Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DonJuape schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:55:
[...]

Of dat "mag" hangt af van afspraken tussen jou en je werkgever. Zomaar een opslag omdat je meent dat je er recht op heb lijkt me niet ok.
Ik meen niet of ik er recht op heb, volgens de belastingdienst heb ik er recht op. Zoek maar na.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmu
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-05 14:07
maartenmu schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:49:
[...]

Vandaag de splitter er tussenuit gehaald. En hij ging weer als een raket (11 kw). Dus ik ga een nieuwe splitter zoeken. Bedankt voor jullie hulp.
Ik kreeg vandaag een mail van LeasePlan Energy/Groendus. Blijkbaar heeft loadbalancing nooit aangestaan. We hebben ook nooit problemen gehad. We hebben wel een 3-fasen aansluiting. Is loadbalancing dan nog steeds nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

daemonix schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:21:
[...]

Ik meen niet of ik er recht op heb, volgens de belastingdienst heb ik er recht op. Zoek maar na.
Ik hou me gewoon aan het lease contract met mijn werkgever.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:02

de Peer

under peer review

maartenmu schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:25:
[...]

Ik kreeg vandaag een mail van LeasePlan Energy/Groendus. Blijkbaar heeft loadbalancing nooit aangestaan. We hebben ook nooit problemen gehad. We hebben wel een 3-fasen aansluiting. Is loadbalancing dan nog steeds nodig?
Soms is het nodig, en voor die ene keer gebruik je het. Dit verschilt per huishouden.

Als jij accepteert dat 1x per 2 jaar de stroom eraf vliegt bijvoorbeeld, dan heb je het niet nodig.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:13
@de Peer en als je twee meters hebt en op de ene 10kW vermogen trekkend “ding” en op de andere 11kW. Is het dan wel handig? :+

[ Voor 5% gewijzigd door bokkow op 05-03-2024 17:12 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:53
de Peer schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:38:
[...]

Soms is het nodig, en voor die ene keer gebruik je het. Dit verschilt per huishouden.

Als jij accepteert dat 1x per 2 jaar de stroom eraf vliegt bijvoorbeeld, dan heb je het niet nodig.
Tenzij je gekke dingen doet thuis en een heel krappe aansluiting hebt gaat er niks gebeuren.

Beperk het laden in de auto gewoon op 4 of 7 kW, en ik denk niet dat je zekering er uit gaat vliegen.
Een automaat kan je makkelijk tot 20-30% overbelasten gedurende 15-30 minuten zonder dat er iets gebeurt. Dus even thee zetten, oven opwarmen of de strijk doen is echt geen probleem.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 10:28
Cyleo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:23:
[...]

Goede, dat heb ik idd nog niet gezien bij de Wallbox. Ik vermoed alleen voor mij niet direct noodzakelijk, maar wel interessant om mee te nemen in mijn overzicht.
Van belang als je een 1-fase omvormer hebt.
Zonnestroom laden trekt bij mij (Wallbox Pulsar Plus) altijd nog stroom uit het net omdat ie altijd 3-fasen laadt.
Geen groot issue, de Zappi doet dat beter.

En voor de liefhebbers van mierenliefde; op laag vermogen laden (en 1-fase is nòg lager dan 3-fase) is minder efficient...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tommie12 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:21:
[...]

Tenzij je gekke dingen doet thuis en een heel krappe aansluiting hebt gaat er niks gebeuren.

Beperk het laden in de auto gewoon op 4 of 7 kW, en ik denk niet dat je zekering er uit gaat vliegen.
Een automaat kan je makkelijk tot 20-30% overbelasten gedurende 15-30 minuten zonder dat er iets gebeurt. Dus even thee zetten, oven opwarmen of de strijk doen is echt geen probleem.
Ik heb een (1-fase) warmtepomp en heb LB echt nodig. Zie ook dat de LB in grijpt m.n. in de winter.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:11
Laurens__ schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Een draadloze verbinding is toch altijd tussen (ten minste) twee apparaten?
Ja, dat kan toch gratis?
Eigen protocol, eigen wifi, bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
macfocus schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:00:
[...]

Ze gebruiken idd de bestaande infra. Ze kopen gewoon de kosten van het dataverkeer in één keer grootschalig af.
Zelfde met de sim in je auto
De verbinding tussen de 2 apparaten hoeft niet via internet.
Anders zouden de laadpaal en de equalizer een simkaart moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:32
ASS-Ware schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:10:
[...]

Dat heeft de easee ook ingebouwd zitten. De equalizer moet wel altijd met wifi verbonden worden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-05 11:38
ASS-Ware schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:10:
[...]

Dat schreef ik ook niet.
Was meer in zijn algemeenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Makrolon schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:12:
[...]

Dat heeft de easee ook ingebouwd zitten.
De laadpaal ja, de Equalizer niet.
De equalizer moet wel altijd met wifi verbonden worden.
Dat is niet waar, ze kunnen ook zelf een signaal opzetten tussen elkaar, als de wifi niet werkt.
Dit is door Easee aan mij bevestigd.

[ Voor 7% gewijzigd door ASS-Ware op 05-03-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-05 07:11
ASS-Ware schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:08:
[...]

Ja, dat kan toch gratis?
Eigen protocol, eigen wifi, bluetooth.
Ik denk dat we langs elkaar heen zitten te praten. Wat ik probeerde uit te leggen is dat mijn easee laadpaal verbinding had met het internet zonder dat ik in mijn huis een ander apparaat had wat er verbinding mee had. Hij was niet verbonden met wifi of bluetooth (of hij moet zich erin hebben gehackt).

Een eigen protocol of frequentie kan natuurlijk maar dat moet toch ergens naar toe, een tweede antenne. Als die tweede antenne niet door mij wordt beschikbaar gesteld dan moet hij dus ergens anders zijn. En dat is wat ik bedoelde met dat dat toch aardig wat moet kosten als ze zelf een netwerk met genoeg dekking implementeren voor alleen hun laadpalen...

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:05
Laurens__ schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Ik denk dat we langs elkaar heen zitten te praten. Wat ik probeerde uit te leggen is dat mijn easee laadpaal verbinding had met het internet zonder dat ik in mijn huis een ander apparaat had wat er verbinding mee had. Hij was niet verbonden met wifi of bluetooth (of hij moet zich erin hebben gehackt).

Een eigen protocol of frequentie kan natuurlijk maar dat moet toch ergens naar toe, een tweede antenne. Als die tweede antenne niet door mij wordt beschikbaar gesteld dan moet hij dus ergens anders zijn. En dat is wat ik bedoelde met dat dat toch aardig wat moet kosten als ze zelf een netwerk met genoeg dekking implementeren voor alleen hun laadpalen...
Volgens mij hebben de laadpalen gewoon een simkaart voor een 4G verbinding. Mijn Alfen paal in elk geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ASS-Ware schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:06:
[...]

De laadpaal ja, de Equalizer niet.

[...]

Dat is niet waar, ze kunnen ook zelf een signaal opzetten tussen elkaar, als de wifi niet werkt.
Dit is door Easee aan mij bevestigd.
Ja dat zeg ik.

En dat 2e ben ik echt nog nooit in de instellingen tegen gekomen, zonder wifi netwerk en wachtwoord krijg je de equalizer niet aan de gang. Dus ben erg benieuwd hoe dat werkt dan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-05 15:11
smuldersbram schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Ik heb er hier 1 hangen sinds vorige week. Het is dezelfde hardware die Coolblue aanbied. Sterker nog, de Coolblue Bluebuilt laadpaal is eigenlijk gewoon een white label Peblar.

Het installeren was vrij eenvoudig door een zeer goede handleiding en ontwerp van de hardware. Installatie aan de meterkast zijnde heb ik door een elektricien laten doen en die was ook blij verrast door de goede handleiding van het apparaat. Laden gaat soepel en in de webinterface kan je een aantal zaken configureren zoals load balancing, rfid druppels om de lader te unlocken etc.

Load balancing werkt trouwens op de traditionele manier met klemmen om je aansluiting om het verbruik van het huis te meten. Maar ook software matig icm een homewizard energy p1 meter _/-\o_
Weet jij of weet iemand of de features van de web interface van de Peblar laadpaal ook via een web api beschikbaar zijn? Dit om het aan m'n Homey te kunnen koppelen... In ieder geval sessie starten/stoppen en de modus veranderen zou eigenlijk al voldoende zijn.

M'n peugeot heeft ook wel de mogelijkheid om dit via een een web api te doen, maar die heb ik nog niet lekker aan de praat kunnen krijgen (nu aan het testen met Granny charger .

Ben ook aan het oriënteren op een laadpaal en vind deze er verder erg interessant uitzien.

[ Voor 24% gewijzigd door T-mo-T op 05-03-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Laurens__ schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:09:
.Een eigen protocol of frequentie kan natuurlijk maar dat moet toch ergens naar toe, een tweede antenne. Als die tweede antenne niet door mij wordt beschikbaar gesteld dan moet hij dus ergens anders zijn. En dat is wat ik bedoelde met dat dat toch aardig wat moet kosten als ze zelf een netwerk met genoeg dekking implementeren voor alleen hun laadpalen...
Tussen laadpaal en equalizer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01

Japie.G

Colour Classic

Makrolon schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:25:
[...]

Ja dat zeg ik.

En dat 2e ben ik echt nog nooit in de instellingen tegen gekomen, zonder wifi netwerk en wachtwoord krijg je de equalizer niet aan de gang. Dus ben erg benieuwd hoe dat werkt dan.
Communicatie tussen lader en equalizer kan via wifi of de direct-rf link. Valt weinig aan in te stellen. Zodra je de units paired in de installer app, en ze zitten in elkaars ‘bereik’ praten ze met elkaar. Ook zonder wifi. Gelukkig maar

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-05 08:56
olympusdenk schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:57:
Ik heb zelf sinds rond de kerst (toen nog voor €399) en ook op forum gezocht naar ervaringen met de Lidl ULTIMATE SPEED® Wallbox 11 kW

*knip lang verhaal* even naar los topic getrokken:
Lidl wallbox voor thuisladen, problemen ervaren o.a. voltage
Kan in mijn ervaring wel zeggen dat zowel wallbox als legrand laadpalen ook niet graag extreme voltage schommelingen hebben.

Beide gaan dan in alarm en na resetten van het alarm laden ze wel terug normaal tot de schommeling weer teveel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:18
Ik heb het niet 123 terug kunnen vinden in het topic maar kan je de zaptec go zelf installeren zonder installateursapp/code te hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:16
pimk schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:32:
[...]

Van belang als je een 1-fase omvormer hebt.
Zonnestroom laden trekt bij mij (Wallbox Pulsar Plus) altijd nog stroom uit het net omdat ie altijd 3-fasen laadt.
Geen groot issue, de Zappi doet dat beter.

En voor de liefhebbers van mierenliefde; op laag vermogen laden (en 1-fase is nòg lager dan 3-fase) is minder efficient...
Heb inderdaad begrepen dat laadpalen altijd zon 10-20% laadverlies hebben. Hoe langzamer je laad, hoe groter het verlies. Ook dunnere en langere kabels zorgen voor meer laadverlies.

Om 100kwh in je auto te krijgen moet je dus 110 tot 120 kwh afrekenen…

Xpeng Reviews; https://www.proefritreviews.nl/reviews/brand/Xpeng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:39
Ik wil graag een laadpaal plaatsen die ik door middel van enkele slimme Home Assistant automations kan automatiseren. (Laadvermogen bepalen in functie van zonne-opbrengst, verwachte vertrekuur, andere piekverbruikers...)
Ik heb m'n oog laten vallen op de Alfen modellen: Die ondersteunen OCPP en kunnen mooi bestuurd worden door Home Assistant.

Probleem: Ik heb een systeem nodig dat de laadsessies registreert, zodat ik de energiekosten (van 1 welbepaalde laadbadge) kan declareren aan de werkgever. Deze registratie is me nog niet gelukt. Heeft daar iemand enkele tips voor? Ik wil het systeem graag volledig cloud-onafhankelijk laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-05 20:16
NjitsSs schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:59:
Ik wil graag een laadpaal plaatsen die ik door middel van enkele slimme Home Assistant automations kan automatiseren. (Laadvermogen bepalen in functie van zonne-opbrengst, verwachte vertrekuur, andere piekverbruikers...)
Ik heb m'n oog laten vallen op de Alfen modellen: Die ondersteunen OCPP en kunnen mooi bestuurd worden door Home Assistant.

Probleem: Ik heb een systeem nodig dat de laadsessies registreert, zodat ik de energiekosten (van 1 welbepaalde laadbadge) kan declareren aan de werkgever. Deze registratie is me nog niet gelukt. Heeft daar iemand enkele tips voor? Ik wil het systeem graag volledig cloud-onafhankelijk laten werken.
Ik was hier ook naar aan het kijken dus zeer geinteresseerd als iemand een oplossing heeft werken. Ik zag wel dat er een Home Assitant OCPP plugin is (via HACS) die Alfen ondersteund. Dat zou het cloud onafhankelijk kunnen maken.

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-05 16:25
Gewoon een losse kWh meter ervoor? Of anders toch een backend nemen? Met een laadpas van het werk is dat laatste toch wel makkelijk vind ik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Gemeni schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:14:
[...]

Heb inderdaad begrepen dat laadpalen altijd zon 10-20% laadverlies hebben. Hoe langzamer je laad, hoe groter het verlies. Ook dunnere en langere kabels zorgen voor meer laadverlies.

Dat zijn best stevige verliezen...
Zijn er nog zaken die dat noemenswaardig beperken?
Ik ga momenteel mijn meterkast klaar maken voor een laadpaal. Net een 3 fase B16 Alamat gekocht die ik zelf ga aansluiten. Dan een 4x5 ymvk kabel van circa 8 meter leggen. Vervolgens aansluiten op een laadpaal die ik nog moet kopen. Wordt vermoedelijk een Tesla Wall Connector gen3. Gewoon domme lader dus.
Ik zal hem begrenzen tot denk ik 7kW en heb dan geen load balancing nodig en slim laden hoeft nog niet gezien ik volledig op PV overschot kan laden en na 2030 (einde saldering) zien we wel verder.
Zou ik bijv wijzer een 6mm² kabel moeten leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:58
Allewijn schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:17:
[...]
Het is niet nodig, maar ik heb recentelijk zelf wel een 5 x 6 mm2 kabel gelegd omdat ik geen zin heb om mogelijk over een x-aantal jaar dat klusje opnieuw te doen voor een besparing van een paar tientjes nu.
Overigens was dat best een stugge kabel...
Maar er is niet een goed of fout, je zult zelf moeten bepalen wat voor jou (waarschijnlijk) het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

Dan zou wat de auto aangeeft wat er is geladen anders moeten zijn dan wat de laadpaal of KWh meter aangeven en die zijn bij mij allen gelijk aan elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:43
Dat is op zich vreemd. Laadverlies heb je altijd op AC, de omvormer heeft stroom nodig. Onderzoek heeft uitgewezen dat het kan oplopen tot 30% afhankelijk van auto en lader. Hoe minder vermogen geladen wordt, hoe groter het procentuele verlies is. In principe het grootst bij een granny lader. Tenzij je nog met minder dan 10A gaat laden.

Bij DC zal het verlies bij laden veel kleiner (of 0) zijn. Maar dat zit ongetwijfeld in het tarief verdisconteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASS-Ware schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:14:
[...]

Dan zou wat de auto aangeeft wat er is geladen anders moeten zijn dan wat de laadpaal of KWh meter aangeven en die zijn bij mij allen gelijk aan elkaar.
Dat lijkt me sterk. Het gaat om hoeveel % je hebt geladen vs. wat je laadpunt aangeeft te hebben geladen (je moet dus wel de accu-capaciteit van je auto weten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

janne_nl schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:42:
Dat is op zich vreemd. Laadverlies heb je altijd op AC, de omvormer heeft stroom nodig. Onderzoek heeft uitgewezen dat het kan oplopen tot 30% afhankelijk van auto en lader. Hoe minder vermogen geladen wordt, hoe groter het procentuele verlies is. In principe het grootst bij een granny lader. Tenzij je nog met minder dan 10A gaat laden.

Bij DC zal het verlies bij laden veel kleiner (of 0) zijn. Maar dat zit ongetwijfeld in het tarief verdisconteerd.
Bij DC heb je dan weer veel meer warmte verliezen vanwege de hogere stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:38
Laadpalen hebben nauwelijks verliezen. Met 10-20% zouden ze in rook opgaan.
De verliezen heb je voornamelijk in de AC-DC converters en andere systemen (accu bijvoorbeeld) in de auto. Overigens is 10% laadverlies gebruikelijk. 20% heel erg hoog.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Andrehj schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:39:
[...]

Laadpalen hebben nauwelijks verliezen. Met 10-20% zouden ze in rook opgaan.
De verliezen heb je voornamelijk in de AC-DC converters en andere systemen (accu bijvoorbeeld) in de auto. Overigens is 10% laadverlies gebruikelijk. 20% heel erg hoog.
Uiteraard heb je gelijk maar ik ging er even van uit dat @Gemini met laadpaalverliezen, laadverliezen bedoelt.
Overigens is 20% laadverlies bij lage laadvermogens niet ongebruikelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartenmu
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-05 14:07
AWEF schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:21:
[...]

Ik heb het in het verleden ook gehad dat de laadpaal de P1 meter niet uit kon lezen als ik met een (goedkope) splitter er ook iets anders op aan sloot. Lang verhaal kort, ik heb nu een HomeWizard splitter en die werkt perfect.

Zoals @Makrolon ook al aangeeft, even een keer de P1 kabel van de paal direct op de slimme meter aansluiten en kijken wat er dan gebeurd.
Vandaag een splitter van HomeWizard er tussen gezet. En het probleem lijkt nu inderdaad te zijn opgelost. De snelheid ging naar 10 ipv 6. Dus dit lijkt inderdaad de oplossing te zijn. Bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Ben bezig mijn meterkast klaar te maken op de komst van mijn deze maand te bestellen Tesla Y. Dus extra 3 fase alamat, ymvk en utp richting locatie toekomstig ev-lader (wordt eerst vermoedelijk een 11kW Tesla wall charger en later misschien eentje met load balancing etc). Ik zal hem vermoedelijk zelfs op ~7kW begrenzen want sneller hoeft elke nacht laden niet en zo hoef ik ook geen load balancing want voldoende over op 3x25 voor alle andere apparaten.

Moet ik nou het beste een 16A of een 20A Alamat kiezen (b karakteristiek)?

Ik zie meestal 16A versies maar ik lees online ook dit:

Een vuistregel is om bij een groep met een gelijktijdigheidsfactor van 1, de automaat maximaal 80% continue te belasten. Dus als je een laadpaal wilt aansluiten van 11kW, dan heb je een automaat nodig van 20A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:10
Ik lees over laadverliezen, maar als je een paal hebt van de Werkgever, wie betaalt deze laadverliezen door de backoffice van een Alfen paal bv?

Ik neem aan dat de meeste verliezen na de paal gebeuren en niet van de meterkast naar de paal toe? Dus eigenlijk worden de verliezen meegeteld in de teller die in de Alfen zit? En dan krijgen we dit ook terugbetaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
NoFate schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:14:
Ik lees over laadverliezen, maar als je een paal hebt van de Werkgever, wie betaalt deze laadverliezen door de backoffice van een Alfen paal bv?

Ik neem aan dat de meeste verliezen na de paal gebeuren en niet van de meterkast naar de paal toe? Dus eigenlijk worden de verliezen meegeteld in de teller die in de Alfen zit? En dan krijgen we dit ook terugbetaald?
Laadverliezen zitten gewoon in het verbruik dat je terug krijft inderdaad. Wellicht wat standby verbruik van de paal niet. Je zou het ingestelde tarief met 1 cent kunnen verhogen. Of naar boven afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Kan iemand me ook iets vertellen over de fiscaliteit? We hebben 2 EV wagens binnenkort , de paal is eigendom van het werk van EV1, maar we gaan de paal ook publiek instellen zodat EV2 ook kan laden... Ik had al vernomen dat je in de backoffice zelf een tarief kan instellen, op basis van dit tarief krijg je dan ook terug betaald...

Maar wellicht is dit een vorm van inkomsten en moet je hier belasting op betalen...?? Heeft het nu het tarief hoger in te stellen of gaan dan ook alleen maar de belastingen omhoog?

(België)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Allewijn schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 06:50:
Ben bezig mijn meterkast klaar te maken op de komst van mijn deze maand te bestellen Tesla Y. Dus extra 3 fase alamat, ymvk en utp richting locatie toekomstig ev-lader (wordt eerst vermoedelijk een 11kW Tesla wall charger en later misschien eentje met load balancing etc). Ik zal hem vermoedelijk zelfs op ~7kW begrenzen want sneller hoeft elke nacht laden niet en zo hoef ik ook geen load balancing want voldoende over op 3x25 voor alle andere apparaten.

Een vuistregel is om bij een groep met een gelijktijdigheidsfactor van 1, de automaat maximaal 80% continue te belasten. Dus als je een laadpaal wilt aansluiten van 11kW, dan heb je een automaat nodig van 20A
Denk dat er "twee" kampen zijn. Maar zou zelf denk ik nu 20A doen. Al werkt mijn 11kW laadpaal al 5+ jaar prima op 3x16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Laatst online: 22:39
Inspired schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:43:
Gewoon een losse kWh meter ervoor? Of anders toch een backend nemen? Met een laadpas van het werk is dat laatste toch wel makkelijk vind ik.
Ik ben geen voorstander van verplichte cloud/abonnement diensten voor hardware die vast geinstalleerd staat in/aan een huis. Daarom ben ik dan ook op zoek naar iets wat lokaal gewoon de laadsessies kan loggen. Geen nood aan automatische betalingen ofzo, gewoon elke maand een *.csv waarin de laadsessies opgesomd worden per RFID ID...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Allewijn schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 06:50:

Ik zou 25A doen dan kun je op 1 fase sneller laden (bijvoorbeeld op zonnestroomoverschot met laadpunten die zonnestroomoverschot laden op 1 fase ondersteunen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:18
Weet er iemand of een Lolo smart home advanced rechtstreeks op de p1 poort aangesloten kan worden? Want er bestaat ook een dpm module maar deze is 200 euro en vind ik zonde van het geldt. Ik heb al contact opgenomen met Shell rechange maar daar wordt ik niet wijzer van. Ze zeggen dat het moet werken maar kunnen niet aangeven wat voor dsm versie de p1 poort moet hebben en hoe de p1 / rj12 kabel gemaakt moet worden. Dus straight of cross.
Ik heb al wel een kabel liggen met een straight rj12 van 8 meter en een homewizard versterker er tussen. Maar dit werkt niet maar voor ik verder ga uitzoeken zou ik graag willen weten of iemand het werkend heeft rechtstreeks op de p1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
NoFate schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:54:
Kan iemand me ook iets vertellen over de fiscaliteit? We hebben 2 EV wagens binnenkort , de paal is eigendom van het werk van EV1, maar we gaan de paal ook publiek instellen zodat EV2 ook kan laden... Ik had al vernomen dat je in de backoffice zelf een tarief kan instellen, op basis van dit tarief krijg je dan ook terug betaald...

Maar wellicht is dit een vorm van inkomsten en moet je hier belasting op betalen...?? Heeft het nu het tarief hoger in te stellen of gaan dan ook alleen maar de belastingen omhoog?

(België)
Gaat het over leasewagens, en wordt het laden van EV2 door de werkgever terugbetaald?

Bij de meeste lease firma's wordt elektriciteit terugbetaald aan het CREG tarief van 2 maanden ervoor (gemiddelde elektriciteitsprijs), het zou me sterk lijken dat je zelf een willekeurig tarief kan instellen.

Voorlopig wordt dit niet belast omdat het de bedoeling is dat het ongeveer kosten-neutraal uitkomt door gebruik van zo'n gemiddeld elektriciteitstarief.

Wel best nagaan bij de werkgever van EV2 of dit zo kan - bij Leaseplan hadden ze ons aangeraden van met 2 aparte laadpalen te werken, maar dat kan misschien liggen aan het feit dat de thuislaadpalen die ze gebruiken allesbehalve slim zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
noctilucus schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:28:
[...]

Gaat het over leasewagens, en wordt het laden van EV2 door de werkgever terugbetaald?

Bij de meeste lease firma's wordt elektriciteit terugbetaald aan het CREG tarief van 2 maanden ervoor (gemiddelde elektriciteitsprijs), het zou me sterk lijken dat je zelf een willekeurig tarief kan instellen.

Voorlopig wordt dit niet belast omdat het de bedoeling is dat het ongeveer kosten-neutraal uitkomt door gebruik van zo'n gemiddeld elektriciteitstarief.

Wel best nagaan bij de werkgever van EV2 of dit zo kan - bij Leaseplan hadden ze ons aangeraden van met 2 aparte laadpalen te werken, maar dat kan misschien liggen aan het feit dat de thuislaadpalen die ze gebruiken allesbehalve slim zijn?
ja, zijn beide leasewagens idd , het is een ALfen paal met split billing en die we dan SEMI publiek gaan instellen
EV1 => gekoppeld aan de laadpaal => hier gaan we idd terugbetaald worden op basis van CREG
EV2 => deze gaat in feite publiek laden aan de paal, hierop kunnen we dan kosten instellen voor wie thuis publiek komt laden... Normaal moeten we dan ook terug betaald worden aan de kosten die we zelf instellen, en geen CREG

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
NoFate schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:31:
[...]

ja, zijn beide leasewagens idd , het is een ALfen paal met split billing en die we dan SEMI publiek gaan instellen
EV1 => gekoppeld aan de laadpaal => hier gaan we idd terugbetaald worden op basis van CREG
EV2 => deze gaat in feite publiek laden aan de paal, hierop kunnen we dan kosten instellen voor wie thuis publiek komt laden... Normaal moeten we dan ook terug betaald worden aan de kosten die we zelf instellen, en geen CREG

?
Voor EV2 lijkt het me vreemd dat de werkgever (of leasemaatschappij die dat daarna doorrekent aan de werkgever) aan een zelf gekozen tarief zou terugbetalen. Puur uit principe zou ik dan de werkelijke totaalprijs per kWh of het CREG tarief instellen, lijkt me niet de bedoeling om daar winst uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
NoFate schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:31:
[...]

?
Ik heb een paal van Alfen in B die ook als 'semi-publiek' open staat.
Als mijn zoon daar laadt, dan krijg ik hetzelfde CREG tarief. Ik kan de prijs niet zelf instellen, dat gebeurt via Numobi die de paal in beheer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Tommie12 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Ik heb een paal van Alfen in B die ook als 'semi-publiek' open staat.
Als mijn zoon daar laadt, dan krijg ik hetzelfde CREG tarief. Ik kan de prijs niet zelf instellen, dat gebeurt via Numobi die de paal in beheer heeft.
ja, klopt bij ons zit dat in het beheer van Luminus, zij stellen ook de CREG tarieven in voor publiek laden, maar we kunnen dat overrulen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:01:
[...]

Ik zou 25A doen dan kun je op 1 fase sneller laden (bijvoorbeeld op zonnestroomoverschot met laadpunten die zonnestroomoverschot laden op 1 fase ondersteunen).
Volgens mij mag je achter een 25a hoofd smeltzekering niet nog een 25A zetten. Mag ook niet volgens nen norm.
Meen een 1.6 stelregel. Vandaar dat je dus meestal 16A er achter ziet...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Allewijn schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:57:
[...]

Volgens mij mag je achter een 25a hoofd smeltzekering niet nog een 25A zetten. Mag ook niet volgens nen norm.
Meen een 1.6 stelregel. Vandaar dat je dus meestal 16A (in mijn geval 3fase versie) er achter ziet...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Allewijn schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:57:
[...]

Meen een 1.6 stelregel. Vandaar dat je dus meestal 16A er achter ziet...?
Het voldoet niet aan selectiviteit maar het is niet onveilig. Ik heb zelfs 3x32A voor mijn laadpunt. Maar ik heb hoofdzekering automaten waar ik bij kan. Met hoofd smeltzekeringen zou ik het wellicht niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traggge
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-07-2024
Hey! Ik moet een nieuwe laadpaal plaatsen. Kan iemand me zeggen welke "paal" er op dit moment het beste is? 430 pagin's lezen is wat te veel van het goede :).

Bedankt!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rube
traggge schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:18:
Hey! Ik moet een nieuwe laadpaal plaatsen. Kan iemand me zeggen welke "paal" er op dit moment het beste is? 430 pagin's lezen is wat te veel van het goede :).
Bedankt!
Hey, ik heb even met ChatGPT contact gehad en dit is het advies:
Na het bekijken van de discussie op het Tweakers-forum lijkt het erop dat de meningen over de beste laadpaal variëren op basis van individuele ervaringen en voorkeuren. Enkele populaire opties die worden genoemd, zijn de Alfen Eve Single Pro-line en de ABL eMH1. Het belangrijkste is om te kijken naar factoren zoals laadsnelheid, connectiviteitsopties en betrouwbaarheid. Het kan ook nuttig zijn om recensies van gebruikers te lezen en te kijken naar garantievoorwaarden en klantenservice van de fabrikant. Uiteindelijk hangt de beste keuze af van jouw specifieke behoeften en budget.
Succes ;).
Kortom, je moet toch eerst even zelf wat onderzoek en en meer weten wat je wel of juist niet wilt.

Toevoeging van ChatGPT:
Graag gedaan! Als hij specifieke vragen heeft of meer gedetailleerde informatie nodig heeft, aarzel dan niet om opnieuw contact op te nemen. Ik help graag verder!
Maar dat moet je dan maar even zelf doen :P

[ Voor 10% gewijzigd door rube op 07-03-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traggge
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-07-2024
rube schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:25:
[...]

Hey, ik heb even met ChatGPT contact gehad en dit is het advies:

[...]

Succes ;).
Kortom, je moet toch eerst even zelf wat onderzoek en en meer weten wat je wel of juist niet wilt.

Toevoeging van ChatGPT:

[...]

Maar dat moet je dan maar even zelf doen :P
Op zoek naar een 3-fase oplossing, met load balancing, geen maandelijks abonnement, RFID ondersteuning en een goeie app voor history.

Mijn elektricien geeft aan dat hij is gestopt met Zappi owv veel problemen (defecten, support, ...) en zijn voorkeur naar Smappee uit gaat.

Een andere bevriende firma zei me dat ze zelfs met Smappee gestopt zijn o.w.v. soortgelijke ervaringen. Zij werken recent enkel nog met Alpha ESS, Alfen of Etrel.

Teveel keuzes, teveel meningen, vandaar dat ik me even richt naar de "echte" ervaringsdeskundigen die op het tweakers forum rondzwerven. :P

Thx all!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
traggge schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Op zoek naar een 3-fase oplossing, met load balancing, geen maandelijks abonnement, RFID ondersteuning en een goeie app voor history.

Mijn elektricien geeft aan dat hij is gestopt met Zappi owv veel problemen (defecten, support, ...) en zijn voorkeur naar Smappee uit gaat.

Een andere bevriende firma zei me dat ze zelfs met Smappee gestopt zijn o.w.v. soortgelijke ervaringen. Zij werken recent enkel nog met Alpha ESS, Alfen of Etrel.

Teveel keuzes, teveel meningen, vandaar dat ik me even richt naar de "echte" ervaringsdeskundigen die op het tweakers forum rondzwerven. :P

Thx all!
Tja, meningen blijven toch verschillen. Dus waarschijnlijk toch even een uurtje of twee uittrekken om laatste maanden door te lezen?
Ik heb zelf sinds kort een Zappi, bevalt tot dusver prima maar we gebruiken geen RFID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
[...]

Thx all!
Wat zoek je precies qua RFID ondersteuning? Met meerdere passen kunnen laden en dit in een overzicht inzichtelijk maken? Dat is volgens mij best lastig zonder backend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
NoFate schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:52:
[...]

ja, klopt bij ons zit dat in het beheer van Luminus, zij stellen ook de CREG tarieven in voor publiek laden, maar we kunnen dat overrulen
Ik laat het zo. Blijkbaar is de huidige regeling de aanvaarde regeling waarbij de vergoeding als billijk en correct gezien wordt zonder dat de fiscus de nood ziet belasting te gaan heffen of speciale aangiftes en controles te gaan doen.
Verder, die paar kWh die er 'verkocht' worden aan anderen maken uiteindelijk zo weinig uit dat ik daar geen risico's voor wil lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Tommie12 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:53:
[...]

Ik laat het zo. Blijkbaar is de huidige regeling de aanvaarde regeling waarbij de vergoeding als billijk en correct gezien wordt zonder dat de fiscus de nood ziet belasting te gaan heffen of speciale aangiftes en controles te gaan doen.
Verder, die paar kWh die er 'verkocht' worden aan anderen maken uiteindelijk zo weinig uit dat ik daar geen risico's voor wil lopen.
Jouw paal is ook in beheer van iemand anders, maar heb jij wel lokaal toegang tot de paal voor de myEve of dergelijke via UTP om ook bv integratie te kunnen doen in Home Assistant, want daar heb je dat specifiek wachtwoord voor nodig ... ?

Want ik vermoed dat de tarieven idd in dat portaal zitten, maar lokaal beheer moet toch mogelijk zijn hé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
NoFate schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:25:
[...]

Jouw paal is ook in beheer van iemand anders, maar heb jij wel lokaal toegang tot de paal voor de myEve of dergelijke via UTP om ook bv integratie te kunnen doen in Home Assistant, want daar heb je dat specifiek wachtwoord voor nodig ... ?

Want ik vermoed dat de tarieven idd in dat portaal zitten, maar lokaal beheer moet toch mogelijk zijn hé?
Ik heb daar geen uitleg over gekregen, ik heb geen ethernet (alleen P1) naar de paal (Alfen single pro), dus ik blijf daar rustig af.
Ik stuur het laden wel via de auto en Jedlix, geen home assistant nodig.
In de documenten staat ergens een ww en login, maar nog nooit gebruikt. Ik zou dan de kap moeten open doen, en een losse ethernet in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Tommie12 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:36:
[...]

Ik heb daar geen uitleg over gekregen, ik heb geen ethernet (alleen P1) naar de paal (Alfen single pro), dus ik blijf daar rustig af.
Ik stuur het laden wel via de auto en Jedlix, geen home assistant nodig.
In de documenten staat ergens een ww en login, maar nog nooit gebruikt. Ik zou dan de kap moeten open doen, en een losse ethernet in steken.
Ah ok, ja , ik ga 2 kabels voorzien.. maar je kan ook jouw huidige P1 kabel nemen en die splitsen, je hebt voldoende aan 4 aders voor UTP, die andere 4 is voor de P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
NoFate schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:38:
[...]

Ah ok, ja , ik ga 2 kabels voorzien.. maar je kan ook jouw huidige P1 kabel nemen en die splitsen, je hebt voldoende aan 4 aders voor UTP, die andere 4 is voor de P1
Ik zou gewoon niet weten wat ik zelf zou moeten instellen en 'beheren' aan die laadpaal.
Het is voor mij een geavanceerd stopcontact. Via de beheerder kan ik zien of alles werkt, en hoe veel kWh er per dag/week/maand is geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Tommie12 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Ik zou gewoon niet weten wat ik zelf zou moeten instellen en 'beheren' aan die laadpaal.
Het is voor mij een geavanceerd stopcontact. Via de beheerder kan ik zien of alles werkt, en hoe veel kWh er per dag/week/maand is geleverd.
Voor mij was het vooral te doen voor de load balancing, ik heb nog een analoge meter, ik ga hem dan zelf sturen... Dan moet het niet via de auto's

Alsook eventueel firmware updates , ook wil ik dat logo dat op de laadpaal veranderen in een eigen logo... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
NoFate schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:03:
[...]

Voor mij was het vooral te doen voor de load balancing, ik heb nog een analoge meter, ik ga hem dan zelf sturen... Dan moet het niet via de auto's

Alsook eventueel firmware updates , ook wil ik dat logo dat op de laadpaal veranderen in een eigen logo... :-)
Load balancing werd bij installatie geactiveerd. Dat moet je toch niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Tommie12 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:15:
[...]

Load balancing werd bij installatie geactiveerd. Dat moet je toch niet veranderen.
Wel als je geen digitale meter hebt, en ook de energy manager van hun niet koopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:02
Inspired schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:06:
[...]

Wat zoek je precies qua RFID ondersteuning? Met meerdere passen kunnen laden en dit in een overzicht inzichtelijk maken? Dat is volgens mij best lastig zonder backend.
Easee Charge Lite kan dit.

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:16
Allewijn schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:17:
[...]

Dat zijn best stevige verliezen...
Zijn er nog zaken die dat noemenswaardig beperken?
Ik ga momenteel mijn meterkast klaar maken voor een laadpaal. Net een 3 fase B16 Alamat gekocht die ik zelf ga aansluiten. Dan een 4x5 ymvk kabel van circa 8 meter leggen. Vervolgens aansluiten op een laadpaal die ik nog moet kopen. Wordt vermoedelijk een Tesla Wall Connector gen3. Gewoon domme lader dus.
Ik zal hem begrenzen tot denk ik 7kW en heb dan geen load balancing nodig en slim laden hoeft nog niet gezien ik volledig op PV overschot kan laden en na 2030 (einde saldering) zien we wel verder.
Salderen blijft, maar alle energiemaatschappijen gaan waarschijnlijk wel kosten rekenen voor terugleveren. Linksom of rechtsom ga je dus betalen voor het terugleveren (en salderen). Denk dat het dus eerder verstandig is om je eigen gebruik te verhogen.

Xpeng Reviews; https://www.proefritreviews.nl/reviews/brand/Xpeng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Japyo schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:00:
[...]

Easee Charge Lite kan dit.
Ook lokaal? Of gaat dit via de Easee cloud? Dan heb je potentieel hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gemeni schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:03:
[...]

Salderen blijft, maar alle energiemaatschappijen gaan waarschijnlijk wel kosten rekenen voor terugleveren. Linksom of rechtsom ga je dus betalen voor het terugleveren (en salderen). Denk dat het dus eerder verstandig is om je eigen gebruik te verhogen.
Ik heb mijn grote servers ingeschakeld. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 22:54
NoFate schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:03:
[...]

Zappi doet load balancing met Ct-klemmen, daar is verder geen automatisering, cloud of slimme meter voor nodig.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
guido66 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:56:
[...]

Zappi doet load balancing met Ct-klemmen, daar is verder geen automatisering, cloud of slimme meter voor nodig.
ja, wil geen extra hardware, kost alleen maar extra :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 22:54
NoFate schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:56:
[...]

ja, wil geen extra hardware, kost alleen maar extra :-)
Geen extra hardware nodig, alles is inbegrepen bij de Zappi.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
"Tesla's binnenkort op te laden met overtollige stroom van zonnepanelen":

Hoe zouden ze dat pv overschot doen/meten met enkel een aanpassing van software?

https://www.rtlnieuws.nl/...JZv2xU8DQpH2KleVwXnjTy94o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:57
Ik merk dat in NL bijna alle sites wel beetje op dezelfde merken laadpalen uitkomen, als ik dan kijk op Amazon bijvoorbeeld zijn er nog zoveel andere merken, iemand ervaring met wat andere Duitse merken bijvoorbeeld? Dingen om specifiek op te letten? Ondersteuning of iets dergelijks?

Random voorbeeld van paal met RFID:
https://amzn.eu/d/6ITiKXM

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 22:56
Allewijn schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:49:
"Tesla's binnenkort op te laden met overtollige stroom van zonnepanelen":

Hoe zouden ze dat pv overschot doen/meten met enkel een aanpassing van software?

https://www.rtlnieuws.nl/...JZv2xU8DQpH2KleVwXnjTy94o
Ik het gevoel dat de powerwall mist in dit hele verhaal en dat dit alleen in USA gaat gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Thx all!
Of hij verdiend meer aan de smapee, of hij vind zappi te lastig met plaatsen. Ik plaats er tientallen per jaar en heb zelden tot nooit problemen met zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DonJuape schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:17:
[...]

Dat lijkt me sterk. Het gaat om hoeveel % je hebt geladen vs. wat je laadpunt aangeeft te hebben geladen (je moet dus wel de accu-capaciteit van je auto weten).
Mijn auto app geeft % en kWh aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik heb vorige week een "Schneider Electric - Wallbox EVH4S11NC EVlink Home" opgehangen, welke prima werkt.

Echter stond deze van de week en weekend in "storing", wat kan inhouden:
- controleer "stop" knop aan zijkant
- ontkoppel de stroomtoevoer, en schakel opnieuw in"
- controleer de PE (Protective Earth) terminal.

Verdere informatie:
Ik heb 20 zonnepanelen, en een oude terugdraaimeter.
Het is een 3fase 11KW laadunit, maar is op 1 fase aangesloten. (we hebben daar nog geen 3 fase kabel, en ook de huidige auto heeft dit niet nodig)

Het viel mij op, dat nadat er veel zon was, de box in storing stond.
Tijdens de zonuren opnieuw inschakelen van de groep helpt niet. (na opstart check direct in storing mode)
's avonds na zonsondergang ging het wel.

Mijn gedachten waren dat de fase/null anders zijn bij terugleveren, maar dat lijkt mij niet bij AC.

Iemand een idee/tip?

[ Voor 8% gewijzigd door PurpleBlue op 08-03-2024 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59
PurpleBlue schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:31:
Ik heb vorige week een "Schneider Electric - Wallbox EVH4S11NC EVlink Home" opgehangen, welke prima werkt.

Echter stond deze van de week en weekend in "storing", wat kan inhouden:
- controleer "stop" knop aan zeikant
- ontkoppel de stroomtoevoer, en schakel opnieuw in"
- controleer de PE (Protective Earth) terminal.

Verdere informatie:
Ik heb 20 zonnepanelen, en een oude terugdraaimeter.

Het viel mij op, dat nadat er veel zon was, de box in storing stond.
Tijdens de zonuren opnieuw inschakelen van de groep helpt niet. (na opstart check direct in storing mode)
's avonds na zonsondergang ging het wel.

Mijn gedachten waren dat de fase/null anders zijn bij terugleveren, maar dat lijkt mij niet bij AC.

Iemand een idee/tip?
Aangezien je alleen problemen hebt als je teruglevert, wat is je voltage op het moment dat ie niet in wil schakelen?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
Dat zal ik straks even meten als de zon gaat schijnen , maar meet nu 237 / 238V

[ Voor 22% gewijzigd door PurpleBlue op 08-03-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 10:43
Dit zal wel vaker gevraagd zijn, ik heb gezocht maar kon er verder niet iets duidelijks over vinden.

Ik heb eergisteren mij Model Y opgehaald en vanochtend thuis aan de lader gehangen. Nu heb ik thuis een Alfen Eve Single Pro-Line. Deze is 3 fasen aangesloten op 3X35A. Capaciteit genoeg zou je zeggen.

Nu blijft de Tesla maar laden met 10A, ik kan hem wel hoger zetten in de app, maar hij valt altijd weer terug naar die 10A. Zie foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUsww82PXxDx_LAO6tRNe5vwld4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRNokmdKBZas7ta4Lj5P2qJK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVXS4a_qQfK7NQBj3ZgjEFvq3DQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmgDZIfN5785orqcdByZwOYR.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het zijn dat de laadpaal op een max A is gezet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Apiekool schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:49:
Dit zal wel vaker gevraagd zijn, ik heb gezocht maar kon er verder niet iets duidelijks over vinden.

Ik heb eergisteren mij Model Y opgehaald en vanochtend thuis aan de lader gehangen. Nu heb ik thuis een Alfen Eve Single Pro-Line. Deze is 3 fasen aangesloten op 3X35A. Capaciteit genoeg zou je zeggen.

Nu blijft de Tesla maar laden met 10A, ik kan hem wel hoger zetten in de app, maar hij valt altijd weer terug naar die 10A. Zie foto's.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan het zijn dat de laadpaal op een max A is gezet?
Kan een configuratiefout zijn, of een bewuste aansturing vanuit de backoffice (ik zie een eneco logo, dus ik neem aan dat het een beheerde paal is?) Of het loadbalancing signaal ontbreekt waardoor ie naar een safe-load gaat.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 13:27
Ja, de paal staat op 20 A (3x20x240) net als hier bij mij (13.8kW). Zal wel een Eneco standaard zijn.
Maar dat kan niet verklaren waarom je maar 10 A laadt.
Mogelijk is de verbinding met de P1 poort op de meter niet (niet goed?) aangesloten, en is de laadpaal teruggevallen op 'failsafe' laden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
V_ger schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:36:
[...]

Aangezien je alleen problemen hebt als je teruglevert, wat is je voltage op het moment dat ie niet in wil schakelen?
Zojuist gemeten; en zelfde 237V / 238V

Wat zojuist opvallend was, is dat hij "groen" was na laden afgelopen nacht.
Mijn vrouw is boodschappen wezen doen, en bij terugkomst was hij nog "groen" (klaar om te laden)

Kabel in auto gestoken, waarna het "blauw" werd. Ik hoorde het relay schakelen en de auto ging laden.
Kort daarna schakelt het relay weer uit, en gaat in de "rood" stand.

Zou het iets met aarding te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sample88
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 31-01 19:48
[quote]_Apache_ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Ik gebruik deze voor een half jaar nu (400kWh mee 'getankt' inmiddels).

Geheugenfunctie is fijn, wamt 8 ampere laden is voor mij meer dan genoeg (instelbaar per 2 amp, van 6 tot 16 amp).

Vertraging is fijn, want dan kan ie laden als het zonnig is. Het is geen loadbalancing of puur op PV laden. Maar wel iets slimmer dan dan een normale lader.

Maximale laadtijd (stoppen na x uur) gebruik ik niet.

Ik ben zelf ook op zoek naar zo'n lader en had dezelfde gezien maar dan bij de KIA dealer:

https://webshop.kia.nl/accessoires/thuisladen/0/ZKPCD032/

Volgens mij exact dezelfde, maar dan wel 70 euro goedkoper. Weet nu in ieder geval wel zeker dat het die gaat worden :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-05 23:51
Iemand hier (positieve) ervaringen met de Wallbox Pulsar Plus? En in hoeverre kan deze effectief voorrang geven aan de energie vanuit de zonnepanelen?

Mijn Hyundai dealer kwam met een Alfen Eve Single S aan, maar dan zouden we incl montage 2200 euro kwijt zijn. Met de Wallbox Pulsar Plus zo'n 1000 incl montage via de lokale electricien.. Scheelt nogal wat.

[ Voor 18% gewijzigd door doobieters op 08-03-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 21:48

_Apache_

For life.

Sample88 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:23:
[quote]_Apache_ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Ik gebruik deze voor een half jaar nu (400kWh mee 'getankt' inmiddels).

Geheugenfunctie is fijn, wamt 8 ampere laden is voor mij meer dan genoeg (instelbaar per 2 amp, van 6 tot 16 amp).

Vertraging is fijn, want dan kan ie laden als het zonnig is. Het is geen loadbalancing of puur op PV laden. Maar wel iets slimmer dan dan een normale lader.

Maximale laadtijd (stoppen na x uur) gebruik ik niet.

Ik ben zelf ook op zoek naar zo'n lader en had dezelfde gezien maar dan bij de KIA dealer:

https://webshop.kia.nl/accessoires/thuisladen/0/ZKPCD032/

Volgens mij exact dezelfde, maar dan wel 70 euro goedkoper. Weet nu in ieder geval wel zeker dat het die gaat worden :-).
Die van mij gaat tot 16A, dat kan de meerprijs - ietwat - verantwoorden.

Zelf zal ik hem niet urenlang op 16A laten staan (verbonden aan een normaal stopcontact), maar dat is een ander verhaal.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sample88
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 31-01 19:48
_Apache_ schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Die van mij gaat tot 16A, dat kan de meerprijs - ietwat - verantwoorden.

Zelf zal ik hem niet urenlang op 16A laten staan (verbonden aan een normaal stopcontact), maar dat is een ander verhaal.
M'n bril vergeten op te zetten denk ik.. Ik zou zweren dat er eerder 16A stond.. maar goed, ik heb 'm nu al besteld. Nu wel beetje in dubio of ik dan toch niet voor de 16A stekker ga...

Wordt hij zo warm dan? Dan moet ik misschien wat extra maatregelen nemen voor de WCD in de schuur ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 14:08
Sample88 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:33:
[...]

M'n bril vergeten op te zetten denk ik.. Ik zou zweren dat er eerder 16A stond.. maar goed, ik heb 'm nu al besteld. Nu wel beetje in dubio of ik dan toch niet voor de 16A stekker ga...

Wordt hij zo warm dan? Dan moet ik misschien wat extra maatregelen nemen voor de WCD in de schuur ook nog
In mijn ervaring is 12A ook wel snel zat. Ik heb een Easee afgezekerd op 20A (zelfs 6mm2 gebruikt, dat was wat extreem merkte ik al, maar ach is 22kw altijd nog een optie) maar deze zet ik toch vaak op 11A zodat ik een beetje gelijk kom met het opgeleverde (piek) vermogen van mijn zonnepanelen. Via de WCD zou ik het ook niet snel aandurven continue 16a te laden tenzij deze direct of op korte afstand van de meterkast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 10:43
Peter-036 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:54:
Ja, de paal staat op 20 A (3x20x240) net als hier bij mij (13.8kW). Zal wel een Eneco standaard zijn.
Maar dat kan niet verklaren waarom je maar 10 A laadt.
Mogelijk is de verbinding met de P1 poort op de meter niet (niet goed?) aangesloten, en is de laadpaal teruggevallen op 'failsafe' laden.
Dat zou goed kunnen. Bij Eneco wisten ze het allemaal ook niet en kwamen ze niet verder als een reboot van de laadpaal.

Er komt een monteur kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik zie door de laadpalen het bos niet meer. Ik krijg ik november een elektrische lease auto en wil graag thuis laden en moet er dus een paal komen.

Voor de paal wil heb ik de volgende wensen:
  • 11 kW laden voor Volvo EX30
  • 3.7 kW laden voor Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid
  • Declarabel bij mijn werkgever
  • Laden met 2 auto's, waarvan maar ééntje gedeclareerd mag worden - kortom, waarschijnlijk iets met tags of pasjes
  • Liefst 7.5 meter kabel
  • Geen losse kwh meter in de meterkast
  • Liefst geen los abonnement
  • DC-lekbescherming
Ik kwam de volgende opties tegen:
  • Alfen Eve S-Line - via werkgever - kosten 2900 euro incl. installatie
  • Alfen Eve S-Line - zelf - 730 + 300 euro
  • Peblar Home - 830 euro
  • Peblar Home Plus - 1168 euro
  • Wallbox Puslar Plus 11 kW- 820 euro
  • Wallbox Pulsar Max - 1000
  • Easee Charge Lite 11 kw - 1050 euro, incl kabel
Vanwege de kosten valt optie één af, installatie doe ik bij de andere palen zelf.

Ik kom alleen echt geen wijs uit hoe de apps werken, wat wel en niet kan. Of ik wel makkelijk een overzicht van de verbruikte kwh's kan opsturen naar mijn werkgever of niet, of ik makkelijk 2 pasjes / auto's afzonderlijk kan koppelen.

Tot nu toe ben ik zelf het meest enthousiast geraakt over Peblar, maar dat zijn dan ook meteen de duurste opties, tevens zou ik eens moeten navragen of een MID meter verplicht is, of dat indicatief voldoende is. Want dat bepaald nog of Home of Home Plus moet worden. Tevens lijkt dit een vrij nieuwe speler en is er in dit topic nog niet heel veel over te vinden. Desalniettemin zijn het erg complete palen zonder al te veel poespas.

Ervaring is er in dit topic genoeg te vinden, maar het is lastig om deze specifieke informatie bij elkaar te krijgen. Hebben jullie tips / advies / ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
rens-br schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:40:
Ik zie door de laadpalen het bos niet meer. Ik krijg ik november een elektrische lease auto en wil graag thuis laden en moet er dus een paal komen.

• Laden met 2 auto's, waarvan maar ééntje gedeclareerd mag worden - kortom, waarschijnlijk iets met tags of pasjes
  • Liefst 7.5 meter kabel
  • DC-lekbescherming
  • Peblar Home - 830 euro
Vanwege de kosten valt optie één af, installatie doe ik bij de andere palen zelf.

Ik kom alleen echt geen wijs uit hoe de apps werken, wat wel en niet kan. Of ik wel makkelijk een overzicht van de verbruikte kwh's kan opsturen naar mijn werkgever of niet, of ik makkelijk 2 pasjes / auto's afzonderlijk kan koppelen.

Tot nu toe ben ik zelf het meest enthousiast geraakt over Peblar, maar dat zijn dan ook meteen de duurste opties, tevens zou ik eens moeten navragen of een MID meter verplicht is, of dat indicatief voldoende is. Want dat bepaald nog of Home of Home Plus moet worden. Tevens lijkt dit een vrij nieuwe speler en is er in dit topic nog niet heel veel over te vinden. Desalniettemin zijn het erg complete palen zonder al te veel poespas.

Ervaring is er in dit topic genoeg te vinden, maar het is lastig om deze specifieke informatie bij elkaar te krijgen. Hebben jullie tips / advies / ervaringen?
Je vergelijkt appels met peren. Want de Alfen kan je ook zelf aanschaffen en installeren. Dan hoort er een heel ander prijskaartje bij. Als je de andere palen zou laten installeren ben je ook fors meer kwijt. Maar vergeet ook niet alle extra materialen mee te nemen die bij zelf installatie horen. Met name kabel (AC, UTP) en een aardlekautomaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

V_ger schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:52:
[...]

Je vergelijkt appels met peren. Want de Alfen kan je ook zelf aanschaffen en installeren. Dan hoort er een heel ander prijskaartje bij. Als je de andere palen zou laten installeren ben je ook fors meer kwijt. Maar vergeet ook niet alle extra materialen mee te nemen die bij zelf installatie horen. Met name kabel (AC, UTP) en een aardlekautomaat...
Dat is een goed punt, de Alfen lader los kost 730 euro en daar komt dan nog 300 euro bij voor de 7.5 meter laadkabel, zit je ook op 1030 euro. Zal die optie toevoegen aan het lijstje.

Kabel van de meterkast naar paal is 100 euro, UTP heb ik nog liggen en aardlekautomaat kost ongeveer 50 euro. Dus voor 150 euro ben ik klaar. (en moet nog boren en graven e.d.) maar 1700 vs. 150 euro, ik installeer het dan wel zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 08-03-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

• Liefst 7.5 meter kabel
  • DC-lekbescherming
  • Alfen Eve S-Line - zelf - 730 + 300 euro
  • Peblar Home - 830 euro

Als onderscheid maken tussen de auto's middels een pincode op het laadpunt ok is dan kan de Zappi ook op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
rens-br schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:01:
[...]
aardlekautomaat kost ongeveer 50 euro.
Tenzij je een Chint oid neemt, ben je al gauw het dubbele kwijt. Plus wellicht ook nog een klein bedrag voor draden voor in de groepenkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:45
Laadkabel voor €300 kan ook wel een stuk minder als je wilt. Heb laatst de 22kW kabel van de Lidl kunnen kopen voor €84. Is wel 5 meter maar toch.
Op marktplaats staan ook zat laadkabels voor meestal rond de €100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Dan is een splitsing tussen de 2 auto's niet mogelijk denk ik. Of zit ik er naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

rens-br schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 00:15:
[...]

Dan is een splitsing tussen de 2 auto's niet mogelijk denk ik. Of zit ik er naast?
Dat is daarmee niet mogelijk inderdaad. Tenzij je (een keer per jaar o.i.d.) de totaal geladen kWh verdeelt over de twee auto's op basis van gemiddeld verbruik en gereden km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:03
doobieters schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:33:
Iemand hier (positieve) ervaringen met de Wallbox Pulsar Plus? En in hoeverre kan deze effectief voorrang geven aan de energie vanuit de zonnepanelen?

Mijn Hyundai dealer kwam met een Alfen Eve Single S aan, maar dan zouden we incl montage 2200 euro kwijt zijn. Met de Wallbox Pulsar Plus zo'n 1000 incl montage via de lokale electricien.. Scheelt nogal wat.
Ding hangt toevallig sinds donderdag aan m'n muur en werkt prima. Je geeft in de app aan dat hij bij Eco-Smart op de Eco-modus moet laden en dan trekt hij alle stroom vanaf de panelen je auto in. Effectief kijkt de balancer op elk moment wat er gevraagd wordt van het huis en kijkt dan wat er beschikbaar is. De rest dumpt ie in de auto en houdt dan een kleine 200W in de balans mocht er iemand een kookplaat aanzetten.

Je kunt ook volledig groen gaan (Full-Green), maar dan moet je boven een 6A waarde (~1.4 kW) uitkomen, bij de Eco-Modus pakt ie heel af en toe stroom uit de grond

Klein issue met het omdraaien van de fasen wat een dag later opgelost was, m'n warmtepomp vond linksdraaiend stroom minder leuk dan rechtsdraaiende stroom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 21:48

_Apache_

For life.

Ik heb thuis een eenvoudig laadsetup. Simpelweg omdat mijn EV motor niet zoveel nodig heeft. Geparkeerd in de tuin, met een laadunit die klaar hangt aan de schutting. Op een buiten stopcontact, staat ie onder een dakje.

De laadunit heeft een geheugenfunctie en start op 6A. Voor praktisch alle sessies is dta meer dan voldoende.
Verder heb ik zonnepanelen die genoeg opwekken. En zou ik de Pv maximaal willen benutten.

Ik zoek daarom naar zoiets, een smart switch doorsteekstekker.
Software matig kan ik het eea wel uitlezen (SoC, pv opwek nu, en historische data) waardoor ik hen op het juiste moment kan inschakelen. En ik wil hem alleen laten inschakelen, uitschakelen mag de motor zelf doen als ie klaar is.

Dus eigenlijk zoek ik zoiets, een outdoor smart switch, die tenminste 8A kan hebben.

https://www.innr.com/nl/p...oor-smart-plug-zigbee-eu/

Yay or nay?

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 09-03-2024 10:51 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-05 13:06
https://tibber.com/nl/sto...I_t914-O_wdoARj7pmfRWT-O-

Misschien iets voor mensen die een nieuwe lader willen aanschaffen en dynamisch willen ipv vast contract.

Mooie actie al zeg ik het zelf
Pagina: 1 ... 108 ... 174 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen