichten in een begeleidend schrijven. Zou dit een probleem kunnen vormen, behalve dat ik wellicht het resterende forfaitbedrag alsnog moet betalen? Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 00:03
Het forfaitaire bedrag wordt bepaald met het Wattpiek vermogen. Voor 2500 Wp is het forfait dus 60 euro. De daadwerkelijke productie maakt niet uit:
http://www.rijksoverheid....eren-met-zonnepanelen.pdf
Of je ook de daadwerkelijke productie mag gebruiken weet ik niet. De bovengenoemde link lijkt te suggeren dat het mag, maar dat je dan ook een BTW factuur naar je energie leverancier/afnemer moet sturen en ook over je volledige afname BTW moet betalen. Je saldering wordt dus minder. Bij 6 kWh productie maakt dat niet zo veel uit, maar ik denk wel dat je een flinke papierwinkel en belsessies gaat hebben voor die 60 euro, omdat je een kloppende BTW administratie moet hebben en je leverancier dit vermoedelijk ook niet gelijk gaat willen snappen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Er staat wattpiek / jaar, een niet bestaande term, en later in dat document wordt over kWh gesproken, dus gaat het blijkbaar toch over wat je daadwerkelijk hebt geproduceerd? Het is gewoon onduidelijk.

Hoe dan ook, die BTW-factuur is wel gedoe inderdaad. Al zal dat enkel voor die 6kWh hoeven want voor 2015 vraag ik een vrijstelling aan. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
In mijn geval heb ik 1/4 deel van het jaarbedrag opgevoerd in de aangifte. Ik heb in kwartaal 4 de installatie geplaatst.

Dus in jouw geval:
PV-installatie: 2500 Wp
Forfait per jaar: € 60,=
Aanschaf installatie in kwartaal 4, dus forfait bedrag € 60/4 = € 15 opvoeren in de aangifte bij omzetbelasting en € 71,= bij inclusief omzetbelasting (punt 1a en 1b).

Bij voorbelasting (punt 5) de BTW die je betaald hebt voor de installatie. Overige velden vrij laten.

Voorbelasting de kosten van de installatie.

Zo heb ik het in ieder geval gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:08
Aikon schreef op maandag 19 januari 2015 @ 08:48:
Er staat wattpiek / jaar, een niet bestaande term, en later in dat document wordt over kWh gesproken, dus gaat het blijkbaar toch over wat je daadwerkelijk hebt geproduceerd? Het is gewoon onduidelijk.

Hoe dan ook, die BTW-factuur is wel gedoe inderdaad. Al zal dat enkel voor die 6kWh hoeven want voor 2015 vraag ik een vrijstelling aan. Klopt dat?
Alleen als jij je in December al hebt opgegeven bij de belastingdienst als ondernemer. Heb je dat niet gedaan dan kan dat niet meer en dan:

-moet je 4x een kwartaal aangifte doen dit jaar, en voor volgend jaar vrijstelling vragen.
-je absoluut houden aan het forfait bedrag gebaseerd op het aantal WP en niet gaan zitten prutsen met euro's meer of minder tenzij je graag gedoe wilt en niet perse je geld terug wilt. Dit zijn de regels, ga daar nou niet mee knutselen. 8)7

Nog los daarvan ben ik bang dat je te laat bent met het aanvragen van de vrijstelling aangezien dat enkel kan voor het volgende jaar, en niet het huidige jaar. Veel kans moet je gewoon 4x aangifte doen dit jaar. Kost je 4x 10minuten en een gratis reminder SMS van de belastingdienst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb me vorig jaar aangemeld en ik ben nog op tijd met de vrijstelling, no worries.

Forfaitbedrag/voorstel slaat gewoon nergens op, ik ga toch geen 60 euro betalen omdat ik 6 kWh heb opgewekt.

Ik denk dat ik het bij 10 euro hou (40 euro / 4 dus) omdat ik <2000 kWh opwek en dan zie ik wel wat er gebeurd. De ene site zegt dat je altijd het hele forfait bedrag moet betalen, de andere zegt dat het per kwartaal mag. Nog steeds achterlijk veel in verhouding maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Het mag per kwartaal, zo lang je in een jaar maar het hele forfait bedrag betaald/in mindering brengt.
Wat Tasma verder zegt, ik denk dat je je een heleboel problemen op de hals haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

janne_nl schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:27:
Het mag per kwartaal, zo lang je in een jaar maar het hele forfait bedrag betaald/in mindering brengt.
Wat Tasma verder zegt, ik denk dat je je een heleboel problemen op de hals haalt.
zal wel meevallen. ik had eerst mijn forfait bedrag netjes in rekening gebracht, maar kreeg toen de uitleg (gezien de brakke uitleg in de regeling) dat ik het gewoon op nul moest zetten omdat ik dat jaar nog niets teruggeleverd had volgens mijn ferrismeter. Dus in het laatste kwartaal het forfait bedrag weer in mindering gebracht. Dat leverde wel een telefoontje van de belastingdienst op omdat ze het niet in het systeem kregen, maar dat is toen handmatig gedaan en was verder geen probleem. Dit was allemaal vorig jaar en klaar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Goede informatie, dank je. Ik doe dus een nette begeleidende brief dat btw in mijn geval nihil is en dan zien we het wel. Blijkbaar vind de Belastingdienst het ook een onredelijke regeling in bepaalde gevallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:08
Succes :)

Mijn pa deed dat ook altijd zo, en nog steeds, en die wordt jaar op jaar gecontroleerd en heeft er altijd een enorme berg gedoe van voor meestal een bijzonder klein bedrag. Als hij vervolgens ergens 1 dag te laat is meteen een boete en dergelijke. Niet normaal hoeveel werk hij er aan heeft.

Zelf heb ik gewoon die 100,- afgetikt (of zoiets, voor mijn 4680Wp), had binnen 3 weken de vrijstelling voor 2015 binnen, en binnen 3 weken nu ook de bevestiging van mijn aangifte omzetbelasting en het bedrag dat ik terug krijg daarin bevestigd. Lekker snel, vlekkeloos en zonder gedoe.

Mochten ze het bij jou toestaan dan krijgen ze weer dat iedereen zijn forfait bedrag gaat corrigeren op basis van zijn opbrengst wat weer veel werk oplevert bij de belastingdienst, ben benieuwd hoe ze het oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Oh man... Vorig jaar rond het versturen van kwartaal 4 ook de aanvraag voor ontheffing 2015 verstuurd en nog ruim voor eind 2014 daarvan ook de bevestiging gekregen.
Nu lag er een blauwe envelop met de mededeling dat ik aangifte omzetbelasting 2015 moet gaan doen! |:(
Kan ik de telefoonkosten ten gevolge van hun fouten ook aftrekken!?? :?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
sjimmie schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:11:
Oh man... Vorig jaar rond het versturen van kwartaal 4 ook de aanvraag voor ontheffing 2015 verstuurd en nog ruim voor eind 2014 daarvan ook de bevestiging gekregen.
Nu lag er een blauwe envelop met de mededeling dat ik aangifte omzetbelasting 2015 moet gaan doen! |:(
Same story here, maar nooit een bevestiging gekregen. Ach, dan maar nog een keer een aanvraag indienen en 4 keer een nulaangifte doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
GioStyle schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:14:
[...]

Same story here, maar nooit een bevestiging gekregen. Ach, dan maar nog een keer een aanvraag indienen en 4 keer een nulaangifte doen. :P
Maar ik heb dus wel de bevestiging en wil echt niet weer 4 keer aangifte doen (en forfait betalen)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
sjimmie schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:22:
[...]

Maar ik heb dus wel de bevestiging en wil echt niet weer 4 keer aangifte doen (en forfait betalen)!
De belastingdienst heeft bij mij ruim 2 maanden de tijd gehad om mijn verzoek in te dienen.

Ik ga gewoon vier keer een nulaangifte doen; ik ga toch niet nog een keer forfait betalen, omdat de belastingdienst hun administratie niet op orde heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Als je een bevestiging hebt, zou ik gewoon even bellen. Als je op een handig tijdstip belt ben je zo aan de beurt en kun je zeggen dat je ontheffing hebt, zwart op wit. Zij checken het even en klaar.

Als je geen bevestiging hebt gehad (ik wacht er ook nu bijna 6 weken op, dus verwacht hem elk moment..) is het anders. Je hebt pas ontheffing als de Belastingdienst je dit geeft. Ik zie mijn geest ook al dwalen, omdat ik net voor Q4 het forfait van geheel 2014 heb betaald, vervolgens krijg je pas voor 2016 ontheffing en kan ik zeker nogmaals het forfait betalen. Dat zal wel meer telefoontjes vergen. Bewijzen dat je zelf op tijd de ontheffing hebt aangevraagd is lastig.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Joris 407 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:31:
Als je een bevestiging hebt, zou ik gewoon even bellen. Als je op een handig tijdstip belt ben je zo aan de beurt en kun je zeggen dat je ontheffing hebt, zwart op wit. Zij checken het even en klaar.
Waar het me om gaat is dat ik dus weer moet bellen om hun te vertellen wat ze verkeerd doen. Ik blijf bezig met ze, terwijl het gewoon klaar had moeten zijn.
En ik ben benieuwd of anderen ook zo'n brief hebben gekregen terwijl ze al bevestiging van de ontheffing hebben. Dat is de reden dat ik het hier deel (naast een stuk frustratie).

Dus ik heb ze gebeld.... Keuze dit en dat, bsn nummer ingevoerd... Helaas het is te druk, probeert u het later nog eens. de verbinding wordt verbroken!
Leuker kunnen ze het niet maken?? :F

[ Voor 13% gewijzigd door sjimmie op 30-01-2015 14:35 . Reden: gebeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Hmm, dat heb ik nog niet meegemaakt. Dat is wel vervelend ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjimmie schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:11:
Hier exact hetzelfde verhaal... Ik ga er niet achteraan bellen; ik heb de ontheffing zwart op wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 17:37:
Hier exact hetzelfde verhaal... Ik ga er niet achteraan bellen; ik heb de ontheffing zwart op wit.
Het blijkt dat de (afgegeven) ontheffing niet in het systeem te vinden is.
Ik zou me kunnen voorstellen dat je een hoop administratieve rompslomp gaat krijgen als jij hun er niet op wijst dat je die ontheffing wel hebt. Omdat zij het blijkbaar niet weten gaan ze jou straks een boete opleggen. Als je die dan ook weer niet gaat betalen enzovoorts dan wordt het volgens mij een steeds groter probleem.
Als ik jou was zou ik dat allemaal voorkomen door wel te bellen...

Ik word overigens dinsdag teruggebeld hierover.
Er waren al meer van dergelijke meldingen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Same here. Bevestiging gehad van ontheffing en toch het verzoek tot aangifte. Het ondernemersdeel van de website van de belastingdienst is offline (net als in oktober vlak voor de btw deadline trouwens), dus ze zullen op dit moment even andere zorgen hebben. Als je aangifte zou doen, betaal je zover ik weet geen forfait, omdat je onder de kleine ondernemers regeling valt. Een dergelijk klein bedrag hoef je niet af te dragen, je hoeft het alleen te verrekenen met betaalde BTW als je netto teruggave wilt hebben.

Kan ik hier trouwens rechten aan ontlenen? Ik heb ontheffing, maar wil misschien wel voor de tweede keer bijplaatsen dit jaar. Als ik aangifte doe, kan ik de btw nu weer aftrekken. Normaliter moet ik de ontheffing daarvoor ongedaan maken en dan moet je 5 jaar aangifte doen voordat je weer ontheffing kunt krijgen. Dat wordt me wat te gortig voor die paar honderd euro, dus ik zou het wel fijn vinden als dit gewoon zo blijft :-)

Het particuliere deel van de site is inmiddels ook offline, al sinds 1600, wellicht zijn er wat probleempjes met de achterliggende systemen. Zou kunnen dat deze spookbrieven daar ook mee te maken hebben. Ik vermoed dat er wel een medeling aan zal komen gezien de omvang.

Er worden geen btw service berichten meer verstuurd, het lijkt erop dat de belastingdienst ziet dat het niet helemaal goed gaat:

http://www.belastingdiens..._serviceberichten_aanslag

[ Voor 22% gewijzigd door robhuls op 30-01-2015 22:11 . Reden: offline particulier deel toegevoegd, link naar btw melding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Joris 407 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:31:
Je hebt pas ontheffing als de Belastingdienst je dit geeft. Ik zie mijn geest ook al dwalen, omdat ik net voor Q4 het forfait van geheel 2014 heb betaald, vervolgens krijg je pas voor 2016 ontheffing en kan ik zeker nogmaals het forfait betalen. Dat zal wel meer telefoontjes vergen. Bewijzen dat je zelf op tijd de ontheffing hebt aangevraagd is lastig.
De ontheffing is alleen voor het doen van de aangifte.
Het forfait is niet interessant omdat het ver onder de grens voor de kleine ondernemersregeling ligt en er dus geen BTW afgedragen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
O ja, forfait betaal je alleen die keer dat je de btw van je investering terug vraagt zeker. Daarna niet meer, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Het forfait moet je in principe altijd, dus ieder jaar/kwartaal betalen.
De ontheffing houdt in dat je op jaarbasis minder dan 1xxx euro ofzo zou hoeven te betalen, dat zit dan onder een drempel waardoor het met de ontheffing niet meer hoeft. Omdat je onder die drempel blijft hoef je helemaal geen aangiftes omzetbelasting meer te doen. Dus met de ontheffing hoef je het forfait ook niet meer te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
sjimmie schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 16:00:
Het forfait moet je in principe altijd, dus ieder jaar/kwartaal betalen.
De ontheffing houdt in dat je op jaarbasis minder dan 1xxx euro ofzo zou hoeven te betalen, dat zit dan onder een drempel waardoor het met de ontheffing niet meer hoeft. Omdat je onder die drempel blijft hoef je helemaal geen aangiftes omzetbelasting meer te doen. Dus met de ontheffing hoef je het forfait ook niet meer te betalen.
Bijna goed.
Kleine ondernemersregeling houdt in dat indien je in een jaar minder dan €1.345 BTW zou moeten afdragen je helemaal niks hoeft af te dragen aan BTW. Een particuliere zonnepanelen installatie waarbij het forfaitaire bedrag boven de €1.345 komt moet nog geplaatst worden verwacht ik.
Er blijft echter nog wel de verplichting om elk kwartaal aangifte te doen (€0,00 aangifte).

Heb je een ontheffing, omdat je komende jaren niet verwacht meer BTW dan €1.345 te moeten afdragen en geen BTW meer wilt terugvorderen dan hoef je helemaal geen aangifte meer te doen.

In beide gevallen betaal je dus niks omdat het af te dragen BTW bedrag onder de drempel waarde ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
Hier hetzelfde. Ontheffing aangevraagd en ook bevestiging van ontheffing van de belastingdienst. Vrijdag helaas toch een brief dan ik komende 4 kwartalen btw aangifte moet doen.

Overigens, kan ik wel normaal mijn jaaraangifte doen? Zit er niet op te wachten om de ondernemers aangifte te moeten doen. Extra rompslomp waar ik eigenlijk niet op zit te wachten.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
morpheus schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 18:40:
Hier hetzelfde. Ontheffing aangevraagd en ook bevestiging van ontheffing van de belastingdienst. Vrijdag helaas toch een brief dan ik komende 4 kwartalen btw aangifte moet doen.

Btw. Kan ik wel normaal mijn jaaraangifte doen? Zit er niet op te wachten om de ondernemers aangifte te moeten doen. Extra rompslomp waar ik eigenlijk niet op zit te wachten.
Je kan een verzoek indienen bij de belastingdienst om 1x per jaar BTW aangifte te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
MichielFRL schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 18:46:
[...]

Je kan een verzoek indienen bij de belastingdienst om 1x per jaar BTW aangifte te doen.
Hoezo moet ik dat doen als ik al een bevestiging van ontheffing heb?

Mijn extra vraag doelt op ieders jaaraangifte, geen btw aangifte.

[ Voor 10% gewijzigd door morpheus op 31-01-2015 20:15 ]

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
morpheus schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 20:14:
[...]

Hoezo moet ik dat doen als ik al een bevestiging van ontheffing heb?

Mijn extra vraag doelt op ieders jaaraangifte, geen btw aangifte.
Normale IB aangifte ja.
Ik dacht dat je over de BTW aangifte schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Hier ook de brief terwijl we de schriftelijke bevestiging een maand geleden ontvangen hebben. Ik wacht met bellen tot vlak voor de aangifte. Als er dan nog geen sorrybericht is en er staat een aangifte klaar online, dan ga ik zeker even bellen. Prutsers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Blijkbaar een vrij structureel probleem met die ontheffing en toch aangifte moeten doen.
Dinsdag belt de belastingdienst mij terug over het probleem, ik zal het hier terugkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net gebeld mijn ontheffing was wel bekend, men heeft bij de belastingdienst simpelweg iedereen die brief gestuurd ipv even degene met ontheffing eruit te laten. Dat er nu pakembeet 3000 man moet bellen kost de belastingdienst minder schijnbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Vreemd. Ik heb ook gebeld met de belastingdienst en ze zeiden dat de ontheffing per 15/02 ingaat, terwijl ik schriftelijk al heb dat het per 01/01 is. Ingaan per 15/02 lijkt me wel heel erg vreemd, omdat ontheffingen altijd per kalenderjaar gaan. Dat lijkt me ook logisch, want anders zou ik een boekhouding moeten afsplitsen voor een half kwartaal en daar dan een aangifte uit moeten produceren. Zo nog maar eens bellen dan.

Inmiddels weer gebeld en een ander antwoord gekregen 8)7 . De brieven zijn per abuis verstuurd en de ontheffing blijft gewoon geldig. Komt allemaal wel een beetje matig over (site eraf als de aangifte gedaan moet worden, foutieve brieven sturen over aangiftes, foutieve antwoorden via de belastingtelefoon verstrekken). Maar goed dat offerte voor de aanvullende panelen nog niet binnen is, anders was de bestelling al de deur uit geweest ... (wat niet wil zeggen dat dat niet alsnog gaat gebeuren)

[ Voor 37% gewijzigd door robhuls op 02-02-2015 18:47 . Reden: Tweede keer met de belastingtelefoon gebeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Ik heb begrepen dat het voor de Kleine ondernemersregeling niet nodig is om een KVK nummer aan te vragen, maar zitten er nadelen aan als je dat wel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Heb je een KVK nummer nodig voor je zonnepanelen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
robhuls schreef op maandag 02 februari 2015 @ 17:57: Maar goed dat offerte voor de aanvullende panelen nog niet binnen is, anders was de bestelling al de deur uit geweest ... (wat niet wil zeggen dat dat niet alsnog gaat gebeuren)
Houd je er rekening mee dat als je daar de BTW over wil terugvorderen dat je een verzoek moet indienen om de ontheffing ongedaan te maken.
Daarna miet je als nog aangifte doen over de periode dat je ontheffing hebt gehad.
Tevens kan je niet opnieuw ontheffing aanvragen (pas na 5 jaar weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 14:35:
Net gebeld mijn ontheffing was wel bekend, men heeft bij de belastingdienst simpelweg iedereen die brief gestuurd ipv even degene met ontheffing eruit te laten. Dat er nu pakembeet 3000 man moet bellen kost de belastingdienst minder schijnbaar
Dacht al zoiets stoms en ga die brief met verzoek tot aangifte gewoon negeren.
Heb ontheffing zwart op wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik hoor ze nog roepen dat t op deze manier voor de staat goedkoper was dan gewoon eenmalig btw teruggeven en dan klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeter85
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-08 17:19
En hier ook hetzelfde. Alleen heb ik in maart al ontheffing aangevraagd per 1-1-2015 en nu kan ik die bevestigingsbrief niet vinden... Dacht wel dat ik hem gehad had..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
sjimmie schreef op zondag 01 februari 2015 @ 15:00:
Dinsdag belt de belastingdienst mij terug over het probleem, ik zal het hier terugkoppelen.
En inderdaad, ze belden mij net (heel wazig, vanaf een 06 nummer) en de boodschap was duidelijk.
Ik heb de brief met ontheffing per 1/1/2015 en de brief dat ik BTW aangifte zou moeten doen in geheel 2015 is ten onrechte verstuurd en mag ik als niet verzonden beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ondernemers met een ontheffing voor administratieve verplichtingen die toch een ‘Aangiftebrief omzetbelasting 2015’ hebben ontvangen.
"U hoeft op dit moment niets te doen."
http://www.belastingdiens...het_doen_van_btw_aangifte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
@MichielFRL Klopt. Ik had eerst 9 panelen, in december ben ik naar 12 gegaan (vlak voor mijn ontheffing in ging), maar ik denk nu over een uitbreiding naar 18 (het virus ...). De BTW over 6 panelen is niet immens en je moet dan nog een forfait aftrekken. Ik vind het de moeite niet daar 20 keer aangifte voor te moeten doen, dus neem ik de BTW dan voor eigen rekening. Ik had even de hoop mijn ontheffing uit te kunnen stellen en nog snel een beetje BTW af te kunnen trekken, maar dat feestje lijkt dus niet door te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Nu online
sjimmie schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 08:11:
Heb je een KVK nummer nodig voor je zonnepanelen dan?
Nee, om een Sligro pas aan te vragen.

De vraag is dus eigenlijk, als ik voor een KvK nummer ga, moet ik dan b.v. extra belasting aangifte doen of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
remmuz schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 13:35:
[...]
Nee, om een Sligro pas aan te vragen.
Je stelt de vraag in het topic over "Zonnepanelen en de BTW". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Nu online
sjimmie schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:37:
[...]

Je stelt de vraag in het topic over "Zonnepanelen en de BTW". ;)
Klopt; ik meld me bij de belastingdienst aan als kleine onderneming i.v.m. de BTW teruggaaf van mijn zonnepanelen.
De vraag is nu, heeft het consequenties als ik die kleine onderneming inschrijf bij de KvK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Laatst online: 23:05
Je mag je altijd inschrijven als onderneming bij de KvK. Wel ben je dan verplicht een administratie te voeren en elk jaar aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers te doen. Dat lijkt me een hoop gedoe voor een Sligro-pasje. Kun je niet een pasje lenen?

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Gisteren een brief ontvangen dat ik ontheffing heb per 1 januari 2015.

Dus eerst een brief sturen dat ik kwartaalaangiftes moet gaan doen, vervolgens een brief met de mededeling dat ik ontheffing heb per 1 januari 2015.

Soms volg ik het niet meer. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ik heb vanochtend weer contact gehad aangezien de 6 weken die tussen het sturen van de brief en het verkrijgen van bevestiging van ontheffing zitten voorbij zijn: ze lopen achter. Het is niet te zeggen wanneer de bevestiging komt. Kluitje -> riet.
Wel werd gezegd dat ook ik nog per 1-1-2015 ontheffing zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op de site van de belastingdienst staat nu hetvolgende
http://www.belastingdiens...het_doen_van_btw_aangifte

Home Privé ›Verstoringen › Onterecht verstuurde uitnodigingen voor het doen van btw-aangifte

Lees voor
Onterecht verstuurde uitnodigingen voor het doen van btw-aangifte
gepubliceerd: 02-02-2015, 20:45
update: 03-02-2015, 17:30

U hebt misschien een ‘Aangiftebrief omzetbelasting 2015’ van ons ontvangen. De aangiftebrief bevat de inleverdata, betaaldata en betalingskenmerken voor alle in te dienen aangiften van 2015.

Het kan zijn dat u 1 van de ongeveer 30.000 belastingplichtigen bent die deze uitnodiging onterecht hebben ontvangen omdat u een ontheffing hebt gekregen. Onze excuses voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Afgelopen week mijn bestelling gedaan voor een set zonnepanelen, nu wachten tot ze geïnstalleerd gaan worden,
Het installatie bedrijf verzorgt kosteloos de BTW aangifte. Ik wilde dit eerst zelf doen aangezien het me niet een al te complex proces leek, maar de verkoper wilde graag dat zij dit deden, aangezien het toch gratis was, waarom er geen gebruik van maken.

Nu vraag ik me af, welk voordeel zou een bedrijf kunnen hebben om de BTW aanvraag kosteloos voor mij te regelen? Is dit puur service, of hebben zij er ook baat bij? bv, weten zij dan b.v. mijn financiële situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
nosmo king schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 18:44:
Afgelopen week mijn bestelling gedaan voor een set zonnepanelen, nu wachten tot ze geïnstalleerd gaan worden,
Het installatie bedrijf verzorgt kosteloos de BTW aangifte. Ik wilde dit eerst zelf doen aangezien het me niet een al te complex proces leek, maar de verkoper wilde graag dat zij dit deden, aangezien het toch gratis was, waarom er geen gebruik van maken.

Nu vraag ik me af, welk voordeel zou een bedrijf kunnen hebben om de BTW aanvraag kosteloos voor mij te regelen? Is dit puur service, of hebben zij er ook baat bij? bv, weten zij dan b.v. mijn financiële situatie?
Kosteloos is natuurlijk niet kosteloos, indirect betaal je ervoor. Maar het is natuurlijk wel een leuk verkoop argument en als ze die service aanbieden en je bent tevreden over de prijs, waarom niet.

Zij hebben waarschijnlijk toch al een accountant die hun administratie doet. Het is dus een service die hun relatief weinig kost. Ik zou ze wel vragen om kopieen te maken van de aangiftes, want jij bent uiteindelijk nog steeds aansprakelijk mocht er iets niet goed gaan.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
morpheus schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 22:43:
[...]

Kosteloos is natuurlijk niet kosteloos, indirect betaal je ervoor. Maar het is natuurlijk wel een leuk verkoop argument en als ze die service aanbieden en je bent tevreden over de prijs, waarom niet.

Zij hebben waarschijnlijk toch al een accountant die hun administratie doet. Het is dus een service die hun relatief weinig kost. Ik zou ze wel vragen om kopieen te maken van de aangiftes, want jij bent uiteindelijk nog steeds aansprakelijk mocht er iets niet goed gaan.
thanks, en goeie tip over de kopieën

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk even heel goed naar de voorwaarden, ik had toen ook een bedrijf wat het "gratis"zou doen
echter deze toko zou de verrekening dan ook via hun doen, 8)7 8)7

oftwel zij zouden eerst de btw terugkrijgen en dan daarna pas overmaken naar mij
ook bleek uit de kleine lettertjes dat
<a> zij 10% van de teruggaaf rekenden voor de moeite
<b> zij de volledige administratie in handen hielden terwijl jij verantwoordelijk blijft voor t op tijd aangeven van die andere nog volgende kwartaal aangiftes.
<c> pas 1 kwartaal na de teruggaaf zouden zij de teruggaaf overmaken aan mij .

je zult begrijpen dat ik met die toko niet in zee ben gegaan.

zoveel moeite kost het echt niet om deze aangifte zelf te doen. tegelijk ontheffing aanvragen en binnen 6 weken is alles geregeld inclusief de teruggaaf op je rekening gestort.
die andere aangiftes die je nog moet doen voordat je ontheffing ingaat kost max 5min per keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 23:13
GioStyle schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:04:
Gisteren een brief ontvangen dat ik ontheffing heb per 1 januari 2015.

Dus eerst een brief sturen dat ik kwartaalaangiftes moet gaan doen, vervolgens een brief met de mededeling dat ik ontheffing heb per 1 januari 2015.

Soms volg ik het niet meer. :D
2 weken geleden heb ik een brief ontvangen dat ik voor 2015 kwartaalaangiftes moet doen, en vorige week kreeg ik een brief met de bevestiging dat ik ontheffing heb.
Deze laatste brief heeft een datum van 2 januari, dus die is volgens mij ergens blijven hangen. Ik stond op het punt om nogmaals de ontheffing aan te vragen maar dat hoeft gelukkig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 07:37:
kijk even heel goed naar de voorwaarden, ik had toen ook een bedrijf wat het "gratis"zou doen
echter deze toko zou de verrekening dan ook via hun doen, 8)7 8)7

oftwel zij zouden eerst de btw terugkrijgen en dan daarna pas overmaken naar mij
ook bleek uit de kleine lettertjes dat
<a> zij 10% van de teruggaaf rekenden voor de moeite
<b> zij de volledige administratie in handen hielden terwijl jij verantwoordelijk blijft voor t op tijd aangeven van die andere nog volgende kwartaal aangiftes.
<c> pas 1 kwartaal na de teruggaaf zouden zij de teruggaaf overmaken aan mij .

je zult begrijpen dat ik met die toko niet in zee ben gegaan.

zoveel moeite kost het echt niet om deze aangifte zelf te doen. tegelijk ontheffing aanvragen en binnen 6 weken is alles geregeld inclusief de teruggaaf op je rekening gestort.
die andere aangiftes die je nog moet doen voordat je ontheffing ingaat kost max 5min per keer
thanks, ja, dat zijn goeie dingen om in te gaten te houden, percentage rekenen, en het niet delen van de administratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en eerlijk gezegt zo moelijk invullen ishet ook niet ik heb de forfaitwaarde gelijk met de 1e aangifte verrekend
ik zou 635 terug krijgen maar daar heb ik gelijk bij de 1e aangifte dus al de 45 euro forfait afgehaald

oftwel 590 terug ontvangen. de volgende 3 kwartaalaangiftes gewoon alles op 0 gezet binnne 5min klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Ik heb op 30 december ontheffing aangevraag en vandaag na 6 weken + 1 dag nog niks gehoord helaas.... dus maar eens gebeld met de belastingdienst en gevraagd wat de status is.... Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Hier 18 december aangevraagd en vorige week gebeld (6 weken termijn was voorbij), maar ze kunnen er niets over zeggen hoe lang het nog duurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedenk wel dat feestdagen ertussen hebben gezeten , dus 2 weken extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Nee, moest niet uitmaken volgens de mevrouw die ik sprak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inmiddels van t weekend de excuusbrief van de belastingdienst ook ontvangen.
ik hoef geen verder aangiftes meer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Ik heb sinds zaterdag ook mijn brief binnen, hoef geen verdere aangiftes meer te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beter toch , scheelt hoop werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Het terugvragen van de BTW op zonnepanelen is nog steeds mogelijk, zelfs met terugwerkende kracht tot 1 april 2013 (dat was 20 juni 2013).

[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 16-02-2015 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat klopt tot max 3jr als ik me goed herinner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:10
Klinkt goed. Heb het ook nog steeds niet gedaan (aanschaf eind sep 2013) ivm de onduidelijkheden in de begintijd. Misschien toch nog een paar uurtjes aan besteden. Dan hebben we een extra prikkel om een 2e set aan te schaffen. ;)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Volgens mij moet je 'bedrijf' wel al zijn opgericht voor de fatuurdatum van je panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Aikon schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 09:04:
Volgens mij moet je 'bedrijf' wel al zijn opgericht voor de fatuurdatum van je panelen.
Ik heb, net als veel anderen, gewoon de panelen laten leggen en factureren en daarna het hele teruggaaf-verhaal geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik zeg ook niet dat die volgorde niet kan? Volgens mij moet je 'bedrijf' wel al zijn opgericht voor de fatuurdatum van je panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Aikon schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 09:41:
Ik zeg ook niet dat die volgorde niet kan? Volgens mij moet je 'bedrijf' wel al zijn opgericht voor de fatuurdatum van je panelen.
Wat bedoel je dan met je bedrijf? Je hoeft je alleen bij de belastingdienst aan te melden als btw plichtige, en dat kan na de factuurdatum van de panelen.

Pagina: 1 ... 8 ... 41 Laatste