Allewijn schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:33:
Beste thuislaad-goeroes:
Volgende week gaan we prive over tot bestellen van een Tesla Model Y (rwd).
Nu alvast een beetje aan het voorbereiden qua benodigde laadpaal.
Als noob kom ik er, ook na doorworstelen van diverse topics, niet helemaal uit.
Mag ik jullie advies vragen?
Volgende:
Ik heb een eigen oprit/garage waar ik de Tesla elke dag neer zet.
Ik rij 4 tot 5x per week een woon-werk traject van 110km (55km enkele rit).
Op werk kan ik niet laden.
Verder alleen korte boodschappenritten etc.
We hebben thuis een Enphase zonnepanelen systeem, met Envoy S metered met 6 ct spoelen, 17 panelen, met zo'n 2000 tot 2500kWh overschot.
Dit jaar nog een mooi vast contract en natuurlijk salderingsregeling, maar voor de toekomst weet ik nog niet wat ik straks moet kiezen...
Op dit moment heb ik, erg fraai weggewerkt in een buitenmuur een 'granny charger' van een vorige Audi A3 E-Tron hangen. Die geeft nu 10A.
Is die met de Tesla straks nog 'werkbaar' en 'goed voor de accu/gezondheid' voor mij denken jullie?
Ook kijkende naar die woonwerk rit van 110km
(als ik thuis kom zit er zo'n 12 uur tussen eer ik hem weer nodig heb).
Groepenkast is 3x25Ah en ik kan zelf met gemak een 5 aderige ymvk kabel aanleggen naar garage/plek waar een andere lader moet als dat nodig is.
Nu kan ik kiezen voor allerlei slimme/load balancing laders en ik zal me dan moeten verdiepen in alle voordelen/nadelen/prijzen
(ook wel een klusje merk ik...)
Maar kan ik ook een 'simpele goedkopere 3 fase lader' kopen zoals de Tesla Wall Connector Gen3 of een Lidl Ultimate Speed Box 22kw
(ik noem maar wat) en deze op andere wijze slim maken?
Waarbij ik onder 'slim' versta dat hij load balancing moet gaan toepassing indien er geen 22kW veilig getrokken kan worden en zodra salderingsregeling stopt/ik een ander (dynamisch?) contract heb hij op de juiste momenten moet laden.
Jullie merken het al... Echt wel startersvragen vrees ik... Maar kom er even niet uit.