Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gecko123 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:38:
[...]

Of het een vereiste is zal je toch echt aan de leasemaatschappij zelf moeten vragen. Voor de belastingdienst volstaat voor zover ik weet alleen een MID gecertificeerde meter.
Wijs dat eens aan? Die discussie is hier al herhaaldelijk gevoerd, en nergens aangetoond dat het een daadwerkelijke eis van de belastingdienst is, zeker omdat een niet MID gecertificeerde meter over het algemeen net zo goed is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:07
Gecko123 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:38:
[...]

Of het een vereiste is zal je toch echt aan de leasemaatschappij zelf moeten vragen. Voor de belastingdienst volstaat voor zover ik weet alleen een MID gecertificeerde meter.
Ik heb deze discussie ook gehad met een Easee leverancier en deze beweert dat de belastingdienst de declaraties via, bijvoorbeeld, E-Flux gewoon accepteert, ondanks dat de Easee kWh meter niet MID gecertificeerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-06 22:28
daemonix schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Wijs dat eens aan? Die discussie is hier al herhaaldelijk gevoerd, en nergens aangetoond dat het een daadwerkelijke eis van de belastingdienst is, zeker omdat een niet MID gecertificeerde meter over het algemeen net zo goed is.
Een niet-gecertificeerde meter kan in principe elke zelfgemaakte meter zijn, wat de mogelijkheid opent voor manipulatie of resetten, en kan daardoor aanleiding geven tot discussies. Door gebruik te maken van een MID-gecertificeerde meter, voldoe je aan de wettelijke normen en voorkom je eventuele problemen op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gecko123 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:12:
[...]

Een niet-gecertificeerde meter kan in principe elke zelfgemaakte meter zijn, wat de mogelijkheid opent voor manipulatie of resetten, en kan daardoor aanleiding geven tot discussies. Door gebruik te maken van een MID-gecertificeerde meter, voldoe je aan de wettelijke normen en voorkom je eventuele problemen op dit gebied.
Ik herhaal, wijs dat eens aan? Het gaat om dubbeltjes of minder.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:06
daemonix schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:20:
[...]

Ik herhaal, wijs dat eens aan? Het gaat om dubbeltjes of minder.
Discussie is al herhaardelijk geweest zoals je zelf zegt, dus waarom wederom aanwijzen ontgaat mij even.

Om discussie met de belastingdienst te voorkomen neem je een MID kWh meter, immers bij een MID kWh meter weet je gewoon dat deze klopt binnen de marge.

Nog niet gehoord dat er op gecontroleerd wordt -in de praktijk- maar toch :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Laatst online: 21:08

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb zelf een laadpaal aangelegd, maar merk dat met het laden op 11kW de aardlek automaat vrij warm wordt.
Draden zijn goed aangedraaid en zijn zelf niet zo warm, dus het is echt de automaat die warm wordt.

De automaat die ik gebruik is deze:
SEP RCM4 aardlekautomaat 3p+n, B, 16A, 30mA
https://sep-europe.com/se...-nb16-30ma-6ka-13866.html

Heb ik de verkeerde geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:34
Psycho_Mantis schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:22:
Ik heb zelf een laadpaal aangelegd, maar merk dat met het laden op 11kW de aardlek automaat vrij warm wordt.
Draden zijn goed aangedraaid en zijn zelf niet zo warm, dus het is echt de automaat die warm wordt.

Als ik het zonnepanelen topic mag geloven is SEP goedkope rotzooi dat voornamelijk geplaatst wordt door zonnepaneel beunhazen. Maar ik durf niet te zeggen dat een ABB automaat ook niet warm gaat worden bij 11 kW :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenbakker
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-06 08:48
Tvdl2000 schreef op zondag 31 december 2023 @ 23:22:
[...]

is het al gelukt? ik heb ook pulsar plus met powerboost kan ook kijken hoe het werkt en zit bij mij mocht daar behoefte aan zijn
Thnx voor je bericht!
Was even offline ivm drukte op werk.. nee, het is nog niet gelukt en Wallbox geeft (nog) niet thuis..

Heb alle aansluitingen nagelopen en de EM340 volgens de boekjes aangesloten, de tegels blijven gewoon grijs en loadbalancing etc kunnen niet aangezet worden..

Mocht je willen kijken, dan houd ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-06 19:20

Ik denk dat 'ie 't wel aan moet kunnen, maar je zit tijdens het laden permanent aan z'n max, wellicht dat daar de warmte vandaan komt?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Wat is vrij warm?
Iets van 60°C, daar kunnen we onze hand niet langer dan een seconde op houden.
En ja, als je een automaat lange tijd op zijn max belast wordt die warm. Hoe moet die anders af slaan als die overbelast wordt?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 17:06
Tommie12 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:47:
[...]

Wat is vrij warm?
En ja, als je een automaat lange tijd op zijn max belast wordt die warm. Hoe moet die anders af slaan als die overbelast wordt?
meeste/praktisch alle automaten gebruiken geen thermische overbelasting beveiliging maar doen dit op geheel andere wijze. wel zit er een thermische beveiliging in, maar dat is puur om te waarborgen tegen wegsmelten als het ware

[ Voor 10% gewijzigd door Tvdl2000 op 04-01-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tommie12 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:47:
[...]

Wat is vrij warm?
Je doet voorkomen alsof dat op temperatuur gebeurt, maar dat is echt niet zo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:37
Hoe werkt dat dan? Als ik google kom ik naast de kortsluiting alleen op een bimetaal uit. En dat werkt weer gewoon op warmte.

Gewoon nieuwsgierig. Dus als er een linkje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:04

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

janne_nl schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:09:
Hoe werkt dat dan? Als ik google kom ik naast de kortsluiting alleen op een bimetaal uit. En dat werkt weer gewoon op warmte.

Wikipedia: Installatieautomaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Heb je de link gelezen?

Thermische uitschakeling met een bimetaal. (Voor de duidelijkheid, 2 (vandaar bi) verschillende metalen tegen elkaar geplakt waardoor het kromtrekt bij warmte)

Maar hierboven wordt gezegd dat het niet op warmte gaat. Daar ben ik naar op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
janne_nl schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:27:
Heb je de link gelezen?

Thermische uitschakeling met een bimetaal. (Voor de duidelijkheid, 2 (vandaar bi) verschillende metalen tegen elkaar geplakt waardoor het kromtrekt bij warmte)

Maar hierboven wordt gezegd dat het niet op warmte gaat. Daar ben ik naar op zoek.
Een bi-metaal trekt krom door warmte, maar niet zoveel warmte dat je het aan de module kan voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
ASS-Ware schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:58:
[...]

Een bi-metaal trekt krom door warmte, maar niet zoveel warmte dat je het aan de module kan voelen.
Nee, want dan geeft hij geen stroom meer door. Maar bij serieuze belasting die nog niet in de buurt komt van overbelasting is het wel heel logisch dat het ding warm wordt.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
dreamscape schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Nee, want dan geeft hij geen stroom meer door. Maar bij serieuze belasting die nog niet in de buurt komt van overbelasting is het wel heel logisch dat het ding warm wordt.
Hij trekt hier 16A op 3 fasen en wordt een tikkie lauw, ik kan het niet warm noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
janne_nl schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:09:

Een automaat werkt op 2 principes.
De trage werking bij lichte overbelasting werkt inderdaad via een bimetaal.
Bij een kortsluiting is er een spoel die kracht gaat geven om heel snel uit te schakelen als de stroom een aantal keer te hoog is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ja precies, dus bij overbelasting schakelt de automaat uit door warmte. Thernisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
ASS-Ware schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Hij trekt hier 16A op 3 fasen en wordt een tikkie lauw, ik kan het niet warm noemen.
Mijn Eaton installatieautomaat wordt met langdurig 16A op 3 fasen net aan de warme kant van 'lauw'. Ik heb helaas geen goede thermometer om het te testen, dus 'meten is weten' gaat hier helaas niet op. @Psycho_Mantis heeft het over 'vrij warm', maar hoeveel dat is, dat is niet te zeggen. Wellicht nog net iets warmer dan mijn automaat...

Het zou me niets verbazen als zo'n SEP exemplaar net wat minder mooi gebouwd is (dunner kunststof, eenvoudiger binnenwerk) en daardoor iets warmer wordt. Maar ik heb geen datasheets om dat te bewijzen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

dreamscape schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Mijn Eaton installatieautomaat wordt met langdurig 16A op 3 fasen net aan de warme kant van 'lauw'. Ik heb helaas geen goede thermometer om het te testen, dus 'meten is weten' gaat hier helaas niet op. @Psycho_Mantis heeft het over 'vrij warm', maar hoeveel dat is, dat is niet te zeggen. Wellicht nog net iets warmer dan mijn automaat...

Het zou me niets verbazen als zo'n SEP exemplaar net wat minder mooi gebouwd is (dunner kunststof, eenvoudiger binnenwerk) en daardoor iets warmer wordt. Maar ik heb geen datasheets om dat te bewijzen.
Ook een eaton, ook aan de warme kant van lauw. Warmer dan de kabel zelf. Maargoed, das allemaal nogal subjectief haha. Zal binnenkort eens een thermische foto maken.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

Heeft er iemand zelf een hangende constructie gemaakt voor zijn/haar laadkabel? Ik heb wel interesse in iets als de ChargeArm, maar die voldoet niet in mijn situatie. Eigenlijk zoek ik naar een oplossing om een arm vanaf mijn berging 90 graden over mijn eigen hek/hedera en vervolgens een stoep te laten zwenken tot aan mijn parkeerplaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mpsoy8wear7wShxGu4QtuLNOK8U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n5YRycABXZ81kr1AR3y3DJLc.png?f=user_large

Ik acht de kans klein dat ik toestemming krijg om de kabel in een goot over de grond te laten lopen, gezien het een mandelig terrein is. Vandaar dat ik eerst even op zoek ben naar een oplossing waar dit niet voor nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-06 19:20
@twi Eenvoudig een voetje voor een vlaggestok aan je berging schroeven, als de vlaggestok lang genoeg is (dat kies je zelf) kun je de laadkabel boven aan aan die stok bevestigen en door de stok in de houder te plaatsen, heb je de laadkabel boven de auto hangen.
Lijkt me zeker een goedkopere oplossing.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:29

Termy

valt er nog wat te fragge?

twi schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:28:
Heeft er iemand zelf een hangende constructie gemaakt voor zijn/haar laadkabel? Ik heb wel interesse in iets als de ChargeArm, maar die voldoet niet in mijn situatie. Eigenlijk zoek ik naar een oplossing om een arm vanaf mijn berging 90 graden over mijn eigen hek/hedera en vervolgens een stoep te laten zwenken tot aan mijn parkeerplaats.

[Afbeelding]

Ik acht de kans klein dat ik toestemming krijg om de kabel in een goot over de grond te laten lopen, gezien het een mandelig terrein is. Vandaar dat ik eerst even op zoek ben naar een oplossing waar dit niet voor nodig is.
Als die stoep mandelig is, hoe zit het dan met de parkeerplaats? Is dat een appartement met een VvE (lees: jouw eigendom)? Zo ja, dat is de situatie waar ik mee zit en daar heb ik gewoon een laadpaal op de parkeerplaats kunnen zetten met kabels onder de grond.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:00
twi schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:28:

[Afbeelding]

Ik las pas een stuk ergens over iemand die een mooie swingarm aan zijn schutting had bevestigd (weer niet meer waar, zal wel in mijn google feed boven zijn komen drijven). Maar dat mag net zo hard niet als een kabel over de stoep of in een goot... In die zin is de huidige regelgeving wat mwah.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

Termy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:09:
[...]

Als die stoep mandelig is, hoe zit het dan met de parkeerplaats? Is dat een appartement met een VvE (lees: jouw eigendom)? Zo ja, dat is de situatie waar ik mee zit en daar heb ik gewoon een laadpaal op de parkeerplaats kunnen zetten met kabels onder de grond.
Het parkeerterrein is mandelig, en elk huis heeft een eigen parkeerplaats. Het gaat overigens om een woonhuis, geen appartementen.

In het parkeerterrein heeft laadinfrastructuur voorbereid, zodat iedereen een (dure, intelligente) ZAPTEC PRO laadpaal kan laten aansluiten op een centrale voorziening, waarvoor de VvE een energieleverancier moet kiezen. Laadkosten worden achteraf in rekening gebracht.

Niet elk huis grenst direct aan diens parkeerplaats, maar bij ons is dat dus wel het geval. Ik zit nu in de fase om te kiezen voor elektrisch gaan rijden of niet. Die grens leg ik bij het op kunnen laden van de auto via mijn eigen zonnepanelen, waardoor ik dus op zoek ben naar een manier om een eigen laadpaal te faciliteren en de stoep op een nette manier te overbruggen.

Wat er volgens de regelgeving mag in Nederland hoeft niet per sé de richtlijn te zijn, gezien het door de mandeligheid eigenlijk een privé-terrein is. Ik kan via het bestuur een uitzondering vragen, of via een vergadering vragen of het huisregelement kan worden aangepast.

Maar dan is het handig om te weten wat er mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 02:29

Termy

valt er nog wat te fragge?

twi schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:32:
[...]
Het parkeerterrein is mandelig, en elk huis heeft een eigen parkeerplaats. Het gaat overigens om een woonhuis, geen appartementen.
Een appartement is niet per se een woning in een complex, een appartement is gewoon een deel van het geheel. Onze parkeerplaats is een appartement. Ik woon zelf nl ook in een woonhuis. Het pad net buiten mijn tuin is ook een appartement. Zie je splitsingsakte :).
In het parkeerterrein heeft laadinfrastructuur voorbereid, zodat iedereen een (dure, intelligente) ZAPTEC PRO laadpaal kan laten aansluiten op een centrale voorziening, waarvoor de VvE een energieleverancier moet kiezen. Laadkosten worden achteraf in rekening gebracht.

Niet elk huis grenst direct aan diens parkeerplaats, maar bij ons is dat dus wel het geval. Ik zit nu in de fase om te kiezen voor elektrisch gaan rijden of niet. Die grens leg ik bij het op kunnen laden van de auto via mijn eigen zonnepanelen, waardoor ik dus op zoek ben naar een manier om een eigen laadpaal te faciliteren en de stoep op een nette manier te overbruggen.
Als je verplicht wordt gebruik te maken van een centrale oplossing (dus ook niet op jouw meterkast?) is dat wel spijtig ja. In mijn geval is de parkeerplaats zo'n 75m van m'n meterkast maar dat hield me verder niet tegen om een eigen paal op de parkeerplaats te zetten (na toestemming van de VvE, uiteraard). Vraag @Makrolon maar hoe leuk het was om die kabels in te graven ;).
Wat er volgens de regelgeving mag in Nederland hoeft niet per sé de richtlijn te zijn, gezien het door de mandeligheid eigenlijk een privé-terrein is. Ik kan via het bestuur een uitzondering vragen, of via een vergadering vragen of het huisregelement kan worden aangepast.

Maar dan is het handig om te weten wat er mogelijk is.
Het reglement goed doorspitten is sowieso een goed idee. Bij mij was er niks voorzien voor laadinfra (er zitten zowel huizen als een appartementencomplex op het terrein met gedeelde parkeerplaats) en dat leek een nadeel (zeker voor de appartementen) maar gelukkig mocht ik het gewoon op m'n eigen meterkast aansluiten zodat ik op m'n eigen zonnestroom kan laden. Sterker nog, ik word verplicht het zo te doen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-06 17:16
Zappi vraag… hoewel ik heb ingesteld dat er max 5 kW tegelijk verbruikt mag worden, wordt er toch meer verbruikt…

Wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmxTh1wvR1blpJH4IsjYkb-gdRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8Z7fwsU94JW684ZBUf6aoH4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOyIg9ZpxH0IVZ8z031km04dH0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBum0EiyhsuVuiLUI5bGwQP8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enTIQopU4bjUr7FxFG0zQ4B35ow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MDiy6CrhtfXnaqO16wfmh4fa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

MatteC schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:26:
Zappi vraag… hoewel ik heb ingesteld dat er max 5 kW tegelijk verbruikt mag worden, wordt er toch meer verbruikt…

Wat doe ik verkeerd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De "limiet lader" beperkt alleen het vermogen van de lader. De "limiet zekering" is de limiet per fase van je hoofdzekering (als je op max. vermogen wilt laden zorgt dit dus voor de juiste load balancing).

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 05-01-2024 10:53 . Reden: Mijn verhaal klopte inderdaad niet m.b.t. limiet power ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-05 20:40
MatteC schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:26:

Wat doe ik verkeerd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit ook zo ingesteld op mijn Zappi, dit werkt bij mij wel om de import beneden 6 kW te houden met oog op het capaciteitstarief in Belgie. Post hierboven van @DonJuape is fout, je zit wel bij de juiste instelling. Zie de verschillende limits uitgelegd hier. Misschien je Zappi eens updaten en/of stroom uit/aan na instellen?

Dat gezegd zijnde, ik ervaar wel een bug bij deze instelling waarbij de Zappi stopt met laden als de limiet wordt bereikt en niet vanzelf terug opstart. Dit zou worden onderzocht door MyEnergi, zie https://myenergi.info/zap...id-power-limi-t11403.html

[ Voor 7% gewijzigd door SoulShot op 05-01-2024 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:00
Termy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:15:
[...]

Een appartement is niet per se een woning in een complex, een appartement is gewoon een deel van het geheel. Onze parkeerplaats is een appartement. Ik woon zelf nl ook in een woonhuis. Het pad net buiten mijn tuin is ook een appartement. Zie je splitsingsakte :).

[...]

Als je verplicht wordt gebruik te maken van een centrale oplossing (dus ook niet op jouw meterkast?) is dat wel spijtig ja. In mijn geval is de parkeerplaats zo'n 75m van m'n meterkast maar dat hield me verder niet tegen om een eigen paal op de parkeerplaats te zetten (na toestemming van de VvE, uiteraard). Vraag @Makrolon maar hoe leuk het was om die kabels in te graven ;).

[...]

Het reglement goed doorspitten is sowieso een goed idee. Bij mij was er niks voorzien voor laadinfra (er zitten zowel huizen als een appartementencomplex op het terrein met gedeelde parkeerplaats) en dat leek een nadeel (zeker voor de appartementen) maar gelukkig mocht ik het gewoon op m'n eigen meterkast aansluiten zodat ik op m'n eigen zonnestroom kan laden. Sterker nog, ik word verplicht het zo te doen.
Als t geen 35 graden was geweest was t best leuk :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

SoulShot schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:48:
[...]
Ik heb dit ook zo ingesteld op mijn Zappi, dit werkt bij mij wel om de import beneden 6 kW te houden met oog op het capaciteitstarief in Belgie. Post hierboven van @DonJuape is fout, je zit wel bij de juiste instelling. Zie de verschillende limits uitgelegd hier. Misschien je Zappi eens updaten en/of stroom uit/aan na instellen?
Dankje, aangepast.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

[...]

Dat gezegd zeinde, ik ervaar wel een bug bij deze instelling waarbij de Zappi stopt met laden als de limiet wordt bereikt en niet vanzelf terug opstart. Dit zou worden onderzocht door MyEnergi, zie https://myenergi.info/zap...id-power-limi-t11403.html
Het is een long shot, maar heb je toevallig de compatibility mode aan staan? Die veroorzaakte bij mij een soortgelijk probleem; blijkbaar had ik die per ongeluk een keer aangezet zonder dat ik dat doorhad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
[...]

Dat gezegd zeinde, ik ervaar wel een bug bij deze instelling waarbij de Zappi stopt met laden als de limiet wordt bereikt en niet vanzelf terug opstart. Dit zou worden onderzocht door MyEnergi, zie https://myenergi.info/zap...id-power-limi-t11403.html
Bedankt voor de suggestie.
Ik heb de zekering van de zappi eens uitgezet en daarna weer aangezet, maar nog steeds lijkt hij die max 5,0 kW te negeren…

Is het misschien omdat 4,2 kW op een 3F laadpaal het minimum is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsM_3bPjVvg24kianmPYUarre68=/x800/filters:strip_exif()/f/image/djTekQe3T4JcVt5HP1XwFUIR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-05 13:06

Zo getest toch.

Kan je de laadpaal niet op 1 fase zetten dan.
Kan je het gelijk testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MvdV75 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:29:

Zo getest toch.

Kan je de laadpaal niet op 1 fase zetten dan.
Kan je het gelijk testen
Op 1 fase is de max. 2,3kW vanwege de ingestelde 10,2A limiet. Kun je wel testen maar dan moet je in huis even wat gebruikers bijschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatteC schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:10:
[...]
Interessante theorie. Dat zou betekenen dat de Zappi met het minimum gaat laden omdat er anders überhaupt niet geladen kan worden.
Sowieso geeft dit aan dat je misschien beter op 1 fase kunt gaan laden zodat je het bereik van 1,4kW tot 5kW kunt gebruiken. Dan misschien wel de Zappi afzekeren met 16A of 25A en de "limiet lader" dan aanpassen daar aan. Met de huidige 10,2A als limiet kun je op 1 fase max. 3,2kW.

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 05-01-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
DonJuape schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:57:
[...]

Interessante theorie. Dat zou betekenen dat de Zappi met het minimum gaat laden omdat er anders überhaupt niet geladen kan worden.
Sowieso geeft dit aan dat je misschien beter op 1 fase kunt gaan laden zodat je het bereik van 1,4kW tot 5kW kunt gebruiken. Dan misschien wel de Zappi afzekeren met 16A of 25A en de "limiet lader" dan aanpassen daar aan. Met de huidige 10,2A als limiet kun je op 1 fase max. 3,2kW.
Bedankt voor de hulp. Die 10,2A kan ik makkelijk aanpassen maar waar kan ik instellen dat fast ook op 1 fase moet laden ipv 3 fasen? Ik heb wel al ergens gezien dat je dat voor eco en eco+ kan instellen maar nog niet gezien voor fast…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 20:46
.

[ Voor 131% gewijzigd door Hmmbob op 05-01-2024 15:38 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hmmbob schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:36:
Maar, je stelt op de Zappi max 5kw in, dan mag de Zappi toch 5kw gebruiken, of begrijp ik het verkeerd?

Disclaimer: ik ken de Zappi niet, maar als buitenstaander klinkt het nu "werkt as expected" voor me
De hele installatie, inclusief Zappi, mag max. 5kW gebruiken. Als dit overschreden wordt moet de Zappi met minder vermogen gaan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik las het in latere reacties, had mijn crap al weggehaald. Je bent snel :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatteC schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:28:
[...]

Bedankt voor de hulp. Die 10,2A kan ik makkelijk aanpassen maar waar kan ik instellen dat fast ook op 1 fase moet laden ipv 3 fasen? Ik heb wel al ergens gezien dat je dat voor eco en eco+ kan instellen maar nog niet gezien voor fast…
Daar is de handleiding een beetje vaag over. Is er ergens een setting "Fase" waar je dat kunt aangeven of wellicht is het een setting onder "Faserotatie"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-05 20:40
MatteC schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Bedankt voor de suggestie.
Ik heb de zekering van de zappi eens uitgezet en daarna weer aangezet, maar nog steeds lijkt hij die max 5,0 kW te negeren…

[Afbeelding]
Staat hij in ECO mode? Dan negeert hij idd de ingestelde "grid power limit", is een bug, dat had ik ook al eens vastgesteld. Enkel in FAST wordt deze gerespecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
SoulShot schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Staat hij in ECO mode? Dan negeert hij idd de ingestelde "grid power limit", is een bug, dat had ik ook al eens vastgesteld. Enkel in FAST wordt deze gerespecteerd.
Neen, het is in de FAST dat hij nu staat en dus de 5,0 kW negeert...
als ik heb in ECO zet, dan laadt hij op aan 1,4 kW... (zelfs al is het totaal thuisverbruik (dus incl zappi) maar 2,0 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatteC schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Neen, het is in de FAST dat hij nu staat en dus de 5,0 kW negeert...
als ik heb in ECO zet, dan laadt hij op aan 1,4 kW... (zelfs al is het totaal thuisverbruik (dus incl zappi) maar 2,0 kW).
Dat is logisch. In ECO wordt op 1 fase geladen en met minimaal 1,4kW om het laden niet te onderbreken. Als er meer dan 1,4kW overschot beschikbaar is wordt er op ECO meer dan 1,4kW geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 22:17
Over maand is het eindelijk zover dat mijn prachtige Audi Etron GT hier voor de deur gaat staan. Deze zou ik graag willen gaan laden met 11kW. Gewoon prive gebruik, niks zakelijk.

Laadpaal komt in voortuin. Ik ga zelf het graafwerk doen en een elektricien vragen om hem aan te sluiten. Ik dacht deze kabel? Of is 4mm al genoeg?

https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-5x6-per-meter/

De meterkast zal ook op de schop moeten, een mooi moment om naar 3 fase te gaan. Ik ga dan ook gelijk een aansluiting voor elektrisch koken realiseren. Verder een best vol huis qua elektrische apparatuur. 3x airco, warmtepomp zijn wel de voornaamste.

Ik stuur alles in mijn huis aan via Home Assistant. Omdat ik 2 Sessy thuisaccu's heb wil ik graag ook de laadpaal kunnen zien in HA. Ik kan dan namelijk zorgen dat de Sessy's geen stroom gaan leveren als de laadpaal gebruikt wordt.

Verder zou ik zeker graag een laadpaal die aan load balancing doet. Liefst gewoon via p1 poort.

Hebben jullie tips naar welke paal ik moet kijken? En waar ik nog meer op moet letten? Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 08:58
Mr_thebrown schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:17:
Over maand is het eindelijk zover dat mijn prachtige Audi Etron GT hier voor de deur gaat staan. Deze zou ik graag willen gaan laden met 11kW. Gewoon prive gebruik, niks zakelijk.

Laadpaal komt in voortuin. Ik ga zelf het graafwerk doen en een elektricien vragen om hem aan te sluiten. Ik dacht deze kabel? Of is 4mm al genoeg?

De meterkast zal ook op de schop moeten, een mooi moment om naar 3 fase te gaan. Ik ga dan ook gelijk een aansluiting voor elektrisch koken realiseren. Verder een best vol huis qua elektrische apparatuur. 3x airco, warmtepomp zijn wel de voornaamste.

Ik stuur alles in mijn huis aan via Home Assistant. Omdat ik 2 Sessy thuisaccu's heb wil ik graag ook de laadpaal kunnen zien in HA. Ik kan dan namelijk zorgen dat de Sessy's geen stroom gaan leveren als de laadpaal gebruikt wordt.

Verder zou ik zeker graag een laadpaal die aan load balancing doet. Liefst gewoon via p1 poort.

Hebben jullie tips naar welke paal ik moet kijken? En waar ik nog meer op moet letten? Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Bedankt alvast!
Kan hem zo snel even niet vinden, maar er is is een groot laadpaal topic. Beter daar je vraag even stellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

macfocus schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:37:
[...]

Kan hem zo snel even niet vinden, maar er is is een groot laadpaal topic. Beter daar je vraag even stellen.
Huh dat is toch dit topic? Verder is er nog een (zelfbouw) laadpaal topic maar geloof niet dat dat is wat de vraagsteller wil.

Ik ben zelf erg tevreden over de Alfen laadpaal, maar weet toch niet zeker of ik die aan andere mensen zou aanraden. Er zijn toch wel de nodige issues met de software en de bijbehorende app werkt ook niet top. Maakt voor mij niet uit want ik doe toch alles via HA via Modbus.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 06-01-2024 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_thebrown
macfocus schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:37:
[...]

Volgens mij is dat hier :-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 08:58
Mr_thebrown schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:00:
[...]

Volgens mij is dat hier :-)?
Oeps, ik heb momenteel 5 tabladen met topics open staan, waaronder ook een paar met EV gerelateerde zaken. Ff door mekaar gehaald 😇😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:49
@Mr_thebrown ik heb zelf gewone ymvk kabel gebruikt, deze mag in een mantelbuis gewoon in de grond worden gebruikt en dat scheelt aardig in de kosten en is iets makkelijker in gebruik. Voor een 22 kW lader heb ik ook 5x6mm2 gebruikt. Daarnaast kan je in een mantelbuis ook later eventueel nieuwe draden trekken. Zelf heb ik de zappi v2.1 en daar moet je of een extra apparaat bij aanschaffen voor load balancing of nog twee (waterbestendige) utp kabels meetrekken.

[ Voor 7% gewijzigd door sven4474 op 06-01-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
sven4474 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:06:
@Mr_thebrown ik heb zelf gewone ymvk kabel gebruikt, deze mag in een mantelbuis gewoon in de grond worden gebruikt en dat scheelt aardig in de kosten en is iets makkelijker in gebruik. Voor een 22 kW lader heb ik ook 5x6mm2 gebruikt. Daarnaast kan je in een mantelbuis ook later eventueel nieuwe draden trekken. Zelf heb ik de zappi v2.1 en daar moet je of een extra apparaat bij aanschaffen voor load balancing of nog twee (waterbestendige) utp kabels meetrekken.
Een Zappi V2.1 krijgt 3 CT-klemmen meegeleverd die voor loadbalancing zorgen als je ze aansluit, dat kan dus zonder extra apparaat. Wil je ook de zonnepanelen monitoren, dan moet je een Harvi erbij aanschaffen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

De Zappi kan via de MyEnergi integratie erg goed in Home Assistant worden gebruikt.
Waarom bij voorkeur via de P1 poort? Een Zappi kan dat door CT-klemmen, zonder P1-poort en zonder bijv. een splitter toe te moeten voegen.
Kijk eens naar de Zappi V2.1 3-fase. Die is geschikt voor 22 kW, loadbalancing, teruglevering icm zonnepanelen, HomeAssistant, native laden op basis van dynamische tarieven, etc.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Taro schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:31:
[...]

De Zappi kan via de MyEnergi integratie erg goed in Home Assistant worden gebruikt.

[...]

Waarom bij voorkeur via de P1 poort? Een Zappi kan dat door CT-klemmen, zonder P1-poort en zonder bijv. een splitter toe te moeten voegen.

[...]

Kijk eens naar de Zappi V2.1 3-fase. Die is geschikt voor 22 kW, loadbalancing, teruglevering icm zonnepanelen, HomeAssistant, native laden op basis van dynamische tarieven, etc.
Klinkt goed, dank! CT-Klemmen kan ook natuurlijk. Monitoren van zonnepanelen hoeft niet. De Zappi zou wel op 10m afstand komen van de meterkast.

Hoe werkt dat dan met die CT-Klemmen. Trek ik dan 3x een kabel mee om die te kunnen connecten met de Zappi?

En dan verder ook 1 netwerk kabel volgens mij?

Knip, dat is niet toegestaan

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 06-01-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Mr_thebrown schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:03:
[...]

Klinkt goed, dank! CT-Klemmen kan ook natuurlijk. Monitoren van zonnepanelen hoeft niet. De Zappi zou wel op 10m afstand komen van de meterkast.

Hoe werkt dat dan met die CT-Klemmen. Trek ik dan 3x een kabel mee om die te kunnen connecten met de Zappi?

En dan verder ook 1 netwerk kabel volgens mij?
De CT-klemmen hebben allemaal een eigen kabel, die kan je inderdaad met de stroomkabels mee leggen. Daarnaast sowieso 1 ethernet kabel voor de communicatie. Je kunt ook een 2e ethernet kabel leggen en 1 van de 2 gebruiken om met de losse aders de CT-klemmen te verlengen/leggen. Stem samen met de installateur dus even af of de standaard lengte toereikend is of niet, dan kan je ook bepalen of je CT-klemmen moet verlengen dmv een 2e netwerkkabel.

Ps. Je laatste vraag hoort hier niet, daarvoor kan je op andere platformen terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Taro schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:07:
[...]

De CT-klemmen hebben allemaal een eigen kabel, die kan je inderdaad met de stroomkabels mee leggen. Daarnaast sowieso 1 ethernet kabel voor de communicatie. Je kunt ook een 2e ethernet kabel leggen en 1 van de 2 gebruiken om met de losse aders de CT-klemmen te verlengen/leggen. Stem samen met de installateur dus even af of de standaard lengte toereikend is of niet, dan kan je ook bepalen of je CT-klemmen moet verlengen dmv een 2e netwerkkabel.

Ps. Je laatste vraag hoort hier niet, daarvoor kan je op andere platformen terecht.
Dank! Excuus voor de laatste zin. Ik wist niet dat zoiets niet mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
@Taro

Hoe bedoel je Harvi nodig om zonnepanelen te "monitoren" ?

Ik heb een 3F, met dus 3 meegeleverde CT klemmen, heb aardig zonnepanelen liggen....

én zie op de Zappi mijn PV opbrengsten, dit alles zónder Harvi.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:27
de Peer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:39:
[...]

Huh dat is toch dit topic? Verder is er nog een (zelfbouw) laadpaal topic maar geloof niet dat dat is wat de vraagsteller wil.

Ik ben zelf erg tevreden over de Alfen laadpaal, maar weet toch niet zeker of ik die aan andere mensen zou aanraden. Er zijn toch wel de nodige issues met de software en de bijbehorende app werkt ook niet top. Maakt voor mij niet uit want ik doe toch alles via HA via Modbus.
Heeft elke laadpaal niet de nodige issues/beperkingen? Mijn huidige laadpaal is aan vervanging toe en kom obv mijn eisen dan ook snel bij Alfen uit. (RFID lezer/backend/solar charging/LB)

Een app boeit me verder ook niet zo.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Hansieo schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:07:
@Taro

Hoe bedoel je Harvi nodig om zonnepanelen te "monitoren" ?

Ik heb een 3F, met dus 3 meegeleverde CT klemmen, heb aardig zonnepanelen liggen....

én zie op de Zappi mijn PV opbrengsten, dit alles zónder Harvi.
Je ziet de in-/output van de hoofdaansluiting, maar of dat wordt teruggeleverd door een thuisaccu of zonnepanelen of iets anders dat zie/weet je niet (Ja tuurlijk weet jij dat dat door PV ipv accu komt, maar het systeem niet). En hoeveel je huis verbruikt en hoeveel je zonnepanelen opleveren dat zie je ook niet, je ziet alleen de positieve of negatieve optelsom, correct? Je Zappi gaat ook niet laden bij een ingesteld zonnepanelen overschot neem ik aan, omdat die dat nou eenmaal niet weet.

In de app, het gedeelte waar je de flow van de stroom ziet, verschijnt bij gebruik van een aparte CT-klem voor de zonnepanelen naast de netaansluiting, je huis en je Zappi, ook een zonnepanelen icoontje en dan zie je daadwerkelijk wat je zonnepanelen opleveren.

Nu weet jij op basis van de app niet of je huisverbruik bijv. 1000 Watt is en je zonnepanelen 1000 Watt opleveren als de hoofdaansluiting 0 Watt laat zien. Of is het 500 Watt en 500 Watt, of misschien wel 1500 en 1500? Met die extra CT-klem icm Harvi zie je precies wat je zonnepanelen en dus daarmee de rest van je huis doen en kan de Zappi ook op basis daarvan besluiten via de Eco+ stand je auto te gaan laden bij voldoende overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Hansieo Dit extra icoontje onderin bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trRWT9XuOZfY5NZoJDo5uyPB9zk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/09DwEWF7jrs3hM5dz6frW6vz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Inspired schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:11:
[...]

Heeft elke laadpaal niet de nodige issues/beperkingen? Mijn huidige laadpaal is aan vervanging toe en kom obv mijn eisen dan ook snel bij Alfen uit. (RFID lezer/backend/solar charging/LB)

Een app boeit me verder ook niet zo.
Is een RFID lezer ook echt een vereiste omdat er via de backend en een abonnement automatisch verrekend moet worden OF moet het mogelijk zijn om per auto te registreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
@Taro

Dank voor de uitgebreide uiteenzetting _/-\o_

Dat je met een Harvi méér kan inzien was mij duidelijk, maar voor iemand die slechts de "basis" opwek/teruglevering van het totaal vermogen wil zien, is de Harvi dus niet verplicht.

Verder krijg je bij de meeste andere "interessante" apparatuur óók nog APP's waarmee je dingen kan inzien /monitoren.

het is soms écht kwijlen was sommige Tweakers hier laten zien..... was ik maar 40+ jaren jónger... :')

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Taro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:21:
[...]

Is een RFID lezer ook echt een vereiste omdat er via de backend en een abonnement automatisch verrekend moet worden OF moet het mogelijk zijn om per auto te registreren?
Nou ja, een optie zoals de Zappi nu heeft zou ook kunnen. Al heeft een lezer wel mijn voorkeur, net als LB via P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Inspired schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:11:
[...]

Heeft elke laadpaal niet de nodige issues/beperkingen?
ja dat is denk ik ook precies mijn punt: er is er niet duidelijk 1 die boven de rest uitsteekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:57
Veel laadpalen zijn erg vergelijkbaar idd, maar ik denk dat een Easee Lite in combinatie met een Easee Equalizer wel erg hoog scoort in installatie gemak. Omdat de load balancing module simpel inplugt in de P1 poort en "aansluiting" met de laadbox draadloos is.

Geen extra draden trekken voor de loadbalancing dus. Wel vind ik zo'n Easee (net als vrijwel elke andere laadbox) simpelweg duur voor wat hij biedt. Volgens mij zitten er flinke marges op al dit soort apparatuur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
chielmi schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:27:
Veel laadpalen zijn erg vergelijkbaar idd, maar ik denk dat een Easee Lite in combinatie met een Easee Equalizer wel erg hoog scoort in installatie gemak. Omdat de load balancing module simpel inplugt in de P1 poort en "aansluiting" met de laadbox draadloos is.

Geen extra draden trekken voor de loadbalancing dus. Wel vind ik zo'n Easee (net als vrijwel elke andere laadbox) simpelweg duur voor wat hij biedt. Volgens mij zitten er flinke marges op al dit soort apparatuur!
Alfen doet het ook gewoon via P1 zonder extra hardware. Verder vervalt de Solar charge optie bij Easee als je een backend gebruikt blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Nou ja, een optie zoals de Zappi nu heeft zou ook kunnen. Al heeft een lezer wel mijn voorkeur, net als LB via P1.
Zappi heeft als grote voordeel het laden op zonnenstroomoverschot op 1 fase (en dan automatisch naar 3 fase snel laden wanneer jij dat wilt of als je heel veel zonnestroomoverschot hebt). Dit heeft als voordeel dat je al vanaf 1,4kW zonnestroomoverschot kunt laden (i.p.v. vanaf 4,2kW zonnestroomoverschot op 3 fasen).
Geen paslezer en je moet inderdaad een kabel trekken voor de CT klemmen of een Harvi kopen als je dat niet wilt. En er zijn mooiere laadpunten.
Edit: Het lijkt alsof de Easee ook op 1 fase kan zonnestroomloverschot laden maar ik weet niet of deze dan automatisch (bijvoorbeeld 's nachts) weer naar 3 fasen kan schakelen.

[ Voor 21% gewijzigd door DonJuape op 07-01-2024 11:55 . Reden: Easee website nog eens bekeken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Zappi heeft als grote voordeel het laden op zonnenstroomoverschot op 1 fase (en dan automatisch naar 3 fase snel laden wanneer jij dat wilt of als je heel veel zonnestroomoverschot hebt). Dit heeft als voordeel dat je al vanaf 1,4kW zonnestroomoverschot kunt laden (i.p.v. vanaf 4,2kW zonnestroomoverschot op 3 fasen).
Geen paslezer en je moet inderdaad een kabel trekken voor de CT klemmen of een Harvi kopen als je dat niet wilt. En er zijn mooiere laadpunten.
Edit: Het lijkt alsof de Easee ook op 1 fase kan zonnestroomloverschot laden maar ik weet niet of deze dan automatisch (bijvoorbeeld 's nachts) weer naar 3 fasen kan schakelen.
Zou bij Alfen ook wel moeten werken; sergeklapwijk in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
Hallo iedereen,
Wegens het probleem dat ik ondervond (zie boven in dit topic) heb ik eens alle instellingen van de zappi gewist om ‘met een verse kei’ te beginnen.
Nu zie ik echter onderstaande…

Iemand een idee hoe ik dit correct moet configureren? :/

Thanks Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9hW4UlpNRCbuwXYe7yxOHeO7-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74yoY2Lfu3JjYGGGxoiqdHYr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGB76
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-10-2024
Inspired schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Verder vervalt de Solar charge optie bij Easee als je een backend gebruikt blijkbaar.
Waar heb je deze info vandaan als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:40
Inspired schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Alfen doet het ook gewoon via P1 zonder extra hardware. Verder vervalt de Solar charge optie bij Easee als je een backend gebruikt blijkbaar.
Dat klopt inderdaad, Easee dient geselecteerd te worden als operator, zie onderstaande link, bij ‘requirements’
https://support.easee.com...25-Surplus-charging-BETA-

XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatteC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:12:
Hallo iedereen,
Wegens het probleem dat ik ondervond (zie boven in dit topic) heb ik eens alle instellingen van de zappi gewist om ‘met een verse kei’ te beginnen.

Thanks [Afbeelding]
Heb je de laatste firmware? Ik lees op het MyEnergi forum over soortgelijke problemen. Als je GEEN Harvi hebt zou je "CT detect" uit kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

MatteC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:12:
Hallo iedereen,

Thanks [Afbeelding]
Als je een Harvi hebt moet je 1 van de 3 poorten van de Harvi toekennen aan de juiste categorie. Als je geen Harvi hebt, dan moet je de CT's van de Zappi toewijzen.

Als je wat meer informatie geeft dan kunnen we je in de juiste richting sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
Taro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Als je een Harvi hebt moet je 1 van de 3 poorten van de Harvi toekennen aan de juiste categorie. Als je geen Harvi hebt, dan moet je de CT's van de Zappi toewijzen.

Als je wat meer informatie geeft dan kunnen we je in de juiste richting sturen.
Bedankt allemaal voor de hulp! Ik heb idd een harvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

MatteC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:53:
[...]

Bedankt allemaal voor de hulp! Ik heb idd een harvi
Ok, dan kan je bij (volgens mij) geavanceerde instellingen in de Zappi op de Harvi klikken en dan de CT klemmen toewijzen aan productie, battery, grid/net, etc. Dus daar even de juiste keuze maken per stuk.

Bij de Zappi zelf heb je de interne CT klem en de 3 stuks (als je 3-fase hebt) voor grid.

Lukt het zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
Taro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:56:
[...]

Ok, dan kan je bij (volgens mij) geavanceerde instellingen in de Zappi op de Harvi klikken en dan de CT klemmen toewijzen aan productie, battery, grid/net, etc. Dus daar even de juiste keuze maken per stuk.

Bij de Zappi zelf heb je de interne CT klem en de 3 stuks (als je 3-fase hebt) voor grid.

Lukt het zo?
Goh, ik zie niet zo goed wat ik moet veranderen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRCEuEJ17VDS40QjKQrCqarpKmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woboTCgDxa56GwTlhvaejG3R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddriok_eAsv2JLbrhhFTuBScGA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lm4RHxVfjwk3s3BKUod0K2RL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KA9l1axseX3mvJTvnhkFgtyY04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m14wDkEmscOsGa5Xxq5X9MtH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-I1s9Dp23Qvibmj9ktsei_DNfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qa7bM0fByvdwskAfu11ZmBs1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwpV_x2G_clnHUArS6LOSI0zJfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuf8GzXGxUp5btGV8XIT0Yyb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6Il8QzNSIYeCXOHgQNMqVz850Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vkbQ8X3Id6847YMZ1cy94sG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Taro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:56:
[...]

Lukt het zo?
Als je de grid CT's op je Harvi hebt moeten ze bij de Zappi CT settings toch op "none" staan (en bij Harvi in de Zappi op "grid")?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

DonJuape schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:12:
[...]

Als je de grid CT's op je Harvi hebt moeten ze bij de Zappi CT settings toch op "none" staan (en bij Harvi in de Zappi op "grid")?
Klopt, maar de meeste mensen zullen vermoedelijk de 3 CT klemmen van de Zappi voor Grid gebruiken en de Harvi voor aanvullende zaken. Persoonlijk zou ik namelijk liever bedraad meten dan afhankelijk te zijn van een draadloos kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Taro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Klopt, maar de meeste mensen zullen vermoedelijk de 3 CT klemmen van de Zappi voor Grid gebruiken en de Harvi voor aanvullende zaken. Persoonlijk zou ik namelijk liever bedraad meten dan afhankelijk te zijn van een draadloos kastje.
Zondermeer waar maar ik zie in de laatste post van @MatteC zowel de EXT CT's als de Zappi CT's op Grid staan. Dat kan dan toch niet kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
Ik heb nu onderstaande instellingen en zie wel het huisverbruik 3.1 kW maar ik zie mijn zonnepanelen niet meer verschijnen :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooemctHelK0NLK521PXTIXfvtiI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O3eA23Xtx2wP6oBfHWcTnXVy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjguM4IBx4WEbfzwNilH6m20KSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kagOZUC8wUmxxXIidAjdEPdr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtb0vAvXmmRYSvbf0umTU-RUuuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yx6BERaAr3MdaOZl8iEASezU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvV0XosP3kBEzj7vfyrjnEpx3Vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JO177K6EVtDr4QEQoRuQ7QPy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qj4vExRE8O7T7NXo4fE9WLUYT9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UZPka628wL5ooOXDgWQcLqV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatteC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:42:
Ik heb nu onderstaande instellingen en zie wel het huisverbruik 3.1 kW maar ik zie mijn zonnepanelen niet meer verschijnen :/

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zit er op de Harvi? De CT klemmen voor de grid of de CT klemmen voor je zonnepanelen?
CT klemmen voor je zonnepanelen moeten op "Generation Only". CT klemmen voor je grid (dus om de 3 fasen in je meterkast) moeten op "Grid".

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 07-01-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
DonJuape schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:44:
[...]

Wat zit er op de Harvi? De CT klemmen voor de grid of de CT klemmen voor je zonnepanelen?
Ik heb de installatie niet zelf gedaan maar ik denk de CT klemmen vd grid (ik was op dit moment thuis idd 3 kW aant verbruiken) en het is donker dus zonnepanelen brengen niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatteC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Ik heb de installatie niet zelf gedaan maar ik denk de CT klemmen vd grid (ik was op dit moment thuis idd 3 kW aant verbruiken) en het is donker dus zonnepanelen brengen niets op.
Zie gewijzigde post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
Ja ze staan op grid 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatteC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:48:
[...]

Ja ze staan op grid 👍🏼
Dan zou het zo in ieder geval moeten werken. Als er ook CT klemmen om de fasen bij de zonnepanelenomvormer zitten en die direct in de Zappi zijn aangesloten dan moet je die op "Generation Only" zetten. Maar ik denk dat je geen CT-klemmen bij je omvormer hebt en dan krijg je dus ook geen zonnepaneel icoontje. Geeft niks voor de werking van laden op zonnestroom of LB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

DonJuape schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:41:
[...]

Zondermeer waar maar ik zie in de laatste post van @MatteC zowel de EXT CT's als de Zappi CT's op Grid staan. Dat kan dan toch niet kloppen?
Nee idd, of 3 van de Zappi, of 3 van de Harvi. En 1 ervan is waarschijnlijk van de zonnepanelen als ik het bericht hiervoor lees ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

MatteC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Als de zonnepanelen niets opbrengen, maar er wel een CT klem om de zonnepanelen kabel(s) zit én je de CT klem als Generation hebt aangemerkt, dan zul je ook een zonnepanelen icoontje in de app zien, al dan niet met 0 Watt opbrengst.

Als je die voorheen niet zag, dan vraag ik mij af waarom je een Harvi hebt, tenzij de CT's van de Zappi niet zitten aangesloten en alles op de Harvi zit. Kan je de Harvi zien hangen? Komen er 1, 2 of 3 kabels uit? Hij heeft geen eigen voeding, die haalt die uit de CT-klem.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 07-01-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
Tot enkele uren geleden zag ik dit in de app (zie foto) dus er moeten weldegellijk CT aanwezig zijn op de omvormer… maar hoe moet ik die weer toevoegen…? :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gL2rT-p1eCcsrqSZmVKghJSvbI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8JaPgUJkVntEnQIOhQdjjMdx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

MatteC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:17:
Tot enkele uren geleden zag ik dit in de app (zie foto) dus er moeten weldegellijk CT aanwezig zijn op de omvormer… maar hoe moet ik die weer toevoegen…? :)
[Afbeelding]
Door bij de betreffende CT-klem Generation ipv Grid op te geven. Maar check even mijn vraag ivm de Harvi hierboven, hoeveel kabels komen daar uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
Taro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:22:
[...]

Door bij de betreffende CT-klem Generation ipv Grid op te geven. Maar check even mijn vraag ivm de Harvi hierboven, hoeveel kabels komen daar uit?
Er komen 3 kabels toe in de harvi.
Indien ik de harvi op generation only zet, verschijnt onderstaande foutmelding weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VjWf7gnweqn8Yl2svMZGwXL1xE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34Gf5VUukVbTUzsQyRXIrN1O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-WMGuPjeWhqTbW0QgYFQUNaObs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VZhH9VWB52WoUn3eXjkRUSY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

MatteC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Er komen 3 kabels toe in de harvi.
Indien ik de harvi op generation only zet, verschijnt onderstaande foutmelding weer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je een 3-fase Zappi en 3-fase PV? Of 1-fase PV?

Als je 3-fase Zappi en 1-fase PV hebt én er komt 1 kabel uit de Zappi in de meterkast binnen en 3 uit de Harvi, dan zou ik die 3 van de Harvi op Grid zetten en die ene van de Zappi op Generation. Je kunt trouwens de waardes ook aflezen als je ze in de Zappi instelt, op basis daarvan zie je ook vast wel welke de zonnepanelen ipv grid betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:05

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik zie door alle bomen het bos niet meer, maar wellicht kan iemand wat zinnigs zeggen over het volgende. Ik wil in onze nieuwe woning een laadpaal laten installeren die van alles kan ondersteunen. Graafwerkzaamheden en het trekken van kabels maakt niks uit, dus ook een UTP kabel ernaar toe is eenvoudig gedaan:
  • Idealiter een integratie met iets als Home Assistant
  • Loadbalancing
  • Overschot van zonnepanelen kunnen gebruiken
  • Wellicht handig als het kan werken met pasjes, voor het gebruik van een prive auto in de toekomst (nu nog niet aan de orde)
  • Backoffice is geen must, maar ik moet wel de kosten kunnen declareren bij m'n werk (backoffice is leuk voor de automatisering, maar dat kan ik gewoon handmatig declareren dus). Hierbij is het wel een absolute no go dat zodra je dit zou gebruiken dat je dan niet meer je overschot van zonnepanelen zou kunnen gebruiken, dan vind ik zo'n functie dus echt compleet waardeloos. Dus een laadpaal met backoffice waarbij je de controle uit handen geeft valt per definitie af
Nu kom ik mijn zoektocht eigenlijk op een paar laadpalen uit die dit allemaal zouden moeten kunnen.
Je hebt allereerst de ietwat onbekende Volt Time Source 2. De business versie daarvan heeft zelfs een MID meter en zou eigenlijk alles moeten kunnen van bovenstaand lijstje. De integratie met Home Assistant zou zelfs via OCPP moeten kunnen gaan. Er is alleen een cloud API beschikbaar.

Dan heb je de Wallbox lijn, daar lijkt het zo op het eerste gezicht ook zo dat ze hetzelfde kunnen en er is een native integratie voor Home Assistant beschikbaar.

Ten slotte zie ik natuurlijk de veel geopperde Zappi v2.1. Ik vind het niet de mooiste laadpaal, maar daar kan ik me op zich wel overheen zetten. Echter begrijp ik nu nog niet helemaal hoe het zit met de CT klemmen. Je lijkt ze enerzijds te hebben voor je 3 fasen, maar ook weer voor de aansluiting van de zonnepanelen? De native integratie voor dynamische tarieven vind ik dan wel weer een pre!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Fab1Man schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:56:
Ik zie door alle bomen het bos niet meer, maar wellicht kan iemand wat zinnigs zeggen over het volgende. Ik wil in onze nieuwe woning een laadpaal laten installeren die van alles kan ondersteunen. Graafwerkzaamheden en het trekken van kabels maakt niks uit, dus ook een UTP kabel ernaar toe is eenvoudig gedaan:
  • Loadbalancing
  • Wellicht handig als het kan werken met pasjes, voor het gebruik van een prive auto in de toekomst (nu nog niet aan de orde)
  • Backoffice is geen must, maar ik moet wel de kosten kunnen declareren bij m'n werk (backoffice is leuk voor de automatisering, maar dat kan ik gewoon handmatig declareren dus). Hierbij is het wel een absolute no go dat zodra je dit zou gebruiken dat je dan niet meer je overschot van zonnepanelen zou kunnen gebruiken, dan vind ik zo'n functie dus echt compleet waardeloos. Dus een laadpaal met backoffice waarbij je de controle uit handen geeft valt per definitie af
Nu kom ik mijn zoektocht eigenlijk op een paar laadpalen uit die dit allemaal zouden moeten kunnen.
Je hebt allereerst de ietwat onbekende Volt Time Source 2. De business versie daarvan heeft zelfs een MID meter en zou eigenlijk alles moeten kunnen van bovenstaand lijstje. De integratie met Home Assistant zou zelfs via OCPP moeten kunnen gaan. Er is alleen een cloud API beschikbaar.

Dan heb je de Wallbox lijn, daar lijkt het zo op het eerste gezicht ook zo dat ze hetzelfde kunnen en er is een native integratie voor Home Assistant beschikbaar.

Ten slotte zie ik natuurlijk de veel geopperde Zappi v2.1. Ik vind het niet de mooiste laadpaal, maar daar kan ik me op zich wel overheen zetten. Echter begrijp ik nu nog niet helemaal hoe het zit met de CT klemmen. Je lijkt ze enerzijds te hebben voor je 3 fasen, maar ook weer voor de aansluiting van de zonnepanelen? De native integratie voor dynamische tarieven vind ik dan wel weer een pre!
Bij de Zappi zitten standaard 3 CT klemmen voor de 3 fasen en die kun je bedraad aansluiten op je Zappi. Dan ben je klaar voor LB en laden op zonnestroomoverschot. Als je in de app ook je zonnepanelen opbrengst wilt kunnen zien heb je ook CT klemmen nodig voor je PV omvormer en een Harvi voor de verbinding naar de Zappi.
Als je de CT klemmen voor de drie fasen niet bedraad wilt aansluiten op de Zappi kun je daar ook een Harvi voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fab1Man schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:56:
  • Loadbalancing

Waarom niet een Alfen paal?
En hij komt binnen schrijf je. In een garage dan neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:05

Fab1Man

Live life to the fullest

DonJuape schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Bij de Zappi zitten standaard 3 CT klemmen voor de 3 fasen en die kun je bedraad aansluiten op je Zappi. Dan ben je klaar voor LB en laden op zonnestroomoverschot. Als je in de app ook je zonnepanelen opbrengst wilt kunnen zien heb je ook CT klemmen nodig voor je PV omvormer en een Harvi voor de verbinding naar de Zappi.
Als je de CT klemmen voor de drie fasen niet bedraad wilt aansluiten op de Zappi kun je daar ook een Harvi voor gebruiken.
Die opbrengst monitor ik momenteel ook in Home Assistant, dus die vind ik dan niet meer zo boeiend in een andere app.
de Peer schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:23:
[...]

Waarom niet een Alfen paal?
En hij komt binnen schrijf je. In een garage dan neem ik aan?
Alfen is een stuk duurder, maar is ook een optie. Hij komt niet binnen nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
Taro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:20:
[...]

Heb je een 3-fase Zappi en 3-fase PV? Of 1-fase PV?

Als je 3-fase Zappi en 1-fase PV hebt én er komt 1 kabel uit de Zappi in de meterkast binnen en 3 uit de Harvi, dan zou ik die 3 van de Harvi op Grid zetten en die ene van de Zappi op Generation. Je kunt trouwens de waardes ook aflezen als je ze in de Zappi instelt, op basis daarvan zie je ook vast wel welke de zonnepanelen ipv grid betreft.
3F zappi en 3F PV omvormer. Ik zal morgen nog wat uitproberen. Bedankt alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:00
MatteC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:48:
[...]

Ja ze staan op grid 👍🏼
Als t logisch aangesloten zit: de ct klemmen van de zappi op grid, van de harvi op generation only, bij ct1 van de zappi de ct detect op off zetten, en vergeet niet je waardes goed in te stellen, dus de grid limit (waarschijnlijk op 25a) en je device limit (kijk naar de waarde van de zekering in je meterkast)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Fab1Man schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:25:
[...]

Die opbrengst monitor ik momenteel ook in Home Assistant, dus die vind ik dan niet meer zo boeiend in een andere app.
[...]

Alfen is een stuk duurder, maar is ook een optie. Hij komt niet binnen nee.
Alfen S-line is toch niet duurder dan bv een Zappi? Heb je voor 800/900 zie ik. (Als je in de buurt van Duitsland woont kun je zelfs voor 650/700 klaar zijn.)

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 08-01-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-06 20:36

Ik begreep dat je, als je shielded kabel gebruikt (en dat moet buiten), je de shield ook als aarde mag gebruiken. En als dat zo is zou je aan 4x6mm^2 genoeg hebben, maar er is hier vast iemand die dat precies weet...
Pagina: 1 ... 98 ... 176 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen