Alpina schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:53:
[...]
Een bezoekje aan een all-in resort in Egypte zo’n 15 jaar geleden was voor mij genoeg om te weten hoe een rus denkt en doet. (Was tevens de laatste keer)
Kan het eigenlijk niet eens asociaal noemen, gewoon het compleet negeren van de medemens. Is in deze oorlog ook weer goed terug te zien. Alles wordt verdraaid, ontkend tot in den treure.
Eigenlijk zie ik weinig verschil tussen de acties van het Kremlin of de dikke rus die daar een complete rij voorbij steekt, alles op zijn bordje gooit en de mensen die er iets van zeggen voor leugenaar uitmaakt.
Note; niet alle Russen zijn zo natuurlijk

Dat wordt nog het allergrootste probleem. Het probleem dat we hier en nu hebben is ons eigen handelen; dat onze politieke processen zich het beste laten vergelijken met een treinramp. Een Scholz zit weer tanks tegen te houden en dat soort werk.
Maar wat jij noemt is een lastig probleem. Hoe leer je een volk het concept van mensenrechten, hoe krijg je ze uit hun aangeleerde onverschilligheid en wie leert hen dat het recht van de sterkste weliswaar prachtig is, maar ook een tikkeltje primitief.
Zoveel generaties Soviet Unie, een onafgebroken geschiedenis van brute heersers, ik vind de vergelijking met Lord of the Rings helemaal niet ongepast. Ik begreep overigens dat Tolkien met Mordor de Soviet Unie in gedachten had.
Ik denk dat je moet beginnen met de moeders. Daar begint de eerste vorm van humaniteit. Het basale concept dat je geeft om je eigen kind zit er nog wel min of meer. Dat is een begin.
Kamil Galev ziet drie scenario's voor Rusland en heeft er nu twee uitgewerkt: Rusland wordt een Noord-Korea/Iran of Rusland krijgt weer een reset als imperium, maw nieuwe leider maar met zelfde mentaliteit en dynamiek. Dat laatste lijkt me nu nog het meest waarschijnlijke. Navalny wordt op handen gedragen, maar vond ook dat de Krim toebehoort aan Rusland. Maw: geen wezenlijk ander wereldbeeld dan Putin.
Probeer maar een rechtvaardige in Rusland te vinden. Onder de armlastige studenten zijn wel wat activisten, maar die groeien ook op in een totaal verziekte omgeving. Bovendien wijzen die ook 'westerse zaken' als lhbti-rechten af.
Duitsland had ervaring met democratie voordat de nazi's de regering omver wierpen. Het had een beschaving. Er was een Rheinlands model. Op die fundamenten heeft men de rechtstaat weer overeind kunnen zetten.
Voor Rusland zou dat alles nieuw zijn. En zoals een Oekraïense blogger zo treffend zei, de Rus heeft een tv in plaats van een brein. Totaal gehersenspoeld.
Persoonlijk denk ik dat je van Noord-Korea eenvoudiger een functionerende staat kan maken dan van Rusland. En dat zou verklaren waarom wij Rusland liever langzaam dood laten bloeden in Oekraïne, zodat het in machteloosheid wegkwijnt.
En dat is buiten China gerekend. Voor China is het beter niet de enige vijand te zijn.