Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

MooDyBLueS schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:32:
Vraag: wij hebben een Zappi V2 sinds 2021 naar volle tevredenheid, 3-fase aangesloten, werkt perfect met de zonnepanelen samen. Maar we gaan verhuizen. En omdat we nog niet weten wie de oude woning koopt en of die mensen wel een laadpaal willen hebben wij besloten deze mee te willen nemen.

Nu heb ik al een paar keer het bedrijf benaderd die het geïnstalleerd heeft, maar die wuiven het een beetje weg. Wat ik eigenlijk wil is simpel tzt:
- laadpaal netjes deïnstalleren bij het huidige huis
- meenemen naar nieuwe huis en daar monteren

Nieuwe huis heeft al zonnepanelen (is praktisch hagelnieuw), ook eigen oprit en reeds 3-fase. Verder is de situatie identiek: Zappi op de muur van de garage en niet al te ver van de meterkast. Wel is de nieuwe situatie iets verder van de meterkast, ik gok zo'n 2m verder, dus er zal ergens langere kabel gebruikt moeten worden, cq. iets meer gegraven moeten worden.

Lijkt me geen rare opdracht, maar hebben jullie tips waar ik dit kan laten doen?

Ik weet niet of het überhaupt mag voor mij als niet-installateur, maar het demonteren (met een installatiehandleiding ernaast) lijkt mij enerzijds geen rocket science. Waar ik wel met name mee zit is dan die 3-fase schakelaar en hoe dat gedemonteerd moet worden evenals de (ben even de echte naam kwijt) 3 fase meetringen.

In het nieuwe huis wil ik sowieso een installateur inhuren, dus idealiter iemand die beide doet, maar er zit wel 1,5u rijden tussen beide huizen, dus snap dat niet iedereen daar op zit te wachten.
Ik zou hem zelf demonteren. De Zappi en de CT-klemmen verwijderen en de kabel en aardlekautomaat laten zitten. Kabel netjes "afdoppen".

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:03
Knip, dat is niet de bedoeling

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 10-02-2024 13:32 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkerjack
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04-2024
MooDyBLueS schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:32:
Vraag: wij hebben een Zappi V2 sinds 2021 naar volle tevredenheid, 3-fase aangesloten, werkt perfect met de zonnepanelen samen. Maar we gaan verhuizen. En omdat we nog niet weten wie de oude woning koopt en of die mensen wel een laadpaal willen hebben wij besloten deze mee te willen nemen.

Nu heb ik al een paar keer het bedrijf benaderd die het geïnstalleerd heeft, maar die wuiven het een beetje weg. Wat ik eigenlijk wil is simpel tzt:
- laadpaal netjes deïnstalleren bij het huidige huis
- meenemen naar nieuwe huis en daar monteren

Nieuwe huis heeft al zonnepanelen (is praktisch hagelnieuw), ook eigen oprit en reeds 3-fase. Verder is de situatie identiek: Zappi op de muur van de garage en niet al te ver van de meterkast. Wel is de nieuwe situatie iets verder van de meterkast, ik gok zo'n 2m verder, dus er zal ergens langere kabel gebruikt moeten worden, cq. iets meer gegraven moeten worden.

Lijkt me geen rare opdracht, maar hebben jullie tips waar ik dit kan laten doen?

Ik weet niet of het überhaupt mag voor mij als niet-installateur, maar het demonteren (met een installatiehandleiding ernaast) lijkt mij enerzijds geen rocket science. Waar ik wel met name mee zit is dan die 3-fase schakelaar en hoe dat gedemonteerd moet worden evenals de (ben even de echte naam kwijt) 3 fase meetringen.

In het nieuwe huis wil ik sowieso een installateur inhuren, dus idealiter iemand die beide doet, maar er zit wel 1,5u rijden tussen beide huizen, dus snap dat niet iedereen daar op zit te wachten.
Ik denk dat de laadpaal bij de verkoop van je huis meer toegevoegde waarde heeft dan je zou besparen met het meenemen ervan. Als potentiële koper is het fijn om te merken dat een huis compleet is, of je het nou gaat gebruiken of niet. En tenzij je het meenemen zo kunt doen dat er geen spoor achterblijft, heb jij (of de makelaar) wat uit te leggen.

Als ik in een hotelkamer kom, zie ik -ondanks dat ik nagenoeg geen haar op mijn hoofd heb- liever een föhn liggen in het badkamerkastje liggen, dan een spoor van waar de föhn had moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:52

de Peer

under peer review

Ferry34 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:32:
Enige nadeel 1 fase laden (ik laad thuis 3.0kw, op snellere palen kan hij 7,2 maar dat zijn 22kw palen wat thuis niet kan..
Je kunt prima thuis een 22 kW-paal plaatsen, echter kun je dan met 3 fase maximaal 17 kW laden als de zon niet schijnt, en 22 kW als de zon wel schijnt. Mits je genoeg panelen hebt natuurlijk.

Ik heb ook een 22 kW-paal en kan mijn (1 fase) auto's dus laden op 6 kW als de zon niet schijnt, en 7,4 kW als de zon wel schijnt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:32
@MooDyBLueSJe kunt toch eerst met degene die het huis koopt overleggen of die de Zappi over wil nemen, als ze dat niet willen, kun je 'm altijd nog (netjes!) demonteren.
De zaken in de meterkast laat je zitten en de Zappi neem je mee als ze 'm niet willen (of er niet voor willen betalen).
Als je de bedrading in de meterkast (achter de hoofdschakelaar) die naar de Zappi gaan losmaakt en isoleert, lever jij de zaak veilig af.

[ Voor 0% gewijzigd door Peter-036 op 10-02-2024 17:47 . Reden: typo ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-10 19:18
de Peer schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:28:
[...]

Je kunt prima thuis een 22 kW-paal plaatsen, echter kun je dan met 3 fase maximaal 17 kW laden als de zon niet schijnt, en 22 kW als de zon wel schijnt. Mits je genoeg panelen hebt natuurlijk.

Ik heb ook een 22 kW-paal en kan mijn (1 fase) auto's dus laden op 6 kW als de zon niet schijnt, en 7,4 kW als de zon wel schijnt.
Moet je dan niet meer betalen per mnd vastrecht ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-10 16:06
[...]

Heb je dan een zwaardere aansluiting dan 3x25A? Dure grap! Bij 3x25A is het maximale vermogen 11 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ferry34 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:41:
[...]

Moet je dan niet meer betalen per mnd vastrecht ofzo?
Nee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jdbiggelaa schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:47:
[...]

Heb je dan een zwaardere aansluiting dan 3x25A? Dure grap! Bij 3x25A is het maximale vermogen 11 kW.
Nee ik heb gewoon 3 x 25A en betaal niet extra.

Nee met 3x25A is het maximale vermogen 17 kW (uit het net) en met 5 kW uit de zonnepanelen erbij kun je de volledige 22 kW benutten (als de zon schijnt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:25

ThsAdrns

Be the change!

de Peer schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:54:
[...]

Nee met 3x25A is het maximale vermogen 17 kW (uit het net) en met 5 kW uit de zonnepanelen erbij kun je de volledige 22 kW benutten (als de zon schijnt).
Ik dacht dat de regels voor selectiviteit dat niet toelieten. Er loopt dan immers een grotere stroom door je meterkast dan waarvoor deze oorspronkelijk (zonder PV) bedoeld is.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ThsAdrns schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:13:
[...]

Ik dacht dat de regels voor selectiviteit dat niet toelieten. Er loopt dan immers een grotere stroom door je meterkast dan waarvoor deze oorspronkelijk (zonder PV) bedoeld is.
Je zoekt dan inderdaad wel de grenzen op en moet goed controleren of bijvoorbeeld je kabels dik genoeg zijn.
Zo heb ik een 32A automaat geplaatst voor mijn laadpaal.

Selectiviteit doe ik niet aan. De discussie daarover (wel/niet verplicht) is altijd lastig hier op tweakers.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 10-02-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Ik zou hem zelf demonteren. De Zappi en de CT-klemmen verwijderen en de kabel en aardlekautomaat laten zitten. Kabel netjes "afdoppen".
Dat klinkt als een mooie middenweg. Want waarschijnlijk is een nieuwe kabel toch al nodig gezien de langere lengte bij de nieuwe woning en zo'n aardlekautomaat is voor zover mijn kennis rijkt universeel en zal de kop niet kosten.

Ik zal eens zoeken hoe dat "afdoppen" werkt en wat ik ervoor nodig heb. Ik zal ongetwijfeld buiten waar de Zappi van af komt dan ook eea waterdicht moeten achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
V_ger schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Lekker laten hangen.
Een installateur zal vast geen 3 jaar oude paal willen installeren. Iets met garantie, aansprakelijkheid etc. En veel tijd kwijt zonder omzet voor nieuwe goodies.

Dus gewoon een lokale installateur een nieuwe laten doen.
Ik begrijp niet zo goed waarom? Garantie is op het product en een installateur kan in principe toch prima zeggen: ik (de)monteer hem en als hij werkt als ik weg ga is dat het? Ik vraag ook niet om x jaar garantie uiteraard.

En hoezo "zonder omzet"? Lijkt mij dat de installateur toch prima kan zeggen: dit kost dan X bedrag en dat dat hetgeen is waar ik al dan niet mee akkoord kan gaan?

Ik vind het ook bijzonder vreemd om iets achter te laten wat ik kort geleden gekocht heb, zeer tevreden over ben en wat gewoon verplaatst kan worden. Dan moet ik een laadpaal van uit mijn hoofd €1200 destijds achterlaten en zelf wéér €1200+installatiekosten gaan uitgeven. Dat is nogal een smak geld, dan schrijf ik in jouw logica een hele laadpaal+installatiekosten in nog geen 3 jaar af. Het spijt me, maar dat vind ik nogal een raar iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
stekkerjack schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Ik denk dat de laadpaal bij de verkoop van je huis meer toegevoegde waarde heeft dan je zou besparen met het meenemen ervan. Als potentiële koper is het fijn om te merken dat een huis compleet is, of je het nou gaat gebruiken of niet. En tenzij je het meenemen zo kunt doen dat er geen spoor achterblijft, heb jij (of de makelaar) wat uit te leggen.

Als ik in een hotelkamer kom, zie ik -ondanks dat ik nagenoeg geen haar op mijn hoofd heb- liever een föhn liggen in het badkamerkastje liggen, dan een spoor van waar de föhn had moeten zijn.
Het is maar de vraag of het voor de koper toegevoegde waarde heeft en zolang ik niet weet wie de koper is, waarbij ook nog de realistische kans bestaat dat het pas nadat wij onze nieuwe woning al betrekken bekend wordt. Nou ja goed, ik ga hier niet in kleur en geur uit moeten leggen waarom ik deze keuze maak, maar het korte antwoord is dus omdat ik prima voor (de)installatie wil betalen maar niet een hele laadpaal in 3 jaar wil afschrijven. Het is geen goedkoop ding die Zappi namelijk.

En misschien begrijp je niet zo goed hoe een woning verkoop werkt, maar ik heb helemaal niks uit te leggen, daar is een vragenlijst voor de kopers voor. Ik heb daarin al op laten nemen dat deze meegaat en alleen de voorbereiding achterblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Peter-036 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:31:
@MooDyBLueSJe kunt toch eerst met degene die het huis koopt overleggen of die de Zappi over wil nemen, als ze dat niet willen, kun je 'm altijd nog (netjes!) demonteren.
De zaken in de meterkast laat je zitten en de Zappi neem je mee als ze 'm niet willen (of er niet voor willen betalen).
Als je de bedrading in de meterkast (achter de hoofdschakelaar) die naar de Zappi gaan losmaakt en isoleert, lever jij de zaak veilig af.
Punt is: ik wil wel straks in ons nieuwe huis vanwege onze 2 EV's zsm gebruik kunnen maken van onze eigen laadpaal. En omdat onze woning nog niet verkocht is en de kans bestaat dat dat tegen de tijd dat wij de sleutels krijgen nog niet het geval is, en ook een kans bestaat dat mensen hem überhaupt niet willen hebben, heb ik besloten voor mijzelf die zekerheid te nemen.

Wat betreft het punt wat je benoemt: bedrading naar de Zappi. Ik ben dan van plan de Zappi met CT-klemmen en hub mee te nemen, maar de kabel en aardlekschakelaar achter te laten. De kabel zal buiten dus uit de buis komen en het lijkt mij het handigst de kabel wel in de buis te laten, maar even met iets vastzetten zodat hij niet zomaar naar binnen schuift en dan de buis af te doppen (tegen regen). En dan zal ik waarschijnlijk binnen ook de kabel het beste kunnen loskoppelen toch? Omdat er anders 24/7 stroom op staat. Waar doe ik dat het beste? Is dat bij de aardlekschakelaar of daarvoor nog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Precies, ik heb ook een 1-fase auto, laadt op 5,8 kW, niet 3 kW wat Ferry34 zegt. Dan heeft ie slechts 3x16A lijkt het op z'n eigen laadpaal, niet heel gebruikelijk volgens mij. Ik heb 3x25A omdat dat in NL bij de meeste energiebeheerders nog onder het standaard vastrecht valt van ±350/jr en 3x35A is gelijk het drievoudige, niet waard dus.

Juist omdat het een thuislaadpaal is, is 5,8 kW 1-fase echt nooit een probleem geweest. Ja, de 64 kWh Kia doet er dan soms als ie bijna leeg is echt de hele avond en nacht over en dan zie ik 's ochtends bij het opstaan dat ie ergens rond 4/5u 's nachts klaar was met laden (tot 100% gewoon), maar who cares?

Kijk ook maar als je een 22 kW auto zou hebben, zoals een Renault Megane 60 kWh, die doet er volgens EVDB bij 3x35A (22 kW) 3u15min over en bij 3x25A (17 kW) 4u15min over, ja procentueel een groot verschil, maar wie thuis niet dat ene uurtje extra heeft, heeft wel een erg extreem rijgedrag. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Je zet in de meterkast de hoofd/groepschakelaar voor de Zappi uit, en maakt de draden die daarvandaan naar de Zappi gaan allemaal los, buigt ze een beetje opzij en draait er isolatieband omheen (kun je bundelen met de UTP(?)draad voor de CT info).
Je bent daar dan toch al bezig om de CT klemmen te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-10 15:24
Peter-036 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:09:
Je zet in de meterkast de hoofd/groepschakelaar voor de Zappi uit, en maakt de draden die daarvandaan naar de Zappi gaan allemaal los, buigt ze een beetje opzij en draait er isolatieband omheen (kun je bundelen met de UTP(?)draad voor de CT info).
Je bent daar dan toch al bezig om de CT klemmen te verwijderen.
Isolatieband in de meterkast???
Zelf op een losgekoppelde draadloze leiding is dat een absolute no-go. De sluit je netjes af met een lasdop of wagoklem.
Kost geen drol en is veilig.
En naast dat je het afkoppelt label je het even netjes, dan weet men waar die kabel naartoe loopt.
En dat doe je ook aan de andere kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Vind ik ook prima! Dit gaat over een aantal draden die stroomloos naar buiten lopen, ik zou er geen probleem mee hebben. Afdoppen is wel netter, maar qua veiligheid zie ik, in dit geval, geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Ff snelle vraag.
Kan je op enige wijze de Kia navigatie remote instellen/voorbereiden op bv je telefoon of zo?
Ik wil vanaf de bank een ritje uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

macfocus schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:56:
Ff snelle vraag.
Kan je op enige wijze de Kia navigatie remote instellen/voorbereiden op bv je telefoon of zo?
Ik wil vanaf de bank een ritje uitzetten.
Wat heeft dit met thuisladen te maken?

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Taro schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:01:
[...]

Wat heeft dit met thuisladen te maken?
Oeps, verkeerde topic….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:35
MooDyBLueS schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Punt is: ik wil wel straks in ons nieuwe huis vanwege onze 2 EV's zsm gebruik kunnen maken van onze eigen laadpaal. En omdat onze woning nog niet verkocht is en de kans bestaat dat dat tegen de tijd dat wij de sleutels krijgen nog niet het geval is, en ook een kans bestaat dat mensen hem überhaupt niet willen hebben, heb ik besloten voor mijzelf die zekerheid te nemen.

Wat betreft het punt wat je benoemt: bedrading naar de Zappi. Ik ben dan van plan de Zappi met CT-klemmen en hub mee te nemen, maar de kabel en aardlekschakelaar achter te laten. De kabel zal buiten dus uit de buis komen en het lijkt mij het handigst de kabel wel in de buis te laten, maar even met iets vastzetten zodat hij niet zomaar naar binnen schuift en dan de buis af te doppen (tegen regen). En dan zal ik waarschijnlijk binnen ook de kabel het beste kunnen loskoppelen toch? Omdat er anders 24/7 stroom op staat. Waar doe ik dat het beste? Is dat bij de aardlekschakelaar of daarvoor nog?
Heeft de makelaar van je huis die laadpaal niet meegenomen als een stukje meerwaarde? Kopers die een EV hebben of hierin geinteresseerd zijn zullen het vast een meerwaarde vinden. Ik in ieder geval wel, zou weer een plusje zijn richting vrouwlief om een EV te kopen....plus zonnepanelen. Bovendien zou ik ook in het nieuwe huis, waar je toch vele euro's uitgeeft aan vernieuwing 2000 Euro optellen voor een nieuwste Zappi laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
de Peer schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:54:
[...]

In theorie ja, maar niet conform NEN 1010. Ik zou het risico niet willen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:19:
[...]

Waar heb je het over? 3x25A is je netstroom, zolang je laadpaal afgemonteerd is op 3x35A kan je prima dus 17 kW netstroom én de rest uit je PV halen. En ondanks dat ik 3x25A hoofdaansluiting heb, is alles op 3x35A of zelfs 3x40A afgemonteerd. Je blijft immers ook binnen je eigen stroomnet, dus als alles (wat van toepassing is) achter je hoofdaansluiting gewoon overweg kan met 3x35A, dan is het naar mijn weten gewoon conform regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
MooDyBLueS schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:25:
[...]

Waar heb je het over? 3x25A is je netstroom, zolang je laadpaal afgemonteerd is op 3x35A kan je prima dus 17 kW netstroom én de rest uit je PV halen. En ondanks dat ik 3x25A hoofdaansluiting heb, is alles op 3x35A of zelfs 3x40A afgemonteerd. Je blijft immers ook binnen je eigen stroomnet, dus als alles (wat van toepassing is) achter je hoofdaansluiting gewoon overweg kan met 3x35A, dan is het naar mijn weten gewoon conform regelgeving.
En de rest van je huis neemt in het geheel geen stroom af? Geen draaiende wasmachine, geen droogtrommel, geen inductie kookplaat en geen verlichting? Nogmaals, leuk in theorie, maar met een 3x25A installatie, ook al zijn je rails in je meterkast ruim gedimensioneerd, kun je een 22kW laadpaal niet (veilig) urenlang in vol bedrijf houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

jdbiggelaa schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:35:
[...]

En de rest van je huis neemt in het geheel geen stroom af? Geen draaiende wasmachine, geen droogtrommel, geen inductie kookplaat en geen verlichting? Nogmaals, leuk in theorie, maar met een 3x25A installatie, ook al zijn je rails in je meterkast ruim gedimensioneerd, kun je een 22kW laadpaal niet (veilig) urenlang in vol bedrijf houden.
Ooit gehoord van load balancing?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jdbiggelaa schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:19:
[...]

Nee juist in de praktijk gaat het eenvoudig. Het risico is theoretisch en vrijwel verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-10 23:08
Wij zouden graag onze stroomoverschotten in onze ev stoppen. Heel veel rijden Wij niet en ik zou graag de ev altijd in pluggen en vanaf dat er stroomoverschot is dat het dan naar de ev gaat. Ik ga er vanuit dat ik bij alle systemen wel kan kiezen om hem toch snachts bij te laden als we een verdere rit plannen. Hoe zijn hier de ervaringen met zo een systeem, zelf had ik zappi of wallbox in gedachten, we hebben een digitale meter en sma omvormer maar ik wou eens horen wat hier de ervaringen zijn of de voordelen van iets anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

chundo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:19:
Wij zouden graag onze stroomoverschotten in onze ev stoppen. Heel veel rijden Wij niet en ik zou graag de ev altijd in pluggen en vanaf dat er stroomoverschot is dat het dan naar de ev gaat. Ik ga er vanuit dat ik bij alle systemen wel kan kiezen om hem toch snachts bij te laden als we een verdere rit plannen. Hoe zijn hier de ervaringen met zo een systeem, zelf had ik zappi of wallbox in gedachten, we hebben een digitale meter en sma omvormer maar ik wou eens horen wat hier de ervaringen zijn of de voordelen van iets anders...
Daar gaat dit topic over inderdaad. Welkom. Begin eens met de startpost en een paar zoektermen in de zoekbalk hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:38

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

chundo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:19:
Laden gaat met minimaal 6A per fase. Je moet dus minimaal 1,4 kW (1-fase) of 4,2 kW (3-fase) overschot hebben om puur op overschot te laden. Hoeveel Wp heb je op je dak liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-10 21:29
de Peer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:15:
[...]

Nee juist in de praktijk gaat het eenvoudig. Het risico is theoretisch en vrijwel verwaarloosbaar.
Als we met alle veiligheidsnormen plots zouden beginnen gokken dat het eigenlijk weinig waarschijnlijk is dat het fout gaat, zou het plots op veel plaatsen heel vaak fout beginnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Scientific schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:16:
[...]

Als we met alle veiligheidsnormen plots zouden beginnen gokken dat het eigenlijk weinig waarschijnlijk is dat het fout gaat, zou het plots op veel plaatsen heel vaak fout beginnen gaan.
Dat is zeker waar. Verstand blijven gebruiken dus! :) (en niet gokken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ZwarteIJsvogel schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:12:
[...]

Laden gaat met minimaal 6A per fase. Je moet dus minimaal 1,4 kW (1-fase) of 4,2 kW (3-fase) overschot hebben om puur op overschot te laden. Hoeveel Wp heb je op je dak liggen?
Kleine correctie/aanvulling: sinds een paar maanden kan de Zappi (V2 in ieder geval) met een software update ook bij 3-fase automatisch schakelen naar 1-fase voor de ECO+ modus.

Dat betekent dus dat je bij minder dan 4,2 kW overschot aan PV opbrengst er ook nog wat aan hebt met je 3-fase auto, want als hij daaronder zakt zal hij dus automatisch overschakelen naar 1-fase.

@chundo De Zappi heeft ECO+ stand, daar hebben we het hier nu over, en daar kan je ook aangeven of dat 100% moet zijn of bijv. 70% (in stappen van 10%). Dit omdat een EV niet met minder dan 1,4 kW opgeladen kan worden en 70% betekent dat tenminste 70% van die 1,4 kW van de PV moet komen 0,98 kW dus en de rest mag dan bijgevuld worden met netstroom. En het schaalt mooi mee, want heb je ineens wel 1,4 kW of meer, dan schaalt hij de netstroom traploos af.

Ik ben er fan van, maar moet er wel bijzeggen dat het buiten de mooie zomermaanden toch wel karig is wat je er op deze manier kan uithalen. Maar ja, als we straks (deels) niet meer mogen salderen, dan zullen we wel moeten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Daar houdt mijn Zappi gewoon rekening mee hoor, die load-balanced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
MooDyBLueS schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:17:
[...]

Daar houdt mijn Zappi gewoon rekening mee hoor, die load-balanced.
Blijft natuurlijk de vraag waarom je in ‘s hemelsnaam een laadpaal van 22 kW nodig hebt voor thuisladen.

Als het al niet gebeurt (in België, op aansluitpunten met digitale meters), dan kan je ervan op aan dat dit ooit financieel zwaar zal aangerekend worden (en terecht, wat mij betreft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
Wij hebben 5000 watt op ons dak liggen en als Belg mogen wij al niet meer salderen. Dan kan ik het beter in de ev stoppen dan die habbekrats die we er voor krijgen. Als ik naar de overschotten kijk denk ik ook dat het in ons geval vooral van maart tot oktober voldoende opbrengs gaat zijn om te laden en is het vooral kijken welk systeem het prettigst werk. Als ik zo zie is er een lichte voorkeur voor zappi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Scientific schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:26:
[...]

Blijft natuurlijk de vraag waarom je in ‘s hemelsnaam een laadpaal van 22 kW nodig hebt voor thuisladen.
In mijn geval: zodat ik mijn twee 1-fase-auto's op een snelheid van 7,4 kW kan laden in plaats van 3,6 kW.

En in de toekomst, als ik een 22 kW-auto zou kopen, dan kan ik met mijn 3x25A aansluiting op een snelheid van 17kW laden (als de zon niet schijnt) en op de volle 22 kW als de zon wel schijnt.

In de zomer leveren mijn panelen vaak tussen de 10 en 15 kW, dus nee dat gaat me niet aangerekend worden want ik belast het net er niet mee.

Echt nodig is het niet nee, maar wel lekker makkelijk. Zeker aangezien we 2 EV's hebben is het (heel) soms nodig om ze allebei in relatief korte tijd op te laden.
Bovendien kunnen we met deze hoge laadsnelheden beter profiteren van dynamische tarieven. In de zomer zijn er vaak 3 a 4 uren per dag dat je gratis kunt laden of dat je zelfs geld toe krijgt. Met snel laden kun je daar maximaal van profiteren.

[ Voor 34% gewijzigd door de Peer op 11-02-2024 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Scientific schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:26:
[...]

Als het al niet gebeurt (in België, op aansluitpunten met digitale meters), dan kan je ervan op aan dat dit ooit financieel zwaar zal aangerekend worden (en terecht, wat mij betreft).
Waarom? Waarom niet? Ik heb nu 1-fase auto's, 2 stuks, die laden met 5,8 kW zonder PV opbrengst en 7,4 kW met (genoeg) PV opbrengst. Als ik een 3-fase auto zou hebben, dan is dat afhankelijk van het model 11 of 22 kW en het max van de laadpaal is dus 17 kW, met de overige 5 kW hartje zomer wellicht van de PV afkomende.

Ik zeg ook niet dat het per se 22 kW moet zijn, maar het is gewoon handig om achter de hand te hebben.

Overigens was de discussie ingezet door jdebiggelaa omdat hij het onveilig acht en niet conform de standaarden, wat niet zo is. Daar reageerde oa ik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
de Peer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:35:
[...]

In mijn geval: zodat ik mijn twee 1-fase-auto's op een snelheid van 7,4 kW kan laden in plaats van 3,6 kW.

En in de toekomst, als ik een 22 kW-auto zou kopen, dan kan ik met mijn 3x25A aansluiting op een snelheid van 17kW laden (als de zon niet schijnt) en op de volle 22 kW als de zon wel schijnt.

In de zomer leveren mijn panelen vaak tussen de 10 en 15 kW, dus nee dat gaat me niet aangerekend worden want ik belast het net er niet mee.

Echt nodig is het niet nee, maar wel lekker makkelijk. Zeker aangezien we 2 EV's hebben is het (heel) soms nodig om ze allebei in relatief korte tijd op te laden.
Bovendien kunnen we met deze hoge laadsnelheden beter profiteren van dynamische tarieven. In de zomer zijn er vaak 3 a 4 uren per dag dat je gratis kunt laden of dat je zelfs geld toe krijgt. Met snel laden kun je daar maximaal van profiteren.
Je moet al een veelrijder zijn om 7,4 kW echt nodig te hebben toch? Maar goed, dat zou kunnen.

Maar een zonnepaneel installatie die 15 kW kan leveren? Dat is een industriële installatie van minstens 45 panelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Scientific schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:43:
[...]

Je moet al een veelrijder zijn om 7,4 kW echt nodig te hebben toch? Maar goed, dat zou kunnen.
Ik doe het vooral omdat ik dan minder laadverlies heb dus energiezuiniger laden, en meer benutten van (lage) dynamische tarieven.
Daarnaast hebben wij 2 EV's en als we allebei thuis komen met een lege accu dan kan 1 EV in de avond geladen worden en de andere gedurende de nacht. Met 3,6 kW zouden we (soms) tekort kunnen komen. Het is dus wel fijn om te hebben (voor ons)
Maar een zonnepaneel installatie die 15 kW kan leveren? Dat is een industriële installatie van minstens 45 panelen?
Nouja industriëel. Wij hebben gewoon een 2-onder-1 kap woning maar dan op de hoek. Met 63 zonnepanelen. Op o.a. diverse dakvlakken, garage en overkapping. Kan prima met standaard 3x25A aansluiting hoor.
Neergelegd toen er nog zeer hoge terugleververgoedingen (1,10 € per kWh) waren maar ook om in de herfst en winter ook zo veel mogelijk op te wekken. Juist als we straks niet kunnen salderen komt dat goed van pas.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 11-02-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

chundo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:30:
Wij hebben 5000 watt op ons dak liggen
Dan ga je denk ik zelden de 4,2 kW halen om puur op zonnestroom te laden, maar dat hoeft uiteraard niet per se het doel te zijn.
en als Belg mogen wij al niet meer salderen.
Ik weet het, en dan klagen wij aan deze kant van de grens over de onbetrouwbaarheid van onze politiek O-) Hier dreigt overigens al bijbetaling bij teruglevering, maar voor die discussie is er vast een ander topic.
Dan kan ik het beter in de ev stoppen dan die habbekrats die we er voor krijgen. Als ik naar de overschotten kijk denk ik ook dat het in ons geval vooral van maart tot oktober voldoende opbrengs gaat zijn om te laden en is het vooral kijken welk systeem het prettigst werk. Als ik zo zie is er een lichte voorkeur voor zappi
Ik zou zeker naar de Zappi ECO+ modus kijken die @MooDyBLueS noemt. Ik neem tenminste aan dat Zappi in België gehomologeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

MooDyBLueS schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:15:
[...]

Kleine correctie/aanvulling: sinds een paar maanden kan de Zappi (V2 in ieder geval) met een software update ook bij 3-fase automatisch schakelen naar 1-fase voor de ECO+ modus.
Dat doet niets af aan de feiten die ik heb genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ZwarteIJsvogel schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:10:
[...]

Dan ga je denk ik zelden de 4,2 kW halen om puur op zonnestroom te laden, maar dat hoeft uiteraard niet per se het doel te zijn.

[...]
Dat denk ik ook maar dan kan @chundo dus op 1 fase laden en dan is 1,4kW PV overschot al voldoende. Gaat dan wel wat langzaam en met veel verliezen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
We hebben wel 3-fase maar onze omvormer is 1-fase. Er een thuisbatterij bij zetten en dan een hybride omvormer met 3-fase hebben we ook al aan gedacht maar die terugverdien tijd is best lang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

chundo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:47:
We hebben wel 3-fase maar onze omvormer is 1-fase.
Dat is geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-10 20:48
Scientific schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:43:
[...]

De Peer heeft perfect ingespeeld op de hoge TLV ruim een jaar geleden.
Daar zullen velen jaloers op zijn, ik wel, volgens mij is die installatie alweer terug verdient :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

elektriekert schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:29:
[...]

De Peer heeft perfect ingespeeld op de hoge TLV ruim een jaar geleden.
Daar zullen velen jaloers op zijn, ik wel, volgens mij is die installatie alweer terug verdient :Y
Oh ja al lang :) . Totale PV installatie heeft 12.000 euro gekost (zelf geïnstalleerd) en de opbrengst is inmiddels rond de 35.000 euro. Heb er o.a. een elektrische auto van gekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 11-02-2024 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-10 19:18
Ik heb hetzelfde met m'n 3.0kw laden

Het is een beetje een oude wallbox
Hing er al, is van m'n huiseigenaar waar ik naast woon
Ik gebruik de wallbox want backend office
Ik heb 1 fase soul en laad 3kw (op de 3x16a zou ik 3,4 halen)

Hij heeft een mercedes hybride 3 fase en kan 7,2kw laden
Hij gebruikt m'n domme krachtstroom lader 3x16a

We moeten nog s naar laten kijken want als we tegelijkertijd laden, moet hij m op 10a houden, anders klapt de stroom eruit.

Ook zal ik dit jaar waarschijnlijk een 3fase auto krijgen, dus kijken wat er dan gebeurt.
Moet misschien wat aangepast worden

Veelrijder...
Ik heb 'm als taxi en rijd 300 km per dag.
5 dagen per week aan de lader

(Heb een keer n 3fase auto geladen op m'n CEE krachtstroom lader...11kw dat gaat snel :P

[ Voor 13% gewijzigd door Ferry34 op 11-02-2024 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

[...]

Dat doet niets af aan de feiten die ik heb genoemd.
Toch wel, want je hierboven wederom benoemt geldt dus niet meer sinds de Zappi update van augustus vorig jaar. Je hebt geen 4,2 kW surplus meer nodig, 1,4 kW volstaat (indien je dat wenst). Ook op een 3-fase Zappi én 3-fase EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

MooDyBLueS schreef op maandag 12 februari 2024 @ 00:57:
[...]

Toch wel, want je hierboven wederom benoemt geldt dus niet meer sinds de Zappi update van augustus vorig jaar. Je hebt geen 4,2 kW surplus meer nodig, 1,4 kW volstaat (indien je dat wenst). Ook op een 3-fase Zappi én 3-fase EV.
Dan schakelt de Zappi dus terug naar 1-fase laden en geldt het daarbij behorende minimum. Het gaat er niet om hoe de laadpaal is aangesloten, maar om wat de laadpaal aanbiedt aan je EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op maandag 12 februari 2024 @ 00:57:
[...]

[...]

Dat was eigenlijk altijd al: ECO+ modus standaard op 1 fase en dan automatische omschakeling naar 3 fase FAST bijvoorbeeld 's nachts. Wat nieuw is is de automatische omschakeling naar 3 fase ECO+ als er veel PV overschot is. De meerwaarde is beperkt zeker als je de Zappi afzekert op 32A want dan kun je op 1 fase ECO+ van 1,4kW to 7,4kW overschot laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:35:
[...]

Dan schakelt de Zappi dus terug naar 1-fase laden en geldt het daarbij behorende minimum. Het gaat er niet om hoe de laadpaal is aangesloten, maar om wat de laadpaal aanbiedt aan je EV.
Dat is precies wat ik zeg, maar jij beweerde keer op keer dat je met een 3-fase auto minimaal 4,2 kW nodig hebt. En dat is dus niet per definitie zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
DonJuape schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:23:
[...]

De meerwaarde is beperkt zeker als je de Zappi afzekert op 32A want dan kun je op 1 fase ECO+ van 1,4kW to 7,4kW overschot laden.
Wanneer je 3x 25A hebt zoals de meeste huisaansluitingen dan kun je niet op 32A afzekeren en dus ook niet op 7,4 kW laden, daar zit de meerwaarde van 3 fase laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASW1 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Wanneer je 3x 25A hebt zoals de meeste huisaansluitingen dan kun je niet op 32A afzekeren en dus ook niet op 7,4 kW laden, daar zit de meerwaarde van 3 fase laden.
Dat kan wel. Je kunt dan niet op 32A laden van het net maar wel op 32A PV overschot (of op een combinatie van PV overschot en het net).
Bovendien geeft afzekeren op 25A (ipv 16A) ook al 5,8kW op 1 fase wat voor de meeste PV installaties voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Wanneer je 3x 25A hebt zoals de meeste huisaansluitingen dan kun je niet op 32A afzekeren en dus ook niet op 7,4 kW laden,
Kan wel, want dat is hoe ik het heb.

Of het een elegante oplossing is en wellicht een grijs gebied : ja dat zou kunnen.

Maar het werkt prima hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Dan moet je de zappi dus instellen dat hij met 32A per fase mag laden. Weet hij dan wel dat dat niet kan wanneer er geen PV overschot is? Want anders lijkt me dat niet de bedoeling op 3x 25A

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASW1 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:12:
Dan moet je de zappi dus instellen dat hij met 32A per fase mag laden. Weet hij dan wel dat dat niet kan wanneer er geen PV overschot is? Want anders lijkt me dat niet de bedoeling op 3x 25A
Dat weet hij omdat de device limit op 32A staat en de grid limit op 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:30
DonJuape schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:13:
[...]

en @Dep X is 25A dan niet te krap? Dan gaat er langdurig 25A door 1 fase terwijl de aansluiting dat ook is? (3 x 25A)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rube schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:23:
[...]

en @Dep X is 25A dan niet te krap? Dan gaat er langdurig 25A door 1 fase terwijl de aansluiting dat ook is? (3 x 25A)
Ik doe zelfs 26 a 27A continu. Dat gaat prima.
Maar wel belangrijk om load balancing actief te hebben, zodat het laden vertraagd wordt als de oven en wasmachine ook aan staan.

Edit : mijn ervaringen zijn beperkt tot de winter. Zomer moet ik nog meemaken.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 12-02-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
DonJuape schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Dan kijkt hij bij 3 fasen laden hopelijk niet naar het overschot over de 3 fasen samen, maar naar het overschot op de minst leverende fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASW1 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:56:
[...]

Dan kijkt hij bij 3 fasen laden hopelijk niet naar het overschot over de 3 fasen samen, maar naar het overschot op de minst leverende fase.
Er zit een CT-klem om elke fase. Hij kijkt naar het totale overschot maar afname van het net is beperkt tot 25A per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
MooDyBLueS schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:15:
[...]

@chundo De Zappi heeft ECO+ stand, daar hebben we het hier nu over, en daar kan je ook aangeven of dat 100% moet zijn of bijv. 70% (in stappen van 10%). Dit omdat een EV niet met minder dan 1,4 kW opgeladen kan worden en 70% betekent dat tenminste 70% van die 1,4 kW van de PV moet komen 0,98 kW dus en de rest mag dan bijgevuld worden met netstroom. En het schaalt mooi mee, want heb je ineens wel 1,4 kW of meer, dan schaalt hij de netstroom traploos af.

Ik ben er fan van, maar moet er wel bijzeggen dat het buiten de mooie zomermaanden toch wel karig is wat je er op deze manier kan uithalen. Maar ja, als we straks (deels) niet meer mogen salderen, dan zullen we wel moeten. ;)
Wat is het verschil tussen bovenstaande methode met ECO+ op 70% "groen" zetten t.o.v. in ECO modus zetten? Aanvullen to 1.4 kW tegenover aanvullen tot 3.8 kW? Indien dit klopt en je wilt ook een beetje rekening houden met de verliezen bij laden op laag vermogen, is het dan niet zuiniger om in ECO modus te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
MajaMestreech schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Wat is het verschil tussen bovenstaande methode met ECO+ op 70% "groen" zetten t.o.v. in ECO modus zetten? Aanvullen to 1.4 kW tegenover aanvullen tot 3.8 kW? Indien dit klopt en je wilt ook een beetje rekening houden met de verliezen bij laden op laag vermogen, is het dan niet zuiniger om in ECO modus te zetten?
In ECO+ mode op 70% groen zal de auto alleen geladen worden als er voldoende PV opbrengst is voor 70% groene stroom (volledige stroomafname van huis + EV als ik me niet vergis). Bij wisselvallig weer heb je bij ECO+ dus soms frequente start/stops (ondanks dat je er een vertraging kan opzetten om het wat te beperken) - sommige auto's vinden dat niet zo leuk. Was het geval met mijn i4, maar lijkt inmiddels verholpen heb ik de indruk.

In ECO mode laadt de auto minimum 1.4kW, en meer als daarvoor groene stroom beschikbaar is. Je blijft dus laden ook als de zon verdwenen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Scientific op 12-02-2024 17:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MajaMestreech schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Wat @Scientific zegt heb ik niks meer aan toe te voegen. ;)

Wat betreft de laadverliezen: ja het is bewezen dat hoe lager de laadsnelheden, hoe meer verliezen er optreden. Dus in ECO+ of ook ECO met laten we zeggen 1,4 - 4 kW opladen is vanuit puur verbruik/verliezen bekeken slechter dan je auto gewoon volrammen op 7,2/11/22 kW.

Desondanks is het zo dat je met ECO+ wel gewoon 100% het stroomnet buiten spel kan zetten. Dat gaat in ons land natuurlijk alleen in de betere maanden het geval zijn en uiteindelijk zal je voor jezelf moeten bepalen of het wenselijk/voldoende is om dagelijks je auto in te pluggen en te 'druppelladen' op ECO+ of dat je zegt: doe maar gewoon minstens 1,4 kW op ECO met overschot aan PV als extra. Of dus zelfs gewoon volrammen.

Ik denk dat op de lange baan met salderen wat weggaat dat het uiteindelijk goedkoper gaat zijn om ondanks de laadverliezen wel zoveel mogelijk op je PV overschot te laden. Al dan niet aangevuld met een kleine 10 kWh thuisaccu tzt die wanneer je niet thuis bent op een mooie voorjaarsdag lekker gevuld wordt en je bij thuiskomst je EV ook met dat deel kan aanvullen, maar dan spreek ik wel over 2031 wanneer het echt volledig afgelopen is. En of die rekensom interessant is weten we tegen die tijd pas natuurlijk.

Uiteindelijk heb ik voor mijzelf nu al de berekening gemaakt voor 80% thuisladen (26,5ct/kWh) en 20% Fastned (79ct/kWh) en reken ik mijn PV winst niet mee, dus de praktijk pakt altijd goedkoper uit, ook omdat ik bij lange na niet 20% van mijn km's van Fastned (of publiek laden) vandaan haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Termy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:49:
[...]

Ooit gehoord van load balancing?
Onzinnige opmerking. Zodra de load balancing zijn werk doet, wordt er dus geen 22 kW geleverd aan de laadpaal. En daar ging de hele discussie over. Je mag elke installateur van laadpalen vragen wat de maximale capaciteit is van een laadpaal bij 3x25A netaansluiting en het antwoord kan ik je voorspellen: “11 kW”. En dat is ongeacht de capaciteit van de PV installatie. Ik heb zelf 38 zonnepanelen liggen en een 22 kW laadpaal, maar die is begrensd op 11 kW. En ja, die laadpaal heeft uitgebreide load balancing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jdbiggelaa schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:11:
[...]

Onzinnige opmerking. Zodra de load balancing zijn werk doet, wordt er dus geen 22 kWh geleverd aan de laadpaal.
Jouw reactie is onzinnig. Je lijkt niet te weten hoe load balancing werkt. Load balancing is instelbaar. Je kunt dus prima instellen dat er maximaal 17 kW uit het net getrokken mag worden. 22 kW laden kan dan dus alleen bereikt worden door de resterende 5 kW van de panelen te laten komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Je mag elke installateur van laadpalen vragen wat de maximale capaciteit is van een laadpaal bij 3x25A netaansluiting en het antwoord kan ik je voorspellen: “11 kW”.
Zal best, maar dan hebben al die installateurs het feitelijk onjuist.

Wat natuurlijk wel kan is dat men vindt dat het verstandig is wat marge in te bouwen door op 11 kW te begrenzen. Maar dat staat los van de technische mogelijkheden.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 12-02-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
de Peer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:19:
[...]

Zal best, maar dan hebben al die installateurs het feitelijk onjuist.

Wat natuurlijk wel kan is dat men vindt dat het verstandig is wat marge in te bouwen door op 11 kW te begrenzen. Maar dat staat los van de technische mogelijkheden.
Let’s agree to disagree, discussie gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jdbiggelaa schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:27:
[...]

Lets agree to disagree, discussie gesloten.
Tsja feiten... Als jij een andere zienswijze hebt dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Onzinnige opmerking. Zodra de load balancing zijn werk doet, wordt er dus geen 22 kWh geleverd aan de laadpaal. En daar ging de hele discussie over. Je mag elke installateur van laadpalen vragen wat de maximale capaciteit is van een laadpaal bij 3x25A netaansluiting en het antwoord kan ik je voorspellen: “11 kW”. En dat is ongeacht de capaciteit van de PV installatie. Ik heb zelf 38 zonnepanelen liggen en een 22 kW laadpaal, maar die is begrensd op 11 kWh. En ja, die laadpaal heeft uitgebreide load balancing.
17 kw en 22 als je genoeg pv hebt liggen.

Fout voorspelt dus ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:42
Ik heb zelf 38 zonnepanelen liggen en een 22 kW laadpaal, maar die is begrensd op 11 kWh. En ja, die laadpaal heeft uitgebreide load balancing.
En als je dan meer dan 11 kWh wilt laden, moet je dan de auto loskoppelen en opnieuw inpluggen? Mijn auto lust 50 kWh, dus dan lijkt me een lader die begrensd is op 11 kWh echt heel erg onhandig.

Of bedoel je kW? Zeker als je zo uit de hoogte gaat doen en de wijsheid in pacht hebt, mag je wel wat nauwkeuriger omgaan met je eenheden. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Met 3x 25A kun je in principe met 17 kW laden gesteld dat je load balancing hebt er op dat moment verder nauwelijks verbruikers in je woning zijn.
Wanneer er op dat moment ook PV wordt teruggeleverd dan kun je meer dan die 17 kW laden, maar alleen in zoverre die teruglevering op alle 3 de fasen gebeurt,begrijp ik het goed zo? Want als je zoals ik de PV met 2 omvormers over 2 fasen verdeeld hebt, dan kom je op die derde fase alsnog tekort om meer dan die 17 kW te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:52:
Met 3x 25A kun je in principe met 17 kW laden gesteld dat je load balancing hebt er op dat moment verder nauwelijks verbruikers in je woning zijn.
Wanneer er op dat moment ook PV wordt teruggeleverd dan kun je meer dan die 17 kW laden, maar alleen in zoverre die teruglevering op alle 3 de fasen gebeurt,begrijp ik het goed zo? Want als je zoals ik de PV met 2 omvormers over 2 fasen verdeeld hebt, dan kom je op die derde fase alsnog tekort om meer dan die 17 kW te halen.
Ja dat klopt helemaal. Tenzij je laadpaal de ene fase zwaarder kan belasten dan de andere, maar daar heb ik nog niet echt van gehoord.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 12-02-2024 21:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
de Peer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:57:
[...]

Ja dat klopt helemaal. Tenzij je laadpaal de ene fase zwaarder kan belasten dan de andere, maar daar heb ik nog niet echt van gehoord.
Nee dat kan niet. De laadpaal kan maar een amperage aan de auto doorgeven. Dus altijd over alle 3 de fases het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Makrolon schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:09:
[...]

Nee dat kan niet. De laadpaal kan maar een amperage aan de auto doorgeven. Dus altijd over alle 3 de fases het zelfde.
Ahja dat is waar ook!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
MooDyBLueS schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:37:
[...]

Wat @Scientific zegt heb ik niks meer aan toe te voegen. ;)

Wat betreft de laadverliezen: ja het is bewezen dat hoe lager de laadsnelheden, hoe meer verliezen er optreden. Dus in ECO+ of ook ECO met laten we zeggen 1,4 - 4 kW opladen is vanuit puur verbruik/verliezen bekeken slechter dan je auto gewoon volrammen op 7,2/11/22 kW.

Desondanks is het zo dat je met ECO+ wel gewoon 100% het stroomnet buiten spel kan zetten. Dat gaat in ons land natuurlijk alleen in de betere maanden het geval zijn en uiteindelijk zal je voor jezelf moeten bepalen of het wenselijk/voldoende is om dagelijks je auto in te pluggen en te 'druppelladen' op ECO+ of dat je zegt: doe maar gewoon minstens 1,4 kW op ECO met overschot aan PV als extra. Of dus zelfs gewoon volrammen.

Ik denk dat op de lange baan met salderen wat weggaat dat het uiteindelijk goedkoper gaat zijn om ondanks de laadverliezen wel zoveel mogelijk op je PV overschot te laden. Al dan niet aangevuld met een kleine 10 kWh thuisaccu tzt die wanneer je niet thuis bent op een mooie voorjaarsdag lekker gevuld wordt en je bij thuiskomst je EV ook met dat deel kan aanvullen, maar dan spreek ik wel over 2031 wanneer het echt volledig afgelopen is. En of die rekensom interessant is weten we tegen die tijd pas natuurlijk.

Uiteindelijk heb ik voor mijzelf nu al de berekening gemaakt voor 80% thuisladen (26,5ct/kWh) en 20% Fastned (79ct/kWh) en reken ik mijn PV winst niet mee, dus de praktijk pakt altijd goedkoper uit, ook omdat ik bij lange na niet 20% van mijn km's van Fastned (of publiek laden) vandaan haal.
Mee eens. Gedurende zonne dagen met de Zappi laden met ECO+ en zoveel mogelijk eigen opgewekte energie gebruiken. Inde wintermaanden met FAST laden met 11 kW om de verliezen te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
dreamscape schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:10:
[...]

En als je dan meer dan 11 kWh wilt laden, moet je dan de auto loskoppelen en opnieuw inpluggen? Mijn auto lust 50 kWh, dus dan lijkt me een lader die begrensd is op 11 kWh echt heel erg onhandig.

Of bedoel je kW? Zeker als je zo uit de hoogte gaat doen en de wijsheid in pacht hebt, mag je wel wat nauwkeuriger omgaan met je eenheden. ;)
Je haalt DC en AC door elkaar. En laadvermogen druk je uit in kW, niet in kWh. Verdiep je eerst maar eens in elektrische eenheden voordat je over iemand een mening uitspreekt op een forum als dit.

[ Voor 14% gewijzigd door jdbiggelaa op 12-02-2024 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• re_mick
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-03-2024
Misschien niet helemaal het juiste draadje, maar ik waag toch een poging want ik ben op zoek naar wat advies over thuisladen.

Mijn ouders hebben een vakantiewoning achter de eigen woning en denken er aan om een laadpaal bij de parkeerplaats te plaatsen. Deze kunnen ze gebruiken voor hun eigen PHEV, maar ook gasten kunnen deze dan gebruiken. Punt is: mn ouders willen graag goedkoop laden (tegen kostprijs of anders stroom van de zonnepanelen). Eventueel met een soort "eigenaarspas" ofzo. Gasten die willen laden kunnen dan hun eigen laadpas gebruiken, zodat ze tegen een bepaalde prijs kunnen laden (liefst met ook afschrijving van de paal in gedachten, mn ouders waren niet van plan rijk te worden van die paal). Is een dergelijke constructie mogelijk? Het zou dus een soort semi-publieke laadpaal zijn waar de eigenaar goedkoper kan laden dan de gast.

We willen eigenlijk voorkomen dat je steeds zelf de meterstanden voor en na moet gaan noteren. Want mijn ouders zijn anders gewoon van plan om een stroommeter tussen het contactpunt en de meterkast te hangen, mij lijkt dat nogal omslachtig...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jdbiggelaa schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:10:
[...]

Je haalt DC en AC door elkaar. En laadvermogen druk je uit in kW, niet in kWh. Verdiep je eerst maar eens in elektrische eenheden voordat je over iemand een mening uitspreekt op een forum als dit.
Gast! Ga jij nu anderen de maat nemen terwijl jij degene was die meerdere keren de verkeerde eenheid gebruikte?

Jij gebruikte kWh toen je het over vermogen had.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 12-02-2024 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
de Peer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:15:
[...]

Gast! Ga jij nu anderen de maat nemen terwijl jij degene was die meerdere keren de verkeerde eenheid gebruikte?

Jij gebruikte kWh toen je het over vermogen had.
Point taken, was inderdaad slordig.

[ Voor 3% gewijzigd door jdbiggelaa op 12-02-2024 22:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:42
jdbiggelaa schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:10:
[...]

Nee, jij haalt kW en kWh door elkaar. Mijn auto heeft een accu van 50 kWh. Als je laadpaal beperkt is op 11 kWh (zoals jij schreef), dan stopt hij dus wat vroeg.

Ik snap heus wel dat je kW bedoelde en niet kWh. En ik probeerde je met een frisse dosis humor daar op te wijzen. Blijkbaar werkt dat niet. Jammer.

Dat je er DC bij haalt omdat ik het over 50 kWh heb, geeft maar weer aan dat het verschil tussen kWh en kW (dus zonder h) toch best lastig kan zijn.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
re_mick schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:13:
Misschien niet helemaal het juiste draadje, maar ik waag toch een poging want ik ben op zoek naar wat advies over thuisladen.

Mijn ouders hebben een vakantiewoning achter de eigen woning en denken er aan om een laadpaal bij de parkeerplaats te plaatsen. Deze kunnen ze gebruiken voor hun eigen PHEV, maar ook gasten kunnen deze dan gebruiken. Punt is: mn ouders willen graag goedkoop laden (tegen kostprijs of anders stroom van de zonnepanelen). Eventueel met een soort "eigenaarspas" ofzo. Gasten die willen laden kunnen dan hun eigen laadpas gebruiken, zodat ze tegen een bepaalde prijs kunnen laden (liefst met ook afschrijving van de paal in gedachten, mn ouders waren niet van plan rijk te worden van die paal). Is een dergelijke constructie mogelijk? Het zou dus een soort semi-publieke laadpaal zijn waar de eigenaar goedkoper kan laden dan de gast.

We willen eigenlijk voorkomen dat je steeds zelf de meterstanden voor en na moet gaan noteren. Want mijn ouders zijn anders gewoon van plan om een stroommeter tussen het contactpunt en de meterkast te hangen, mij lijkt dat nogal omslachtig...
Als ik me niet vergis hebben ze dan een laadpaal nodig met een back-office.
En daarop stel je in hoe er verrekend moet worden.
Je eigen pas naar jezelf, alle andere naar de betreffende afhandelaar.

Endan wil je vast ook loadbalancen om te voorkomen dat iemand meer stroom trekt als je kunt leveren en de zekering eruit klapt (maar dat heeft niets met de verrekening te maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
macfocus schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:26:
[...]

Als ik me niet vergis hebben ze dan een laadpaal nodig met een back-office.
En daarop stel je in hoe er verrekend moet worden.
Je eigen pas naar jezelf, alle andere naar de betreffende afhandelaar.

Endan wil je vast ook loadbalancen om te voorkomen dat iemand meer stroom trekt als je kunt leveren en de zekering eruit klapt (maar dat heeft niets met de verrekening te maken)
@re_mick Aanvullend op wat hierboven gezegd wordt: er zijn idd laadpalen voor thuis die het welbekende druppel/pasjes systeem van publieke laadpalen ook hebben. Dan betaal je een paar € per maand voor het beheer ervan en kan je heel simpel zeggen: deze laadpas(sen) is/zijn van onszelf en mogen dus vrije toegang krijgen, de rest tegen een tarief wat je zelf feitelijk kan bepalen, bijv. €0,50/kWh. Niet ongebruikelijke prijs op vakantieparken is mijn ervaring.

[ Voor 16% gewijzigd door MooDyBLueS op 12-02-2024 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-10 00:30
MooDyBLueS schreef op maandag 12 februari 2024 @ 23:36:
[...]

@re_mick Aanvullend op wat hierboven gezegd wordt: er zijn idd laadpalen voor thuis die het welbekende druppel/pasjes systeem van publieke laadpalen ook hebben. Dan betaal je een paar € per maand voor het beheer ervan en kan je heel simpel zeggen: deze laadpas(sen) is/zijn van onszelf en mogen dus vrije toegang krijgen, de rest tegen een tarief wat je zelf feitelijk kan bepalen, bijv. €0,50/kWh. Niet ongebruikelijke prijs op vakantieparken is mijn ervaring.
Klopt. Ik heb dat van E-Flux, kost 5,30 in de maand. Zelf instellen wat je eigen pasjes betalen en wat eventuele anderen betalen via de app of het online portaal.

Geen idee waarom ik het heb overigens aangezien ik alleen privé laad maar dat terzijde ;) Kwam zo vanuit de installateur met een sim kaart en ik dacht dat het zo hoorde..

Maar voor degene waar je op reageert een ideale oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdbiggelaa
dreamscape schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:25:
[...]

Nee, jij haalt kW en kWh door elkaar. Mijn auto heeft een accu van 50 kWh. Als je laadpaal beperkt is op 11 kWh (zoals jij schreef), dan stopt hij dus wat vroeg.

Ik snap heus wel dat je kW bedoelde en niet kWh. En ik probeerde je met een frisse dosis humor daar op te wijzen. Blijkbaar werkt dat niet. Jammer.

Dat je er DC bij haalt omdat ik het over 50 kWh heb, geeft maar weer aan dat het verschil tussen kWh en kW (dus zonder h) toch best lastig kan zijn.
Ja, ik zag bij teruglezen dat ik kWh had geschreven, waar ik kW bedoelde en ook dat ik je humor had gemist, Beschamend! Volgende keer ga ik zorgvuldiger lezen. Ik ben notabene opgeleid als elektrotechnicus. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-10 18:38
Ik heb hier thuis een laadpaal staan van NewMotion (Shell) met een backoffice abonnement. Deze kan ik open zetten voor gastgebruik met een vooraf gedefinieerd tarief, en uitzonderingen hierop voor bepaalde laadpassen. Bij mij wordt dan nog het laden met bepaalde passen doorberekend naar mijn werkgever.
Waarschijnlijk zijn er meer laadpalen met een soortgelijke constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011

Wat je vraagt kan perfect, maar je zal een paal moeten nemen met een 'backoffice' zoals Blue Corner of Numobi of .... Daar hangen wel maandelijks een paar euro aan voor het beheer en de facturatie.

Je krijgt dan zeker een 'nulpas' waarmee je zelf kan laden zonder dat het door de facturatie gaat.
Bezoekers kunnen dan met hun Shell, Freshmile, Plugsurfing etc pas laden, en jij krijgt elke maand een betaling daarvoor, verminderd met de beheersvergoeding uiteraard.

Je kan ook beslissen of je paal op de kaart gezet wordt (publiek), of niet (semi-publiek).

Ik zou het alleen doen als je weet dat er regelmatig geladen zal worden, anders kan je ook werken met een 'honesty' fee van bv 20€ per laadsessie van een full EV, en 10€ voor een PHEV. Dit heb ik zelfs in hotels al meegemaakt. Dan ga ik niet laden als ik van 70-80% moet, maar wel van 30-90%.

Eventueel zet je er zelf een verbruiksmeter tussen die verbruik registreert en op afstand uitleesbaar is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Zo doe ik het al heel lang. Je hebt dan een laadpaal nodig met een RFID lezer en een backoffice (bijv. e-flux). Wij hebben nu nog een oude EV-BOX, maar dat werkt verder hetzelfde. Mijn zakelijke leaseauto laad ik op met de laaddruppel van het werk en ook gasten kunnen hun eigen laadpas gebruiken. Die kosten worden dan één keer per maand automatisch teruggestort. Die kosten zijn dan instelbaar en worden op de laadpas doorbelast. Voor de prive EV heb ik een andere druppel die tegen 0-tarief is ingesteld (maar waar dan wel de kosten mooi van bijgehouden worden).

Zo werkt het bij de meeste vakantiehuisjes met een laadpaal is mijn ervaring, ook in het buitenland.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje Pors
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-03 20:36
Beste forummers,
Graag even jullie advies rond volgende topic, past bovendien naadloos op enkele van de voorgaande topics.
Ben al hele tijd dit (en andere) forum(-s) aan het volgen en zie bijgevolg het bos door de bomen niet meer.
Zelfs navraag bij de CPO's en eMSP's levert me geen duidelijk antwoord. :?

Situatie: 2 EV-salariswagens, één laadpunt
1ste wagen laadt via CPO/eMSP PlugInvest.
2de wagen laadt via CPO/eMSP MobilityPlus.

We willen een laadpaal laten installeren (hebben 3F32A-installatie) en hebben nog 2 opties:

Optie 1: Laadpunt wordt geïnstalleerd via CPO PlugInvest (werkgever Mrs Pors).
Betreft Alfen Duo-toestel (22kW, MID-meter, OCPP1.6 & 2.0.1, LB, RFID…)
(+) 2 sockets; geen gedoe met verwisselen van laadkabels
(2 wagens achter elkaar geparkeerd; 1 lange en 1 korte kabel)
(-) groot, lomp;
(-)waarschijnlijk niet optimaal compatibel met PV-installatie

Optie 2: installatie privé-laadpaal (SolarEdge/Keba) (22kW, MID-meter, OCPP1.6j, LB, RFID…).
(+) 100% compatibel met huidige PV-installatie en -omvormer; eenvoudig 1-app-beheer;
(+) fijne en snelle samenwerking met installateur;
(+) laadpaal is dan van "ons"

Prijs voor beide opties ligt in zelfde range.

PlugInvest kan ons geen duidelijk antwoord geven op de vraag of de laadbeurten via de MobilityPlus-pas correct zullen worden doorgerekend aan MobilityPlus. Vinden twee EV's een erg ongewone situatie (?) en hebben dit probleem nog nooit ervaren… 8)7

MobilityPlus is zelfs nog sterker; die raden aan om 2 separate laadpunten te installeren om zekerheid te hebben dat beide laadpassen werken. 7(8)7
(Dat dit technisch gezien wat moeilijk is (beide punten apart afgezekerd op 3x25A) daar hadden ze niet bij stilgestaan…)

Aangezien ik niet echt durf uit te gaan van de "expertise" van de CPO's, doe ik even beroep op jullie ervaringen.

P.P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Pietje Pors schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:22:
Beste forummers,
Graag even jullie advies rond volgende topic, past bovendien naadloos op enkele van de voorgaande topics.
Ben al hele tijd dit (en andere) forum(-s) aan het volgen en zie bijgevolg het bos door de bomen niet meer.

We willen een laadpaal laten installeren (hebben 3F32A-installatie) en hebben nog 2 opties:

(-) groot, lomp;

Optie 2: installatie privé-laadpaal (SolarEdge/Keba) (22kW, MID-meter, OCPP1.6j, LB, RFID…).
(+) 100% compatibel met huidige PV-installatie en -omvormer; eenvoudig 1-app-beheer;

PlugInvest kan ons geen duidelijk antwoord geven op de vraag of de laadbeurten via de MobilityPlus-pas correct zullen worden doorgerekend aan MobilityPlus. Vinden twee EV's een erg ongewone situatie (?) en hebben dit probleem nog nooit ervaren… 8)7

MobilityPlus is zelfs nog sterker; die raden aan om 2 separate laadpunten te installeren om zekerheid te hebben dat beide laadpassen werken. 7(8)7
(Dat dit technisch gezien wat moeilijk is (beide punten apart afgezekerd op 3x25A) daar hadden ze niet bij stilgestaan…)

Aangezien ik niet echt durf uit te gaan van de "expertise" van de CPO's, doe ik even beroep op jullie ervaringen.

P.P.
Zoek iemand met een Pluginvest laadpaal thuis die semi-publiek staat, en ga eens proberen met de mobility plus pas om te laden.... Als het laden lukt zal het wel doorgerekend worden.

Ik verwacht eigenlijk geen grote problemen.
Rij je echt zo veel dat je 2 laadpunten zou willen?
Ik zie als grootste nadeel dat je dan altijd een punt krijgt met 2 stekkers, en dat je iederen keer je kabel aan 2 kanten moet insteken...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje Pors
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-03 20:36
Rij je echt zo veel dat je 2 laadpunten zou willen?
Ik denk dat 1 laadpunt/socket moet volstaan.

2 punten is eerder een vorm van extra comfort, maar geen must.
Denk aan:
>'s Avonds thuiskomen, auto inpluggen en klaar.
'>s Ochtends auto uitpluggen en vertrekken.

1 punt betekent auto's/kabels verwisselen, laadstatus in de gaten houden,...
Maar dat hoeft uiteraard geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Beste forummers,

(-) groot, lomp;

P.P.
Ik zou sockets geen voordeel willen noemen. Daar heb je na één week laden bij slecht weer al gelijk spijt van. Dan kan je 'sochtends na het oprollen van je laadkabel eerst weer terug naar binnen om je handen te wassen.

Ik zou dus iig informeren of optie 1 ook met vaste kabels kan. Verder vind ik het maar een vreemd verhaal mbt 2 laadbeurten, dat is toch helemaal niet zo'n rare situatie. Spreekt niet in het voordeel van die partij. Ik vind die solaredge laadpaal verder ook wel interessant (maar ook duur), maar het voordeel van "integratie met je zonnepanelen" is er eigenlijk in de praktijk niet. Een ander merk laadpaal kan functioneel precies hetzelfde (laden op pv-overschot, loadbalancing, etc.) zonder enige communicatie met de omvormer.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus

P.P.
Dit is toch precies waar back-office systemen voor bedoeld zijn?
Ik meen (kan het is hebben) België te lezen?
Zijn de bedrijven zo stupide dat ze niet weten of hun laadpas op andere systemen werkt?
Zoals iemand al zei, ff proberen ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:28

Een heel andere oplossingsrichting is het installeren van een Easee Charge Lite lader. Aan deze lader kun je makkelijk zelf willekeurige RFID-pasjes koppelen (pasje voor de vakantiewoning en pasje voor de eigen auto). Het laadverbruik wordt dan automatisch uitgesplitst. Via het Easee Webportal kun je zelfs voor je gasten een gespecificeerd laadoverzicht/(BTW-)factuur maken over een zelf te kiezen periode. Voordeel geen backoffice nodig. Je kunt maar één laadtarief invoeren (voor de vakantiewoning), dit tarief is dan voor jullie eigen pasje/auto fictief.

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Japyo schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:20:
[...]

Een heel andere oplossingsrichting is het installeren van een Easee Charge Lite lader. Aan deze lader kun je makkelijk zelf willekeurige RFID-pasjes koppelen (pasje voor de vakantiewoning en pasje voor de eigen auto). Het laadverbruik wordt dan automatisch uitgesplitst. Via het Easee Webportal kun je zelfs voor je gasten een gespecificeerd laadoverzicht/(BTW-)factuur maken over een zelf te kiezen periode. Voordeel geen backoffice nodig. Je kunt maar één laadtarief invoeren (voor de vakantiewoning), dit tarief is dan voor jullie eigen pasje/auto fictief.
Mensen hebben vaak wel een laadpas van een MSP, dan is een backoffice (CPO) echt vele malen handiger. Eén keer instellen en je hoeft er helemaal niet meer naar om te kijken.

Ik snap trouwens niet dat niet meer eigenaren van B&B's, etc. investeren in een laadpaal met backoffice. Is gewoon een verdienmodel.

In Oostenrijk heb ik geladen voor 85 cent per kWh, bij een klein hotelletje dat geïnvesteerd had in twee (publieke) laadpalen.. Ik overnachtte niet eens daar. Ze hebben het gewoon openbaar beschikbaar gesteld. Prima verdienmodel voor hen. Voor mij ook prima, want ik wil elektriciteit in de batterij, ook voor die prijs (DC-laden was net zo duur en dit was qua tijd beter). Win-win.

Dus: heb je een vakantiehuis of iets, plaats een laadpaal met backoffice zoals E-Flux (en load balancing niet vergeten), vraag er een goed tarief voor en verdienen maar 8)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:21
koku schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:49:
Iemand ervaring met de ABL eMH1 11kW? Na een hoop rondkijken, lijkt dit me wel de ideale lader, zeker gezien de prijs (te vinden tussen 300 en 400 euro). Modbus interface die je kan aanspreken en daardoor als je zelf alles wilt aansturen met bijv evcc, alles zou moeten kunnen wat de duurdere laders kunnen. Kan alleen niet heel veel erover vinden van gebruikers, dus hopelijk zit hier iemand met een succesverhaal :P
Ondersteunt die laadpaal het terugvallen op slechts 1 fase, zodat je met slechts 1.4 kW kunt laden, ipv vast zit aan minimaal 3x6 = 18 A (*230V = ca 4.2 kW)?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re_mick
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-03-2024
Dank voor de vele antwoorden! Dat geeft de mens toch weer wat vertrouwen in de behulpzaamheid van de medemens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-10 16:56

koku

Tnet Devver
Andrehj schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:24:
[...]

Ondersteunt die laadpaal het terugvallen op slechts 1 fase, zodat je met slechts 1.4 kW kunt laden, ipv vast zit aan minimaal 3x6 = 18 A (*230V = ca 4.2 kW)?
Staat niet genoemd in de handleidingen, dus ik ga uit van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-10 10:33
Hi all,

Ik heb een vergelijkbare situatie als bovenstaand. En ben op zoek naar wat advies. Situatie:

4100wp pv
4700kwh verbruik in 2023 (volledig van het gas)

Nu de saldering door gaat wil ik nog zo'n 2000kwh op het schuurdak leggen aan pv.

Totaal dan ongeveer 6000 wp aan pv.

Ik heb een EV van de zaak en nu leek het mij ivm met overschot van saldering een stuk interessanter om de ev zelf te laden dan op de paal in de straat. Hiervoor wil ik dan een paal met backoffice en deze openbaar maken, pas van werkgever er tegen aan en verrekenen maar.

Nu mijn vragen:

- ik lees op verschillende plekken dat een particulier geen winst maken op energie. Hoe wordt dan bepaald welk openbaar tarief ik mag rekenen? En wie checkt dat? En als ik me hier niet aan houdt?
- wat krijg ik als ik bijvoorbeeld 0,45 reken daadwerkelijk uitbetaald? Moet ik hier btw over verrekenen oid?
- zijn er palen met duidelijke voordelen? Heb bijvoorbeeld ooit gelezen over jedlix? Hiermee zou je een fee kunnen krijgen om capaciteit af te staan gedurende een periode? Kan hier alleen niet veel over terugvinden.

Hoor graag! Eventuele tips voor laadpalen in mijn situatie worden gewaardeerd. Heb bij mijn vader toen zelf een easee opgehangen. Alleen dat was allemaal vrij simpel aangezien hij alleen zijn prive phev hoeft te laden. Dat vindt ik op zich een mooi ding maar zit dus niet vast aan een merk. Winst optimalisatie heeft de voorkeur:)
Pagina: 1 ... 104 ... 195 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen