Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-05 00:10
Ik ben van plan om thuis een alfen single s te installeren, nu heb ik via mijn werk een laadpas waarmee ik dus moet kunnen laden , helaas werk ik voor een overheidsonderneming en bieden ze dus niet echt extra hulp.

Ik heb een laadpas van blink(blue corner), en ik ben dus op zoek naar een back office systeem wat ik als particulier kan gebruiken.

So far heb ik enkel e-flux road kunnen vinden, dat ziet er goed uit maar als je een kaart van een externe partij gebruikt rekenen ze 3.7 cent per kwh, normaal zou e zeggen neen een eflux kaart, maar dat gaat in mijn geval helaas niet.

Welke andere back office systemen zijn er voor particulieren, en hebben die mogelijks minder kosten?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 08:22

Freak187

geen

Kan iemand mij wellicht helpen?

Ik heb thuis de Easee Charge Lite op 3 fase en dat werkt prima.
Voor de zeerkeheid wil ik nu ook de Easee Equalizer installeren vanwege load balancing.

Echter, de Equalizer wordt aangesloten op de P1 poort van de slimme meter maar de Equalizer herkent niet dat ik een 3 fase aansluiting heb.... kan verder ook niks instellen bij de Equalizer. Het is plug and play, maar in dit geval niet helemaal juist. Hoe krijg ik de Equalizer zover dat ie 3 fase herkent? Zie ik iets over het hoofd? Handleidingen van Easee bieden geen uitkomst helaas.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:23

d0s

sssst

Freak187 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:04:

Voor de zeerkeheid wil ik nu ook de Easee Equalizer installeren vanwege load balancing.

Echter, de Equalizer wordt aangesloten op de P1 poort van de slimme meter maar de Equalizer herkent niet dat ik een 3 fase aansluiting heb.... kan verder ook niks instellen bij de Equalizer. Het is plug and play, maar in dit geval niet helemaal juist. Hoe krijg ik de Equalizer zover dat ie 3 fase herkent? Zie ik iets over het hoofd? Handleidingen van Easee bieden geen uitkomst helaas.
Probeer de Easee installer app eens. Dus niet de reguliere. Daar zitten nog wat extra instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-05 10:32
RonJ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Vraag maar eens aan vrienden met een EV en oprit, die zullen je wederhelft allemaal bevestigen dat je toch echt een vaste (of extra gelockte) kabel wilt.
Hierbij even een update. Mede naar aanleiding van jullie tips ga ik waarschijnlijk voor het volgende:
- Zappi v2.1 3 fase socket model
- Laadkabel van 10 meter (wil ik graag permanent vergrendelen in de zappi, klopt het dat dit mogelijk is?)
- Laadkabel van evchargeking (met drukknopje voor tesla) van 16A omdat ik thuis max 11kwh laad. Of zou ik beter 32A kunnen nemen??
- Montage aan de garage, kabels (stroom en 2 keer utp) via kabelgoot langs de muur omhoog naar zappi

Dus toch maar een slimme lader omdat de laadpaal aan de muur gaat met een losse kabel en ik dan direct voorzien ben van load balancing en zonnepanelen optimaal kan benutten (ook als salderen uiteindelijk wel afgebouwd wordt)

Nog tips / ervaringen naar aanleiding van bovenstaande waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:12
Erik-1980 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:29:
[...]

Hierbij even een update. Mede naar aanleiding van jullie tips ga ik waarschijnlijk voor het volgende:
- Laadkabel van 10 meter (wil ik graag permanent vergrendelen in de zappi, klopt het dat dit mogelijk is?)
- Laadkabel van evchargeking (met drukknopje voor tesla) van 16A omdat ik thuis max 11kwh laad. Of zou ik beter 32A kunnen nemen??
- Montage aan de garage, kabels (stroom en 2 keer utp) via kabelgoot langs de muur omhoog naar zappi

Dus toch maar een slimme lader omdat de laadpaal aan de muur gaat met een losse kabel en ik dan direct voorzien ben van load balancing en zonnepanelen optimaal kan benutten (ook als salderen uiteindelijk wel afgebouwd wordt)

Nog tips / ervaringen naar aanleiding van bovenstaande waar ik rekening mee moet houden?
Ik zou gewoon de 32a kabel pakken. Kan je ook nog op 1 fase met zonneoverschot iets sneller laden dan 3,7kw

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeego
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-03 17:33
Sinds het najaar heb ik een laadbox aan mijn garage hangen welke zakelijk is gekocht. Hierbij zit een zakelijk pakket, waar ik een x bedrag per maand voor betaal, en waarmee ik de laadkosten kan verwerken in mijn boekhouding.

Nu ben ik helemaal niet tevreden over de huidige software die erbij zit en de support welke ik erop krijg. Laadsessie welke verdwijnen, langzame support reacties en beloofde functies welke achteraf niet lijken te werken.

Weet iemand of het mogelijk is om met de huidige laadbox naar een andere leverancier over te stappen voor een zakelijk pakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 08:22

Freak187

geen

d0s schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:08:
[...]

Probeer de Easee installer app eens. Dus niet de reguliere. Daar zitten nog wat extra instellingen.
Heb die ook geprobeert... helaas niet de oplossing.

Je kunt wel aangeven hoeveel Ampere gebruikt mag worden etc etc, maar je kunt nergens aangeven dat je 1 of 3 fase aansluiting hebt. In principe detecteert het apparaat en de software dit vanzelf.. maar bij mij dus incorrect.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:09
Freak187 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:04:

Verwijder de equalizer eens en verwijder alle instellingen.

Daarna opnieuw installeren om hem tegen de lader te houden ipv via telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
[...]

Die 3 fasig 32A laadkabel is echt bizar dik en zwaar tov de 3 fasig 16A. Lijkt me niet handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 13:22
Waarschijnlijk vragen naar de bekende weg, maar toch benieuwd naar de meningen hier.

Wij wonen in een hofje aan een soort rotonde zoals geillustreerd. De rotonde wordt eigenlijk alleen door bezorgers en bewoners van de woningen gebruikt en is onderdeel van de openbare weg zonder parkeervakken. De wijk is redelijk autoluw.

Echter parkeert eenieder vaak 's avonds t/m de vroege ochtend, auto's direct aan de voortuin voor het huis (op de openbare weg). Onderling vinden wij dit allemaal prima, zeker gezien er de rotonde nog bereden kan worden (twee auto's dik). Zou er een BOA langskomen, ontvang je wel een boete. Vaak worden caravans ook voor een 2-3tal dagen zomers neergezet en opgeladen op dezelfde plekken voor het huis (= openbare weg).

Wat zou het verschil zijn als ik nu ook nog een laadkabel zou trekken van mijn voordeur door mijn voortuin naar de auto? Kabel ligt niet over de stoep (want die is er niet), maar de auto staat op de openbare weg. Krijg ik dan een dubbele boete?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w03Ux2jdp62RVzxENexBy4YCutA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qoPUGg9w0e4WDPnyb9Eza7qR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:23

d0s

sssst

Freak187 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:56:
[...]

Heb die ook geprobeert... helaas niet de oplossing.

Je kunt wel aangeven hoeveel Ampere gebruikt mag worden etc etc, maar je kunt nergens aangeven dat je 1 of 3 fase aansluiting hebt. In principe detecteert het apparaat en de software dit vanzelf.. maar bij mij dus incorrect.
Staat je easee zelf wel op tn 3 fase? In de installeren en in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]

Drukknopje is handig, EVChargeking reageert ook snel en netjes op serviceverzoeken. Heb zelf ooit wel de 32A versie gekozen, maar gelukkig vervangbaar, dus je zult zelf tussen 16A/32A moeten kiezen. Wil je met bijv. 1x20A laden, dan moet je dus voor 3x32A ipv 3x16A gaan.

Wat betreft het locken: Ja, je kunt de kabel in de Zappi locken en vergrendelen zodat niemand deze kan meenemen zonder de pincode te kennen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

• shizoframia
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-12-2024
smuldersbram schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:53:
[...]
Laden gaat soepel en in de webinterface kan je een aantal zaken configureren zoals load balancing, rfid druppels om de lader te unlocken etc.

Load balancing werkt trouwens op de traditionele manier met klemmen om je aansluiting om het verbruik van het huis te meten. Maar ook software matig icm een homewizard energy p1 meter _/-\o_
Kan je even enkele screenshots van de webinterface van Peblar delen waarop je ziet hoe je Load Balancing bvb. qua toegelaten maximaal vermogen/ampère kan configureren alsook waar je instelt dat gekoppeld kan worden met homewizard?

Ik zou nl. graag een 22kw variant zelf willen installeren maar weet graag eerst wat er al dan niet kan voor ik er effectief ééntje aankoop... Dankjewel.

Galaxy S23 ultra / Galaxy TAB S5e / Surface Pro (i7-512-16)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:26
Makrolon schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:05:
[...]

Nee klopt, alleen is het belang voor tibber er niet om dat toe te voegen.. dan verdienen ze niks als er geen stroom door de meter gaat.
Het blijkt dat tibber wel degelijk een vorm van Solar charging biedt met Easee en Zaptec, of met een EV die in tibber geïntegreerd kan worden.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen geïntegreerde omvormers en niet-geïntegreerde omvormers, bij die laatste wordt alleen de teruglevering via de P1 van de meter gezien.
Hoe het precies werkt is een beetje vaag, er zit een algoritmes achter dat gebruik maakt van je historische opwek (laatste 14 dagen) icm zonvoorspelling.
https://support.tibber.com/en/articles/6474751-inverters

[ Voor 17% gewijzigd door ASW1 op 22-02-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-05 07:11
Taro schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:24:
[...]

Drukknopje is handig, EVChargeking reageert ook snel en netjes op serviceverzoeken. Heb zelf ooit wel de 32A versie gekozen, maar gelukkig vervangbaar, dus je zult zelf tussen 16A/32A moeten kiezen. Wil je met bijv. 1x20A laden, dan moet je dus voor 3x32A ipv 3x16A gaan.
Inderdaad hie rook tevreden over EV Chargeking en het Tesla knopje. Mijn model 3 LR laadt ook met 32A op 1 fase als het zo uitkomt (load balancing, zonneschijn, twee auto's etc) dus ik zou adviseren om een 3x32A kabel te nemen. Ook een 1 fase auto kan dan op 7 kW laden met 1x32A (of 1x25A als je niet meer kan leveren) laden aan die kabel.

25.010 Wattpiek Oost / West

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44
Even een noob vraag

Kan ik in de instellingen backoffice mn newmotion wallbox switchen van 3x16a naar 1x32a?

De wallbox hing er al en is van mn huiseigenaar.

Ik heb een Kia E Soul 1fase en die laadt 3.0kw op die wallbox.

5.4kw zou fijn zijn.
Mocht dit kunnen, wordt er dan daadwerkelijk meer stroom geleverd dan wanneer die op 3x16a staat maar ik maar 1 fase pak?

Mn huiseigenaar heeft n Mercedes hybride en als we gelijktijdig laden, klapt de zekering.
We hebben zn mobiele lader op 3x10a gezet en dan gaat t prima.

Misschien moet er sowieso iets verzwaard worden?
In de toekomst zal ik n 3fase auto hebben

Huiseigenaar is op vakantie maar boekhouder kan in de backoffice zodoende eerst maar hier vragen

• Makrolon
Ferry34 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:17:
Even een noob vraag

Kan ik in de instellingen backoffice mn newmotion wallbox switchen van 3x16a naar 1x32a?

De wallbox hing er al en is van mn huiseigenaar.

Ik heb een Kia E Soul 1fase en die laadt 3.0kw op die wallbox.

5.4kw zou fijn zijn.
Mocht dit kunnen, wordt er dan daadwerkelijk meer stroom geleverd dan wanneer die op 3x16a staat maar ik maar 1 fase pak?

Mn huiseigenaar heeft n Mercedes hybride en als we gelijktijdig laden, klapt de zekering.
We hebben zn mobiele lader op 3x10a gezet en dan gaat t prima.

Misschien moet er sowieso iets verzwaard worden?
In de toekomst zal ik n 3fase auto hebben

Huiseigenaar is op vakantie maar boekhouder kan in de backoffice zodoende eerst maar hier vragen
Je moet weten wat voor kabel er ligt en hoe hij is afgezekerd in de meterkast. En load balancing heeft ie dan waarschijnlijk ook niet dus dan word t lastig..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Ik wil een laadpaal gaan monteren, afstand van de meterkast is ongeveer 6 a 7 meter denk ik.
De aansluiting is 3x 25A en ik dacht de lader ook af te zekeren met 3x 25A icm met loadbalancing zodat er met 17 kW geladen kan worden wanneer er geen andere significante gebruikers aan staan.
Of is het not done om een 3x 25A alamat te zetten achter een huisaansluiting met dezelfde waarde?

Tweede vraag over dikte bekabeling, ik vond dit lijstje en zou dan op 5x4mm2 uitkomen, klopt dat ongeveer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ae-mxiYNYsVTp-i3qsloIzxrq7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oYASnQWcmDwWWaqI8R2M6YYl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25
ASW1 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:25:
Ik wil een laadpaal gaan monteren, afstand van de meterkast is ongeveer 6 a 7 meter denk ik.
De aansluiting is 3x 25A en ik dacht de lader ook af te zekeren met 3x 25A icm met loadbalancing zodat er met 17 kW geladen kan worden wanneer er geen andere significante gebruikers aan staan.
Of is het not done om een 3x 25A alamat te zetten achter een huisaansluiting met dezelfde waarde?

Tweede vraag over dikte bekabeling, ik vond dit lijstje en zou dan op 5x4mm2 uitkomen, klopt dat ongeveer?
[Afbeelding]
Kan perfect met die secties en met loadbalancing kan je idd afzekeren op 25A.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:25:

[Afbeelding]
Je zou ook net als ik een 3 x 32A alamat kunnen overwegen zodat je op 22 kW kunt laden als je zonnepanelen terugleveren. Maar dat is meer een nice to have.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:59
Een kleine drie weken geleden begon ik mij voor het eerst te verdiepen in laadpunten.
Het koste even de nodige energie 😉 om alles uit te zoeken maar vanochtend had ik de Zappi (zelf) geïnstalleerd en draaiende.

Best leuk om te zien zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8Dc5KELmxWLjWR2UnxhJdEX8cQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmmjMSaTjorl3KA0cX0nAVQH.jpg?f=fotoalbum_large

Als je handig bent en het e.e.a. goed uitzoekt prima te doen, maar je moet wel echt weten wat je doet.

Nou, weer het e.e.a. geleerd en nu gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
rube schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:46:
Een kleine drie weken geleden begon ik mij voor het eerst te verdiepen in laadpunten.
Het koste even de nodige energie 😉 om alles uit te zoeken maar vanochtend had ik de Zappi (zelf) geïnstalleerd en draaiende.

Best leuk om te zien zo:
[Afbeelding]

Als je handig bent en het e.e.a. goed uitzoekt prima te doen, maar je moet wel echt weten wat je doet.

Nou, weer het e.e.a. geleerd en nu gebruiken!
Hoe werkt dit, heb je dan 2 sets met CT klemmen om zowel de PV productie als de netto afname van het net te monitoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
de Peer schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:43:
[...]

Je zou ook net als ik een 3 x 32A alamat kunnen overwegen zodat je op 22 kW kunt laden als je zonnepanelen terugleveren. Maar dat is meer een nice to have.
Panelen leveren op dit moment terug op 2 van de 3 fasen dus die vlieger gaat niet op.
Wellicht gaat in de toekomst de SAP er nog uit, dan kan ik de PV wat beter over 3 fasen verdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
ASW1 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:39:
[...]
Hoe werkt dit, heb je dan 2 sets met CT klemmen om zowel de PV productie als de netto afname van het net te monitoren?
Ja, de standaard set (3 stuks voor 3 fases) die bij de Zappi zit en een extra set voor de PV met een Harvi.

[ Voor 6% gewijzigd door rube op 23-02-2024 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
[...]
Ik heb dat ook gedaan, gewoon omdat het mogelijk in de toekomst eventueel gebruikt kan worden, maar op dit moment zijn er (zoals ik lees) maar heel weinig auto's die 22 kW aankunnen en is 11 kW laden in de praktijk bijna altijd snel genoeg. Maar ja, dan hoef ik over x-jaar niet alsnog de alamat te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rube schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:13:
[...]

Ik heb dat ook gedaan, gewoon omdat het mogelijk in de toekomst eventueel gebruikt kan worden, maar op dit moment zijn er (zoals ik lees) maar heel weinig auto's die 22 kW aankunnen en is 11 kW laden in de praktijk bijna altijd snel genoeg. Maar ja, dan hoef ik over x-jaar niet alsnog de alamat te vervangen.
Ja klopt. Maar het heeft ook als bijkomend voordeel dat je 1 fase auto's dan met 7,4kW kunt laden. En wij hebben hier twee 1-fase auto's.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-04 21:50
Beste allemaal,

Mijn vrouw en ik zijn in de afrondende fase van de aanschaf van een nieuwe woning inclusief oprit. Zelf zij ik een hybrid leaseauto waarvoor ik via mijn werk een laadpaal kan laten plaatsen. Mijn vrouw rijd op dit moment privé in een benzine auto, maar ik sluit niet uit dat zij in de nabije toekomst over gaat op een volledige elektrische auto.

Ik ben mij dus aan het oriënteren naar de opties en mogelijkheden rondom de juiste paal.

Het laden van mijn auto wordt betaald door mijn werkgever en ik maak nu gebruik van een laadpass en openbare laadplekken. Ik begrijp dat er opties bestaan waarbij de te plaatsen paal thuis ook gewoon via een druppel geactiveerd kan worden en de laadkosten via mijn werkgever gaan. Hierbij is het dus minder relevant wanneer ik laad.

Als mijn vrouw straks een elektrische auto heeft wil ik deze auto natuurlijk ook gewoon thuis kunnen laden maar dan met mijn eigen (via zonnepanelen) opgewekte stroom en dit aansturen via domotica (Home Assistant).

Nu is de vraag: Is dit überhaupt mogelijk en wat zijn mijn opties?

TLDR: Ik zoek informatie over het laden van een zakelijke leaseauto waar de werkgever betaald en het laden van een privé auto waar wij de kosten zelf voor moeten betalen. Hier wil ik flexibel mee om kunnen gaan door bijvoorbeeld het laden te sturen n.a.v. de eigen stroomopbrengst (Zonnepanelen, Home Assistant etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eno2605
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-02-2024
Ik heb een volledige voorbereiding voor een laadpaal laten aanleggen bij onze nieuwbouwwoning.
Dit is een 3 fase aansluiting.

Nu wil ik niet direct een laadpaal maar eerst laden via een normaal stopcontact (1 fase) omdat we nu nog een hybride electrische auto hebben en de laadsnelheid niet van belang is.

Kan ik nu gewoon een stopcontact aansluiten op de groen/geel, blauwe en bruine draad en de twee andere fase draden niet gebruiken? Of moet ik nog andere aanpassingen maken?

Bijvoorbaat dank voor jullie antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:18

fmb

CollisionNL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 03:03:
Beste allemaal,

Mijn vrouw en ik zijn in de afrondende fase van de aanschaf van een nieuwe woning inclusief oprit. Zelf zij ik een hybrid leaseauto waarvoor ik via mijn werk een laadpaal kan laten plaatsen. Mijn vrouw rijd op dit moment privé in een benzine auto, maar ik sluit niet uit dat zij in de nabije toekomst over gaat op een volledige elektrische auto.

Ik ben mij dus aan het oriënteren naar de opties en mogelijkheden rondom de juiste paal.

Het laden van mijn auto wordt betaald door mijn werkgever en ik maak nu gebruik van een laadpass en openbare laadplekken. Ik begrijp dat er opties bestaan waarbij de te plaatsen paal thuis ook gewoon via een druppel geactiveerd kan worden en de laadkosten via mijn werkgever gaan. Hierbij is het dus minder relevant wanneer ik laad.

Als mijn vrouw straks een elektrische auto heeft wil ik deze auto natuurlijk ook gewoon thuis kunnen laden maar dan met mijn eigen (via zonnepanelen) opgewekte stroom en dit aansturen via domotica (Home Assistant).

Nu is de vraag: Is dit überhaupt mogelijk en wat zijn mijn opties?

TLDR: Ik zoek informatie over het laden van een zakelijke leaseauto waar de werkgever betaald en het laden van een privé auto waar wij de kosten zelf voor moeten betalen. Hier wil ik flexibel mee om kunnen gaan door bijvoorbeeld het laden te sturen n.a.v. de eigen stroomopbrengst (Zonnepanelen, Home Assistant etc).
Dit is zeker mogelijk en er zullen hier veel tweakers zijn die in eenzelfde situatie zitten. In dit topic kun je hier dus voldoende over nalezen.

Zelf kon ik ook via de werkgever een laadpaal laten installeren. Dit klinkt financieel aantrekkelijker, echter zijn daar vrijwel altijd ook kosten aan verbonden voor jezelf.

Ik wilde:
1. Zelf een laadpaal kunnen kiezen om ook zeker te stellen dat ik zelf alles kan configureren (dus zelf toegang heb) en ook zelf de juiste functies kan kiezen (losdbalancing, laden op eigen opgewekte stroom)
2. Geen extra kosten hebben per maand bij de leasemaatschappij
3. Naar de toekomst toe ook geen gedoe krijgen met de laadpaal mocht ik ooit van leasemaatschappij/werkgever wisselen.

Dit bracht mij ook tot de keuze om zelf een laadpaal te kiezen (en zelf te installeren :-) ).

Om zakelijk automatisch kosten te kunnen verrekenen heb een zogenaamde backoffice nodig. Daar zijn maandelijkse kosten aan verbonden. Veel werken met E-Flux (by Road), zie hier meer info: https://e-flux.io/tarieven/ . Alternatief is dat je zelf meterstanden gaat aflezen en doorgeven.

Verder wil je misschien een laadpaal met eigen MID gecertificeerde energiemeter, of dat noodzakelijk is hangt van de leasemaatschappij/werkgever af.

Hiermee moet je volgens mij voldoende info hebben om weer in dit topic verder te zoeken.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Eno2605 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 05:52:

Kan ik nu gewoon een stopcontact aansluiten op de groen/geel, blauwe en bruine draad en de twee andere fase draden niet gebruiken? Of moet ik nog andere aanpassingen maken?
Ja hoor dat kan gewoon. Het is inderdaad zo simpel als het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ja, maar dan moet alles echt wel in 6mm2 aangelegd,worden.
En dan moet je ook eens kijken hoe dikwijls je nu echt 5 kW opbrengst hebt van je PV, wat in dit geval ook echt 3F moet aangesloten zijn.
Uiteraard moet je auto dan ook 22kW aan kunnen, en net leeg zijn op die momenten.
Na een rit van 100 km is je auto met 11 kW ook terug vol in minder dan 2 uur laden.
In Belgie met het capaciteitstarief bewijzen enorm veel mensen dat je met 3 of 4 kW je auto probleemloos vol houdt, ook als je wat meer dan gemiddeld kilometers maakt.

Om maar te zeggen.. een laadpaal met een vermogen van 5 of 7kW zou bij 90% van de bevolking met eigen oprit nooit voor problemen zorgen.
Ik laad altijd met 4 kW en probeer het laden op dagen met wat zon en thuiswerk rond 11h te starten zodat ik de piek van de zon meepak, en zo veel eigen stroom gebruik.

[ Voor 16% gewijzigd door Tommie12 op 24-02-2024 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:46:
[...]

Ja, maar dan moet alles echt wel in 6mm2 aangelegd,worden.
En dan moet je ook eens kijken hoe dikwijls je ni echt 5 kW opbrengst hebt van je PV, wat in dit geval ook echt 3F moet aangesloten zijn.
Uiteraard moet je auto dan ook 22kW aan kunnen, en net leeg zijn op die momenten.
Na een rit van 100 km is je auto met 11 kW ook terug vol in minder dan 2 uur laden.
In Belgie met het capaciteitstarief bewijzen enorm veel mensen dat je met 3 of 4 kW je auto probleemloos vol houdt, ook als je wat meer dan gemiddeld kilometers maakt.
Inderdaad, klopt allemaal. prima toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appletreelane
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-05 17:32
ik heb thuis een New Motion Advanced 2.1 laadpaal met dynamic load balancing. Deze werkt al een jaar of vier zonder problemen maar sinds kort heb ik een raar probleem.
Als de auto (Tesla M3 SR+ uit 2019) warm is, dus meteen na een rit werkt het laden zonder problemen.
Echter als ik de auto een tijdje laat staan en dan probeer te gaan laden lijkt de laadpaal niks te doen, er brandt geen lampje alles blijft donker. De auto zegt dat er geen stroom beschikbaar is.

Als ik dan naar een openbare laadpaal ga 300m verderop start het laden wel meteen. Geen idee of dit nu aan de auto ligt of aan de laadpaal.
Iemand een suggestie? Ik heb trouwens een vaste kabel, dus kan ook niet zo makkelijk een andere laadkabel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appletreelane
verwijderd - verkeerde topic Mijn excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appletreelane
ik heb thuis een New Motion Advanced 2.1 laadpaal met dynamic load balancing. Deze werkt al een jaar of vier zonder problemen maar sinds kort heb ik een raar probleem.
Als de auto (Tesla M3 SR+ uit 2019) warm is, dus meteen na een rit werkt het laden zonder problemen.
Echter als ik de auto een tijdje laat staan en dan probeer te gaan laden lijkt de laadpaal niks te doen, er brandt geen lampje alles blijft donker. De auto zegt dat er geen stroom beschikbaar is.

Als ik dan naar een openbare laadpaal ga 300m verderop start het laden wel meteen. Geen idee of dit nu aan de auto ligt of aan de laadpaal.
Iemand een suggestie? Ik heb trouwens een vaste kabel, dus kan ook niet zo makkelijk een andere laadkabel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:56
appletreelane schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:07:

Heb je ingesteld dat je met een laadpas identificeerd?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appletreelane
BarryH schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:35:
[...]

Heb je ingesteld dat je met een laadpas identificeerd?
Nee de paal staat in autocharge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
appletreelane schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:15:
[...]

Nee de paal staat in autocharge
En heb je bij de publieke paal hetzelfde scenario (dus ook paar uur wachten)?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appletreelane
BarryH schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:32:
[...]

En heb je bij de publieke paal hetzelfde scenario (dus ook paar uur wachten)?
Nee als ik de auto naar de openbare laadpaal rijdt 300m verderop (in koude toestand dus) dan begint hij meteen te laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06:20
Maar na die 300 meter is de auto 'wakker', terwijl dat waarschijnlijk niet zo is als je 'm na enige tijd stilstand probeert te laden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
appletreelane schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Nee als ik de auto naar de openbare laadpaal rijdt 300m verderop (in koude toestand dus) dan begint hij meteen te laden
Wellicht in het tesla m3 topic vragen?
Lijkt me eerder in de auto dan in de paal te zitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appletreelane
Peter-036 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:08:
Maar na die 300 meter is de auto 'wakker', terwijl dat waarschijnlijk niet zo is als je 'm na enige tijd stilstand probeert te laden.
Ja daar kun je wel eens gelijk in hebben. Zal eens een kort rondje rijden en meteen terugkeren naar mijn eigen laadpaal en kijken wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
fmb schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:03:
[...]

Dit is zeker mogelijk en er zullen hier veel tweakers zijn die in eenzelfde situatie zitten. In dit topic kun je hier dus voldoende over nalezen.

Zelf kon ik ook via de werkgever een laadpaal laten installeren. Dit klinkt financieel aantrekkelijker, echter zijn daar vrijwel altijd ook kosten aan verbonden voor jezelf.

Ik wilde:
1. Zelf een laadpaal kunnen kiezen om ook zeker te stellen dat ik zelf alles kan configureren (dus zelf toegang heb) en ook zelf de juiste functies kan kiezen (losdbalancing, laden op eigen opgewekte stroom)
2. Geen extra kosten hebben per maand bij de leasemaatschappij
3. Naar de toekomst toe ook geen gedoe krijgen met de laadpaal mocht ik ooit van leasemaatschappij/werkgever wisselen.

Dit bracht mij ook tot de keuze om zelf een laadpaal te kiezen (en zelf te installeren :-) ).

Om zakelijk automatisch kosten te kunnen verrekenen heb een zogenaamde backoffice nodig. Daar zijn maandelijkse kosten aan verbonden. Veel werken met E-Flux (by Road), zie hier meer info: https://e-flux.io/tarieven/ . Alternatief is dat je zelf meterstanden gaat aflezen en doorgeven.

Verder wil je misschien een laadpaal met eigen MID gecertificeerde energiemeter, of dat noodzakelijk is hangt van de leasemaatschappij/werkgever af.

Hiermee moet je volgens mij voldoende info hebben om weer in dit topic verder te zoeken.
Super bedankt! Dit helpt mij inderdaad voor verder onderzoek! Welke paal ben jij uiteindelijk voor gegaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:18

fmb

CollisionNL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:16:
[...]

Super bedankt! Dit helpt mij inderdaad voor verder onderzoek! Welke paal ben jij uiteindelijk voor gegaan?
Ik heb de Alfen Eve Single Proline gekozen

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
rube schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:13:
[...]

Het biedt je ook de mogelijkheid om via dezelfde kabel en alamat in de toekomst een dubbel laadstation te plaatsen met load balancing die dan allebei 11 kW kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
fmb schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:30:
[...]

Ik heb de Alfen Eve Single Proline gekozen
Ik vind de prijs best meevallen en ik zie deze ook nog eens twee stekkerpunten heeft? Dat lost eigenlijk gelijk een ander punt op! De woning heeft een dubbele oprit waardoor we maar 1 paal hoeven te plaatsen.

[ Voor 0% gewijzigd door CollisionNL op 24-02-2024 21:42 . Reden: Spel/gram ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:08
@CollisionNL Nee, dat is de double

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
CollisionNL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:39:
[...]

Ik vind de prijs best meevallen en ik zie deze ook nog eens twee stekkerpunten heeft? Dat lost eigenlijk gelijk een ander punt op! De woning heeft een dubbele oprit waardoor we maar 1 paal hoeven te plaatsen.
De Alfen eve single heeft 1 socket en de double, je raadt het al, heeft er 2. De double (2x22 kW) moest bij mij (in 2018) met twee losse kabels en twee losse zekeringen aangesloten worden in de meterkast.

Het zou kunnen dat dat is veranderd / dat een 2x11 kW station wel met 1 kabel aangesloten mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:00
Vraagje aan de Easee eigenaren. In de app heb ik ingesteld dat laden doordeweeks enkel toegestaan is van 23:00 - 7:00 ivm dal. Volgens dit support document zou ik dan op niet geselecteerde dagen de hele dag mogen laden. Dat wil ik in het weekend. Enkel werkt dit niet. De app geeft ook aan “De auto laadt niet op deze dag.” Bugje, of doe ik iets fout?

dion.dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:09
diotav schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:10:
Vraagje aan de Easee eigenaren. In de app heb ik ingesteld dat laden doordeweeks enkel toegestaan is van 23:00 - 7:00 ivm dal. Volgens dit support document zou ik dan op niet geselecteerde dagen de hele dag mogen laden. Dat wil ik in het weekend. Enkel werkt dit niet. De app geeft ook aan “De auto laadt niet op deze dag.” Bugje, of doe ik iets fout?
Je zou een 2de weekschema kunnen aanmaken voor de zaterdag en zondag van 0.00 t/m 23h55 ofzo.

Je kan nl 2 weekschema’s maken 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kDyNdtP-iZcQ8aAQUUKKKJ-xzY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QUOLMoiDkPsBeynDAWXvOp8I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnzxU21sjmHHBsDaFj0m126VfLU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FoaFbfS2B6PWMUq6SbbDA20P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
Oeps, niet goed gekeken!
Laurens__ schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:04:
[...]

De Alfen eve single heeft 1 socket en de double, je raadt het al, heeft er 2. De double (2x22 kW) moest bij mij (in 2018) met twee losse kabels en twee losse zekeringen aangesloten worden in de meterkast.

Het zou kunnen dat dat is veranderd / dat een 2x11 kW station wel met 1 kabel aangesloten mag worden.
In jou geval worden de twee sockets het zelfde behandeld als twee losse palen dan. Ik ga eens kijken of dit nog steeds zo is!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:24
Sinds vrijdag een Easee Lite met loadbalancing via equalizer in gebruik!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y16YgIYY100JY5jcRgQfd7fhaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MIBuqTTNZIKCePx5CgIIbw6.jpg?f=fotoalbum_large

Gekozen voor een Easee vanwege de makkelijke loadbalancing integratie. Equalizer inpluggen in P1 poort, koppelen aan Wifi via de app, en klaar. Geen CT klemmen of ethernet kabel nodig. Ook het design van de laadbox is mooi. Opties zoals het permanent aansluiten van laadkabel zijn ook goed geregeld.
Laadbox aangesloten met 8 meter YMvK 4mm kabel op een 3-fasen alamat.

Monteren van laadbox en aanleggen kabel zelf gedaan. Dit was veruit het meeste werk omdat de kruipruimte bij ons (en alle buren in de wijde omtrek) kletsnat is door de hoge grondwaterstand. Uiteindelijk met een goedkoop waadpak van Bol voor elkaar gekregen ;). Kabel in PVC buis netjes tegen de EPS isolatie geklemd.
Montage en configuratie van de laadbox was erg simpel. De instructies en filmpjes van Easee zijn kristalhelder.

Aanpassingen in de meterkast uitbesteed aan elektricien. Die heeft er een groepenkast bij geplaatst met nieuwe alamat voor de Easee, en meerdere andere aanpassingen zoals het verplaatsen van groepen en het plaatsen van een hoofdschakelaar. Ook is de nieuwe groepenkast klaargemaakt voor aanpassingen in de toekomst zoals het bijplaatsen van een groep voor warmtepomp.

Voor geïnteresseerden, de kosten:
Easee Lite met equalizer, 7,5 m laadkabel en Easee kabelhaakje: €1160
YMvK 5x4 kabel 10 meter: €40
Kosten elektricien: €750

[ Voor 6% gewijzigd door chielmi op 03-03-2024 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

chielmi schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:20:
Sinds vrijdag een Easee Lite met loadbalancing via equalizer in gebruik!
[Afbeelding]

Gekozen voor een Easee vanwege de makkelijke loadbalancing integratie. Equalizer inpluggen in P1 poort, koppelen aan Wifi via de app, en klaar. Geen CT klemmen of ethernet kabel nodig. Ook het design van de laadbox is mooi. Opties zoals het permanent aansluiten van laadkabel zijn ook goed geregeld.
Laadbox aangesloten met 8 meter YMvK 4mm kabel op een 3-fasen alamat.

Monteren van laadbox en aanleggen kabel zelf gedaan. Dit was veruit het meeste werk omdat de kruipruimte bij ons (en alle buren in de wijde omtrek) kletsnat is door de hoge grondwaterstand. Uiteindelijk met een goedkoop waadpak van Bol voor elkaar gekregen ;). Kabel in PVC buis netjes tegen de EPS isolatie geklemd.
Montage en configuratie van de laadbox was erg simpel. De instructies en filmpjes van Easee zijn kristalhelder.

Aanpassingen in de meterkast uitbesteed aan elektricien. Die heeft er een groepenkast bij geplaatst met nieuwe alamat voor de Easee, en meerdere andere aanpassingen zoals het verplaatsen van groepen en het plaatsen van een hoofdschakelaar. Ook is de nieuwe groepenkast klaargemaakt voor aanpassingen in de toekomst zoals het bijplaatsen van een groep voor warmtepomp.

Voor geïnteresseerden, de kosten:
Easee Lite met equalizer, 7,5 m laadkabel en Easee kabelhaakje: €1160
YMvK 5x4 kabel 10 meter: €40
Kosten elektricien: €900
Mooi gedaan zo.

Heb zelf wel de ervaring dat het kapje van de stekker water kan verzamelen, ondanks dat deze naar beneden hangt en goed op de stekker zit. Heb daardoor helaas mijn kabel moeten laten repareren omdat er corrosie was opgetreden bij enkele pinnen. Sinds die tijd een muurhouder waar ik de stekker in klik en daar geen last meer van. Dat is een minder mooie oplossing, maar soms moet je concessies doen :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:24
@Taro Dat is idd wel een goede suggestie.

Dit is de zuid kant van het huis, de installatie is dus wel wat beschermd tegen de elementen, maar een muur houder ga ik zeker overwegen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

chielmi schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:14:
Dit is de zuid kant van het huis, de installatie is dus wel wat beschermd tegen de elementen, maar een muur houder ga ik zeker overwegen!
Mocht je op zoek gaan, ik heb deze destijds gekocht en bevalt prima: https://www.amazon.nl/gp/product/B097LVKL85/.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PY5vw6aRIEPXMsF-YjDFtdbpUsI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IBIlFhbq0S4tWqMzzuUCBGkG.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eno2605
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-02-2024
de Peer schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:44:
[...]

Ja hoor dat kan gewoon. Het is inderdaad zo simpel als het lijkt.
Dankjewel voor de reactie!
Gisteren uitgevoerd en het werkt ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
CollisionNL schreef op zondag 25 februari 2024 @ 00:07:
[...]

In jou geval worden de twee sockets het zelfde behandeld als twee losse palen dan. Ik ga eens kijken of dit nog steeds zo is!
Het zit er een beetje tussenin, want de computer van de laadpaal zit op de ene kabel en het schakelen van stroom voor het laden gebeurt op twee kabels. Load balancing was trouwens een drama ivm de lange afstand (50 m). Ik ben blij dat ik van die Alfen rommel af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:14
[...]

Ik zou dit niet zomaar aanraden. De bedrading achter de 3x25 beveiliging van de netbeheerder kan hierdoor zwaarder belast worden zonder dat beveiliging ingrijpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:34
Gecko123 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:47:
Ik zou dit niet zomaar aanraden. De bedrading achter de 3x25 beveiliging van de netbeheerder kan hierdoor zwaarder belast worden zonder dat beveiliging ingrijpt.
Die is toch minimaal 6mm²? Hier zelfs 10 mm². Zelfs 4mm² zou al voldoen. Ik zou me daar niet zo druk over maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
  • Laatst online: 08-05 22:27
Ik verwacht binnenkort over te stappen naar een EV en moet daarvoor op zoek naar een lader voor thuis. Voordat ik me gaan verdiepen in het type lader wil ik eerst weten wat ik thuis kan aansluiten, omdat ik wellicht een wat niet alledaagse situatie heb. Ik heb weinig verstand van electra, dus wellicht is niet alles even relevant of volledig. Wat is het geval:

- Woning uit 1998;
- Zonnepanelen (15 x 320 Wp, GoodWe 4600D-NS omvormer)
- Huislift (aparte groep, enkelfase 240V)
- Ruimte op het dak over voor nog ca. 10 zonnepanelen. Mijn gedachte is hier in de nabije toekomst een aparte PV-installatie van 10 panelen en een nieuwe omvormer op aan te brengen, omdat de huidige omvormer geen ruimte voor uitbreiding biedt.

Mijn vraag is nu: zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden, of is ook dit een rechttoe-rechtaan situatie waaraan gemakkelijk een 3-fasen lader voor een EV kan worden gekoppeld?
Dank alvast voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Blauw_ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:34:
Ik verwacht binnenkort over te stappen naar een EV en moet daarvoor op zoek naar een lader voor thuis. Voordat ik me gaan verdiepen in het type lader wil ik eerst weten wat ik thuis kan aansluiten, omdat ik wellicht een wat niet alledaagse situatie heb. Ik heb weinig verstand van electra, dus wellicht is niet alles even relevant of volledig. Wat is het geval:

- Woning uit 1998;
- Zonnepanelen (15 x 320 Wp, GoodWe 4600D-NS omvormer)
- Huislift (aparte groep, enkelfase 240V)
- Ruimte op het dak over voor nog ca. 10 zonnepanelen. Mijn gedachte is hier in de nabije toekomst een aparte PV-installatie van 10 panelen en een nieuwe omvormer op aan te brengen, omdat de huidige omvormer geen ruimte voor uitbreiding biedt.

Mijn vraag is nu: zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden, of is ook dit een rechttoe-rechtaan situatie waaraan gemakkelijk een 3-fasen lader voor een EV kan worden gekoppeld?
Dank alvast voor jullie input.
De belangrijkste info ontbreekt: wat is je huisaansluiting?
Monofase of 3F en welke stroomsterkte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gecko123 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:47:
[...]

Ik heb het inderdaad inmiddels 3 x in dit topic gemeld: je moet dan inderdaad de weg die de stroom aflegt van je PV + netaansluiting naar je laadpaal robuust genoeg uitvoeren en er op zijn minst goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
Tommie12 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:50:
[...]

De belangrijkste info ontbreekt: wat is je huisaansluiting?
Monofase of 3F en welke stroomsterkte?
Goede vraag, ik heb geprobeerd dit op te zoeken in de overeenkomst met mijn energieleverancier, maar zie het daar niet staan. Als ik zo wat google vermoed ik gezien de bouwperiode van het huis een 1 fase aansluiting van onbekende stroomsterkte. Kan ik dit ergens eenvoudig precies achterhalen? Of moet ik daarvoor mijn netbeheerder contacten?

edit:
1 fase dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blauw_ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:08:
[...]

Goede vraag, ik heb geprobeerd dit op te zoeken in de overeenkomst met mijn energieleverancier, maar zie het daar niet staan.
Het hoort daar wel te staan. Je kan natuurlijk ook even in je meterkast kijken. Dan zie je gelijk of je hoofdschakelaar als 1 F als 3F is uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Goede vraag, ik heb geprobeerd dit op te zoeken in de overeenkomst met mijn energieleverancier, maar zie het daar niet staan. Als ik zo wat google vermoed ik gezien de bouwperiode van het huis een 1 fase aansluiting van onbekende stroomsterkte. Kan ik dit ergens eenvoudig precies achterhalen? Of moet ik daarvoor mijn netbeheerder contacten?
Even het type van je slimme meter googelen, of kijken of er iets van 3x230 of 400v op staat.
Als je 3 fase hebt kan je er van uit gaan dat je 3x25 hebt en 1 fase is 35 of 40 ampère.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:44
[...]

Pfff..doe ff een foto van je slimme meter, daar staan een symbooltje op voor t aantal fases. En op de hoofdautomaten de limiet of is er sprake van stoppen achter een verzegeld kappie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-05 15:56
Zijn er toevallig ook ervaringen met de Wallbox Pulsar Pro?

Voordeel ten opzichte van de Plus en Max is dat je RFID tokens/kaarten kan gebruiken en vergeleken met de Copper SB heb je een vaste kabel. Hij kost iets meer dan de Pulsar Max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
Laurens__ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:30:
[...]

Het zit er een beetje tussenin, want de computer van de laadpaal zit op de ene kabel en het schakelen van stroom voor het laden gebeurt op twee kabels. Load balancing was trouwens een drama ivm de lange afstand (50 m). Ik ben blij dat ik van die Alfen rommel af ben.
Oow dat is interessant. Waarom rommel? Waar ben je op overgestapt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:45
Sinds deze week een nieuw (3-Fase Inductiefornuis aanwezig. Nu zal je mischien denken, wat heeft dat te maken met het laden van een EV?; Dynamic Load Balancing.

Vanavond de auto aan de lader gehangen. Iets later de oven aangeslingerd en ongeveer 30-40 min later viel de stroom (deels) uit. Oven dit weekend eerder los gebruikt en toen geen problemen ervaren.

Naar de meterkast gelopen en 1 van de 3 (3*25A) hoofdschakelaars was uitgeschakeld. Verder stond alles naar boven/ ingeschakeld. Nu vraag ik mij dus af… functioneert de Dynamic Load Balancing wel zoals het hoort?

Volgens de fantastische (kuch) app van BlueCurrent is Dynamic Load Balancing actief;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VamDl8cQ4KNz6KPQtOa5wD9hU8c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Im4mxTqbkc0RxsTf2u4ni81o.png?f=fotoalbum_large

Onze meterkast
Kastje rechts zit bestaande PV installatie op aangesloten
Overzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1S_7mTluh1Mu195_an2g2pHY3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRKdqVx2uqOpL2a3LjYD2xGt.jpg?f=fotoalbum_large

Close up linkerkast
Linksboven kookgroep, rechtsboven is niet in gebruik, daar komt nog een andere automaat in waar extra PV installatie op gaat komen, dus geen verbruiker. Onderste Hager kast is door monteur (via werkgever/ leasemaatschappij (Arval) geplaatst) t.b.v. de laadpaal;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70kyPzU31WpAnV5Mqpq-upEsnnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRtTl6Ai12chd5jWDZG6hl3N.jpg?f=fotoalbum_large

De rest van de meterkast
Lijkt mij verder niet heel relevant maar just in case;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eln8McMUCFJyKyRlcC-38N0XFBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5QDhE7ErtoPEMadlKGGv4Xz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb natuurlijk geen zin in gedoe en dat alles er straks tijdens het koken om de haverklap uitvliegt. Verder stonden er geen grote gebruikers aan.

Iemand die op basis hiervan kan aangeven of er iets mis is wat betreft Dynamic Load Balancing? Zo ja, wie moet ik hiervoor aanschrijven? De leverancier van de laadpaal en/ of een elektricien? Of iemand anders..

Edit ter info: onze huidige auto (Kia E-Niro uit 2019 als ik mij niet vergis) kan niet op 3-Fase laden. Die pakt dus maar 1 fase. De volgende auto zal uiteindelijk op 3 fases moeten gaan laden.

[ Voor 8% gewijzigd door Thalaron op 25-02-2024 19:50 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Thalaron schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:43:
Sinds deze week een nieuw (3-Fase Inductiefornuis aanwezig. Nu zal je mischien denken, wat heeft dat te maken met het laden van een EV?; Dynamic Load Balancing.

Vanavond de auto aan de lader gehangen. Iets later de oven aangeslingerd en ongeveer 30-40 min later viel de stroom (deels) uit. Oven dit weekend eerder los gebruikt en toen geen problemen ervaren.

Naar de meterkast gelopen en 1 van de 3 (3*25A) hoofdschakelaars was uitgeschakeld. Verder stond alles naar boven/ ingeschakeld. Nu vraag ik mij dus af… functioneert de Dynamic Load Balancing wel zoals het hoort?

Volgens de fantastische (kuch) app van BlueCurrent is Dynamic Load Balancing actief;
[Afbeelding]

Onze meterkast
Overzicht
[Afbeelding]

Close up linkerkast
Linksboven kookgroep, rechtsboven is niet in gebruik, daar komt nog een andere automaat in waar extra PV installatie op gaat komen, dus geen verbruiker. Onderste Hager kast is door monteur (via werkgever/ leasemaatschappij (Arval) geplaatst) t.b.v. de laadpaal;
[Afbeelding]

De rest van de meterkast
[Afbeelding]

Ik heb natuurlijk geen zin in gedoe en dat alles er straks tijdens het koken om de haverklap uitvliegt. Verder stonden er geen grote gebruikers aan.

Iemand die op basis hiervan kan aangeven of er iets mis is wat betreft Dynamic Load Balancing? Zo ja, wie moet ik hiervoor aanschrijven? De leverancier van de laadpaal en/ of een elektricien? Of iemand anders..

Edit ter info: onze huidige auto (Kia E-Niro uit 2019 als ik mij niet vergis) kan niet op 3-Fase laden. Die pakt dus maar 1 fase. De volgende auto zal uiteindelijk op 3 fases moeten gaan laden.
Nee LB lijkt niet naar behoren te functioneren. Dus kijk eens naar de instellingen. Is hij ingesteld op max 20 of 25A?
En hoe snel laad je? 20 of 25A of langzamer?

Ontvangt je Load balancer het P1 signaal wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

[Afbeelding]

Onze meterkast
Overzicht
[Afbeelding]

Close up linkerkast
[Afbeelding]

De rest van de meterkast
[Afbeelding]

Kijk eens of alle schroefjes waarmee de adres vast zitten goed aangedraaid zijn.
Als daar slecht contact is, dan warmt je zekering op en springt ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Tommie12 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:06:
[...]

Kijk eens of alle schroefjes waarmee de adres vast zitten goed aangedraaid zijn.
Dan moet ie de kap van de netbeheerder er af halen van jou?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon

[Afbeelding]

Onze meterkast
Overzicht
[Afbeelding]

Close up linkerkast
[Afbeelding]

De rest van de meterkast
[Afbeelding]

Waarschijnlijk doet de load balancing niet goed zn werk.aar het kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon sowieso een fase aan t overbelasten was, bv fornuis en over op dezelfde fase veel stroom aan t trekken. Misschien nog een Quooker die net aansloeg. Zeg t maar, zonder metingen lastig zeggen.

Ik weet ook niet hoe de load balancing van bluecurrent werkt, is dat via de p1 poort of gebruikt hij die meter die naast de laadpaal groep zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
de Peer schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:10:
[...]

Het hoort daar wel te staan. Je kan natuurlijk ook even in je meterkast kijken. Dan zie je gelijk of je hoofdschakelaar als 1 F als 3F is uitgevoerd.
Landis+Gyr zcf110, dat schijnt dus 1 fase te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:45
de Peer schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:59:
[...]

Nee LB lijkt niet naar behoren te functioneren. Dus kijk eens naar de instellingen. Is hij ingesteld op max 20 of 25A?
En hoe snel laad je? 20 of 25A of langzamer?

Ontvangt je Load balancer het P1 signaal wel?
Er zit een kastje verbonden aan de laadpaal. Vanuit daar loopt er een kabel naar de meterkast.

War dat kastje precies doet weet ik niet helemaal zeker maar het had te maken met de communicatie onderling en t.b.v. de app zelf.

Ik kan in de App nergens vinden hoeveel Ampere de auto kan laden. Ik heb destijds aangegeven dat ik max 16A per fase wilde. In de App is het mij ook niet duidelijk of het nu 16 of meer dan dat is. Ik vermoed meer…;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1JZMCYgyPQw8Y7U9mcoIUrH4yM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5adNBCfostJlzrOz7vpL848C.png?f=fotoalbum_large

Als dat ding 25/26 van de 25 trekt dan hoeft er natuurlijk weinig te gebeuren. Staat op het moment van typen overigens 18/25 aangegeven. Wisselt dus af maar het lijkt erop dat het dus meer dan 16 kán. Gezien onze auto op slechts 1 fase kan laden is dat (momenteel) wel zo handig maar goed, mogelijk dat dit wel het probleem was dus.
Tommie12 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:06:
[...]

Ik zal van de week eens kijken of dat waar ik bij kan en mag allemaal goed vast zit.
Makrolon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Waarschijnlijk doet de load balancing niet goed zn werk.aar het kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon sowieso een fase aan t overbelasten was, bv fornuis en over op dezelfde fase veel stroom aan t trekken. Misschien nog een Quooker die net aansloeg. Zeg t maar, zonder metingen lastig zeggen.

Ik weet ook niet hoe de load balancing van bluecurrent werkt, is dat via de p1 poort of gebruikt hij die meter die naast de laadpaal groep zit?
Zie ook mijn antwoord op @de Peer zijn bericht. Maar wellicht goed om eens te kijken naar hoe de verdeling is met de rest van de gebruikers inderdaad. Quooker springt natuurlijk ook aan zonder boodschap te hebben aan andere gebruikers dus als doe ook op de 3e Fase zit aangesloten zou het zomaar eens dat kunnen zijn geweest.

Auto + oven + quooker lijkt mij een onhandige combinatie die niet zoveel voorkomt hier. Auto staat meestal overdag te laden of na het eten pas. Dus niet tijdens het koken normaal gesproken.

[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 25-02-2024 21:17 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 20:23
Thalaron schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:15:
[...]

Er zit een kastje verbonden aan de laadpaal. Vanuit daar loopt er een kabel naar de meterkast.

War dat kastje precies doet weet ik niet helemaal zeker maar het had te maken met de communicatie onderling en t.b.v. de app zelf.

Ik kan in de App nergens vinden hoeveel Ampere de auto kan laden. Ik heb destijds aangegeven dat ik max 16A per fase wilde. In de App is het mij ook niet duidelijk of het nu 16 of meer dan dat is. Ik vermoed meer…;
[Afbeelding]

Als dat ding 25/26 van de 25 trekt dan hoeft er natuurlijk weinig te gebeuren. Staat op het moment van typen overigens 18/25 aangegeven. Wisselt dus af maar het lijkt erop dat het dus meer dan 16 kán. Gezien onze auto op slechts 1 fase kan laden is dat (momenteel) wel zo handig maar goed, mogelijk dat dit wel het probleem was dus.

[...]

Ik zal van de week eens kijken of dat waar ik bij kan en mag allemaal goed vast zit.

[...]

Zie ook mijn antwoord op @de Peer zijn bericht. Maar wellicht goed om eens te kijken naar hoe de verdeling is met de rest van de gebruikers inderdaad. Quooker springt natuurlijk ook aan zonder boodschap te hebben aan andere gebruikers dus als doe ook op de 3e Fase zit aangesloten zou het zomaar eens dat kunnen zijn geweest.

Auto + oven + quooker lijkt mij een onhandige combinatie die niet zoveel voorkomt hier. Auto staat meestal overdag te laden of na het eten pas. Dus niet tijdens het koken normaal gesproken.
Als ik het zo lees staat die laadpaal op max 16A afgesteld en trekt hij hier ook 16A, vandaar 16/16. Maar kennelijk zitten er dan grote verbruikers zoals je oven en Quooker waarschijnlijk ook op fase 3, zodat daar alsnog te veel gevraagd wordt. Maar als je load balancing goed zou werken had dan dus je laadpaal z'n stroomsterkte moeten verlagen om onder de 25A op fase 3 te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Makrolon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:20:
[...]

Dan moet ie de kap van de netbeheerder er af halen van jou?
Ik dacht dat het ging om de eigen automaat.
Uiteraard kan je niet aan de schroefjes van de zekering van de netbeheerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Thalaron schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:15:
[...]

[Afbeelding]

[...]

[...]

Nou lijkt me een duidelijk verhaal. Je trekt 26A tijdens het laden. De andere apparatuur veroorzaakt dat dus. Te veel op fase 3.

Je kunt dit ook eenvoudig nog eens herhalen. Ga opnieuw laden + koken + qooker of wat je ook gebruikt en check de app. Vermoedelijk ga je dan ver over de 25A heen...

Je LB werkt dus prima, maar je moet je elektricien de groepen beter laten verdelen over de 3 fases.
Of zelf even instellen (bij mijn paal kan dat in de software) dat de paal via fase 1 of 2 laadt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurens__
CollisionNL schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:12:
[...]

Oow dat is interessant. Waarom rommel? Waar ben je op overgestapt?
Ik had van deze dingen last met Alfen:
- Load balancing werkte vanaf het begin niet goed want de door Alfen voorgeschreven modbus meter zag geen verschil tussen verbruikt vermogen en teruglever vermogen. Met 82 zonnepanelen en een (toen nog) 3x25A hoofdzekering bleek dat van cruciaal belang. Als de zon scheen en ik meer dan 12 kW (ongeveer) aan het terugleveren was kon ik geen laadsessie starten. Workaround was de modbus meter loskoppelen, dan ging hij in de failsafe modus met 3x6A laden en dan weer verder.

- Alfen erkende in eerste bovenstaand probleem en gaf aan dat ze er met prio naar zouden kijken. Later gaven ze aan dat het geen probleem was en werd alles ontkend. De oplossing was volgens hen een P1 poort verlenger maar dat werkte (50 meter) ook niet goed.

- Alfen kwam langs (voor ik weet niet meer precies wat, ik meen een firmware update die alleen door hen gedaan kon worden) en veranderde de instellingen in de laadpaal voor load balancing zonder overleg met als resultaat dat de hoofdzekering (smeltzekering) er 's avonds laat een keer uitklapte toen er twee auto's stonden te laden. De kosten voor de netbeheerder om hiervoor langs te komen werden niet door Alfen vergoed...

- Ik heb op enig moment contact gehad met Alfen over laden op zonvermogen (dus zeg maar zonder stroom uit het net te trekken). Ze gaven daarbij aan dat ze dat niet willen gaan faciliteren. Hun redenering was dat ze willen dat de Alfen palen uitstralen dat je altijd met maximaal vermogen kan laden, dat is wat ze in de markt willen. Op mijn argument dat dat me niet handig leek ivm de energietransitie kwam geen serieuze reactie.

- Het glaasje van de display viel er af. Alfen leverde hiervoor een nieuwe kap maar die paste niet. Dus een hele nieuwe kast en de installateur moest daarvoor het hele binnenwerk overbouwen.

- Uiteindelijk load balancing goed werkend gekregen met een ander type modbus meter die door mijn installateur is vergoed (niet door Alfen).

- Op een gegeven moment werkte een van de twee sockets niet meer. Met de foutmeldingen erbij was het antwoord van Alfen dat ze wel langs konden komen om te kijken wat er aan de hand was maar dat er geen garantie kon worden gegeven of de monteur dan ook de juiste onderdelen bij zich zou hebben en dus misschien een tweede keer langs zou moeten gaan komen. Ik weet de bedragen niet meer precies maar het kwam (voorrijdkosten en de minimale monteurtijd) uit op iets van € 300,- per keer uit. En dat zonder garantie dat ze de paal weer konden repareren. Ook bij niet kunnen repareren was ik gebonden aan de kosten.

Ik ben nu overgestapt op een tweetal EASEE stations met de EASEE loadbalancing. Die loadbalancing werkt nog niet helemaal betrouwbaar omdat ik een slechte wifi verbinding heb naar de paal (hij werkt niet met een netwerkkabel) en de ingebouwde mobiele dataverbinding slechte ontvangst heeft op het mobiele netwerk. Ik heb de failsofe nu zo ingesteld dat het geen problemen oplevert, ook niet als 2 auto's staan te laden (nu 3x40A aansluiting dus die kan sowieso wat meer hebben) . Verder super tevreden over de EASEE stations, een stuk makkelijker (en zelf) te installeren. Heb ik gedaan op een universele kunststof laadpaal die ik (met een kleine aanpassing) op de oude Alfen betonnen sokkel heb gemonteerd. Ik moest wel de draden verlengen maar er was in die paal genoeg ruimte voor waterdichte (gel) verbindingsmoffen etc.

Ik vergeet vast nog wat trammelant met Alfen maar zo heb je een beetje een beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
Laurens__ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Ik had van deze dingen last met Alfen:
- Load balancing werkte vanaf het begin niet goed want de door Alfen voorgeschreven modbus meter zag geen verschil tussen verbruikt vermogen en teruglever vermogen. Met 82 zonnepanelen en een (toen nog) 3x25A hoofdzekering bleek dat van cruciaal belang. Als de zon scheen en ik meer dan 12 kW (ongeveer) aan het terugleveren was kon ik geen laadsessie starten. Workaround was de modbus meter loskoppelen, dan ging hij in de failsafe modus met 3x6A laden en dan weer verder.

- Alfen erkende in eerste bovenstaand probleem en gaf aan dat ze er met prio naar zouden kijken. Later gaven ze aan dat het geen probleem was en werd alles ontkend. De oplossing was volgens hen een P1 poort verlenger maar dat werkte (50 meter) ook niet goed.
.......
Woow! Wat een verhaal... Ik snap dat je daar goed de balen over hebt gehad. Stiekem heb ik wel een klein beetje genoten van je rant, ik herken je situatie, je hebt kennis over het onderwerp en wordt niet serieus genomen.

3x6A is dan 3x 1380W = 4KW ipv 11? Of kon je de volle 3x25A gebruiken voor het laden? En nu heb je 3x40A dat is 27KW laden toch?

Ik zie bij AESEE drie laders, de Home, Light en Core. Jij hebt dan de Core neem ik aan en kan op max 22KW laden met wat overhead door je 3x40A aansluiting? Of is dit 2x 11KW ivm de twee palen. Of zijn ze dan beide 22KW en verdeeld hij de stroom bij twee ladende auto's?

Zoals je merkt ben ik nog een beetje groen met het rekenen.

Bij ons zit de oprit tegen de schuur aan waar ik een AP ga plaatsen en ik woon op een plek waar alle providers goed bereik hebben. Dit zal wel helpen. Die Easee's zien er goed uit. Alhoewel ik zelf redelijk OK ben met elektra heb ik een elektricien als vriend die hier ervaring mee heeft, dus het komt sowieso goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
de Peer schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:19:
[...]

Nou lijkt me een duidelijk verhaal. Je trekt 26A tijdens het laden. De andere apparatuur veroorzaakt dat dus. Te veel op fase 3.

Je kunt dit ook eenvoudig nog eens herhalen. Ga opnieuw laden + koken + qooker of wat je ook gebruikt en check de app. Vermoedelijk ga je dan ver over de 25A heen...

Je LB werkt dus prima, maar je moet je elektricien de groepen beter laten verdelen over de 3 fases.
Of zelf even instellen (bij mijn paal kan dat in de software) dat de paal via fase 1 of 2 laadt.
LB werkt prima? Lijkt me niet. LB moet er juist voor zorgen dat het beschrevene niet kan gebeuren. Koken of quooker aan, dan moet de laadpaal ten alle tijde terugregelen tot onder de 25A aan de hoofdzekering, desnoods door het laden te pauzeren.

Ik ben het wel met je eens dat een betere verdeling over de fasen gewenst is, LB zal dan minder vaak en minder fors hoeven terug te regelen.

[ Voor 6% gewijzigd door guido66 op 26-02-2024 16:25 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

guido66 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:18:
[...]

LB werkt prima? Lijkt me niet. LB moet er juist voor zorgen dat het beschrevene niet kan gebeuren.
LB kan alleen de laadpaal sturen, niet de andere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
de Peer schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:27:
[...]

LB kan alleen de laadpaal sturen, niet de andere apparatuur.
Klopt, maar zoals ik het lees gaat de laadpaal vrolijk door op 16A tijdens deze gebeurtenis en regelt ie dus niet terug. Hij ziet wel dat er overbelasting is, maar doet er vervolgens niets mee.

Als zijn 3e fase al overbelast wordt zonder te laden, dan kan LB inderdaad dat niet verhelpen.

[ Voor 11% gewijzigd door guido66 op 26-02-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

guido66 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:18:
[...]

LB werkt prima? Lijkt me niet. LB moet er juist voor zorgen dat het beschrevene niet kan gebeuren. Koken of quooker aan, dan moet de laadpaal ten alle tijde terugregelen tot onder de 25A aan de hoofdzekering, desnoods door het laden te pauzeren.

Ik ben het wel met je eens dat een betere verdeling over de fasen gewenst is, LB zal dan minder vaak en minder fors hoeven terug te regelen.
Kan ook nergens vinden waar je de waarde van je hoofdzekering kunt instellen bij Blue Current. Wellicht gaat hij default uit van 35A bij 1 fase laden?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Laatst online: 12-05 16:08

V-8

Weet iemand of met elke Alfen Single Pro laden op 7.4kW mogelijk is?

Of heb je hier de licentie voor 32A (22kW) voor nodig (misschien omdat je, weliswaar maar op 1 fase, 32A trekt?)

Zou wel flauw zijn..

Note: het is een 3-fase laadpaal

[ Voor 7% gewijzigd door V-8 op 26-02-2024 18:20 ]

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
CollisionNL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:12:
[...]

Woow! Wat een verhaal... Ik snap dat je daar goed de balen over hebt gehad. Stiekem heb ik wel een klein beetje genoten van je rant, ik herken je situatie, je hebt kennis over het onderwerp en wordt niet serieus genomen.

3x6A is dan 3x 1380W = 4KW ipv 11? Of kon je de volle 3x25A gebruiken voor het laden? En nu heb je 3x40A dat is 27KW laden toch?

Ik zie bij AESEE drie laders, de Home, Light en Core. Jij hebt dan de Core neem ik aan en kan op max 22KW laden met wat overhead door je 3x40A aansluiting? Of is dit 2x 11KW ivm de twee palen. Of zijn ze dan beide 22KW en verdeeld hij de stroom bij twee ladende auto's?

Zoals je merkt ben ik nog een beetje groen met het rekenen.

Bij ons zit de oprit tegen de schuur aan waar ik een AP ga plaatsen en ik woon op een plek waar alle providers goed bereik hebben. Dit zal wel helpen. Die Easee's zien er goed uit. Alhoewel ik zelf redelijk OK ben met elektra heb ik een elektricien als vriend die hier ervaring mee heeft, dus het komt sowieso goed.
Als het laden eenmaal gestart was deed de modbus meter bij de Alfen wel weer goed zijn werk.

Zowel bij de Alfen als EASEE heb ik max 3x32 per socket beschikbaar binnen de ruimte die er is (3x40A uit het net plus wat de panelen leveren). Het kom in de praktijk neer dat er nu probleemloos 2 auto’s met 11 kW kunnen laden. Een enkele gast heeft een 22 je lader maar die zijn echt schaars. Wel met regelmaat auto’s die 1x33A komen laden dat is wel leuk om te zien.

De EASEE verdeelt de beschikbare capaciteit best goed, kan ook een een-fase auto op verschillende fasen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-01 16:23
V-8 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:17:

Of heb je hier de licentie voor 32A (22kW) voor nodig (misschien omdat je, weliswaar maar op 1 fase, 32A trekt?)

Zou wel flauw zijn..

Ik heb de Alfen single Pro 11kw 3 fase. Deze laad mijn VW e-UP met 7.4kW. De auto kan niet sneller dan 7.4kW laden. Tenzij ik hem aan een snellader hang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Simon99 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:35:
[...]

Ik heb de Alfen single Pro 11kw 3 fase. Deze laad mijn VW e-UP met 7.4kW. De auto kan niet sneller dan 7.4kW laden. Tenzij ik hem aan een snellader hang
Ja alleen de eup heeft volgens mij een 2 fase boordlader. Das niet t zelfde als een 1 fase auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

guido66 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:59:
[...]

Klopt, maar zoals ik het lees gaat de laadpaal vrolijk door op 16A tijdens deze gebeurtenis en regelt ie dus niet terug. Hij ziet wel dat er overbelasting is, maar doet er vervolgens niets mee.
Dat lees ik niet, en ook de screenshot laat zien dat bij volledig laden de totale belasting netjes op 25/26A zit. Maargoed dat kan natuurlijk eenvoudig getest worden door de auto nogmaals te laden en even wat apparaten aan te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 26-02-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Simon99 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:35:
[...]

Is dat 32A per fase or 2x 16A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

V-8 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:17:

Zou wel flauw zijn..

Dat is al vaak besproken in dit topic (of het Alfen topic, dat kan ook, weet ik niet meer).
Ja je hebt die licentie nodig om 7.4 kW op 1 fase te kunnen laden.

Volgens mij is het overigens geen manier om extra geld te verdienen, maar om te borgen dat je de juiste bedrading hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 26-02-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

de Peer schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:04:
[...]

Dat is al vaak besproken in dit topic (of het Alfen topic, dat kan ook, weet ik niet meer).
Ja je hebt die licentie nodig om 7.4 kW op 1 fase te kunnen laden.

Volgens mij is het overigens geen manier om extra geld te verdienen, maar om te borgen dat je de juiste bedrading hebt.
Bedankt!

Er ligt alvast 5x6mm2 dus dat zit wel goed.

Kun je die licentie echt alleen kopen bij de originele verkoper? (Heb de paal tweedehands gekocht)

Of lukt dat ook bij bv. Acculaders.nl / Laadkabeldiscounter?

Zelf invoeren etc. in ACE Installer is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

V-8 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:45:
[...]

Bedankt!

Er ligt alvast 5x6mm2 dus dat zit wel goed.

Kun je die licentie echt alleen kopen bij de originele verkoper? (Heb de paal tweedehands gekocht)

Of lukt dat ook bij bv. Acculaders.nl / Laadkabeldiscounter?

Zelf invoeren etc. in ACE Installer is geen probleem.
Ik heb geen idee. Vraag het even in het alfen topic. Daar weten ze dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-04 11:58
Ik bereid mij voor op de komst van mijn lease EV & bijhorende NTC / Shell Recharge laadpas.

Waarschijnlijk een simpele vraag, maar vond het antwoord niet meteen terug.

Thuis hebben wij reeds een Alfen Laadpaal van WG partner van een andere aanbieder. Ik veronderstel dat deze laadbeurten met de Shell-pas (na evt. whitelisting) netjes onderling gedeeld worden?

De terugbetaling via Shell / mijn werkgever baart mij echter wat meer zorgen. Vermoedelijk wordt het allemaal duidelijk eens ik toegang heb tot het platform, maar wilde toch al even polsen of iemand een gelijkaardige setup heeft

[ Voor 7% gewijzigd door Baats op 26-02-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 11:54
Ik heb me nu aardig ingelezen in de laadpalen wereld en ben nu vooral benieuwd naar wat momenteel de beste/goedkoopste 2dehands opties zijn voor een domme 3,7kw laadpaal, liefst met een vaste type2 kabel. Met mogelijk al een type b aardlekschakelaar ingebouwd zodat deze niet los nog gekocht hoeft te worden ?
Komt op eigen oprit te staan.

Een aanbeveling voor een 7,4kw (1 fase 32A) met load balancing functie (ik heb een dsrm5 slimme meter) is ook welkom !

Is de lolo smart nog steeds de beste keuze, lees toch ook wel gedoe met slechte rfid lezers, welke functie ook ik niet perse nodig heb.

[ Voor 16% gewijzigd door Weezer-DC op 26-02-2024 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:51
Ik ben me al weken aan het oriënteren op een laadpaal voor mijn nieuwbouw woning met zonnepanelen en warmtepomp, maar verbaas me er eigenlijk over dat veel laadpalen zo beperkt lijken in de slimme mogelijkheden.

Wat ik zoek:
- Overcapaciteit van zonnepanelen naar auto kunnen laden
- Load balancing
- Zakelijk verrekenen
- In de toekomst rekening houden met dynamische tarieven

De beste optie voor mij lijkt nu de MyEnergi Zappi die CT klemmen gebruikt. Daarvoor moet ik nu 2 datakabels naar de laadpaal leggen en CT klemmen in de meterkast (en bij de omvormer voor een volledig beeld).

Maar kan dat nu niet makkelijker? Met een aansluiting op de P1 poort en Wifi in de Solax omvormer zou je toch alle informatie moeten hebben die je nodig hebt?

Daarnaast zou ik graag in de toekomst ook slim de warmtepomp aansturen, zodat die ook optimaal van zonne energie gebruik kan maken. Het liefst zou ik dit allemaal in 1 systeem met 1 app doen.

Welke laadpaal, app en hardware raden jullie aan?

Xpeng Reviews; https://www.proefritreviews.nl/reviews/brand/Xpeng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Gemeni schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:57:

Wat ik zoek:
- Load balancing
- Zakelijk verrekenen

Daarnaast zou ik graag in de toekomst ook slim de warmtepomp aansturen, zodat die ook optimaal van zonne energie gebruik kan maken. Het liefst zou ik dit allemaal in 1 systeem met 1 app doen.

Dat is te veel te wensen om in 1 systeem te willen, het zakelijk verrekenen gaat bijvoorbeeld via e-flux maar e-flux gaat echt je warmtepomp niet aansturen...

De rest zou misschien nog kunnen via home assistant of zo als het per se allemaal in één app moet maar dan moet je wel ook een warmtepomp hebben die zich daarmee laat aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bark_At_The_Cat
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-05 13:37
Hoi! Ik heb sinds kort een laadpaal in de tuin voor mijn leaseauto. Echter hebben mijn werkgever en collega's nog geen ervaring met EVs dus ik zit met de volgende domme vraag:

Is het zo dat "Totaal elektriciteit Normaaltarief" op het energiecontract bestaat uit energiebelasting + leveringskosten (rekentechnisch klopt dat namelijk)? Dus in mijn geval voer ik dus € 0,25604 ≈ € 0,26 in? Of is het "Totaal elektriciteit Normaaltarief" + energiebelasting + leveringskosten = €0,51208 ≈ €0,51

Op mijn (vaste) contractoverzicht gaat het over de volgende tarieven:
Totaal
Totaal elektriciteit Normaaltarief (1 t/m 2.900 kWh)€ 0,25604/kWh
Totaal elektriciteit Normaaltarief (2.901 t/m 10.000 kWh)€ 0,25604/kWh
Totaal elektriciteit Daltarief (1 t/m 2.900 kWh)€ 0,25362/kWh
Totaal elektriciteit Daltarief (2.901 t/m 10.000 kWh)€ 0,25362/kWh
Leveringskosten stroom
Variabele leveringskosten Normaaltarief€ 0,12439/kWh
Variabele leveringskosten Daltarief€ 0,12197/kWh
Vaste leveringskosten (€ 8,49/maand)€ 0,27849/dag
Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 2.900 kWh) (€ 381,79/jaar)€ 0,13165/kWh
Energiebelasting zone 2 (2.901 t/m 10.000 kWh) (€ 539,77/jaar)€ 0,13165/kWh
Vermindering energiebelasting (- € 631,39/jaar)- € 1,72511/dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Gemeni schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:57:
Ik ben me al weken aan het oriënteren op een laadpaal voor mijn nieuwbouw woning met zonnepanelen en warmtepomp, maar verbaas me er eigenlijk over dat veel laadpalen zo beperkt lijken in de slimme mogelijkheden.

Wat ik zoek:
- Load balancing
- Zakelijk verrekenen

De beste optie voor mij lijkt nu de MyEnergi Zappi die CT klemmen gebruikt. Daarvoor moet ik nu 2 datakabels naar de laadpaal leggen en CT klemmen in de meterkast (en bij de omvormer voor een volledig beeld).

Maar kan dat nu niet makkelijker? Met een aansluiting op de P1 poort en Wifi in de Solax omvormer zou je toch alle informatie moeten hebben die je nodig hebt?

MyEnergi heeft de Eddi waarmee je mogelijk wat kan voor een warmtepomp (geen ervaring mee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06:20
@Bark_At_The_Cat Alle kosten die jij zelf maakt op de stroom zou je moeten verrekenen, dus alle kosten per kWh.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Pagina: 1 ... 106 ... 171 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen