Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Een paar weken geleden hebben we, tegelijk met het voor de tweede keer inzenden van ons rekeningnummer, een klaagbrief gestuurd over het knoeiwerk van de belastingdienst in deze. Vandaag belden ze ons naar aanleiding daarvan!

Naast een uitvlucht over hoe ondergeschikt de afhandeling van zonnestroom-BTW is in het grote plaatje van de taken van de belastingdienst, kregen we ook een verklaring voor al die 'wij hebben uw rekeningnummer niet' brieven. Wat blijkt: Vanuit de politiek is de opdracht gekomen om alle reeds bij de belastingdienst bekende bankrekeningnummers voor álle belastingen opnieuw te controleren, o.a. vanwege de Bulgarenfraude. En het is ze niet gelukt om de standaardtekst van die brief voor deze operatie aan te passen. 8)7

Meneer gaf nog een tip, voor ons te laat maar misschien heeft iemand er nog wat aan: Kruis op het formulier "Opgaaf rekeningnummer" echt alléén de BTW aan, en schrijf er met grote letters ZONNEPANELEN bij. Dan 'valt hij van de band', moet er een mens naar kijken en komt het sneller op de juiste stapel. ;w

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:50
Art, bedankt voor deze interessante tips (hehe).
Misschien handig inderdaad voor degenen die nog aangifte voor teruggave gaan doen.

Ik zou dat misschien nog kunnen doen maar ken de termijn niet waarbinnen het moet (aankoop ca sep vorig jaar, begin okt in bedrijf). Kwestie van een druk gezinsleven e.a. ;)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

Niet geschoten is altijd mis.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
WoudseHoeve schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 11:57:
Verplicht ????? dat staat nergens hoor !! (ook al willen ze het wel zo laten lijken)
Hmm...: http://www.liander.nl/lia...eren_melden_verplicht.htm
Don't shoot the messenger
sjimmie schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 11:25:
Wie weet hoelang het in de praktijk duurt tussen ontvangen beschikking en geld op de rekening? (los van de theoretische 2 weken)
Vandaag geld op de rekening, dus om mijzelf aan te vullen: het duurde 1,5 weken.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Jammer dat ze er niet bij vermelden welk artikel ......

"De wettelijke verplichting volgt uit een artikel uit de Netcode Elektriciteit. De Netcode is gebaseerd op de E-wet en bevat regels die gelden tussen afnemer en netbeheerder aangaande het transport van elektriciteit."

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
Registratieplicht bij de netbeheerder : zie netcode artikel : Artikel 2.1.5.1 en Artikel 2.4.1.4 .
Hierin staat aangegeven dat kleinere installaties (tm 3*16 Amp) uiterlijk gemeld moeten worden binnen 1 maand na in bedrijfname. Grotere installaties moeten voor in bedrijfname worden aangemeld bij de netbeheerder.
Aanmelden via www.energieleveren.nl geldt bij kleinverbruikers ook als een aanmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 18:55
Aangemeld via die website, Keurig binnen 3 dagen een brief in huis.

Punt 4.

'Het is zowel voor u als voor ons van belang, dat de hoeveelheid geleverde elektriciteit en de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit juist wordt geregistreerd. Om hiervoor te kunnen zorgen dient u in het bezit te zijn van geschikte digitale hoofdmeter met vier telwerken.'

'Uw huidige hoofdmeter is van een ander type en dus mogelijk niet geschikt.
U kunt uw huidige hoofdmeter gratis laten vervangen voor een geschikte hoofdmeter.
Neem hiervoor contact op met de afdeling Duurzaam produceren (zie contactgegevens)

Lees ik dit nu goed, u dient in bezit te zijn van, maar verplicht staat er niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
Ik lees mogelijk niet geschikt.
Als jij ziet dat hij netjes terugloopt of op een apart telwerk de teruglevering registreert zou ik het zo lekker laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb al 2 van die brieven, beide in het grijze circuit gegooid.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ergo.. advies is dus toch om te melden?? Bij mij doet greenchoice ook wat moeilijk en wil dat ik registreer.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 08:49
Chris96 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 20:39:

Punt 4.

'Het is zowel voor u als voor ons van belang, dat de hoeveelheid geleverde elektriciteit en de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit juist wordt geregistreerd. Om hiervoor te kunnen zorgen dient u in het bezit te zijn van geschikte digitale hoofdmeter met vier telwerken.'

U kunt uw huidige hoofdmeter gratis laten vervangen voor een geschikte hoofdmeter.
Neem hiervoor contact op met de afdeling Duurzaam produceren (zie contactgegevens)

Lees ik dit nu goed, u dient in bezit te zijn van, maar verplicht staat er niet?
Je bent pas in 2020 verplicht om een "slimme meter"" te hebben. bron (http://webwereld.nl/bevei...lijke-uitrol-slimme-meter)

waarschijnlijk dat salderen dan ook aangepast of afgeschaft wordt.

Wat wel kan is dat je meter niet geschikt is voor terug leveren en dan kan je energie leverancier moeilijk doen, dan met salderen en krijg je dus een schatting. je kan je meter code opzoeken om te kijken dat je meter wel of niet geschikt is. Maar waarschijnlijk zullen ze niet eens de moeite nemen en sturen ze van die brieven.

Moet zeggen dat mijn verbruik met 10% (300Kwh)gedaald is na plaatsing van een slimme meter.
ik had een digitale meter. vandaar dat ik de meter moet vervangen.

het verbruik zou eigenlijk toegenomen zijn (meer apparatuur en droger gebruik)
of/en mijn omvormer levert 10% meer dan deze registreer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Cyberpope schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 22:52:
Ergo.. advies is dus toch om te melden?? Bij mij doet greenchoice ook wat moeilijk en wil dat ik registreer.
Ik zie daar (nog) geen probleem in, verder geen meterwissel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Alleen mij meter is officieel afgekeurd...
maar ze maken tot nu toe geen haast om hem te vervangen. Maar als ze moeilijk doen moet ik wel.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Chris96 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 20:39:

Punt 4.

Je moet gewoon checken of de jouwe teruglevert. De mijne deed dat niet, dus moest ik een nieuwe hebben.

Overigens heb ik nu dan wel een slimme meter, maar ik kan er verder helemaal niks mee. Ik kan nergens online mijn verbruik inzien of vergelijken. Wat heb je er dan aan vraag ik me af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:11
Ha, ik heb even de stickers besteld dat ze geen slimme meter moeten plaatsen! Kan ik uitdelen aan collega-zonnepaneel bezitters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 13:46
Je bent pas in 2020 verplicht om een "slimme meter"" te hebben. bron (http://webwereld.nl/bevei...lijke-uitrol-slimme-meter)
In je eigen link staat dat weigeren mag. Het staat zelfs in de wet dat je mag weigeren. Waarom blijft iedereen (ook Webwereld) er maar op wijzen dat je aan de slimme meter moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:11
internet4me schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:04:
[...]

In je eigen link staat dat weigeren mag. Het staat zelfs in de wet dat je mag weigeren. Waarom blijft iedereen (ook Webwereld) er maar op wijzen dat je aan de slimme meter moet.
Omdat je anders twee heren van de netbeheerder op de stoep hebt staan die je zonder pardon opzijschuiven om een nieuwe meter te installeren. Tenzij je vooraf goed bent ingelicht en de heren vriendelijk kunt afwimpelen/vriendelijk kunt verzoeken de meter ergens te plaatsen waar de zon niet schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 13:46
De netbeheerders pushen inderdaad (te) erg. Daar ben ik mee eens.

Ze (netbeheerder/politiek/media) vertellen het gospel van de verplichte meter maar al te graag.

Alleen daarom al...zou men eens wakker moeten worden.
Het begint trouwens bij ons. Wij (de consument/burger) moeten wel de juiste informatie vertellen.

Edit: We gaan nu wel erg off-topic.

[ Voor 24% gewijzigd door internet4me op 21-05-2014 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
art schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 22:10:
Een paar weken geleden hebben we, tegelijk met het voor de tweede keer inzenden van ons rekeningnummer, een klaagbrief gestuurd over het knoeiwerk van de belastingdienst in deze. Vandaag belden ze ons naar aanleiding daarvan!

Naast een uitvlucht over hoe ondergeschikt de afhandeling van zonnestroom-BTW is in het grote plaatje van de taken van de belastingdienst, kregen we ook een verklaring voor al die 'wij hebben uw rekeningnummer niet' brieven. Wat blijkt: Vanuit de politiek is de opdracht gekomen om alle reeds bij de belastingdienst bekende bankrekeningnummers voor álle belastingen opnieuw te controleren, o.a. vanwege de Bulgarenfraude. En het is ze niet gelukt om de standaardtekst van die brief voor deze operatie aan te passen. 8)7

Meneer gaf nog een tip, voor ons te laat maar misschien heeft iemand er nog wat aan: Kruis op het formulier "Opgaaf rekeningnummer" echt alléén de BTW aan, en schrijf er met grote letters ZONNEPANELEN bij. Dan 'valt hij van de band', moet er een mens naar kijken en komt het sneller op de juiste stapel. ;w
Argh; ben 7 maanden bezig geweest ons rekening nummer te wijzigen bij de belastingdienst - wat een gepruts. Nu btw aangifte maar op naam van mijn vrouw, kijken of dat beter gaat.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 23:23
Als je je btw rekening opgave formulier nu download staat het duidelijker op.
Op het oude formulier moet je NIET de keuze maken voor "alle belastingen", maar de keuze eronder en dan de btw nummer opgeven met de juiste B0x extensie erbij.

De eerste keuze, omvat alle belastingen behalve de BTW.
En dat is onduidelijk.

Terzijde.
Ga je bellen en HEB je een BTW B02 of hoger, dat altijd melden, en vragen of je gelijk doorverbonden mag worden met afd. rekeningen. Schijnbaar zien ze niet 1,2,3 of je meerdere btw nummers heb.
Meestal is het dan van "ooooh".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
Blik1984 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:31:
[...]

Je moet gewoon checken of de jouwe teruglevert. De mijne deed dat niet, dus moest ik een nieuwe hebben.

Overigens heb ik nu dan wel een slimme meter, maar ik kan er verder helemaal niks mee. Ik kan nergens online mijn verbruik inzien of vergelijken. Wat heb je er dan aan vraag ik me af
@Blik1984 : indien je zelf je slimme meter uit wilt kunnen lezen , kijk dan eens op 1 van deze sites :
www.energieverbruiksmanagers.nl of bv. www.slimmemeterportal.nl . Dit zijn 2 voorbeelden; er zijn er meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een stomme vraag tussendoor, ik sta ingeschreven bij de KVK op hetzelfde adres als mijn privé adres. Kan ik dan privé teruggave vragen of raken ze daarvan in de war? :P
Of is het beter het zakelijk te doen om misverstanden te voorkomen en welk formulier heb ik daarvoor nodig? Ik heb nog geen aangifteformulieren op 'mijn belastingdienst'.

Ik heb al geprobeerd te bellen met ze maar dan wordt de verbinding verbroken omdat alle medewerkers bezet zijn. :/

Dit systeem draait al een dikke maand dus het wordt tijd dat er wat centjes terugkomen voor de tweede. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

Je hebt een KvK-inschrijving, en dus een onderneming. Is dat een eenmanszaak? Ben je voor die onderneming BTW-plichtig? Dan kun je het beter stil houden dat je zonnepanelen hebt. Je hebt nu de aftrek, maar de komende dertig jaar de bijtelling.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssjaak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 09:57
euh ook een stomme vraag misschien.

heb denk alle post gelezen maar ik lees er of overheen of ik snap der geen ree........... van.
ik ga nu voor mijn 6 paneeltjes btw terug vragen, btw nummer is binnen nu afwachten tot ik aangifte moet doen. toch?
oke, volgend jaar wil ik weer een paar panelen, kan/zal/moet ik die ontheffing van btw aangifte(1345euro) dan wel doen?
of moet ik volgend jaar dan weer het gehele traject doorlopen.
of moet ik gewoon 3x aangifte 0 doen en dan kan ik volgend jaar weer een bedrag aftrekken?

zucht dit is ingewikkelder als het instaleren en uitzoeken van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan als ik het goed begrepen nu gelijk de ontheffingsaanvraag insturen om geen aangifte meer te doen
dan kan je m voor dit jaar nog meenemen dat je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je hebt geen kvk inschrijving nodig. Als je er een hebt moet je die niet gebruiken. Je begint een nieuw bedrijf ("mijn energiebedrijf") en uitsluitend daarvoor vraag je ontheffing aan. Er is altijd sprake van een "onderneming voor de BTW", dus het is niet privé (al is de fiscale vermenging van privé en bedrijf bij een eenmanszaak sterk).

Daarom moet je wel zeker weten dat die ontheffing geen invloed heeft op een bedrijf dat je al hebt.

Edit:
Over de beperking van 1 eenmanszaak per persoon: dit gaat over onderneming voor de BTW, niet over volwaardige ondernemingen. De beperking voor het inschrijven van slechts 1 eenmanszaak bij de KvK is niet van toepassing, want die inschrijving heb je niet nodig.
Je kunt in principe wel meerdere BTW nummers verkrijgen. Dus zou ik gewoon een nieuw bedrijf opgeven bij de Belastingdienst, maar je moet wel tevoren weten of je in aanmerking komt voor vrijstelling van het doen van BTW aangifte.

Mensen met een bestaande vof of BV kunnen zonder meer een eenmanszaak starten.

[ Voor 40% gewijzigd door mrmrmr op 03-06-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoaHong
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:12
De fiscus is weer lekker bezig:

Bron: Link

COEVORDEN - Duizenden kopers van zonnepanelen hebben een forse naheffingsaanslag btw ontvangen. Ze moeten binnen een paar weken meer dan 5000 euro overmaken aan de Belastingdienst.

Het Europese Hof van Justitie bepaalde 20 juni vorig jaar dat kopers van zonnepanelen de voor aanschaf en installatie betaalde btw terug kunnen vragen. Een voordeeltje dat kan oplopen tot meer dan 1000 euro. Ze moeten zich dan wel als ondernemer aanmelden bij de Belastingdienst.

Voor het eventueel leveren van stroom aan het net dragen de ‘zonneboeren' btw af, alle betaalde btw krijgen ze terug. De fiscus kan een zogenoemde ontheffing van administratieve verplichtingen verlenen. Dat moet voorkomen dat bezitters van kleine aantallen zonnepanelen elk kwartaal opnieuw een btw-aangifte moeten indienen.

Tot dusver hebben zich in totaal 36.000 kopers van zonnepanelen als ondernemer gemeld bij de Belastingdienst. Zo'n 3000 van hen hebben een naheffing btw ontvangen over het eerste kwartaal. Het gaat steeds om 5000 euro btw, plus 161 euro voor het te laat betalen en niet tijdig doen van aangifte.

Volgens de Belastingdienst hebben rond de 14.000 van de 36.000 'zonneboeren' een ontheffing van administratieve verplichtingen, de rest moet aangifte doen. De 3000 die de naheffing hebben gekregen, zijn volgens een zegsman simpelweg in gebreke gebleven. ,,Wie het niet met de naheffing eens is, moet maar bezwaar maken.''

Lang niet iedereen kan zomaar 5.161 euro missen. Bovendien is volgens Maaike Zwiers van Zwiers aangifte- en belastingadvies in Coevorden de fiscus op vermoedelijk grote schaal zelf in de fout gegaan. ,,Zeker tien van mijn klanten hebben eerder hun btw terugontvangen én een ontheffing van administratieve verplichtingen gekregen. Toch zitten ook zij nu met zo'n naheffing. Erg vervelend.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 19:57
Verhaal is mij onduidelijk. Waarmee zijn ze dan in gebreke gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
De belastingsdienst "strikes back".

Het was te verwachten dat de belastingdienst niet zonder slag of stook de btw teruggave slikt. Nu passen ze deze maatregel toe om de toekomstige kopers af te schrikken. Ik ben benieuwd hoeveel mensen de beslissing om panelen te nemen nu gaan uitstellen, dit schrikt echt mensen af. Deze regering is niet van het duurzame, alleen inkomsten tellen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
roderickvd schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 10:49:
Verhaal is mij onduidelijk. Waarmee zijn ze dan in gebreke gebleven?
Met het tijdig doen van de aangifte en/of betalen:
HoaHong schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 10:29:
...voor het te laat betalen en niet tijdig doen van aangifte.
drielp schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 11:24:
De belastingsdienst "strikes back".

Het was te verwachten dat de belastingdienst niet zonder slag of stook de btw teruggave slikt. Nu passen ze deze maatregel toe om de toekomstige kopers af te schrikken. Ik ben benieuwd hoeveel mensen de beslissing om panelen te nemen nu gaan uitstellen, dit schrikt echt mensen af. Deze regering is niet van het duurzame, alleen inkomsten tellen.
Hoezo? Als je de regels volgt die iedere btw-plichtige moet volgens dan ben je niet in gebreke en is er geen "strike back" ofzo. En als het, zoals het artikel suggereert, een fout is, dan zie ik dat ook niet als een "strike back" maar als een domme fout.

Overigens VERMOED ik dat veel mensen ook nog in hun aangifte zijn vergeten om het forfaitaire btw-bedrag voor de geleverde energie te betalen. Dus als de BD daarop gaat controleren zal nog een groot deel nat gaan...

[ Voor 8% gewijzigd door sjimmie op 30-05-2014 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 19:57
Dank voor de uitleg. In de laatste paragraaf worden mensen genoemd die een ontheffing hebben van administratieve verplichtingen, maar toch een naheffing hebben gekregen. Ik begrijp dus dat er aan beide kanten fouten worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Een iets genuanceerdere uitleg:
http://www.milieucentraal...foutje-bij-btw-teruggave/
En inderdaad: U riskeert een naheffing als u stap 3 van het stappenplan vergeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stel ik beslis deze maand op panelen te plaatsen en voer dit bij de belasting op als ondernemen opdat ik de btw terug krijg
en tegelijk verstuur ik de ontheffingsaanvraag in omdat het btw lager is dan die 1345 euro op jaarbasis
dan hoef je toch in principe slechts 1 keer een belasting aangifte nog te doen en dat is die voor het eerstvolgende kwartaal daarna gaat die ontheffing lopen of gaat tie pas in per 1 jan 2015 dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
De ontheffing gaat dan per 2015 in.
Tot die tijd doe je eenmalig een grote en daarna een paar keer een kleine BTW aangifte.
Doe je die paar keer na de eerste niet, dan riskeer je een grote boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aha op die manier dus zou ik hem voor dit jaar 2 keer moeten invullen ( 2 kwartalen nog te gaan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:53
Nee nog 3 kwartalen, alleen Q1 is eind april geweest.

Ik lees dit met die boete cq naheffing trouwens echt met een schuddend hoofd. WTF
Wij hebben niets ontvangen en hoop maar dat het zo blijft, uiteraard dan wel een bevestiging gehad over ontheffing... dus dat zal er allicht aan ten grondslag liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mrmrmr schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 12:35:
Je hebt geen kvk inschrijving nodig. Als je er een hebt moet je die niet gebruiken. Je begint een nieuw bedrijf ("mijn energiebedrijf") en uitsluitend daarvoor vraag je ontheffing aan. Er is altijd sprake van een "onderneming voor de BTW", dus het is niet privé (al is de fiscale vermenging van privé en bedrijf bij een eenmanszaak sterk).

Daarom moet je wel zeker weten dat die ontheffing geen invloed heeft op een bedrijf dat je al hebt.
Twee eenmanszaken kan niet op één persoon.
Je hebt al een eenmanszaak en wilt daarnaast nog een onderneming oprichten? Mag dit dan ook weer in de vorm van een eenmanszaak of moet je de structuur anders opzetten?
Het is niet toegestaan om meer dan één eenmanszaak te hebben. Dit komt omdat het privé-vermogen van de eigenaar onlosmakelijk is verbonden met de eenmanszaak. Dit is de uitkomst van een uitspraak van de rechtbank. Deze oordeelde dat ‘het inschrijven van meerdere eenmanszaken per persoon in het handelsregister in strijd is met het doel en de strekking van de Handelsregisterwet.’
http://www.mkbservicedesk...meerdere-eenmanszaken.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Het gaat om de totale omzet belasting per persoon , dus al zijn btw nummers te samen, en niet per één btw nummer.
Is al enkele keren hier besproken, en staat ook duidelijk op belasting.nl.

Snap nog steeds niet dat mensen of het hele topic niet eerst doorlezen of even een belletje plegen naar de belasting dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

De beschikking 30 mei ontvangen, het geld stond vandaag op de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en wanneer heb je deze aangevraagt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

sjimmie schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 11:33:

Overigens VERMOED ik dat veel mensen ook nog in hun aangifte zijn vergeten om het forfaitaire btw-bedrag voor de geleverde energie te betalen. Dus als de BD daarop gaat controleren zal nog een groot deel nat gaan...
Die bezopen forfait tabel kan op twee manieren uitgelegd worden (hetzij Wattpieken, hetzij kilowatturen, beiden tegelijkertijd kan niet, het is of/of, en nog steeds is niet duidelijk welke "of" wordt "bedoeld"). Dus sowieso gaat de "populatie" die de verkeerde getallen invult "nat", als er al op gecontroleerd zou worden.

Milieucentraal maakt er doodleuk "Opwekvermogen in Wattpiek" van

http://www.milieucentraal.nl/btwzonnepanelen

... maar dat staat er toch echt niet hoor, in de FAQ van BD

http://www.rijksoverheid....ren-met-zonnepanelen.html
Opwekvermogen in Wattpiek per jaar
En in tekst eronder het al even bezopen en extreem verwarrende
De zonnepanelen hebben een capaciteit van 2.800 kWh.
Ga daar maar kaas van breien: wattpieken of kilowatturen: "doet u maar gewoon wat, u ziet wel of het overkomt".

Polderbagger is het resultaat...

Gaat weer een lekkere kermis worden, ik heb het al voorspeld toen die bezopen FAQ van BD werd gepubliceerd...

[ Voor 31% gewijzigd door zonnigtype op 04-06-2014 11:49 . Reden: Wat zaken toegevoegd MC en BD ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
zonnigtype schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 11:41:
Die bezopen forfait tabel
...
beiden tegelijkertijd kan niet, het is of/of, en nog steeds is niet duidelijk welke "of" wordt "bedoeld").
...
Dus sowieso gaat de "populatie" die de verkeerde getallen invult "nat"
...
maakt er doodleuk "Opwekvermogen in Wattpiek" van
...
toch echt niet
...
En in tekst eronder het al even bezopen en extreem verwarrende
...
Ga daar maar kaas van breien
...
"doet u maar gewoon wat, u ziet wel of het overkomt".
...
Polderbagger is het resultaat...
...
Gaat weer een lekkere kermis worden,
...
ik heb het al voorspeld toen die bezopen FAQ van BD werd gepubliceerd...
Lucht lekker op he? _/-\o_
Ik snap wat je bedoelt, maar het zal alleen 2 tientjes schelen als je redelijk dicht bij de randjes van de tabel zit. Als je er 2 tientjes naast zit zal het geen dikke boeten opleveren, als je iets helemaal weg laat wel.

(heel grofweg gemiddeld zal een installatie van 2000Wp per jaar 2000kWh opleveren, dus dan maakt het qua tabel-waardes niet heel veel uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 09:03
@zonnigtype
Polderbagger kun je het wel noemen.
zo heb ik zelf geen enkel pv paneeltje ooit gekocht.
dat heb ik toen destijds (voor deze regeling) gedaan met de rekening van het bedrijf.
en die staan dus ook netjes op de balans.
toen hadden we de forfait bedragen nog niet.

helaas voor de belastingdienst doen mijn panelen het heel erg slecht, ze leveren 0 kWh op per jaar omdat ze in de opslag staan (toevallig is de opslag mijn eigen privé dak). >:)

ik ben dus een persoon met 2 gezichten, tegen mijn vrienden vertel ik dat ik bakken met geld heb en tegen de belastingdienst zeg ik dat ik blut ben. >:)
noemen we dit misschien polderen?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

sjimmie schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 13:43:
[...]

Lucht lekker op he? _/-\o_
Ik snap wat je bedoelt, maar het zal alleen 2 tientjes schelen als je redelijk dicht bij de randjes van de tabel zit. Als je er 2 tientjes naast zit zal het geen dikke boeten opleveren, als je iets helemaal weg laat wel.

(heel grofweg gemiddeld zal een installatie van 2000Wp per jaar 2000kWh opleveren, dus dan maakt het qua tabel-waardes niet heel veel uit)
Yups, moet af en toe even zo, om stoom af te blazen. :|

Uit alles blijkt gewoon dat het amateurs zijn, die eenheden verkrachten waar je bij staat, en verwarring zaaien, met allemaal verspilde energie tot gevolg.

Hangt me de keel uit, die hypocriete autoriteiten. Ze klooien gewoon maar wat aan... :r

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 06:24:
en wanneer heb je deze aangevraagt ?
Eind maart aangemeld als "ondernemer", (papieren) aangifte half april ingestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar kan ik de btw van producten die ik de afgelopen maanden heb aangeschaft nog terugvragen als ik me nu nog als ondernemer voor de btw ga aanmelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Phony schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 17:25:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar kan ik de btw van producten die ik de afgelopen maanden heb aangeschaft nog terugvragen als ik me nu nog als ondernemer voor de btw ga aanmelden?
Volgens de FAQ van de belastingdienst http://www.rijksoverheid....ren-met-zonnepanelen.html kan dat:
8 Ik heb mijn zonnepanelen op of ná 20 juni 2013 laten aanbrengen maar mij nog niet aangemeld bij de Belastingdienst. Kan ik de BTW dan nog terugkrijgen op de aanschaf van de zonnepanelen?
Ja, ook als u zich nog niet heeft gemeld, kunt u zich alsnog melden en de BTW terugvragen die voor de aanschaf en installatie van de zonnepanelen2 aan u in rekening is gebracht, als u beschikt over een factuur waarop de BTW afzonderlijk is vermeld en als u voor de BTW ondernemer bent.
Al hangt het er vanaf wat jouw 'producten' zijn, een Tesla model S kan je vast niet opvoeren als bedrijfmiddel van je zonnestroomonderneming 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:41
Als je die aanschaft moet je zorgen dat je voor de IB ook ondernemer bent. Mooi aanmelden bij agentschap NL en 3/4 van dat ding terugkrijgen als belastingkorting.
Moet je alleen wel zorgen dat je belastbare inkomen zo hoog is en je de komende maanden 50 uur per week in je onderneming stopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Tnx, helemaal helder. (Uiteraard) gaat het me alleen om de aanschaf van spullen die direct te maken hebben met de zonnepanelen + installatie :)

En daar had ik geen Tesla voor nodig :-)

[ Voor 13% gewijzigd door Phony op 04-06-2014 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je die dat monitorscherm in je woonkamer ook meegenomen :P

ik ga me aankomende week aanmelden , scheelt me naar verwachting 420 euro , snel verdient lijkt me dan toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Het is mij helaas nog niet helemaal duidelijk :(
Paar weken geleden zonnepanelen gelegd en formulier Opgaaf startende ondernemer ingevuld en opgestuurd.
Inmiddels btw nummer en wachtwoord gekregen.
Dus nu btw-aangifte doen.
Krijg ik het formulier "Aangifte omzetbelasting - Startende ondernemers' nog thuisgestuurd of moet ik die digitaal gaan zoeken? Bij het inloggen kon ik 'm niet vinden namelijk.
Moet ik het eerste kwartaal aangifte nu al doen? Of wachten tot het kwartaal voorbij is?

Ik kan er niet echt duidelijke antwoorden op vinden :/

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Aangifte van BTW is normaliter digitaal (zichtbaar na inloggen), maar het zou kunnen dat je er een formulier voor krijgt toegestuurd. Afhankelijk van hoe lang je al wacht, kun je het beste contact opnemen met de Belastingdienst. Je moet in principe aangifte doen binnen 1 maand na de aangifteperiode.

Waar je uit jezelf voor moet zorgen is dat je geen aangifte meer hoeft te doen voor opvolgende kwartalen omdat je verwacht onder de vrijstellingen te vallen. Dat kan per brief. Je moet dit z.s.m. doen, niet mee wachten anders moet je misschien alsnog afdragen. Wees duidelijk vanaf welk kwartaal je de vrijstelling wil laten ingaan. Bijvoorbeeld 2e kwartaal 2014. Vraag om schriftelijke bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

Wij hebben dat formulier opgestuurd gekregen.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 18:12
art 4 faq belasting dienst
Dankzij de werking van de zogenoemde Kleine-ondernemersregeling hoeft u pas daadwerkelijk BTW te gaan betalen als het saldo BTW-bedrag over een kalenderjaar hoger is dan € 1.345. Particuliere eigenaren van zonnepanelen zullen deze grens in de praktijk niet bereiken. In dat geval neemt de Belastingdienst aan dat u heeft verzocht om niet te hoeven voldoen aan de administratieve verplichtingen als ondernemer (zoals bedoeld in artikel 25, lid 3, van de BTW-wet). U mag dan echter ook geen BTW in rekening brengen. Als u hiervan geen gebruik wilt maken kunt u zich alsnog aanmelden als ondernemer. Als u zich al wél heeft aangemeld en om BTW-teruggaaf heeft verzocht zal de Belastingdienst beoordelen of uw aanmelding en verzoek om teruggaaf tijdig is geweest.
Even een check of ik het goed heb:
2dehands panelen en omvormer contant betaald, aangemeld bij de netleverancier, verwachte eerste verrekening in augustus zon 250KWh te verrekenen met energie leverancier voor die momenten dat we meer leveren dan gebruiken. Volgens mij val ik volgens 4 van de bel faq automatisch onder de KOR.

Waar haalt de belastingdienst hun info vandaan of je onder die 1345 euro valt aan de hand van je (ver)rekening bij energieleverancier op je jaarafrekening. Of gokken ze dat op basis van je installatie grootte die je hebt aangemeld bij de netbeheerder? Of zoals ik ergens dacht te lezen krijgen alleen de bij de belastingdienst aangemelde zonnepaneel installatie eigenaren die boetes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Tweede hands gekocht van een particulier? Dan heb je geen BTW betaald en kun je het ook niet terugvragen.

Terugvragen is eigenlijk altijd een risico omdat de Belastingdienst bij gewijzigde regels weer kan stellen dat je aangifte moet doen. Daarom zou ik in zo'n geval geen aangifte doen. En ook niet bij een laag BTW bedrag.

Mocht je wel BTW hebben betaald:
Informatie krijgt de Belastingdienst van jou. Ze kunnen bewijsstukken opvragen of informatie uit andere bronnen gebruiken. Ze kunnen met terugwerkende kracht correcties doorvoeren als blijkt dat er fouten in de aangifte zaten. Maak je geen zorgen over boetes zolang je de regels volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:55
De naheffingsaanslag omzetbelasting bedraagt in totaal € 5161. De particulieren die een naheffingsaanslag hebben gekregen, zijn vergeten hun kwartaalaangifte omzetbelasting in te dienen.
Kwestie van kwartaalaangiftes doen dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Jack schreef op maandag 09 juni 2014 @ 17:28:
nmiddels btw nummer en wachtwoord gekregen.
Krijg ik het formulier "Aangifte omzetbelasting - Startende ondernemers' nog thuisgestuurd of moet ik die digitaal gaan zoeken? Bij het inloggen kon ik 'm niet vinden namelijk.
Moet ik het eerste kwartaal aangifte nu al doen? Of wachten tot het kwartaal voorbij is?
Je kan feitelijk pas na afloop van het kwartaal aangifte over dat kwartaal doen. Je moet echter wel aangifte beginnen in het kwartaal van de aanschaf. Heb je de installatie dus in apr/mei/juni aangeschaft dan doe je na afloop van dit kwartaal aangifte over dit kwartaal.
Je hebt blijkbaar het wachtwoord ontvangen, gebruikersnaam ook? Tegen het eind van dit kwartaal zou je dan digitaal aangifte kunnen doen, dat kan nu nog niet (staat dus ook niets in je portal). Krijg je alsnog bericht dat je op papier aangifte moet doen, dan moet je dus alsnog op papier aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scidd0w
  • Laatst online: 10-09 13:33
@jvdmast;
Hoe lang heb je de tijd om aangifte te doen, na afloop van het kwartaal? Mijn panelen zijn afgelopen vrijdag 6/6 geïnstalleerd namelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Je hebt in principe een maand de tijd voor BTW aangifte na afloop van de periode. Als de Belastingdienst nog niet toegang heeft gegeven of nog niet een papieren formulier heeft toegestuurd kan het langer duren.

Stel je hebt al een omzetbelastingformulier, dan kun je aangifte doen uiterlijk op 31 juli. Als je moet betalen moet de betaling uiterlijk op die datum binnen zijn bij de Belastingdienst.

Je kunt het beste ruim vóór 30 juni ontheffing aanvragen van het doen van aangifte voor het derde kwartaal. Niet mee wachten, anders moet je misschien alsnog aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Scidd0w schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:51:
@jvdmast;
Hoe lang heb je de tijd om aangifte te doen, na afloop van het kwartaal? Mijn panelen zijn afgelopen vrijdag 6/6 geïnstalleerd namelijk. :)
http://www.belastingdiens...ldatums_btw_aangifte_2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scidd0w
  • Laatst online: 10-09 13:33
Dank!
AangiftetijdvakUiterste inlever- en betaaldatum
1e kwartaal 201430 april 2014
2e kwartaal 201431 juli 2014
3e kwartaal 201431 oktober 2014
4e kwartaal 201431 januari 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 18:58

Bozevkwa

The Falcons have landed

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 09:03
Scidd0w schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 14:00:
[...]
Dank!
AangiftetijdvakUiterste inlever- en betaaldatum
1e kwartaal 201430 april 2014
2e kwartaal 201431 juli 2014
3e kwartaal 201431 oktober 2014
4e kwartaal 201431 januari 2015
hou er rekening mee dat het overgemaakt moet zijn op die datum.
dus zorg er voor dat je een paar dagen er voor het al hebt over gemaakt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

migjes schreef op maandag 16 juni 2014 @ 12:29:
[...]

hou er rekening mee dat het overgemaakt moet zijn op die datum.
dus zorg er voor dat je een paar dagen er voor het al hebt over gemaakt.
Maar bij de eerste aangifte is de betaalde BTW als het goed is hoger dan de ontvangen BTW (forfait afh. van systeemgrootte) dus hoef je je daar geen zorgen over te maken :)
En volgens mij mag je bij de resterende aangiftes bij vraag 5d de te betalen BTW voor dat kwartaal alvast als vermindering volgens de KOR invullen aangezien je weet dat je dit jaar onder het drempelbedrag gaat blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
noo schreef op maandag 16 juni 2014 @ 13:07:
[...]

Maar bij de eerste aangifte is de betaalde BTW als het goed is hoger dan de ontvangen BTW (forfait afh. van systeemgrootte) dus hoef je je daar geen zorgen over te maken :)
En volgens mij mag je bij de resterende aangiftes bij vraag 5d de te betalen BTW voor dat kwartaal alvast als vermindering volgens de KOR invullen aangezien je weet dat je dit jaar onder het drempelbedrag gaat blijven?
Volgens mij moet je dat forfaitaire bedrag (afhankelijk van de systeemgrootte) verdelen over de kwartalen. Omdat je dat bedrag wel moet betalen, moet je dus wel elk resterend kwartaal dat blijven betalen en niet onder de KOR al op nul zetten. (En de KOR gaat sowieso pas het eerstvolgende kalenderjaar in)

http://www.milieucentraal...zonnepanelen-terugvragen/ :
Bijvoorbeeld: voor een standaardsysteem van 1440 Wattpiek geldt een jaarlijks forfait van 40 euro en moet u dus per kwartaal 10 euro aan btw afdragen.

[ Voor 15% gewijzigd door sjimmie op 16-06-2014 14:47 . Reden: bron en voorbeeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

sjimmie schreef op maandag 16 juni 2014 @ 14:43:
[...]

Volgens mij moet je dat forfaitaire bedrag (afhankelijk van de systeemgrootte) verdelen over de kwartalen.
Inderdaad. Maar onder de KOR kan je dat bedrag alvast in mindering brengen via vraag 5d waardoor je kwartaalaangifte op 0 uitkomt.
Omdat je dat bedrag wel moet betalen, moet je dus wel elk resterend kwartaal dat blijven betalen en niet onder de KOR al op nul zetten. (En de KOR gaat sowieso pas het eerstvolgende kalenderjaar in)
Let op de Kleine Ondernemings Regeling != de vrijstelling van administratieve verplichtingen waar jij op doelt. Die vrijstelling van administratieve verplichtingen is een extraatje als je onder de KOR valt.
Zie: http://www.belastingdiens...leineondernemersregeling/:

Kleineondernemersregeling

Moet u in een jaar minder dan € 1.883 btw betalen? Dan kunt in aanmerking komen voor belastingvermindering. Of u hoeft helemaal geen btw te betalen. U maakt dan gebruik van de kleineondernemersregeling.

Kom ik in aanmerking?

Kijk of u voldoet aan de 4 voorwaarden bij Kom ik in aanmerking?
Bereken uw belastingvermindering

Hoeveel vermindering kunt u krijgen op het btw-bedrag dat u moet betalen? U berekent het zelf bij Hoe bereken ik mijn korting?
Minder administratieve verplichtingen

Moet u in een jaar € 1.345 of minder btw betalen? Dan hoeft u helemaal geen btw meer te betalen. Verwacht u dit ook de komende jaren? U kunt dan ontheffing voor administratieve verplichtingen aanvragen. U hoeft dan ook geen btw-aangifte meer te doen. U leest meer daarover bij Ontheffing administratieve verplichtingen.
Vermindering verrekenen in uw aangifte

U kunt bij maand- of kwartaalaangifte al een schatting van uw vermindering verrekenen. Hoe u dat doet, leest u bij U doet aangifte per maand of kwartaal.

Zie ook de brochure over de Kleine Ondernemers Regeling: http://download.belasting...sregeling_ob2011z16fd.pdf

disclaimer: belastingamateur in een forum, raadpleeg uw belastingadviseur voor gedegen advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Tsja, het is niet erg duidelijk, vind ik.
Zoals ik het lees gaat de KOR pas in het volgende jaar in, terwijl je in het eerste jaar wel dat forfait volledig moet betalen. Dus als je dit jaar je PV hebt aangeschaft, krijg je dit jaar de BTW terug en betaal je dit jaar het forfait en vraag je dit jaar de KOR aan die dan ingaat per volgend jaar. Volgend jaar hoef je dan dat forfait niet meer te betalen.
Mja, ik heb verder weinig ervaring met de BD dus goede kans dat ik het verkeerd heb. Maar ik neem voor die paar tientjes de gok niet en betaal dit jaar dat forfait bedrag wel helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is simpel toch je voert bij je 1e kwartaalaangifte een aftrek post op van bijv 400 euro aan btw
daar gaat af 40 euro ivm zonneforfait
oftewel onder de streep 360 euro aftrekpost

voor de overige kwartalen zet je alles op 0 in de aangifte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Maar veel beschrijvingen noemen dat je dat forfait verdeelt over de kwartalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een forfait is eigelijk een stukje inkomen in deze als je bijv als zzp een factuur uitstuurt in april en betaald krijg in april dan ga je deze qua btw ook niet opvoeren in Q3 of Q4
derhalve kan je het "forfait"gedeelte ook gewoon opvoeren in de 1e aangifte die je doet

is ook veel makkelijker nu krijg je bijv in Q2 400 euro terug ivm aanschaf panelen waarbij 40 euro "forfait"is verrrekend
anders krijg je in Q2 430 euro terug en moet je in Q3 en Q4 10 euro betalen
is voor alle partijen zeer onhandig tijdrovend etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begin vorige week de aanvraag wederom op de bus gedaan, had m teruggekregen om dat het belastingkantoor verhuist bleek te zijn.
gister het formulier ontvangen om mijn kwartaal aangifte te doen.
deze ff ingevult en vandaag op de bus gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 09:56:
een forfait is eigelijk een stukje inkomen in deze als je bijv als zzp een factuur uitstuurt in april en betaald krijg in april dan ga je deze qua btw ook niet opvoeren in Q3 of Q4
derhalve kan je het "forfait"gedeelte ook gewoon opvoeren in de 1e aangifte die je doet

is ook veel makkelijker nu krijg je bijv in Q2 400 euro terug ivm aanschaf panelen waarbij 40 euro "forfait"is verrrekend
anders krijg je in Q2 430 euro terug en moet je in Q3 en Q4 10 euro betalen
is voor alle partijen zeer onhandig tijdrovend etc etc
Je mag niet eens een factuur zijn BTW in een ander kwartaal opvoeren. Je moet zelfs de omzetbelasting van dat factuur al afdragen terwijl je het bedrag nog niet ontvangen hebt.
De belasting dienst gaat niet uit van dat jij het (on)handig vind voor alle partijen.
Als jij een btw bedrag in een verkeerd kwartaal aanvoert heb jij twee keer wat fout gedaan, voor de belasting dienst.

Dus wat jij hier vind is absoluut geen advies voor alle anderen.

Op de diverse site's waar de forfait besproken wordt, wordt ook beschreven over de forfait per kwartaal en hoe je dat moet berekenen.

Vraagje, over welke periode heb je nu dan aangifte gedaan? Kwartaal? Kwartaal, April, Mei en Juni? Dan was je te vroeg. Hoop voor je dat je het niet terug krijg. Een kennisje ging vorige jaar op vakantie, en zond het te vroeg op, en kreeg het mooi terug plus comentaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Lord Anubis op 25-06-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Wilde voor m'n pa zijn pv systeem uitbreiden, maar wat een gezeik is dit zeg. Naast dat ik het niet echt vertrouw (mbt de toekomst en overheid). Uiteraard kan je er geen gebruik van maken en alsnog aanschaffen, maar deze btw regeling zorgt voor opwaartse prijsdruk, dus dan betaal je meer dan in een markt zonder.

Een jaartje wachten dan maar, volgend jaar is het misschien weer anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bartjuh schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 19:44:
Wilde voor m'n pa zijn pv systeem uitbreiden, maar wat een gezeik is dit zeg. Naast dat ik het niet echt vertrouw (mbt de toekomst en overheid). Uiteraard kan je er geen gebruik van maken en alsnog aanschaffen, maar deze btw regeling zorgt voor opwaartse prijsdruk, dus dan betaal je meer dan in een markt zonder.

Volgens mij ben je als je terugleverd per definitie ondernemer. Je hoeft dan wel geen btw terug te vragen (eigen keuze), maar je bent wel aangifte plichtig volgens mij.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Bartjuh schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 19:44:
Als het volgend jaar anders is, zal je dan wederom hetzelfde roepen. Er is altijd wel ergens iets op aan te merken, zelfs al geven ze straks van rijskwege gratis PV sets weg...
Dit is uiteraard sarcastisch bedoeld. Wat ik wil zeggen is dat je niet iets positiefs moet uitstellen in de ijdele hoop dat het nog beter wordt. Want dan zal je het blijven uitstellen totdat je terugkijkt en ziet wat je intussen allemaal hebt misgelopen.

[ Voor 0% gewijzigd door sjimmie op 26-06-2014 16:13 . Reden: (kleine typo) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

sjimmie schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 16:13:
[...]Als het volgend jaar anders is, zal je dan wederom hetzelfde roepen. Er is altijd wel ergens iets op aan te merken, zelfs al geven ze straks van rijskwege gratis PV sets weg...
Dit is uiteraard sarcastisch bedoeld. Wat ik wil zeggen is dat je niet iets positiefs moet uitstellen in de ijdele hoop dat het nog beter wordt. Want dan zal je het blijven uitstellen totdat je terugkijkt en ziet wat je intussen allemaal hebt misgelopen.
De set ligt er al twee jaar naar alle tevredenheid, maar als zij ineens zich moeten laten registreren als ondernemer, en allerlei zaken moeten gaan declareren/boekhouden etc dan zullen ze het snel minder leuk gaan vinden. Hell, ik weet wel zeker dat ze het een keer gaan vergeten, en voordat je het weet hebben ze een hoge boete en naheffing op de mat. Eén ding weet ik wel als dat gebeurt; dan vragen ze of ik de zonnepanelen van het dak wil halen, anders gaan ze het zelf proberen (= niet verstandig).

Ik ga ze er niet mee opzadelen, en hoop niet dat het verplicht wordt (of al is) voor bestaande oudere sets. Kortom; helaas niet uitbreiden, en fingers crossed :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij ben je als je terugleverd per definitie ondernemer. Je hoeft dan wel geen btw terug te vragen (eigen keuze), maar je bent wel aangifte plichtig volgens mij.
dit geld alleen boven de salderingsregel
kortom als je een negatief vebruik heb

zolang je onder de 1345 euro aan btw op jaarbasis blijft hoef je geen aangifte te doen mits je de vrijstelling hebt aangevraagt

even een voorbeeld
stel je hebt een mooie zomer dus een negatief vebruik op het hele jaar van 300 khw
dat is dus de btw van 300 keer 0,21 euro oftewel je btw opgave zou dan zijn 10,93 euro
is minder dan die 1345 euro grens dus je hoeft niets op te geven

wanneer kom je dan wel boven die grens
zodra je meer dan 36904 Kwh teruglevert ( hier is je eigen vebruik dus al af gesaldeert ) dan breek je door de 1345 euro aan btw grens en zou je het moeten opgeven

dan moet je dus een pv systeem hebben van tenminste 47000wp
gerekend op 250wp panelen minimaal 184 panelen
plus nog eens het opwekgedeelte voor je eigen vebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@swapevent
Zoals ik het begrepen heb, lever je terug, en daarom ben je ondernemer voor de BTW. Je levert terug als je niet zelf direct verbruikt.

Vanuit het gezichtspunt van de Belastingdienst klopt dat wel (je mag transacties niet verrekenen, je moet alles opgeven zoals het is), maar voor een particulier is het moeilijk te volgen, want je mocht al salderen.

@Bartjuh
Als de set er al 2 jaar ligt krijg je waarschijnlijk geen BTW meer terug. Je kunt het wel proberen, sommigen hebben gerapporteerd dat dit lukte, maar dat was in de rommelige periode direct na of voor bekendmaking.

Je bedrijf registreren bij een nieuwe installatie is zo gebeurt. Je kunt direct bij/na aanvraag BTW teruggaaf ontheffing aanvragen van het doen van aangifte voor alle volgende aangifteperioden en dat betekent dat je verder geen administratieve werkzaamheden hebt.

Er zit wel een addertje onder het gras, en dat is dat nieuwe wet- en regelgeving wel weer verplichtingen met zich mee kan brengen. Het is al aangekondigd dat men denkt aan het wijzigen van de huidige salderingsregels. Dus de toekomst staat niet in steen gegrift. Dat is het grote verschil met de Duitse situatie waar de overheid betrouwbare spelregels heeft opgesteld, daar kun je (letterlijk) op rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 14:09:
[...]

dit geld alleen boven de salderingsregel
kortom als je een negatief vebruik heb
Klopt niet, heeft niets met salderen of positief of negatief verbruik te maken. Je bent BTW plichtig, als je energie levert.
[...]

zolang je onder de 1345 euro aan btw op jaarbasis blijft hoef je geen aangifte te doen mits je de vrijstelling hebt aangevraagt
Klopt.
[...]

even een voorbeeld
stel je hebt een mooie zomer dus een negatief vebruik op het hele jaar van 300 khw
dat is dus de btw van 300 keer 0,21 euro oftewel je btw opgave zou dan zijn 10,93 euro
is minder dan die 1345 euro grens dus je hoeft niets op te geven

wanneer kom je dan wel boven die grens
zodra je meer dan 36904 Kwh teruglevert ( hier is je eigen vebruik dus al af gesaldeert ) dan breek je door de 1345 euro aan btw grens en zou je het moeten opgeven

dan moet je dus een pv systeem hebben van tenminste 47000wp
gerekend op 250wp panelen minimaal 184 panelen
plus nog eens het opwekgedeelte voor je eigen vebruik.
N.v.t hoeveel. Als je zelf geen factuur uitgeeft voor geleverde energie moet je het forfait bedrag betalen, en die bedragen staan vast per Wp systeem hoeveelheid. Of je nu 1kWh of 1000kWh levert.
Je moet in principe btw betalen over ieder geleverde kWh. Of je deze later terug gebruikt of niet. Dat is n.l balen als we straks verplicht zijn als we allemaal een intelegente meter krijgen. Je blijft altijd BTW plichtig, je hoef geen bedrag te betalen als deze onder de KOR drempel ligt, zoals je wel aangaf. Je kan ontheffing vragen voor admin plicht, maar je blijft btw plichtig. Je zal voor je zelf toch een 'boekhouding' bij moeten houden om te kijken of je ooit boven 29000kWh bij 0.22€/kWh per jaar opwekt. Hoeveel Wp dat zou zijn volgens de BelDienst weet ik niet.

Dus als je saldeer doe je dat excl BTW. Want die betaal je d.m.v het forfait. Dat je geen BTW behoeft af te dragen...... lijkt het of je de volle mep saldeer.
Je salderen met het energie bedrijf is een andere afspraak/regeling.

Zo begrijp ik het tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hierover contact gehad met de belastingdienst
en de salderingsregeling staat boven de lever regeling volgens hun

pas als je daadwerkelijk meer opwektt dan je eigen vebruik word er voorbijgegaan aan de salderingsregeling en ga je dus daadwerkelijk leveren .

en daarmee zijn we mijn inziens ook meteen op het punt beland dat meer pv wegleggen dan je eigen vebruik absoluut niet rendabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
mrmrmr schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 16:54:
<knip>
Er zit wel een addertje onder het gras, en dat is dat nieuwe wet- en regelgeving wel weer verplichtingen met zich mee kan brengen. Het is al aangekondigd dat men denkt aan het wijzigen van de huidige salderingsregels. Dus de toekomst staat niet in steen gegrift. Dat is het grote verschil met de Duitse situatie waar de overheid betrouwbare spelregels heeft opgesteld, daar kun je (letterlijk) op rekenen.
Niet alleen aangekondigde wijzing van huidige saldeerregels maar ook dat de wet die gas en elektriciteit gaat vervangen, waarvan het wetsvoorstel begin 2015 naar 2e kamer gaat.
Meer gaat aansluiten bij het burgerlijk wetboek en de EU consumentenbescherming, is niet alleen meer het type van aansluiting bepalend, maar ook de gebruiker (kleinverbruiker of consument) en geeft bij mij de nodige verwarring hoe ik de rest moet lezen voor die welke juist "BTW-ondernemer" zijn door zonnepanelen, als ik de definitie consument zie zoals in dit ontwerpbesluit vandaag , welke als onderdeel aansluit op deze wetsagenda STROOM

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 07:14:
ik heb hierover contact gehad met de belastingdienst
en de salderingsregeling staat boven de lever regeling volgens hun

pas als je daadwerkelijk meer opwektt dan je eigen vebruik word er voorbijgegaan aan de salderingsregeling en ga je dus daadwerkelijk leveren .

en daarmee zijn we mijn inziens ook meteen op het punt beland dat meer pv wegleggen dan je eigen vebruik absoluut niet rendabel is.
Grappig, of eigenlijk niet dus, want tegen mij zei een schijnbare woordvoerder met kennis, ( werd door verbonden ) dat het gaat om alle geleverde energie, vandaar die forfait bedragen die je altijd in je berekeningen moet meenemen. Ik zal nog eens bellen, want dat zou betekenen dat ik nog het forfait bedrag terug tegoed heb.

Het zou voorlopig nog rendabel zijn, het is maar 21% van het teveel opgewektte en het bedrag valt weg onder KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat wel een voordeel mbt het forfait gedeelte is is dat je de reeds bestaande sets niet hoeft mee te tellen zolang deze maar voor ingangsdatum van deze regeling reeds actief waren.
dat het gaat om alle geleverde energie
je levert niet zolang het wegcompenseert middels eigen gebruik.
ieder woonhuis dient een elecetra aansluiting te hebben in nederland, dit is namelijk verplicht
anders zou t een stuk interresanter worden om offgrid te gaan.

nu wil ik niet offtopic gaan indeze maar juist door deze aansluitverplichting is het "lichtnet" jouw opslagbattery als het ware. . zie het als 1 groot offgrid systeem maar dan ongrid :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
Wij hebben in 2012 zonnepanelen laten plaatsen.

Is het dan verplicht je aan te melden als ondernemer en dan dus elk kwartaal aangifte te doen??

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het dan verplicht je aan te melden als ondernemer en dan dus elk kwartaal aangifte te doen??
NEE dat hoeft niet omdat deze buiten de regeling valt. toen was de subsidie regeling nog actief namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
Ik begrijp dat iedereen in principe ondernemer is indien je zonnepanelen hebt en gaat salderen. Waar ik echter bedenkingen bij heb, is dat door aanmelding bij de BD ik vanaf dat moment permanent ondernemer ben. Dit geeft mij namelijk nog de volgende vragen:
  • Als ik ooit freelancer wordt, dan ga ik er door deze actie dus enorm op achteruit. Immers mag ik meer gaan betalen over de jaren dan dat ik er als voordeel nu uithaal. Of is hier om heen te werken?
  • Als ik de zonnepanelen van het dak af haal, moet ik mij dus afmelden als ondernemer bij de belastingdienst?
  • Wat zou er gebeuren als ik op enig moment mijn vrouw energieafnemer laat worden en dus ook stroom laat salderen. Kan ik mij dan uitschrijven als ondernemer en dan kan ik ervoor zorgen dat zij niet aangemeld wordt als ondernemer?

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argosmedia
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-02-2021
Lord Anubis schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:55:
Het gaat om de totale omzet belasting per persoon , dus al zijn btw nummers te samen, en niet per één btw nummer.
Is al enkele keren hier besproken, en staat ook duidelijk op belasting.nl.

Snap nog steeds niet dat mensen of het hele topic niet eerst doorlezen of even een belletje plegen naar de belasting dienst.
Inderdaad. Als je al een eenmanszaak hebt en je valt daarmee niet onder de KOR, dan kun je niet via een apart BTW-nummer / eenmanszaak je zonnepanelen wel onder de KOR laten vallen. Alles wordt samen opgeteld en je pist dus naast de pot met je KOR voor zonnepanelen. Dit werd aan mij bevestigd door een medewerker van de belastingtelefoon.

Een mogelijke oplossing voor eenmanszaak-eigenaren met partners en/of kinderen is om de panelen te laten bestellen op naam van je partner of kind. Je moet dan wel eerst ook je energiecontract op naam laten zetten van de ander. Rond de plaatsing van de panelen meld je je op naam van partner/kind aan als eenmanszaak bij de belastingdienst en kunt gebruik maken van de KOR en je BTW vd aanschaf terugvragen. Dit is een legitieme werkwijze, bevestigde dezelfde belastingdienstmedewerker mij. Dit kan simpelweg omdat een eenmanszaak persoonsgebonden is. Of die persoon toevallig partner of kind van een andere eenmanszaak-eigenaar is en op hetzelfde adres woont, doet niet terzake. Het zijn gescheiden eenmanszaken voor de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argosmedia
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-02-2021
morpheus schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:44:
  • Als ik ooit freelancer wordt, dan ga ik er door deze actie dus enorm op achteruit. Immers mag ik meer gaan betalen over de jaren dan dat ik er als voordeel nu uithaal. Of is hier om heen te werken?
  • Als ik de zonnepanelen van het dak af haal, moet ik mij dus afmelden als ondernemer bij de belastingdienst?
  • Wat zou er gebeuren als ik op enig moment mijn vrouw energieafnemer laat worden en dus ook stroom laat salderen. Kan ik mij dan uitschrijven als ondernemer en dan kan ik ervoor zorgen dat zij niet aangemeld wordt als ondernemer?
Als je freelancer wordt dan gaan andere regels gelden vanaf dat moment. Je zult dan echt geen naheffing krijgen over de periode dat je geen freelancer was. Of bedoel je dat niet?

Als je de panelen verwijdert is het denk ik inderdaad goed om je af te melden als BTW-ondernemer.

Ik weet niet of je de boel nog kunt overzetten naar je vrouw nadat jij bent aangemeld als BTW-ondernemer en je energie en panelen op jouw naam staan, maar dat kun je wel doen voordat je de panelen plaatst. Zie mijn bericht hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
argosmedia schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:15:
[...]

Als je freelancer wordt dan gaan andere regels gelden vanaf dat moment. Je zult dan echt geen naheffing krijgen over de periode dat je geen freelancer was. Of bedoel je dat niet?

Als je de panelen verwijdert is het denk ik inderdaad goed om je af te melden als BTW-ondernemer.

Ik weet niet of je de boel nog kunt overzetten naar je vrouw nadat jij bent aangemeld als BTW-ondernemer en je energie en panelen op jouw naam staan, maar dat kun je wel doen voordat je de panelen plaatst. Zie mijn bericht hierboven.
Naheffing zal inderdaad niet aan de hand zijn. Wat ik bedoel is dat als ik freelancer wordt de resterende jaren forfait mag betalen. Als ik nu 600 euro voordeel heb, maar ieder jaar 40 euro forfait mag betalen ik op termijn er dus zelfs op achteruit ben gegaan. Immers heb ik de BTW dan ruimschoots weer teruggegeven via forfait.

Bedankt overigens voor de overige antwoorden. Helaas sluit ik niet uit dat mijn vrouw ook freelance plannen heeft in de toekomst.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
morpheus schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:44:
Ik begrijp dat iedereen in principe ondernemer is indien je zonnepanelen hebt en gaat salderen. Waar ik echter bedenkingen bij heb, is dat door aanmelding bij de BD ik vanaf dat moment permanent ondernemer ben. Dit geeft mij namelijk nog de volgende vragen:
Je gedachte klopt. Of het enorm is weet ik niet. Je bespaard X en je betaald b.w.v 1/5 X. dus je behoud altijd een voordeel, wel minder.
Het man vrouw idee is al eerder beschreven.
Als jij freelancer wordt kan je beter je panelen aan je vrouw verkopen. Zij kan KOR aanvragen voor het forfait en jij gewoon je eigen BTW betalen. Echter, in de wet staat dat je geen acties mag doen om belasting te onderduiken. Hoe ze dan hier mee omgaan weet ik niet. Ik zou zeggen bel even, en laat het ons weten.

Je moet je gewoon afmelden dat je ze hebt weggehaald. Waarschijnlijk krijg je dan nog een paar keer het verzoek om aangifte te doen ( van 0 euries ).

EDIT. Nadat ik mijn bericht opstuurde kreeg ik de laatste van gisteren pas te zien. |:( krijg je als je een pagina open laat staan voor een dag.

[ Voor 4% gewijzigd door Lord Anubis op 03-07-2014 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:50
Hmm, volgens mij is dit type vraag al eerder aan de orde geweest, voor zover ik me herinner:

- als je zonnepanelen thuis al wilt koppelen aan je (zzp/thuiswerk?)bedrijf, dan zul je dit aannemelijk moeten maken. Kan lastig zijn. Aan de andere kant, als je panelen 100% toegerekend kunnen worden aan je bedrijf, dan kan de hele investering dus afgetrokken/afgeschreven worden. Een niet nader genoemde 'duurzame ondernemer' zei me zelfs dat ie z'n dak nog eens vollegt en aftrekt omdat het om promotiemateriaal zou gaan. Hopelijk krijgt ie geen bezoek van de Belastingdienst. ;)

- beter wellicht preventief de boel gesplitst houden, dus de energieaansluiting en zonnepanelen op naam van de partner, die hopelijk zelf geen (thuiswerkende) ondernemer is.

Maar kan niemand hier zwart op wit een duidelijk antwoord op geven? Lijkt toch niet al te lastig.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tegelijk met de aanvraag btw nr ook de ontheffingsbrief gestuurd
1e aangifte reeds gedaan benieuwd wanneer de knaken komen hihi
vandaag ook de ontheffingsbrief ontvangen , per 01-01-15 geld de ontheffing dus geen aangiftes meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Jack schreef op maandag 09 juni 2014 @ 17:28:
Het is mij helaas nog niet helemaal duidelijk :(
Paar weken geleden zonnepanelen gelegd en formulier Opgaaf startende ondernemer ingevuld en opgestuurd.
Inmiddels btw nummer en wachtwoord gekregen.
Dus nu btw-aangifte doen.

Ik kan er niet echt duidelijke antwoorden op vinden :/
Inmiddels is het kwartaal voorbij en opeens ook een email van de Belastingdienst,
met het langverwachte formulier Aangifte omzetbelasting (te vinden na inloggen op BD site).
Vreemd dat het niet duidelijker is aangegeven dat je het formulier pas krijgt na het einde van het kwartaal.

Maar goed, netjes ingevuld en opgestuurd. Ook de forfait ontheffing opgestuurd.
Nu wachten op bevestiging. :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Jack schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 17:50:
Vreemd dat het niet duidelijker is aangegeven dat je het formulier pas krijgt na het einde van het kwartaal.
Niet heel vreemd, je kan en mag ook pas aangifte doen na het einde van het kwartaal. Doe je te vroeg aangifte dan kan je problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
roy77 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 05:42:
Wij hebben in 2012 zonnepanelen laten plaatsen.

Nee, dat is niet verplicht en ook niet aan te raden. Als je de BTW van je panelen niet meer terug kan krijgen, heeft het ook geen voordeel voor jou, wel een nadeel omdat je in principe forfait moet afdragen.

De Belastingdienst beschouwt iedereen die teruglevert (voor salderen) als ondernemer voor de BTW, en ze stellen je bij voorbaat al vrij van het doen van aangifte. Dus je hoeft je "energiebedrijf" niet op te geven bij de Belastingdienst.

Het kan zijn dat er later andere regelingen komen, maar het is onvoorspelbaar wat die zullen zijn. Er zijn er al een aantal genoemd in deze topic.

Een voordeel van niets doen is dat je niet moeilijk hoeft te doen met adminstratieve rompslomp. Wat je voor jezelf wel kunt doen is het bewaren van de rekeningen van de energieleverancier en de opwek per jaar. Die gegevens kunnen van pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 13:20
Hallo,

Hoe lang zit er inmiddels tussen het aanvragen van een BTW nummer en het daadwerkelijk krijgen daarvan?
Op de website van de Belastingdienst staat dat je binnen 5 werkdagen een BTW nummer hebt, maar ik heb het geheel al twee weken geleden opgestuurd naar de BD en nog steeds niets gehoord.
Zou ook graag mijn BTW terug krijgen, mijn PV systeem is op 23 juni 2014 actief geworden.

Weet iemand hoelang dit momenteel duurt? Moet ik ongerust worden !?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij mij duurde het 3 weken maar kwam ook omdat ik het naar een reeds gesloten belastingkantoor had gestuurd

in totaal binnen 5 weken inlogcode ontvangen, ontheffing binnengekregen en 1e aangifte gedaan
Pagina: 1 ... 6 ... 41 Laatste