Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:19
Ik ben bezig een legplan te maken voor zonnepanelen op mijn carport (circa 6x6m). Ik wil hier gebruik maken van betonschansen van 2m lang; tussen twee van deze betonschansen kun je 2 panelen in landscape plaatsen. Met totaal 12 betonschansen wil ik 18 panelen in een west-oost-west opstelling plaatsen (of beter gezegd, NW, ZO, NW). De betonschansen hebben een helling van slechts 4,5 graden, alles ligt dus vrij plat op het dak. Ik overweeg daarom alles in 1 string te plaatsen van circa 7kWp.

Nu ben ik over de DC kabels aan het nadenken, en twijfel tussen twee opties. Bij eentje leg ik de labels langs de rijen, bij de andere langs de kolommen. Bij de 'kolom'-variant lijkt het dan gunstig de panelen in de middelste kolom 180 graden te draaien zodat je met de bekabeling beter uitkomt.

Rij-variant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VjwQ3CD2yQfsb6YRvm5t1ibLek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z6Riv8yfjpxGpHecP1m8qyTP.png?f=fotoalbum_large

Kolom-variant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7OYrBKFNMTHFsGJPDdL2tYyWow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5zGACkKhuzIK2G4GusgVrwOc.png?f=fotoalbum_large

Zou een van beide varianten beter zijn dan de andere? En zou het draaien van de panelen om 180 graden nadelen hebben? Of heeft iemand wellicht een beter idee voor de bekabeling?

Beste antwoord (via saturn21 op 05-10-2022 13:45)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Dit roept veel vragen op:
1/ je wil 1 string maken met daarin 2 orientaties door elkaar heen? Dit kost je opbrengst
2/ welke omvormer is geschikt voor een string met 18 panelen?
3/ heb je in sunny designer een simulatie gemaakt van deze oplossing? Doe dat eens, dan ga je snel zien dat je waarschijnlijk beter afbent met een omvormer per orientatie of een mppt per orientatie
afh. van je netaansluiting een 1fase 5kW ws. het beste.

4/ waarom niet 2 rijen ZO en 1 NW? (toch paar % meer opbrengst weer)
5/ lees je in over inductielussen. het beste is de + en - kabel parallel naast elkaar langs alle panelen te leiden. Dit verlaagt blikseminslag risico volgens mij.

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 04-10-2022 16:04 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
1/ je wil 1 string maken met daarin 2 orientaties door elkaar heen? Dit kost je opbrengst
3/ heb je in sunny designer een simulatie gemaakt van deze oplossing? Doe dat eens, dan ga je snel zien dat je waarschijnlijk beter afbent met een omvormer per orientatie of een mppt per orientatie

5/ lees je in over inductielussen. het beste is de + en - kabel parallel naast elkaar langs alle panelen te leiden. Dit verlaagt blikseminslag risico volgens mij.

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 04-10-2022 16:04 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:13
Waarom een helling van maar 4,5 graad? Dan kan je ze net zo goed plat leggen en aansluiten volgens de onderste afbeelding want geen inductielus.
Persoonlijk zou ik er 3 dakjes van 10 graden van maken. Dan heb je de helft ZO en de helft NW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:19
BarryH schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:02:

Goede punten _/-\o_

Ik had over deze punten wel al nagedacht, maar misschien iets over het hoofd gezien.

1. Ja, ik heb 1 string overwogen omdat a) de helling slechts 4,5 graden is (dus bijna plat/bijna dezelfde oriëntatie) en omdat ik bij twee strings waarschijnlijk op 6 + 12 panelen uitkom, en ik het idee had dat ik qua voltage met de string van 6 panelen anders vrij laag uitkom (6x42V = 250V, dicht tegen het minimum in de MPTT range van 180V van de omvormer). Maar met 18 panelen zit ik met 750V wederom dicht tegen het maximum van de MPTT range (850V), dus wellicht is dat ook niet zo'n goed idee? Twee strings dus beter?
2. Ik had de GoodWe GW5K-DT G2 op het oog (ik heb een 3x25A huisaansluiting).
3. Goed punt, ga ik doen.
4. Ook goed punt, maar dit komt iets beter uit qua zichtbaarheid vanaf de straatkant omdat ik dan 'laag' begin (de Gemeente eist in deze wijk dat de zonnepanelen nicht zichtbaar zijn :( ).
5. Ik was in de veronderstelling dat in beide schema's dit het geval is (zie de ingetekende zwarte kabel die niet rechtstreeks terug loopt maar de kabel langs de zonnepanelen volgt). Of zie ik iets verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@saturn21

# panelen per string:
max: Vdc max omvormer/Voc per paneel/1,1 (want bij vorst is de VoC hoger)
min: Vmin MPPT omvormer/Vmpp per paneel = minimaal aantal panelen.

eventueel 2 omvormers nemen of een andere.
Maar goodwe heeft een designer waar je dit in kan stoppen: https://ezdesigner2.semsportal.com/Account/Login

punt 5: ok, ik zie het nu.

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 04-10-2022 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
1. Ja, ik heb 1 string overwogen omdat a) de helling slechts 4,5 graden is (dus bijna plat/bijna dezelfde oriëntatie) en omdat ik bij twee strings waarschijnlijk op 6 + 12 panelen uitkom, en ik het idee had dat ik qua voltage met de string van 6 panelen anders vrij laag uitkom (6x42V = 250V, dicht tegen het minimum in de MPTT range van 180V van de omvormer). Maar met 18 panelen zit ik met 750V wederom dicht tegen het maximum van de MPTT range (850V), dus wellicht is dat ook niet zo'n goed idee? Twee strings dus beter?
Geen aannamen doen. Het is een verschil van 9 graden, dat is veel.

(Deze link is op 4 graden, de tool doet geen halve graden)
https://www.thomasberger....w2=3600&temp_coeff2=-0.48

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

saturn21 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:57:
[...]

4. Ook goed punt, maar dit komt iets beter uit qua zichtbaarheid vanaf de straatkant omdat ik dan 'laag' begin (de Gemeente eist in deze wijk dat de zonnepanelen nicht zichtbaar zijn :( ).
En waarom dan niet in plaats van 3 rijen met zes panelen op elk schuin vlak (dus anderhalf "dakje"), 6 rijen met drie panelen per rij (dus 3 kleinere dakjes achter elkaar)? Die kunnen dan ook nog eens op 10° liggen, wat beter is voor de opbrengst en je hebt dan twee even lange strings, dus geen gezeur met voltage en je hebt meer panelen op de gunstigere positie liggen (50% in plaats van 33%).

Ze beginnen dan ook "laag" en zijn in totaal net zo hoog vanaf de zijkant. Lijkt mij een goed idee
5. Ik was in de veronderstelling dat in beide schema's dit het geval is (zie de ingetekende zwarte kabel die niet rechtstreeks terug loopt maar de kabel langs de zonnepanelen volgt). Of zie ik iets verkeerd?
Je schema's zijn moeilijk leesbaar. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waar je je zorgen om maakt :P. Volgens mij is een korte kabel marginaal beter, moet je inductielussen voorkomen en verder maakt het geen fluit uit.

Je hebt belangrijkere issues te verhelpen geloof ik :o.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 04-10-2022 23:20 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1