Ik heb zelf sinds rond de kerst (toen nog voor €399) en ook op forum gezocht naar ervaringen met de
Met als resultaat dat wel alle draden uit vijf-aderige kabel zijn aangesloten maar uiteindelijk maar één van de drie fases in de meterkast is aangesloten:
:strip_exif()/f/image/g4dqwsst4fULKO5yWSDzwKiv.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar beetje issues begonnen dat de electricien er niet uit kwam hoe het vermogen correct in te stellen, waar ik dus dan maar zelf vanuit de handleiding heb opgezocht dat we met de (pagina 15) konden begrensen op 16A / 4 kwh.
:strip_exif()/f/image/MvMVQpY87TakYx1XuMJsNVZp.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de eerste laadsessie van een half uur is (via het display) laadvermogen op 8A / 2 kwh gezet, dit verliep vlekkeloos alleen wat mij achteraf opviel is dat het voltage rond 198 / 211 volt slingerde tijdens laadsessie. Wel stukje vastgelegd op video (helaas niet slingerende voltage)
/f/image/ggLCBQ5v12W6rtTbuARZs3Ys.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/up2V1evaflEgQjIXg5LZeusD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nkIK5SKrvxj1AsnbvZXljMwk.png?f=fotoalbum_large)
De hybride auto heb ik inmiddels bij meerdere laadpalen in de buurt geprobeerd over periode van twee weken, allereerst een andere stad gezocht vanwege zelf zorg om lage voltage . Daarna binnen onze stad maar net 1km verderop bij winkelcentrum, en daarna binnen onze wijk.
Ik vermoed daarmee ook electra begrensd van andere wijken met kanaaltje want wat er gebeurde als volgt: het opladen bij parkeergarages, bij winkelcentrum buiten wijk verliep probleemloos 8,5 kWh volgeladen. Maar binnen onze wijk niet alleen de aangesloten laadpaal stuk ging (ANWB moest tepas komen om kabel komen om kabel los te halen) maar schoten ook alle drie overige Total palen in onze wijk op rood. De Volvo garage zegt wij zitten tot 8 weken vol
De electricien neemt gelukkig voortouw om nu de Lidl wallbox als voorstel terug te sturen.
Hij biedt aan dat Lidl terugbetaling kan doen, vervolgens een vervanging kan met een Zappi / of mogelijk zelfs nog liever zijn voorkeur een ander "gerenoveerd" merk. Ik vraag mij sterk af wat handig is met vervolgstappen, en mogelijk komt dit meer Tweakers gedeeltelijk bekend voor qua ervaring / aanpak
Lidl ULTIMATE SPEED® Wallbox 11 kW
maar nog niet veel kunnen vinden. Deze heb ik zelf laten installeren en weet eerlijk gezegd nog niet wat ik er van moet vinden maar goed om even mijn ervaring hier neer te schrijven en mogelijk wat inzicht te winnen.Achtergrond
Om te beginnen heb ik een Volvo V60 2.4 D6 AWD hybrid (2013) die tot 3,5 kwh volgens specificaties zou moeten kunnen laden. Bij de eerste Lidl wallbox die ik heb ontvangen heeft lokale electricien netjes vijf-aderige kabel naar meterkast doorgelegd en uitgebreid, vanwege de maandelijkse kosten ben ik nog bij één-fase aansluiting gebleven aangezien dit voor nu meer dan afdoende vermogen zou zijn voor deze hybrid.Eén-fase aangesloten
De electricien had bedacht dat dit mogelijk zou zijn omdat wallbox zowel 1 / 3 fase ondersteunt, d.m.v. in de meterkast één van de drie fases maar aan te sluiten op de nieuwe groep, zodat de 3-fase bekabeling er wel alvast ligt en vijf-aderige kabel bemeten is op de toekomst.Met als resultaat dat wel alle draden uit vijf-aderige kabel zijn aangesloten maar uiteindelijk maar één van de drie fases in de meterkast is aangesloten:
:strip_exif()/f/image/g4dqwsst4fULKO5yWSDzwKiv.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar beetje issues begonnen dat de electricien er niet uit kwam hoe het vermogen correct in te stellen, waar ik dus dan maar zelf vanuit de handleiding heb opgezocht dat we met de (pagina 15) konden begrensen op 16A / 4 kwh.
Eerste poging - succesvol op 9A / ~2kW
De wallbox was dus via de draaiknop hardwarematig gecapped tot 16A:strip_exif()/f/image/MvMVQpY87TakYx1XuMJsNVZp.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de eerste laadsessie van een half uur is (via het display) laadvermogen op 8A / 2 kwh gezet, dit verliep vlekkeloos alleen wat mij achteraf opviel is dat het voltage rond 198 / 211 volt slingerde tijdens laadsessie. Wel stukje vastgelegd op video (helaas niet slingerende voltage)
/f/image/ggLCBQ5v12W6rtTbuARZs3Ys.png?f=fotoalbum_large)
Tweede poging - wallbox stuk 16A / ~4kW
Na via het display het laadvermogen verhoogd te hebben ging het na luttle minuten eigenlijk al mis, waarbij de wallbox (ook na het verwijderen van de laadkabel uit de auto) in soort oneidinge bootloop terecht komt./f/image/up2V1evaflEgQjIXg5LZeusD.png?f=fotoalbum_large)
Derde poging - NIEUWE wallbox, stuk met 13A / ~3kW
De defecte wallbox is teruggestuurd en binnen dezelfde week nog had Lidl bevestigd dat de wallbox inderdaad defect was (geraakt), en was de nieuwe al binnen. Omdat de hybride eigenlijk maximaal 3,5kW aankan ditmaal laadpoging gedaan op 13A / 3kW met de wallbox weer in dezelfde bootloop als bij tweede poging.Oorzaak bij hybride auto electra óf electra achter de wallbox / voltage. En vervolgstappen
Vanuit publieke laadsessie via Tap gaf wat inzicht in power consumptie, maar omdat deze grafiek rustig boven de 6kW uit lijkt te komen (max van auto zou 3,5kW zijn) durf ik qua betrouwbaar van deze grafiek niet zo stellig te zeggen./f/image/nkIK5SKrvxj1AsnbvZXljMwk.png?f=fotoalbum_large)
De hybride auto heb ik inmiddels bij meerdere laadpalen in de buurt geprobeerd over periode van twee weken, allereerst een andere stad gezocht vanwege zelf zorg om lage voltage . Daarna binnen onze stad maar net 1km verderop bij winkelcentrum, en daarna binnen onze wijk.
Ik vermoed daarmee ook electra begrensd van andere wijken met kanaaltje want wat er gebeurde als volgt: het opladen bij parkeergarages, bij winkelcentrum buiten wijk verliep probleemloos 8,5 kWh volgeladen. Maar binnen onze wijk niet alleen de aangesloten laadpaal stuk ging (ANWB moest tepas komen om kabel komen om kabel los te halen) maar schoten ook alle drie overige Total palen in onze wijk op rood. De Volvo garage zegt wij zitten tot 8 weken vol

Hij biedt aan dat Lidl terugbetaling kan doen, vervolgens een vervanging kan met een Zappi / of mogelijk zelfs nog liever zijn voorkeur een ander "gerenoveerd" merk. Ik vraag mij sterk af wat handig is met vervolgstappen, en mogelijk komt dit meer Tweakers gedeeltelijk bekend voor qua ervaring / aanpak
- electra probleem, electricien heeft naast gekke voltage geen andere issues kunnen vinden. Maar voltage zou dit mogelijke dwarsboom oorzaak zijn hier. Gezien problemen van publieke laadpalen precies binnen deze wijk, of zou het kunnen dat voor mijn electricien dit onbekende edge-case is. Mogelijk zelf bij netbeheerder / wijktrafo ligt?
- publieke palen, mogelijk dat Total ook problemen op niveau van mijn woonwijk onvervindt. Neem aan dat ze hun palen ook goed werkend willen hebben, blijkbaar valt hele rits aan palen om bij issue met één van de palen
- kostenaspect, nog een rug extra aftikken terwijl mogelijk voltage issue is. Mogelijk dat ik nog een derde poging kan overwegen met nieuwe Lidl wallbox. Lost 'probleem' niet op, mogelijk wel een risico voor auto electra maar mogelijk werkt het ook gewoon stabiel op 2A limiet voor periode