Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 19:57
Hier na twee weken de "welkomstbrief" plus een formulier voor het reeds verstreken tijdvak. In de derde week kreeg ik mijn gebruikersnaam en in de vierde week mijn inlogcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
Het forfait gedeelte is mij nog niet helemaal duidelijk en heb hier 2 vragen over.

1. In de tabel stoppen de forfait waarden bij systemen t/m 5000 Wp. Welke waarden aanhouden als je grotere systemen aanschaft ?

2. Moet je altijd het volledige forfait bedrag "betalen" of is dit afhankelijk wanneer je het systeem aanschaft, bijv. het forfait bedrag is 100 euro dus per kwartaal 25 euro. Je koopt het systeem in Q3 en moet dus nog 2 kwartalen aangifte doen van 2x 25 euro of 2x 50 euro (forfait bedragen)?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
peauke schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 12:03:
Het forfait gedeelte is mij nog niet helemaal duidelijk en heb hier 2 vragen over.

1. In de tabel stoppen de forfait waarden bij systemen t/m 5000 Wp. Welke waarden aanhouden als je grotere systemen aanschaft ?

2. Moet je altijd het volledige forfait bedrag "betalen" of is dit afhankelijk wanneer je het systeem aanschaft, bijv. het forfait bedrag is 100 euro dus per kwartaal 25 euro. Je koopt het systeem in Q3 en moet dus nog 2 kwartalen aangifte doen van 2x 25 euro of 2x 50 euro (forfait bedragen)?
#1 weet ik niet, #2 is zoals je zegt: alleen het restdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Afhankelijk van wanneer je het systeem aanschaft. Ik heb op mijn allereerste aangifte het kwartaalbedrag naar rato van het resterend aantal dagen in het kwartaal van aanschaf opgevoerd (aanschaf nl. een paar dagen voor het einde van het kwartaal) en voor het volgende kwartalen het volledige kwartaalbedrag (25 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 12:37

Extrapoleren, laatste bedrag nemen of gewoon maar even bellen? Bij het laatste weet je het in elk geval zeker en lijkt mij het beste om te doen, om boetes en gezeik voor te zijn.
Mij lijkt gewoon 2x25 euro in je voorbeeld. Zo heb ik het zelf ook gedaan en heb er geen commentaar over ontvangen. Het is eigenlijk ook gewoon logisch, want jij zult met je systeem nooit in die 2 kwartalen het bedrag twv die 100 euro opwekken, het is dan nogal krom als je het volledige forfait moet betalen terwijl je geen kans hebt gehad om dit überhaupt te "verdienen". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msx2
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
noo schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 12:15:
[...]

Afhankelijk van wanneer je het systeem aanschaft. Ik heb op mijn allereerste aangifte het kwartaalbedrag naar rato van het resterend aantal dagen in het kwartaal van aanschaf opgevoerd (aanschaf nl. een paar dagen voor het einde van het kwartaal) en voor het volgende kwartalen het volledige kwartaalbedrag (25 euro).
Hier staat weer een ander verhaal m.b.t. de eventuele verrekening van het forfait als de installatie bijvoorbeeld halverwege het jaar is aangeschaft. Blijkbaar hangt het dus van de controlerende ambtenaar af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:31
morpheus schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:44:
Ik begrijp dat iedereen in principe ondernemer is indien je zonnepanelen hebt en gaat salderen. Waar ik echter bedenkingen bij heb, is dat door aanmelding bij de BD ik vanaf dat moment permanent ondernemer ben. Dit geeft mij namelijk nog de volgende vragen:
  • Als ik ooit freelancer wordt, dan ga ik er door deze actie dus enorm op achteruit. Immers mag ik meer gaan betalen over de jaren dan dat ik er als voordeel nu uithaal. Of is hier om heen te werken?
  • Als ik de zonnepanelen van het dak af haal, moet ik mij dus afmelden als ondernemer bij de belastingdienst?
  • Wat zou er gebeuren als ik op enig moment mijn vrouw energieafnemer laat worden en dus ook stroom laat salderen. Kan ik mij dan uitschrijven als ondernemer en dan kan ik ervoor zorgen dat zij niet aangemeld wordt als ondernemer?
Je krijgt een B03 nummer als ondernemer in opbrengst zonnepanelen.
Als je een bedrijf begint krijg je een B01 en bij een VOF of BV een compleet ander nummer.
Lijkt me dus niet zo'n probleem en daar komt bij dat deze regeling op termijn wel afgeschaft gaat worden, want de belastingdienst heeft er op deze manier veel te veel werk van.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 12:53

GJH

Ik heb bij mijn aangifte een bijlage gedaan waarin ik de extrapolatie van de tabel heb uitgelegd en een berekening van het bedrag voor half november tot eind december. Uiteindelijk heb ik precies terug gekregen wat ik berekend heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 23:23
MichielFRL schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 19:07:
[...]

Je krijgt een B03 nummer als ondernemer in opbrengst zonnepanelen.
Als je een bedrijf begint krijg je een B01 en bij een VOF of BV een compleet ander nummer.
Lijkt me dus niet zo'n probleem en daar komt bij dat deze regeling op termijn wel afgeschaft gaat worden, want de belastingdienst heeft er op deze manier veel te veel werk van.
Onzin.
Als je voor het eerst een btw nummer krijgt dan is dat een B01. Stop je met dat bedrijf of/en je begint een tweede onderneming dan krijg je een B02 nummer. Dit ongeacht de volgorde van de zonnepanelen onderneming.
Idd bij VOF en BV krijg je een ander nummer omdat deze niet persoons gebonden zijn.

En dit gaat nooit afgeschaft worden want het werkt uitstekend. Zeker voor de belasting dienst. Het enige waar de belasting dienst mee sukkelde is een bankrekening nummer koppelen aan een btw nummer aangemaakt en hoger dan de B01.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Lord Anubis schreef op zondag 13 juli 2014 @ 00:53:
[...]

Onzin.
Als je voor het eerst een btw nummer krijgt dan is dat een B01. Stop je met dat bedrijf of/en je begint een tweede onderneming dan krijg je een B02 nummer. Dit ongeacht de volgorde van de zonnepanelen onderneming.
Duidelijk.
Dat verklaart waarom mijn partner een B03 heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stepje47
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-09-2023
Wat moet je doen als je je huis verkoopt incl. zonnepanelen? Als je je afmeldt als ondernemer, moet je dan terug betalen? Hoe gaat het dan, als je opnieuw zonnepanelen plaatst op je nieuwe huis?

[ Voor 5% gewijzigd door stepje47 op 19-07-2014 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
stepje47 schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 08:01:
Wat moet je doen als je je huis verkoopt incl. zonnepanelen? Als je je afmeldt als ondernemer, moet je dan terug betalen? Hoe gaat het dan, als je opnieuw zonnepanelen plaatst op je nieuwe huis?
Goede vraag. Dit is hoe ik denk dat het zit:

Je hoeft BTW niet meer op te geven (want je hebt ontheffing), dus je verkoopt zonder BTW te heffen, de koper kan niet zelf de BTW terugvragen.Als de installatie verkocht is, meldt je jouw energiebedrijf af bij de Belastingdienst. Terugbetalen van de terugontvangen BTW hoeft waarschijnlijk niet.

Neem je weer nieuwe panelen, dan kun je je weer aanmelden. Misschien heeft dat niet veel zin omdat de BTW-ontheffing mogelijk nog van kracht is en je dus geen BTW terug kan vragen. Je moet een bepaalde periode wachten voordat je opnieuw ontheffing aanvraagt. Dat kan wel 5 jaar zijn.

Je kunt bellen met de Belastingdienst en dit bespreken. Als er bepaalde toezeggingen worden gedaan, vraag dan om schriftelijke bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
En vandaag de teruggave ontvangen op de rekening. Al met al zo'n 5-6 weken geduurd, prima! Wacht alleen nog op de bevestiging van mijn ontheffing van vorig jaar. Die had ik meteen met de registratie in dezelfde envelop gedaan, maar heb ik nog niets over vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:03
roderickvd schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 16:34:
En vandaag de teruggave ontvangen op de rekening. Al met al zo'n 5-6 weken geduurd, prima! Wacht alleen nog op de bevestiging van mijn ontheffing van vorig jaar. Die had ik meteen met de registratie in dezelfde envelop gedaan, maar heb ik nog niets over vernomen.
Zo had ik het ook verstuurd. Na bedrag terug en per brief duurde het 1 week langer voor ik de ontheffing kreeg. Had volgens mij te maken met verschillende afdelingen binnen de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Oeps, de belasting dienst, stuurt intern niet altijd documenten door. Zelf jaren geleden meegemaakt. Ze scanden alleen de documenten die behoorden bij het adres op de envelop. Als ze allemaal naar het zelfde adres moesten dan heb ik niets gezegd.

Zou anders even bellen asap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Ik moet mijn eerste BTW aangifte doen en daarop mijn BTW van zonnesysteem aftrekken. Moet ik daarbij facturen bijvoegen of vraagt de belastingdienst daar zelf om?

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:02
Heb je al geprobeerd om (online) BTW aangifte te doen? Daar wordt niet om facturen gevraagd, alleen om bedragen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
nee, die staat nog niet klaar. Dan vul ik het ook zo op papier in, daar geldt vast hetzelfde... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmoOo
  • Laatst online: 16-07 22:16

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Ik heb eind juni dit jaar zonnepanelen geplaatst en ben begonnen met leveren aan het energienet.

Ik lees dat ik me binnen 1 maand na het kwartaal van aanschaf moet aanmelden als ondernemer, dus voor 31 juli. Hoe zit het dan met al die mensen die al een jaar geleden zonnepanelen hebben geplaatst?

Het aanmelden moet nog wel lukken lijkt mij. Alleen kan ik dan nog niet direct aangiften doen voor Q2. Betekend dit dat ik geen gebruik meer kan maken van de BTW teruggave?

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
Jawel hoor, je kan tot 5 jaar na start BTW terugvragen, je hebt nog even....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmoOo
  • Laatst online: 16-07 22:16

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Bedankt, ik lees inderdaad in de FAQ van de belastingdienst de termijn van 5 jaar. Toch is het nog niet helemaal duidelijk.

Vul ik dan als startdatum van mijn onderneming 1-juni-2014 in op het formulier, dus met terugwerkende kracht?

Krijg ik dan straks alsnog de vraag aangiften te doen voor Q2 2014 of moet ik het opgegeven bij Q3?

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
Eehh, daar moet je volgens mij een beetje mee uitkijken. De startdatum is de datum dat je voor het eerst bent gaan leveren, niet dat je de spullen hebt ontvangen. Je moet uit mijn hoofd binnen 5 dagen na je startdatum je aanmelden, kijk dat even na voor je wat opgeeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
motormuis schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:44:
Eehh, daar moet je volgens mij een beetje mee uitkijken. De startdatum is de datum dat je voor het eerst bent gaan leveren, niet dat je de spullen hebt ontvangen. Je moet uit mijn hoofd binnen 5 dagen na je startdatum je aanmelden, kijk dat even na voor je wat opgeeft....
En wie controleert dat je het netjes binnen 5 dagen na start terugleveren dat je je aangemeld hebt?

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvamerongen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-05-2022
advies is verre van correct.

Lees eerst wat de belasting dienst schrijft, en controleer wat een ander persoon/bedrijf schrijft.

Je kan tot vijf jaar btw terug vragen, en vanaf welke datum geld dat? En wat zijn de condities resp voorwaarden? Al eens over nagedacht?
Enne, dat betekent ook dat je tot je teruggave, geen KOR kan aanvragen en dus tot die tijd je forfait moet betalen. Tenminste als je je BTW terug wilt ontvangen.

Installatie/inwerking stelling datum heeft er niet mee te maken. Hooguit voor je forfait kan je die gebruiken. Je moet je start datum, van je onderneming voor de omzetbelasting, op of voor de aankoop datum hebben.

Er staat veel info in dit topic en is de moeite waard om het door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Ik had gehoopt in de startpost wat informatie en best practices te vinden over het terugvragen van de BTW en het invullen van alle formulieren. De enige goede link via google is deze. Die heb ik gebruikt om de opgaaf startende onderneming in te vullen.

Nu nog een laatste vraag van mijn kant: voor het berekenen van de omzet in het startjaar, gebruik ik daarvoor 23 cent per kwh of 8 cent per kwh? Niet dat het verdere gevolgen heeft voor de teruggave, maar wil het formulier gewoon goed invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:50
@MeltedForest

Op de link staat dat je tot 5 jaar na aanschaf de BTW kunt terugvragen. Dit staat ook letterlijk op de FAQ-pagina's van de Belastingdienst trouwens, dus zal het wel kloppen. ;)

Iemand een idee wat MilieuCentraal dan bedoelt met:

'Als u de btw op uw zonnepanelen wilt terugvragen moet u zich aanmelden als ondernemer bij de Belastingdienst. Dit moet gebeuren binnen een maand na afloop van het kwartaal waarin u de panelen heeft aangeschaft.'

Bron: http://www.milieucentraal...zonnepanelen-terugvragen/

Of lees ik het verkeerd?

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MilieuCentraal verwart hier twee zaken. Als je al eenmaal een BTW ondernemer bent moet je de BTW aangeven (en e.v.t. betalen) "binnen een maand na afloop van de aangifteperiode (meestal het kwartaal) waarin de kosten zijn gemaakt" Alleen de 1e keer (na je aanmelding als ondernemer dus) heb je vaak een afwijkende aangifteperiode.

@MeltedForest: "23 cent per kwh of 8 cent per kwh" is niet van belang als je gebruik maakt van het forfait. Afhankelijk van het aantal Wp van de installatie, en naar rato van aantal dagen in het 1e jaar.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik me eigenlijk afvraag, zonder het hele forumtopic doorgespit te hebben.
Met al die nieuwe ondernemers voor de btw, is het niet zo dat er straks bij de volledige uitrol van de slimme meter en bijbehorende wisselende tarieven, al deze nieuwe ondernemers (energieleveranciers) belasting moeten gaan betalen over hun geleverde stroom aan het net?
Mijn inziens kun je dan beter "onzichtbaar" blijven, voor die paar rotcenten.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

AUijtdehaag schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:48:
Wat ik me eigenlijk afvraag, zonder het hele forumtopic doorgespit te hebben.
Met al die nieuwe ondernemers voor de btw, is het niet zo dat er straks bij de volledige uitrol van de slimme meter en bijbehorende wisselende tarieven, al deze nieuwe ondernemers (energieleveranciers) belasting moeten gaan betalen over hun geleverde stroom aan het net?
Mijn inziens kun je dan beter "onzichtbaar" blijven, voor die paar rotcenten.
Nee, want je hebt ontheffing.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
rekenkundig doe je dat idd.
Ontheffing is in principe alleen het papierwerk. Plus je belofte dat je geen facturatie verricht i.v.m je energie.

Je neemt energie, je betaald BTW, je levert energie, de te ontvangen BTW wordt verrekend. Is dus tijdens het salderen.
Lever je meer, zodat je een negatieve afname krijgt, trekt de energie leverancier voor jouw de BTW er af ( incl de energie belasting ) vandaar de dan maar 7cnt opbrengst. Geen probleem hoor voor mij. Had je liever de 22cnt gehad, maar zou dan moeten factureren en de energie belasting moeten afdragen.

Het zal altijd rommelig blijven, dag/nacht tarief, tussentijds overstappen.
Meest stabiele is niet overstappen, één meter en meet periode van 365 dgn.
Bij salderen maakt de leverprijs hoegenaamd niets uit.
Bij puur leveren, dus meer leveren dan verbruik, dan wel en is interessanter, om dat uit te zoeken, dan die paar btw centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06

Nicap

Tsssk....

Ga eind dit jaar verhuizen en heb dan zoveel kosten dat het dak vol panelen leggen er niet meer in zit. Wat ik dan volgend jaar wil doen is een duurzaamheidslening aanvragen(huis moet minimaal 1 jaar oud zijn) en dan panelen leggen(circa 5000Wp).
Is de kans groot dat de huidige gang van zaken volgend jaar ook nog speelt? Dus aanmelden bij de belastingdienst etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 13:20
Ik wacht nu al bijna 2,5 week op antwoord van de BD omtrent teruggaaf BTW. Nog helemaal niets gehoord, zelfs niet een bevestiging van de opgave. Duurt dit echt zo lang?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Het is vakantietijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Snap ik, maar kan een bevestiging van ontvangst er ook niet af?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Ook hier nog steeds geen antwoord op mijn verzoek tot ontheffing. 13 juni verstuurd... BTW inmiddels wel terug. Ik wacht nog tot de volgende kwartaalaangifte en onderneem dan actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
@roderickvd

En wanneer had je de BTW terug gevraagd? ook 13 juni? Of eerder?

Verzoek tot ontheffing heb ik nog niet opgestuurd, leverancier raadt aan te wachten tot ik de BTW terug heb ivm kans op administratieve fouten.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
cacofant schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 09:52:
En wanneer had je de BTW terug gevraagd? ook 13 juni? Of eerder?

Verzoek tot ontheffing heb ik nog niet opgestuurd, leverancier raadt aan te wachten tot ik de BTW terug heb ivm kans op administratieve fouten.
Ja, dezelfde dag. Sites zoals Milieu Centraal en Bespaarbazaar zeiden: stop 'm in dezelfde envelop. Ik vermoed dat jouw leverancier gelijk krijgt, en dat de brief in de vergetelheid is geraakt terwijl ik nog geen BTW-nummer had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
@roderickvd

En wanneer had je de BTW feitelijk op je rekening staan? 13 juni opgestuurd en wanneer daadwerkelijk geld terug? En kreeg je vooraf nog een bevestiging o.i.d. ?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
cacofant schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 10:05:
En wanneer had je de BTW feitelijk op je rekening staan? 13 juni opgestuurd en wanneer daadwerkelijk geld terug? En kreeg je vooraf nog een bevestiging o.i.d. ?
23 juli op de rekening. Ik denk een week daarvoor een beschikking? Of misschien twee weken? Tijd vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

roderickvd schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 09:45:
Ook hier nog steeds geen antwoord op mijn verzoek tot ontheffing. 13 juni verstuurd... BTW inmiddels wel terug. Ik wacht nog tot de volgende kwartaalaangifte en onderneem dan actie.
De dame van de belastingtelefoon wist mij gisteren te vertellen dat de standaard termijn voor antwoord op het verzoek tot ontheffing zes weken is. Ik wacht al sinds eind april op bevestiging (verder alles ok, BTW al ruim geleden teruggehad) dus gister maar eens gebeld; ik zou nu binnen 10 werkdagen antwoord moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:42
Een beetje in het verlengde van dit topic;

Wij hebben op onze zolder een ruimte gecreerd waar ik eventueel -naast mijn werk- wat CAD werkzaamheden wil doen voor privepersonen (denk aan tekenwerk voor verbouwingen). Er zaten wel wat grotere uitgaven aan, dakramen, stenen voor een muur en een deur (ca. 1000 euro denk ik).

Als ik de BTW ga terugvorderen voor de zonnepaneel installatie, wordt ik in principe voor de belastingdienst ondernemer. Kan ik daarin ook de BTW van de materiaalkosten voor die ruimte terug krijgen? Of kan iemand me een zetje geven in de juiste richting waar ik naar moet zoeken? De facturen van die verbouwing zijn wel al Q1 en de zonnepanelen wordt waarschijnlijk Q3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Def1ant

De Belastingdienst is tamelijk onredelijk over werkruimte thuis. De kosten daarvan kun je niet aftrekken tenzij het een zelfstandige ruimte is (met sanitaire voorziening en aparte ingang).

Als je naast je baan verder wilt als zelfstandige en verwacht meer kosten te maken, dan loont het misschien om je bedrijf niet op te geven. Als je dat wel doet en je vraagt ontheffing voor opgeven van de BTW, mag je geen BTW meer terugvragen voor de komende tijd, d.w.z. tot 5 jaar in de toekomst.

Sommigen kiezen ervoor hun partner eigenaar te laten zijn van het pv bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:42
De aparte ingang is op zolder niet haalbaar, dus dan laat ik dat hierbij.

De tip van partner eigenaar laten zijn is een goeie, dat zal ik zeker doen. Dan kijk ik tzt wel hoe en wat met uitgaven, want die zijn er inderdaad wel aan verbonden. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:01
Begrijp ik het nou goed dat je eigenlijk verplicht bent tot deze aangifte?
Ik heb begin dit jaar 6 panelen gekocht en heb geen zin in al die handel enzo en doe dus geen aangifte.

Maar ben wel benieuwd hoe het nou zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Je bent niks verplicht, maar als je de btw terug kan krijgen waarom zou je het niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
mrmrmr schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 13:48:
@Def1ant

Als je dat wel doet en je vraagt ontheffing voor opgeven van de BTW, mag je geen BTW meer terugvragen voor de komende tijd, d.w.z. tot 5 jaar in de toekomst.

Sommigen kiezen ervoor hun partner eigenaar te laten zijn van het pv bedrijf.
Ik heb net de ontheffing ongedaan laten maken door de belastingdienst ivm aanschaf van een extra set. Geen probleem dus.

Alleen de persoon op wiens naam het energiecontract staat kan zich aanmelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@MichielFRL

Heb je de BTW aangifte-ontheffing opnieuw aangevraagd? Daar gaat het om.

De Belastingdienst kan je volgens de regels maximaal 5 jaar laten wachten voor je opnieuw ontheffing aanvraagt. Ondertussen moet je wel de BTW afdragen over inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
BTW ontheffing krijg je nooit. Je krijgt ontheffing om aangifte te doen omdat je onder de kleine ondernemersregeling valt.
Gevolg van het intrekken van de ontheffing is dat je elk kwartaal aangifte moet doen, echter kan je aan het einde van het eerste jaar een verzoek indienen om 1x per jaar aangifte te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik had het over de ontheffing voor het doen van aangifte van BTW. Als je eenmaal ontheffing hebt, mag je geen BTW meer heffen.

In jouw situatie moet je nu tot 5 jaar wachten en ondertussen moet je ontvangen BTW opgeven en afdragen. Hoe lang je precies moet wachten hangt af van hoe de Belastingdienst e.e.a. opvat. Als de Belastingdienst de ontheffing doet, dan mag je na het lopende jaar opnieuw ontheffing aanvragen. Als je zelf de ontheffing opzegt, dan kan het wel 5 jaar duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Verplaatst uit een ander topic.
_JGC_ schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 14:55:

...
Ze gaan nog even uitzoeken hoe het zit met mijn onderneming aan huis (ik ben ondernemer voor BTW en inkomstenbelasting en kom (gelukkig) niet in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling).
.....
Waarom laat je het hen uitzoeken en niet je boekhouder? Ik zou hun antwoord nog even staven bij de belastingdienst. Wordt veel onzin verkocht.

In notedop.
Ondanks dat je al onderneming bent wel aanmelden met een datum van voor de aankoop. Niet de datum van installatie! Het zijn twee gescheiden zakelijke btw activiteiten.
Je krijgt een extra BTW nummer. Let op bij het melden van je bankrekening nummer bij de beldienst voor de juiste BTW nummer/rekening koppeling.

Materiaal afschrijven niet mogelijk. Je kan n.l niet materiaal van het ene bedrijf afschrijven bij de ander als zijn ze beide van jouw.
Kosten van aankoop en plaatsen kan je meestal niet aanmerken als bedrijfs uitgaven.
BTW terug gave van alle noodzakelijke benodigde materiaalen zoals beugels, pijp, meterkast veranderingen of aanvullingen, automaten. Alles wat tenbehoeve is van het in werking krijgen, plaatsen en opbouwen van je set is de BTW aftrekbaar. Dus ook je tweede nieuwe meterkast op zolder omdat je wasmachiene/droger nu over een nieuwe leiding gaan met extra automaten.

Forfait betalen helaas.

Kijk hier bij tweakers, in dit forum groep naar pv-panelen en de btw. En bij de belasting dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Aanmelden als ondernemer voor "privé" zonnepanelen is niet verplicht, dus niet aanmelden is ook mogelijk. Je hebt dan geen BTW verplichtingen, maar je krijgt de BTW over de aankoop ook niet terug. Voordeel is dat je daarna niet elk jaar forfait/BTW hoeft af te dragen.

Er zijn mensen die daarom hun partner eigenaar laten worden van de panelen en toch opgeven om de BTW over de aankoop terug te vragen. Zoals iemand al opmerkte dan moet ook de energierekening op naam van de partner staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:13
Lord Anubis schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 18:26:
Verplaatst uit een ander topic.

[...]

Waarom laat je het hen uitzoeken en niet je boekhouder? Ik zou hun antwoord nog even staven bij de belastingdienst. Wordt veel onzin verkocht.

In notedop.
Ondanks dat je al onderneming bent wel aanmelden met een datum van voor de aankoop. Niet de datum van installatie! Het zijn twee gescheiden zakelijke btw activiteiten.
Je krijgt een extra BTW nummer. Let op bij het melden van je bankrekening nummer bij de beldienst voor de juiste BTW nummer/rekening koppeling.

Materiaal afschrijven niet mogelijk. Je kan n.l niet materiaal van het ene bedrijf afschrijven bij de ander als zijn ze beide van jouw.
Kosten van aankoop en plaatsen kan je meestal niet aanmerken als bedrijfs uitgaven.
BTW terug gave van alle noodzakelijke benodigde materiaalen zoals beugels, pijp, meterkast veranderingen of aanvullingen, automaten. Alles wat tenbehoeve is van het in werking krijgen, plaatsen en opbouwen van je set is de BTW aftrekbaar. Dus ook je tweede nieuwe meterkast op zolder omdat je wasmachiene/droger nu over een nieuwe leiding gaan met extra automaten.

Forfait betalen helaas.

Kijk hier bij tweakers, in dit forum groep naar pv-panelen en de btw. En bij de belasting dienst.
Ik heb een eenmanszaak, heb daarbij een BTW nummer waar ik per kwartaal een modaal maandsalaris aan BTW op af mag gaan dragen. Verder heb ik de zaak aan huis in een slaapkamertje, dus zonder eigen ingang en toilet.
Volgens jou kan ik dus een 2e BTW nummer aanvragen die dan wel onder de kleine ondernemers regeling valt? Zonder KOR is die BTW-teruggave niet interessant, omdat het te betalen forfait dan in de loop der jaren de initiele BTW-teruggave overstijgt.
Dingen als investeringsaftrek en dergelijke zijn alleen van toepassing als de onderneming een eigen ingang en eigen toiletruimte heeft, en dat heeft mijn slaapkamertje/kantoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:58:
[...]

Ik heb een eenmanszaak, heb daarbij een BTW nummer waar ik per kwartaal een modaal maandsalaris aan BTW op af mag gaan dragen. Verder heb ik de zaak aan huis in een slaapkamertje, dus zonder eigen ingang en toilet.
Volgens jou kan ik dus een 2e BTW nummer aanvragen die dan wel onder de kleine ondernemers regeling valt?
Dat kan niet, er wordt een hoop onzin verkocht maar dit lijkt mij duidelijk:
Meer dan 1 onderneming? Btw optellen

Bestaat uw eenmanszaak, maatschap of vennootschap onder firma uit meer dan 1 onderneming? Dan moet u bij de berekening van de vermindering voor kleine ondernemers de btw-bedragen voor deze ondernemingen bij elkaar optellen. De kleineondernemersregeling geldt namelijk voor u als ondernemer en niet per onderneming. Hebt u bijvoorbeeld een eenmanszaak en een maatschap? Dan geldt voor beide de kleineondernemersregeling. Dit zijn namelijk 2 ondernemers voor de btw.
http://www.belastingdiens...kleineondernemersregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
_JGC_ schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:58:
[...]

Volgens jou kan ik dus een 2e BTW nummer aanvragen die dan wel onder de kleine ondernemers regeling valt? Zonder KOR is die BTW-teruggave niet interessant, omdat het te betalen forfait dan in de loop der jaren de initiele BTW-teruggave overstijgt.
Dingen als investeringsaftrek en dergelijke zijn alleen van toepassing als de onderneming een eigen ingang en eigen toiletruimte heeft, en dat heeft mijn slaapkamertje/kantoor niet.
Dat heb ik niet geschreven, en dat is al meerdere keren in dit topic beschreven. goed lezen. De btw aangifte doe je over alle btw nummers te samen. en dat totale bedrag bepaald je of je KOR kan aanvragen ( of je moet reeds een KOR hebben).

Investeringsaftrek/afschrijving is niet mogelijk over je PV-panelen bij je andere BTW nummer, daarom kan het helemaal niet. Nooit dus.
V.b. Je kantoor valt onder onderneming A (voor IB) met BTW nummer X en je panelen aankopen onder onderneming B (voor alleen de Omzetbelasting) met BTW nummer Y. Voor de BTW, twee gescheiden ondernemingen waarvan jij de eigenaar bent. Is beschreven.

Het enige wat kan is de BTW terug vragen over je gekochte materialen van de gehele PV-installatie gebruikmakend van BTW nummer Y. Later tijdens je aangifte wordt dit verrekend met de BTW van beide ondernemingen.

Het handigste is i.d.d het op een partners naam zetten, zoals eerder gemeld is. Alleen moet alles door de andere betaald zijn en de elek. rekening op zijn/haar naam staan.

Terzijde,
als je energie terug levert, ben je eigenlijk leverancier. Officieel ben je verplicht om btw te verrekenen. De huidige regeling is om het makkelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Vandaag de ontheffing ontvangen. Verzenddatum van mijn aanvraag was 13 juni, samen met de registratie nieuwe onderneming. Nog twee keer aangifte en klaar is Kees!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Mocht je later nog willen uitbreiden kan je beter geen vrijstelling/ontheffing aanvragen, maar een verzoek indienen om 1x per jaar aangifte BTW te doen.
Je behoudt dan de vrijheid om later nogmaals BTW terug te vorderen op je uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Klopt, maar dan wel de forfait afdragen.

Wat ik bewust gedaan heb, is gewacht tot het einde van het jaar met de aanvraag van KOR. Je moet toch voor het huidige jaar een forfait betalen. De BTW kreeg ik paar weken na opgave Omzetbelasting. Op deze manier kon ik alle BTW van de gemaakte onkosten verzamelen. Wel bellen en helpen herinneren, zorg ook dat je hetzelfde rekening opgeeft als de rest van je terug gaven, zeker als je meerdere BTW nummers hebt.

Als je het nu doet en je koopt later dit jaar nog een paneel of panelen, of een dikkere kabel of automaat met 300mA aardlek, of whatever je nog nodig hebt kan je deze niet meer aftrekken.
Ik heb in de laatste week van het jaar nog een aantal panelen erbij gekocht, zodoende bleef mijn forfait binnen de perken, maar wel de volle BTW terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Ik begrijp de overweging. Mijn dak ligt vol dus ik kies ervoor dat jaarlijkse forfait in mijn portemonnee te houden. Mocht ik over jaren en jaren fors willen ingrijpen, dan kan ik de ontheffing altijd nog opzeggen.

Verwijderd

hier ook 2e week juni aanvraag ingeschoten , vorige week de centen binnen gekregen nog 2 keer aangifte en dan is alles afgehandeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Ik krijg toch een brief waarin ik mijn eerste aangifte moet doen? Ik heb inmiddels gebruikersnaam en wachtwoord binnen, maar als ik inlog op de site zie ik verder vrij weinig waar ik aangifte kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 10:35

Crazy-

Best life ever

Iemand een idee wat de mogelijkheden zijn in de volgende situatie?

ik ben al 12 jaar ondernemer (eenmanszaak)
is het mogelijk om de BTW direct te verwerken via mijn huidige toko? mag/kan dit of dien ik het apart in te dienen bij de BD?

nevermind, ligt wat ingewikkelder ivm de KOR (niet van toepassing) etc.
leg t wel bij de accountant neer: succes :)

[ Voor 21% gewijzigd door Crazy- op 19-08-2014 13:40 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuker kunnen ze het niet maken he ....
http://www.gelderlander.n...epanelen-beboet-1.4400254

• cacofant
Word een beetje moe van de moeite die je voor teruggave moet doen..
14 juli is mijn papieren aangifte opgestuurd, nu 5 weken later nog helemaal niets gehoord.
Toch maar eens bellen dus ?!

Tesla Model 3 RWD (2023)

• mrmrmr
  • Niet online
@cacofant

Het opgeven van je bedrijf kan lang duren, maar het doen van OB aangifte zou niet zo lang moeten duren. Misschien is er vertraging wegens vakantietijd. Bellen kan geen kwaad, ze kunnen misschien ontvangst bevestigen (maak daar notitie van + wie heb je gesproken, datum).

• mrmrmr
  • Niet online
De normale boete als je niet op tijd omzetbelasting aangifte doet is 50 euro, dat geldt als je in het recente verleden ook te laat bent geweest, anders krijg je een waarschuwing.

5000 euro is misschien opgelegd vanwege het afschrikeffect, maar het is exorbitant hoog. Wat je moet doen in zo'n geval is direct bezwaar maken en alsnog aangifte doen en dat ook in het bezwaar zetten.

Edit: de 5000 euro blijkt de omzetbelasting te zijn, het is niet een boete.

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 25-08-2014 09:12 ]

• cacofant
Vandaag toch maar gebeld, alles komt goed, volgende week krijg ik de beschikking en daarna mijn geld terug. Nu kan de brief met verzoek tot ontheffing de deur uit :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Zijn de kosten voor logging/visualtie van de PV installatie ook aftrekbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:46
Pff, gistermorgen brief in de bus van de boekhouder dat hij vergeten was om de OB op te geven (en dus de btw terug te vragen). Hij had mij wel aangegeven als ondernemer, dus snel handtekeningen gezet en op de post gedaan, ligt er 's middags een brief van de belastingdienst dat ik te laat ben met OB opgeven...
Moet dus in eerste instantie 5000 euro OB betalen en krijg ook nog 61 euro boete...

Moet ik hier nog achteraan gaan? Of word het vanzelf rechtgezet als ze mijn aangifte ontvangen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AcIDeR schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 16:21:
Zijn de kosten voor logging/visualtie van de PV installatie ook aftrekbaar?
Ik zou helemaal niets vragen, liever een jaar meer tvt dan bovenstaande horrorverhalen, dan steken ze die btw maar ergens waar de zon niet schijnt. :/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nou hier geen horror verhalen maar in 1x goed gegaan. En ja, die kosten heb ik ook afgetrokken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@AcIDeR
Kosten voor logging (bedrijfsvoering): ja. Kosten voor fun/hobby: nee

@sanderhgv
Ja, je moet bezwaar maken. Niet afwachten. De BTW wordt waarschijnlijk gecorrigeerd, maar de boete blijft als je geen bezwaar maakt. Schrijf gewoon de waarheid waaruit blijkt dat je de ontvangst van de brief over de boete aangifte hebt gedaan, maar dat de boekhouder onvoorzien een fout heeft gemaakt. Vermeld ook dat het een vergissing betreft en dat het de eerste keer is. Met wat geluk wordt de boete kwijtgescholden.

Je reactie maakt ook duidelijk dat zoals het hier en daar in de pers en op blogs staat niet klopt. De boete is dus geen 5000 euro, maar "slechts" 61 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:02
Rol-Co schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 16:47:
[...]

Ik zou helemaal niets vragen, liever een jaar meer tvt dan bovenstaande horrorverhalen, dan steken ze die btw maar ergens waar de zon niet schijnt. :/
Dat ligt dus echt aan de mensen zelf. Als je geen aangifte doet, dan krijg je een boete. 't Mooie is ook nog dat je gewoon bericht krijgt als het tijd is om aangifte te doen. Als je het dan vervolgens nog steeds geen aangifte doet, dan doe je het toch echt zelf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
De een is de aanslag en de ander is de boete. Het klopt gewoon en heeft niets met afschrik effect te maken.
Als mensen niet doen wat er gedaan moet worden dan krijg je situaties waarin men dan gaat lopen schoppen en zielig lopen doen. Precies wat GioStyle schrijft.

De fout van de boekhouder is ook de ondernemer fout. Hij, de ondernemer, moet zelf controleren. Wel balen want je verwacht wel dat de boekhouder zijn werk doet, maar blindelings vertrouwen is misplaatste vertrouwen. Ik zie dat veel "boekhouders" vaak maar net iets meer doen dan de basis, om te laten zien dat ze de boekhouder zijn, maar dan toch nog te weinig.
Ik zie hier ook veel mensen die hun kop in de grond steken en dan denken het komt wel goed, maar dan als de blauwe envelop in de bus valt dan is het hommeles.

Variabele kosten kan je geen BTW van terug vragen. Dus een log systeem incl applicatie, daarvan de BTW wel, de log kosten en de BTW ervan dus niet. De BTW van de elektra, pennen, etc die je log systeem kost/gebruikt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Ik snap overigens niet waarom die boete 5000 euro is. Bij mijn weten krijgen andere ondernemers (freelancers bijv) bij een te late BTW aangifte een boete van 50 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door morpheus op 24-08-2014 23:50 ]

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Lord Anubis

Je kunt in principe van elke aanschaf ten behoeve van het bedrijf BTW terugvragen. Het maakt niet uit of het investering is of een kostenpost. Terugvragen kan natuurlijk alleen als de aangifteontheffing nog niet van kracht is.

Als je privégebruik hebt, moet je wel een deel van de BTW niet aftrekken. Er zijn veel regels om rekening mee te houden. Die staan op de site van de Belastingdienst.

@morpheus
Die 5000 euro is geen boete, dat is een foute aanduiding in nieuwsberichten. Als de Belastingdienst geen gegevens heeft over de hoogte van de af te dragen omzetbelasting, dan schatten ze zelf iets in. Hier is dat dus 5000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:46
sanderhgv schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 16:37:
Pff, gistermorgen brief in de bus van de boekhouder dat hij vergeten was om de OB op te geven (en dus de btw terug te vragen). Hij had mij wel aangegeven als ondernemer, dus snel handtekeningen gezet en op de post gedaan, ligt er 's middags een brief van de belastingdienst dat ik te laat ben met OB opgeven...
Moet dus in eerste instantie 5000 euro OB betalen en krijg ook nog 61 euro boete...

Moet ik hier nog achteraan gaan? Of word het vanzelf rechtgezet als ze mijn aangifte ontvangen hebben?
Om er even op terug te komen,
heb net digitaal bezwaar gemaakt, achteraf had ik zelf de aangifte ook wel kunnen doen volgens mij, zag dat het formulier al voor mij klaarstond, blijkbaar was ik de vorige keer te vroeg. Maar even zien of ze mij de boete kwijtschelden.

En betreft de hoogte van de boete, heb net de naheffing wat beter bekeken.
De boete is 3% van 5000 voor het niet betalen en 61 wegens niet doen van aangifte...
Dat is samen alsnog €211
En dat is weer de helft van de btw die terug kon krijgen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
mrmrmr schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 09:09:
@Lord Anubis

Je kunt in principe van elke aanschaf ten behoeve van het bedrijf BTW terugvragen. Het maakt niet uit of het investering is of een kostenpost. Terugvragen kan natuurlijk alleen als de aangifteontheffing nog niet van kracht is.

Als je privégebruik hebt, moet je wel een deel van de BTW niet aftrekken. Er zijn veel regels om rekening mee te houden. Die staan op de site van de Belastingdienst.
Wat je schrijft, de basis is diverse pagina's geleden aangehaald. Ik heb het al een paar keer herhaald en eerder uitgelegd, nu ga je mij deels herhalen. We hebben het over PV op de eigen woning met wel of niet een eigen bedrijf erbij met jou als rechtspersoon.

Pv panelen aan huis zijn Altijd prive en je hoef niets te verrekenen. Er is dus geen prive / zakelijk deel. Alles is prive. Het enige wat je betaald is de forfait, en dat is enkele het bedrag dat de BelDienst vind dat het waard is als investering om er mee te verdienen, net zoals een huis forfait. En is absoluut geen verrekening met de BTW, zoals sommigen denken. In princiepe, zou een andere belasting afdeling dit moeten regelen. Hier, met je prive zakelijk opmerking, verbind je onjuist de twee verschillende zaken weer met elkaar. Staat los van prive of zakelijk. De belastingdienst accepteerd niet de koppeling. Behalve onder sommige omstandigheden, en je panelen geintegreerd zijn in het dak.
Heb je een bedrijf in huis dan zijn de aankopen voor PV toch niet op dat bedrijf. Dus hier ook is er geen zakelijk of prive deel. De belastingdienst accepteerd dat niet.
Heb je ergens anders een gebouw met een bedrijf erin en je koopt een aantal panelen dan wordt het een ander verhaal. Dan kan je misschien gaan afschrijven.

Of ben je niet eigenaar, zoals in een BV dan is je laatste alinea wel correct. Misschien bedoel je dat?
Dan zou ik hier in dit forum geen adviesen opzoeken omdat dan een accountant of sommige boekhouders met kennis jou situatie beter kunnen bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Vandaag stond de terug te ontvangen BTW eindelijk op de rekening.. duurt toch nog wel zo'n 7 weken dus

Tesla Model 3 RWD (2023)

• mrmrmr
  • Niet online
@Lord Anubis

Je schreef dat je de BTW van kosten niet kon terugvragen. Dat is volgens mij niet juist, dat kan je wel, zoals elke ondernemer voor de BTW. Het moet wel om kosten gaan voor je pv bedrijf.

Je bent als pv eigenaar ondernemer voor de BTW met je pv bedrijf.

Als je ontheffing hebt aangevraagd voor BTW aangifte, dan kun je geen BTW meer terugvragen.

Mijn opmerking over privégebruik geldt bijvoorbeeld als je een apparaat koopt voor monitoring en als je dat apparaat ook voor een aanmerkelijk deel voor een privédoel gebruikt, bijvoorbeeld als een web servertje voor jezelf. Daarover bestaan veel regels, daarom verwijs ik naar de site van de Belastingdienst. Belastingadviseurs zouden daar ook iets over kunnen zeggen. Meestal luistert het niet zo nauw bij kleine bedragen, dus ik zou me er verder niet druk over maken.

Er zijn ook nog regels over kosten van werkplekken thuis. Die zijn ook van toepassing. Ze zijn typisch zeer ongunstig voor de thuiswerker. In het kort komt het erop neer dat je de kosten van een werkplek niet bij je bedrijf in rekening mag brengen, tenzij etc. Details zijn te lezen op de site van de Belastingdienst.

Misschien dat je op deze regels doelde met de uitspraak over kosten en BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Ik heb sinds 24 juli zonnepanelen op mijn dak en mij geregistreerd als BTW ondernemer. Alleen ik heb nu geen startaangifte ontvangen maar ik moet gewoon voor eind oktober mijn eerste aangifte doen. Dat betekent dat ik iets langer op mijn BTW teruggave moet wachten. Is dit normaal en krijg ik dan nog gewoon alles terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
Dat is normaal. Er bestaat geen startaangifte, enkel per het einde van het kwartaal.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe minder de belasting van mij weet hoe beter.
Ik heb hier al eens zo een vervelend inspecteurtje over de vloer gehad,die ik na een paar uur praten verzocht heb de woning te verlaten en verder verwezen naar de accountant.
Al dat geneuzel over een beetje btw,terwijl de prijzen van panelen in de laatste jaren al meer als 2x de btw kosten naar beneden zijn gegaan.
Maar goed,ieder zijn ding,en als je graag de Belastingdienst wil spreken.

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
Even een vraagje over de startdatum bij het invullen van het aanvraagformulier BTW nummer. Mag deze datum nu wel later zijn dan de aanschaf. Na het lezen van het topic mij nog niet helemaal duidelijk.

Bijv.

Aankoop op 15 september 2014
Installatie op 30 september 2014
In bedrijf op 1 oktober

Technisch begint de levering pas op 01-10-2014 maar aankoop is op 15-09-2014. Mag ik 1 oktober invullen als startdatum van de onderneming ?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• mrmrmr
  • Niet online
In principe gebruik je de datum van aanschaf, want dat is het moment dat je bedrijf start. Een bedrijf maakt kosten voordat er opbrengsten zijn.

Als je aanloopkosten hebt gemaakt mag je die ook opgeven. Dat kan bijvoorbeeld bij een BV in oprichting.

In jouw geval zou je dus 15 september als startdatum opgeven, maar ik denk niet dat er iemand bij de Belastingdienst er iets over gaat zeggen als je het niet doet, en na 5 jaar weet je het zeker.

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 15:00
Iemand ervaring met het uitbreiden van een set in combinatie met het belastingvoordeel ?
Wij hebben sinds kort een ''kleine'' set van 1000 wp en willen mogelijk volgend jaar of het jaar daarop uitbreiden . Echter als ik nu de btw terugvraag en vrijstelling van btw aangifte aanvraag dan kan ik zeker bij de aanschaf van een grotere set niets meer aanvragen ? Ofwel zou het wellicht handiger zijn om op de ''kleine set '' geen teruggave te vragen maar dit bij de grote set te doen als het maar 1 malig is .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• mrmrmr
  • Niet online
@marcel_piet

Het is in principe (theoretisch) niet eenmalig. Je kunt in theorie je energiebedrijfje starten, BTW terugvragen voor de kleine set, elk kwartaal aangifte doen (forfaits afdragen), het jaar erop de grote set aanschaffen en ontheffing voor aangifte voor het volgende kwartaal/jaar aanvragen. Zodoende kun je wel de BTW terugvragen, maar die forfaits moet je wel betalen.

Het hangt er dus vanaf hoeveel kwartalen er tussen de aanschaf zit of er voordeel te behalen is. Het lijkt fiscaal voordeliger alles in 1 keer aan te schaffen.

In principe mag je zelf maar 1 keer per 5 jaar ontheffing van aangifte van BTW opnieuw aanvragen. Er is een truuk denkbaar om het vervallen van de ontheffing te forceren, bijvoorbeeld door BTW op een factuur te vermelden. Of en hoe dat gaat werken, weet ik niet. Ik zou het zelf niet doen. Je valt dan in ieder geval ook uit de kleine ondernemersregeling.

De Belastingdienst kan ook uit zichzelf de ontheffing opheffen, in dat geval mag je het voor het volgende jaar weer aanvragen.

Je kunt ook voor weinig rente (ca. 4,4%) geld lenen.

nieuws: Overheid start met goedkope leningen voor zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Wanneer meld je je nu aan bij de belastingdienst als startende ondernemer?
Zodra je akkoord gaat met de offerte, je de eerste rekening hebt betaald of .. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
hjs schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:20:
Wanneer meld je je nu aan bij de belastingdienst als startende ondernemer?
Zodra je akkoord gaat met de offerte, je de eerste rekening hebt betaald of .. ?
Theoretisch wanneer je wilt. In de praktijk zou ik net na de installatiedatum doen. Vanaf dan lever je feitelijk belaste prestaties en weet je zeker dat je de kosten hebt gemaakt. Wanneer het betaalmoment is doet dan niet terzake, je bent de financiële verplichting al aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Wachten met aanmelden tot 1 oktober scheelt je een kwartaalaangifte :) En vergeet niet om meteen vrijstelling van het doen van aangifte per 1/1/2015 aan te vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door noo op 29-09-2014 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:57
eind vorige week heb ik me aangemeld als ondernemer (4000Wp op het dak gelegd) maar kan op een paar vragen geen antwoord geven.

-Moet ik straks nog aangifte doen over het 3e kwartaal waarin ik de btw terug vraag, het 4e kwartaal btw aangifte doen o.b.v. het forfait en dan voor het eind van het jaar vrijstelling vragen voor 2015 en verder?

-Moet de btw teruggave gespecificeerd worden of hoeft dat pas als er een inspecteur op de deurmat staat? En moet je dan ook aantonen dat de aangeschafte spullen alleen zakelijk worden gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
MarcoL1978 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 12:42:
eind vorige week heb ik me aangemeld als ondernemer (4000Wp op het dak gelegd) maar kan op een paar vragen geen antwoord geven.

-Moet ik straks nog aangifte doen over het 3e kwartaal waarin ik de btw terug vraag, het 4e kwartaal btw aangifte doen o.b.v. het forfait en dan voor het eind van het jaar vrijstelling vragen voor 2015 en verder?
Je kunt nu al vrijstelling aanvragen per 1-1-2015. Je moet dan inderdaad nog wel de Q3 en Q4 aangiftes doen.
-Moet de btw teruggave gespecificeerd worden of hoeft dat pas als er een inspecteur op de deurmat staat? En moet je dan ook aantonen dat de aangeschafte spullen alleen zakelijk worden gebruikt?
Je hoeft niets te specificeren. En als je een normale installatie hebt, dan zal je niets hoeven aan te tonen conform de FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Ik ben het even kwijt. Moet ik de aanvraag voor ontheffing btw aangifte sturen naar het belastingdienstkantoor Apeldoorn of waar ik qua gemeente onder val (in mijn geval Utrecht)?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sander
Pff, gistermorgen brief in de bus van de boekhouder dat hij vergeten was om de OB op te geven
dan is dit toch gewoon een fout van je boekhouder en mag hij zich over eventuele boetes ontfermen
je hebt een boekhouder om ervoor te zorgen dat t goed gedaan word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
sjimmie schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 10:55:
Ik ben het even kwijt. Moet ik de aanvraag voor ontheffing btw aangifte sturen naar het belastingdienstkantoor Apeldoorn of waar ik qua gemeente onder val (in mijn geval Utrecht)?
Je lokale belastingkantoor. Daar zit "jouw" inspecteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
mrmrmr schreef op donderdag 25 september 2014 @ 13:27:
@marcel_piet

Het is in principe (theoretisch) niet eenmalig. Je kunt in theorie je energiebedrijfje starten, BTW terugvragen voor de kleine set, elk kwartaal aangifte doen (forfaits afdragen), het jaar erop de grote set aanschaffen en ontheffing voor aangifte voor het volgende kwartaal/jaar aanvragen. Zodoende kun je wel de BTW terugvragen, maar die forfaits moet je wel betalen.

Het hangt er dus vanaf hoeveel kwartalen er tussen de aanschaf zit of er voordeel te behalen is. Het lijkt fiscaal voordeliger alles in 1 keer aan te schaffen.

In principe mag je zelf maar 1 keer per 5 jaar ontheffing van aangifte van BTW opnieuw aanvragen. Er is een truuk denkbaar om het vervallen van de ontheffing te forceren, bijvoorbeeld door BTW op een factuur te vermelden. Of en hoe dat gaat werken, weet ik niet. Ik zou het zelf niet doen. Je valt dan in ieder geval ook uit de kleine ondernemersregeling.

De Belastingdienst kan ook uit zichzelf de ontheffing opheffen, in dat geval mag je het voor het volgende jaar weer aanvragen.

Je kunt ook voor weinig rente (ca. 4,4%) geld lenen.

nieuws: Overheid start met goedkope leningen voor zonnepanelen
Dat geld lenen is het probleem niet . Als ik het koop betaal ik het van de spaartegoeden . Echter heb pas volgens jaar zin om de uitgave te doen en het zwikkie te monteren .
Een andere vraag dan . als ik nu nog geen bedrijf start ... Ofwel zit er een minimum tijd aanvast na montage panelen dat je je moet registreren voor teruggave ? Ik zie dat mensen die al eerder panelen hebben geinstalleerd ook geld terug kunnen krijgen . Als ik me nu niet aanmeld en volgend jaar beide ''bonnetjes '' bij oprichting verreken >?

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aanscahf jaar is boekjaar
je kan dus niet in 2015 een registratie doen terwijl in 2014 ergens je spullen al aangeschaft heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
Daar had ik even niet aan gedacht . Dan denk ik dat ik het voordeel van de ''kleine'' set laat schieten . De grote set die volgend jaar zou moeten komen zou meer voordeel opleveren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
marcel_piet schreef op donderdag 25 september 2014 @ 12:45:
Iemand ervaring met het uitbreiden van een set in combinatie met het belastingvoordeel ?
Wij hebben sinds kort een ''kleine'' set van 1000 wp en willen mogelijk volgend jaar of het jaar daarop uitbreiden . Echter als ik nu de btw terugvraag en vrijstelling van btw aangifte aanvraag dan kan ik zeker bij de aanschaf van een grotere set niets meer aanvragen ? Ofwel zou het wellicht handiger zijn om op de ''kleine set '' geen teruggave te vragen maar dit bij de grote set te doen als het maar 1 malig is .
Gewoon btw terugvragen op de kleine set, rest van de kwartalen een 0 aangifte doen en nadat de grote set gelegd is en je de BTW teruggevraagd hebt vrijstelling aanvragen, of een verzoek indienen om jaarlijks BTW aangifte te mogen doen. De laatste optie geeft je de ruimte om later nogmaals BTW terug te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Gisteravond de btw aangifte gedaan, toch weer ruim 1000 euro terug! Kinderlijk eenvoudig eigenlijk, je hoeft maar 3 bedragen in te vullen. Ik snap dan ook niet waarom mensen dat voor een bepaald bedrag over laten aan anderen. Enige boom op de weg was dat mijn rekeningnummer nog niet bekend was bij de belastingdienst, en daar moet per post een apart formulier voor opgestuurd worden. :z

Ook gelijk een briefje getypt met verzoek om ontheffing van btw aangifte voor volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Er worden een aantal dingen doorelkaar gehaald.
Forfait, aangifte, vrijstelling/ontheffing etc moet je allemaal los van elkaar zien.

De standaard bedragen (forfait) welke de belastingdienst heeft bedacht zijn bedragen per jaar, niet per kwartaal. Deze bedragen zijn dermate laag dat ze te allen tijden onder de kleine ondernemersregeling vallen. De kleine ondernemersregeling houdt in dat er wel een boekhouding gevoerd dient te worden, echter dat het af te dragen bedrag aan BTW lager is dan €1.883.
Als je vervolgens onder de kleine ondernemersregeling valt kan je vrijstelling aangifte omzetbelasting (BTW) aanvragen. Dit houdt in dat er geen BTW meer verrekend mag worden en dat er volstaan kan worden met een simpele boekhouding.
Standaard moet een ondernemer (dus ook zonnestroom ondernemer) per kwartaal aangifte omzet belasting doen. Heb je de vrijstelling dan hoeft dat dus niet meer, maar kan er ook geen BTW meer verrekend worden. Als alternatief kan je bij de belastingdienst een verzoek indienen om 1x per jaar aangifte omzetbelasting te doen. Bij de laatste optie behoudt je de mogelijkheid om de BTW welke je betaald over uitbreiding of onderhoud ook terug te vorderen.

Pagina: 1 ... 7 ... 41 Laatste