Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Holk schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:29:
[...]

Ding hangt toevallig sinds donderdag aan m'n muur en werkt prima. Je geeft in de app aan dat hij bij Eco-Smart op de Eco-modus moet laden en dan trekt hij alle stroom vanaf de panelen je auto in. Effectief kijkt de balancer op elk moment wat er gevraagd wordt van het huis en kijkt dan wat er beschikbaar is. De rest dumpt ie in de auto en houdt dan een kleine 200W in de balans mocht er iemand een kookplaat aanzetten.

Je kunt ook volledig groen gaan (Full-Green), maar dan moet je boven een 6A waarde (~1.4 kW) uitkomen, bij de Eco-Modus pakt ie heel af en toe stroom uit de grond

Klein issue met het omdraaien van de fasen wat een dag later opgelost was, m'n warmtepomp vond linksdraaiend stroom minder leuk dan rechtsdraaiende stroom :+
Boven de 1,4kW per fase bij laden op 3 fasen. Overschot moet dus boven 4,2kW zijn en ik denk dat hij dan regelmatig stroom van het net moet pakken.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 21:20

_Apache_

For life.

Sample88 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Wordt hij zo warm dan? Dan moet ik misschien wat extra maatregelen nemen voor de WCD in de schuur ook nog
Nou, een klassiek geaard stopcontact, en de 16A max is bedacht in een tijd dat we er geen voertuigen mee opladen. Maar een paar huishoudelijke apparaten die dit niet lang doen.

Wil je vaker harder laden, zou ik naar een laadpaal / 3F/ CEE stekker uitwijken.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:38

Lulukai

God's gift to women

traggge schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:18:
Hey! Ik moet een nieuwe laadpaal plaatsen. Kan iemand me zeggen welke "paal" er op dit moment het beste is? 430 pagin's lezen is wat te veel van het goede :).

Bedankt!
Peblar heeft goede functionaliteit en goede looks voor een goede prijs.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-08 15:31
Allewijn schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:49:
"Tesla's binnenkort op te laden met overtollige stroom van zonnepanelen":

Hoe zouden ze dat pv overschot doen/meten met enkel een aanpassing van software?

https://www.rtlnieuws.nl/...JZv2xU8DQpH2KleVwXnjTy94o
Enige wat ik kan verzinnen is connectiviteit met de omvormer, maar dan weet je alsnog niet wat er binnen huis gebruikt wordt. Enige mogelijkheid is dan CT klemmen om informatie halen uit de slimme meter.

Apps als Tibber doen het nu nog op de domme manier, namelijk met weersvoorspellingen, maar dan heb je natuurlijk niet precies je overcapaciteit, maar ga je wel laden wanneer er meer zon verwacht is.

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binky11
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-06 22:06
Lulukai schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:07:
[...]

Peblar heeft goede functionaliteit en goede looks voor een goede prijs.
Ik dacht, waar ken ik die paal van... Coolblue heeft 'm als laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:08
InfoTracer schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:10:
Weet er iemand of een Lolo smart home advanced rechtstreeks op de p1 poort aangesloten kan worden? Want er bestaat ook een dpm module maar deze is 200 euro en vind ik zonde van het geldt. Ik heb al contact opgenomen met Shell rechange maar daar wordt ik niet wijzer van. Ze zeggen dat het moet werken maar kunnen niet aangeven wat voor dsm versie de p1 poort moet hebben en hoe de p1 / rj12 kabel gemaakt moet worden. Dus straight of cross.
Ik heb al wel een kabel liggen met een straight rj12 van 8 meter en een homewizard versterker er tussen. Maar dit werkt niet maar voor ik verder ga uitzoeken zou ik graag willen weten of iemand het werkend heeft rechtstreeks op de p1 poort.
Heeft er niemand load balancing op een lolo of new motion laadpaal via de p1 poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:49
InfoTracer schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:07:
[...]

Heeft er niemand load balancing op een lolo of new motion laadpaal via de p1 poort?
Ik niet maar volgens de datasheet moet het gewoon werken. De losse module die ik heb werkt ook gewoon met een P1 signaal afaik. Dus vraag me af of het zoveel uitmaakt.

Je betaalt wel voor de DLB feature neem ik aan?

Ik kan de kabel wel eens in mijn P1 meter doen en kijken of het dan nog werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 11-03-2024 16:38 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
Inspired schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:34:
[...]

Ik niet maar volgens de datasheet moet het gewoon werken. De losse module die ik heb werkt ook gewoon met een P1 signaal afaik. Dus vraag me af of het zoveel uitmaakt.

Je betaalt wel voor de DLB feature neem ik aan?

Ik kan de kabel wel eens in mijn P1 meter doen en kijken of het dan nog werkt.
Zover ik weet betaal ik niet voor de DLB maar is wel voor mij aangezet. Maar ik heb al een abbo moeten nemen ivm de back office voor de verrekening van de kosten.
Maar als je het zou willen testen heel graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
Ik zag net de creditfactuur van shell recharge en kwam er achter dat de transacties van de schrikkeldag niet terug kwamen in het overzicht. Dus de transacties die ze aan mij moeten betalen. Ik heb ze gemaild en ben benieuwd wat ze gaan zeggen.
En ben ook benieuwd of ze de transacties van de laadpas van hunzelf dan ook niet hebben gerekend of dat dit een ander systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:01

bert pit

asdasd

Gemeni schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:23:
[...]

Enige wat ik kan verzinnen is connectiviteit met de omvormer, maar dan weet je alsnog niet wat er binnen huis gebruikt wordt. Enige mogelijkheid is dan CT klemmen om informatie halen uit de slimme meter.

Apps als Tibber doen het nu nog op de domme manier, namelijk met weersvoorspellingen, maar dan heb je natuurlijk niet precies je overcapaciteit, maar ga je wel laden wanneer er meer zon verwacht is.
Het artikel is een jaar oud...

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
PurpleBlue schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:38:
Dat zal ik straks even meten als de zon gaat schijnen , maar meet nu 237 / 238V
Heb met 2 smart stekkers 2 fases gemeten afgelopen dagen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QurBav8LuK0YYCGLut_GTTj9SnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zr6ImTuvcsX4ofvuOLolqEYi.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit erg afwijkend, of normaal?

Zou de laadunint hier gevoelig voor zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
De spec voor netbeheerders is 230V +- 10%, dus alles tussen 207V-253V is binnen spec.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:57
Binnen de specificaties, maar wel een zwak netwerk. + /- 15 Volt is een groot verschil met 230 V. Je moet niet gek opkijken als in april/mei de omvormers uitschakelen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:20
Dat ligt toch heel erg aan de wijk. In de zomer met veel zon zal de spanning stijgen. Ik zie hier al jaren in de zomer net de 240 aangetikt worden. Er zijn wel wat panelen her en der bijgekomen. De piek zal normaal in mei/juni zitten. Het dal zit in de winter. Dan wordt hier heel soms de 220 aangetikt. Niks spannends en niks zwak net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Dank voor de reacties.
Ik zal het even aankijken bij een zonnige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:57
Niet om op te scheppen, maar bij mij zit ik hooguit op +/- 3 Volt. Gewoon een goed net in een wijk waar 70 % zonnepanelen heeft.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Op dit moment heb ik nog een vast contract voor elektra gedurende een half jaar, maar daarna wil ik een dynamisch contract nemen voor het laden van mijn e-niro ('21).
De auto staat geparkeerd in een afgesloten garage met een eigen 3 fase aansluiting en een Wallbox Pulsar Plus, welke verbinding heeft via een mifi-router. De 3x25 aansluiting is alleen voor de auto, dus een loadbalancer is niet van toepassing.
Nu laad ik nog met een schema dat begint om 23:00 tot 7:00, omdat ik nog een (lager) nachttarief heb. Dat heb ik dus éénmalig ingesteld in de Wallbox-app en daar hoef ik verder niet naar om te kijken.
Als ik bijvoorbeeld bij Tibber kijk, dan zou ik mijn Wallbox en e-niro kunnen koppelen, zodat ik via de Tibber-app kan laden. Of eigenlijk zou dit dan automatisch gebeuren met de laagste tarieven.
Nu vraag ik me alleen af of ik dan verder wel 'normaal' onderweg kan laden. Tibber stuurt de auto aan, maar als ik bijvoorbeeld op vakantie ga, wil ik laden op een moment dat de Tibber-prijzen niet gunstig zijn. Blokkeert Tibber dan het laden, of is daar iets 'slims' voor zodat je wel gewoon openbaar kunt laden?
Kia is verder niet heel erg goed in een betrouwbare server en ik heb dan ook regelmatig dat de gegevens van de auto niet in te zien zijn. Zou dat dan betekenen dat op het moment dat de Kia-server weer eens kuren heeft, mijn auto niet geladen wordt?
Misschien is alleen een Tibber verbinding met de Wallbox dan beter?

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Lijkt me dat DC-laden niet van toepassing is voor het smart-laden van tibber. Je kan hoe dan ook altijd het scheduled-laden uitzetten vanuit de auto, dus dat moet niet zo'n probleem zijn.
Even opletten dat het laden start (en rampt naar een redelijk snelheid) voor je wegloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-06 19:17
Ik heb ook een thuisbatterij icm (dynamisch) energiecontract van Zonneplan op de planning staan voor begin juni en keek daardoor ook naar de laadpaal van Zonneplan. Het lijkt een logische keuze te zijn om de laadpaal van Zonneplan te kiezen, echter begrijp ik uit diverse ervaringen dat de Zappi in de meeste situaties nog steeds de voorkeur heeft.

Als ik het goed begrepen heb zijn de voornaamste verschillen:
- Zappi levert iets meer stroom, veelal het aangesloten vermogen itt Zonneplan die vrijwel standaard 10% minder levert.
- Zappi is slimmer (iets meer variatie in load balancing en kan automatisch op goedkoopste momenten laden)
- Zappi is mooier (oké is subjectief maar ik ben het er wel mee eens ;) )
- Zappi is goedkoper (+/- € 1600 vs € 1900)

Het enige dat ik nog wel interessant vind en waarom er nog enige twijfel is, is wanneer Powerplay ook toegankelijk zou zijn voor de Zonneplan laadpaal. Momenteel is dit niet het geval en moet je handmatig via de app selecteren op de dynamische stroomtarieven. Powerplay werkt AI gestuurd en bovendien op de onbalansmarkt. Zou het in theorie überhaupt mogelijk zijn op de onbalansmarkt te opereren met je laadpaal via Powerplay? Ik verwacht het eigenlijk niet omdat dit voor particulieren niet toegankelijk zou zijn en dit alleen kan via de thuisbatterij die deels voor jou en deels voor Zonneplan zijn werk doet.

Wellicht heeft iemand hier nog wat zinnigs over te melden.

Verder ben ik uiteraard benieuwd naar aanvullende ervaringen mbt beide laadpalen, wellicht maakt het mijn keuze makkelijker...
jojost1 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:58:

Dat is wel vervelend, hopelijk wordt dat gefixt! :-( Bedankt voor je uitgebreide reactie in elk geval :)

Ik denk dat de paal voor mij nog steeds interessant is, alles in één app is ook fijn en met de komende Zonneplan thuisbatterij die er aan komt werkt dat allemaal wel lekker samen denk ik (Powerplay gedoe). Hoor verder altijd wel goede verhalen over installaties etc, maar wel jammer dat het bij jou niet lekker gegaan is. Ik ga eerst eens aanhoren hoe ze exact van oprit -> meterkast gaan komen voor ik daadwerkelijk akkoord geef in elk geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:33

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

kameel30 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:23:
Ik heb ook een thuisbatterij icm (dynamisch) energiecontract van Zonneplan op de planning staan voor begin juni en keek daardoor ook naar de laadpaal van Zonneplan. Het lijkt een logische keuze te zijn om de laadpaal van Zonneplan te kiezen, echter begrijp ik uit diverse ervaringen dat de Zappi in de meeste situaties nog steeds de voorkeur heeft.

- Zappi levert iets meer stroom, veelal het aangesloten vermogen itt Zonneplan die vrijwel standaard 10% minder levert.
- Zappi is slimmer (iets meer variatie in load balancing en kan automatisch op goedkoopste momenten laden)

Het enige dat ik nog wel interessant vind en waarom er nog enige twijfel is, is wanneer Powerplay ook toegankelijk zou zijn voor de Zonneplan laadpaal. Momenteel is dit niet het geval en moet je handmatig via de app selecteren op de dynamische stroomtarieven. Powerplay werkt AI gestuurd en bovendien op de onbalansmarkt. Zou het in theorie überhaupt mogelijk zijn op de onbalansmarkt te opereren met je laadpaal via Powerplay? Ik verwacht het eigenlijk niet omdat dit voor particulieren niet toegankelijk zou zijn en dit alleen kan via de thuisbatterij die deels voor jou en deels voor Zonneplan zijn werk doet.

Verder ben ik uiteraard benieuwd naar aanvullende ervaringen mbt beide laadpalen, wellicht maakt het mijn keuze makkelijker...

[...]
- de Zappi komt met c-klemmen die veel nauwkeuriger lijken te werken dan een P1 module (maar dat is mijn subjectieve ervaring als consument)
- de Zappi komt met een VEEL bruikbaardere app met meer opties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:08
[...]

[...]
FYI je krijgt dus wel €300 terug van Zonneplan als je ook Zonneplan Energie hebt, dus dan kom je op dezelfde prijs uit (Zonneplan is incl installatie, weet niet of Zappi dat ook is).

Mijn laadpaal van Zonneplan hangt sinds vorige week én de Nexus stond een dag later ook binnen. De auto komt vrijdag, dus ik kan nog geen ervaringen delen over de laadpaal helaas. Ben ook benieuwd hoe dat gaat werken met Powerplay in de toekomst én ik hoop dat ze de paal beter kunnen laten samenwerken met de batterij voor bijv dynamic load balancing, ze hebben gezegd dat dat wel op de roadmap staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:48

[...]
Je vergeet wat voor mij t belangrijkste argument zou zijn, je wil je niet vast leggen aan een leverancier. Dat doe je niet helemaal, maar als je de paal zou nemen voor slimmigheden met de zonneplan accu doe je dat dus wel. Zou voor mij echt een nogo zijn, ik wil kunnen overstappen van leverancier.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
Bedankt voor je bijdrage! Ik lees inderdaad het nodige over de klemmen, zijn dat dezelfde klemmen als de (6) CT klemmen die al zijn geplaatst voor mijn Enphase Envoy Metered? Zo ja, is dat dan een voordeel of juist een nadeel dat die klemmen al zijn aangesloten op de Envoy Metered?

Overigens heb ik sinds de CT klemmen correct zijn aangesloten (in oktober) een foutmelding in de Enphase app die niet te verhelpen is. Dit zou te maken hebben met de beperkte ruimte in de Hollandse meterkasten waardoor de klemmen te dicht op elkaar zouden zitten. Aldus het verhaal van de elektricien die vorige week is langs geweest om het probleem te beoordelen. Hij had het nog over het omdraaien van de polarisatie in de Enphase software, ik heb de installateur verzocht dit verder met Enphase op te nemen.
HTT-Thalan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:40:
[...]

- de Zappi komt met c-klemmen die veel nauwkeuriger lijken te werken dan een P1 module (maar dat is mijn subjectieve ervaring als consument)
- de Zappi komt met een VEEL bruikbaardere app met meer opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
Makrolon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:15:
[...]

Je vergeet wat voor mij t belangrijkste argument zou zijn, je wil je niet vast leggen aan een leverancier. Dat doe je niet helemaal, maar als je de paal zou nemen voor slimmigheden met de zonneplan accu doe je dat dus wel. Zou voor mij echt een nogo zijn, ik wil kunnen overstappen van leverancier.
Ja daar heb je zeker gelijk in en ben ik normaal gesproken ook geen voorstander van. Ik heb de gok gewaagd met het thuisbatterij verhaal, dat alleen maar (goed) werkt door ook met hen in zee te gaan als energieleverancier ivm toegang tot de, voor dit concept interessante (misschien wel cruciale), onbalansmarkt. Nu kun je wel te allen tijde van Zonneplan af, alleen hou je dan een prima 'domme' batterij over die je wel voor een scherpe prijs hebt aangeschaft, vandaar dat ik het ook wel aandurf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kameel30
jojost1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:53:
[...]

FYI je krijgt dus wel €300 terug van Zonneplan als je ook Zonneplan Energie hebt, dus dan kom je op dezelfde prijs uit (Zonneplan is incl installatie, weet niet of Zappi dat ook is).

Mijn laadpaal van Zonneplan hangt sinds vorige week én de Nexus stond een dag later ook binnen. De auto komt vrijdag, dus ik kan nog geen ervaringen delen over de laadpaal helaas. Ben ook benieuwd hoe dat gaat werken met Powerplay in de toekomst én ik hoop dat ze de paal beter kunnen laten samenwerken met de batterij voor bijv dynamic load balancing, ze hebben gezegd dat dat wel op de roadmap staat.
Oké, die € 300,00 is wel goed om te weten, dat scheelt inderdaad aanzienlijk. Leuk dat je het het ook het avontuur met de batterij bent aangegaan ;)

Ik ben ook zeker benieuwd wat de toekomst brengt qua functionalteiten voor de laadpaal, met die techniek in huis moet het toch een stuk slimmer kunnen dan het nu is. Ik las wel ergens dat het in de toekomst niet meer nodig zou zijn handmatig die tijdslots te selecteren, maar dat dit automatisch zou gaan. Dat zou al een welkome vooruitgang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
kameel30 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:16:
Bedankt voor je bijdrage! Ik lees inderdaad het nodige over de klemmen, zijn dat dezelfde klemmen als de (6) CT klemmen die al zijn geplaatst voor mijn Enphase Envoy Metered? Zo ja, is dat dan een voordeel of juist een nadeel dat die klemmen al zijn aangesloten op de Envoy Metered?

Overigens heb ik sinds de CT klemmen correct zijn aangesloten (in oktober) een foutmelding in de Enphase app die niet te verhelpen is. Dit zou te maken hebben met de beperkte ruimte in de Hollandse meterkasten waardoor de klemmen te dicht op elkaar zouden zitten. Aldus het verhaal van de elektricien die vorige week is langs geweest om het probleem te beoordelen. Hij had het nog over het omdraaien van de polarisatie in de Enphase software, ik heb de installateur verzocht dit verder met Enphase op te nemen.

[...]
Geen voor of nadeel. Nadeel dat de kast dan al aardig vol zit. Ik hou altijd mn hart vast hoe het er onder de kap uit ziet als ik een metered envoy zie hangen :+

Ik heb menig ct klem in de kast gepropt om m dicht te krijgen, en echt nog nooit storing gehad omdat ze te dicht op elkaar zitten.

Daarbij, als ze weten dat dat een probleem kan zijn moeten ze de kast fatsoenlijk groot maken dat ze die klemmen goed kwijt kunnen. Niet jouw probleem dit lijkt me.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 24-07 17:58
Apiekool schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:49:
Dit zal wel vaker gevraagd zijn, ik heb gezocht maar kon er verder niet iets duidelijks over vinden.

Ik heb eergisteren mij Model Y opgehaald en vanochtend thuis aan de lader gehangen. Nu heb ik thuis een Alfen Eve Single Pro-Line. Deze is 3 fasen aangesloten op 3X35A. Capaciteit genoeg zou je zeggen.

Nu blijft de Tesla maar laden met 10A, ik kan hem wel hoger zetten in de app, maar hij valt altijd weer terug naar die 10A. Zie foto's.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan het zijn dat de laadpaal op een max A is gezet?
V_ger schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:53:
[...]

Kan een configuratiefout zijn, of een bewuste aansturing vanuit de backoffice (ik zie een eneco logo, dus ik neem aan dat het een beheerde paal is?) Of het loadbalancing signaal ontbreekt waardoor ie naar een safe-load gaat.
Peter-036 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:54:
Ja, de paal staat op 20 A (3x20x240) net als hier bij mij (13.8kW). Zal wel een Eneco standaard zijn.
Maar dat kan niet verklaren waarom je maar 10 A laadt.
Mogelijk is de verbinding met de P1 poort op de meter niet (niet goed?) aangesloten, en is de laadpaal teruggevallen op 'failsafe' laden.
Ik lees zojuist in de nieuwsbrief van laadpastop10.nl het volgende, zou zomaar gerelateerd kunnen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNfU2mI1MBAAr2kUfPVoiVz6R1Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SM4XBxOM8PClD4sogtPAXVEO.png?f=user_large

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 18:42
Hmmbob schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:52:
[...]

[...]

[...]

Ik lees zojuist in de nieuwsbrief van laadpastop10.nl het volgende, zou zomaar gerelateerd kunnen zijn:
[Afbeelding]
Ahh...Dat zou inderdaad zo maar kunnen. Bedankt voor de headsup! Ik ga maar weer eens bellen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:31
rokil schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:40:
Op dit moment heb ik nog een vast contract voor elektra gedurende een half jaar, maar daarna wil ik een dynamisch contract nemen voor het laden van mijn e-niro ('21).
De auto staat geparkeerd in een afgesloten garage met een eigen 3 fase aansluiting en een Wallbox Pulsar Plus, welke verbinding heeft via een mifi-router. De 3x25 aansluiting is alleen voor de auto, dus een loadbalancer is niet van toepassing.
Nu laad ik nog met een schema dat begint om 23:00 tot 7:00, omdat ik nog een (lager) nachttarief heb. Dat heb ik dus éénmalig ingesteld in de Wallbox-app en daar hoef ik verder niet naar om te kijken.
Als ik bijvoorbeeld bij Tibber kijk, dan zou ik mijn Wallbox en e-niro kunnen koppelen, zodat ik via de Tibber-app kan laden. Of eigenlijk zou dit dan automatisch gebeuren met de laagste tarieven.
Nu vraag ik me alleen af of ik dan verder wel 'normaal' onderweg kan laden. Tibber stuurt de auto aan, maar als ik bijvoorbeeld op vakantie ga, wil ik laden op een moment dat de Tibber-prijzen niet gunstig zijn. Blokkeert Tibber dan het laden, of is daar iets 'slims' voor zodat je wel gewoon openbaar kunt laden?
Kia is verder niet heel erg goed in een betrouwbare server en ik heb dan ook regelmatig dat de gegevens van de auto niet in te zien zijn. Zou dat dan betekenen dat op het moment dat de Kia-server weer eens kuren heeft, mijn auto niet geladen wordt?
Tibber kan rekening houden met je GPS positie van je auto, mits dat uitgelezen kan worden via de API koppeling. Voorwaarde van het goed starten en stoppen van laden door Tibber is wel dat de API koppeling van de auto goed werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:20

DropjesLover

Dit dus ->

Ik weet dat het ergens moet staan,maar ik kan het niet gevonden krijgen...

Zojuist onze "nieuwe" 2020 Passat GTE opgehaald. Elektrisch naar huis gereden, accu leeg, wil hem opladen met de granny charger op een stopcontact in de garage.
Maar dat wil hij niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOGatojiCngFwI0AgT-WL0WTIYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Af2m05fk3Ai6e5tbScJyVLLL.jpg?f=fotoalbum_large

Zoeken zoeken, heeft het een paar jaar geleden aangelegde stopcontact geen aarde.
Van de aansluiting in het plafond is de schakeldraad voor de lamp aangesloten op de aardkabel en zo naar de lampen, en dus geen aarde op de stopcontacten :F
Even een extra aardekabel bij gestoken en het werkt allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M78nIekuE2WMivv6yPNwnqB9gss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLuqcc60Tjd6P4iLqr899rBA.jpg?f=fotoalbum_large

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Big_Sander
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-07 09:11
In de basis link je je auto voor hoe vol de accu is en het laadpunt voor de laadsnelheid en start stop.

Probeer het gewoon eens, het is zo weer ongedaan gemaakt. volgens mij is het zelfs zo slim dat mocht je toch de sturing van je auto gebruiken (als dat kan bij Kia) dat hij checkt of er een auto aan het punt hangt.
rokil schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:40:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-08 16:48
In reactie op mijn vraag over Grid Rewards antwoord Tibber aan mij dat voor het einde van deze zomer ook geïntegreerde auto's bruikbaar zijn voor Grid Rewards! Dus nu alleen nog met geïntegreerd laadpunt en straks rechtstreeks met de auto!

https://tibber.com/nl/grid-rewards

[ Voor 7% gewijzigd door Gecko123 op 16-03-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gecko123 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:23:
In reactie op mijn vraag over Grid Rewards antwoord Tibber aan mij dat voor het einde van deze zomer ook geïntegreerde auto's bruikbaar zijn voor Grid Rewards! Dus nu alleen nog met geïntegreerd laadpunt en straks rechtstreeks met de auto!

https://tibber.com/nl/grid-rewards
Persoonlijk lijkt het mij niet wenselijk dat de auto zeer regelmatig in slaap valt (in geval van Tesla is dat zo, bij andere merken weet ik dat niet), wordt wakkergemaakt om iets te laden, dat laden snel weer stopt, weer even nodig heeft om in slaap te vallen waarbij ook weer wat extra energie verloren gaat vs dat deze gewoon in slaapstand was blijven staan, daarna weer wakker wordt gemaakt en iets laadt, etc.

Het is een mooie gedachte, maar ik betwijfel of de voordelen van iets lagere gemiddelde kosten icm meer kWh's en heel veel kleine beetjes laden opwegen tegen minder tijd in slaapstand, er op de achtergrond iets met temperatuur/koelen/opwarmen accu wordt getriggerd en extra stroom kost, etc.

Dus voor het gemiddelde tarief is het goed, maar kost waarschijnlijk over de hele linie wel iets meer kWh's en dan vraag ik mij af hoeveel de winst daadwerkelijk is. Ik ben wel fan van goedkoop laden op basis van dynamische tarieven, maar laat dit aan mij voorbij gaan. Voor een thuisaccu zie ik het als een voordeel hoor, maar voor mijn auto vooralsnog niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 16-03-2024 14:01 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:34
DropjesLover schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:12:
Zoeken zoeken, heeft het een paar jaar geleden aangelegde stopcontact geen aarde.
Van de aansluiting in het plafond is de schakeldraad voor de lamp aangesloten op de aardkabel en zo naar de lampen, en dus geen aarde op de stopcontacten :F
Even een extra aardekabel bij gestoken en het werkt allemaal.
Die zin moet je me nog even uitleggen. Er was dus een zwarte schakeldraad aangesloten op een aarde draad? :? Dan stond dus overal de randaarde onder spanning zodra je het licht aan deed?
Kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Foto's zijn ook wat vreemd. Er zal in de grijze VMVK kabel toch wel een aarde-ader zitten? Het is toch veel gemakkelijker om die te gebruiken dan zo'n losse draad trekken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzbuzz68
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-07 08:55
Ik heb, net als mijn broer, een Smart #1 Premium en een Zappi laadpaal. Het laden gaat prima, maar als de auto gereed is gaat de Zappi meestal in storing. In de app van Zappi komt dan de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKRltM-JfiM0z6hBQAhQj-GIVo4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BBu1WfO5q923nP40xyrYb3RO.jpg?f=user_large.
MyEnergi gemaild en die hebben direct een ander relais opgestuurd omdat dat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn. Dit heeft echter niet geholpen. En Smart geeft uiteraard ook niet thuis.
Mijn broer heeft precies hetzelfde. Erg vreemd. Gelukkig gaat het laden goed, dus het is geen ramp, maar het zou fijn zijn als dit opgelost kan worden. Komt dit misschien iemand bekent voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Taro schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:59:
[...]

Persoonlijk lijkt het mij niet wenselijk dat de auto zeer regelmatig in slaap valt (in geval van Tesla is dat zo, bij andere merken weet ik dat niet), wordt wakkergemaakt om iets te laden, dat laden snel weer stopt, weer even nodig heeft om in slaap te vallen waarbij ook weer wat extra energie verloren gaat vs dat deze gewoon in slaapstand was blijven staan, daarna weer wakker wordt gemaakt en iets laadt, etc.

Het is een mooie gedachte, maar ik betwijfel of de voordelen van iets lagere gemiddelde kosten icm meer kWh's en heel veel kleine beetjes laden opwegen tegen minder tijd in slaapstand, er op de achtergrond iets met temperatuur/koelen/opwarmen accu wordt getriggerd en extra stroom kost, etc.

Dus voor het gemiddelde tarief is het goed, maar kost waarschijnlijk over de hele linie wel iets meer kWh's en dan vraag ik mij af hoeveel de winst daadwerkelijk is. Ik ben wel fan van goedkoop laden op basis van dynamische tarieven, maar laat dit aan mij voorbij gaan. Voor een thuisaccu zie ik het als een voordeel hoor, maar voor mijn auto vooralsnog niet.
Zijn er gebruikers die zoiets al in werking hebben gezien wat betreft laadgedrag vs vergoeding?

Het lijkt mij inderdaad niet wenselijk als dit zeer kortstondige laadmomenten zijn zeg van enkele minuten. Maar als die bijvoorbeeld minimaal een kwartier aan 1 stuk aan het laden is tegen een flinke korting of zelfs extra vergoeding dan moet dat per saldo wel iets opleveren lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Gecko123 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:29:
[...]

Zijn er gebruikers die zoiets al in werking hebben gezien wat betreft laadgedrag vs vergoeding?

Het lijkt mij inderdaad niet wenselijk als dit zeer kortstondige laadmomenten zijn zeg van enkele minuten. Maar als die bijvoorbeeld minimaal een kwartier aan 1 stuk aan het laden is tegen een flinke korting of zelfs extra vergoeding dan moet dat per saldo wel iets opleveren lijkt me.
Ik heb afgelopen week in een topic ergens een tabelletje langs zien komen van iemand waar het volgens mij om heel veel kleine momenten van maximaal 15 minuten per stuk ging. Je kunt hier natuurlijk wel voor berekenen wat dit minimaal per 15 minuten moet opleveren wil dit enig nut hebben.

Naar mijn weten verbruikt een Tesla zo'n 300 Watt per uur als die niet in slaapstand staat, maar wel idle is dus zonder A/C aan enzo. Met een 11 kW lader knal je er per 15 minuten maximaal 2.75 kWh in, bij mij minder ivm opstarten en loadbalancing, dus max 2.5 kWh. Ik vermoed dat de auto zo'n 20-45 minuten nodig heeft om weer in slaap te vallen. Dus voor 1 uur niet slapen met daarin 1 kwartier laden kost je dat 300 Watt (Stelpost kosten: 7.5 cent/uur). Dat betekent dat er minimaal 3 cent per kWh winst tov het huidige tarief moet worden gemaakt en daar komen dan nog laadverliezen bij en evt. andere zaken die de auto iedere keer moet opstarten voor bijv. temperatuur in de accu bijsturen, etc. Laten we het erop houden dat je minimaal 5 cent per kWh ten opzichte van het huidige tarief moet verdienen om quitte te spelen.

De meest belangrijke factor is natuurlijk dat je anders misschien 25 cent/kWh had moeten aftikken en nu bijv. iets per kWh verdient, waardoor het verschil bijv. 30 cent/kWh kan zijn en dan is het zeker interessant, dan heb je de kosten er zo uit en zijn gerommel in de marge.

Ik ga ervan uit dat Tibber niet gaat micromanagen en dat de vergoeding per kWh aanzienlijk is. En ja, helemaal mooi natuurlijk als je via diezelfde Tibber beide opties kunt combineren.

Heel benieuwd naar de praktijkvoorbeelden, met de juiste vergoeding per kWh kan zeker interessant zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Taro op 16-03-2024 15:05 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:20

DropjesLover

Dit dus ->

Andrehj schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:10:
[...]

Die zin moet je me nog even uitleggen. Er was dus een zwarte schakeldraad aangesloten op een aarde draad? :? Dan stond dus overal de randaarde onder spanning zodra je het licht aan deed?
Kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Foto's zijn ook wat vreemd. Er zal in de grijze VMVK kabel toch wel een aarde-ader zitten? Het is toch veel gemakkelijker om die te gebruiken dan zo'n losse draad trekken?
De aarde-ader in de VMVK iss misbruikt als schakeldraad, maar alleen naar de lampen toe.
Niet naar de overige stopcontacten (die dus aarde-loos waren).

Ik moet die VMVK vervangen door een 4 of 5 aderige. Voor nu de snelle fix van een aarde-kabel er bij.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-08 19:56
Ik heb Engie Slim laden, heel leuk dat hij alleen energie pakt als het net overschot heeft, maar is het wel goed voor mijn auto?
Vandaag al 6 meldingen gehad dat laden gestopt is, om 1 uur later weer aan te gaan.
Kan me niet voorstellen dat de batterij het fijn vind om telkens paar kWh op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 15:53

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik heb op dit moment een nieuwe laadpunt van Blue Current: de u-move.

Alles werkt prima op 11Kw en ik gebruik een laadpas van New Motion/Shell via mijn werkgever. Nou viel het mij op dat ik van Blue Current keurig 36 cent terug krijg, zoals ingesteld in de app. Echter als ik op mijn new motion overzicht kijk, zie ik dat mijn werkgevern 58 cent betaalt aan Blue Current.

Herkent iemand dit? Waar blijft dit geld hangen en wat is daar aan te doen?

Ik krijg binnenkort een nieuwe privé electrische auto en wil hiervoor hetzelfde laadpunt gebruiken met een vandebron laadpas, met het idee om geen toeslag te betalen op mijn eigen stroom, maar als ik dan 60% extra kwijt ben dan wordt dit een dure hobby.

Hoe doen jullie dit met privé auto's op zakelijke laadpunten?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:34
DropjesLover schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:38:
De aarde-ader in de VMVK iss misbruikt als schakeldraad, maar alleen naar de lampen toe.
Dat is heel erg verboden....
Ik moet die VMVK vervangen door een 4 of 5 aderige.
Dat lijkt me een heel goed idee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:23
Taro schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:50:
[...]

Heel benieuwd naar de praktijkvoorbeelden, met de juiste vergoeding per kWh kan zeker interessant zijn.
Dit is wat het bij ons afgelopen nacht was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f0XMAjxMwERE2gvFWs8tXe4vNE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1VQDtJIeFMTkzpVWoSutU03L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vH9dCFN4Jt7IyyA6anssmLoxX0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eaXPVyiH7t2BUlhICkzIdrCD.png?f=fotoalbum_large

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

kx22 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:08:
Ik heb Engie Slim laden, heel leuk dat hij alleen energie pakt als het net overschot heeft, maar is het wel goed voor mijn auto?
Vandaag al 6 meldingen gehad dat laden gestopt is, om 1 uur later weer aan te gaan.
Kan me niet voorstellen dat de batterij het fijn vind om telkens paar kWh op te laden.
Wat denk je dat er met regeneratief remmen gebeurt?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Dennis25 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:22:
[...]

Dit is wat het bij ons afgelopen nacht was.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus voor 8 ct ipv 22 ct = ongeveer 14 ct korting * 5,6 kWh geladen = ongeveer 78 ct verdiend?

Dat is wel klein bier maargoed je hoeft hier niet apart voor te investeren behalve te stekkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Termy schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:45:
[...]

Wat denk je dat er met regeneratief remmen gebeurt?
Als je eenmaal rijdt is de accu al op temperatuur, draaien alle systemen toch al en dan is dat prima. Ben vooral benieuwd wat de auto wel/niet doet als dit bijv. vanuit slaapstand rondom het vriespunt gebeurt, als het echt heel simpel is: kWh's erin en weer afsluiten en verder gebeurt er niets, dan kan het weinig kwaad. Gaat bijv. ook iedere keer het BMS de accu richting de gewenste temperatuur sturen (niet zo belangrijk als bij DC snelladen, maar bijv. <0 graden icm LFP accu's is niet fijn), dan start er wel een en ander op dat ook stroom vraagt, pompjes starten, etc. en dan is de vraag of het wenselijk is dat dat heel vaak op een dag plaatsvindt en de accu meerdere keren per dag opwarmt en afkoelt. Dit is echt een open vraag, want voor hetzelfde geld is het heel simpel kan dit geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Taro schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:00:
[...]

Als je eenmaal rijdt is de accu al op temperatuur, draaien alle systemen toch al en dan is dat prima. Ben vooral benieuwd wat de auto wel/niet doet als dit bijv. vanuit slaapstand rondom het vriespunt gebeurt, als het echt heel simpel is: kWh's erin en weer afsluiten en verder gebeurt er niets, dan kan het weinig kwaad. Gaat bijv. ook iedere keer het BMS de accu richting de gewenste temperatuur sturen (niet zo belangrijk als bij DC snelladen, maar bijv. <0 graden icm LFP accu's is niet fijn), dan start er wel een en ander op dat ook stroom vraagt, pompjes starten, etc. en dan is de vraag of het wenselijk is dat dat heel vaak op een dag plaatsvindt en de accu meerdere keren per dag opwarmt en afkoelt. Dit is echt een open vraag, want voor hetzelfde geld is het heel simpel kan dit geen kwaad.
Lijkt me sterk dat de accu op significant andere temperatuur is wanneer ik door de stad rijd dan wanneer hij stil staat buiten de winter. Zelfs in de winter zal het verschil klein zijn aangezien m'n ID.3 tegenwoordig minder sterk/snel verwarmt dan op voorgaande softwareversies. In bv het ID.x topic komt met enige regelmaat voorbij dat 100 of zelfs 130 km/u rijden voor uren niet goed genoeg is om de accu op te warmen voor maximaal DCladen in de winter bij milde temperaturen.

Maar ja, het zal minder efficient kunnen zijn dan in langere periodes laden wanneer bv de conditioning in de winter steeds aanslaat voor heel even. De vraag blijft of het veel verschilt en waarom het slecht zou zijn.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
Termy schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Lijkt me sterk dat de accu op significant andere temperatuur is wanneer ik door de stad rijd dan wanneer hij stil staat buiten de winter. Zelfs in de winter zal het verschil klein zijn aangezien m'n ID.3 tegenwoordig minder sterk/snel verwarmt dan op voorgaande softwareversies. In bv het ID.x topic komt met enige regelmaat voorbij dat 100 of zelfs 130 km/u rijden voor uren niet goed genoeg is om de accu op te warmen voor maximaal DCladen in de winter bij milde temperaturen.

Maar ja, het zal minder efficient kunnen zijn dan in langere periodes laden wanneer bv de conditioning in de winter steeds aanslaat voor heel even. De vraag blijft of het veel verschilt en waarom het slecht zou zijn.
Wat @Taro denk ik probeert te zeggen is dat, hoewel grid rewards kunnen leiden tot goedkopere kWh, dit mogelijk ook de batterij verwarmt en/of systemen in de auto inschakelt die vanwege de korte sessie meer energie verbruiken en tot slijtage van onderdelen leiden, waardoor de voordelen van de grid rewards tenietgedaan kunnen worden of in sommige situaties zelfs nadelig is.

Ik kan me voorstellen dat je als gebruiker een minimum kortingstarief in wil kunnen stellen waarop je mee wil doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gecko123 op 17-03-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Gecko123 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:58:
[...]

Wat @Taro denk ik probeert te zeggen is dat, hoewel grid rewards kunnen leiden tot goedkopere kWh, dit mogelijk ook de batterij verwarmt en/of systemen in de auto inschakelt die vanwege de korte sessie meer energie verbruiken en tot slijtage van onderdelen leiden, waardoor de voordelen van de grid rewards tenietgedaan kunnen worden of in sommige situaties zelfs nadelig is.

Ik kan me voorstellen dat je als gebruiker een minimum kortingstarief in wil kunnen stellen waarop je mee wil doen.
Correct d:)b

En welke systemen er actief worden zal natuurlijk per merk en type verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ah, ik las z'n accutempopmerking alsof het een issue zou zijn dat de accu al dan niet op temp zou zijn (waarvan ik dus denk dat het niet significant verschilt), maar dan is er geen onenigheid, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-07 08:38
Taro schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:59:
[...]

Persoonlijk lijkt het mij niet wenselijk dat de auto zeer regelmatig in slaap valt (in geval van Tesla is dat zo, bij andere merken weet ik dat niet), wordt wakkergemaakt om iets te laden,
Tsja, het is misschien een wat botte reactie, maar ik zou het direct aanzetten. Ik werk 90% thuis, de auto staat altijd naast de laadpaal. De auto is van de baas, de grid rewards zijn voor mij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:33
Taro schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:00:
[...]

De fabrikant zal,wel weten wat goed of slecht is voor de accu.
Het kan ook zijn dat de functie gewoon uit gaat als het -10 vriest.

We maken hier veel te veel de fout dat we op basis van aannames maar wat gaan besluiten zonder enige data en niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Ik ga er van uit dat een autofabrikant dat ten gronde test en dan bepaalt wat kan en wat niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

LastSamurai schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:14:
[...]

Tsja, het is misschien een wat botte reactie, maar ik zou het direct aanzetten. Ik werk 90% thuis, de auto staat altijd naast de laadpaal. De auto is van de baas, de grid rewards zijn voor mij.....
Dan is het een ander verhaal idd. Maar als het om mijn eigen auto zou gaan zou ik het uitzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
Bijzonder he, dat als het andermans spullen zijn het opeens allemaal niet meer uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

Makrolon schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:45:
Bijzonder he, dat als het andermans spullen zijn het opeens allemaal niet meer uit maakt.
Ja. Dat is nu eenmaal de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-08 21:22
Nog eveneen doublecheck voordat ik zaken ga bestellen en aanvragen:
Bij een Easee Charge lite heb je geen bekabelde netwerkaansluiting op de paal nodig toch?
Alleen een correct gedimensioneerde stroomkabel met de juiste aardlek automaat.
Het wordt een paal met alles erop en eraan, dus ook loadbalancing en een e-flux backoffice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
macfocus schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:12:
Nog eveneen doublecheck voordat ik zaken ga bestellen en aanvragen:
Bij een Easee Charge lite heb je geen bekabelde netwerkaansluiting op de paal nodig toch?
Alleen een correct gedimensioneerde stroomkabel met de juiste aardlek automaat.
Het wordt een paal met alles erop en eraan, dus ook loadbalancing en een e-flux backoffice.
Je gaat op de easee geen plek vinden om je utp kabeltje in te steken in ieder geval 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Makrolon schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:08:
[...]

Je gaat op de easee geen plek vinden om je utp kabeltje in te steken in ieder geval 😁
Dank, ik was 98% zeker, nu 100 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
macfocus schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:18:
[...]

Dank, ik was 98% zeker, nu 100 😏
Hoe doet die zijn loadbalancing dan? Hij moet ergens het actuele verbruik vandaan toveren.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
daemonix schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:52:
[...]

Hoe doet die zijn loadbalancing dan? Hij moet ergens het actuele verbruik vandaan toveren.
Extra module (Easee equalizer) en daartussen zet ie een eigen netwerkje (over the air) op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
macfocus schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:01:
[...]

Extra module (Easee equalizer) en daartussen zet ie een eigen netwerkje (over the air) op.
Gewoon dezelfde soort oplossing als Zappi dus. Geef mij dan maar een Zappi. Van Easee weet je niet hoe lang ze nog bestaan.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Tommie12 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:18:
[...]

De fabrikant zal,wel weten wat goed of slecht is voor de accu.
Het kan ook zijn dat de functie gewoon uit gaat als het -10 vriest.
Correct, maar Tibber stuurt dit aan, de fabrikant van de auto weet niet dat je van plan bent om heel vaak heel erg kort te laden vs dat je de auto helemaal gaat volladen. Dus daarom moet je hier zelf over nadenken.
We maken hier veel te veel de fout dat we op basis van aannames maar wat gaan besluiten zonder enige data en niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Correct, vandaar ook de open vraag van mijn kant of dit ook negatieve gevolgen kan hebben, er wordt niets ingevuld of aannames gedaan, er worden situaties geschetst waar mogelijk rekening mee moet worden gehouden.
Ik ga er van uit dat een autofabrikant dat ten gronde test en dan bepaalt wat kan en wat niet.
Correct, maar zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
macfocus schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:01:
[...]

Via de P1 poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Taro schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:22:
[...]

Correct, maar Tibber stuurt dit aan, de fabrikant van de auto weet niet dat je van plan bent om heel vaak heel erg kort te laden vs dat je de auto helemaal gaat volladen. Dus daarom moet je hier zelf over nadenken.

[...]

Correct, vandaar ook de open vraag van mijn kant of dit ook negatieve gevolgen kan hebben, er wordt niets ingevuld of aannames gedaan, er worden situaties geschetst waar mogelijk rekening mee moet worden gehouden.

[...]

Correct, maar zie hierboven.
Een autobatterij is er op gebouwd om in een paar seconden van vermogen 0 naar zowat 5-7C te gaan bij ontladen. Laden bij recuperatie gaat makkelijk met 2-3C. En het kan prima zijn dat je van 5C ontladen gaat naar 2C laden in een laar tienden van een seconde.

Als je aan de huislaadpaal hangt, dan ga je laden met ten hoogste 0,2C. Mij lijkt dat echt geen challenge voor een batterij, zelfs als dat telkens voor minuten zal zijn.
Het enige wat dit kan betekenen is dat de auto niet in diepe slaap gaat, en dat zou beletten dat de cellen gebalanceerd raken.

Disclaimer: bovenstaand statement is enkel gebaseerd op eigen logisch nadenken, en niet gebaseerd op analyse van geverifieerde data. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-08 09:28
Ik heb al een paar jaar een laadpaal (Alfen Eve Single Pro-Line) aan huis, en laad altijd probleemloos op met MTC. Zojuist, met nog zo'n 75km op de batterij proberen hem op te laden, maar de laadpaal geeft een "Ongeldige Kaart" foutmelding.
De kaart zou nog tot 2026 geldig moeten zijn.

Ik zou een login op een e-flux dashboard moeten hebben, maar die weigert in te loggen (doe daar ook nooit wat mee) en negeert password resets.

Iemand hier ervaring mee? Moet ik er vanuit gaan dat het zichzelf weer met een paar uurtjes oplost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Tommie12 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:09:
[...]

Een autobatterij is er op gebouwd om in een paar seconden van vermogen 0 naar zowat 5-7C te gaan bij ontladen. Laden bij recuperatie gaat makkelijk met 2-3C. En het kan prima zijn dat je van 5C ontladen gaat naar 2C laden in een laar tienden van een seconde.

Als je aan de huislaadpaal hangt, dan ga je laden met ten hoogste 0,2C. Mij lijkt dat echt geen challenge voor een batterij, zelfs als dat telkens voor minuten zal zijn.
Het enige wat dit kan betekenen is dat de auto niet in diepe slaap gaat, en dat zou beletten dat de cellen gebalanceerd raken.

Disclaimer: bovenstaand statement is enkel gebaseerd op eigen logisch nadenken, en niet gebaseerd op analyse van geverifieerde data. :+
Ja, dat weet ik allemaal, maar je mist het punt nu voor het 2e bericht op rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Taro schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:34:
[...]

Ja, dat weet ik allemaal, maar je mist het punt nu voor het 2e bericht op rij.
Dan begrijp ik ook niet welk punt je wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-06 17:31
TweakMDS schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:25:
Ik heb al een paar jaar een laadpaal (Alfen Eve Single Pro-Line) aan huis, en laad altijd probleemloos op met MTC. Zojuist, met nog zo'n 75km op de batterij proberen hem op te laden, maar de laadpaal geeft een "Ongeldige Kaart" foutmelding.
De kaart zou nog tot 2026 geldig moeten zijn.
Als de Alfen paal geen verbinding kan krijgen met de backoffice dan is er geen autorisatie en krijg je deze melding ook.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-07 12:50
Zijn er toevallig mensen met een Gen2 Tesla Wall Charger die mij kunnen helpen welke componenten dit zijn (of een plaatje van deze printplaat)? Gister een defecte paal opgehaald van MP, maar kan op internet zo ver geen duidelijke plaatjes vinden van wat er krokant geworden is in mijn paal :+. Zal wel iets van een diode zijn met een weerstandje ernaast vermoed ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwDt2tZn69rDC00hDowo31lQLCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TctciVjLMcZxDkeew9uBagI7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8556e_WxdiBD9N4cd5bUwlt9GMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MciApdUehNVMr8dTII8T9LId.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tp05-8mgfggAn6IiESnj47u5XI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTbDfj1C0FLNrkOVAXj8Pev1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:39
Mar.tin schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:09:
Zijn er toevallig mensen met een Gen2 Tesla Wall Charger die mij kunnen helpen welke componenten dit zijn (of een plaatje van deze printplaat)? Gister een defecte paal opgehaald van MP, maar kan op internet zo ver geen duidelijke plaatjes vinden van wat er krokant geworden is in mijn paal :+. Zal wel iets van een diode zijn met een weerstandje ernaast vermoed ik.
Ik heb precies hetzelfde defect thuis liggen, het is de (24v?) voeding die defect is. Deze voeding stuurt de hele lader incl. het relais aan dus is vrij cruciaal.

Op een duits forum heb ik iemand gevonden die het gerepareerd heeft mbv een nieuwe ‘externe’ voeding. Ik kocht de defecte lader met de gedachten onderdelen te gebruiken en zelf een lader te bouwen. En dus alleen de lekker lange kabel te gebruiken en de behuizing mooi als kabelhaspel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-07 12:50
VW-Bart schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:18:
[...]

Ik heb precies hetzelfde defect thuis liggen, het is de (24v?) voeding die defect is. Deze voeding stuurt de hele lader incl. het relais aan dus is vrij cruciaal.

Op een duits forum heb ik iemand gevonden die het gerepareerd heeft mbv een nieuwe ‘externe’ voeding. Ik kocht de defecte lader met de gedachten onderdelen te gebruiken en zelf een lader te bouwen. En dus alleen de lekker lange kabel te gebruiken en de behuizing mooi als kabelhaspel.
Hm, dat klinkt als "te ingewikkeld". Dan gaat ie gewoon weer op marktplaats voor de liefhebber, en koop ik gewoon een nieuwe. O+
Ik had bij aankoop hoop dat het iets simpels als de temperatuursensor in het handvat zou zijn.

Ga vanavond nog wel ffkes op onderzoek uit of alle spoeltjes e.d. van die transformator heel zijn. Als het alleen wat diodes en/of condensatortjes eromheen zijn waar de magische rook uit is is het nog wel te doen. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:11
Ik wil een zappi 2.1 aaanschaffen en achter invoer gebruiken. Moet je dan een “gat” maken in je muur waarin de wartel valt?

Kabel gaat gelijk de garage in dus achter invoer leek mij het mooist.

Nog tips waar je een Zappi het voordeligst aanschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Guido7619 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:28:
Ik wil een zappi 2.1 aaanschaffen en achter invoer gebruiken. Moet je dan een “gat” maken in je muur waarin de wartel valt?

Kabel gaat gelijk de garage in dus achter invoer leek mij het mooist.

Nog tips waar je een Zappi het voordeligst aanschaft?
Wartel aan de binnenkant vd zappi doen. Zo laag mogelijk boren als.je m32 wartel gebruikt want het is krap met de kap er weer op krijgen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:11
Makrolon schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:15:
[...]

Wartel aan de binnenkant vd zappi doen. Zo laag mogelijk boren als.je m32 wartel gebruikt want het is krap met de kap er weer op krijgen anders.
Ja wartel aan de binnenkant bedacht ik mij later ook. Zo laag mogelijk in de behuizing? Ik dacht dat er een voorgemarkeerde plek. Op de
Foto’s zie ik een stukje rond wat iets dieper ligt. Daar zou mooi de wartel passen dacht ik maar dat raadt je dus niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Guido7619 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:50:
[...]

Ja wartel aan de binnenkant bedacht ik mij later ook. Zo laag mogelijk in de behuizing? Ik dacht dat er een voorgemarkeerde plek. Op de
Foto’s zie ik een stukje rond wat iets dieper ligt. Daar zou mooi de wartel passen dacht ik maar dat raadt je dus niet aan.
Jawel ;) maar zo laag mogelijk in die ronde plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamAerts
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 28-07 16:32
_WouterB schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:44:
[...]

Dat had ik wel kunnen zien aankomen natuurlijk :D

Settings op de laadpaal zelf
Dat kan ik nu even niet doen (zit op werk laptop en daar kan ik de Alfen installer niet op zetten), maar het is vrij simpel : je zorgt dat load balancing unlocked is (met een licentie code). Daarna zet je een fixed ip op de laadpaal en zet je load balancing via modbus aan. Belangrijk is ook om een laadvermogen in geval van communicatie verlies in te stellen (en na hoelang no comm dit actief moet worden). Gezien ik in mijn sturing minstens om de 10s een setpoint stuur heb ik dit op 30s en 10A gezet.
Als ik mijn eigen laptop nog eens neem kan ik wel wat screenshots maken en hier aan toevoegen.

Laad vermogen bepalen
Dit is echt enkel van toepassing op mijn huis vrees ik. Ik heb mijn meterkast flink uitgebreid en heb kWh meters gezet voor elke "groep" van gebruikers (laadpaal, warmtepomp, warmtepompboiler, rest van het huis, zonnpanelen+thuisbatterij omvormer) + aan het net. Ik zie dus op elk moment exact wat er door elke teller gaat en hoeveel zonne-energie er opgewekt wordt.
[Afbeelding]
Battery SOC is hier dus niet de batterij van de auto maar mijn thuisbatterij. Het verschil tussen PV power en solar [P] gaat dus in of uit de batterij (met wat inverter losses om rekening mee te houden).

Daarnaast heb ik ook een card met wat instellingen die ik kan aanpassen.
[Afbeelding]
- max grid W : Ik woon in België waar al lang sprake is van het capaciteitstarief (het is er nog niet in de praktijk, maar ik ben er wel klaar voor). In het kort : het kwartier met het hoogste piek vermogen per maand bepaald je netkosten voor die maand. Het minimumvermogen is sowieso 2.5kW. Ik laad in de zomer (bijna) enkel op zonne-energie maar als ik eens 's nachts moet laden (of in de winter op een donkere dag) kan ik met deze slider aangeven hoeveel vermogen er maximum uit het net mag komen. De sturing van de laadpaal doet dan (eventueel zon+) loadbalancing op die waarde. Als ik in huis iets aan zet wordt dat er van af getrokken.
- release delay : Als je de oven/kookplaat/... op zet warmt die eerst op voor langere periode en daarna is het een aan/uit gedrag. Met een release delay kijk ik naar het maximale laadvermogen dat er instantaan zou mogen en neem ik het minimum van die waarden over de ingestelde periode. maw : als de oven met een cyclus van 2 minuten aan, 30 seconden uit te werk gaat (ik zeg maar iets) en de release delay staat op 1 minuut, dan schiet het setpoint van de lader niet omhoog tijdens die 30 seconden dat de oven geen elektriciteit neemt. Het jojo effect vindt de auto namelijk niet zo heel leuk (zie mijn eerste post van vandaag).
- minimum 6A charge : als er een signaal onder de 6A komt dan stopt de auto met laden. Op bewolkte dagen / bij ander verbruik in huis dan kan het wel eens zijn dat het uitgerekende setpoint onder de 6A komt en dan stopt de auto met laden. Deze setting overruled dat en stuurt altijd minimum 6A.
- Override (switch+slider). Recent er in gezet wegens volgende situatie. Weerbericht geeft een super zonnige dag aan, na de nacht zit de thuisbatterij nog met 60% vol, ik moet om 11u met de auto weg. Met deze setting forceer ik de laadpaal op een vast setpoint (dus ik bypass alle bovenstaande) en kan ik mijn thuisbatterij leegtrekken in de auto. Ondertussen komt de zon op en komt er meer en meer rechtstreeks van de zon. Daarna schakel ik (momenteel nog manueel) de override uit (als thuisbatterij op +-20% zit). Als ik dan vertrek laad de zon eerst de batterij op voor ik naar het net begin te exporteren -> meer eigen verbruik.
- Dan voor het sturing zelf : elke seconde (cron-plus node) neem ik de som van alle verbruikers (huis, warmtepomp, warmtepompboiler). Hierop pas ik smooth node op toe om de minimum waarde van de afgelopen 3 seconden te nemen (sturing loopt dus 3 seconden achter). Dit omdat het aangaan van de koelkast/diepvries een grote piek veroorzaakt en dit anders de laadsnelheid beïnvloed voor de periode van de release delay. Op basis van de toegelaten grid import, actuele zon en gesomde verbruikers bepaal ik een setpoint (eventueel met een minimum van 6A. en daarna wordt dat al dan niet genegeerd door de override. Vervolgens gaat dit door een RBE node (block unless change) die elke 10s gereset wordt. Minstens elke 10s gaat er dus een setpoint naar de paal, tenzij er een verschil in setpoint is, dan gaat het in real time.

Setpoint naar paal sturen
Ik heb gemerkt dat er met mijn settings een verschil van +- 1.5A zit op het setpoint en de uiteindelijke laadsnelheid van de auto (geen idee waar het zit) en dat die rond de 10A verandert. Ik heb dus een function node die daarvoor corrigeert. Vervolgens converteer ik het setpoint ook naar twee unsigned big endian integers (staat in documentatie van Alfen denk ik). De manier waarop is waarschijnlijk niet 100% geoptimaliseerd maar het werkt wel in ieder geval!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
if (msg.payload < 10) {
    charging_offset = 1.7;
} else {
    charging_offset = 1.35;
}

const value = msg.payload + charging_offset;
const buf = Buffer.allocUnsafe(4);

buf.writeFloatBE(value);
val1 = buf.readUInt16BE(0);
val2 = buf.readUInt16BE(2);

var msg2 = { payload: [val1, val2] };
return msg2;

Die node gaat dan naar een modbus write node. De laadpaal is geconfigureerd als volgt :
[Afbeelding]
De write node als volgt :
[Afbeelding]

Het eind resultaat is dan dit :
[Afbeelding]

Overigens zijn er nog een aantal settings die ik niet vernoemd heb voor de aansturing van laadsnelheid ivf SOC van thuisbatterij (zodat ik op een bewolkte dag ook mijn thuisbatterij bijlaad), maar ik vermoed dat dat voor 99% van de lezers niet van toepassing is dus ik heb het niet vermeld.
De warmtepompboiler staat er nog niet (0W verbruik in bovenstaande) maar de teller zit er wel klaar voor.
Plan is om tegen de winter een sturing van warmtepomp(boiler) klaar te hebben zodat bij groot verbruik (koken + auto + verwarming), ik selectief zaken tijdelijk kan gaan uit zetten om zo weinig elektriciteit van het net te halen.
Hey Wouter, bedankt op dit te delen. Ik ben op zoek naar iets gelijkaardig, idealiter obv home assistant integratie. Tips of ervaring die je hieromtrent kan delen? Er zijn namelijk wel wat integraties te vinden online die ongeveer hetzelfde doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiG
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03 20:56

TiG

Ik heb een vraag over kabeldiktes voor de aanleg van een laadpaal. Ik wil een 11kW laadpaal aansluiten, het hele traject beslaat 40m: 15m door mijn huis en 25m door de tuin en parkeerplaats. Voor deze afstand is mij geadviseerd om 6mm2 draad te gebruiken, maar in het huis moet ik door een loze leiding van 19mm en daar past maximaal 5x4mm2 doorheen. 4mm2 voor heel het traject zou ook moeten kunnen, maar dan zijn de verliezen uiteraard hoger.

Nu mijn vraag: mag ik ook een 6mm2 kabel gebruiken voor het traject door de tuin en deze aansluiten op een 4mm2 kabel in huis? Ik zou zeggen van wel, aangezien de kabel wordt afgezekerd op 16A en door te combineren wordt de spanningsval minder. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

U gaat door voor de retorische vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-07 08:23
Ik ben op zoek naar een automation voor load balancing voor Home Assistant, tot nu toe deze gevonden: https://community.home-as...t-to-ev-charger/307698/14

Maar vraag me af of er een mooiere oplossing is.

Ik heb:
  • Wallbox Commander 2
  • Tibber Pulse en Zuidwijk SlimmeLezer
  • 3x 25A aansluiting
  • Home Assistant met:
  • PSA Car controller
  • EV Smart CHarging
  • Tibber
  • Wallbox
  • ESPHome
Iemand hier al iets dergelijks in gebruik? Nu het weer mooier weer wordt zal de auto ook meer overdag geladen worden en de combinatie van wassen/drogen/koken/vaatwasser/oven levert soms zonder laden al een overbelasting van 1 fase op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:44
db I Delirium schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:05:
Nu het weer mooier weer wordt zal de auto ook meer overdag geladen worden en de combinatie van wassen/drogen/koken/vaatwasser/oven levert soms zonder laden al een overbelasting van 1 fase op.
Dat zou normaal gesproken niet zo'n probleem moeten zijn, kun je die apparaten niet beter over de fasen verdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-07 08:23
ASW1 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:05:
[...]

Dat zou normaal gesproken niet zo'n probleem moeten zijn, kun je die apparaten niet beter over de fasen verdelen?
Dat staat ook op de planning, het lijkt erop dat de vorige bewoner van 1 naar 3 fasen is gegaan en alleen de kookplaat op de extra fasen heeft aangesloten.

Los daarvan, als de auto met 3x16A gaat laden dan is elk apparaat wat meer dan 2000W gebruikt al teveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:44
db I Delirium schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:15:
[...]

Dat staat ook op de planning, het lijkt erop dat de vorige bewoner van 1 naar 3 fasen is gegaan en alleen de kookplaat op de extra fasen heeft aangesloten.

Los daarvan, als de auto met 3x16A gaat laden dan is elk apparaat wat meer dan 2000W gebruikt al teveel
Als je het een beetje aardig verdeelt dan zal dat zelden gebeuren behalve tijdens het koken misschien.
Maar met een tibber puls icm een Wallbox kun je toch al loadbalancen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18
TiG schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:21:
Nu mijn vraag: mag ik ook een 6mm2 kabel gebruiken voor het traject door de tuin en deze aansluiten op een 4mm2 kabel in huis?
Ik zou het zelf niet doen. Die 19mm buis voldoet gewoon niet, ook niet voor 4mm2. Ik zou lekker 5x6mm2 ononderbroken van m'n groepenkast naar het laadpunt trekken. Iets waar zoveel vermogen doorheen gaat met zo min mogelijk onderbrekingen aanleggen.

Van 123groepenkast.nl:

"In een 19mm (3/4") gladde buis mogen maximaal 5 draden 2,5mm2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
TCMR schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:02:
[...]

Ik zou het zelf niet doen. Die 19mm buis voldoet gewoon niet, ook niet voor 4mm2. Ik zou lekker 5x6mm2 ononderbroken van m'n groepenkast naar het laadpunt trekken. Iets waar zoveel vermogen doorheen gaat met zo min mogelijk onderbrekingen aanleggen.

Van 123groepenkast.nl:

"In een 19mm (3/4") gladde buis mogen maximaal 5 draden 2,5mm2"
Volgens mij is dat geen eis uit de nen meer, als je de draden maar zonder beschadigingen door de buis kan krijgen.

Als er niet teveel bochten in die buis zitten moet dat met losse draden 4mm2 wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhFmY_xi3Xvy1xoUTR2g-TaNuZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfsE59NETFr4RVNoihVjOpKz.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie hier van? Lijkt heel goedkoop…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jorisjansen3 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:22:
[Wat denken jullie hier van? Lijkt heel goedkoop…
Ze staan al een paar maanden op de lidl-webshop.... als ik niet al een aliexpress 11kw lader/kabel met CEE-plug van <200 euro had, zou ik 'm zo kopen.

Dit heeft wel wat meet installatiewerk nodig, maar als je geen smartcard/billing/smarts e.d. nodig hebt, maar gewoon stroom je auto in wil krijgen, is het een prima deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiG

TiG

Makrolon schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:03:
[...]

Volgens mij is dat geen eis uit de nen meer, als je de draden maar zonder beschadigingen door de buis kan krijgen.

Als er niet teveel bochten in die buis zitten moet dat met losse draden 4mm2 wel lukken.
Klopt, op deze site staat ook een mooi overzicht:
https://www.elektramat.nl/kennisbank/installatiebuizen/

5x4mm2 mag dus prima door een 19mm buis. Als het zou kunnen zou ik zeker een lange 6mm2 kabel vanaf de meterkast naar de laadpaal trekken, maar helaas. De meterkast zit aan de voorkant van het huis, de parkeerplek aan de achterkant en er is geen kruipruimte. Dus vandaar de oplossing met het traject binnenshuis door een loze leiding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
TiG schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:21:
Ik heb een vraag over kabeldiktes voor de aanleg van een laadpaal. Ik wil een 11kW laadpaal aansluiten, het hele traject beslaat 40m: 15m door mijn huis en 25m door de tuin en parkeerplaats. Voor deze afstand is mij geadviseerd om 6mm2 draad te gebruiken, maar in het huis moet ik door een loze leiding van 19mm en daar past maximaal 5x4mm2 doorheen. 4mm2 voor heel het traject zou ook moeten kunnen, maar dan zijn de verliezen uiteraard hoger.

Nu mijn vraag: mag ik ook een 6mm2 kabel gebruiken voor het traject door de tuin en deze aansluiten op een 4mm2 kabel in huis? Ik zou zeggen van wel, aangezien de kabel wordt afgezekerd op 16A en door te combineren wordt de spanningsval minder. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Wil je echt op 11kW gaan laden?
Ga je dan een paal met load balancing kiezen?
Want met 11kW laden, geeft als je 3x25 hebt al eigenlijk geen ruimte meer om tegelijkertijd andere grootverbruikers keer aan te zetten. Je hebt per fase dan natuurlijk 'maar' 9A over. Dus ~2070 watt.
Of ga je hem ietsjes begrenzen. Bijv op ~8kW laden...

Volgens voorschriften zou 4mm² voor jouw lengte voldoende zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJ8-z1Y2jNMJoPly08r4mHms3aQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m1aI1NlLJQqyjFKVv2UADQK5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shizoframia
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-07 17:16
Ik heb ondertussen een peblar home plus 22kw 7,5m gekocht en zelf geïnstalleerd. De load balancing ga ik op korte termijn uitvoerig testen, dit werd met de homewizard p1 dongle opgezet. Je kan een maximum aantal ampère opgeven om te bepalen dat er niet meer verbruikt mag worden. Bij mij staat dit op 11a, wat ongeveer 7500w betreft. Ik doe de testen omdat ik wil zien hoe het werkt icm mijn thuisbatterij.

Wat betreft solar only charging: dit kan normaalgezien reeds in mijn installatie daar ik een aparte kWh meter heb die ik in de peblar software kan uitlezen ipv de p1 meter. Ik ga dit zeker ook nog eens testen, in ieder geval is het niet de bedoeling dat ik mijn wagen puur op solar ga laden, daarvoor heb ik te weinig panelen.

Galaxy S23 ultra / Galaxy TAB S5e / Surface Pro (i7-512-16)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiG

TiG

Allewijn schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:57:
[...]

Wil je echt op 11kW gaan laden?
Ga je dan een paal met load balancing kiezen?
Want met 11kW laden, geeft als je 3x25 hebt al eigenlijk geen ruimte meer om tegelijkertijd andere grootverbruikers keer aan te zetten. Je hebt per fase dan natuurlijk 'maar' 9A over. Dus ~2070 watt.
Of ga je hem ietsjes begrenzen. Bijv op ~8kW laden...
Ja ik wil voor de Alfen Eve Single S-line met load balancing. Dat 4mm2 voldoende zou moeten zijn weet ik, ik dacht alleen nog wat verliezen te kunnen minimaliseren door het stuk waar het kan een dikkere kabel te nemen. Maar dan heeft dus niet heel het traject dezelfde kabeldikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TiG schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:09:
[...]

Ja ik wil voor de Alfen Eve Single S-line met load balancing. Dat 4mm2 voldoende zou moeten zijn weet ik, ik dacht alleen nog wat verliezen te kunnen minimaliseren door het stuk waar het kan een dikkere kabel te nemen. Maar dan heeft dus niet heel het traject dezelfde kabeldikte.
Dan heb je weer ergens een overgang zitten die ook een weerstand heeft. Dan zou ik liever 1 doorlopende van 4mm2 aanleggen.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
DonJuape schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Dan heb je weer ergens een overgang zitten die ook een weerstand heeft. Dan zou ik liever 1 doorlopende van 4mm2 aanleggen.
Inderdaad.
Je kan eventueel het gedeelte wat in de buis gaat aanpellen zodat je alleen losse draden in de buis krijgt. en dan hou je voor de rest gewoon ymvk kabel met mantel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:19
d0s schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:04:
[...]

In de Installer app zit onder laadpunt in het menu de optie om opnieuw op te starten.

Hier overigens geen problemen met het schema.
Voor wie zijn Easee laadpunt zou willen kunnen herstarten zonder in de groepenkast uit te willen schakelen. Er zit inderdaad in de Installer app een mogelijkheid maar je kunt het ook vanuit gebruikers app maar het zit onder een submenu met onduidelijke naam.

Charger settings > Commands > Restart charger

Mocht iemand er toevallig naar zoeken een keer. :)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:24
Op dit moment heb ik een Zappi V1, die voldoet voor mij prima maar ik zou graag het verbruik inzichtelijk willen krijgen in Home Assistant.
Ik gebruik hem zonder Hub maar wel met CT klemmen, dus ik heb load balancing.
Nu sta ik op het punt om een Harvi te kopen, maar moet ik daar perse CT klemmen op aansluiten? Of kan deze volledig draadloos communiceren met de Zappi zonder CT klemmen? Het liefst zou ik hem gewoon los bijplaatsen zodat ik hem daarna kan koppelen met Home Assistant. Maar als dat heel omslachtig is en ik de CT klemmen weer moet loshalen (uitgraven) moet ik iets anders verzinnen.

Iemand ervaring met de Hub?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Headshot_NL schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:19:
Op dit moment heb ik een Zappi V1, die voldoet voor mij prima maar ik zou graag het verbruik inzichtelijk willen krijgen in Home Assistant.
Ik gebruik hem zonder Harvi maar wel met CT klemmen, dus ik heb load balancing.
Nu sta ik op het punt om een Harvi te kopen, maar moet ik daar perse CT klemmen op aansluiten? Of kan deze volledig draadloos communiceren met de Zappi zonder CT klemmen? Het liefst zou ik hem gewoon los bijplaatsen zodat ik hem daarna kan koppelen met Home Assistant. Maar als dat heel omslachtig is en ik de CT klemmen weer moet loshalen (uitgraven) moet ik iets anders verzinnen.

Iemand ervaring met de Harvi?
Wat wil je met de harvi doen zonder ct klemmen? Dan meet hij niks. En hij gaat ook niet aan, want hij heeft stroom door de ct klemmen nodig als voeding.

Dus om antwoord te geven op je vraag, nee, aan een harvi zonder ct klemmen heb je niks.

Of bedoel je soms de hub? Daar kan je geen ct klemmen op aansluiten. Is enkel voor internettoegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:01:
[...]

Wat wil je met de harvi doen zonder ct klemmen? Dan meet hij niks. En hij gaat ook niet aan, want hij heeft stroom door de ct klemmen nodig als voeding.

Dus om antwoord te geven op je vraag, nee, aan een harvi zonder ct klemmen heb je niks.

Of bedoel je soms de hub? Daar kan je geen ct klemmen op aansluiten. Is enkel voor internettoegang.
Ik ga er ook vanuit dat @Headshot_NL een Hub bedoelt. Een Hub is inderdaad nodig voor HA integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
DonJuape schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:17:
[...]

Ik ga er ook vanuit dat @Headshot_NL een Hub bedoelt. Een Hub is inderdaad nodig voor HA integratie.
Ik realiseerde me tijdens het typen pas dat hij waarschijnlijk de hub bedoelde ja. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:24
Ik heb de post aangepast, ik bedoelde de hub uiteraard.

De situatie is nu dat de Zappi met CT klemmen aangesloten is. Daarmee kan ik dus zien hoeveel er in de auto gaat en hoeveel er dan vanuit het net of vanuit de zonnepanelen komt.
Ik zou dit graag ook in Home Assistant willen zien zodat mijn energy dashboard compleet is.

Dus dit is eigenlijk de vraag:
Kan de hub deze informatie (draadloos) uitlezen vanuit de Zappi? En dat vervolgens weer doorzetten naar HA?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Laatst online: 23:34
Ik heb een Easee Charge Lite met de Easee Equalizer voor loadbalancing (zeker nu ik nog op 1 fase 32A ga laden)

Over een week sluit ik hem aan. Wat zijn de ervaringen van jullie met de Easee Equalizer? Gaat het loadbalancen dmv de Equalizer goed?

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:54
Griffin2k schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:46:
Ik heb een Easee Charge Lite met de Easee Equalizer voor loadbalancing (zeker nu ik nog op 1 fase 32A ga laden)

Over een week sluit ik hem aan. Wat zijn de ervaringen van jullie met de Easee Equalizer? Gaat het loadbalancen dmv de Equalizer goed?
Ik heb hem ook, maar tot nu toe altijd met 3x16A kunnen laden.
Ik moet het eens proberen met de wasmachine, vaatwasser en droger aan als de zonnepanelen niets doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:10

d0s

sssst

Griffin2k schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:46:

Ik heb de Home icm de Equalizer. Werkt eigenlijk prima, ook het op en afschalen. Niks op aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
Zijn er van die afreken systemen die ook dynamische tarieven gebruiken?

Ik heb hier een wat specifieke situatie waarin we 3 EVs gaan laden op 1 aansluiting, in een vve/coöperatie.
Die gaan we dan op een SAP laden met dynamisch contract.
Maar ik wil ook nog de laadpalen (of de auto's) kunnen sturen op vermogen omdat we een klein smart grid gaan bouwen.
Dat laatste lukt wel, alleen dan vrees ik dat ik ook zelf per uur het verbruik van de laadpaal met de prijs op moet slaan en daar dan rekeningen van opstellen. Hier kan ik wel een MID keur meter voor gebruiken, maar of de rest dan voldoet?

En dan is er nog het punt, hoe identificeer je de auto?
In principe is het idee dat ieder gewoon zijn eigen laadpaal heeft, met dus een meter erop.

Ik denk niet dat hier iets bestaands voor is.
Er zijn wel oplossingen voor VVE's, maar volgens mij meestal niet met bemetering op dynamische tarieven.
Laat staan dat ik nog zelf de laadpalen wil aansturen.

Ik kan bijvoorbeeld Victron laadpalen nemen (die zijn out of the box aan te sturen op vermogen) of iets bouwen met SmartEVSE, en iedere laadpaal op een eigen (MID keur) meter zetten.
Die meters worden dan ieder uur uitgelezen met modbus en met uurprijs opgeslagen in een database, zodat makkelijk maandelijkse kosten te bepalen zijn.
Dat zal ik dan zelf moeten maken. Maar dan kan ik de laadpalen wel makkelijk aansturen op aantal ampere vanuit centraal systeem.

Edit: Dat is eigenlijk een bijkomende vraag, wat is de goedkoopste laadpaal die je kunt sturen op vermogen en zelfs kunt laten stoppen, met een simpele API?
Voor zover ik weet dus Victron (600 euro tot 22kW) en iets bouwen met SmartEVSE.

[ Voor 28% gewijzigd door !null op 25-03-2024 20:31 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1 ... 109 ... 183 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen