It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Alleen waar vind je het totale verbruik? Ik zie hoogstens 'laatste maand', maar niet 'dit jaar' of totaal of vorig jaar. Ik zal wel iets over het hoofd zien of zo..Taro schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:29:
[...]
Je kunt ook voor bijv. een Zappi gaan. Ja, dat is een slimme paal, maar zonder backoffice abonnement. Je kunt verschillende pincodes aanmaken en op basis daarvan het verbruik bijhouden en dat scheelt weer extra kosten voor een aparte meter (tenzij die vereist is). Een slimme paal biedt in de toekomst ook de mogelijkheid om goedkoper te laden en daar nog wat aan te verdienen als je een vaste prijs per kWh kunt terugvragen bij de werkgever. Het verschil verdien je met 2 auto's al snel terug.
Verder kan ik nu ook rapporteren dat op dynamisch tarief laden werkt
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Op https://myaccount.myenergi.com kan je heel veel extra doen tov de MyEnergi App. Op de website kan je o.a. schedules instellen, je auto configureren, etc.Termy schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:29:
[...]
Alleen waar vind je het totale verbruik? Ik zie hoogstens 'laatste maand', maar niet 'dit jaar' of totaal of vorig jaar. Ik zal wel iets over het hoofd zien of zo..
Verder kan ik nu ook rapporteren dat op dynamisch tarief laden werkt. Ik moest idd de "ingeplugd tot" veranderen.
Op https://myaccount.myenergi.com/energy#sessions kan je de laadsessies zien en filteren op authorisatie en tijdsfilters toepassen. Via de Custom optie bij datum kan je terug tot het moment waarop je de Zappi in gebruik hebt genomen.
Op https://myaccount.myenergi.com/location#access-management kan je pincodes aanmaken.
[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 21-12-2023 20:39 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Zappi nemen. Met verschillende pincodes kun je meerdere EV's laden en per EV aangeven op deze prive of zakelijk is en eventueel via OCPP tag verrekenenMitchl89 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:31:
[...]
Geen specifieke eisen. Er mag automatische verrekening plaatsvinden, maar ook handmatig met declaraties achteraf.
In beide gevallen moeten we de gebruikte kWh's wel kunnen scheiden per auto.
Dat houd uiteraard ook in dat we een laadpaal aan de muur moeten hebben
Het betreft een prive oprit, ik heb geen backend nodig voor zakelijke declaraties
Nu is er gelukkig in ons huis al voorbereidingen getroffen.
We hebben een inbouw doos aan de muur, met 3 fase.

Het jammere is alleen dat het in een 16mm flexbuis is gelegd, hierdoor kan ik er niet echt meer een kabel bij krijgen voor loadbalancing.
Meterkast is ook al helemaal voorbereid (Groep 0 is de laadpaal groep), inclusief een Doepke DFS 4 A EV R

De Zappi 2 lijkt me wel wat.

De vragen die ik eigenlijk heb.
Voor loadbalancing werkt die Harvi draadloze connectie goed genoeg? Tussen meterkast en laadpaal zit hemelsbreed een meter of 3 met alleen een buiten muur.

Is bij de Zappi met vaste kabel de kabel te vervangen voor een langere?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Standaard 2.5mm2? En dan ook nog een las voor een extra stukje kabel naar je paal?Tijntje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:00:
Volgend jaar zal er bij ons een EV komen.
Het betreft een prive oprit, ik heb geen backend nodig voor zakelijke declaraties
[Afbeelding]
Het jammere is alleen dat het in een 6mm flexbuis is gelegd, hierdoor kan ik er niet echt meer een kabel bij krijgen voor loadbalancing.
Meterkast is ook al helemaal voorbereid (Groep 0 is de laadpaal groep), inclusief een Doepke DFS 4 A EV R
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor loadbalancing werkt die Harvi draadloze connectie goed genoeg? Tussen meterkast en laadpaal zit hemelsbreed een meter of 3 met alleen een buiten muur.
[Afbeelding]
Toch net een beetje mwah.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Sorry, 2,5 mm2 draden zijn absoluut onvoldoende.Tijntje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:00:
Sla 5 x 4 mm2 over.
Kies 5 x 6 mm2.
Kan het anders? Alleen als je ook aandurft om in de sneeuw op zomerbanden met 1 mm profiel te racen.
Nou nou laten we ook een beetje met de vraagsteller meedenken. Het is niet ideaal maar het voordeel voor hem is dat dit er al ligt en daar zou ik gebruik van maken. Laden met 3x16A is dan dus wel de max en voor iets meer zekerheid is het misschien aan te raden om de paal te beperken op 12 of 14A. En dan kun je prima snel laden. Niets mis meeMJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:43:
[...]
Sorry, 2,5 mm2 draden zijn absoluut onvoldoende.
Sla 5 x 4 mm2 over.
Kies 5 x 6 mm2.
Kan het anders? Alleen als je ook aandurft om in de sneeuw op zomerbanden met 1 mm profiel te racen.
Liever geen 1 fase auto, want dan ben je wel wat beperkt in laadsnelheid hierdoor. Maar met 3 fase niet echt.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 22-12-2023 09:54 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
https://www.donne-catalogus.nl/s/#/product/D08867
Volgens mij is het niet de bedoeling (toegestaan) om de load balancing samen met de 230V draden door 1 buis te leiden. Dat geldt volgens mij ook voor eventuele netwerkkabels een zelfs voor andere 230V groepen.
2.5mm, daar mag in België 20A door, dus 16 A kan zeker, en 3x16A geeft je 11kW.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:43:
[...]
Sla 5 x 4 mm2 over.
Kies 5 x 6 mm2.
Sinds wanneer is dat onvoldoende?
Sony A7 iv en wat recycled glas

Die ga ik alleen nooit door die flexbuis heen kunnen trekken
Ik ken deze discussie uit andere fora. Mijn suggestie was voor veiligheid en zekerheid voor de vraagsteller.Tommie12 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:09:
2.5mm, daar mag in België 20A door, dus 16 A kan zeker, en 3x16A geeft je 11kW.
Sinds wanneer is dat onvoldoende?
Een leiding die 16A aankan (of 20 Belgische Ampère) wordt warm. Voor een wasmachine is de tijdsduur relatief kort en in intervallen. Dan is er tijd om af te koelen. Bovendien zitten er dan drie draden in de buis. Meer lucht, meer afkoel-ruimte.
Drie fasen, 16A continu, wordt heet. Vijf 2,5 mm2 draden in de 16mm buis heeft geen ruimte voor lucht om af te koelen. Het is ook niet toegestaan volgens NEN normen. En daar is een reden voor.
DISCLAIMER. Misschien is de foto misleidend en is het een 19 mm2 buis met 4 mm2 draden. Dat is andere koek.
Mijn opmerking was mijn suggestie. Iedereen heeft een vrije keus.
Opnieuw een vergelijking: voor banden bestaat een minimum profieldiepte. Sommige mensen vinden dat prima, andere wisselen ruimschoots eerder.
Helaas. Je moet door de zure appel heen bijten.Tijntje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:17:
4mm2 zou voldoende moeten zijn.
Die ga ik alleen nooit door die flexbuis heen kunnen trekken
Als je dan toch bezig bent, kies 5g6 kabel.
Hele kleine meerprijs. Stuk veiliger.
Waarom geen Wallbox commander s2? Ik zie dat die ook meerdere EVs ondersteund, uit de wallbox portal haal je allelei rapporten en je kunt eventueel een backoffice connecten. Ook load balancing wordt ondersteund op verschillende manieren (bedraad en wifi)MajaMestreech schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:46:
[...]
Zappi nemen. Met verschillende pincodes kun je meerdere EV's laden en per EV aangeven op deze prive of zakelijk is en eventueel via OCPP tag verrekenen
Als je load balancing met een Zappi wil komt er een harvi bij en is het geheel duurder als een Commander S2 met load balacing.
Of zie ik iets over het hoofd?
8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018
Alleen een Harvi bij de Zappi nodig als je geen utp kabel wilt trekken tussen meterkast en Zappi.itsbvka schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:11:
[...]
Waarom geen Wallbox commander s2? Ik zie dat die ook meerdere EVs ondersteund, uit de wallbox portal haal je allelei rapporten en je kunt eventueel een backoffice connecten. Ook load balancing wordt ondersteund op verschillende manieren (bedraad en wifi)
Als je load balancing met een Zappi wil komt er een harvi bij en is het geheel duurder als een Commander S2 met load balacing.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
https://mdhelektroshop.nl...ebruiken-van-de-vd-draad/MJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:28:
[...]
Ik ken deze discussie uit andere fora. Mijn suggestie was voor veiligheid en zekerheid voor de vraagsteller.
Een leiding die 16A aankan (of 20 Belgische Ampère) wordt warm. Voor een wasmachine is de tijdsduur relatief kort en in intervallen. Dan is er tijd om af te koelen. Bovendien zitten er dan drie draden in de buis. Meer lucht, meer afkoel-ruimte.
Drie fasen, 16A continu, wordt heet. Vijf 2,5 mm2 draden in de 16mm buis heeft geen ruimte voor lucht om af te koelen. Het is ook niet toegestaan volgens NEN normen. En daar is een reden voor.
DISCLAIMER. Misschien is de foto misleidend en is het een 19 mm2 buis met 4 mm2 draden. Dat is andere koek.
Mijn opmerking was mijn suggestie. Iedereen heeft een vrije keus.
Opnieuw een vergelijking: voor banden bestaat een minimum profieldiepte. Sommige mensen vinden dat prima, andere wisselen ruimschoots eerder.
16A mag volgens deze data (ze verwijzen naar NEN) zelfs met 1.5mm2.
2.5mm2 mag afgezekerd worden met een automaat van 20A.
Stop nu maar met die bangmakerij. Dat gaat echt niet in de fik vliegen hoor.
in de meterkast is alles voor de zekering 4mm², de meterkast uit ligt het in een 19mm flex buis met 2.5mm² richting het plafond.

Op een of andere manier komt het dan via de vloer in die 19mm buis naar boven en schuift een gladde PVC in.

Dan zie ik in de buiten muur alleen een 16mm flex buisje naar buiten komen.
Wat ik al gepost had.
Denk dan ik ga proberen een 19mm flexbuis over die 16mm heen naar binnen te schuiven om te kijken of ik niet in de gladde PVC uit kan komen om hem zo te vervangen.
Mocht dat niet lukken gaan we met max 16A laden
Is niet dat ik het niet wil, gaat alleen niet passenDonJuape schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:37:
[...]
Alleen een Harvi bij de Zappi nodig als je geen utp kabel wilt trekken tussen meterkast en Zappi.
Iemand ervaring met die Harvi?
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Zou kunnen, maar vind ik ook niet heel mooiErwin_83 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:28:
En een gootje op de gevel en dan via de kruipruimte naar de meterkast ? Dan kan je 4 of 6 mm² gebruiken en utp aanleggen.
Ander probleem is dat ik niet zomaar in de kruipruimte kom, daar ligt een betonnen funderings balk van bijna een meter hoog en dik. Dus daar moet ik onder door graven.
Dat is ook de reden dat ik voorlopig mijn laadpaal heb gelimiteerd tot 10A. Ik heb ook vanuit de bouw een "voorbereiding" voor een EV, met precies dezelfde low-budget bekabeling. De PVC buis past er precies strak omheen. Dus ook ik heb geen mogelijkheid om die kabel te vervangen. Zit te overwegen om het opnieuw te laten aanleggen met een nieuwe kabel vanuit de meterkast naar buiten en dan de paal opnieuw aan te sluiten.V_ger schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:18:
[...]
Standaard 2.5mm2? En dan ook nog een las voor een extra stukje kabel naar je paal?
Toch net een beetje mwah.
Bij mij werd daadwerkelijk de kabel warm op maximaal vermogen. Dus dat was wel even schrikken.
Signature van nature
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Inderdaad nieuwbouw, zou kunnen dat het 6mm². Ik weet niet wat de doorsnede is van die kabels inclusief isolatie bij 6 of 4.daemonix schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:13:
@Tijntje Nieuwbouw huis? Dan is in Nederland 6 mm2 verplicht in de meterkast zelf.
Had het wel opgemeten met een schuifmaat
Kan het zo ook niet zien aan de mantels
Load balancing via de harvi gaat gewoon goed.Tijntje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:07:
Het huis eens verder uit elkaar getrokken, en het is weer lekker opgeleverd met de prefab bouw.
in de meterkast is alles voor de zekering 4mm², de meterkast uit ligt het in een 19mm flex buis met 2.5mm² richting het plafond.
[Afbeelding]
Op een of andere manier komt het dan via de vloer in die 19mm buis naar boven en schuift een gladde PVC in.
[Afbeelding]
Dan zie ik in de buiten muur alleen een 16mm flex buisje naar buiten komen.
Wat ik al gepost had.
Denk dan ik ga proberen een 19mm flexbuis over die 16mm heen naar binnen te schuiven om te kijken of ik niet in de gladde PVC uit kan komen om hem zo te vervangen.
Mocht dat niet lukken gaan we met max 16A laden
[...]
Is niet dat ik het niet wil, gaat alleen niet passen
Iemand ervaring met die Harvi?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik kom hier toch even op terug. Niet om je bang te maken, maar om je van (alternatieve? ) informatie te voorzien.Tijntje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:07:
Het huis eens verder uit elkaar getrokken, en het is weer lekker opgeleverd met de prefab bouw.
Ik zie in de foto van je groepenkast diverse zaken die 'niet optimaal' zijn (in de zin van auw auw auw). Die discussie moet je hier niet voeren. Daar is een apart forum voor.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Plaats daar eens een foto van je volledige groepenkast. Vertel van de laadstation draden en vraag advies.
Als je een laadstation koopt, stuur eveneens een foto mee en noem de 2,5 mm² draden. Vraag de leverancier wat hij ervan vindt.
En tenslotte, als je deze aansluiting toch gebruikt, ga dan niet boven 3x10 Ampère.
Ik weet dat veel mensen dit veel luchtiger zien. Dus baseer je niet (alleen) op mijn mening.
Tussen onderkant vloer en de funderingsbalk door naar buiten boren indien mogelijk. Dit lukte bij mij thuis wel, dus was vooral metselwerk doorboren.Tijntje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:30:
[...]
Zou kunnen, maar vind ik ook niet heel mooi
Ander probleem is dat ik niet zomaar in de kruipruimte kom, daar ligt een betonnen funderings balk van bijna een meter hoog en dik. Dus daar moet ik onder door graven.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Dat brengt me op een idee, ik kan altijd langs de huidige muurdoorvoer naar binnen boren. Dan kom ik in de holle ruimte in de trapkast waar die flexbuis uit de vloer komt. Kan dan die flexbuis door snijden en aansluiten op de nieuwe buis die ik er door drukErwin_83 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:58:
[...]
Tussen onderkant vloer en de funderingsbalk door naar buiten boren indien mogelijk. Dit lukte bij mij thuis wel, dus was vooral metselwerk doorboren.
Load balancing bij een Zappi werkt met 3 CT - klemmen (of 1 bij 1 fase) in de meterkast. Een harvi heb je dan helemaal niet nodig. Alleen als je ook de opbrengst van je zonnepanelen zichtbaar wil maken heb je een Harvi nodig.itsbvka schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:11:
[...]
Nu hebben ze bij ons een mantelbuis in de kruipruimte gelegd voor de kabel. De buis heeft een diameter van 100mm. De kabel die daar doorheen zal lopen is ook een 2,5mm2, over een lengte van zo’n 8 meter. Ik wil 3 fase gaan laden met load balancing. Maak ik uit bovenstaande discussie op dat de kabel die door de mantelbuis gaat te dun is en verzwaard moet worden?MJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:43:
[...]
Sla 5 x 4 mm2 over.
Kies 5 x 6 mm2.
Nu je nog de keuze hebt, ga voor 5x6mm2.synorluna schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:48:
[...]
Nu hebben ze bij ons een mantelbuis in de kruipruimte gelegd voor de kabel. De buis heeft een diameter van 100mm. De kabel die daar doorheen zal lopen is ook een 2,5mm2, over een lengte van zo’n 8 meter. Ik wil 3 fase gaan laden met load balancing. Maak ik uit bovenstaande discussie op dat de kabel die door de mantelbuis gaat te dun is en verzwaard moet worden?
2.5mm2 is niet de beste keuze.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 22-12-2023 23:54 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
De 2,5mm2 kabel hebben we al geleverd gekregen (ligt nog opgerold in de schuur), omdat we deze nog tegoed hadden tijdens de verbouwing van de elektricien. Wellicht die dan maar op marktplaats zetten en een nieuwe kabel bestellen voor de paal.de Peer schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:53:
[...]
Nu je nog de keuze hebt, ga voor 5x6mm2.
2.5mm2 is niet de beste keuze.
Inderdaad de 5x6mm2 is de beste keuze. Heb ik zelf ook op advies van het installatiebedrijf.synorluna schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:26:
[...]
De 2,5mm2 kabel hebben we al geleverd gekregen (ligt nog opgerold in de schuur), omdat we deze nog tegoed hadden tijdens de verbouwing van de elektricien. Wellicht die dan maar op marktplaats zetten en een nieuwe kabel bestellen voor de paal.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Als je geen datakabel hebt en de load balancing dus draadloos moet heb je wel een harvi nodig voor de load balancing.MajaMestreech schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:38:
[...]
Load balancing bij een Zappi werkt met 3 CT - klemmen (of 1 bij 1 fase) in de meterkast. Een harvi heb je dan helemaal niet nodig. Alleen als je ook de opbrengst van je zonnepanelen zichtbaar wil maken heb je een Harvi nodig.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Zoals hierboven aangegeven kan de Zappi met 3 CT-klemmen aan loadbalancing doen. Dit kan je ook verplaatsen naar een draadloze Harvi en dat gaat met die 3 meter naar mijn idee prima werken.Tijntje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:00:
Volgend jaar zal er bij ons een EV komen.
[Afbeelding]
Het jammere is alleen dat het in een 16mm flexbuis is gelegd, hierdoor kan ik er niet echt meer een kabel bij krijgen voor loadbalancing.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wil je echter en 3-fase aansluiten én zonnepanelen monitoren, dan heb je alleen aan de Harvi niet voldoende ivm max 3 aansluitingen, terwijl je er 4 nodig hebt, dan zal je ook de CT-klemmen moeten gebruiken en deze via een buis naar de meterkast moeten begeleiden.
Als je de zonnepanelen niet wil monitoren, dan volstaat een Harvi en kan je dit draadloos oplossen. Bij voorkeur trek je samen met de kabels voor de CT-klemmen ook een Ethernet kabel, zodat je de Zappi bedraad op het netwerk kan aansluiten, maar indien daar geen ruimte voor is volstaat de Wifi optie op deze afstand ook wel.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
2 harvi'sTaro schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:24:
[...]
Zoals hierboven aangegeven kan de Zappi met 3 CT-klemmen aan loadbalancing doen. Dit kan je ook verplaatsen naar een draadloze Harvi en dat gaat met die 3 meter naar mijn idee prima werken.
Wil je echter en 3-fase aansluiten én zonnepanelen monitoren, dan heb je alleen aan de Harvi niet voldoende ivm max 3 aansluitingen, terwijl je er 4 nodig hebt, dan zal je ook de CT-klemmen moeten gebruiken en deze via een buis naar de meterkast moeten begeleiden.
Als je de zonnepanelen niet wil monitoren, dan volstaat een Harvi en kan je dit draadloos oplossen. Bij voorkeur trek je samen met de kabels voor de CT-klemmen ook een Ethernet kabel, zodat je de Zappi bedraad op het netwerk kan aansluiten, maar indien daar geen ruimte voor is volstaat de Wifi optie op deze afstand ook wel.
Dat kan inderdaad ook nogMakrolon schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:27:
[...]
2 harvi'seen voor pv een voor je grid.
Moet dat dan worden aangesloten op de P1 poort van de slimme meter? Daar zit nu Domoticz al aan vast.
Dus als ik toch moet boren in de muur zou het verstandig zijn 2 netwerk kabels door te voeren?
[ Voor 43% gewijzigd door Tijntje op 23-12-2023 09:36 ]
Dat klopt maar als je ook de PV wilt kunnen zien in de app heb je ook CT op de PV nodig.Tijntje schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:34:
Hartelijk dank, ik dacht dat die 3 CT klemmen op de 3 fases al voldoende was om te zien of er overproductie is op de PV installatie?
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Wel of er wordt teruggeleverd, maar niet waardoor. MyEnergi (moederbedrijf van Zappi) heeft immers ook bijv. een Libbi accu die terug kan leveren. Je kunt instellen dat het aandeel zon minimaal X% moet zijn zodat de Zappi dan op basis van alleen zon icm Eco(+) stand de auto gaat laden. Als de accu gaat terugleveren wil je niet dat de Zappi dat als overproductie beschouwt en de auto gaat ladenTijntje schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:34:
Hartelijk dank, ik dacht dat die 3 CT klemmen op de 3 fases al voldoende was om te zien of er overproductie is op de PV installatie?
Daarnaast wordt in de App een zonnepanelen icoontje zichtbaar met aparte "stromen" die vanuit het net, zonnepanelen, EV, etc. laten zien waar productie en waar verbruik is. Zonder de PV opbrengst apart te monitoren zul je alleen teruglevering zien, maar niet waardoor.
Nee, de CT-klemmen vervullen dit al, de Zappi doet niets met de P1.Moet dat dan worden aangesloten op de P1 poort van de slimme meter? Daar zit nu Domoticz al aan vast.
Ja, om 2 redenen: Evt. verlengen van de CT-klemmen als dat nodig is, daar kan je dan de kabels uit 1 Ethernet kabel voor gebruiken. De ander inderdaad voor de vaste Ethernet aansluiting.Dus als ik toch moet boren in de muur zou het verstandig zijn 2 netwerk kabels door te voeren?
[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 23-12-2023 09:49 ]
We zijn ook aan het kijken de PV installatie uit te breiden en dit zal dan ook inclusief optie voor een thuisaccu zijn.
Weet alleen nog niet welk systeem, denk SolarEdge
:fill(white):strip_exif()/f/image/oa0BPdXvjlcvR3ITX8FwC0ex.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/teZQf4HX2PrabFj5S3kA1CRA.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/VVx5JfYRknu5llq2tYMOpMvx.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/77nOHowfZvPE6gleXpXhBwGi.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/i47wNM67cT0bqQUDW4ofQqAM.png?f=user_large)
In HomeAssistant kan je ook de P1 uitlezen, maar waarschijnlijk ook wel je auto en daar dan handige scripts op toepassen. Ook SolarEdge heeft een HA integratie.
Heb ik al vaker naar gekeken en dat staat nog wel op de planning dat ooit te doen. Echter het hele huis is met zwave verbonden en heb veel dzvents scripts in Domoticz, die ik niet een op een kan omzetten.Taro schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:58:
@Tijntje Als je Domoticz gebruikt zou je ook eens naar Home Assistant kunnen kijken. MyEnergi heeft daar een integratie voor met best wel veel opties (Serialnumber verwijderd):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In HomeAssistant kan je ook de P1 uitlezen, maar waarschijnlijk ook wel je auto en daar dan handige scripts op toepassen.
Ik zie alleen wel dat HA veel sneller gaat in de ontwikkeling dan Domoticz.
Het is niet verkeerd, maar totale overkill.Wakkie schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:35:
[...]
Inderdaad de 5x6mm2 is de beste keuze. Heb ik zelf ook op advies van het installatiebedrijf.
Installatiebedrijf heeft meer marge op een dikkerekabel ….
Als morgen elke 2,5mm2 draad doorbrandt waar langer dan 5 minuten een stroom van 16A door gaat, dan wordt het heel druk voor de brandweer.
De vraag is al beantwoord, maar omdat je mijn eerdere bericht citeerde geef ik ook mijn visie.synorluna schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:48:
[...]Maak ik uit bovenstaande discussie op dat de kabel die door de mantelbuis gaat te dun is en verzwaard moet worden?
Ja. 2,5 mm2 is niet voldoende voor 16 Ampère continu gebruik, wat andere schrijvers hier ook beweren.
Als je nog niets hebt ga voor 6 mm². Vaak is dit een 5g6 kabel.
Nog iets, de aansluiting in de meterkast moet van een 'zwaar' verdeelblok komen, direct na de hoofdschakelaar.
Een doorlus via twee draden onder een schroef (zoals in de foto van de meterkast iestjes hierboven) is absoluut not done.
Succes.
Even vooropgesteld: ik ben niet zake deskundig om te kunnen bepalen welke dikte een kabel moet hebben en laat me adviseren door de mensen die er wel verstand van hebben. Daarom heb ik deze afweging gemaakt, ook al gaat dit gepaard met een duurder prijskaartje.Tommie12 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:02:
[...]
Het is niet verkeerd, maar totale overkill.
Als morgen elke 2,5mm2 draad doorbrandt waar langer dan 5 minuten een stroom van 16A door gaat, dan wordt het heel druk voor de brandweer.
Verder denk ik dat de discussie over de dikte van de kabel maar beëindigd moet worden omdat hierover al veel geschreven is met verschillende adviezen en meningen. Degene die nog een kabel aanschaft moet zelf maar bepalen welke hij denkt nodig te hebben.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Jij zult het zeker beter weten dan de mensen die de NEN1010 maken inderdaad. Dat zijn allemaal echt amateurs.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:19:
[...]
De vraag is al beantwoord, maar omdat je mijn eerdere bericht citeerde geef ik ook mijn visie.
Ja. 2,5 mm2 is niet voldoende voor 16 Ampère continu gebruik, wat andere schrijvers hier ook beweren.
Nog iets, de aansluiting in de meterkast moet van een 'zwaar' verdeelblok komen, direct na de hoofdschakelaar.
Een doorlus via twee draden onder een schroef (zoals in de foto van de meterkast iestjes hierboven) is absoluut not done.
Succes.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Beetje overdreven allemaal. Dus alle laadpalen die niet achter een zwaar verdeelblok zitten of op 2,5mm2 zijn onveilig?MJ de Bruijn schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:19:
[...]
De vraag is al beantwoord, maar omdat je mijn eerdere bericht citeerde geef ik ook mijn visie.
Succes.
Ik ben met je eens dat je beter minimaal 4mm2 kan leggen als je bezig bent.
En een verdeelblok, t is geen industriële installatie die afgezekerd is met 80 ampère of hoger...
Gaan we dan elk stopcontact vanaf nu ook met 4 mm2 bedraden? Daar kan je ook 16 A verbruiken etc.Makrolon schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:29:
[...]
Beetje overdreven allemaal. Dus alle laadpalen die niet achter een zwaar verdeelblok zitten of op 2,5mm2 zijn onveilig?
Ik ben met je eens dat je beter minimaal 4mm2 kan leggen als je bezig bent.
En een verdeelblok, t is geen industriële installatie die afgezekerd is met 80 ampère of hoger...
NEN en AREI zitten al aan de veilige kant, daar over gaan is overkill en overdreven gebruik van koper wat niet nodig is.
De normen volgen is echt genoeg hoor.
Bij een laadpaal zijn toepassingen te bedenken dat jeeer dan 16a wil trekken. Verder is het prijsverschil voor een kleine afstand peanuts, en voor een grote afstand zou ik sowieso al 4mm2 gebruiken.Tommie12 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:39:
[...]
Gaan we dan elk stopcontact vanaf nu ook met 4 mm2 bedraden? Daar kan je ook 16 A verbruiken etc.
NEN en AREI zitten al aan de veilige kant, daar over gaan is overkill en overdreven gebruik van koper wat niet nodig is.
De normen volgen is echt genoeg hoor.
Maar 2,5mm op 16a kan ook prima hoor.
Als je een 11kW laadpaal hebt, dan zijn er geen toepassingen te ‘bedenken’ waar je meer dan 16A gaat trekken. De laadpaal gaat gewoon nooit meer dan 16A of 11 kW leveren. Zo simpel is het.Makrolon schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:44:
[...]
Bij een laadpaal zijn toepassingen te bedenken dat jeeer dan 16a wil trekken. Verder is het prijsverschil voor een kleine afstand peanuts, en voor een grote afstand zou ik sowieso al 4mm2 gebruiken.
Maar 2,5mm op 16a kan ook prima hoor.
In huis, op een kring met 8 stopcontacten kan je 2 wafelijzers, een airfryer en een kachel aansluiten, en dan gaat waarschijnlijk de automaat afslaan omdat er meer dan 20A door die 2,5 mm2 gaat.
Je kan alles tot in den treure gaan overdimensioneren, maar ver boven de normen gaan is gewoon totaal zinloos.
Je kan een schilderijtje ook ophangen met een keilbout, een schuurtje bouwen met I-profielen die olifanten kunnen dragen, en je kan een tafelblad ook 20 cm dik maken…. Maar het is allemaal totale overkill en verspilling van middelen.
Inderdaad: als je een 11kW laadpaal hebt. De trend in laadpalenland is echter richting 22 kW modellen (3x32A). Aangezien de levensduur van bedrading veel langer is dan die van een laadpaal, zou ik bij aanleg van een nieuw laadpunt met het oog op de toekomst 5x6mm2 gebruiken indien mogelijk tegen beperkte meerkosten. 6mm2 bedrading heeft als bijkomend voordeel dat de warmteontwikkeling duidelijk minder is (2,2 W/m bij 3x16A tegenover 5,4 W/m met 2,5mm2 bedrading). Ligt er al 5x2,5mm2? Laat die dan gerust liggen en beperk zo nodig de laadpaal tot 16A of 13A. Verzwaren van de bedrading is niet zinvol, als het al zou kunnen.Tommie12 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:34:
[...]
Als je een 11kW laadpaal hebt, dan zijn er geen toepassingen te ‘bedenken’ waar je meer dan 16A gaat trekken. De laadpaal gaat gewoon nooit meer dan 16A of 11 kW leveren. Zo simpel is het.
Reality check: thuis laden met 22 kW zal momenteel voor slechts zeer weinigen interessant zijn. Er zijn dan immers ook aanzienlijke bijkomende kosten: in Vlaanderen betaal je voor die luxe via het capaciteitstarief en in Nederland is een aansluiting boven 3x25A peperduur. Maar net als bij glasvezel (zeg nou eerlijk, wie heeft 1 Gb/s echt nodig?) doet bigger-is-better het uiteraard prima qua marketing.
En dan nog, wat heb je als doorsnee gebruiker aan een laadpaal van AC 22 kW wanneer de EV doorgaans maar kan laden tot 11 kW?
EV's kunnen DC steeds sneller laden (nu al tot boven de 200 kW) en het laagspanningsnet staat onder steeds hogere druk.
Technisch gezien is er dus absoluut geen enkele noodzaak om thuis sneller te laden dan 11 kW.
Daar kunnen om allerlei redenen wel uitzonderingen op zijn maar dat is dan een niche en geen algemene trend.
Marketing heeft weinig te maken met technische noodzaak. Het is nu juist het uitgangspunt van marketing om zoveel mogelijk gebruikers iets aan te smeren waar ze doorgaans absoluut geen noodzaak aan hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2023 08:54 ]
Ik heb een 11kW laadpaal, en reed in de laatste 8 maanden 23.000km. Dat is een pak meer dan de gemiddelde chauffeur.ZwarteIJsvogel schreef op zondag 24 december 2023 @ 06:22:
[...]
Inderdaad: als je een 11kW laadpaal hebt. De trend in laadpalenland is echter richting 22 kW modellen (3x32A). Aangezien de levensduur van bedrading veel langer is dan die van een laadpaal, zou ik bij aanleg van een nieuw laadpunt met het oog op de toekomst 5x6mm2 gebruiken indien mogelijk tegen beperkte meerkosten. 6mm2 bedrading heeft als bijkomend voordeel dat de warmteontwikkeling duidelijk minder is (2,2 W/m bij 3x16A tegenover 5,4 W/m met 2,5mm2 bedrading). Ligt er al 5x2,5mm2? Laat die dan gerust liggen en beperk zo nodig de laadpaal tot 16A of 13A. Verzwaren van de bedrading is niet zinvol, als het al zou kunnen.
Reality check: thuis laden met 22 kW zal momenteel voor slechts zeer weinigen interessant zijn. Er zijn dan immers ook aanzienlijke bijkomende kosten: in Vlaanderen betaal je voor die luxe via het capaciteitstarief en in Nederland is een aansluiting boven 3x25A peperduur. Maar net als bij glasvezel (zeg nou eerlijk, wie heeft 1 Gb/s echt nodig?) doet bigger-is-better het uiteraard prima qua marketing.
85% van mijn laadbehoeft heb ik thuis gelden, de rest was op vakantie en een occasionele langere trip.
Ik laad thuis 95% van de tijd op 3 of 4 kW, en heb een paar keer 7kW gebruikt.
Ik zou dus nooit extra betalen om een 22 kW lader in de auto te hebben, laat staan dat ik het zou gebruiken.
Hetzelfde is geldig voor een extra grote batterij. Meer dan 300km tussen 10 en 80% vind ik overbodig.
Het zijn meestel de mensen die (nog) geen EV hebben die denken dat ze 1200km bereik nodig hebben, en dan willen ze kunnen vol laden binnen de 5min.
En natuurlijk moet het thuis dan ook 22kW zijn, zodat de auto na de rit naar de supermarkt binnen de minuut terug vol is.
Overkill kopen kost onnodig geld en is niet milieuvriendelijk.
Sommige mensen hebben een dynamisch tarief en maken graag gebruik van nachtelijke uren met een kale prijs van 0. Dat is niet elke nacht. Als je maar met 4 kW laadt dan krijg je hem nooit vol. Dus soms is korter sneller laden goedkoper of levert het zelfs geld op.Tommie12 schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:17:
[...]
Ik heb een 11kW laadpaal, en reed in de laatste 8 maanden 23.000km. Dat is een pak meer dan de gemiddelde chauffeur.
85% van mijn laadbehoeft heb ik thuis gelden, de rest was op vakantie en een occasionele langere trip.
Ik laad thuis 95% van de tijd op 3 of 4 kW, en heb een paar keer 7kW gebruikt.
Ik zou dus nooit extra betalen om een 22 kW lader in de auto te hebben, laat staan dat ik het zou gebruiken.
Hetzelfde is geldig voor een extra grote batterij. Meer dan 300km tussen 10 en 80% vind ik overbodig.
Het zijn meestel de mensen die (nog) geen EV hebben die denken dat ze 1200km bereik nodig hebben, en dan willen ze kunnen vol laden binnen de 5min.
En natuurlijk moet het thuis dan ook 22kW zijn, zodat de auto na de rit naar de supermarkt binnen de minuut terug vol is.(om dan de rest van de dag stil te staan)
Overkill kopen kost onnodig geld en is niet milieuvriendelijk.
Dus zeker 11kW is echt wel handig. 22 kan ook nuttig zijn bijvoorbeeld half uurtje laden bij de supermarkt ofzo. Zeker als je thuis niet kan laden zijn dat soort plekken en snelheden nuttig.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Geen idee hoe je daar bij komt. Ik heb van alle elektrische rijders om mij heen werkelijk nog nooit iemand horen overwegen om voor een 22 kW aansluiting te gaan. Echt iedereen gaat voor de standaard 11 kW. Dat is op een 3x25 A aansluiting ook de veel logischer keuze en qua capaciteit ook meer dan voldoende.ZwarteIJsvogel schreef op zondag 24 december 2023 @ 06:22:
Inderdaad: als je een 11kW laadpaal hebt. De trend in laadpalenland is echter richting 22 kW modellen (3x32A).
Dát ben ik dan wel weer met je eens. Het beperken van verliezen in de bedrading is dé reden om voor een grotere draaddiameter dan 2.5mm² te gaan.Aangezien de levensduur van bedrading veel langer is dan die van een laadpaal, zou ik bij aanleg van een nieuw laadpunt met het oog op de toekomst 5x6mm2 gebruiken indien mogelijk tegen beperkte meerkosten. 6mm2 bedrading heeft als bijkomend voordeel dat de warmteontwikkeling duidelijk minder is (2,2 W/m bij 3x16A tegenover 5,4 W/m met 2,5mm2 bedrading).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een reden om voor een 22kW laadpunt te kiezen is het hogere vermogen op 1 fase. Handig om bijvoorbeeld op 1 fase zonnestroomoverschot te laden.Andrehj schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:07:
[...]
Geen idee hoe je daar bij komt. Ik heb van alle elektrische rijders om mij heen werkelijk nog nooit iemand horen overwegen om voor een 22 kW aansluiting te gaan. Echt iedereen gaat voor de standaard 11 kW. Dat is op een 3x25 A aansluiting ook de veel logischer keuze en qua capaciteit ook meer dan voldoende.
Misschien omdat de nieuwere modellen steeds vaker 22 kW aankunnen? Die modellen hebben tevens als voordeel dat ze als 7,4 kW 1-faselader kunnen worden ingezet zodat een verzwaring van de aansluiting van 1x35/40A naar 3x25A niet altijd nodig is (of kan worden uitgesteld cq. niet meer tijdkritisch is bij de komst van je eerste EV).
Ik heb het over wat ik aan de apparatuurkant (laadpaal) zie gebeuren. Hoe het ding in de praktijk wordt gebruikt (laadpunt), is een ander verhaal.Ik heb van alle elektrische rijders om mij heen werkelijk nog nooit iemand horen overwegen om voor een 22 kW aansluiting te gaan. Echt iedereen gaat voor de standaard 11 kW. Dat is op een 3x25 A aansluiting ook de veel logischer keuze en qua capaciteit ook meer dan voldoende.
Een 22 kW model maken is vrij simpel als je al een 11 kW model hebt: wat zwaardere componenten (draden, klemmen, relais, kabel/socket, eventueel MID-meter), een kleine aanpassing van de software, een nieuw typenummer en klaar is kees. En de marketingafdeling haalt opgelucht adem dat ze een apparaat hebben dat zich kan meten met de concurrentie. Dat een 22 kW laadpunt zelden zinvol zal zijn, doet daarbij niet ter zake.
Waarom zou je niet gewoon zonnestroomoverschot op drie fasen willen laden?DonJuape schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:49:
Een reden om voor een 22kW laadpunt te kiezen is het hogere vermogen op 1 fase. Handig om bijvoorbeeld op 1 fase zonnestroomoverschot te laden.
Of heb je een auto die maar op 1 fase kan laden? Want in dat geval gaat de trend ook juist van 22 kW naar 11 kW, omdat alle nieuwe elektrische auto's driefasen laden op minimaal 11 kW ondersteunen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
AC-laden via een Type-2 aansluiting vereist een minimum van 6A op elke fase. Dat haal je met een 1-fase omvormer (1,4 kW) een stuk gemakkelijker dan met een 3-fase omvormer (4,2 kW). Op mijn dak ligt 4500 Wp. 1,4 kW haal ik vaak fluitend, 4,2 kW nooit.Andrehj schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:52:
[...]
Waarom zou je niet gewoon zonnestroomoverschot op drie fasen willen laden?
waarom niet?janne_nl schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:51:
Zelfs als ik een auto had die dat ondersteunde zou ik dat niet snel overwegen. (Voor thuis dan)
Nou ja, je komt dan hooguit aan 5.7kW (25A), waarbij je bovendien 1 fase helemaal dicht zet (behalve in de nacht wellicht).
Ik rij prive een EV en 1 van mijn wensen(voorwaarden) was 3 fase laden. Nu zal ik na afloop van het salderen wellicht nog maar zelden met 11kW laden, maar toch.
ah oke, de vraag is of je dat nu echt als een 'probleem' moet zien, zeker als je load balancing hebt.janne_nl schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:10:
[...]
Nou ja, je komt dan hooguit aan 5.7kW (25A), waarbij je bovendien 1 fase helemaal dicht zet (behalve in de nacht wellicht).
Ik heb ook 2 EV's die alleen op 1 fase kunnen laden en die laad ik dus standaard op 6.0 kW en als de zon schijnt op 7,4 kW. En dat via 1 fase dus.
Maar ik begrijp de voorkeur voor 3 fase. Dat zou ik ook liever hebben maar die EV's zijn gewoon net iets prijziger.
Ik denk juist des te meer. Met een dynamisch contract wil je zo snel mogelijk profiteren van lage (soms negatieve) prijzen.janne_nl schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:10:
[...]
Nu zal ik na afloop van het salderen wellicht nog maar zelden met 11kW laden, maar toch.
[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 24-12-2023 11:20 ]
Maar je kunt met (een juist gekozen) 11 kW lader toch ook gewoon 6A via slechts 1 fase laden? Pas als je met meer vermogen wilt gaan laden schakel je naar drie fasen. Ik snap hier de usecase voor de 22 kW lader niet.ZwarteIJsvogel schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:02:
AC-laden via een Type-2 aansluiting vereist een minimum van 6A op elke fase. Dat haal je met een 1-fase omvormer (1,4 kW) een stuk gemakkelijker dan met een 3-fase omvormer (4,2 kW). Op mijn dak ligt 4500 Wp. 1,4 kW haal ik vaak fluitend, 4,2 kW nooit.
dan heb je een gat tussen 3,6 en 4.2 kw.Andrehj schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:20:
[...]
Maar je kunt met (een juist gekozen) 11 kW lader toch ook gewoon 6A via slechts 1 fase laden? Pas als je met meer vermogen wilt gaan laden schakel je naar drie fasen. Ik snap hier de usecase voor de 22 kW lader niet.
En als de opwek erg varieert blijf je overschakelen
Zoals ik al schreef geldt dat (nu nog) voor Nederland (waar men ook steeds meer en meer problemen krijgt bij het laagspanningsnet). Dan lijkt me op termijn deze situatie niet lang vol te houden. Zeker niet met steeds meer en meer EV. Laat staan dat die allemaal op hetzelfde ogenblik thuis aan 22 kW gaan laden. Dan is er overbevraging op hetzelfde tijdstip en stijgen de prijzen vanzelf wel boven nul.V_ger schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:28:
[...]
Sommige mensen hebben een dynamisch tarief en maken graag gebruik van nachtelijke uren met een kale prijs van 0. Dat is niet elke nacht. Als je maar met 4 kW laadt dan krijg je hem nooit vol. Dus soms is korter sneller laden goedkoper of levert het zelfs geld op.
Dus zeker 11kW is echt wel handig. 22 kan ook nuttig zijn bijvoorbeeld half uurtje laden bij de supermarkt ofzo. Zeker als je thuis niet kan laden zijn dat soort plekken en snelheden nuttig.
In Vlaanderen zijn de dynamische afnameprijzen overigens zelden nul voor de eindverbruiker.
Al is de naakte energiecomponent nul of lager dan komen daar nog altijd de fee van de leverancier, de accijnzen, heffingen en BTW bovenop. En salderen kan je hier met een dynamisch tarief sowieso niet.
En met hoe meer vermogen je gaat laden hoe hoger het capaciteitstarief. Weg winst van een lage kWh prijs.
In Nederland betaal je om een hoog vermogen ter beschikking te hebben trouwens niet per vermogensafname maar per jaar forfaitair op de aansluiting.
De meeste mensen met een normaal gebruik van een EV gaan die hogere aansluitkosten er dan ook maar zelden uithalen voor die paar keer per jaar dat de prijs enkele uren daadwerkelijk nul is en de batterij van de EV dan toevallig ook tegen nul is (de dynamische prijzen weet je hoogstens een 12 uur op voorhand).
Mooie theorie die voor een klein deel van de EV rijders ook praktijk zal zijn maar dat is en blijft dan een niche en geen algemene evolutie opwaarts.
Ja en hoeveel prosumenten hebben doorlopend 22 kW PV productie op overschot?DonJuape schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:49:
[...]
Een reden om voor een 22kW laadpunt te kiezen is het hogere vermogen op 1 fase. Handig om bijvoorbeeld op 1 fase zonnestroomoverschot te laden.
die prijzen zijn toch juist 0 omdat er dan een overschot is? Dus ik verwacht dat die momenten er zeker zullen blijven, vooral bij veel wind gecombineerd met zon.IvoB2 schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:27:
[...]
Zoals ik al schreef geldt dat (nu nog) voor Nederland (waar men ook steeds meer en meer problemen krijgt bij het laagspanningsnet). Dan lijkt me op termijn deze situatie niet lang vol te houden. Zeker niet met steeds meer en meer EV. Laat staan dat die allemaal op hetzelfde ogenblik thuis aan 22 kW gaan laden. Dan is er overbevraging op hetzelfde tijdstip en stijgen de prijzen vanzelf wel boven nul.
Veel EV's zullen die pieken en dalen een beetje kunnen dempen, maar voorlopig blijft de duurzame energie nog flink groeien en stabilisering en accu's komt nog niet echt op gang, dus die fluctuaties blijven nog wel even.
De prijzen zijn laag omdat ze stroom kwijt moeten, dus ze zijn juist blij als je dan snel gaat laden. Waarschijnlijk is op zon moment de hele buurt stroom aan t opwekkenIvoB2 schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:27:
[...]
Zoals ik al schreef geldt dat (nu nog) voor Nederland (waar men ook steeds meer en meer problemen krijgt bij het laagspanningsnet). Dan lijkt me op termijn deze situatie niet lang vol te houden. Zeker niet met steeds meer en meer EV. Laat staan dat die allemaal op hetzelfde ogenblik thuis aan 22 kW gaan laden. Dan is er overbevraging op hetzelfde tijdstip en stijgen de prijzen vanzelf wel boven nul.![]()
In Vlaanderen zijn de dynamische afnameprijzen overigens zelden nul voor de eindverbruiker.
Al is de naakte energiecomponent nul of lager dan komen daar nog altijd de fee van de leverancier, de accijnzen, heffingen en BTW bovenop. En salderen kan je hier met een dynamisch tarief sowieso niet.
En met hoe meer vermogen je gaat laden hoe hoger het capaciteitstarief. Weg winst van een lage kWh prijs.![]()
In Nederland betaal je om een hoog vermogen ter beschikking te hebben trouwens niet per vermogensafname maar per jaar forfaitair op de aansluiting.
De meeste mensen met een normaal gebruik van een EV gaan die hogere aansluitkosten er dan ook maar zelden uithalen voor die paar keer per jaar dat de prijs enkele uren daadwerkelijk nul is en de batterij van de EV dan toevallig ook tegen nul is (de dynamische prijzen weet je hoogstens een 12 uur op voorhand).
Mooie theorie die voor een klein deel van de EV rijders ook praktijk zal zijn maar dat is en blijft dan een niche en geen algemene evolutie opwaarts.
Daarom dat het nu nog goed uitkomt.
Maar het punt ging dat het een algemene trend was dat men naar 22 kW thuislaadpalen zou gaan. Wanneer de meerderheid van de autogebruikers een elektrische auto heeft en wie dat kan dan thuis tegen 22 kW wil gaan laden en dat op dezelfde tijdstippen wijzigt logischerwijs de "NU" situatie ook.
Ter zijde, ik heb ook een Alfen 22 kW paal (gewoon omdat dit de standaard aangeboden gratis paal was vier jaar geleden) maar heb deze nog nooit zo gebruikt. Ik laad ook maar tussen 2,5 en 4 kW (want mijn PV produceert nooit meer in overproductie).
Tegen een hoger vermogen gaan laden zou (in Vlaanderen en voor mijn situatie) overigens ook nog eens economisch nadelig zijn.
Het zou zo maar kunnen dat wanneer de meerderheid van de elektrische rijders in Nederland een 22 kW paal gaat plaatsen en deze daadwerkelijk gaat gebruiken dat de NL netbeheerder op termijn eens een voorbeeld gaat nemen aan het buitenland. Veel goedkoper dan overal de netten gaan verzwaren.
wat kan die laadpaal, wat andere palen met load balancing niet kunnen?Holk schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:49:
Ik ben nu in de markt voor een thuis laadpaal ivm aanschaf EV. Ivm veel panelen op het dak kijk ik met interesse naar de Etrel Inch Home voornamelijk omdat deze de stroom gelijk om kan leiden naar de auto, maar kan weinig gebruikers reviews vinden. Zijn er hier mensen die zo’n ding privé bezitten en wat aan te raden is?
'Stroom omleiden' klinkt vaag. Bij elke laadpaal zal de stroom van de zonnepanelen direct naar de laadpaal gaan.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 24-12-2023 11:53 ]
In dat geval heb ik overdag wellicht een probleem. Niet thuis om te laden en een overschat van zonne energie, waardoor ik moet betalen voor teruglevering als de stroomprijs negatief is.de Peer schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:14:
Ik denk juist des te meer. Met een dynamisch contract wil je zo snel mogelijk profiteren van lage (soms negatieve) prijzen.
Maar als het salderen helemaal stopt is een combinatie met een thuisaccu wellicht interessant en is in de nacht opladen met een lage of negatieve uurprijs wellicht interessant.
Wordt nog een leuke rekensom denk ik.
Het gaat om het hogere vermogen op 1 fase dat een 22kW laadpunt heeft t.o.v. een 11kW laadpunt. Vanwege het minimum per fase wil ik graag op 1 fase zonnestroomoverschot laden. Dat kan ik dan met een 22kW laadpunt tot 7,4kW doen (32A afgezekerd achter 3x25A hoofdaansluiting) i.p.v. tot 3,7kW.IvoB2 schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:30:
[...]
Ja en hoeveel prosumenten hebben doorlopend 22 kW PV productie op overschot?
Zit een extra blok bij (tegen meerprijs waarschijnlijk) die de stroom van de panelen direct kan omleiden, naast DLBde Peer schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:52:
[...]
wat kan die laadpaal, wat andere palen met load balancing niet kunnen?
'Stroom omleiden' klinkt vaag. Bij elke laadpaal zal de stroom van de zonnepanelen direct naar de laadpaal gaan.
Of je een 1 fase of 3 fase PV omvormer hebt maakt hierbij overigens niets uit.ZwarteIJsvogel schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:02:
[...]
AC-laden via een Type-2 aansluiting vereist een minimum van 6A op elke fase. Dat haal je met een 1-fase omvormer (1,4 kW) een stuk gemakkelijker dan met een 3-fase omvormer (4,2 kW). Op mijn dak ligt 4500 Wp. 1,4 kW haal ik vaak fluitend, 4,2 kW nooit.
Verder heb ik dezelfde ervaring, zelfs met 7,4kWp haal je de 4,2kW zelden tot nooit in de winter.
De additionele kosten zijn vewaarloosbaar op het gehele plaatje.Tommie12 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:02:
[...]
Het is niet verkeerd, maar totale overkill.
2.5mm2 is niet afdoende als je uiteindelijk toch naar 32A gaat, de bekabeling heb je dan al dik in orde.
Er hoeft helemaal geen stroom omgeleid te worden. Als jij je lader aan zet terwijl je zonnepanelen produceren zal het automatisch naar je auto 'geleid' worden. Dat is gewoon een natuurkundig principe.Holk schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:03:
[...]
Zit een extra blok bij (tegen meerprijs waarschijnlijk) die de stroom van de panelen direct kan omleiden, naast DLB
Dit is het zelfde wat alle laadpalen doen die met pv kunnen laden, kijken hoeveel overproductie er is en de laadsnelheid daar op aanpassen.
ik zou dat even heroverwegen. Ik zie er de meerwaarde niet van.Holk schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:03:
[...]
Zit een extra blok bij (tegen meerprijs waarschijnlijk) die de stroom van de panelen direct kan omleiden, naast DLB
Lijkt me stug dat daar een extra "blok" voor nodig is. Is gewoon een kwestie van software. Er is echt geen speciale omleidingskabel tussen omvormer en laadpaal, dat zou de zaak alleen nodeloos complex maken.Holk schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:03:
[...]
Kan deze paal tijdens het laden bij overschot op je zonnepanelen schakelen tussen 1 en 3 fasen, net als een Zappi? Als je veel panelen hebt is dat toch wel een functie die fijn is.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Je moet wel heel veel panelen hebben om (heel vaak) boven de 7,4kW uit te komen.guido66 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:18:
[...]
Lijkt me stug dat daar een extra "blok" voor nodig is. Is gewoon een kwestie van software. Er is echt geen speciale omleidingskabel tussen omvormer en laadpaal, dat zou de zaak alleen nodeloos complex maken.
Kan deze paal tijdens het laden bij overschot op je zonnepanelen schakelen tussen 1 en 3 fasen, net als een Zappi? Als je veel panelen hebt is dat toch wel een functie die fijn is.
Edit: zie nu dat jij inderdaad heel veel panelen hebt
[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 24-12-2023 12:36 ]
Klopt, haal 8.5 kWu op een zonnige dag.DonJuape schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:22:
[...]
Je moet wel heel veel panelen hebben om (heel vaak) boven de 7,4kW uit te komen.
Edit: zie nu dat jij inderdaad heel veel panelen hebt
Dank voor alle tips, stop het in de overweging
Ik heb geen Etrel Inch Home maar wel PV en een Alfen laadpaal. En wanneer ik die laadpaal, net als elke andere laadpaal in een huiselijke omgeving, activeer gaat de opgewekte stroom ook naar de laadpaal hoor.Holk schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:49:
Ik ben nu in de markt voor een thuis laadpaal ivm aanschaf EV. Ivm veel panelen op het dak kijk ik met interesse naar de Etrel Inch Home voornamelijk omdat deze de stroom gelijk om kan leiden naar de auto, maar kan weinig gebruikers reviews vinden. Zijn er hier mensen die zo’n ding privé bezitten en wat aan te raden is?
Wat gaat die Etrel dan "extra omleiden"?
Nou ja, natuurkundig principe....als e.e.a. op dezelfde fases zit uiteraard wel. (Zal bij 1 fase natuurlijk altijd zo zijn).Anders is het je meter die saldeert. Maar het maakt inderdaad niet uit.Makrolon schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:14:
[...]
Er hoeft helemaal geen stroom omgeleid te worden. Als jij je lader aan zet terwijl je zonnepanelen produceren zal het automatisch naar je auto 'geleid' worden. Dat is gewoon een natuurkundig principe.
Dit is het zelfde wat alle laadpalen doen die met pv kunnen laden, kijken hoeveel overproductie er is en de laadsnelheid daar op aanpassen.
Op verschillende fases is t een ander verhaal inderdaad.janne_nl schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:45:
[...]
Nou ja, natuurkundig principe....als e.e.a. op dezelfde fases zit uiteraard wel. (Zal bij 1 fase natuurlijk altijd zo zijn).Anders is het je meter die saldeert. Maar het maakt inderdaad niet uit.
Maar je moet dingen niet onnodig moeilijk maken voor iemand die het al niet begrijpt is mijn ervaring;)
Als je dusdanig veel teruglevert over 1-fase dan moet je eigenlijk ook gewoon naar een 3-fase PV omvormer en dan is 11 kW alsnog voldoende. 32A is voor 1-fase mooi, maar 3x32A aankunnen betekent ook een verzwaring van de huisaansluiting icm. bijbehorende extra kosten.DonJuape schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:49:
[...]
Voor andere locaties dan thuis is sneller vaak beter. Voor thuis geldt dat wat mij betreft niet: Ik had 1x40A met een 1x32A lader (7kW) heb sinds kort 3x25A met een 11kW lader (=dezelfde maandelijkse kosten voor de netaansluiting), daardoor profiteer je nog beter van de dynamische dalen, maar er zit wel ergens een omslagpunt. Voor 22kW heb je 3x35A nodig, wat weer extra jaarlijkse kosten met zich meebrengt. Ik vermoed niet dat je dat verschil jaarlijks goed kunt maken. Daarom is 11kW vermoedelijk de sweetspot.V_ger schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:28:
[...]
Sommige mensen hebben een dynamisch tarief en maken graag gebruik van nachtelijke uren met een kale prijs van 0. Dat is niet elke nacht. Als je maar met 4 kW laadt dan krijg je hem nooit vol. Dus soms is korter sneller laden goedkoper of levert het zelfs geld op.
Het is niet relevant voor het op 1 fase laden of je een 1 of 3 fase omvormer hebt.Taro schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:23:
[...]
Als je dusdanig veel teruglevert over 1-fase dan moet je eigenlijk ook gewoon naar een 3-fase PV omvormer en dan is 11 kW alsnog voldoende. 32A is voor 1-fase mooi, maar 3x32A aankunnen betekent ook een verzwaring van de huisaansluiting icm. bijbehorende extra kosten.
Verder kun je je laadpunt afzekeren met 3x32 A zonder verzwaring van je huisaansluiting zodat je (op 1 fase) tot 7,4kW PV overschot kunt laden.
Maar het gaat er vooral om dat je bij 1 fase overschot laden (wat je graag wilt vanwege de ondergrens per fase) aan de bovenkant niet beperkt bent tot 3,7 kW.
Klopt, maar wel om het scheeftrekken van de fases in het algemeen te voorkomen, het is ook goed om aan het grotere plaatje te denken.DonJuape schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:31:
[...]
Het is niet relevant voor het op 1 fase laden of je een 1 of 3 fase omvormer hebt.
Dat is helder.Verder kun je je laadpunt afzekeren met 3x32 A zonder verzwaring van je huisaansluiting zodat je (op 1 fase) tot 7,4kW PV overschot kunt laden.
Maar het gaat er vooral om dat je bij 1 fase overschot laden (wat je graag wilt vanwege de ondergrens per fase) aan de bovenkant niet beperkt bent tot 3,7 kW.
Is de sweetspot dan niet een 22 kW lader en die beperken op 18kW, zodat je je 3x25A maximaal benut? Dat is wat ik zou doen.Taro schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:27:
[...]
Voor 22kW heb je 3x35A nodig, wat weer extra jaarlijkse kosten met zich meebrengt. Ik vermoed niet dat je dat verschil jaarlijks goed kunt maken. Daarom is 11kW vermoedelijk de sweetspot.
Interessantde Peer schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:54:
[...]
Is de sweetspot dan niet een 22 kW lader en die beperken op 18kW, zodat je je 3x25A maximaal benut? Dat is wat ik zou doen.
De max, zonder PV mee te rekenen, is 17.25 kW op de gehele 3x25A, er van uitgaande dat er niets anders actief is. Met loadbalancer zie ik dat mijn Zappi V2.1 gemiddeld tot max 10,5 kW gaat, niet hoger. Ik weet dat die een té ruime marge aanhoudt, maar áls je een auto hebt die 22 kW aan kan, je hebt al een 22 kW lader aangeschaft, dan is 17-18 kW mooi. In veel gevallen kan de auto dat echter niet aan en kost een 22 kW lader meer. Voor de tijdswinst hoef je dat denk ik niet te doen, door maximaal te laden tijdens de goedkoopste momenten is de case waarschijnlijk inderdaad wel te maken voor 17-18 kW.
In een huisinstallatie is ‘het scheef trekken van fases’ totaal irrelevant.Taro schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:37:
[...]
Klopt, maar wel om het scheeftrekken van de fases in het algemeen te voorkomen, het is ook goed om aan het grotere plaatje te denken.
[...]
Zo lang je niet meer stroom op een fase af neemt dan je zekering aan kan is het al lang goed. Je zit met honderden huizen achter een transfo, en als daar onbalans in zit, dan schakelt de distributiebedrijf wel een paar éénfasige aansluitingen om.
Daar moet je je als particulier echt niks van aan trekken.
Voor nu zou ik er geen extra moeite voor doen inderdaad want er zijn nog nauwelijks auto's die zo snel AC kunnen laden, maar voor over een paar jaar ligt dat misschien anders.Taro schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:18:
[...]
Interessant
De max, zonder PV mee te rekenen, is 17.25 kW op de gehele 3x25A, er van uitgaande dat er niets anders actief is. Met loadbalancer zie ik dat mijn Zappi V2.1 gemiddeld tot max 10,5 kW gaat, niet hoger. Ik weet dat die een té ruime marge aanhoudt, maar áls je een auto hebt die 22 kW aan kan, je hebt al een 22 kW lader aangeschaft, dan is 17-18 kW mooi. In veel gevallen kan de auto dat echter niet aan en kost een 22 kW lader meer. Voor de tijdswinst hoef je dat denk ik niet te doen, door maximaal te laden tijdens de goedkoopste momenten is de case waarschijnlijk inderdaad wel te maken voor 17-18 kW.
17.25 is als je precies 100% belast inderdaad. In de praktijk kun je prima continu 110% belasten. 18 kW kan dus prima. Doe ik nu ook (maar dan met 1 fase).
Ik heb op iedere fase een slimme stekker gehad om het voltage per fase te monitoren en als de zon lekker bezig is dan zie je dat de ene fase eerder naar de 253 Volt gaat dan de ander. Op dat vlak vind ik het wel interessant ivm uitschakelen zonnepanelen.Tommie12 schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:22:
[...]
In een huisinstallatie is ‘het scheef trekken van fases’ totaal irrelevant.
Zo lang je niet meer stroom op een fase af neemt dan je zekering aan kan is het al lang goed. Je zit met honderden huizen achter een transfo, en als daar onbalans in zit, dan schakelt de distributiebedrijf wel een paar éénfasige aansluitingen om.
Daar moet je je als particulier echt niks van aan trekken.
Verder ga ik er persoonlijk geen rekening mee houden. Ik heb nu een 1-fase PV omvormer omdat een upgrade naar 3-fase betekent dat ik ook alle panelen moet vervangen. Ik heb ook bewust in de Zappi aangegeven dat op Eco+ laden via 1-fase niet is toegestaan, omdat ik alleen wil laden als het tarief laag is en bij hogere tarieven liever de zonnestroom het net op stuur om daar meer voor terug te krijgen. Heb niet per se als doel om maximaal zelf te verbruiken. Je kunt het spelen met de fases dus ook in je voordeel benutten, want indien nodig verplaats ik de PV omvormer naar de fase met het laagste voltage om langer door te kunnen leveren.
Het "grotere" plaatje gaat niet echt op.Taro schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:37:
[...]
Klopt, maar wel om het scheeftrekken van de fases in het algemeen te voorkomen, het is ook goed om aan het grotere plaatje te denken.
[...]
Dat is helder.
Mijn buurman heeft weer héél andere dingen op zijn (1) fase als ik op mijn 3F.
In een straat (wijk) zijn de 3 fasen -als het goed is- netjes verdeeld,
maar ook dán kan het soms flink scheef zitten.
Ik vroeg ENEXIS eens hoe de verdeling bij ons in de straat (dorpje) is... (ook op basis terugvoeding /fase)
laat ik je zeggen dat ze GEEN ENKELE idee hadden hoe of wat,
en dát terwijl er zo gejankt wordt over de terug-leveringen. / cq onbalans.
Begrijp jij dat dan nog? ikke nie.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
grotendeels met je eens.Taro schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:18:
[...]
Interessant
Maar heb je een 11kW lader gekocht, dan krijg je (denk ik) ook een dunnere aansluitkabel en een lichter relais er in, die dan weer dicht bij zijn MAX moet gaan werken.
Ik koos voor de 22kW Zappi, en mijn kabel blijft ook bij 1F max 7.4kW (uuuuuren) netjes lauw.
Ik zou wel eens willen weten of dat ook bij de 11kW uitvoering is.
En dán nog het vermogen verlies in de dunnere 11kW kabel... zonde zou ik zeggen als ik mijn jaarlijkse kWh-tjes zie.
En wát als je de langste aansluitkabel op de (Zappi) wil? nog meer laadkabel verlies?
Kortom, als ik alle + en - punten naast elkaar zet, en dan de relatief kleine meerprijs bekijk,
dan is mijn keuze makkelijk.
Het idee dat je dan ook nog in de toekomst 17kW zou kunnen laden is een leuke bonus, maar zal denk ik zelden nodig zijn.
In de winter (nihil opwek periode) ga ik laden met de laadstroom die het beste rendement geeft, want je mag tóch salderen (nog) en log ál mijn activiteieten, opwek /verbruik, wanneer, pieken etc etc,
zodat ik goed beslagen ten ijs kom als de batterijen binnen ROI /tvt bereik komen.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Kan mij voorstellen dat je inderdaad liever niet op de max zit.Hansieo schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:16:
[...]
grotendeels met je eens.
Maar heb je een 11kW lader gekocht, dan krijg je (denk ik) ook een dunnere aansluitkabel en een lichter relais er in, die dan weer dicht bij zijn MAX moet gaan werken.
Ik koos voor de 22kW Zappi, en mijn kabel blijft ook bij 1F max 7.4kW (uuuuuren) netjes lauw.
Ik zou wel eens willen weten of dat ook bij de 11kW uitvoering is.
En dán nog het vermogen verlies in de dunnere 11kW kabel... zonde zou ik zeggen als ik mijn jaarlijkse kWh-tjes zie.
En wát als je de langste aansluitkabel op de (Zappi) wil? nog meer laadkabel verlies?
Kortom, als ik alle + en - punten naast elkaar zet, en dan de relatief kleine meerprijs bekijk,
dan is mijn keuze makkelijk.
Het idee dat je dan ook nog in de toekomst 17kW zou kunnen laden is een leuke bonus, maar zal denk ik zelden nodig zijn.
In de winter (nihil opwek periode) ga ik laden met de laadstroom die het beste rendement geeft, want je mag tóch salderen (nog) en log ál mijn activiteieten, opwek /verbruik, wanneer, pieken etc etc,
zodat ik goed beslagen ten ijs kom als de batterijen binnen ROI /tvt bereik komen.
Ik heb ook een 22 kW Zappi, maar mijn auto (Tesla MY LR) gaat toch maar tot 11 kW AC. En ik heb er een laadkabel op zitten van 8 meter, omdat ik met de standaard 6 meter kabel de auto niet omgekeerd op de oprit kon zetten. Daar zal dus ook wel iets verlies optreden. Ik kan hem altijd nog iets opvoeren door de groepslimiet iets te verhogen, dan grijpt de loadbalancer minder goed in en haal ik netjes precies de 11 kW, maar die 500 Watt gaan het verschil toch niet maken.
Als de volgende auto 22 kW ondersteunt is dit alles zeker het onderzoeken waard, maar op dit moment voor veel mensen gerommel in de marge.
Hier ligt in de straat een 3F 400V + N net.
Zelf heb ik na de meter daarop een 1F40A aansluiting.
Bij de hernieuwde aansluiting van de woning naar de straat (herlocatie meter) hadden de installateurs van de netbeheerder een schema bij op welke fase mijn woning en de andere woning in de straat waren/moesten aangesloten worden. In se is het niet moeilijker dan dat.
Ik heb overigens een 22 kW laadpaal maar gezien de thuisinstallatie een 1 x 32A laadpaal.
De huidige EV (MY 2019) kan dan ook maar max. op 1 x 32A laden terwijl de volgende (MY2024) AC ook niet vlugger dan 11 kW kan laden (dus nog vele jaren geen probleem met de huidige laadpaal van max. 7 kW en de vooruitgang zit 'm vooral in het AC 11 kW openbaar laden en +200 kW DC laden.
[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 24-12-2023 15:53 ]
Er is ook gewoon een berekening voor op basis van huisnummer en evt. toevoeging om te bepalen op welke fase het betreffende huis moet worden aangesloten zodat alles netjes wordt verdeeld:IvoB2 schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:48:
[...]
Bij de hernieuwde aansluiting van de woning naar de straat (herlocatie meter) hadden de installateurs van de netbeheerder een schema bij op welke fase mijn woning en de andere woning in de straat waren/moesten aangesloten worden. In se is het niet moeilijker dan dat.
- Neem het huisnummer,
- Neem de toevoeging van het huisnummer en zet deze om in een cijfer: A = 1, B = 2, C = 3, etc ... (geen toevoeging is nul)
- Tel het huisnummer en de toevoeging bij elkaar op om een rekengetal te krijgen,
- Deel het rekengetal door 3 en pak het getal voor de komma,
- Bepaal de restwaarde door het getal voor de komma van het rekengetal af te trekken,
- Is de restwaarde gelijk aan 1? Dan is de fase-volgorde: L1, L2, L3,
- Is de restwaarde gelijk aan 2? Dan is de fase-volgorde: L2, L3, L1,
- Is de restwaarde gelijk aan 0? Dan is de fase-volgorde: L3, L1, L2.
Tenzij je auto niet 3F kan laden, welk voordeel heeft 1F laden met 7,4 kW?Hansieo schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:16:
[...]
grotendeels met je eens.
Ik laad 3F met vermogens tussen 3,7 kW en 11kW.
En mijn fases raken niet in onbalans.
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen