Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:07
Tommie12 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:19:
[...]

De granny charger heeft een ingebouwde veiligheid, dus als je stekker warmt wordt zal die sowieso uit schakelen.
Ach, deze info zocht ik. Dus, stekker eraf knippen en vervangen door een CEE STEKKER kan niet.

Dank U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:08
PhilippeJoris schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:41:
[...]

Ach, deze info zocht ik. Dus, stekker eraf knippen en vervangen door een CEE STEKKER kan niet.

Dank U.
Nee, dat zou ik niet doen, wel dit kopen:
https://shop.tesla.com/nl.../blauwe-adapter---16a_32a

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:17
PhilippeJoris schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:38:
Vraagje (Ioniq 5 RWD 77 kWh) : de meegeleverde granny charger kan 6, 8, 10 & 12A leveren. Bij ons steekt hij in zijn eigen stopcontact, met zijn eigen circuit (3G 4 mm2) op 2m van de schakelkast, en eigen zekering. Maar na enkele seconden op 12A geeft hij E7 error (overcurrent volgens de handleiding). Op 10A is het OK.

Dus dacht ik, slecht afgesteld. Tweede gehaald bij de dealer en... hetzelfde.

Overcurrent? Weet iemand wat daarmee bedoeld wordt? Hulp zal in dank in worden.
De stekker van de granny charger zal toch te warm worden, dus teveel stroom voor je stopcontact. Never mind: al beantwoord zie ik nu.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:38
Proim schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:02:
[...]

Bij deze wat foto's, geen idee of hier iets duidelijker mee wordt: https://imgur.com/a/EkLElui
Zo op t eerste gezicht lijkt ie goed te zitten, maar ik kan niet helemaal goed ontdekken waar je voeding vandaan komt en waar je hoofdschakelaar zit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Gaat toch niet passen op een Hyundai lader?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-08 10:53
Makrolon schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:36:
[...]

Zo op t eerste gezicht lijkt ie goed te zitten, maar ik kan niet helemaal goed ontdekken waar je voeding vandaan komt en waar je hoofdschakelaar zit.
Toch bedankt om even mee te denken te checken. Ik zal het gewoon eens voorleggen aan de installateur of zij raad weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:58
Beste mede tweakers,
Een aantal dagen geleden een model 3 occasion gekocht, nadat ik jaren in een nissannleaf heb gereden. De leaf hebben we altijd opgeladen via een granny charger via een stopcontact welke was afgezekerd op 16A. Dat is altijd prima gegaan. Echter handig was het niet.

Nu we echter een m3 hebben gekocht, wil ik een laadpaal laten installeren. Mijn huis aansluiting is 3x25a. We hebben een aantal groot opwekkers (6500wp aan zonnepanelen) als verbruikers (een 7kW warmtepomp en we koken elektrisch).

Nu twijfel ik tussen een aantal opties:
Tesla Wall Connector (
+vrij schappelijke prijs,
+ instelbare planningsopties,
+integratie met tesla App
+ziet er nice uit
+amperage in te stellen

-geen dynamische Lb
- Integratie met dynamische contracten niet inzichtelijk

WallBox
+oké geprijsd,
+dynamische load balancing mogelijk,
+vrij toekomstbestendig,
+integratie met dynamische contracten aanbieders mogelijk)

-lelijk

Zijn er nog anderen? En welke keuze zouden jullie maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
Ik zoek een laadpaal die ik het liefst off-the-shelf kan aansturen met een API. Ik heb juist niet al de load balancing / solar charging nodig, ik moet hem zelf direct kunnen aansturen (niet via cloud)

Na wat vergelijking, komt de Victron EV laadstation NS toch als beste uit de bus.
Die is er vanaf 600 euro en is zonder gedoe direct te besturen met API.
Een zelfbouw SmartEVSE met bepaalde firmware zou nog kunnen, maar als je die opbouwt tot 22kW, dan ben je volgens mij nauwelijks goedkoper uit en het kost je wel tijd.

De Victron laadpaal wordt hier amper besproken maar het is toch echt een handig ding voor de tweaker.
Ik hoef er niet nog zelf een laadpaal voor te bouwen (ook al heb ik dat al eens gedaan)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:23
!null schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:17:
Ik zoek een laadpaal die ik het liefst off-the-shelf kan aansturen met een API. Ik heb juist niet al de load balancing / solar charging nodig, ik moet hem zelf direct kunnen aansturen (niet via cloud)

Na wat vergelijking, komt de Victron EV laadstation NS toch als beste uit de bus.
Die is er vanaf 600 euro en is zonder gedoe direct te besturen met API.
Een zelfbouw SmartEVSE met bepaalde firmware zou nog kunnen, maar als je die opbouwt tot 22kW, dan ben je volgens mij nauwelijks goedkoper uit en het kost je wel tijd.

De Victron laadpaal wordt hier amper besproken maar het is toch echt een handig ding voor de tweaker.
Ik hoef er niet nog zelf een laadpaal voor te bouwen (ook al heb ik dat al eens gedaan)
Naar deze oplossing ben ik ook op zoek. Ik overweeg de cFos Power Brain wallbox omdat deze met modbus tcp/ip aanstuurbaar is, alsook via verschillende api’s. De dc lekdetectie is niet gecertificeerd en de installatiehandleiding is wel echt summier.
Een andere optie die ik overweeg is de Amperfied connect.home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 22-07 23:41
IndyVS schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:37:
[...]

Naar deze oplossing ben ik ook op zoek. Ik overweeg de cFos Power Brain wallbox omdat deze met modbus tcp/ip aanstuurbaar is, alsook via verschillende api’s. De dc lekdetectie is niet gecertificeerd en de installatiehandleiding is wel echt summier.
Een andere optie die ik overweeg is de Amperfied connect.home.
Die zijn wellicht ook prima.

Maar de Victron EV NS is er vanaf 600 euro, en kun je dus ook aansturen met modbus/ip-tcp
En optioneel te integreren in een Victron ecosysteem met accu e.d., maar dat hoeft niet.

Hoe dan ook, voor mij is dat een voordeel en ik heb nog niet iets goedkopers gezien.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:22
voor de mensen die een Easee Charge Light bestellen en een lange kabel willen ophangen….

Laat de U-Hook rustig uit je winkelmandje.
Ik moet 10 meter kabel kwijt op die haak.
Of beter gezegd, dat lucifersdoosje.

Dat gaat ongetwijfeld niet passen.

Mocht iemand een zwarte willen hebben omdat ie een korte kabel gebruikt, ik heb er eentje over.

Want het is natuurlijk wel een mooi strak klein haakje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8t-GN4WnUEue5KsKNBoew2IKdeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROsVsiVjvkEIDVr24qKI28Cz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:23
!null schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:01:
[...]

Die zijn wellicht ook prima.

Maar de Victron EV NS is er vanaf 600 euro, en kun je dus ook aansturen met modbus/ip-tcp
En optioneel te integreren in een Victron ecosysteem met accu e.d., maar dat hoeft niet.

Hoe dan ook, voor mij is dat een voordeel en ik heb nog niet iets goedkopers gezien.
Volgens de handleiding dien je wel een externe type B aardlekschakelaar te installeren. Ik kan niet terugvinden of deze een ingebouwde heeft. Dit zorgt wel voor een aanzienlijke meerkost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:48
@RemySoeters met de Tesla kun je ook kijken naar TeslaSolarCharge. Weet ff niet of die wat met LB doet maar is het overwegen waard als je niet vies bent van wat prutsen. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:08
macfocus schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:47:
voor de mensen die een Easee Charge Light bestellen en een lange kabel willen ophangen….

Mocht iemand een zwarte willen hebben omdat ie een korte kabel gebruikt, ik heb er eentje over.

[Afbeelding]
Waarom zou dat niet passen?
Ik heb er een kabel van 7,5 aan hangen en heb nog veel ruimte over.
Je kan je lus ook wat langer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
ASS-Ware schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:40:
[...]

Voor hoeveel KW is jouw kabel geschikt? (Ergo, hoe dik is je kabel?)
Die lus laat ik zeker lang, heb nl. Niet altijd de volle 10 meter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:33
ASS-Ware schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:40:
[...]

Heb je een 11 kW kabel of een 22 kW versie?
Met 10 meter 22 kW heb je wel echt een aardige haak nodig.
Heb net mijn kabel gemeten en die is 16mm diameter (5x 6mm² + 1x 0,5mm²)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
macfocus schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:43:
[...]

De laadpaal is max 11kW, de kabel is met de laadpaal meebesteld, dus ik denk 11kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:16:
@RemySoeters met de Tesla kun je ook kijken naar TeslaSolarCharge. Weet ff niet of die wat met LB doet maar is het overwegen waard als je niet vies bent van wat prutsen. :)
Dat lijkt wel een interessante optie waar ook een leuk filmpje van is
maar vraag mij af hoeveel mensen zo'n lange oprit hebben ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:08
nokiaan958GB schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:25:
[...]

Dat lijkt wel een interessante optie waar ook een leuk filmpje van is [YouTube: 2000W Mobile Tesla Solar Charger - version 3.0 - more solar, lower mass, battery in frunk!]maar vraag mij af hoeveel mensen zo'n lange oprit hebben ....
Dat is alleen interessant als je héél veel tijd hebt….. dit levert op de meeste dagen gewoon niks op.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-08 14:10
Vraagje:

Is het nu wel of niet mogelijk om met de Easee laadpaal te laden op volledig 100% zonnestroom en te schakelen tussen 1 en 3 fase zodat je niet perse 3x 6A op elke fase nodig hebt als je thuis 3 Fase aansluiting hebt? Zo'n half jaar geleden kon dit namelijk niet. Momenteel heb ik een Zappi maar ik overweeg of naar een andere lader te kijken die toch net even wat slimmer is. Volgens mij is OCPP nu ook mogelijk dus kan je automatisch verrekenen? Zo ja, met of zonder je eigen RFID of moet dit middels serienummer bij bijv E-Flux net zoals bij Zappi op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel127
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-07-2024
Van mijn werkgever krijg ik een nieuwe Tesla en mag ik mijn KW verrekenen met mijn werkgever. Belangrijk hiervoor is dat ik een duidelijk overzicht kan aanleveren voor het verbruikte aantal KW. Ik heb de Tesla Wall Connector of de Easee Charge Lite op het oog, maar wat zijn hier mogelijkheden toe?

Kan ik maandelijks een overzicht via de Tesla/Eases app downloaden en/of toegestuurd krijgen, met daarin het exact aantal opgeladen KW/datum etc? Of hebben jullie hier een andere oplossing voor?
Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
Karel127 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:28:
Van mijn werkgever krijg ik een nieuwe Tesla en mag ik mijn KW verrekenen met mijn werkgever. Belangrijk hiervoor is dat ik een duidelijk overzicht kan aanleveren voor het verbruikte aantal KW. Ik heb de Tesla Wall Connector of de Easee Charge Lite op het oog, maar wat zijn hier mogelijkheden toe?

Kan ik maandelijks een overzicht via de Tesla/Eases app downloaden en/of toegestuurd krijgen, met daarin het exact aantal opgeladen KW/datum etc? Of hebben jullie hier een andere oplossing voor?
Alvast bedankt
Met de easee kan je een mooi verbruiksrapport per maand laten opmaken van de geladen kWh, met de tesla lader heb ik geen ervaring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNzareaB1fK_tBSg4j7NSxd1Hw0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T93O3rtDNShLaP1DMtOisxHZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-aiHRM6UADj-BVQ1uuitfBCSu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwrmzDUX524SKhMigon9hLCD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus

Alvast bedankt
De Easee kan via een back office (e-flux bv.) automatisch verrekenen. Dat is nog veel simpeler.
De wall connector kan dat volgens mij niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

Freak187

geen

macfocus schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:47:

[Afbeelding]
Gaat prima passen hoor. Meer ruimte dan je denkt.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Freak187 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:07:
[...]

Gaat prima passen hoor. Meer ruimte dan je denkt.
We gaan het zien. Montage duurt nog een maand omdat ik eerst de gevel nog “even” opnieuw moet laten opmetselen. Maar mocht het niet passen dan mag ie terug heb ik al besproken.

Overigens tot nog tot een fijn bedrijf met een prettige installatiepartner.
Telefonisch beide goed bereikbaar en gewoon de mannen aan de lojn die je moet hebben. Geen callcenter gedoe.
Slimmelaadpunt.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Flexiilex schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:18:
Vraagje:

Is het nu wel of niet mogelijk om met de Easee laadpaal te laden op volledig 100% zonnestroom en te schakelen tussen 1 en 3 fase zodat je niet perse 3x 6A op elke fase nodig hebt als je thuis 3 Fase aansluiting hebt?
Ja en ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware

Alvast bedankt
De Easee app geeft per maand aan hoeveel er is geladen, maar een aparte kWh meter kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Weet je ook hoe het laadgedrag dan is; schakelt Easee automatisch heen en weer tussen 1-fase en 3-faseladen al naar gelang de opbrengst van de gemeten teruglevering op de meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASW1 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:03:
[...]

Weet je ook hoe het laadgedrag dan is; schakelt Easee automatisch heen en weer tussen 1-fase en 3-faseladen al naar gelang de opbrengst van de gemeten teruglevering op de meter?
Dat weet ik helaas niet, maar je kan je vraag eenvoudig aan Easee stellen op hun website.
Ik kreeg altijd snel antwoord op mijn vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:23
Af en toe laad ik de auto met de granny op - die kapte er vandaag mee (zie foto). Ik heb de verkeerde schakelaar 2-3 jaar terug (in huis) geïnstalleerd. De auto vraagt 12A, schakelaar kan maar 10A aan.

Zijn er (opbouw) schakelaars beschikbaar in dit formaat die continu bijvoorbeeld 16A aankunnen? Niet bij de Gamma oid ben ik bang...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Aj9P48Svq6O5QoLy0Ipq1VO82g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FO8aNbXvkyg446ytxUAfvhtz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Da_Poncho schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:16:
Af en toe laad ik de auto met de granny op - die kapte er vandaag mee (zie foto). Ik heb de verkeerde schakelaar 2-3 jaar terug (in huis) geïnstalleerd. De auto vraagt 12A, schakelaar kan maar 10A aan.
Met het knopje (zwart, onderop, vrij hard indrukken) de granny-charger kan je het vermogen wisselen tussen 8/10/12A...
Dit moet met de stekker wel in het stopcontact, maar niet in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:28

AlphaRomeo

FP PowerMod
Zijn er (opbouw) schakelaars beschikbaar in dit formaat die continu bijvoorbeeld 16A aankunnen? Niet bij de Gamma oid ben ik bang...
Zoek op "werkschakelaar" zoals deze: https://www.elektramat.nl...JKPK5pAhFOSAaAmc6EALw_wcB

Die zijn bedoeld voor dit soort stromen.

Alternatief: gebruik een automaat. Alleen zijn die laatste officieel niet bedoeld om onder last te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon

[Afbeelding]
Je moet zulke vermogens niet door een lichtschakelaar willen jagen...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Vinke
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-10-2024
ASS-Ware schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 01:12:
[...]

Dat weet ik helaas niet, maar je kan je vraag eenvoudig aan Easee stellen op hun website.
Ik kreeg altijd snel antwoord op mijn vragen.
Zie hier:

https://support.easee.com...en-met-overtollige-stroom

Solar 2340WP | 9xBYD 260P6-36 | SolarEdge SE2200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Het lijkt alsof de Easee op overtollige stroom op 1 fase blijft laden omdat er max. 32A staat.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
macfocus schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:43:
[...]

Zojuist even gekeken, hij is 7,5 meter en op de stekker zit een label dat 32A aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DonJuape schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:14:
[...]

Het lijkt alsof de Easee op overtollige stroom op 1 fase blijft laden omdat er max. 32A staat.
Misschien bedoelt Easee 32A per fase.
In de app stel je ook 16A in en laadt hij met 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 12:34
ervaringen met zonnestroom overschot laden?

Zijn er ervaringen hier?

Ik heb sinds eind vorig jaar een SMA home charger (11/22 kW) samen met een home manager. Dat was aangeschaft met in de gedachten, dat de salderingsregeling zou gaan verdwijnen.....
Voorlopig hebben we de salderingsregeling nog, maar diverse energiebedrijven hebben al allerlei trucs bedacht om op één of andere manier PV-bezitters toch te laten betalen.
Mijn energiebedrijf (Pure Energie) zegt dat nog niet te doen, maar ze willen ineens toch tussenliggende meterstanden weten (3 maand na jaarafrekening per 1-1). Ik vermoed dat daar toch iets achter zit.

Maar even los daarvan.
Ik was altijd gewend om met een Granny charger te laden (9 jaar gedaan). Dat ging prima, maar deze SMA lader is natuurlijk (veel) sneller als ik dat wil. Bij ons max. 11 kW.

Maar als ik normaal laad, wil ik natuurlijk zo veel mogelijk gebruik maken van het PV-overschot. In de winter lukt dat natuurlijk niet, maar inmiddels gaat dat weer aardig.

Alleen moet ik er aan wennen, dat ik niet elke dag de accu vol heb, zoals dat vroeger wel was.
Natuurlijk kan ik de zaak zo instellen dat, ondanks het overschotladen, toch altijd de accu bijv. 's ochtends om 08:00 uur vol is.
Maar dan is dat natuurlijk voor een deel met netstroom en dat wil ik niet.

Geen probleem natuurlijk, als je op benzine rijdt heb je immers ook niet elke ochtend je tank vol.

En als ik toch een keer een volle accu nodig heb, kan ik dat zo instellen.

Maar toch moet ik er aan wennen.

Mijn auto (BMW i3) heeft in de zomer een actieradius van ca 340 km. 's winters eerder 240 km.
Ik rijd meestal alleen in de regio en heb daar ruim voldoende aan. Dus feitelijk is het geen probleem dat de accu niet vol is, maar het voelt raar...

Zijn er hier meer mensen die "overschotladen"?

Hoe gaan jullie daar mee om?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:06

de Peer

under peer review

Zwerius schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:11:

Zijn er ervaringen hier?

Ik heb sinds eind vorig jaar een SMA home charger (11/22 kW) samen met een home manager. Dat was aangeschaft met in de gedachten, dat de salderingsregeling zou gaan verdwijnen.....
Voorlopig hebben we de salderingsregeling nog, maar diverse energiebedrijven hebben al allerlei trucs bedacht om op één of andere manier PV-bezitters toch te laten betalen.
Mijn energiebedrijf (Pure Energie) zegt dat nog niet te doen, maar ze willen ineens toch tussenliggende meterstanden weten (3 maand na jaarafrekening per 1-1). Ik vermoed dat daar toch iets achter zit.

Maar even los daarvan.
Ik was altijd gewend om met een Granny charger te laden (9 jaar gedaan). Dat ging prima, maar deze SMA lader is natuurlijk (veel) sneller als ik dat wil. Bij ons max. 11 kW.

Maar als ik normaal laad, wil ik natuurlijk zo veel mogelijk gebruik maken van het PV-overschot. In de winter lukt dat natuurlijk niet, maar inmiddels gaat dat weer aardig.

Alleen moet ik er aan wennen, dat ik niet elke dag de accu vol heb, zoals dat vroeger wel was.
Natuurlijk kan ik de zaak zo instellen dat, ondanks het overschotladen, toch altijd de accu bijv. 's ochtends om 08:00 uur vol is.

Geen probleem natuurlijk, als je op benzine rijdt heb je immers ook niet elke ochtend je tank vol.

Mijn auto (BMW i3) heeft in de zomer een actieradius van ca 340 km. 's winters eerder 240 km.
Ik rijd meestal alleen in de regio en heb daar ruim voldoende aan. Dus feitelijk is het geen probleem dat de accu niet vol is, maar het voelt raar...

Ik zou het jezelf vooral niet te moeilijk maken en niet streven naar 100 procent overschot laden. 50 procent is ook al mooi. Dus gewoon laden starten als het mooi weer is.

Of je sluit een contract af zonder boete. Dan hoef je de komende jaren je hier nog niet mee bezig te houden.

Ik zit zelf nog 3,5 jaar bij greenchoice zonder boetes. Daarna zie ik wel weer verder.

Het is maar tientjeswerk en dus niet al te veel gedoe waard als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
ASS-Ware schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:47:
[...]

Zojuist even gekeken, hij is 7,5 meter en op de stekker zit een label dat 32A aangeeft.
Dat is dus de 22 KW kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taddeo
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-06 19:49
In juni/juli (normaal gezien) wordt onze ID.4 Pure (52 kWh) geleverd. Onze eerste EV (en wagen tout court), dus ik ben even aan het kijken naar een thuislader. Ik ben niet op zoek naar iets zeer uitvoerige op zich, het belangrijkste is dat het laden zoveel als mogelijk afgestemd wordt op de opbrengst van onze zonnepanelen.

Het bedrijf dat enkele maanden geleden onze panelen plaatste (voordat we wisten dat we überhaupt een wagen zouden kopen, beetje stom dat we het toen niet samen hebben gedaan), stelt ons een Huawei SCharger-7KS-S0 voor. Heeft iemand hier ervaring mee? De vraag werd wel al eens eerder gesteld, maar daar is toen geen antwoord op gekomen, voor zover ik zie.

Onze omvormer is ook van Huawei, maar ik zou denken dat dat niet per se een doorslaggevend criterium hoeft te zijn. Het bedrijf biedt ook Wallbox aan - ik weet niet of daar bijvoorbeeld belangrijke voordelen zijn tegenover de Huawei thuislader?

Oh, en bijkomende vraag van meer algemeen nut: raden jullie een thuislader met laadkabel aan, of is het ook wel goed om telkens gewoon de laadkabel uit de wagen te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zwerius schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:11:

Zijn er ervaringen hier?

Maar even los daarvan.

Jazeker, hier een combinatie van dynamische tarieven, zonnepanelen en een slimme laadpaal die zowel op basis van lage dynamische tarieven als zonnestroom kan laden. Kijk anders ook eens in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
Taddeo schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:57:
In juni/juli (normaal gezien) wordt onze ID.4 Pure (52 kWh) geleverd. Onze eerste EV (en wagen tout court), dus ik ben even aan het kijken naar een thuislader. Ik ben niet op zoek naar iets zeer uitvoerige op zich, het belangrijkste is dat het laden zoveel als mogelijk afgestemd wordt op de opbrengst van onze zonnepanelen.

Het bedrijf dat enkele maanden geleden onze panelen plaatste (voordat we wisten dat we überhaupt een wagen zouden kopen, beetje stom dat we het toen niet samen hebben gedaan), stelt ons een Huawei SCharger-7KS-S0 voor. Heeft iemand hier ervaring mee? De vraag werd wel al eens eerder gesteld, maar daar is toen geen antwoord op gekomen, voor zover ik zie.

Onze omvormer is ook van Huawei, maar ik zou denken dat dat niet per se een doorslaggevend criterium hoeft te zijn. Het bedrijf biedt ook Wallbox aan - ik weet niet of daar bijvoorbeeld belangrijke voordelen zijn tegenover de Huawei thuislader?

Oh, en bijkomende vraag van meer algemeen nut: raden jullie een thuislader met laadkabel aan, of is het ook wel goed om telkens gewoon de laadkabel uit de wagen te gebruiken?
Met vaste kabel gaat aansluiten 10x sneller dan telkens een kabel uit je kofferbak halen, die ook nog eens smerig wordt als het regent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
guido66 schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:35:
[...]

Met vaste kabel gaat aansluiten 10x sneller dan telkens een kabel uit je kofferbak halen, die ook nog eens smerig wordt als het regent
Ik kies bewust voor een lader zonder vaste kabel, maar hang er “permanent” en losse kabel aan.
In mijn situatie omdat ik soms een hele lange kabel (9 meter oid) nodig heb en some minder.
Dus ik hoef niet steed de autokabel te pakken, maar ben wel flexibel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 15:06
Flexiilex schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:18:
Vraagje:

Is het nu wel of niet mogelijk om met de Easee laadpaal te laden op volledig 100% zonnestroom en te schakelen tussen 1 en 3 fase zodat je niet perse 3x 6A op elke fase nodig hebt als je thuis 3 Fase aansluiting hebt? Zo'n half jaar geleden kon dit namelijk niet. (...)
Voor zover ik weet, is het nog niet veranderd: je moet Easee als operator hebben om van het zonnestroom laden gebruik te maken, en er moet minstens 6A overschot zijn op 1 fase, dan laad je op 1 fase. Om op 3x6A te kunnen laden, moet je, voor zover ik weet, ook 3x6A overschot hebben.

Als alternatief kun je 'limited grid usage' aanzetten, maar dan laadt de Easee wel voortdurend met 3x6A.
Ik meen ook dat de Easee niet meer van 1 naar 3 fase terugschakelt in de overtollige-stroom-modus, maar kan dat niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
MvdV75 schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:05:
[...]

Dat is dus de 22 KW kabel.
10 meter past makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Wat bedoel je met
dextertje schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:19:
je moet Easee als operator hebben
Wat is in dit geval de/een operator?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
macfocus schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:39:
[...]

Ik kies bewust voor een lader zonder vaste kabel, maar hang er “permanent” en losse kabel aan.
In mijn situatie omdat ik soms een hele lange kabel (9 meter oid) nodig heb en some minder.
Dus ik hoef niet steed de autokabel te pakken, maar ben wel flexibel.
Als je een kortere kabel nodig hebt, dan haal je toch gewoon minder van de muur af en laat je een deel hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASW1 schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:40:
Wat bedoel je met
[...]

Wat is in dit geval de/een operator?
Een setting in de settings van de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ASS-Ware schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:45:
[...]

Een setting in de settings van de laadpaal.
Heb hem hier liggen maar nog niet geinstalleerd, kan de settings dus nog niet bekijken.
Naast Easee wie kan nog meer de 'operator' zijn dan, bijvoorbeeld Tibber als je er een pulse aan hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASW1 schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:49:
[...]

Heb hem hier liggen maar nog niet geinstalleerd, kan de settings dus nog niet bekijken.
Naast Easee wie kan nog meer de 'operator' zijn dan, bijvoorbeeld Tibber als je er een pulse aan hangt?
Momenteel staat mijn laadpaal zonder stroom en ik heb geen zin om naar de meterkast te lopen.
Als er niemand anders reageert, dan kijk ik morgen wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
[...]

Er staan wel ruim 100 operators waaruit je kan kiezen. Tibber staat er op ook tussen.

Kan je instellen via de “installer” app van Easee op telefoon of tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 00:14
Sinds juni 2020 hebben we een Evbox Elvi laadpaal met vaste kabel. Ik heb toen gekozen voor 8 meter zodat we onze Renault Zoe kunnen opladen als deze voor of achter onze andere auto op de oprit staat.

Sinds enige tijd wil de auto af en toe niet meer laden. Ik ben er achter gekomen dat het issue in de kabel zit, want als je de kabel iets verplaatst dan begin de auto alsnog te laden en als je 'm dan nog eens beweegt dan stopt het opladen weer. De kabel zelf is in de loop der tijd ook verdraaid en niet meer recht. Gebeurt dit vaker met die vaste kabels? De losse laadkabel van onze Zoe is veel steviger en nog helemaal recht.

De leverancier (50Five) wil wel een nieuwe kabel plaatsen. Daar vragen ze €529,30 voor (€ 191,80 voor de nieuwe kabel en €337,50 voorrijkosten en arbeidsloon). Vind dat een vrij fors bedrag, zeker als je bedenkt dat de laadpaal met installatie destijds € 1.500 was.

Maar nog vervelender is dat Evbox de 8 meter lange kabel niet meer levert en nu alleen nog een vaste kabel van 6 meter levert. Hierdoor is de kabel te kort om de auto op te laden wanneer deze achter onze andere auto staat.

Volgens mij heb ik buiten een te korte kabel accepteren twee opties:
  1. De Evbox Elvi 2 meter richting de weg laten verplaatsen
  2. Een andere laadpaal laten installeren met een 8 meter kabel
Wat zou de beste keuze zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrLsK4Sn9yOdqeU3gfXr4eQJBbk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3a9qa4MLwCLte0UOCTYqW3r6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFu1ektngJ8G9l3mivzU0KBYwp4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xs1LcU5WzUCEDKhHqTO2WX5g.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mni82
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 20:22
Het uitzoeken van een laadpaal is complexer dan ik dacht.
Veel nieuwe begrippen voorbij zien komen.
En met 443 pagina's aan info is het lastig te vinden naar de juiste info.

Inmiddels een (lease) Tesla model Y op de oprit staan.
Welke laadpalen met 3 fase (11 kw) hebben jullie goede ervaring mee?\
Ik heb nog een terugdraaimeter, en 36 zonnepanelen.
Heeft dat nog gevolgen voor mijn keuze van een laadpaal?

Het belangrijkste van de laadpaal is dat ik met de druppel van de leasemaatschappij kan laden en dat de verrekening/factuur voor het laden dus via de laadpas/druppel loopt.

Ik zie hier vaak Zappi voorbij komen.
- Kan dit met de Zappi?
- Kan de Zappi ook met meerdere laadpassen werken (indien mijn vrouw in de toekomst ook een electrische auto rijdt).
- Zijn er nog meer palen die met een code werken (lijkt me toch handig dat je niet iedere keer de druppel moet pakken)?

Welke merken/modellen zijn nog meer het bekijken waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentitel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-08 11:02
[...]

Klopt precies. Bij mij kwam er Tibber te staan toen ik in de Tibber app Easee koppelde. Dan bepaalt Tibber wanneer de Easee moet gaan laden en wordt het laadschema/loadbalancing van Tibber gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
ASS-Ware schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:44:
[...]

Als je een kortere kabel nodig hebt, dan haal je toch gewoon minder van de muur af en laat je een deel hangen?
Ja, dat kan lijkt me.
Palen met een vaste kabel van 10 meter zijn niet standaard te vinden, dus deze oplossing maar gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
Yosemite schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:00:
Sinds juni 2020 hebben we een Evbox Elvi laadpaal met vaste kabel. Ik heb toen gekozen voor 8 meter zodat we onze Renault Zoe kunnen opladen als deze voor of achter onze andere auto op de oprit staat.

Sinds enige tijd wil de auto af en toe niet meer laden. Ik ben er achter gekomen dat het issue in de kabel zit, want als je de kabel iets verplaatst dan begin de auto alsnog te laden en als je 'm dan nog eens beweegt dan stopt het opladen weer. De kabel zelf is in de loop der tijd ook verdraaid en niet meer recht. Gebeurt dit vaker met die vaste kabels? De losse laadkabel van onze Zoe is veel steviger en nog helemaal recht.

De leverancier (50Five) wil wel een nieuwe kabel plaatsen. Daar vragen ze €529,30 voor (€ 191,80 voor de nieuwe kabel en €337,50 voorrijkosten en arbeidsloon). Vind dat een vrij fors bedrag, zeker als je bedenkt dat de laadpaal met installatie destijds € 1.500 was.

Maar nog vervelender is dat Evbox de 8 meter lange kabel niet meer levert en nu alleen nog een vaste kabel van 6 meter levert. Hierdoor is de kabel te kort om de auto op te laden wanneer deze achter onze andere auto staat.

[Afbeelding][Afbeelding]
De materiaalkosten zijn nog redelijk in lijn met wat je online kan vinden.

Optie 3 is gewoon zelf een vaste 10m laadkabel bestellen en die monteren. Is geen rocket science. Geen electricien in je netwerk? Kwestie van stroom van de paal afschakelen, behuizing openen, fotootje van de huidige aansluitingen ter referentie, huidige kabel losschroeven, nieuwe kabel vastschroeven en gaan

https://www.evchargeking....cable-pigtail-3-phase-16a

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 09-04-2024 10:13 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Sentitel schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:35:
[...]

Klopt precies. Bij mij kwam er Tibber te staan toen ik in de Tibber app Easee koppelde. Dan bepaalt Tibber wanneer de Easee moet gaan laden en wordt het laadschema/loadbalancing van Tibber gevolgd.
Met de tibber pulse gekoppeld aan de Easee kun je behalve loadbalancen toch ook solar charge laden?
Gebruikt hij dan alleen de zonvoorspelling via tibber of gebruikt hij dan de P1 data van de slimme meter op te zien wat de daadwerkelijke teruglevering op elk moment is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38

bert pit

asdasd

ASW1 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:34:
[...]

Met de tibber pulse gekoppeld aan de Easee kun je behalve loadbalancen toch ook solar charge laden?
Gebruikt hij dan alleen de zonvoorspelling via tibber of gebruikt hij dan de P1 data van de slimme meter op te zien wat de daadwerkelijke teruglevering op elk moment is?
In de Easee app kun je instellen "Overtollige energie" (Beta). Je kunt dan kiezen uit twee instellingen:
- Beperkt netgebruik: hierbij wordt de energie vanuit het netwerk beperkt tot 1 - 10A.
- Alleen overschot: Er wordt dan energie onttrokken aan overige energiebronnen (zonnepanelen), het opladen start dan bij 6A.

Meer info hier:https://support.easee.com/hc/nl/articles/11554316308625-Laden-met-overtollige-stroom

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
bert pit schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:56:
[...]

In de Easee app kun je instellen "Overtollige energie" (Beta). Je kunt dan kiezen uit twee instellingen:
- Beperkt netgebruik: hierbij wordt de energie vanuit het netwerk beperkt tot 1 - 10A.
- Alleen overschot: Er wordt dan energie onttrokken aan overige energiebronnen (zonnepanelen), het opladen start dan bij 6A.

Meer info hier:https://support.easee.com/hc/nl/articles/11554316308625-Laden-met-overtollige-stroom
Ja maar dat is dus alleen icm met de Easee equalizer.
Mijn vraag is of dat met de tibber pulse ook kan, ik begin te vermoeden van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:48
Mijn excuses als mijn vraag hier niet thuis hoort. Ik ga binnenkort over op een elektrische auto en tegelijkertijd ga ik verhuizen naar mijn nieuwbouwwoning.

De makelaar vraagt mij of ik zelf een laadpaal incl. installatie wil aanschaffen ZapTec Go (€ 1.500) of is het beter dit vanuit het leasecontract met mijn werkgever te doen? Zit daar nog verschil in..? Iemand die daar advies over kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:15
Mni82 schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:01:
Het uitzoeken van een laadpaal is complexer dan ik dacht.
Veel nieuwe begrippen voorbij zien komen.
En met 443 pagina's aan info is het lastig te vinden naar de juiste info.

Inmiddels een (lease) Tesla model Y op de oprit staan.
Welke laadpalen met 3 fase (11 kw) hebben jullie goede ervaring mee?\
Ik heb nog een terugdraaimeter, en 36 zonnepanelen.
Heeft dat nog gevolgen voor mijn keuze van een laadpaal?

Het belangrijkste van de laadpaal is dat ik met de druppel van de leasemaatschappij kan laden en dat de verrekening/factuur voor het laden dus via de laadpas/druppel loopt.

Ik zie hier vaak Zappi voorbij komen.
- Kan dit met de Zappi?
- Kan de Zappi ook met meerdere laadpassen werken (indien mijn vrouw in de toekomst ook een electrische auto rijdt).
- Zijn er nog meer palen die met een code werken (lijkt me toch handig dat je niet iedere keer de druppel moet pakken)?

Welke merken/modellen zijn nog meer het bekijken waard?
ik werk met de go-eCharger (https://go-e.com/nl-nl/) zonder de controller
De controller zorgt ervoor dat je ook met enkel PV-overschot kan laden
In de app kan je aanduiden hoeveel km je op een werkdag doet, dan zal hij dat al minimum laden en indien dit kan op PV-overschot (slider) aan ecotarief (slider) en méér dan dat zal laden (slider) indien aan de ecovoorwaarden (PV overschot en/of ecotarief) voldaan is.
Je kan tot 10 druppels/laadkaarten registreren voor lokaal gebruik
je kan koppelen aan OCPP indien gewenst

zonder controller moet je een of ander home automation hebben
in zijn eenvoudigste vorm lees je de DM uit grid afname/injectie uit en stuur je dit via een commando naar de go-e
go-e werkt ook met MOD-bus en MQTT en http commando's (voor de diehards)
dus perfect te koppelen aan om het even welk HA systeem, zelf werk ik met node-red

prijs go-e 759, go-e controller 249 nodige beveiligingen zitten reeds in de go-e (wel geen MID goedgekeurde ingebouwde energiemeter)

goede software ondersteuning (o.a. via github, mail, e.a.) en upgradebeleid
ondertussen is in de app volgende instelling mogelijk:
-) startvermogen laden
-) omschakelen tussen fasen
-) omschakelvermogen 1f-3f met de nodige wachttijden
-) voorrang afname/injectie/automatisch voor de grid connectie
-) richtwaarde kantelpunt voor die voorrang (kan ook gebruikt worden voor limiet van afname bv in BE capaciteitstarief)
-) koppelling aan dynamisch tarief en prijs waaronder geladen mag worden

Ik had ook de zappi voor ogen, uiteindelijk er niet voor gekozen omdat het een gesloten systeem is

indien je de mobiele versie koopt (met mennekes stekker) dan kan je verloopstekkers verkrijgen zodat je deze kan gebruiken als granny maar op verschillende vermogens afhankelijk van de (kleur) van de stekkers

[ Voor 3% gewijzigd door bruneelm op 09-04-2024 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sentitel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-08 11:02
ASW1 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:05:
[...]

Ja maar dat is dus alleen icm met de Easee equalizer.
Mijn vraag is of dat met de tibber pulse ook kan, ik begin te vermoeden van niet.
Ik was er zelf ook al naar op zoek, aangezien hier nog zonnepanelen gaan komen, maar heb het zo snel niet kunnen vinden... Ik gok dat ik iets moet knutselen met Homey of toch aan de Equalizer moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:57
Hmmbob schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:12:
[...]

De materiaalkosten zijn nog redelijk in lijn met wat je online kan vinden.

Optie 3 is gewoon zelf een vaste 10m laadkabel bestellen en die monteren. Is geen rocket science. Geen electricien in je netwerk? Kwestie van stroom van de paal afschakelen, behuizing openen, fotootje van de huidige aansluitingen ter referentie, huidige kabel losschroeven, nieuwe kabel vastschroeven en gaan

https://www.evchargeking....cable-pigtail-3-phase-16a
Optie 4: op Marktplaats (of een andere 2-hands site) kijken. Zoeken op 'open einde'.
(De)monteren is inderdaad prima zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Sentitel schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:23:
[...]

Ik was er zelf ook al naar op zoek, aangezien hier nog zonnepanelen gaan komen, maar heb het zo snel niet kunnen vinden... Ik gok dat ik iets moet knutselen met Homey of toch aan de Equalizer moet.
Zolang ik nog kan salderen maakt het natuurlijk niet uit, al wil ik er om milieutechnische redenen wel rekening mee gaan houden wanneer ik laad (al mag dat ook 's nachts zijn wanneer het goed waait)
Als de saldeerregeling eraf gaat tzt dan inderdaad maar een Easee equalizer kopen, maar misschien is er tegen die tijd wel een andere oplossing. En loadbalancen tot die tijd met de tibber pulse (maar zonder tibber abonnement, dat zou wel moeten werken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Henry65 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:26:
[...]

Optie 4: op Marktplaats (of een andere 2-hands site) kijken. Zoeken op 'open einde'.
(De)monteren is inderdaad prima zelf te doen.
Je kent de elvi zeker niet? Daar zit aan de laadpaal kant ook een connector aan de kabel.

Kap van de lader af, aan de achterkant een inbus los draaien en je trekt de connector uit de lader.

Aan een kabel met open einde heb je dus helemaal niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 00:14
@Makrolon klopt, de kabel wordt inderdaad via een connector op de Elvi vast gedraaid.

Wat @Hmmbob en @Henry65 voorstellen zou dan neerkomen op het openmaken van de specifieke Elvi connector en daar een andere kabel op aan te sluiten. Weet niet of dat verstandig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjBbIb9DpNEJxtFkawq13Fp7Sx0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/V3ARQ2QvGr9OqLoglDT2TInG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJZHZ9lk9JKFPJiVuYIZ9YQ4mBo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uADGSogAFqyiDmVhYQI4BFLS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsh9u-5cm3aCdkFvD6ZjI6jMZ5c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RYfWdRP8GLvUvwt4686ORZJy.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Yosemite schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:18:
@Makrolon klopt, de kabel wordt inderdaad via een connector op de Elvi vast gedraaid.

Wat @Hmmbob en @Henry65 voorstellen zou dan neerkomen op het openmaken van de specifieke Elvi connector en daar een andere kabel op aan te sluiten. Weet niet of dat verstandig is.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Oh, scherp - ik had niet door dat dat een apart systeem is. Lekkere vendor lock-in ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Makrolon schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:58:
[...]

Je kent de elvi zeker niet? Daar zit aan de laadpaal kant ook een connector aan de kabel.

Kap van de lader af, aan de achterkant een inbus los draaien en je trekt de connector uit de lader.

Klopt, deze specifieke oplossing kende ik niet. Lekker dan, zit je altijd vast aan hun oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:57
Makrolon schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:58:
[...]

Ah, dat wist ik niet inderdaad. Er was hier sprake van (de)monteren dus ik ging er vanuit dat het een open-eind kabel was. Dit maakt het natuurlijk anders voor deze lader.

[ Voor 3% gewijzigd door Henry65 op 09-04-2024 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cheezborger schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:07:
Mijn excuses als mijn vraag hier niet thuis hoort. Ik ga binnenkort over op een elektrische auto en tegelijkertijd ga ik verhuizen naar mijn nieuwbouwwoning.

De makelaar vraagt mij of ik zelf een laadpaal incl. installatie wil aanschaffen ZapTec Go (€ 1.500) of is het beter dit vanuit het leasecontract met mijn werkgever te doen? Zit daar nog verschil in..? Iemand die daar advies over kan geven?
Ja daar zitten grote verschillen in. Je moet dan ook eerst weten wat het beleid bij je werkgever is.
in de basis : het verschil zit hem in dat jij de paal betaalt of je werkgever.

En vaak mag je de paal na 2 jaar lease sowieso houden (of goedkoop afkopen).

Ik zou voorkeur hebben voor lease via werkgever. Dan heb je er zelf geen gedoe mee. Alles wordt uitbesteed. Maar dit is heel persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Laatst online: 01-08 10:39
Ik ben sinds enkele maanden eigenaar van een E-golf, maar ook van zonnepanelen en een 3 fase aanlsuiting.
Momenteel laad ik met een granny charger alleen thuis en dat werkt prima, maar ik wil mijn 230v groepen hiermee minder belasten en het direct en goed aansluiten op de meterkast, vandaar dat ik toch neig naar een laadpaal en dan ook direct met loadbalancing. Fancy apps hoeft van mij allemaal niet, het moet gewoon een veilig stopcontact zijn.

Nu kwam ik deze deal tegen, welke bijna te mooi om waar te zijn is. De Schneider Electric EVH4S11N2. Bij Elektrobode betaal je 838 euro en bij Amazon is hij voor 138 euro tekoop. Te mooi om waar te zijn?
De optionele loadbalancing module komt er dan nog bij.

Iemand ervaring met deze laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
sj0ertum schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:27:
Ik ben sinds enkele maanden eigenaar van een E-golf, maar ook van zonnepanelen en een 3 fase aanlsuiting.
Momenteel laad ik met een granny charger alleen thuis en dat werkt prima, maar ik wil mijn 230v groepen hiermee minder belasten en het direct en goed aansluiten op de meterkast, vandaar dat ik toch neig naar een laadpaal en dan ook direct met loadbalancing. Fancy apps hoeft van mij allemaal niet, het moet gewoon een veilig stopcontact zijn.

Nu kwam ik deze deal tegen, welke bijna te mooi om waar te zijn is. De Schneider Electric EVH4S11N2. Bij Elektrobode betaal je 838 euro en bij Amazon is hij voor 138 euro tekoop. Te mooi om waar te zijn?

voor zover ik kan terugvinden met mijn smartphone is de goedkoopste enkel de domme (statische) wallbox, de prijs inclusief de loadbalancing is de elektrobodeprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 08:42
bruneelm schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:47:
[...]

voor zover ik kan terugvinden met mijn smartphone is de goedkoopste enkel de domme (statische) wallbox, de prijs inclusief de loadbalancing is de elektrobodeprijs
In de beschrijving van Elektrobode lees ik niets terug over een loadbalancing module die al in die prijs inbegrepen is. Wel dit:
Het laadstation is aan te vullen met een dynamic load controller (EVA1HPC3), waarmee je gebruik kunt maken van dynamisch energiebeheer.
Die EVA1HPC3 kost nog iets van 120 euro en die moet in beide gevallen nog los aangeschaft worden.
Ik zou bijna denken dat de prijs bij Amazon een foutje is, maar het zou zomaar kunnen. En hij wordt verkocht door Amazon zelf en niet door een 3rd party verkoper op Amazon. Het lijkt mij wel het proberen waard.

Ik zie het ding bij Amazon ook staan als 'frequently bought together'. Die loadbalancing module wordt allen pas in oktober verzonden... 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 09-04-2024 15:23 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Lijkt een prijsfout - ik zou hem _nu_ bestellen en als het niets is gewoon terug sturen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:11

Ja ik heb deze onlangs bij iemand opgehangen, was toen 141 euro voor de variant met kabel. Het is eigenlijk een stopcontact in een mooi doosje. Er zit niks van app bij, geen Wifi\LAN. De standaard handleiding vertekent een beetje, want dit is een simpele variant. En de handleiding heeft het ook over de Smart Charger.

Heb daar geen load balancer geinstalleerd, ging om een PHEV en verbruik in huis komt amper in de buurt van de 40A hoofdzekering.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
dreamscape schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:21:
[...]

In de beschrijving van Elektrobode lees ik niets terug over een loadbalancing module die al in die prijs inbegrepen is. Wel dit:

[...]

Die EVA1HPC3 kost nog iets van 120 euro en die moet in beide gevallen nog los aangeschaft worden.
Ik zou bijna denken dat de prijs bij Amazon een foutje is, maar het zou zomaar kunnen. En hij wordt verkocht door Amazon zelf en niet door een 3rd party verkoper op Amazon. Het lijkt mij wel het proberen waard.

Ik zie het ding bij Amazon ook staan als 'frequently bought together'. Die loadbalancing module wordt allen pas in oktober verzonden... 8)7
Precies, die load balancing module komt er nog los bij. Die is bij Amazon niet voorradig, maar wel voor dezelfde prijs op andere bekende webshops.
Ik zal vanavond nog eens goed kijken en anders gewoon het gokje wagen. Dan zal ik mijn ervaring hier delen.

Hij zal overigens ook niet voorniets als nummer 1 laadpaal aangemerkt zijn op Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mni82
bruneelm schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:12:
[...]

In de app kan je aanduiden hoeveel km je op een werkdag doet, dan zal hij dat al minimum laden en indien dit kan op PV-overschot (slider) aan ecotarief (slider) en méér dan dat zal laden (slider) indien aan de ecovoorwaarden (PV overschot en/of ecotarief) voldaan is.

in zijn eenvoudigste vorm lees je de DM uit grid afname/injectie uit en stuur je dit via een commando naar de go-e
dus perfect te koppelen aan om het even welk HA systeem, zelf werk ik met node-red

prijs go-e 759, go-e controller 249 nodige beveiligingen zitten reeds in de go-e (wel geen MID goedgekeurde ingebouwde energiemeter)

-) startvermogen laden
-) richtwaarde kantelpunt voor die voorrang (kan ook gebruikt worden voor limiet van afname bv in BE capaciteitstarief)

Ik had ook de zappi voor ogen, uiteindelijk er niet voor gekozen omdat het een gesloten systeem is

indien je de mobiele versie koopt (met mennekes stekker) dan kan je verloopstekkers verkrijgen zodat je deze kan gebruiken als granny maar op verschillende vermogens afhankelijk van de (kleur) van de stekkers
Dat klonk veelbelovend.
Maar geen MID goedgekeurde ingebouwde energiemeter is voor mij een no-go aangezien ik met mijn werkgever wil verrekeken en dan is dat verplicht.

Aangezien ik nog een ouderwetse terugdraaimeter heb ben ik volgens mij gebonden aan CT-Klemmen.
Zijn er nog meer merken die gebruik maken van CT-Klemmen?

[ Voor 3% gewijzigd door Mni82 op 09-04-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:06
Klopt het dat, indien een laadpaal is voorzien van loadbalancing , de eis van selectiviteit vervalt voor je alamat en je een c25 automaat kunt plaatsen terwijl je een 3x25 hoofdzekering hebt ?

Dit zou betekenen dat ik mijn ipace met 5,7 kan laden ipv 3,7kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Guus. schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:36:
Klopt het dat, indien een laadpaal is voorzien van loadbalancing , de eis van selectiviteit vervalt voor je alamat en je een c25 automaat kunt plaatsen terwijl je een 3x25 hoofdzekering hebt ?

Dit zou betekenen dat ik mijn ipace met 5,7 kan laden ipv 3,7kw.
Dat is waar loadbalancing voor is bedoeld.
Selectiviteit is aan te raden maar niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:06
Helder! Merci.

En wat zeg ik tegen de Electricien zodat hij de easee aansluit op de fase waarop ik de meeste zonnestroom teruglever?

Als ik het goed zeg, kan de easee 7,4kw leveren onder de voorwaarde dat ik voldoende zonnestroom teruglever op dat moment op de juiste fase. Maar dan moet deze worden aangesloten op een 32a automaat?

Of ken ik nu zappi functies toe aan easee ? 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Guus. schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:23:
Helder! Merci.

En wat zeg ik tegen de Electricien zodat hij de easee aansluit op de fase waarop ik de meeste zonnestroom teruglever?

Als ik het goed zeg, kan de easee 7,4kw leveren onder de voorwaarde dat ik voldoende zonnestroom teruglever op dat moment op de juiste fase. Maar dan moet deze worden aangesloten op een 32a automaat?

Of ken ik nu zappi functies toe aan easee ? 😅
Moet in principe kunnen. Ik kan me wel voorstellen dat een elektricien er geen trek in heeft, want omgekeerde selectiviteit. Maar zo lang je loadbalancing werkt kan het in principe, maar als er iets faalt kan je hoofdzekering eruit klappen voordat de aparte zekering van je laadpunt eruit klapt.
Als je aangeeft te begrijpen dat het zo werkt vind je hopelijk iemand die het zo installeren wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-08 14:10
Hier trouwens wat meer info over laden op zonnestroom. Weet niet of dit artikel 100% up-to-date is maar hij schakelt dus wel tussen 1 en 3 fase maar doet dit maar 1x dus.

https://support.easee.com...onnemodus-is-ingeschakeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mni82
bruneelm schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:12:
[...]

-) startvermogen laden

Op de eerste pagina staat dat er met de Zappi niet verrekend kan worden met de werkgever.
Dit is inmiddels wel het geval:
YouTube: myenergi zappi met OCPP - zakelijk thuis laden via een firmware upda...

Ook kunnen inmiddels meerder auto's gekoppeld worden met onderscheid Business en Particulier:
YouTube: myenergi zappi - Nieuwe feature, de myenergi-ID maakt laden met meer...

Verder is wel een integratie voor Home Assistant.
https://github.com/CJNE/ha-myenergi

Voor mij lijkt dit over het algemeen vrij positief. Zijn er ook minder positieve dingen aan de Zappi?
Ik ben bang dat ik op basis van verkeerde of eenzijdige informatie een keuze maak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Mni82 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:45:
[...]

Op de eerste pagina staat dat er met de Zappi niet verrekend kan worden met de werkgever.
Dit is inmiddels wel het geval:
YouTube: myenergi zappi met OCPP - zakelijk thuis laden via een firmware upda...

Ook kunnen inmiddels meerder auto's gekoppeld worden met onderscheid Business en Particulier:
YouTube: myenergi zappi - Nieuwe feature, de myenergi-ID maakt laden met meer...

Verder is wel een integratie voor Home Assistant.
https://github.com/CJNE/ha-myenergi

Voor mij lijkt dit over het algemeen vrij positief. Zijn er ook minder positieve dingen aan de Zappi?
Ik ben bang dat ik op basis van verkeerde of eenzijdige informatie een keuze maak.
Sommige mensen vinden hem niet mooi 😁 en het gebrek aan een kaartlezer kan je als niet positief zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Mni82 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:20:
[...]

Dat klonk veelbelovend.
Maar geen MID goedgekeurde ingebouwde energiemeter is voor mij een no-go aangezien ik met mijn werkgever wil verrekeken en dan is dat verplicht.

Aangezien ik nog een ouderwetse terugdraaimeter heb ben ik volgens mij gebonden aan CT-Klemmen.
Zijn er nog meer merken die gebruik maken van CT-Klemmen?
dan dien je een MID goedekeurde teller op de kring in de zekeringkast te voorzien.
Een 3f MODBUS uitleesbaar heb ik vorig jaar voor 74€ gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mni82
Makrolon schreef op woensdag 10 april 2024 @ 06:57:
[...]

Sommige mensen vinden hem niet mooi 😁 en het gebrek aan een kaartlezer kan je als niet positief zien.
Het is inderdaad niet de meest fancy lader.
Maar juist het werken met een code staat me wel aan.
Dan hoef je niet eerst de laaddruppel te pakken uit de auto (om vervolgens weer terug te moeten leggen).

Ik moet alleen nog uitzoeken of ik de laaddruppel van mijn de leasemaatschappij kan koppelen middels die die code. Weet iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Mni82 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:55:
[...]

Het is inderdaad niet de meest fancy lader.
Maar juist het werken met een code staat me wel aan.
Dan hoef je niet eerst de laaddruppel te pakken uit de auto (om vervolgens weer terug te moeten leggen).

Ik moet alleen nog uitzoeken of ik de laaddruppel van mijn de leasemaatschappij kan koppelen middels die die code. Weet iemand dat?
Ja je kan elke laadpas gewoon koppelen aan een code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marck11
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-01 16:53
Sinds een aantal dagen wil mijn Evbox Elvi maar op 6kW laden waar dit eerst netjes 11kW was. De auto is het niet althans als ik bij de buurman laad dan krijg ik netjes 11kW. Heb de auto ook al checken door de garage voor wat dat waard is en die zeiden ook dat alles in orde was. Vanuit de meterkast alles netjes nagelopen naar de laadkast en overal staat netjes spanning op.

Iemand een idee wat dit kan zijn. Tips wat ik nog kan doen om zaken uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Laatst online: 22:43
Geen laadprofiel.of zo actief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Yosemite schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:00:

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou in ieder geval voor een laadpaal met losse kabel gaan. Die kan je vaak wel vergrendelen, maar dan voorkom je dat je iedere keer een nieuwe laadpaal moet kopen als de kabel kapot gaat. Hier ging de vaste kabel van de Zappi kapot, heb daarna een Zappi zonder kabel gekocht en nu een losse 8 m kabel in gebruik.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:00
Iemand ervaring met het volgende:
https://www.frankenergie.be/nl/slimme-diensten/slim-laden

Hier wordt later deze maand een ev6 geleverd en dit leek me wel interessant.

Ook vraag ik me af, ik laad op via rfid en reken kosten aan aan mijn werkgever, aangezien de paal van mij is.
Dus ik gebruik gewoon een laadpas en de paal is publiek beschikbaar.

Kan dit problemen geven, aangezien de wagen dan soms zal stoppen met laden en dan midden in de nacht terug zal beginnen?

Het gaat om een alfen eve pro line, maar ik ga de wagen koppelen met het systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door izzet3838 op 11-04-2024 09:45 ]

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

izzet3838 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:44:
Iemand ervaring met het volgende:
https://www.frankenergie.be/nl/slimme-diensten/slim-laden

Hier wordt later deze maand een ev6 geleverd en dit leek me wel interessant.

Ook vraag ik me af, ik laad op via rfid en reken kosten aan aan mijn werkgever, aangezien de paal van mij is.
Dus ik gebruik gewoon een laadpas en de paal is publiek beschikbaar.

Kan dit problemen geven, aangezien de wagen dan soms zal stoppen met laden en dan midden in de nacht terug zal beginnen?

Het gaat om een alfen eve pro line, maar ik ga de wagen koppelen met het systeem.
Welke problemen verwacht je dan? Zou gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:00
de Peer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:52:
[...]

Welke problemen verwacht je dan? Zou gewoon moeten werken.
Had schrik dat ik dan midden in de nacht mijn laadpas ofzo zou moeten scannen, maar dat kan ik ook wel uitsluiten door straks een schema via de auto in te stellen en het zo proberen bedacht ik.

Heb jij of andere tweakers hier toevallig ervaring mee?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-08 09:09

denivan

de enige

Hallo, wij hebben net een Fiat 500e aangeschaft. Ons thuislaadstation is een Alfen EVE Single Pro-Line en is voorzien door de werkgever (in afwachting van levering elektrische bedrijfswagen). Het laadstation wordt beheerd door een derde partij en ik heb zelf dus geen volledige toegang tot de configuratie van het systeem.
Bij het laden van onze Fiat merk ik dat er iets niet helemaal goed gaat :
  • De wagen laadt normaal op tot 100%
  • De wagen geeft boodschap op het centrale display dat opladen voltooid is en schakelt uit.
  • Het laadstation stop het laden en geeft melding “laadpunt gereed. Wacht op voertuig”
  • Na enkele ogenblikken lijkt de auto een signaal van het station te ontvangen waardoor de auto opnieuw opstart (display springt aan)
  • De auto geeft onmiddellijk melding op het centrale display dat het laden voltooid is (want reeds 100%)
  • Het laadstation toont ook dat er een laadsessie start, maar blijft op 0kWh (want reeds 100%)
  • Hierna schakelt auto zich uit en gaat station opnieuw naar de status “laadpunt gereed”.
Deze cyclus blijft zich oneindig herhalen en lijkt me niet de bedoeling. De enige manier om deze cyclus te stoppen is door de laadstekker uit de auto te halen, terwijl het normaal mogelijk zou moeten zijn om deze te laten zitten (zeker in de winter om de auto voor vertrek voor te verwarmen zonder batterij capaciteit te verliezen).
We hebben verschillende laadinstellingen in de auto geprobeerd, maar niets lijkt te helpen.
We hebben de auto ook getest met een ander AC laadstation en daar doet dit gedrag zich niet voor. Bij het andere AC laadstation gaat na 100% opladen de auto zoals verwacht volledig uit en gaat het laadstation normaal naar ruststand, zonder dat er telkens onnodige laadsessies van 0kWh worden opgestart.

Ik heb in het forum en op internet gezocht, maar kon niet onmiddellijk iets gelijkaardigs vinden (ook niet in de handleiding van de auto of van de Alfen laadpaal). Ik heb contact opgenomen met de derde partij die het laadstation beheert, maar ik vrees dat ze de oorzaak bij de auto gaan leggen en niet bij het laadstation. Daarom hoop ik dat iemand hier een gelijkaardige ervaring (en ook oplossing) heeft ?

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
Ophidian schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:45:
[...]

Ja ik heb deze onlangs bij iemand opgehangen, was toen 141 euro voor de variant met kabel. Het is eigenlijk een stopcontact in een mooi doosje. Er zit niks van app bij, geen Wifi\LAN. De standaard handleiding vertekent een beetje, want dit is een simpele variant. En de handleiding heeft het ook over de Smart Charger.

Heb daar geen load balancer geinstalleerd, ging om een PHEV en verbruik in huis komt amper in de buurt van de 40A hoofdzekering.
Bedankt nog voor je reactie. Ik heb hem besteld. Meer dan dit heb ik nog nodig en ik kan me er ook geen breuk aan vallen :*) Alleen bizar dat hij bij gerenomeerde electra zaken 750-900 euro moet kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

izzet3838 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:10:
[...]

Had schrik dat ik dan midden in de nacht mijn laadpas ofzo zou moeten scannen, maar dat kan ik ook wel uitsluiten door straks een schema via de auto in te stellen en het zo proberen bedacht ik.

Heb jij of andere tweakers hier toevallig ervaring mee?
Je laadsessie blijft gewoon actief. Die eindigt pas als je opnieuw je pas aanbiedt of de kabel er uit trekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StiefelPaul
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:14
Heeft iemand in dit topic al ervaring met het laden van zijn auto met puur zonnestroom? Ik heb nu mijn Tesla M3 (LR) uit 2019 aangesloten op een Zappi en heb die combinatie zover gekregen dat er alleen geladen wordt bij overschot van stroom (eco+ modus van de Zappi), dus dat is mooi voorbereid op afschaffen van (of boetes op) salderen.

Nu vraag ik mij af of het wel goed is voor de accu van de auto, wanneer de laadpaal (frequent) op standby gaat. De laadstroom is soms ook sterk variabel, iedere wolk voor de zon kan een onderbreking betekenen. Er wordt vanuit Tesla aanbevolen om de auto zoveel mogelijk aan de laadpaal te hangen zodat bijvoorbeeld sluipverbruik uit het net kan komen.

Er zijn vast meer mensen die dit doen of overwegen te gaan doen, heeft iemand een goed advies hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

StiefelPaul schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:36:
Heeft iemand in dit topic al ervaring met het laden van zijn auto met puur zonnestroom? Ik heb nu mijn Tesla M3 (LR) uit 2019 aangesloten op een Zappi en heb die combinatie zover gekregen dat er alleen geladen wordt bij overschot van stroom (eco+ modus van de Zappi), dus dat is mooi voorbereid op afschaffen van (of boetes op) salderen.

Nu vraag ik mij af of het wel goed is voor de accu van de auto, wanneer de laadpaal (frequent) op standby gaat. De laadstroom is soms ook sterk variabel, iedere wolk voor de zon kan een onderbreking betekenen. Er wordt vanuit Tesla aanbevolen om de auto zoveel mogelijk aan de laadpaal te hangen zodat bijvoorbeeld sluipverbruik uit het net kan komen.

Er zijn vast meer mensen die dit doen of overwegen te gaan doen, heeft iemand een goed advies hiervoor?
Het helpt om op 1 fase in ECO+ te laden i.p.v. op 3 fasen vanwege het minimum van 1,4kW overschot per fase. Maar wellicht doe je dat al (of staat de Zappi op automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen dat kan ook). Als je het schakelen wilt voorkomen kun je de ECO mode gebruiken dan wordt er altijd met minimaal 1,4kW geladen.
Zelf laad ik meestal 's nachts of in het weekend op FAST. Wel van plan de ECO+ mode dit seizoen te gaan gebruiken maar niet op auto fase schakelen om de relais in de Zappi te beschermen.

[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 11-04-2024 17:03 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StiefelPaul
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:14
DonJuape schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:00:
[...]

Het helpt om op 1 fase in ECO+ te laden i.p.v. op 3 fasen vanwege het minimum van 1,4kW overschot per fase. Maar wellicht doe je dat al (of staat de Zappi op automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen dat kan ook). Als je het schakelen wilt voorkomen kun je de ECO mode gebruiken dan wordt er altijd met minimaal 1,4kW geladen.
Zelf laad ik meestal 's nachts of in het weekend op FAST. Wel van plan de ECO+ mode dit seizoen te gaan gebruiken maar niet op auto fase schakelen om de relais in de Zappi te beschermen.
Inderdaad laadt hij bij eco+ op 1 fase, dat kan tot 32A, ofwel 7,2 kW. Mijn zonnepanelen doen niet meer dan 7,5kW dus dat gaat prima, hij hoeft op de eco+ stand dan ook niet te schakelen naar 3 fase.

Er is echter geregeld minder dan 1,4 kW beschikbaar, dus het probleem dat ik zie is meer dat de auto met regelmaat niks krijgt en dan weer wel wat. Ik krijg ook elke keer dat de laadpaal stopt een melding in de Tesla-app (dat kan vast uitgezet worden). En als de zon weg is kan de auto voor langere periodes geen stroom krijgen ook al hangt ie aan de laadpaal. De eco-mode verhelpt dat inderdaad maar in die stand ga ik effectief veel minder van mijn eigen zonnestroom gebruiken.
Pagina: 1 ... 111 ... 183 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen