Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:56
(jarig!)
Ik begrijp je rekensom niet geloof ik. Met huisnr 33 kom ik op 22 uit....

En wat bedoel je met de fase volgorde? Dat maakt in een straat toch niet heel veel uit? Om het huis een andere fase, als er later iemand overstapt naar 3 fase is de volgorde zoek denk ik. Of de netbeheerder moet alles opnieuw rangschikken.

En bij nieuwe huizen heeft elk huis een 3 fase aansluiting volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
janne_nl schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:15:
Ik weet niet hoe dat in NL werkt maar hier in Vlaanderen ligt die beslissing bij de eigenaar van de woning.
Ik heb in 2021 bewust nog voor een 1F+N aansluiting gekozen (met een beschikbaar 400V+N van de straat tot aan de meter in de woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:00
Tommie12 schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:13:
[...]

Tenzij je auto niet 3F kan laden, welk voordeel heeft 1F laden met 7,4 kW?
Ik laad 3F met vermogens tussen 3,7 kW en 11kW.
En mijn fases raken niet in onbalans. _/-\o_
even in mijn geval:

Polestar, die kan/mag je op één fase aanbieden (max 32A) en de Polestar gebruikt dan 2 van de 3 laadcircuits ofwel 2x 16A.

Ofwel, 1F aanbieden (met max zonne opwek /efficiëntie) en naar keuze:
- 1F laden (als je auto alleen 1F kan)
- óf in geval Polestar (meerdere EV die dit grapje kunnen) gewoon 2 circuits laden om aan 7+kW te komen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

janne_nl schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:15:
Ik begrijp je rekensom niet geloof ik. Met huisnr 33 kom ik op 22 uit....
Ergens moet er nog wat gedeeld worden inderdaad, maar dit is zoals ik hem online kon vinden. Ik kom op 20 uit en zat voor de overstap op 3-fase op fase 2, dus als ik de 0 aan het eind weghaal klopt ie :)
En wat bedoel je met de fase volgorde? Dat maakt in een straat toch niet heel veel uit? Om het huis een andere fase, als er later iemand overstapt naar 3 fase is de volgorde zoek denk ik. Of de netbeheerder moet alles opnieuw rangschikken.
Om alles willekeurig te maken worden door per huis de fases te verschuiven de groepen voor bijv. keuken, wasmachine, droger, etc. netjes over de fases verdeeld. Dus in huis 1 zit de oven op fase 1, in huis 2 zit de oven op fase 2, etc.

Het is voor het totale plaatje bijv. niet fijn als iedereen met een 3-fase aansluiting de laadpaal op dezelfde fase heeft zitten en aan de andere kant de 1-fase PV omvormer op een andere fase. Dan gaat de ene richting de 253 Volt en de ander richting de 220 Volt. Daarom is de verdeling belangrijk.

Indien men op 3 fasen overschakelt blijft die verdeling dus op zich in tact, behalve dat er over 3 fases verbruikt en teruggeleverd kan worden ipv 1 mits de apparatuur zoals de laadpaal dat ondersteunt.
Naar mijn weten ook inderdaad. Daarom vermoed ik ook dat nieuwe huizen vaak standaard een 3-fase 11 kW lader zullen hebben en oudere huizen vaker een 3,7 kW of 7 kW lader zullen hebben

We gaan gaandeweg offtopic, de aanleiding hiervoor was het laden op basis van zonnestroom en 1-fase vs 3-fase :)

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Tommie12 schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:13:
[...]

Tenzij je auto niet 3F kan laden, welk voordeel heeft 1F laden met 7,4 kW?
Ik laad 3F met vermogens tussen 3,7 kW en 11kW.
En mijn fases raken niet in onbalans. _/-\o_
Dan kun je van 1,4kW tot 7,4kW op overschot laden. Met een 11kW laadpunt kun je, op 1 fase, van 1,4kW tot slechts 3,7kW op overschot laden.
En op 3 fasen kun je pas vanaf 4,2kW op overschot laden.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel12
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik heb onlangs een huis gekocht met een eigen laadpunt. Dit blijkt een Shell Recharge voor thuis te zijn. Ik heb zelf een eigen EV en ik vraag me af of en hoe ik dit laadpunt kan gebruiken als niet lease rijder. Van de vorige eigenaar hoorde ik dat ik een laadpas moet gebruiken maar ik begrijp niet goed wat ik te maken heb met Shell Recharge als privé rijder want ik hoef geen laadkosten te declareren. Wat is dan het voordeel voor mij? En hoe gaat het met de laadkosten? Gaan die ook via Shell Recharge? De vorige eigenaar had een lease auto.
Ik heb geprobeerd het laadpunt te registreren maar als ik het serienummer in de app invoer dan krijg ik te melding “Het serienummer is ongeldig”. Misschien omdat hij nog gekoppeld is aan de vorige eigenaar? Ik vraag me af of het niet beter is om het laadpunt te vervangen door een andere zodat ik niet aan Shell Recharge vastzit. Kan iemand me vertellen hoe dit alles werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-10 15:24
Marcel12 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:14:
Ik heb onlangs een huis gekocht met een eigen laadpunt. Dit blijkt een Shell Recharge voor thuis te zijn. Ik heb zelf een eigen EV en ik vraag me af of en hoe ik dit laadpunt kan gebruiken als niet lease rijder. Van de vorige eigenaar hoorde ik dat ik een laadpas moet gebruiken maar ik begrijp niet goed wat ik te maken heb met Shell Recharge als privé rijder want ik hoef geen laadkosten te declareren. Wat is dan het voordeel voor mij? En hoe gaat het met de laadkosten? Gaan die ook via Shell Recharge? De vorige eigenaar had een lease auto.
Ik heb geprobeerd het laadpunt te registreren maar als ik het serienummer in de app invoer dan krijg ik te melding “Het serienummer is ongeldig”. Misschien omdat hij nog gekoppeld is aan de vorige eigenaar? Ik vraag me af of het niet beter is om het laadpunt te vervangen door een andere zodat ik niet aan Shell Recharge vastzit. Kan iemand me vertellen hoe dit alles werkt?
Bel gewoon ff met Shell Recharge. Die kunnen je zo vertellen wat je opties zijn.
En de paal vervangen slaat nergens op.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:55
Marcel12 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:14:
Ik heb ook zo’n situatie.
Mijn bedrijfsauto gaat via een Numobi laadpas, en daarvoor krijg ik de stroom vergoed. Ik heb een zogenaamde ‘nulpas’. De laadsessies met die pas worden gewoon niet doorgerekend of vergoed.
Voordeel is dat mijn zoon zijn bedrijfswagen ook bij mij kan laden waarvoor de rekening naar zijn werkgever gaat en ik vergoed word.

Als ik ooit stop met werken, dan kan de ‘backoffice’ dienst verwijderd worden, en is het een gewone huispaal.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:04
Taro schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:03:
[...]

Er is ook gewoon een berekening voor op basis van huisnummer en evt. toevoeging om te bepalen op welke fase het betreffende huis moet worden aangesloten zodat alles netjes wordt verdeeld:
  1. Neem het huisnummer,
  2. Neem de toevoeging van het huisnummer en zet deze om in een cijfer: A = 1, B = 2, C = 3, etc ... (geen toevoeging is nul)
  3. Tel het huisnummer en de toevoeging bij elkaar op om een rekengetal te krijgen,
  4. Deel het rekengetal door 3 en pak het getal voor de komma,
  5. Bepaal de restwaarde door het getal voor de komma van het rekengetal af te trekken,
  6. Is de restwaarde gelijk aan 1? Dan is de fase-volgorde: L1, L2, L3,
  7. Is de restwaarde gelijk aan 2? Dan is de fase-volgorde: L2, L3, L1,
  8. Is de restwaarde gelijk aan 0? Dan is de fase-volgorde: L3, L1, L2.
Bedoelen ze niet gewoon: bekijk het rekengetal mod 3? Ofwel, haal er net zolang drie vanaf tot er 0, 1 of 2 overblijft. Dan is 20 inderdaad 18 (3 x 6) + 2 en huisnummer 33 is restwaarde 0 (3 x 11 + 0).

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Compuchip87 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:01:
[...]

Bedoelen ze niet gewoon: bekijk het rekengetal mod 3? Ofwel, haal er net zolang drie vanaf tot er 0, 1 of 2 overblijft. Dan is 20 inderdaad 18 (3 x 6) + 2 en huisnummer 33 is restwaarde 0 (3 x 11 + 0).
Dat zou idd heel goed kunnen.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• Marcel12
Tommie12 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:40:
[...]

Ik heb ook zo’n situatie.
Mijn bedrijfsauto gaat via een Numobi laadpas, en daarvoor krijg ik de stroom vergoed. Ik heb een zogenaamde ‘nulpas’. De laadsessies met die pas worden gewoon niet doorgerekend of vergoed.
Voordeel is dat mijn zoon zijn bedrijfswagen ook bij mij kan laden waarvoor de rekening naar zijn werkgever gaat en ik vergoed word.

Als ik ooit stop met werken, dan kan de ‘backoffice’ dienst verwijderd worden, en is het een gewone huispaal.
Dank voor je reactie. Hoe kom ik aan zo’n ‘nulpas’ en hoe verwijder ik de ‘backoffice’ dienst?

• Tommie12
Marcel12 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:02:
[...]

Dank voor je reactie. Hoe kom ik aan zo’n ‘nulpas’ en hoe verwijder ik de ‘backoffice’ dienst?
Shell bellen neem ik aan.
Of wie heeft de paal geïnstalleerd?
Van wie krijg je geld als er met de Shell pas geladen wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:52

de Peer

under peer review

Marcel12 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:02:
[...]

het is wel of of natuurlijk. Backoffice met nulpas of geen backoffice meer maar dan heb je ook geen nulpas meer nodig.

• Marcel12
Tommie12 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:04:
[...]

Shell bellen neem ik aan.
Of wie heeft de paal geïnstalleerd?
Van wie krijg je geld als er met de Shell pas geladen wordt?
De paal zat bij het huis dat ik onlangs heb gekocht. De vorige eigenaar heeft ‘m laten installeren. Het is een lolo by the newmotion paal. Ik wil geen gebruik maken van de Shell backoffice service en gewoon inpluggen en laden. Ik zal Shell even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenbakker
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-10 21:27
Afgelopen week heb ik een Pulsar Plus geïnstalleerd, de groep was reeds voorbereid door onze installateur en hier heb ik hem op aangesloten, de laadpaal werkt correct.

Nu heb ik de installateur gevraagd de power booster te installeren, dit heeft hij gedaan en ik heb zelf de communicatielijn geïnstalleerd, ik krijg de power boost echter niet op gang, de tegel in de wallbox app blijft grijs.

Als ik de meter op install modus zet krijg ik de volgende foutmeldingen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7khvFILWxP5yncq9xx4-pG-5R8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9RmeOkJFrHjspsVrH6TnLes.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-XIjrbZDL1mmiy6tzt2LrhSbcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZCancZD8aGnuIpaYoKMZ7id.jpg?f=fotoalbum_large

Meter knippert nu af en toe rood.

Iemand enig idee?

(Voor de duidelijkheid heb ik de bruine kabels even zo gelegd ipv netjes weggewerkt)

[ Voor 3% gewijzigd door coenbakker op 30-12-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:12
coenbakker schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:35:
Afgelopen week heb ik een Pulsar Plus geïnstalleerd, de groep was reeds voorbereid door onze installateur en hier heb ik hem op aangesloten, de laadpaal werkt correct.

Nu heb ik de installateur gevraagd de power booster te installeren, dit heeft hij gedaan en ik heb zelf de communicatielijn geïnstalleerd, ik krijg de power boost echter niet op gang, de tegel in de wallbox app blijft grijs.

Als ik de meter op install modus zet krijg ik de volgende foutmeldingen: [Afbeelding]

[Afbeelding]

Meter knippert nu af en toe rood.

Iemand enig idee?

(Voor de duidelijkheid heb ik de bruine kabels even zo gelegd ipv netjes weggewerkt)
Heb je de meter ook als powerboost meter gekocht? Want hij wordt door wallbox ingesteld geleverd. Als je m als mod meter hebt gekocht kan t zijn dat er een andere instelling in zit.

En heb je de datakabel 100 procent zeker goed aangesloten aan beide kanten? Aan deze kant lijkt t goed, maar ik weet natuurlijk niet wat je aan de andere kant hebt gedaan.

Heb je de switches op t printplaatje laten staan zoals hij af fabriek kwam?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenbakker
Thnx voor de snelle reactie!

Zo zit hij in de wallbox, heb de beide switches op T gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ap-RwT5hyhFz3KEWbcAQ2yMVlDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrghzrsORIBfn0poJxTkAj8S.jpg?f=fotoalbum_large

De wallbox heb ik van iemand over genomen, die had een Zoe welke de laadpaal niet aan kon. Verkocht de meter als zijnde "Power Boost", op de factuur ook te zien als "power meter 3 fasig voor power boost"

Net na een herstart was de tegel "MID" even groen en toen ik hem wilde instellen verdween hij weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronbebelaar
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-01 19:08
Ik heb eveneens een Wallbox Pulsar met Power Boost aangesloten.( 3-fase (3x25)) maar de blauwe kabel op de N poort, aan de voorkant boven, heb ik niet. Het systeem werkt al 4 jaar prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronbebelaar
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-01 19:08
Ik zie dat bij de datakabel de poorten 9 en 7 zijn verbonden, bij mij zijn de poorten 8 en 7 verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenbakker
Dank voor het kijken, wordt gewaardeerd!!

Ik heb de EM340 handleiding aangehouden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOzMK0Rufg8oSH58vkjL-e97mRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgVmnbFpytfEg1zjMba3dn4e.jpg?f=fotoalbum_large

Voor wat betreft de blauwe kabel, ik heb de meter ingesteld op "3pn" (3fase en neutraal).
Zonder blauw is ook een optie als je hem op 3p instelt begrijp ik uit de handleidingen.

[ Voor 16% gewijzigd door coenbakker op 30-12-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Ja ik zie zo niets iets wat mis is... Normaal zou t vakje moeten oplichten als de meter goed aangesloten zit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilgamesh2014
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-07 12:17
Ik moet vanuit mijn werkgever een EV of PHEV lease auto uitzoeken en als ik thuis een laadpaal wil kost me dat €2500 bruto. Op zich geen probleem, maar die extra €52 p/m telt mee voor eigen bijdrage en dat beperkt de keuze in lease auto's.

Daarom vraag ik me af of het zinvol is zelf een laadpaal te regelen. Zelf aansluiten moet denk ik wel lukken, maar vraag me af hoe het dan zit met declareren van de kosten bij de lease maatschappij (via Shell Recharge). Bij de paal van de werkgever zit een abonnement inbegrepen, moet ik die dan alsnog ook afsluiten, of zijn er andere mogelijkheden?

Andere vraag is de optie van loadbalancing. Dat is mogelijk als je een slimme meter hebt met P1 aansluiting, maar die gebruik ik al voor Domoticz. Kun je er bijv een splitter tussen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Gilgamesh2014 schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:22:
Ik moet vanuit mijn werkgever een EV of PHEV lease auto uitzoeken en als ik thuis een laadpaal wil kost me dat €2500 bruto. Op zich geen probleem, maar die extra €52 p/m telt mee voor eigen bijdrage en dat beperkt de keuze in lease auto's.

Daarom vraag ik me af of het zinvol is zelf een laadpaal te regelen. Zelf aansluiten moet denk ik wel lukken, maar vraag me af hoe het dan zit met declareren van de kosten bij de lease maatschappij (via Shell Recharge). Bij de paal van de werkgever zit een abonnement inbegrepen, moet ik die dan alsnog ook afsluiten, of zijn er andere mogelijkheden?

Andere vraag is de optie van loadbalancing. Dat is mogelijk als je een slimme meter hebt met P1 aansluiting, maar die gebruik ik al voor Domoticz. Kun je er bijv een splitter tussen zetten?
Ik heb exact hetzelfde als was het bij mij nog wat gortiger (3000,- = 62,-)
Ik heb een stelpost laten opnemen van 2K. Paal bestel ik zelf (max 1500, denkelijk 1100,-) vriend van me is elektra monteur, dus...
Je heb wel een maandelijks abbo nodig voor de verrekening. Kan geloof ik bij e-Flux of zo.

Ik zou je LM ff bellen, die zijn vaak minder moeilijk als je werkgever, die gewoon zegt "doe nou maar bij de LM, dan is alles goed geregeld" Ja dank je de koekoek, dat mag ook wel voor 3K...
Jij betaalt, dus jij bepaald. Bijkomend voordeel kan zijn dat je wellicht wat meer controle hebt over de verreken tarieven.

M.b.t. de load balancer: Ja, dat zou moeten kunnen met een P1 splitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Kost het dat ook, of is dit een stelpost?
Afhankelijk van de situatie kan het meer of minder worden. En of je het anders kunt regelen zul je met de werkgever af moeten stemmen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:53

Zou het lekker zelf doen. Splitter kan met P1 prima. E-Flux met een wat hoger tarief erop en je verdient de paal weer langzaam terug.

Als je WG wat flexibel is kan hij de paal kopen en dan met je bijtelling verrekenen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilgamesh2014
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-07 12:17
ZeRoC00L schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:51:
[...]

Kost het dat ook, of is dit een stelpost?
Afhankelijk van de situatie kan het meer of minder worden. En of je het anders kunt regelen zul je met de werkgever af moeten stemmen.
Nee, dat kost het ook. WG betaalt de BTW, anders zou het ook €3k zijn net als voor macfocus. Ik heb begrepen dat het palen van Alfen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:56
(jarig!)
Nu heb ik geen abbo om te verrekenen als particulier rijder, maar kreeg in juli meerdere offertes rond de 2k inclusief btw. De prijs ligt heel erg aan de eventuele hoeveelheid graagwerk.

Uiteindelijk voor een EV-box Livo gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
janne_nl schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:37:
Nu heb ik geen abbo om te verrekenen als particulier rijder, maar kreeg in juli meerdere offertes rond de 2k inclusief btw. De prijs ligt heel erg aan de eventuele hoeveelheid graagwerk.

Uiteindelijk voor een EV-box Livo gegaan.
Via de lease zit er vaak verlengde garantie/onderhoud in voor een paar honderd en 60x5 (of meer) voor abonnement.

Verder is een offerte lastig zo te vergelijken. Een offerte van 3k kan best prima zijn, en die van 2k relatief duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Gilgamesh2014 schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:27:
[...]

Nee, dat kost het ook. WG betaalt de BTW, anders zou het ook €3k zijn net als voor macfocus. Ik heb begrepen dat het palen van Alfen zijn.
Als je zelf een paal regelt: let even goed op of ze hem voor je willen "In gebruik stellen" ergo je laadpas koppelen/paal aanmelden enzo.
Ik had er een die dat alleen mar deed bij een volledige installatie.

Zou zelf moeten kunnen, maar goed om het even te controleren hoe dat zit.
Zodra ik het helder heb meld ik het wel even (kan best een paar maanden duren nog.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:00:
[...]

Zou het lekker zelf doen. Splitter kan met P1 prima. E-Flux met een wat hoger tarief erop en je verdient de paal weer langzaam terug.

Als je WG wat flexibel is kan hij de paal kopen en dan met je bijtelling verrekenen.
Waarom zou @Gilgamesh2014 een hoger tarief mogen rekenen? Ik neem aan dat zijn WG alleen de daadwerkelijke stroomkosten vergoedt?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:08

Dat laatste, ja, heb ik ook, voor load balancer en R-Pi met Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
DonJuape schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:00:
[...]

Waarom zou @Gilgamesh2014 een hoger tarief mogen rekenen? Ik neem aan dat zijn WG alleen de daadwerkelijke stroomkosten vergoedt?
Kosten voor je maandelijkse abonnement bv?
Voorziening onvoorziene kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

macfocus schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:44:
[...]

Kosten voor je maandelijkse abonnement bv?
Voorziening onvoorziene kosten?
Doe je dat met een benzine lease-auto ook, onvoorziene kosten doorberekenen aan je WG door een opslag op de literprijs?
Moet iedereen zelf weten maar ik ga niet zonder overleg met mijn WG een hoger tarief dan wat ik betaal aan de energiemaatschappij declareren.
Ik neem trouwens aan dat er een leaseovereenkomst is waar in staat wat je wel en niet mag declareren.

[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 31-12-2023 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:52:
[...]

Doe je dat met een benzine lease-auto ook, onvoorziene kosten doorberekenen aan je WG door een opslag op de literprijs?
Moet iedereen zelf weten maar ik ga niet zonder overleg met mijn WG een hoger tarief dan wat ik betaal aan de energiemaatschappij declareren.
Ik neem trouwens aan dat er een leaseovereenkomst is waar in staat wat je wel en niet mag declareren.
Overleg is prima natuurlijk. Ik betaal anders op straat 56c met de laadpas. Dus 45c waarmee iemand zijn paal terug kan verdienen lijkt me best prima. Win/win.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:09:
[...]

Overleg is prima natuurlijk. Ik betaal anders op straat 56c met de laadpas. Dus 45c waarmee iemand zijn paal terug kan verdienen lijkt me best prima. Win/win.
Volgens mij hebben we het hier eerder over gehad maar waarom zou je WG het terugverdienen van jouw laadpaal moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:35:
[...]

Volgens mij hebben we het hier eerder over gehad maar waarom zou je WG het terugverdienen van jouw laadpaal moeten betalen?
Omdat het voor hem ook goedkoper is en omdat het fijner is voor de medewerker thuis te laden? Negen van de tien gebruiken de paal ook alleen maar voor de leaseauto. Hij kan ook een duurder tarief op straat aftikken natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Inspired schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:44:
[...]

Omdat het voor hem ook goedkoper is en omdat het fijner is voor de medewerker thuis te laden? Negen van de tien gebruiken de paal ook alleen maar voor de leaseauto. Hij kan ook een duurder tarief op straat aftikken natuurlijk.
Ja maar dat doe je dan wel in overleg. Je kan niet zelf beslissen dat t een win win situatie is en gewoon maar doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DonJuape schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:35:
[...]

- Omdat hij wil dat je elektrisch ipv fossiel wil gaan rijden?
- Omdat dit voor hem ook fiscaal voordelig is?
- Omdat hij je een waardevolle werkkracht vindt en dat overeenkomstig wil belonen?
- Omdat het organisatorisch makkelijker is om iedere werknemer op dezelfde wijze te behandelen/vergoeden dan telkens volgens het wisselende energiecontract van individuele werknemers?
- Omdat thuisladen doorgaans goedkoper is dan openbaar laden?
- .....

Redenen genoeg te bedenken.

Hier was het zelfs dubbel op:
- Werkgever betaalt de laadpaal, de installatie, de licentie en de backoffice
- Daarbovenop geeft hij een vaste vergoeding per kWh (variërend volgens de gemiddelde landelijke afnamerpijs voor EV's) zodat het aan de werknemer is om zelf een goedkoper energiecontract (of zelfs de eigen energie deels op te wekken) af te sluiten (vast, variabel, eigen opwek, dynamisch,...) en daar iets op te verdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
Makrolon schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:13:
[...]

Ja maar dat doe je dan wel in overleg. Je kan niet zelf beslissen dat t een win win situatie is en gewoon maar doen natuurlijk.
Ik mis misschien iets maar als ik een eigen paal neer zet en die publiek zet dan heeft de WG daar niks mee te maken. Wat boeit het nou of hij mij de investering terug betaald of een aanbieder als Allego. Ik heb het ook nog eens over een prima tarief onder de marktprijs.

Het voorbehoud dat je niet een hoger tarief mag claimen zit doorgaans vast aan een installatie die door de WG betaald is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:43
Inspired schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:46:
[...]

Ik mis misschien iets maar als ik een eigen paal neer zet en die publiek zet dan heeft de WG daar niks mee te maken. Wat boeit het nou of hij mij de investering terug betaald of een aanbieder als Allego. Ik heb het ook nog eens over een prima tarief onder de marktprijs.

Het voorbehoud dat je niet een hoger tarief mag claimen zit doorgaans vast aan een installatie die door de WG betaald is.
Precies dit. Als je je paal in eigen beheer hebt is het voor de WG niet anders dan laden bij een openbare paal. Je hebt een pasje en bliebt dat ding er langs, that's it. Ik doe de investerings dat is in essentie niet anders dan dat Allego of shell dat doet.

Dan kan ik zonder problemen hetzelfde tarief rekenen. En dan krijgt zon laadpaal aanbieder nog korting op de EB ook.

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 31-12-2023 21:22 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-10 15:51
coenbakker schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:52:
Dank voor het kijken, wordt gewaardeerd!!

Ik heb de EM340 handleiding aangehouden

[Afbeelding]

Voor wat betreft de blauwe kabel, ik heb de meter ingesteld op "3pn" (3fase en neutraal).
Zonder blauw is ook een optie als je hem op 3p instelt begrijp ik uit de handleidingen.
is het al gelukt? ik heb ook pulsar plus met powerboost kan ook kijken hoe het werkt en zit bij mij mocht daar behoefte aan zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
[...]

Nee, maar daar hoef ik niet zelf tegen eigen kosten te zorgen voor mijn benzinepomp….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Uiteraard en dat gebeurt zelfs automatisch (hier toch).
De werkgever betaalt de volledige brandstofkosten voor diesel en benzine ongeacht de dagprijs.
Waarom zou dat bij elektriciteit anders moeten zijn?

Je moet werknemers die willen overschakelen op elektrisch stimuleren, niet diesel en benzine voordeliger maken omdat ze daar geen kosten hebben en bij elektrisch wel.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 01-01-2024 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:51
bokkow schreef op zondag 10 december 2023 @ 07:07:
@EVfan @J-M-T

Je hebt een extra EAN nodig die je puur en alleen gaat gebruiken om de auto mee op te laden. Een SAP is dat. Het moet in eigendom zijn dus voor huurders gaat de vlieger niet op helaas.

Met die SAP (levertijd is moeilijk lang bij Liander) ga je naar een energie leverancier om een stroomcontract af te sluiten. Dat kan iedere zijn, ik heb gekozen voor Tibber.

Aan de leverancier vraag je een formulier om te verklaren dat je voldoet aan de voorwaarden voor een verlaagd belastingtarief geldend voor het laden van EV’s. De ene leverancier is hier makkelijker in dan de ander, Tibber was er heel makkelijk mee, geen vragen, wisten meteen wat ik bedoelde.

Dat formulier vul je naar eer en geweten in, stuur je terug, dat wordt verwerkt en presto!

Ik werd gisteren door een mede tweaker er op gewezen dat dit misschien niet mag als particulier en met een laadpunt aan het huis vast. Dat bracht me aan het twijfelen dus ben weer de bevestiging gaan zoeken. Volgens mij en een juridisch aangelegde vriend mag dit wel. Zaak is dat het in eigendom is en niet tijdelijk bezit en het een EIGEN EAN heeft waar niets anders mee gebeurd dan auto’s opladen. De passage die deed twijfelen:

[...]

[Afbeelding]

Interessant trouwens: HomeWizard geeft bij de meter aan 27,1kWh, Tessie (Tesla logging tool) geeft aan 26,7kWh te hebben opgenomen en 26,2kWh in de batterij te hebben gestopt. Zover de vermoedelijke efficientie en verliezen tussen meter, laadpunt en auto.
Voor degene die hier interesse in hebben; sinds 01-01-2024 is het verlaagde belastingstarief ook (verder) verlaagd. Dit gaat van €0,05549 naar €0,04089 EB! 😲

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Laatst online: 14:37

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Angriebirdie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:59:
Hey allemaal,

Begin 2024 krijgen wij onze eerste elektrische auto en vlak daarna onze nieuwbouw woning :) De woning zal 3x 25A aansluiting krijgen en we hebben zonnepanelen.

Wij rijden niet extreem veel en ik denk dat we gemiddeld 1 keer per week moeten gaan opladen.

Aangezien we een Tesla gaan kopen, leek ons de Tesla Wall Connector het meest bijpassend en we vinden hem er mooi uit zien. Bijkomend voordeel is het knopje om de laadklep te openen en de wall connector is relatief goedkoop.

Nadelen zijn natuurlijk dat er geen load balancing opzit en dat deze niet automatisch rekening houdt met energie prijzen of energie van de zonnepanelen. Nu denk ik dat ik dit kan ondervangen doordat we best weinig zullen opladen en dat ik voor die ene keer in de week zelf even de prijzen check of in de gaten houd wanneer het zonnig is, en dan zelf instel wanneer die moet gaan opladen.

Wat betreft load balancing weet ik niet zo goed of het echt een must is met 3 fase? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hierin. Ik weet dat je in de Tesla app zelf het oplaad vermogen naar beneden kan bijstellen, mocht dat nodig zijn. Misschien minder praktisch maar voor eens per week wellicht wel te overzien.

Als laatste ben ik benieuwd naar waar jullie de oplaadbox zouden plaatsen in onze situatie. Mijn idee was om de installateur vanuit de meterkast schuin door de zijgevel te laten boren (70 centimeter ongeveer), zodat de wall connector naast de regenpijp op de muur kan. De wall connector kan dan aangesloten worden via de achterzijde, zodat er geen bedrading/leiding zichtbaar is. Een andere optie is via de kruipruimte en dan ergens anders op de muur plaatsen, maar dan blijft er een leiding zichtbaar aan de onderkant.

[Afbeelding]
Ik heb een TWC (Tesla Wall Connector Gen 3). Als je auto met 16A staat te laden heb je nog maar 9A over per fase.
Als je gaat koken met inductie + je oven aan, dan gaat je gemeentezekering. (gelukkig zijn dat ook automaatjes tegenwoordig)

De TWC doet gewoon helemaal niet aan load balancing. Ik zet de laadsnelheid omlaag als ik ga koken, mijn vrouw denkt daar niet aan.
Inmiddels ben ik met home assistant bezig voor een oplossing om de Tesla terug te schroeven wanneer het verbruik te hoog is.

Je kan ook je TWC op maximaal 10A zetten. Dan laad je met ongeveer 7kW, nog steeds redelijk vlot.
Wil je wel 16A kunnen laden? Neem een andere paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Of een andere hoofdzekering. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
daemonix schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:57:
Of een andere hoofdzekering. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. ;)
Zonde van t geld, elk jaar weer 800 oid. Dan kan je beter eenmalig Investeren in een iets duurdere lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Makrolon schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:10:
[...]

Zonde van t geld, elk jaar weer 800 oid. Dan kan je beter eenmalig Investeren in een iets duurdere lader.
Of gewoon in je auto instellen dat je niet sneller dan 4 of 6 kW wil laden thuis. Op een nachtje is je batterij dan wel vol hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Tommie12 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:15:
[...]

Of gewoon in je auto instellen dat je niet sneller dan 4 of 6 kW wil laden thuis. Op een nachtje is je batterij dan wel vol hoor.
Dat kan ook, maar dan zou t in een all electric huis zonder ergens rekening mee te houden ook nog mis kunnen gaan. Al heb je dan meestal wel automaten als hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Makrolon schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:21:
[...]

Dat kan ook, maar dan zou t in een all electric huis zonder ergens rekening mee te houden ook nog mis kunnen gaan. Al heb je dan meestal wel automaten als hoofdzekering.
Je weet toch dat je een automaat makkelijk een kwartier tot half uur kan overbelasten met 30%?

Als je aansluiting 10 kW is, en je verbruikt langdurig dat vermogen, dan kan je nog gerust die waterkoker even een litertje water laten opwarmen voor de thee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steva02
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-01-2024
Ik heb een probleem met het overzicht van al mijn laadsessies in myenergi. Deze is gekoppeld aan de zappi laadpaal.

Ik wilde de laadsessies van december 2023 bekijken maar in dat overzicht van last month staan dus geen laadsesies.

Wat schetst mijn verbazing: alle laadsessies staan op de datum van 2024-01-01.

Wat kan hier aan de hand zijn en wat kan ik hier aan doen? Voorgaande maanden gingen gewoon goed.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMHCKu2460OXP790dBrJNYYvieQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LE44EKTnP8Tab6NcXmCzRXSq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:06
[...]

Bij Liander in 2024 ruim 1300 euro verschil tussen 3x25A en 3x35A

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Tommie12 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:25:
[...]

Je weet toch dat je een automaat makkelijk een kwartier tot half uur kan overbelasten met 30%?

Als je aansluiting 10 kW is, en je verbruikt langdurig dat vermogen, dan kan je nog gerust die waterkoker even een litertje water laten opwarmen voor de thee hoor.
Als alles goed verdeeld is kan t ook wel, maar als je al een kookgroep op 1 fase hebt, of warmtepomp met cop1 backup element en je bent aan t koken en de Quooker besluit op te warmen kan t echt wel te veel worden hoor. Zeker als je nergens rekening mee wil houden qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:50:
[...]

Als alles goed verdeeld is kan t ook wel, maar als je al een kookgroep op 1 fase hebt, of warmtepomp met cop1 backup element en je bent aan t koken en de Quooker besluit op te warmen kan t echt wel te veel worden hoor. Zeker als je nergens rekening mee wil houden qua verbruik.
Precies, of een WP op 1 fase...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17
Dit jaar is die 3x35/40A aansluiting nog veel duurder, het verschil bedraagt inmiddels meer dan 1300 euro!
Zie https://www.liander.nl/si...osten%20stroom%202024.pdf
Edit: @Erwin_83 was me al voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2024 20:26 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-10 16:42
Hallo iedereen,

ik heb een zappi V2.1 3F lader met harvi en ik heb enkele vragen:

- hoe kan ik instellen dat hij aan max 5 kW kan opladen, met een totaal thuisverbruik van 5 kW? Bv in het huis wordt er 0,2 kW verbruikt, dan graag auto maar laden aan 4 ,8kW. Indien er thuis 3 kW verbruikt wordt, mag de auto max aan 2 kW opladen. Hoe kan ik dit instellen? Via Fast houdt hij geen rekening met thuisverbruik. Via Eco wordt er maar aan 1,4 kW opgeladen...

- Hoe kan ik instellen dat hij bv pas deze nacht om 2u mag beginnen opladen?

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
MatteC schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:44:
Hallo iedereen,

- hoe kan ik instellen dat hij aan max 5 kW kan opladen, met een totaal thuisverbruik van 5 kW? Bv in het huis wordt er 0,2 kW verbruikt, dan graag auto maar laden aan 4 ,8kW. Indien er thuis 3 kW verbruikt wordt, mag de auto max aan 2 kW opladen. Hoe kan ik dit instellen? Via Fast houdt hij geen rekening met thuisverbruik. Via Eco wordt er maar aan 1,4 kW opgeladen...

Bedankt voor de hulp!
Bij grid limit je amperes instellen op een ampère of 7. En bij fast houd hij zeker wel rekening met t huis verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatteC schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:44:
Hallo iedereen,

Bedankt voor de hulp!
Inderdaad met de grid limit. Maar waarom max. 5kW? Waarom niet 25A als grid limit (neem aan dat je een 3x25A hoofdaansluiting hebt?).
Ik zet de Zappi in ECO+ (met 100% green level) en dan zet ik de Boost timer van 00.00 tot 07.00 uur. In jou geval dan dus van 02.00 tot x uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
Bedankt voor de reacties!
Ik heb de max amperage op 7.2A gezet maar hij houdt hier precies geen oplader mee…?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gKzW55bc8WVSusnKrZZEeE39yE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Vt4fBq9DhhRFWSkNErMRHx4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4N8mvhlFwSSgasj75W7vuEfiJc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9bwjgAfXzt45SOMIKqgSCK8G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatteC
DonJuape schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:02:
[...]

Inderdaad met de grid limit. Maar waarom max. 5kW? Waarom niet 25A als grid limit (neem aan dat je een 3x25A hoofdaansluiting hebt?).
Ik zet de Zappi in ECO+ (met 100% green level) en dan zet ik de Boost timer van 00.00 tot 07.00 uur. In jou geval dan dus van 02.00 tot x uur.
Ik woon in België en hier moet je ook betalen voor je verbruikspiek. Opladen aan 10 kW kost dus meer dan aan 5 kW, vandaar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:22:
[...]

Dit jaar is die 3x35/40A aansluiting nog veel duurder, het verschil bedraagt inmiddels meer dan 1300 euro!
Zie https://www.liander.nl/si...osten%20stroom%202024.pdf
Edit: @Erwin_83 was me al voor.
Bij 3x 50A is het 2600 euro helaas. Toch hebben we het nodig (all electric, 2 EV's, zwembad en stapels warmtepompen). Dan hadden we maar geen zwembad moeten nemen, Maar het gemak is ook wat waard, niet hoeven nadenken wat wanneer wordt gebruikt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:20
Had ook gekund met LB en een lagere huisaansluiting :).

Tenminste ik hoef ook niet na te denken wat wanneer gebruikt wordt.

(EV, zwembad, warmtepomp etc).

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 06:07:
[...]
Maar het gemak is ook wat waard, niet hoeven nadenken wat wanneer wordt gebruikt,
Loadbalancing is een eenmalige investering en doet daarna het denkwerk voor jou. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
MatteC schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:20:
Bedankt voor de reacties!
Ik heb de max amperage op 7.2A gezet maar hij houdt hier precies geen oplader mee…?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zijn de instellingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMoL3Ry56bcJjxbS8-GtdK8YfjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbUvrZoJXOwAAChGJz3A3Orj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-tNQvwrX95fsgVhWtR3P4UgcnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/we9mGcMA5kcrwzxLpIgTtFKm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MatteC schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:22:
[...]
Ik woon in België en hier moet je ook betalen voor je verbruikspiek. Opladen aan 10 kW kost dus meer dan aan 5 kW, vandaar ;-)
Toch even nuanceren:
- Dit is niet overal in België het geval. :)
- En in Vlaanderen kost je dat (wanneer je geen maatregelen hebt genomen en je woning al niet meer dan 5 kW verbruikt) tussen de 186€ en 230 € (op jaarbasis en afhankelijk in welk netgebied je woont) voor 5 kW extra gedurende iedere maand van het jaar.

Ik denk dat ze in Nederland, met hun vast capaciteitstarief, alleen maar kunnen dromen van zulke lage bedragen? :)
In Nederland betaal je nl. sowieso of je het vermogen nu gebruikt of niet. In Vlaanderen alleen wanneer je het effectief verbruikt met een reset iedere maand.

Hier (full electric woning doch zonder verwarmd zwembad) gaat laden al jaren goed met een 1F32A laadpaal op een 1F40A aansluiting. De hoofdzekering is er nog nooit uitgegaan en so what als dat wel zou gebeuren? (In Vlaanderen is op de DM de hoofdautomaat gewoon standaard omschakelbaar door de eigenaar zelf).
Maar idd, iedere situatie en comfortwens is anders.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 03-01-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Je moet het bij grid limit instellen. Bij het andere tabblad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:05:
[...]

Je moet het bij grid limit instellen. Bij het andere tabblad
Die instelling heet nu geloof ik "limiet zekering".
De limiet lader kan op de waarde van de zekering voor de lader in de meterkast.
Verder denk ik dat er op compabiliteitsmode pagina bij @MatteC niets hoeft te worden ingesteld, kan terug naar default.

[ Voor 20% gewijzigd door DonJuape op 03-01-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGB76
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-10-2024
Pinobigbird schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:06:
[...]

Ik heb geen ervaring met een installateur, geen idee.

De verrekening van de laadkosten gaat via een derde partij. In de Easee kan je bijvoorbeeld E-flux als beheersysteem / backoffice instellen. Je neemt dan een eMobility platform-abonnement bij E-flux voor €4,84 incl. btw per maand. Je stelt een laadtarief in, dat E-flux aan jou betaalt per kWh. E-flux stuurt een factuur naar de houder van de laadpas, oftewel de leasemaatschappij / werkgever (of soms nog een onzichtbare tussenpartij). Voor de leasemaatschappij / werkgever is er geen verschil of je nou aan een publieke laadpaal hebt geladen, of dat je dat bij je eigen laadpunt hebt gedaan.
Zie dat de Easee geen MID certificering heeft. Is dat een vereiste om laadkosten te mogen verrekenen met een leasemaatschappij laadpas?

Krijg zelf binnenkort ook mijn eerste EV via zakelijke lease en ben mij aan het orienteren op een thuislaadpaal.
Zit nu naar de Easee of Zaptec te kijken, icm een Tibber Pulse.
Bij de Zaptec Go zag ik dat er een optionele KwH meter met MID certificering wordt aangeboden, maar nu dan de vraag of dit een vereiste is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:36
MGB76 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:00:
[...]

Zie dat de Easee geen MID certificering heeft. Is dat een vereiste om laadkosten te mogen verrekenen met een leasemaatschappij laadpas?

Krijg zelf binnenkort ook mijn eerste EV via zakelijke lease en ben mij aan het orienteren op een thuislaadpaal.
Bij de Zaptec Go zag ik dat er een optionele KwH meter met MID certificering wordt aangeboden, maar nu dan de vraag of dit een vereiste is..
Ik heb ook een Easee laadpaal. En die en je kunt daar ook een abonnement opnemen bij een laadpaalfacturatieboer. Betaal je een paar euro per maand (op de zaak uiteraard) en die zorgt ervoor dat de stroom die je op je eigen laadpaal afneemt netjes wordt zakelijk wordt gefactureerd (via je druppel) en op je priverekening wordt uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:45
IvoB2 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:41:
[...]

In Vlaanderen alleen wanneer je het effectief verbruikt met een reset iedere maand.
Het wordt idd gereset, maar van de waardes van de afgelopen maanden wordt wel een gemiddelde genomen. Dus een maand met hoge piekwaarde heeft wel degelijk invloed op de rest van het jaar. Ook wordt er minstens 2,50kW piek aangerekend, zelfs al zit je daar onder. Daardoor is je gemiddelde op een jaar altijd meer dan wat er effectief aan piek per maand verbruikt werd.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGB76
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-10-2024
deze reactie kan verwijdert worden, heb het antwoord ondertussen al gevonden

[ Voor 91% gewijzigd door MGB76 op 03-01-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Dat zul je met je LM/WG moeten overleggen. Ik heb zelf een MID kWh meter en ik maak foto's van de stand om in de MTC app (Multi Tank Card app van Arval) te declareren. Collega's doen dit echter met een screenshot van een download van de laadsessies naar excel. Dat wordt ook geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Cpt. Peacock schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:09:
[...]
Het wordt idd gereset, maar van de waardes van de afgelopen maanden wordt wel een gemiddelde genomen. Dus een maand met hoge piekwaarde heeft wel degelijk invloed op de rest van het jaar. Ook wordt er minstens 2,50kW piek aangerekend, zelfs al zit je daar onder. Daardoor is je gemiddelde op een jaar altijd meer dan wat er effectief aan piek per maand verbruikt werd.
Maar daar ging het hier niet over.
Het ging over de "kostenverschil" om niet op 5 kW te laden maar op 10 kW.
Dat forfaitaire tarief van 2,5 kW betaal je sowieso al voor je woning. Heeft dus geen invloed op al dan niet thuis laden.
Een hogere piekwaarde door laden heeft wel degelijk invloed doch indien je iedere maand 5 kW extra zou afnemen door te laden aan 10 kW (en je woning komt geen enkele maand boven 5 kW) zal de meerkost maximaal de vorige aangehaalde bedragen zijn.
Daardoor is je gemiddelde op een jaar altijd meer dan wat er effectief aan piek per maand verbruikt werd.
Dat zou alleen in de uitzonderlijke gevallen zijn van een woning die aangesloten is op het net en voor de som van vermogen laden voor BEV en vermogen huishoudelijk verbruik nooit boven de 2,5 kW komt.
Lijkt me bekeken over alle aangesloten woningen eerder uitzonderlijk dan "altijd" en al helemaal niet voor wie regelmatig thuis gaat laden.
En voor wie PV heeft en verbruik en productie op elkaar heeft afgestemd geldt het maximumtarief waardoor je op jaarbasis maar een forfait betaald van 2,5 kW (zo"n 110 € in 2023 en in 2024 gedaald naar een 104 €) en vermogenspieken boven 2,5 kW + netkosten per kWh volledig worden kwijtgescholden. _/-\o_
Dus ook dan gaat het verhaal van "altijd meer betalen" niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
IvoB2 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Maar daar ging het hier niet over.
Het ging over de "kostenverschil" om niet op 5 kW te laden maar op 10 kW.
Dat forfaitaire tarief van 2,5 kW betaal je sowieso al voor je woning. Heeft dus geen invloed op al dan niet thuis laden.
Een hogere piekwaarde door laden heeft wel degelijk invloed doch indien je iedere maand 5 kW extra zou afnemen door te laden aan 10 kW (en je woning komt geen enkele maand boven 5 kW) zal de meerkost maximaal de vorige aangehaalde bedragen zijn.

[...]

Dat zou alleen in de uitzonderlijke gevallen zijn van een woning die aangesloten is op het net en voor de som van vermogen laden voor BEV en vermogen huishoudelijk verbruik nooit boven de 2,5 kW komt.
Lijkt me bekeken over alle aangesloten woningen eerder uitzonderlijk dan "altijd" en al helemaal niet voor wie regelmatig thuis gaat laden.
En voor wie PV heeft en verbruik en productie op elkaar heeft afgestemd geldt het maximumtarief waardoor je op jaarbasis maar een forfait betaald van 2,5 kW (zo"n 110 € in 2023 en in 2024 gedaald naar een 104 €) en vermogenspieken boven 2,5 kW + netkosten per kWh volledig worden kwijtgescholden. _/-\o_
Dus ook dan gaat het verhaal van "altijd meer betalen" niet op.
Ik vind het alleszins de moeite om te proberen iedere maand de piek 5 kW lager te houden (dmv de Zappi instellingen) zodat ik op jaarbasis 200€ bespaar... Neen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:35
steva02 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:25:
Ik heb een probleem met het overzicht van al mijn laadsessies in myenergi. Deze is gekoppeld aan de zappi laadpaal.

Ik wilde de laadsessies van december 2023 bekijken maar in dat overzicht van last month staan dus geen laadsesies.

Wat schetst mijn verbazing: alle laadsessies staan op de datum van 2024-01-01.

Wat kan hier aan de hand zijn en wat kan ik hier aan doen? Voorgaande maanden gingen gewoon goed.[Afbeelding]
Bij mij is dit niet. Tabel is wel leeg in het nieuwe jaar maar via FILTER kan ik alle periodes selecteren. Voor het eerst een jaar overzicht gemaakt (let op gaat maar een jaar terug in de tijd) van 3-1-2023 tot 3-1-2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:26
bokkow schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Voor degene die hier interesse in hebben; sinds 01-01-2024 is het verlaagde belastingstarief ook (verder) verlaagd. Dit gaat van €0,05549 naar €0,04089 EB! 😲
Dit is top. Afgelopen nacht de zakelijke auto opgeladen voor 6,1 ct/kWh incl energiebelasting en inkoopkosten.

Het verschil met het openbare tarief op straat is nu niet normaal groot.

Ik heb de plannen voor het installeren van zonnepanelen ook maar weer in de ijskast gezet. Hier valt niet verder op te besparen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 03-01-2024 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kayjay
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
Zo na een half jaar is mijn laadpaal geïnstalleerd.

Moet zowat de enigste zijn ter wereld die zijn laadpaal voor de eigenlijke levering van de auto heeft. 😂Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCxXzimXPEw8zwu-7JKcrs-pHs0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gLt6AM2uYSh8GF1fv7jOMj9b.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
kayjay schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:42:

Moet zowat de enigste zijn ter wereld die zijn laadpaal voor de eigenlijke levering van de auto heeft. 😂[Afbeelding]
Mooi. Maar had je niet beter die garage eerst kunnen (laten) stuccen en schilderen voordat je die laadpaal liet installeren? :?
Deze volgorde lijkt wat onhandig...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:20

Moet zowat de enigste zijn ter wereld die zijn laadpaal voor de eigenlijke levering van de auto heeft. 😂[Afbeelding]
Dat denk je maar! Mijn laadpaal geïnstalleerd 9 september 2023, auto geleverd 30 november 2023. ;)

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wakkie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Dat denk je maar! Mijn laadpaal geïnstalleerd 9 september 2023, auto geleverd 30 november 2023. ;)
ik denk zelfs dat het vrij gebruikelijk is. Bij onze (lease) auto werd de paal ook eerst geïnstalleerd en de auto zelf kwam pas later.
is niet echt iets bijzonders.
Dus enige ter wereld: nee in de verste verte niet.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 03-01-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:32:
[...]

Loadbalancing is een eenmalige investering en doet daarna het denkwerk voor jou. :+
Loadbalancing is niet altijd de oplossing. De hoogst gemeten stroom hier is 48 A in een fase. Dat valt niet te loadbalancen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

daemonix schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:21:
[...]

Loadbalancing is niet altijd de oplossing. De hoogst gemeten stroom hier is 48 A in een fase. Dat valt niet te loadbalancen.
Hoezo niet? Het hele idee van loadbalancen is toch juist om die hoogst gemeten stroom te beperken. Mogelijk moet je niet 1, maar meerdere apparaten load balancen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
Andrehj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:52:
[...]

Mooi. Maar had je niet beter die garage eerst kunnen (laten) stuccen en schilderen voordat je die laadpaal liet installeren? :?
Deze volgorde lijkt wat onhandig...
Deze muur blijft zo hoor. Op z’n best komt er een likje witte verf op. Al zeker niet van plan deze te stuccen.

En hiermee is alles onmiddellijk gekeurd. Spaart enkele honderden euro’s uit. En doordat deze nog in 2023 geïnstalleerd werd kan ik ook weer enkele honderden euro’s in de belastingen inbrengen en recupereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeV
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14:47

Nou nee hoor. Het laadpunt hangt hier sinds half december en de auto komt op zijn vroegst begin juli. Hoezo ongeduldig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavarois1
  • Laatst online: 22-04 22:11
Een vraagje, ik heb sinds kort een Alfen laadpaal thuis, nu is het mogelijk om met plug and charge te laden.
Om dit in te stellen heb ik een ID nodig, welk ID is dit? ik neem aan van de auto en hoe vindt je deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:23:
[...]

Hoezo niet? Het hele idee van loadbalancen is toch juist om die hoogst gemeten stroom te beperken. Mogelijk moet je niet 1, maar meerdere apparaten load balancen.
Dan wordt er helemaal niet geladen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Geen optie dus want zeker niet alles is te loadbalancen. En die piek duurde een uurtje of 8. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
de Peer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:23:
[...]

Inderdaad. Hier ook een full electric woning. En ik zat net even te kijken, in de maand met het meeste verbruik ooit (januari 2021) verbruikten we hier 662 kWh. Per EV (1500 km/mnd @ 20 kWh/100 km) komt daar nog 300 kWh bij.
Maximaal kun je 12834 kWh per maand uit een 3x25A aansluiting halen (zonder de automaten over te belasten).
All electric + 1 EV zou ik dus op max 1000 kWh per maand uit komen, waarmee ik nog steeds minder dan 1/12e van de aansluiting gebruik.
Met load balancing en evt een thuisbatterij zou ook het enorme verbruik van @daemonix dus prima op een 3x25A aansluiting moeten kunnen.
Als je 2200 euro per jaar kan besparen op je hoofdaansluiting verdien je die thuisbatterij ook nog eens gemakkelijk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Andrehj We zitten hier op een verbruik van 14-20 MWh/jaar. Je verhaal gaat helaas niet op, en zeker niet in de winter. Wat wel helpt zijn de 33 zonnepanelen die nu op het dak liggen, maar die helpen ook niet in de winter. (en 2 EV's!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
daemonix schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:00:
@Andrehj We zitten hier op een verbruik van 14-20 MWh/jaar. Je verhaal gaat helaas niet op, en zeker niet in de winter. Wat wel helpt zijn de 33 zonnepanelen die nu op het dak liggen, maar die helpen ook niet in de winter. (en 2 EV's!)
Waarom gaat mijn verhaal niet op? Ik heb hierboven net uitgerekend dat je uit een 3x25A aansluiting al 13 MWh per maand kunt halen.
Zorg dat je faseverdeling in orde is, knoop er een beetje accu aan en je het kan allemaal makkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 03-01-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Omdat een batterij van de juiste grootte vreselijk duur is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

daemonix schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:08:
Omdat een batterij van de juiste grootte vreselijk duur is.
in absolute kosten misschien, maar jouw tvt is beperkt als je er vanuit gaat dat je dan met 3 x 25A af kunt voortaan.

persoonlijk zou ik er overigens een sport van maken om het zonder batterij toch met 3 x 25A te doen. Dat zal prima lukken met hier en daar wat concessies.

hier ook 2 EV's en 4 warmtepompen. Maar dat levert totaal geen probleem op.

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 03-01-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:35
Wakkie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Da's nog niks: Laadpaal geleverd oktober 2022 en auto pas in april 2023 :-) Half jaar garantie weg door trage levering auto en te mooie beloftes voor levering in oktober 2022 door de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bavarois1 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:46:
Een vraagje, ik heb sinds kort een Alfen laadpaal thuis, nu is het mogelijk om met plug and charge te laden.
Om dit in te stellen heb ik een ID nodig, welk ID is dit? ik neem aan van de auto en hoe vindt je deze?
zie het Alfen topic: Daveth in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:13:
[...]

in absolute kosten misschien, maar jouw tvt is beperkt als je er vanuit gaat dat je dan met 3 x 25A af kunt voortaan.

persoonlijk zou ik er overigens een sport van maken om het zonder batterij toch met 3 x 25A te doen. Dat zal prima lukken met hier en daar wat concessies.

hier ook 2 EV's en 4 warmtepompen. Maar dat levert totaal geen probleem op.
Hoe groot moet die batterij zijn?

Ik weet in elk geval dat je voor een huisbatterij makkelijk 600€ per kWh mag rekenen, meestal meer.

Als je 20000 kWh per jaar verbruikt, dan is dat gemiddeld 54 kWh per dag, ik vermoed in de winter zelfs het dubbele.
In elk geval, om dan met 3x25A uit te komen zal je waarschijnlijk een batterij van 50 kWh nodig hebben... en die kost dan 30.000€.

Zelfs de helft daarvan krijg je niet terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:33:
[...]

Ik weet in elk geval dat je voor een huisbatterij makkelijk 600€ per kWh mag rekenen, meestal meer.

Als je 20000 kWh per jaar verbruikt, dan is dat gemiddeld 54 kWh per dag, ik vermoed in de winter zelfs het dubbele.
In elk geval, om dan met 3x25A uit te komen zal je waarschijnlijk een batterij van 50 kWh nodig hebben... en die kost dan 30.000€.

Precies mijn punt. Nu is in de zomer de productie op een zonnige dag (helaas staat de auto dan niet aan de lader) ongeveer 65 kWh, Batterij is niet sluitend te krijgen, net zo min als dynamische tarifering want daarvoor valt er te weinig te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Geen 50 kWh, we hoeven niet gelijk volledig off-grid te gaan toch? mijn insteek is iets anders. Ik ben zelf ook geen voorstander van accu's omdat ze slecht renderen maar als je 1200 euro per jaar extra kunt besparen door op 3 x 25A afgezekerd te blijven, wordt het een stuk rendabeler. Dan creëer je eigenlijk je eigen business case.

De accu zou bijvoorbeeld 5 of 10 kWh groot kunnen zijn, de rest los je op met gedrag en load balancing.

In deze usecase (wellicht niet die van @daemonix ) kan een accu interessant(er) zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 03-01-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MatteC schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:24:
[...]

Ik vind het alleszins de moeite om te proberen iedere maand de piek 5 kW lager te houden (dmv de Zappi instellingen) zodat ik op jaarbasis 200€ bespaar... Neen?
Ja dat mag maar dan vergelijk je uitersten => proberen iedere maand de piek 5 kW lager te houden tegenover iedere maand 10 kW te behalen. Bereik je een of meerdere maanden de 10 kW niet bespaar je uiteraard ook geen 200 € op jaarbasis.

Vind het ook altijd grappig dat mensen een elektrische auto van doorgaans rond de 50K willen rijden, honderden euro extra uitgeven aan een laadpaal en dan plots krampachtig zitten te rekenen op max. 200 € op jaarbasis besparen. Maar dat is louter een persoonlijke mening.
Maar ieder zijn eigen methode uiteraard, niets mis mee.

Het enige punt wat ik wou aanhalen is dat traag laden tov snel laden ivm het capaciteitstarief doorgaans niet zo'n financieel drama is dat men er op sociale media van wil maken (toevallig stond er heden bij de lezersbrieven in de krant weer zo'n negatieve stemmingmakerij over het capaciteitstarief dat in de feiten kant noch wal raakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Je rekent totaal verkeerd.
Hoe meer kWh capaciteit hoe goedkoper het systeem wordt. Je moet de kostprijs van een relatieve batterij van bv. 5 kWh voor 50 kWh capaciteit dus ook niet maal tien doen.
Het is ook zinloos een batterij te installeren met een capaciteit die je in de winter niet gevuld krijgt op PV (in Vlaanderen heeft de thuisaccu laden via het net economisch ook geen zin en in NL bij salderen al helemaal niet).
De arbeidskosten, eventuele omvormerkosten, keuring, BMS, aanpassingen, ..... blijven immers gelijk bij een kleine of grote batterijcapaciteit.
Ik betaalde enkele jaren terug 390 €/kWh. Wil je dat uitbreiden moet je alleen de batterijcellen uitbreiden en niet wat er al staat en wordt het per kWh dus nog goedkoper.
Effectieve installatie, dus niet van "horen zeggen" noch "gelezen op het www".

En on topic, hier ook een full electric woning (met PV, thuisaccu, 2 WP en laadpaal voor BEV) op een 1F40A aansluiting en op 11 jaar tijd is de hoofdautomaat er nog nooit uitgegaan (en loadbalancing gebruik ik dan nog maar sinds vorig jaar).

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 03-01-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Laatst online: 20:08
[...]

Je kan er altijd een aparte MID gecertificeerde kWh meter voor zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:26
[...]

Of het een vereiste is zal je toch echt aan de leasemaatschappij zelf moeten vragen. Voor de belastingdienst volstaat voor zover ik weet alleen een MID gecertificeerde meter.
Pagina: 1 ... 97 ... 195 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen