Advies over offerte/plaatsing panelen en componenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-10 22:35
Hallo allen,

Zoals heel Nederland ben ik bezig met het opvragen van offertes voor zonnepanelen. Ik heb meerdere teruggekregen waarbij de aangeboden oplossing, de ligging van de panelen en de gebruikte onderdelen (omvormer, micro omvormers, optimizers) van elkaar verschillen. Nou begrijp ik dat bij schaduwval een optimizer of micro omvormer beter rendement kan opleveren maar dat bij weinig tot geen schaduw een simpele installatie (een omvormer) net zo goed werkt en minder complexe zaken met zich mee brengt die kapot kunnen gaan. Van installateurs krijg ik wisselende verhalen, de een geeft aan dat het echt micro omvormers moeten zijn omdat er anders in de toekomst 'problemen' komen bij bijvoorbeeld een overbeladen net. De ander wil daar niet aan beginnen en zweert bij simpel = beter. Vandaar mijn vraag hier.

Om te beginnen met het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQhVnU2GmKajczx7sLGropGzVn8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yQObfNWcdUbW6lJSzxHHGr9l.png?f=user_large
Het schuine dak kijkt richting oost en richting west, platte dak van garage/bijkeuken is noord en west.
Het dak heeft geen schaduwval op een klein stukje van de dakkappelen voor/achter na. In de zomer in de avond (zo'n 20:00 uur) gaat de zon ongeveer een halfuurtje achter een boom.

Zonatlas van het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LltglX37sGLCquoJHcy8ErUwY1k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4AQKGkHgQWRCe6VNmJNkCmPZ.png?f=user_large

Mijn verbruik is ongeveer 4200kwh op jaarbasis, dit is geschat obv het gebruik sinds we hier wonen (afgelopen juli).

Offerte1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZjgW-kX1BzrLSNB0WlvFCMywdY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qNPk3GAl7Bo12cSDBNyOZTmc.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-wLXKaF6yrnCl9JYZC0_Huxl9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AYcRJRsyG9EwSGNYFHejdCc0.png?f=fotoalbum_large

In mijn optiek lekker simpel, zo ver ik kan vinden ook wel een redelijke prijs. Installateur erg vriendelijk en meerdere malen overleg mee gehad, hij gaf aan dat voor mijn situatie dit een goede oplossing op gebied van prijs/kwaliteit is en aanvullende zaken enkel complexiteit en kosten met zich mee brengt. Met ruim 4200 verwachte opbrengst wel de hoogste en zit tenminste op mijn jaarlijks verbruik.

Offerte 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNSXl8zPHgUkLkCgF5TfkkrnhgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YRuD0ssyLW4MSlnAECuLmHJK.png?f=fotoalbum_large
Dit is dus 12 panelen enkel aan de westkant. Verwachte opbrengst die wordt aangegeven is dus lager dan ik verwacht te gebruiken.

Offerte 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tg2tBVzhLp9Iq66GRN3YUTDZHTI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V2FrpizQZBUjZdFr3QuhZh1B.png?f=user_large
Soortgelijke opstelling als de eerste, echter met de volgende componenten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amask1waa3UtyG_Y21GfB0_aEGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s8AEQ9LCtBfiyV2leeesVRPr.png?f=fotoalbum_large
Ook een lagere opbrengst, volgens installateur zouden er nog 2 panelen bij moeten om mijn verbruik te halen, dus prijs zou dan nog iets hoger uitvallen.

Offerte 4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3HbjmkxjCIGGPUvbOlvKNjXZhE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bq8zt40QjUXGdKx86sOHxqMk.png?f=user_large
Deze pakt het wat anders aan en gaat vol op westkant en wil gebruik maken van het platte dak van de garage/bijkeuken. Volgens installateur om het meeste stroom te kunnen opwekken, echter minder ideaal als de salderingsregeling zou komen te vervallen omdat je de ochtend niks op wekt. Verwachting met deze setup is 3544 KWH per jaar.
Prijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwGRBQOYyfX06kVNnmAmFG7tSDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UHGR8iwpXmRzelAoHrMpc8vL.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met door de bomen het bos te zien. Zover ik kan bedenken is de meeste simpele oplossing, eventueel aangevuld met optimizers op de west kant (ivm korte tijd schaduw) de beste prijs/kwaliteit oplossing.

Daarnaast ben ik niet thuis in de merken, waar volgens mij panelen over het algemeen 'even goed' zijn maar het verschil voornamelijk naar voren komt als het gaat om de omvormer.

Alvast bedankt voor jullie gedachtes! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:17
Om te vergelijken, bereken eens de prijs in euro/Wp. Daarnaast, zowel microomvormers als optimizers kunnen van schaduw ook geen electriciteit maken. Ze kunnen hoogstens in sommige gevallen zorgen dat de rest van de string minder last heeft van wat schaduwval, en/of beter optimalizeren per paneel. Aangezien het flink duur is, is het maar even de vraag of het zich ooit terug verdient. Bedenk ook dat bv de iq7+ inverters max 295W zijn, met 405Wp panelen ga je daar stevig aftoppen.

Ik zie hier offertes die richting de 2 euro/Wp gaan, ik vind het erg duur! Verwachtte opbrengst met elkaar vergelijken is erg lastig, omdat je niet precies weet wat voor aannames de installateurs hebben gedaan voor hun offertes. Beste is om de verschillende legplannen te simuleren in bv Sunny Design.

BTW terugvragen is echt super simpel (en hoeft vanaf 1 januari niet meer), dus daar zou ik zeker niet voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 22:47
borft schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:00:
Om te vergelijken, bereken eens de prijs in euro/Wp.
...
Aangezien het om meerdere dakvlakken met verschillende richtingen gaat lijkt het me beter de kosten per KWh opbrengst per jaar berekenen om zaken te kunnen vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:17
bvdbos schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:19:
[...]

Aangezien het om meerdere dakvlakken met verschillende richtingen gaat lijkt het me beter de kosten per KWh opbrengst per jaar berekenen om zaken te kunnen vergelijken?
sure, met dien verschil, dat vergelijken per Wp je kijkt naar een objectieve, feitelijke vegelijking, waarna je kunt speculeren over de opbrengst. Als je opbrengst gaat vergelijken, die je niet kunt weten, zit je speculatie in de vergelijking.

Of met andere woorden, hoe weet jij de opbrengst? ;)

Regardless, de vergelijking per Wp geeft je een indicatie hoeveel je relatief betaalt voor de installatie die je krijgt. Daarnaast kan je natuurlijk kijken naar welke installatie / legplan je de best opbrengst voor je euro's geeft.

Wat betreft SolarEdge, daar is het ook nog kritisch hoeveel panelen + welke optimizers je hebt. @Ronald kan daar meestal wel wat zinnigs over zeggen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:01
Optie 1:
- Je hebt gelijk een Oost - West constructie (na saldering wel zo interessant)
- Minder techniek = minder ellende
- Zijn terugverdientijd is conservatief (4-5 jaar, die van offerte 2 rekent met een hogere KWH prijs)
- Zijn factuur is het goedkoopste, omdat hij meer panelen wilt plaatsen die een stuk goedkoper zijn per stuk (omdat hij een oudere generatie plaatst. Gezien jij veel plaats hebt op je dak (en zelfs het platte dak nog vrij hebt), is dit slim !).
- Misschien wel het belangrijkste, je geeft zelf al aan een goede indruk van hem te hebben + je hebt vaker met hem erover gepraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-10 00:03
Welke regio is dit?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thezs
noorden van drenthe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Sixkiller86 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:45:
Optie 1:
- Zijn terugverdientijd is conservatief (4-5 jaar, die van offerte 2 rekent met een hogere KWH prijs)
- Zijn factuur is het goedkoopste, omdat hij meer panelen wilt plaatsen die een stuk goedkoper zijn per stuk (omdat hij een oudere generatie plaatst. Gezien jij veel plaats hebt op je dak (en zelfs het platte dak nog vrij hebt), is dit slim !).
- Misschien wel het belangrijkste, je geeft zelf al aan een goede indruk van hem te hebben + je hebt vaker met hem erover gepraat.
Dat is ook wat in mijn hoofd rond ging, alleen je wordt al snel gek gemaakt met allerlei moderne technieken en doem scenarios door verkopers. Fijn dat mijn gedachtegang beetje bevestigd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Mocht je het financieel kunnen hebben, kies dan voor de 15 a 16 panelen. Je zal dan wellicht een zwaardere omvormer nodig hebben

Reden: Mocht er een airco / (PH)EV / warmtepomp om de hoek komen kijken, knalt je verbruik ook omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
D_Jeff schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:51:
Mocht je het financieel kunnen hebben, kies dan voor de 15 a 16 panelen. Je zal dan wellicht een zwaardere omvormer nodig hebben

Reden: Mocht er een airco / (PH)EV / warmtepomp om de hoek komen kijken, knalt je verbruik ook omhoog
Offerte één is 15 panelen, zou ik nog wel eentje bij kunnen doen dan is ie alsnog niet zo duur als een van de andere. Wellicht een hoger vermogen, deze offerte heeft het over 365 waar de rest naar 405 gaan, maar ik weet niet wat verstandiger is, een paneel extra of hoger vermogen panelen.

De investering is het probleem niet zo, wil alleen wel betalen voor zaken die ik nodig heb en niet onnodig de installateur te spekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 22:47
thezs schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:03:
[...]
Offerte één is 15 panelen, zou ik nog wel eentje bij kunnen doen dan is ie alsnog niet zo duur als een van de andere. Wellicht een hoger vermogen, deze offerte heeft het over 365 waar de rest naar 405 gaan, maar ik weet niet wat verstandiger is, een paneel extra of hoger vermogen panelen.
Aantal panelen is niet van belang, het gaat om het totale vermogen. Een 365-paneel kan efficiënter zijn dan een 405-paneel maar die laatste zal groter zijn... Uiteindelijk zitten de cellen zelf allemaal rond dezelfde efficiency..
D_Jeff schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:51:
Zoals @D_Jeff zegt : ik zou anticiperen op meer panelen in de toekomst. Sterker : waarom nu niet al meer panelen zodat je ook in de winter en gedurende de hele dag een overschot hebt?
Sixkiller86 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:45:
Optie 1:
#1 : 1,43 euro/KWh - 1,11 euro/KWp
#2 : 1,80 euro/KWh - 1,35 euro/KWp
#3 : 2,28 euro/KWh - 1,78 euro/KWp
#4 : ??? euro/KWh - 2,02 euro/KWp

Voor mij zou het simpel zijn... Die nummer 4 gaat echt geen 1,82 maal zoveel opbrengst geven als nummer 1... En je kan e.e.a. zelf simuleren in sunnydesign...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:32
Meer dan een 2 MPPT omvormer lijk je niet nodig te hebben. Offerte 1 dus en met dat legplan lijken er op oost nog 4 panelen bij te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:25
€1,11/Wp met REC?

Daar hoef je niet over na te denken. Doen!

De omvormer is wellicht wat zwaar, en ik ben geen fan van 5kW op 1 fase, maar het kan.
Paar panelen er bij waar het kan ga je geen spijt van krijgen.

Heb je 3 fase aansluiting, of lukt het deze voor plaatsing te realiseren, dan is het een goede overweging om ook een 3 fase omvormer te kiezen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Ronald schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:09:
€1,11/Wp met REC?

De omvormer is wellicht wat zwaar, en ik ben geen fan van 5kW op 1 fase, maar het kan.

Heb je 3 fase aansluiting, of lukt het deze voor plaatsing te realiseren, dan is het een goede overweging om ook een 3 fase omvormer te kiezen.
Thanks, met al deze reacties heb ik de beste meneer van offerte 1 een berichtje gestuurd om een nieuwe offerte te maken waarbij hij het dak mag volgooien.

Heb inderdaad een fase 1 aansluiting, fase 3 stond niet in de planning maar zal even overleggen met installateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
thezs schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:16:
[...]

Thanks, met al deze reacties heb ik de beste meneer van offerte 1 een berichtje gestuurd om een nieuwe offerte te maken waarbij hij het dak mag volgooien.

Heb inderdaad een fase 1 aansluiting, fase 3 stond niet in de planning maar zal even overleggen met installateur.
Lijkt me prima plan. Wordt het toch de enkelfase omvormer, probeer dan de omvormer aan te sluiten met zo kort mogelijke kabel op meterkast. Bij voorkeur 6mm2. Dat lijkt overkill, maar scheelt iets in hoeveel spanning de omvormer “ziet”, gunstig als je aan de hoge kant zit wat betreft die spanning.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:32

ErikVers

e-Duurzaam

@thezs zou voor optie 1 gaan;
-strakke en goede prijs
-Je hebt goed gevoel bij hem
-Er is inderdaad geen reden voor mij om hier voor micro te gaan

Als de beste man het ook heeft zou ik gaan voor Goodwe maar is geen dealbreker, succes en volgooien dat dak 👍🤪

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Ronald schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:09:
€1,11/Wp met REC?

In afwachting van de nieuwe REC offerte heb ik net het volgende binnen gekregen, benieuwd wat je daarvan vind, het is iets duurder met €1,3/wp maar het verhaal erbij over n-type panelen, hoger rendement bij warme dagen en gedeeltelijke schaduw en langere vermogensbehoud (87% na 30 jaar) klinkt enigzins interessant.

De omvormer zou dan een SMA Sunnyboy 5.0 zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekXhFP1lb6NC9b5bRKOS34-mUWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cgrO8N4NQ6zaOpUwCCPDFsDD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De REC zitten ook op dergelijke degradatie, ondanks dat de benoemde Twinpeak ptype zijn.

Hogere prijs voor een in de basis minder luxe paneel, maar wel behoorlijk meer Wp totaal.

Welke omvormer willen ze gebruiken ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Ronald schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:42:
De REC zitten ook op dergelijke degradatie, ondanks dat de benoemde Twinpeak ptype zijn.

Hogere prijs voor een in de basis minder luxe paneel, maar wel behoorlijk meer Wp totaal.

Welke omvormer willen ze gebruiken ;)?
Sunnyboy 5.0, schijnt met SMA Smart Connected te werken voor schaduwmanagement volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@thezs Alles heeft schaduw management tegenwoordig. Het verschil zit hem in de snelheid dat het Mpp gevonden wordt in lastige situaties.

Vergeet de 6mm2 en remautomaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
De laatste offerte is binnen, plaatsing als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUhBQjbGCNg3ApSCTrL5q7Z1GOw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8xtuCnUHjnOuIFcjIBWZMm1X.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mp7fRBMke9yYM2aGnCTV0ZaS1qY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8cBmTO81N9HU8gsfJjzq0WEq.png?f=user_large

Ik heb het idee dat door deze grote(re) panelen in te zetten de ruimte op het dak niet efficiënt benut wordt. Offerte 1 in OP heeft bijv. 15 stuks zonder het platte dak te gebruiken.

Optimizers worden aangeraden omdat in het najaar schaduwval op de westkant door dakkapel mogelijk is. (ben nu elk uur even naar buiten aan het lopen om te checken). Dan zouden we idealiter toch enkel optimizers plaatsen bij panelen die schaduw kunnen vangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Sunny designer kan de schaduw zelf simuleren. Moet je er alleen voor gaan zitten en serieus invullen

Pagina: 1