Ik ben bezig een legplan te maken voor zonnepanelen op mijn carport (circa 6x6m). Ik wil hier gebruik maken van betonschansen van 2m lang; tussen twee van deze betonschansen kun je 2 panelen in landscape plaatsen. Met totaal 12 betonschansen wil ik 18 panelen in een west-oost-west opstelling plaatsen (of beter gezegd, NW, ZO, NW). De betonschansen hebben een helling van slechts 4,5 graden, alles ligt dus vrij plat op het dak. Ik overweeg daarom alles in 1 string te plaatsen van circa 7kWp.
Nu ben ik over de DC kabels aan het nadenken, en twijfel tussen twee opties. Bij eentje leg ik de labels langs de rijen, bij de andere langs de kolommen. Bij de 'kolom'-variant lijkt het dan gunstig de panelen in de middelste kolom 180 graden te draaien zodat je met de bekabeling beter uitkomt.
Rij-variant:
/f/image/Z6Riv8yfjpxGpHecP1m8qyTP.png?f=fotoalbum_large)
Kolom-variant:
/f/image/5zGACkKhuzIK2G4GusgVrwOc.png?f=fotoalbum_large)
Zou een van beide varianten beter zijn dan de andere? En zou het draaien van de panelen om 180 graden nadelen hebben? Of heeft iemand wellicht een beter idee voor de bekabeling?
Nu ben ik over de DC kabels aan het nadenken, en twijfel tussen twee opties. Bij eentje leg ik de labels langs de rijen, bij de andere langs de kolommen. Bij de 'kolom'-variant lijkt het dan gunstig de panelen in de middelste kolom 180 graden te draaien zodat je met de bekabeling beter uitkomt.
Rij-variant:
/f/image/Z6Riv8yfjpxGpHecP1m8qyTP.png?f=fotoalbum_large)
Kolom-variant:
/f/image/5zGACkKhuzIK2G4GusgVrwOc.png?f=fotoalbum_large)
Zou een van beide varianten beter zijn dan de andere? En zou het draaien van de panelen om 180 graden nadelen hebben? Of heeft iemand wellicht een beter idee voor de bekabeling?