Herkent iemand dit of is het een Huawei omvormer of Wallbox specifiek dingetje?
Aanvankelijk had ik onze laadpaal (Wallbox Pulsar Plus) 3-fase aangesloten, en is dus minimum vermogen om op te laden 4.1 kW. Bij Wallbox kan je kiezen tussen 'full green' opladen of 'eco-mode'. Bij full green is het opladen volledig met PV en dus 4.1 kW aan overschot nodig. Bij eco-mode is er 1.4 kW overschot nodig en de rest vult hij aan ben het net tot de minimale 4.1 kW (en natuurlijk als er dan meer zon komt, komt die extra er bij en haal je minder vak het net).
Nu had ik de Wallbox 1-fase aangesloten in de meterkast (dus gewoon 2 fases losmaken), met het idee om meer van de zon gebruik te maken en 'full green' op te laden in de mindere-zon-maanden. Dan kan je dus al met 1.4 kW gaan opladen volledig van de zon. Natuurlijk pak trager, meer verlies, maar boeie als het van PV komt. Of gewoon de eco-mode en het minimale aan zon erin steken en aanvullen tot 1.4 kW.
Alleen lijkt dat hier niet te werken. Als ik hem op eco-mode zet, lijkt hij toch pas bij een overschot van 1.4 kW te beginnen (dus eigenlijk de voorwaarde voor full green), en gaf hij ook aan volledig op zon op te laden... Het rare is, als er dan meer zon kwam, dit op het met werd gezet ipv naar de auto. Dan zag ik vlotjes 2 kW ofzo geïnjecteerd worden, terwijl de auto maar met 1.4 aan het opladen was.
Het lijkt alsof de Huawei omvormer de opgewekte stroom niet naar die ene fase van de Wallbox stuurt, maar blijft verdelen.
Of is dit 'normaal' gedrag en begrijp ik het niet?
Ik heb nu ook eens geprobeerd om in de meterkast 3 fase aan te sluiten, en in de Wallbox zelf 2 fases los te maken, maar het gedrag lijkt hetzelfde. Hij staat nu op eco-mode en de voorwaarde om dan te beginnen laden is toch al dikke 10 minuten behaald (terwijl normaal 2 minuten nodig is).
Hier nog een screenshot van de Homewizard uitlezing en Wallbox app waarin je duidelijk ziet dat er nog veel overschot is, maar die niet naar de auto wordt gestuurd:
[
Voor 12% gewijzigd door
Proim op 30-03-2024 16:49
]