Leuk topic en zeer interessant. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die de load balancing via WiFi hebben georganiseerd. Ik ben me aan het orienteren op een paal voor als de EV over een paar maanden komt, mijn situatie is als volgt:
- Kia Niro EV via private lease (die met max 11 kw kan laden aan een gewone paal)
- Nieuwbouwhuis met 20 zonnepanelen en 3x25A aansluiting
- grote verbruikers: warmtepomp, inductieplaat, Quooker, ovens
- vast energiecontract (nog 2 jaar) bij Greenchoice
- auto (ca 10k km per jaar) wordt sporadisch gebruikt voor woon-werk, maar vooral voor privé. Ik kan dus goed overdag laden als de zon schijnt
Nu mijn vraag: ik heb bij de bouw de optie genomen om het huis klaar te maken voor een EV; er is dus al een aparte groep gemaakt en er loopt een 3F-verbinding naar een aansluitpunt in de buitenmuur - alleen geen datakabel.
Bij de aanleg van de tuin twee jaar terug ben ik wel zo slim geweest om alvast een kabel in te graven van het aansluitpunt in de muur naar de carport waar de paal zou komen te hangen, ik ben alleen niet zo slim geweest om ook een datakabel te trekken en / of een mantelbuis te gebruiken.
Gezien de verbruikers in huis en het feit dat ik de zonnestroom optimaal wil gebruiken (ook al salderen we voorlopig nog wel even door) lijkt het me wel handig als de paal kan praten met mijn slimme meter. Er is voldoende wifi-bereik bij mijn carport en ik heb inmiddels een aantal laders gevonden die LB ondersteunen via Wifi, ik was benieuwd of mensen hier langere tijd ervaring mee hebben en kunnen zeggen of het naar wens gaat.
Alsnog een datakabel trekken gaat me wel ver, omdat die dan ook (via de kruipruimte?) nog het huis in moet.
Advies over palen is ook welkom, de opties die ik nu bekijk zijn de easee en de V2C Trydan. En ik neem aan dat ik een P1 dongle oid nodig heb om de paal te koppelen?
[
Voor 4% gewijzigd door
Svyatagor op 01-03-2024 20:33
]