Hallo allen,
Ik zit een beetje in het bos niet meer zien door de bomen fase :-)
Mijn vader wil een private lease EV, nadat ik een half jaar een zakelijke lease EV heb. Dus is hij aan het rond kijken en bekijkt de mogelijkheden van een paal.
Hij heeft wat mensen gesproken waarbij ik twijfels heb wat mogelijk en/of verstandig is.
Dus een dubbelcheck bij jullie :-)
- Mijn vader, 65+
- Hoekhuis met zonnepanelen
- Rijd weinig kilometers per jaar (private lease is 7.500 a 10.000km)
- Voorzijde woning heeft tuin ( 5 m) en daarna stoep ( 2 m ) en dan de plek waar de huidige auto vaak staat.
- Zijkant heeft de tuin (6 m) en daarna direct een parkeermogelijkheid
- Aan de zijtuin zit ook een garagebox
- Meterkast zit aan voorzijde, aan de andere kant van zijtuin
- Huis is voorzien van 3 fases
- Geen warmtepomp, wel kookplaat, electrische verwarming, droger, wasmachine, Quooker (als dit relevant is :-) )
- Auto is mogelijk een Mercedes EQA met 70,5kWh accu
Mijn vader wil de wallbox op het hoekje van de woning laten plaatsen, want;
- Electra moet buitenom, via de voortuin. Kan niet via kelder ivm isolatie korrels. Ongeveer 6m tussen meterkast en wallbox
- Wallbox is 5/6 meter van erfgrens dus minder gevoelig voor vandalisme
- Kan misschien aan voorzijde laden (ik denk van niet ivm stoep, kabel is 8m)
- Kan zeker aan zijkant laden
- Anderen zullen minder snel gebruik hiervan maken omdat de box echt op eigen terrein hangt
Ik denk juist, trek de kabel via de voorkant, zijkant, via de garage muur naar de erfgrens aan de zijkant, want;
- Minder zeulen met kabel
- Eventueel vaste kabel want makkelijker voor hem
- Minder urgent hoe de auto staat omdat je meer marge hebt
- Nadeel, 2x zoveel kabel tussen meterkast en walbox (12m)
Maar maar maar :-)
Als de wallbox op de erfgrens komt, kan de buurman en eventueel ik ook gebruik maken van de wallbox, omdat de parkeerplaats een openbare plek is.
Een "plug en play" box zoals op een private oprit is dan niet handig, toch? Want dan laad iedereen op kosten van mijn vader.
Maar gebruik maken van een laadpas / abbonement is voor mijn vader niet voordelig omdat hij te weinig km rijd en "gratis" thuis kan laden. Maar ik kan dan wel laden met mijn zakelijke laadpas
Tldr
Is er een box waar mijn vader "gratis" zijn eigen stroom kan gebruiken en ik (en eventuele buren of gasten) betaald kan laden?
En als je tot hier bent gekomen, erfgrens naast openbare parkeerplaats of midden in de tuin en de hele kabel uitrollen?