Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik ben vooral benieuwd naar:
Waar ben je tegenaan gelopen?
Wat zijn de kosten? Voor zowel aanleg als wat je dan maandelijks betaald.
Is ie verbonden met je eigen meterkast of wordt het op andere manier verrekend?
Heb je hem zelf aangelegd of laten doen? En hoe ging dat?
Is het aan te raden?
Ik was lange tijd in de gedachte dat het niet mocht vanwege brandveiligheid, maar hoorde laatst dat het dus geen probleem was. Nou is brand nog steeds wel lastig, maar dat wil ik even terzijde laten (tenzij het met de kosten of aanleg te maken heeft gehad), want die discussie is voor mij even irrelevant als ik nog niet weet of het financieel haalbaar is.
Verder ben ik benieuwd wat er gebeurt als je toch besluit te verhuizen en je laadpaal is aangelegd, waarbij die onderdeel is van het leasecontract. Kun je dan, tegen betaling, die paal mee verhuizen of niet? En wat zijn de kosten daarvan (gewoon die van een nieuwe aanleg of niet?)
Wat ik mij nu echter afvraag is welke kosten je nu moet declareren.
Ik heb enkeltarief van momenteel 0,25euro per kWh inclusief btw.
Nu staat er apart echter nog de energiebelasting per kWh vermeld.
Moet ik dan het enkeltarief en de energiebelasting per kWh declareren of enkel het enkeltarief?
Dit is mijn prijsoverzicht:
:strip_exif()/f/image/HDkYsFWDjigku1DTY7YiX4KM.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle kosten per kWh lijkt me.Marsman83 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:21:
Ik laad mijn EV thuis op via een Zappi V2, via HomeAssistant hou ik bij hoeveel mijn Zappi aan stroom verbruikt en dat mag ik declareren bij mijn werkgever, er zullen hier vast meer zijn die hun verbruik mogen declareren.
Moet ik dan het enkeltarief en de energiebelasting per kWh declareren of enkel het enkeltarief?
[Afbeelding]
En als je nog ergens meer kosten hebt die je maakt om de stroom te gebruiken en te declareren, ook die.
Ik ga mijn abonnement voor de back-office ook doorbelasten.
Desnoods door de Kwh prijs iets te verhogen.
Volgens mij is het enkeltarief het tarief inclusief alles maar elke EM doet dat weer een beetje anders. Kun je anders een jaarrekening bekijken en bekijken wat je per kWh betaalt?Marsman83 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:21:
Ik laad mijn EV thuis op via een Zappi V2, via HomeAssistant hou ik bij hoeveel mijn Zappi aan stroom verbruikt en dat mag ik declareren bij mijn werkgever, er zullen hier vast meer zijn die hun verbruik mogen declareren.
[Afbeelding]
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
De bekabeling van de Alfen zal achterblijven, hierdoor ligt er slechts 1 UTP kabel van de meterkast naar het laadpunt. Het is voor mij niet helemaal duidelijk wat nu de meest stabiele verbinden geeft, aangezien een tweede UTP kabel aanbrengen niet meer mogelijk is. Dient de Zappi in dit geval via de UTP kabel met het internet te worden verbonden, en de CT-kabels via een Harvi. Of kan ik beter de paal via Wifi verbinden en de UTP kabel gebruiken voor het verlengen van de CT-kabels? Of zullen beide varianten leiden tot verbindingsproblemen en is twee UTP kabels eigenlijk een must? De afstand van de laadpaal naar de meterkast is circa 7 meter, echter worden WIFI en telefoon signalen zeer slecht doorgeven als gevolg van de PIR platen met dubbelzijdige aluminium laag in de spouw.
Kort het scenario:
Vrouw heeft sindskort een elektrische leaseauto.
Meterkast / stroommeter hangt in huis. Stroommeter is een Landys Gyr E350 (slimme meter met poort)
Laadpaal komt in/bij de schuur, hier zit 70 str.m kabel 4x6mm2 grondkabel tussen, en er ligt ook al een S/FTP kabel naartoe vanuit huis die nu rechtstreeks aan de zonnepanelen hangt.
De schuur heeft ruim voldoende zonnepanelen om 2/3e vh jaar de auto vol te pompen als hier slim mee omgegaan wordt (dus load balancing).
De deur open houden naar wat domotica achtige zaken in de toekomst is fijn, het hoeft voor mij alleen te gaan over monitoring stroom verbruik / zonneenergie / laadpaal / huis.
De hamvragen voor mij om dit zelf aan te sluiten:
- Tav aardlekautomaat/schakelaar verhaal: Ik heb deze nu reserve in de groepenkast vd schuur: https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2015b16/#details
Begrijp ik goed dat deze niet geschikt is?
En deze dus wel?
https://www.elektramat.nl...-type-b-85002011/#details
- Het is mij wat onduidelijk hoe deze P1 poort nu op de slimme meter wordt aangesloten, zeker omdat wij hier nu zoveel kabellengte tussen hebben liggen. Kan dit over het thuisnetwerk of moet hier dedicated een tweede kabel voor komen? Indien ja, kan het signaal dan versterkt worden ivm afstand? De intro bij dit topic met die opmerking over 3m stemt natuurlijk niet heel positief.
- Welke laadpaal is aan te bevelen? Eisen: automatische facturatie vermoedelijk vereist voor de lease maatschappij. Paal bij voorkeur ook zonder abonnement in het thuisnetwerk uit te lezen (zie eerdere opmerking over domotica). Na de lease termijn willen wij ook een toekomstige elec auto (in eigen bezit bijv) kunnen laden / uitlezen zonder tussenkomst van een abbonnement. Load balancing vereist ivm zonnepanelen.
Bedankt!
[ Voor 15% gewijzigd door DrIrP op 09-01-2024 22:12 ]
De aansluiting van de ct klemmen is het belangrijkste. Dus daar zou ik de utp kabel voor gebruiken. En dan internet gewoon via wifi, ik verwacht dat dat prima gaat. Hij heeft ook niet zoveel snelheid nodig natuurlijk.CJ! schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:06:
Op dit moment maak ik gebruik van een Alfen Single Pro-Line via Eneco. Wegens het wijzigen van werkgever zal deze worden opgehaald. Het is eventueel mogelijk deze over te nemen, echterlijk is de overname prijs gelijk aan de prijs van een Zappi v2.1. Gezien het verplichte hosting abbonement bij Eneco en de mogelijkheden om uitsluitend op zonne-energie te laden via de Zappi lijkt de Zappi de betere keus.
De bekabeling van de Alfen zal achterblijven, hierdoor ligt er slechts 1 UTP kabel van de meterkast naar het laadpunt. Het is voor mij niet helemaal duidelijk wat nu de meest stabiele verbinden geeft, aangezien een tweede UTP kabel aanbrengen niet meer mogelijk is. Dient de Zappi in dit geval via de UTP kabel met het internet te worden verbonden, en de CT-kabels via een Harvi. Of kan ik beter de paal via Wifi verbinden en de UTP kabel gebruiken voor het verlengen van de CT-kabels? Of zullen beide varianten leiden tot verbindingsproblemen en is twee UTP kabels eigenlijk een must? De afstand van de laadpaal naar de meterkast is circa 7 meter, echter worden WIFI en telefoon signalen zeer slecht doorgeven als gevolg van de PIR platen met dubbelzijdige aluminium laag in de spouw.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
22kWh laden betekent ook een zwaardere netaansluiting en die kost ook aardig wat euro per jaar.diotav schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:59:
In mijn zoektocht naar een laadpaal (particulier) op de oprit twijfel ik nu tussen 2 opties, de Easee Charge Lite of Zaptec Go. 22 kWh laden is nu nog niet aan de orde (ID.4), maar vind ik lastig inschatten op de lange termijn. Qua fuctionaliteit lijken ze ook niet voor elkaar onder te doen.
Heeft dat zin?
Als ik na een rit van 350KM de auto aan de paal hang, dan is de accu na een aantal uur weer op 80%, vele uren voor ik weer op pad ga, dus ik vind 11kW zat.
Je kunt enige tijd overbelasting hebben voordat er wordt ingegrepen, dat zal dus niet snel een probleem zijn en daarnaast houdt de loadbalancing vaak een ruime marge aan. Maar daarom prefereer ik persoonlijk CT-klemmen boven P1-monitoring.koku schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:24:
Als een slimme meter een interval heeft van 10 seconden en deze wordt gebruikt tbv load balancing, is die interval dan soms niet te traag voor de laadpaal om te reageren, voordat er eea uitknalt in de groepenkast?
Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Volgens mij is het voordeel van de Easee tov de Zaptec dat deze ook phase balancing heeft, of dat heb ik bij de Zaptec nog niet kunnen ontdekken. Ik heb nu een Zaptec en die bevalt goed, alleen zou bij stevig gebruik van de warmtepomp of (5) airco's (op één fase) in mijn geval relatief weinig over blijven voor de laadpaal. De Easee kan dan ook phase balancen waardoor je in theorie sneller kan laden, zie https://easee.com/nl/producten/diensten/energiebeheer/.diotav schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:59:
In mijn zoektocht naar een laadpaal (particulier) op de oprit twijfel ik nu tussen 2 opties, de Easee Charge Lite of Zaptec Go. 22 kWh laden is nu nog niet aan de orde (ID.4), maar vind ik lastig inschatten op de lange termijn. Qua fuctionaliteit lijken ze ook niet voor elkaar onder te doen.
Over een paar maanden is m'n nieuwe woning klaar en dan ga ik het ervaren en switch ik mogelijk naar de Easee. Heb ook ergens gelezen hier dat de equalizer voor load balancing makkelijker te installeren (pluggen in P1 poort is) dan bij de Zaptec.
22 kWh laden voegt in de toekomst niet heel veel toe op een 3x25A aansluiting, anders dan als je verder geen gebruik hebt en je de 3x25A volledig kan benutten, maar dan haal je ~17 kWh ipv 11 of 22.
Lijkt mij handiger dan om te zorgen dat je, je apparatuur beter hebt verdeeld over de 3-fasen.dnns85 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 03:03:
[...]
Volgens mij is het voordeel van de Easee tov de Zaptec dat deze ook phase balancing heeft, of dat heb ik bij de Zaptec nog niet kunnen ontdekken. Ik heb nu een Zaptec en die bevalt goed, alleen zou bij stevig gebruik van de warmtepomp of (5) airco's (op één fase) in mijn geval relatief weinig over blijven voor de laadpaal. De Easee kan dan ook phase balancen waardoor je in theorie sneller kan laden, zie https://easee.com/nl/producten/diensten/energiebeheer/.
Over een paar maanden is m'n nieuwe woning klaar en dan ga ik het ervaren en switch ik mogelijk naar de Easee. Heb ook ergens gelezen hier dat de equalizer voor load balancing makkelijker te installeren (pluggen in P1 poort is) dan bij de Zaptec.
22 kWh laden voegt in de toekomst niet heel veel toe op een 3x25A aansluiting, anders dan als je verder geen gebruik hebt en je de 3x25A volledig kan benutten, maar dan haal je ~17 kWh ipv 11 of 22.
Als het namelijk vaker voorkomt dan sta je ook vaker met 1-fasen te laden ipv 3-fasen en dat is toch trager ipv sneller
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Hier zijn we weer…
Wat doe ik verkeerd?
/f/image/KX1ayh8ZAyQcgDNoFwTQh4uR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LKjV0Gx6PtCthbzUduqE9yaw.png?f=fotoalbum_large)
Instelling verkeerd?
Ik denk dat je de FAST instelling niet op 1F kan zetten…? Als ik hem op ECO laat opladen (1F) dan laadt hij op aan 1,4 kW, maar ik zou natuurlijk willen dat hij sneller oplaadt (om oa laadverlies te beperken).Jazsie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:40:
Lijkt erop dat ie wel met het minimum laad (3x6A = 4,2kW) terwijl hij eigenlijk zou moeten stoppen of op 1 fasen laden.
Instelling verkeerd?
Nee je kunt prima 17 kW laden (3x 25A) met een 22 kW laadpaal. En als je dan ook nog veel zonnepanelen hebt kun je alsnog met 22kW laden met je 3x25A aansluiting (als de zon schijnt)ASS-Ware schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:06:
[...]
22kWh laden betekent ook een zwaardere netaansluiting
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Zou moeten kunnen: https://www.myenergi.com/wiki/zappi-v2/13650-2/MatteC schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:11:
[...]
Ik denk dat je de FAST instelling niet op 1F kan zetten…? Als ik hem op ECO laat opladen (1F) dan laadt hij op aan 1,4 kW, maar ik zou natuurlijk willen dat hij sneller oplaadt (om oa laadverlies te beperken).
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Waar zie je dat?DonJuape schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:48:
[...]
Zou moeten kunnen: https://www.myenergi.com/wiki/zappi-v2/13650-2/
Ik lees enkel : The Phase setting is only used when installing a single phase zappi onto a 3-phase supply.
Maar ik heb een 3F lader op een 3F netwerk
Ik laad op met 1 fase, maar wil voorbereid zijn op de toekomst. De Besen kan ik krijgen voor ongeveer 250 en de Ratio voor 400.
Ik twijfel, omdat de Besen een stukje goedkoper is en wat minder functionaliteit heeft. Dus ik denk dat ik voor de Ratio moet gaan. Wat zouden jullie doen? Nog zaken waar ik op moet letten bij een 2e hands Ratio of Besen?
Daar heb je een punt. Ik ging er van uit dat je hiermee ook 1 fase kon forceren op een 3 fase aansluiting. Wellicht even contact opnemen met myenergi?MatteC schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:35:
[...]
Waar zie je dat?
Ik lees enkel : The Phase setting is only used when installing a single phase zappi onto a 3-phase supply.
Maar ik heb een 3F lader op een 3F netwerk
Een goedkope 1-fase lader aanschaffen, over 2-3 jaar is de techniek weer stuk verderJimster schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:42:
Binnenkort krijg ik een plug-in hybride, dat betekent dus vaak aan de lader. Ik ben op zoek naar een gebruikte wallbox. Specifiek de Wallbox Pulsar Plus, Ratio Solar of Besen 11kw app.
Ik laad op met 1 fase, maar wil voorbereid zijn op de toekomst. De Besen kan ik krijgen voor ongeveer 250 en de Ratio voor 400.
Ik twijfel, omdat de Besen een stukje goedkoper is en wat minder functionaliteit heeft. Dus ik denk dat ik voor de Ratio moet gaan. Wat zouden jullie doen? Nog zaken waar ik op moet letten bij een 2e hands Ratio of Besen?
Laat staan als je nog langer van plan bent gebruik te maken van je plug-in hybride.
75-100,-- EUR heb je al een 1-fase wallbox.
Verder ligt het maar eraan hoeveel je per dag rijd. Zo laad ik ook gewoon op 1-fase met EV aangezien ik ~80 km per dag rijd wat prima gaat met 1-fase.
Snap ik. Ik zoek wel 1 met een app, waarmee je 'm kan uitschakelen en kan monitoren. Je bent nou eenmaal TweakerJazsie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:26:
[...]
Een goedkope 1-fase lader aanschaffen, over 2-3 jaar is de techniek weer stuk verder.
Laat staan als je nog langer van plan bent gebruik te maken van je plug-in hybride.
75-100,-- EUR heb je al een 1-fase wallbox.
Verder ligt het maar eraan hoeveel je per dag rijd. Zo laad ik ook gewoon op 1-fase met EV aangezien ik ~80 km per dag rijd wat prima gaat met 1-fase.
Die 22 kWh zie ik ook steeds minder als een meerwaarde als ik het zo lees. Ik verwacht tegen die tijd ook niet meer op dit adres te wonen, dus dat zie ik dan wel weer. Daarnaast komt de Easee mij net wat gelikter over. De reviews zijn ook lovend (ook over de Zaptec).dnns85 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 03:03:
[...]
Volgens mij is het voordeel van de Easee tov de Zaptec dat deze ook phase balancing heeft, of dat heb ik bij de Zaptec nog niet kunnen ontdekken. Ik heb nu een Zaptec en die bevalt goed, alleen zou bij stevig gebruik van de warmtepomp of (5) airco's (op één fase) in mijn geval relatief weinig over blijven voor de laadpaal. De Easee kan dan ook phase balancen waardoor je in theorie sneller kan laden, zie https://easee.com/nl/producten/diensten/energiebeheer/.
Als echte tweaker zou ik dan voor een zelfbouw SmartEVSE gaanJimster schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:52:
[...]
Snap ik. Ik zoek wel 1 met een app, waarmee je 'm kan uitschakelen en kan monitoren. Je bent nou eenmaal TweakerIk neem aan dat dat niet gaat lukken voor 100 EUR.
Je geeft zelf aan dat je voor de Ratio moet gaan want de Besen heeft minder functies.
Denk toch dat jij dat zelf het best kan bepalen welk van deze twee het beste past in jou situatie.
Verder geen ervaring in beiden merken, dus daar kan ik ook niks op zeggen.
Yup, ik haal nu ook ~5kw op 1 fase met m'n Zappi en meer als de zon schijnt, op een 3x25 aansluiting.de Peer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:14:
[...]
Nee je kunt prima 17 kW laden (3x 25A) met een 22 kW laadpaal. En als je dan ook nog veel zonnepanelen hebt kun je alsnog met 22kW laden met je 3x25A aansluiting (als de zon schijnt)
Nu ben ik aan het kijken naar een laadpaal. Het liefst hebben we een output van 7.4kW/h op 1 fase. In onze meterkast hebben we 3x25A. Gebruik je dan 1 fase kom je met 25 Ampere maar op 5.8kW/h. Ik heb hierover een aantal vragen:
1. Hoe zorg je dat je ook echt die 25 Ampere bij de lader krijgt waardoor je wel echt die 5.8kW/h gaat laden?
2. Er is niets eenvoudigs of niet al te kostbaar om toch die 35A te krijgen? Er bestaan geen laadpalen die van 3x25A ook 1x35A kunnen maken?
Ja hier op de Alfen laad ik met met 5,9 kW zonder zon en 7,4 kW met zon. Ook op 3x25AHTT-Thalan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:19:
[...]
Yup, ik haal nu ook ~5kw op 1 fase met m'n Zappi en meer als de zon schijnt, op een 3x25 aansluiting.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
1) Laadpaal instellen op 25A, auto doet de rest, uiteraard moet je een laadpaal hebben die met 32A kan laden zoals @de Peer al zei.
2) Nope is niet mogelijk vanuit de "laadpaal". Sommige auto's kunnen 2 fase's bundelen om tot 7.2 kW te komen. Verschilt per auto en doet/kan je auto dit niet dan zit je vast aan 1 fase met met 25A (in jou geval).
[ Voor 15% gewijzigd door Jazsie op 11-01-2024 10:26 ]
1. Laadpaal kopen die geschikt is voor 32A over de kabels.Emielioo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:35:
Ik heb recent een Lynk gekocht. Mijn versie laadt op 1 fase 7.2kW/h.
Nu ben ik aan het kijken naar een laadpaal. Het liefst hebben we een output van 7.4kW/h op 1 fase. In onze meterkast hebben we 3x25A. Gebruik je dan 1 fase kom je met 25 Ampere maar op 5.8kW/h. Ik heb hierover een aantal vragen:
1. Hoe zorg je dat je ook echt die 25 Ampere bij de lader krijgt waardoor je wel echt die 5.8kW/h gaat laden?
2. Er is niets eenvoudigs of niet al te kostbaar om toch die 35A te krijgen? Er bestaan geen laadpalen die van 3x25A ook 1x35A kunnen maken?
2. Zonnepanelen en/of accu. Maar is omslachtig natuurlijk. 3 fase naar 1 omzetten is niet echt een gangbare oplossing volgens mij
Ratio had daarvoor een (dure) oplossing.Maar waarom wil je op 32A laden? Zo groot is de accu van een Lynk toch niet dat je per se zo snel moet laden?Nachtje op 16 A aan de lader zorgt waarschijnlijk ook wel dat de accu vol is.Emielioo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:35:
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Je belast dan wel 1 fase op de max. van 25A. Een laadpunt met load balancing is dan wel aan te raden tenzij er op die fase niks anders zit wat je tegelijk aan zet met het laden.Emielioo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:35:
Gelijk even maar je eenheden corrigeren:Emielioo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:35:
kW/h is geen eenheid. Je laadt met een bepaald vermogen in kW en als je dat gedurende een bepaalde tijd gedaan hebt, is er een hoeveelheid energie in kWh verbruikt. (Energie is vermogen maal tijd).
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Dan wordt ik de tweede in de wereldkayjay schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:42:
Zo na een half jaar is mijn laadpaal geïnstalleerd.
Moet zowat de enigste zijn ter wereld die zijn laadpaal voor de eigenlijke levering van de auto heeft. 😂[Afbeelding]
Of beide via die ene kabel. Ik kwam er laatst met een routerupgrade achter dat het maar een 10 Mbitverbinding met de Zappi isMakrolon schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:38:
[...]
De aansluiting van de ct klemmen is het belangrijkste. Dus daar zou ik de utp kabel voor gebruiken. En dan internet gewoon via wifi, ik verwacht dat dat prima gaat. Hij heeft ook niet zoveel snelheid nodig natuurlijk.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Er is bijna niets te vinden op het internet. 1 of 2 online shops met een soort action-achtige kwaliteit.
Kabels zat daarentegen.
Ik kwam gisteren toevallig deze tegen:DijkDude schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 03:06:
Misschien een rare vraag maar waar kan ik een losse stekker type 2 male kopen?
Er is bijna niets te vinden op het internet. 1 of 2 online shops met een soort action-achtige kwaliteit.
Kabels zat daarentegen.
https://www.laadkabeldisc...e-connector-16a-male.html
Ik heb de naam Ratio vaker voorbij zien komen, maar heb geen idee of het action-achtige kwaliteit is. Of het spul veilig is, ligt bij dergelijke vermogens meer aan hoe je zelf de kabel afmonteert in de stekker (met adereindhulsjes en als het even kan een momentschroevendraaier) dan aan de kwaliteit van de stekker zelf.
Dat je op het uiteinde zo'n minder mooie draaidop voor trekontlasting hebt, is inherent aan een schroefbare losse stekker, lijkt me.
Punctuality is the politeness of kings
Je hebt 3 aderparen voor de ct klemmen nodig, er kan toch geen internet over 1 aderpaar?Termy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 00:07:
[...]
Of beide via die ene kabel. Ik kwam er laatst met een routerupgrade achter dat het maar een 10 Mbitverbinding met de Zappi is.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ah ja, oeps. 3 fasenMakrolon schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:48:
[...]
Je hebt 3 aderparen voor de ct klemmen nodig, er kan toch geen internet over 1 aderpaar?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik hoopte al dat ik niet wist dat er internet over een aderpaar kon
https://ratioshop.nl/rati...-male-kant-lader-16a-32a/DijkDude schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 03:06:
Misschien een rare vraag maar waar kan ik een losse stekker type 2 male kopen?
Kabels zat daarentegen.
Die heb ik dus nu, en dat is echt beetje flauw gezegd "zooi", dat kabelhulsje op het eind is van een soort goedkoop hard plastic en blijft dus domweg niet zitten omdat het niet buigt waardoor de binnenaders dus altijd bloot liggen en in de regen nat worden.
De andere suggestie van een paar reply's hiervoor is de andere die ik dus ook gevonden had.
Blijft wat mij betreft dus overeind dat er met moeite 2 losse stekkers te vinden zijn en nergens een met bv de kwaliteit van mijn standaard Kia kabel die bij de auto geleverd is.
Best raar toch?
https://www.laadkabelfabr...e-2-stekker-female-blauw/
https://www.evchargeking.com/nl/type-2-stekker-mannelijk
Weet niet wat je precies wilt bereiken maar je zou ook voor een kant en klaar laadstekker met open eind kunnen gaan.
Wat bedoel je met "bereiken?" en kant en klaar laadstekker met open eind?Jazsie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:05:
https://www.reichelt.nl/n...uo-t2-32m-3p-p243037.html
https://www.laadkabelfabr...e-2-stekker-female-blauw/
https://www.evchargeking.com/nl/type-2-stekker-mannelijk
Weet niet wat je precies wilt bereiken maar je zou ook voor een kant en klaar laadstekker met open eind kunnen gaan.
Ik zoek een losse stekker om aan een kabeleind voor mijn wallbox te monteren.
Overigens lijkt die eerste link mij wel interessant.
Thx
[ Voor 4% gewijzigd door DijkDude op 12-01-2024 14:04 ]
= Laadstekker met kabel eraan die je dan op je wallbox aansluit.DijkDude schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:01:
[...]
Wat bedoel je met "bereiken?" en kant en klaar laadstekker met open eind?
Ik zoek een losse stekker om aan een kabeleind voor mijn wallbox te monteren.
Overigens lijkt die eerste link mij wel interessant.
Thx
Zo te lezen heb je een losse laadkabel met female stekker waar je dus een male stekker op wilt plaatsen voor je wallbox die geen vaste kabel heeft.
In dat geval zou ik ook eens 2de hands kijken, niet veel duurder heb je een complete laadkabel type 2 van 8m...
https://www.engie.nl/product-advies/slim-laden
Vandaag ondervond ik op een facebook groep hoe diepgeworteld die EV haat zit, een item over de stoepgoot tegel geeft zelfs reactie als "je parkeert je verd.... EV maar lekker op de hei, daar ga je niet je buren mee lastig vallen, is al druk genoeg met parkeren in de buurt" en nog meer van dat fraais.
Die mensen denken dat de EV tijdens het laden extra plek inneemt. totaal niet realistisch en ook niet gehinderd door enig vermogen erover na te denken hakken ze wild in op de paar EV bezitters die het gootje verdedigen.
ëem ervan riep zelfs "mijn buurman heeft zo'n gootje, dus ik heb een goedkope oldtimer gekocht, kost weinig, en die heb ik daar geparkeerd en komt niet van zijn plaats" met een hoop smileys erachter.
Ik vind dat zo zuur, zo debiel, dat soort mensen. Ik moest het even kwijt hier, want ik krijg daar de neiging te gaan reageren (en dat helpt niet, dat weet ik, maar toch...)
Het is diep triest gesteld met de mentaliteit van een groot aantal mensen in dit land, echt te ziek voor woorden soms..
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Dit is vrij triest, ik geloof ook niet dat het waar is.ron65 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:26:
ëem ervan riep zelfs "mijn buurman heeft zo'n gootje, dus ik heb een goedkope oldtimer gekocht, kost weinig, en die heb ik daar geparkeerd en komt niet van zijn plaats" met een hoop smileys erachter.
Maar ik vind die kabelgoottegels ook een ergernis om eerlijk te zijn. Het is een beetje landjepik van openbare ruimte. Immers claim je daarmee de parkeerplaats voor je huis.
Ik weet niet of er mensen zijn hier die in een drukke stad hebben gewoond met weinig openbare parkeerruimte, maar vaak moet je een straat of zelfs twee verder rijden om überhaupt een plaats te vinden. In dat soort gebieden vind ik die kabelgoottegel niet passend. De kans dat je hem kan gebruiken is zeer klein. En wat wil je dan doen, de eigenaar van de auto die op de plaats staat verwijzen naar een andere plaats? Diegene heeft daar net zoveel recht op, als jij. Als je de eigenaar überhaupt al kent...
Een gemeente kan toch gewoon een plaats aanwijzen voor openbare laadpalen?
In mijn gemeente kun je er zo één aanvragen en afhankelijk van de bezetting en de afstand tot je woning van de reeds beschikbare palen, wijzen ze zo een paar plaatsen aan voor een nieuwe paal.
Ik heb overigens een eigen oprit, ben er zelfs voor verhuisd
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Deze zou moeten vertrekken vanuit de zekeringskast in onze garage Deze staat ongeveer op een 20-tal meter van de hoofdaansluiting (waar de kWh teller staat).
Zie schema:
Vanuit deze hoofdaansluiting (zekeringskast gang) vertrekt er dus een tak naar de garage (zekeringskast garage) maar ook een andere tak naar de rest van ons huis (zekeringskast kelder)
Ik denk dat er wel een voldoende zware kabel ligt tussen de hoofdaansluiting en onze garage (XVBF25G10 afgezekerd op 40A), dus dat zal wel niet het probleem zijn
Echter, om de dynamic loadbalancing goed te laten werken zal er allicht ook iets moeten voorzien worden ter hoogte van de hoofdaansluiting (kWh meter is nog analoog terugdraaiend model), want het verbruik van gans de installatie moet gemonitord worden (niet allen hetgeen dat achter de zekeringskast van de garage zit)
Wat moet er dan voorzien worden ter hoogte van de hoofdaansluiting?
en moeten er dan ook nog extra (communicatie?) kabels getrokken worden tussen de hoofdaansluiting en garage en/of tussen hoofdaansluting en de laadpaal zelf?
/f/image/tKG1y0CLZBGcmKBtpau0cLKm.png?f=fotoalbum_large)
Als je nog een analoge meter hebt kun je dus geen LB doen via de P1 port. LB moet dus via CT klemmen. Zappi doet LB met CT-klemmen en nog een paar andere merken. Die CT klemmen kun je het makkelijkst verlengen met een UTP kabel naar het laadpunt.dhd schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:33:
Ik zou een laadpaal willen installeren met dynamic load balancing.
Deze zou moeten vertrekken vanuit de zekeringskast in onze garage Deze staat ongeveer op een 20-tal meter van de hoofdaansluiting (waar de kWh teller staat).
Zie schema:
Vanuit deze hoofdaansluiting (zekeringskast gang) vertrekt er dus een tak naar de garage (zekeringskast garage) maar ook een andere tak naar de rest van ons huis (zekeringskast kelder)
Ik denk dat er wel een voldoende zware kabel ligt tussen de hoofdaansluiting en onze garage (XVBF25G10 afgezekerd op 40A), dus dat zal wel niet het probleem zijn
Echter, om de dynamic loadbalancing goed te laten werken zal er allicht ook iets moeten voorzien worden ter hoogte van de hoofdaansluiting (kWh meter is nog analoog terugdraaiend model), want het verbruik van gans de installatie moet gemonitord worden (niet allen hetgeen dat achter de zekeringskast van de garage zit)
en moeten er dan ook nog extra (communicatie?) kabels getrokken worden tussen de hoofdaansluiting en garage en/of tussen hoofdaansluting en de laadpaal zelf?
[Afbeelding]
Verder is een UTP kabel van het laadpunt naar een router handig voor de internetverbinding van het laadpunt.
Je hebt 100% gelijk hoor, maar de gemeenten zeggen er ook bij dat de parkeerplek publiek blijft, dus een ander mag er ook staan.JanHenk schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:21:
[...]
Dit is vrij triest, ik geloof ook niet dat het waar is.
Maar ik vind die kabelgoottegels ook een ergernis om eerlijk te zijn. Het is een beetje landjepik van openbare ruimte. Immers claim je daarmee de parkeerplaats voor je huis.
Ik weet niet of er mensen zijn hier die in een drukke stad hebben gewoond met weinig openbare parkeerruimte, maar vaak moet je een straat of zelfs twee verder rijden om überhaupt een plaats te vinden. In dat soort gebieden vind ik die kabelgoottegel niet passend. De kans dat je hem kan gebruiken is zeer klein. En wat wil je dan doen, de eigenaar van de auto die op de plaats staat verwijzen naar een andere plaats? Diegene heeft daar net zoveel recht op, als jij. Als je de eigenaar überhaupt al kent...
In mijn gemeente kun je er zo één aanvragen en afhankelijk van de bezetting en de afstand tot je woning van de reeds beschikbare palen, wijzen ze zo een paar plaatsen aan voor een nieuwe paal.
Als je dan een straat hebt waar mensen elkaar het licht in de ogen gunnen en er redelijk voldoende plek is, dan is het te doen. Maar hier in Hoofddorp bijvoorbeeld is het niet haalbaar.
1,2 parkeerplek per woning in dit stukje en zelfs 0,8 verderop... het is overdags bijna leeg maar savonds en in de weekeinden is het zoeken naar een plek.
Dat is ook de reden dat ik het niet doe, ook al biedt mijn werkgever een laadpaal in eigen tuin aan en is de gemeente hier bereid mee te werken aan VPA (oftewel kabelgoot tegels in de stoep).
Wat NIET kan, is een laadpaal aanvragen. Die optie hebben ze in januari 2022 exact 10 dagen voor mijn auto was besteld, afgesloten. Heb je eindelijk een bestelbewijs waarmee je een paaltje kunt aanvragen, doen ze 10 dagen er voor de deur definitief dicht voor aanvragen.
Beleid is nu dat als een paal ergens te veel bezet is, er een paal in de buurt wordt bijgeplaatst. Maar dat bepaalt de gemeente, en niets meer via aanvragen.
Maar wat de stoepgoottegel betreft, prima ding, alleen niet in straten waar het zoeken is naar een plekje. Niet omdat je een plak reserveert op deze wijze, want gemeentes sluiten dat dus nadrukkelijk uit, plek blijft van iedereen, maar wel omdat je investeert en er amper gebruik van kunt maken in de praktijk.
let even op het klassieke valkuiltje: de verdeelkast. Die zijn doorgaans 40A, ook op de verbindingen tussen hoofdschakelaar en afgaande groepen. Vaak is dan de hoofdzekering 1x35A of 3x25.dhd schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:33:
Ik zou een laadpaal willen installeren met dynamic load balancing.
Zie schema:
[Afbeelding]
Als jij zonnepanelen hebt, en een laadpaal, dan kan in theorie de installatie veel energie gaan trekken (bijv koken en laden tegelijk, ook wasmachine nog aan...)
Normaal zou dan bij 35A de zekering gaan aanspreken, maar als dan de zon schijnt en je zonnepanelen kunnen 16A afleveren, dan kun je theoretich dus 35+16 = 51A gaan trekken door je verdeelkast, ai... die was maar 40A (!)
Als je dan ook nog een auto hebt die terug kan leveren (bidirectionele laadvoorziening) gaat dit probleem nog verder uitvergroten.
Bereken goed je verdeelkast opnieuw, en plaats desnoods een zwaarder exemplaar, beter voorkomen dan genezen ;-)
Klinkt op zich goed, en die Easee bijv. is niet zo duur, dus heb de product sheet er even bij gepakt (https://download.easee.co...rge_Lite_Productsheet.pdf). Daarop zie je dat zowel load balancing als solar charging mogelijk is via hun Easee Equalizer.
Bij Tibber zeggen ze dat je loadbalancing met Pulse kan bedienen, maar geen woord over solar charging.
Als ik nu weet dat de lader in principe slim te maken is op verschillende manieren, waaronder bijvoorbeeld Home Assistant, of een andere P1 meter, dan ben je ook in de toekomst vrij om te te kiezen of switchen mocht het niet bevallen.
Echter, dat lijkt ook niet zo makkelijk te zijn: lader is alleen via hun cloud API te bedienen, zie https://community.home-as...harging-station/186474/12.
Dus vanuit deze zoektocht de vraag: wat is jullie ervaring met de "slimme" back-end die samen met je lader voor de totale ervaring zorgt? Heb je achteraf spijt? Bepaalde tips om te doen of vermijden?
Ik denk dat ik de Easee om deze reden niet zo snel zou kopen. Voelt als een redelijk onvolwassen bedrijf die mogelijk over 2 jaar weer hun platform abandonen zodat je met een API zit waar nooit meer iets aan gaat gebeuren en je met de bugs blijft zitten.
Edit: De Wallbox lijkt wat betreft "openheid" best nice te zijn. Je kunt verbinden met OCPP en hem zelfs rooten om toegang tot een locale API met MQTT te krijgen
[ Voor 7% gewijzigd door Struikrover op 12-01-2024 21:58 ]
Waar baseer je dat op?Struikrover schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:45:
Ik denk dat ik de Easee om deze reden niet zo snel zou kopen. Voelt als een redelijk onvolwassen bedrijf die mogelijk over 2 jaar weer hun platform abandonen zodat je met een API zit waar nooit meer iets aan gaat gebeuren en je met de bugs blijft zitten.
nieuws: Easee introduceert Charge Lite-laadpaal, per direct beschikbaar in NL...
Vooral dit:
VC geld, enorm veel staff ontslagen en nieuwe CEO. Voor een SaaS club lekker veel red flags, en dan een gesloten platform. Blijf ik liever weg van.Vanwege de gestaakte verkoop in diverse landen heeft het bedrijf extra aan investeringen moeten inzamelen en 'ongeveer' 200 van de destijds 350 werknemers ontslagen. Daarnaast krijgt het bedrijf een nieuwe ceo
Daar haal ik geen “onvolwassen bedrijf die mogelijk over 2 jaar weer hun platform abandonen zodat je met een API zit waar nooit meer iets aan gaat gebeuren en je met de bugs blijft zitten.” uit, maar als je zulke uitspraken doet, dan zul je vast goed onderzoek hebben gepleegd.Struikrover schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:23:
[...]
nieuws: Easee introduceert Charge Lite-laadpaal, per direct beschikbaar in NL...
Vooral dit:
[...]
VC geld, enorm veel staff ontslagen en nieuwe CEO. Voor een SaaS club lekker veel red flags, en dan een gesloten platform. Blijf ik liever weg van.
Ik heb een Chargearm https://chargearm.com/nl/Jazsie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:38:
[...]
= Laadstekker met kabel eraan die je dan op je wallbox aansluit.
Zo te lezen heb je een losse laadkabel met female stekker waar je dus een male stekker op wilt plaatsen voor je wallbox die geen vaste kabel heeft.
In dat geval zou ik ook eens 2de hands kijken, niet veel duurder heb je een complete laadkabel type 2 van 8m...
Daar zit een Balskabel ingebouwd met aan een kant een stekker die aan de kabel zat en prima is.
De stekker die mijn Zaptec ingaat is door de installateur aangeschaft en is de stekker die je ziet in een link die hier geplaatst is als losse stekker suggestie.
Helaas is die dus bagger, het plastic eindstuk waar de kabel de stekker ingaat schiet steeds uit de stekker waardoor de draden bloot liggen en dus nat worden als het regent.
Als ik naar de stekker kijk springen de tranen in mijn ogen van de belabberde kwaliteit.
Dat is de reden dat ik een losse stekker zoek.
Als ik naar de kabel kijk die bij mijn Kia is meegeleverd dan krijg ik bij de stekkers die daaraan zitten toch echt wel een veel beter gevoel dus ik hoopte eigenlijk zoiets los te kunnen kopen maar ik kan het echt niet vinden.
Ik wil Easee niet zwart maken, maar als voorbeeld gebruiken. Wat je ziet is dat alles op slot zit achter hun cloud API dus je bent daar afhankelijk van. En andere slimme integraties hebben hetzelfde probleem, dus als je de Tibber Pulse gebruikt praat die weer met Easee dus dan heb je al 2 API lagen, etc. De kans dat alle features goed ondersteund worden is steeds kleiner. Vandaar m’n vraag, of mensen ook tips hebben waar je om moet denken qua “slimme” laadpaal die je van tevoren niet goed kon achterhalenASS-Ware schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:35:
[...]
Daar haal ik geen “onvolwassen bedrijf die mogelijk over 2 jaar weer hun platform abandonen zodat je met een API zit waar nooit meer iets aan gaat gebeuren en je met de bugs blijft zitten.” uit, maar als je zulke uitspraken doet, dan zul je vast goed onderzoek hebben gepleegd.
Kan je uitleggen hoe je precies een parkeerplaats voor je huis claimed?JanHenk schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:21:
[...]
Dit is vrij triest, ik geloof ook niet dat het waar is.
Je hebt gewoon parkeerplaatsen in de buurt daar mag iedereen staan en jij monteert aan je huis een wallbox en als je dus een keer voor je deur kunt staan kan je dus voor je deur laden dan ben je toch niet aan het claimen?
Verder maakt het natuurlijk ook nog eens geen enkel verschil waar je geparkeerd staat of je nou voor je deur staat of ergens anders je neemt één plaats in en je neemt niet ineens meer plaats in omdat je voor je deur staat te laden.
10 auto's nemen 10 parkeerplaatsen in beslag.
10 auto's die staan te laden nemen ook 10 parkeerplaatsen in beslag.
Verder is het ook nog eens zo dat ik me afvraag waarom wil je zo graag bij mij voor de deur staan jij wil toch ook liever voor je eigen deur staan, zodat als je zware spullen hebt of oudere mensen wil uit laten stappen dicht bij je huis staat.
Als ik 4 weken voor mijn deur sta ik dus vier weken niet voor jou deur dus ik ben niemand tot last want ik moet het hele jaar parkeren waar dan ook.
Kortom ik volg je logica niet.
Verder is het ook nog eens zo met openbare laadpunten dat op het moment dat niemand meer staat te laden die plekken leeg blijven omdat niemand daar meer mag parkeren als hij/zij geen elektrische auto heeft of niet staat te laden.
Dus wat is er nu eigenlijk efficiënter qua openbare parkeeruimte?
Als ik voor mijn deur klaar ben met laden en wegrijdt is er dus gewoon een parkeerplaats vrij.
Het is heel erg jammer dat is zoveel mensen zo ontzettend krampachtig reageren zonder goed na te denken.
[ Voor 18% gewijzigd door DijkDude op 13-01-2024 01:16 ]
Van Easee weet ik dat de load balancing blijft werken zonder internet.Struikrover schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:52:
[...]
Ik wil Easee niet zwart maken, maar als voorbeeld gebruiken. Wat je ziet is dat alles op slot zit achter hun cloud API dus je bent daar afhankelijk van. En andere slimme integraties hebben hetzelfde probleem, dus als je de Tibber Pulse gebruikt praat die weer met Easee dus dan heb je al 2 API lagen, etc. De kans dat alle features goed ondersteund worden is steeds kleiner. Vandaar m’n vraag, of mensen ook tips hebben waar je om moet denken qua “slimme” laadpaal die je van tevoren niet goed kon achterhalen
Dat de app dan niet werkt vind ik minder belangrijk.
Het verbruik valt af te lezen op een kWh meter.
Ik heb al een aantal maanden de Zaptec GO, en bevalt me prima. Werkt naadloos met dynamische contract van Tibber, en heeft tevens ingebouwd een ECO laden modus om met een dynamische contract tegen laagste tarief te laden.diotav schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:49:
[...]
Die 22 kWh zie ik ook steeds minder als een meerwaarde als ik het zo lees. Ik verwacht tegen die tijd ook niet meer op dit adres te wonen, dus dat zie ik dan wel weer. Daarnaast komt de Easee mij net wat gelikter over. De reviews zijn ook lovend (ook over de Zaptec).
De app is wat eenvoudig, maar alles werkt prima. Load balancing doe ik met de Tibber Pulse (kost dacht ik 79€ als je geen Tibber contract hebt, maar als je de Zaptec bij hen bestelt is die er gratis bij). Load balancing werkt daarmee perfect.
Heel erg tevreden mee.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Zomaar ter info.EVfan schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:28:
[...]
Ik heb al een aantal maanden de Zaptec GO, en bevalt me prima. Werkt naadloos met dynamische contract van Tibber, en heeft tevens ingebouwd een ECO laden modus om met een dynamische contract tegen laagste tarief te laden.
De app is wat eenvoudig, maar alles werkt prima. Load balancing doe ik met de Tibber Pulse (kost dacht ik 79€ als je geen Tibber contract hebt, maar als je de Zaptec bij hen bestelt is die er gratis bij). Load balancing werkt daarmee perfect.
Heel erg tevreden mee.
Ik gebruik de Zaptec Sense en die lijkt ook prima te werken.
Geen abbo's e.d.
Klopt, ik heb die (nog) niet gekocht, want de Pulse zit bij mijn contract, en werkt prima. Ik heb geen behoefte om zelf met integraties te werken dus ben een tevreden EV rijder.DijkDude schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:40:
[...]
Zomaar ter info.
Ik gebruik de Zaptec Sense en die lijkt ook prima te werken.
Geen abbo's e.d.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik ben ook heel tevreden.EVfan schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:43:
[...]
Klopt, ik heb die (nog) niet gekocht, want de Pulse zit bij mijn contract, en werkt prima. Ik heb geen behoefte om zelf met integraties te werken dus ben een tevreden EV rijder.
Ik ben ook geen fan van mensen die zelf een plek op een parkeerplaats 'claimen'. Hoewel ik in mijn buurt genoeg idioten zie die dat wel doen, zonder EV.ron65 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:54:
[...]
Je hebt 100% gelijk hoor, maar de gemeenten zeggen er ook bij dat de parkeerplek publiek blijft, dus een ander mag er ook staan.
Maar ik vind het al heel wat dat je gemeente nu thuisladen op een publieke plek toestaat. Mijn gemeente wil daar (nog steeds) niet aan, zover ik weet. Ik zie veel mensen dus "illegaal" langs hun huis laden, hier in de buurt.
Zelf hebben we ook last van het feit dat er veel te veel auto's in Nederland zijn, en parkeren in sommige buurten telkens problematischer wordt. Vanwege de plaatsing van onze laadpaal, naast de poort in de schutting die direct aansluit op een parkeerterrein, kunnen we precies achter de schutting op vier verschillende parkeerplekken laden. Strikt genomen illegaal dus, maar van 'struikelgevaar' (waar onze gemeente zich op beroept), is hier geen sprake. Niemand loopt hier tussen de schuttingen en geparkeerde auto's door.
Probleem is dat mensen van ver komen om op dit terrein te parkeren, en in werkelijkheid vaak geen van de vier plekken beschikbaar is op het tijdstip dat wij thuiskomen. Dus nu ben ik bezig met een plan om met een Arduino of Pi en vier ultrasoon afstandssensoren in onze schutting te gaan kijken wanneer welke plek vrij is. Dan kun je een notificatie op je telefoon krijgen als er een plek vrijkomt, en kun je even aanpluggen. Dat lijkt me een 100% Tweakers-waardige oplossing
Haha dat is wel een top oplossing 😁TCMR schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:26:
[...]
Ik ben ook geen fan van mensen die zelf een plek op een parkeerplaats 'claimen'. Hoewel ik in mijn buurt genoeg idioten zie die dat wel doen, zonder EV.
Maar ik vind het al heel wat dat je gemeente nu thuisladen op een publieke plek toestaat. Mijn gemeente wil daar (nog steeds) niet aan, zover ik weet. Ik zie veel mensen dus "illegaal" langs hun huis laden, hier in de buurt.
Zelf hebben we ook last van het feit dat er veel te veel auto's in Nederland zijn, en parkeren in sommige buurten telkens problematischer wordt. Vanwege de plaatsing van onze laadpaal, naast de poort in de schutting die direct aansluit op een parkeerterrein, kunnen we precies achter de schutting op vier verschillende parkeerplekken laden. Strikt genomen illegaal dus, maar van 'struikelgevaar' (waar onze gemeente zich op beroept), is hier geen sprake. Niemand loopt hier tussen de schuttingen en geparkeerde auto's door.
Probleem is dat mensen van ver komen om op dit terrein te parkeren, en in werkelijkheid vaak geen van de vier plekken beschikbaar is op het tijdstip dat wij thuiskomen. Dus nu ben ik bezig met een plan om met een Arduino of Pi en vier ultrasoon afstandssensoren in onze schutting te gaan kijken wanneer welke plek vrij is. Dan kun je een notificatie op je telefoon krijgen als er een plek vrijkomt, en kun je even aanpluggen. Dat lijkt me een 100% Tweakers-waardige oplossing
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Onze gemeente geeft aan dat ze een PVA bespreekbaar willen hebben waarbij aan die kabelgoot tegel wordt gedacht.TCMR schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:26:
[...]
Ik ben ook geen fan van mensen die zelf een plek op een parkeerplaats 'claimen'. Hoewel ik in mijn buurt genoeg idioten zie die dat wel doen, zonder EV.
Ze starten met een proef van een beperkt aantal, en als die goed gaat dan kunnen ze er meer aanleggen.
Ik heb een parkeerplek claimer aan de overkant die meerdere autos heeft waaronder een oude golf cabriolet, helemaal opgeknapt en glimmend als een spiegel. Die wordt steevast hier neergekwakt met een grijs doek erover. Pal voor mijn uitzicht, meerdere pogingen tot een fatsoenlijk gesprek hierover hebben alleen maar geleid tot een bedreiging en de melding dat ze niet langer door mij wensen te worden aangesproken.
Daarbij als ze gaan rijden met dat hok, wordt er even heel krampachtig een van de andere autos met die wagen gewisseld, bij thuiskomst omgekeerd weer hetzelfde.
Als ik een PVA wil, dan moet ik daar wel kunnen parkeren, het is het enige vak dat een kabellengte van max 10 meter vanaf de erfgrens (eis van de gemeente) toelaat. Op mijn vraag of ik dan een reservering op kenteken voor die plek kon krijgen (met overhandiging van de nodige bewijslast via de voordeurbelcamera), was het "daar voorziet de APV niet in, dus: nee"
Dan heeft het geen nut, van de 365 dagen per jaar is er hooguit 30 dagen kans er te parkeren als hij op vakantie is, want dan staat de cabriolet bij kennissen van hem op het erf (te bang dat er dan wat mee gebeurt kennelijk). EN om voor 30 dagen per jaar 500 euro eigen bijdrage aan de goottegel, en 2500 euro voor een laadpaal uit te geven, is mij te duur.
Jouw idee met sensoren is zeker leuk!
Ik ken iemand (collega) die woont in een naburige gemeente pal naast een laadpaal, die staat aan de zijkant van zijn huis, en die heeft hoog onder de overstek van het dak een domecamera gehangen die recht omlaag kijkt en net die vakjes meepakt.
Hij heeft in de software van zijn NVR alarmblokjes op die beide plekken gelegd, en daar "ontbreken vorowerp" als instelling gebruikt.
Op het moment dat een auto daar wegrijdt, krijgt hij een pushberichtje daarvan.
Dan kan hij naar buiten en zijn EV aan de lader hangen.
Tot voor kort ging dat goed, maar de laatste tijd staan er steeds vaker taxi busjes voor speciaal vervoer die dan om 16 uur daar worden neergezet en pas om 8 uur sochtends weer verdwijnen. Daar is melding van gemaakt want meerdere mensen hebben daar last van en moeten nu regelmatig een snellader zoeken omdat die paal gewoon onbruikbaar geworden is. Dat hielp kort, het was even over maar begint langzaam aan weer.
De gemeente is het daar wel mee eens, bedrijfsvoering mag niet belemmerend voor bewoners zijn als die niet in een hinderwet vergunning staat, en onder die noemer schrijven ze dat bedrijf dan weer aan met de opdracht een andere oplossing te verzinnen. Elke keer weer helpt dat even, maar na enkele weken begint het dan weer.
Ook heel irritant.
Die chauffeurs krijgen de bus mee naar huis zodat ze sochtends niet eerst naar de zaak hoeven te rijden. Die gemakzucht gaat ten koste van de buren dan. Bedrijf zit 3 km verderop en heeft laadpalen op eigen terrein voor die dingen.
We zijn er nog niet in dit land, er moeten heel wat APV''s aangepast gaan worden om te zorgen dat mensen zoveel mogelijk op eigen voorzieningen kunnen laden. Anders gaat het daarop flink spaak lopen.
Erg situatie afhankelijk natuurlijk maar ik zou altijd voor 22 kW gaan.Inspired schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:52:
. Die 22kW vind ik eigenlijk ook nutteloos.
zodat 1-fase auto's tot 7,4 kW kunnen laden en stel je hebt 3x25A aansluiting dan kun je dus 17kW laden, of de volle 22kW als je veel panelen hebt en de zon schijnt. Maargoed voorlopig zijn er weinig auto's die dat echt kunnen...
zeker niet noodzakelijk, maar ik denk dat je wel beter bent voorbereid op de toekomst. Met dynamische contracten kun je beter profiteren van goedkope uren als je snel kunt laden.
Sweet spot is wel degelijk de 11 kW als je alleen met (huidige generatie) 3 Fase auto's gaat laden. 22 kW doe je dan alleen voor toekomstbestendigheid.
Wil je snel(ler) kunnen laden met 1 fase auto's, dan zou ik absoluut voor 22 kW gaan.
[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 14-01-2024 11:49 ]
Ik heb tibber, een zaptec go en een volvo c40.Struikrover schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:52:
[...]
Ik wil Easee niet zwart maken, maar als voorbeeld gebruiken. Wat je ziet is dat alles op slot zit achter hun cloud API dus je bent daar afhankelijk van. En andere slimme integraties hebben hetzelfde probleem, dus als je de Tibber Pulse gebruikt praat die weer met Easee dus dan heb je al 2 API lagen, etc. De kans dat alle features goed ondersteund worden is steeds kleiner. Vandaar m’n vraag, of mensen ook tips hebben waar je om moet denken qua “slimme” laadpaal die je van tevoren niet goed kon achterhalen
De paal heb ik zelf aangesloten. Ondersteuning vanuit zaptec is goed (support afdeling reageert snel).
Alles is aan elkaar geknoopt in de tibber app, zelfs mijn sma omvormer. Dat maakt dat ik slim kan laden zonder tibber pulse.
De app weet via de koppeling met de SMA wanneer er wordt opgewekt. De auto laad nu vooral ‘s nachts op.
Wat ik fijn vindt is dat je mocht ik weggaan bij tibber nog via de zaptec app of via de volvo app kan bepalen wanneer de auto moet gaan laden, er is dus geen man overboord. Echter ben ik op dit moment heel tevreden wanneer tibber om 02:00 besluit te gaan laden omdat een kwh dan 17 cent kost.
Het werkt heel fijn met elkaar samen, en dat het ooit kan zijn dat over 10 jaar de api van de laadpaal onderuit gaat dat is dan maar zo. Zorg dan dat het opensource wordt zodat de community ermee verder kan.
Ik heb een 3x16a b kar automaat met 0,03 ma geïnstalleerd, en 5x6mm kwadraat kabel over een afstand van nog geen 12 meter. Uit voorzorg ook een cat6 ernaast gelegd. Wat niet is, kan nog komen. Zaptec doet bluetooth, 4g en wifi.
Graag zou ik gewoon mijn Multitankcard gebruiken bij mijn EVBox. Ik kan niet vinden of en hoe dat kan. Weet iemand dat?
Yes, en een harvi.markweb4871 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:44:
Vraagje over de Zappi v2.1 op 3 fase. Om de zonnepanelen zichtbaar te krijgen in de app heb ik daar nog extra CT klemmen voor nodig?
Anders zie je bruto opwek, dus je opwek minus wat je huis verbruikt op dat moment.
Ja, maar is niet nodig voor correct werken van LB en laden op zonnestroomoverschot.markweb4871 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:44:
Vraagje over de Zappi v2.1 op 3 fase. Om de zonnepanelen zichtbaar te krijgen in de app heb ik daar nog extra CT klemmen voor nodig?
Ik lease ook een EV (Arval) en heb een Multitankcard. Je hebt echter daarnaast nog een laadruppel of laadpas nodig voor publiek laden en die kun je ook gebruiken voor je laadpunt thuis als deze een kaarlezer heeft.MWDKing schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:58:
Ik kom er niet helemaal uit, wellicht kan iemand me helpen? Ik heb een Multitankcard van mijn werk en heb thuis een EVBox zonder abonnement. Declareren doe ik handmatig.
Graag zou ik gewoon mijn Multitankcard gebruiken bij mijn EVBox. Ik kan niet vinden of en hoe dat kan. Weet iemand dat?
Tenzij er ondertussen wat is veranderd en jij die Multitankcard wel kunt gebruiken voor publiek laden.
Met mijn Multitankcard kan ik ook gewoon publiek laden.DonJuape schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:37:
[...]
Ik lease ook een EV (Arval) en heb een Multitankcard. Je hebt echter daarnaast nog een laadruppel of laadpas nodig voor publiek laden en die kun je ook gebruiken voor je laadpunt thuis als deze een kaarlezer heeft.
Tenzij er ondertussen wat is veranderd en jij die Multitankcard wel kunt gebruiken voor publiek laden.
Als het goed is wordt komende vrijdag mijn laadpaal thuis geplaatst, aan de vrijstaande garage. Zal een Alfen Pro Line worden.
De kabel van groepenkast in huis naar garage is een 5x6mm2 kabel, in de groepenkast in huis aangesloten op een Hager krachtgroep C16 naar een aparte groepenkast in de garage. Daar had de vorige bewoner (electricien) de nodige elektrische apparatuur en krachtgroep aansluiting die we niet gebruiken, dus die moet mooi gebruikt kunnen worden om de laadpaal aan te sluiten.
Helaas alleen geen mogelijkheid om P1 signaal van de slimme meter naar de garage te krijgen, dus zal denk ik zonder LB worden aangesloten.
Nogmaals even ter info, ik heb een chargearm,ron65 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:06:
[...]
Onze gemeente geeft aan dat ze een PVA bespreekbaar willen hebben waarbij aan die kabelgoot tegel wordt gedacht.
Ze starten met een proef van een beperkt aantal, en als die goed gaat dan kunnen ze er meer aanleggen.
Ik heb een parkeerplek claimer aan de overkant die meerdere autos heeft waaronder een oude golf cabriolet, helemaal opgeknapt en glimmend als een spiegel. Die wordt steevast hier neergekwakt met een grijs doek erover. Pal voor mijn uitzicht, meerdere pogingen tot een fatsoenlijk gesprek hierover hebben alleen maar geleid tot een bedreiging en de melding dat ze niet langer door mij wensen te worden aangesproken.
Daarbij als ze gaan rijden met dat hok, wordt er even heel krampachtig een van de andere autos met die wagen gewisseld, bij thuiskomst omgekeerd weer hetzelfde.
Als ik een PVA wil, dan moet ik daar wel kunnen parkeren, het is het enige vak dat een kabellengte van max 10 meter vanaf de erfgrens (eis van de gemeente) toelaat. Op mijn vraag of ik dan een reservering op kenteken voor die plek kon krijgen (met overhandiging van de nodige bewijslast via de voordeurbelcamera), was het "daar voorziet de APV niet in, dus: nee"
Dan heeft het geen nut, van de 365 dagen per jaar is er hooguit 30 dagen kans er te parkeren als hij op vakantie is, want dan staat de cabriolet bij kennissen van hem op het erf (te bang dat er dan wat mee gebeurt kennelijk). EN om voor 30 dagen per jaar 500 euro eigen bijdrage aan de goottegel, en 2500 euro voor een laadpaal uit te geven, is mij te duur.
Jouw idee met sensoren is zeker leuk!
Ik ken iemand (collega) die woont in een naburige gemeente pal naast een laadpaal, die staat aan de zijkant van zijn huis, en die heeft hoog onder de overstek van het dak een domecamera gehangen die recht omlaag kijkt en net die vakjes meepakt.
Hij heeft in de software van zijn NVR alarmblokjes op die beide plekken gelegd, en daar "ontbreken vorowerp" als instelling gebruikt.
Op het moment dat een auto daar wegrijdt, krijgt hij een pushberichtje daarvan.
Dan kan hij naar buiten en zijn EV aan de lader hangen.
Tot voor kort ging dat goed, maar de laatste tijd staan er steeds vaker taxi busjes voor speciaal vervoer die dan om 16 uur daar worden neergezet en pas om 8 uur sochtends weer verdwijnen. Daar is melding van gemaakt want meerdere mensen hebben daar last van en moeten nu regelmatig een snellader zoeken omdat die paal gewoon onbruikbaar geworden is. Dat hielp kort, het was even over maar begint langzaam aan weer.
De gemeente is het daar wel mee eens, bedrijfsvoering mag niet belemmerend voor bewoners zijn als die niet in een hinderwet vergunning staat, en onder die noemer schrijven ze dat bedrijf dan weer aan met de opdracht een andere oplossing te verzinnen. Elke keer weer helpt dat even, maar na enkele weken begint het dan weer.
Ook heel irritant.
Die chauffeurs krijgen de bus mee naar huis zodat ze sochtends niet eerst naar de zaak hoeven te rijden. Die gemakzucht gaat ten koste van de buren dan. Bedrijf zit 3 km verderop en heeft laadpalen op eigen terrein voor die dingen.
We zijn er nog niet in dit land, er moeten heel wat APV''s aangepast gaan worden om te zorgen dat mensen zoveel mogelijk op eigen voorzieningen kunnen laden. Anders gaat het daarop flink spaak lopen.
https://chargearm.com/nl/
Dan ben je van alle gezeur met laadtegels stoeptegels kabelgoten etc. af er loopt niets meer over de stoep, niemand kan struikelen er liggen geen kabels vies te worden in de regen of hondenpoep en bukken behoort ook tot het verleden zo ook gegraaf naar een kabel in kofferbak of frunk.
Dit is echt de oplossing voor alle rare argumenten die worden aangedragen om toch maar vooral niet voor je deur te mogen laden.
Dit geld uiteraard natuurlijk alleen voor mensen met een stoep voor de deur van een normale breedte en een parkeerplaats.
Oh ja en niets over claimen, als ik voor mijn deur kan staan laad ik, en als ik wegrijd kunnen anderen er staan.
En daardoor word ik ook niet gedwongen om door de gemeente aangewezen dure laadpalen te gebruiken die een vier keer zo hoog kilowatt tarief hebben als bij mij thuis.
Dat probleem had ik ook. Mijn garage staat op zo'n 20 meter van het huis met een aparte aansluiting in de meterkast. Verder gebruik ik dit om de meter uit te lezen:Helaas alleen geen mogelijkheid om P1 signaal van de slimme meter naar de garage te krijgen, dus zal denk ik zonder LB worden aangesloten.
https://mrwheel.github.io/DSMRloggerWS/introductie/
Hiermee kan ik via wifi en home assistant alles uitlezen. Aleen had ik het issue hoe deze data naar mijn laadpaal (Alfen pro line) te krijgen. Omdat een extra kabel te lang zou worden heb ik een dsmr proxy ontwikkeld met een rapsberri pi pico-W welke via wifi de data uitleest en via de seriele poort doorgeeft aan de laadpaal. Dat werkt perfect. Ik heb een standaard 3 fasen aansluiting met 3x 25A gezekerd. Verder de nodige apparatuur waaronder een warmtepomp die tijdens opwarmen tegen legionella 3x 16A trekt, en als dat tegelijk met de laadpaal zou gebeuren wordt er 3x 32A onttrokken aan het net wat dus een probleem voor de zekeringen zou geven. Hier het bewijs dat het werkt (uitgetest door de warmtepomp te laten draaien op vol vermogen en tegelijk de auto te laden):
:strip_exif()/f/image/CkZMLflS5Z8zXZXQJk0TNGjI.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat mij wel opviel is dat het laden van de auto altijd gelijk verdeeld wordt over de 3 fasen. Ik had recent de warmtepomp en een vaatwasser aan staan (zitten op dezelfde groep), daarbij de auto aangesloten en toen bleek het laden van de auto begrensd te worden op zo'n 3x 6A = 18A omdat 1 fase al aan de 25A zat. Het is dus niet zo dat de andere fasen (die nog ruimte over hadden) dan ook maximaal belast worden.
Ik zie met m'n Zappi wel eens een fase niet gebruikt worden maar geen idee hoe dat geregeld wordt. Het gebeurt bij fast charge via schema om met dynamische tarieven goedkoop te laden bij hoog SoC en (waarschijnlijk) lage buitentemperatuur.vdburg schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:31:
[...]
Dat probleem had ik ook. Mijn garage staat op zo'n 20 meter van het huis met een aparte aansluiting in de meterkast. Verder gebruik ik dit om de meter uit te lezen:
Hiermee kan ik via wifi en home assistant alles uitlezen. Aleen had ik het issue hoe deze data naar mijn laadpaal (Alfen pro line) te krijgen. Omdat een extra kabel te lang zou worden heb ik een dsmr proxy ontwikkeld met een rapsberri pi pico-W welke via wifi de data uitleest en via de seriele poort doorgeeft aan de laadpaal. Dat werkt perfect. Ik heb een standaard 3 fasen aansluiting met 3x 25A gezekerd. Verder de nodige apparatuur waaronder een warmtepomp die tijdens opwarmen tegen legionella 3x 16A trekt, en als dat tegelijk met de laadpaal zou gebeuren wordt er 3x 32A onttrokken aan het net wat dus een probleem voor de zekeringen zou geven. Hier het bewijs dat het werkt (uitgetest door de warmtepomp te laten draaien op vol vermogen en tegelijk de auto te laden):
[Afbeelding]
Wat mij wel opviel is dat het laden van de auto altijd gelijk verdeeld wordt over de 3 fasen. Ik had recent de warmtepomp en een vaatwasser aan staan (zitten op dezelfde groep), daarbij de auto aangesloten en toen bleek het laden van de auto begrensd te worden op zo'n 3x 6A = 18A omdat 1 fase al aan de 25A zat. Het is dus niet zo dat de andere fasen (die nog ruimte over hadden) dan ook maximaal belast worden.
Mooie oplossing. Het is inderdaad zo dat de laders van de auto's niet slim genoeg zijn om alle fasen maximaal te kunnen belasten (asymetrisch laden dus). De laagste van de 3 bepaalt hoeveel de andere fasen mogen laden (symmetrisch dus).vdburg schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:31:
[...]
Kan de Easee dat soms wel met hun "Phase Balancing"?daemonix schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:00:
[...]
Mooie oplossing. Het is inderdaad zo dat de laders van de auto's niet slim genoeg zijn om alle fasen maximaal te kunnen belasten (asymetrisch laden dus). De laagste van de 3 bepaalt hoeveel de andere fasen mogen laden (symmetrisch dus).
De auto laat het volgens mij niet toe.DonJuape schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:08:
[...]
Kan de Easee dat soms wel met hun "Phase Balancing"?
Dat klinkt als een hele mooie oplossing zeg!vdburg schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:31:
[...]
Dat probleem had ik ook. Mijn garage staat op zo'n 20 meter van het huis met een aparte aansluiting in de meterkast. Verder gebruik ik dit om de meter uit te lezen:
[Afbeelding]
Ik heb wel een Homewizard P1 meter (incl Energy abo voor fasen meeting, want ook hier 3x25A aansluiting). Zat al te kijken naar een manier om via mijn huisnetwerk dat P1 signaal naar de garage te krijgen omdat ik daar wel wifi (en mesh router, dus kan daar weer via LAN) heb maar had daar nog geen werkende oplossing voor gevonden.
Toch hier nog eens even snel naar kijken de komende dagen, want het is natuurlijk zonde een paal zonder LB te laten installeren als het toch wel gewoon kan.
Heb overigens in de garage geen grote stroomverbruikers muv een zwembadpomp die 's zomers een uur of 6 draait (max ca 900W met opstarten, daarna richting 550W).
Ja ik heb nog verder gekeken. Dus eigenlijk €70 voor een Harvi en €60 voor 3 CT klemmen om het overzocht zichtbaar te hebben in de app. Dat is zonde. Voor de werking is het blijkbaar niet nodig.DonJuape schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:34:
[...]
Ja, maar is niet nodig voor correct werken van LB en laden op zonnestroomoverschot.
Laders kunnen momenteel niet slimmer zijn door de primitieve communicatie richting de auto: de maximale stroomsterkte wordt aan de auto doorgegeven middels een PWM-signaal op de CP-pen en die stroomsterkte geldt dan voor alle fasen. Wellicht dat ISO 15118 er een voorziening voor heeft?daemonix schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:00:
[...]
Mooie oplossing. Het is inderdaad zo dat de laders van de auto's niet slim genoeg zijn om alle fasen maximaal te kunnen belasten (asymetrisch laden dus). De laagste van de 3 bepaalt hoeveel de andere fasen mogen laden (symmetrisch dus).
Dromen mag zolang je maar op tijd wakker wordt.
Chargearm is schitterend, maar hier verboden.DijkDude schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:26:
[...]
Nogmaals even ter info, ik heb een chargearm,
https://chargearm.com/nl/
Dan ben je van alle gezeur met laadtegels stoeptegels kabelgoten etc. af er loopt niets meer over de stoep, niemand kan struikelen er liggen geen kabels vies te worden in de regen of hondenpoep en bukken behoort ook tot het verleden zo ook gegraaf naar een kabel in kofferbak of frunk.
Dit is echt de oplossing voor alle rare argumenten die worden aangedragen om toch maar vooral niet voor je deur te mogen laden.
Dit geld uiteraard natuurlijk alleen voor mensen met een stoep voor de deur van een normale breedte en een parkeerplaats.
Oh ja en niets over claimen, als ik voor mijn deur kan staan laad ik, en als ik wegrijd kunnen anderen er staan.
En daardoor word ik ook niet gedwongen om door de gemeente aangewezen dure laadpalen te gebruiken die een vier keer zo hoog kilowatt tarief hebben als bij mij thuis.
Maar als je weggaat kunnen anderen er staan. Prima, maar als je dan terugkomt, heb je dan weer plek daar?
Want dat is hier het probleem, er gaat dan iemand staan die vervolgens 9 maanden lang 24/7 de plek bezet houdt. Dan heb je ook aan de chargearm niets.
Ik moet gewoon de publieke palen gebruiken, de optie tot thuisladen had wel degelijk hier ook gekund maar wordt gewoon door 1 onmogelijk persoon geblokkeerd. Het is niet anders, want je doet er niets tegen.
Heb het nog even doorgelezen: https://easee.com/nl/producten/diensten/energiebeheer/
Kan inderdaad niet. Wat Easee blijkbaar wel kan, volgens die link, is automatisch overschakelen op 1 fase wanneer laden op 3 fasen niet mogelijk is door een hoge belasting van 1 van de fases. Hij schakelt dan naar de fase met de minste belasting (volgens mij is dit uniek).
Ik zie alleen de use case niet zo. Is alleen handig als je 1 fase vaak zwaar belast op de momenten dat je wil laden.
[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 14-01-2024 16:28 ]
De use case zit waarschijnlijk in alleen op zonnepanelen laden: 1.4 kW op 1 fase tegen 4.2 kW op 3 fasen minimaal.DonJuape schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:28:
[...]
Heb het nog even doorgelezen: https://easee.com/nl/producten/diensten/energiebeheer/
Kan inderdaad niet. Wat Easee blijkbaar wel kan, volgens die link, is automatisch overschakelen op 1 fase wanneer laden op 3 fasen niet mogelijk is door een hoge belasting van 1 van de fases. Hij schakelt dan naar de fase met de minste belasting (volgens mij is dit uniek).
Ik zie alleen de use case niet zo. Is alleen handig als je 1 fase vaak zwaar belast op de momenten dat je wil laden.
Waar hebben ze dat dan prrcies verboden en met welke argumenten?ron65 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:51:
[...]
Chargearm is schitterend, maar hier verboden.
Maar als je weggaat kunnen anderen er staan. Prima, maar als je dan terugkomt, heb je dan weer plek daar?
Want dat is hier het probleem, er gaat dan iemand staan die vervolgens 9 maanden lang 24/7 de plek bezet houdt. Dan heb je ook aan de chargearm niets.
Ik moet gewoon de publieke palen gebruiken, de optie tot thuisladen had wel degelijk hier ook gekund maar wordt gewoon door 1 onmogelijk persoon geblokkeerd. Het is niet anders, want je doet er niets tegen.
Je mag toch ook een zonnescherm over de stoep hangen?
Geen plek is het risico wat ik prima vind, een keer per week lukt bij mij altijd wel, en als het een keer niet kan wijk ik wel uit naar een publieke laadpaal.
9 maanden 24/7 zou kunnen, dan heb ik vette pech maar dat risico durf ik wel te nemen.
Ik woon tegen centrum Haarlem aan en de gemeenteraad is nu bezig met APV dat duurt wel even en tot die uitspraak er ligt is er een gedoogbeleid.
En met het vorderen vd tijd zal blijken dat de opinie toch echt bijvesteld moet worden
Ik heb ook en Arval EV en een MTC die ik overal gebruik om publiek te laden. Mijn EVbox laadpunt heeft een kaartlezer. De MTC laadpas kan ik niet zomaar gebruiken op die EVbox.DonJuape schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:37:
[...]
Ik lease ook een EV (Arval) en heb een Multitankcard. Je hebt echter daarnaast nog een laadruppel of laadpas nodig voor publiek laden en die kun je ook gebruiken voor je laadpunt thuis als deze een kaarlezer heeft.
Vandaar mijn vraag; hoe kan ik de MTC laadpas gaan gebruiken op mijn EVbox?
Ik kan me voorstellen dat daar dan een abbo voor nodig is, maar ik kan niet uitvogelen welke. En daarnaast moet ik dan natuurlijk ook een laadtarief moeten kunnen instellen.
Nee je mag ook geen zonnescherm over de stoep hangen.DijkDude schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:16:
[...]
Waar hebben ze dat dan prrcies verboden en met welke argumenten?
Je mag toch ook een zonnescherm over de stoep hangen?
Geen plek is het risico wat ik prima vind, een keer per week lukt bij mij altijd wel, en als het een keer niet kan wijk ik wel uit naar een publieke laadpaal.
9 maanden 24/7 zou kunnen, dan heb ik vette pech maar dat risico durf ik wel te nemen.
Ik woon tegen centrum Haarlem aan en de gemeenteraad is nu bezig met APV dat duurt wel even en tot die uitspraak er ligt is er een gedoogbeleid.
En met het vorderen vd tijd zal blijken dat de opinie toch echt bijvesteld moet worden
Het staat in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening), en die gebruiken handhavers als basis om te kunnen bekeuren.
Letterlijk tav laden autos:
Ik heb contact gezocht of dit ook voor stoepen (trotoirs) geldt, en ook die behoren tot wat zij onder "de openbare weg" als bedoeld in 2:19-1 wordt beschreven.Artikel 2:19 Elektriciteitssnoer/kabel boven, op of naast de weg
1. Het is verboden een elektriciteitssnoer/kabel voor het opladen van elektrische auto’s, aanhangwagens en/of andere (vakantie)voer- of vaartuigen boven, op of naast de weg te leggen.
2. Het verbod is niet van toepassing bij het gebruik van een door of namens de gemeente geplaatste laadpaal.
Ik mag dus ook de caravan niet aansluiten als die achter staat, maar dat doe ik dus wel. Eenmaal een handhaver die aankwam net terwijl ik erin bezig was en mij opmerkte dat ik daarmee in overtreding was. Ik heb uitgelegd dat ik de koelkast moest voorbereiden en de boiler en waterleidingen moest doorspoelen tegen legionella, en daar is stroom voor nodig.
Hij gaf aan dat hij het door de vingers zag, mits ik er even een matje overheen legde en niet langer dan 2 dagen.
Toch coulant, hij HAD mogen bekeuren ervoor.
Je auto voor de deur laden mag dus niet, en daar zal geen coulance voor gelden anders is het hel van de dam.
Wel staat er in het mobiliteitsbeleid van de gemeente:
Nog even afwachten dus, al is deze tekst al 13 maanden oud inmiddelsHeb ik toestemming nodig voor een eigen laadpaal op mijn terrein?
Wanneer u beschikt over een eigen parkeerplaats en/of garage mag u een laadpaal (wallbox) laten plaatsen op uw eigen grond. De kosten betaalt u zelf.
Let op: de oplaadkabels mogen bij het opladen niet over de stoep of openbare weg liggen. U kunt hiervoor een boete krijgen.Mag ik een oplaadkabel over de stoep leggen?
Dat mag nu nog niet. U kunt hiervoor een boete krijgen.
De gemeente merkt wel dat steeds meer inwoners kiezen voor een elektrische auto. Er is ook meer vraag naar een Verlengde Private Aansluiting (VPA). Bij een VPA legt u vanaf een netaansluiting op eigen grond een kabel naar uw auto. De auto staat dan op een openbare parkeerplaats. De gemeenteraad neemt eind januari een besluit over het toestaan van de Verlengde Private Aansluiting. Als de Verlengde Private Aansluiting wordt toegestaan leest u hier meer over op deze pagina. U leest dan ook wat de regels en eisen zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 14-01-2024 22:40 ]
Nogmaals dan de vraag, over welke gemeente gaat dit?ron65 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:38:
[...]
Nee je mag ook geen zonnescherm over de stoep hangen.
Het staat in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening), en die gebruiken handhavers als basis om te kunnen bekeuren.
Letterlijk tav laden autos:
[...]
Ik heb contact gezocht of dit ook voor stoepen (trotoirs) geldt, en ook die behoren tot wat zij onder "de openbare weg" als bedoeld in 2:19-1 wordt beschreven.
Ik mag dus ook de caravan niet aansluiten als die achter staat, maar dat doe ik dus wel. Eenmaal een handhaver die aankwam net terwijl ik erin bezig was en mij opmerkte dat ik daarmee in overtreding was. Ik heb uitgelegd dat ik de koelkast moest voorbereiden en de boiler en waterleidingen moest doorspoelen tegen legionella, en daar is stroom voor nodig.
Hij gaf aan dat hij het door de vingers zag, mits ik er even een matje overheen legde en niet langer dan 2 dagen.
Toch coulant, hij HAD mogen bekeuren ervoor.
Je auto voor de deur laden mag dus niet, en daar zal geen coulance voor gelden anders is het hel van de dam.
Wel staat er in het mobiliteitsbeleid van de gemeente:
[...]
Nog even afwachten dus, al is deze tekst al 13 maanden oud inmiddels
Het is nl overal anders en niet gebaseerd op enige vorm van logica als je het mij vraagt.
Maar dat is natuurlijk mijn mening.
E-Flux? Mits je paal hiermee overweg kan. Dat zul je ff moeten checken.MWDKing schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:59:
[...]
Ik heb ook en Arval EV en een MTC die ik overal gebruik om publiek te laden. Mijn EVbox laadpunt heeft een kaartlezer. De MTC laadpas kan ik niet zomaar gebruiken op die EVbox.
Vandaar mijn vraag; hoe kan ik de MTC laadpas gaan gebruiken op mijn EVbox?
Ik kan me voorstellen dat daar dan een abbo voor nodig is, maar ik kan niet uitvogelen welke. En daarnaast moet ik dan natuurlijk ook een laadtarief moeten kunnen instellen.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik heb een Wallbox Pulsar Plus en een 3-fase 400V aansluiting. Ik woon in Belgie waar we een capaciteitstarief betalen, en dus is het voor mij het beste om pieken te vermijden. Dus liever dat hij gestaag laadt aan 4-6 kW, in plaats van >7 kW. Aangezien we ook een warmtepomp hebben en verder ook alles elektrisch is, kan het wel interessant zijn dat hij even trager laadt of zelfs stopt.
Ik heb pas recent de Power Boost functie ontdekt en probeer deze goed in te stellen en te begrijpen. Hij staat nu op 10A ingesteld, wat overeenkomt met 6.92 kW. Ik heb al gemerkt dat eens de totale vraag van het huis hier over zou gaan, hij inderdaad stopt met laden. Dus dat lijkt wel OK. Alleen zou ik eigenlijk ook verwachten dat hij gewoon trager gaat laden, maar dat heb ik dus nog niet gemerkt...
Mijn grootste verwarring zit echter bij wanneer hij effectief start met laden. Hieronder zie je een voorbeeld waar er voor een heel lange tijd (1.5 uur) 1.3-1.4 kW van het net werd gehaald, maar hij begon dus niet met laden. De pieken die je ziet is dat hij wel aan het laden was, tot hij plots over de limiet zou gaan. Ik vind het heel vreemd, want de Power Boost staat ingesteld op 10 A/6.92 kW en er dus 5.52 kW aan ruimte is om naar de auto te sturen... Aangezien het minimum 6 A/4.1 kW is zou dit toch ruim voldoende moeten zijn. Zelfs met een verlies van bv. 15% (dus 4.77 kW) zou dit nog altijd OK moeten zijn?

Ik weet wel niet meer of ik in dit voorbeeld de Power Limit (waarmee je dus wil dat hij laadt, niet de Power Boost) op 6A of hoger had gezet. Ik zou verwachten dat het niet uitmaakt hoe hoog je deze zet, maar dat hij gewoon moduleert naar wat kan, zolang het maar past binnen de Power Boost limit.
Maar, zelfs op momenten dat ik de Power Limit zeker op 6A heb gezet, lijkt het niet te beginnen, zelfs al is er ruimte. Deze nacht bijvoorbeeld een dik halfuur 1.3-1.4 kW verbruik, maar niet beginnen laden...
Wat mis ik? Wat begrijp ik verkeerd? Zijn er nog voorwaarden waaraan voldaan moet zijn?
Misschien staat laten niet als niet iedere fase een bepaald minimum beschikbaar heeft.
Haarlemmermeer.DijkDude schreef op maandag 15 januari 2024 @ 02:57:
[...]
Nogmaals dan de vraag, over welke gemeente gaat dit?
Het is nl overal anders en niet gebaseerd op enige vorm van logica als je het mij vraagt.
Maar dat is natuurlijk mijn mening.
De teksten komen uit de APV en de gemeentelijke website
Je meet met homewizard niet per fase, als een fase hoog zit is er voor de powerboost geen vermogen meer over. Als je bv 2000 watt op een fase gebruikt zit je al aan de ingestelde 10 ampère.Proim schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:13:
Zijn er hier mensen die gebruik maken van de Power Boost bij Wallbox en mij kunnen uitleggen hoe het precies werkt?
Ik heb een Wallbox Pulsar Plus en een 3-fase 400V aansluiting. Ik woon in Belgie waar we een capaciteitstarief betalen, en dus is het voor mij het beste om pieken te vermijden. Dus liever dat hij gestaag laadt aan 4-6 kW, in plaats van >7 kW. Aangezien we ook een warmtepomp hebben en verder ook alles elektrisch is, kan het wel interessant zijn dat hij even trager laadt of zelfs stopt.
Ik heb pas recent de Power Boost functie ontdekt en probeer deze goed in te stellen en te begrijpen. Hij staat nu op 10A ingesteld, wat overeenkomt met 6.92 kW. Ik heb al gemerkt dat eens de totale vraag van het huis hier over zou gaan, hij inderdaad stopt met laden. Dus dat lijkt wel OK. Alleen zou ik eigenlijk ook verwachten dat hij gewoon trager gaat laden, maar dat heb ik dus nog niet gemerkt...
Mijn grootste verwarring zit echter bij wanneer hij effectief start met laden. Hieronder zie je een voorbeeld waar er voor een heel lange tijd (1.5 uur) 1.3-1.4 kW van het net werd gehaald, maar hij begon dus niet met laden. De pieken die je ziet is dat hij wel aan het laden was, tot hij plots over de limiet zou gaan. Ik vind het heel vreemd, want de Power Boost staat ingesteld op 10 A/6.92 kW en er dus 5.52 kW aan ruimte is om naar de auto te sturen... Aangezien het minimum 6 A/4.1 kW is zou dit toch ruim voldoende moeten zijn. Zelfs met een verlies van bv. 15% (dus 4.77 kW) zou dit nog altijd OK moeten zijn?
[Afbeelding]
Ik weet wel niet meer of ik in dit voorbeeld de Power Limit (waarmee je dus wil dat hij laadt, niet de Power Boost) op 6A of hoger had gezet. Ik zou verwachten dat het niet uitmaakt hoe hoog je deze zet, maar dat hij gewoon moduleert naar wat kan, zolang het maar past binnen de Power Boost limit.
Maar, zelfs op momenten dat ik de Power Limit zeker op 6A heb gezet, lijkt het niet te beginnen, zelfs al is er ruimte. Deze nacht bijvoorbeeld een dik halfuur 1.3-1.4 kW verbruik, maar niet beginnen laden...
Wat mis ik? Wat begrijp ik verkeerd? Zijn er nog voorwaarden waaraan voldaan moet zijn?
En dan zal de powerboost ook nog een stukje veiligheidsmarge inbouwen.
Ja de instelling zegt wel dat er dan maximum 10A per fase mag zijn.sir_knudde schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:27:
@Proim Zou er een afhankelijkheid zijn in hoe dat vermogen over de 3 fasen is verdeelt?
Misschien staat laten niet als niet iedere fase een bepaald minimum beschikbaar heeft.
Ik denk inderdaad dat daar nu het probleem zit... Als ik kijk op de meter van de Power Boost zie ik nu dit:Makrolon schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:50:
[...]
Je meet met homewizard niet per fase, als een fase hoog zit is er voor de powerboost geen vermogen meer over. Als je bv 2000 watt op een fase gebruikt zit je al aan de ingestelde 10 ampère.
En dan zal de powerboost ook nog een stukje veiligheidsmarge inbouwen.

Het huis vraagt nu zo'n 2.1-2.3 kW door de warmtepomp die continu draait. Het is een 230V toestel dus als ik het goed begrijp op 1 fase aangesloten waardoor die altijd de plek zal 'innemen' om te kunnen laden...
Wat zou de oplossing kunnen zijn, 2 van de fases van de laadpaal afkoppelen zodat hij aan 1 fase werkt en dan zorgen dat het niet op de fase van WP zit?
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen