ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Met name in het geval van laden via stopcontact, hoe wordt dit dan verrekend? Moet je dat dan declareren bij de leasemaatschappij?
Ik snap dat laadpaal makkelijker is, die bieden ze ook aan, dan wordt de administratie vanzelf geregeld, maar is behoorlijk prijzig is mijn mening.
Wat als je al een wallbox hebt hangen die zonder pas werkt? Daar geldt denk ik zelfde als bij laden via stopcontact, hoe wordt dit verrekend?
Ik ben van plan om uiteindelijk laadpaal of wallbox te nemen, maar wil wellicht wat tijd overbruggen met laden via stopcontact en via publieke laadpalen, zodat ik gewoon een goede keuze kan maken ipv 1 keuze van de leasemaatschappij.
Float like a butterfly, sting like a bee.
In beide gevallen kun je een aparte kWh meter nemen en dan bij je werkgever/leasemaatschappij declareren.Martinusz schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:56:
Weet niet of het hier mag of apart topic, maar ik kan niet goed informatie vinden over thuis laden icm lease-auto. (Helaas ook niet bij de leasemaatschappij zelf over onderstaande)
Met name in het geval van laden via stopcontact, hoe wordt dit dan verrekend? Moet je dat dan declareren bij de leasemaatschappij?
Ik snap dat laadpaal makkelijker is, die bieden ze ook aan, dan wordt de administratie vanzelf geregeld, maar is behoorlijk prijzig is mijn mening.
Wat als je al een wallbox hebt hangen die zonder pas werkt? Daar geldt denk ik zelfde als bij laden via stopcontact, hoe wordt dit verrekend?
Ik ben van plan om uiteindelijk laadpaal of wallbox te nemen, maar wil wellicht wat tijd overbruggen met laden via stopcontact en via publieke laadpalen, zodat ik gewoon een goede keuze kan maken ipv 1 keuze van de leasemaatschappij.
Sommige auto’s geven ook aan hoeveel kWh er is geladen, ook dat kun je dan declareren.
Neem je een laadpaal, kies er dan 1 die het bijhoudt, ook dan kun je declareren.
Je kan de ct klemmen niet (meer) apart instellen. Je hebt dus altijd een harvi nodig om pv opwek apart te meten.Taro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:44:
[...]
Bij een 1-fase Zappi icm 1-fase PV kan de Zappi dat zonder Harvi, er kunnen standaard 3 CT-klemmen op. Bij een 3-fase Zappi gebruik je die al voor de 3-fasen, dus heb je om de PV te monitoren inderdaad aanvullend een Harvi nodig.
Maar het is dus ook een optie om de CT-klemmen alleen bij de hoofdaansluiting te plaatsen en het geheel te meten, ipv alleen of ook de PV opbrengst. In de Zappi app krijg je aanvullend een apart zonnepanelen icoontje als je de PV óók monitort:
[Afbeelding]
Ipv dat je ziet wat er vanaf het net wordt gehaald of teruggeleverd wordt. En dan zie je dus niet de import/export, maar ook echt de opbrengst en dat zou ik iedereen altijd aanraden om vanaf dag 1 goed in te richten zodat je zonder compromissen verder kunt automatiseren.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Zonder batterij zie ik de meerwaarde niet zo. Ik kan de PV opwek in een app van de omvormer zien en ik kan eventueel alles aan elkaar knopen met HA.Taro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:40:
[...]
Je kunt je toelichting op meerdere manieren interpreteren, maar ik reageerde hier op:
"De Zappi regelt niet op basis van de opbrengst van de zonnepanelen, maar op basis van de teruglevering"
-> De Zappi maakt de zonnepanelen apart inzichtelijk in de app als je daar een CT-klem op zet. Je kunt dat ook achterwege laten, maar dan kan je bijv. de zonnepanelen opwek niet apart zien en er niet apart op sturen. Je ziet dan alleen het totaal van je netaansluiting.
Of je zelf 500 Watt verbruikt en de panelen 1000 Watt opleveren -> -500 Watt of dat je zelf 1500 Watt verbruikt en de panelen 2000 Watt opleveren -> -500 Watt zie je dan niet. Daarom moet je het eigenlijk al direct goed inrichten (dus CT-klemmen om je PV én de netaansluiting, en niet alleen uitgaan van de netaansluiting). De Zappi app krijgt extra mogelijkheden als je dit direct goed inricht, dus dat adviseer ik dan ook.
Plaats je later bijv. de Libbi batterij van MyEnergi (moederbedrijf van Zappi), dan krijgt die ook aparte klemmen via een Harvi en dan weet je exact hoe de stromen in huis lopen.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
De 1e 3 ct klemmen bij 3 fase moeten altijd op de netaansluiting, als je die op pv doet zal ie niet gaan laden op eco, en je load balancing doet dan niks.Taro schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:18:
[...]
Het is dus wel beter om de Zappi te koppelen met CT-klemmen op basis van PV ipv totale netaansluiting. Stel dat je een thuisaccu hebt die teruglevert om op basis van dynamische tarieven geld te verdienen, dan gaat de auto laden...
Daarom bij voorkeur een Zappi/laadpaal niet naar de teruglevering laten kijken, maar daadwerkelijk naar de PV opbrengst om dergelijke zaken in de toekomst te voorkomen.
Als je de libbi als thuisbatterij neemt kan je instellen dat de auto nooit de thuisbatterij leeg trekt.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
MQTT zou ook prima zijn, heb ik ook draaienOphidian schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:22:
[...]
Ik kan via nodered de gegevens uit de Zappi halen. Ik stuur het nu door naar MQTT, maar je zou dit natuurlijk ook naar InfluxDB of pvoutput kunnen doorsluizen
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Sinds deze week heb ik mijn 1-fase e-Niro ingeruild voor een EV6. Het laadpunt wat ik thuis heb is een Lolo 2 van 10 jaar oud. Met de e-Niro heb ik hier altijd probleemloos kunnen laden maar toen ik vandaag mijn EV6 wilde laden, bleef de Lolo klapperen alsof hij de laadkabel niet kon locken. De EV6 gaf wel aan dat er een laadsessie geïnitieerd was, maar die werd door de laadpaal uiteindelijk weer afgebroken.
Iemand dit eerder meegemaakt of een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Edit: de kabel wordt gelocked alleen wordt de sessie telkens afgebroken
[ Voor 6% gewijzigd door Henry65 op 04-02-2024 13:33 ]
Ik zie een paar keer de Libbi thuisbatterij tegengekomen. Volgens de website komt die voorjaar 2024 beschikbaar, dus ben benieuwd of deze interessanter is voor Zappi gebruikers dan andere batterijen.Makrolon schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:23:
[...]
De 1e 3 ct klemmen bij 3 fase moeten altijd op de netaansluiting, als je die op pv doet zal ie niet gaan laden op eco, en je load balancing doet dan niks.
Als je de libbi als thuisbatterij neemt kan je instellen dat de auto nooit de thuisbatterij leeg trekt.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Zei de peer
Ik heb een Hyundai Ioniq 2020 die ik al bijna 2 jaar met de Granny Charger thuis aan het laden ben op 12A. Werkt prima, echter is de auto soms niet vol als de nacht te kort was.
Echter, nu is er sinds kort een warmtepomp geplaatst en die kan met momenten natuurlijk ook aardig energie slurpen en toevallig staan de auto en de warmtepomp op dezelfde groep. Dus nu laad ik maar met 8A en nu duurt het helemaal ellendig lang.
Wat ik sowieso ga doen is:
- de warmtepomp op een andere groep erbij plaatsen waar nu een 800 watt droger op zit (de warmtepomp is 8A / 1840 watt).
Ik zou dan de auto weer kunnen gaan opladen aan hetzelfde stopcontact dat buiten zit zoals ik dat altijd deed, maar:
Het stopcontact is verouderd, het is een vrij flexibele kabel die erheen loopt en ik gebruik dan ook nog eens een 5m verlengsnoer. Al met al, ik keur het zelf af.
Dus ik heb 2 opties:
- nieuw stopcontact plaatsen op de lege groep die ik nog heb en dan weer met 12A gaan laden. Er zit nog een lege Hager MKS 516 B16 in de meterkast (op de juiste fase) dus dan ben ik vrij snel klaar.
- simpele wallbox kopen (deze), die met slechts 1 fase aansluiten (auto is ook maar 1 fase). Ik kan de wallbox dan op 16A instellen en als het moet kan ik deze naar beneden bijstellen (via de app). Ik heb dan de voordelen dat er logging is (in de wallbox) van het laden en dat ik met 16A zou kunnen laden.
De vraag bij optie 2: als ik hem op 16A zou aansluiten, dan kan ik hem feitelijk toch gewoon op een Hager MKS 516 B16 aansluiten? Immers zit er in de wallbox een beveiliging als ik het hier zo lees (tldr: Internal RCD AC 30 mA , DC 6 mA).
De MKS 516 zit achter een Hager CDA 540G.
Hoe zouden jullie verdergaan? WCD of Type 2 Wallbox?
Ik zou de wallbox ook nog kunnen aansluiten op 20A of 25A, echter dan moet ik gaan load balancen (kan via Modbus), maar ik vind de bijkomende kosten voor mezelf niet opwegen. De accu is maar 38kWh en nu is het eigenlijk al bijna 2 jaar prima geweest qua tempo.
Het blijkt veroorzaakt te worden door het feit dat de Lolo 1-fase is en de EV6 3-fasen. Dit begrijpt de laadpaal niet waardoor deze telkens aan en uit schakelt. Is iemand bekend met dit probleem, en misschien nog wel belangrijker: is de laadpaal op de een of andere manier aan te passen zodat dit probleem opgelost kan worden? Ik vind het geen probleem om de auto met 1-fase op te laden, maar zou het jammer vinden om de paal te moeten vervangen.Henry65 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:10:Laadpaal klappert
Interessant. Gebruik je de 3-fase laadkabel van je EV6 of een 1-fase laadkabel?Henry65 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:41:
Vervolg op mijn eerdere bericht:
[...]
Het blijkt veroorzaakt te worden door het feit dat de Lolo 1-fase is en de EV6 3-fasen. Dit begrijpt de laadpaal niet waardoor deze telkens aan en uit schakelt. Is iemand bekend met dit probleem, en misschien nog wel belangrijker: is de laadpaal op de een of andere manier aan te passen zodat dit probleem opgelost kan worden? Ik vind het geen probleem om de auto met 1-fase op te laden, maar zou het jammer vinden om de paal te moeten vervangen.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Top! Dat was de oplossing die ik zochtde Peer schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:16:
[...]
Door de verbinding tussen de laadpaal en de slimme meter te onderbreken via een relais (Sonoff).
Ik heb op de laadpaal ingesteld dat als hij de verbinding verliest, hij max met 5A mag laden. In de praktijk pauzeert het laden dan.
Ik gebruik geen modbus
Wat voor een relais gebruik je dan? De slimme meter is gekoppeld dmv een RJ11. Heb je een relais tssn die RJ11 gestoken? Of de stroom van de rechtste module afgesloten (al komt er blijkbaar geen stroom toe bovenaan op die module

:strip_exif()/f/image/chjGRvsckByqlNSFGw6boC2G.jpg?f=fotoalbum_large)
Beide, zowel een 1 als 3 fase kabel. Mijn vorige auto was een 1-fase e-niro dus die had er geen last van.DonJuape schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:43:
[...]
Interessant. Gebruik je de 3-fase laadkabel van je EV6 of een 1-fase laadkabel?
[ Voor 9% gewijzigd door Henry65 op 05-02-2024 17:04 ]
En met beide kabels heb je dit probleem?Henry65 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:37:
[...]
Beide, zowel een 1 als 3 fase kabel. Mijn vorige auto was een 1-fase e-niro dus die had er geen last van.
Ja, helaas wel. Ik had gehoopt dat dat het met de 1-fase kabel wel zou lukken
Zie dat je niet direct kan regelen via de site volgens mij, maar alleen contact kunt opnemen..
Iemand recent ervaring mee?
Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Je kan op de website een bericht achterlaten, heb ik ook gedaan, ik kreeg snel antwoord.V-8 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:19:
Kun je als particulier nog via E-Flux een sim aanvragen en die gebruiken met je laadpaal, zodat je werkgever de kosten rechtstreeks vergoedt via je bestaande laadpas?
Zie dat je niet direct kan regelen via de site volgens mij, maar alleen contact kunt opnemen..
Ah top, dat is mooi om te horen.ASS-Ware schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:43:
[...]
Je kan op de website een bericht achterlaten, heb ik ook gedaan, ik kreeg snel antwoord.
Zitten er nog verschillen in mogelijkheden bij het zakelijk danwel particulier aanvragen? (Heb evt. KvK-nummer, voor als dat voordelen biedt)
Ja ik heb 1 van de draadjes van de Rj11 onderbroken met een sonoff 5v relais dacht ikdimirolex schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:18:
[...]
Top! Dat was de oplossing die ik zocht![]()
Wat voor een relais gebruik je dan? De slimme meter is gekoppeld dmv een RJ11. Heb je een relais tssn die RJ11 gestoken? Of de stroom van de rechtste module afgesloten (al komt er blijkbaar geen stroom toe bovenaan op die module)
[Afbeelding]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Zijn er buiten de Tesla Wall Charger, die toestemming kan geven aan andere 'specifieke toegelaten Tesla's om te laden, nog anderen palen die hetzelfde doen?
Dus dat je enkel kan laden door het herkennen van de ID van de wagen?
Zoek eigenlijk een gemakkelijke oplossing die zonder laadkaart werkt, maar toch dat niet iedereen er aan kan.
Denk dat dit een utopie gaat zijn
Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer
Ja, vorige week ook gedaan. De simkaart kan je aanvragen via https://e-flux.io/configuratiepakket/ en wordt 2-3 werkdagen later geleverd. Ze verzenden wel aangetekend dus er moet iemand thuis zijn.V-8 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:19:
Kun je als particulier nog via E-Flux een sim aanvragen en die gebruiken met je laadpaal, zodat je werkgever de kosten rechtstreeks vergoedt via je bestaande laadpas?
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Wat zou er gebeuren als je een actieve laadpas of druppel gebruikt?Japyo schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:39:
De Easee Charge Lite lader biedt de mogelijkheid tot het gebruik van diverse RFID kaarten om de laadpaal te ontgrendelen. Zelf ter plekke instellen zonder kosten met bijvoorbeeld een oude OV-kaart of een niet meer in gebruik zijnde laadpas of laaddruppel.
Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer
Nice!bibi2205 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:42:
[...]
Ja, vorige week ook gedaan. De simkaart kan je aanvragen via https://e-flux.io/configuratiepakket/ en wordt 2-3 werkdagen later geleverd. Ze verzenden wel aangetekend dus er moet iemand thuis zijn.
Daar zit behoorlijk prijsverschil tussen, met of zonder hun hulp bij de configuratie. (€45 met hulp of €5 zonder hulp).
Is het te doen zonder hun hulp / met behulp van Tweakers?
Ja hoor, als je de stappen volgt van hun handleiding is het perfect te doen. Ik heb toen via de chat gevraagd wat hun hulp precies inhoudt en dan kijkt 1 van hun techniekers simpelweg mee voor de configuratie.. Uiteindelijk moet je maar een paar instellingen doen en daarna bellen zodat ze hem kunnen accepteren in hun systeem, daarna kan je hem toevoegen in je account.V-8 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 05:38:
[...]
Nice!
Daar zit behoorlijk prijsverschil tussen, met of zonder hun hulp bij de configuratie. (€45 met hulp of €5 zonder hulp).
Is het te doen zonder hun hulp / met behulp van Tweakers?
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Voor load balancing zijn er drie opties
:
1) De goedkoopste optie is de Tibber Pulse P1 voor 69,95 euro en het makkelijkste te installeren (op de slimme meter en met wifi).
2) Of op DIN rail in de groepenkast de Wallbox P1 poort module voor loadbalancing voor 204,82 euro. Deze is dus duurder en iets lastiger te installeren (met een kabel naar de Wallbox Pulsar Max). Aansluiting op de slimme meter is hetzelfde als de Tibber.
Voordeel dat je geen problemen kunt hebben als de Wifi een keer niet goed werkt? Nadeel: duurder en iets lastigere installatie?
3) En als laatste de Wallbox Power Boost voor 202,12 euro. Hierbij wordt de stroom gemeten dmv CT klemmen, dus nog iets lastiger te installeren. Heb je geen slimme meter voor nodig (maar die hebben we dus wel)
Vraag Ik neig naar optie 1 aangezien dat het makkelijkste te installeren is en de goedkoopste optie, maar ik ben benieuwd of ik nog iets over het hoofd zie en of mensen ervaringen hebben met de Tibber Pulse icm de Pulsar Max of juist met een van de andere opties?
Reken je niet te snel rijk met de P1 meter. Die slimme meters hebben verschillende versies.rube schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:57:
Ik ben aan het kijken voor een laadpunt en heb op dit moment de Wallbox Pulsar Max geselecteerd. Ik ben van plan om deze zelf te monteren, we hebben een slimme meter, (veel) zonnepanelen en hoeven niets af te rekenen met een werkgever oid.
:
1) De goedkoopste optie is de Tibber Pulse P1 voor 69,95 euro en het makkelijkste te installeren (op de slimme meter en met wifi).
2) Of op DIN rail in de groepenkast de Wallbox P1 poort module voor loadbalancing voor 204,82 euro. Deze is dus duurder en iets lastiger te installeren (met een kabel naar de Wallbox Pulsar Max). Aansluiting op de slimme meter is hetzelfde als de Tibber.
Voordeel dat je geen problemen kunt hebben als de Wifi een keer niet goed werkt? Nadeel: duurder en iets lastigere installatie?
3) En als laatste de Wallbox Power Boost voor 202,12 euro. Hierbij wordt de stroom gemeten dmv CT klemmen, dus nog iets lastiger te installeren. Heb je geen slimme meter voor nodig (maar die hebben we dus wel)
Vraag Ik neig naar optie 1 aangezien dat het makkelijkste te installeren is en de goedkoopste optie, maar ik ben benieuwd of ik nog iets over het hoofd zie en of mensen ervaringen hebben met de Tibber Pulse icm de Pulsar Max of juist met een van de andere opties?
Sommige:
- leveren iedere 10 seconden waardes
- leveren iedere seconde waardes
- leveren 10 seconden lang iedere seconde dezelfde waardes (toppertje!

Lees je even in hierover.
Sinds halverwege vorig jaar is de Pulse te koppelen aan de Wallbox, ook aan de mijne. Ik heb hem nog niet, maar wil waarschijnlijk wel aan gaan schaffen. Van de drie opties zou ik die nemen, o.a. ook omdat je dan gebruik kunt maken van een laadplanning op basis van dynamische tarieven. Functionaliteit is dus uitgebreider.
Enige nadeel is dat load balancing dan wel werkt via de clouddiensten. Zowel de Pulse als de Wallbox moeten wel online blijven dus. De andere twee opties werken ook offline.
Als ik nu nog een keer een laadpunt mocht kiezen zou ik overigens waarschijnlijk voor een Easee, Zaptec of Zappi gaan.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
@JanHenk Bedankt! Op dit moment hebben we nog een gunstig contract hebben qua terulevetarieven dus zou ik dat nog niet gebruiken, maar voor de toekomst kunnen de hiervan met een dynamisch contract inderdaad wel (heel) handig zijn.
Maar wellicht belangrijker, waarom zou je de volgende keer waarschijnlijk niet voor een Wallbox (Plus/Max) gaan maar voor Easee, Zaptec, Zappi? Ik heb nog geen ervaring met laadpalen dus wellicht zie ik iets over het hoofd in mijn zoektocht?
Edit: Aanvulling: De Zaptec en Easee hebben een socket, geen vaste kabel, dat lijkt me een nadeel tov de Wallbox Max? Bij de Easee zie ik wel dat je de kabel permanent vast kunt zetten.
Een voordeel van de Easee is wellicht dat je die met een RFID makkelijk kunt starten/stoppen?
De Zappi heeft een LCD scherm om af te lezen, maar is ook weer een paar honderd euro duurder dan de Wallbox Max, als dat het belangrijkste is, is mij het dat niet waard.
Maar ondertussen heb ik zoveel voorbij zien komen van laadpalen dat ik soms het gevoel heb dat ik door het bos de bomen niet meer zie en ik dingen mis waarvan ik later zeg, had ik maar....

[ Voor 32% gewijzigd door rube op 06-02-2024 10:59 ]
Maakt weinig uit toch hoe hij rapporteert? Ik zou alle 3 prima werkbaar vinden.m.eddy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:13:
[...]
Reken je niet te snel rijk met de P1 meter. Die slimme meters hebben verschillende versies.
Sommige:
- leveren iedere 10 seconden waardes
- leveren iedere seconde waardes
- leveren 10 seconden lang iedere seconde dezelfde waardes (toppertje!)
Lees je even in hierover.
Interessant! En eindelijk één die gewoon met de P1 poort overweg kan ipv geprop met klemmen. Kan deze Peblar paal ook iets doen met laden op PV-overschot? Daar melden ze verder niks over, alleen over loadbalancing.smuldersbram schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:53:
[...]
Ik heb er hier 1 hangen sinds vorige week. Het is dezelfde hardware die Coolblue aanbied. Sterker nog, de Coolblue Bluebuilt laadpaal is eigenlijk gewoon een white label Peblar.
Het installeren was vrij eenvoudig door een zeer goede handleiding en ontwerp van de hardware. Installatie aan de meterkast zijnde heb ik door een elektricien laten doen en die was ook blij verrast door de goede handleiding van het apparaat. Laden gaat soepel en in de webinterface kan je een aantal zaken configureren zoals load balancing, rfid druppels om de lader te unlocken etc.
Load balancing werkt trouwens op de traditionele manier met klemmen om je aansluiting om het verbruik van het huis te meten. Maar ook software matig icm een homewizard energy p1 meter
All-electric.
3-fasen
loadbalancing
p1 of klemmen
managed laadpunt
Zonnepanelen.
Dit lijken mij de beste uitgangspunten voor snelladen en de kosten onder controle houden.
De rest is afschrijving
Het contract met je energie leverancier is bepalend hoe ver je wilt tweaken.
Dat tweaken lijkt met de zappi app goed te werken als ik zo lees.
[ Voor 16% gewijzigd door rkonings op 06-02-2024 15:35 . Reden: regels toegevoegd ]
Ze kunnen dat op het moment nog niet, daar baalde ik ook wel van, want ik was daar gewoon vanuit gegaan en niet verder gelezen 😅 Wel stellen ze dat de laders technisch klaar zijn voor V2G etc en dat dat in een later stadium toegevoegd gaat worden aan de software. Dus ik neem aan dat ze ook met software later ook zonne-laden kunnen toevoegen. Dat zou wel mooi zijn.RonJ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:07:
[...]
Interessant! En eindelijk één die gewoon met de P1 poort overweg kan ipv geprop met klemmen. Kan deze Peblar paal ook iets doen met laden op PV-overschot? Daar melden ze verder niks over, alleen over loadbalancing.
Ik vind de Peblar ook interessant. Zo te zien is e.e.a. te configureren met een lokaal webportaal (dus geen aparte licentie o.i.d.), maar ik kan nog niets vinden over integratie met Home Assistant. De paal ondersteunt wel OCCP, maar dat heb ik al nodig voor de backoffice en volgens mij kan Home Assisant er dan niet gelijktijdig mee werken. Ik kwam op een of andere site wel een opmerking tegen over een lokale API, maar in de officiële documentatie wordt daar niet over gerept.RonJ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:07:
[...]
Interessant! En eindelijk één die gewoon met de P1 poort overweg kan ipv geprop met klemmen. Kan deze Peblar paal ook iets doen met laden op PV-overschot? Daar melden ze verder niks over, alleen over loadbalancing.
Verder vind ik het jammer dat voor de P1 een Homewizard nodig is en het niet rechtstreeks met een kabel naar de laadpaal werkt. Dan heb je alsnog een draadloos signaal (wat ik liefst probeer te voorkomen).
[ Voor 7% gewijzigd door Goochelaar op 06-02-2024 16:51 ]
Interessante optie, ziet er ook goed uit. Zo te zien kun je ook met CT klemmen werken voor load balancing maar ik mis ook de API of andere integratie zodat die je bv met Home Assist kunt gebruiken.Goochelaar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:50:
[...]
Ik vind de Peblar ook interessant. Zo te zien is e.e.a. te configureren met een lokaal webportaal (dus geen aparte licentie o.i.d.), maar ik kan nog niets vinden over integratie met Home Assistant. De paal ondersteunt wel OCCP, maar dat heb ik al nodig voor de backoffice en volgens mij kan Home Assisant er dan niet gelijktijdig mee werken. Ik kwam op een of andere site wel een opmerking tegen over een lokale API, maar in de officiële documentatie wordt daar niet over gerept.
Verder vind ik het jammer dat voor de P1 een Homewizard nodig is en het niet rechtstreeks met een kabel naar de laadpaal werkt. Dan heb je alsnog een draadloos signaal (wat ik liefst probeer te voorkomen).
OCCP en home assistant sluiten elkaar niet uit volgens mij.
8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018
Wat moet HA precies op je paal aansturen dan? Het enige dat ik dan wel interessant zou vinden is als HA de energiemeter in het laadstation direct kan uitlezen.Goochelaar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:50:
[...]
Ik vind de Peblar ook interessant. Zo te zien is e.e.a. te configureren met een lokaal webportaal (dus geen aparte licentie o.i.d.), maar ik kan nog niets vinden over integratie met Home Assistant. De paal ondersteunt wel OCCP, maar dat heb ik al nodig voor de backoffice en volgens mij kan Home Assisant er dan niet gelijktijdig mee werken. Ik kwam op een of andere site wel een opmerking tegen over een lokale API, maar in de officiële documentatie wordt daar niet over gerept.
De rest kan allemaal wel via de API van de auto zelf lopen (laadsnelheid e.d.) daar haal ik nu ook het laadverbruik uit en dat werkt (iig bij Tesla) allemaal perfect.
Wel jammer @smuldersbram dat PV-laden er nog helemaal niet in zit. Beloftes over toekomstige software features zijn leuk, maar ik heb uit eerdere ervaringen wel geleerd dat ik dat eerst maar concreet moet zien. Dit is een te dure aankoop om van halfzachte beloftes uit te gaan. In mijn geval héb ik al een paal (oude ev box), maar ik wil deze vervangen juist puur vanwege de optie voor PV-laden (incl. de functie voor terugval naar 1-fase).
Voorlopig valt deze Peblar dus weer van het lijstje af.
All-electric.
Ik mag integraal declareren. Voorkeur voor declaratie vanuit de werkgever via laadpas die bij de auto hoort.
Nu heb ik zelf de Alfen Eve Single S-line met 8 meter vaste kabel op het oog. Hier zit een MID meter in en loadbalancing kan via P1. Kan met bijvoorbeeld E-flux/Travelcard werken. Voordeel wat mij betreft is dat er geen extra apparatuur geplaatst hoeft te worden in de meterkast.
Ik ben in mijn zoektocht naar alternatieven geen ander fabrikaat tegen gekomen waarbij alles in behuizing zit.
Mijn vraag:
Zie ik nog een andere goede optie over het hoofd? (MID in laadpaal, LB via P1)
Prima ding afaik. Ik overweeg hem ook te bestellen. Voor 650 nog te vinden in Duitsland. Kan geen andere paal tegenop.Ensinker schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:08:
Over enkele weken krijg ik mijn eerste EV in de lease van mijn werkgever. Deze heeft een 11kW boodlader. De thuislaad infra kan ik via mijn werkgever aanschaffen die hem dan van de bijtelling afhaald. Ik betaal hem dan in 12 maanden terug.
Ik mag integraal declareren. Voorkeur voor declaratie vanuit de werkgever via laadpas die bij de auto hoort.
Nu heb ik zelf de Alfen Eve Single S-line met 8 meter vaste kabel op het oog. Hier zit een MID meter in en loadbalancing kan via P1. Kan met bijvoorbeeld E-flux/Travelcard werken. Voordeel wat mij betreft is dat er geen extra apparatuur geplaatst hoeft te worden in de meterkast.
Ik ben in mijn zoektocht naar alternatieven geen ander fabrikaat tegen gekomen waarbij alles in behuizing zit.
Mijn vraag:
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Tip van Jip: Vraag nu het nog kan bij de baas om een laad-sleutelhanger ipv een laadpas. Dat is 100x fijner als je hem continu thuis wilt inpluggen. Achteraf omzetten (als de pas al op de mat ligt) kan vaak niet of tegen belachelijke kosten.Ensinker schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:08:
Over enkele weken krijg ik mijn eerste EV in de lease van mijn werkgever. Deze heeft een 11kW boodlader. De thuislaad infra kan ik via mijn werkgever aanschaffen die hem dan van de bijtelling afhaald. Ik betaal hem dan in 12 maanden terug.
Mijn vraag:
De hier net genoemde Peblar en Wallbox kunnen ook via P1 en hebben een ingebouwde MID. Maar Alfen is iig ook goed spul.
All-electric.
Ik lees de folder en website van Alfen, en vindt daar frustrerend weinig informatie.[b]Ensinker schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:08:[/b
Als ik zo'n single aanschaf, kan deze dan standaard LB?
En zo ja hoe werkt de LB dan en moet je daar accessoires voor kopen?
Kan de LB ook andersom werken dus als je zonnepanelen hebt dat alleen je overschot wat anders in het net zou gaan geladen wordt?
Het kan allemaal zegt Alfen maar hoe werkt het en wat heb ik nodig vertellen ze er niet bij.
Wil zelf gaan installeren en beheren, alleen prive gebruik.
Edit: LB is een licentie begrijp ik, die koop je er los bij of niet?
[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 06-02-2024 22:29 ]
Er zijn verschillende bundels. Met RFID bv en standaard LB licentie. Alfen kan ook solar charging idd.ASW1 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:16:
Ik ben me ook aan het voorbereiden op aanschaf EV en lader.
[...]
Ik lees de folder en website van Alfen, en vindt daar frustrerend weinig informatie.
Kan de LB ook andersom werken dus als je zonnepanelen hebt dat alleen je overschot wat anders in het net zou gaan geladen wordt?
Het kan allemaal zegt Alfen maar hoe werkt het en wat heb ik nodig vertellen ze er niet bij.
Alfen heeft juist zeer veel uitgebreide documentatie. Misschien lastig te vinden maar probeer maar eens wat Google zoekopdrachten.ASW1 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:16:
Ik ben me ook aan het voorbereiden op aanschaf EV en lader.
[...]
Ik lees de folder en website van Alfen, en vindt daar frustrerend weinig informatie.
LB licentie koop je er los bij idd, geen accessoires nodig. Solar mode zit er ook bij inderdaad.
Maar hoe schaf ik dat aan; ik ben best een koopjesjager en wil zelf gaan installeren.Inspired schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:49:
[...]
Er zijn verschillende bundels. Met RFID bv en standaard LB licentie. Alfen kan ook solar charging idd.
Kan ik de goedkoopste versie halen en dan achteraf via Alfen licenties kopen voor LB/solar/RFID?
Of zijn er hardwarematige verschillen en moet ik exact de versie kopen zoals ik hem later wil gaan gebruiken?
Zie bv op ebay voor 495 een single en dat zal vast een kale prijs zijn maar kan ik daar later functies aan toevoegen of kan dat alleen bij aanschaf?
[ Voor 19% gewijzigd door ASW1 op 06-02-2024 23:10 ]
Een paar uur en vele pagina's verder begrijp ik dat een belangrijk voordeel van de Zappi tov de Wallbox Max is dat die van 3 naar 1 fase kan terugschakelen en v.v., zodat je ook al bij lagere opbrengst van PV, het laden al kan starten. Dit aangezien de auto minimaal 6A vraagt per fase en bij 1 fase kun je dus al bij 1380 W opbrengst van zonnepanelen kunt gaan laden (Zappi), terwijl dat 3 fase al 4140 W is (Wallbox Pulsar Max).rube schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:40:
.......De Zappi heeft een LCD scherm om af te lezen, maar is ook weer een paar honderd euro duurder dan de Wallbox Max, als dat het belangrijkste is, is mij het dat niet waard.
Maar ondertussen heb ik zoveel voorbij zien komen van laadpalen dat ik soms het gevoel heb dat ik door het bos de bomen niet meer zie en ik dingen mis waarvan ik later zeg, had ik maar....
Nu hebben we een vrij grote installatie die in de zomermaanden veel boven de 4140 W uitkomt, maar er zijn genoeg momenten (begin ochtend, einde middag/avond, bewolking en buiten april-augustus) waar de opbrengst boven de 4140 W beperkt is.
Zolang het salderen nog mag, maakt het financieel niets uit (en de kans is groot dat het debat in de 1ste kamer dit nog wel even blijft). Maar vroeg of laat zal dat toch aangepast gaan worden, bovendien vind ik het wel fijn als we gewoon zo veel mogelijk eigen stroom kunnen gebruiken.
Naast het voordeel van het efficienter kunnen laden met eigen PV stroom is het ook een voordeel dat de Zappi met UTP aangesloten kan worden, toch iets minder storingsgevoelig dan wifi zoals bij de Wallbox Pulsar Max. Ook een schermpje dat het e.e.a. aangeeft, voor mij niet zo belangrijk, voor partner waarschijnlijk wel een plus. De laadkabel die er wat netter om heen zit, maar wel een groter geheel. De CT klemmen zijn wel weer wat lastiger te installeren (denk ik, ik moet sowieso de kabels verlengen) maar wel onafhankelijk van de slimme meter en/of cloud en wifi.
Een Wallbox Pulsar Max zie ik voor 729 euro + 70 a 200 euro voor load balancing is totaal 799 / 929 euro.
Een Zapi V2.1 (met kabel) zie ik voor 1149 euro.
Zo'n 220 a 350 euro meer om (voornamelijk) efficiënter met eigen PV stroom kunnen laden en het laadpunt ook met UTP kunnen aansluiten. Hmmm.....maar even over nadenken en nog even iets meer lezen over de Zappi voor ik een besluit neem.
Volgens mij is alleen LB (of SCN) een software upgrade. Die kost tegen de 200 EUR. Daarmee krijg je dan ook solar charging. RFID moet er meteen inzitten. De verschillende versies staan bv wel in dit overzicht;ASW1 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:08:
[...]
Maar hoe schaf ik dat aan; ik ben best een koopjesjager en wil zelf gaan installeren.
Kan ik de goedkoopste versie halen en dan achteraf via Alfen licenties kopen voor LB/solar/RFID?
Of zijn er hardwarematige verschillen en moet ik exact de versie kopen zoals ik hem later wil gaan gebruiken?
Zie bv op ebay voor 495 een single en dat zal vast een kale prijs zijn maar kan ik daar later functies aan toevoegen of kan dat alleen bij aanschaf?
https://www.edi.be/web/image/631029
Aan de hand van het artikelnummer weet je dus wat je koopt. Een 3F versie met RFID is bv de 904460587.
Goed bezig, dit zijn inderdaad wel zo'n beetje de overwegingen! De "perfecte" laadoplossing is er ook niet. Sommige komen er wel dicht bij in de buurt. Het is ook grotendeels persoonlijke voorkeur en -situatie.rube schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 00:24:
[...]
Een paar uur en vele pagina's verder begrijp ik dat een belangrijk voordeel van de Zappi tov de Wallbox Max is dat die van 3 naar 1 fase kan terugschakelen en v.v., zodat je ook al bij lagere opbrengst van PV, het laden al kan starten. Dit aangezien de auto minimaal 6A vraagt per fase en bij 1 fase kun je dus al bij 1380 W opbrengst van zonnepanelen kunt gaan laden (Zappi), terwijl dat 3 fase al 4140 W is (Wallbox Pulsar Max).
Nu hebben we een vrij grote installatie die in de zomermaanden veel boven de 4140 W uitkomt, maar er zijn genoeg momenten (begin ochtend, einde middag/avond, bewolking en buiten april-augustus) waar de opbrengst boven de 4140 W beperkt is.
Zolang het salderen nog mag, maakt het financieel niets uit (en de kans is groot dat het debat in de 1ste kamer dit nog wel even blijft). Maar vroeg of laat zal dat toch aangepast gaan worden, bovendien vind ik het wel fijn als we gewoon zo veel mogelijk eigen stroom kunnen gebruiken.
Naast het voordeel van het efficienter kunnen laden met eigen PV stroom is het ook een voordeel dat de Zappi met UTP aangesloten kan worden, toch iets minder storingsgevoelig dan wifi zoals bij de Wallbox Pulsar Max. Ook een schermpje dat het e.e.a. aangeeft, voor mij niet zo belangrijk, voor partner waarschijnlijk wel een plus. De laadkabel die er wat netter om heen zit, maar wel een groter geheel. De CT klemmen zijn wel weer wat lastiger te installeren (denk ik, ik moet sowieso de kabels verlengen) maar wel onafhankelijk van de slimme meter en/of cloud en wifi.
Een Wallbox Pulsar Max zie ik voor 729 euro + 70 a 200 euro voor load balancing is totaal 799 / 929 euro.
Een Zapi V2.1 (met kabel) zie ik voor 1149 euro.
Zo'n 220 a 350 euro meer om (voornamelijk) efficiënter met eigen PV stroom kunnen laden en het laadpunt ook met UTP kunnen aansluiten. Hmmm.....maar even over nadenken en nog even iets meer lezen over de Zappi voor ik een besluit neem.
De Easee kan ook laden op zonnestroom en van 1 naar 3 fase schakelen, maar niet meer terug van 3 naar 1 in dezelfde sessie, als ik het goed heb begrepen. Hoeveel piekvermogen heeft je installatie? 1-fase kan tot 32 ampère (mits alle bekabeling de juiste dikte heeft) en dan kom je dus op 7,2 kW. Als ik naar mijn eigen installatie kijk, is dat voldoende.
De losse kabel van de Easee kun je vergrendelen, dan kan ie dus niet mee worden genomen. Maar komt er nog wel bovenop qua kosten. Voordeel is wel dat je keuze hebt in lengte en type (gekrulde kabel bijvoorbeeld). Of een 1-fase kabel, zodat je geforceerd op 1-fase tot 7,2 kW kan laden.. Easee heeft daarnaast hele goede integratie met andere diensten en apps en zelf ook een mooie app.
Zappi wordt hier veel geroemd om de functionaliteit en terecht. Maar is een foeilelijk ding...
Wallbox Pulsar is inderdaad behoorlijk goedkoop en met de Tibber Pulse heb je ook gewoon goede functionaliteit met een prima app, maar als laden op zonnestroom voor jou belangrijk is, zou ik hem voorlopig niet nemen. Met Tibber-integratie kan de Wallbox wel integreren met dynamische tarieven overigens.
Ik zie de markt nog wel gaan naar grotendeels dynamische tarieven en de energiebelasting op stroom verder afgebouwd of de salderingsregeling verlengd. Voor mij zou laden op basis van (integratie met) dynamische tarieven belangrijker zijn dan puur op eigen zonnestroom laden. Ook omdat ik niet vaak thuis ben als de zon schijnt..
Ik ben de Amperfied connect.home aan het overwegen, de connect.solar kan ook schakelen tussen 1 en 3 fasen, maar vind ik wat prijzig. Ook heb ik geen 3 fasen aansluiting waardoor deze functie voor mij niet noodzakelijk is. De cFos Power Brain Solar kan dit ook. Alleen vind ik deze als een hobbyproject uitzien (ook qua documentatie).JanHenk schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:20:
[...]
Goed bezig, dit zijn inderdaad wel zo'n beetje de overwegingen! De "perfecte" laadoplossing is er ook niet. Sommige komen er wel dicht bij in de buurt. Het is ook grotendeels persoonlijke voorkeur en -situatie.
De Easee kan ook laden op zonnestroom en van 1 naar 3 fase schakelen, maar niet meer terug van 3 naar 1 in dezelfde sessie, als ik het goed heb begrepen. Hoeveel piekvermogen heeft je installatie? 1-fase kan tot 32 ampère (mits alle bekabeling de juiste dikte heeft) en dan kom je dus op 7,2 kW. Als ik naar mijn eigen installatie kijk, is dat voldoende.
De losse kabel van de Easee kun je vergrendelen, dan kan ie dus niet mee worden genomen. Maar komt er nog wel bovenop qua kosten. Voordeel is wel dat je keuze hebt in lengte en type (gekrulde kabel bijvoorbeeld). Of een 1-fase kabel, zodat je geforceerd op 1-fase tot 7,2 kW kan laden.. Easee heeft daarnaast hele goede integratie met andere diensten en apps en zelf ook een mooie app.
Zappi wordt hier veel geroemd om de functionaliteit en terecht. Maar is een foeilelijk ding...
Wallbox Pulsar is inderdaad behoorlijk goedkoop en met de Tibber Pulse heb je ook gewoon goede functionaliteit met een prima app, maar als laden op zonnestroom voor jou belangrijk is, zou ik hem voorlopig niet nemen. Met Tibber-integratie kan de Wallbox wel integreren met dynamische tarieven overigens.
Ik zie de markt nog wel gaan naar grotendeels dynamische tarieven en de energiebelasting op stroom verder afgebouwd of de salderingsregeling verlengd. Voor mij zou laden op basis van (integratie met) dynamische tarieven belangrijker zijn dan puur op eigen zonnestroom laden. Ook omdat ik niet vaak thuis ben als de zon schijnt..
Ik heb een BMW i4 gekocht en ben op zoek naar meest geschikte laadoplossing
Heb 29 REC zonnepanelen met enphase omvormers en ca 8 kw piekvermogen.
Heb veel paginas van forum gelezen, maar als niet techneut twijfel ik nog sterk.
Welke laadpaaloplossing is geschikt voor:
- laden van stroom van eigen zonnepanelen als die niet op een andere manier wordt gebruikt wordt in huis
- dynamic loadblancing
- Dynamisch stroomcontract van bijv tibber en laadt wanneer de stroom het goedkoopst is (liefst automatisch)
- evt schakelen van 3 fasen naar 1 fase
- nog iets ?
Ik heb een 3x25a aansluiting.
Ik dacht zelf aan:
- Zaptec
- Zappi
- EV Box Livio
- Easee
- Wallbox Pulsar Plus
Heb geen paslezer nodig oid. Alleen voor eigen gebruik.
Welke voldoet aan alle eisen en heeft voor de rest de beste specs/degelijkheid in het algemeen ?
kan ik beter 1 van bovenstaande sowiso niet nemen ?
[ Voor 4% gewijzigd door Michael2021 op 07-02-2024 11:31 . Reden: aanvulling ]
Moet er nog iets gemeten en/of verrekend worden? Paslezer nodig?Michael2021 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:55:
BesteTweakers,
Ik heb een BMW i4 gekocht en ben op zoek naar meest geschikte laadoplossing
Heb 29 REC zonnepanelen met enphase omvormers en ca 8 kw piekvermogen.
Heb veel paginas van forum gelezen, maar als niet techneut twijfel ik nog sterk.
Welke laadpaaloplossing is geschikt voor:
- laden van stroom van eigen zonnepanelen als die niet op een andere manier wordt gebruikt wordt in huis
- dynamic loadblancing
- Dynamisch stroomcontract van bijv tibber en laadt wanneer de stroom het goedkoopst is (liefst automatisch)
- evt schakelen van 3 fasen naar 1 fase
- nog iets ?
Ik heb een 3x25a aansluiting.
Ik dacht zelf aan:
- Zaptec
- Zappi
- EV Box Livio
- Easee
Welke voldoet aan alle eisen en heeft voor de rest de beste specs/degelijkheid in het algemeen ?
kan ik beter 1 van bovenstaande sowiso niet nemen ?
Tibber werkt verder via de auto API zelf en niet via de paal, dus dat gaat sowieso gewoon werken.
Van 3>1 fase schakelen bij laden op PV overschot zou voor mij een harde eis zijn, anders werkt dit alleen in de hoogzomer periode en is het een stuk minder bruikbaar.
Ik zou zelf nooit meer een EVbox kopen, wegens snel stoppen ondersteuning van oudere modellen, eenzijdig wijzigen van voorwaarden/tarieven achteraf en een dramatisch slechte klantenservice/backoffice. Ik ben bijv. al een jaar met ze bezig om een rekeningnummer te wijzigen.
All-electric.
Bij mij is deze laatst met Optie 3 geïnstalleerd door LaadpaalToday.rube schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:57:
Ik ben aan het kijken voor een laadpunt en heb op dit moment de Wallbox Pulsar Max geselecteerd. Ik ben van plan om deze zelf te monteren, we hebben een slimme meter, (veel) zonnepanelen en hoeven niets af te rekenen met een werkgever oid.
:
Xbox Live: Miesjh NL
Hij is niet met UTP aan te sluiten.
Dank je weer! Inderdaad, de "beste" laadpaal bestaat niet, het is erg afhankelijk van de situatie en de persoonlijke wensen.JanHenk schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:20:
[...]
Goed bezig, dit zijn inderdaad wel zo'n beetje de overwegingen! De "perfecte" laadoplossing is er ook niet. Sommige komen er wel dicht bij in de buurt. Het is ook grotendeels persoonlijke voorkeur en -situatie.
De hoogste pieken van onze PV zijn zo'n 10.000 W, de installatie is groter (14.2 KWp) maar ligt niet volledig op het zuiden (3 fase omvormer 12.5 KW). Maar ik heb in de zomer genoeg dagen met 60-80 kWh opbrengst op een dag of "maar" 30-40 kWh op een slechte dag. Dus een behoorlijk aantal maanden per jaar zou dat voldoende moeten zijn om volledig op eigen PV stroom te kunnen rijden (de auto staat vaak genoeg voor de deur, ook met mooi "genoeg" weer).
Echter, om het e.e.a nog wat moeilijker te maken kwam ik tijdens mijn onderzoek naar de Zappi gisteravond (eigenlijk vannacht
De auto accepteert het niet als er steeds even geladen gaat worden, dan weer stopt, weer verder gaat etc.
En hoewel ik dat nog niet onderzocht heb, zal dat dan waarschijnlijk ook bij andere palen het geval zijn.
Helaas kunnen ze hier softwarematig niets aan doen en zal er geen oplossing voor komen vanuit Hyundai*.
Een soort van workaround zou dan zijn om het laden te plannen met de "eco modus". De Zappi combineert dan PV stroom met net stroom, waarbij de netstroom maximaal 1,4 KW is (als er 0 PV stroom is).
Op zich kan ik het dan denk ik zo plannen dat afname netstroom vrij beperkt blijft op goede PV dagen. En op mindere PV dagen, tja, als de PV opbrengst lager is dan 1,4 KW dan moet ik sowieso met netstroom laden want dan schiet het toch niet op (tenzij ik het laden kan uitstellen, de accu nog vol genoeg is). Dus het is ietsje lastiger, maar op deze manier zal de PV stroom nog steeds efficienter gebruikt worden dan bij de Wallbox Pulsar Max (of andere laadpunten die niet van 3 fase naar 1 fase en terug kunnen schakelen).
Ik zal mij ook nog even gaan verdiepen in de Easee, maar het niet terug kunnen gaan naar 3 fase en een losse kabel (die wel vergrendeld kan worden) neem ik daarin mee. En het betere(?) design als de foeilelijke Zappi
*overigens was er nog een serieus probleem bij het schakelen van 3 naar 1 fase en weer terug met de Kia Nero en Hyundai kona , aangezien daar iets niet helemaal goed mee ging en laadpalen werden opgeblazen. Blijkbaar is dit wel opgelost met door een software update in de auto maar het maakt me wel een klein beetje agnstig en zal nog wel 10 x controleren of dat nu echt is opgelost voor ik voor voor een lader ga die van 1 naar 3 fase en terug kan schakelen. https://myenergi.info/imp...el--t2043-s30.html#p18997 en https://www.kiaclub.nl/to...rijders-let-op-met-zappi/
Maar vandaar dat ik waarschijnlijk deze melding zie staan: https://www.stralendgroen...e-laadpaal-3-fase-type-2/ "Let op! Heb je een Hyundai Kona van het bouwjaar 2020? Ga langs de dealer voor een kritieke software update, vóórdat je hem met de Zappi gaat opladen!"
Als ik die installatie zie in combinatie met de accucapaciteit van de Kona, ga je niet alle opgewekte stroom weg kunnen laden in de auto. Ik weet niet hoeveel kilometer je rijdt, maar de kans is heel groot dat de batterij eerder vol is dan dat je PV-installatie minder dan 4,1 kW teruglevert..
Met andere woorden, je gaat hoogstwaarschijnlijk sowieso veel terugleveren aan het net. Alles wat je in de auto krijgt is dan winst, maar de tijd die daarvoor nodig is, is (denk ik) maar beperkt? Dus hoe belangrijk is die 1-fase solar charging dan? Je zou dan ook gewoon de Wallbox Pulsar kunnen gebruiken met 'permanent' 3-fase solar charging.
Verder heb ik hier inderdaad ook eerder gelezen over de Hyundai icm Zappi. Zappi schakelt terug door de sessie te onderbreken en opnieuw te starten met maar één fase aangekoppeld. Easee lijkt dit bewust niet te doen, omdat het dit soort problemen kan veroorzaken.
En zo zie je maar weer dat heel persoonlijke kleine details tot andere overwegingen leiden..
[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 07-02-2024 13:22 ]
Ik heb hier een paar Easee stations en die starten wel degelijk weer met 1 fase aanbieden aan de auto die dan begint met laden op 1 fase. Mijn Tesla model 3 staat dan soms met 32A op 1 fase te laden (ik heb een 3x40A aansluiting). Easee geeft aan dat de Tesla model 3 niet in staat is om van 1 fase om te schakelen naar 3 fase laden wanneer het laden eenmaal is begonnen.JanHenk schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:20:
@rube
Verder heb ik hier inderdaad ook eerder gelezen over de Hyundai icm Zappi. Zappi schakelt terug door de sessie te onderbreken en opnieuw te starten met maar één fase aangekoppeld. Easee lijkt dit bewust niet te doen, omdat het dit soort problemen kan veroorzaken.
Dat gebeurt best vaak. Ik kwam er onlangs achter dat de fasen niet helemaal goed zitten. L2 en L3 worden door de Easee meter in de meterkast net andersom uitgelezen dan de laadtstations. Dus L2 en L3 moet ik even in de laadtstations verwisselen...
25.010 Wattpiek Oost / West
Pfff, dit is wel een rabbit hole zeg. Ik dacht na de auto gekozen en gekocht te hebben "even" en laadpaal uit te zoeken, haha. Het is een wat lang verhaal, maar mocht er een ander persoon in dezelfde situatie (Hyundai Kona MY2020, veel PV opbrengst en de wens dit zo efficient mogelijk zelft te gebruiken) dan zijn mijn "notities" wellicht handig....
Overigens, bij andere auto’s die wel intermittent (met tusenpozen) laden accepteren, kunnen prima en efficiënt met de Zappi (of andere solar laders) de PV opbrengst gebruiken. Onze auto kan dat niet, dus die moet sowieso continu met minimaal 1,4 (1 fase) of 4,1 kW (3 fase) laden.
Daarbij, onze PV installatie is groot, maar door niet volle zuid ligging en schaduw (in de winter) varieert de opbrengst best wel. Op zomerdagen zal ik al snel boven de 4.2 kW zitten en gaat het hard. Dan is het ook makkelijk om even in te plannen om volledig op PV stroom te laden.
Maar zo rond oktober t/m februari/maart zal het niet zo snel lang boven de 4.2 kW zitten. Als ik dan overdag laad, gebruik ik op dat moment natuurlijk alsnog de PV stroom, maar daarvoor/daarna niet. De vraag is hoeveel ik dan teruglever aan het net ipv in de auto stop.
Een (andere) optie is: onder de laadpaal monteer ik een buitenstopcontact en daarmee kan ik overdag, als de PV wel oplevert maar niet zo heel veel (December-Februari) en op momenten dat de auto ook niet zoveel /snel nodig heeft, alsnog met een granny charger opladen.
Als ik als voorbeeld 29 januari neem, dan heb ik tussen 10:00 en 16:00 13,2 kWh teruggeleverd met een piek van 3,36 kW zo tussen 12:00 en 13:00.
Stel dat ik zou laden met 3 fase 4,1 kWh gedurende 10:00 en 16:00 (6 uur) dan stop ik zo’n 24 kWh in de auto ( 6 * 4,1 kWh). Daarvan is dan PV opwek 13,2 kWh en dus stroom afname uit het net is 10.8 kWh (samen 24 kWh). De vraag is natuurlijk of dan 24 kWh in de auto kwijt kan maar als het minder is dan moet ik korter laden (b.v. 11:00-13:00) om zo min mogelijk van het net af te nemen. Is de accu wel vol, dan geeft het niet dat ik teruglever, ik kan er dan zelf toch niets mee.
Maar als ik weet dat ik toch niet veel nodig heb, maar de accu is niet helemaal vol, kan ik ook met de Granny charger laden van 10:00-16:00 met 2,4 kWh, dat is circa 14.4 kWh. Alleen heel kort tijdens de piek rond 12:00-13:00 lever ik dan nog een heel klein beetje terug. De rest van de tijd neem ik dan minder af van het net dan met het 3 fase laadpunt.
/f/image/4jwGZELbK5tV6LL4SCD95mMx.png?f=fotoalbum_large)
Het is alleen wel een heel gedoe, want ik moet kijken hoe vol/leeg de accu is, wanneer en hoeveel we gaan rijden, wat voor het weer het gaat worden en per keer bepalen of ik 3fase ga laden (en binnen welke tijden) of met de granny charger (en binnen welke tijden) en of ik halverwege moet wisselen van 1 naar 3 fase als ik toch meer nodig heb.
Haha, nou, ik wil graag zo optimaal mogelijk eigen PV stroom gebruiken, maar het moet geen dagtaak worden en partner moet het ook nog begrijpen.
Als ik wat uitzoom en naar de jaaropbrengst van de PV en dan bijvoorbeeld van maart t/m september 2023, zo'n 7 maanden, dan was maart 2023 de maand met de minste teruglevering. Toch is dat nog circa 612 kWh teruglevering. Als ik reken dat we de helft daarvan kunnen gebruiken om te laden, dus circa 300 kWh en het verbruik is circa 0,15 kWh / km, dan kunnen we 2000 km rijden. Dat zou normaal gesproken wel voldoende moeten zijn. Dus van maart t/m september zouden we redelijk makkelijk op eigen PV stroom kunnen laden en rijden.
En over de maanden oktober t/m februari is de teruglevering relatief gezien toch een stuk beperkter (905 kWh, circa 10% van de totale teruglevering). Hiervan zal ik sowieso minimaal een klein percentage van gebruiken om te laden. Misschien moet ik verder de warmtepomp nog maar iets anders instellen om het eigen PV gebruik verder te optimaliseren.
/f/image/Oxe86Nvg6LvuWQAiRXtQRwQn.png?f=fotoalbum_large)
Voorlopige conclusie
Gezien de auto (Hyundai Kona MY2020) kan ik niet volledig automatisch groen laden. Dus de eco modus+ van de Zappi en de Full Green-stand van de wallbox Pulsar kunnen niet gebruikt worden.
Alternatief is dan:
1) Zappi in eco modus. Dat kan dan vanaf 1,4 kWh met automatisch omschakelen naar 3 fasen en terug naar 1 fase indien nodig afhankelijk van de PV opbrengst (waarbij ik moet kijken of dit schakelen echt geen problemen oplevert met onze auto - zie eerdere post). Aan de hand van de post hierboven van @Laurens__ zou eventueel de Easee ook een optie voor 1 en 3 fase laden.
2) Wallbox Pulsar in de ECO stand, permanent 3 fasen laden met minimaal 4,2 kWh.
Daarbij is de Zappi efficienter met PV stroom, heeft een vaste UTP aansluiting, schermpje maar duurder en groter (en volgens sommige minder mooi
En de Wallbox is dus een paar honderd euro goedkoper, maar iets minder efficient met PV stroom en er zijn wat problemen gemeld met wifi (kan niet op UTP).
Misschien ga ik eerst wel even mantelbuis en een grondkabel bestellen om dat vast aan te leggen en dit nog even in me om laten gaan.
Er moet natuurlijk niets. Maar ik kan me bijvoorbeeld voorstellen datRonJ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:57:
[...]
Wat moet HA precies op je paal aansturen dan? Het enige dat ik dan wel interessant zou vinden is als HA de energiemeter in het laadstation direct kan uitlezen.
...
1) het voor een dynamisch contract handig is om het laden te starten als het tarief het laagst is (meest gunstige tijdvak afhankelijk van de prijs en het accupercentage)
2) logging fijn is voor allerlei leuke grafieken (al dan niet gecombineerd met andere data)
3) centraal (lokaal!) beheren van zaken fijner is dan in een aparte app / portaal
Overigens staat bij single phase er expliciet bij dat je van het net maximaal 4A haalt, bij drie fase werd ik even op het verkeerde been gezet, aangezien het daar niet bij staat, maar dat kun je dan indirect uit de tekst bij de full green mode halen
https://support.wallbox.c...-en-gebruik-je-eco-smart/
/f/image/P11xQJVn0ZnHXqWnw30R9iwT.png?f=fotoalbum_large)
Zover ik begrijp uit een Zappi manual, is er geen minimum surplus nodig bij de Zappi in de eco mode, "the shortfall will be drawn from the grid".
Dat, samen met de mogelijkheid om automatisch te schakelen tussen 1 en 3 fasen, zou wel een voordeel zijn van de Zappi (als na controle blijkt dat de Hyundai Kona MY2020 na een software update hier geen issue meer mee heeft).
https://www.myenergi.com/...nual-V2_1_3-H-ENGLISH.pdf
/f/image/IKTFVOGPha0NU7JSX2pn9j5f.png?f=fotoalbum_large)
Dit was een probleem van Hyundai/Kia (niet van de Zappi) en de Zappi heeft er een work-around voor gemaakt in een firmware update (30s delay). Volgens mij zou het geen probleem meer moeten zijn. Zelf heb ik een Kia Niro en daarmee gaat het al een dikke twee jaar prima met de Zappi.rube schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:48:
Hmmm, bij de wallbox staat de ECO mode minimaal surplus 2A (per fase) nodig heeft. Dus als er geen 2A per fase over is vanuit de PV (of er gaat op dat moment even iets naar de oven oid) dan stopt de wallbox met laden? Dan werkt deze stand waarschijnlijk nog niet goed op bewolkte/winterdag met de Hyundai Kona MY2020. En dan zou ik handmatig het maximum laadvermogen moeten instellen om niet te veel uit het net te halen.
Overigens staat bij single phase er expliciet bij dat je van het net maximaal 4A haalt, bij drie fase werd ik even op het verkeerde been gezet, aangezien het daar niet bij staat, maar dat kun je dan indirect uit de tekst bij de full green mode halen
[Afbeelding]
Zover ik begrijp uit een Zappi manual, is er geen minimum surplus nodig bij de Zappi in de eco mode, "the shortfall will be drawn from the grid".
Dat, samen met de mogelijkheid om automatisch te schakelen tussen 1 en 3 fasen, zou wel een voordeel zijn van de Zappi (als na controle blijkt dat de Hyundai Kona MY2020 na een software update hier geen issue meer mee heeft).
https://www.myenergi.com/...nual-V2_1_3-H-ENGLISH.pdf
[Afbeelding].
Inderdaad. Dat is opgelost en niet meer aan de orde.DonJuape schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:25:
[...]
Dit was een probleem van Hyundai/Kia (niet van de Zappi) en de Zappi heeft er een work-around voor gemaakt in een firmware update (30s delay). Volgens mij zou het geen probleem meer moeten zijn. Zelf heb ik een Kia Niro en daarmee gaat het al een dikke twee jaar prima met de Zappi.
De laatste 2 snap ik zeker de toegevoegde waarde van. Hoewel ik bij #3 wel denk, hoe vaak doe je dat?Goochelaar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:17:
[...]
Er moet natuurlijk niets. Maar ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat
1) het voor een dynamisch contract handig is om het laden te starten als het tarief het laagst is (meest gunstige tijdvak afhankelijk van de prijs en het accupercentage)
2) logging fijn is voor allerlei leuke grafieken (al dan niet gecombineerd met andere data)
3) centraal (lokaal!) beheren van zaken fijner is dan in een aparte app / portaal
#1 loopt echter via de auto API en niet via de laadpaal, die heeft daar helemaal geen rol in verder.
All-electric.
Heb de oude easee laadpaal nog liggen, had deze al enige tijd aangekocht voor mijn nieuwbouwwoning en nu eindelijk geinstalleerd. Ik wil deze nog aansluiten bij e-flux voor de facturatie, echter als ik de laadpaal wil registeren vindt hij wel de nummer maar geeft e-flux deze melding: Deze laadpaal is nog niet volledig geconfigureerd, en kan daardoor nog niet geregistreerd worden. Neem contact op met uw installateur.
Alles lijkt mij volledig geconfigureerd, ik heb zelf de installatie gedaan. Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?
Mvg,
Philip
Als je zeker bent dat de configuratie correct is moet je morgen even bellen of chatten met Eflux en moeten ze hem langs hun kant nog even 'accepteren' in hun systeem. Daarna kan je hem toevoegen in je account.SdtThys schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:16:
Heb de oude easee laadpaal nog liggen, had deze al enige tijd aangekocht voor mijn nieuwbouwwoning en nu eindelijk geinstalleerd. Ik wil deze nog aansluiten bij e-flux voor de facturatie, echter als ik de laadpaal wil registeren vindt hij wel de nummer maar geeft e-flux deze melding: Deze laadpaal is nog niet volledig geconfigureerd, en kan daardoor nog niet geregistreerd worden. Neem contact op met uw installateur.
Alles lijkt mij volledig geconfigureerd, ik heb zelf de installatie gedaan. Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?
De Easee installer app ook al gedraaid voor firmware update en het aanmaken van een adres/locatie? Dat was bij mij de oplossing nadat ik de Easee van iemand anders had overgenomen.SdtThys schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:16:
Ik zit een beetje met de handen in het haar.
Mvg,
Philip
Wat mij niet duidelijk wordt bij de wallboxrube schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:48:
Hmmm, bij de wallbox staat de ECO mode minimaal surplus 2A (per fase) nodig heeft. Dus als er geen 2A per fase over is vanuit de PV (of er gaat op dat moment even iets naar de oven oid) dan stopt de wallbox met laden? Dan werkt deze stand waarschijnlijk nog niet goed op bewolkte/winterdag met de Hyundai Kona MY2020. En dan zou ik handmatig het maximum laadvermogen moeten instellen om niet te veel uit het net te halen.
[Afbeelding]
-er staan twee hoofdscenario's nl. 'In single phase' en 'In three phase'
Is dit afhankelijk van hoe de wallbox is aangesloten ; 1 of 3 fasen, of is dit iets waartussen je zelf kunt kiezen(mits 3-fasig aangesloten) ?
-stel je laadt op 1 fase in green modus, dan begint hij te lopen bij een overschot van 6A of meer.
Maar is dat dan een overschot van 6A op de betreffende fase, of over het totaal van L1+L2+L3 ?
De manier waarop het opgeschreven is doet het eerste vermoeden, al zou dat niet handig zijn.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Nee, er is geen sprake van bundeling. De laadpalen geven gewoon maar een fase door in plaats van alle drie.itsbvka schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:31:
Als ik het allemaal goed lees hebben enkele EV chargers de mogelijkheid om 3 fase input om te zetten naar 1 fase output. Hierdoor kan een PV overschot wat over 3 fasen geleverd wordt gebundeld worden tot 1 fase voor EV charging zonder dat het 6A per fase moet zijn aan de input zijde maar wel 6A op 1 fase levert naar de auto. Ik begrijp dat Ratio dit kan en volgens mij ook de Zappi maar zijn er nog andere EV chargers die dit kunnen? Ik vindt het wel een voordeel om lagere PV opbrengst beter te kunnen benutten.
https://support.easee.com...rging-with-Easee-chargers
Je leest het niet allemaal goeditsbvka schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:31:
Als ik het allemaal goed lees hebben enkele EV chargers de mogelijkheid om 3 fase input om te zetten naar 1 fase output. Hierdoor kan een PV overschot wat over 3 fasen geleverd wordt gebundeld worden tot 1 fase voor EV charging zonder dat het 6A per fase moet zijn aan de input zijde maar wel 6A op 1 fase levert naar de auto. Ik begrijp dat Ratio dit kan en volgens mij ook de Zappi maar zijn er nog andere EV chargers die dit kunnen? Ik vindt het wel een voordeel om lagere PV opbrengst beter te kunnen benutten.
De slimme meter saldeert intern de fases. Dus voor de meting maakt het niet uit of je op l2 en l3 500w terug levert en op l1 1000w gebruikt. Hij meet dan 0. Dus de zappi gaat laden bij bv 2a overschot op elke fase. Maar hij bundelt niks. Ja de uitkomsten van zn metingen.
Dat maakt ook helemaal niet uit voor het zogenaamde instant verbruik.itsbvka schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:31:
Je verbruik wordt aan de meter geteld, en geldt voor alle fases samen.
Dus als je op F1 5kW teruglevert en op F2 en F3 elk 3kW af neemt, dan ziet de meter gewoon een verbruik van 1 kW.
Sony A7 iv en wat recycled glas
OK, weer wat geleerdTommie12 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:53:
[...]
Dat maakt ook helemaal niet uit voor het zogenaamde instant verbruik.
Je verbruik wordt aan de meter geteld, en geldt voor alle fases samen.
Dus als je op F1 5kW teruglevert en op F2 en F3 elk 3kW af neemt, dan ziet de meter gewoon een verbruik van 1 kW.
Begint het 1-fase laden met 6A pas te lopen wanneer er op die fase 6A teruggeleverd wordt, of ook wanneer er verdeeld over 3 fasen 6A teruggeleverd wordt?
Want dat tweede is hoe je zou willen dat het (in NL) werkt, maar als je de documentatie leest lijkt het op het eerste.
[ Voor 9% gewijzigd door ASW1 op 08-02-2024 16:08 ]
Op 1 fase laden kan vanaf 6A. Op 3 fase laden kan vanaf 3x 6A. Dit is een "beperking" van de EV.ASW1 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:53:
Dat is precies mijn vraag, hoe gaat de wallbox hier mee om in green/eco modus.
Begint het 1-fase laden met 6A pas te lopen wanneer er op die fase 6A teruggeleverd wordt, of ook wanneer er verdeeld over 3 fasen 6A teruggeleverd wordt?
Want dat tweede is hoe je zou willen dat het (in NL) werkt, maar als je de documentatie leest lijkt het op het eerste.
ASW1 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:32:
[...]
Wat mij niet duidelijk wordt bij de wallbox
Goeie vraag! ik kan het zelf niet halen uit de omschrijving die ik eerder gepost had. Daar gaan ze alleen specifiek in op de drie fase situatie en dat het gaat om de total sum van L1+L2+L3.ASW1 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:53:
Dat is precies mijn vraag, hoe gaat de wallbox hier mee om in green/eco modus.
Want dat tweede is hoe je zou willen dat het (in NL) werkt.
Ik denk dat dat is omdat er weinig mensen een 3 fase laadpaal gaan aansluiten op 1 fase? Want de wallbox kan niet automatisch van 3F naar 1F en weer terug. Vandaar dat ik zelf de wallbox op dit moment even parkeer en nu verder kijk naar andere laadpunten.
Maar de omschrijving en mogelijkheden doen mij vermoeden (maar weet ik dus niet zeker) dat er in de situatie van de 1 fase aansluiting ook niet naar drie fases gekeken gaat worden? Heb je zelf al dieper in de manual gedoken om dit uit te zoeken? Anders een vraagje naar wallbox sturen.
Dat heb ik inmiddels ook geleerd, maar was (zover ik het begrepen heb) niet de vraag van @ASW1DonJuape schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:10:
[...]
Op 1 fase laden kan vanaf 6A. Op 3 fase laden kan vanaf 3x 6A. Dit is een "beperking" van de EV.
Ik kom er ook niet uit, en er zit dus ook een vraag nog voor die ik al eerder heb gesteld.rube schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:14:
Ik denk dat dat is omdat er weinig mensen een 3 fase laadpaal gaan aansluiten op 1 fase? Want de wallbox kan niet automatisch van 3F naar 1F en weer terug. Vandaar dat ik zelf de wallbox op dit moment even parkeer en nu verder kijk naar andere laadpunten.
Maar de omschrijving en mogelijkheden doen mij vermoeden (maar weet ik dus niet zeker) dat er in de situatie van de 1 fase aansluiting ook niet naar drie fases gekeken gaat worden? Heb je zelf al dieper in de manual gedoken om dit uit te zoeken? Anders een vraagje naar wallbox sturen.
Nl. kun je met een wallbox die 3-fasig is aangesloten überhaupt kiezen tussen 1- en 3-fasen laden?
Want als je dan alleen 3 fasig kunt laden schiet het alsnog niet op in die green modus omdat hij dan pas begint bij ruim 4 kW teruglevering en dat zul je vaak niet halen. Als je dan kunt kiezen voor 1-fase laden is dat op veel tijdstippen /tijden van het jaar gunstiger.
Damn, dat automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen laden is een verdomd mooie feature van Zappi, waarom hebben niet alle merken dat geïmplementeerd? (of waarom is die Zappi zo lelijk dat ik naar iets anders wil zoeken)
[ Voor 16% gewijzigd door guido66 op 08-02-2024 17:03 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Die grote holle plastic kast met rare vormen erin vind ik gewoon heel aanwezig en lelijk.
Doe gewoon een klein neutraal kastje ofzo in plaats van zo'n aandachtstrekker.
Ik vind persoonlijk de Easee wel een mooi product.
Kan deze nu ook wat je zoekt of interpreteer ik dit verkeerd?
In order to establish an automated solution with Easee chargers, an additional energy management device is required which measures the incoming electricity and household consumption and receives the data or energy values from the PV system. From this data, the Equalizer can communicate with your charging robot at necessary minimum values of the generated PV energy via the Easee Cloud or locally. The communication then generates commands to start and stop the charging process, as well as whether 3-phase or 1-phase charging is set. This depends on the generated PV energy.

Ieder zijn ding, maar hier snap ik dus echt niks van. Ik heb een tijd geleden al eens een foto geplaatst van iemand hier in de buurt, en het ziet er echt niet uit.
guido66 in "Thuisladen van je EV deel 2"
[ Voor 11% gewijzigd door guido66 op 08-02-2024 21:57 ]
Denk het wel ik ga er eens naar kijken.stefjuh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:30:
@ASW1
Ik vind persoonlijk de Easee wel een mooi product.
Kan deze nu ook wat je zoekt of interpreteer ik dit verkeerd?
Ontwerp vindt ik ook mwah weer zo'n aandachtstrekker, een soort robot-hangtiet?
Een normaal neutraal kastje is teveel gevraagd zeker. Al valt het met dat ding misschien best mee omdat ie wel klein/compact is. Om er permanent een kabel aan te hangen is het ontwerp wel minder.
Is er iets wat je wel mooi vind?ASW1 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:45:
[...]
Denk het wel ik ga er eens naar kijken.
Ontwerp vindt ik ook mwah weer zo'n aandachtstrekker, een soort robot-hangtiet?
Een normaal neutraal kastje is teveel gevraagd zeker. Al valt het met dat ding misschien best mee omdat ie wel klein/compact is. Om er permanent een kabel aan te hangen is het ontwerp wel minder.
Misschien vind je de oude ls24 van laadpaal 24 wel mooi dan, meer basic krijg je het niet
https://www.laadpaal24.nl...2x32a-2x22kw-wit-2014025/
Denk als je ze mailt ze vast voor jou wel weer een enkele variant willen maken. Verwacht geen slimme functies alleen
[ Voor 24% gewijzigd door Makrolon op 08-02-2024 22:02 ]
Een lader aan je woning schroeven is nooit mooi, hooguit functioneel.
Gewoon een simpel gevormd kastje dat geen aandacht probeert te trekken is prima.
Ik hoef ook geen regengoot met glitter en rare bochten erin.
Dat is er hoor!ASW1 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:28:
Een lader aan je woning schroeven is nooit mooi, hooguit functioneel.
Gewoon een simpel gevormd kastje dat geen aandacht probeert te trekken is prima.
Dat noemen we een WCD.
Simpeler kan (haast?) niet.
Edit: zit je voortdurend in de tuin naar je gevel te kijken?
anders zie je dat ding alleen wanneer je thuiskomt, en als je achteruit weg rijdt dan bij vertrek ook nog even.
Of de buren het mooi vinden zou toch geen overweging moeten zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door Peter-036 op 09-02-2024 06:45 . Reden: edit ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Move along people. Nothing to see here.
Kun je dat van de auto API nader toelichten? Als je de auto aansluit, dan gaat die toch meteen proberen te laden? Ik zou verwachten dat de paal dat kan weigeren. Het is dan natuurlijk de vraag of de auto dat blijft proberen.RonJ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:12:
[...]
De laatste 2 snap ik zeker de toegevoegde waarde van. Hoewel ik bij #3 wel denk, hoe vaak doe je dat?
#1 loopt echter via de auto API en niet via de laadpaal, die heeft daar helemaal geen rol in verder.
Maar ik me eerlijk gezegd ook nog niet heel erg in verdiept in die casus. Ondersteunen de API's van alle/de meeste auto's dat?
Ik heb het laden icm een dynamisch contract zelf een tijdje gebruikt met Tibber als energieprovider. En nu weer een vast contract, waarbij ik dan iets vergelijkbaars doe door Jedlix 's-nachts de laadmomenten te laten regelen tegen een (kleine) vergoeding.Goochelaar schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:13:
[...]
Kun je dat van de auto API nader toelichten? Als je de auto aansluit, dan gaat die toch meteen proberen te laden? Ik zou verwachten dat de paal dat kan weigeren. Het is dan natuurlijk de vraag of de auto dat blijft proberen.
Maar ik me eerlijk gezegd ook nog niet heel erg in verdiept in die casus. Ondersteunen de API's van alle/de meeste auto's dat?
In beide gevallen koppel je het cloud-account van de auto (vrijwel alle courante/recente EV's worden ondersteund) aan de tibber/jedlix/whatever app en dan regelt men daar via de API van de auto dat er op de (financieel) gunstigste momenten wel/niet geladen wordt (maar de auto wel tot het ingestelde % is geladen op het door jou ingestelde vertrek tijdstip).
Daar heeft de "laadpaal" dan verder helemaal geen rol in. De "laadpaal", in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is eigenlijk een heel dom apparaat met een type-B aardlek en een stroommeter en dat in feite verder niks meer doet dan de auto vertellen hoe snel ie mag laden met een pwm-signaaltje en na wat checks over en weer het relais inschakelt om stroom op de kabel te zetten, de daadwerkelijke lader/sturing zit verder in de auto.
De laadpaal ziet simpelweg één doorlopende laadsessie waarin door de auto zelf gestopt en gestart wordt. Hij begint dan idd wel meteen met laden (mits je geen later starttijdstip hebt ingesteld in de auto), maar de API stopt hem dan vrijwel gelijk weer en neemt dan verder de planning over en stopt/start het laden op de juiste tijdstippen.
[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 09-02-2024 10:28 ]
All-electric.
We hebben een Alfen Eve Single Pro, die nog aangesloten moet worden.
Wil de laadpaal / auto echt 3 verschillende fases zien, of kun je hem net zo goed vanuit 1 fase met 3 groepen voeden? (ik begrijp uiteraard dat je niet over het vermogen heen moet gaan vanuit die 1-fase, de rest van mijn vraag is in het Huisinstallaties-topic te lezen en heeft hier ook mee te maken)
Nee, dat gaat niet werken. Je kunt niet met 3x een 16A groep van dezelfde fase naar de lader toe. Ook niet met twee overigens. Heb je thuis een 1-fase aansluiting, dan is 1x32A de max. En dan is het afhankelijk van je auto of die op 1-fase wel met 32A wil laden of dat die capaciteit ook beperkt is tot 16A.V-8 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:18:
Ha Tweakers, ik heb een vraagje over een Alfen laadpaal.
We hebben een Alfen Eve Single Pro, die nog aangesloten moet worden.
Wil de laadpaal / auto echt 3 verschillende fases zien, of kun je hem net zo goed vanuit 1 fase met 3 groepen voeden? (ik begrijp uiteraard dat je niet over het vermogen heen moet gaan vanuit die 1-fase, de rest van mijn vraag is in het Huisinstallaties-topic te lezen en heeft hier ook mee te maken)
Punctuality is the politeness of kings
Precies. Zonder de 120grd. faseverschuiving is anders je nulgeleider (Blauwe/N-draad) veel te dun. Ook hiervoor geldt, wat wel en niet werkt op dit vlak bepaald uiteindelijk de auto, niet de lader.dreamscape schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:55:
[...]
Nee, dat gaat niet werken. Je kunt niet met 3x een 16A groep van dezelfde fase naar de lader toe. Ook niet met twee overigens. Heb je thuis een 1-fase aansluiting, dan is 1x32A de max. En dan is het afhankelijk van je auto of die op 1-fase wel met 32A wil laden of dat die capaciteit ook beperkt is tot 16A.
All-electric.
Zie situatieschets onderaan, de afstand van mijn hoofdaansluiting tot de laadpaal is ongeveer 60 meter.
Ik heb op 40m van de hoofdaansluiting een tussenverdeler/groepenkast zitten, die met 5x10mm2 gevoed wordt.
Vanuit hier moet ik 20m naar de laadpaal.
Ik heb op de hoofdaansluiting een Shelly Pro 3EM zitten, en op de PV installatie ook. Daarnaast zit op de PV meter een Youless en een HomeWizard. Ik draai Home Assistant op een eigen server.
Nu lees ik de standaard oplossingen als een Harvi op de hoofdaansluiting zetten, en dan kabels naar de laadpaal. Voor mij is het echter lastig om het eerste traject naar de schuur een extra kabel te trekken (alles kan, maar dan moet ik verschillende verhardingen open breken).
Daarom ben ik benieuwd of er ook laadpalen zijn, die dynamic loadbalancing kunnen toepassen op basis van de data van de Shelly Pro 3EM.
Deze ondersteund veel protocollen qua data uitwisseling, maar ik heb geen idee of er slimme laadpalen zijn die hier mee overweg kunnen.
Momenteel heb ik een auto die op 1 fase laad, in de toekomst wellicht 3 fase.
Daarnaast wil ik met de laadpaal alle slimme functie kunnen vervullen:
- Uitgesteld laden, zelf een tijd ingeven.
- Laadstroom beperken
- Dynamic loadbalancing (ook op 1 fase)
- Solar charging, alleen laden als er zonnestroom overschot is
Iemand een idee wat hier mogelijk is?
/f/image/LpNo2n5KAbaEy0yjjiqpii6A.png?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik al een paar keer het bedrijf benaderd die het geïnstalleerd heeft, maar die wuiven het een beetje weg. Wat ik eigenlijk wil is simpel tzt:
- laadpaal netjes deïnstalleren bij het huidige huis
- meenemen naar nieuwe huis en daar monteren
Nieuwe huis heeft al zonnepanelen (is praktisch hagelnieuw), ook eigen oprit en reeds 3-fase. Verder is de situatie identiek: Zappi op de muur van de garage en niet al te ver van de meterkast. Wel is de nieuwe situatie iets verder van de meterkast, ik gok zo'n 2m verder, dus er zal ergens langere kabel gebruikt moeten worden, cq. iets meer gegraven moeten worden.
Lijkt me geen rare opdracht, maar hebben jullie tips waar ik dit kan laten doen?
Ik weet niet of het überhaupt mag voor mij als niet-installateur, maar het demonteren (met een installatiehandleiding ernaast) lijkt mij enerzijds geen rocket science. Waar ik wel met name mee zit is dan die 3-fase schakelaar en hoe dat gedemonteerd moet worden evenals de (ben even de echte naam kwijt) 3 fase meetringen.
In het nieuwe huis wil ik sowieso een installateur inhuren, dus idealiter iemand die beide doet, maar er zit wel 1,5u rijden tussen beide huizen, dus snap dat niet iedereen daar op zit te wachten.
Lekker laten hangen.MooDyBLueS schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:32:
Vraag: wij hebben een Zappi V2 sinds 2021 naar volle tevredenheid, 3-fase aangesloten, werkt perfect met de zonnepanelen samen. Maar we gaan verhuizen. En omdat we nog niet weten wie de oude woning koopt en of die mensen wel een laadpaal willen hebben wij besloten deze mee te willen nemen.
Nu heb ik al een paar keer het bedrijf benaderd die het geïnstalleerd heeft, maar die wuiven het een beetje weg. Wat ik eigenlijk wil is simpel tzt:
- laadpaal netjes deïnstalleren bij het huidige huis
- meenemen naar nieuwe huis en daar monteren
Nieuwe huis heeft al zonnepanelen (is praktisch hagelnieuw), ook eigen oprit en reeds 3-fase. Verder is de situatie identiek: Zappi op de muur van de garage en niet al te ver van de meterkast. Wel is de nieuwe situatie iets verder van de meterkast, ik gok zo'n 2m verder, dus er zal ergens langere kabel gebruikt moeten worden, cq. iets meer gegraven moeten worden.
Lijkt me geen rare opdracht, maar hebben jullie tips waar ik dit kan laten doen?
Ik weet niet of het überhaupt mag voor mij als niet-installateur, maar het demonteren (met een installatiehandleiding ernaast) lijkt mij enerzijds geen rocket science. Waar ik wel met name mee zit is dan die 3-fase schakelaar en hoe dat gedemonteerd moet worden evenals de (ben even de echte naam kwijt) 3 fase meetringen.
In het nieuwe huis wil ik sowieso een installateur inhuren, dus idealiter iemand die beide doet, maar er zit wel 1,5u rijden tussen beide huizen, dus snap dat niet iedereen daar op zit te wachten.
Een installateur zal vast geen 3 jaar oude paal willen installeren. Iets met garantie, aansprakelijkheid etc. En veel tijd kwijt zonder omzet voor nieuwe goodies.
Dus gewoon een lokale installateur een nieuwe laten doen.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen