Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Bark_At_The_Cat schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:56:
Hoi! Ik heb sinds kort een laadpaal in de tuin voor mijn leaseauto. Echter hebben mijn werkgever en collega's nog geen ervaring met EVs dus ik zit met de volgende domme vraag:

Is het zo dat "Totaal elektriciteit Normaaltarief" op het energiecontract bestaat uit energiebelasting + leveringskosten (rekentechnisch klopt dat namelijk)? Dus in mijn geval voer ik dus € 0,25604 ≈ € 0,26 in? Of is het "Totaal elektriciteit Normaaltarief" + energiebelasting + leveringskosten = €0,51208 ≈ €0,51

Op mijn (vaste) contractoverzicht gaat het over de volgende tarieven:
Totaal
Totaal elektriciteit Normaaltarief (1 t/m 2.900 kWh)€ 0,25604/kWh
Totaal elektriciteit Normaaltarief (2.901 t/m 10.000 kWh)€ 0,25604/kWh
Totaal elektriciteit Daltarief (1 t/m 2.900 kWh)€ 0,25362/kWh
Totaal elektriciteit Daltarief (2.901 t/m 10.000 kWh)€ 0,25362/kWh
Leveringskosten stroom
Variabele leveringskosten Normaaltarief€ 0,12439/kWh
Variabele leveringskosten Daltarief€ 0,12197/kWh
Vaste leveringskosten (€ 8,49/maand)€ 0,27849/dag
Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 2.900 kWh) (€ 381,79/jaar)€ 0,13165/kWh
Energiebelasting zone 2 (2.901 t/m 10.000 kWh) (€ 539,77/jaar)€ 0,13165/kWh
Vermindering energiebelasting (- € 631,39/jaar)- € 1,72511/dag
In de regel is in dat soort overzichten totaal normaal tarief en totaal dal tarief de totale kWh prijs incl. alle variabele kosten.
Dus 0,25604 normaal per kWh en 0,25362 dal per kWh. Je kunt ook je laatste jaarafrekening erbij pakken.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bark_At_The_Cat
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-05 09:58
DonJuape schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:22:
[...]

In de regel is in dat soort overzichten totaal normaal tarief en totaal dal tarief de totale kWh prijs incl. alle variabele kosten.
Dus 0,25604 normaal per kWh en 0,25362 dal per kWh. Je kunt ook je laatste jaarafrekening erbij pakken.
Dank! Ik heb sinds dit jaar voor het eerst zelf m'n NL energiecontract op naam + toegang tot dat soort documenten. Dus een jaaroverzicht heb ik nog niet. Maar ik weet voorlopig voldoende denk ik. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 27-02-2024 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:20
guido66 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:02:
[...]

MyEnergi heeft de Eddi waarmee je mogelijk wat kan voor een warmtepomp (geen ervaring mee).
Ja dit kan perfect met de eddi.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Gemeni schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:57:
Ik ben me al weken aan het oriënteren op een laadpaal voor mijn nieuwbouw woning met zonnepanelen en warmtepomp, maar verbaas me er eigenlijk over dat veel laadpalen zo beperkt lijken in de slimme mogelijkheden.

Wat ik zoek:
- Overcapaciteit van zonnepanelen naar auto kunnen laden
- Load balancing
- Zakelijk verrekenen
- In de toekomst rekening houden met dynamische tarieven

De beste optie voor mij lijkt nu de MyEnergi Zappi die CT klemmen gebruikt. Daarvoor moet ik nu 2 datakabels naar de laadpaal leggen en CT klemmen in de meterkast (en bij de omvormer voor een volledig beeld).

Maar kan dat nu niet makkelijker? Met een aansluiting op de P1 poort en Wifi in de Solax omvormer zou je toch alle informatie moeten hebben die je nodig hebt?

Daarnaast zou ik graag in de toekomst ook slim de warmtepomp aansturen, zodat die ook optimaal van zonne energie gebruik kan maken. Het liefst zou ik dit allemaal in 1 systeem met 1 app doen.

Welke laadpaal, app en hardware raden jullie aan?
Myenergi heeft alles wat je wil.

Wat is er moeilijk aan een paar ct klemmen? Altijd goede meetgegevens zonder afhankelijk te zijn van een andere meter.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkroon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 21:21
Ik zoek een laadpunt DLB aangesloten op de P1 plug van de slimme meter. Wat is het goedkoopste alternatief voor een 3 fasen aansluiting 11kW? Waarom kan de Wallbox Pulsar Plus niet op de P1 van de slimme meter en moet deze weer specifiek gecreëerd te worden (+ 200 euro)? Het is allemaal zeer onduidelijk weergegeven en weinig geven hier inzage van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
tedkroon schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:35:
Ik zoek een laadpunt DLB aangesloten op de P1 plug van de slimme meter. Wat is het goedkoopste alternatief voor een 3 fasen aansluiting 11kW? Waarom kan de Wallbox Pulsar Plus niet op de P1 van de slimme meter en moet deze weer specifiek gecreëerd te worden (+ 200 euro)? Het is allemaal zeer onduidelijk weergegeven en weinig geven hier inzage van.
Die vraag moet je bij wallbox stellen denk ik, waarom hun dat zo hebben bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52
Laurens__ schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:38:
[...]

Dat is te veel te wensen om in 1 systeem te willen, het zakelijk verrekenen gaat bijvoorbeeld via e-flux maar e-flux gaat echt je warmtepomp niet aansturen...
Mijn idee zou zijn dat er een laadpaal is die niet alles zelf hoeft te kunnen, maar wel een API heeft om hem slim aan te sturen.

Vervolgens zou er 1 APP/Hub kunnen zijn om je energie te beheren, software die communiceert met al je apparaten (laadpaal, zonnepanelen, warmtepomp, wasmachine, etc.) en slimme beslissingen neemt. Bijvoorbeeld zoals Homewizard of Tibber. De eerste heeft nu geen ondersteuning voor laadpalen, de tweede werkt alleen volledig als Tibber klant.

Maar het lijkt erop dat de Zappi in combinatie met bijvoorbeeld de Eddi van MyEnergi dan de beste oplossing blijft. Wat ik hier alleen nog mis zou wat functies zijn als ook slimme stekkers of de aansturing van bijvoorbeeld de vaatwasser. En het liefst had ik ook een Nederlands bedrijf gehad.

(PS: Zakelijk verrekenen zou eventueel ook kunnen met een maandelijkse uitdraai van het aantal geladen KWH.)

[ Voor 5% gewijzigd door Gemeni op 28-02-2024 09:22 ]

Xpeng Reviews; https://www.proefritreviews.nl/reviews/brand/Xpeng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Makrolon schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:47:
[...]

Ja dit kan perfect met de eddi.
Heb je zelf ook ervaring met de Eddi? Ik kon niet zo snel vinden of Eddi met alle warmtepompen kan samenwerken. En werkt dit in de toekomst met alle dynamische contracten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Gemeni schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:24:
[...]

Heb je zelf ook ervaring met de Eddi? Ik kon niet zo snel vinden of Eddi met alle warmtepompen kan samenwerken. En werkt dit in de toekomst met alle dynamische contracten?
Nee nog niet, ik ga die binnenkort installeren thuis als ik weer wat meer tijd heb. Maar er is nu een printplaatje beschikbaar om op de eddi te zetten om de warmtepomp aan te sturen, dit zou met alle warmtepompen moeten werken.

Als je t zeker wil weten moet je even met myenergi bellen, die kunnen alle info er over geven.

En het ecosysteem van myenergi werkt al met alle flexibele contracten.

[ Voor 14% gewijzigd door Makrolon op 28-02-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-05 05:45
Makrolon schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:44:
[...]

Die vraag moet je bij wallbox stellen denk ik, waarom hun dat zo hebben bedacht.
Dat gaat nochtans. Maar je hebt nog steeds een module nodig:
WALL-MTR-P1PORT

Je kan het bv hier kopen:
https://www.elektramat.be...alancing-wall-mtr-p1port/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Makrolon schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:44:
[...]

Nee nog niet, ik ga die binnenkort installeren thuis als ik weer wat meer tijd heb. Maar er is nu een printplaatje beschikbaar om op de eddi te zetten om de warmtepomp aan te sturen, dit zou met alle warmtepompen moeten werken.

Als je t zeker wil weten moet je even met myenergi bellen, die kunnen alle info er over geven.

En het ecosysteem van myenergi werkt al met alle flexibele contracten.
Bedankt, de Zappi heb je ook? Bevalt die goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Gemeni schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:10:
[...]

Ik heb er een aantal, maar geen een aangesloten 😁 ik rij niet electrisch, voor gebruikers ervaringen kan je beter even de reacties van andere in dit topic afwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
Gemeni schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:10:
[...]

Niks mis met de Zappi, prima app ook, uitgebreide mogelijkheden om te laden naar wens. Ze zijn ook erg open
over software issues en updates, en hebben een eigen forum. En het is zowat de enige die er met een vaste kabel niet als een toevallig samenraapsel van verschillende onderdelen uit ziet. De meesten in dit topic vinden 'm lelijk, maar ik heb blijkbaar een andere bril en prioriteiten.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-05 11:44
shizoframia schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 01:22:
[...]

Kan je even enkele screenshots van de webinterface van Peblar delen waarop je ziet hoe je Load Balancing bvb. qua toegelaten maximaal vermogen/ampère kan configureren alsook waar je instelt dat gekoppeld kan worden met homewizard?

Ik zou nl. graag een 22kw variant zelf willen installeren maar weet graag eerst wat er al dan niet kan voor ik er effectief ééntje aankoop... Dankjewel.
Wat verwacht je precies te zien? Er is inderdaad een veldje waar je instelt hoeveel ampere de groep heeft, en hoeveel ampere het huis heeft. Load balancing aanzetten met Homewizard is kiezen vanuit een menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:43
Is er hier misschien iemand met een Zonneplan laadpunt die wat screenshots van de app kan delen om te laten zien hoe dat werkt (en eventueel nog extra ervaringen)? Kan er nog niet veel over vinden in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
jojost1 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:45:
Is er hier misschien iemand met een Zonneplan laadpunt die wat screenshots van de app kan delen om te laten zien hoe dat werkt (en eventueel nog extra ervaringen)? Kan er nog niet veel over vinden in dit topic.
Doorzoek dit topic maar eens op Zonneplan en vraag @HTT-Thalan naar zijn ervaringen. Misschien krijg je zijn lader wel als 2dehandsje ;)

[ Voor 6% gewijzigd door guido66 op 28-02-2024 18:23 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
Binnenkort mogen wij overstappen op een elektrische auto dus moet er ook een laadpaal komen. Nu lees ik hier veel mensen die enthousiast zijn over de Zappi (behalve het uiterlijk), dus dat was in eerste instantie ook degene waar ik mij in verdiept had. Nu heb ik echt het gevoel dat sinds de laatste updates de Zappi niets 'meer' kan wat de Wallbox Pulsar Max ook niet kan. Mijn gebruik gaat waarschijnlijk ook niet heel heftig zijn, maar wat ik graag zou willen:
- Integratie met Home Assistant (nice to have)
- Load balancing (must)
- Opladen met eigen energie (nice to have)
- Vaste kabel (nice to have)
- Mogelijkheid voor schema's - mogelijk dynamische tarieven in de toekomst (nice to have)
- Uiterlijk maakt niet uit :P Komt aan de andere kant van de schutting

Laadpaal moet wel ver van de meterkast geïnstalleerd worden, 11 meter door de kruipruimte en dan nog 10 meter door de tuin (die ben ik nu aan het afgraven). Nog zaken waar ik daarbij rekening kan houden?

Laatste vraag: Is er iets van een communicatie mogelijk met de laadpaal dat die 'mijn' auto herkent en dan unlocked?

[ Voor 3% gewijzigd door Cyleo op 28-02-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
HTT-Thalan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:55:
[...]
Dat het bij jou niet is gebeurd is heel mooi, maar dat doet niks af aan het principe. Bovendien kan de paal op 3fase wel gewoon 11kw leveren.

@de Peer ik heb ze geprobeerd te bellen, maar na 20 minuten in de wacht werd de lijn verbroken. Ik heb ze een uitgebreide mail gestuurd en zal het maar weer blijven proberen.
Heb je nog iets gehoord van Zonneplan mbt dynamic load balancing of is het ondertussen al veranderd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

jojost1 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:45:
Heeel simpele app. Je krijgt wat instellingen over je profiel en dergelijke, maar qua laden heb je een slider die zegt 'altijd aan' (dat staat er niet letterlijk, maar het punt is dat de paal gewoon een stopcontact is en aansluiten = stroom krijgen) of 'start met app'. Die tweede optie weigert afname door de auto en schakelt het laden via de paal in (paal schakelt in) zodra je in de app 'start laden' drukt.

In theorie heel slim: Je kan met hele simpele software de paal 'beveiligen' tegen ongeoorloofd gebruik.

Maarrrrr de paal is heel selectief in wat hij als geoorloofd ziet ;). Als je de auto aansluit maar nog niet gaat opladen (b.v. omdat je daltarief stuurt via het laadschema van je auto) werkt dat niet icm 'laden via app'. En ook als de auto al opgeladen is, maar later opnieuw stroom vraagt (b.v. voor een boost naar 100% vlak voor vertrek, of voor het voorverwarmen/koelen van de auto zonder de accu te gebruiken) zegt de zonneplan paal ook 'nope' en de auto krijgt gewoon niks. In de praktijk is de 'beveiliging' dus compleet waardeloos en moet de paal op 'altijd aan' staan om je auto niet dwars te zitten.

De app is vooral ingesteld op het combineren met zonneplan's 'slim' energiecontract waarbij hij vooral probeert te laden wanneer de tarieven laag zijn. Helaas is de paal erg langzaam (max 3,3kw per fase ongeacht jouw afzekering) en heeft een load balancer die alleen maar kan switchen tussen 'volle bak' (3,3kw), 'verminderd' (1.4kw) of 'uit'. En dat betekent in de praktijk dat hij de helft van de tijd op 1.4kw draait want hij is erg gevoelig. Probeer dan je accu nog maar eens vol te krijgen via een contract dat per uur de interessante tarieven probeert uit te nutten.... ik heb een kleine accu (38kwh) en dat haalde hij in een avond/nacht niet eens terwijl mijn huidige paal (5kw met intelligent load balancen) hem elke nacht voldrukt, volledig binnen daltarieven, ongeacht hoe leeg hij was.

In theorie, op papier (en in het verkoopgesprek) klinkt het allemaal heel leuk/slim, maar in de praktijk is het mager/slecht uitgewerkt en zeker tegen het 1900 euro prijskaartje weggezet is het gewoon simpel gezegd een hele slechte koop. Het is ook nog eens een lelijke witte kast met groots het zonneplan logo erop maar dat is persoonlijk, subjectief en niet relevant voor het overige verhaal.

@jojost1 ik heb het ding retour afzender gedaan. Ze hebben me nota bene nog 250 afgetroggeld voor het 'deinstalleren' van de paal (half uur werk) terwijl ik nu lekkage heb naar mijn kruipruimte toe omdat ze schuin door de buitenmuur (boven het maaiveld) naar beneden hebben geboord. Daar is het laatste woord nog niet over gesproken kan ik je vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Cyleo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:15:
Nu heb ik echt het gevoel dat sinds de laatste updates de Zappi niets 'meer' kan wat de Wallbox Pulsar Max ook niet kan.
Was het niet dat automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen niet kan bij de Wallbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
HTT-Thalan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:54:
[...]
Maarrrrr de paal is heel selectief in wat hij als geoorloofd ziet ;). Als je de auto aansluit maar nog niet gaat opladen (b.v. omdat je daltarief stuurt via het laadschema van je auto) werkt dat niet icm 'laden via app'. En ook als de auto al opgeladen is, maar later opnieuw stroom vraagt (b.v. voor een boost naar 100% vlak voor vertrek, of voor het voorverwarmen/koelen van de auto zonder de accu te gebruiken) zegt de zonneplan paal ook 'nope' en de auto krijgt gewoon niks. In de praktijk is de 'beveiliging' dus compleet waardeloos en moet de paal op 'altijd aan' staan om je auto niet dwars te zitten.
Zegt de paal dan 'nope' omdat je dan niet gezegd hebt dat de paal op dat moment 'mag' laden? Dat klinkt wel logisch eigenlijk, dat je eerst even op 'boost' moet drukken (of het huidige uur als 'toegestaan' aantikken) zodat de paal nu 'mag' laden. Voor een 'boost voor vertrek' moet je dan denk ik 1. de limiet op auto verhogen (als je die hebt) en 2. even op boost drukken in de Zonneplan app. Dat de auto geen stroom kan/mag trekken is logisch denk ik met zo'n paal waar het juist draait om 'alleen laden op de uren die ik aangeef'. Kost iets meer handelingen inderdaad dan wat jij wil als ik het zo hoor, persoonlijk geen probleem mee.
De app is vooral ingesteld op het combineren met zonneplan's 'slim' energiecontract waarbij hij vooral probeert te laden wanneer de tarieven laag zijn. Helaas is de paal erg langzaam (max 3,3kw per fase ongeacht jouw afzekering) en heeft een load balancer die alleen maar kan switchen tussen 'volle bak' (3,3kw), 'verminderd' (1.4kw) of 'uit'. En dat betekent in de praktijk dat hij de helft van de tijd op 1.4kw draait want hij is erg gevoelig. Probeer dan je accu nog maar eens vol te krijgen via een contract dat per uur de interessante tarieven probeert uit te nutten.... ik heb een kleine accu (38kwh) en dat haalde hij in een avond/nacht niet eens terwijl mijn huidige paal (5kw met intelligent load balancen) hem elke nacht voldrukt, volledig binnen daltarieven, ongeacht hoe leeg hij was.
Ik heb al twee jaartjes een dynamisch energiecontract bij ze en thuis 3-fase, dus 11kW laden. Accu 60kWh en niet veel dagelijkse kilometers, dus lijkt me ook geen probleem persoonlijk.
In theorie, op papier (en in het verkoopgesprek) klinkt het allemaal heel leuk/slim, maar in de praktijk is het mager/slecht uitgewerkt en zeker tegen het 1900 euro prijskaartje weggezet is het gewoon simpel gezegd een hele slechte koop. Het is ook nog eens een lelijke witte kast met groots het zonneplan logo erop maar dat is persoonlijk, subjectief en niet relevant voor het overige verhaal.
Zelfde prijs als bij mij, al is het wel 1600 omdat je 300 terugkrijgt vanwege het energiecontract. Leek me verder een prima prijs incl de installatie vergeleken met andere partijen. Niet de goedkoopste, niet de duurste. Het is inderdaad niet moeders mooiste maar ach.
@jojost1 ik heb het ding retour afzender gedaan. Ze hebben me nota bene nog 250 afgetroggeld voor het 'deinstalleren' van de paal (half uur werk) terwijl ik nu lekkage heb naar mijn kruipruimte toe omdat ze schuin door de buitenmuur (boven het maaiveld) naar beneden hebben geboord. Daar is het laatste woord nog niet over gesproken kan ik je vertellen.
Dat is wel vervelend, hopelijk wordt dat gefixt! :-( Bedankt voor je uitgebreide reactie in elk geval :)

Ik denk dat de paal voor mij nog steeds interessant is, alles in één app is ook fijn en met de komende Zonneplan thuisbatterij die er aan komt werkt dat allemaal wel lekker samen denk ik (Powerplay gedoe). Hoor verder altijd wel goede verhalen over installaties etc, maar wel jammer dat het bij jou niet lekker gegaan is. Ik ga eerst eens aanhoren hoe ze exact van oprit -> meterkast gaan komen voor ik daadwerkelijk akkoord geef in elk geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Laat me je vooral niet tegenhouden, maar het klinkt meer dat je een verdediging zocht dan een ervaring :P ik vond het een stuk troep en mijn Zappi paal doet het op alle vlakken veel beter dan de Zonneplan paal en kan ook rekening houden met dynamisch laden... en omdat hij met de c-klemmen superstrak zicht op terugleveren heeft drukt hij ook het overschot van de panelen erin, iets waar de zonneplan volgens mij geen rekening mee kan houden. En zelfs met 11kw (die je niet gaat halen, eerder 9,5kw) moet je als hij gaat throttlen + daltarieven probeer mee te pakken nog maar gaan zien hoe betrouwbaar die accu vol komt. Uiteindelijk wil je wel gewoon weg kunnen rijden als dat nodig is en niet wachten tot je genoeg prik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
rube schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:00:
[...]

Was het niet dat automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen niet kan bij de Wallbox?
Goede, dat heb ik idd nog niet gezien bij de Wallbox. Ik vermoed alleen voor mij niet direct noodzakelijk, maar wel interessant om mee te nemen in mijn overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:06
@jojost1 ik heb sinds september een wallbox van zonneplan i.c.m. een dynamisch contract. Je moet zelf de goedkoopste uren “programmeren” in de app maar dat is heel eenvoudig. Levert 11 kw echter bij meerdere verbruikers bijv. Watmptepomp, WTW installatie treedt de load balancing in werking en laadt op dat moment met 4,3 wk. omdat ik meestal ‘s nachts laad, is mijn accu ‘s morgens geladen. Ik stel niet veel eisen en vind het prima werken. In de app krijg je er een “autootje” bij. Zie de screenshots.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gz6AXV-ikWwvRS8HmRIi_1VIig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qc751SEfEtl791Z3Pf8dZsQJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHrgt_dc353tq4JMpsgFb6L-nUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NuCTfpcCkcNWGWHkA0KPtfzL.png?f=fotoalbum_large

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
HTT-Thalan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:16:
Laat me je vooral niet tegenhouden, maar het klinkt meer dat je een verdediging zocht dan een ervaring :P ik vond het een stuk troep en mijn Zappi paal doet het op alle vlakken veel beter dan de Zonneplan paal en kan ook rekening houden met dynamisch laden... en omdat hij met de c-klemmen superstrak zicht op terugleveren heeft drukt hij ook het overschot van de panelen erin, iets waar de zonneplan volgens mij geen rekening mee kan houden. En zelfs met 11kw (die je niet gaat halen, eerder 9,5kw) moet je als hij gaat throttlen + daltarieven probeer mee te pakken nog maar gaan zien hoe betrouwbaar die accu vol komt. Uiteindelijk wil je wel gewoon weg kunnen rijden als dat nodig is en niet wachten tot je genoeg prik hebt.
Oh nee hoor, was benieuwd waarom iemand m gewoon niet fijn zou vinden :) dingen die anderen niet fijn vinden vind ik misschien juist fijn of andersom. Gewoon informatief om te lezen.
Kan je bij Zappi ook echt uren aantikken van ‘ga dan en dan maar laden’? Ik wil bijvoorbeeld niet dat de paal dit zelf doet. Ik laad bijvoorbeeld liever alleen in het weekend (ivm de prijzen) maar plug het liefst wel elke dag in zodat ik ‘mocht het nodig zijn’ wel laden meteen aan kan slingeren (of voor een lange trip, of voor preconditioning zonder verlies van range).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Wakkie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:52:
@jojost1 ik heb sinds september een wallbox van zonneplan i.c.m. een dynamisch contract. Je moet zelf de goedkoopste uren “programmeren” in de app maar dat is heel eenvoudig. Levert 11 kw echter bij meerdere verbruikers bijv. Watmptepomp, WTW installatie treedt de load balancing in werking en laadt op dat moment met 4,3 wk. omdat ik meestal ‘s nachts laad, is mijn accu ‘s morgens geladen. Ik stel niet veel eisen en vind het prima werken. In de app krijg je er een “autootje” bij. Zie de screenshots.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant, thanks! Ik heb nog een aantal vragen als je het niet erg vindt.
Als je op ‘Nu laden - Start’ tikt, gaat ie dan stroom geven tot je zelf weer op stop drukt of loskoppelt? Gaat de paal dan wel uit zichzelf weer naar de ‘kies uren voor ik ga laden’ modus oid? Krijg je ergens in de app duidelijke overzichten hoeveel er per maand is geladen (kWh) en kan je ergens ook terugvinden hoeveel km je grofweg laadt per sessie (zodat je niet zelf hoeft uit te rekenen ‘als ik deze 3 uren opladen aanzet, dan is dat 11*3*6km..’ etc) door een auto te koppelen oid? Laatste: merk je dat je ervaring/app is veranderd sinds je de paal in gebruik hebt, of is er eigenlijk niets veranderd/doorontwikkeld in die tijd?
Nogmaals bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:06
jojost1 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:31:
[...]

Interessant, thanks! Ik heb nog een aantal vragen als je het niet erg vindt.
Als je op ‘Nu laden - Start’ tikt, gaat ie dan stroom geven tot je zelf weer op stop drukt of loskoppelt? Gaat de paal dan wel uit zichzelf weer naar de ‘kies uren voor ik ga laden’ modus oid? Krijg je ergens in de app duidelijke overzichten hoeveel er per maand is geladen (kWh) en kan je ergens ook terugvinden hoeveel km je grofweg laadt per sessie (zodat je niet zelf hoeft uit te rekenen ‘als ik deze 3 uren opladen aanzet, dan is dat 11*3*6km..’ etc) door een auto te koppelen oid? Laatste: merk je dat je ervaring/app is veranderd sinds je de paal in gebruik hebt, of is er eigenlijk niets veranderd/doorontwikkeld in die tijd?
Nogmaals bedankt :)
Als je de auto aansluit dan heb je keuze om hem meteen te laden via de start knop of instellen op de goedkoopste uren. Als je meteen laadt dan kun je dat weer stoppen. Ook de ingestelde tijd(en) kun je wijzigen (toevoegen of wijzigen). Uiteraard moet de wallbox ingeschakeld zijn. Je ziet maandelijks wat je geladen hebt en per sessie het verwachte aantal kilometers (screenshot). Sinds ik de app heb is mij niet noemenswaardig iets opgevallen qua wijziging/uitbreiding/doorontwikkeling.

Ik heb een 3x25 fase aansluiting. Je bestaande connect in de P1 poort blijft.

Ongetwijfeld zul je wel op de site van Zonneplan gekeken hebben.

https://www.zonneplan.nl/laadpaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdhzSAgaCPa_V080FFlWQZXU_0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ugwgk7G6SkZCn2qVGQmPJ8Ay.png?f=fotoalbum_large

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-05 23:01
Ik blijf het lastig vinden welke paal te nemen.
Vind de easee charge light toch ook wel interessant.
De eerdere problemen zijn hierbij opgelost meen ik.

- 3x25A aansluiting
- Astand meterkast tot montageplek een meter of 7 a 10
- back-office nodig om direct afrekenen met de leasemaatschappij, dat kan bv. Met e-flux?
- Loadbalancing via de Equalizer?)
- Losse kabel
- Ik wil de paal zelf kunnen installeren èn in gebruik kunnen stellen.
- verbinding voor communicatie via?

Iemand die kan bevestigen dan wel ontkennen dat de genoemde paal dit kan en hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-05 08:47
macfocus schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 00:11:

- 3x25A aansluiting
- back-office nodig om direct afrekenen met de leasemaatschappij, dat kan bv. Met e-flux?
- Losse kabel

Iemand die kan bevestigen dan wel ontkennen dat de genoemde paal dit kan en hoe?
Back Office kan idd met e-flux

Loadbalancing gaat via externe equalizer op p1 poort van je slimme meter

Losse kabel maar kan wel via de app permanent vergrendeld worden

Paal kan zeker zelf ingesteld en geïnstalleerd worden

Communicatie via ingebouwde sim of wifi netwerk

Mocht de cloud service er een keer uit liggen kan je tegenwoordig ook als alternatief via Bluetooth starten

Ik heb nog de oude versie, maar ben er super tevreden over

• maartenmu
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-05 14:07
Ik heb sinds kort iets geks met mijn laadpaal (Alfen). Normaal gesproken kan deze laden met een snelheid van 11 kw/u. Maar sinds kort gaat het maar met 6,5 kw/u. Er is aan mijn auto niets gewijzigd en de laadpaal is verbonden met de slimme meter.

De paal wordt beheerd door GroenDus (voorheen leaseplan energy). Zij gaven aan dat het om een P1 storing gaat (heeft iets met load balancing te maken). Hebben jullie een idee wat ik zelf nog kan doen om dit te verhelpen?

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:27
maartenmu schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:47:
Ik heb sinds kort iets geks met mijn laadpaal (Alfen). Normaal gesproken kan deze laden met een snelheid van 11 kw/u. Maar sinds kort gaat het maar met 6,5 kw/u. Er is aan mijn auto niets gewijzigd en de laadpaal is verbonden met de slimme meter.

De paal wordt beheerd door GroenDus (voorheen leaseplan energy). Zij gaven aan dat het om een P1 storing gaat (heeft iets met load balancing te maken). Hebben jullie een idee wat ik zelf nog kan doen om dit te verhelpen?
Klinkt als de failsafe idd. Als hij de P1 verbinding verliest dan gaat hij standaard met iets van 6kW laden. Dus zelf even goed de P1 verbinding checken. Geen splitter ertussen? Ander kabeltje proberen wellicht?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• maartenmu
Inspired schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Klinkt als de failsafe idd. Als hij de P1 verbinding verliest dan gaat hij standaard met iets van 6kW laden. Dus zelf even goed de P1 verbinding checken. Geen splitter ertussen? Ander kabeltje proberen wellicht?
Kabeltje vervangen is lastig aangezien die paal best ver bij de meterkast vandaan zit. Ik heb net nog even alles gecontroleerd, maar alle kabeltjes zitten er goed in.

Ik heb gebeld met Groendus. Zij geven aan dat er een firmware update is geweest. Ze gaan nu uitzoeken of het hierdoor komt dat de laadpaal in de veilige modus gaat. Alternatief is dat ze het vermogen omhoog gooien, maar met het risico dat de stoppen eruit klappen. Is dit realistisch? De laadpaal heeft een eigen groep (3 fasen).

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56
maartenmu schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:31:
[...]

Kabeltje vervangen is lastig aangezien die paal best ver bij de meterkast vandaan zit. Ik heb net nog even alles gecontroleerd, maar alle kabeltjes zitten er goed in.

Ik heb gebeld met Groendus. Zij geven aan dat er een firmware update is geweest. Ze gaan nu uitzoeken of het hierdoor komt dat de laadpaal in de veilige modus gaat. Alternatief is dat ze het vermogen omhoog gooien, maar met het risico dat de stoppen eruit klappen. Is dit realistisch? De laadpaal heeft een eigen groep (3 fasen).
Hoe groot is het probleem dat de paal altijd met 6kW laadt?

Je auto is toch altijd vol na een nachtje laden?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• maartenmu
Tommie12 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Hoe groot is het probleem dat de paal altijd met 6kW laadt?

Je auto is toch altijd vol na een nachtje laden?
Ik probeer in de daluren te laden (23:00 tot 06:00), dus dan is het niet lang genoeg.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56
maartenmu schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Ik probeer in de daluren te laden (23:00 tot 06:00), dus dan is het niet lang genoeg.
Dat is 7 uur aan 6kW, of 42 kWh per nacht.
Dat is goed voor 200-250km/dag. (pessimistisch berekend)
Doe je dat een heel jaar, dan rij je 72.000km.
Ik kom toe met 4kW en doe 30k+ zonder enig probleem, en laad meestal ook in de daluren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• macfocus
Tommie12 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Ik kom toe met 4kW en doe 30k+ zonder enig probleem, en laad meestal ook in de daluren.
En als je een dag hebt dat je meer als die 200/250 km moet rijden is het dus niet genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Dat kan wel zijn maar als ik net als @maartenmu een 11kW laadpunt heb dat ineens maar op 6kW laadt, dan wil ik dat dat opgelost wordt.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Nivea.

Niet invullen voor een ander.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• maartenmu
[...]

Klopt dat het meestal genoeg is, maar ik wil liever dat het wordt opgelost (het heeft altijd gewerkt). Maar als ik inderdaad zelf kabels moet vervangen dan laat ik het voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:13
maartenmu schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:14:
[...]

Klopt dat het meestal genoeg is, maar ik wil liever dat het wordt opgelost (het heeft altijd gewerkt). Maar als ik inderdaad zelf kabels moet vervangen dan laat ik het voor wat het is.
Misschien te voor de hand liggend, maar heb je al een keer geprobeerd om de laadpaal even van de stroom te halen?

• maartenmu
AWEF schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:44:
[...]

Misschien te voor de hand liggend, maar heb je al een keer geprobeerd om de laadpaal even van de stroom te halen?
Ja ik heb 'm inderdaad even uitgezet en daarna opnieuw aangezet. Ook is er op afstand een reset gedaan. Ik denk dat ik af moet wachten waar Groendus mee komt.

Is het trouwens noodzakelijk om de paal door een derde partij te laten beheren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-05 07:11
maartenmu schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:20:
[...]

Ja ik heb 'm inderdaad even uitgezet en daarna opnieuw aangezet. Ook is er op afstand een reset gedaan. Ik denk dat ik af moet wachten waar Groendus mee komt.

Is het trouwens noodzakelijk om de paal door een derde partij te laten beheren?
Hoe is hij \op de P1 poort aangesloten? Met alleen een rechtstreekse kabel of zit er ook een verlenger tussen, bijvoorbeeld eentje van Cedel? Met de Cedel had ik redelijk goede ervaring. Het gebruik van de P1 in het algemeen en zeker over langere afstanden kan nogal problematisch zijn. De ene meter geeft elke 5 seconden een telegram en andere elke seconde. Dan zijn er nog verschillende buadrates in omloop en zo meer.

De Alfen paal die ik had kon bijvoorbeeld niet goed overweg met een telegram per seconde via een verlenger op 50 meter.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenmu
Laurens__ schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:04:
[...]

Hoe is hij \op de P1 poort aangesloten? Met alleen een rechtstreekse kabel of zit er ook een verlenger tussen, bijvoorbeeld eentje van Cedel? Met de Cedel had ik redelijk goede ervaring. Het gebruik van de P1 in het algemeen en zeker over langere afstanden kan nogal problematisch zijn. De ene meter geeft elke 5 seconden een telegram en andere elke seconde. Dan zijn er nog verschillende buadrates in omloop en zo meer.

De Alfen paal die ik had kon bijvoorbeeld niet goed overweg met een telegram per seconde via een verlenger op 50 meter.
Er zit zo'n splitter tussen. Kabeltje met splitter komt uit de meter. Een kabel gaat naar de laadpaal en de ander naar een ding van Enenco (waarschijnlijk voor Toon).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
maartenmu schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:17:
[...]

Er zit zo'n splitter tussen. Kabeltje met splitter komt uit de meter. Een kabel gaat naar de laadpaal en de ander naar een ding van Enenco (waarschijnlijk voor Toon).
Ik zou om te testen de splitter we wens tussenuit halen en de kabel vd lader rechtstreeks in de p1 proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:13
[...]

Ik heb het in het verleden ook gehad dat de laadpaal de P1 meter niet uit kon lezen als ik met een (goedkope) splitter er ook iets anders op aan sloot. Lang verhaal kort, ik heb nu een HomeWizard splitter en die werkt perfect.

Zoals @Makrolon ook al aangeeft, even een keer de P1 kabel van de paal direct op de slimme meter aansluiten en kijken wat er dan gebeurd.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:20
Precies. Een simpel y kabeltje werkt niet altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
[...]
Ik heb uitgebreid toen met een technisch figuur van Cedel gesproken en hij gaf aan dat het trail en error is, vandaar dat zij ook verschillende types hebben voor verschillende merken laadpalen.

Wat de anderen ook zeggen: even zonder splitter er tussenuit en/of ook proberen om de uitgangen te verwisselen, die zijn namelijk niet gelijk (in ieder geval bij Cedel, die kennen een master/slave configuratie). Ik had een splitter met een eigen voeding, die werkte ook beroerd bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:07
macfocus schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 00:11:

- 3x25A aansluiting
- Losse kabel

Yup, dit kan met de Easee Lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ik zit me rot te zoeken, maar ik kan het niet vinden.
Waar zit de optie om de firmware van je Easee laadpaal en Equalizer bij te werken, of te checken of je de laatste hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 15:40
ASS-Ware schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:25:
Waar zit de optie om de firmware van je Easee laadpaal en Equalizer bij te werken, of te checken of je de laatste hebt?
je kan de versie zien door via laderinstellingen bij je product en dan op "over" klikken.

volgens mij heeft de easee geen MID, ik weet niet precies hoe dat werkt met een backoffice. Ik heb een prive auto. Wel heb ik de easee zelf opgehangen en aangesloten. Super eenvoudig,

[ Voor 19% gewijzigd door DaTimMan op 01-03-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DaTimMan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:29:
[...]

je kan de versie zien door via laderinstellingen bij je product en dan op "over" klikken.

volgens mij heeft de easee geen MID, ik weet niet precies hoe dat werkt met een backoffice. Ik heb een prive auto. Wel heb ik de easee zelf opgehangen en aangesloten. Super eenvoudig,
Equalizer v119
Lite v319
Op de website zie ik nieuwere, maar hoe ik ze installeer, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Cyleo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:15:
Binnenkort mogen wij overstappen op een elektrische auto dus moet er ook een laadpaal komen. Nu lees ik hier veel mensen die enthousiast zijn over de Zappi (behalve het uiterlijk), dus dat was in eerste instantie ook degene waar ik mij in verdiept had. Nu heb ik echt het gevoel dat sinds de laatste updates de Zappi niets 'meer' kan wat de Wallbox Pulsar Max ook niet kan. Mijn gebruik gaat waarschijnlijk ook niet heel heftig zijn, maar wat ik graag zou willen:
- Integratie met Home Assistant (nice to have)
- Load balancing (must)
- Opladen met eigen energie (nice to have)
- Vaste kabel (nice to have)
- Mogelijkheid voor schema's - mogelijk dynamische tarieven in de toekomst (nice to have)
- Uiterlijk maakt niet uit :P Komt aan de andere kant van de schutting

Laadpaal moet wel ver van de meterkast geïnstalleerd worden, 11 meter door de kruipruimte en dan nog 10 meter door de tuin (die ben ik nu aan het afgraven). Nog zaken waar ik daarbij rekening kan houden?

Laatste vraag: Is er iets van een communicatie mogelijk met de laadpaal dat die 'mijn' auto herkent en dan unlocked?
Ik heb ongeveer dezelfde eisen en ben bij de Zappi van MyEnergi uitgekomen. Of die ook Home Assistant integratie heeft weet ik alleen niet...

Qua ver van de meterkast, met 21 meter hoef je officieel nog geen dikkere kabel, maar kwaad kan het denk ik ook niet. Hoe groter de afstand, hoe groter het verlies kan zijn: https://www.evservice.eu/...n-voor-een-laadpaal-thuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:16
Gemeni schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:53:
[...]

Ik heb ongeveer dezelfde eisen en ben bij de Zappi van MyEnergi uitgekomen. Of die ook Home Assistant integratie heeft weet ik alleen niet...

Qua ver van de meterkast, met 21 meter hoef je officieel nog geen dikkere kabel, maar kwaad kan het denk ik ook niet. Hoe groter de afstand, hoe groter het verlies kan zijn: https://www.evservice.eu/...n-voor-een-laadpaal-thuis
Home assistant heeft een HACS integratie voor myenergi Zappi. Ik ben tot dezelfde conclusie gekomen dat Zappi de beste keuze is. Loadbalancing kan met CT klemmen of Harvi, voor mij waren de CT klemmen een must omdat ik een oudere meter heb en geen zin om die te vervangen.
Het enige nadeel was dat het geen RFID kaarten ondersetund voor backend afrekenen met bv e-flux, je kunt dan een PIN gebuiken per voertuig.

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gemeni
itsbvka schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:06:
[...]

Home assistant heeft een HACS integratie voor myenergi Zappi. Ik ben tot dezelfde conclusie gekomen dat Zappi de beste keuze is. Loadbalancing kan met CT klemmen of Harvi, voor mij waren de CT klemmen een must omdat ik een oudere meter heb en geen zin om die te vervangen.
Het enige nadeel was dat het geen RFID kaarten ondersetund voor backend afrekenen met bv e-flux, je kunt dan een PIN gebuiken per voertuig.
Bedankt voor de informatie.

Aanvullend, de Harvi is volgens mij geen vervanging voor CT klemmen, maar alternatief voor bedraad aanleggen richting je laadpaal. Vooral handig als je bijvoorbeeld geen draad wilt hebben van je omvormer naar je laadpaal.

Mijn plan is om 2 cat kabels naar de laadpaal te trekken (1 internet, 1 voor ct klemmen op de fasen). En de CT klemmen in de meterkast dus bedraad aan te sluiten. Later wil ik nog een Harvi + CT klemmen bij de omvormer monteren, maar dat is meer voor de leuk. Dan kun je ook zien wat je zonnepanelen produceren en wat je intern in huis al gebruikt. Voor load balancing of overcapaciteit laden is dat niet nodig. Daar heb je genoeg aan het weten wat er bij je meter gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
itsbvka schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:06:
[...]

Bedankt voor de aanvulling (ook Gemini). Backend afrekenen is nu nog geen punt voor mij, maar misschien wel iets om voor de toekomst rekening mee te houden. Neig dan nu toch naar de Zappi, ook omdat de bulk van de kosten in de aanleg zitten in mijn geval, dan is die meerprijs op het geheel opeens wat minder. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 15:40
ASS-Ware schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:49:
[...]

Equalizer v119
Lite v319
Op de website zie ik nieuwere, maar hoe ik ze installeer, geen idee.
dat kan via de online web portal. bij product heb ik een knop die heet bijgewerkt . ik heb v322

via laadlocatie, hamburgermenu naar producten en dan je easee selecteren

[ Voor 12% gewijzigd door DaTimMan op 01-03-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 11:58
Even nog een andere vraag: heeft iemand tips voor een geschikt bedrijf die een laadpaal met dynamic loadbalance kan plaatsen die geen hostingskosten vraagt per maand?

Ik kom nu uit op Chargecars.nl via Essent. Maar wellicht heeft iemand goede ervaringen?

Nog andere zaken waar ik op moet letten?

--

En nog een ander issue. Vandaag is een schouwer geweest om te kijken voor het plaatsen van een laadpaal, maar omdat het een nieuwbouwhuis betreft zonder kruipruimte wilde hij gaan werken met opbouw. Dikke doei. Dat gaan we dus niet doen.

Iemand nog advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
doobieters schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:03:
Even nog een andere vraag: heeft iemand tips voor een geschikt bedrijf die een laadpaal met dynamic loadbalance kan plaatsen die geen hostingskosten vraagt per maand?

Ik kom nu uit op Chargecars.nl via Essent. Maar wellicht heeft iemand goede ervaringen?

Nog andere zaken waar ik op moet letten?

--

En nog een ander issue. Vandaag is een schouwer geweest om te kijken voor het plaatsen van een laadpaal, maar omdat het een nieuwbouwhuis betreft zonder kruipruimte wilde hij gaan werken met opbouw. Dikke doei. Dat gaan we dus niet doen.

Iemand nog advies?
Als de meterkast aan de buitenmuur grenst kan je langs buiten, als hij aan de keuken grenst die aan een buitenmuur grenst kan je onder de keuken door naar buiten.

Anders zou het nog kunnen dat er extra mantelbuizen naar je meterkast getrokken zijn. Als dat ook niet het geval is kan je nog boven een plafond langs, al zal dan t plafond er wel deels uit moeten. Anders ontkom je niet aan kabelgoten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DaTimMan schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:00:
[...]

dat kan via de online web portal. bij product heb ik een knop die heet bijgewerkt . ik heb v322

via laadlocatie, hamburgermenu naar producten en dan je easee selecteren
Hoe kom ik op de online web portal?

Edit:
Gevonden en hij heeft zichzelf reeds automatisch geupdate naar v322, gaat vanzelf dus (laadpaal power heeft een tijdje uitgestaan).

Dank je wel.

[ Voor 19% gewijzigd door ASS-Ware op 01-03-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svyatagor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-01 08:11
Leuk topic en zeer interessant. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die de load balancing via WiFi hebben georganiseerd. Ik ben me aan het orienteren op een paal voor als de EV over een paar maanden komt, mijn situatie is als volgt:

- Kia Niro EV via private lease (die met max 11 kw kan laden aan een gewone paal)
- Nieuwbouwhuis met 20 zonnepanelen en 3x25A aansluiting
- grote verbruikers: warmtepomp, inductieplaat, Quooker, ovens
- vast energiecontract (nog 2 jaar) bij Greenchoice
- auto (ca 10k km per jaar) wordt sporadisch gebruikt voor woon-werk, maar vooral voor privé. Ik kan dus goed overdag laden als de zon schijnt :)

Nu mijn vraag: ik heb bij de bouw de optie genomen om het huis klaar te maken voor een EV; er is dus al een aparte groep gemaakt en er loopt een 3F-verbinding naar een aansluitpunt in de buitenmuur - alleen geen datakabel.

Bij de aanleg van de tuin twee jaar terug ben ik wel zo slim geweest om alvast een kabel in te graven van het aansluitpunt in de muur naar de carport waar de paal zou komen te hangen, ik ben alleen niet zo slim geweest om ook een datakabel te trekken en / of een mantelbuis te gebruiken.

Gezien de verbruikers in huis en het feit dat ik de zonnestroom optimaal wil gebruiken (ook al salderen we voorlopig nog wel even door) lijkt het me wel handig als de paal kan praten met mijn slimme meter. Er is voldoende wifi-bereik bij mijn carport en ik heb inmiddels een aantal laders gevonden die LB ondersteunen via Wifi, ik was benieuwd of mensen hier langere tijd ervaring mee hebben en kunnen zeggen of het naar wens gaat.

Alsnog een datakabel trekken gaat me wel ver, omdat die dan ook (via de kruipruimte?) nog het huis in moet.

Advies over palen is ook welkom, de opties die ik nu bekijk zijn de easee en de V2C Trydan. En ik neem aan dat ik een P1 dongle oid nodig heb om de paal te koppelen?

[ Voor 4% gewijzigd door Svyatagor op 01-03-2024 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Svyatagor Met een Zappi kan je ook een Harvi in de meterkast plaatsen en die gaat ook goed om met zonnestroom en ook native met dynamische tarieven (voor in je toekomst :) ). De Zappi kan dan zelf over Wifi communiceren ivm data en met de Harvi communiceren over de waarde van de CT-klemmen. Dan kan je dus zonder Ethernet kabel wel gebruikmaken van de mogelijkheden. CT-klemmen gekoppeld aan de Harvi kunnen realtime data doorgeven waardoor je niet afhankelijk bent van de P1 dongle en evt. vertraging daarin.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Svyatagor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:30:
Leuk topic en zeer interessant. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die de load balancing via WiFi hebben georganiseerd.
Easee, Equalizer werkt over wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:47

d0s

sssst

ASS-Ware schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:25:
De installer app gebruiken 🙂 is dus een 2e app van easee voor beheer instellingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 23:46
MyEnergi heeft voor de Zappi laders weer nieuwe firmware voorhanden.

Ik heb em zojuist op de Zappi v2 geinstalleerd, zonder problemen.

Release notes: https://support.myenergi....-2-Firmware-Version-5-417

Overzicht actuele firmwares:
https://support.myenergi....ns-updating-your-firmware

[ Voor 22% gewijzigd door NielsTn op 02-03-2024 13:03 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
NielsTn schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:01:
MyEnergi heeft voor de Zappi laders weer nieuwe firmware voorhanden.

Ik heb em zojuist op de Zappi v2 geinstalleerd, zonder problemen.

Release notes: https://support.myenergi....-2-Firmware-Version-5-417

Overzicht actuele firmwares:
https://support.myenergi....ns-updating-your-firmware
Thx, de v2.1 heeft ook een nieuwe firmware: https://support.myenergi....ub-Firmware-Version-5-434.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
d0s schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:54:
[...]

De installer app gebruiken 🙂 is dus een 2e app van easee voor beheer instellingen.
Die heb ik.
Waar is dan de upgrade knop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Bij mij kwam er bovenin de app vanzelf een melding om te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:06
Gemeni schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:40:
[...]
Mijn plan is om 2 cat kabels naar de laadpaal te trekken (1 internet, 1 voor ct klemmen op de fasen).
Je moet er 3 trekken, de zappi installatie handleiding beschrijft dat je voor het verlengen elke keer een ader paar moet gebruiken, voor 1 CT klem heb je dan 4 aders nodig, met 3 CT klemmen zijn dat 12 aders, dus 2 cat kabels en daarnaast nog een cat kabel voor de ethernet verbinding zelf, in totaal 3 cat kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jwillemsen schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:09:
[...]

Je moet er 3 trekken, de zappi installatie handleiding beschrijft dat je voor het verlengen elke keer een ader paar moet gebruiken, voor 1 CT klem heb je dan 4 aders nodig, met 3 CT klemmen zijn dat 12 aders, dus 2 cat kabels en daarnaast nog een cat kabel voor de ethernet verbinding zelf, in totaal 3 cat kabels.
Je hebt per CT klem maar 2 aders nodig en welke maakt niet uit. Ik zou zelf een zelfde kleur aderpaar per klem gebruiken voor de duidelijkheid (en dan plus = kleur en min = wit-kleur o.i.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:29:
[...]

Je hebt per CT klem maar 2 aders nodig en welke maakt niet uit. Ik zou zelf een zelfde kleur aderpaar per klem gebruiken voor de duidelijkheid (en dan plus = kleur en min = wit-kleur o.i.d.).
Ik zou wel de gepaarde aders gebruiken, dan heb je de minste kans op storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:45:
[...]

Ik zou wel de gepaarde aders gebruiken, dan heb je de minste kans op storing.
Dat bedoelde ik ook. Leg het alleen vrij beroerd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Een aderpaar per ct klem ;) dus 2 aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
ASS-Ware schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:24:
[...]

Easee, Equalizer werkt over wifi.
Inderdaad en werkt ook zonder wifi al is dat wel afhankelijk van de mobiele data. Ik weet niet welke provider ze gebruiken. Ik heb hier van de meeste slechte ontvangst met uitzondering van vodafone. De mobiele dataverbinding werkt bij mij niet zo heel betrouwbaar dus ik vermoed dat ze iets anders dan vodafone gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Laurens__ schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:13:
[...]

Inderdaad en werkt ook zonder wifi al is dat wel afhankelijk van de mobiele data. Ik weet niet welke provider ze gebruiken. Ik heb hier van de meeste slechte ontvangst met uitzondering van vodafone. De mobiele dataverbinding werkt bij mij niet zo heel betrouwbaar dus ik vermoed dat ze iets anders dan vodafone gebruiken.
Ze kunnen ook een zelf opgezet draadloos signaal gebruiken.

[ Voor 48% gewijzigd door ASS-Ware op 02-03-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:43
Er zijn er hier vast meer met een Easee die gebruikmaken van een schedule, sinds kort negeert mijn laadpaal die tijden compleet. Pauzeer je dan het laden dan wordt het ook niet hervat bij het bereiken van die tijd. Best frustrerend. Hebben anderen hier toevallig ook last van?

Ik heb Tibber, de Easee en de auto zijn zichtbaar in de app van Tibber maar omdat “slim laden” te wensen over liet heb ik alles wat mogelijk invloed kan hebben uitgezet in de Tibber power-ups.

Ik heb het vermoeden dat een herstart van het laadpunt voldoende zou zijn omdat dat eerder heeft geholpen met iets soortgelijks maar ik zie het niet echt zitten om dat iedere keer vanuit de meterkast hard te doen. Ik zie geen andere optie voor opnieuw opstarten, misschien hier wel iemand?

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

bokkow schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:59:
Er zijn er hier vast meer met een Easee die gebruikmaken van een schedule, sinds kort negeert mijn laadpaal die tijden compleet. Pauzeer je dan het laden dan wordt het ook niet hervat bij het bereiken van die tijd. Best frustrerend. Hebben anderen hier toevallig ook last van?

Ik heb Tibber, de Easee en de auto zijn zichtbaar in de app van Tibber maar omdat “slim laden” te wensen over liet heb ik alles wat mogelijk invloed kan hebben uitgezet in de Tibber power-ups.

Ik heb het vermoeden dat een herstart van het laadpunt voldoende zou zijn omdat dat eerder heeft geholpen met iets soortgelijks maar ik zie het niet echt zitten om dat iedere keer vanuit de meterkast hard te doen. Ik zie geen andere optie voor opnieuw opstarten, misschien hier wel iemand?
In de Installer app zit onder laadpunt in het menu de optie om opnieuw op te starten.

Hier overigens geen problemen met het schema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Ah, merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:37
bokkow schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:59:

Ik had daar in het begin ook last van, ik was vergeten om in de laadpaal app de ‘operator’ in te stellen op Tibber.
Nadat ik dat wel had gedaan heb ik geen problemen meer gehad met slim laden.

XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
ASS-Ware schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:56:
[...]

Ze kunnen ook een zelf opgezet draadloos signaal gebruiken.
Aha dat wist ik niet, maar dat is dan een kostbare aangelegenheid voor ze want mijn eerste easee had als ik me goed herinner wel verbinding met easee.cloud toen hij nog niet aan de wifi zat. En toen had ik nog niet de equalizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
[...]

In de installatie video lijken ze maar 2 kabels te gebruiken. Met 4 twisted pairs per cat kabel gebruiken ze dan waarschijnlijk gewoon een twisted pair per CT klem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Svyatagor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:30:

Gezien de verbruikers in huis en het feit dat ik de zonnestroom optimaal wil gebruiken (ook al salderen we voorlopig nog wel even door) lijkt het me wel handig als de paal kan praten met mijn slimme meter.
We blijven salderen, maar steeds meer energieleveranciers komen met een terugleverkosten of accepteren helemaal geen klanten meer met teveel opwek. Dus genoeg reden om juist je eigen opwek te willen gebruiken.

Dat kan met je laadpaal, maar ook met je warmtepomp. Daarom ga ik waarschijnlijk voor de Zappi en kan ik de installatie later uitbreiden met de Eddi van MyEnergi om ook de warmtepomp slim aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:06
Gemeni schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:53:
[...]

In de installatie video lijken ze maar 2 kabels te gebruiken. Met 4 twisted pairs per cat kabel gebruiken ze dan waarschijnlijk gewoon een twisted pair per CT klem?
Ja, je hebt gelijk, het is een paar per ct klem, mijn fout

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartenmu
Laurens__ schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:08:
[...]

Ik heb uitgebreid toen met een technisch figuur van Cedel gesproken en hij gaf aan dat het trail en error is, vandaar dat zij ook verschillende types hebben voor verschillende merken laadpalen.

Wat de anderen ook zeggen: even zonder splitter er tussenuit en/of ook proberen om de uitgangen te verwisselen, die zijn namelijk niet gelijk (in ieder geval bij Cedel, die kennen een master/slave configuratie). Ik had een splitter met een eigen voeding, die werkte ook beroerd bij mij.
Vandaag de splitter er tussenuit gehaald. En hij ging weer als een raket (11 kw). Dus ik ga een nieuwe splitter zoeken. Bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
maartenmu schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:49:
[...]

Vandaag de splitter er tussenuit gehaald. En hij ging weer als een raket (11 kw). Dus ik ga een nieuwe splitter zoeken. Bedankt voor jullie hulp.
Kijk eens naar de actieve splitter van homewizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Laurens__ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:54:
[...]

Aha dat wist ik niet, maar dat is dan een kostbare aangelegenheid voor ze want mijn eerste easee had als ik me goed herinner wel verbinding met easee.cloud toen hij nog niet aan de wifi zat. En toen had ik nog niet de equalizer.
Waarom is het zelf opzetten van een draadloos signaal een kostbare aangelegenheid?
Volgens mij kost dat niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Taro schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:16:
@Svyatagor Met een Zappi kan je ook een Harvi in de meterkast plaatsen en die gaat ook goed om met zonnestroom en ook native met dynamische tarieven (voor in je toekomst :) ). De Zappi kan dan zelf over Wifi communiceren ivm data en met de Harvi communiceren over de waarde van de CT-klemmen. Dan kan je dus zonder Ethernet kabel wel gebruikmaken van de mogelijkheden. CT-klemmen gekoppeld aan de Harvi kunnen realtime data doorgeven waardoor je niet afhankelijk bent van de P1 dongle en evt. vertraging daarin.
Ik vermoed dat de Zappi wel een ethernetkabel nodig is voor internet. Er zit volgens mij geen Wifi op de Zappi zelf? Dit zou je ook kunnen doen door een Mesh router bij je carport te plaatsen en daar de Zappi bedraad aan te sluiten, maar wordt allemaal wel wat omslachtig :P .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Gemeni schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Ik vermoed dat de Zappi wel een ethernetkabel nodig is voor internet. Er zit volgens mij geen Wifi op de Zappi zelf? Dit zou je ook kunnen doen door een Mesh router bij je carport te plaatsen en daar de Zappi bedraad aan te sluiten, maar wordt allemaal wel wat omslachtig :P .
De zappi 2.1 heeft wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

En de Zappi 2.0 heeft een eigen draadloze verbinding met de Hub. Dus daar hoef je ook geen ethernet kabel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickmeck
  • Laatst online: 22-05 21:46
Vraagje: ik krijg binnenkort een laadpaal van Shell en ik ben leaserijder. Nu zit ik te twijfelen of ik een dynamisch energiecontract wil afsluiten. Weet iemand de vergoeding die Shell geeft? Is dit een gemiddelde prijs of toch iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Nickmeck schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:26:
Vraagje: ik krijg binnenkort een laadpaal van Shell en ik ben leaserijder. Nu zit ik te twijfelen of ik een dynamisch energiecontract wil afsluiten. Weet iemand de vergoeding die Shell geeft? Is dit een gemiddelde prijs of toch iets anders
Ik ben geen leaserijder, maar kan wel kWh's voor het laden declareren en volgens mij mag je alleen declareren wat je privé ook betaalt per kWh.
Als je meer declareert, dan moet je over het meerdere deel belasting betalen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
ASS-Ware schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:40:
[...]

Ik ben geen leaserijder, maar kan wel kWh's voor het laden declareren en volgens mij mag je alleen declareren wat je privé ook betaalt per kWh.
Als je meer declareert, dan moet je over het meerdere deel belasting betalen, lijkt me.
En ik denk eerlijk gezegd dat je de kosten die je maakt om je stroomkosten te kunnen declaren, ook zou willen declareren. (Snapt u het nog? 😇)
Denk aan een abonnement op bv. e- flux of welke service provider dan ook.
Maar dat is meer een afspraak tussen jou en je werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
macfocus schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:43:
[...]

En ik denk eerlijk gezegd dat je de kosten die je maakt om je stroomkosten te kunnen declaren, ook zou willen declareren. (Snapt u het nog? 😇)
Denk aan een abonnement op bv. e- flux of welke service provider dan ook.
Maar dat is meer een afspraak tussen jou en je werkgever.
Dat niet alleen, maar ook verrekening van extra kosten die je hebt moeten maken om een en ander mogelijk te maken mag je verrekenen. Niet in 1x maar in een opslag op het tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:47:
[...]

Dat niet alleen, maar ook verrekening van extra kosten die je hebt moeten maken om een en ander mogelijk te maken mag je verrekenen. Niet in 1x maar in een opslag op het tarief.
Of dat "mag" hangt af van afspraken tussen jou en je werkgever. Zomaar een opslag omdat je meent dat je er recht op heb lijkt me niet ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Laatst online: 23-05 07:38
Nickmeck schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:26:
Ik heb ook een Shell laadpaal en een dynamisch contract. Ik kan zelf de doorberekening instellen en pak het gemiddelde van de afgelopen periode (1 of 2 maanden). Wel probeer ik zoveel mogelijk in de ‘daluren’ te laden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bokkow
Tibber heeft vandaag Grid Rewards geintroduceerd voor slim laden; heb je een ondersteunend laadpunt en gekoppelde auto dan krijg je vergoeding als zij mogen bepalen wanneer de auto gaat laden. Vermoedelijk onbalansmarkt handelen. Eerste winst is binnen van €0,20 🤑

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCc1bIt68AsYXioOvJMIsyQUHcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEMFvjHhGx5ywscswjGvJRUz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
ASS-Ware schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:12:
[...]

Waarom is het zelf opzetten van een draadloos signaal een kostbare aangelegenheid?
Volgens mij kost dat niets.
Een draadloze verbinding is toch altijd tussen (ten minste) twee apparaten?

De EASEE laadpaal heeft volgens mij verbinding met het internet ook als er geen wifi is. Als ze daarvoor niet de bestaande mobiele netwerken gebruiken zullen ze toch zelf iets moeten doen om tweeweg communicatie te realiseren? Het maakt natuurlijk niet uit of dat dat antennes zijn verspreid over het land, satellieten of één hele grote dikke antenne ergens op één plek op de wereld met lange golf of zo. Maar ze moeten iets regelen als ze dat buiten de bestaande mobiele netwerk infrastructuur willen doen. Ik denk dat elk van deze (of nog meer andere) een serieuze investering zal vragen dus ik vermoed dat ze de bestaande mobiele infrastructuur gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
smuldersbram schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Ik heb er hier 1 hangen sinds vorige week. Het is dezelfde hardware die Coolblue aanbied. Sterker nog, de Coolblue Bluebuilt laadpaal is eigenlijk gewoon een white label Peblar.

Het installeren was vrij eenvoudig door een zeer goede handleiding en ontwerp van de hardware. Installatie aan de meterkast zijnde heb ik door een elektricien laten doen en die was ook blij verrast door de goede handleiding van het apparaat. Laden gaat soepel en in de webinterface kan je een aantal zaken configureren zoals load balancing, rfid druppels om de lader te unlocken etc.

Load balancing werkt trouwens op de traditionele manier met klemmen om je aansluiting om het verbruik van het huis te meten. Maar ook software matig icm een homewizard energy p1 meter _/-\o_
Ik heb ook interesse in de Peblar laadpaal, dan met name de Home, vanwege de kosten.

Kan je ook verschillende passen koppelen? Wij hebben (binnenkort) twee auto's, eentje van de baas, die gefactureerd gaat worden richting de leasemaatschappij en een prive auto die dat natuurlijk niet mag. Heb jij hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvanluijk
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-03-2024
Nu nog met 2kW lader aan de slag met slim laden van ANWB. Onze auto volgt de commando’s goed op en hij laad bij overtollige zonnestroom op basis van weersverwachting. Daarnaast heb ik als energieleverancier ANWB energie ingesteld zodat er ook met dynamische prijzen rekening wordt gehouden. Heb zelf contract bij Tibber maar maakt voor het laden niet uit omdat het toch op zelfde onderliggende prijzen gebaseerd is.

Nu op zoek naar laadpaal die fysiek verbonden kan worden met ethernet, dynamische loadbalancing heeft en met zonnestroom kan werken. Zo ook op peblar gekomen. Navraag bij hen leverde het volgende antwoord: “dat er in de Q2 firmware van dit jaar solar only en solar smart charging komt”.

Dan leg ik vast de juiste kabels en kan lader worden aangesloten en in bedrijf gesteld. Dat laatste stukje laat ik dan door specialist doen die gelijk kan nameten of alles klopt.

Wat me ook opviel was dat bij diverse offertes een 16A aardlekautomaat zat. Bij laden heb je namelijk langdurige belasting en het advies is dit op 80% van de capaciteit van de aardlekautomaat te doen. Dus bij 11kW past een 20A beter. Ook voldoende dikke bekabeling is van belang om energieverlies te beperken zie ook:
https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto

En https://installo.nl/ voor informatie over elektrische installaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Laurens__ schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Een draadloze verbinding is toch altijd tussen (ten minste) twee apparaten?

De EASEE laadpaal heeft volgens mij verbinding met het internet ook als er geen wifi is. Als ze daarvoor niet de bestaande mobiele netwerken gebruiken zullen ze toch zelf iets moeten doen om tweeweg communicatie te realiseren? Het maakt natuurlijk niet uit of dat dat antennes zijn verspreid over het land, satellieten of één hele grote dikke antenne ergens op één plek op de wereld met lange golf of zo. Maar ze moeten iets regelen als ze dat buiten de bestaande mobiele netwerk infrastructuur willen doen. Ik denk dat elk van deze (of nog meer andere) een serieuze investering zal vragen dus ik vermoed dat ze de bestaande mobiele infrastructuur gebruiken.
Ze gebruiken idd de bestaande infra. Ze kopen gewoon de kosten van het dataverkeer in één keer grootschalig af.
Zelfde met de sim in je auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-05 21:57
Ik heb zelf sinds rond de kerst (toen nog voor €399) en ook op forum gezocht naar ervaringen met de Lidl ULTIMATE SPEED® Wallbox 11 kW

*knip lang verhaal* even naar los topic getrokken:
Lidl wallbox voor thuisladen, problemen ervaren o.a. voltage

[ Voor 118% gewijzigd door olympusdenk op 05-03-2024 20:30 ]

Pagina: 1 ... 107 ... 173 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen