Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:05

de Peer

under peer review

dmod schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:12:
[...]

Een jaarverbruik van 505 kWh is wel extreem laag, zelfs met zonnepanelen en thuisbatterij, en al zeker als je ook een EV hebt, niet ?
Ik heb panelen en batterij sinds juli '23, mijn totaal verbruik was verleden jaar 2900 kWh. Dit gaat wel naar beneden gaan met een volledig jaar PV en batterij, maar toch. En dan komt daar nog de EV bij. Nog geen idee wat het verbruik zal zijn maar dat er toch wat bijkomt is zeker. Ik kan wel op het werk laden maar dit zal zeker niet alle noden coveren.
Nou advies hier op tweakers is altijd : leg je dak vol met panelen. Dat zal vaak toch wel zorgen voor een negatieve energierekening.

Hier ook full electric sinds 2018 En 2 EV's en ik heb nog altijd een flink PV overschot.

500 kwh is zeker niet extreem. Eerder gemiddeld voor een PV bezitter

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 19-01-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 14:53
IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:29:
[...]

Het gaat uiteraard niet over het jaarverbruik maar over de jaarlijkse netafname.
Dat zijn twee verschillende zaken.
Bij een maximaal jaarverbruik van 4800 tot 5200 kWh (afhankelijk van het aantal uren zonneschijn) heb ik een jaarlijkse netafname tussen de 350 en 450 kWh. Dus nog marge zat. :)
En die netafname speelt zich dan nog eens hoofdzakelijk af in de maanden december en januari. Die maanden ga ik thuis ook niet laden. Dan gaat iedere opgewekte kWh naar de woning.

De EV is een bedrijfslease.
Wat thuis niet op zon kan geladen worden kan ook elders met de laadkaart geladen worden (destination chargers, parkeerplaats werk, snelladers onderweg,.....).
Dat is uiteraard voor iedereen anders maar laden kost me nergens iets. Voordeel van thuis op zon laden is dat iedere kWh me in 2024 dan 7,5 cent kost maar tussen de 28 en 55 cent oplevert (cijfers 2023 valt af te wachten wat dat uiteindelijk voor 2024 geeft maar hoe "duurder" de netstroom en hoe lager de TLV hoe hoger de winst op BEV thuis laden). :)
Er is ook een BEV met V2L in afwachting van levering met een groter opslagvolume dan de huidgie (ong. 10 kWh meer opslag). Dat is uiteraard extra opslagcapaciteit voor de woning.
De stationaire thuisaccu heeft een capaciteit van 15,4 kWh. Bij een gemiddeld dagverbruik van 5-7 kWh excl. laden) geeft dat ook ruim wat marge.

Op de planning staat voor 2030 een verdubbeling van de PV capaciteit en waarschijnlijk dan geen eigen BEV meer maar overstappen op elektrische deelauto's. Het eerste is - wanneer de wetgeving niet drastisch wijzigt - een bijna zekerheid en het tweede zien we wel als het zo ver is. Maar we doen nu al bijna al onze verplaatsingen binnen een straal van 50 km met de e-bikes. De BEV is meer in uitleen dan dat we 'm zelf gebruiken. Gemist zal ie dus niet worden.
Sorry, voor de spraakverwarring, ik bedoelde inderdaad netafname, dus wat op jouw factuur staat, bij mij dus 2900 kWh (met half jaar PV en thuisaccu). Ben dus echt benieuwd hoe zich dit gaat verhouden voor een volledig jaar.
Heb trouwens 26 panelen van 430wp en een thuisaccu van 13kWh.
In november en december alleen al (wel bijzonder slechte maanden) zat ik aan 380kWh netafname per maand
Vrijstaande villa, gezin met 2 kids. Maar iedere situatie is inderdaad anders.
Hier ook een EV bedrijfslease met toch makkelijk 35000km per jaar. Heb ook wel een laadpas, en "mag" dus overal laden, maar zonder hiervan misbruik te maken. Laadpaal is geplaatst op kosten van de werkgever en hij verwacht dus ook dat je vnl thuis (of op het werk) laadt. Staat duidelijk in de car policy. Wel nog geen idee hoe streng dit gecontroleerd wordt, maar ik kan me wel inbeelden dat het niet geapprecieerd gaat worden als je voortdurend aan externe (snel)laders gaat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Vooralsnog 20 x 280 Wp (sinds 2011) en dat wordt dan minstens 26 x "wat op dat ogenblik de max is", ik verwacht een 500 Wp per paneel.
Indien de TLV tegen 2030 nog verder zou dalen (kom van 20 cent/kWh over 11 naar nu 7,5 cent maar ooit was het slechts 4 cent) dan zal de PV ook niet meer AC gekoppeld zijn maar DC wat minder verliezen oplevert naar opslag.
Maar vooralsnog en tot 2030 is, bij ongewijzigde regelgeving, AC netgekoppeld financieel voordeliger.
Fluvius heeft onlangs de omvormergrens van 10 kVA ook opgetrokken naar 25 kVA (zonder netstudie) en je mag, afhankelijk van de lokale stedebouwkundige voorschriften ook een eigen windmolen plaatsen tot 15 meter hoog en met een max. vermogen van 25 kW. Dat is hier ook nog een optie tegen 2030.

Mijn jaarverbruik en netafname (tot in detail) voor 2023 kan je vinden in het topic Wat is jouw actuele energieverbruik?

Andere carpolicy. Het maakt hier niet uit waar je gaat laden zolang je de jaarlijkse km maar niet overschrijdt (daarboven moet je het werkgerelateerd kunnen verantwoorden). Zou ook niet eerlijk zijn tov werknemers die thuis geen laadpaal kunnen plaatsen en/of aan thuiswerken doen.
Puur financieel gezien zou ik beter ook altijd thuis laden want de kWh prijs voor netafname zit nu ergens rond de 22 cent (indien onder de max. factuur) of 26 cent (indien boven de max. netfactuur) terwijl de vergoeding volgens de CREG tabellen (die hier gebruikt wordt) daar altijd boven zit. Dus zelfs met laden aan nettarief doe je winst.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:47
DonJuape schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:14:
[...]

Kan. Op de site die je linkt staat dat het verplicht is en dat is dus niet zo. Waarom link je die dan?
Je kan wel tegen mij gaan zitten zeuren, ik geef alleen maar aan wat ik hoor van leveranciers en wat er onder andere over is te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-07 16:15
Na een leerzaam dagje EV-laden opzoeken twijfel ik nog tussen 2 modellen, de EVBox Elvi 1-fase 32A 7.4kW (UMTS) en de Alfen Eve Single S-line 1x32A (7,4kW). Ondanks de meerprijs gaat de voorkeur momenteel naar de Elvi.. Elvi heeft een ingebouwde simkaart voor de communicatie wat mij weer een simkaart en 4G modem uitspaart in de garage. :p

Alleen zijn de Everon-abonnementen voor mij totaal niet duidelijk en kan ik amper prijzen vinden van de verschillende formules (enkel dat het 'basispakket' 4-5€/maand kost). Voor zover ik begrepen heb moet je om een laadvergoeding te krijgen minimaal een zakelijk abonnement hebben maar dan zou ik ook een BTW nummer moeten opgeven en dat heb ik niet.. Kan je ook zonder BTW nummer een laadvergoeding ontvangen via Everon?

[ Voor 9% gewijzigd door bibi2205 op 19-01-2024 21:36 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bibi2205 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:36:
Na een leerzaam dagje EV-laden opzoeken twijfel ik nog tussen 2 modellen, de EVBox Elvi 1-fase 32A 7.4kW (UMTS) en de Alfen Eve Single S-line 1x32A (7,4kW). Ondanks de meerprijs gaat de voorkeur momenteel naar de Elvi.. Elvi heeft een ingebouwde simkaart voor de communicatie wat mij weer een simkaart en 4G modem uitspaart in de garage. :p
Op welke communicatie doel je want de Alfen SPL heeft ook een 4G simkaart voor communicatie met de backoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
IvoB2 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:49:
[...]

Op welke communicatie doel je want de Alfen SPL heeft ook een 4G simkaart voor communicatie met de backoffice.
Communicatie naar backoffice inderdaad.. Dat het bij de Alfen ook mogelijk was heb ik pas ontdekt, daar had ik vandaag (op het werk :p) blijkbaar overheen gekeken.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:54
The_Woesh schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:05:
[...]

Maar heb jij ook de Tesla wall connector? Want in de tesla app koppel je zowel je auto als de lader en kan je ook het laadverlies zien. Om alle KWh te declaren lijkt mij dat voldoende.
En vandaag even gekeken wat de verschillende bronnen aangeven bij opladen
De Tesla app (laadpaal) geeft 39,7Kw
De teller in meterkast komt op 40,1Kw
TeslaFi zegt 40,79 Kw

Dit was pas 1 meting zal het over paar weken nog eens kijken als er wat meer Kws in zijn gegaan
Dit was van 33% naar 86% in een M3LR uit 2019

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:03

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik kreeg alsnog een herinnering + dreiging met incassokosten voor de Zonneplan laadpaal die ze hier zijn komen weghalen :'). Na een paar mailtjes en een boos belletje naar de helpdesk kreeg ik eindelijk toch een creditfactuur daarvoor.

Momenteel staat de Zappi vrolijk te snorren en fun fact: De vaatwasser draait nu toevallig ook en alsnog is de laadstroom naar de auto meer dan 2x zo hoog dan bij een identieke situatie met de Zonneplan lader. Het was een flinke bak geld, maar ben toch blij dat ik geswitcht ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrutzZz
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-04 13:30
Is het mogelijk om een laadpaal via een wifi pod aan te sluiten die in de meterkast hangt.(heeft een utp aansluiting uitgang)

Ik heb geen mogelijkheid om een utp kabel te leggen via de kruipruimte naar de woonkamer. (Ivm geïsoleerde kruipruimte)

[ Voor 7% gewijzigd door CrutzZz op 20-01-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
jheerink14 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:45:
[...]

En vandaag even gekeken wat de verschillende bronnen aangeven bij opladen
De Tesla app (laadpaal) geeft 39,7Kw
De teller in meterkast komt op 40,1Kw
TeslaFi zegt 40,79 Kw

Dit was pas 1 meting zal het over paar weken nog eens kijken als er wat meer Kws in zijn gegaan
Dit was van 33% naar 86% in een M3LR uit 2019
Meter in de meterkast: 229,12kWh
Laadpaal: 229kWh
Auto: 231kWh, waarvan 6kWh op een andere locatie, dus 225kWh thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
CrutzZz schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:41:
Is het mogelijk om een laadpaal via een wifi pod aan te sluiten die in de meterkast hangt.(heeft een utp aansluiting uitgang)

Ik heb geen mogelijkheid om een utp kabel te leggen via de kruipruimte naar de woonkamer. (Ivm geïsoleerde kruipruimte)
Er zijn laadpalen die dat hebben ja.
Easee, bijvoorbeeld, heeft de Equalizer, die sluit je aan op de P1 aansluiting en hij heeft een draadloze verbinding met de laadpaal (bluetooth of wifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrutzZz
ASS-Ware schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:46:
[...]

Er zijn laadpalen die dat hebben ja.
Easee, bijvoorbeeld, heeft de Equalizer, die sluit je aan op de P1 aansluiting en hij heeft een draadloze verbinding met de laadpaal (bluetooth of wifi).
Ik bedoel niet dat de laadpaal wifi moet hebben.
Ik heb een Alfen laadpaal gekocht. Deze heeft een utp kabel nodig.
Mijn vraag is kan ik een Wifi pod van Ziggo gebruiken de utp kabel erin naar laadpaal. Die hang ik dan in de meterkast. En hoef ik maar klein stukje bekabeld te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-07 17:18

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Dat zou moeten werken. De laadpaal ziet het verschil niet tussen een netwerkkabel rechtstreeks naar je Ziggo router en een netwerkkabel naar een Ziggo pod die via WiFi met diezelfde router is verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vector060
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-07 07:59
Met de zoektocht naar een eigen laadpaal ben ik op ABB en Etrel gevallen. Er is echter weinig ervaringen te vinden over deze palen/merken.

Zijn er hier tweakers met ervaringen over volgende palen:
- ABB Terra AC
- Etrel Inch PRO

Mijn afwegingen voor bovenstaande palen zijn:
semi publieke laadpaal met OCPP, loadbalancing, offline en online te gebruiken, gebruik overschot zonneenergie, laadkabel aan paal, 3fase, op paal monteerbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:16
Vector060 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:45:
Met de zoektocht naar een eigen laadpaal ben ik op ABB en Etrel gevallen. Er is echter weinig ervaringen te vinden over deze palen/merken.

Zijn er hier tweakers met ervaringen over volgende palen:
- ABB Terra AC
- Etrel Inch PRO

Mijn afwegingen voor bovenstaande palen zijn:
semi publieke laadpaal met OCPP, loadbalancing, offline en online te gebruiken, gebruik overschot zonneenergie, laadkabel aan paal, 3fase, op paal monteerbaar
Wat ik me dan afvraag is waarom juist deze? Zeker gezien het gebrek aan ervaringen. Het is niet alsof de eigenschappen die je noemt uniek zijn namelijk.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
Ik ben intussen wel overtuigd geraakt van de Alfen Eve Single Pro-line en tijdens het rondkijken naar prijzen stootte ik op charge24.nl waar ze deze aanbieden voor 799€. Heeft er hier iemand toevallig ervaring met deze webshop?

Het KVK nummer komt overeen met een eenmanszaak gevestigd in een loods/industrieterrein in Delft en de website is geregistreerd in 04/2023. Op marktplaats heeft het account een 30-tal positieve reacties in de laadpaal-categorie.. bij andere webshops staat de Alfen echter te koop voor prijzen tussen 1100€-1500€, waardoor ik toch twijfel. :p Kort berichtje gestuurd naar hun marktplaats account om te vragen of ze leveren in België en ik kreeg binnen enkele minuten antwoord dat ze wekelijks naar België sturen en dat dit mogelijk was voor 15€ transportkosten… Verder bespeur ik ook geen taalfouten op de website dus behalve de prijs zie ik eigenlijk geen mogelijke rode vlaggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-07 12:58
Ik heb er vorige week een bestelling gedaan en had de bestelling een paar dagen later binnen.
Het contact is ook goed. Ik werd snel terug gebeld nadat ik nadat ik de eerste keer geen gehoor kreeg.
Ik zou er zo weer een bestelling doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrutzZz
bibi2205 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:47:
Ik ben intussen wel overtuigd geraakt van de Alfen Eve Single Pro-line en tijdens het rondkijken naar prijzen stootte ik op charge24.nl waar ze deze aanbieden voor 799€. Heeft er hier iemand toevallig ervaring met deze webshop?

Het KVK nummer komt overeen met een eenmanszaak gevestigd in een loods/industrieterrein in Delft en de website is geregistreerd in 04/2023. Op marktplaats heeft het account een 30-tal positieve reacties in de laadpaal-categorie.. bij andere webshops staat de Alfen echter te koop voor prijzen tussen 1100€-1500€, waardoor ik toch twijfel. :p Kort berichtje gestuurd naar hun marktplaats account om te vragen of ze leveren in België en ik kreeg binnen enkele minuten antwoord dat ze wekelijks naar België sturen en dat dit mogelijk was voor 15€ transportkosten… Verder bespeur ik ook geen taalfouten op de website dus behalve de prijs zie ik eigenlijk geen mogelijke rode vlaggen.
Pak je er geen Load Balancing erbij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
CrutzZz schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Pak je er geen Load Balancing erbij dan?
Nee, niet nodig aangezien ik de lader ga beperken op 6A en ga aansluiten op het stopcontact in de garage. :p (Uitgebreide reden staat in een eerdere post.)

Met de huidige granny heb ik al eens geladen op 10A (doordat ik de wagen eerder aan een openbare paal op 16A had laten laden en vergeten was om hem te beperken bij thuiskomst) en dat ging toen ook zonder problemen. :)

Bedankt voor de feedback @Simon99 en @froid, dat stelt me toch al gerust dat ik effectief wel iets geleverd ga krijgen. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door bibi2205 op 21-01-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• froid
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28
bibi2205 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:47:

Zelf twee weken geleden ook twee stuks Alfen Single Pro bij Charge24 gekocht. Verreweg de goedkoopste aanbieder maar kon ze snel afhalen en heel keurig geregeld allemaal. Service van Charge24 is ook goed, van Alfen is het drama maar dankzij een behulpzame tweaker is het mij gelukt om alles in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrutzZz
bibi2205 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Nee, niet nodig aangezien ik de lader ga beperken op 6A en ga aansluiten op het stopcontact in de garage. :p (Uitgebreide reden staat in een eerdere post.)

Met de huidige granny heb ik al eens geladen op 10A (doordat ik de wagen eerder aan een openbare paal op 16A had laten laden en vergeten was om hem te beperken bij thuiskomst) en dat ging toen ook zonder problemen. :)

Bedankt voor de feedback @Simon99 en @froid, dat stelt me toch al gerust dat ik effectief wel iets geleverd ga krijgen. ;)
Ik heb deze week via mijn werkgever(inkoopsprijs zonder btw) een Alfen eve Single s-line 11kw grijs aangeschaft met Load Balancing en P1 modules erbij.
Ik moest ook een rfid voor de kosten te declareren bij de werkgever van de vriendin.
Dmv E-flux abbo.
Auto laad dan ook 1 fase 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vector060
V_ger schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:43:
[...]

Wat ik me dan afvraag is waarom juist deze? Zeker gezien het gebrek aan ervaringen. Het is niet alsof de eigenschappen die je noemt uniek zijn namelijk.
ABB is de gerenomeerde speler in schakeltechniek. Als je naar de kast kijkt is het minder goedkoop plastiekerig als bv de Alfen. De ABB voldoet volgens de papieren documentatie aan alle eisen. Maar het is voor mij onduidelijk of dat in praktijk ook zo wordt ervaren.

De Etrel Inch Pro vind ik er wel mooi uitzien en is een aluminium behuizing wat toch wel een stuk steviger is dan wat ik gemiddeld zie langskomen.
Overigens is de Etrel er uit gekomen na het invullen van een formulier van laadpaaltop10. Daar kwam de Zapptec go en de Etrel naar boven. Van deze laatste kon ik maar weinig terugvinden, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07 20:29
Na een aantal zoek opdrachten in dit topic kom ik er toch niet helemaal uit.

Mijn situatie:
We hebben 2 EV's, 1 privé en 1 zakelijk (zzp)

Wat zoek ik:
Een lader waarmee beide auto's geladen kunnen worden (niet tegelijk). De lader moet dus verschil kunnen maken tussen welke auto er geladen wordt. Het liefst middels een rfid tag, maar ook liefst zonder backoffice (extra kosten). Een MID gecertificeerde meter vind ik niet noodzakelijk.

Wat had ik al gevonden:
  • Zappi
    • Pro
      • Mogelijk met vaste kabel
      • Loadbalancing out of the box middels CT klemmen
    • Con
      • Geen RFID, maar middels pin identificatie
      • Data in de cloud
      • Vrij groot en niet zo mooi (persoonlijk)
  • Wallbox plus
    • Pro
      • RFID lezer
      • Klein apparaat
      • Met (externe) MID meter uit te rusten
    • Con
      • Vermogens meter noodzakelijk voor load balancing
      • Data in de cloud
      • Ik kon niet vinden hoe je de laaddata uit de app kan halen
  • Easee
    • Pro
      • Mooiste van de 3 (persoonlijk)
      • RFID
      • Phase balancing (met equalizer)
    • Con
      • Equalizer nodig voor loadbalancing
      • Losse kabel, maar is te vergrendelen
      • Data in de cloud
kwa prijs ontloopt het elkaar niet zoveel. De Easee is de goedkoopste, maar met kabel en loadbalancing ongeveer even duur als de andere. De Zappi is de duurste, maar is wel compleet. De Wallbox komt met loadbalancing etc weer net boven de Zappi uit.

Mijn voorkeur gaat uit naar de easee, maar zie ik nog iets over het hoofd?

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje Pors
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-03 20:36
Hoe/waar kan ik uitpluizen of de SolarEdge EV-lader compatibel is met de laadpas-aanbieder van mijn werkgever (I.c. MobilityPlus)?

Ik overweeg (privé-) plaatsing SolarEdge-laadpaal (wegens 100% compatibel met pv-installatie én alles-in-1-app) maar wil voorkomen dat ik aankomende bedrijfs-ev niet zou kunnen doorrekenen…

Andere forumleden die combinatie SolarEdge-laadpaal en laadpas MobilityPlus hebben?

(re-post van bericht in "Het grote SolarEdge topic", na een aanbeveling van @ZwarteIJsvogel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-07 09:54
Z___Z schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:52:
Bij Engie kan je nu 3 cent per kWh "verdienen" door hun slim laden app te gebruiken. Iemand hier al voor aangemeld? Ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat werken.
https://www.engie.nl/product-advies/slim-laden
Ik heb me ook aangemeld en zaterdag te horen gekregen dat ik het kan gebruiken. Echter hebben ze de app nog niet geupdate (zijn wat problemen met extern bedrijf die dit regelt).
Vandaag met ze gebeld en ze hebben een ticket aangemaakt. Ben dus benieuwd.

Ik denk dat het op dezelfde manier gaat als Jedlix. Je account van bvb Tesla moet je koppelen aan Engie Slim Laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-07 16:15
ron65 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:26:
Er zijn inmiddels wat gemeenten die de kabelgootstoeptegel toe gaan staan. Positief, maar wel met een kanttekening want als je de parkeerplek vor je deur niet kunt gebruiken omdat een ander daar consequent parkeert zodra je even wegbent, en ook niet voor rede vatbaar is, heb je aan de thuislaadpaal met goottegel geen ene moer meer.

Vandaag ondervond ik op een facebook groep hoe diepgeworteld die EV haat zit, een item over de stoepgoot tegel geeft zelfs reactie als "je parkeert je verd.... EV maar lekker op de hei, daar ga je niet je buren mee lastig vallen, is al druk genoeg met parkeren in de buurt" en nog meer van dat fraais.

Die mensen denken dat de EV tijdens het laden extra plek inneemt. totaal niet realistisch en ook niet gehinderd door enig vermogen erover na te denken hakken ze wild in op de paar EV bezitters die het gootje verdedigen.
ëem ervan riep zelfs "mijn buurman heeft zo'n gootje, dus ik heb een goedkope oldtimer gekocht, kost weinig, en die heb ik daar geparkeerd en komt niet van zijn plaats" met een hoop smileys erachter.

Ik vind dat zo zuur, zo debiel, dat soort mensen. Ik moest het even kwijt hier, want ik krijg daar de neiging te gaan reageren (en dat helpt niet, dat weet ik, maar toch...)
Het is diep triest gesteld met de mentaliteit van een groot aantal mensen in dit land, echt te ziek voor woorden soms..
Helemaal mee eens.
De luidste roeptoeters hebben vrijwel altijd NUL ervaring met EV's. Bovendien heeft het ook iets te maken met empathisch vermogen, men denkt dat ze zich "... aan hen aan moeten passen..." en alleen dàt veroorzaakt vaak al de genoemde aversie en bijbehorende reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Aangezien de VVE hier nog wat moeilijk doet over laadpalen in de garage ben ik maar voor de yolo-oplossing gegaan. Een 11KW laadkabel met CEE 3x16A stekker. Laden doe ik 1x per week of minder momenteel, dus daar pak ik even een avondje of weekend-dag voor als de stroomprijs laag is (dynamisch tarief). Ik moet dan wel de stekker van de warmtepomp eruit halen, en dat aansluitpunt recyclen voor de auto. Vanaf daar red ik 't net tot aan de parkeerplaats direct achter de warmtepompt ;)

Voordeel: kan de laadkabel gewoon meenemen naar andere lokaties met CEE-socket, geen permanente aansluiting indien de VVE harder gaat zeuren, en een vrij goedkope oplossing in totaal (~200,-)

Nadeel: mijn achterdeur moet open blijven staan voor de kabel, en daarom doe ik dat alleen als ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

En wat heb je tussen de CEE stekker aan de ene kant en de Type2 stekker aan de andere kant zitten behalve de kabel zelf? Een tweedehands laadpaal op een plankje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:35:
En wat heb je tussen de CEE stekker aan de ene kant en de Type2 stekker aan de andere kant zitten behalve de kabel zelf? Een tweedehands laadpaal op een plankje?
https://nl.aliexpress.com/i/1005004970571061.html

Zo'n kabel / EV-SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-06 10:18
Ik orienteer me voor een laadpaal met loadbalancing (ivm warmtepomp en zonnepanelen, beide op 3-fasen) en mogelijkheid door te belasten naar mijn werkgever, via een portal of e-flux. Ik zie nu dat veel laadpalen load balancing hebben via de P1 poort maar daarvoor een hogere versie nodig hebben dan wat mijn elektriciteits meter geeft (DSMR 2.2). Als ik het goed begrijp geeft mijn meter niet de load per fase door en 1 x per minuut.
Nu zie ik als optie ook het gebruik van CT-klemmen maar dat belemmert de keuze van laadpaal, ook weet ik niet hoe betrouwbaar dat is.
Ik zie nu 2 opties voor me, ofwel de meter vervangen door een nieuwere, ofwel met CT-klemmen werken. Wat zouden jullie doen en welke laadpaal zou ik het beste kunnen kiezen?

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Een soort granny charger on steroids... Hopelijk wordt dit ding niet te warm. Gezien de houding van je VvE snap ik deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vector060
Pietje Pors schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:27:
Hoe/waar kan ik uitpluizen of de SolarEdge EV-lader compatibel is met de laadpas-aanbieder van mijn werkgever (I.c. MobilityPlus)?
Ik overweeg (privé-) plaatsing SolarEdge-laadpaal (wegens 100% compatibel met pv-installatie én alles-in-1-app) maar wil voorkomen dat ik aankomende bedrijfs-ev niet zou kunnen doorrekenen…

Andere forumleden die combinatie SolarEdge-laadpaal en laadpas MobilityPlus hebben?

(re-post van bericht in "Het grote SolarEdge topic", na een aanbeveling van @ZwarteIJsvogel )
ik wilde hetzelfde maar zag in de specs van solaredge dat:
1. Nauwkeurigheidsklasse: Klasse B (conform EN 50470-1 / -3), ik kan niet duiden of dat goed is voor de NL belastingsdienst.
2. Dat er in de documentatie een mooi sterretje staat bij OCPP en dat dat in de toekomst gaat geimplementeerd worden en ik kon nergens terugvinden wanneer dat dan zou kunnen zijn.
Dit wil zeggen dat je er geen automatisch betalingsproces aan kan koppelen.

"Binnenkort volgt er een firmware-update. Vraag je SolarEdge contactpersoon naar de
beschikbaarheidsdatum"
https://knowledge-center....ochure-nl-for-belgium.pdf

"The device connects to our OCPP server to provide consumption data through the mySolarEdge app and can generate charging reports for employer reimbursement. As part of the SolarEdge Home ecosystem, the SolarEdge EV Charger enables your customers to benefit from a complete PV/EV smart energy solution."
https://knowledge-center....ev_charger_installers.pdf

Voorlopig lijk ik te neigen naar een Elric of een Zaptec. Van ABB heb ik helaas bitter weinig kunnen vinden, de automatische facturatie die niet kan met SolarEdge laat deze afvallen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vector060
itsbvka schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:48:
Ik orienteer me voor een laadpaal met loadbalancing (ivm warmtepomp en zonnepanelen, beide op 3-fasen) en mogelijkheid door te belasten naar mijn werkgever, via een portal of e-flux. Ik zie nu dat veel laadpalen load balancing hebben via de P1 poort maar daarvoor een hogere versie nodig hebben dan wat mijn elektriciteits meter geeft (DSMR 2.2). Als ik het goed begrijp geeft mijn meter niet de load per fase door en 1 x per minuut.
Nu zie ik als optie ook het gebruik van CT-klemmen maar dat belemmert de keuze van laadpaal, ook weet ik niet hoe betrouwbaar dat is.
Ik zie nu 2 opties voor me, ofwel de meter vervangen door een nieuwere, ofwel met CT-klemmen werken. Wat zouden jullie doen en welke laadpaal zou ik het beste kunnen kiezen?
De betrouwbaarheid van CT klemmen zie ik als hoog. De stroom die door een fase wordt gemeten kan instantaan worden opgepakt. Veel sneller dus dan je meter nu afgeeft. Ik zou voor de klemmen gaan aangezien dit toch een stuk onafhankelijker van je leverancier van je elektriciteitsmeter.
Voor de andere vraag ben ik ook nog aan het stoeien :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Vector060 op 22-01-2024 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:00:
[...]
Een soort granny charger on steroids... Hopelijk wordt dit ding niet te warm. Gezien de houding van je VvE snap ik deze oplossing.
Ik heb de stekker, de kabel, socket en meterkast aandachtig bekeken met mijn warmte-camera tijdens en na lange laadsessies, het wordt allemaal niet bijzonder warm. Het warmst waren nog de automaten in de meterkast.

De oude generaties tesla-laadkabels waren (als optie) ook te krijgen met een CEE-form stekker/adapter, zodat je hiermee 11kw kon doen, eerst een tijd gezocht naar die laders op marktplaats, maar ze zijn lastig te vinden, dus uiteindelijk hierop uitgekomen.

[ Voor 21% gewijzigd door markjanssen op 22-01-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
Vector060 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:04:
[...]
De betrouwbaarheid van CT klemmen zie ik als hoog. De stroom die door een fase wordt gemeten kan instantaan worden opgepakt. Veel sneller dus dan je meter nu afgeeft. Ik zou voor de klemmen gaan aangezien dit toch een stuk onafhankelijker van je leverancier van je elektriciteitsmeter.
Voor de andere vraag ben ik ook nog aan het stoeien :Y)
Tot dusver is mijn shortlist wallbox commander 2s met power boost en ratio io6 e-flux. Beide met CT klemmen. Bij de wallbox via een power boost module. De ratio kan het ook rechtstreeks.
Ik heb een voorkeur voor een laadpaal met een UTP verbinding boven wifi ivm de afstand en betrouwbaarheid. Misschien zie ik nog kandidaten over het hoofd of zijn er ervaringen met deze palen die ik moet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
itsbvka schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:47:
[...]

Tot dusver is mijn shortlist wallbox commander 2s met power boost en ratio io6 e-flux.
Ik heb ook even een Wallbox overwogen maar de reviews van de Pulsar Plus hier op Tweakers hebben me daar toch snel van doen afzien.. Er zullen vast ook wel positieve ervaringen zijn maar ik ga het risico niet nemen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-07 13:50
Kan iemand me uitleggen hoe ik met een zappi lader kan instellen dat de wagen s nachts moet opladen tussen 01:00u en 06:00 bijvoorbeeld?
Best via de ECO+ stand en daar de boost plannen op deze uren?

Of via een andere app zoals stekker of Jedlix?

Thx voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Vector060 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:45:
Nauwkeurigheidsklasse: Klasse B (conform EN 50470-1 / -3), ik kan niet duiden of dat goed is voor de NL belastingsdienst.
Klasse B is 1%. Dat zou goed genoeg moeten zijn, maar ik verwacht dat er de komende jaren op dit gebied nog wel wat jurisprudentie zal ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:31
markjanssen schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:09:
Aangezien de VVE hier nog wat moeilijk doet over laadpalen in de garage ben ik maar voor de yolo-oplossing gegaan...
Weet je ook waarom de VVE moeilijk doet over laadpalen?

Cupra Born

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

MatteC schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:53:
Kan iemand me uitleggen hoe ik met een zappi lader kan instellen dat de wagen s nachts moet opladen tussen 01:00u en 06:00 bijvoorbeeld?
Best via de ECO+ stand en daar de boost plannen op deze uren?
Precies zo inderdaad (en zo doe ik het ook al 3 jaar probleemloos).

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-07 22:33
Iemand nog een tip voor een betrouwbare granny charger? Die van de Lidl is al even niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 07:17

_Apache_

For life.

MadMan81 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:04:
[...]

Weet je ook waarom de VVE moeilijk doet over laadpalen?
- wie is verantwoordelijk voor installatie en component kwaliteit
- wat hebben we precies nodig, en hoe werkt dat
- hoe maken we de financien kloppend als er meerdere van gebruik gaan maken
- hoe gaan we om met de parkeerplek(ken) rond deze paal
- dekt de opstal / brandverzekering zoiets
- hoe gaan we om met schade

Genoeg vraagstukken waar een vve niet voor warm loopt helaas, ondanks dat wij als techneuten het allemaal wel als overkomenlijk zien.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-07 17:52
Thoraxx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:12:
Iemand nog een tip voor een betrouwbare granny charger? Die van de Lidl is al even niet leverbaar.
Probeer er eentje op MP te scoren van een goed merk, dan zal je wel safe zitten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-07 22:33
Tommie12 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Probeer er eentje op MP te scoren van een goed merk, dan zal je wel safe zitten.
Maar wat is een goed merk 😅 geen idee of die dingen ook getest of gereviewed zijn ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
_Apache_ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:30:
[...]

- wie is verantwoordelijk voor installatie en component kwaliteit
- wat hebben we precies nodig, en hoe werkt dat
- hoe maken we de financien kloppend als er meerdere van gebruik gaan maken
- hoe gaan we om met de parkeerplek(ken) rond deze paal
- dekt de opstal / brandverzekering zoiets
- hoe gaan we om met schade

Genoeg vraagstukken waar een vve niet voor warm loopt helaas, ondanks dat wij als techneuten het allemaal wel als overkomenlijk zien.
Misschien is dit dan een mooi beginpunt voor jullie: https://vveladen.nl/

Hier staan oa een aantal handige tools om VVE's juist met dat soort punten te helpen. Onderaan de eerste pagina staat ook nog hoe je subsidie kunt aanvragen om een adviseur in te schakelen die jullie verder kan helpen.

Cupra Born

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Thoraxx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Maar wat is een goed merk 😅 geen idee of die dingen ook getest of gereviewed zijn ergens.
Niemand gebruikt ze, daarom worden ze ook niet gereveiwed.

Ik zou kijken naar eentje van Tesla of Nissan of Renault, die merken zijn het langst in de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Thoraxx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:12:
Waarom niet gewoon eentje van het merk van je wagen? Kan je nooit mis mee doen.
Of is die te duur en zoek je echt goedkopere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

MadMan81 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:23:
[...]

Misschien is dit dan een mooi beginpunt voor jullie: https://vveladen.nl/

Hier staan oa een aantal handige tools om VVE's juist met dat soort punten te helpen. Onderaan de eerste pagina staat ook nog hoe je subsidie kunt aanvragen om een adviseur in te schakelen die jullie verder kan helpen.
Gelukkig zit ik zelf niet meer in eem VvE, dus sta niet voor dit soort vraagstukken.

Maar VvE kunnen best veel tijd nodig hebben voor er wat gebeurd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-07 07:25
Tommie12 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Niemand gebruikt ze, daarom worden ze ook niet gereveiwed.

Ik zou kijken naar eentje van Tesla of Nissan of Renault, die merken zijn het langst in de markt.
Even mee opletten. Niet elke auto heeft een Type 2 stekker!

Maar als iemand idd een goede tip heeft, ik moet ook nog een instelbare granny lader hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
_Apache_ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:30:
[...]
In mijn situatie betreft het een vaste (verplicht afgenomen) parkeerplek direct achter mijn woning, waar de laadpaal dus ook uitsluitend voor eigen gebruik en op eigen stroomaansluiting komt.
Ze doen vooral moeilijk vanwege issues met de brandverzekering, die geen laders in de garage wil.

En als excuusargument komen ze dan met 'ga maar buiten laden' ... a 33ct (ook netjes maar nog altijd flink duurder dan thuis), maar dan met betaald parkeren erbij, wat dan de laadprijs meer dan verdubbeld natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

macfocus schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Even mee opletten. Niet elke auto heeft een Type 2 stekker!

Maar als iemand idd een goede tip heeft, ik moet ook nog een instelbare granny lader hebben.
Ik gebruik deze voor een half jaar nu (400kWh mee 'getankt' inmiddels).

Geheugenfunctie is fijn, wamt 8 ampere laden is voor mij meer dan genoeg (instelbaar per 2 amp, van 6 tot 16 amp).

Vertraging is fijn, want dan kan ie laden als het zonnig is. Het is geen loadbalancing of puur op PV laden. Maar wel iets slimmer dan dan een normale lader.

Maximale laadtijd (stoppen na x uur) gebruik ik niet.

https://evplug.eu/product...z0xeQ84bb2aRoCRekQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
markjanssen schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:22:
[...]

In mijn situatie betreft het een vaste (verplicht afgenomen) parkeerplek direct achter mijn woning, waar de laadpaal dus ook uitsluitend voor eigen gebruik en op eigen stroomaansluiting komt.
Ze doen vooral moeilijk vanwege issues met de brandverzekering, die geen laders in de garage wil.

En als excuusargument komen ze dan met 'ga maar buiten laden' ... a 33ct (ook netjes maar nog altijd flink duurder dan thuis), maar dan met betaald parkeren erbij, wat dan de laadprijs meer dan verdubbeld natuurlijk.
Een bijzonder argument, want volgens mij dekt de verzekering dit gewoon, mits je maar aan een paar voorwaarden voldoet. Centraal Beheer (waar veel VVE's hun verzekeringen hebben lopen), heeft er een stukje over staan op hun website.
Kijk als VvE goed naar uw VvE opstalverzekering. Hoe dekt die schade door brand in een elektrische auto of laadpaal in uw parkeergarage? En welke eisen zijn er? Vraag het bij twijfel na bij uw verzekeraar. Heeft uw VvE een opstalverzekering bij Centraal Beheer, houd dan rekening met deze punten:

* VvE’s met een herbouwwaarde hoger dan € 25 miljoen of meer dan 15 laadpalen

Ons advies is brandmelders, een brandmeldingsinstallatie of een alarmontruimingsinstallatie te installeren. En die door te schakelen naar een particuliere alarmcentrale.

* Herbouwwaarde hoger dan € 40 miljoen

Een brandmeldingsinstallatie of alarmontruimingsinstallatie is verplicht. Allebei met doorschakeling naar een particuliere alarmcentrale. Daarnaast adviseren we een sprinklerinstallatie.

* Herbouwwaarde hoger dan € 100 miljoen

Een brandmeldingsinstallatie of alarmontruimingsinstallatie is verplicht. Allebei met doorschakeling naar een particuliere alarmcentrale. Ook een sprinklerinstallatie is verplicht.

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
bibi2205 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Ik heb ook even een Wallbox overwogen maar de reviews van de Pulsar Plus hier op Tweakers hebben me daar toch snel van doen afzien.. Er zullen vast ook wel positieve ervaringen zijn maar ik ga het risico niet nemen. :p
Ziehier het probleem, de opties die overblijven hebben slechte reviews, of althans het zusje ervan, of helemaal geen reviews. Ik zie veel mensen voor de Zappi gaan maar zover ik zie heeft die alleen P1 DSMR 4+ voor load balancing, met Alfen hetzelfde probleem. Dus wat blijft er over? voor 200 euro kan ik mijn meter laten vervangen om meer opties te krijgen en dat was de reden om dat te overwegen.
Wat ik zoek is een lader tot 11KW, met load balancing, laden wanneer de kosten gunstig zijn, kunnen verrekenen met werkgeven (portal of e-flux) en het liefst een vaste internet verbinding ivm storingen. Of zijn mijn eisen te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:56

Gamer

mobile

Ik gebruik de easee met de optie overtollige energie aan, dus beperkt netgebruik.
Werkt laatste half jaar toch goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:00
itsbvka schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Ziehier het probleem, de opties die overblijven hebben slechte reviews, of althans het zusje ervan, of helemaal geen reviews. Ik zie veel mensen voor de Zappi gaan maar zover ik zie heeft die alleen P1 DSMR 4+ voor load balancing, met Alfen hetzelfde probleem. Dus wat blijft er over? voor 200 euro kan ik mijn meter laten vervangen om meer opties te krijgen en dat was de reden om dat te overwegen.
Wat ik zoek is een lader tot 11KW, met load balancing, laden wanneer de kosten gunstig zijn, kunnen verrekenen met werkgeven (portal of e-flux) en het liefst een vaste internet verbinding ivm storingen. Of zijn mijn eisen te hoog?
Zappi doet niks met P1, loadbalancing werkt met CT klemmen

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsbvka
guido66 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:39:
[...]

Zappi doet niks met P1, loadbalancing werkt met CT klemmen
edit: never mind, ik zie dat zappi meer kan dan ik denk. Die gaat op de shortlist

[ Voor 35% gewijzigd door itsbvka op 23-01-2024 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:21
Momenteel volop offertes aan het opvragen voor een laadpaal met loadbalancing. Allemaal bieden ze de gekende merken aan: Wallbox, Smappee (duur!), Easee, Zappi, Ratio, Etrel ... buiten eentje die me verraste: Peblar (https://peblar.com/nl/products/ev-charging, moederbedrijf Prodrive Technologies)

Nederlands bedrijf, mooi design, weinig poespas maar weinig over te vinden. Iemand ervaring met het merk naar kwaliteit, stabiliteit en gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-06 20:56
Ik rijd zelf een prive PHEV en heb genoeg aan gewoon stopcontact, maar als er een leaseauto van vrienden of familie wil laden is het dan mogelijk om de geleverde stroom af te rekenen met de werkgever van de leaseauto eigenaar?
En wat heb je daar dan voor nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:24
mpx200_05 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:52:
Ik rijd zelf een prive PHEV en heb genoeg aan gewoon stopcontact, maar als er een leaseauto van vrienden of familie wil laden is het dan mogelijk om de geleverde stroom af te rekenen met de werkgever van de leaseauto eigenaar?
En wat heb je daar dan voor nodig?
Een laadpaal met backend, en abbonement van een paar euro per maand. Tenzij je heel veel bezoek hebt ga je dat niet terug verdienen...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:24
cwegh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:56:
Momenteel volop offertes aan het opvragen voor een laadpaal met loadbalancing. Allemaal bieden ze de gekende merken aan: Wallbox, Smappee (duur!), Easee, Zappi, Ratio, Etrel ... buiten eentje die me verraste: Peblar (https://peblar.com/nl/products/ev-charging, moederbedrijf Prodrive Technologies)

Nederlands bedrijf, mooi design, weinig poespas maar weinig over te vinden. Iemand ervaring met het merk naar kwaliteit, stabiliteit en gebruik?
Nooit van gehoord... Ziet er wel mooi uit

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
DonJuape schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:11:
[...]

Precies zo inderdaad (en zo doe ik het ook al 3 jaar probleemloos).
Deze nacht eens geprobeerd, echter was hij om 07:02 nog lekker aan het laden op de ECO+ modus hoewel de boost tot 6u was ingesteld…
Een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpVjjf_If8hFuiFDcT3B3RoY_Zk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/42A2UQXp61aZh2bgW5yx2n9d.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGUe-_sGRMJaNxv9_9U9MKxlBBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ffsDU58HZJ5NUMslKzK1BciX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I742Bxxr8y5wKfORhJ2oEvToSg0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UnIWcX6QsvjVwrLWX2N6p32K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatteC schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:14:
[...]

Deze nacht eens geprobeerd, echter was hij om 07:02 nog lekker aan het laden op de ECO+ modus hoewel de boost tot 6u was ingesteld…
Een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Probeer het eens met de ECO+ modus op 100%.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
DonJuape schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Probeer het eens met de ECO+ modus op 100%.
Ok, doe ik deze nacht. Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

MatteC schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:10:
[...]

Ok, doe ik deze nacht. Thx
Heb je misschien ook ergens ingesteld dat er x kWh geladen moet worden? Zo laad ik nl met dynamische tarieven in de nacht waar het ook op ECO+ voor moet staan. Dit moet je op de website instellen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
Termy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:22:
[...]

Heb je misschien ook ergens ingesteld dat er x kWh geladen moet worden? Zo laad ik nl met dynamische tarieven in de nacht waar het ook op ECO+ voor moet staan. Dit moet je op de website instellen.
Neen, voor zover ik weet niet... en op de site van myenergi kan ik precies nergens instellen hoeveel kwh er geladen moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

_Apache_ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:37:
[...]

....

Dat zeg ik nu wel, maar ik gebruik hem wel.
Als ik zeg, maar 30% SoC heb, en hem niet naar 100% wil laden (want niet gezond voor de accu) maar wel wat meer charge wil hebben, stel ik hem in op een paar uur.

De vuistregel is bijna 10% bij een uur laden met 6amp (~1300W), dus dat rekent wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
_Apache_ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Geheugenfunctie is fijn, wamt 8 ampere laden is voor mij meer dan genoeg (instelbaar per 2 amp, van 6 tot 16 amp).

Vertraging is fijn, want dan kan ie laden als het zonnig is. Het is geen loadbalancing of puur op PV laden. Maar wel iets slimmer dan dan een normale lader.

Dank,

Vindt hem wat aan de prijs, zeker als je 10 meter wilt.
Overigens hoor ik nog wel eens "Kijk ff op Marktplaats" het stikt ervan".
Ik vind dat erg tegenvallen.

Vind het niet erg om er geld aan uit te geven en ik moet er eentje hebben omdat ik wel eens ergens kom waar 100% geen laadpaal is (ook niet in de nabije omgeving van zeg 30 km).
Maar een beetje betaalbaar zou wel leuk zijn.

En eigenlijk wil ik hem met een blauwe CEE stekker hebben.
En dan ook nog met minimaal 2 standen 10/16A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Beste thuislaad-goeroes:

Volgende week gaan we prive over tot bestellen van een Tesla Model Y (rwd).
Nu alvast een beetje aan het voorbereiden qua benodigde laadpaal.
Als noob kom ik er, ook na doorworstelen van diverse topics, niet helemaal uit.
Mag ik jullie advies vragen?

Volgende:
Ik heb een eigen oprit/garage waar ik de Tesla elke dag neer zet.
Ik rij 4 tot 5x per week een woon-werk traject van 110km (55km enkele rit).
Op werk kan ik niet laden.
Verder alleen korte boodschappenritten etc.
We hebben thuis een Enphase zonnepanelen systeem, met Envoy S metered met 6 ct spoelen, 17 panelen, met zo'n 2000 tot 2500kWh overschot.
Dit jaar nog een mooi vast contract en natuurlijk salderingsregeling, maar voor de toekomst weet ik nog niet wat ik straks moet kiezen...

Op dit moment heb ik, erg fraai weggewerkt in een buitenmuur een 'granny charger' van een vorige Audi A3 E-Tron hangen. Die geeft nu 10A.

Is die met de Tesla straks nog 'werkbaar' en 'goed voor de accu/gezondheid' voor mij denken jullie?
Ook kijkende naar die woonwerk rit van 110km (als ik thuis kom zit er zo'n 12 uur tussen eer ik hem weer nodig heb).

Groepenkast is 3x25Ah en ik kan zelf met gemak een 5 aderige ymvk kabel aanleggen naar garage/plek waar een andere lader moet als dat nodig is.

Nu kan ik kiezen voor allerlei slimme/load balancing laders en ik zal me dan moeten verdiepen in alle voordelen/nadelen/prijzen (ook wel een klusje merk ik...)

Maar kan ik ook een 'simpele goedkopere 3 fase lader' kopen zoals de Tesla Wall Connector Gen3 of een Lidl Ultimate Speed Box 22kw (ik noem maar wat) en deze op andere wijze slim maken?

Waarbij ik onder 'slim' versta dat hij load balancing moet gaan toepassing indien er geen 22kW veilig getrokken kan worden en zodra salderingsregeling stopt/ik een ander (dynamisch?) contract heb hij op de juiste momenten moet laden.

Jullie merken het al... Echt wel startersvragen vrees ik... Maar kom er even niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

macfocus schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:59:
[...]

Dank,

Vind het niet erg om er geld aan uit te geven en ik moet er eentje hebben omdat ik wel eens ergens kom waar 100% geen laadpaal is (ook niet in de nabije omgeving van zeg 30 km).

In 30km omtrek geen laadpaal? Hebben we dat in Nederland / Belgie überhaupt?

Een CEE stekker is inderdaad veel zwaarder, en beter voor dit werk bedoeld (en ook meer de standaard in Duitsland).
.
Maar in Nederland is het vrij zeldzaam, daar zie je vaker dat de type F (schuko) gebruikt word. Een klassiek geaard euro stopcontact.

De plek waar je laadt moet dat wel hebben natuurlijk hebben, en ik zou dna eerder kiezen voor een type F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
_Apache_ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:57:
[...]

In 30km omtrek geen laadpaal? Hebben we dat in Nederland / Belgie überhaupt?

Een CEE stekker is inderdaad veel zwaarder, en beter voor dit werk bedoeld (en ook meer de standaard in Duitsland).
.
Maar in Nederland is het vrij zeldzaam, daar zie je vaker dat de type F (schuko) gebruikt word. Een klassiek geaard euro stopcontact.

De plek waar je laadt moet dat wel hebben natuurlijk hebben, en ik zou dna eerder kiezen voor een type F.
Geloof me, als je in het binnenland van de Lorrainne in Noord-oost Frankrijk komt, dan wordt het echt heel lastig. Dichtstbijzijnde winkel (bakkertje) is al 15 km.
Anyway, En thuis en in Frankrijk heb ik een CEE aansluiting. N aangezien ik juist daar die grannylader zal gebruiken heb ik liever een CEE aansluiting.
Thuis komt er overigens in n 11 KW paal, maar dat duurt nog ff.

Iemand ervaring met deze:
https://www.accu-machine....paal-type-1-fase-32a.html

Die 32A interesseert me niet, voor de rest lijkt het Ok, al geven ze niet aan dat je de Amps kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Niet met die, maar wel met iets vergelijkbaars (met rode CEE 16A / 3-fase stekker, maar ook verkrijgbaar in 1-fase versie) van AliExpress.

Werkt prima, instelbaar amperage, verder gewoon inprikken en gaan... en ik maak altijd even een foto van de display na het laden voor de administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
markjanssen schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:33:
[...]

Niet met die, maar wel met iets vergelijkbaars (met rode CEE 16A / 3-fase stekker, maar ook verkrijgbaar in 1-fase versie) van AliExpress.

Werkt prima, instelbaar amperage, verder gewoon inprikken en gaan... en ik maak altijd even een foto van de display na het laden voor de administratie.
Dank, via Ali voor een redelijk bedrag (172,-j) een exemplaar besteld met blauwe Cee, 10 meter snoer.
Als ie bij jou werkt, zal ie het bij mij ook wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:49
macfocus schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:59:
[...]

Dank,

Ik had ook 10 meter nodig. Wilde mijn ampèrage kunnen regelen en wilde er niet veel geld aan uitgeven. Via Marktplaats eentje gehaald en geprobeerd, maar werkte niet toen ik hem bij de verkoper wilde testen.

Via Ali deze besteld: https://nl.aliexpress.com...5744704260001467094_1&s=p

127 euro, prima prijs en werkt ook echt prima. Ik laad 2 keer per week aan huis en dat gaat echt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

MatteC schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:23:
[...]

Neen, voor zover ik weet niet... en op de site van myenergi kan ik precies nergens instellen hoeveel kwh er geladen moet worden?
Op de website het menu links boven en dan schedules. Alle 3 de opties die ik dan krijg (scheduled, single en budget charge) gaan over een bepaalde hoeveelheid kWh om te laden. Misschien is die x charge alleen zichtbaar als je een dynamisch tarief aangegeven hebt aangezien de omschrijving van bv scheduled charge zegt dat ie "we'll charge at the cheapest price" doet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Allewijn schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:33:
Beste thuislaad-goeroes:

Volgende week gaan we prive over tot bestellen van een Tesla Model Y (rwd).
Nu alvast een beetje aan het voorbereiden qua benodigde laadpaal.
Als noob kom ik er, ook na doorworstelen van diverse topics, niet helemaal uit.
Mag ik jullie advies vragen?

Volgende:
Ik heb een eigen oprit/garage waar ik de Tesla elke dag neer zet.
Ik rij 4 tot 5x per week een woon-werk traject van 110km (55km enkele rit).
Op werk kan ik niet laden.
Verder alleen korte boodschappenritten etc.
We hebben thuis een Enphase zonnepanelen systeem, met Envoy S metered met 6 ct spoelen, 17 panelen, met zo'n 2000 tot 2500kWh overschot.
Dit jaar nog een mooi vast contract en natuurlijk salderingsregeling, maar voor de toekomst weet ik nog niet wat ik straks moet kiezen...

Op dit moment heb ik, erg fraai weggewerkt in een buitenmuur een 'granny charger' van een vorige Audi A3 E-Tron hangen. Die geeft nu 10A.

Is die met de Tesla straks nog 'werkbaar' en 'goed voor de accu/gezondheid' voor mij denken jullie?
Ook kijkende naar die woonwerk rit van 110km (als ik thuis kom zit er zo'n 12 uur tussen eer ik hem weer nodig heb).

Groepenkast is 3x25Ah en ik kan zelf met gemak een 5 aderige ymvk kabel aanleggen naar garage/plek waar een andere lader moet als dat nodig is.

Nu kan ik kiezen voor allerlei slimme/load balancing laders en ik zal me dan moeten verdiepen in alle voordelen/nadelen/prijzen (ook wel een klusje merk ik...)

Maar kan ik ook een 'simpele goedkopere 3 fase lader' kopen zoals de Tesla Wall Connector Gen3 of een Lidl Ultimate Speed Box 22kw (ik noem maar wat) en deze op andere wijze slim maken?

Waarbij ik onder 'slim' versta dat hij load balancing moet gaan toepassing indien er geen 22kW veilig getrokken kan worden en zodra salderingsregeling stopt/ik een ander (dynamisch?) contract heb hij op de juiste momenten moet laden.

Jullie merken het al... Echt wel startersvragen vrees ik... Maar kom er even niet uit.
In mijn vraag haal ik trouwens 22kw laders aan, maar bedoel denk ik 11kw, want één: de Tesla kan toch niet hoger en twéé: voor 22kw zal vastrecht verhoogd moeten worden en dat zal ik nooit gaan doen/die snelheid ook niet nodig...
Maar mijn vraag blijft staan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:05

de Peer

under peer review

Allewijn schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:04:
[...]

en twéé: voor 22kw zal vastrecht verhoogd moeten worden
Om 22 kW te kunnen halen wel ja. Maar met een 22 kW paal kun je natuurlijk wel gewoon met 17 kW laden. En eventueel alsnog op 22 kW als je ook zonnepanelen hebt die een bijdrage kunnen leveren.

Maar idd, moet je wel een auto hebben die het ondersteunt

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 24-01-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny1978
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07-07 17:37
Ik weet eigenlijk nog maar heel weinig over laadpalen / wallboxen.

Ik hen een eenfasige aansluiting. Moet ik overschakelen naar een 3 fase? Wat zijn de voor of nadelen?
Bestaan er genoeg laadoplossingen bij 1 fasige aansluitingen.

Mvg

Mijn wagen is een BMW ix1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:12
itsbvka schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:48:
shell recharge heeft paal met loadbalancing met ct klemmen, verbinding naar de loadbalancer met kabel, verbinding backoffice op basis LTE (inclusief) en verrekening werkgever. hij is niet goedkoop, abbonnement is ook niet goedkoop maar dat betaalt je werkgever waarschijnlijk. laadpas heeft verder forse dekking in europa. tweakbaarheid paal is niet erg hoog, maar in combinatie jedlix of homey kan hij aarsig slim laden want hij is prima aan te sturen met domotica. Verder vrij robuust ding van een bedrijf dat niet morgen omvalt. Mooi is verder anders maar ja.
Backoffice werkt verder prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
[...]

In mijn vraag haal ik trouwens 22kw laders aan, maar bedoel denk ik 11kw, want één: de Tesla kan toch niet hoger en twéé: voor 22kw zal vastrecht verhoogd moeten worden en dat zal ik nooit gaan doen/die snelheid ook niet nodig...
1) je tesla laad prima op die 1 fase 10 ampere. laden duurt alleen 4 keer zo lang maar het werkt prima. accu wordt er niet slechter van, je hebt alleen iets mewr verlies als het laden langer duurt. die 110 km pwr dag haal je wel, je hebt zo”n 17000wh nodig en je kunt dan per uur 2400 wh laden dus in 7 uur heb je je verbruik weer aangevuld. maar als je wat verder wegggaat wordt het lastiger. zoals zovelen hier heb ik ook de eerste weken gewoon met de granny geladen en dat ging prima, maar naar oma aan de andere kant van nederland vereist wat planning.
2) je hebt met een model y max 11kw. dus je zoekt voor nu een 11kw paal. vaak zijn dat ook gewoon 22kw palen maar aangesloten op 3x16 ipv 3 x 25 ampere.
3) ipv je paal slim maken kun je ook je tesla slim maken. in combinatie met de app jedlix of domotica die gebruik maakt van de api van de tesla kun je de slimmigheid ook daarmee aan sturen. Dan kun je prima een goedkope domme lader kopen
4) leg geen 5x2,5 maar 5x4 naar de schuur. dit ivm verliezen over de kabel. dat is bij een 5 x 2,5 grofweg 4 procent dus van de 4862 kwh die je gaat laden is dat 200kwh x 30ct is 60 euro op jaarbasis aan verliezen. met een 4mm2 halveer je dat verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Benny1978 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:51:
Ik weet eigenlijk nog maar heel weinig over laadpalen / wallboxen.

Ik hen een eenfasige aansluiting. Moet ik overschakelen naar een 3 fase? Wat zijn de voor of nadelen?
Bestaan er genoeg laadoplossingen bij 1 fasige aansluitingen.

Mvg

Mijn wagen is een BMW ix1
Tja de wagen doet er niet zo toe maar vooral wat je zelf wil.
Hoeveel km moet je gemiddeld per dag/week afleggen en hoeveel tijd heb je iedere dag om minstens de accu bij te laden om die range te halen. Hoe zwaar is je voet want dat heeft direct invloed op het verbruik van de auto en bijgevolg ook over het aantal kWh dat je binnen x uur moet kunnen laden.

Uiteraard bestaan er genoeg laadoplossingen voor 1F aansluitingen.
Je kan zelfs makkelijker traag laden op 1F dan op 3F.
En niets moet, dat beslis je helemaal zelf.

Wanneer je het antwoord weet op de eerste vragen weet je ook of je toekomt met max. 7,4 kW laden, 11 kW laden of 22 kW laden. In het eerste geval volstaat 3F.
Is het een twijfelgeval kan je je afvragen of je je gedrag kan aanpassen en indien niet hoeveel geld je over hebt om de kosten te dragen om van 1F naar 3F over te schakelen en of dat loont.

Ik gebruik al sinds 2019 een 1F32A laadpaal op een 1F40A huisaansluiting en heb nog nooit problemen ondervonden om de gewenste range te halen. Maar ik heb dan ook ieder etmaal minstens 8 uur de tijd om te laden, heb een gemiddeld verbruik van 17,4 kWh/100 km (gemeten aan de laadpaal zelf en niet volgens de GoM van de EV) en kan in geval van nood nog altijd sneller openbaar gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Als je slim wil laden met echt zo veel mogelijk stroom uit je PV, dan heb je een lader nodig zoals de Easee, Zappi of Alfen, en die zijn ook iets duurder.

Maar je kan daar ook een beetje rond werken (en dat is prima als je meestal op kantoor werkt).
Ik gebruik Jedlix en stel de auto zo in dat ik met 4kW laad.

Nu heb ik een Alfen geplaatst door mijn werkgever, onwille van de backoffice.
Als dit mijn eigen aansluiting was, en en geen nood om door te rekenen zou ik een lader van Lidl of de Tesla Wall connector nemen, en dan aansluiten op 11kW. (omdat ik een 3F aansluiting het net zoals jij)
Daarmee komt je altijd uit tenzij je echt gekke dingen moet doen in een weekend bv, maar dat kan je dan ook oplossen met een korte stop aan een snellader.

22kW laden is voor thuis echt overkill

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tommie12 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:54:
[...]
22kW laden is voor thuis echt overkill
Voordeel van een 22kW lader is sneller laden op 1 fase. Je kunt dan van 1,4kW tot 5,7kW laden (bij een 25A hoofdzekering) of tot 7,4kW op een combinatie van net en PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DonJuape schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:18:
[...]

Voordeel van een 22kW lader is sneller laden op 1 fase. Je kunt dan van 1,4kW tot 5,7kW laden (bij een 25A hoofdzekering) of tot 7,4kW op een combinatie van net en PV.
Als je een 3F aansluiting hebt maakt dat dus niet uit.
Ik kan laden (gestuurd door de auto) tussen 3,7 en 11kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
DonJuape schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:18:
[...]

Tja, het is maar hoe je het bekijkt/omschrijft.
Ik heb in theorie een 22 kW lader van Alfen maar deze is 1F32A aangesloten en kan dus max. laden aan 7,4 kW. Heb ik dan een 22 of 7 kW lader? :)
Gezien ik nooit sneller laad dan aan 5 kW (en dan alleen nog maar wanneer de panelen minstens 4 kW leveren heb ik 11 en 22 kW nooit nodig (wat technisch ook niet kan gezien de hoofdzekering bewust 1F40A is).
De 22 kW van Alfen staat er gewoon omdat de werkgever standaard deze palen plaats ongeacht of de huisaansluiting 1 of 3F is en dat op locatie dan aanpast.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2024 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tommie12 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Als je een 3F aansluiting hebt maakt dat dus niet uit.
Ik kan laden (gestuurd door de auto) tussen 3,7 en 11kW.
Wel als je op 1 fase op zonnestroomoverschot wilt laden omdat je dan al vanaf 1,4kW overschot kunt laden. Met een 11kW lader kun je dan laden (op 1 fase) van 1,4kW tot 3,7kW en met een 22kW lader van 1,4kW tot 7,4kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
DonJuape schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Wel als je op 1 fase op zonnestroomoverschot wilt laden omdat je dan al vanaf 1,4kW overschot kunt laden. Met een 11kW lader kun je dan laden (op 1 fase) van 1,4kW tot 3,7kW en met een 22kW lader van 1,4kW tot 7,4kW.
Ja, maar enkel op momenten dat je PV dan nog eens meer dan 5kW levert, en dat is bv in België niet toegestaan op 1F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@ allemaal, bedankt voor de antwoorden.
@Lochnes dankjewel, jouw antwoord geeft eigenlijk alles wat ik wilde weten.
Hoe kom je op dat ik met een model Y rwd voor mijn genoemde 110km woon-werkrit circa 17000wh nodig heb?
Fijn dat dit binnen ~7 uur al met mijn huidige nog bestaande 10A 1-fase lader kan.
Dan hoef ik niet vanaf dag één van het bezit van de nieuwe auto al wat anders.

Hierna zal ik dan overstappen op een 3-fase 11(of begrensde 22)kW lader en wat tof dat dat ook kan met de api van tesla zelf. Daar ga ik me in verdiepen. Dat kan me mogelijk een hoop centjes schelen tov een nieuwe slimme load-balancing 3-fase lader.

Ik zal 5x4mm2 (en een utp?) trekken naar de garage, om in toekomst voorzien te zijn.
Thanks voor de 'verliezenberekening' ivm 2.5mm2, daar had ik nooit bij stil gestaan.
Waar komt die 4862 kwh 'die ik op jaarbasis ga laden' vandaan?
(ik zou zeer graag willen weten wat ik op basis van mijn uitgelegde wekelijkse ritten circa per jaar nodig zou hebben aan kwh's... Dan weet ik ook gelijk hoe veel ik na mijn pv overschot nog extra nodig heb)

Je merkt het al, ik ben geen rekenwonder, maar leer en hoor graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Allewijn schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:17:
Hoe kom je op dat ik met een model Y rwd voor mijn genoemde 110km woon-werkrit circa 17000wh nodig heb?
Fijn dat dit binnen ~7 uur al met mijn huidige nog bestaande 10A 1-fase lader kan.

Hierna zal ik dan overstappen op een 3-fase 11(of begrensde 22)kW lader en wat tof dat dat ook kan met de api van tesla zelf. Daar ga ik me in verdiepen. Dat kan me mogelijk een hoop centjes schelen tov een nieuwe slimme load-balancing 3-fase lader.

Ik zal 5x4mm2 (en een utp?) trekken naar de garage, om in toekomst voorzien te zijn.
Thanks voor de 'verliezenberekening' ivm 2.5mm2, daar had ik nooit bij stil gestaan.
(ik zou zeer graag willen weten wat ik op basis van mijn uitgelegde wekelijkse ritten circa per jaar nodig zou hebben aan kwh's... Dan weet ik ook gelijk hoe veel ik na mijn pv overschot nog extra nodig heb)

Ik zou twee keer UTP trekken; 1x voor netwerk en 1x voor load balancing. Niet bij elk laadpunt nodig maar makkelijker in een keer te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DonJuape schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:31:
[...]

Ik zou twee keer UTP trekken; 1x voor netwerk en 1x voor load balancing. Niet bij elk laadpunt nodig maar makkelijker in een keer te trekken.
UTP voor de P1 aansluiting?
Hoe ver kom je daar mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASS-Ware schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Hoe ver kom je daar mee?
Dat weet ik niet. Ik heb een laadpunt met CT-klemmen en die kun je redelijk onbeperkt verlengen met een UTP kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vector060
ASS-Ware schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Hoe ver kom je daar mee?
Zelf geen ervaring mee maar in eerdere posts zag ik dat er ook repeaters/versterkers beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vector060 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:00:
[...]

Zelf geen ervaring mee maar in eerdere posts zag ik dat er ook repeaters/versterkers beschikbaar zijn.
Ja, hoe handig is dat?
Dan moet je halverwege je oprit een extra stopcontact maken?
Dan liever een draadloze oplossing, waar ik ook voor heb gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
Allewijn schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:17:

verbruik van een model y is ca 170 wh/km, dat keer de 110km,dat keer 52weken en dan delen door 1000 voor de kilo-watturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Lochnes schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:44:
[...]

verbruik van een model y is ca 170 wh/km, dat keer de 110km,dat keer 52weken en dan delen door 1000 voor de kilo-watturen.
Je vergeet dat hij die rit 4-5x per week maakt. Je zit dus een factor 4,5 te laag. Het 0,17*110*52*4.5 is ongeveer 4375 kWh. Dat klinkt een stuk logischer.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
daemonix schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Je vergeet dat hij die rit 4-5x per week maakt. Je zit dus een factor 4,5 te laag. Het 0,17*110*52*4.5 is ongeveer 4375 kWh. Dat klinkt een stuk logischer.
zie een paar posts omhoog, had ik meegerekend. en ik denk ook met de 178wh en niet 170wh uur verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Lochnes schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:00:
[...]

zie een paar posts omhoog, had ik meegerekend. en ik denk ook met de 178wh en niet 170wh uur verbruik
En dan nog wat laadverliezen en voorverwarming, en je zal gemiddeld zitten aan 200Wh/km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vector060
ASS-Ware schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Ja, hoe handig is dat?
Dan moet je halverwege je oprit een extra stopcontact maken?
Dan liever een draadloze oplossing, waar ik ook voor heb gekozen.
Meestal converteer je het signaal aan de meter om naar iets dat een lange afstand aankan. Bv RS-485 of netwerk, dan converteer je het terug aan de ontvangstkant. Scheelt dat de laadpaal gewoon stroom genoeg heeft om de terug conversie te kunnen voeden :Y)

RS-485 op differentieellijnen is volgens mij1000m, voor netwerk is het capped op 100m ivm timing (tijdsduur waarop verzender wacht op een antwoord van de ontvanger)
De default zonder versterking van de P1 poort wordt geroepen op 3meter, sommigen 15m, ik heb zelf geen ervaring.
Hieronder een voorbeeld voor de conversie, nogmaals waarschijnlijk zijn er goedkopere oplossingen en ik heb geen ervaring met onderstaande product.
https://webshop.cedel.nl/nl/p1-s0-verlenger

Hieronder is overigens het document met de spec van de slimme meter. Beetje jammer dat ze hier niet duidelijk maken wat de maximale lengte is met bv een UTP kabel.
https://www.netbeheernede...e_meter_15_a727fce1f1.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door Vector060 op 25-01-2024 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vector060 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:20:
[...]

Meestal converteer je het signaal aan de meter om naar iets dat een lange afstand aankan. Bv RS-485 of netwerk, dan converteer je het terug aan de ontvangstkant. Scheelt dat de laadpaal gewoon stroom genoeg heeft om de terug conversie te kunnen voeden :Y)

RS-485 op differentieellijnen is volgens mij1000m, voor netwerk is het capped op 100m ivm timing (tijdsduur waarop verzender wacht op een antwoord van de ontvanger)
De default zonder versterking van de P1 poort wordt geroepen op 3meter, sommigen 15m, ik heb zelf geen ervaring.
Hieronder een voorbeeld voor de conversie, nogmaals waarschijnlijk zijn er goedkopere oplossingen en ik heb geen ervaring met onderstaande product.
https://webshop.cedel.nl/nl/p1-s0-verlenger

Hieronder is overigens het document met de spec van de slimme meter. Beetje jammer dat ze hier niet duidelijk maken wat de maximale lengte is met bv een UTP kabel.
https://www.netbeheernede...e_meter_15_a727fce1f1.pdf
Het is RS232, dus erg lang mag het niet zijn bij de hoge snelheden die worden gebruikt. Je kunt daar geen afstand aan vast hangen, dat hangt sterk van de stoorsignalen af. Vandaar de conversie naar RS 422 of RS 485.

De lengte beperking van ethernet komt uit het verleden toen er nog met 10 Mbit werd gewerkt en half duplex. Toen moest je kijken naar het collision domain, het antwoord moest terug zijn voordat je verder kon, en dan blijkt 100 m veilig te zijn.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-07 09:45
Die lengte beperking is er in principe nog steeds, net als collision domains.

15meter is de max lengte voor rs232 volgens de standaard.

[ Voor 28% gewijzigd door janne_nl op 25-01-2024 20:52 ]

Pagina: 1 ... 101 ... 182 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen