Mni82 schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:01:
Het uitzoeken van een laadpaal is complexer dan ik dacht.
Veel nieuwe begrippen voorbij zien komen.
En met 443 pagina's aan info is het lastig te vinden naar de juiste info.
Inmiddels een (lease) Tesla model Y op de oprit staan.
Welke laadpalen met 3 fase (11 kw) hebben jullie goede ervaring mee?\
Ik heb nog een terugdraaimeter, en 36 zonnepanelen.
Heeft dat nog gevolgen voor mijn keuze van een laadpaal?
Het belangrijkste van de laadpaal is dat ik met de druppel van de leasemaatschappij kan laden en dat de verrekening/factuur voor het laden dus via de laadpas/druppel loopt.
Ik zie hier vaak Zappi voorbij komen.
- Kan dit met de Zappi?
- Kan de Zappi ook met meerdere laadpassen werken (indien mijn vrouw in de toekomst ook een electrische auto rijdt).
- Zijn er nog meer palen die met een code werken (lijkt me toch handig dat je niet iedere keer de druppel moet pakken)?
Welke merken/modellen zijn nog meer het bekijken waard?
ik werk met de go-eCharger (
https://go-e.com/nl-nl/) zonder de controller
De controller zorgt ervoor dat je ook met enkel PV-overschot kan laden
In de app kan je aanduiden hoeveel km je op een werkdag doet, dan zal hij dat al minimum laden en indien dit kan op PV-overschot (slider) aan ecotarief (slider) en méér dan dat zal laden (slider) indien aan de ecovoorwaarden (PV overschot en/of ecotarief) voldaan is.
Je kan tot 10 druppels/laadkaarten registreren voor lokaal gebruik
je kan koppelen aan OCPP indien gewenst
zonder controller moet je een of ander home automation hebben
in zijn eenvoudigste vorm lees je de DM uit grid afname/injectie uit en stuur je dit via een commando naar de go-e
go-e werkt ook met MOD-bus en MQTT en http commando's (voor de diehards)
dus perfect te koppelen aan om het even welk HA systeem, zelf werk ik met node-red
prijs go-e 759, go-e controller 249 nodige beveiligingen zitten reeds in de go-e (wel geen MID goedgekeurde ingebouwde energiemeter)
goede software ondersteuning (o.a. via github, mail, e.a.) en upgradebeleid
ondertussen is in de app volgende instelling mogelijk:
-) startvermogen laden
-) omschakelen tussen fasen
-) omschakelvermogen 1f-3f met de nodige wachttijden
-) voorrang afname/injectie/automatisch voor de grid connectie
-) richtwaarde kantelpunt voor die voorrang (kan ook gebruikt worden voor limiet van afname bv in BE capaciteitstarief)
-) koppelling aan dynamisch tarief en prijs waaronder geladen mag worden
Ik had ook de zappi voor ogen, uiteindelijk er niet voor gekozen omdat het een gesloten systeem is
indien je de mobiele versie koopt (met mennekes stekker) dan kan je verloopstekkers verkrijgen zodat je deze kan gebruiken als granny maar op verschillende vermogens afhankelijk van de (kleur) van de stekkers
[
Voor 3% gewijzigd door
bruneelm op 09-04-2024 11:13
]