Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:49
Vandaag is bij ons de Zaptec Go geplaatst. Mooi klein kastje. Getest met de auto van mijn vrouw een Renault Zoe. Werkt helemaal prima, dus tevreden.

Ik heb een auto van de zaak met laadpaal, dus wil ik een backoffice systeem om ook de declaratie te automatiseren. Echter iets met bomen en bos, er zijn nogal wat keuzes. De installateur kwam met Robo Charge of E-Flux. Maar mijn vraag, heeft iemand ervaring met een systeem? En wat bevalt dan juist wel en wat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• molenganger
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:18
Ik heb zelf een Zaptec Go geplaatst en deze gekoppeld met E-Flux.
Belangrijke stap die ik bij het koppelen over het hoofd gezien had, is dat E-Flux aan hun kant de laadpaal nog moet accepteren. Na 1 belletje met E-Flux was dit geregeld.

Helaas verder nog geen ervaring met laden etc. omdat ik pas morgen mijn EV krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:57
Ik heb een Alfen Single Pro-Line. Sinds kort heb ik in de meterkast een tussenmeter geplaats, een Eastron SDM120 Modbus MID. Dit om via mijn Iungo beer inzicht in mijn vebruik in huis te hebben.
Nu valt het mij op dat er een behoorlijke afwijking zit in het door de Alfen gemeten vebruik en het verbruik dat de Eastron meet.
De laadsessie van vannacht, Eastron geeft 44.37 kWh aan, Alfen 42.59 kWh. Is dat het eigen verbruik van de laadpaal.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen, of kan iemand het verschil verklaren?
Tijdens standby is dat 6W, de laadsessie duurde 11 uur, dat zo dus het verschil niet kunnen verklaren.
Ik schakel overigens mijn paal in de meterkast uit als ik hem niet gebruik, dit om standby verbruik te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:00
deejeebv schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:53:
Ik heb een Alfen Single Pro-Line. Sinds kort heb ik in de meterkast een tussenmeter geplaats, een Eastron SDM120 Modbus MID. Dit om via mijn Iungo beer inzicht in mijn vebruik in huis te hebben.
Nu valt het mij op dat er een behoorlijke afwijking zit in het door de Alfen gemeten vebruik en het verbruik dat de Eastron meet.
De laadsessie van vannacht, Eastron geeft 44.37 kWh aan, Alfen 42.59 kWh. Is dat het eigen verbruik van de laadpaal.
Tijdens standby is dat 6W, de laadsessie duurde 11 uur, dat zo dus het verschil niet kunnen verklaren.
Ik schakel overigens mijn paal in de meterkast uit als ik hem niet gebruik, dit om standby verbruik te voorkomen.
Ik zou je paal niet dagelijks aan en uit zetten om je standby gebruik te voorkomen. Die aardlekautomaat is daar niet voor gemaakt en gaat een keer kapot. Dan kost het je tussen de 80 en 150 euro ex montage, daar kan je m vrij lang 6 watt voor laten gebruiken ;)

Het verschil is wel gek. Zit er een lange voedingskabel tussen? Je lader zou tijdens t laden niet veel meer moeten gebruiken dan standby.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• deejeebv
Makrolon schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:55:
[...]

Ik zou je paal niet dagelijks aan en uit zetten om je standby gebruik te voorkomen. Die aardlekautomaat is daar niet voor gemaakt en gaat een keer kapot. Dan kost het je tussen de 80 en 150 euro ex montage, daar kan je m vrij lang 6 watt voor laten gebruiken ;)

Het verschil is wel gek. Zit er een lange voedingskabel tussen? Je lader zou tijdens t laden niet veel meer moeten gebruiken dan standby.
De kabel is niet extreem lang. Ik weet natuurlijk niet hoe die precies ligt, maar ik schat hem op maximaal een meter of 5. Het is een 1 fase lader. Er zit geen aardlekautomaat tussen, maar een 20A installatie automaat die achter de aardlekschakelaar zit. Als ik die schakel terwijl er geen belasting is lijkt me dat toch geen probleem.

• Makrolon
deejeebv schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:17:
[...]

De kabel is niet extreem lang. Ik weet natuurlijk niet hoe die precies ligt, maar ik schat hem op maximaal een meter of 5. Het is een 1 fase lader. Er zit geen aardlekautomaat tussen, maar een 20A installatie automaat die achter de aardlekschakelaar zit. Als ik die schakel terwijl er geen belasting is lijkt me dat toch geen probleem.
Dan is het vreemd dat er zon afwijking in zit ja.

Het is een beveiliging, geen schakelaar. Een schakelaar word in de fabriek 10000x geflipt om te checken of hij dat volhoud, een automaat niet. Die hoeft dat ook niet te kunnen namelijk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:56
Dit zijn laadverliezen, wat redelijk normaal is. Dus de lader in de auto heeft een bepaald verlies om AC naar DC om te zetten, en je hebt nog wat verlies van AC over je laadkabel.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:54
molenganger schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:33:
Belangrijke stap die ik bij het koppelen over het hoofd gezien had, is dat E-Flux aan hun kant de laadpaal nog moet accepteren. Na 1 belletje met E-Flux was dit geregeld.

Helaas verder nog geen ervaring met laden etc. omdat ik pas morgen mijn EV krijg.
Klopt het dat deze gewoon via Wifi werkt en dus alles via Wifi gewoon naar back-office kan gaan?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• molenganger
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:18
Martinusz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:45:
[...]

Klopt het dat deze gewoon via Wifi werkt en dus alles via Wifi gewoon naar back-office kan gaan?
Deze kan via wifi connecteren met de backoffice, maar de mijne connecteert momenteel met 4G via de ingebouwde simkaart

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:16
adjego schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:05:

Dit zijn laadverliezen, wat redelijk normaal is. Dus de lader in de auto heeft een bepaald verlies om AC naar DC om te zetten, en je hebt nog wat verlies van AC over je laadkabel.
Even opnieuw lezen: die 1,8kWh verschil met de externe meter is niet in de auto gemeten, maar door de laadpaal. De laadverliezen in de omvormer van de auto zijn al in de meting van de laadpaal meegenomen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:49
molenganger schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:33:

Ik neem aan dat het laden zelf niet anders zal verlopen, meer het financiele gedeelte. Het laden met de Zaptec gaat verder goed. Ik heb daarnaast een Pulse P1 voor loadbalancer / inzage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
adjego schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Nee, ik vergelijk niet het aantl kWh dat de auto heeft geladen met dat van mijn Eastron, maar ik vergelijk de kWh meter in de lader met de kWh meter in de meterkast. De laadverliezen zouden door beide meters meegenomen moeten worden.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:24
Mogelijke oorzaken:
1/ KWh meter in Alfen zit na de EVSE voeding
2/ weerstand/opwarming kabel meterkast-laadpaal (kan je met een kabel calculator inschatten). Hier laadt ik 25A over een 1fase 3G2.5mm2 kabel van 7m en die kabel wordt ca. 35 graden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:54
molenganger schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:54:
[...]

Deze kan via wifi connecteren met de backoffice, maar de mijne connecteert momenteel met 4G via de ingebouwde simkaart
Of 4G idd, ging mij er meer om dat er bijv. geen internetkabel getrokken moet worden bijvoorbeeld :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:34

V-8

Enkele vraagjes:

- Hoe kun je het openbaar getoonde laadvermogen aanpassen bij een Alfen laadpaal met E-flux backoffice?
Hij toont nu 11kW op het kaartje, maar de paal is 1-fase 32A / 7.4kW.

- Hoe ontstaat het verschil tussen ingestelde tarief in E-flux en het getoonde tarief op het kaartje?
(heb een MultiTankCard van de zaak, en de app Deftpower, getoonde tarief is 5 cent hoger dan ingestelde tarief, beide ex BTW).

- Is het mogelijk de interne meterstand van een Alfen Eve Single Pro te resetten naar 0 (na aanschaf 2ehands laadpaal)?

[ Voor 12% gewijzigd door V-8 op 15-02-2024 12:59 ]

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• adjego
deejeebv schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Nee, ik vergelijk niet het aantl kWh dat de auto heeft geladen met dat van mijn Eastron, maar ik vergelijk de kWh meter in de lader met de kWh meter in de meterkast. De laadverliezen zouden door beide meters meegenomen moeten worden.
Excuus, verkeerd gezien. Zou bijna zeggen dat de ene een net andere nauwkeurigheid heeft dan de andere. Zijn het beide MID kwh meters?

• deejeebv
adjego schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:18:
[...]

Excuus, verkeerd gezien. Zou bijna zeggen dat de ene een net andere nauwkeurigheid heeft dan de andere. Zijn het beide MID kwh meters?
Ja, in elk geval de Eastron in de meterkast. Je mag toch aannemen dat de meter in het laadstation ook MID is, hierop vindt imeers de verrekening plaats.

• adjego
deejeebv schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:39:
[...]

Ja, in elk geval de Eastron in de meterkast. Je mag toch aannemen dat de meter in het laadstation ook MID is, hierop vindt imeers de verrekening plaats.
heb je ook nog een slimme meter waarmee je het kunt vergelijken?

• deejeebv
adjego schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:40:
[...]

heb je ook nog een slimme meter waarmee je het kunt vergelijken?
Die heb ik wel, maar dat is lastig te vergelijken omdat er ook nog andere verbruikers zijn. De afwijking is ook weer niet zo groot dat je dat direct gaat zien. Vannacht om 00:00 was het verbruik in huis (dus incl. lader) 4744 W, het vermogen van de lader 4493, verschil dus 251 W, warmtepomp (incl. ventilatie) op dat moment 83W, zo standby verbruik betekenen van 168W. Ik denk dat dat aardig klopt. Die 1.8 kWh verschil is 160W ik kan me niet voorstelen dat dat volledig door de kabel komt. Waarschijnlijk toch een deel eigen verbruik van de lader.

• Pietje Pors
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-03 20:36
macfocus schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:37:
[...]

Dit is toch precies waar back-office systemen voor bedoeld zijn?
Ik meen (kan het mis hebben) België te lezen?
Zijn de bedrijven zo stupide dat ze niet weten of hun laadpas op andere systemen werkt?
Is idd België.
MobilityPlus kan blijkbaar "niet garanderen" dat hun laadpas werkt op andere laadstations.
Staan wél te springen om een tweede laadstation te installeren dat wél communiceert met hun backoffice.
Maar 2 aparte laadstations zie ik dan weer niet zitten; hoe maak ik die oplossing in godsnaam compatibel/smart met mijn PV-installatie?

Ik begrijp dat niet goed; ik kan overal in Europa diesel of benzine tanken en mijn auto rijdt even goed. Ik kan overal in Europa mijn bankkaart gebruiken en ik krijg er overal evenveel geld voor in de plaats. Maar ik kan niet aan iedere ((semi-)openbare) laadpaal in Vlaanderen laden? Zelfs niet op een laadpaal die ik zelf laat installeren om optimaal gebruik te maken van zonne-energie? Lijkt eerder een boycot op EV-rijden i.p.v. het promoten van EV-rijden.

Kan spijtig genoeg niet van eMSP/CPO veranderen; die is vastgelegd door mijn werkgever...

Maar laat ons positief eindigen; de medewerker van MobilityPlus die me te woord stond, zou nog eens extra gaan informeren bij een collega.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:00
Pietje Pors schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:40:
[...]

Is idd België.
MobilityPlus kan blijkbaar "niet garanderen" dat hun laadpas werkt op andere laadstations.
Staan wél te springen om een tweede laadstation te installeren dat wél communiceert met hun backoffice.
Maar 2 aparte laadstations zie ik dan weer niet zitten; hoe maak ik die oplossing in godsnaam compatibel/smart met mijn PV-installatie?

Ik begrijp dat niet goed; ik kan overal in Europa diesel of benzine tanken en mijn auto rijdt even goed. Ik kan overal in Europa mijn bankkaart gebruiken en ik krijg er overal evenveel geld voor in de plaats. Maar ik kan niet aan iedere ((semi-)openbare) laadpaal in Vlaanderen laden? Zelfs niet op een laadpaal die ik zelf laat installeren om optimaal gebruik te maken van zonne-energie? Lijkt eerder een boycot op EV-rijden i.p.v. het promoten van EV-rijden.

Kan spijtig genoeg niet van eMSP/CPO veranderen; die is vastgelegd door mijn werkgever...

Maar laat ons positief eindigen; de medewerker van MobilityPlus die me te woord stond, zou nog eens extra gaan informeren bij een collega.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...
De kans is bijzonder groot dat het wel lukt hoor...
Die callcenter medewerkers hebben hun FAQ en jouw vraag staat er niet tussen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-10 15:24
Pietje Pors schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:40:
[...]

Is idd België.

Ik begrijp dat niet goed; ik kan overal in Europa diesel of benzine tanken en mijn auto rijdt even goed. Ik kan overal in Europa mijn bankkaart gebruiken en ik krijg er overal evenveel geld voor in de plaats. Maar ik kan niet aan iedere ((semi-)openbare) laadpaal in Vlaanderen laden?
Ff stangen; je vraagt dit als inwoner van en land met iets van 5! verschillende regeringen? 😎😇😉

(Ik kan er best 1 of 2 naast zitten hoor. Ik hou het niet zo bij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje Pors
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-03 20:36
macfocus schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:07:
[...]

Ff stangen; je vraagt dit als inwoner van en land met iets van 5! verschillende regeringen? 😎😇😉
Je hebt natuurlijk overschot van gelijk; maar ik denk dat lang niet alle Belgen even positief denken over onze hoeveelheid regeringen en politici.
Maar da's natuurlijk volledig off topic; laten we het daarbij dan maar houden ;-)

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:36
Ik heb sinds een half jaar een Vestel EVC04 Standard met loadbalancing via Eneco Emobility voor mijn leaseauto. Nu werd ik zojuist gebeld dat ze niet tevreden zijn met deze palen en ze kosteloos gaan vervangen voor een Alfen Eve Single Pro-line. Ik heb zelf nooit problemen gehad met de paal, dus lijkt erop dat het iets met de back office is. Ik ben wel erg benieuwd wat het probleem is dat ze ze allemaal gaan vervangen. Lijkt mij een duur grapje. Aangezien het kosteloos is zie ik niet waarom ik hem niet zou vervangen.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:02
deejeebv schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:39:
[...]

Dat is het rare.
De Easee Lite is niet MID goedgekeurd, maar kan gewoon connecten met bijvoorbeeld E-Flux om te factureren en dat wordt geaccepteerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
ASS-Ware schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:49:
[...]

Dat is het rare.
De Easee Lite is niet MID goedgekeurd, maar kan gewoon connecten met bijvoorbeeld E-Flux om te factureren en dat wordt geaccepteerd.
Er is ook nog nooit een zaak geweest dat de belastingdienst een mid meter heeft geëist. Dus het is helemaal niet verplicht een mid meter te hebben. Zappi en wallbox hebben ook geen mid meter. (Al heb ik van zappi begrepen dat ze aan alle eisen voldoen maar dat het veel gedoe is om mid certificering te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dEBASERpIX
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-10 19:46
Nieuw in dit topic en al heel wat gelezen want binnenkort staat er een electrische wagen in de garage te wachten op een eerste laadbeurt. Voor zover ik nu mee ben lijkt Zappi de way to go wanneer je een beetje inzicht wil krijgen en groen wil laden met eigen zonnepanelen. Maar ... Belg hier zonder digitale meter. Klopt het als ik zeg dat je met de Zappi het nodige inzicht krijgt (en kan zorgen dat er geladen wordt met de eigen productie van de zonnepanelen) ook zonder digitale meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:47
@dEBASERpIX Jazeker, dat werkt altijd en is niet afhankelijk van het type meter.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

dEBASERpIX schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:27:
Nieuw in dit topic en al heel wat gelezen want binnenkort staat er een electrische wagen in de garage te wachten op een eerste laadbeurt. Voor zover ik nu mee ben lijkt Zappi de way to go wanneer je een beetje inzicht wil krijgen en groen wil laden met eigen zonnepanelen. Maar ... Belg hier zonder digitale meter. Klopt het als ik zeg dat je met de Zappi het nodige inzicht krijgt (en kan zorgen dat er geladen wordt met de eigen productie van de zonnepanelen) ook zonder digitale meter?
Yep dat werkt omdat er zgn CT klemmen bij zitten en die gaan om de drie fasen in de meterkast. Dat is voldoende voor laden op PV overschot en voor de load balancing. Wil je ook de PV opbrengst weten voor dat je eigen verbruik er af is dan heb je nog een Harvi plus CT klemmen nodig.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Ff en eerder bericht van mezelf “herstarten”. De Auto is het n paar maanden eerder gearriveerd als verwacht. En hoewel ik de gevel waar ik de paal bedacht heb nog opnieuw moet opbouwen toch maar weer even de boel uitpluizen.

- Eigen oprit
- 3x25A aansluiting
- Astand meterkast tot montageplek een meter of 7 a 10
- Meterkast zit al best vol stroomtechnisch met spulletjes die meer dan genoeg stroom trekken.
- Ruimte in de kast is er wel.
- Uiteraard direct afrekenen met de leasemaatschappij
- Loadbalancing
- Kabel van een meter of 7 (wil geen gedoe als de auto een keer andersom of net wat verder weg staat, oprit is ong. 30 meter lang, de paal komt ongeveer in het midden), mag best een losse zijn, die er permanent aanhangt.
- Zonnepanelen (3800Kwh p/j) (laden op overschot is niet echt relevant, want laadkosten zijn voor de werkgever, tenzij ik er zelf winst mee kan maken)
- Ik wil de paal zelf kunnen installeren èn in gebruik kunnen stellen.
- Verbinding voor loadbalancing/backoffice idealiter via 4G.

De Zaptec Go lijkt geschikt.

Iemand tips waarom ik gezien bovenstaande een bepaalde keuze moet maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-10 23:44
Hallo allen,
Ik zit een beetje in het bos niet meer zien door de bomen fase :-)

Mijn vader wil een private lease EV, nadat ik een half jaar een zakelijke lease EV heb. Dus is hij aan het rond kijken en bekijkt de mogelijkheden van een paal.
Hij heeft wat mensen gesproken waarbij ik twijfels heb wat mogelijk en/of verstandig is.
Dus een dubbelcheck bij jullie :-)
  • Mijn vader, 65+
  • Hoekhuis met zonnepanelen
  • Rijd weinig kilometers per jaar (private lease is 7.500 a 10.000km)
  • Voorzijde woning heeft tuin ( 5 m) en daarna stoep ( 2 m ) en dan de plek waar de huidige auto vaak staat.
  • Zijkant heeft de tuin (6 m) en daarna direct een parkeermogelijkheid
  • Aan de zijtuin zit ook een garagebox
  • Meterkast zit aan voorzijde, aan de andere kant van zijtuin
  • Huis is voorzien van 3 fases
  • Geen warmtepomp, wel kookplaat, electrische verwarming, droger, wasmachine, Quooker (als dit relevant is :-) )
  • Auto is mogelijk een Mercedes EQA met 70,5kWh accu
Mijn vader wil de wallbox op het hoekje van de woning laten plaatsen, want;
  • Electra moet buitenom, via de voortuin. Kan niet via kelder ivm isolatie korrels. Ongeveer 6m tussen meterkast en wallbox
  • Wallbox is 5/6 meter van erfgrens dus minder gevoelig voor vandalisme
  • Kan misschien aan voorzijde laden (ik denk van niet ivm stoep, kabel is 8m)
  • Kan zeker aan zijkant laden
  • Anderen zullen minder snel gebruik hiervan maken omdat de box echt op eigen terrein hangt
Ik denk juist, trek de kabel via de voorkant, zijkant, via de garage muur naar de erfgrens aan de zijkant, want;
  • Minder zeulen met kabel
  • Eventueel vaste kabel want makkelijker voor hem
  • Minder urgent hoe de auto staat omdat je meer marge hebt
  • Nadeel, 2x zoveel kabel tussen meterkast en walbox (12m)
Maar maar maar :-)
Als de wallbox op de erfgrens komt, kan de buurman en eventueel ik ook gebruik maken van de wallbox, omdat de parkeerplaats een openbare plek is.
Een "plug en play" box zoals op een private oprit is dan niet handig, toch? Want dan laad iedereen op kosten van mijn vader.
Maar gebruik maken van een laadpas / abbonement is voor mijn vader niet voordelig omdat hij te weinig km rijd en "gratis" thuis kan laden. Maar ik kan dan wel laden met mijn zakelijke laadpas

Tldr
Is er een box waar mijn vader "gratis" zijn eigen stroom kan gebruiken en ik (en eventuele buren of gasten) betaald kan laden?

En als je tot hier bent gekomen, erfgrens naast openbare parkeerplaats of midden in de tuin en de hele kabel uitrollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
RedRayMann schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:28:
Hallo allen,

Mijn vader wil een private lease EV, nadat ik een half jaar een zakelijke lease EV heb. Dus is hij aan het rond kijken en bekijkt de mogelijkheden van een paal.
Hij heeft wat mensen gesproken waarbij ik twijfels heb wat mogelijk en/of verstandig is.
  • Mijn vader, 65+
  • Voorzijde woning heeft tuin ( 5 m) en daarna stoep ( 2 m ) en dan de plek waar de huidige auto vaak staat.
  • Geen warmtepomp, wel kookplaat, electrische verwarming, droger, wasmachine, Quooker (als dit relevant is :-) )
  • Electra moet buitenom, via de voortuin. Kan niet via kelder ivm isolatie korrels. Ongeveer 6m tussen meterkast en wallbox
  • Anderen zullen minder snel gebruik hiervan maken omdat de box echt op eigen terrein hangt
Ik denk juist, trek de kabel via de voorkant, zijkant, via de garage muur naar de erfgrens aan de zijkant, want;
Als de wallbox op de erfgrens komt, kan de buurman en eventueel ik ook gebruik maken van de wallbox, omdat de parkeerplaats een openbare plek is.
Een "plug en play" box zoals op een private oprit is dan niet handig, toch? Want dan laad iedereen op kosten van mijn vader.
Maar gebruik maken van een laadpas / abbonement is voor mijn vader niet voordelig omdat hij te weinig km rijd en "gratis" thuis kan laden. Maar ik kan dan wel laden met mijn zakelijke laadpas

Tldr
Is er een box waar mijn vader "gratis" zijn eigen stroom kan gebruiken en ik (en eventuele buren of gasten) betaald kan laden?

En als je tot hier bent gekomen, erfgrens naast openbare parkeerplaats of midden in de tuin en de hele kabel uitrollen?
Je kunt bij de meeste backoffices aangeven welke passen gratis zijn. Ik gebruik de lader zowel voormijn zakelijke leaseauto als voor de privé auto. Dat heeft dus niets met het type lader te maken maar alles met de backoffice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
RedRayMann schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:28:
Hallo allen,

• Mijn vader, 65+

Tldr

Wat wil je?
a/ simpel en doeltreffend: buitenstopcontact bij de garagebox met werkschakelaar in de garagebox (voor aan/uit) en opladen met de "granny" die bij de auto wordt geleverd. Is meeeeer dan voldoende voor 10k /jr, want je laad 10km/uur en bij bijna leeg thuiskomen gaat je vader de volgende dag toch niet ver weg. Kosten eur 200? of wellicht zit dat stopcontact er al. Voor de mooi een brievenbus aan de garagebox hangen en daar de granny in leggen.

b/ stoere praat bij de borrel: 11kW laadpunt aanleggen met backoffice abonnement waarbij 1 pas als "eigen pas", dus niet verrekenen is aangemerkt. kosten al snel 2k voor aanleg en eur 5,- per maand

ps. mocht a niet bevallen, dan kan je altijd nog naar b

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
BarryH schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:22:
[...]

Wat wil je?
a/ simpel en doeltreffend: buitenstopcontact bij de garagebox met werkschakelaar in de garagebox (voor aan/uit) en opladen met de "granny" die bij de auto wordt geleverd. Is meeeeer dan voldoende voor 10k /jr, want je laad 10km/uur en bij bijna leeg thuiskomen gaat je vader de volgende dag toch niet ver weg. Kosten eur 200? of wellicht zit dat stopcontact er al. Voor de mooi een brievenbus aan de garagebox hangen en daar de granny in leggen.

b/ stoere praat bij de borrel: 11kW laadpunt aanleggen met backoffice abonnement waarbij 1 pas als "eigen pas", dus niet verrekenen is aangemerkt. kosten al snel 2k voor aanleg en eur 5,- per maand

ps. mocht a niet bevallen, dan kan je altijd nog naar b
Ik wil dat mijn vader niet onnodig kosten maakt, hij niet in mooie praatjes trapt etc.
Aan plan A heb ik ook gedacht. Dus ben blij dat jij hier ook mee komt. Er is nog een leeg stopcontact in de meterkast met een eigen groep. (Net als een andere ongebruikte groep met een "reserve" functie toen er vorig jaar een nieuwe keuken kwam. Ofwel, er is een 5 aderige kabel getrokken die geen functie heeft en wel op een groep is aangesloten. Dont ask me why)

En bij plan B, dat is wat ik niet scherp krijg van alle info op internet.
Hij heeft (ik dacht) Essent. De "eigen pas" wordt dan direct gebruikt van de panelen/het net. En "mijn pas" wordt doorbelast naar de leasemaatschappij?
Puur die ene keer dat ik langs kom en iets wil bijladen voor de terugweg.
deejeebv schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:39:
[...]

Je kunt bij de meeste backoffices aangeven welke passen gratis zijn. Ik gebruik de lader zowel voormijn zakelijke leaseauto als voor de privé auto. Dat heeft dus niets met het type lader te maken maar alles met de backoffice.
Tnx, dan moet ik op zoek naar info mbt die backoffice. Jouw situatie is denk ik precies wat ik bedoel en zoek.

[ Voor 12% gewijzigd door RedRayMann op 17-02-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@RedRayMann Een normaal stopcontact in/bij de garagebox is echt afdoende.
De granny charger doet 12A en dat kan een normaal stopcontact prima aan.

En die ene keer dat jij bij hem oplaad mag dat vast gratis, zoniet lang leve tikkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
BarryH schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:56:
@RedRayMann Een normaal stopcontact in/bij de garagebox is echt afdoende.
De granny charger doet 12A en dat kan een normaal stopcontact prima aan.

En die ene keer dat jij bij hem oplaad mag dat vast gratis, zoniet lang leve tikkie
Ik ga het bij hem voorstellen.
Tot op heden dropte ik de kinderen en reed naar de andere kant van de wijk. Kleine wandeling kan geen kwaad. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:35
Dag beste mede-tweakers, ik krijg binnekort mijn ev6 geleverd.

Mijn werkgever voorziet geen installatie van een laadpaal thuis, maar ze hadden gezegd dat ik wel mijn laadpas met een limiet van 2.5k/jaar mag gebruiken op mijn paal thuis(die ik dus nog niet heb).

Nu was ik van plan om publiek te gaan laden aangezien ik dacht dat zo'n paal al snel +1.5k kost(smappee, alfen,...)

Nu zie ik op pepper aanbiedingen voor laadpalen van onder de 200€, nu hebben deze geen rfid maar ik kan er best wat meer voor uitgeven(denk tot €400 ex installatie)

Is er een laadpaal die dit kan?

Ik zie op amazon diverse laadpalen met rfid, maar die hebben precies gewoon een eigen kaart om hem te vergrendelen, in mijn geval zou ik dus eentje moeten hebben waarbij mensen(maar in de praktijk enkel ikzelf) kunnen laden met een laadpas?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:34

V-8

V-8 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:44:
Enkele vraagjes:

- Hoe kun je het openbaar getoonde laadvermogen aanpassen bij een Alfen laadpaal met E-flux backoffice?
Hij toont nu 11kW op het kaartje, maar de paal is 1-fase 32A / 7.4kW.

- Hoe ontstaat het verschil tussen ingestelde tarief in E-flux en het getoonde tarief op het kaartje?
(heb een MultiTankCard van de zaak, en de app Deftpower, getoonde tarief is 5 cent hoger dan ingestelde tarief, beide ex BTW).

- Is het mogelijk de interne meterstand van een Alfen Eve Single Pro te resetten naar 0 (na aanschaf 2ehands laadpaal)?
Iemand nog een idee hierover? :)

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-10 21:49
V-8 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:12:
[...]

Iemand nog een idee hierover? :)
Aanpassen vermogen moet je naar Eflux bellen, maar de laatste keer dat ik dat deeed vonden ze dat ingewikkeld. Kwam ook omdat mijn paal eerst een 11kw was en door een alfen upgrade naar 22kw ging.

Wat betreft dat verschil in kosten is dat vaak een laadpas provider opslag of nog een verschil met en zonder btw.

En die meterstand kun je volgens mij niet resetten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:49

JB

Cédric roelt!

De TS is van 2022, de prijzen voor een (met alle respect) stopcontact voor je auto zijn gewoonweg bizar te noemen :X Ik ben mijn zoektocht ook begonnen, maar met termen als loadbalancing etc welke gewoon als opties worden verkocht op een 3 fase aansluiting :D heb ik al snel het "door de bomen het bos niet meer zien" gevoel.

Is er ergens een overzicht met alle "laadpalen" incl. de prijzen? Ik zoek een oplossing waarbij ik een backoffice dienst kan inzetten ivm pasjes, op een 3 fase aansluiting met loadbalancing (lijkt me?). Volgens mij is het enige wat ik hier thuis nog aan moeten passen na komst PV systeem, de perilex van de kookplaat want die zit nog op 1 van de 3 fases en dat lijkt me niet zo lekker wanneer de auto staat te "tanken" en we ook willen koken.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:30

de Peer

under peer review

JB schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:07:
De TS is van 2022, de prijzen voor een (met alle respect) stopcontact voor je auto zijn gewoonweg bizar te noemen :X Ik ben mijn zoektocht ook begonnen, maar met termen als loadbalancing etc welke gewoon als opties worden verkocht op een 3 fase aansluiting :D
Waarom is dat grappig? Load balancing kan ook bij een 3 fase aansluiting erg belangrijk zijn. En al helemaal als je een 1 fase auto hebt die slechts 1 van de 3 fases belast. Of gaat het je om de terminologie?
Is er ergens een overzicht met alle "laadpalen" incl. de prijzen?
Nee. Het komt er toch op neer dat je goed moet zoeken in dit topic. Dus denk na over goede zoekopdrachten en ga selectief posts hier over lezen van het laatste jaar bijvoorbeeld. Dan zul je vrij snel tot 1, 2 of 3 kanshebbers komen.
Volgens mij is het enige wat ik hier thuis nog aan moeten passen na komst PV systeem, de perilex van de kookplaat want die zit nog op 1 van de 3 fases en dat lijkt me niet zo lekker wanneer de auto staat te "tanken" en we ook willen koken.
Als je een 3-fase kookplaat hebt zou het inderdaad handig zijn om die last te verdelen over de 3 fases. Maar echt kritisch is het allemaal niet hoor. Die kookplaat verbruikt niet zo veel en is vaak ook maar kort.
Je zou het ook even aan kunnen kijken, waarschijnlijk kom je dan tot de conclusie dat je het prima zo kunt laden, euh laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
JB schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:07:
De TS is van 2022, de prijzen voor een (met alle respect) stopcontact voor je auto zijn gewoonweg bizar te noemen :X Ik ben mijn zoektocht ook begonnen, maar met termen als loadbalancing etc welke gewoon als opties worden verkocht op een 3 fase aansluiting :D heb ik al snel het "door de bomen het bos niet meer zien" gevoel.

Is er ergens een overzicht met alle "laadpalen" incl. de prijzen? Ik zoek een oplossing waarbij ik een backoffice dienst kan inzetten ivm pasjes, op een 3 fase aansluiting met loadbalancing (lijkt me?). Volgens mij is het enige wat ik hier thuis nog aan moeten passen na komst PV systeem, de perilex van de kookplaat want die zit nog op 1 van de 3 fases en dat lijkt me niet zo lekker wanneer de auto staat te "tanken" en we ook willen koken.
Ergens bij laadpastop10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:02
Ik heb ook loadbalancing en een 3 fase aansluiting. Ik ben wellicht gewoon lui en wil niet altijd nadenken wanneer ik mijn auto laad. Maar als ik mijn auto laad en ik zet de sauna aan, dan ga ik met 2 fases over de 32A, vind de automaat niet leuk. En dan dan heb ik het niet over ovens een kookplaat airco's etc.

Dus ja, ook bij een 3 fase aansluiting kan loadbalancing helpen.

En ja. Ook bij een 1 fase 35/40A kun je zonder loadbalancing als je alles goed instelt en oplet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik snap de toegevoegde waarde van loadbalancing ;) Dit zou standaard moeten zijn, zeker in hedendaagse tijden met volle netten...

Dank voor de overige tips. Ik zal eens gaan grasduinen op https://laadpaaltop10.nl/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JB schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:24:
Ik snap de toegevoegde waarde van loadbalancing ;) Dit zou standaard moeten zijn, zeker in hedendaagse tijden met volle netten...
hmm maar volle netten hebben er nou net weer niets mee te maken ;) aangezien load balancing alleen je eigen automaat beschermt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

de Peer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:26:
[...]

hmm maar volle netten hebben er nou net weer niets mee te maken ;) aangezien load balancing alleen je eigen automaat beschermt.
Dus als de hele buurt "dezelfde" fase pakt met EV laden, gaat gewoon goed komen?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
JB schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:29:
[...]

Dus als de hele buurt "dezelfde" fase pakt met EV laden, gaat gewoon goed komen?
Nee maar dit heeft niks met load balancing te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Makrolon schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:30:
[...]

Nee maar dit heeft niks met load balancing te maken...
Oke my bad. Ik dacht (zeker hier in een oude wijk waar nog veel 1 fase meterkasten zijn) dat dit zeker ook zou helpen :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JB schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Oke my bad. Ik dacht (zeker hier in een oude wijk waar nog veel 1 fase meterkasten zijn) dat dit zeker ook zou helpen :)
Nee, in tegendeel zelfs. Voor de netbelasting is het beter als load-balancing faalt en jouw automaat er uit vliegt waardoor jouw auto stopt met laden. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:02
Haha precies. Loadbalancing zorgt ervoor dat de (hoofd)automaat/zekering in je huis er niet uitklapt.

Voor de netbelasting in je buurt kan die er beter uitklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-10 11:45
macfocus schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:29:
Ff en eerder bericht van mezelf “herstarten”. De Auto is het n paar maanden eerder gearriveerd als verwacht. En hoewel ik de gevel waar ik de paal bedacht heb nog opnieuw moet opbouwen toch maar weer even de boel uitpluizen.

- Eigen oprit
- 3x25A aansluiting
- Astand meterkast tot montageplek een meter of 7 a 10
- Meterkast zit al best vol stroomtechnisch met spulletjes die meer dan genoeg stroom trekken.
- Ruimte in de kast is er wel.
- Uiteraard direct afrekenen met de leasemaatschappij
- Loadbalancing
- Kabel van een meter of 7 (wil geen gedoe als de auto een keer andersom of net wat verder weg staat, oprit is ong. 30 meter lang, de paal komt ongeveer in het midden), mag best een losse zijn, die er permanent aanhangt.
- Zonnepanelen (3800Kwh p/j) (laden op overschot is niet echt relevant, want laadkosten zijn voor de werkgever, tenzij ik er zelf winst mee kan maken)
- Ik wil de paal zelf kunnen installeren èn in gebruik kunnen stellen.
- Verbinding voor loadbalancing/backoffice idealiter via 4G.

De Zaptec Go lijkt geschikt.

Iemand tips waarom ik gezien bovenstaande een bepaalde keuze moet maken?
Waar staat dat de zaptec Go load balancing bied?
Ik vind dat niet terug op de site nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:50
JB schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:31:
[...]

En voor de volledigheid, een 1 fase meterkast vind je ook in wijken die nog maar net 10-15 jaar oud zijn. En 3 fase in wijken uit bijv de jaren 70. Zegt niet zoveel over de leeftijd van de wijk.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 18-02-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
rkonings schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:21:
[...]

Waar staat dat de zaptec Go load balancing bied?
Ik vind dat niet terug op de site nl.
De diverse zapte. Dealers bieden dat via de Tibber Pulse module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-10 11:45
macfocus schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:14:
[...]

De diverse zapte. Dealers bieden dat via de Tibber Pulse module.
Ja, weer een third party erbij, stuk minder handig als direct met CT klemmen en je hebt weer een abonnement nodig van Tobber.

Dus out of the box niet ondersteund.
Best jammer want die zaptec Go ziet er echt wel netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Even een laadpaal vraagje in dit topic.
Ik stel hem hier omdat het toch flink verband heeft met mijn Tesla:

Ik heb een standaard 3x25A 3 fasen meterkast.
Hier wil ik zelf een 11kW laadpaal aansluiting op maken zodat ik mijn toekomstige model Y wat sneller kan laden dan nu (nu hangt er maar een simpele 10A domme lader).

Twijfel nog tussen een mooie en goedkope Tesla Wall Charger V3 of een ander merk slim model met load balancing:

Stel dat ik dus een 'domme' 3 fase - 11kW laadpaal op omschreven wijze met een nieuw bij te plaatsen alamat op de hoofdschakelaar aan sluit:
Dan wordt elke fase dus met 16A belast.
Dus dan heb ik per fase nog maar 9A beschikbaar. Dus dat is nog maar 2070watt per fase...
Dus als ik dan tijdens het vol vermogen laden van de Tesla ook maar één apparaat voor wat langere tijd 2000+watt laat vragen (bijv de oven die een uur+ een taart staat te bakken of twee split aircos die max koelen/verwarmen, etc), loop ik al kans dat een hoofd smeltzekering van de 3x25A hoofdzekeringen er uit gaat?? :?

Hoe doen anderen dit hier in de praktijk met hun 11kW lader? Want volgens mij zijn er zat mensen met een dom (niet load balancing) model, maar dat lijkt met máár ~2000watt ruimte per fase gewoon onmogelijk...

Of zit er nog slimmigheid in de Tesla Y zelf die dit tijdig door heeft en laadvermogen gast verlagen voordat er dingen in de meterkast springen?...

[ Voor 5% gewijzigd door Allewijn op 18-02-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
Allewijn schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:00:

Hier wil ik zelf een 11kW laadpaal aansluiting op maken zodat ik mijn toekomstige model Y wat sneller kan laden dan nu (nu hangt er maar een simpele 10A domme lader).

Twijfel nog tussen een mooie en goedkope Tesla Wall Charger V3 of een ander merk slim model met load balancing:

Stel dat ik dus een 'domme' 3 fase - 11kW laadpaal op omschreven wijze met een nieuw bij te plaatsen alamat op de hoofdschakelaar aan sluit:
Dus dan heb ik per fase nog maar 9A beschikbaar. Dus dat is nog maar 2070watt per fase...
Dus als ik dan tijdens het vol vermogen laden van de Tesla ook maar één apparaat voor wat langere tijd 2000+watt laat vragen (bijv de oven die een uur+ een taart staat te bakken of twee split aircos die max koelen/verwarmen, etc), loop ik al kans dat een hoofd smeltzekering van de 3x25A hoofdzekeringen er uit gaat?? :?

Hoe doen anderen dit hier in de praktijk met hun 11kW lader? Want volgens mij zijn er zat mensen met een dom (niet load balancing) model, maar dat lijkt met máár ~2000watt ruimte per fase gewoon onmogelijk...
Ik heb ook 3x25A aansluiting, Tesla wall connector en laad gewoon op 16A de tesla. Warmtepomp, kookplaat en oven gaan ook tegelijk aan en nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-10 20:39
Allewijn schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:00:

Of zit er nog slimmigheid in de Tesla Y zelf die dit tijdig door heeft en laadvermogen gast verlagen voordat er dingen in de meterkast springen?...
je kunt bijvoorbeeld bij laden overdag de laadsnelheid van de auto verlagen en 's nachts wel voluit laden.
en als je zonnepanelen nog wat leveren kun je dat bij de marge overdag tellen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
The_Woesh schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:15:
[...]

Ik heb ook 3x25A aansluiting, Tesla wall connector en laad gewoon op 16A de tesla. Warmtepomp, kookplaat en oven gaan ook tegelijk aan en nooit problemen gehad.
Laadt je op 16A of op 3x16A?
Want 3x16A, dus 11kW laden hou je dus maar die ~2000w per fase over en dat gaat echt niet als je oven wat langere duur vol aan staat of een warmtepomp, kookplaat etc...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
rkonings schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:28:
[...]

Ja, weer een third party erbij, stuk minder handig als direct met CT klemmen en je hebt weer een abonnement nodig van Tobber.

Dus out of the box niet ondersteund.
Best jammer want die zaptec Go ziet er echt wel netjes uit.
Abonnement is niet nodig voor de Tibber Pulse, bij mijn weten.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
FJP84 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:25:
Sinds vrijdag de melding 'elektrosysteem werkt niet correct, werkplaats opzoeken' (iv80, 2021).

Ik was toevallig in de buurt bij de dealer en na overleg en gezien het feit dat alles gewoon werkt doorgereden. Toen ik bij dealer weg wilde gaan was de melding weg en rest van de dag weg gebleven.

Vandaag einde dag was de melding weer terug. Ik had ivm een grote afstand morgen wel tot 100% opgeladen.

Nu medio mei afspraak om het e.e.a. te laten controleren. Eerder was niet mogelijk.

We gaan het zien
Ik weet wel waar het over gaat, maar de meesten hier denk ik niet :+

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
Allewijn schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:17:
[...]

Laadt je op 16A of op 3x16A?
Want 3x16A, dus 11kW laden hou je dus maar die ~2000w per fase over en dat gaat echt niet als je oven wat langere duur vol aan staat of een warmtepomp, kookplaat etc...
3x16A.. echt nooit problemen gehad. Maak je je zorgen zet je de tesla op 10A in de app als je gaat koken. Of je laat hem 's nachts laden, kan je in de app instellen dat hij ochtends om een bepaalde tijd vol kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdynamite
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-05-2024
Dag allen, wegens aanschaf van een EV dit topic ontdekt. Nu de juiste lader uitzoeken, situatie als volgt:

Aansluiting: 3x25A
Auto: 1 fase, max 7.4kW
Wens: 4.6kW laden, 20A

Nu wil ik een 1x32A laadpaal installeren, op een 20A automaat. Liefst zo simpel mogelijk, zonder load balancing etc. We gebruiken in huis in principe geen 3 fasen, enkel voor PV omvormer, dus kan een fase max benutten voor laden maar dan moet de charger wel gelimiteerd worden.

Nu lees in datasheets dat sommige chargers instelbaar zijn, maar dan staat er bijv. 6-32A en niet in welke stappen. Kan iemand bevestigen welke laders gewoon instelbaar zijn tot 20A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

mrdynamite schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:06:
Dag allen, wegens aanschaf van een EV dit topic ontdekt. Nu de juiste lader uitzoeken, situatie als volgt:

Aansluiting: 3x25A
Auto: 1 fase, max 7.4kW
Wens: 4.6kW laden, 20A

Nu wil ik een 1x32A laadpaal installeren, op een 20A automaat. Liefst zo simpel mogelijk, zonder load balancing etc. We gebruiken in huis in principe geen 3 fasen, enkel voor PV omvormer, dus kan een fase max benutten voor laden maar dan moet de charger wel gelimiteerd worden.

Nu lees in datasheets dat sommige chargers instelbaar zijn, maar dan staat er bijv. 6-32A en niet in welke stappen. Kan iemand bevestigen welke laders gewoon instelbaar zijn tot 20A?
Stel dat je ooit een andere auto krijgt, dan is het toch fijn om wel 3-fase te kunnen laden?

Je zou bijv. een Zappi 1-fase of 3-fase kunnen nemen, waarbij je de limiet op 20A instelt.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdynamite
Taro schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:13:
[...]

Stel dat je ooit een andere auto krijgt, dan is het toch fijn om wel 3-fase te kunnen laden?

Je zou bijv. een Zappi 1-fase of 3-fase kunnen nemen, waarbij je de limiet op 20A instelt.
Ja dat is een overweging geweest, en ook voor bezoek maar ivm beperkte ruimte in de huidige meterkast eerst maar even zo. Laad nu uit het stopcontact max 10a dus dat schiet niet op en moet gauw anders.

Als er een andere auto komt kan er ook wel een nieuwe lader komen. Leg wel vast een 5 aderige kabel voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

mrdynamite schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:24:
[...]

Ja dat is een overweging geweest, en ook voor bezoek maar ivm beperkte ruimte in de huidige meterkast eerst maar even zo. Laad nu uit het stopcontact max 10a dus dat schiet niet op en moet gauw anders.

Als er een andere auto komt kan er ook wel een nieuwe lader komen. Leg wel vast een 5 aderige kabel voor de toekomst.
Leg bij die kabel ook direct 2 Ethernet kabels mee. 1 daadwerkelijk voor Ethernet en 1 optioneel voor CT-klemmen, dan zit je altijd goed.

Een 3-fase lader is nu iets duurder, maar je kunt bijv. een 3-fase Zappi ook op 1-fase aansluiten. Dan is de stap naar 3-fase is de toekomst makkelijker. Hoe dat bij andere merken zit weet ik niet.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdynamite
Taro schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:27:
[...]

Leg bij die kabel ook direct 2 Ethernet kabels mee. 1 daadwerkelijk voor Ethernet en 1 optioneel voor CT-klemmen, dan zit je altijd goed.

Een 3-fase lader is nu iets duurder, maar je kunt bijv. een 3-fase Zappi ook op 1-fase aansluiten. Dan is de stap naar 3-fase is de toekomst makkelijker. Hoe dat bij andere merken zit weet ik niet.
Thanks voor je input, goede tip.
Dat laatste klinkt wel als een goed idee, voor wanneer ik de zin heb om de meterkast uit te breiden 😅

Eenzappi 3p model functioneert dus wanneer je enkel L1 aansluit als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

mrdynamite schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:32:
[...]

Thanks voor je input, goede tip.
Dat laatste klinkt wel als een goed idee, voor wanneer ik de zin heb om de meterkast uit te breiden 😅

Eenzappi 3p model functioneert dus wanneer je enkel L1 aansluit als ik het goed begrijp?
Ja, het schijnt dat die tegenwoordig ook direct werkt zonder doorlussen door alleen L1 aan te sluiten. Ik heb echter destijds van Zappi begrepen dat je L1, L2 en L3 moet doorverbinden en zelf ook ervaren dat als je dat niet doet dat het relais kapot gaat. Heb 2x gratis een nieuw relais van ze ontvangen, super netjes en inmiddels is de meterkast ook aangepast, dus laad ik ook met 3-fasen en heb ik daar geen last meer van.

Afijn, als het goed is moet een nieuwe 3-fasen Zappi tegenwoordig direct op 1-fase kunnen werken zonder trucjes uit te hoeven halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10 15:50
Geen idee of dit het correcte topic is om de vraag te stellen, maar anders hoor ik graag in welk topic dan wel!

Laadpaal van EVBOX, het ingestelde laadtaadtarief is 0.36, en het abonnement houdt 10% in per sessie.

Afgelopen weekend voor het eerst geladen met de nieuwe kaart (van de nieuwe werkgever) en voor 12.4kw werd bij de laadpasprovider (movemove, zeggen zelf geen opslag te doen) 5.40 in rekening gebracht. Terwijl de EVBOX transactie 4.45 aangeeft.

En nu zit ik in een kastje-muur verhaal....

Ik heb op de laadpaal het tarief aangepast naar 0.01, en ga vanavond maar eens kijken wat dat voor verschil gaat geven aan beide kanten.

Iemand dit wel eens eerder meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

okzbow schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:45:
Geen idee of dit het correcte topic is om de vraag te stellen, maar anders hoor ik graag in welk topic dan wel!

Laadpaal van EVBOX, het ingestelde laadtaadtarief is 0.36, en het abonnement houdt 10% in per sessie.

Afgelopen weekend voor het eerst geladen met de nieuwe kaart (van de nieuwe werkgever) en voor 12.4kw werd bij de laadpasprovider (movemove, zeggen zelf geen opslag te doen) 5.40 in rekening gebracht. Terwijl de EVBOX transactie 4.45 aangeeft.

En nu zit ik in een kastje-muur verhaal....

Ik heb op de laadpaal het tarief aangepast naar 0.01, en ga vanavond maar eens kijken wat dat voor verschil gaat geven aan beide kanten.

Iemand dit wel eens eerder meegemaakt?
BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10 15:50
Dat is een interessante.... ik denk dat je gelijk hebt.

Maar dat roept dan weer additionele vragen op: ik krijg namelijk vanuit EVBOX het bedrag zonder BTW, en zij rekenen wel BTW aan MoveMove. Of ze geven een bedrag door aan MoveMove, die daar zelf BTW overheen gooit.

Mijn tarief wat is ingesteld op EVBOX is voor mij inclusief BTW (36cent), mag er dan nog een keer BTW over worden geheven?

[ Voor 23% gewijzigd door okzbow op 19-02-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:22
Is er hier iemand die weet of solar charging met een Easee lader werkt met P1 data via een tibber pulse?
Volgens de documentatie van Easee werkt load balancing met de tibber pulse, maar nergens is te vinden of de solar charging functie dan ook werkt.
Customer service van Easee NL zegt het niet te weten en verwijst naar Tibber maar dat lijkt me flauwekul, het is de lader die bepaalt of er een laadsessie gestart wordt (met de P1 data die de tibber doorgeeft) en niet Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Struikrover schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:45:
Hi allen, ik kreeg deze week mail van Tibber waarin ze de Easee Charge Lite, of Zaptec Go, of Wallbox Pulsar Max, aanprijzen i.c.m. Tibber Pulse voor slim laden, loadbalancing etc (https://tibber.com/nl/store/slim-opladen)

Klinkt op zich goed, en die Easee bijv. is niet zo duur, dus heb de product sheet er even bij gepakt (https://download.easee.co...rge_Lite_Productsheet.pdf). Daarop zie je dat zowel load balancing als solar charging mogelijk is via hun Easee Equalizer.

Bij Tibber zeggen ze dat je loadbalancing met Pulse kan bedienen, maar geen woord over solar charging.

Als ik nu weet dat de lader in principe slim te maken is op verschillende manieren, waaronder bijvoorbeeld Home Assistant, of een andere P1 meter, dan ben je ook in de toekomst vrij om te te kiezen of switchen mocht het niet bevallen.

Echter, dat lijkt ook niet zo makkelijk te zijn: lader is alleen via hun cloud API te bedienen, zie https://community.home-as...harging-station/186474/12.

Dus vanuit deze zoektocht de vraag: wat is jullie ervaring met de "slimme" back-end die samen met je lader voor de totale ervaring zorgt? Heb je achteraf spijt? Bepaalde tips om te doen of vermijden?

Ik denk dat ik de Easee om deze reden niet zo snel zou kopen. Voelt als een redelijk onvolwassen bedrijf die mogelijk over 2 jaar weer hun platform abandonen zodat je met een API zit waar nooit meer iets aan gaat gebeuren en je met de bugs blijft zitten.

Edit: De Wallbox lijkt wat betreft "openheid" best nice te zijn. Je kunt verbinden met OCPP en hem zelfs rooten om toegang tot een locale API met MQTT te krijgen
Heb je nog een antwoord op deze vraag kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASW1 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:24:
Is er hier iemand die weet of solar charging met een Easee lader werkt met P1 data via een tibber pulse?
Volgens de documentatie van Easee werkt load balancing met de tibber pulse, maar nergens is te vinden of de solar charging functie dan ook werkt.
Customer service van Easee NL zegt het niet te weten en verwijst naar Tibber maar dat lijkt me flauwekul, het is de lader die bepaalt of er een laadsessie gestart wordt (met de P1 data die de tibber doorgeeft) en niet Tibber.
Waarom niet gewoon de Equalizer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-10 11:29
ASW1 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:38:
[...]

Heb je nog een antwoord op deze vraag kunnen vinden?
Ik heb contact gehad met Tibber. Zij vertelden dat ze niet echt "slim laden" doen op basis van je eigen tarief en productie, maar dat ze een gemiddelde prijs berekenen als soort gemiddelde, en dan via Tibber jouw laadpunt aan of uit kunnen zetten op basis daarvan.

Vond ik een redelijk matig alternatief, dus ik zou slim laden via Tibber nog niet heel serieus nemen.

Laden met zonnepanelen zou met Easee dus alsnog mogelijk kunnen zijn maar ik heb inmiddels de Wallbox Pulsar Max gekocht. Nog niet kunnen aansluiten door wat omstandigheden, maar in principe kan deze laden met zonnestroom en hij valt ook eventueel met lokale API aan te sturen (want je kunt 'm rooten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
ASS-Ware schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:31:
[...]

Waarom niet gewoon de Equalizer?
Omdat je een tibber pulse voor 2 of 3 tientjes van marktplaats haalt en die equalizer minstens €140 kost.
Daarnaast vind ik de tibber integratie an sich ook weer interessant met laden op dynamische tarieven.
Het zou mooi zijn als tibber pulse ook zou werken met solar charge maar zover zijn ze volgens mij nog niet.
Load balancing heb ik nu nodig en dat werkt, een eventuele solar charge functie wordt pas interessant als de salderingsregeling ophoudt maar ik zou er graag op voorbereid zijn.

Om de discussie wat breder te trekken, ik vind het heel moeilijk te bepalen welke lader te kopen.
Wil best extra betalen voor mooie functies of om voorbereid te zijn op de komst daarvan, maar krijg de indruk dat het een snel veranderende wereld is.
Een deel van mij zegt koop gewoon de goedkoopste domme lader en kijk dan over een paar jaar weer rond hoe de energiemarkt er dan uitziet en hoe laders daar op aansluiten in plaats van er nu 800-1000 euro tegenaan te smijten.

[ Voor 8% gewijzigd door ASW1 op 19-02-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ASW1 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:02:
[...]

Omdat je een tibber pulse voor 2 of 3 tientjes van marktplaats haalt en die equalizer minstens €140 kost.
Daarnaast vind ik de tibber integratie an sich ook weer interessant met laden op dynamische tarieven.
Het zou mooi zijn als tibber pulse ook zou werken met solar charge maar zover zijn ze volgens mij nog niet.
Load balancing heb ik nu nodig en dat werkt, een eventuele solar charge functie wordt pas interessant als de salderingsregeling ophoudt maar ik zou er graag op voorbereid zijn.

Om de discussie wat breder te trekken, ik vind het heel moeilijk te bepalen welke lader te kopen.
Wil best extra betalen voor mooie functies of om voorbereid te zijn op de komst daarvan, maar krijg de indruk dat het een snel veranderende wereld is.
Een deel van mij zegt koop gewoon de goedkoopste domme lader en kijk dan over een paar jaar weer rond hoe de energiemarkt er dan uitziet en hoe laders daar op aansluiten in plaats van er nu 800-1000 euro tegenaan te smijten.
Dan kan je altijd wel blijven wachten...

Er zijn de laatste jaren echt geen noemenswaardige veranderingen geweest, en de veranderingen die er waren zijn met updates toegevoegd aan de bestaande laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

julianscholten schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:05:
[...]

Kom ik toch weer bij mijn keuze Zaptec Go vs Wallbox Copper SB.
Mijn vrouw geeft echter de voorkeur voor vaste kabel, maar dan ben je al gauw duurder uit merk ik. Zoektocht gaat verder
Wat is het uiteindelijk geworden?

Ik kom (voor nu) ook steeds op een Wallbox Copper SB of Zaptec Go met een schuin oog naar Alfen.

De Zaptec Go vind ik het mooiste ogen, is de kwaliteit hiervan ook beter dan zo’n Wallbox? Oogt allemaal wat minder degelijk op plaatjes maar geen idee. Verder wil ik juist geen vaste kabel, zodat er alleen een “kast” aan de muur zit.

Backoffice optie lees ik hier in het topic wisselende verhalen maar volgens mij werken ze allen met E-leaf? Ik wil dan anderen hier (ook) kunnen laden met hun (zakelijke) pasje bijvoorbeeld als we bezoek krijgen.

Wifi issues zou ik niet moeten hebben ivm AP op 4 meter, maar de Zaptec heeft ook nog 4G ingebouwd zag ik. Kan potentieel wel een voordeel hebben als de rest ook oké is.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:23
ASW1 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:02:
[...]

De vraag is of je de slimheid in de lader wil hebben of ergens anders. Ik gebruik zelf Home Assistant voor de slimmigheid. HA weet de stroom prijzen, weet de SOC van m'n auto en kan m'n laadpaal aan sturen (Alfen Single Line). Door middel van de EV Smart Charging HACS integratie word alles aan elkaar geknoopt. Resultaat is dat HA bepaald wanneer de auto geladen word en ik hoef alleen maar m'n auto in te pluggen en m'n laadpas er langs te halen.

Edit: Loadballancing laat ik wel gewoon aan de paal over, daarvoor wil ik niet afhankelijk zijn van HA.

[ Voor 3% gewijzigd door AWEF op 20-02-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-10 15:43
AWEF schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:46:
[...]

De vraag is of je de slimheid in de lader wil hebben of ergens anders. Ik gebruik zelf Home Assistant voor de slimmigheid. HA weet de stroom prijzen, weet de SOC van m'n auto en kan m'n laadpaal aan sturen (Alfen Single Line). Door middel van de EV Smart Charging HACS integratie word alles aan elkaar geknoopt. Resultaat is dat HA bepaald wanneer de auto geladen word en ik hoef alleen maar m'n auto in te pluggen en m'n laadpas er langs te halen.

Edit: Loadballancing laat ik wel gewoon aan de paal over, daarvoor wil ik niet afhankelijk zijn van HA.
Dat lijkt me de juiste manier, nu alleen nog een meter die kan load balancen met CT klemmen en waar de laadsessies zijn uit te lezen. Alfen leek me ook prima maar heeft DSMR 4.0 nodig.

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 14:26
Recent een tesla model 3 besteld en die wordt waarschijnlijk vrij snel geleverd. Dan komt natuurlijk de vraag met welke laadpaal gaan we die opladen en vooral waar zetten we die neer / hangen we die op.

Situatie:
Eigen oprit
3 fasen groepenkast
Zonnepanelen (nu nog ongeveer 500kwh over per jaar)

Wij hebben dus een eigen oprit maar wel twee auto’s. We hebben twee opties namelijk de laadpaal aan de garage monteren of op een paal. Omdat wij twee auto’s hebben en de tesla meestal als laatste op de oprit gezet zal worden, vraag ik me af hoe anderen dit hebben opgelost. Laadpalen met vaste kabel gaan volgens mij tot max 8 meter (alfen single s) en dit lijkt net te kort omdat de eerste auto dan echt vrij dicht tegen de garage geparkeerd moet worden.
Het voordeel van een vaste kabel spreekt mij wel aan (niet elke keer losse kabel uit de auto) maar als ik een 8 meter kabel over de oprit leg, zal de kabel net als een losse kabel vies worden.
Hoe hebben anderen dit opgelost? Toch maar halverwege de oprit op een paal of een laadpaal met socket en een losse kabel van 10 meter?

Soorten laadpalen:
In eerste instantie vanweg de lengte van de vaste kabels heb ik voornamelijk gekeken naar een alfen single s (8 meter vaste kabel) en een tesla wall connector (7,3 meter kabel).
Ik weet dat de alfen single s load balancing heeft en de tesla wall connector niet. Maar als ik de laadsnelheid aanpas in de tesla wall connector, lijkt mij de kans dat ik problemen krijg als ik andere apparaten gebruik minimaal / nihil.
Een zappi v2.1 had ik aanvankelijk in gedachte maar vanwege de lengte van de vaste kabel valt deze nu af. Tenzij montage op een paal zal plaatsvinden of een socket versie met een 10 meter kabel.

Ben benieuwd naar jullie overwegingen en ervaringen in vergelijkbare gevallen.
Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Erik-1980 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:38:
Recent een tesla model 3 besteld en die wordt waarschijnlijk vrij snel geleverd. Dan komt natuurlijk de vraag met welke laadpaal gaan we die opladen en vooral waar zetten we die neer / hangen we die op.

Situatie:
Eigen oprit
3 fasen groepenkast

Wij hebben dus een eigen oprit maar wel twee auto’s. We hebben twee opties namelijk de laadpaal aan de garage monteren of op een paal. Omdat wij twee auto’s hebben en de tesla meestal als laatste op de oprit gezet zal worden, vraag ik me af hoe anderen dit hebben opgelost. Laadpalen met vaste kabel gaan volgens mij tot max 8 meter (alfen single s) en dit lijkt net te kort omdat de eerste auto dan echt vrij dicht tegen de garage geparkeerd moet worden.
Het voordeel van een vaste kabel spreekt mij wel aan (niet elke keer losse kabel uit de auto) maar als ik een 8 meter kabel over de oprit leg, zal de kabel net als een losse kabel vies worden.
Hoe hebben anderen dit opgelost? Toch maar halverwege de oprit op een paal of een laadpaal met socket en een losse kabel van 10 meter?

Soorten laadpalen:
In eerste instantie vanweg de lengte van de vaste kabels heb ik voornamelijk gekeken naar een alfen single s (8 meter vaste kabel) en een tesla wall connector (7,3 meter kabel).
Ik weet dat de alfen single s load balancing heeft en de tesla wall connector niet. Maar als ik de laadsnelheid aanpas in de tesla wall connector, lijkt mij de kans dat ik problemen krijg als ik andere apparaten gebruik minimaal / nihil.
Een zappi v2.1 had ik aanvankelijk in gedachte maar vanwege de lengte van de vaste kabel valt deze nu af. Tenzij montage op een paal zal plaatsvinden of een socket versie met een 10 meter kabel.

Alvast bedankt.
Neem een knappe paal, die alles kan wat je wilt. Geen Tesla box.

N over die kabel, oprit en 2 auto’s.
Precies ook mijn situatie (nou ja, ik heb er ook nog een camper bij staan) en een oprit van 25 meter.
En voor je het vraagt, ik ben geen rijke vent 😉
Ik plaats de paal ongeveer halverwege de plek waar de EV zal staan.
Wand of paal ligt aan de lokale situatie.
En denkelijk eentje met een losse kabel van de lengte die ik wil. Dat wordt 8 of 10 meter.
Bij de meeste laadpalen kan je die “permanent” vergrendelen.
Dan heb je toch een soort van vaste kabel, en de vrijheid een lange of korte kabel te gebruiken afhankelijk van de situatie van het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Laatst online: 04-08 11:05

Situatie:
Eigen oprit
3 fasen groepenkast

Soorten laadpalen:

Alvast bedankt.
Misschien nog een overweging voor de toekomst. De Tesla Wall connector doet idd niet aan load balancing, maar wel aan powershare als je er 2 of meer hebt. Stel je koopt straks nog een EV, dan kunnen beide EV's aan hun eigen Wall Connector en die verdelen dan keurig de power.

Kabels zijn 7.3 m langs volgens mij en omdat het vaste kabels zijn is het niet erg als ze 'vies' worden.

Dan heb je dus 2 laadpalen voor 1070 puur als je het over de hardware hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Makrolon schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:37:
[...]
Er zijn de laatste jaren echt geen noemenswaardige veranderingen geweest, en de veranderingen die er waren zijn met updates toegevoegd aan de bestaande laders.
Ja er is natuurlijk best een kans dat tibber een solar charging functie toevoegt.
Aangezien de slimme meter al wordt uitgelezen met de tibber pulse dan zou dat niet al te moeilijk moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online

Situatie:
Eigen oprit
3 fasen groepenkast

Soorten laadpalen:

Alvast bedankt.
Hier ook een soortgelijk dilemma, 3 fasen groepenkast, PV overschot, etc. voorbereidende op mijn te bestellen Tesla Model Y.

Ik denk ook aan een domme Tesla Wall Charger.
Zoals jij ook zegt gewoon de laadsnelheid lager instellen. Want in praktijk hoef je helemaal niet met 1kW te laden (komt je in problemen met dat je nog maar ~2kW per groep 'over' hebt op een 3x25 indeling voor andere energievragers).
Instellen op bijv 7kW laden is in praktijk ook ruim voldoende om de EV binnen paar uurtjes/'s nachts bij te laden en heb je nog genoeg over voor alle andere slurpers/hoogvermogen apparatuur zoals aircos, kookplaten, etc.
Slim laden vraag ik me af...
Nu salderen weer ff blijvend is tot sowieso 2030, neem ik denk ik gewoon het beste weer vaste contracten.
Ik wek per jaar circa op wat ik verbruik incl ev laden. Dus wegstrepen/salderen tegen elkaar op jaarbasis.
Dan dus geen behoefte aan dynamische tarieven, dynamisch op stroomprijs of zonnestroom willen laden etc...
Dus voor de komende jaren denk ik aan een goedkope domme 3 fase laadpaal voldoende...

Verder zou ik overigens ook altijd voor een vaste kabel kiezen. Die pak je veel sneller. Geen geviezer en geklooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
JB schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:24:
[...]

.... Verder wil ik juist geen vaste kabel, zodat er alleen een “kast” aan de muur zit. ...
Ieder zijn meug, maar realiseer wel hoeveel handelingen je elke keer extra moet doen t.o.v. een vaste kabel, ook als het regent, waait of koud is. 5 seconden werk of 1 minuut vechten met een vieze kabel.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:43
guido66 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:38:
[...]

Ieder zijn meug, maar realiseer wel hoeveel handelingen je elke keer extra moet doen t.o.v. een vaste kabel, ook als het regent, waait of koud is. 5 seconden werk of 1 minuut vechten met een vieze kabel.
Daarom heb ik de laadpaal dus juist tussen de twee auto's geplaatst (in mijn geval twee schuine vakken naast elkaar). Zo kan ik in het linkervak achteruit inparkeren of in het rechtervak vooruit inparkeren en in beide gevallen mijn kabel van twee meter lang gebruiken. die ligt dan niet op de grond maar hangt in een lus. Gaat al vijf jaar prima.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ASW1 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:33:
[...]

Ja er is natuurlijk best een kans dat tibber een solar charging functie toevoegt.
Aangezien de slimme meter al wordt uitgelezen met de tibber pulse dan zou dat niet al te moeilijk moeten zijn.
Nee klopt, alleen is het belang voor tibber er niet om dat toe te voegen.. dan verdienen ze niks als er geen stroom door de meter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
Allewijn schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:35:
[...]

Verder zou ik overigens ook altijd voor een vaste kabel kiezen. Die pak je veel sneller. Geen geviezer en geklooi.
Bedankt voor je reactie, zelf heb ik ook een voorkeur voor een vaste kabel maar daar wordt ‘thuis’ anders over gedacht. Maar wellicht ook omdat het voor ons een nieuwe situatie is en we geen ervaring hebben.
De tesla wall connector heb ik ook in overweging maar zou dus wel op een paal moeten halverwege de oprit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik-1980
maharens schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Misschien nog een overweging voor de toekomst. De Tesla Wall connector doet idd niet aan load balancing, maar wel aan powershare als je er 2 of meer hebt. Stel je koopt straks nog een EV, dan kunnen beide EV's aan hun eigen Wall Connector en die verdelen dan keurig de power.

Kabels zijn 7.3 m langs volgens mij en omdat het vaste kabels zijn is het niet erg als ze 'vies' worden.

Dat powershare wist ik niet, dus dat is in de situatie dat je er twee wil opladen wel een voordeel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:25
Erik-1980 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:27:
[...]

Bedankt voor je reactie, zelf heb ik ook een voorkeur voor een vaste kabel maar daar wordt ‘thuis’ anders over gedacht. Maar wellicht ook omdat het voor ons een nieuwe situatie is en we geen ervaring hebben.
De tesla wall connector heb ik ook in overweging maar zou dus wel op een paal moeten halverwege de oprit.
Vraag maar eens aan vrienden met een EV en oprit, die zullen je wederhelft allemaal bevestigen dat je toch echt een vaste (of extra gelockte) kabel wilt.

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10 18:58
Erik-1980 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:27:
[...]

Hier nog iemand, neem een vaste kabel, is gewoon veel gemakkelijker. Een losse duurt langer met ophangen, 2x aan en af koppelen, of gebruik je die van de auto, vergeet je hem terug in de auto te plaatsen sta je onderweg zonder kabel, etc.
Hier hangt de Alfen halverwege de oprit onder de carport, dus zo snel is de kabel niet vies als die op de grond ligt. De autos staan achter elkaar en zo kan ik altijd laden ongeacht of de EV als eerste of tweede op de oprit staat. Simpel aan- en afkoppelen en wegrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-10 22:49
[...]

Reden dat ik ook steeds vaste kabel aanraad is in geval van regen / sneeuw.
Als je een losse kabel gebruikt en deze dus moet oprollen en dan in uw koffer steken vs gewoon de kabel in zijn houder steken. Het kost veel minder werk met een vaste kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
Ik heb een losse kabel omdat ik anders langs een uitstekende kabel moest rijden bij mijn eigen parkeerplek. Nu laad ik niet iedere dag thuis maar ik vind het echt een super kleine moeite om de kabel te pakken, en aan te sluiten, zeg dat het 10 seconden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2Fbl4c1LBJcihAgpfp0XthDhfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tCydExWMzIYvls7owd5vb2kZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

adjego schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:32:
Ik heb een losse kabel omdat ik anders langs een uitstekende kabel moest rijden bij mijn eigen parkeerplek. Nu laad ik niet iedere dag thuis maar ik vind het echt een super kleine moeite om de kabel te pakken, en aan te sluiten, zeg dat het 10 seconden is.

[Afbeelding]
Ouwe VCDSert! Ik moet ook bijna aan de stekker inmiddels :D

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

[...]

Je kunt 'm in dat geval toch gewoon laten zitten?

Iemand die kan/wil schieten op de bouwkwaliteit tussen de genoemde merken Wallbox, Zaptec en Alfen, alsmede RFID icm WiFi/4G ervaring + backoffice bij deze oplaadpunten?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:00
JB schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:08:
[...]

Iemand die kan/wil schieten op de bouwkwaliteit tussen de genoemde merken Wallbox, Zaptec en Alfen, alsmede RFID icm WiFi/4G ervaring + backoffice bij deze oplaadpunten?
Ik kan niet vergelijken, maar hier hangt een Alfen single pro met vaste kabel, en die doet alles wat die moet doen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
JB schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:08:
[...]

En als je dat een paar keer hebt gedaan komt ie er nooit meer van af en koop je een 2e om in je auto te leggen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
maharens schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Kan ook met Easee laders, doorlussen, die verdelen dan ook de load en die kunnen loadbalancen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
Wil binnenkort een Zappi installeren. Nu had ik een mooie aanbieding van een nieuwe op marktplaats gezien, besteld (wel met kopersbescherming) lijkt het nu toch te mooi om waar te zijn. Dus even een waarschuwing voor de mensen met dezelfde plannen.

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:08

Termy

valt er nog wat te fragge?

Makrolon schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:05:
[...]

Nee klopt, alleen is het belang voor tibber er niet om dat toe te voegen.. dan verdienen ze niks als er geen stroom door de meter gaat.
Tibber verdient aan je abo, niet aan je verbruik.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1 ... 105 ... 195 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen