De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.340 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:41

pro_6or

amateur_60r

Prosac schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:10:
[...]

Dat zou gistermiddag/gisteravond op afstand met artillerie zijn gedaan, denk dat we nog even moet wachten op bevestiging.
(ALS het gebeurd is)

[...]

Dat van het vliegend materieel had ik nog even moeten benoemen idd, maar qua rollend zit Oryx niet ver van Oekraine. Als je bedenkt dat je niet alles visueel kunt bevestigen omdat je
1. Niet overal beelden van krijgt
2. Niet van alles goed te achterhalen is aan wie je het verlies moet toeschrijven

Het is jammer dat Oryx niet erbij zet hoeveel voertuigen ze niet kunnen toeschrijven aan een partij.
Plus dat ook Oryx zelf sommige vliegtuigen heeft toegevoegd omdat er overlijdensberichten kwamen van piloten vanuit Rusland. Gecrashte Vliegtuigen bevestigen op basis van osint is heel lastig. Er blijft soms niks van over, wordt niet gevonden, valt in water en is niet te vinden etc.

Oryx zit daar absoluut te laag mee omdat ze alleen bevestigbaar materieel tellen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:53:
[...]

Als voorbeeld: Wanneer de voorwaarde is dat 2 procent van de nationale begroting aan defensie moet worden besteed dan mag dat ook (procentueel oplopend tot 2 procent) in een periode van 4 jaar zolang die 2 procent aan het eind van die periode maar gehaald wordt. Dan nog zijn er landen die dat niet halen en alsnog EU lid mogen blijven.........
Je voorbeeld is wat ongelukkig (dat is een NATO regel, geen EU), maar je punt is correct.

Allerlei landen hebben 'specifieke interpretaties' van bepaalde regels, en andere landen tijdelijke uitzonderingen.
Zo mochten Roemenië en Bulgarije toetreden omdat er voldoende voortgang in de bestrijding van corruptie was. Het pijnlijke is wel, dat die voortgang daarna op z'n best stil viel. Ik hoop toch echt dat we die fout niet nog eens maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

RodeStabilo schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:41:
Felle kritiek Kamer op Oekraïne-actie Ursula von der Leyen

[...]

Ik heb me vrijdag ook verbaasd over deze actie van von der Leyen. Wil ze op een bepaalde manier goede sier maken o.i.d?
Veel berichtgeving daarover is onnodig inaccuraat / pretentieus of ronduit fout geweest. Alles voor de clickbait.

Kijk nu maar even wat er echt is gezegd, of ga naar een betrouwbare bron.

Overigens niet verbazend want veel mensen om mij heen dachten ook dat Oekraine binnen enkele weken een vol lidmaatschap van de EU zou hebben. Dat is niet het geval.

Dat het Kandidaat lidmaatschap sneller kan als normaal is misschien waar. Daarna moeten ze alsnog aan de eisen voldoen.

Een kandidaat lidmaatschap kan decennia duren.

Met betrouwbare bron bedoel ik niet de telegraaf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

TheekAzzaBreek schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:30:
Allerlei landen hebben 'specifieke interpretaties' van bepaalde regels, en andere landen tijdelijke uitzonderingen.
Zo mochten Roemenië en Bulgarije toetreden omdat er voldoende voortgang in de bestrijding van corruptie was. Het pijnlijke is wel, dat die voortgang daarna op z'n best stil viel. Ik hoop toch echt dat we die fout niet nog eens maken.
Om niet te veel off-topic te gaan, houd ik het (te)kort en generiek (gezien modbreak)

Maar ik denk dat je het breder moet trekken heel EU (betreft corruptie), Dat interpertaties verschillen is imho wel logisch maar in het groter geheel waarschijnlijk niet zo erg.

Als we als EU oekraine nu inlijven, en dat zou betekenen dat we de aspirant leden nu ook mee zouden moeten nemen omdat ze bv ook goed aansluiten zou ik dat eerder doen dan het debat te lang doortrekken.

Het kost zoiezo decenia voordat het een homogene moes word, ik waardeer EU normen en waarden toch meer dan de Russische mir dat betreft

edit:

toevoeging: + wat @Indoubt hier direct boven zegt

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 11-04-2022 11:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:42
pro_6or schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:27:
[...]

Plus dat ook Oryx zelf sommige vliegtuigen heeft toegevoegd omdat er overlijdensberichten kwamen van piloten vanuit Rusland. Gecrashte Vliegtuigen bevestigen op basis van osint is heel lastig. Er blijft soms niks van over, wordt niet gevonden, valt in water en is niet te vinden etc.

Oryx zit daar absoluut te laag mee omdat ze alleen bevestigbaar materieel tellen.
Maar hij zit (logischerwijs) te laag aan beide kanten.
Qua cijfers neem ik zijn waarnemingen serieuzer dan zowel de officieele Russische alsook Oekrainse kanalen.
In de discussie over de waarheid die in het midden ligt, neem ik dit maar aan als midden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:15
Ik lees steeds vaker berichten dat Oekraine raketten van Rusland uit de lucht heeft geschoten, is dat vanwege de komst van Starstreaks die dat kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-09 00:11
pro_6or schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:22:
[...]

In hoeverre is het altijd zo dat er opties zijn om een doel te behalen. Stel ik val samen met 10 vrienden jouw huis aan omdat ik je voorraadkast wil plunderen. 3 struikelen er en je voordeur blijkt bestand tegen onze koevoet. Ik trek me terug samen met mijn licht beschonken vrienden. In hoeverre is dat dan om een doel te behalen. Het doel is niet behaald.
In je voorbeeld lijkt het heel simpel, maar het meest essentiële ontbreekt naar mijn idee. Geef je het nu op of herstructureer je en bedenk je een ander plan om via de achter ingang binnen te komen?

Mochten alle opties die wij hier kunnen bedenken echt zwaar onlogisch zijn en richting de (stel) 10% kans van slagen gaan dan zou ik zeggen dan zijn het geen opties meer. Maar naar mijn idee hebben de eerder genoemde opties nog een te hoog percentage van slagen en een te hoge onzekerheidsfactor dat ik ze niet van te voren zou uitsluiten. Het getuigd naar mijn idee van onderschatting om te denken dat het Russische leger daar op dat moment geen andere opties meer had rond Kyiv.

Zoals @Seraphin ook mooi benoemde het Oekraïense leger had de Russen daar kunnen omsingelen maar ook daar weet je niet wat het resultaat zou zijn geweest. Het is een spel van kansberekeningen die met zoveel onzekere variabelen gespeeld word dat je naar mijn idee met veel verschillende uitkomsten rekening moet houden. Ook de wat meer onwaarschijnlijke.

Ik zou zeggen dat wij van nature de meest waarschijnlijke optie kiezen en die dan te snel als enige optie open houden maar ik hoop ontzettend dat ze dat niet bij de legerleiding van Oekraïne doen.

En als ik nu een beetje uitzoom is dat wat deze oorlog lastig maakt. Het doel van de Russen is ‘a moving target’.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Prosac schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:48:
Ik lees steeds vaker berichten dat Oekraine raketten van Rusland uit de lucht heeft geschoten, is dat vanwege de komst van Starstreaks die dat kunnen doen?
Dat zijn de S-300 raketten, een Starstreak zal nooit iets daartegen kunnen doen. Die staan ook heel hoog op de lijst van wat Oekraine nodig heeft

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

jan390 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:43:
[...]

Maar hij zit (logischerwijs) te laag aan beide kanten.
Qua cijfers neem ik zijn waarnemingen serieuzer dan zowel de officieele Russische alsook Oekrainse kanalen.
In de discussie over de waarheid die in het midden ligt, neem ik dit maar aan als midden :)
Ik ben ook heel blij met hun werk. Dit is iig controleerbaar, en dat doe ik ook hier en daar. Maar dit kan niet het midden zijn, het is een baseline. Alhoewel bij captured en abandoned je vragen kunt blijven houden. Weer terug gepakt na eerst te zijn verlaten, weer recaptured. Dat zal wel meevallen maar toch.

Die bevestigd ook weer een beetje de stelregel dat een aanvaller 3,5 keer verliest wat de verdediger verliest.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
IJzerlijm schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:52:
[...]Dat zijn de S-300 raketten, een Starstreak zal nooit iets daartegen kunnen doen. Die staan ook heel hoog op de lijst van wat Oekraine nodig heeft
S-300 gaat Slowakije leveren. Starstreaks hebben ze al vanuit de UK.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

walletje-w schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:51:
[...]

In je voorbeeld lijkt het heel simpel, maar het meest essentiële ontbreekt naar mijn idee. Geef je het nu op of herstructureer je en bedenk je een ander plan om via de achter ingang binnen te komen?

Mochten alle opties die wij hier kunnen bedenken echt zwaar onlogisch zijn en richting de (stel) 10% kans van slagen gaan dan zou ik zeggen dan zijn het geen opties meer. Maar naar mijn idee hebben de eerder genoemde opties nog een te hoog percentage van slagen en een te hoge onzekerheidsfactor dat ik ze niet van te voren zou uitsluiten. Het getuigd naar mijn idee van onderschatting om te denken dat het Russische leger daar op dat moment geen andere opties meer had rond Kyiv.

Zoals @Seraphin ook mooi benoemde het Oekraïense leger had de Russen daar kunnen omsingelen maar ook daar weet je niet wat het resultaat zou zijn geweest. Het is een spel van kansberekeningen die met zoveel onzekere variabelen gespeeld word dat je naar mijn idee met veel verschillende uitkomsten rekening moet houden. Ook de wat meer onwaarschijnlijke.

Ik zou zeggen dat wij van nature de meest waarschijnlijke optie kiezen en die dan te snel als enige optie open houden maar ik hoop ontzettend dat ze dat niet bij de legerleiding van Oekraïne doen.

En als ik nu een beetje uitzoom is dat wat deze oorlog lastig maakt. Het doel van de Russen is ‘a moving target’.
Klopt, niemand weet het, zelfs Putin niet. We zitten er maar mooi mee in de maag, toch weer een oorlog. Al die brute slachtoffers en verliezen, geen idee waarom en wel veel angst voor nog veel meer ellende.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:13:
Nog even over onze Canadese vriend: hij is nog nooit herkenbaar in beeld geweest, retweet alleen beelden van anderen en claimt met zijn eenheid dagelijks 1/3 van alle officiële Oekraïnse kills.

Hier rept hij over duizenden gedode Russen, hoe graag ik het zou willen geloven het is bullshit.
[Embed]
Ik geloof er ook weinig van. Zo'n groot konvooi volledig vernietigen vereist heel veel vuurkracht en het past niet echt bij de guerrillastijl die het leger doorgaans toepast.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Laatst online: 24-09 18:19
Blijf de interviews van Mark Austin mooi vinden richting Dmitry Peskov.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:54
XWB schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:08:
[...]

Ik geloof er ook weinig van. Zo'n groot konvooi volledig vernietigen vereist heel veel vuurkracht en het past niet echt bij de guerrillastijl die het leger doorgaans toepast.
Ik lees een beetje tussen de regels door: hij schreef dat hij zich bewust is van het 'weggeven van hun positie' en de invloed die hij heeft op de Russische nachtrust. Ze hebben hem immers al eens dood verklaard.

Zijn PR-waarde zal inmiddels groter zijn dan zijn militaire aanwezigheid en hij houdt zichzelf lekker buiten beeld in het kader van 'het gaat niet om mij, maar om Ukraine'. Fondsen werven, motivatie erin houden, zowel terplekke als online - het heeft een functie.

Dus eens dat de overwiningen en cijfers over omgelegde Russen met een korrel zou genomen moeten worden. Mocht blijken dat hij wel een soort supersoldier is dan zal iemand de filmrechten wel kopen om er een spannende film van te maken :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:41
DoubleDutch schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:09:
Blijf de interviews van Mark Austin mooi vinden richting Dmitry Peskov.

[Twitter]
Wow gewoon, het geloof dat het een speciale operatie is, dat alles wat Oekraïne deed (richting EU/ Nato trekken) gericht was op schade aan Rusland en dat ze zich echt bedreigd voelen/ voelden.
Maar ook dat het terugtrekken niets te maken had met dat ze het niet redden, maar een 'act of goodwill' was ivm de onderhandelingen.

Alles wat hij zegt voelt / klinkt (op basis van de berichten/ informatie die wij tot ons krijgen) echt als enorme onzin. De interviewer doet het wat mij betreft ook best goed met zijn vragen/ verduidelijkingen op die vragen en laat (Dat vergeten we nog wel eens) die man ook uitpraten/ zijn uitleg geven.

En dan ook het stuk over die vrouw die geschoten werd. Hij ontkent niet dat die tank die ze als Russisch markeren, Russisch is (hij liegt daarmee niet), maar zegt dat die Russische tank niet schoot. Alsof de Russen gezellig samen met Oekraïnse leger-onderdelen in een straat gaan staan te keuvelen ofzo... Zo enorm bijzonder.

Laatste wat me echt heel erg opviel: De interviewer vraagt rondom het vertrouwen hoe het toch kan dat Putin beweerde dat ze niet gingen aanvallen, want zo'n leugen geeft natuurlijk ook weinig reden tot vertrouwen. Daar reageert hij niet echt op, maar even later beweert hij wel dat rondom de sancties ze zich al aan het voorbereiden waren, meer dan een jaar. Dus toen wist men in Rusland al dat er een 'speciale operatie' zou plaatsvinden.
Dit betekent voor mij 2 dingen:
  1. Het maakt wel heel duidelijk dat Putin al gedurende lange tijd dit wilde doen, het aan het voorbereiden was, maar glashard heeft gelogen dat ze dit niet van plan zouden zijn
  2. Wat ik schokkender vind: Blijkbaar is dit echt goed geheim gebleven en heeft men dit goed onder de pet weten te houden, economische aanpassingen/ voorbereidingen op iets dergelijks (er vanuit gaande dat dit waar is) zouden ergens toch op moeten vallen, zeker met al die landen en diplomaten (of spionnen :+ ) die overal over de wereld aanwezig zijn. Blijkbaar heeft men daar toch echt de hoogste kliek volledig onder de duim en kán Putin zijn vertrouwelingen ook echt vertrouwen.
    Dat maakt het des te lastiger om te hopen op een betere vervanger voor Putin wanneer die (waarom dan ook) weg zou vallen

[ Voor 47% gewijzigd door jbdeiman op 11-04-2022 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
jbdeiman schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:17:
[...]

Wow gewoon, het geloof dat het een speciale operatie is, dat alles wat Oekraïne deed (richting EU/ Nato trekken) gericht was op schade aan Rusland en dat ze zich echt bedreigd voelen/ voelden.
Maar ook dat het terugtrekken niets te maken had met dat ze het niet redden, maar een 'act of goodwill' was ivm de onderhandelingen.

Alles wat hij zegt voelt / klinkt (op basis van de berichten/ informatie die wij tot ons krijgen) echt als enorme onzin. De interviewer doet het wat mij betreft ook best goed met zijn vragen/ verduidelijkingen op die vragen en laat (Dat vergeten we nog wel eens) die man ook uitpraten/ zijn uitleg geven.
Mark Austin doet het ind goed door de man uit te laten praten, hij is ook zelf ter plekke geweest in Bucha en weet wat er zich heeft afgespeeld, hij heeft zich in ieder geval goed voorbereid welke vragen hij ging stellen.
En de antwoorden zijn tenenkrommend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 12:50
HvdBent schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:33:
[...]

De overmacht van Rusland is beperkt, veel Oekrainse burgers zijn voorzien van wapens/anti tank raketten, en kunnen locaties verdedigen, dat geeft het leger de ruimte om aan te vallen waar ze het verschil kunnen maken. is welliswaar een gaming stoel generaal, maar wel een goede analyse:
YouTube: Reservists and irregulars in Ukraine - "A people at war"
De tijd zal het leren, als jullie gelijk hebben zullen steden als Marioepol nooit vallen.
Ik ben bang dat dit de komende weken wel zal gebeuren.

Ik hoop echt van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:26
NiGeLaToR schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:11:
Ik lees een beetje tussen de regels door: hij schreef dat hij zich bewust is van het 'weggeven van hun positie' en de invloed die hij heeft op de Russische nachtrust. Ze hebben hem immers al eens dood verklaard.
Het is dezelfde persoon die een paar dagen geleden dit gepost heeft:
[Twitter: https://mobile.twitter.com/CanadianUkrain1/status/1511755730780659712]Was achteraf gezien complete onzin, betwijfel of hij wel in Oekraïne zit.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
bloody schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:37:
[...]

haha, bijna grappig zo.
Tot een dikke maand geleden zou je dit soort dreigementen super serieus genomen hebben als EU/NAVO.
Ik kan me goed voorstellen dat iedereen dit soort berichten nu alleen maar print en gebruikt als WC papier.
Inmiddels zijn deze dreigementen juist een reden om het zo snel mogelijk te doen 🤣

Voor mij persoonlijk dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 14:24

Rub3s

+3 , omdat het kan

Tweak_ers schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:33:
[...]

De tijd zal het leren, als jullie gelijk hebben zullen steden als Marioepol nooit vallen.
Ik ben bang dat dit de komende weken wel zal gebeuren.

Ik hoop echt van niet.
"Steden als Marioepol": Die stad is al vanaf het begin van de oorlog al omsingeld en zal natuurlijk vallen. Andere steden zoals Kharkiv en Mykolajiv zullen denk ik nooit vallen, die zijn nu tot de tanden toe bewapend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
walletje-w schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:44:
[...]

Het punt wat ik probeerde te maken is dat het niet enkel het verjagen van is wat er plaatsgevonden heeft. Doordat het in een bepaald momentum plaats vond lijkt het heel erg alsof ze verjaagd zijn. Naar mijn mening is dat nog steeds niet het geval. Rusland had nog een aantal andere opties waar we allemaal de uitkomst niet van weten:
  • Ingraven op posities en de grote verliezen voor lief nemen om het Oekraïense leger daar ook verder te verzwakken.
  • Juist dit front versterken door troepen uit het oosten naar het westen te halen
  • Voorsteden te bombarderen met (veel) zwaardere bommen
  • Het land mobiliseren voor een vat met extra troepen
Maar ze hebben er voor gekozen om alle troepen daar weg te halen.

Verjagen betekend voor mij dat je de tegenstander geen andere keuze geeft dan op te geven en het gebied te verlaten. Volgens mij had het Russische leger dus nog wel andere opties maar is er van hoger hand besloten een andere tactiek te proberen om een doel te behalen. En het felle verzet van Oekraïne in die regio zal de beslissing om daar terug te trekken zeker meer waarschijnlijk gemaakt hebben. Dus dat zou je ook verjagen kunnen noemen.
Zowel VN als de VS hebben voor de terugtrekking nog aangegeven dat Rusland het maanden, zonder jaren zou kunnen volhouden.

Maar als ze er weinig mee opschieten rond Kiev, kun je die eenheden beter elders inzetten.

Ik ben net als jij niet overtuigd dat ze daar weggejaagd/verslagen zijn.

Uiteraard viel het verzet ze wel zwaar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
Yaksa schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:58:
[...]

S-300 gaat Slowakije leveren. Starstreaks hebben ze al vanuit de UK.
Voor wat het waard is:
Volgens de russische twitterbrigade (incl buitenlandse aanhang) is deze S-300 al vernietigd door de russen.
Ze buitelen over elkaar heem om dit (vanaf gisteren) te kunnen melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Rub3s schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:39:
[...]

"Steden als Marioepol": Die stad is al vanaf het begin van de oorlog al omsingeld en zal natuurlijk vallen. Andere steden zoals Kharkiv en Mykolajiv zullen denk ik nooit vallen, die zijn nu tot de tanden toe bewapend.
Nou ja, als je sommigen in dit topic volgt, zou dat ook voor Marioepol nooit kunnen gelden.

Als de Russen massaal worden afgeslacht en materieel verliezen, kunnen ze steden als Marioepol nooit innemen.

Nogmaals, de waarheid ligt zeker wel in het midden.

Ukraine wordt steeds afhankelijker van onze wapens en middelen. Het wordt tijd dat we ze foto’s het bot gaan bewapenen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Rusland zou de facto in default zijn : de 4e april betaalde ze schulden in dollar terug in roebels.
Ze zouden nu een maand hebben om alsnog in dolalars te betalen maarverwahct word dat ze dat niet willen/kunnen.

https://edition.cnn.com/2...sia-default-sp/index.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 18:48
Tweak_ers schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:42:
[...]

Nou ja, als je sommigen in dit topic volgt, zou dat ook voor Marioepol nooit kunnen gelden.

Als de Russen massaal worden afgeslacht en materieel verliezen, kunnen ze steden als Marioepol nooit innemen.

Nogmaals, de waarheid ligt zeker wel in het midden.

Ukraine wordt steeds afhankelijker van onze wapens en middelen. Het wordt tijd dat we ze foto’s het bot gaan bewapenen!
Ik denk vooral dat de meeste vooral verbazingwekkend kijken hoe Marioepol het nog altijd volhoudt, niemand had verwacht dat het zo lang stand zou houden na de omsingeling.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
IJzerlijm schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:33:
[...]

Kyiv (dat is de naam van de hoofdstad) is zelfs nooit anders dan vrij geweest, dat je er hier nu van maakt dat de Russen ervoor hebben gekozen (waarom dan?) zich terug te trekken en niet verjaagd zijn voordat ze de stad konden bereiken is weer een bizarre draai aan de feiten. Met zo'n kijk op de zaken is het logisch dat je in de media hier niet bevestigd ziet wat je gelooft.
Je overdrijft.
Ja ze leden verliezen, maar tot op het moment van terugtrekken, kwamen ze toch echt steeds dichterbij.

Kiev overnemen, zou alleen nooit lukken tegen (zelfs voor de Russen) acceptabele verliezen.

Dan is het dus een strategische keuze om Kiev te laten voor wat het is.

Ben je dan weggejaagd? Misschien in zekere zin.
Maar ze hadden het nog maanden/jaren kunnen uitzitten als ze dat wilden. Dus het ligt veel genuanceerder.

Dat hebben VS en VN in de dagen voor de terugtrekking nog bevestigd.

Die nuance mis ik vaak in westerse berichtgeving.

Daarmee geef ik nergens aan dat ik de Russische media geloof. Ik lees het niet eens omdat dat complete onzin is. Lijkt mij erg slecht om dat als voorbeeld te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Alvanosa schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:46:
[...]

Ik denk vooral dat de meeste vooral verbazingwekkend kijken hoe Marioepol het nog altijd volhoudt, niemand had verwacht dat het zo lang stand zou houden na de omsingeling.
Helemaal mee eens en ik hoop echt dat het lukt. Maar ben bang van niet.

Mijn punt is: het zijn geen voetbalclubs. Het mag best objectief.

Daarmee hoop ik zeker dat Rusland helemaal afgemaakt wordt, ik zie dat echter veel genuanceerder gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Tweak_ers schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:48:
[...]

Je overdrijft.
Ja ze leden verliezen, maar tot op het moment van terugtrekken, kwamen ze toch echt steeds dichterbij.

Kiev overnemen, zou alleen nooit lukken tegen (zelfs voor de Russen) acceptabele verliezen.

Maar ze hadden het nog maanden/jaren kunnen uitzitten als ze dat wilden. Dus het ligt veel genuanceerder.

Daarmee geef ik nergens aan dat ik de Russische media geloof. Ik lees het niet eens omdat dat complete onzin is. Lijkt mij erg slecht om dat als voorbeeld te stellen.
Ze dreigden toch echt omsingeld te worden, de Ukrainers hadden Ivankiv ingenomen. Mariupol kan wel vallen (dat denk ik ook) omdat ze omsingeld zijn maar Russische troepen niet?

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Je overdrijft.
Duh, ieder leger dat een ander land binnenvalt rukt op tot ze winnen of ze zich terug trekken en dan heet het verliezen.

Waarom dan al die troepen richting Kyiv (zo heet die stad) sturen? Als het een afleiding is van andere fronten dan zou het nog enige zin hebben maar dan trek je ze niet terug.

Waar heeft de VN zich uitgelaten over de capaciteit van de Russische strijdkrachten? Dat lijkt me niet echt iets dat in hun normale communicatie valt. En als je 'VS' zegt, is dat dan de overheid of een expert (of niet) die daar woont?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtYnOj6EYqihPfTZyEIb99TMgKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KQcWO8cyECOe4dNq87NjIMmP.png?f=fotoalbum_large

Hier probeert iemand een indicatie van 'de waarheid in het midden' te geven ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

Je overdrijft.
Hier ga je al de mist in. In de laatste dagen waren de Russen het momentum duidelijk voorbij en pakte Oekraïne gebieden terug en dreigde er een omsingeling. We hebben na de terugtrekking ook de hoeveelheid vernietigd Russisch materiaal kunnen zien, wat gigantisch was.

Je spreekt verder over VS bronnen, maar die hebben in die tijd ook aangegeven dat de Russen waren overgeschakeld van offensief naar defensief. VN bronnen over het militaire landschap ken ik niet.

Dus ja, de Russen zijn verpletterend verslagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
Tweak_ers schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:40:
[...]

Zowel VN als de VS hebben voor de terugtrekking nog aangegeven dat Rusland het maanden, zonder jaren zou kunnen volhouden.
Dan moet je er ook bij zeggen dat vlak voor de terugtrekking, die inschattingen voor dat gebied heel hard omlaag aan het gaan waren omdat Oekraine steeds meer strategische knooppunten in aan het nemen was.
Maar als ze er weinig mee opschieten rond Kiev, kun je die eenheden beter elders inzetten.

Ik ben net als jij niet overtuigd dat ze daar weggejaagd/verslagen zijn.

Uiteraard viel het verzet ze wel zwaar tegen.
Hier moet je denk ik weer opletten met de nuances. Ze hadden het vast nog wel even vol gehouden, maar ze werden wel degelijk steeds verder teruggedrongen en afgesneden van voorraden. Daarmee kun je op het moment dat ze wegtrokken wel zeggen dat ze uit zichzelf gingen, maar de vooruitzichten waren dat ze er binnen een paar weken anders echt verjaagd zouden zijn met daarbij snel oplopende verliezen (afgesneden van voorraden geeft dat je weinig meer kunt doen).

Hoe dan ook kwamen de beoogde doelen steeds verder uit zicht. Het is dus vooral een semantische discussie of je het weggejaagd/verslagen of teruggetrokken noemt. Ze zijn simpelweg verdwenen omdat ze geen progressie meer hadden, de doelen steeds verder uit zicht kwamen en grote groepen steeds geisoleerder kwamen te zitten. Ik zou het toch samenvatten met verslagen en weggejaagd.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prosac
[...]

Je overdrijft.
Nee hoor, ze zijn in de eerste dagen tot de buitenplaatsen gekomen (Bucha, Brovary e.d.) en daar blijven hangen, omdat ze daar continu bij elke poging verder te komen, kapot geschoten werden. Na een paar weken zei Oekraine ineens: nu gaan we het offensief in en toen werden niet direct Hostomel e.d. bevrijdt, maar juist verder westers en noordelijk gelegen plaatsen. Vanuit Brovary kwamen de Russen ook niet verder, omdat ze hun aanvoerlijnen nooit onder controle kregen, steden als Konotop, Cherchinihiv en Sumy vielen niet. Daar werden ook de omliggende dorpjes heroverd. In beide gevallen (NW en O Kyiv) dreigden groepen Russen omsingeld te worden, of in elk geval in een soort Zak van Falaise terecht te komen.
Hoe Rusland het ook noemt, het was een nederlaag voor ze. Maar eerlijk is eerlijk, strategisch inderdaad wel een verstandige keuze om je terug te trekken. Voor het thuisfront moest het wel uiteindelijk wel als iets postiefs verkocht worden, dus "Doelen bereikt, blijk van goede wil etc etc"
Een nederlaag desalniettemin.
Dat lijkt me sterk, hun aanvoer is nooit goed geweest naar die linies. Lagen continu onder vuur (staat in dit topic nog wel een reportage over hoe kleine groepjes "Wolven" het die aanvoerlijnen heel moeilijk maakte.
Klopt er werden defensieve lijnen aangelegd, maar dat gehele plan leek te vervallen toen Ivankiv viel/leek te gaan vallen. Aan de Oostelijke zijde van Kyiv heeft het er nooit zo op geleken.
Zit natuurlijk ook wel een beetje Pro-Oekraine kleur in, maar ik zie en lees toch altijd veel kanttekeningen en mits/maren. ZIjn nog zoveel onbekende factoren van kracht.

edit: nog even over dat "We gaan nu het offensief in" van Oekraine, daar werd door velen (incluis mezelf) nog wat lacherig over gedaan, zo van: Morele propaganda, het zal wel.
Ook in het kader van: Zou mooi zijn als het echt zo is.

Maar na een week bleek dat er toch behoorlijk opvallende progressie werd geboekt en pas na een tijdje was duidelijk hoe effectief het was (en slim).

[ Voor 8% gewijzigd door Prosac op 11-04-2022 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Speciaal voor iedereen die zegt nooit iets te zien over Oekraiense verliezen:

https://www.telegraaf.nl/...ysteem-vernield-te-hebben
Rusland zegt door Europa geleverd luchtafweersysteem vernield te hebben

Russische troepen beweren een opslagruimte met Oekraïens legermateriaal getroffen te hebben nabij de stad Dnipro. In een hangar zou luchtafweergeschut van het type S-300 gelegen hebben, geleverd door een Europees land. Dat meldt Reuters op basis van een verklaring van het Russische ministerie van Defensie.
Welk land die raketsystemen had bezorgd aan Oekraïne, is niet duidelijk. Rusland zegt de installatie vernield te hebben met behulp van raketten die vanop zee zijn afgeschoten. Rusland zegt dat bij de aanval ook 25 Oekraïense soldaten zijn omgekomen.
Slowakije liet onlangs weten dat het een S-300 heeft gegeven aan Oekraïne. Op Twitter laat de Slowaakse premier Heger weten dat die niet vernietigd is. Volgens hem is het een hoax.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NiGeLaToR schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:22:
[...]

In veel andere conflicten blijkt het vaak genoeg wel gebeurd te zijn - al dan niet uit 'zelfverdediging'.

Voor mij is de vingeroefening tussen Russische Wagner troepen en een VS FOB in Syrie een echte eyeopener. Lees en huiver.

Maar: Rusland en de VS in een directe confrontatie is extreem gevoelig. Dat Wagner bestaat uit Russiche ex-militairen en nu direct al ingezet wordt in Ukraine, net als in onder andere Afrika en Syrie is een beetje een truc om militairen te hebben zonder verantwoording en dus makkelijker in te zetten in zo'n actie tegen de VS.
Sure. Vergelijkbaar met Blackwater. Als een paar van die huurlingen omkomen dan is dat niet het probleem van de overheid die ze inhuurt maar is het gewoon ondernemersrisico.

Maar SAS en Delta zijn geen huurlingen. Die vormen een volwaardig onderdeel van de strijdkrachten van die landen. Zolang ze in stilte sneuvelen is er niet veel aan de hand maar het zou een politiek en diplomatiek probleem zijn als gewonde of krijgsgevangen militairen op de Russische TV opduiken om uit te leggen dat Britse of Amerikaanse special forces meevechten. Om die reden denk ik niet dat ze meevechten op plekken waar ze groot risico lopen.

Offtopic: Het sneuvelen van Britse SAS militairen wordt vaak geheim gehouden. Hun familie hoort wel dat ze omgekomen zijn maar niet hoe, waar of wanneer, om te voorkomen dat een geheime inzet op die manier publiek bekend wordt. Dat is gewoon iets waar je voor tekent als je dienst neemt in die eenheid. Geen idee hoe Amerikaanse SF daarmee omgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:18:
Speciaal voor iedereen die zegt nooit iets te zien over Oekraiense verliezen:

https://www.telegraaf.nl/...ysteem-vernield-te-hebben

[...]
Dat Rusland het zegt is niet meteen een reden om het voor waar aan te nemen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-09 17:33
Er is vanavond een lezing vanuit de universiteit Leiden over de oorlog. Mogelijk interessant om te volgen voor eventuele geïnteresseerde hier? Er is een livestream beschikbaar vanaf 19:50.

Meer info en locatie van de livestream: (https://www.universiteitl...022/04/oorlog-in-oekraine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

MikeyMan schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:21:
[...]

Klopt, maar ik lees zeer regelmatig hier dat er nooit iets bericht wordt over Oekrainse verliezen en dus de berichtgeving onbetrouwbaar is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
In dit topic is de "nieuwe" Russische generaal, Alexander Dvornikov, al genoemd. NBC heeft een artikel met wat meer informatie over deze man:
Russian Gen. Alexander Dvornikov is notorious as the “Butcher of Syria" for his targeting of civilians while commanding troops in the region.
Bringing in Dvornikov, a man known for his cruelty to civilians, is an attempt to break the spirit of the Ukrainian people, Stavridis warned.
"He is the goon called in by Vladimir Putin to flatten cities like Aleppo in Syria," Stavridis said. "He has used tools of terrorism throughout that period, including working with the Syrian forces, torture centers, systematic rape, nerve agents. He is the worst for the worst."
“They’ve now gone to terrorizing civilians is our primary tool,” he said. “And Dvornikov was the first Russian commander in Syria, awarded the Hero of the Russian Federation award for primarily dropping barrel bombs on defenseless civilians and using poison gas against them.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:50
[...]

klopt maar het blijft gewoon lastig om dingen te bevestigen dat zullen we blijven houden idd

hier word bovenstaande alweer ontkent

https://twitter.com/eduar..._Oekrane_maandag_11_april

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

user109731 schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:36:
In dit topic is de "nieuwe" Russische generaal, Alexander Dvornikov, al genoemd. NBC heeft een artikel met wat meer informatie over deze man:
Wat is deze info waard als alles hij stuurt een voet over de grens bij UA zet, ongenadig hard afgeslacht word? :+ ik hoop dat hij er tussen zit.
k995 schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:43:
Rusland zou de facto in default zijn : de 4e april betaalde ze schulden in dollar terug in roebels.
Ze zouden nu een maand hebben om alsnog in dolalars te betalen maarverwahct word dat ze dat niet willen/kunnen.
lijkt me leuk als er op zaken beslag gelegd gaat worden, hoop dat de ze de rijke russen (yachtjes oid) ook onder hun hol vandaan trekken.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Wognummer schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:37:
[...]

klopt maar het blijft gewoon lastig om dingen te bevestigen dat zullen we blijven houden idd

hier word bovenstaande alweer ontkent

https://twitter.com/eduar..._Oekrane_maandag_11_april
De waarheid kan natuurlijk in het midden liggen. :P :+
Dat er wel een S300 systeem is vernietigd, maar niet die van Slowakije verkregen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vso schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:38:
[...]

lijkt me leuk als er op zaken beslag gelegd gaat worden, hoop dat de ze de rijke russen (yachtjes oid) ook onder hun hol vandaan trekken.
Een default betekent nu niet veel meer. Het betekent alleen dat de Russen geen geld meer kunnen lenen. Maar dat konden ze vanwege de sancties toch al niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
Prosac schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:42:
[...]

De waarheid kan natuurlijk in het midden liggen. :P :+
Dat er wel een S300 systeem is vernietigd, maar niet die van Slowakije verkregen zijn.
Het is wel weer een heel hoog "trust me dude" gehalte. :)
Sterker nog, er zouden meerdere S300 systemen zijn vernietigd. We wachten op de beelden.

Het blijft me wel verbazen hoe klakkeloos deze beweringen worden overgenomen. Sinds gisteren is het los gegaan op (o.a.) twitter. Het wordt als waarheid aangenomen, maar er is geen enkel bewijs geleverd.

[ Voor 20% gewijzigd door jan390 op 11-04-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

downtime schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:18:
[...]
Sure. Vergelijkbaar met Blackwater. Als een paar van die huurlingen omkomen dan is dat niet het probleem van de overheid die ze inhuurt maar is het gewoon ondernemersrisico.

Maar SAS en Delta zijn geen huurlingen. Die vormen een volwaardig onderdeel van de strijdkrachten van die landen. Zolang ze in stilte sneuvelen is er niet veel aan de hand maar het zou een politiek en diplomatiek probleem zijn als gewonde of krijgsgevangen militairen op de Russische TV opduiken om uit te leggen dat Britse of Amerikaanse special forces meevechten. Om die reden denk ik niet dat ze meevechten op plekken waar ze groot risico lopen.

Offtopic: Het sneuvelen van Britse SAS militairen wordt vaak geheim gehouden. Hun familie hoort wel dat ze omgekomen zijn maar niet hoe, waar of wanneer, om te voorkomen dat een geheime inzet op die manier publiek bekend wordt. Dat is gewoon iets waar je voor tekent als je dienst neemt in die eenheid. Geen idee hoe Amerikaanse SF daarmee omgaan.
SAS/Delta zullen eerder als 'security detail' van Zelensky hebben gefungeerd.
(daar waren eerder ook al geruchten over)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Als rusland default bij USA....
interessant want er zijn wel dingen naast jachten, huizen en geld die de USA graag als betaling zou accepteren denk ik:
Through the deal, Russia is able to own about 20 percent of U.S. uranium production
capacity. However, Colin Chilcoat, an energy affairs specialist who has written
extensively about Russia's energy deals, said that the company only extracts about 11
percent of uranium in the U.S.
https://www.congress.gov/...6-II06-20190625-SD004.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
We wachten op de bevestiging van Oryx, net zoals bij de Russische verliezen :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:44

Fanta

FordPerformance™️

IJzerlijm schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:31:
[...]

Klopt, maar ik lees zeer regelmatig hier dat er nooit iets bericht wordt over Oekrainse verliezen en dus de berichtgeving onbetrouwbaar is.
En dat ga jij dan tegenspreken met als bron een Russische quote uit een artikel in de Telegraaf?

|:(

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

downtime schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:44:
Een default betekent nu niet veel meer. Het betekent alleen dat de Russen geen geld meer kunnen lenen. Maar dat konden ze vanwege de sancties toch al niet.
Denk zelf dat de impact groter is..kost alleen wat tijd :)
Defaulting on a loan happens when repayments aren't made for a certain period of time. When a loan defaults, it is sent to a debt collection agency whose job is to contact the borrower and receive the unpaid funds. Defaulting will drastically reduce your credit score, impact your ability to receive future credit, and can lead to the seizure of personal property. If you can't make payments on time, it's important to contact your lender or loan servicer to discuss restructuring your loan terms.
Hierboven geeft niet onze gelijk of ongelijk althans dat is niet de insteek!

Wat grappig is dat Rusland weldegelijk nattigheid voelt, en probeert in de enige valuta wat hun rest, immers alles is zo'n beetje bevroren/ontoegankelijk gemaakt. te betalen. Als dat niet geaccepteerd word dan heb je een vet probleem.

minder relevant voorbeeld:

Immers als ik met een geit aan kom(roebels) omdat ik geen geld(USD) heb zegt de bank ook van --> verkoop je geit(ruil je roebels maar om) en kom met de cash(USD) maar terug, Toch ?

lijkt me wel grappig als je Russische bezittingen, bijvoorbeeld cultureel erfgoed in een museum, ambassade gebouw oid, onder hun reet vandaan trekt en daar zit ik eigenlijk op te wachten.

Dat hadden ze toch ook bij Libië oid gedaan en daar het Presidentiele vliegtuig geconfesceerd (of ander land) het is niet nieuw maar wel redelijk uniek

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 11-04-2022 14:12 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:48:
[...]

We wachten op de bevestiging van Oryx, net zoals bij de Russische verliezen :)
Dit zijn wel (zo'n batterij is gigantisch, meerdere enorme voertuigen) doelen die doorverklikkers on the ground makkelijk kunnen worden gezien. Zeker in een grote stad hebben de Russen daarbeschikking over. Dan een raket er op en klaar is kees.

Ik heb mijn bedenkingen erbij overhoe inzetbaar dit soort complexen zijn. Lijkt me te complex :/

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTqgPcTiPHXzYZtUQNajXCs6GSWYi_spHiuFhr5aM40zI-VRNnUyjgs3xS2Ruh6k9rUo6M&usqp=CAU

Die s300 staan op de achtergrond .. daar kan je er wellicht 1 tot 40 van hebben

maaruh ze zijn toch niks waard zonder dat ding op de voorgrond :+

Correct me if wrong maar je moet wel iets hebben wat de doelen kan tracken oid ..en dat koppel je met elkaar

Dus klagen/juichen dat een s300 vernietigt is .. is niet echt relevant lijkt mij

Daarbij zijn volgens mij is een tijdje terug al een aantal gedoneerd door Ru, wellicht deze ?

[ Voor 34% gewijzigd door vso op 11-04-2022 14:20 . Reden: Grr en nederlandze zinnen maken is niet mijn sterkste kant ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
pro_6or schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:54:
[...]

Dit zijn wel (zo'n batterij is gigantisch, meerdere enorme voertuigen) doelen die doorverklikkers on the ground makkelijk kunnen worden gezien. Zeker in een grote stad hebben de Russen daarbeschikking over. Dan een raket er op en klaar is kees.

Ik heb mijn bedenkingen erbij overhoe inzetbaar dit soort complexen zijn. Lijkt me te complex :/
Ik heb inmiddels via beelden bevestiging gezien van de vernietiging van het S300 systeem. De beelden waren in het donker regen dag nacht en gefilmd vanuit een auto stilstand lopend.

Ook valt me op dat er in ene weer hordes Russen zijn die de nazi-retoriek erbij moeten pakken en de superieuriteitskaart pakken - weer even een momentje Russische debatcultuur zullen we maar zeggen.

Overigens wat we wel weten:

- Ukraine kreeg een S300 systeem.
- Er is ervaring met dit systeem.
- We weten niet waar die heen zou gaan, is gegaan of moest gaan.

Wel dat ie uit Slovenie kwam en volgens Rusland bij Dnipro is stukgeschoten. Dat is sowieso 2.000km rijden, waarbij een goed deel onder luchtruim waar Rusland actief is. Dat doe je niet in een paar dagen met vrachtauto's, met de lokale wegen, checkpoints en dan zo de frontlinie in?

Enin, hoewel het prima kan en Rusland het wellicht niet voor niets roept - is het nogal vreemd dat ik al 4 verschilende 'bewijsstukken' heb gezien en Ukraine & Slovenie zelf ontkennen. Overigens heeft en had Ukraine al S300 systemen, dus voor het zelfde geld is er wel degelijk eentje gesneuveld maar niet specifiek deze. Met een bereik vanaf 50-75km tot veel verder zou je zoiets volgens mij niet zo dicht op de frontlinie parkeren.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Prosac
Analyse van de tankverliezen van de Russen en waarom het aantal verloren tanks toch echt wel pijn doet.

https://threadreaderapp.com/thread/1513402516628996097.html

In het kort:
The mistake (red: van sommige analytici) is that the bulk of these "10,000 tanks" are not in a status that can be operated by the Russian troops. There are just not enough units to operate them.
As of late 2021, the standing army (including VDV and Naval Shore-borne forces) operates a total of 2,609 tanks according to their Table of Organization & Equipment (TOE).Russian Federation has thrown ~80% of its available forces into the fray in Ukraine, so we have 0.8*2609=2080 tanks in the theatre. Open Source effort from @oryxspioenkop has tallied a total of 467 Russian tanks have been visual confirmed lost since 2/24. So how bad is it?
Kort antwoord op het laatste: Rusland heeft onvoldoende getrainde manschappen om de reserves te rijden en kan de verliezen niet binnen een paar weken aanvullen of compenseren. Productiecapaciteit van tanks zal flink omhoog moeten. (maar daarvoor zijn ze volgens mij weer afhankelijk van -nu gesanctioneerde- onderdelen). En de tanks in de mottenballen kun je niet ff de sleutel omdraaien en starten. En zijn bovendien merendeel van een type dat -bij wijze van- al van een groter kaliber dan 5.56NATO de lucht in vliegt. ;)

TL;DR
Russian tanks loss in Ukraine is terrible. It is neither sustainable nor compensatable. There will soon be a shortage of modern tanks among the Russian ranks, and it will definately hinder further Russian (offensive) operations.
MAND
Doet pijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Prosac schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:32:
Analyse van de tankverliezen van de Russen en waarom het aantal verloren tanks toch echt wel pijn doet.

https://threadreaderapp.com/thread/1513402516628996097.html

In het kort:
[...]

[...]
Kort antwoord op het laatste: Rusland heeft onvoldoende getrainde manschappen om de reserves te rijden en kan de verliezen niet binnen een paar weken aanvullen of compenseren. Productiecapaciteit van tanks zal flink omhoog moeten. (maar daarvoor zijn ze volgens mij weer afhankelijk van -nu gesanctioneerde- onderdelen). En de tanks in de mottenballen kun je niet ff de sleutel omdraaien en starten. En zijn bovendien merendeel van een type dat -bij wijze van- al van een groter kaliber dan 5.56NATO de lucht in vliegt. ;)
TL;DR
[...]
MAND
Doet pijn.
En vooral als je dan ook nog wat moderne tanks aan de tegenpartij doneert, die nieuwer zijn dan het materieel dat ze zelf hebben:

Het blijft overigens wel vervelend als je de tanks van de tegenstander daardoor niet meer herkent:
[Twitter: https://twitter.com/Militarylandnet/status/1513464328585986051]
(Rusland heeft vrijwel geen T64's in service, dus daarvan is 95% oid Oekrains)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 11-04-2022 14:38 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:37
*knip* geen ongefundeerd niet onderbouwde speculatie over kernwapens s.v.p. , plus met zo'n gevoelig onderwerp mag dit wel wat minder bot worden geformuleerd.

9 Mei komt steeds dichterbij. Poetin heeft nog 4 weken.

[ Voor 62% gewijzigd door defiant op 11-04-2022 22:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

jaapstobbe schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:38:
*knip*

Euhmm, denk dat je een grap maakt mag ik hopen :/

[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 11-04-2022 22:05 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
NiGeLaToR schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:30:
Ik heb inmiddels via beelden bevestiging gezien van de vernietiging van het S300 systeem. De beelden waren in het donker regen dag nacht en gefilmd vanuit een auto stilstand lopend.
Heb je daar links van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
YakuzA schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:37:
[...]

En vooral als je dan ook nog wat moderne tanks aan de tegenpartij doneert, die nieuwer zijn dan het materieel dat ze zelf hebben:
[Twitter]

Het blijft overigens wel vervelend als je de tanks van de tegenstander daardoor niet meer herkent:
[Twitter]
En als deze er ook nog aan zitten te komen.
(mocht het waar zijn)

🇩🇪🇺🇦Rheinmetall CEO Armin Papperger says they are not only ready to deliver Marder IFVs, but also Leopard 1A5 main battle tanks to Ukraine.
The first tank could be handed 6 weeks after order is placed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywl_YAwmK9camK2Q8KhxehyCAR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlYBJ2IWUYgZXDRMhHe5S6Y6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DoubleDutch schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:42:
[...]

(mocht het waar zijn)

🇩🇪🇺🇦Rheinmetall CEO Armin Papperger says they are not only ready to deliver Marder IFVs, but also Leopard 1A5 main battle tanks to Ukraine.
Een Leopard 1? Vast een prima tank maar er is ook vast een goede reden waarom het ding in de jaren 80 al door Leopard 2 vervangen is. Kan me niet goed voorstellen dat Oekraine blij wordt van een tank waar ze geen ervaring mee hebben en die hier ook al 30 jaar geleden verouderd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Poetin heeft binnenkort 15.000 troepen extra om de Donbass aan te vallen:
Oekraïne: vandaag ‘de laatste slag’ om Marioepol

Oekraïense troepen zeggen dat ze zich voorbereiden op de ‘laatste slag’ om de havenstad Marioepol, meldt persbureau AFP. ‘Vandaag zal waarschijnlijk de laatste slag zijn, want de munitie raakt op’, schrijft de 36e marinebrigade in een verklaring op Facebook.

De mariniers schrijven dat ze de haven 47 dagen lang hebben verdedigd en ‘al het mogelijke en onmogelijke’ hebben gedaan om de controle over de stad te behouden. Maar ze zijn ‘geleidelijk teruggeduwd’ en omsingeld door het Russische leger. ‘Het is de dood voor sommigen van ons en gevangenschap voor de rest’, staat in de verklaring.

Bijna de helft van de brigade is tijdens de gevechten omgekomen en chauffeurs en koks zouden nu de plek hebben ingenomen van de infanterie. De mariniers klagen in de verklaring over een gebrek aan steun van de militaire leiding ‘omdat we zijn afgeschreven’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
YakuzA schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:37:
[...]

[Twitter]
Ik blijf dit een bijzonder filmpje vinden, stond gisteren ook al op reddit. Maar het is mij erg onduidelijk wat daar nou precies aan de hand is. Staat een groepje mannen casual, zonder helmen etc langs de weg. Een aantal lijkt witte (russische) armbanden te hebben. Eentje groet zelfs de tank. In de aftermath video zie je 2 mannen met blauwe armbanden en oekrainse vlaggetjes.
Voor mij lijkt het op een Oekrainse groep met russische POW's die door een Oekrainse tanker wordt aangezien voor een compleet Russische groep mannen. Ze staan immers ook bij een APC met de "V" erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Tijd voor (tactische) nukes denk ik en gedwongen opgave van de Oekrainers. De bevolking afslachten en Zelensky op de knieen dwingen.

dat lijkt me een mooie reden voor het westen/nato om conventioneel even terug te slaan met oa kruisraketten op alles wat RU is in UA.. Dit lijkt me voor RU best een gevaarlijke escalatie omdat het impotentie toont en het westen helemaal niet hoeft te escaleren met mini nukes om effect te hebben..

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Prosac schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:32:

Kort antwoord op het laatste: Rusland heeft onvoldoende getrainde manschappen om de reserves te rijden en kan de verliezen niet binnen een paar weken aanvullen of compenseren. Productiecapaciteit van tanks zal flink omhoog moeten. (maar daarvoor zijn ze volgens mij weer afhankelijk van -nu gesanctioneerde- onderdelen). En de tanks in de mottenballen kun je niet ff de sleutel omdraaien en starten.
Vergeet ook niet dat een verloren tank vaak ook 3 verloren bemanningsleden oplevert. Dat is weer een getrainde bemanning minder zelfs als er wel een vervangende tank is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Prosac schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:57:
[...]

Ik blijf dit een bijzonder filmpje vinden, stond gisteren ook al op reddit. Maar het is mij erg onduidelijk wat daar nou precies aan de hand is. Staat een groepje mannen casual, zonder helmen etc langs de weg. Een aantal lijkt witte (russische) armbanden te hebben. Eentje groet zelfs de tank. In de aftermath video zie je 2 mannen met blauwe armbanden en oekrainse vlaggetjes.
Voor mij lijkt het op een Oekrainse groep met russische POW's die door een Oekrainse tanker wordt aangezien voor een compleet Russische groep mannen. Ze staan immers ook bij een APC met de "V" erop.
Ik kan het filmpje zelf niet zien (want twitter...) maar dat is idd wel een raar verloop.
Ik ging meer op de text af en vond het een aardig opmerkelijk bericht.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
downtime schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:49:
[...]

Een Leopard 1? Vast een prima tank maar er is ook vast een goede reden waarom het ding in de jaren 80 al door Leopard 2 vervangen is. Kan me niet goed voorstellen dat Oekraine blij wordt van een tank waar ze geen ervaring mee hebben en die hier ook al 30 jaar geleden verouderd was.
Jaren 90 is die van dus beter dan de T-72 die ze tot dusver kregen die effectief van de jaren 80 waren.
Maar idd, ik zie weinig reden waarom ze deze zouden geven en niet de soms meer moderne T-72's die nato landen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik deelde ze niet omdat niets hiervan bevestigd lijkt te zijn c.q. potentieel als onzin wordt bestempeld in de comments, maar daar gaan we:

[Twitter: https://twitter.com/vfxart/status/1513490778269511680?s=20&t=kr89cA0SH8P0iA7HfgnkFQ]

^ dit is melding van fake beelden bijv

En hier nog een tweet met de genoemde locatie, 2.000km vanaf Slovenie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

k995 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:00:
[...]

Jaren 90 is die van dus beter dan de T-72 die ze tot dusver kregen die effectief van de jaren 80 waren.
Maar idd, ik zie weinig reden waarom ze deze zouden geven en niet de soms meer moderne T-72's die nato landen hebben.
De Leopard 1 is een tank uit de jaren 60. Tenzij je bedoelt dat ze in de jaren 90 nog gemoderniseerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 10:50
DoubleDutch schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:42:
[...]

(mocht het waar zijn)

[Afbeelding]
6 weken.... dan zou de oorlog wel eens afgelopen kunnen zijn. Waarom moet het allemaal zo lang duren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 13:47
Uit de NOS liveblog:
Op bezoek bij Zelensky

De Amerikaanse omroep CBS bracht een bezoek aan de Oekraïense president Zelensky in Kiev. Hij liet de verslaggever zijn commandocentrum zien, waar hij sinds het begin van de oorlog zit.

Bekijk hieronder een deel van de reportage van CBS:
[...]
Hoe sterk ik het ook vind wat Zelensky doet, ik krijg elke keer meer het gevoel dat hij met zijn drang naar publiciteit (niet negatief bedoeld) op een bepaald moment zijn hand overspeelt. Hij ziet zoveel verschillende mensen, is op zoveel plekken in persoon (okay... of dubbelganger) aanwezig, is continu "live" en dat terwijl hij toch gezochte #1 is. Elke beweging van hem of van iemand die hem bezoekt kan er een teveel zijn...

Op dit moment heeft het absoluut meerwaarde, maar ik ben zo bang dat als het een keer mis gaat, de hele moraal van de Oekraïeners in 1 klap weg is :|

[ Voor 3% gewijzigd door sjroorda op 11-04-2022 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
@NiGeLaToR
Deze heb ik eind april al een keer gezien, is een ander S300 systeem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
hoevenpe schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:08:
@NiGeLaToR
[Embed]Deze heb ik eind april al een keer gezien, is een ander S300 systeem.
Ik krijg het idee dat m'n post niet helemaal over kwam zoals bedoelde: ik denk (ook) niet dat ik beelden van de vernietigde S300 heb gezien, laat staan van die uit Slovenie. En 'het internet' recycled zoveel beelden die er geen zak mee te maken hebben - maar wel allemaal roepen 'de beelden' te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
hoevenpe schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:08:
@NiGeLaToR
[Embed]Deze heb ik eind april al een keer gezien, is een ander S300 systeem.
Eind April: Back to the future? ;)

Alle links lijken ook allemaal andere situaties. We wachten af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
[...]Een Leopard 1? Vast een prima tank maar er is ook vast een goede reden waarom het ding in de jaren 80 al door Leopard 2 vervangen is. Kan me niet goed voorstellen dat Oekraine blij wordt van een tank waar ze geen ervaring mee hebben en die hier ook al 30 jaar geleden verouderd was.
Let ff op het typenummer: 1A5. Dit type werd/wordt vanaf 1987 geleverd en heeft t.o.v. de oorspronkelijke Leopard 1 talloze verbeteringen ondergaan. Het is weliswaar niet de nieuwste, maar dat hoeft ook niet. Je gaat er denk ik van uit dat ouderdom meteen betekend dat bijvoorbeeld een tank waardeloos is, maar dat is vaak niet zo. Die voertuigen zijn nogal prijzig en door ze steeds opnieuw updates te geven kunnen ze langer mee dan je denkt. Ook met deze oudere tanks kun je nog steeds APFSDS-munitie met staafpenetratoren afschieten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
Hoe beter het gaat voor de Oekraieners, hoe meer verliezen de Russen leiden, hoe meer slachtoffers er uiteindelijk gaan vallen.

Het lijkt paradoxaal, maar Poetin zal en moet winnen. Hij kan niet verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:55

JoeZuCK

_Fonz > all.

Hmm reddit heeft het verwijderd. Waarom geen idee. Werd namelijk een aardig dik convooi in de pan gehakt.

Ah je kan hem alsnog wel zien:

https://www.reddit.com/r/...they_destroyed_a_russian/

Schijnt ook een Russische karter de Nazi groet op het podium uit te hebben gebracht.

[ Voor 128% gewijzigd door JoeZuCK op 11-04-2022 15:41 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

jaapstobbe schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:22:
Hoe beter het gaat voor de Oekraieners, hoe meer verliezen de Russen leiden, hoe meer slachtoffers er uiteindelijk gaan vallen.

Verloren heeft hij al. Ook al wint hij de battle, de oorlog heeft hij al verloren. Economisch is het land al gedoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
Xtr3me4me schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:24:
[...]

Verloren heeft hij al. Ook al wint hij de battle, de oorlog heeft hij al verloren. Economisch is het land al gedoemd.
Dit slaat nergens op. Hij verliest juist de battles, de oorlog is nog in volle gang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:30:
[...]
Overigens wat we wel weten:

- Ukraine kreeg een S300 systeem.
- Er is ervaring met dit systeem.
- We weten niet waar die heen zou gaan, is gegaan of moest gaan.

Wel dat ie uit Slovenie kwam en volgens Rusland bij Dnipro is stukgeschoten.
Oekraïne had ze al, ook Sovjet erfenis.

Volgens wiki waren er maar een paar in gebruik, met een onbekend aantal in opslag.
Die zijn ze in 2014 weer bruikbaar gaan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

jaapstobbe schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:26:
[...]

Dit slaat nergens op. Hij verliest juist de battles, de oorlog is nog in volle gang.
Het is meer andersom. Jij denkt dat poetin niet mag en moet verliezen, dit terwijl hij zijn eigen land al naar de verdoemenis heeft gebracht, daarom zeg ik dat hij de oorlog (op lange termijn) al verloren heeft.
Geen enkel land zonder een goede economische backbone houd het lang uit.

Geen enkel soldaat vecht gratis voor een oorlog die zij zelf nooit gekozen hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Xtr3me4me op 11-04-2022 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:09

-tom-562

Oliesjeik

Xtr3me4me schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:27:
[...]

Het is meer andersom. Jij denkt dat poetin niet mag en moet verliezen, dit terwijl hij zijn eigen land al naar de verdoemenis heeft gebracht, daarom zeg ik dat hij de oorlog (op lange termijn) al verloren heeft.
Geen enkel land zonder een goede economische backbone houd het lang uit.

Geen enkel soldaat vecht gratis voor een oorlog die zij zelf nooit gekozen hebben.
Klopt.
Gaat Rusland hier sterker uitkomen (in welk opzicht dan ook): gegarandeerd niet
Gaat Oekraïne hier sterker uitkomen: naar alle waarschijnlijkheid wel

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
qua S300 en meer long range SAM; als je ziet hoe veel die RAF laag vliegt dan moeten ze een eind komen met als die MANPADS. Hoog vliegende RAF is alleen maar effectief met slimme munitie neem ik aan..

specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:32

Major_ton

Shoot!

jaapstobbe schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:22:

Staat Europa er ook zo in dat Oekraïne moet winnen? Dat is eigenlijk wel een interessante vraag en al snel kom je dan weer uit op de gedachte of Europa eigenlijk wel een plan heeft voor Oekraïne en de inval vanuit Rusland. Een opmerking die eerder voorbij gekomen is dat het handelen vanuit Europa (en de VS) een stuk urgentie mist om snel een einde te maken aan dit verschrikkelijke tafereel, misschien wel omdat we helemaal nog niet weten wat we met een 'verslagen' Rusland moeten doen? Dit is overigens niet iets wat ik denk of waar ik vanuit ga, het is iets wat ik mij afvraag en waar ik geen antwoord op heb.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JoeZuCK schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:24:
Hmm reddit heeft het verwijderd. Waarom geen idee. Werd namelijk een aardig dik convooi in de pan gehakt.
Kon hem nog net meevatten, e ziet een convoy aan toast geschoten worden ik zie niet direct of het russisch of oekraine betreft. jammer genoeg een cut scene van wat het resultaat is en dan weer door.

Je zietzag voorste tank, achterste tank en daarna de rest .

btw wellicht de watermerken (links/rechtsbovenin) en dan een repost van eerder geschoten materiaal ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
[...]

Eens, maar denk dat alles welkom is op het moment en bij de grens kunnen ze het wel leren hoe ze hem moeten gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
-tom-562 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:31:
Gaat Rusland hier sterker uitkomen (in welk opzicht dan ook): gegarandeerd niet
Gaat Oekraïne hier sterker uitkomen: naar alle waarschijnlijkheid wel
Met 1000 miljard schade, een gehalveerde economie en het verlies van grote delen van het zuiden en de hele Donbass? Deze oorlog kent alleen maar verliezers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
downtime schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:03:
[...]

De Leopard 1 is een tank uit de jaren 60. Tenzij je bedoelt dat ze in de jaren 90 nog gemoderniseerd zijn.
De 1A5 is een jaren 80 modernisatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:53

Qwerty-273

Meukposter

Major_ton schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:33:
Staat Europa er ook zo in dat Oekraïne moet winnen?
Het standpunt van Europa is wel dat Rusland niet kan winnen. Of dat automatisch betekend dat Oekraïne moet winnen (op korte of midden termijn) of dat we verder gaan met een gedeeltelijke bezetting ala sinds 2014 dat is een andere vraag.

Oekraïne schoonvegen van Russische troepen is 1 (en dat wordt al moeilijk), maar wat dan? Dat is nog niet direct winnen als ze nog steeds van net over de grens raketten schieten om alles maar in puin te leggen. Ga je dan de grens over, en tot hoe ver? Dat zijn wel de vragen waar nu nog geen beslissing over genomen wordt. Het is dan ook erg abstract aangezien je van het huidige Russische regime niet kan verwachten dat ze zich zomaar terugtrekken en dan richten op vrede. Ook al wordt het Russische leger compleet weggevaagd, zolang het regime nog troepen en materieel ergens vandaan weet te halen zal dit echt niet ophouden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

hoevenpe schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:39:
[...]

Met 1000 miljard schade, een gehalveerde economie en het verlies van grote delen van het zuiden en de hele Donbass? Deze oorlog kent alleen maar verliezers...
En met capaciteitsverlies voor vele jaren gaat het ook niet snel gecorrigeerd worden. Natuurlijk kunnen ze vast wel hulp krijgen maar dat zal niet voor het totale bedrag zijn wat nu door Rusland wordt vernietigd.

Oekraine wint er niets mee behalve vrijheid van slavernij (sort of) en veel andere landen zullen jarenlang last hebben van hoge voedselprijzen omdat de capaciteit in Oekraine flink is gedaald.

Dat Rusland deze oorlog is begonnen gaat heel veel landen jarenlang flink geld kosten. Wat dat betreft is het vreemd dat sommige landen zelfs nu nog Rusland steunen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
The Guardian meldt dat de BBC een aantal van de gedode russen heeft weten te verifiëren.
(Bron @11:52, bij de BBC nog niet te vinden).
More than 20% of Russian soldiers confirmed dead during the war in Ukraine are officers, including 10 colonels, 20 lieutenant colonels, 31 majors and 155 junior officers, the BBC reports.

The BBC has been able to verify the identities of the 1,083 Russian servicemen killed in Ukraine, their deaths reported by local officials or Russian media.

In addition, about 15% of all confirmed Russian losses in Ukraine are paratroopers from units “which are considered elite of the Russian army”, she said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JoeZuCK schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:24:

Ah je kan hem alsnog wel zien:

https://www.reddit.com/r/...they_destroyed_a_russian/
Veel tanks rijden nog door nadat ze geraakt zijn 'dik in de pan gehakt' valt dus wel wat tegen misschien? :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

YakuzA schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:06:
[...]

Veel tanks rijden nog door nadat ze geraakt zijn 'dik in de pan gehakt' valt dus wel wat tegen misschien? :)
Hier zijn meerdere dingen aan de hand: het motorcompartiment is gescheiden van het gevechtscompartiment, de mensen kunnen al dood zijn terwijl de tank nog even door gaat. Met name munitie die specifiek is bedoeld om tanks uit te schakelen zien er niet erg indrukwekkend uit als ze inslaan. Aan de buitenkant zie je een plofje terwijl aan de binnenkant mensensoep is ontstaan.

Daar komt bij dat bij grote artillie granaten (en HESH munitie) de kracht dermate groot is dat het pantser 'koud' vervormt, aan de binnenkant van de tank vliegen de staalsplinters, instrumenten en daarna ledematen en bloed je dan om de oren.

In Syrië zag je ook beelden van tanks die al rijdend bezig waren met een cookoff.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
maratropa schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:32:
qua S300 en meer long range SAM; als je ziet hoe veel die RAF laag vliegt dan moeten ze een eind komen met als die MANPADS. Hoog vliegende RAF is alleen maar effectief met slimme munitie neem ik aan.
Waar zie jij de RAF vliegen dan?
In al die weken heb ik op ADS-B Exchange nog geen enkel militair Russisch vliegtuig boven UA kunnen ontdekken. Of jij gebruikt een ander programma waar ze wel zichtbaar zijn, kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:13:
[...]

Waar zie jij de RAF vliegen dan?
In al die weken heb ik op ADS-B Exchange nog geen enkel militair Russisch vliegtuig boven UA kunnen ontdekken. Of jij gebruikt een ander programma waar ze wel zichtbaar zijn, kan ook.
ok duidelijk ;) , wat ik bedoel is, je ziet flink wat filmpjes langskomen van laagvliegende helis’s en fighters; dat kunnen controleren lijkt me al een goeie stap

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yaksa schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:22:
[...]

Let ff op het typenummer: 1A5. Dit type werd/wordt vanaf 1987 geleverd en heeft t.o.v. de oorspronkelijke Leopard 1 talloze verbeteringen ondergaan. Het is weliswaar niet de nieuwste, maar dat hoeft ook niet. Je gaat er denk ik van uit dat ouderdom meteen betekend dat bijvoorbeeld een tank waardeloos is, maar dat is vaak niet zo. Die voertuigen zijn nogal prijzig en door ze steeds opnieuw updates te geven kunnen ze langer mee dan je denkt. Ook met deze oudere tanks kun je nog steeds APFSDS-munitie met staafpenetratoren afschieten.
Nee, ik vroeg me vooral af of de Duitsers die dingen na 1990 nog gemoderniseerd hadden, want ik dacht dat ze na de val van het Warschaupact massaal afgedankt zijn. Maar misschien zit ik ernaast en is een Leopard 1 anno 2022 nog steeds een match voor een T-72/80/90.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:17:
[...]

Nee, ik vroeg me vooral af of de Duitsers die dingen na 1990 nog gemoderniseerd hadden, want ik dacht dat ze na de val van het Warschaupact massaal afgedankt zijn. Maar misschien zit ik ernaast en is een Leopard 1 anno 2022 nog steeds een match voor een T-72/80/90.
Zolang ze nachtzicht/gestabiliseerde loop/goede reactive armor hebben, zijn ze een match voor de russische tanks?
(ik weet niet aan welke van die criteria de Leopard 1A5 voldoet?)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 11-04-2022 16:26 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

De A5 is een jaren 80 versie, die zal nog wel redelijk vergelijkbaar zijn met het gros van de Russische tanks denk ik zo.

Natuurlijk, moderner is leuker, maar het voordeel is wel dat die Leo's 3x niks wegen en daardoor logistiek heel wat makkelijker zijn dan de obese Leo 2, Abrams en wat al niet meer.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]

Zo te zien niet voor de gemoderniseerde T-72 die we steeds zien.
De actieve pantsering ontbreekt, die dingen zijn geen partij voor moderne AT munitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:08

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Deze video gaf ook wel een donker inkijkje in Putin en het Russiche leger. Laten we hopen dat het Russische leger zo verzwakt dat Polen simpelweg geen optie meer is.

YouTube: Is Poland the next country in Vladimir Putin's sights? | 60 Minutes ...

Met name de slotzin geeft ons probleem aan. Hoe spelen we een spel wat we niet kunnen winnen? Tegen iemand die speelt voor niks minder dan winst?
Putin is playing to win. There are no limits, provided you win... How many people you kill, how many civilians die, how much destruction you wreak, how many norms (laws) you break.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sh4d0wman schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:26:
Deze video gaf ook wel een donker inkijkje in Putin en het Russiche leger. Laten we hopen dat het Russische leger zo verzwakt dat Polen simpelweg geen optie meer is.

YouTube: Is Poland the next country in Vladimir Putin's sights? | 60 Minutes ...

Met name de slotzin geeft ons probleem aan. Hoe spelen we een spel wat we niet kunnen winnen? Tegen iemand die speelt voor niks minder dan winst?

[...]
Ja, want Oekraine gaat zo lekker dat een inval van Polen zeker een optie is.

Die zijn én gesteund door de Navo, én hebben hun leger best aardig voor elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
sh4d0wman schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:26:

[...]
Lekker speculatief weer, als hij Polen aanvalt dan verklaard hij effectief Europa en de VS de oorlog (en de Amerikanen zijn slagvaardiger in terugslaan als ze worden aangevallen). Er zijn veel Amerikanen in Polen gestationeerd (en andere NATO militairen)
Pagina: 1 ... 123 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: