Schakelen tussen 3 fase en 1 fase laden EV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo_1985
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-04-2024
Ik heb een 3 fase (16A) laadpaal waarmee ik mijn auto op 11 kW kan laden. i.v.m. beperken van teruglevering van mijn zonnepanelen zou ik graag mijn laadvermogen soms willen verlagen om het verbruik wat uit te smeren. Via de software/app van mijn auto kan dat niet.

Ik kan natuurlijk een 1-fase laadkabel aanschaffen zodat ik maar met 1-fase laad. Maar ik vroeg mij af of het ook mogelijk is om een schakelaar te plaatsen in de voedingskabel van de laadpaal (bijv in de meterkast) waarmee ik 2 fasen afschakel om zodoende ook met 1 fase te laden. Dat lijkt me een stuk handiger als steeds van laadkabel wisselen. Misschien een heel stom idee dus als het complete onzin is hoor ik het ook graag 8)7 maar ik ben benieuwd wat er mogelijk is! andere ideeën zijn ook welkom.

Geen klussen, eerder DEI of MOB => schopje naar DEI

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 14-03-2024 15:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:36
Ik weet niet welke auto je hebt, maar je kan de maximale laadstroom in veel auto's ook lager zetten. Of misschien via de app van je laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:15
Theoretisch is het misschien mogelijk, maar ik zie wel wat haken en ogen (wat zal de sturing van de auto en/of de laadpaal doen als je plots tijdens laden overschakelt; is zo'n sprong niet veel te groot om nuttig te zijn, ...).

Ik ben niet diep in laadpaaltechnologie gedoken, maar er zat daar dacht ik standaard al een protocol in om het vermogen te kunnen variëren. Je wil eigenlijk een laadpaal met load balancer (zodat netjes je teruglevering volledig in de auto wordt gestopt, en vloeiend mee gaat als je een grote verbruiker in huis in- of uitschakelt, of als er een wolk voor de zon komt); maar hebt die momenteel niet.
Er zijn zelfbouwprojectjes, als je je daaraan wil wagen, of je kan kijken of er een upgrade kan gebeuren van je laadpaal (of die ondersteunt het al en je moet het gewoon nog activeren). Even googlen, er is vanalles te vinden: https://teslamotorsclub.c...diy-loadbalancing.143712/

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Welke auto is dat?

Zo ver ik weet moet een auto gewoon luisteren naar de laadpaal qua beschikbaar vermogen en dus terugregelen. Heb ook nooit gehoord van een auto die alleen op 11kW kan laden.

Wisselen tussen 1-fase en 3-fase lijkt me slecht idee. Als dat tijdens het laden gebeurd kan ik me niet voortellen dat een auto geen error hiervoor geeft. En eigenlijk kan ik me al niet voorstellen dat een laadpaal hier al en error op geeft.

Zou dus zelf ook eens gaan kijken naar een laadpaal die je aan kunt sturen en/of loadbalancing heeft, dan kan je het gewoon 3-fase houden.