Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudewein
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-03-2024
Werkt de combinatie Easee Charge Lite en Equalizer ook in een offline modus? WiFi zonder internet toegang ivm privacy.

Volgens Easee documentatie[1] moeten de volgende URLs niet worden geblokkeerd in de firewall:

- https://api.easee.com/
- https://amazonaws.com
- https://google.com

[1]: https://support.easee.com...86573585-WiFi-Connections

[ Voor 0% gewijzigd door boudewein op 25-03-2024 21:45 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matery
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:27
Vanwege het bestellen van een elektrische leaseauto ben ik bezig mij te verdiepen in de laadpalen. Ik heb gezicht in dit topic en kom er niet helemaal uit hoe laden vanaf een eigen paal gefactureerd gaat worden naar de leasemaatschappij. In mijn geval zal dit Leaseplan worden.

Als ik een laadpaal heb en daarbij eflux als backoffice kan ik de laadpas van Leaseplan dan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-08 21:22
matery schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:30:
Vanwege het bestellen van een elektrische leaseauto ben ik bezig mij te verdiepen in de laadpalen. Ik heb gezicht in dit topic en kom er niet helemaal uit hoe laden vanaf een eigen paal gefactureerd gaat worden naar de leasemaatschappij. In mijn geval zal dit Leaseplan worden.

Als ik een laadpaal heb en daarbij eflux als backoffice kan ik de laadpas van Leaseplan dan gebruiken?
Leaseplan heeft mij verteld dat het idd zo werkt.
Ik ga het ook zo doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Headshot_NL schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:48:
Ik heb de post aangepast, ik bedoelde de hub uiteraard.

De situatie is nu dat de Zappi met CT klemmen aangesloten is. Daarmee kan ik dus zien hoeveel er in de auto gaat en hoeveel er dan vanuit het net of vanuit de zonnepanelen komt.
Ik zou dit graag ook in Home Assistant willen zien zodat mijn energy dashboard compleet is.

Dus dit is eigenlijk de vraag:
Kan de hub deze informatie (draadloos) uitlezen vanuit de Zappi? En dat vervolgens weer doorzetten naar HA?
De HUB heeft een Ethernet aansluiting, daardoor zijn de waardes uit de Zappi beschikbaar via de MyEnergi HomeAssistant plugin en kan je die inderdaad in HA gebruiken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:31

bert pit

asdasd

Griffin2k schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:46:
Ik heb een Easee Charge Lite met de Easee Equalizer voor loadbalancing (zeker nu ik nog op 1 fase 32A ga laden)

Over een week sluit ik hem aan. Wat zijn de ervaringen van jullie met de Easee Equalizer? Gaat het loadbalancen dmv de Equalizer goed?
Het laden gaat prima, alleen gebruik ik 3 fasen en heb een dynamisch contract. Dus ik wil in de goedkope uren op volle por laden. De equalizer zette de lader vaak terug naar 1 fase en schakelde niet terug met als gevolg dat het laden onnodig lang duurde.
Sinds ik de equalizer heb verwijderd werkt het prima op 3 fasen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-07 08:55
matery schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:30:

Ik heb ongeveer een jaar geleden privé een Alfen (Eve Single Pro-line) laadpaal aangeschaft, geplaatst en door een elektricien aan laten sluiten. Daarbij heb ik voor E-flux als backoffice gekozen (abonnement: EUR 5,30 per maand). De Leaseplan laadpas (tag) werkt prima. Op de E-flux portal kan ik het tarief instellen dat ik vergoed wil hebben per kWh. Ik heb het tarief dat ik zelf bij mijn energieleverancier zou betalen + een vergoeding voor de afschrijving op de infrastructuur ingesteld. Je kunt ook een tarief per sessie en uur rekenen. Aan het eind van iedere maand krijg je de vergoeding voor de laadsessies van de voorgaande maand uitgekeerd.
Ik heb ook een groep "Free users" in de E-flux portal ingesteld die niets betalen voor het laden en die moeten een tag tegen de laadpaal aanhouden waarvan je het ID aan de groep toevoegt. Die tags kun je voor bijna niks overal bestellen. Tip: als je het ID van de tag niet op de tag ziet dan kun je 'm in de logs via de My Eve app wel zien. Die tag kun je voor bezoek, familie of een privé EV gebruiken.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-08 23:08
boudewein schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:45:
Werkt de combinatie Easee Charge Lite en Equalizer ook in een offline modus? WiFi zonder internet toegang ivm privacy.

Volgens Easee documentatie[1] moeten de volgende URLs niet worden geblokkeerd in de firewall:

Ze kunnen ook zelf een verbinding maken, dan gebruik je wifi niet.
Ik weet niet hoe je dat moet configureren, maar Easee heeft me dat verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 17:51
Baats schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:12:
Ik bereid mij voor op de komst van mijn lease EV & bijhorende NTC / Shell Recharge laadpas.

Waarschijnlijk een simpele vraag, maar vond het antwoord niet meteen terug.

Thuis hebben wij reeds een Alfen Laadpaal van WG partner van een andere aanbieder. Ik veronderstel dat deze laadbeurten met de Shell-pas (na evt. whitelisting) netjes onderling gedeeld worden?

De terugbetaling via Shell / mijn werkgever baart mij echter wat meer zorgen. Vermoedelijk wordt het allemaal duidelijk eens ik toegang heb tot het platform, maar wilde toch al even polsen of iemand een gelijkaardige setup heeft
Ondertussen een maandje verder en bleek dus dat het niet zo simpel ging :P

Ik kan ondertussen reeds laden met m'n Shell-pas op de laadpaal, maar deze laadbeurten komen niet bij Shell terecht. De laadpaal kan ik ook niet aan m'n Shell-profiel of kaart koppelen.

Vermoedelijk zit er niets anders op dan maandelijks de laadbeurten/kosten van thuisladen manueel door te geven aan de WG?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:21

Japie.G

Colour Classic

boudewein schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:45:

nadat de boel geconfigureerd is kun je de internettoegang weghalen. werkt je app niet meer, maar laden gaat prima inc loadbalancing
bert pit schreef op maandag 25 maart 2024 @ 23:25:
[...]

Het laden gaat prima, alleen gebruik ik 3 fasen en heb een dynamisch contract. Dus ik wil in de goedkope uren op volle por laden. De equalizer zette de lader vaak terug naar 1 fase en schakelde niet terug met als gevolg dat het laden onnodig lang duurde.
Sinds ik de equalizer heb verwijderd werkt het prima op 3 fasen.
de equalizer zet de lader dan met een reden terug naar 1f :-) Je kunt dan beter 'cheaten' door in de installer app in te geven dat je meer vermogen hebt dan je daadwerkelijk hebt dan de equalizer helemaal weg te halen.. Al is de equalizer gewoon zijn werk laten doen een beter idee..

[ Voor 37% gewijzigd door Japie.G op 27-03-2024 05:50 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-07 07:02
Eind deze week komt hier thuis een tweede Tesla. Wij hebben nu een laadpaal thuis staan. Nu vraag ik mij af wat de ervaringen zijn met twee auto's op de oprit met 1 laadpaal? Is dit onhandig? Moeten we overgaan op een dubbele laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:23
Sunri5e schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 05:50:
Eind deze week komt hier thuis een tweede Tesla. Wij hebben nu een laadpaal thuis staan. Nu vraag ik mij af wat de ervaringen zijn met twee auto's op de oprit met 1 laadpaal? Is dit onhandig? Moeten we overgaan op een dubbele laadpaal?
Je kunt niet tegelijk laden. Ik weet niet of dit onhandig is, dit moet je voor je zelf bepalen.
  • Hoeveel kilometer rijdt auto 1 op een dag?
  • Hoeveel kilometer rijdt auto 2 op een dag?
  • Hoe zijn de laadmogelijkheden onderweg (of op de werklocatie) bij auto 1?
  • Hoe zijn de laadmogelijkheden onderweg (of op de werklocatie) bij auto 2?
  • Hoeveel range is er nog over wanneer je thuis komt met auto 1?
  • Hoeveel range is er nog over wanneer je thuis komt met auto 2?
  • Heb je de auto de volgende dag weer nodig met een volle accu of niet voor auto 1?
  • Heb je de auto de volgende dag weer nodig met een volle accu of niet voor auto 2?
  • Heb je (snel) laden in de buurt mocht het nodig zijn dat alle 2 de auto's worden geladen?
Als je het antwoord weet op deze vragen weet je of 1 laadpaal voor 2 auto's handig is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:45
Baats schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:34:
[...]

Ik kan ondertussen reeds laden met m'n Shell-pas op de laadpaal, maar deze laadbeurten komen niet bij Shell terecht. De laadpaal kan ik ook niet aan m'n Shell-profiel of kaart koppelen.

Vermoedelijk zit er niets anders op dan maandelijks de laadbeurten/kosten van thuisladen manueel door te geven aan de WG?
Via e-flux backend? Wellicht staat publiek laden niet aan? Of met 0 tarief? Ik kan bij mijn NM paal gewoon publiek laden tegen 40c aanzetten en dan kan iedereen met een pas laden tegen 40c. Net als een publieke paal op straat.

Kun je zelf in de backend? Of is dit beheerd door de LM ofzo?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaes
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-07 14:07
Ik kon het met een zoekopdracht zo snel niet vinden in dit topic, maar het zal vast vaker voorkomen. We hebben een hoekwoning, waar geen auto's mogen komen. Ook hebben we een eigen parkeerplaats, maar die ligt op een binnenplein. De parkeerplaats is eigen grond.

Als we een elektrische laadpaal willen plaatsen op onze eigen parkeerplaats willen we ook gebruik maken van onze zonnepanelen. Maar daarvoor moet de paal denk ik rechtstreeks aangesloten zijn op de meterkast? Dat wordt dan wel een gigantisch stuk om te overbruggen en ik geloof nooit dat dit mag van de gemeente.

Hoe kunnen we dan toch gebruik maken van onze eigen zonnepanelen en de stroom dan verrekenen?

Qua aansluiting van de laadpaal op het elektriciteitsnet is het eenvoudiger vermoed ik. Vlakbij de ingang van het plein staan twee openbare laadpalen, dan is het een kwestie van doortrekken denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUEZXaujVz9SDixM6eNQaB_LdQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Js9bpsWQhjByU1n6zW4XCY56.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Speculaes schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:43:

Hoe kunnen we dan toch gebruik maken van onze eigen zonnepanelen en de stroom dan verrekenen?
Dat gaat niet lukken.

Het is wachten op de nieuwe energiewet. Als ik het goed begrepen heb willen ze het dan mogelijk maken dat je verbruik van een openbare laadpaal op je (huis) energierekening komt zodat er geen onderscheid meer is tussen mensen met en zonder eigen oprit. Maar dit zal nog wel wat jaren gaan duren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:19
Ik kon het met een zoekopdracht zo snel niet vinden in dit topic, maar het zal vast vaker voorkomen. We hebben een hoekwoning, waar geen auto's mogen komen. Ook hebben we een eigen parkeerplaats, maar die ligt op een binnenplein. De parkeerplaats is eigen grond.

Als we een elektrische laadpaal willen plaatsen op onze eigen parkeerplaats willen we ook gebruik maken van onze zonnepanelen. Maar daarvoor moet de paal denk ik rechtstreeks aangesloten zijn op de meterkast? Dat wordt dan wel een gigantisch stuk om te overbruggen en ik geloof nooit dat dit mag van de gemeente.

Qua aansluiting van de laadpaal op het elektriciteitsnet is het eenvoudiger vermoed ik. Vlakbij de ingang van het plein staan twee openbare laadpalen, dan is het een kwestie van doortrekken denk ik.

[Afbeelding]
Voorlopig is het zo dat je enkel je eigen stroom kan gebruiken als je laadpaal ook aangesloten is op je eigen meter.
Als je toelating krijgt om een kabel te trekken naar jouw parkeerplaats kan het...
Of je moet gaan ruilen met een parkeerplaats die dichter bij ligt en waar je wel met ee kabel naar toe kan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archiebald
  • Laatst online: 24-07 07:31

[Afbeelding]
Mijn eerste opmerking zou zijn, kun je niet achterom de kabel laten lopen, lijkt op het eerste gezicht schelen in het aantal meters kabel wat je dan moet aanleggen.

Jullie zijn de eigenaar van de grond van jullie eigen parkeerplaats? Wie is de eigenaar van de grond tussen jullie huis & parkeerplaats? Een VvE of de gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaes
Archiebald schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Mijn eerste opmerking zou zijn, kun je niet achterom de kabel laten lopen, lijkt op het eerste gezicht schelen in het aantal meters kabel wat je dan moet aanleggen.

Jullie zijn de eigenaar van de grond van jullie eigen parkeerplaats? Wie is de eigenaar van de grond tussen jullie huis & parkeerplaats? Een VvE of de gemeente?
Nee helaas, daar zit de tuin van de buren tussen. De gemeente is eigenaar van de grond buitenom en op de achterplaats; er is geen VvE. De parkeerplaats is onze grond.
Tommie12 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Voorlopig is het zo dat je enkel je eigen stroom kan gebruiken als je laadpaal ook aangesloten is op je eigen meter.
Als je toelating krijgt om een kabel te trekken naar jouw parkeerplaats kan het...
Of je moet gaan ruilen met een parkeerplaats die dichter bij ligt en waar je wel met ee kabel naar toe kan.
de Peer schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Dat gaat niet lukken.

Het is wachten op de nieuwe energiewet. Als ik het goed begrepen heb willen ze het dan mogelijk maken dat je verbruik van een openbare laadpaal op je (huis) energierekening komt zodat er geen onderscheid meer is tussen mensen met en zonder eigen oprit. Maar dit zal nog wel wat jaren gaan duren...
Ah helaas.. Ik had de hoop dat bijvoorbeeld via de cloud/eSim verbonden kon worden en dan op de eindafrekening weggestreept kon worden, maar dat bestaat dus niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:12

[Afbeelding]
Kan je niet over VvE terrein? Met toestemming van de VvE moet het dan kunnen. Heb een soortgelijke situatie gehad bij een mede tweaker, dit ging over zon 70 meter.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaes
Makrolon schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:55:
[...]

Kan je niet over VvE terrein? Met toestemming van de VvE moet het dan kunnen. Heb een soortgelijke situatie gehad bij een mede tweaker, dit ging over zon 70 meter.
Er is geen VvE terrein. Onze achtertuin loopt tot tegen de muur van de achterburen, en de achtertuin van onze enige buur loopt ook tot daar. Onze buur heeft wel een kortere toegang tot de binnenplaats via een achterom, wij hebben dat niet. Zouden we naar dat steegje willen dan moeten we door de tuin van de buren heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Speculaes schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:54:
[...]

Nee helaas, daar zit de tuin van de buren tussen. De gemeente is eigenaar van de grond buitenom en op de achterplaats; er is geen VvE. De parkeerplaats is onze grond.

[...]
Ah, ik zie dat nu ook idd. Je zou bij de buren kunnen vragen of je een mantelbuisje + kabel over hun schuurtje mag aanleggen & gemeente kunnen vragen of je die kabel mag aanleggen onder hun grond? Nee heb je, ja kun je krijgen denk ik maar zo. Je kunt het natuurlijk altijd erop gooien dat wanneer jij jouw eigen zonnestroom gebruikt, het goed is voor de netcongestie etc :9 (ik ben geen expert, dus ik weet niet of dit feitelijk klopt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:07
Het is niet zo dat je zomaar een laadpaal bij je parkeerplaats aan kan sluiten op de openbare laadpalen die er al staan.

Dus of een eigen kabel en lader of openbaar (en duurder) laden.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:29
Ik geloof niet dat deze constructie een goede kans van slagen heeft. Dan gaat een prive persoon de straat (van de gemeente) open breken en z'n eigen kabels onder de grond leggen. Dat gaat een goed zooitje worden als we dat met z'n allen gaan vragen. Een simpele stoep oversteken valt vaak hooguit onder gedoogbeleid maar dit gaat wat verder dan dat. Ik zou als buurman ook geen kabels onder de grond of over m'n schuur willen hebben.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik begrijp niet dat er überhaupt gedacht wordt dat de gemeente hier aan mee gaat werken. Natuurlijk niet is mijn 1e gedachte. Dan kunnen ze elke week de straat wel open breken als er weer een buurman iets graag wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speculaes
de Peer schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:24:
Ik begrijp niet dat er überhaupt gedacht wordt dat de gemeente hier aan mee gaat werken. Natuurlijk niet is mijn 1e gedachte. Dan kunnen ze elke week de straat wel open breken als er weer een buurman iets graag wil.
Daarom hoopte ik ook op een andere oplossing zoals cloud. Al zou de gemeente mee willen werken, om deze afstand af te graven zou ik denk ik de hypotheek moeten ophogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Ik ken wel een voorbeeld hier uit de buurt van iemand die toestemming vd gemeente heeft gekregen hoor. Dit ging alleen wel om zon 8 mtr recht over gemeentegrond.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:20
[...]

Het kan wel meer dan een maand duren voordat laadsessies zichtbaar worden bij je laadpasaanbieder. Worden de shellsessie wel geregistreerd bij de backend provider van je partner? Dus krijg je wel alle sessies Shell en laadpas van partner) vergoed? Dan zou ik nog even lekker afwachten of ze nog zichtbaar komen bij shell, ervaring leert dat laadsessie uiteindelijk altijd wel doorberekend worden.
Als je wel al vergoeding hebt van laadsessies van je partner afgelopen maand, maar niet die van shell zou ik even stoppen met laden met je shell pas en checken bij de backend provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Kan even duren, had ik ook dat ik de laadsessies van de maand ervoor pas halverwege de volgende maand in de shell app zag. Tegenwoordig is het wel bijna real-time.
En de paal hoef je ook niet in je shell profiel te koppelen, volgens mij kan dat alleen als de laadpaal ook door shell geregeld/geplaatst is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-07 10:34
Ik ken iemand die dit wel gewoon gelukt is 3 jaar geleden.
Vanaf de prive parkeerplaats naar zijn tuin is gewoon een kabel geschoten, onder de tuin van de buren door en over de weg (met toestemming)
Kwam wel veel bureaucratie kijken weet ik nog wel ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Bij ons in de gemeente kun je er tegenwoordig gewoon een 'standaard' vergunning voor aanvragen. Dan komt de gemeente hem aanleggen: https://www.lv.nl/kabelgoot-voor-laden-elektrisch-voertuig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archiebald
Ik ben van mening dat je het altijd moet proberen, of in ieder geval moet informeren naar wat de mogelijkheden zijn. Het ligt natuurlijk aan de gemeente waar je woont, maar mijn ervaring is dat als je open het gesprek met de gemeente aangaat, er best veel mogelijk is en ze graag met je mee denken.

Bovendien, als niemand het op voorhand gaat proberen, dan gaat de gemeente er überhaupt niet over nadenken om dit structureel op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Bartske schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:36:
Bij ons in de gemeente kun je er tegenwoordig gewoon een 'standaard' vergunning voor aanvragen. Dan komt de gemeente hem aanleggen: https://www.lv.nl/kabelgoot-voor-laden-elektrisch-voertuig
Dat is een andere situatie met een kabelgoot naar een publieke parkeerplaats, dus geen garantie dat je er kunt laden. Bovendien met € 275 per meter kabelgoot alleen de kosten waard om een (smalle) stoep te overbruggen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Speculaes schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:29:
[...]

Daarom hoopte ik ook op een andere oplossing zoals cloud. Al zou de gemeente mee willen werken, om deze afstand af te graven zou ik denk ik de hypotheek moeten ophogen.
Ik had het uiteindelijk niet nodig aangezien ik toch achterlangs ben gegaan (onder huis, tuin, mandelig pad, vvegebied, parkeerplaats) maar in principe klaagde de gemeente niet over het feit dat ik dit wilde doen over hun grond.

Het enige probleem is dat bij een lang genoeg traject (vast gemeentespecifiek, dus richt je niet exact op mijn situatie in Utrecht) je een 'grote' aanvraag moet doen en dat was vrij prijzig en traag (1100 euro, 6 weken). Het viel wel te 'gamen' door meerdere 'kleine' aanvragen te doen (10x goedkoper en slechts dagen) als er nog iemand was die een aanvraag kon doen. Kortom, als je een medebewoner vindt langs het traject die ook mee wilt doen (of meer) dan is het misschien niet zo'n drama.

Hoe dan ook is stap 1 even contact opnemen met de gemeente via bv het gemeenteloket over wat er nodig is en wat kan. Met het KLIC-register is er helemaal geen issue met eigen kabels leggen. Laat de gemeente lekker vertellen wat wel en niet kan en niet een random stuk fruit ;).

Ik hoefde overigens m'n hypotheek niet te verhogen voor mijn vergelijkbare afstand.

[ Voor 3% gewijzigd door Termy op 27-03-2024 20:25 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:25
Makrolon schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:54:
[...]

Jawel ;) maar zo laag mogelijk in die ronde plek
3 aparte wartels erin gekregen.

Controleer jij nog op rechstdraaiend veld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIVYiAkmfrow6sq9MX3ppWVzWPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdVIhhAYZsK810gGMo8hP5eF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:31

bert pit

asdasd

de equalizer zet de lader dan met een reden terug naar 1f :-) Je kunt dan beter 'cheaten' door in de installer app in te geven dat je meer vermogen hebt dan je daadwerkelijk hebt dan de equalizer helemaal weg te halen.. Al is de equalizer gewoon zijn werk laten doen een beter idee..
Ik heb vaak gekeken waarom er teruggegaan werd naar 1 fase en dat was dan wegens het aanslaan van de koelkast of vriezer met een aansluitwaarde van 120 watt 8)7. Dat kwam dat bovenop het verbruik van de rest van de woning van circa 200 watt en de auto natuurlijk.

Ofwel, dat staat te strak afgesteld. Maar het probleem is dat er niet wordt teruggeschakeld naar 3 fasen.

Op zich is het cheaten wellicht een goed idee. Kun je aangeven wat ik daarvoor moet instellen? En, heb jij de ervaring dat er wel wordt teruggeschakeld van 1 naar 3 fasen als het verbruik weer afneemt?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Guido7619 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:25:
[...]

[Afbeelding]
Zeker, anders laad ie niet op 3 fasen als ie links draaiend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:09

Freak187

geen

Een tijd geleden meldde ik hier in dit topic dat mijn Easee Equalizer (icm de Easee Lite laadrobot) geen 3 fase 'zag'. Nu kan Easee niet zoveel voor mij doen, toen maar Liander gebeld om te vragen wat er aan de hand kon zijn. Liander kwam terug met het verhaal dat mijn slimme meter (van 2013) eigenlijk niet geschikt is voor een laadpaal (?). Dus nu heb ik een afspraak gemaakt om de meter maar te vervangen voor een nieuwe.

Beetje gek dat de huidge slimme meter prima functioneert met laadpaal, maar goed... zal wel iets te maken hebben met toekomstige peik en dal momenten dat ze een nieuwe meter willen pushen? Hoop in ieder geval dat mijn Equalizer na deze upgrade wel correct gaat werken... anders voelt alles voor niks.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:20

d0s

sssst

Freak187 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:05:
Een tijd geleden meldde ik hier in dit topic dat mijn Easee Equalizer (icm de Easee Lite laadrobot) geen 3 fase 'zag'. Nu kan Easee niet zoveel voor mij doen, toen maar Liander gebeld om te vragen wat er aan de hand kon zijn. Liander kwam terug met het verhaal dat mijn slimme meter (van 2013) eigenlijk niet geschikt is voor een laadpaal (?). Dus nu heb ik een afspraak gemaakt om de meter maar te vervangen voor een nieuwe.

Beetje gek dat de huidge slimme meter prima functioneert met laadpaal, maar goed... zal wel iets te maken hebben met toekomstige peik en dal momenten dat ze een nieuwe meter willen pushen? Hoop in ieder geval dat mijn Equalizer na deze upgrade wel correct gaat werken... anders voelt alles voor niks.
Heeft dat niet te maken met een verouderd protocol op de P1 poort? Ik heb bij mij installatie destijds nog nagekeken of mijn meter niet 'te oud' was: bleek gelukkig net niet het geval. Zou dan overigens wel gewoon zonder equalizer moeten werken op 3 fasen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:09

Freak187

geen

d0s schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:14:
[...]

Heeft dat niet te maken met een verouderd protocol op de P1 poort? Ik heb bij mij installatie destijds nog nagekeken of mijn meter niet 'te oud' was: bleek gelukkig net niet het geval. Zou dan overigens wel gewoon zonder equalizer moeten werken op 3 fasen overigens.
Ja het werkt nu gewoon op 3 fasen zonder load balancing, maar vooralsnog gaat dat prima.
Zou inderdaad kunnen dat het iets met verouderde communicatie protocol kan zijn. Als ik direct de Equalizer direct in de P1 poort stopte, dan kwam ie niet online omdat het signaal te zwak was. Dus heb ik ook nog een versterker voor de P1 poort gekocht... lijkt nu overbodig te worden.. nou ja.. you win some you loose some.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:20

d0s

sssst

Freak187 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:18:
[...]

Ja het werkt nu gewoon op 3 fasen zonder load balancing, maar vooralsnog gaat dat prima.
Zou inderdaad kunnen dat het iets met verouderde communicatie protocol kan zijn. Als ik direct de Equalizer direct in de P1 poort stopte, dan kwam ie niet online omdat het signaal te zwak was. Dus heb ik ook nog een versterker voor de P1 poort gekocht... lijkt nu overbodig te worden.. nou ja.. you win some you loose some.
Dan is het denk ik wel een ouder protocol.

Easee Equalizer werkt met deze DSMR:

DSMR v4.0 en hoger wordt volledig ondersteund.
DSMR v2.2 wordt ondersteund op 1-fase meters. In dit geval is een externe voedingsbron vereist. Een alternatieve mogelijkheid is om een actieve splitter te gebruiken.
DSMR v2.2 op driefasemeters werkt per geval. De ISKRA MT382 stuurt bijvoorbeeld geen informatie over belasting per fase en zou niet werken met Easee Equalizer.

Als je weet welke DSMR versie je slimme meter heeft (te googlen) kun je checken of het verhaal van Liander klopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guido7619
Makrolon schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:34:
[...]

Zeker, anders laad ie niet op 3 fasen als ie links draaiend is.
Nou de Zappi hangt hoor. Ik begrijp nu ook wat je bedoelde met zo laag mogelijk de kabel invoeren. De deksel past anders maar zeer moeizaam maar nu ging het net goed. Goede tip dus.

Ik heb 4mm massief draad gebruikt. Had liever klemmen gezien die je met een schroevendraaier aan kunt draaien ipv die steekklemmen.

Bewust een witte besteld en daarna de cover zwart gespoten omdat mij een witte stekker in het donker wel prettig leek.

Nu nog even wachten op Liander zodat ze de 3 fasen aan kunnen sluiten.

Achteraf bedacht ik mij dat ik hem beter in de garage had kunnen hangen en enkel de draad met stekker door de muur had kunnen voeren.

Maar dat kan altijd nog. Eerst eens zien of je niet elke keer een knopje moet indrukken op de lader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBamkNk1w9TwGikmkcyH-2UyslI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WY96ZDy0WMyjGnJh86tJG50.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtztQC8x5HtihqJGX_wSdlRJqa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n25TdWMzDwst9FrVRbK3DNtg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 17:44
Guido7619 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:25:
[...]
Eerst eens zien of je niet elke keer een knopje moet indrukken op de lader.
Mijn korte ervaring van de afgelopen 6 weken is dat ik standaard de stekker in de auto steek bij thuiskomst en via de app (binnen) het laden start/instel.
Tot nu toe maar een paar keer (bij mooi weer) direct op de lader zelf gestart/gestopt/ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Vraagje voor de Easee kenner.
De kabelinvoer naar de backplate (dus vanaf de meterkast), kan die alleen van boven of onder? (Dus zocht ontage)
Idealiter voer ik hem van achteren in. Ik moet de muur nog metselen, dus als dat kan is dat netter.
Anders moet ik een kabel over de muur trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sentitel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-08 11:02
macfocus schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:33:
De kabelinvoer naar de backplate (dus vanaf de meterkast), kan die alleen van boven of onder? (Dus zocht ontage)
Idealiter voer ik hem van achteren in. Ik moet de muur nog metselen, dus als dat kan is dat netter.
Toevallig vandaag deze lader zelf geïnstalleerd. Binnen de backplate zelf kun je de kabel niet van achteren invoeren. De ingang onderin zit echter wel dieper in het apparaat. Je kunt daaronder dus de muur uitkomen en dan het apparaat in, dit zie je niet met het front ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

rube schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:24:
[...]

Mijn korte ervaring van de afgelopen 6 weken is dat ik standaard de stekker in de auto steek bij thuiskomst en via de app (binnen) het laden start/instel.
Tot nu toe maar een paar keer (bij mooi weer) direct op de lader zelf gestart/gestopt/ingesteld.
Je kunt dit ook via https://myaccount.myenergi.com automatiseren, dan hoef je niet handmatig te starten. En kan je dit evt. zelfs koppelen aan dynamische tarieven.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

[Afbeelding]
Stel je voor dat de auto achteruit gaat in D stand ;-)

Nee, gekheid. Maar is dat echt belangrijk? Het draaiveld wordt toch omgezet in gelijkspanning bij de accu,en dan maakt de draairichting van het veld eigenlijk niet echt uit lijkt mij?

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
ron65 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:00:
[...]

Nee, gekheid. Maar is dat echt belangrijk? Het draaiveld wordt toch omgezet in gelijkspanning bij de accu,en dan maakt de draairichting van het veld eigenlijk niet echt uit lijkt mij?
Het schijnt voor de Zappi toch uit te maken. Ik vindt het ook een vreemd verhaal maar in de handleiding staat het vermeld.

Maar Nederland kent een rechstsdraaiend net. Dus als volgende week Liander komt zal die persoon dat moeten controleren en de fases ook overeenkomstig aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
rube schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:24:
[...]

Misschien dan helemaal niet onverstandig om m binnen op te hangen. Weet niet of die dingen diefstal gevoelig zijn, maar in weze zit het maar met 4 schroefjes en pluggen vast. Koevoet ertussen en je wipt het los lijkt mij zo.

Maar nu geen zin in om dat te veranderen maar wellicht in de toekomst toch weer een leuk klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[...]
Zoals hierboven ook staat is dat nodig volgens Zappi. Ik heb dan ook braaf de manual van Zappi gevolgd en het gecontroleerd met een speciaal aangeschafte faserotatiemeter (was 25 euro geloof ik). Mocht je toevallig in de buurt wonen (tussen Rotterdam en Utrecht, stuur een dm) kun je hem zo lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ron65 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:00:
[...]

Ja, is bij de Zappi echt belangrijk. Je kunt ze ook evt. bellen en dan wordt op afstand aangegeven of je bijv. fases moet wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Guido7619 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:26:
[...]
Misschien dan helemaal niet onverstandig om m binnen op te hangen. Weet niet of die dingen diefstal gevoelig zijn, maar in weze zit het maar met 4 schroefjes en pluggen vast. Koevoet ertussen en je wipt het los lijkt mij zo.

Maar nu geen zin in om dat te veranderen maar wellicht in de toekomst toch weer een leuk klusje.
Ik heb er ook over gedacht maar toch maar buiten gehangen. En diefstal gevoelig, tja het kan maar ik denk dat het wel meevalt. En anders opstalverzekering (zit vast aan je huis?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

rube schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:31:
[...]

Ik heb er ook over gedacht maar toch maar buiten gehangen. En diefstal gevoelig, tja het kan maar ik denk dat het wel meevalt. En anders opstalverzekering (zit vast aan je huis?).
Je kunt sowieso een IP-camera ophangen met opnames in de cloud voor 28 dagen maximaal.
Als ze hem dan jatten heb je bewijs en tegelijk alles eraan gedaan om de lader te beveiligen.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
macfocus schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:33:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jU7CnomNwyeO6TkQ2hh8mhapGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QYTLaW9nGqUn0P2tINURIjw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fJifKyoqAusPeNQtltu2uCzMf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0RkpDWtbeqBwTzBGQwkl62R.jpg?f=fotoalbum_large

Omcirkelde ingang gebruiken en de kabel onder een hoek van ongeveer 45 graden uit de muur laten komen. Dan zie je geen kabel lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Guido7619 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:25:
[...]

Nou de Zappi hangt hoor. Ik begrijp nu ook wat je bedoelde met zo laag mogelijk de kabel invoeren. De deksel past anders maar zeer moeizaam maar nu ging het net goed. Goede tip dus.

Ik heb 4mm massief draad gebruikt. Had liever klemmen gezien die je met een schroevendraaier aan kunt draaien ipv die steekklemmen.

Bewust een witte besteld en daarna de cover zwart gespoten omdat mij een witte stekker in het donker wel prettig leek.

Nu nog even wachten op Liander zodat ze de 3 fasen aan kunnen sluiten.

Achteraf bedacht ik mij dat ik hem beter in de garage had kunnen hangen en enkel de draad met stekker door de muur had kunnen voeren.

Maar dat kan altijd nog. Eerst eens zien of je niet elke keer een knopje moet indrukken op de lader.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan had je de 2.0 moeten kopen :+

Die steek klemmen zijn ideaal, zijn gewoon degelijke klemmen dus zie niet in waarom je liever schroefklemmen zou willen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
MvdV75 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:39:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Omcirkelde ingang gebruiken en de kabel onder een hoek van ongeveer 45 graden uit de muur laten komen. Dan zie je geen kabel lopen.
Gewoon recht uit de muur laten komen gaat ook prima hoor, dan kan je m nogsteeds onzichtbaar de backplate in laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Guido7619 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:22:
[...]

Het schijnt voor de Zappi toch uit te maken. Ik vindt het ook een vreemd verhaal maar in de handleiding staat het vermeld.

Maar Nederland kent een rechstsdraaiend net. Dus als volgende week Liander komt zal die persoon dat moeten controleren en de fases ook overeenkomstig aansluiten.
Hij gebruikt het feit dat t veld rechtsdraaiend moet zijn om de metingen van de ct klemmen met de voltage metingen in de zappi zelf te matchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05:38
Herkent iemand dit of is het een Huawei omvormer of Wallbox specifiek dingetje?

Aanvankelijk had ik onze laadpaal (Wallbox Pulsar Plus) 3-fase aangesloten, en is dus minimum vermogen om op te laden 4.1 kW. Bij Wallbox kan je kiezen tussen 'full green' opladen of 'eco-mode'. Bij full green is het opladen volledig met PV en dus 4.1 kW aan overschot nodig. Bij eco-mode is er 1.4 kW overschot nodig en de rest vult hij aan ben het net tot de minimale 4.1 kW (en natuurlijk als er dan meer zon komt, komt die extra er bij en haal je minder vak het net).

Nu had ik de Wallbox 1-fase aangesloten in de meterkast (dus gewoon 2 fases losmaken), met het idee om meer van de zon gebruik te maken en 'full green' op te laden in de mindere-zon-maanden. Dan kan je dus al met 1.4 kW gaan opladen volledig van de zon. Natuurlijk pak trager, meer verlies, maar boeie als het van PV komt. Of gewoon de eco-mode en het minimale aan zon erin steken en aanvullen tot 1.4 kW.

Alleen lijkt dat hier niet te werken. Als ik hem op eco-mode zet, lijkt hij toch pas bij een overschot van 1.4 kW te beginnen (dus eigenlijk de voorwaarde voor full green), en gaf hij ook aan volledig op zon op te laden... Het rare is, als er dan meer zon kwam, dit op het met werd gezet ipv naar de auto. Dan zag ik vlotjes 2 kW ofzo geïnjecteerd worden, terwijl de auto maar met 1.4 aan het opladen was.

Het lijkt alsof de Huawei omvormer de opgewekte stroom niet naar die ene fase van de Wallbox stuurt, maar blijft verdelen.

Of is dit 'normaal' gedrag en begrijp ik het niet?

Ik heb nu ook eens geprobeerd om in de meterkast 3 fase aan te sluiten, en in de Wallbox zelf 2 fases los te maken, maar het gedrag lijkt hetzelfde. Hij staat nu op eco-mode en de voorwaarde om dan te beginnen laden is toch al dikke 10 minuten behaald (terwijl normaal 2 minuten nodig is).

Hier nog een screenshot van de Homewizard uitlezing en Wallbox app waarin je duidelijk ziet dat er nog veel overschot is, maar die niet naar de auto wordt gestuurd: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_p7FDuItICXh6cimCjP57bS8qCM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vt6pQ6tMcNVQDCiAkf1aZRL4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Proim op 30-03-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Vraag voor de Easee gebruikers, zijn ze geschikt om een vast aangesloten kabel opgerold overheen aan te hangen?
De vorm lijkt er toe uit te nodigen, maar misschien is het beter een los haspelding voor de kabel ernaast/onder/boven te schroeven.
Punt is dat ik hem nu wil ophangen maar nog geen idee heb hoe de laadpraktijk zal zijn met een vast aangesloten kabel.

[ Voor 24% gewijzigd door ASW1 op 30-03-2024 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

ASW1 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:21:
Vraag voor de Easee gebruikers, zijn ze geschikt om een vast aangesloten kabel opgerold overheen aan te hangen?
De vorm lijkt er toe uit te nodigen, maar misschien is het beter een los haspelding voor de kabel ernaast/onder/boven te schroeven.
Punt is dat ik hem nu wil ophangen maar nog geen idee heb hoe de laadpraktijk zal zijn met een vast aangesloten kabel.
Los hangend haspelding met stekker nemen 👍🏼

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Dat hangt er vanaf hoe dik en hoe lang je kabel is.
Maar de kap is niks meer dan dat, dus lekker een losse haak nemen.
Bij mij komt er een losse 10meter 22 Amp kabel, die ga ik iig niet op de kap hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Aankomende week ga ik mijn Tesla Wall Connector gen 3 aan mijn garagemuur monteren.
Heb alle materialen voor in de meterkast al liggen (oa nieuwe 3P 20A alamat, soepel 6mm installatiedraad, aftakblokjes, adereindhulzen, etc).
Enige wat ik nog niet heb is ~13 meter 5x4 ymvk kabel.
Nu moet ik vanaf de meterkast, tot aan locatie buitenmuurtje garage, behoorlijk wat bochten maken. Rondom aan binnenzijde om garagedeur van links naar rechts geleiden, etc.

Zou ik ipv 5x4 ymvk kabel ook 5x4 neopreen mogen gebruiken van alamat tot aan laadpaal?
Niet heel veel duurder en lijkt me voor mijn situatie veel mooier te leggen.
Kan dat?
bijv: https://www.elektramat.nl...bel-h07rnf-5x4-per-meter/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhWgNWe58v1UARItbTEq-2iLi1Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b2O2nqIdD3lSwd27ktt6oEU5.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Gewoon die haak meebestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE_G2tN7v_jP5RH_Ri52vmMkLjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuZpdCukNyZuVHIxu8Nu0fSw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:32
Proim schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:17:
Herkent iemand dit of is het een Huawei omvormer of Wallbox specifiek dingetje?

Aanvankelijk had ik onze laadpaal (Wallbox Pulsar Plus) 3-fase aangesloten, en is dus minimum vermogen om op te laden 4.1 kW. Bij Wallbox kan je kiezen tussen 'full green' opladen of 'eco-mode'. Bij full green is het opladen volledig met PV en dus 4.1 kW aan overschot nodig. Bij eco-mode is er 1.4 kW overschot nodig en de rest vult hij aan ben het net tot de minimale 4.1 kW (en natuurlijk als er dan meer zon komt, komt die extra er bij en haal je minder vak het net).

Nu had ik de Wallbox 1-fase aangesloten in de meterkast (dus gewoon 2 fases losmaken), met het idee om meer van de zon gebruik te maken en 'full green' op te laden in de mindere-zon-maanden. Dan kan je dus al met 1.4 kW gaan opladen volledig van de zon. Natuurlijk pak trager, meer verlies, maar boeie als het van PV komt. Of gewoon de eco-mode en het minimale aan zon erin steken en aanvullen tot 1.4 kW.

Alleen lijkt dat hier niet te werken. Als ik hem op eco-mode zet, lijkt hij toch pas bij een overschot van 1.4 kW te beginnen (dus eigenlijk de voorwaarde voor full green), en gaf hij ook aan volledig op zon op te laden... Het rare is, als er dan meer zon kwam, dit op het met werd gezet ipv naar de auto. Dan zag ik vlotjes 2 kW ofzo geïnjecteerd worden, terwijl de auto maar met 1.4 aan het opladen was.

Het lijkt alsof de Huawei omvormer de opgewekte stroom niet naar die ene fase van de Wallbox stuurt, maar blijft verdelen.

Of is dit 'normaal' gedrag en begrijp ik het niet?

Ik heb nu ook eens geprobeerd om in de meterkast 3 fase aan te sluiten, en in de Wallbox zelf 2 fases los te maken, maar het gedrag lijkt hetzelfde. Hij staat nu op eco-mode en de voorwaarde om dan te beginnen laden is toch al dikke 10 minuten behaald (terwijl normaal 2 minuten nodig is).

Hier nog een screenshot van de Homewizard uitlezing en Wallbox app waarin je duidelijk ziet dat er nog veel overschot is, maar die niet naar de auto wordt gestuurd: [Afbeelding]
Waar zitten de CT klemmen van jouw wallbox? Hij moet niet de omvormer registeren maar de afname/injectie naar het net. Hij ziet duidelijk niet hetzelfde als de digitale meter in HomeWizard.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
Broodro0ster schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:58:
[...]

Waar zitten de CT klemmen van jouw wallbox? Hij moet niet de omvormer registeren maar de afname/injectie naar het net. Hij ziet duidelijk niet hetzelfde als de digitale meter in HomeWizard.
CT klemmen? Er zit een Carlo Gavazzi Elektriciteitsmeter tussen zoals het hoort volgens de handleiding.

Ik wil wel nog eens verduidelijk dat wanneer hij op 3 fases is aangesloten alles werkt zoals ik verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Zo'n haakje voor €55,- ?
Denk dat ik dan iets bij de hornbach haal.
https://www.hornbach.nl/p/wandslanghouder-staal/1621778/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:32
Proim schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:07:
[...]

CT klemmen? Er zit een Carlo Gavazzi Elektriciteitsmeter tussen zoals het hoort volgens de handleiding.

Ik wil wel nog eens verduidelijk dat wanneer hij op 3 fases is aangesloten alles werkt zoals ik verwacht.
En waar zit die meter? Tussen de omvormer en jouw meterkast of tussen de meterkast en de hoofd aansluiting?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASW1 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:44:
[...]

Zo'n haakje voor €55,- ?
Denk dat ik dan iets bij de hornbach haal.
https://www.hornbach.nl/p/wandslanghouder-staal/1621778/
Sja, hij is duur, maar ook mooi klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Broodro0ster schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:47:
[...]

En waar zit die meter? Tussen de omvormer en jouw meterkast of tussen de meterkast en de hoofd aansluiting?
Normaalgesproken in de meterkast, achter de groepenschakelaar van de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:30
ASS-Ware schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:52:
Sja, hij is duur, maar ook mooi klein.
Hornbach heeft ook kleinere haken:
https://www.hornbach.nl/p...d-115-x-h-140-mm/8413827/

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:18
Ik ben hier erg over te spreken. Echt goede kwaliteit, niet van dat slappe plastic. En de kabel klikt er echt in vast. Prima voor m'n 7 meter lange kabel naast de Zaptec.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dr3awftYRT7jtx2hS8wWLCBHmeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFIatYnZ952ji7aFV85AO8Em.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Laatst online: 07:53
Ervaringen van mensen met de volgende situatie?

- Hoofdaansluiting 1x35a
- Laadpaal 1-fase 32a (7,4kW) op een eigen aardlekautomaat
- Loadbalancing

Ik weet dat het niet selectief is maar ik heb een periode van 3 maanden te overbruggen tot mijn 3 fase aansluiting en meterkast veranderd zijn.

Werkt dat gewoon naar behoren? Ik kan eventueel laadpaal instellen op 25a

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ASS-Ware schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:55:
[...]

Normaalgesproken in de meterkast, achter de groepenschakelaar van de laadpaal.
Niet dus. Dit gaat vaker fout helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:58
Griffin2k schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:48:

- Hoofdaansluiting 1x35a
- Loadbalancing

Ik weet dat het niet selectief is maar ik heb een periode van 3 maanden te overbruggen tot mijn 3 fase aansluiting en meterkast veranderd zijn.

heb 1 x 40a, lp op 1-fase 32a met LB, nog nooit een probleem gehad ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Makrolon schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:06:
[...]

Oh eerst de meter en dan de schakelaar?
Klinkt logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ASS-Ware schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:50:
[...]

Oh eerst de meter en dan de schakelaar?
Klinkt logischer.
Nee, de slimme meter, dan hoofdschakelaar, dan de meter van wallbox en dan de rest van je huis inclusief laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Griffin2k schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:48:

- Hoofdaansluiting 1x35a
- Loadbalancing

Dat werkt gewoon prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Makrolon schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:57:
[...]

Nee, de slimme meter, dan hoofdschakelaar, dan de meter van wallbox en dan de rest van je huis inclusief laadpaal.
Dat zei ik toch?
Ik sloeg alleen de slimme meter over, omdat alles daar als eerste doorheen gaat.
Bij mij is het aangelegd door een elektricien, eerst de schakelaar, dan de extra meter, dan de laadpaal.

[ Voor 13% gewijzigd door ASS-Ware op 31-03-2024 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
ASS-Ware schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Dat zei ik toch?
Ik sloeg alleen de slimme meter over, omdat alles daar als eerste doorheen gaat.
Bij mij is het aangelegd door een elektricien, eerst de schakelaar, dan de extra meter, dan de laadpaal.
Nee dat zeg je niet.

In jouw situatie zit alleen de laadpaal achter de meter. Dat moet niet. Alle verbruikers en zonnepanelen moeten achter die meter. Anders kan hij niet loadbalancen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Makrolon schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:20:
[...]

Nee dat zeg je niet.

In jouw situatie zit alleen de laadpaal achter de meter. Dat moet niet. Alle verbruikers en zonnepanelen moeten achter die meter. Anders kan hij niet loadbalancen.
Nee, daar heb ik de Easeee Equaliser voor, die op de P1 is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ASS-Ware schreef op maandag 1 april 2024 @ 03:27:
[...]

Nee, daar heb ik de Easeee Equaliser voor, die op de P1 is aangesloten.
Je reageerde op iemand met een wallbox...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
Broodro0ster schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:47:
[...]

Makrolon schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:06:
[...]

Makrolon schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:57:
[...]

ASS-Ware schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Dat zei ik toch?
Makrolon schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:20:
[...]

Nee dat zeg je niet.

Ik heb hem niet zelf aangesloten, maar is er manier dat ik dit makkelijk kan controleren hoe het is aangesloten en of het correct is?

Je geeft als juiste volgorde "de slimme meter, dan hoofdschakelaar, dan de meter van wallbox en dan de rest van je huis inclusief laadpaal.". De slimme meter is dan die Carlo Gavazzi neem ik aan, wat bedoel je met 'de meter van Wallbox'?

Nuja, ik ga sowieso de installateur contacteren want het lukte mij niet om de 2 losse kabels terug aan te sluiten en nu blijkt hij ook gewoon niet meer te laden. App toont wel dat hij aan het laden is, maar blijft op 0 vermogen staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Proim op 01-04-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Proim schreef op maandag 1 april 2024 @ 08:21:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik heb hem niet zelf aangesloten, maar is er manier dat ik dit makkelijk kan controleren hoe het is aangesloten en of het correct is?

Je geeft als juiste volgorde "de slimme meter, dan hoofdschakelaar, dan de meter van wallbox en dan de rest van je huis inclusief laadpaal.". De slimme meter is dan die Carlo Gavazzi neem ik aan, wat bedoel je met 'de meter van Wallbox'?

Nuja, ik ga sowieso de installateur contacteren want het lukte mij niet om de 2 losse kabels terug aan te sluiten en nu blijkt hij ook gewoon niet meer te laden. App toont wel dat hij aan het laden is, maar blijft op 0 vermogen staan.
Met de slimme meter bedoel ik de slimme meter ;)

De Carlo gavazzi is de meter van wallbox.

Als je een foto post van je geroepenkast, en dan t liefst een met de kap er af als je je daar comfortabel bij voelt kan ik het waarschijnlijk wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Makrolon schreef op maandag 1 april 2024 @ 07:49:
[...]

Je reageerde op iemand met een wallbox...
Die kan toch ook een load balancer hebben die op de P1 wordt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
Makrolon schreef op maandag 1 april 2024 @ 08:36:
[...]

Met de slimme meter bedoel ik de slimme meter ;)

De Carlo gavazzi is de meter van wallbox.

Als je een foto post van je geroepenkast, en dan t liefst een met de kap er af als je je daar comfortabel bij voelt kan ik het waarschijnlijk wel zien.
De slimme meter is een P1 homewizard, maar die meet enkel uit en doet verder niets denk ik?

Zal eens zien voor een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Dit weekend de Easee charge Light besteld met alles erop en eraan.
Uiteindelijk toch maar besloten om de hele boel te laten installeren inclusief een meter of 7 graafwerk langs de gevel.
Zelf doen had gekund, maar als ik dan de buurjongen de boel zwart laat straten, dan kan er geen factuur naar de LM
Ook nog even gedacht om de kabel over de muur te doen, maar 8 meter ziet er ook niet uit,

Plaatsing zal ergens in Mei worden aangezien het buitenblad van de muur nog “even” opnieuw gemetseld moet worden.
Dat moet ik wel nog even met de installateur afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Proim schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:41:
[...]

De slimme meter is een P1 homewizard, maar die meet enkel uit en doet verder niets denk ik?

Zal eens zien voor een foto.
De slimme meter heeft verder ook niets met je laadpaal te maken, was enkel om de plek van de Carlo gavazzi aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pecari
  • Laatst online: 17:38
macfocus schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:48:
Dit weekend de Easee charge Light besteld met alles erop en eraan.
Uiteindelijk toch maar besloten om de hele boel te laten installeren inclusief een meter of 7 graafwerk langs de gevel.
Zelf doen had gekund, maar als ik dan de buurjongen de boel zwart laat straten, dan kan er geen factuur naar de LM
Ook nog even gedacht om de kabel over de muur te doen, maar 8 meter ziet er ook niet uit,

Plaatsing zal ergens in Mei worden aangezien het buitenblad van de muur nog “even” opnieuw gemetseld moet worden.
Dat moet ik wel nog even met de installateur afstemmen.
Als je toch nog een buiten muur wil vervangen waarom niet gelijk een mantelbuis in de spouwmuur met je stroom kabel en ook gelijk een aparte mantelbuis met 2 x utp loadbalans en data.
kun je zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
pecari schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:27:
[...]

Als je toch nog een buiten muur wil vervangen waarom niet gelijk een mantelbuis in de spouwmuur met je stroom kabel en ook gelijk een aparte mantelbuis met 2 x utp loadbalans en data.
kun je zelf doen.
Ik denk idd dat ik een mantelbuis in de muur laat leggen.
De muur laat ik doen, dus dat moet ik even afstemmen,
Utp is nu niet nodig want de easee heeft een eigen wireless netwerk met de loadbalancer, maar wel slim om gewoon mee te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

dnns85 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:04:
Ik ben hier erg over te spreken. Echt goede kwaliteit, niet van dat slappe plastic. En de kabel klikt er echt in vast. Prima voor m'n 7 meter lange kabel naast de Zaptec.

[Afbeelding]

https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1
Deze gebruik ik ook bij mn easee, bevalt super!

[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 02-04-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:16
Een follow-up op mijn eerdere vraag: ik heb een zakelijke (MTC) laadpas waarmee ik openbaar kan laden. Echter heb ik thuis een Tesla Wall Connector V3. Deze heeft natuurlijk geen mogelijkheid om zakelijk te verrekenen. Helaas mag ik de kWh's niet declareren. De overzichten in de app mag ik helaas niet gebruiken en ook niet de kWh stand op mijn MID gecertificeerde meter.

Iemand de gouden tip of bestaat er inmiddels wel een mogelijkheid om de Tesla Wall Connector "smart" te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:45
turkeyhakan schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:25:
Een follow-up op mijn eerdere vraag: ik heb een zakelijke (MTC) laadpas waarmee ik openbaar kan laden. Echter heb ik thuis een Tesla Wall Connector V3. Deze heeft natuurlijk geen mogelijkheid om zakelijk te verrekenen. Helaas mag ik de kWh's niet declareren. De overzichten in de app mag ik helaas niet gebruiken en ook niet de kWh stand op mijn MID gecertificeerde meter.

Iemand de gouden tip of bestaat er inmiddels wel een mogelijkheid om de Tesla Wall Connector "smart" te maken?
Ben bang dat er weinig opties zijn anders dan deze verkopen en een andere te kopen met backend.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:48
turkeyhakan schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:25:

Was je niet op de hoogte van deze beperking bij de werkgever (is bij ons ook zo) toen je EV ging rijden? Of van werkgever gewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:16
m.eddy schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:36:
[...]

Was je niet op de hoogte van deze beperking bij de werkgever (is bij ons ook zo) toen je EV ging rijden? Of van werkgever gewisseld?
Ik heb mijn privé Tesla verkocht en ben zakelijk een Tesla gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:36:
[...]

Ik heb mijn privé Tesla verkocht en ben zakelijk een Tesla gaan rijden.
Je werkgever een (nieuwe) laadpaal laten installeren ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Laatst online: 00:30
Wij zijn op zoek naar een nieuwe granny charger, de vorige heeft na 11 jaar dienst de geest gegeven. Nu ben ik niet zo thuis in de merken en kwaliteit maar wil ik ook niet dealerprijzen betalen voor een nieuwe toyota kabel. Instellen op 6, 10 of 16A zou ik wel prettig vinden, maar is geen must.
Heeft iemand een aanrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mathelicious schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:55:
Wij zijn op zoek naar een nieuwe granny charger, de vorige heeft na 11 jaar dienst de geest gegeven. Nu ben ik niet zo thuis in de merken en kwaliteit maar wil ik ook niet dealerprijzen betalen voor een nieuwe toyota kabel. Instellen op 6, 10 of 16A zou ik wel prettig vinden, maar is geen must.
Heeft iemand een aanrader?
Er staan er nogal wat op 2dehands.
Afhankelijk van je auto kan je de laadsnelheid in de auto instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
Makrolon schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:40:
[...]

De slimme meter heeft verder ook niets met je laadpaal te maken, was enkel om de plek van de Carlo gavazzi aan te geven.
Bij deze wat foto's, geen idee of hier iets duidelijker mee wordt: https://imgur.com/a/EkLElui

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:46
Ben mij aan het oriënteren voor een Tesla Model 3 2024 model.

Helaas kom ik niet in aanmerking voor een subsidie voor het installeren van een laadpaal dus wil ik gebruik maken van de mobile connector om thuis op te laden.

In de carport heb ik een Schuko stopcontact (België -> penaarde) waarop staat 250V/16A. Dit zit op een aparte groep in de meterkast op een 20A zekering. Het huis zelf heeft een monofasige (1) aansluiting met een hoofdschakelaar 2 polig / 40A / 300ma. Elec. kookplaat, geen zonnepanelen of warmtepomp.

Via het Schuko stopcontact kan ik dan veilig met de mobile connector laden 230V/1x10A = 2,3 kW?

Nu wil ik het Schuko stopcontact vervangen met de blauwe CEE 16A stekker om zodoende met 230V/1x16A = 3,7 kW te kunnen laden.

Is dit simpelweg de stekker (laten) vervangen en klaar? Zijn er nog andere zaken die ik moet weten?

De huidige zekering en bedrading zou 16A continu aan moeten kunnen gezien de 20A zekering in de meterkast.

Ik wil geen verloopkabels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
replica17 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:14:
Ben mij aan het oriënteren voor een Tesla Model 3 2024 model.

Helaas kom ik niet in aanmerking voor een subsidie voor het installeren van een laadpaal dus wil ik gebruik maken van de mobile connector om thuis op te laden.

In de carport heb ik een Schuko stopcontact (België -> penaarde) waarop staat 250V/16A. Dit zit op een aparte groep in de meterkast op een 20A zekering. Het huis zelf heeft een monofasige (1) aansluiting met een hoofdschakelaar 2 polig / 40A / 300ma. Elec. kookplaat, geen zonnepanelen of warmtepomp.

Via het Schuko stopcontact kan ik dan veilig met de mobile connector laden 230V/1x10A = 2,3 kW?

Nu wil ik het Schuko stopcontact vervangen met de blauwe CEE 16A stekker om zodoende met 230V/1x16A = 3,7 kW te kunnen laden.

Is dit simpelweg de stekker (laten) vervangen en klaar? Zijn er nog andere zaken die ik moet weten?

De huidige zekering en bedrading zou 16A continu aan moeten kunnen gezien de 20A zekering in de meterkast.

Ik wil geen verloopkabels...
Ik zou de draden en verbindingen van die kring allemaal eens nakijken, en de schroeven goed aan draaien.
Steek daarna je granny charger in, en controleer de temperaturen. Als je niks boven de 40-50 graden meet, (IR thermometer), dan zal dat wel lukken, ook met het gewone stopcontact.
De granny charger heeft een ingebouwde veiligheid, dus als je stekker warmt wordt zal die sowieso uit schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-08 23:07
Vraagje (Ioniq 5 RWD 77 kWh) : de meegeleverde granny charger kan 6, 8, 10 & 12A leveren. Bij ons steekt hij in zijn eigen stopcontact, met zijn eigen circuit (3G 4 mm2) op 2m van de schakelkast, en eigen zekering. Maar na enkele seconden op 12A geeft hij E7 error (overcurrent volgens de handleiding). Op 10A is het OK.

Dus dacht ik, slecht afgesteld. Tweede gehaald bij de dealer en... hetzelfde.

Overcurrent? Weet iemand wat daarmee bedoeld wordt? Hulp zal in dank in worden.
Pagina: 1 ... 110 ... 183 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen