Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Proim schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:59:
[...]

Ja de instelling zegt wel dat er dan maximum 10A per fase mag zijn.

[...]

Ik denk inderdaad dat daar nu het probleem zit... Als ik kijk op de meter van de Power Boost zie ik nu dit: [Afbeelding]

Het huis vraagt nu zo'n 2.1-2.3 kW door de warmtepomp die continu draait. Het is een 230V toestel dus als ik het goed begrijp op 1 fase aangesloten waardoor die altijd de plek zal 'innemen' om te kunnen laden...

Wat zou de oplossing kunnen zijn, 2 van de fases van de laadpaal afkoppelen zodat hij aan 1 fase werkt en dan zorgen dat het niet op de fase van WP zit?
Ik heb ook een 1 fase WP en een 3 fase laadpunt. Als je LB goed hebt ingesteld (max. 25A per fase) moet dat geen enkel probleem zijn. Alleen in de winter regelt de LB het laadvermogen soms even terug vanwege de WP.
Edit: Lees nu dat je pieken probeert te vermijden dus dan is 25A (of wat je hoofdaansluiting dan ook is) niet handig. Misschien inderdaad over op 1 fase laden op een fase die niet zo zwaar wordt belast.

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 15-01-2024 11:09 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:10:
[...]

De use case zit waarschijnlijk in alleen op zonnepanelen laden: 1.4 kW op 1 fase tegen 4.2 kW op 3 fasen minimaal.
Daar gaat het bij de phase balancing van Easee niet om als ik het goed lees. Gaat er juist om als er te weinig over is op 1 van de fasen en dat hij dan automatisch overschakelt naar de fase met de laagste load.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:26
Ik heb een elektra-vraag gerelateerd aan het geschikt maken van m'n meterkast voor 3-fasen en EV laden.

EDIT: heb het idee dat m'n vraag beter thuishoort in het elektra topic, dus heb hem daar gepost.

[ Voor 82% gewijzigd door Struikrover op 15-01-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-07 16:09
MrFish schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:35:
[...]

Het is een long shot, maar heb je toevallig de compatibility mode aan staan? Die veroorzaakte bij mij een soortgelijk probleem; blijkbaar had ik die per ongeluk een keer aangezet zonder dat ik dat doorhad.
Duurde even voor ik het kon testen. Stond bij mij ook aan zonder mijn weten. Het uitzetten verandert bij mij niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-07 13:50
Mijn 3F zappi v2.1 is 3F aangesloten momenteel. Kan ik 2 van de 3 kabels uittrekken om hem 1F aan te sluiten? Dan kan ik in de FAST modus tussen 1,4 kW en 7,2 kW opladen wat veel beter is voor de load balancing en capaciteitstarief in België…
Kan dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatteC schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:55:
Mijn 3F zappi v2.1 is 3F aangesloten momenteel. Kan ik 2 van de 3 kabels uittrekken om hem 1F aan te sluiten? Dan kan ik in de FAST modus tussen 1,4 kW en 7,2 kW opladen wat veel beter is voor de load balancing en capaciteitstarief in België…
Kan dit?
Dat kan en dan zou hij automatisch moeten herkennen dat het nu 1 fase is. Je moet dan wel de fase die is aangesloten op de fase 1 pin in de Zappi laten zitten anders werkt het niet. En voor 7,2kW op 1 fase moet je de Zappi dan wel afzekeren met 32A.

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 15-01-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 15:06
DijkDude schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:16:
[...]

Waar hebben ze dat dan prrcies verboden en met welke argumenten?
Je mag toch ook een zonnescherm over de stoep hangen?
Geen plek is het risico wat ik prima vind, een keer per week lukt bij mij altijd wel, en als het een keer niet kan wijk ik wel uit naar een publieke laadpaal.
9 maanden 24/7 zou kunnen, dan heb ik vette pech maar dat risico durf ik wel te nemen.
Ik woon tegen centrum Haarlem aan en de gemeenteraad is nu bezig met APV dat duurt wel even en tot die uitspraak er ligt is er een gedoogbeleid.
En met het vorderen vd tijd zal blijken dat de opinie toch echt bijvesteld moet worden
In Nijmegen is het tegenwoordig ook verboden: je mag niet op een publieke parkeerplaats de auto laden vanaf je eigen laadpaal. Op welke manier dan ook... (https://www.nijmegen.nl/d...n-elektrische-voertuigen/).

In 2022 (toen hebben we de laadpaal ook aangeschaft) mocht het overigens wel gewoon: https://archief06.archief...opladen-elektrische-auto/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:28
verkeerd forum, sorry

[ Voor 92% gewijzigd door vdburg op 15-01-2024 17:05 . Reden: verkeerd forum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:57
vdburg schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:01:
V2.13.3 is uit, ga deze zo installeren.

Updates in software 2.13.3

De release van de software is op 02-01-2024 en is binnen twee tot drie weken beschikbaar via OTA. Tijdens de software-update naar de meest recente versie worden ook voorgaande updates meegenomen.
Verbeteringen en bugfixes

Stuurwielverwarming wordt nu automatisch geactiveerd tijdens preconditioning in MJ24 auto's uitgerust met stuurwielverwarming.
Bugfixes voor MJ24 auto's.
Verkeerde topic?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05:38
DonJuape schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Ik heb ook een 1 fase WP en een 3 fase laadpunt. Als je LB goed hebt ingesteld (max. 25A per fase) moet dat geen enkel probleem zijn. Alleen in de winter regelt de LB het laadvermogen soms even terug vanwege de WP.
Edit: Lees nu dat je pieken probeert te vermijden dus dan is 25A (of wat je hoofdaansluiting dan ook is) niet handig. Misschien inderdaad over op 1 fase laden op een fase die niet zo zwaar wordt belast.
Stel dat ik hem naar 1 fase zou doen, dan is het maximaal wat over die kabel kan, en dus het laadvermogen 25A*230V = 5750W. Dan wil dat ook zeggen op dagen dat ik bijvoorbeeld 7 kW aan het opwekken ben met PV, het laadvermogen nog steeds beperkt is tot die 5.75 kW.

Begrijp ik het goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:16

de Peer

under peer review

Proim schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:48:
[...]

Stel dat ik hem naar 1 fase zou doen, dan is het maximaal wat over die kabel kan, en dus het laadvermogen 25A*230V = 5750W. Dan wil dat ook zeggen op dagen dat ik bijvoorbeeld 7 kW aan het opwekken ben met PV, het laadvermogen nog steeds beperkt is tot die 5.75 kW.

Begrijp ik het goed?
Je kunt met 7,4 kW laden (als de zon schijnt) , maar dan moet je de laadpaal wel op 32A afzekeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05:38
de Peer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:14:
[...]

Je kunt met 7,4 kW laden, maar dan moet je de laadpaal wel op 32A afzekeren
Aha okay, dat klinkt goed.
Volgens mij is ie wel juist afgezekerd tot 32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
MatteC schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:55:
Kan dit?
Zo simpel is het niet, bel MyEnergi/Zappi even: Als je de 3F Zappi met 1F wil gebruiken moet je volgens mij ook een en ander intern doorlussen vanuit L1 naar L2 en L3, anders krijgt het relais op zijn donder en gaat kapot. Hier al 2x gebeurd.

Kan je niet gewoon de 25A zekeringsinstelling naar bijv. 10A aanpassen? Dan zit je ook rond de 7 kW maar wel met 3-fasen, kan je gewoon de kabels in tact laten.

Veel auto's kan je ook instellen dat ze op locatie X met beperkte snelheid laden, de Tesla app ondersteunt dat bijv.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:14
Taro schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:28:
[...]

Zo simpel is het niet, bel MyEnergi/Zappi even: Als je de 3F Zappi met 1F wil gebruiken moet je volgens mij ook een en ander intern doorlussen vanuit L1 naar L2 en L3, anders krijgt het relais op zijn donder en gaat kapot. Hier al 2x gebeurd.

Kan je niet gewoon de 25A zekeringsinstelling naar bijv. 10A aanpassen? Dan zit je ook rond de 7 kW maar wel met 3-fasen, kan je gewoon de kabels in tact laten.

Veel auto's kan je ook instellen dat ze op locatie X met beperkte snelheid laden, de Tesla app ondersteunt dat bijv.
Nee dat hoeft niet meer. Gewoon alleen l1 aansluiten en zorgen dat ct1 op dezelfde fase zit en hij werkt als 1 fase zappi.
Ik zou voor de zekerheid wel even ct 2 en 3 los halen en de draadjes isoleren.

[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 15-01-2024 23:03 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Makrolon schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:02:
[...]

Nee dat hoeft niet meer. Gewoon alleen l1 aansluiten en zorgen dat ct1 op dezelfde fase zit en hij werkt als 1 fase zappi.
Het betreft een Zappi V2.1 uit augustus/september 2023, dus dat gaat helaas niet altijd op. Maar goed, wat hier niet werkt kan ergens anders wel werken natuurlijk.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Taro schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:15:
[...]

Het betreft een Zappi V2.1 uit augustus/september 2023, dus dat gaat helaas niet altijd op. Maar goed, wat hier niet werkt kan ergens anders wel werken natuurlijk.
Toen ook al niet meer ;) maar het kan geen kwaad als je ze niet doorlust. Het was alleen mooier, bij de oudere zappi's kon je de 3 ct klemmen apart instellen als je de 3 fases doorluste, dan kon je er een voor de pv opwek gebruiken. Die functie is er uit gehaald. Dus nu heeft t geen functie meer om ze door te lussen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:28
DonJuape schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Dat kan en dan zou hij automatisch moeten herkennen dat het nu 1 fase is. Je moet dan wel de fase die is aangesloten op de fase 1 pin in de Zappi laten zitten anders werkt het niet. En voor 7,2kW op 1 fase moet je de Zappi dan wel afzekeren met 32A.
moest je dan ook niet een draad-bruggetje ín de zappi plaatsen om F1 met F2-F3 door te lussen?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-07 08:38
Hallo,

Even een vraag aan de thuisladers met dynamische contracten.

Van mijn werkgever mag ik met een dynamisch contract een gemiddelde kWh prijs declareren, het gemiddelde van de maand ervoor met een opslag van 10ct voor de variatie.
Daar kun je leuk aan verdienen.

Nu ondersteunt mijn laadpaalprovider (Leaseplan Energy) sinds een paar maanden ook dynamische contracten. Je vult de inkoopvergoeding in en de paal rekent de dynamische tarieven af.

Wat doen jullie ? Het is netter om de laadpaal op dynamisch in te stellen, maar dat scheelt me tussen de 50 en 80 Euro per maand aan terugleververgoeding. Fiscaal gezien 'mag' ik gewoon een gemiddelde prijs plus opslag rekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

LastSamurai schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:56:
Hallo,

Van mijn werkgever mag ik met een dynamisch contract een gemiddelde kWh prijs declareren, het gemiddelde van de maand ervoor met een opslag van 10ct voor de variatie.

Nu ondersteunt mijn laadpaalprovider (Leaseplan Energy) sinds een paar maanden ook dynamische contracten. Je vult de inkoopvergoeding in en de paal rekent de dynamische tarieven af.

Wat doen jullie ? Het is netter om de laadpaal op dynamisch in te stellen, maar dat scheelt me tussen de 50 en 80 Euro per maand aan terugleververgoeding. Fiscaal gezien 'mag' ik gewoon een gemiddelde prijs plus opslag rekenen.
In dit geval zou ik doen wat je met je werkgever hebt afgesproken. Er stellen hier regelmatig mensen voor om, zonder overleg met de WG, opslagen op de kWh prijs door te berekenen aan die WG omdat ze daar "recht" op zouden hebben. Dat vind ik niet zo netjes maar in dit geval heb je het gewoon afgesproken met je WG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
LastSamurai schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:56:
Hallo,

Fiscaal gezien mag je alleen je werkelijke kosten declareren (het begrip hier is 'intermediaire kosten', oftewel uitgaven die een werknemer doet namens zijn werkgever voor diens rekening).

Al het meerdere is een voordeel uit dienstbetrekking en is dus (belast) loon, waarop loonheffing zou moeten worden ingehouden.

Zie, o.a. het volgende standpunt van een kennisgroep van de Belastingdienst:
https://kennisgroepen.bel...opladen-auto-van-de-zaak/

Je mag overigens ook wel twee euro per kWh vergoed krijgen. Ik wil alleen maar zeggen dat het meerdere boven de werkelijke kosten tot het loon gerekend hoort te worden en dus onder inhouding van loonbelasting uitgekeerd moet worden.

Gelukkig ben jij niet inhoudingsplichtige maar is je werkgever dat. Risico voor je werkgever dus. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhd
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-08 22:56

dhd

als ik het hier zo lees kun je dus gewoon winst maken door een eigen laadpaal te installeren, een hoog e-flux tarief in te stellen en dat de lease auto op te laden via een laadpas van het werk

Dat ipv een laadpaal te laten installeren door te leasemaatschappij (duur, moet ik zelf betalen) én dan louter vergoed te worden volgens het (in Belgie) CREG tarief dat nu ingesteld is op 43,52 c€

Wat zijn de addertjes onder het gras? (bijv. als je eigen laadpaal als (semi) publiek instelt, moet je daar dan geen inkomstenbelasting op betalen?)

Heeft daar iemand ervaring mee?

[ Voor 19% gewijzigd door dhd op 16-01-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ja maar niet zoals je het stelt.
Ik (of beter de werkgever die de laadpaal installeerde) werk volgens de CREG tabellen en dan heb je geen last met de fiscus.
En ook dan maak je "winst" (al gaat het maar over enkele honderden euro per jaar maar beter dan betalen voor je energie).
In 2023 schommelden de CREG tarieven immers tussen de 28 en 55 cent/kWh en de gemiddelde all in stroomprijs vanuit het net bedroeg hier 26,5 cent en van PV 11 cent/kWh. Dus iedere geladen kWh leverde winst op zonder de fiscus te verontrusten noch de eigen laadpaal semi publiek in te stellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-07 14:57
Als ik het artikel van de kennisgroep van de belastingdienst lees hangt het af van je werkelijke kosten. Dus als je werkgever de laadpaal voorziet en je geen zonnepanelen hebt dien je de kilowattuur prijs door te berekenen die je betaalt aan je energieleverancier.
Echter als je zelf zonnepanelen of iets anders aanschaft (bv een laadpaal) mag je die afschrijven van de belastingdienst. Er staat niet hoe je dat kunt doen, ik zou kunnen denken aan het verrekenen in een hogere kilowattuur prijs, maar misschien zijn er andere wegen.
Hoe dan ook zul je dit met je werkgever moeten afstemmen lijkt me.

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 15:36
Ik heb een drie fasen aansluiting 3 maal 25 ampère
Verder een zaptec Go met zaptec sense loadbalancing
Een inductiekookplaat 4 pits op één kookgroep. (400v?)
Als ik mijn auto oplaad dan geeft hij over het algemeen aan dat hij rond 10,5 kw laadt.
Als ik vervolgens ga koken zie ik op de app van mijn lader (sense) dat ik op zijn hoogst drie maal 16 ampère laadt.
L1 L2 L3 verdeelt redelijk gelijkmatig over het algemeen.
Als ik vervolgens mijn inductiekookplaat gebruik lees ik af dat ik met auto opladen gelijktijdig nooit boven de 12,5 Kw kom.
Daarna gaat of de inductiekookplaat pendelen of de auto gaat langzamer opladen maar ik kom nooit boven die pakweg 12 KW uit.
Mijn vraag is als ik 3 fase 25 Amp heb kan ik toch tot 17Kw gebruiken?
Waarom haal ik dit nooit en gaat al ver voor dit punt allerlei verbruik limiteren?
Kan het te maken hebben met dat in mijn woonbuurt op dat moment heel veel stroom wordt gebruikt en dat mijn slimme meter dat meet? Alhoewel mij dat nogal sterk lijkt aangezien het zowel overdag als 's avonds voorkomt dus op momenten dat je zou verwachten dat er weinig stroom wordt gebruikt of veel stroom.

[ Voor 16% gewijzigd door DijkDude op 16-01-2024 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@DijkDude Kan je auto wel 22 kW laden dan? Klinkt alsof je een 11kW boordlader in de auto hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:27
dhd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:32:
als ik het hier zo lees kun je dus gewoon winst maken door een eigen laadpaal te installeren, een hoog e-flux tarief in te stellen en dat de lease auto op te laden via een laadpas van het werk

Dat ipv een laadpaal te laten door te leasemaatschappij (duur) én dan louter vergoed te worden volgens het (in Belgie) CREG tarief dat nu ingesteld is op 43,52 c€

Wat zijn de addertjes onder het gras? (bijv. als je eigen laadpaal als (semi) publiek instelt, moet je daar dan geen inkomstenbelasting op betalen?)

Heeft daar iemand ervaring mee?
In mijn geval is de laadpaal geinstalleerd op kosten van de werkgever (zat inbegrepen in de lease van mijn auto).
Dus mijn paal zit onder beheer van Numobi die onder 50five/LMS valt.
Als ik mijn bedrijfswagen laad, dan gaat dat met een pasje en die stroom wordt vergoed aan een tarief dat via de CREG wordt bepaald. Voor Januari is dat 34ct. December was 35ct.
Mijn prijs ligt rond de 30ct een beetje afhankelijk van mijn pieken, maar vooralsnog levert het mij een klein voordeel op. Dat wordt ook doorgerekend aan de leasemaatschappij en ultiem de werkgever.
Voor December zal ik 200€ krijgen voor ca 570 kWh stroom in mijn auto.
Als de winst 5ct zou zijn, dan gaat het om 28€. Dat zijn niet direct bedragen waarvan de fiscus wakker ligt.
Mijn laadpaal staat ook semi-publiek zodat mijn zoon met de kaart van zijn werkgever ook kan laden.

Ik kan de prijs niet zelf aan passen. En stel dat dit zo zou zijn, dan ben ik er van overtuigd dat als je (veel) afwijkt van die CREG prijzen, dan kan je dat voordeel opnemen in je belastingsaangifte etc.

Overigens, ik heb ook nog een 0-kaart die niks door rekent. Dat is in geval ik een privé auto zou laden aan mijn laadpaal waarvoor ik dus geen vergoeding moet of hoef te krijgen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
itsbvka schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:44:
Als ik het artikel van de kennisgroep van de belastingdienst lees hangt het af van je werkelijke kosten. Dus als je werkgever de laadpaal voorziet en je geen zonnepanelen hebt dien je de kilowattuur prijs door te berekenen die je betaalt aan je energieleverancier.
Echter als je zelf zonnepanelen of iets anders aanschaft (bv een laadpaal) mag je die afschrijven van de belastingdienst. Er staat niet hoe je dat kunt doen, ik zou kunnen denken aan het verrekenen in een hogere kilowattuur prijs, maar misschien zijn er andere wegen.
Hoe dan ook zul je dit met je werkgever moeten afstemmen lijkt me.
Niet helemaal correct. Je vergeet de vaste lasten die je ook mee mag nemen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
JanHenk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:08:
@DijkDude Kan je auto wel 22 kW laden dan? Klinkt alsof je een 11kW boordlader in de auto hebt.
Nee de auto kan max 11Kw laden maar dat is mijn vraag ook niet helemaal.
Mijn vraag is waarom mijn thuisinstallatie niet boven de 12Kw komt en vanaf daar begint te limiteren tijdens het laden of dat mijn inductiekookplaat gaat pendelen terwijl ik toch theoretisch tot 17Kw zou moeten kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:51
DijkDude schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:08:
[...]

Mijn vraag is waarom mijn thuisinstallatie niet boven de 12Kw komt en vanaf daar begint te limiteren tijdens het laden of dat mijn inductiekookplaat gaat pendelen terwijl ik toch theoretisch tot 17Kw zou moeten kunnen gaan.
Als je kookplaat op 1 fase 12A pakt heb je nog maar 3x13A over om te laden. Zit je op een 12kW samen. Zo kom je snel op max 12kW uit aangezien de belasting vaak piekt op 1 fase.

17kW haal je alleen met 3x16A laden en op alle andere fases een 9A aan verbruik. Dat zal in de praktijk niet snel voorkomen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Load balancing werkt vrijwel altijd symmetrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Oh zo.

Staat de grid limit van de Zaptec (Sense) wel op 25 ampère dan? Als het vermogen van je huisaansluiting niet boven de 11 kW uitkomt en de Zaptec grijpt dan al in qua laden, lijkt het erop dat de grid limit van de Zaptec op 16 ampère staat.

Volgens mij bij Zaptec ook wel "main fuse" genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Load balancing werkt vrijwel altijd symmetrisch.
Wat bedoel je met symmetrisch?

Mijn LB staat ingesteld op max 11kW verbruik voor het huis. Aansluiting is 3x32A 400V.

Stel, ik laad de auto aan 11kW en zet de oven aan die 3 kW trekt op fase 1.
De aansluiting heeft daarmee geen probleem, maar de LB moet dan het vermogen naar de auto beperken tot 8kW.
Zet ik dan een kacheltje aan op fase 2 van 2kW, dan moet het vermogen zakken naar 6kW.

De laadpaal gaat die 6kW leveren over de 3 fases, dus netjes 2kWx3.
Maar het net ziet
L1: 2kW+3kW (oven)
L2: 2kW+ 2kW (kachel)
L3: 2kW

Op geen enkel moment ga ik boven de capaciteit van de aansluiting die 22kW is of 7,5kW per fase. En zelfs als ik kort 9kW zou trekken op 1 fase, dan nog zal de hoofdzekering niet direct springen. Dat gebeurt pas na 20-30 minuten (als ze springt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:44:
[...]

Wat bedoel je met symmetrisch?
Eigenlijk had ik moeten zeggen: de laadpaal laadt symmetrisch (over de fasen) waarmee ik bedoel dat de laadpaal altijd evenveel vermogen van elke fase trekt.
Het gevolg daarvan is dat als je veel (huis) verbruik hebt op 1 fase terwijl je ook 2 'vrije' fases hebt, je toch maar beperkt kunt laden op 3 fases vanwege 1 zwaar belaste fase.

Idealiter zou je willen dat de laadpaal dan juist die 2 vrije fases gaat belasten, maar dat doen (de meeste?) laadpalen niet volgens mij op basis van wat ik in dit topic lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 16:28
Hoe werkt het dan dat bijvoorbeeld een e-golf met twee fases kan laden tot Max 7,4 kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
engelbertus schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:47:
Hoe werkt het dan dat bijvoorbeeld een e-golf met twee fases kan laden tot Max 7,4 kWh?
Die zal het neem ik aan ook gelijk houden per fase. Vraag me ook af of dit niet gewoon volgens de ISO standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:39:
[...]

Eigenlijk had ik moeten zeggen: de laadpaal laadt symmetrisch (over de fasen) waarmee ik bedoel dat de laadpaal altijd evenveel vermogen van elke fase trekt.
Het gevolg daarvan is dat als je veel (huis) verbruik hebt op 1 fase terwijl je ook 2 'vrije' fases hebt, je toch maar beperkt kunt laden op 3 fases vanwege 1 zwaar belaste fase.

Idealiter zou je willen dat de laadpaal dan juist die 2 vrije fases gaat belasten, maar dat doen (de meeste?) laadpalen niet volgens mij op basis van wat ik in dit topic lees.
Ik dacht dat de Easee dat dus kon, door over te schakelen op het laden op de minst belaste (1) fase, als dat sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JanHenk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:28:
[...]

Ik dacht dat de Easee dat dus kon, door over te schakelen op het laden op de minst belaste (1) fase, als dat sneller is.
Kunnen misschien wel, maar of ze het doen is onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
JanHenk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Oh zo.

Staat de grid limit van de Zaptec (Sense) wel op 25 ampère dan? Als het vermogen van je huisaansluiting niet boven de 11 kW uitkomt en de Zaptec grijpt dan al in qua laden, lijkt het erop dat de grid limit van de Zaptec op 16 ampère staat.

Volgens mij bij Zaptec ook wel "main fuse" genoemd.
Ok, waar zie ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Inspired schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Als je kookplaat op 1 fase 12A pakt heb je nog maar 3x13A over om te laden. Zit je op een 12kW samen. Zo kom je snel op max 12kW uit aangezien de belasting vaak piekt op 1 fase.

17kW haal je alleen met 3x16A laden en op alle andere fases een 9A aan verbruik. Dat zal in de praktijk niet snel voorkomen.
Top mensen, bedankt voor alle uitleg.
Alles snappen doe ik niet helemaal maar ik begrijp nu wel dat het wel klopt bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-08 20:24
de Peer schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:39:
[...]

De Zappi doet dit wel goed. We hebben op L2 geen groepen zitten van het huis en bij "fast" laden met 11 kW zie ik L2 volledig belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MajaMestreech schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:40:
[...]

De Zappi doet dit wel goed. We hebben op L2 geen groepen zitten van het huis en bij "fast" laden met 11 kW zie ik L2 volledig belast.
Bij 11kW wordt elke fase door het laadpunt met 16A belast. Ook de Zappi doet dit (of eigenlijk doet de EV dit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:12
De EV krijgt één stroom limiet door en moet die voor alle fases gebruiken. Het communicatie protocol met de auto heeft geen mogelijkheid voor een afwijkende stroomlimiet per fase.

[ Voor 3% gewijzigd door Noshi op 16-01-2024 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-08 14:12

Tijntje

Hello?!

MJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:47:
[...]

Ik kom hier toch even op terug. Niet om je bang te maken, maar om je van (alternatieve? ) informatie te voorzien.

Ik zie in de foto van je groepenkast diverse zaken die 'niet optimaal' zijn (in de zin van auw auw auw). Die discussie moet je hier niet voeren. Daar is een apart forum voor.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Plaats daar eens een foto van je volledige groepenkast. Vertel van de laadstation draden en vraag advies.

Als je een laadstation koopt, stuur eveneens een foto mee en noem de 2,5 mm² draden. Vraag de leverancier wat hij ervan vindt.

En tenslotte, als je deze aansluiting toch gebruikt, ga dan niet boven 3x10 Ampère.

Ik weet dat veel mensen dit veel luchtiger zien. Dus baseer je niet (alleen) op mijn mening.
Wil hier even op terugkomen, deze week een elektricien over de vloer gehad.

Toen die de meterkast open trok was zijn reactie hetzelfde als die van jou.
De bekabeling was niet in orde, zeker niet als er extra panelen en laadpaal bij komen.
Hij vroeg zich ook af hoe dit in nieuwbouw zo opgeleverd kon worden.

De 2.5mm² kabels naar de laadpaal vond hij geen probleem voor de 11 kWh lader, maar aangezien we toch extra kabels nodig hebben kunnen we ze meteen wel mee verzwaren.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-07 10:05
CT spoelen Zappi en ENPHASE naast elkaar? Kan dat ?

Misschien heeft iemand ervaring met deze situatie:
Ik heb een garagedak met zonnepanelen met Enphase inverters en in de meterkast de Envoy Gateway Metered met 6 Enphase CT spoelen om opwek en verbruik te kunnen monitoren.
Nu wil ik binnenkort een EV gaan rijden en kwam uit op de Zappi laadpaal met Load Balancing.
Daarvoor levert Zappi ook 3 CT spoelen mee die ik dan vast wil aansluiten met een UTP kabel.
Mijn vraag is :
Als ik de CT spoelen van Zappi dichtbij of zelfs naast de CT spoelen van Enphase plaats, beinvloeden deze elkaar dan dmv magnetisch veld zodat ik misschien hele vreemde waardes krijg en dus een onbetrouwbare load balancing ?

Bedankt voor het meedenken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-08 16:30
Jitse H schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:58:
[...]

@JanHenk @KlaverBoer Hier dus ook;
Uitkomst Wallbox support ticket: Replacement Charger, under warranty.

Mocht iemand anders er ook (in de toekomst) tegenaan lopen...
En het probleem met defecte meetsensor op 1 van de fase is na 10 maanden ook bij deze nieuwe lader... 8)7
Ben benieuwd naar de reactie van Wallbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-07 22:33
Iemand nog een aanbeveling voor een granny charger die instelbaar is qua vermogen?

Die van de Lidl leek perfect maar kan die niet meer vinden online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-07 16:15
Thoraxx schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:15:
Iemand nog een aanbeveling voor een granny charger die instelbaar is qua vermogen?

Kan je het vermogen niet beperken in de auto? Mijn granny charger van BMW kan ik niet instellen maar in de auto kan ik kiezen tussen 6A-16A (ik heb een hybride)..

Wellicht een domme vraag maar ik ga ze toch stellen. :p Bestaat er een granny charger met rfid lezer zodat ik de laadpas van mijn werkgever kan gebruiken om thuis te laden? Ik vind er niets van terug dus ik vermoed van niet maar dat brengt me dan bij de volgende gedachtengang: kan ik een laadpaal op een stopcontact aansluiten? :) Snelladen is sowieso niet belangrijk door de beperkte batterij, momenteel laad ik op 6A en dat is ruim voldoende om ‘s morgens een volle batterij te hebben. Extra kabels trekken naar de garage voor een “echte laadpaal” is ook niet zo simpel aangezien dit vanaf het 2de verdiep door de tuin en garage van de buren op het gelijkvloers moet. Of kan er afgetapt worden van het ene stopcontact in de garage (dat ook nog dienst doet voor bv. de diepvriezer en een kleine ijskast)?

De werkgever komt niet tussen bij het plaatsen van een laadpaal. Wij wonen in een huurappartement en de huisbaas heeft aangegeven dat we er 1 mogen plaatsen op onze kosten en dat we hem moeten laten hangen indien we verhuizen.. Wij de kosten en hij achteraf het voordeel, dat gaan we dus niet doen.

Voorlopig laad ik via de granny in de garage op en betalen we dus de stroomkosten zelf, al gaat er op deze manier wel een stukje “bedrijfswagen voordeel” verloren aangezien ik telkens maar korte stukjes woon/werk moet rijden (7km enkele rit). Ik zou natuurlijk puur op benzine kunnen rijden maar dan mis ik bij deze temperatuur wel de mogelijkheid om de wagen voor te verwarmen en het is toch wel fijn om in te stappen bij 20 graden. ;) Vorig jaar hebben we voor het eerst in jaren moeten bijbetalen ipv terug te krijgen op de eindafrekening, puur door de laatste 6 maanden de nieuwe wagen te hebben geladen. Er is in onze wijk wel 1 openbare laadpaal maar die is telkens bezet als ik van mijn werk kom (en tijdens de avondwandeling met de hond heb ik ook nog geen vrije plek gezien aan de paal).

[ Voor 11% gewijzigd door bibi2205 op 18-01-2024 00:47 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-08 21:22
bibi2205 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:39:
[...]

De werkgever komt niet tussen bij het plaatsen van een laadpaal. Wij wonen in een huurappartement en de huisbaas heeft aangegeven dat we er 1 mogen plaatsen op onze kosten en dat we hem moeten laten hangen indien we verhuizen.. Wij de kosten en hij achteraf het voordeel, dat gaan we dus niet doen.
Zegt die huurbaas toevallig ook dat je het huis in originele staat moet terugbrengen bij opzeggen contract?
Dan zou ik hem dat even fijntjes onder de neus wrijven….
Het is het één of het ander. Wil je de laadpaal? Dan krijg je ook de vloerbedekking, behang etc. Wil je dat laatste niet? Dan ook de laadpaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 08:42
bibi2205 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:39:
Wij wonen in een huurappartement en de huisbaas heeft aangegeven dat we er 1 mogen plaatsen op onze kosten en dat we hem moeten laten hangen indien we verhuizen.. Wij de kosten en hij achteraf het voordeel, dat gaan we dus niet doen.
Dan haal je het ding toch gewoon weg als je gaat verhuizen? "De lader was kapot, dus die hebben we weggehaald. De bedrading zit netjes afgedopt in een lasdoos."

Het enige dat je hem dan cadeau geeft is de aansluitmogelijkheid voor een laadpaal. Maar goed, juist al die extra bekabeling, dat is wat in jouw geval de installatie kostbaar maakt.

Om terug te komen op je eigenlijke vraag: je zou een laadpaal met een stekker van stroom kunnen voorzien. Dan maak je er een grote en onhandige granny charger van met een lezer voor een laadpas. Als hij altijd ingeplugd blijft in de garage is dat niet zo'n probleem. Als je hem loskoppelt om als granny te gebruiken, moet hij steeds na aansluiten weer verbinding maken via wifi of mobiel netwerk. Daar zijn ze niet echt voor bedoeld.

Als je maar op 6A gaat laden, dan is aansluiten via een stopcontact ook te overzien. Eventueel monteer je er een blauw CEE stopcontact, dan is het allemaal net wat degelijker. Of je sluit hem rechtstreeks aan in een lasdoos, maar dat klinkt al meer als 'vaste installatie'.

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 18-01-2024 08:22 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@bibi2205 je kunt toch een laadpaal aan laten leggen en als je weg gaat die vervangen voor een paal van 200 EUR van MP? Mits je daar nog wel ff woont. Als je weet dat je met 6 maand weg gaat dan zou ik dit niet doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:56
Thoraxx schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:15:

De bij mijn vorige auto (kia E soul van 2020) bijgeleverde grannyloader was tussen 6 en 12(of verder?) A instelbaar, waarschijnlijk gaat dat ook op voor de laders die bij de Niro en Hyundai Kona (zelfde motor/accu) meegeleverd werden.
Op MP op zoek naar zo eentje?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik heb een beetje een dilemma, hopelijk kan iemand hier er iets zinnigs over roepen.
Situatie: we hebben een tweede groepenkast in de garage, daarop zit een string zonnepanelen (3800wpu) en wat ander gerei. Hier zou ik ook de autolader aan willen koppelen. De verbinding tussen huis en garage is een 5x 4mm2 kabel in een mantelbuis. Behalve dit liggen er ook twee strings zonnepanelen op het huis, totaal 5000wpu.

Ik heb ondertussen 6 offertes opgevraagd; één via hier, vier "officiële" leveranciers, en de elektriciën die ook de garage aangelegd heeft. Van die zes zeggen er vijf dat de kabel naar de garage te dun is, moet vervangen worden door 5x 6mm2. Alleen mijn eigen elekriciën, die de installatie natuurlijk goed kent, zegt dat de bestaande 5x 4mm2 voldoende is, omdat (zijn woorden) dat de panelen richting huis gaan indien er stroom over is, en de laadpaalstroom in tegengestelde richting gaat.

Wat is nu wijsheid? Kan die 5x 4mm2 blijven liggen? Of heeft mijn elektriciën het mis en moet de kabel toch vervangen worden?

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Bra-Jo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:50:
Ik heb een beetje een dilemma, hopelijk kan iemand hier er iets zinnigs over roepen.
Situatie: we hebben een tweede groepenkast in de garage, daarop zit een string zonnepanelen (3800wpu) en wat ander gerei. Hier zou ik ook de autolader aan willen koppelen. De verbinding tussen huis en garage is een 5x 4mm2 kabel in een mantelbuis. Behalve dit liggen er ook twee strings zonnepanelen op het huis, totaal 5000wpu.

Ik heb ondertussen 6 offertes opgevraagd; één via hier, vier "officiële" leveranciers, en de elektriciën die ook de garage aangelegd heeft. Van die zes zeggen er vijf dat de kabel naar de garage te dun is, moet vervangen worden door 5x 6mm2. Alleen mijn eigen elekriciën, die de installatie natuurlijk goed kent, zegt dat de bestaande 5x 4mm2 voldoende is, omdat (zijn woorden) dat de panelen richting huis gaan indien er stroom over is, en de laadpaalstroom in tegengestelde richting gaat.

Wat is nu wijsheid? Kan die 5x 4mm2 blijven liggen? Of heeft mijn elektriciën het mis en moet de kabel toch vervangen worden?
Je zei tegen mij 5x2,5 mm2 kabel tussen het huis en garage ;) 5x4 en 11kw laden gaat inderdaad best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Makrolon schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Je zei tegen mij 5x2,5 mm2 kabel tussen het huis en garage ;) 5x4 en 11kw laden gaat inderdaad best.
|:(
Volgens mij begin ik af te takelen... :X Tnx! Back to the drawing board... :F

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Bra-Jo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:06:
[...]

|:(
Volgens mij begin ik af te takelen... :X Tnx! Back to the drawing board... :F
😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:49
Bra-Jo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:50:
Vijf elektriciens zeggen 6 mm2, één zegt 4 mm2. Dat is (toevallig) degene die het heeft aangelegd.
De keuze hangt af van je levensinstelling. Ga je schaatsen op 1 cm dik ijs? Is 2 mm profiel op je autobanden voldoende? Kun je ook volgend jaar naar de tandarts? Zo ja, dan is 4 mm2 ook voldoende.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
MJ de Bruijn schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:38:
[...]

Vijf elektriciens zeggen 6 mm2, één zegt 4 mm2. Dat is (toevallig) degene die het heeft aangelegd.
De keuze hangt af van je levensinstelling. Ga je schaatsen op 1 cm dik ijs? Is 2 mm profiel op je autobanden voldoende? Kun je ook volgend jaar naar de tandarts? Zo ja, dan is 4 mm2 ook voldoende.
4mm2 kabel gebruiken voor 16A is zoiets als schaatsen op 6 centimeter. En in oktober nog naar de tandarts geweest. Dat gaat allemaal meer dan prima zonder enig risico. Zelfs 2,5 mm2 werkt prima.

Per se de kabel vervangen voor 6 mm2 is zoiets als pas het ijs op durven als het 15 cm dik is. En elke maand naar de tandarts gaan. Het is echt nergens voor nodig. Behalve dan voor de elektriciën die denkt heel lekker te kunnen verdienen aan een simpele klus.

Ik heb mijn auto wel eens geladen op 11 kW met een 3-fase verlengsnoer van 25m van 5x 1,5mm2. Dat is inderdaad niet ideaal vanwege spanningsval en een klein beetje warmteontwikkeling. Voor incidenteel gebruik is het echter heel fijn om niet met 25m kabel van 5x 4mm2 te moeten sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-07 20:29
Ik zet met een vraag inzake volgende situatie:

Bij leasemaatschappij bestel ik een Tesla MY. Daarbij inbegrepen zit automatisch een laadpaal voor thuis (keuze uit verschillende). Dan moet ik dus vervolgens thuis ook eerst de laadpas er tegenaan houden voordat je kunt laden. Hoe werkt dit in combinatie met slim laden van Tibber kan dat?

Dus; Ik kom thuis, hang de auto aan de lader, haal de pas langs de lader, en vervolgens moet 'ie nog niet gaan laden, maar wachten op seintje van de Tibber App.

Kan dat? Of werkt dat niet bij een paal i.c.m. laadpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:12
william89 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:13:
Ik zet met een vraag inzake volgende situatie:

Bij leasemaatschappij bestel ik een Tesla MY. Daarbij inbegrepen zit automatisch een laadpaal voor thuis (keuze uit verschillende). Dan moet ik dus vervolgens thuis ook eerst de laadpas er tegenaan houden voordat je kunt laden. Hoe werkt dit in combinatie met slim laden van Tibber kan dat?

Dus; Ik kom thuis, hang de auto aan de lader, haal de pas langs de lader, en vervolgens moet 'ie nog niet gaan laden, maar wachten op seintje van de Tibber App.

Kan dat? Of werkt dat niet bij een paal i.c.m. laadpas?
Met de pas geef je de paal vrij. Tibber bestuurt de auto via de api. Tibber wil bijvoorbeeld 100% vol smorgens om 8 uur. Als jij de dag ervoor om 1800 inplugd en je pas bliept, zorgt tibber dat ie om 8 uur vol is tegen het laagste tarief.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-07 20:29
V_ger schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:20:
[...]

Met de pas geef je de paal vrij. Tibber bestuurt de auto via de api. Tibber wil bijvoorbeeld 100% vol smorgens om 8 uur. Als jij de dag ervoor om 1800 inplugd en je pas bliept, zorgt tibber dat ie om 8 uur vol is tegen het laagste tarief.
Dank! Dat is precies wat ik wilde, maar was bang dat de pas roet in het eten zou gooien, maar dat maakt dus helemaal niets uit (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackgoldwing
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-07 12:29
Kan er mij iemand zeggen waarom ik zou investeren in een laadpaal om thuis op te laden ?
Als ik mijn afrekening van Engie - verbruik december 2023 l bekijk, kom ik op een prijs van 1,261/kW daar waar de prijzen van openbare laadpalen tussen de 0,54 en 0,79€ schomelen !! Al bedankt voor de reacties….

Ik moet er wel aan toevoegen dat ik in die maand slechts 13 kW heb verbruikt (ben in het buitenland) en heb een afrekening van 16,40€ !!

[ Voor 18% gewijzigd door Jackgoldwing op 18-01-2024 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Omdat je een relatief duur elektriciteitscontract heb afgesloten?
Je bedoelt toch 1, 261 €/kWh?

Met zo'n eenheidsprijs heb je waarschijnlijk een goed verdienmodel om een BEV aan te kopen voorzien van V2H en je energie uit een EV te halen ipv uit het net?

Maar je laatste paragraaf mede in aanschouw nemende tel je waarschijnlijk de vaste kosten mee en verdeel je deze over een zeer beperkt aantal kWh.
Dat geeft uiteraard een vertekend beeld want die vaste kosten betaal je altijd ook wanneer je aan een openbare laadpaal zou laden.
Om echt te vergelijken neem je dan de kWh prijs (zonder vaste kosten want die heb je sowieso voor de wonibngaansluiting) of je verdeeld de totale kosten over het aantal kWh dat je gaat laden en niet op basis van een leegstaande woning zonder kWh verbruik van betekenis.

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:04
Jackgoldwing schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:19:
Kan er mij iemand zeggen waarom ik zou investeren in een laadpaal om thuis op te laden ?
Als ik mijn afrekening van Engie - verbruik december 2023 l bekijk, kom ik op een prijs van 1,261/kW daar waar de prijzen van openbare laadpalen tussen de 0,54 en 0,79€ schomelen !! Al bedankt voor de reacties….

Ik moet er wel aan toevoegen dat ik in die maand slechts 13 kW heb verbruikt (ben in het buitenland) en heb een afrekening van 16,40€ !!
Omdat je een hele hoge kWh prijs hebt. Ik heb een dynamisch contract en zit deze voor januari tot nog toe op 27ct/kWh en dat vind ik al hoog (verwacht over een jaar zo rond de 24-25ct uit te komen).

Maar als je publiek goedkoper kan laden dan met een eigen laadpaal, dan is er idd geen reden om te investeren in een eigen laadpaal.

[ Voor 8% gewijzigd door AWEF op 18-01-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zoals ik al schreef zal de oorzaak niet in de KWh prijs gezocht moeten worden maar in de vaste prijs die hij nu verdeeld over nauwelijks kWh afname.
Nu dat hoop ik toch. Anders benieuwd welk contract van Engie zulke hoge eenheidsprijzen per kWh hanteert.
Ik heb een variabel contract (prijs wijzigt iedere maand) en verwacht deze maand (excl. vaste kosten voor capaciteitsaansluiting en meterbeheer doch voor de rest all in) een prijs per kWh van 22 tot 23 cent/kWh (Vlaanderen). Dynamisch zal dat idd nog goedkoper zijn maar op jaarbasis is het duurder (indien PV) dus laat ik het nog maar even voor wat het is.

[ Voor 65% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:04
IvoB2 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:26:
Zoals ik al schreef zal de oorzaak niet in de KWh prijs gezocht moeten worden maar in de vaste prijs die hij nu verdeeld over nauwelijks kWh afname.
Je laatste toevoeging had ik nog niet gezien voordat ik op "versturen" klikte. Maar als hij idd ook de vaste kosten mee rekent dan verklaart dat de hele hoge kWh prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zijn laatste paragraaf had ik eerst ook niet gezien.
Waarschijnlijk heeft hun het nog toegevoegd terwijl wij onze reactie aan het schrijven waren. :)

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackgoldwing
Ik hen een easy3 vast kontrakt voor 3 jaar…….loopt nu af in juni.
Ik betaal piek : 0,085€/kW……..nacht : 0,061€/kW
De rest zijn alle kosten vooral van FLUVIUS
Effectieve prijs van mijn verbruik bedraagt 4,78€ ….de rest zijn allerlei kosten en taksen…….zoals netwerkkosten : 9,78€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Fluvius?
Dat is, wanneer ik goed ben ingelicht, toch een netbeheerder alleen bevoegd voor het Vlaamse Gewest?

Ik woon ook in Vlaanderen en de netwerkkosten berekend op de kWh afname zijn voor iedereen gelijk en schommelen - afhankelijk van de subnetwerkregio en je verbruikersprofiel - tussen de nul en 5,7 cent/kWh (incl. 6% BTW).

Wat jij zegt kan dus niet of het moest zijn dat je het vaste capaciteitstarief (dat je sowieso betaalt, thuislaadpaal of geen thuislaapaal) meerkent en, zoals eerder geschreven, verdeelt over een zeer lage kWh afname. En wie een zeer lage kWh afname heeft betaalt nul euro netwerkkosten over de afgenomen kWh.

[ Voor 70% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackgoldwing
Klopt……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackgoldwing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpWgEAUEY5lwxdWZ7Lt-2kdFUZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7a9kGPZRxqtiWxvOlCFb9dIl.png?f=fotoalbum_large

Foto van mijn afrekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jackgoldwing schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:19:

En hoe veel zou je betaald hebben als je verbruik 0 kWh was geweest?
Ik durf te wedden dat je dan ook 10€ had betaald.
Dus je betaalt netjes ca 30ct/kWh voor elke extra kWh die je verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan bedragen de netwerkkosten berekend over de afname van 13 kWh tussen de nul euro (indien je weinig kWh afneemt en afhankelijk van de eigen situatie een rond degrgrootorof lager op jaarbasis) en max. (wonende in de duurste subregio Gaselwest) 74,20 cent ten bate van Fluvius.
Een overzicht van de kosten in Vlaanderen:
Kosten 2024 (incl. 6% BTW):
GSC + WKC => (0,01581+0,002576)+6% = 1,948916 cent/kWh (en dit kan schommelen per energieleverancier omdat het wordt aangerekend door je leverancier en niet door de netbeheerder).
Netafnametarief (vanaf 510 kWh)=> 4,58788 cent (kan schommelen per subnetgebied en dit gedrag gaat naar de lokale netbeheerder).
Bijdrage energie => 0,2042 cent (dit gaat naar het gewest Vlaanderen).
Federale accijns => 5,0329 cent (dit gaat naar de federale overheid)..
Totaalkost incl. afnametarief: 11,773896 cent/kWh
Totaalkost excl. afnametarief: 7,186016 cent/kWh

Capaciteitstarief per jaar voor wie aangesloten is op het openbaar net: 104,81 € (varieert licht per subnetgebied). Betaal je sowieso al was je verbruik nul. Moet je dus ook niet bijrekenen bij het verbruik van een thuislaadpaal of je zou in een woning moeten wonen die alleen bestaat uit een laadpaal en verder geen elektriciteit verbruikt.
Databeheer jaarlijks: 13,95 € (Betaal je sowieso voor een aansluiting zonder kwartieruitlezing). Wil je een dynamisch contract dan betaal je hiervoor 15,14 €.

Om de kWh kost van thuisladen te berekenen dien je dus de aangerekende stroomcomponent van je energieleverancier te verhogen met zijn winstmarge, eventueel vaste kosten aangerekend per kWh afname en deze te verhogen met, afhankelijk van je jaarlijkse afname, met 7,18 tot 11,77 cent/kWh (met lichte afwijkingen per subnetgebied maar dat kan je zelf opzoeken want deze tarieven zijn openbaar).

Nu weet je waarom een thuislaadpaal een goedkoper tarief hanteert per kWh vergeleken met een openbare laadpaal.
Je rekent de vaste kosten voor aansluiting (capaciteit) en abo (leverancier) mee en die ga je vervolgens verdelen over een zeer lage kWh afname. Die vaste kosten mag je echter niet meerekenen in de afname van de kWh paal want die betaal je ook wanneer je openbaar gaat laden want ze zijn inherent aan de aansluiting op het openbaar net en dus ook van toepassing bij een nulverbruik of elders laden.

[ Voor 85% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackgoldwing
Bedankt voor de antwoorden …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• still_the_same
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 22:47
Ik had een vraag over de wall connector. Ik ga hem in mijn BV kopen. Kan ik uit mijn connector halen hoeveel stroom ik per maand laad om zo van zakelijk een vergoeding naar prive te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-07 16:15
Inspired schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:41:
@bibi2205 je kunt toch een laadpaal aan laten leggen en als je weg gaat die vervangen voor een paal van 200 EUR van MP? Mits je daar nog wel ff woont. Als je weet dat je met 6 maand weg gaat dan zou ik dit niet doen natuurlijk.
Het is de bekabeling voor de laadpaal waar de grootste kost naartoe gaat vrees ik en zelfs al zouden we hier nog 5 jaar wonen wil ik dit liever niet cadeau geven aan de huisbaas. ;) als we dat dus kunnen vermijden met een “makkelijk demonteerbare” oplossing d.m.v. de bestaande bekabeling zou dat wel de voorkeur hebben. :)
dreamscape schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:21:
[...]Om terug te komen op je eigenlijke vraag: je zou een laadpaal met een stekker van stroom kunnen voorzien. Dan maak je er een grote en onhandige granny charger van met een lezer voor een laadpas. Als hij altijd ingeplugd blijft in de garage is dat niet zo'n probleem. Als je hem loskoppelt om als granny te gebruiken, moet hij steeds na aansluiten weer verbinding maken via wifi of mobiel netwerk. Daar zijn ze niet echt voor bedoeld.

Als je maar op 6A gaat laden, dan is aansluiten via een stopcontact ook te overzien. Eventueel monteer je er een blauw CEE stopcontact, dan is het allemaal net wat degelijker. Of je sluit hem rechtstreeks aan in een lasdoos, maar dat klinkt al meer als 'vaste installatie'.
6A is voor mij meer dan voldoende dus interessant dat het in theorie toch mogelijk is.. Dan ga ik eens proberen uit te zoeken welke laadpalen compatibel zijn met de (Fleetpass) REV-kaart van het werk. Momenteel hangt de granny ook al aan de muur aangezien ik voornamelijk thuis laad dus de laadpaal mag zeker ingeplugd blijven, dat doe ik nu met de granny ook al. :) Internet moet ik dan nog wel apart voorzien maar dat zal dan waarschijnlijk via een 4G routertje gaan.

Af en toe laad ik op het werk bij de buren op hun openbare laadpalen, maar daar staan tegenwoordig enkele van hun ICE wagens geparkeerd omdat ze meer personeel dan parkeerplaatsen hebben dus dat schiet ook niet op. :p

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-07 09:53
still_the_same schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:27:
Ik had een vraag over de wall connector. Ik ga hem in mijn BV kopen. Kan ik uit mijn connector halen hoeveel stroom ik per maand laad om zo van zakelijk een vergoeding naar prive te geven?
Dit haal ik uit de tesla app, maar ik heb hem ook aan home assistant gekoppeld. Daar kan je echt alles aflezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPMzMe9RbPDoVyWMq993I54rQOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pEbtcaPUzkgPafHDbmslYfG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:15
still_the_same schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:27:
Nee Ik heb er een energiemeter (telwerkje) tussen gehangen in de meter kast. Maak om de zoveel tijd een foto en gebruik dat voor mijn vergoeding. (kan je ook het verlies etc meten tussen wat er werkelijk in de auto gaat en wat de auto zelf aan geeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
jheerink14 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 06:45:
[...]

Nee Ik heb er een energiemeter (telwerkje) tussen gehangen in de meter kast. Maak om de zoveel tijd een foto en gebruik dat voor mijn vergoeding. (kan je ook het verlies etc meten tussen wat er werkelijk in de auto gaat en wat de auto zelf aan geeft)
Maar heb jij ook de Tesla wall connector? Want in de tesla app koppel je zowel je auto als de lader en kan je ook het laadverlies zien. Om alle KWh te declaren lijkt mij dat voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-08 23:08
The_Woesh schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:05:
[...]

Maar heb jij ook de Tesla wall connector? Want in de tesla app koppel je zowel je auto als de lader en kan je ook het laadverlies zien. Om alle KWh te declaren lijkt mij dat voldoende.
Als die laadpaal een MID gecertificeerde meter heeft, dan accepteert de belastindienst het zeker.
Veel duidelijkheid over niet MID gecertificeerde meters is er nog niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Woesh
Hoe kom je daarbij? De eis van de belastingdienst is dat het klopt en je geen valse aangifte doet.
Een MID certificering kan een eis voor jou of voor de LM zijn om geen valse aangifte te doen.

Maar als je dat niet doet is het ook prima. Je moet alleen wel zorgen dat het klopt, dus even verdiepen in de betrouwbaarheid van de meting zou ik zeker doen.

Zie het ook andersom: als jij een MID gecertificeerde meter hebt, maar deze is deffect en je doet een valse aangifte dan ben je nog steeds zelf verantwoordelijk. (of je schade op de leverancier of installateur kan verhalen weet ik niet, hangt een beetje van van de garantie die ze geven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:15
The_Woesh schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:05:
[...]

Ja maar heb/had hem niet gekoppeld, Dat ga ik nu regelen. (Ik had lang een Gen1 die is tijd geleden defect geraakt De nieuwe zit er nog niet zo lang)
zodra ik dat gedaan heb zal ik eens kijken of een laadsessie op mijn teller zelfde geeft als de wall connector, Er zla iets verlies zijn in de aanvoer maar dat kan nooit veel zijn enk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
@jheerink14 : goed plan, weten we gelijk hoe betrouwbaar die meting is!

Edit: ik bedenk mij net, ook met gecertificeerde meter kan je onderzoek krijgen als je verbruik hoger is dan wat de Belastingdienst verwacht, of gewoon steekproef. Misschien laat jij wel de familie/vrienden aan de laadpaal laden. Weet het niet zeker, maar een goede log van alle laadsessies van zowel de paal als de auto kan een sluitend bewijs leveren als je onterecht verdacht bent.

[ Voor 73% gewijzigd door The_Woesh op 19-01-2024 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-06 11:36

Stephane

Behhhhh

Sinds een kleine maand in het bezit van een Tesla Model Y. De Tesla wall connector kreeg ik er bij, maar toen ging ik toch erg hard nadenken over het nut en de noodzaak van load balancing op onze 3x25 meterkast. Je zou maar de wasmachine, droger, vaatwasmachine en tosi ijzer tegelijkertijd aan hebben staan...De meterkast beschikte al over een niet gebruikte 3 fase automaat. Het zelf installeren van de wall connector was derhalve een fluitje van een cent!

Uiteindelijk besloten om standaard slechts 5 van de 16 AMP te gebruiken. De auto staat toch de hele nacht op de oprit en dan maakt het mij niet uit of het 5 of 15 uur duurt totdat de accu volledig geladen is. Met 5 van de 25 AMP maak ik mij geen zorgen en heb anders de veiligheidsschakelaars in de meterkast zelf nog.

Mocht het wel een keer nodig zijn om sneller te laden, dan kan dat incidenteel en is het een kwestie van rekening houden met andere stroomvreters in huis.

Het is mij niet de moeite waard om zelf load balancing in elkaar te knutselen of de wall connector om te ruilen voor een model met load balancing. Ook de abonnementskosten hier voor vind ik niet strict noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Stephane schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:31:
Uiteindelijk besloten om standaard slechts 5 van de 16 AMP te gebruiken. De auto staat toch de hele nacht op de oprit en dan maakt het mij niet uit of het 5 of 15 uur duurt totdat de accu volledig geladen is. Met 5 van de 25 AMP maak ik mij geen zorgen en heb anders de veiligheidsschakelaars in de meterkast zelf nog.
Houd wel rekening met laadverliezen als je op lagere vermogens gaat laden. Nou weet ik niet hoe die efficiëntie afneemt bij lagere vermogens bij een MY, maar het kan dus betekenen dat je meer kWh's gebruikt voor stroom die niet je accu in gaat. Denk aan verliezen in omvormers en de laadelektronica.

Als je laadt op 3x10A in plaats van 3x5A, zijn de kosten per kilometer onder de streep waarschijnlijk net iets lager. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-06 11:36

Stephane

Behhhhh

dreamscape schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Houd wel rekening met laadverliezen als je op lagere vermogens gaat laden. Nou weet ik niet hoe die efficiëntie afneemt bij lagere vermogens bij een MY, maar het kan dus betekenen dat je meer kWh's gebruikt voor stroom die niet je accu in gaat. Denk aan verliezen in omvormers en de laadelektronica.

Als je laadt op 3x10A in plaats van 3x5A, zijn de kosten per kilometer onder de streep waarschijnlijk net iets lager. ;)
Dus beter om 's nachts (als alles uit staat) 5 uren op 16A te laden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Stephane schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Dus beter om 's nachts (als alles uit staat) 5 uren op 16A te laden? :)
Waarschijnlijk wel. Ik heb voor mijn E-208 ooit die efficientiepercentages kunnen vinden. Volgens mij was het bij mijn auto onverstandig om met minder dan 12A te gaan laden. Maar ik weet het niet meer zeker.

Voor een Model Y heb ik die percentages nog niet kunnen vinden, dus wellicht heeft het allemaal veel minder impact dan ik nu denk... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Stephane schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:31:
Het is mij niet de moeite waard om zelf load balancing in elkaar te knutselen of de wall connector om te ruilen voor een model met load balancing. Ook de abonnementskosten hier voor vind ik niet strict noodzakelijk.
Mee eens.
Jaren een 1F32A laadpaal gebruikt op een 1F40A huisaansluiting (nog analoge meter).
Nu gebruik ik loadbalancing (sinds digitale meter) ook alleen maar sporadisch omdat het toch al aanwezig is op de laadpaal (Alfen SPL) en er geen abo kosten voor zijn (gewoon een UTP tussen laadpaal en P1 poort DM). Maar nog niet gemerkt dat deze heeft moeten ingrijpen.
Je moet uiteraard dan wel zelf bezig zijn met je energiebeheer.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-07 09:10
IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Mee eens.
Jaren een 1F32A laadpaal gebruikt op een 1F40A huisaansluiting (nog analoge meter).
Nu gebruik ik loadbalancing (sinds digitale meter) ook alleen maar sporadisch omdat het toch al aanwezig is op de laadpaal (Alfen SPL) en er geen abo kosten voor zijn (gewoon een UTP tussen laadpaal en P1 poort DM). Maar nog niet gemerkt dat deze heeft moeten ingrijpen.
Je moet uiteraard dan wel zelf bezig zijn met je energiebeheer.
Geen abo kosten maar wel een éénmalige LB licentie bij die Alfen.
Wat betreft ingrijpen, ik neem aan dat de paal met minder vermogen gaat beginnen laden wanneer jij bvb kookplaat, wasmachine en oven samen gaat opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
dmod schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:57:
[...]
Wat betreft ingrijpen, ik neem aan dat de paal met minder vermogen gaat beginnen laden wanneer jij bvb kookplaat, wasmachine en oven samen gaat opzetten.
Verkeerde aanname want ik zet nooit laden, inductie, wasmachine en oven gelijktijdig aan.
Ik ben handig genoeg om dat in de tijd te spreiden. :)
De UTP van laadpaal naar P1 poort zit dan ook maar hoogst zelden in de DM.
In de praktijk alleen wanneer ik uitsluitend en zoveel mogelijk op zon wil laden want daar is die verbinding wel voor nodig en nuttig vanaf V 6.3.

En een eenmalige kost vind ik nog altijd voordeliger dan doorlopende abo kosten.
En die eenmalige kost heb ik trouwens ook niet betaald. Dat deed de installateur van de paal.
Had ik dat zelf moeten betalen was het nooit in gebruik genomen want hier niet echt nodig. :)

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
The_Woesh schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:29:
Hoe kom je daarbij? De eis van de belastingdienst is dat het klopt en je geen valse aangifte doet.
Een MID certificering kan een eis voor jou of voor de LM zijn om geen valse aangifte te doen.
https://www.laadpaal24.nl...urmerk,voor%20de%20officiële%20richting%20meetinstrumenten.

Het MID keurmerk is een keurmerk dat aangeeft of het geregistreerde aantal kWh mag worden gebruikt voor registraties en verrekeningen. MID is een afkorting voor Measuring Instrument Directe en is voor de officiële richting meetinstrumenten.

De leverancier van mijn laadpaal zei overigens exact hetzelfde en er is genoeg over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:57:
[...]

Verkeerde aanname want ik zet nooit laden, inductie, wasmachine en oven gelijktijdig aan.
Ik ben handig genoeg om dat in de tijd te spreiden. :)
De UTP van laadpaal naar P1 poort zit dan ook maar hoogst zelden in de DM.
In de praktijk alleen wanneer ik uitsluitend en zoveel mogelijk op zon wil laden want daar is die verbinding wel voor nodig en nuttig vanaf V 6.3.
Je bedoelt de Solar Charge optie ?
Volgende maand komen ze die paal bij mij ook installeren (via lease, LB licentie is inbegrepen).
Zelf heb ik (recent) zonnepanelen en thuisbatterij.
EMS is er (nog) niet, dat is voor een volgend project. Ik ga eerst even de kat uit de boom kijken en zien hoe het verbruik zoal evolueert.
Hoeveel vermogen stuur jij max naar de auto ? En is dit in de Alfen ingesteld of in de auto ? Belangrijk in Belgie met capaciteitstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
dmod schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:43:
[...]
Je bedoelt de Solar Charge optie ?
Ja
Volgende maand komen ze die paal bij mij ook installeren (via lease, LB licentie is inbegrepen).
Zelf heb ik (recent) zonnepanelen en thuisbatterij.
Let dan op hoe je thuisbatterij in het geheel is geïmplementeerd.
De Alfen heeft de kwalijke gewoonte, ook wanneer 100% SC is ingesteld de batterij leeg te trekken ipv de combi zon + net.
Hoeveel vermogen stuur jij max naar de auto ? En is dit in de Alfen ingesteld of in de auto ? Belangrijk in Belgie met capaciteitstarief.
Ik heb een 1F40 aansluiting en de laadpaal is 1F32A, max. vermogen is in de praktijk dus 7 kW.
Maar doorgaans stuur ik maar 2 tot 4 kW naar de accu van de BEV omdat ik voornamelijk op de zon laadt en mijn PV installatie ook 1F is dus max. 5 kW aankan. Verlies tussen laadpaal en geladen kWh bedraagt gemiddeld zo'n 15% (e-Niro).
Capaciteitstarief (boven de forfaitaire 2,5 kW) is hier niet van toepassing gezien ik onder de max. netfactuur val waardoor bij de jaarnota alle kWh voor netkost en al het vermogen boven 2,5 kW dan niet aangerekend wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Ja

[...]

Let dan op hoe je thuisbatterij in het geheel is geïmplementeerd.
De Alfen heeft de kwalijke gewoonte, ook wanneer 100% SC is ingesteld de batterij leeg te trekken ipv de combi zon + net.

[...]

Ik heb een 1F40 aansluiting en de laadpaal is 1F32A, max. vermogen is in de praktijk dus 7 kW.
Maar doorgaans stuur ik maar 2 tot 4 kW naar de accu van de BEV omdat ik voornamelijk op de zon laadt en mijn PV installatie ook 1F is dus max. 5 kW aankan. Verlies tussen laadpaal en geladen kWh bedraagt gemiddeld zo'n 15% (e-Niro).
Capaciteitstarief (boven de forfaitaire 2,5 kW) is hier niet van toepassing gezien ik onder de max. netfactuur val waardoor bij de jaarnota alle kWh voor netkost en al het vermogen boven 2,5 kW dan niet aangerekend wordt.
Heb idd al gehoord over het thuisbatterij probleem met Solar Charge. Makkelijkste oplossing (voorlopig manueel) is denk ik gewoon de min soc van thuisbatterij zo hoog mogelijk te zetten tijdens laden EV, niet ?
Hoeveel bedraagt het max. verbruik om onder die grens te zitten voor capaciteitstarief ? Kan ik die info ergens terugvinden, wist dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASS-Ware schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:02:
[...]

https://www.laadpaal24.nl...urmerk,voor%20de%20officiële%20richting%20meetinstrumenten.

Het MID keurmerk is een keurmerk dat aangeeft of het geregistreerde aantal kWh mag worden gebruikt voor registraties en verrekeningen. MID is een afkorting voor Measuring Instrument Directe en is voor de officiële richting meetinstrumenten.

De leverancier van mijn laadpaal zei overigens exact hetzelfde en er is genoeg over te vinden.
Ik snap dat ze mensen een MID kWh meter willen verkopen maar dit is echt niet verplicht vanuit de belastingdienst. Ik declareer toevallig wel met een MID meter maar collega's gewoon met een logging screenshot van het laadpunt. Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DonJuape schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:02:
[...]

Ik snap dat ze mensen een MID kWh meter willen verkopen maar dit is echt niet verplicht vanuit de belastingdienst. Ik declareer toevallig wel met een MID meter maar collega's gewoon met een logging screenshot van het laadpunt. Geen probleem.
Daarom typte ik eerder ook:

Maar dat kan dus nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASS-Ware schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:07:
[...]

Kan. Op de site die je linkt staat dat het verplicht is en dat is dus niet zo. Waarom link je die dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
dmod schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:58:
Heb idd al gehoord over het thuisbatterij probleem met Solar Charge. Makkelijkste oplossing (voorlopig manueel) is denk ik gewoon de min soc van thuisbatterij zo hoog mogelijk te zetten tijdens laden EV, niet ?
Inderdaad.
Maar dat werkt alleen wanneer er aanhoudend voldoende zon is om laden + thuisverbruik van energie te voorzien. Ga je daarover is je accu werkloos en ga je van het net afnemen.
Hoeveel bedraagt het max. verbruik om onder die grens te zitten voor capaciteitstarief ? Kan ik die info ergens terugvinden, wist dit niet.
Bij mij was dat vorig jaar 530 kWh en dit jaar 505 kWh.
De max. factuur is in ieder subnetgebied gelijk (203,5480 €/MWh) maar het vermogenstarief scheelt per subnetgebied dus dat zal je voor jouw subnetgebied moeten uitrekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slLeTO7pmaJv0akUCCExnRFYVLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqkAeKf0ICQtR2QYdrEVpLlk.jpg?f=fotoalbum_large

Of wanneer je het jezelf makkelijk wil maken neem dan de prijssimulator van je energieleverancier en vul daar voor jouw postcode als netafname x kWh in tot je nettarief op nul staat en je capaciteitstarief gelijk is aan het forfaitair minimum voor jouw subnetgebied. Inclusief 6% BTW.
Voorbeeld van een prijssimulator vind je hier:
https://www.ecopower.be/groene-stroom/prijssimulator

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
ASS-Ware schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:07:
[...]

Belastingdienst zegt helemaal niks over de manier van meten, dat doen ze nooit omdat het niet relevant is. Je moet correcte gegevens leveren en je bent zelf verantwoordelijk dat ze correct zijn. Certificering is dus voor jou handig en kan soms ook een standard worden in de branche.

Zo stellen bv accountants wel eisen aan de manier waarom gegevens geleverd en geadministreerd worden anders geven ze geen accountantsverklaring af.
Maar dat is niet opgelegd door de Belastingdienst.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Woesh op 19-01-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Inderdaad.
Maar dat werkt alleen wanneer er aanhoudend voldoende zon is om laden + thuisverbruik van energie te voorzien. Ga je daarover is je accu werkloos en ga je van het net afnemen.

[...]

Bij mij was dat vorig jaar 530 kWh en dit jaar 505 kWh.
De max. factuur is in ieder subnetgebied gelijk (203,5480 €/MWh) maar het vermogenstarief scheelt per subnetgebied dus dat zal je voor jouw subnetgebied moeten uitrekenen.

[Afbeelding]

Of wanneer je het jezelf makkelijk wil maken neem dan de prijssimulator van je energieleverancier en vul daar voor jouw postcode als netafname x kWh in tot je nettarief op nul staat en je capaciteitstarief gelijk is aan het forfaitair minimum voor jouw subnetgebied. Inclusief 6% BTW.
Voorbeeld van een prijssimulator vind je hier:
https://www.ecopower.be/groene-stroom/prijssimulator
Een jaarverbruik van 505 kWh is wel extreem laag, zelfs met zonnepanelen en thuisbatterij, en al zeker als je ook een EV hebt, niet ?
Ik heb panelen en batterij sinds juli '23, mijn totaal verbruik was verleden jaar 2900 kWh. Dit gaat wel naar beneden gaan met een volledig jaar PV en batterij, maar toch. En dan komt daar nog de EV bij. Nog geen idee wat het verbruik zal zijn maar dat er toch wat bijkomt is zeker. Ik kan wel op het werk laden maar dit zal zeker niet alle noden coveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
dmod schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:12:
[...]

Een jaarverbruik van 505 kWh is wel extreem laag, zelfs met zonnepanelen en thuisbatterij, en al zeker als je ook een EV hebt, niet ?
Het gaat uiteraard niet over het jaarverbruik maar over de jaarlijkse netafname.
Dat zijn twee verschillende zaken.
Bij een maximaal jaarverbruik van 4800 tot 5200 kWh (afhankelijk van het aantal uren zonneschijn) heb ik een jaarlijkse netafname tussen de 350 en 450 kWh. Dus nog marge zat. :)
En die netafname speelt zich dan nog eens hoofdzakelijk af in de maanden december en januari. Die maanden ga ik thuis ook niet laden. Dan gaat iedere opgewekte kWh naar de woning.

De EV is een bedrijfslease.
Wat thuis niet op zon kan geladen worden kan ook elders met de laadkaart geladen worden (destination chargers, parkeerplaats werk, snelladers onderweg,.....).
Dat is uiteraard voor iedereen anders maar laden kost me nergens iets. Voordeel van thuis op zon laden is dat iedere kWh me in 2024 dan 7,5 cent kost maar tussen de 28 en 55 cent oplevert (cijfers 2023 valt af te wachten wat dat uiteindelijk voor 2024 geeft maar hoe "duurder" de netstroom en hoe lager de TLV hoe hoger de winst op BEV thuis laden). :)
Er is ook een BEV met V2L in afwachting van levering met een groter opslagvolume dan de huidgie (ong. 10 kWh meer opslag). Dat is uiteraard extra opslagcapaciteit voor de woning.
De stationaire thuisaccu heeft een capaciteit van 15,4 kWh. Bij een gemiddeld dagverbruik van 5-7 kWh excl. laden) geeft dat ook ruim wat marge.

Op de planning staat voor 2030 een verdubbeling van de PV capaciteit en waarschijnlijk dan geen eigen BEV meer maar overstappen op elektrische deelauto's. Het eerste is - wanneer de wetgeving niet drastisch wijzigt - een bijna zekerheid en het tweede zien we wel als het zo ver is. Maar we doen nu al bijna al onze verplaatsingen binnen een straal van 50 km met de e-bikes. De BEV is meer in uitleen dan dat we 'm zelf gebruiken. Gemist zal ie dus niet worden.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 19:37 ]

Pagina: 1 ... 100 ... 183 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen