Ik zie door alle bomen het bos niet meer, maar wellicht kan iemand wat zinnigs zeggen over het volgende. Ik wil in onze nieuwe woning een laadpaal laten installeren die van alles kan ondersteunen. Graafwerkzaamheden en het trekken van kabels maakt niks uit, dus ook een UTP kabel ernaar toe is eenvoudig gedaan:
- Idealiter een integratie met iets als Home Assistant
- Loadbalancing
- Overschot van zonnepanelen kunnen gebruiken
- Wellicht handig als het kan werken met pasjes, voor het gebruik van een prive auto in de toekomst (nu nog niet aan de orde)
- Backoffice is geen must, maar ik moet wel de kosten kunnen declareren bij m'n werk (backoffice is leuk voor de automatisering, maar dat kan ik gewoon handmatig declareren dus). Hierbij is het wel een absolute no go dat zodra je dit zou gebruiken dat je dan niet meer je overschot van zonnepanelen zou kunnen gebruiken, dan vind ik zo'n functie dus echt compleet waardeloos. Dus een laadpaal met backoffice waarbij je de controle uit handen geeft valt per definitie af
Nu kom ik mijn zoektocht eigenlijk op een paar laadpalen uit die dit allemaal zouden moeten kunnen.
Je hebt allereerst de ietwat onbekende
Volt Time Source 2. De business versie daarvan heeft zelfs een MID meter en zou eigenlijk alles moeten kunnen van bovenstaand lijstje. De integratie met Home Assistant zou zelfs via OCPP moeten kunnen gaan. Er is alleen een
cloud API beschikbaar.
Dan heb je de
Wallbox lijn, daar lijkt het zo op het eerste gezicht ook zo dat ze hetzelfde kunnen en er is een native integratie voor Home Assistant beschikbaar.
Ten slotte zie ik natuurlijk de veel geopperde
Zappi v2.1. Ik vind het niet de mooiste laadpaal, maar daar kan ik me op zich wel overheen zetten. Echter begrijp ik nu nog niet helemaal hoe het zit met de CT klemmen. Je lijkt ze enerzijds te hebben voor je 3 fasen, maar ook weer voor de aansluiting van de zonnepanelen? De native integratie voor dynamische tarieven vind ik dan wel weer een pre!