Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
janne_nl schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:48:
Die lengte beperking is er in principe nog steeds, net als collision domains.

15meter is de max lengte voor rs232 volgens de standaard.
Uit het geheugen zeg ik dat die beperking van RS232 bij 9600 bits/s was. Voor hogere snelheden zou het minder ver moeten zijn.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vector060
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-10 22:57
daemonix schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:14:
[...]

Uit het geheugen zeg ik dat die beperking van RS232 bij 9600 bits/s was. Voor hogere snelheden zou het minder ver moeten zijn.
Wikipedia over RS232:
The standard does not define a maximum cable length, but instead defines the maximum capacitance that a compliant drive circuit must tolerate. A widely used rule of thumb indicates that cables more than 15 m (50 ft) long will have too much capacitance, unless special cables are used. By using low-capacitance cables, communication can be maintained over larger distances up to about 300 m (1,000 ft).

Bij 115,200 baudrate, de baud rate van de slimme meter, beweert seabird een max lengte van 8m. (nvdr: ik hecht weinig waarde aan deze bron)
https://blog.seabird.com/...or-real-time-rs-232-data/

Op basis van Daemonix en die bron zou ik het proberen tot ongeveer 15m zonder converter, kijken of het genoeg is, indien niet een converter ertussen.

[ Voor 6% gewijzigd door Vector060 op 26-01-2024 00:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:06
P1 heb ik wel zonder converter gedaan tot zeker 25m hoor. Probleemloos.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:00

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

daemonix schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:37:
[...]

Het is RS232, dus erg lang mag het niet zijn bij de hoge snelheden die worden gebruikt. Je kunt daar geen afstand aan vast hangen, dat hangt sterk van de stoorsignalen af. Vandaar de conversie naar RS 422 of RS 485.
P1 is geen RS-232. De P1-interface gebruikt weliswaar dezelfde character framing als asynchrone communicatie via RS-232, maar daar houdt de gelijkenis op. Elektrisch is de P1-interface een compleet eigen brouwsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

MatteC schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:53:
Kan iemand me uitleggen hoe ik met een zappi lader kan instellen dat de wagen s nachts moet opladen tussen 01:00u en 06:00 bijvoorbeeld?
Best via de ECO+ stand en daar de boost plannen op deze uren?

Of via een andere app zoals stekker of Jedlix?

Thx voor de info!
Kan je niet gewoon de schedule optie gebruiken en dan het aantal kWh's matchen met begin - einddtijd? Dus bijv.: 55 kWh (5x11 kWh) tussen 01:00 en 06:00? Zie: https://myaccount.myenergi.com/schedules.

Voorbeeld van deze optie in mijn situatie icm dynamische tarieven, dan pakt die de goedkoopste uren op basis van het aantal gewenste kWh's per dag, tussen de begin- en eindtijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzELDRE4PFXJZAO8GTslIM37Y0E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cetesuVLIwusaXMz62Ecw1y0.png?f=user_large

Ps. Door een bug in de Zappi hanteer ik 13:00/13:30 als einddtijd. Hij haalt rond die tijd namelijk de nieuwe tarieven op en berekent voor diezelfde dag opnieuw de gewenste hoeveelheid kWh's, waardoor je 2x de ingestelde hoeveelheid voor die dag laadt.

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 26-01-2024 23:53 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:35

Tijntje

Hello?!

Hoeveel van die Harvi's kan je eigenlijk aansluiten?

Ik heb straks een Zappi lader maar die CT klemmen worden rechtstreeks verbonden via een kabel.
Verder heb ik ook 2 aparte 3 fase PV omvormers.
Kan ik die 2 aparte installaties met 2 Harvi's verbinden?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

MatteC schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:10:
[...]

Ok, doe ik deze nacht. Thx
Gaat het nu wel goed? Met green level op 100% dus.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:40
(jarig!)
Ja. Je kunt alles negatief doorrekenen. Ook gelezen dat de co2 uitstoot van brandstof auto's veel te positief wordt gerekend? En als je die kleine ICE vergelijkt met een kleine EV?

Elektrische rijders die hun volledige gebruik zelf opwekken?

Daarnaast. Ik heb in mijn woonwijk liever auto's die niets uitstoten rondrijden.

Edit: ik googlede net een artikel waarin de productie van benzine is meegenomen. Daaruit blijkt dat je ongeveer 30% co2 uitstoot moet optellen bij het gebruik. Dik 3000gr co2 per liter benzine. Bij diesel ietsie meer. Ik schat dat de meeste vergelijkingen alleen de productie van stroom meenemen en dit niet.

Edit2: wat wel over het thuisladen gaat. In de krant vanmorgen, Essent rekent blijkbaar 10ct per kWh meer aan mensen met zonnepanelen. Bij nieuwe contracten uiteraard. Essent is daar ook niet echt duidelijk over.

[ Voor 46% gewijzigd door janne_nl op 27-01-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Tijntje schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:42:
Hoeveel van die Harvi's kan je eigenlijk aansluiten?

Ik heb straks een Zappi lader maar die CT klemmen worden rechtstreeks verbonden via een kabel.
Verder heb ik ook 2 aparte 3 fase PV omvormers.
Kan ik die 2 aparte installaties met 2 Harvi's verbinden?
Uit mn hoofd kan je systeem uit 5 of 6 apparaten bestaan. Dus je zappi, de vhub telt als een, en dan nog 3 of 4 harvi's.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Makrolon schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:32:
[...]

Uit mn hoofd kan je systeem uit 5 of 6 apparaten bestaan. Dus je zappi, de vhub telt als een, en dan nog 3 of 4 harvi's.
En je kan dan zelf ook aangeven waar die Harvi's op hangen zodat hij snapt wat zonnepanelen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Tijntje schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:36:
[...]

En je kan dan zelf ook aangeven waar die Harvi's op hangen zodat hij snapt wat zonnepanelen zijn?
Yes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tijntje schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Het is overigens niet nodig voor laden op zonnestroomoverschot om de omvormers ook aan te sluiten met CT klemmen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

DonJuape schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Het is overigens niet nodig voor laden op zonnestroomoverschot om de omvormers ook aan te sluiten met CT klemmen.
Dat weet ik, maar aangezien ik nu 2 verschillende omvormers heb, heb ik ook niet 1 totaal overzicht van de opwekking
Het idee is dat ik dat hiermee inzichtelijk kan gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-10 16:42
DonJuape schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Gaat het nu wel goed? Met green level op 100% dus.
Het gaf geen verschil maar ik heb gemerkt dat hij ook pas een uur later begon op te laden en om 8u stopte ipv om 7u zoals gepland. Het moet dus iets zijn met het uur dat niet klopt (vermoedelijk London versus Brussel tijd dat 1 uur verschilt want myenergi is Brits?).
Bedankt alleszins!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatteC schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:29:
[...]

Het gaf geen verschil maar ik heb gemerkt dat hij ook pas een uur later begon op te laden en om 8u stopte ipv om 7u zoals gepland. Het moet dus iets zijn met het uur dat niet klopt (vermoedelijk London versus Brussel tijd dat 1 uur verschilt want myenergi is Brits?).
Bedankt alleszins!
Kan ook. Er was ooit een bug met tijdzones of zomer- wintertijd o.i.d. Heb je de laatste firmware en staat de tijd goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-10 21:35
dreamscape schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:21:
[...]Om terug te komen op je eigenlijke vraag: je zou een laadpaal met een stekker van stroom kunnen voorzien. Dan maak je er een grote en onhandige granny charger van met een lezer voor een laadpas. Als hij altijd ingeplugd blijft in de garage is dat niet zo'n probleem. Als je hem loskoppelt om als granny te gebruiken, moet hij steeds na aansluiten weer verbinding maken via wifi of mobiel netwerk. Daar zijn ze niet echt voor bedoeld.

Als je maar op 6A gaat laden, dan is aansluiten via een stopcontact ook te overzien.
Om hier even op terug te komen, ik heb intussen een laadpaal in huis (Alfen Eve Single Pro-line). Overkill voor nu maar met nog mogelijkheden voor later wanneer er wel een degelijke stroomvoorziening kan getrokken worden. :)

In de installatiehandleiding zie ik nu dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tnPNewgZf5kD4s0q81P-fpgNTw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEIdz0vN944ziLFeZgOW9Dhl.jpg?f=fotoalbum_medium

Hoe vertaalt 1-fase zich naar een regulier stopcontact? Sluit ik L1 en N (en de aarding) simpelweg aan op de stekker en klaar? Ik ben op zich wel een handige maar van elektriciteit ken ik niet genoeg (en ik wil geen risico’s nemen met de laadpaal en de auto). De handleiding heb ik voor de aankoop 20x doorgenomen en alles leek me duidelijk maar nu zit ik toch weer met twijfels. :p

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bibi2205 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:57:
[...]

Om hier even op terug te komen, ik heb intussen een laadpaal in huis (Alfen Eve Single Pro-line). Overkill voor nu maar met nog mogelijkheden voor later wanneer er wel een degelijke stroomvoorziening kan getrokken worden. :)

In de installatiehandleiding zie ik nu dit:
[Afbeelding]

Hoe vertaalt 1-fase zich naar een regulier stopcontact? Sluit ik L1 en N (en de aarding) simpelweg aan op de stekker en klaar? Ik ben op zich wel een handige maar van elektriciteit ken ik niet genoeg (en ik wil geen risico’s nemen met de laadpaal en de auto). De handleiding heb ik voor de aankoop 20x doorgenomen en alles leek me duidelijk maar nu zit ik toch weer met twijfels. :p
Je mag niet zomaar een stekker aan je laadpunt maken en die in het stopcontact steken. Een laadpunt moet op een eigen groep met aardlekschakelaar en zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-10 16:42
Taro schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:50:
[...]

Kan je niet gewoon de schedule optie gebruiken en dan het aantal kWh's matchen met begin - einddtijd? Dus bijv.: 55 kWh (5x11 kWh) tussen 01:00 en 06:00? Zie: https://myaccount.myenergi.com/schedules.

Voorbeeld van deze optie in mijn situatie icm dynamische tarieven, dan pakt die de goedkoopste uren op basis van het aantal gewenste kWh's per dag, tussen de begin- en eindtijd:
[Afbeelding]

Ps. Door een bug in de Zappi hanteer ik 13:00/13:30 als einddtijd. Hij haalt rond die tijd namelijk de nieuwe tarieven op en berekent voor diezelfde dag opnieuw de gewenste hoeveelheid kWh's, waardoor je 2x de ingestelde hoeveelheid voor die dag laadt.
Thx voor de interessante info! Op welke stand moet je de lader dan zetten (FAST/ECO/ECO+) want momenteel staat hij op FAST en dan houdt hij precies geen rekening met de schedule van op de website?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnFzsLwAJ0_-VfwhtSETpuJrsPM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t8TW6hvX2L9gi8x6V0TUn9NH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:07
DonJuape schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:00:
[...]

Je mag niet zomaar een stekker aan je laadpunt maken en die in het stopcontact steken. Een laadpunt moet op een eigen groep met aardlekschakelaar en zekering.
Lees de voorgaande posts nog even terug. Het gaat om een lader die gebruikt wordt om op 1-fase met 6A te laden. En verhuurder doet moeilijk over aanpassingen in elektra. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Een mobiele lader op 6A mag gewoon in een stopcontact. Als diezelfde lader een mooie behuizing met muurbevestiging heeft (lees: een laadpaal), dan mag dat ineens niet?

@bibi2205 een stevig aansluitsnoer en degelijke stekker, daarmee kom je een eind. Inderdaad zijn L en N de twee voedingsdraden die van de stekker komen. Al blijf ik wel bij mijn eerdere advies: schroef het stopcontact van de muur en maak daar een lasdoos voor een vaste verbinding, dat is nog net wat degelijker.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

MatteC schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:52:
[...]

Thx voor de interessante info! Op welke stand moet je de lader dan zetten (FAST/ECO/ECO+) want momenteel staat hij op FAST en dan houdt hij precies geen rekening met de schedule van op de website?

[Afbeelding]
De schedule optie werkt alleen op de Eco+ stand.

Ik heb enkele maanden geleden Zappi/MyEnergi al een verzoek gestuurd om een "Schedule only" laadstand te maken, want ik wil niet dat mijn auto ontwaakt bij 1.4+ kW terwijl de teruglevertarieven dan hoog zijn, weer stopt met laden bij een wolkje, in slaap valt, weer ontwaakt en gaat laden, etc. terwijl ik gewoon alleen op basis van de goedkoopste tarieven wil laden.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 27-01-2024 20:15 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

dreamscape schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Lees de voorgaande posts nog even terug. Het gaat om een lader die gebruikt wordt om op 1-fase met 6A te laden. En verhuurder doet moeilijk over aanpassingen in elektra. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Een mobiele lader op 6A mag gewoon in een stopcontact. Als diezelfde lader een mooie behuizing met muurbevestiging heeft (lees: een laadpaal), dan mag dat ineens niet?
Dat heb ik gedaan. Een laadpaal is niet hetzelfde als een mobiele lader in een behuizing zoals jij zegt. Een mobiele lader is voor in het stopcontact en een laadpaal moet met een kabel op een aparte groep. Je hebt je gewoon te houden aan de installatie-instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10 23:54

Termy

valt er nog wat te fragge?

Taro schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:11:
[...]

De schedule optie werkt alleen op de Eco+ stand.

Ik heb enkele maanden geleden Zappi/MyEnergi al een verzoek gestuurd om een "Schedule only" laadstand te maken, want ik wil niet dat mijn auto ontwaakt bij 1.4+ kW terwijl de teruglevertarieven dan hoog zijn, weer stopt met laden bij een wolkje, in slaap valt, weer ontwaakt en gaat laden, etc. terwijl ik gewoon alleen op basis van de goedkoopste tarieven wil laden.
Dat zou ideaal zijn idd. Het is vrij ergerlijk dat je alsnog moet micromanagen in ECO+ omdat bv mijn platte oost/west set van 7,28 kWp al prima boven de 1,4 kW teruglevering kan komen ruim voor de goedkope periode, maar ik ook niet wil dat hij harder laadt dan ik opwek..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Termy schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:31:
[...]

Dat zou ideaal zijn idd. Het is vrij ergerlijk dat je alsnog moet micromanagen in ECO+ omdat bv mijn platte oost/west set van 7,28 kWp al prima boven de 1,4 kW teruglevering kan komen ruim voor de goedkope periode, maar ik ook niet wil dat hij harder laadt dan ik opwek..
Dat laatste kan je voorkomen door bij ECO+ de schuif naar 100% te zetten. Dan zal die maximaal laden met wat je panelen opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Taro Dat weet ik. Het ging er om dat ik moet kiezen tussen of direct met 1,4 kW laden zodra dat er is of scheduled maar dan met meer dan ik kan opwekken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Termy schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:17:
@Taro Dat weet ik. Het ging er om dat ik moet kiezen tussen of direct met 1,4 kW laden zodra dat er is of scheduled maar dan met meer dan ik kan opwekken.
Ah, ik las het verkeerd.

Heb afgelopen jaar ook regelmatig zitten micromanagen tussen de Stop en ECO+ stand om dat laden op eigen zonnestroom te beperken. Het is niet mijn doel zoveel mogelijk eigen opwek te verbruiken, maar wel om zo goedkoop mogelijk te laden.

In 95% van de gevallen leveren de zonnepanelen het meeste terug op het moment dat de dynamische tarieven het laagste zijn en de auto gaat laden, dat valt doorgaans samen. Dus ik laad over het algemeen maximaal met de eigen opwek én tegelijkertijd met de laagste tarieven. Daardoor lever ik ook automatisch in de duurdere uren terug.

Volgens mij is dit ook wel via HomeAssistant te automatiseren: Als er geen boost gepland is (dat is wat schedule doet), dan in de Stop mode en als er wel een boost gepland is naar ECO+ switchen en omgekeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nlmobile
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-08-2024

nlmobile

bit.ly/3vxU4U8

Misschien handig om te vermelden dat langzaam laden voor sommige EV zeer inefficient zijn. @teacher

https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Binnenkort ben ik hopelijk ook een van de EV rijders. Nu zit ik te kijken hoe ik een laadpaal in de tuin kan plaatsen en of ik de bestaande elektra kan (her)gebruiken voor de laadpaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiGJWJ6MAMxBcEmV2LfsJqlYfCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEsDu3hcgZpU0sBOIdcvqUWj.jpg?f=fotoalbum_large

Deze kabel komt nu binnen in de schuur, heeft een eigen groep in de meterkast en wordt enkel in de schuur gebruikt. Heb in de schuur overigens niets bijzonders, licht en wandcontactdoos voor bijv het laden van de elektrische fietsen.

Vroeg mij zodoende af of deze kabel geschikt is voor een thuislader of dat er een nieuwe, andere kabel getrokken moet worden?

As zaterdag komt er overigens een elektricien langs om e.e.a. te bespreken, ben zodoende graag alvast voorbereid :)

[ Voor 6% gewijzigd door beyazz06 op 28-01-2024 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-10 15:24
beyazz06 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:40:
Binnenkort ben ik hopelijk ook een van de EV rijders. Nu zit ik te kijken hoe ik een laadpaal in de tuin kan plaatsen en of ik de bestaande elektra kan (her)gebruiken voor de laadpaal?

[Afbeelding]

Deze kabel komt nu binnen in de schuur, heeft een eigen groep in de meterkast en wordt enkel in de schuur gebruikt. Heb in de schuur overigens niets bijzonders, licht en wandcontactdoos voor bijv het laden van de elektrische fietsen.

Vroeg mij zodoende af of deze kabel geschikt is voor een thuislader of dat er een nieuwe, andere kabel getrokken moet worden?

As zaterdag komt er overigens een elektricien langs om e.e.a. te bespreken, ben zodoende graag alvast voorbereid :)
Het lijkt erop (met nadruk op lijkt, want is natuurlijk lastig te zien), dat de kabel 1,5 kwadraat is. En dan is ie meen ik beperkt tot 10A
Daar kan wel een mobiele lader op, maar dan met niet meer dan 10A laden, wellicht zelfs met nog wat minder.

Dus leg er een 4 of zelfs 6kwadraat kabel in (en doe dan meteen een 5 aderige), met een bijpassende aardlekautomaat (=aardlek en zekering in 1) en je bent voorbereid op wat komen gaat.
Die 5- aderige kabel is voor als je ooit 3-fasen wilt gaan laden (dus tot max 11Kw)
Gebruik je nu maar 1 fase, dan dop je beiden einden netjes af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:30
macfocus schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:03:
Het lijkt erop (met nadruk op lijkt, want is natuurlijk lastig te zien), dat de kabel 1,5 kwadraat is. En dan is ie meen ik beperkt tot 10A
Die draden zijn inderdaad verdacht dun, maar welke joker gebruikt er nou 1.5 mm² grondkabel? :?
Ik wist niet eens dat de -AS kabel zo dun te krijgen was...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vector060
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:22:
[...]
Die draden zijn inderdaad verdacht dun, maar welke joker gebruikt er nou 1.5 mm² grondkabel? :?
Ik wist niet eens dat de -AS kabel zo dun te krijgen was...
Genoeg voor wat verlichting, het bijzondere is dat er 1,5 binnenkomt en er met 2,5 wordt verder gegaan. Ook de aarding lijkt raar afgetakt te zijn, geen groen geel maar van de mantel van de kabel?
Hoe ver is de schuur van de hoofdzekeringskast? Mogelijk is 10A nog te veel om mee te laden.

[ Voor 9% gewijzigd door Vector060 op 28-01-2024 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Vector060 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:08:
[...]

Genoeg voor wat verlichting, het bijzondere is dat er 1,5 binnenkomt en er met 2,5 wordt verder gegaan. Ook de aarding lijkt raar afgetakt te zijn, geen groen geel maar van de mantel van de kabel?
Hoe ver is de schuur van de hoofdzekeringskast? Mogelijk is 10A nog te veel om mee te laden.
De mantel mag als aarde worden gebruikt.
Maar waarom iemand dar ooit 1,5mm2 in heeft gelegd..? (als ik het goed zie)
Installatiedraad is standaard 2,5, dus dat ze daarmee doorgaan is best logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Vector060 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:08:
Dat is gebruikelijk bij AS (grond)kabel.
Als die 1.5 mm² kabel trouwens wat langer is, dan kan het zomaar zijn dat die niet eens met 16A afgezekerd mag worden maar dat daar een 10A automaat voor moet.

Om fatsoenlijk te laden is een 1.5 mm² kabel in ieder geval niet geschikt. Grote vraag blijft of het inderdaad een 1.5mm² kabel is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vector060
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Dat is gebruikelijk bij AS (grond)kabel.
Als die 1.5 mm² kabel trouwens wat langer is, dan kan het zomaar zijn dat die niet eens met 16A afgezekerd mag worden maar dat daar een 10A automaat voor moet.

Om fatsoenlijk te laden is een 1.5 mm² kabel in ieder geval niet geschikt. Grote vraag blijft of het inderdaad een 1.5mm² kabel is.
De WAGO klemmen zeggen 0,5mm² tot 2,5mm² dus de dikke is max 2,5mm² anders past het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Vector060 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:28:
De WAGO klemmen zeggen 0,5mm² tot 2,5mm² dus de dikke is max 2,5mm² anders past het niet.
?
Wat wil je hier nou mee zeggen? Niemand betwist toch dat de meeste draden op de foto 2.5mm² zijn? Het gaat om de dunne...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vector060
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:36:
[...]

?
Wat wil je hier nou mee zeggen? Niemand betwist toch dat de meeste draden op de foto 2.5mm² zijn? Het gaat om de dunne...
Oh nog dunner bedoel je? Ik dacht even optimistisch en 4mm² ook een optie kon zijn.
Maar je hebt gelijk, het kan ook 0,75mm² zijn.

Ik ken de standaarden in NL niet goed maar in BE is 1,5mm² gangbaar voor verlichting. In ieder geval mag je in België volgens de regelgeving (AREI) op 1,5mm² geen stopcontact aansluiten.

Ik kan me voorstellen dat je in je schuur wel een stopcontact wil hebben, dus als je kabel gaat (laten) trekken, leg er ineens een 3 aderige 2,5mm² bij voor stopcontacten in je schuur en 2 UTP kabels voor je EV paal (1 voor netwerk en 1 voor loadbalancing).

[ Voor 10% gewijzigd door Vector060 op 28-01-2024 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-10 22:50
beyazz06 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:40:

[Afbeelding]

Wacht gewoon die vakman af. Hier bemoeien zelfs mensen zich ermee die niet eens weten dat een grondkabel geen geel/groen heeft.
Ziet er keurig uit die lasdoos. die 1.5mm is vast de nul van de verlichting.

Als je serieus wil laden, 11kW bijvoorbeeld dan zul je deze bekabeling niet kunnen gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:47
Hoe dan ook hoort een laadpaal op een eigen groep, zonder lampen, stopcontacten of wat dan ook. Dus ja, een andere kabel is noodzakelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door guido66 op 28-01-2024 21:11 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Knip, geen idee hoe er nu opeens een dubbele post is gekomen 😅

[ Voor 93% gewijzigd door beyazz06 op 28-01-2024 23:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:50
guido66 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:10:
Hoe dan ook hoort een laadpaal op een eigen groep, zonder lampen, stopcontacten of wat dan ook. Dus ja, een andere kabel is noodzakelijk.
Dat is het eerst waar ik aan dacht @beyazz06...

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Vector060 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:48:
[...]

Oh nog dunner bedoel je? Ik dacht even optimistisch en 4mm² ook een optie kon zijn.
Maar je hebt gelijk, het kan ook 0,75mm² zijn.

Ik ken de standaarden in NL niet goed maar in BE is 1,5mm² gangbaar voor verlichting. In ieder geval mag je in België volgens de regelgeving (AREI) op 1,5mm² geen stopcontact aansluiten.

Ik kan me voorstellen dat je in je schuur wel een stopcontact wil hebben, dus als je kabel gaat (laten) trekken, leg er ineens een 3 aderige 2,5mm² bij voor stopcontacten in je schuur en 2 UTP kabels voor je EV paal (1 voor netwerk en 1 voor loadbalancing).
Belgische regels?

Als je maar 1 kabel legt tussen huis en schuur, dan neem je best 5G4, afgezekerd op 3x25A.
In de schuur kan je dan een gemengd groepje maken voor stopcontacten en verlichting (2,5mm2)
En dan kan je ook achter een 3F automaat en diff je 11kW laadpaal aansluiten met 5G4 of 5G2,5. In het laatste geval zeker ja af met 16A.

In theorie zou je 5G1,5 mogen nemen, maar vrijwel niemand doet dat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-10 20:43
Ik heb begin december 2 offertes opgevraagd voor een laadpaal, een bij een lokale aanbieder en een bij het hier regelmatig genoemde laderthuis.Van beiden direct een automatisch reactie dat er zo snel mogelijk gereageerd wordt, maar vervolgens bleef het stil.

Hoewel Laderthuis schermt met een offerte binnen 48 uur kreeg ik van hen na 4 dagen nog wel de vraag of ik mijn mobiele nummer kon doorgeven om de aanvraag persoonlijk door te spreken (op de site stond dat dit niet nodig was, maar het veld was wel verplicht en had ik het fictieve 12345678 gevuld). Nadat ik mijn nummer per mail doorgaf heb ik niets meer vernomen.

Ik heb in eerdere reacties gelezen dat mensen daadwerkelijk een offerte van hen hebben ontvangen, maar zijn er ook mensen die hen daadwerkelijk een paal hebben laten plaatsen? Tot op heden geeft mij deze gang van zaken weinig vertrouwen en heb ik weinig behoefte om er zelf achteraan te gaan. Die energie steek ik dan liever in een zoektocht naar een partij die wel reageert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Goochelaar schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:55:
Ik heb begin december 2 offertes opgevraagd voor een laadpaal, een bij een lokale aanbieder en een bij het hier regelmatig genoemde laderthuis.Van beiden direct een automatisch reactie dat er zo snel mogelijk gereageerd wordt, maar vervolgens bleef het stil.

Hoewel Laderthuis schermt met een offerte binnen 48 uur kreeg ik van hen na 4 dagen nog wel de vraag of ik mijn mobiele nummer kon doorgeven om de aanvraag persoonlijk door te spreken (op de site stond dat dit niet nodig was, maar het veld was wel verplicht en had ik het fictieve 12345678 gevuld). Nadat ik mijn nummer per mail doorgaf heb ik niets meer vernomen.

Ik heb in eerdere reacties gelezen dat mensen daadwerkelijk een offerte van hen hebben ontvangen, maar zijn er ook mensen die hen daadwerkelijk een paal hebben laten plaatsen? Tot op heden geeft mij deze gang van zaken weinig vertrouwen en heb ik weinig behoefte om er zelf achteraan te gaan. Die energie steek ik dan liever in een zoektocht naar een partij die wel reageert.
Ik reageer wel ;) je mag me een pb sturen bij interesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:20
Woon in een appartementencomplex met een eigen parkeergarage en een eigen (koop)parkeerplek. Vorige eigenaren hebben elektrisch gereden en ook geladen, vandaar dat deze laadmogelijkheid op mijn plek hangt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ztKFRlHQdCVS1c6Q0DhDVQgHGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVczrFim7Dv4qGoQWDNyS1Oo.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je op de foto ziet brandt het lampje 'power' niet, dus: hij doet niks. Dat wil ik wel graag. Voordat ik wat ga uitzetten, misschien hebben anderen hier ook zo'n laadpaal en kan ik wat vragen stellen:

1. Kan het zo zijn dat de paal op afstand uit is gezet door vorige eigenaar / leasemaatschappij?
2. Heb ik een pasje nodig voor deze paal en moet dat een specifieke pas zijn
3. Moet deze paal altijd met een app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
Niet te achterhalen bij de vorige eigenaren?

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelwegkat
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-10 08:27

snelwegkat

..... plat

Ik heb me een tijdje in zitten lezen op de verschillende laadpalen/wallboxes en hun features. Over het algemeen prima uit te komen.

Er blijft alleen 1 vraag over waar ik input voor zou kunnen gebruiken. Ik woon in woonwijk Leidsche Rijn in Utrecht en twijfel tussen een wallbox met of zonder vaste kabel. De unit komt buiten te hangen aan de zijkant van het huis.
Zonder kabel is het meest risicovrij maar met kabel is het meest comfortabel. Ik zou vanuit het comfort het liefst voor een wallbox met kabel kiezen. Is er iemand met ervaring met dit type laadpaal voor wat betreft diefstal/vandalisme/.... in de stedelijke omgeving?

PC, DIY NAS, Ender3v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@KaiseRRuby Ik denk eerder dat de spanning er fysiek afgehaald is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
daemonix schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:14:
Ik eigenlijk ook, heb contact gezocht met de beheerder van de parkeerplaatsen om het weer aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Wakkie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:50:
Niet te achterhalen bij de vorige eigenaren?
Dat zou mijn tweede stap zijn inderdaad! Eerst even het stukje van fysieke power bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
snelwegkat schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:59:
Ik heb me een tijdje in zitten lezen op de verschillende laadpalen/wallboxes en hun features. Over het algemeen prima uit te komen.

Er blijft alleen 1 vraag over waar ik input voor zou kunnen gebruiken. Ik woon in woonwijk Leidsche Rijn in Utrecht en twijfel tussen een wallbox met of zonder vaste kabel. De unit komt buiten te hangen aan de zijkant van het huis.
Zonder kabel is het meest risicovrij maar met kabel is het meest comfortabel. Ik zou vanuit het comfort het liefst voor een wallbox met kabel kiezen. Is er iemand met ervaring met dit type laadpaal voor wat betreft diefstal/vandalisme/.... in de stedelijke omgeving?
Waarom zou er verschil zijn tussen een vaste kabel en een losse kabel als het gaat over vandalisme?

Vaste kabel is zo veel comfortabeler, zeker als die aan de kant van de laadpoort zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@snelwegkat Als het gaat om vandalisme maakt het denk ik weinig uit. Als iemand het ding kapot wil, lukt dat toch wel.

Ik laad nu nog met de granny charger (PHEV), die heb ik in een buitenstopcontact. Heb 'm vastgezet met een kabelslot. Daarmee voorkom ik dat iemand de kabel zo mee kan pakken, maar heb ik wel de flexibiliteit om 'm binnen te leggen als ik bv wat langer van huis ga.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:44
Dag allen, ik ben al even aan het rondkijken voor een laadstation en wil deze zelf installeren. In verschillende handleidingen zie ik staan dat er een “undervoltage release” moet aanwezig zijn. Hiermee kan het laadstation de automaat in de groepenkast uitschakelen waar deze is op aangesloten. (o.a. in de handleiding van Schneider). Volgens mij is dit in België niet verplicht. Weet iemand hier meer over?

Edit: Schneider zegt dat dit slechts een aanbeveling is. In de handleiding van de Amperfied laadstations staat dat dit voor Nederland moet aanwezig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaeVkqjUiqfS2fW_EhLBBC2hQgM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tubitz99CuhDeOZeqSsorMf1.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door IndyVS op 30-01-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Vraag:

Uit

https://support.myenergi....-Charge-Cheap-Rate-Charge

haal ik:

Afbeeldingslocatie: https://support.myenergi.com/hc/article_attachments/4402861939985

moet ik hieruit opmaken dat wanneer boost actief is, de load balancer niet meer werkt en hij dus potentieel de stop eruit trekt? Ik wil de zappi gaan instellen zodat hij in ecomodus alleen 's nachts gaat laden om zo dubbel nachttarief goed uit te nutten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HTT-Thalan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:02:
Vraag:

Uit

https://support.myenergi....-Charge-Cheap-Rate-Charge

haal ik:

[Afbeelding]

moet ik hieruit opmaken dat wanneer boost actief is, de load balancer niet meer werkt en hij dus potentieel de stop eruit trekt? Ik wil de zappi gaan instellen zodat hij in ecomodus alleen 's nachts gaat laden om zo dubbel nachttarief goed uit te nutten.
LB werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelwegkat

snelwegkat

..... plat

Tommie12 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:19:
[...]

Waarom zou er verschil zijn tussen een vaste kabel en een losse kabel als het gaat over vandalisme?
Vaste kabel zou meer een risico zijn voor diefstal, als de kabel dan afgesneden/geknipt wordt zou je dat ook vandalisme kunnen noemen.

Dank voor je reactie.

PC, DIY NAS, Ender3v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelwegkat

snelwegkat

..... plat

Bra-Jo schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:30:
@snelwegkat Als het gaat om vandalisme maakt het denk ik weinig uit. Als iemand het ding kapot wil, lukt dat toch wel.

Ik laad nu nog met de granny charger (PHEV), die heb ik in een buitenstopcontact. Heb 'm vastgezet met een kabelslot. Daarmee voorkom ik dat iemand de kabel zo mee kan pakken, maar heb ik wel de flexibiliteit om 'm binnen te leggen als ik bv wat langer van huis ga.
Met een grannylader ga ik het niet redden helaas. En met een wallbox met vaste kabel is de kabel bij vakanties niet binnen te leggen. Dank voor je input.

Ik ga dus geen rekening houden met zaken als diefstal en vandalisme en ga maar gewoon voor een lader met vaste kabel. d:)b

PC, DIY NAS, Ender3v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

snelwegkat schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:28:
[...]

Met een grannylader ga ik het niet redden helaas. En met een wallbox met vaste kabel is de kabel bij vakanties niet binnen te leggen. Dank voor je input.

Ik ga dus geen rekening houden met zaken als diefstal en vandalisme en ga maar gewoon voor een lader met vaste kabel. d:)b
Je kunt natuurlijk de grannykabel vervangen voor een fatsoenlijke wallbox met losse kabel. ;) Mijn punt was meer dat je de optie hebt om je losse kabel veilig vast te maken en toch flexibel kunt zijn wanneer nodig.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-10 19:11
Waarschijnlijk een naïeve vraag; maar zou ik de laadpaal (voeding/netwerk) kabels naar buiten kunnen doorvoeren vanuit een bestaande wcd? Dus de huidige wcd stroomkabel vervangen met de laadpaal-kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ruvo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:14:
Waarschijnlijk een naïeve vraag; maar zou ik de laadpaal (voeding/netwerk) kabels naar buiten kunnen doorvoeren vanuit een bestaande wcd? Dus de huidige wcd stroomkabel vervangen met de laadpaal-kabels.
Dat hangt er van af hoe veel vermogen je wil aan die laadpaal, en of je die kabels door je buisjes krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ruvo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:14:
Die nieuwe kabel moet in de meterkast dan wel op een aparte groep, dat is met de kabel naar de WCD waarschijnlijk niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Laatst online: 26-10 19:11
Tommie12 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:26:
[...]

Dat hangt er van af hoe veel vermogen je wil aan die laadpaal, en of je die kabels door je buisjes krijgt...
DonJuape schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Die nieuwe kabel moet in de meterkast dan wel op een aparte groep, dat is met de kabel naar de WCD waarschijnlijk niet het geval.
Wellicht een beter idee: dezelfde doorvoer gebruiken van de glasvezel kabel. Ik heb helaas geen betere foto gemaakt van de buitenzijde, maar het lijkt me dat de glasvezelkabel in een bestaande mantelbuis is geprikt. Zou hier ruimte genoeg zijn voor de voedingskabel & 2 netwerkkabels (voor de Zappi v2.1)?

[ Voor 30% gewijzigd door Ruvo op 15-02-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-10 21:35
dreamscape schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:01:
[...]@bibi2205 een stevig aansluitsnoer en degelijke stekker, daarmee kom je een eind. Inderdaad zijn L en N de twee voedingsdraden die van de stekker komen. Al blijf ik wel bij mijn eerdere advies: schroef het stopcontact van de muur en maak daar een lasdoos voor een vaste verbinding, dat is nog net wat degelijker.
Kabel is een XVB 3x2,5mm² met deze stekker. Ik hou de lasdoos nog even in gedachten maar dat klinkt nog net wat ingewikkelder dan een stekker. :p Gisteren alles geplaatst en aangesloten en intussen staat de auto te laden. :)

Bedankt voor al het advies. :)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Makrolon schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:32:
[...]

Als ik de Zappi, 2 x de Harvi neem, waar zenden die Harvi's dan naar toe zodat ik het in de app zie?
Die vhub zie ik nergens op de site van myenergie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Tijntje schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:18:
[...]

Als ik de Zappi, 2 x de Harvi neem, waar zenden die Harvi's dan naar toe zodat ik het in de app zie?
Die vhub zie ik nergens op de site van myenergie.
De vhub functie zit in de Zappi (v = virtual).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:39:
[...]

De vhub functie zit in de Zappi (v = virtual).
Het is me duidelijk, dus hoef enkel de Zappi en de twee Harvi's te bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 21:16
Ik heb een Go-E charger 22kw.
Volgens de app kan ik op 1-fase maar maximaal 16A laden. (vanwege land beperkingen)
Is het niet mogelijk om met 32A 1 fase te laden?
Ik kom uit Belgie en heb een 3-fase aansluiting 32A (22kva)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Tijntje schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:41:
[...]

Het is me duidelijk, dus hoef enkel de Zappi en de twee Harvi's te bestellen
En CT-klemmen als je er meer nodig hebt dan 3. Bij de Zappi worden 3 stuks meegeleverd, bij de Harvi voor zover ik weet geen. Let bij de Zappi wel op dat het een recent model is met ingebouwde hub (ZAPPI-2Hxxxx).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:34
Gister is bij ons de laadpaal geplaatst, we krijgen over een maandje (of 2) onze eerste elektrische auto en ik heb bij de intake (Shell Recharge) me niet goed genoeg verdiept in de materie.

Resultaat, ik heb in de intake gekozen voor een socket (want daarbij stond 'meest gekozen'). De paal staat op onze eigen oprit dus een paal met vaste kabel is achteraf gezien gewoon veel handiger.

De oplossing voor nu is een 2e kabel kopen en deze vast maken aan de laadpaal. Ik zag net al wat voorbij komen in dit topic. Dat is dit product: Laadkabelslot - Amazon.

Een korte zoektocht op 'slot' en 'vastmaken' in dit topic leverde mij niet heel veel meer bruikbare resultaten op. Zijn er nog alternatieven? Het gaat om een NewMotion Home Advanced paal, deze staat in/tegen een heg, dus het slot waar ik hier boven naar link zou dan bijvoorbeeld aan de paal zelf of een tegel bevestigd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
BertP schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:48:
Gister is bij ons de laadpaal geplaatst, we krijgen over een maandje (of 2) onze eerste elektrische auto en ik heb bij de intake (Shell Recharge) me niet goed genoeg verdiept in de materie.

Resultaat, ik heb in de intake gekozen voor een socket (want daarbij stond 'meest gekozen'). De paal staat op onze eigen oprit dus een paal met vaste kabel is achteraf gezien gewoon veel handiger.

De oplossing voor nu is een 2e kabel kopen en deze vast maken aan de laadpaal. Ik zag net al wat voorbij komen in dit topic. Dat is dit product: Laadkabelslot - Amazon.

Een korte zoektocht op 'slot' en 'vastmaken' in dit topic leverde mij niet heel veel meer bruikbare resultaten op. Zijn er nog alternatieven? Het gaat om een NewMotion Home Advanced paal, deze staat in/tegen een heg, dus het slot waar ik hier boven naar link zou dan bijvoorbeeld aan de paal zelf of een tegel bevestigd moeten worden.
"Locked" die paal de kabel niet zelf?
Er zijn palen die dat doen. Dan zit je kabel dus permanent "Vast" aan de paal.
Heb je verder niets nodig.

En idd. De term " Meest gekozen" (of nog erger "Meest aanbevolen", zegt helemaal niets.
Marketing is echt de dood van de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:34
macfocus schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:59:
[...]

"Locked" die paal de kabel niet zelf?
Er zijn palen die dat doen. Dan zit je kabel dus permanent "Vast" aan de paal.
Heb je verder niets nodig.

En idd. De term " Meest gekozen" (of nog erger "Meest aanbevolen", zegt helemaal niets.
Marketing is echt de dood van de maatschappij.
Volgens mij niet, althans niet op basis van de documentatie die ik heb gelezen. Het betreft een NewMotion Home Advanced 3.0, deze is er in drie varianten. De socket, 5m vaste kabel of 8m vaste kabel.

En tja ik heb mij er gewoon niet goed in verdiept, stom en achteraf had ik betere research moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Wat wordt er eigenlijk gelogd via de Harvi's van de zonnepanelen?
Kan je ook historische opbrengst zien?
Kan op de site van myenergi heel weinig zien van de interface en de mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-10 22:23
Tijntje schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:31:
Wat wordt er eigenlijk gelogd via de Harvi's van de zonnepanelen?
Kan je ook historische opbrengst zien?
Kan op de site van myenergi heel weinig zien van de interface en de mogelijkheden.
Ja, ja en klopt.
1. Wat wordt er eigenlijk gelogd via de Harvi's van de zonnepanelen? Ja, de opbrengsten kun je in de app en in je MyEnergi account direct zien. Zie hieronder de het overzicht van gisteren. Je kunt tot een jaar terugkijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsFQLCTQF6MI8NNal78G2c0_t-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dy0DBRBCMxKZyy69jlhFtBwG.png?f=fotoalbum_large

2. Kan je ook historische opbrengst zien? Ja, tot een jaar terug. Dus als je alles wilt bewaren kun je regelmatig exporteren.

3. Kan op de site van myenergi heel weinig zien van de interface en de mogelijkheden. MyEnergi is af en toe wat onhandig inderdaad, maar volgens mij staat er wel alles op.

Tip voordat je gaat aansluiten: kijk eens naar alle filmpjes op Youtube van MyEnergi Benelux. Daarin wordt heel duidelijk verteld hoe de CT-klemmen in combinatie met de Zappi en de harvi's aangesloten moeten worden. Mijn installateur bakte er niks van en heb het uiteindelijk zelf in orde gekregen.

[ Voor 12% gewijzigd door MajaMestreech op 02-02-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Super bedankt.
Is er een mogelijkheid om MyEnergi te koppelen met Influx, PVOutput.org of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
MajaMestreech schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:41:
[...]

Ja, ja en klopt.
1. Wat wordt er eigenlijk gelogd via de Harvi's van de zonnepanelen? Ja, de opbrengsten kun je in de app en in je MyEnergi account direct zien. Zie hieronder de het overzicht van gisteren. Je kunt tot een jaar terugkijken.

[Afbeelding]

2. Kan je ook historische opbrengst zien? Ja, tot een jaar terug. Dus als je alles wilt bewaren kun je regelmatig exporteren.

3. Kan op de site van myenergi heel weinig zien van de interface en de mogelijkheden. MyEnergi is af en toe wat onhandig inderdaad, maar volgens mij staat er wel alles op.

Tip voordat je gaat aansluiten: kijk eens naar alle filmpjes op Youtube van MyEnergi Benelux. Daarin wordt heel duidelijk verteld hoe de CT-klemmen in combinatie met de Zappi en de harvi's aangesloten moeten worden. Mijn installateur bakte er niks van en heb het uiteindelijk zelf in orde gekregen.
Gewoon een goeie installateur inschakelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Makrolon schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:15:
[...]

Gewoon een goeie installateur inschakelen ;)
Zijn die er dan? :X Niks verkeerd over de hardware matige kant van onze installateur, maar software matig had ik net iets meer verstand en me via de genoemde Youtube filmpjes vooraf getraind.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smuldersbram
  • Nu online
cwegh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:56:
Momenteel volop offertes aan het opvragen voor een laadpaal met loadbalancing. Allemaal bieden ze de gekende merken aan: Wallbox, Smappee (duur!), Easee, Zappi, Ratio, Etrel ... buiten eentje die me verraste: Peblar (https://peblar.com/nl/products/ev-charging, moederbedrijf Prodrive Technologies)

Nederlands bedrijf, mooi design, weinig poespas maar weinig over te vinden. Iemand ervaring met het merk naar kwaliteit, stabiliteit en gebruik?
Ik heb er hier 1 hangen sinds vorige week. Het is dezelfde hardware die Coolblue aanbied. Sterker nog, de Coolblue Bluebuilt laadpaal is eigenlijk gewoon een white label Peblar.

Het installeren was vrij eenvoudig door een zeer goede handleiding en ontwerp van de hardware. Installatie aan de meterkast zijnde heb ik door een elektricien laten doen en die was ook blij verrast door de goede handleiding van het apparaat. Laden gaat soepel en in de webinterface kan je een aantal zaken configureren zoals load balancing, rfid druppels om de lader te unlocken etc.

Load balancing werkt trouwens op de traditionele manier met klemmen om je aansluiting om het verbruik van het huis te meten. Maar ook software matig icm een homewizard energy p1 meter _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
MajaMestreech schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:51:
[...]

Zijn die er dan? :X Niks verkeerd over de hardware matige kant van onze installateur, maar software matig had ik net iets meer verstand en me via de genoemde Youtube filmpjes vooraf getraind.
Nou een klant hoeft bij mij niet zelf uit te zoeken hoe ik de ct klemmen moet plaatsen en de harvi aan moet sluiten iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Makrolon schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:54:
[...]

Nou een klant hoeft bij mij niet zelf uit te zoeken hoe ik de ct klemmen moet plaatsen en de harvi aan moet sluiten iig.
Nou @Tijntje ik zou zeggen @Makrolon inhuren :-)

@Makrolon Als je zoveel verstand hebt van de Zappi een vraagje over het werken met "Access Management". We hebben 2 EV's en voor iedere EV op de MyEnergi portal via Access Management een aparte Pin code ingesteld. Wanneer ik ga laden toets ik code 1, begint meteen met laden als ik dat zo heb ingesteld, en na 15-30 seconden stopt hij gewoon en kleurt de LED op de voorkant rood. Doet hij bij beide codes / EV's. Als ik de code gebruik ingesteld op de Zappi zelf dan doet hij gewoon normaal laden.

Als je dan toch bezig bent :-) heb je soms ook een oplossing voor de error "CT Grid lost", behalve de CT Detect op OFF te zetten?

Bedankt voor het openen van een deurtje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik ben er nog niet helemaal uit met mijn Zappi :P.

Ik heb de lader ingesteld op Eco+ en een schema ingesteld (schedule). Dat schema heb ik zo gemaakt dat hij dus gaat 'boosten' tussen 23:00 en 07:00 (wanneer het stroomtarief laag is) en in de weekenden. Maar dat heeft nu tot gevolg dat hij buiten die uren geen zak doet, ook niet als ik de 'green' slider helemaal naar beneden trek (1% is het laagst mogelijke). Ik had eigenlijk verwacht, n.a.v. de uitleg op de Zappi site, dat hij dan alleen met 1.4kw zou laden en in de daluren gaat boosten. Maar dat gebeurt dus niet.

Als ik de app nu instel op gewoon 'Eco' (en niet Eco+) blijft mijn schema in beeld staan, maar die 'green' slider verdwijnt uit het menu. Gaat het dan wel zoals ik wil? Ik vind het prima op zonnestroom te prefereren maar deze dagen is er vrij weinig opbrengst, zeg maar. Auto staat nu niet voor de deur dus kan het niet testen.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-02-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:01
die Zappi schema's zijn een beetje erg buggy... hier al meerdere keren in moeten stellen en telkens "vergeet" de zappi deze instellingen na verloop van tijd. erg vervelend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
MajaMestreech schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:00:
[...]

Nou @Tijntje ik zou zeggen @Makrolon inhuren :-)

@Makrolon Als je zoveel verstand hebt van de Zappi een vraagje over het werken met "Access Management". We hebben 2 EV's en voor iedere EV op de MyEnergi portal via Access Management een aparte Pin code ingesteld. Wanneer ik ga laden toets ik code 1, begint meteen met laden als ik dat zo heb ingesteld, en na 15-30 seconden stopt hij gewoon en kleurt de LED op de voorkant rood. Doet hij bij beide codes / EV's. Als ik de code gebruik ingesteld op de Zappi zelf dan doet hij gewoon normaal laden.

Als je dan toch bezig bent :-) heb je soms ook een oplossing voor de error "CT Grid lost", behalve de CT Detect op OFF te zetten?

Bedankt voor het openen van een deurtje :-)
Ik weet perfect hoe ik hem aan moet sluiten in instellen, alleen minder van de software.. heb geen ev en heb daar dus ook weinig mee van doen.

Maar, mocht je dat nog niet gedaan hebben, myenergi heeft een goede klantenservice, en ik zou daar even contact mee opnemen.

Wbt die grid ct lost, je weet zeker dat de ct detect op off staat? En dat alle verbindingen van de ct klem naar de zappi goed zijn? Zie je de meetwaarden ook daadwerkelijk weg vallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
daemonix schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:14:
Spanning was er inderdaad af, lekker laden nu!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7b79q_c6ocwd-cL81RIUi0Q-C9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93SShbbpEx5pp92qegUyUbf2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
kx22 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Ik heb me ook aangemeld en zaterdag te horen gekregen dat ik het kan gebruiken. Echter hebben ze de app nog niet geupdate (zijn wat problemen met extern bedrijf die dit regelt).
Vandaag met ze gebeld en ze hebben een ticket aangemaakt. Ben dus benieuwd.

Ik denk dat het op dezelfde manier gaat als Jedlix. Je account van bvb Tesla moet je koppelen aan Engie Slim Laden.
App is inmiddels geupdate. Heb m'n BMW account gekoppeld aan de Engie app. Engie integreert direct met de BMW API en gebruikt niet de gebruikersaccount zoals Tibber doet. Ik kan zien op m'n P1 meter dat het laden inderdaad een aantal keer is afgebroken en de accu was vol begin van de ochtend, dus so far so good.
Het aantal geladen kWh is wel hoger dan wat mijn laadpaal aangeeft en je krijgt voor elk geladen kWh 3 cent terug. Helaas is die 3 cent minder dan het verschil tussen piek/dal, waardoor dit eigenlijk alleen goed werkt als ik pas om 23:00 inplug of als ik in het weekend ga laden. Ik heb maar een 1 fase laadpaal, dus 's-nachts zal het laden niet vaak gestopt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frus
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-10 12:45
smuldersbram schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Ik heb er hier 1 hangen sinds vorige week. Het is dezelfde hardware die Coolblue aanbied. Sterker nog, de Coolblue Bluebuilt laadpaal is eigenlijk gewoon een white label Peblar.

Het installeren was vrij eenvoudig door een zeer goede handleiding en ontwerp van de hardware. Installatie aan de meterkast zijnde heb ik door een elektricien laten doen en die was ook blij verrast door de goede handleiding van het apparaat. Laden gaat soepel en in de webinterface kan je een aantal zaken configureren zoals load balancing, rfid druppels om de lader te unlocken etc.

Load balancing werkt trouwens op de traditionele manier met klemmen om je aansluiting om het verbruik van het huis te meten. Maar ook software matig icm een homewizard energy p1 meter _/-\o_
Deze klinkt wel interessant. Maar er is blijkbaar nog heel weinig informatie over te vinden.
Heb je toevallig een idee als deze geforceerd kan worden op 1 fase?

En heb je bij jouw documentatie iets meer informatie over wat zij 'smart charging' noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
HTT-Thalan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:35:
Ik ben er nog niet helemaal uit met mijn Zappi :P.

Ik heb de lader ingesteld op Eco+ en een schema ingesteld (schedule). Dat schema heb ik zo gemaakt dat hij dus gaat 'boosten' tussen 23:00 en 07:00 (wanneer het stroomtarief laag is) en in de weekenden. Maar dat heeft nu tot gevolg dat hij buiten die uren geen zak doet, ook niet als ik de 'green' slider helemaal naar beneden trek (1% is het laagst mogelijke). Ik had eigenlijk verwacht, n.a.v. de uitleg op de Zappi site, dat hij dan alleen met 1.4kw zou laden en in de daluren gaat boosten. Maar dat gebeurt dus niet.

Als ik de app nu instel op gewoon 'Eco' (en niet Eco+) blijft mijn schema in beeld staan, maar die 'green' slider verdwijnt uit het menu. Gaat het dan wel zoals ik wil? Ik vind het prima op zonnestroom te prefereren maar deze dagen is er vrij weinig opbrengst, zeg maar. Auto staat nu niet voor de deur dus kan het niet testen.
Je hebt de uitleg niet goed begrepen. Bij ECO+ gaat je Zappi alleen laden als je teruglevert. En laden start nu eenmaal niet onder de 1,4 kW. Daarboven gaat je Zappi laden met alles wat je anders terug zou leveren. Als je de slider op de helft zet, en je zou bv 2 kW terugleveren, dan gaat de Zappi met 4 kW laden.

En ja in de winter moet je aardig wat panelen hebben voordat het werkt. Maar ik zag gisteren toch pieken van ruim 5kW in 100% ECO+ :)

Hoeveel Wp heb je liggen?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
HiBe schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:58:
die Zappi schema's zijn een beetje erg buggy... hier al meerdere keren in moeten stellen en telkens "vergeet" de zappi deze instellingen na verloop van tijd. erg vervelend
Geen enkel probleem hier, is je firmware wel up 2 date? Ik zou dit anders zeker melden op het forum van MyEnergi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

guido66 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:03:
[...]

Je hebt de uitleg niet goed begrepen. Bij ECO+ gaat je Zappi alleen laden als je teruglevert. En laden start nu eenmaal niet onder de 1,4 kW. Daarboven gaat je Zappi laden met alles wat je anders terug zou leveren. Als je de slider op de helft zet, en je zou bv 2 kW terugleveren, dan gaat de Zappi met 4 kW laden.

En ja in de winter moet je aardig wat panelen hebben voordat het werkt. Maar ik zag gisteren toch pieken van ruim 5kW in 100% ECO+ :)

Hoeveel Wp heb je liggen?
eh, ik dacht uit de uitleg mee nemen dat als je de slider op 30% zet, dat je dan 30% van de benodigde 1.4kw minimum vermogen uit je panelen moet kunnen halen voor hij de andere 70% uit het net trekt, dus daarom 1% gekozen omdat er nu bijna niks uit de panelen komt. Jouw systeem klinkt prima, maar dat haal ik echt niet uit hun uitleg (kan uiteraard nog steeds aan mij liggen).

Hoe zou ik wat ik wil moeten bereiken op de instellingen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HTT-Thalan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:54:
[...]

eh, ik dacht uit de uitleg mee nemen dat als je de slider op 30% zet, dat je dan 30% van de benodigde 1.4kw minimum vermogen uit je panelen moet kunnen halen voor hij de andere 70% uit het net trekt, dus daarom 1% gekozen omdat er nu bijna niks uit de panelen komt. Jouw systeem klinkt prima, maar dat haal ik echt niet uit hun uitleg (kan uiteraard nog steeds aan mij liggen).

Afgezien van wat de precieze instellingen moeten zijn, moet je je af vragen of je wel op 1,4kW wil laden. De verliezen zijn erg hoog bij een zo laag laadvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DonJuape schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:17:
[...]

Afgezien van wat de precieze instellingen moeten zijn, moet je je af vragen of je wel op 1,4kW wil laden. De verliezen zijn erg hoog bij een zo laag laadvermogen.
Tja, het is een optie... maar dat is wel een goed punt. Als straks de zon meer schijnt is het niet meer zo'n punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-10 22:05
Z___Z schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:56:
[...]

App is inmiddels geupdate. Heb m'n BMW account gekoppeld aan de Engie app. Engie integreert direct met de BMW API en gebruikt niet de gebruikersaccount zoals Tibber doet. Ik kan zien op m'n P1 meter dat het laden inderdaad een aantal keer is afgebroken en de accu was vol begin van de ochtend, dus so far so good.
Het aantal geladen kWh is wel hoger dan wat mijn laadpaal aangeeft en je krijgt voor elk geladen kWh 3 cent terug. Helaas is die 3 cent minder dan het verschil tussen piek/dal, waardoor dit eigenlijk alleen goed werkt als ik pas om 23:00 inplug of als ik in het weekend ga laden. Ik heb maar een 1 fase laadpaal, dus 's-nachts zal het laden niet vaak gestopt kunnen worden.
Hier idem.
Is eigenlijk dezelfde app als Jedlix. Alleen Jedlix betaald minder uit, maar heeft wel weer een vanaf tijdstip om te laden.
Dus ik heb nu maar via mijn WallBox ingezet dat laden om 23:00 begint.
Het werkt, maar wel omslachtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Makrolon schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:07:
[...]

Ik weet perfect hoe ik hem aan moet sluiten in instellen, alleen minder van de software.. heb geen ev en heb daar dus ook weinig mee van doen.

Maar, mocht je dat nog niet gedaan hebben, myenergi heeft een goede klantenservice, en ik zou daar even contact mee opnemen.

Wbt die grid ct lost, je weet zeker dat de ct detect op off staat? En dat alle verbindingen van de ct klem naar de zappi goed zijn? Zie je de meetwaarden ook daadwerkelijk weg vallen?
Ja, dat staat allemaal goed en die storing treedt niet meer op. Echter dit is een workaround sinds juni en ik vroeg me af of er al een oplossing is ct detect weer op ON gezet kan worden. Ik zal ook dit eens aangeven bij MyEnergi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
HTT-Thalan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:54:
[...]

Nu leg je het duidelijker uit. Ja, zo zou het moeten werken. Zijn je CT-klemmen juist aangesloten en ingesteld? Zie je teruglevering op het scherm van de Zappi of in de app als de zon schijnt en er niet geladen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

guido66 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:04:
[...]

Nu leg je het duidelijker uit. Ja, zo zou het moeten werken. Zijn je CT-klemmen juist aangesloten en ingesteld? Zie je teruglevering op het scherm van de Zappi of in de app als de zon schijnt en er niet geladen wordt?
Zo'n dag heb ik nog niet meegemaakt sinds dat ding er hangt :P. Maar verder lijkt de app prima te werken, hij rapporteert heel duidelijk uitgesplitst wat het huis 'trekt' en wat er eventueel de auto in gaat. Ik heb hem nu op 'gewoon' eco staan en dan werkt het idd zoals ik had gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
MajaMestreech schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:27:
[...]

Ja, dat staat allemaal goed en die storing treedt niet meer op. Echter dit is een workaround sinds juni en ik vroeg me af of er al een oplossing is ct detect weer op ON gezet kan worden. Ik zal ook dit eens aangeven bij MyEnergi.
De ct detect mag gewoon op off blijven. Sommige autos bouwen het laden op per fase, dus eerst op fase een, en dan pas 2 en 3. Met ct detect op on meet ie dan een fout en kapt ie er mee. Als je opeens opwek krijgt op een van de fases en die fase gaat tijdens het laden naar 0 ampère krijg je ook de foutmelding. Ik meen dat in Engeland die detect functie verplicht is en daarom zit het in de zappi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
HTT-Thalan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:12:
[...]

Zo'n dag heb ik nog niet meegemaakt sinds dat ding er hangt :P. Maar verder lijkt de app prima te werken, hij rapporteert heel duidelijk uitgesplitst wat het huis 'trekt' en wat er eventueel de auto in gaat. Ik heb hem nu op 'gewoon' eco staan en dan werkt het idd zoals ik had gedacht.
Tja, zolang je in huis meer verbruikt dan wat je zonnepanelen opwekken heb je geen teruglevering en zal de Zappi niks gaan doen in de ECO+ stand.

De Zappi regelt niet op basis van de opbrengst van de zonnepanelen, maar op basis van de teruglevering.

[ Voor 8% gewijzigd door guido66 op 03-02-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Tijntje schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:51:
Super bedankt.
Is er een mogelijkheid om MyEnergi te koppelen met Influx, PVOutput.org of iets anders?
Nee, je zult je zonnepanelen apart moeten koppelen met PVOutput, niet de Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

guido66 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:44:
[...]

Tja, zolang je in huis meer verbruikt dan wat je zonnepanelen opwekken heb je geen teruglevering en zal de Zappi niks gaan doen in de ECO+ stand.

De Zappi regelt niet op basis van de opbrengst van de zonnepanelen, maar op basis van de teruglevering.
Het is dus wel beter om de Zappi te koppelen met CT-klemmen op basis van PV ipv totale netaansluiting. Stel dat je een thuisaccu hebt die teruglevert om op basis van dynamische tarieven geld te verdienen, dan gaat de auto laden...

Daarom bij voorkeur een Zappi/laadpaal niet naar de teruglevering laten kijken, maar daadwerkelijk naar de PV opbrengst om dergelijke zaken in de toekomst te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Taro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:18:
[...]

Het is dus wel beter om de Zappi te koppelen met CT-klemmen op basis van PV ipv totale netaansluiting. Stel dat je een thuisaccu hebt die teruglevert om op basis van dynamische tarieven geld te verdienen, dan gaat de auto laden...

Daarom bij voorkeur een Zappi/laadpaal niet naar de teruglevering laten kijken, maar daadwerkelijk naar de PV opbrengst om dergelijke zaken in de toekomst te voorkomen.
Waarom zou je het nu slecht opzetten voor een theoretische toekomst? Als je een batterij hebt in de toekomst kan je het beter instellen dan zoals jij suggereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Taro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:18:
[...]

Daar is de Harvi toch voor? Niet dat ik hier nu al mee bezig ben, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Termy schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:24:
[...]

Waarom zou je het nu slecht opzetten voor een theoretische toekomst? Als je een batterij hebt in de toekomst kan je het beter instellen dan zoals jij suggereert.
Je kunt je toelichting op meerdere manieren interpreteren, maar ik reageerde hier op:

"De Zappi regelt niet op basis van de opbrengst van de zonnepanelen, maar op basis van de teruglevering"

-> De Zappi maakt de zonnepanelen apart inzichtelijk in de app als je daar een CT-klem op zet. Je kunt dat ook achterwege laten, maar dan kan je bijv. de zonnepanelen opwek niet apart zien en er niet apart op sturen. Je ziet dan alleen het totaal van je netaansluiting.

Of je zelf 500 Watt verbruikt en de panelen 1000 Watt opleveren -> -500 Watt of dat je zelf 1500 Watt verbruikt en de panelen 2000 Watt opleveren -> -500 Watt zie je dan niet. Daarom moet je het eigenlijk al direct goed inrichten (dus CT-klemmen om je PV én de netaansluiting, en niet alleen uitgaan van de netaansluiting). De Zappi app krijgt extra mogelijkheden als je dit direct goed inricht, dus dat adviseer ik dan ook.

Plaats je later bijv. de Libbi batterij van MyEnergi (moederbedrijf van Zappi), dan krijgt die ook aparte klemmen via een Harvi en dan weet je exact hoe de stromen in huis lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 04-02-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

guido66 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 07:51:
[...]

Daar is de Harvi toch voor? Niet dat ik hier nu al mee bezig ben, overigens.
Bij een 1-fase Zappi icm 1-fase PV kan de Zappi dat zonder Harvi, er kunnen standaard 3 CT-klemmen op. Bij een 3-fase Zappi gebruik je die al voor de 3-fasen, dus heb je om de PV te monitoren inderdaad aanvullend een Harvi nodig.

Maar het is dus ook een optie om de CT-klemmen alleen bij de hoofdaansluiting te plaatsen en het geheel te meten, ipv alleen of ook de PV opbrengst. In de Zappi app krijg je aanvullend een apart zonnepanelen icoontje als je de PV óók monitort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trRWT9XuOZfY5NZoJDo5uyPB9zk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/09DwEWF7jrs3hM5dz6frW6vz.png?f=fotoalbum_large

Ipv dat je ziet wat er vanaf het net wordt gehaald of teruggeleverd wordt. En dan zie je dus niet de import/export, maar ook echt de opbrengst en dat zou ik iedereen altijd aanraden om vanaf dag 1 goed in te richten zodat je zonder compromissen verder kunt automatiseren.

Pagina: 1 ... 102 ... 195 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen