• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:16
DonJuape schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:00:
[...]

Het helpt om op 1 fase in ECO+ te laden i.p.v. op 3 fasen vanwege het minimum van 1,4kW overschot per fase. Maar wellicht doe je dat al (of staat de Zappi op automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen dat kan ook). Als je het schakelen wilt voorkomen kun je de ECO mode gebruiken dan wordt er altijd met minimaal 1,4kW geladen.
Zelf laad ik meestal 's nachts of in het weekend op FAST. Wel van plan de ECO+ mode dit seizoen te gaan gebruiken maar niet op auto fase schakelen om de relais in de Zappi te beschermen.
Bij mij werkt het beste om in ECO+ te laden, het schakelen tussen 1 of 3 fase op Automatisch te zetten (kan ook via de app zag ik onlangs) en dan het percentage groen laden op 50 of 75 % zetten. Afhankelijk van de hoeveelheid Wp op je dak EN het verbruik van andere afnemers in huis, wordt de EV continue opgeladen.

De opmerking om niet op automatisch fase schakelen dat het relais zou beschadigen acht ik niet van toepassing. MyEnergi heeft dit zo gemaakt, dus moet het relais hier tegen kunnen. Ik ga wel nakijken of er een tijd in te geven is tussen omschakelen 1 naar 3 fase (of andersom).

[ Voor 8% gewijzigd door MajaMestreech op 11-04-2024 22:30 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik laad al bijna een jaar met ECO+ en regelmatig aan/uit en ga er van uit dat als m'n auto dat toestaat, het ok is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• StiefelPaul
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-10 15:16
MajaMestreech schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:28:
[...]

Bij mij werkt het beste om in ECO+ te laden, het schakelen tussen 1 of 3 fase op Automatisch te zetten (kan ook via de app zag ik onlangs) en dan het percentage groen laden op 50 of 75 % zetten. Afhankelijk van de hoeveelheid Wp op je dak EN het verbruik van andere afnemers in huis, wordt de EV continue opgeladen.

De opmerking om niet op automatisch fase schakelen dat het relais zou beschadigen acht ik niet van toepassing. MyEnergi heeft dit zo gemaakt, dus moet het relais hier tegen kunnen. Ik ga wel nakijken of er een tijd in te geven is tussen omschakelen 1 naar 3 fase (of andersom).
Maar je zult toch ook altijd 's nachts geen stroom opwekken, en ook overdag regelmatig geen overschot (bij weinig zon en waterkoker/koffiezetapparaat/stofzuiger/etcdie even aan gaat).

Dus hoe dan ook vaak geen stroom voor je auto, kan dat kwaad?

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:16
StiefelPaul schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:46:
[...]

Maar je zult toch ook altijd 's nachts geen stroom opwekken, en ook overdag regelmatig geen overschot (bij weinig zon en waterkoker/koffiezetapparaat/stofzuiger/etcdie even aan gaat).

Dus hoe dan ook vaak geen stroom voor je auto, kan dat kwaad?
Indien er niet voldoende overschot in opwek is, dan gaat het laden gewoon op pauze. Dus als het zonnetje onder gaat en het overschot is bij 50% groen minder van 700 W, dan gaat het laden op pauze. De volgende dag start het laden weer bij overschot meer dan 700 W.

Ik heb geen ervaring dat er een stroomlek is gedurende deze pauze stand, mocht je hierop doelen met "kan dat kwaad". De Zappi is hiervoor gemaakt, 3 jaar garantie dus benut het apparaat zoals het bedoeld is zou ik zeggen.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

MajaMestreech schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:28:
[...]
Het aantal keren schakelen van een relais is eindig en ik wil veel langer dan de 3 jaar garantie van de Zappi gebruik maken. Voor mij is de auto stand ook niet nodig want ik kan op 1 fase ECO+ tot 7,4kW laden en dat haal ik nooit met mijn panelen.
Of veelvuldig stoppen en weer starten van het laden kwaad kan voor de EV weet ik niet. Dat was volgens mij de originele vraag van @StiefelPaul.

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 12-04-2024 12:56 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
izzet3838 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:01:
[...]
In de praktijk moet je rekening houden met in de winter 30-70km denk ik.
Afgaande op eigen ervaringen denk ik eerder dat het meer van de auto afhangt dan van de aanwezigheid van een warmtepomp.
Zo reed ik al de Kona EV en de e-Niro. Beiden met een netto 64 kWh batterij en intern technisch ongeveer dezelfde auto.
De Kona EV had geen WP maar had in de winter een hogere range dan de e-Niro met wel een WP.
Wel of geen verwarming scheelt in de winter bij de e-Niro (met WP) bij 100% SoC een 20 tot 30 km range.
Maar die auto's hadden geen voorverwarming accu en konden ook niet echt snelladen.

Hoe dat bij de EV6 zal uitdraaien moet ik nog ondervinden (levering Q4 2024).

• StiefelPaul
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-10 15:16
DonJuape schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:13:
[...]

Het aantal keren schakelen van een relais is eindig en ik wil veel langer dan de 3 jaar garantie van de Zappi gebruik maken. Voor mij is de auto stand ook niet nodig want ik kan op 1 fase ECO+ tot 7,4kW laden en dat haal ik nooit met mijn panelen.
Of veelvuldig stoppen en weer starten van het laden kwaad kan voor de EV weet ik niet. Dat was volgens mij de originele vraag van @StiefelPaul.
Klopt, dat was mijn vraag, plus of het kwaad kan langere tijd zonder stroom geparkeerd te staan. Tesla zegt, altijd aan de lader laten hangen.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:07
greg-a schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:46:
3) wellicht eentje voor het laadpaal topic: kan je de Kia EV6 ook met 11kWh opladen met een tesla wall charger? Die dingen zijn een stuk goedkoper dan de concurrentie namelijk.
Ja, werkt. Houdt wel in gedachten dat de Tesla Wall Connector (in ieder geval de oudere generaties, geen ervaring met nieuwere) hartstikke dom is. Alle aansturing moet dus in de auto, en daar heb je met de EV6 een stuk minder mogelijkheden voor dan met een Tesla.

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-10 10:15
greg-a schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:46:
Ik ben aan het kijken voor een ev6 (occasion).

3) wellicht eentje voor het laadpaal topic: kan je de Kia EV6 ook met 11kWh opladen met een tesla wall charger? Die dingen zijn een stuk goedkoper dan de concurrentie namelijk.
Je kunt ook een laadkabel met ingebouwde 3 fase lader kopen. Instelbaar op 8A-10A-13A of 16A. Kan ook handig in buitenland zijn. Je kunt dan bij een achteraf bedrijfje wel laden in noodgevallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcv2yeC_jJOBIvqdiiZeAUBKI-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNn99BV5kved02vltqApeBh7.jpg?f=fotoalbum_large

Of deze van de lifl is ook een goedkope oplossing. Deze hebben natuurlijk geen Load Balancing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6Rzrn_IxjDgccneFLBxcw2Vw-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsqXVcoES1BYZkrM1TdMcDen.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Wiliyama op 12-04-2024 18:54 ]

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17:56
Ik heb thuis een EV box. Destijds vanuit me toenmalige werkgever geïnstalleerd en wel. Engie las toen alles uit en kon ik opladen. Echter ben ik van baan gewisseld en is de laadpaal 'on hold' gezet. 55 five beheert mijn laadpaal nu schijnbaar. Is er echter een mogelijkheid om dat te omzeilen en met een andere pas toch gewoon te kunnen laden vanuit het laadstation en zo ja, hoe fiks ik dat?

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:47
EN86 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 07:56:
Ik heb thuis een EV box. Destijds vanuit me toenmalige werkgever geïnstalleerd en wel. Engie las toen alles uit en kon ik opladen. Echter ben ik van baan gewisseld en is de laadpaal 'on hold' gezet. 55 five beheert mijn laadpaal nu schijnbaar. Is er echter een mogelijkheid om dat te omzeilen en met een andere pas toch gewoon te kunnen laden vanuit het laadstation en zo ja, hoe fiks ik dat?
50five bedoel je?

Je zou met hen kunnen contacten en vragen of ze een laadpas kunnen / willen toevoegen.
Of toegang tot de webomgeving verkrijgen en daar zelf dat soort zaken kunnen instellen.

Dit had ik bij leaseplanenergy ook en nu weer bij shellrecharge.
Laadpas van mijn vrouw toegevoegd en het tarief op eigen kosten gezet.

[ Voor 18% gewijzigd door petertenboer op 13-04-2024 08:28 ]

• EN86
petertenboer schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:26:
[...]

50five bedoel je?

Je zou met hen kunnen contacten en vragen of ze een laadpas kunnen / willen toevoegen.
Of toegang tot de webomgeving verkrijgen en daar zelf dat soort zaken kunnen instellen.

Dit had ik bij leaseplanenergy ook en nu weer bij shellrecharge.
Laadpas van mijn vrouw toegevoegd en het tarief op eigen kosten gezet.
Ja ik bedoel idd 50 five, ja. Ja dat zullen ze denk ik nooit doen want dan zeggen ze sluit eerst maar een abonnement bij ons af. Maar dat is juist wat ik wil voorkomen als dat dus enigszins kan?? Anders is het ook wat het is hoor maar altijd het proberen waard. Heb nu de KIA pas en van Shell (gister m'n EV6 in ontvangst mogen nemen)...

Ik kan via Bluetooth wel verbinding maken met m'n box maar dan een pas toevoegen knippert hij elke keer rood

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-11 11:59
EN86 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:46:
[...]

Ja ik bedoel idd 50 five, ja. Ja dat zullen ze denk ik nooit doen want dan zeggen ze sluit eerst maar een abonnement bij ons af. Maar dat is juist wat ik wil voorkomen als dat dus enigszins kan?? Anders is het ook wat het is hoor maar altijd het proberen waard. Heb nu de KIA pas en van Shell (gister m'n EV6 in ontvangst mogen nemen)...

Ik kan via Bluetooth wel verbinding maken met m'n box maar dan een pas toevoegen knippert hij elke keer rood
Dit soort gedoe is precies de reden waarom ikzelf mijn laadpaal en backoffice regel. (Wel in de lease).
Zelf de controle hebben.
Maar goed, daar heb jij nou niets aan. Ik zou 50five idd even bellen.

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:34
EN86 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:46:
[...]

Wacht he, je hebt een laadpaal, deze werd beheerd door engie maar nu door 50five?

In dat geval heb je allereerst het wachtwoord van de paal nodig, deze zit normaal in een papiertje in de doos.

Als je deze niet hebt zul je eerst daar achter moeten.

Nadat je het wachtwoord hebt moet je een ethernet kabel aansluiten als die er nog niet is.
Dan kun je zelf instellingen aanpassen in de paal.

Wat me ook niet helemaal duidelijk is in je vraag, wil je reimbursement laten doen via je werk, of wil je gewoon zelf een tarief kunnen instellen en je pas gebruiken?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:18
Hallo vrienden Ik laad normaal bij de baas maar vanwege verbouwing gaan onze laadpalen zo’n 3 maanden buiten gebruik. omdat ik geen 3 fase heb thuis zou ik de ev6 voor die periode met 1 fase op 32 amp willen laden thuis met dus 7,4 kw. Zijn er meer die dat doen en kan het technisch kwaad om met 7,4 kw op 1 fase te laden? Op drie fase verdeeld de auto het naar 3 x 3,6 naar 11 kw, Mijn dealer zegt dat geen kwaad kan en dat de auto die 7,4 gewoon intern verdeeld over 2 fases Maar iemand die ook op die manier laad en wat zijn de ervaringen? Tot nu toe op een versterker na geen probleem met de auto maar ik wil geen rokende Iccu? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door marc4547 op 13-04-2024 18:19 ]

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-10 07:43
marc4547 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:09:
... kan het technisch kwaad om met 7,4 kw op 1 fase te laden?
Het maakt technisch niks uit.

• ikke1234
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-05 16:44
Wat is beste stappenplan voor thuis op te laden met een thuislader, soms krijg ik de stekker er niet uit ☹️☹️

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
ikke1234 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:56:
Wat is beste stappenplan voor thuis op te laden met een thuislader, soms krijg ik de stekker er niet uit ☹️☹️
Ik heb 2 manieren om de stekker los te maken.

Ofwel doe ik een deur open, en dan met de laadkaart tegen de lader. Dan komt de kabel los.

Ofwel even de app open, en laden stoppen aantikken.

Afhankelijk van humeur, maanstand, weer en of ik lekker gegeten heb kies ik een van de opties.

[ Voor 10% gewijzigd door Tommie12 op 13-04-2024 20:59 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

• ikke1234
Ik heb aparte zekeringen min 20 ampère, kan dat kwaad met een schuko laadkabel van 16 Ampère voor op te laden

• ikke1234
Ik heb een thuislader max 16 ampère, zekeringen zijn apart 20 ampère , kan dat kwaad ps hoe kan je best een walbox aansluiten, moet de kabels dan alles dan naar meterkast of is er iets anders voor

• ikke1234
Is voor een Lync en co plug in hybride

• Tommie12
  • Nu online
ikke1234 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:44:
Ik heb een thuislader max 16 ampère, zekeringen zijn apart 20 ampère , kan dat kwaad ps hoe kan je best een walbox aansluiten, moet de kabels dan alles dan naar meterkast of is er iets anders voor
Ik denk dat je best een vakman in schakelt.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:17
ikke1234 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:44:
Ik heb een thuislader max 16 ampère, zekeringen zijn apart 20 ampère , kan dat kwaad ....
Voor je zekeringen zal dat niet direct kwaad kunnen, maar het stopcontact/de WCD waar je de schuko op aansluit zal een hekel hebben aan lange tijd 16 A te moeten leveren.
Zet voor de veiligheid de lader op 12 A, je auto komt toch wel vol, al duurt het wat langer.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• macfocus
Peter-036 schreef op zondag 14 april 2024 @ 06:51:
[...]

Voor je zekeringen zal dat niet direct kwaad kunnen, maar het stopcontact/de WCD waar je de schuko op aansluit zal een hekel hebben aan lange tijd 16 A te moeten leveren.
Zet voor de veiligheid de lader op 12 A, je auto komt toch wel vol, al duurt het wat langer.
De bekabeling moet in goede staat zijn, en zet een CEE contact en stekker ipv een simpele schuko wcd. Da’s een stuk veiliger. Wel ff netjes monteren uiteraard.

• EN86
izzet3838 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:36:
[...]

Wacht he, je hebt een laadpaal, deze werd beheerd door engie maar nu door 50five?

In dat geval heb je allereerst het wachtwoord van de paal nodig, deze zit normaal in een papiertje in de doos.

Als je deze niet hebt zul je eerst daar achter moeten.

Nadat je het wachtwoord hebt moet je een ethernet kabel aansluiten als die er nog niet is.
Dan kun je zelf instellingen aanpassen in de paal.

Wat me ook niet helemaal duidelijk is in je vraag, wil je reimbursement laten doen via je werk, of wil je gewoon zelf een tarief kunnen instellen en je pas gebruiken?
Klopt deze wordt nu door 50five beheert. Dat wachtwoord heb ik en hij is geïnstalleerd via de app. Dat herkent hij allemaal.

Het stukje met de ethernet kabel snap ik niet helemaal? De laadpaal is aangesloten naar mijn 3 fasen in de meterkast.

Nee ik wil niet via m'n werk het e.e.a. uit laten lezen maar gewoon privé/particulier. En de stroom zal dan gewoon via mijn energie leverancier lopen zeg maar als het ware!

Dus ik wacht nog even met bellen hopende op een verlossende antwoord 😀

• izzet3838
EN86 schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:38:
[...]

Klopt deze wordt nu door 50five beheert. Dat wachtwoord heb ik en hij is geïnstalleerd via de app. Dat herkent hij allemaal.

Het stukje met de ethernet kabel snap ik niet helemaal? De laadpaal is aangesloten naar mijn 3 fasen in de meterkast.

Nee ik wil niet via m'n werk het e.e.a. uit laten lezen maar gewoon privé/particulier. En de stroom zal dan gewoon via mijn energie leverancier lopen zeg maar als het ware!

Dus ik wacht nog even met bellen hopende op een verlossende antwoord 😀
Ok dus als ik het goed begrepen heb wil jij gewoon kunnen laden op eigen kosten?

Je hebt dus toegang tot de myeve app?
De lader heeft geen wifi en moet dus bekabeld aangesloten zijn op je netwerk zodat je deze kunt bedienen.

Als je dat kan en je hebt het wachtwoord heb je idd geen gedoe met 50five.

In dat geval kun je best de windows app installeren (ace service installer) en daar de back office preset uitzetten.

Daarna kun je kiezen voor plug en charge(gewoon insteken en laden iedereen kan dit gebruiken), of authenticatie via rfid, dus je moet een pas scannen iedere keer(hiervoor heb je wel een paal met badge functie nodig).

Als je kunt zeggen wat je precies nodig hebt zal ik je proberen verder te helpen.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
@EN86 ..
edit: dacht dat het om een Alfen laadpaal ging maar dat blijkt niet het geval. :+

[ Voor 251% gewijzigd door IvoB2 op 14-04-2024 08:56 ]

• EN86
izzet3838 schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:44:
[...]

Ok dus als ik het goed begrepen heb wil jij gewoon kunnen laden op eigen kosten?

Je hebt dus toegang tot de myeve app?
De lader heeft geen wifi en moet dus bekabeld aangesloten zijn op je netwerk zodat je deze kunt bedienen.

Als je dat kan en je hebt het wachtwoord heb je idd geen gedoe met 50five.

In dat geval kun je best de windows app installeren (ace service installer) en daar de back office preset uitzetten.

Daarna kun je kiezen voor plug en charge(gewoon insteken en laden iedereen kan dit gebruiken), of authenticatie via rfid, dus je moet een pas scannen iedere keer(hiervoor heb je wel een paal met badge functie nodig).

Als je kunt zeggen wat je precies nodig hebt zal ik je proberen verder te helpen.
Klopt dat is inderdaad de bedoeling, laden aan huis op eigen kosten.

Nee die app heb ik niet. Ik heb de EV Box Connect app. En die verbindt wel. Maar herkent nog geen laadpassen. Dan gaat hij rood knipperen. Ik verbind deze met Bluetooth.

Dus ik zal dan dus die andere app moeten installeren? Of juist die windows app?

Dank weer tot zover!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-10 07:43
EN86 schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:29:
Nee die app heb ik niet. Ik heb de EV Box Connect app. En die verbindt wel. Maar herkent nog geen laadpassen. Dan gaat hij rood knipperen. Ik verbind deze met Bluetooth.
Ben je hier van op de hoogte?
"From March 1, 2024, you’ll no longer be able to use your EVBox charge card at any public charging stations."

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Taro schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 22:27:
[...]
Je kunt dit ook via https://myaccount.myenergi.com automatiseren, dan hoef je niet handmatig te starten. En kan je dit evt. zelfs koppelen aan dynamische tarieven.
Nu heb ik geen dynamische tarieven, dus ik hoef dat niet te koppelen, maar wat bedoel je met het laden starten/instellen "automatiseren"? Ik kan via de link niet zien wat je bedoelt.

• EN86
ColdRain schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:37:
[...]

Ben je hier van op de hoogte?
"From March 1, 2024, you’ll no longer be able to use your EVBox charge card at any public charging stations."
Nee, maar ik heb geen laad kaart van de EVBox ... dus die volg ik niet helemaal?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

rube schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:35:
[...]

Nu heb ik geen dynamische tarieven, dus ik hoef dat niet te koppelen, maar wat bedoel je met het laden starten/instellen "automatiseren"? Ik kan via de link niet zien wat je bedoelt.
Je kunt schema's aanmaken per weekdag met een aantal kWh per dag. In mijn geval dus automatisch tegen de laagste tarieven.

Het alternatief is dat de lader altijd op Fast staat en dus gaat laden als je de auto aan de lader hangt. Fijn als je enkeltarief hebt, niet zo wenselijk voor het stroomnet.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:11
Iemand hier ervaring met het laden van een zakelijke EV van je eigen bedrijf? Dus thuis laden, maar dat je de laadkosten niet in rekening brengt bij een werkgever, maar inbrengt in je eigen zaak?

Ik zie met de zoekfunctie een aantal personen die hier naar op zoek waren. Hoe bevalt dit? Aanraders qua laadpaal?

Liefst voor mij 'op de groei', dat ik ook nog een privé auto kan laden en dus per auto kan zien wat er verbruikt is bijvoorbeeld.

Ben van plan om deze zelf te plaatsen.

Edit: mijn schoonvader is erg te spreken over zijn Ratio Solar. Deze heeft echter geen RFID. Nu zag ik dat zij tegenwoordig ook een model verkopen met sensorbox etc.

[ Voor 42% gewijzigd door virtualJac op 15-04-2024 14:51 ]

there's no tweak without the tweaker

• Ronbebelaar
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-01 19:08
famschopman schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:06:
Zijn er toevallig ook ervaringen met de Wallbox Pulsar Pro?

Voordeel ten opzichte van de Plus en Max is dat je RFID tokens/kaarten kan gebruiken en vergeleken met de Copper SB heb je een vaste kabel. Hij kost iets meer dan de Pulsar Max.
In augustus 2023 is mijn Pulsar Plus vervangen door een Pulsar Pro om 3 maanden te testen onder auspiciën van Wallbox Barcelona. In die periode diverse firmware updates gekregen en 2-wekelijks de ervaringen gerapporteerd. Geen problemen gehad en een duidelijke verbetering t.o.v. de Pulsar Plus met dezelfde EV's
Het gebruik van de RFID kaart is inderdaad erg makkelijk en ook het gebruik van de voorgeprogrammeerde 4G verbinding is een uitkomst.
In de tussentijd is ook de Wallbox App aanzienlijk verbeterd, hetgeen een positief effect heeft op alle types Wallbox.

Voor de goede orde, ik heb geen zakelijke belangen bij Wallbox en rij (als 80+er) uitsluitend privé.

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 10:48
izzet3838 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:44:
Iemand ervaring met het volgende:
https://www.frankenergie.be/nl/slimme-diensten/slim-laden

Hier wordt later deze maand een ev6 geleverd en dit leek me wel interessant.
Ben er deze week mee begonnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGod3Tk4u_XLkEXET2rnk1A5q64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztMZ3s8SGNPMiZ5JfMja4pQD.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas heb ik geen vergelijk met wat anders de kosten zouden zijn. Vertrouwen op het systeem?

• macfocus
virtualJac schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:15:
Iemand hier ervaring met het laden van een zakelijke EV van je eigen bedrijf? Dus thuis laden, maar dat je de laadkosten niet in rekening brengt bij een werkgever, maar inbrengt in je eigen zaak?

Ik zie met de zoekfunctie een aantal personen die hier naar op zoek waren. Hoe bevalt dit? Aanraders qua laadpaal?

Liefst voor mij 'op de groei', dat ik ook nog een privé auto kan laden en dus per auto kan zien wat er verbruikt is bijvoorbeeld.

Edit: mijn schoonvader is erg te spreken over zijn Ratio Solar. Deze heeft echter geen RFID. Nu zag ik dat zij tegenwoordig ook een model verkopen met sensorbox etc.
Wat jij wilt is tocht gewoon zakelijk verrekenen?
De een back-office abbo erop en gaan lijkt me.
Moet je uiteraard wel een paal hebben die dat ondersteund.

• izzet3838
JoopO schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:03:
[...]

Ben er deze week mee begonnen.
[Afbeelding]

Helaas heb ik geen vergelijk met wat anders de kosten zouden zijn. Vertrouwen op het systeem?
Is dit in België?
Die prijs van ca 9 euro. Is dat inclusief kosten voor btw, nettarieven enz?

• youock
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-08 12:37
Het lukt me niet om een keuze te maken voor een thuislaadpaal. Er is zo veel verschil in prijs dat ik me afvraag waar die verschillen inzitten. Zit het meer in kwaliteit of de functies.

Mijn situatie:
Auto MG4
Zonnepanelen (2000kWh per jaar)
Op dit moment geen 3 fase aansluiting maar ben ik wel van plan aan te vragen.

Het zou fijn zijn als de laadpaal wel via 1 fase kan werken, zodat ik later over kan schakelen naar 3 fase.
Ook zou ik graag allerlei slimme features willen, maar dit zie ik meer als Nice-to-have.

Wat zouden jullie adviseren?

• izzet3838
youock schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:07:
Het lukt me niet om een keuze te maken voor een thuislaadpaal. Er is zo veel verschil in prijs dat ik me afvraag waar die verschillen inzitten. Zit het meer in kwaliteit of de functies.

Mijn situatie:
Auto MG4

Het zou fijn zijn als de laadpaal wel via 1 fase kan werken, zodat ik later over kan schakelen naar 3 fase.
Ook zou ik graag allerlei slimme features willen, maar dit zie ik meer als Nice-to-have.

Als he echt slimme features wilt kijken naar pulsar wallbox, anders zou ik persoonlijk een alfen nemen.

Voordeel daarvan is dat het een nederlands bedrijf is en de community op tweakers zeer actief is.

Mensen kunnen je dus goed op weg helpen.

Komt er uiteindelijk ook op neer dat ze allemaal hetzelfde doen nl je auto opladen.

Voor 3 fase moet je idd rekening houden met het feit dat je dan ook je omvormer zult moeten laten aanpassen, en 7kw die je haalt op 1 fase is normaal wel genoeg tenzij je een extreme situatie hebt...

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
virtualJac schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:15:

Ik heb een EV die door mijn bedrijf is gekocht.
Ik laad met een Easee lader en heb er een aparte MID goedgekeurde kWh meter voor hangen.
Ik noteer elke maand het aantal geladen kWh’s en de kWh prijs en aan het eind van het jaar keer ik aantal kWh x kWh prijs netto uit aan mezelf.
Mocht er een privé EV bij komen, dan zal ik met een pasjes systeem moeten beginnen via een E-Flux achtig bedrijf.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:10
youock schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:07:

Mijn situatie:
Auto MG4

Eigenlijk alle 3 fase laders kunnen op 1 fase werken en later op 3 fase aangesloten worden.

Ik denk als je de meeste slimme features wil je op zappi of easee uit komt. Kwaliteit van beide is ook gewoon goed.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

izzet3838 schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:30:
[...]

Voor 3 fase moet je idd rekening houden met het feit dat je dan ook je omvormer zult moeten laten aanpassen, en 7kw die je haalt op 1 fase is normaal wel genoeg tenzij je een extreme situatie hebt...
Waarom?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 10:48
izzet3838 schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:26:
[...]

Is dit in België?
Die prijs van ca 9 euro. Is dat inclusief kosten voor btw, nettarieven enz?
Nee, in NL.

Samenstelling kosten kan ik in de app niet zien. Maar als ik kijk naar de grafieken van het laadproces is er geladen op momenten dat de marktprijs negatief of nul was, en niet geladen op de momenten van ongunstige onbalansprijs. Dus kan zomaar de all-in prijs zijn. Daar hoop ik igg op.

• izzet3838
JoopO schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:44:
[...]

Nee, in NL.

Samenstelling kosten kan ik in de app niet zien. Maar als ik kijk naar de grafieken van het laadproces is er geladen op momenten dat de marktprijs negatief of nul was, en niet geladen op de momenten van ongunstige onbalansprijs. Dus kan zomaar de all-in prijs zijn. Daar hoop ik igg op.
Ok, heb ook al een switch naar frank aangevraagd, maar kan pas vanaf volgende maand, ik kijk alvast uit naar je verdere ervaringen...

• izzet3838
Als je zonnepanelen omvermer 1 fase is werkt deze enkel op L1(de eerste fase) dan gaat je laadpaal via fase 2 en 3 altijd stroom van het net afhalen ook al is er meer stroom op L1 die je dan gaat injecteren.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:05

de Peer

under peer review

izzet3838 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:28:
[...]

Als je zonnepanelen omvermer 1 fase is werkt deze enkel op L1(de eerste fase) dan gaat je laadpaal via fase 2 en 3 altijd stroom van het net afhalen ook al is er meer stroom op L1 die je dan gaat injecteren.
En waarom zou dat een probleem zijn?
Dat is gewoon wenselijk en dat verbruik wordt gesaldeerd in je slimme meter. (staat los van salderingsregeling)

Omvormer aanpassen niet nodig

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 16-04-2024 10:32 ]

• Makrolon
izzet3838 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:28:
[...]

Dat is geen enkel probleem, daarbij, hij heeft 2000kwh opbrengst, dus max 2500wp, je vind amper een 3 fase omvormer daarvoor.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Beste allemaal, ik heb even een vraag.

Eerst even de situatie:
Ik heb sinds een anderhalve maand een eigen laadpaal in de voortuin en mag tot max 10 m1 kabel over de stoep mits daar een mat overheen ligt.
De paal heeft een maximale kabellengte van 7,5 meter (vaste kabel), zo is deze door de werkgever besteld, betaald en neergezet.

Nu kan ik hiermee precies 2 parkeervakjes bereiken, maar er is een overbuurman die nadat zijn eigen wagen voor zijn eigen deur is volgeladen, heel kinderachtig die wagen verplaatst tot voor mijn deur in die vakjes, en dan zijn tweede wagen in het andere vakje zodat ik niet bij mijn paal kan parkeren. Met hem praten lukt absoluut niet, hij blokkeert die optie volkomen.

Als ik uitwijk naar vakje 3 (tussen 2 en 3 staat een boom met een stoep van 2 meter breedte) kan ik nét niet met de kabel bij mijn laadpoort, ik kom letterlijk 80 cm te kort en als ik andersom parkeer zelfs 1,5 meter te kort.

Nu de vraag:
De laadpaal firma meldde mij dat het mogelijk is om, mits de laadkabel die bij de auto geleverd is 32A aankan, deze als verlengsnoer bruikbaar is. Een langere vast aangesloten kabel dan 7,5 meter aan hun paal is niet mogelijk/toegestaan.

Ik heb een wat vreemd gevoel bij deze oplossing, de stekker past inderdaad in elkaar met de vaste kabel van de paal, maar ik twijfel aan de connectie (gaat dat goed tussen die twee in elkaar geschoven stekkers) en de waterdichtheid. Dat laatste kan natuurlijk worden opgelost met een op amazon of dergelijk verkrijgbare koker die speciaal is om stekkers waterdicht te verpakken, maar ik heb er geen heel fijn gevoel bij.

Is er iemand hier die deze situatie al eens heeft geprobeerd, of zo gebruikt? kan dit zonder problemen zo gebruikt worden?
Het zou heel veel oplossen, want dan komt vakje 4 ook als optie in beeld.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Tommie12
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:18:
Beste allemaal, ik heb even een vraag.

Eerst even de situatie:
Ik heb sinds een anderhalve maand een eigen laadpaal in de voortuin en mag tot max 10 m1 kabel over de stoep mits daar een mat overheen ligt.
De paal heeft een maximale kabellengte van 7,5 meter (vaste kabel), zo is deze door de werkgever besteld, betaald en neergezet.

Nu kan ik hiermee precies 2 parkeervakjes bereiken, maar er is een overbuurman die nadat zijn eigen wagen voor zijn eigen deur is volgeladen, heel kinderachtig die wagen verplaatst tot voor mijn deur in die vakjes, en dan zijn tweede wagen in het andere vakje zodat ik niet bij mijn paal kan parkeren. Met hem praten lukt absoluut niet, hij blokkeert die optie volkomen.

Als ik uitwijk naar vakje 3 (tussen 2 en 3 staat een boom met een stoep van 2 meter breedte) kan ik nét niet met de kabel bij mijn laadpoort, ik kom letterlijk 80 cm te kort en als ik andersom parkeer zelfs 1,5 meter te kort.

Nu de vraag:
De laadpaal firma meldde mij dat het mogelijk is om, mits de laadkabel die bij de auto geleverd is 32A aankan, deze als verlengsnoer bruikbaar is. Een langere vast aangesloten kabel dan 7,5 meter aan hun paal is niet mogelijk/toegestaan.

Ik heb een wat vreemd gevoel bij deze oplossing, de stekker past inderdaad in elkaar met de vaste kabel van de paal, maar ik twijfel aan de connectie (gaat dat goed tussen die twee in elkaar geschoven stekkers) en de waterdichtheid. Dat laatste kan natuurlijk worden opgelost met een op amazon of dergelijk verkrijgbare koker die speciaal is om stekkers waterdicht te verpakken, maar ik heb er geen heel fijn gevoel bij.

Is er iemand hier die deze situatie al eens heeft geprobeerd, of zo gebruikt? kan dit zonder problemen zo gebruikt worden?
Het zou heel veel oplossen, want dan komt vakje 4 ook als optie in beeld.
Ik zou eerder de kabel toch vervangen door iets langer, en dan idd een 32A versie kopen, en de paal beperken op 16A per fase. Ik zie niet direct wat daar mis kan gaan.
Ook de kabel tussen meter en laadpaal is meestal langer dan 7m, en daar gaat datzelfde vermogen door.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:22
ron65 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:18:

Type 2 stekkers zijn voor zover ik weet zo ontworpen dat ze net niet in elkaar gestoken kunnen worden. Het lijkt te passen, maar je komt niet ver genoeg. En als het al wel zou passen, is het een heel gevaarlijk idee. Er is namelijk geen enkele vorm van vergrendeling en het is mogelijk om de boel onder spanning los te trekken.

Het is dan ook een heel dom advies van die laadpaalfirma. Enerzijds roepen dat een langere kabel niet toegestaan is en vervolgens wel met zo'n advies aan komen zetten.

Punctuality is the politeness of kings

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tommie12 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:24:
[...]

Ik zou eerder de kabel toch vervangen door iets langer, en dan idd een 32A versie kopen, en de paal beperken op 16A per fase. Ik zie niet direct wat daar mis kan gaan.
Ook de kabel tussen meter en laadpaal is meestal langer dan 7m, en daar gaat datzelfde vermogen door.
Feit is dat ik zelf die kabel niet mag vervangen, en die kabel nu de maximale lengte van 7,5 meter die zij leveren al heeft.
En dat is dus net een metertje te kort ruwweg gezien. Een langere kabel aan de paal krijgen is niet mogelijk dus.
De voedingskabel is 5x4 mm2 terwijl de paal 1 fase is aangesloten, max 25A afgezekerd, en de paal ingesteld op 20A. Hoofdzekering 1x 35A.
De paal heeft load balancing.

Ik ga gewoon domweg een keer testen of het werkt, als niet dan zal de auto niet initialiseren en de oplaadbeurt zal niet starten, doet deze het wel dan is enkel de verbinding tussen de twee stekkers een vraagteken, gaat dat goed.

Edit: geprobeerd, maar er komt geen communicatie tot stand, de paal blijft aangeven "koppel de auto" en de auto staat te wachten op de communicatie van de paal. Kortom: forget it.
Thanx voor jullie reacties so far!

[ Voor 9% gewijzigd door ron65 op 17-04-2024 11:44 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

dreamscape schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:25:
[...]

Type 2 stekkers zijn voor zover ik weet zo ontworpen dat ze net niet in elkaar gestoken kunnen worden. Het lijkt te passen, maar je komt niet ver genoeg. En als het al wel zou passen, is het een heel gevaarlijk idee. Er is namelijk geen enkele vorm van vergrendeling en het is mogelijk om de boel onder spanning los te trekken.

Het is dan ook een heel dom advies van die laadpaalfirma. Enerzijds roepen dat een langere kabel niet toegestaan is en vervolgens wel met zo'n advies aan komen zetten.
Precies dat is dus mijn gedachte ook....
Het lostrekken is sowieso ook een dingetje ja, maar ook de vraag of de contacten de styroomsterkte aankunnen. Zoals je zegt, past het inderdaad niet echt diep in elkaar (was ik al naar wezen kijken)

• Tommie12
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:30:
[...]

Feit is dat ik zelf die kabel niet mag vervangen, en die kabel nu de maximale lengte van 7,5 meter die zij leveren al heeft.
En dat is dus net een metertje te kort ruwweg gezien. Een langere kabel aan de paal krijgen is niet mogelijk dus.
De voedingskabel is 5x4 mm2 terwijl de paal 1 fase is aangesloten, max 25A afgezekerd, en de paal ingesteld op 20A. Hoofdzekering 1x 35A.

Ik ga gewoon domweg een keer testen of het werkt, als niet dan zal de auto niet initialiseren en de oplaadbeurt zal niet starten, doet deze het wel dan is enkel de verbinding tussen de twee stekkers een vraagteken, gaat dat goed.
En wat gaat er gebeuren als je die kabel 'toch' vervangt door een langere?

Ze zien het niet, ze kunnen het vanop afstand niet zien en als je niks zegt komen ze het niet te weten.

Zeker als je maar een meter extra nodig hebt koop je gewoon een kabel van 10m, je monteert die zelf (op de juiste manier) en klaar is kees. En je jaloerse buur kan een neus trekken.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:31
ron65 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:30:
[...]

Testen heeft geen nut, dit gaat niet werken, aangezien de stekkers zo zijn gemaakt dat dit niet kan. Dus je kunt van alles proberen maar dit gaat niet lukken.

Enige optie is om de kabel te vervangen voor een langere kabel, Of je laadpaal omwissen voor 1 met een socket en dan een 10 meter lange laadkabel bestellen :)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tommie12 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:42:
[...]

En wat gaat er gebeuren als je die kabel 'toch' vervangt door een langere?

Ze zien het niet, ze kunnen het vanop afstand niet zien en als je niks zegt komen ze het niet te weten.

Zeker als je maar een meter extra nodig hebt koop je gewoon een kabel van 10m, je monteert die zelf (op de juiste manier) en klaar is kees. En je jaloerse buur kan een neus trekken.
is een poging waard, alleen even kijken hoe ik die paal openkrijg. De schroeven zijn met metalen blindpluggen afgedicht na montage.

Enfin, ik weet even genoeg.. verlengsnoer gaat het niet worden dus.
Zelf die kabel eraanzetten is een optie mits ik de kast openkrijg.
Ohja... ik ben zelf opgeleid sterkstroom technicus, dus als die kast netjes open kan is de rest appeltje eitje :).

• Tommie12
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:47:
[...]

is een poging waard, alleen even kijken hoe ik die paal openkrijg. De schroeven zijn met metalen blindpluggen afgedicht na montage.

Enfin, ik weet even genoeg.. verlengsnoer gaat het niet worden dus.
Zelf die kabel eraanzetten is een optie mits ik de kast openkrijg.
Ohja... ik ben zelf opgeleid sterkstroom technicus, dus als die kast netjes open kan is de rest appeltje eitje :).
Welke paal is het, meestal kan je goede instructies vinden op het net om die open te doen.
Een vaste kabel kan verslijten of domweg beschadigd raken, en dan moet je die kast toch open krijgen.

En als gediplomeerd technicus weet je wel wat kan en wat niet...

(Misschien moet je die buur ook eens wat sterkstroom door zijn stramme kop jagen. 8)7 )

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 17-04-2024 12:16 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tommie12 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:15:
[...]

Welke paal is het, meestal kan je goede instructies vinden op het net om die open te doen.
Een vaste kabel kan verslijten of domweg beschadigd raken, en dan moet je die kast toch open krijgen.

En als gediplomeerd technicus weet je wel wat kan en wat niet...

(Misschien moet je die buur ook eens wat sterkstroom door zijn stramme kop jagen. 8)7 )
Ik heb even gekeken, gaat me wel lukken die te openen, is een Alfev EV Pro single. Ze hebben de torax schroefjes (6 stuks) van een metalen dopje voorzien, met een puntig pennetje kan ik die er af peuteren, lukte me met de eerste al dus de rest gaat ook lukken.
.
Nu op zoek naar een lange kabel, 32A 3fasen (de huidige is ook driefasig aangesloten ondanks dat in de meterkast de aansluiting 1 fase is, vanaf daar is alles drie fase voorbereid)

• Tommie12
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:27:
[...]

Ik heb even gekeken, gaat me wel lukken die te openen, is een Alfev EV Pro single. Ze hebben de torax schroefjes (6 stuks) van een metalen dopje voorzien, met een puntig pennetje kan ik die er af peuteren, lukte me met de eerste al dus de rest gaat ook lukken.
.
Nu op zoek naar een lange kabel, 32A 3fasen (de huidige is ook driefasig aangesloten ondanks dat in de meterkast de aansluiting 1 fase is, vanaf daar is alles drie fase voorbereid)
https://voldt.nl/collecti....v.option.length=10+Meter

En hier kan je ze vinden.
Er zijn er ook met het 'Tesla' knopje zodat je makkelijker kan aan en los-koppelen, maar ik weet niet of je dat nodig hebt.

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10 11:36
Ik ken het merk Alfen niet voldoende, maar het lijkt me niet zo vanzelfsprekend om gewoon een andere kabel erop aan te sluiten. Meeste van die vaste kabels zijn tamelijk proprietary

• Tommie12
  • Nu online
Kakola schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:18:
Ik ken het merk Alfen niet voldoende, maar het lijkt me niet zo vanzelfsprekend om gewoon een andere kabel erop aan te sluiten. Meeste van die vaste kabels zijn tamelijk proprietary
Maar deze kabel kan je vrij makkelijk vervangen.
Wat zou je anders doen als je eens met je wiel over een stekker rijdt...

• Kakola
De bijhorende kabel van het merk (Alfen) kopen, geen willekeurig algemeen merk.

• dreamscape
Meeste van die vaste kabels zijn tamelijk proprietary
Met aan het uiteinde een stekker die op alle auto's past met een Type 2 aansluiting. Wat zou er dan proprietary aan moeten zijn... :?

• Peter-036
Nee, dat willen die bedrijven je graag laten denken.
Die kabel heeft namelijk de functie om de auto te laten communiceren met de laadpaal, en om de laadstroom te geleiden. De overeenkomende aansluitingen in de laadpaal hebben in elke laadpaal dezelfde functie.
Het enige dat je niet zou moeten doen is een willekeurige kabel van de beide stekkers voorzien omdat ook de laadkabel de beide uiteinden moet laten weten dat 'ie geschikt is voor de gevraagde laadstroom (16 of 32A).

• dreamscape
Peter-036 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:02:
... omdat ook de laadkabel de beide uiteinden moet laten weten dat 'ie geschikt is voor de gevraagde laadstroom (16 of 32A).
En dat laatste is een kwestie van de juiste weerstand tussen PP en PE.
680 Ohm voor 16A en 220 Ohm voor 32A.

• Kakola
dreamscape schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:01:
[...]

Met aan het uiteinde een stekker die op alle auto's past met een Type 2 aansluiting. Wat zou er dan proprietary aan moeten zijn... :?
De klemmetjes om de kabel aan te sluiten zijn meestal verschillende per merk. Denk aan de wartel die de verbinding vormt tussen het toestel intern & extern.

• Peter-036
@dreamscape Natuurlijk, maar ondanks dat ik hier (ook) op Tweakers zit, zie ik mezelf nog niet direct zo'n weerstand ertussen zetten, maar een komplete kabel vervangen lukt me wel ;-)
@Kakola maar hij kan in dit geval de bestaande wartel hergebruiken...........hij vervangt dan een bestaande kabel.

[ Voor 24% gewijzigd door Peter-036 op 17-04-2024 14:15 ]

• Tommie12
  • Nu online
Kakola schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:31:
Koper is koper, en 4of 6 mm2 is 4 of 6mm2, en niks lijkt zo veel op een Type 2 Mennekes stekker als een andere Type 2 stekker.

En de wartel... die blijft zitten, daar steek je de nieuwe kabel door.

Wat zou het verschil moeten zijn?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kakola schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:31:
Alfen verkoopt alleen de laadstations met 5 of 7,5 m1 kabels.
Inmiddels ben ik wat aan het rondbellen gegaan, ik ken een bedrijf waar wel een 15 m1 kabel aan de Alfen lader zit namelijk, zij hebben dat inderdaad ook zelf gedaan en de kabel elders gekocht.

Belangrijk is dat je de kleuren van de aders in de gaten houdt, desnoods even doormeten, zodat je L1 op L1 houdt aan weerszijden van de kabel, l2 op l2 en l3 op l3.
Bij Alfen is daar een vaste kleurcodering voor, op een losse kabel kan dat afwijken. Als je dan op pin L2 in de stekker een zwarte draad hebt waar die bij Alfen kabels grijs is bijvoorbeeld, moet je in het basisstation nu netjes de zwarte op L2 aansluiten.
Verder kan het geen kwaad, als je maar wel een type 2 mode 3 kabel neemt bij een auto met type 2 aansluiting.

Bij Alfen zijn het trouwens snelklemmen waar de aders in worden gestoken. Ader met adereindhuls, in het gaatje, klem dichtdrukken (enig geweld nodig, het is een stevige klemcontructie om overgangsweerstand te vermijden) en klaar.
YouTube: Alfen installatievideo Eve Single Pro-line (Nederlands) - Alfen Char...
kijk op 7:55 en verder ;)

[ Voor 19% gewijzigd door ron65 op 17-04-2024 14:44 ]

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Nu we het toch over Type 2 aansluitingen hebben. Die van mij maakt met de bestaande kabel steeds slechter contact en wil vaak maar op 1 fase laden ipv 3. Pak ik een andere kabel dan laadt deze altijd goed op. De stekker is ook wel smering, geoxideerd. Ik heb contactspray gebruikt, maar dat werkt maar beperkt. Zou je een stekker met een ultrasoon bad kunnen reinigen en welke vloeistof zou ik dan het beste kunnen gebruiken?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:37:
Alfen verkoopt alleen de laadstations met 5 of 7,5 m1 kabels.
Inmiddels ben ik wat aan het rondbellen gegaan, ik ken een bedrijf waar wel een 15 m1 kabel aan de Alfen lader zit namelijk, zij hebben dat inderdaad ook zelf gedaan en de kabel elders gekocht.

Belangrijk is dat je de kleuren van de aders in de gaten houdt, desnoods even doormeten, zodat je L1 op L1 houdt aan weerszijden van de kabel, l2 op l2 en l3 op l3.
Uiteraard moet je de fasen gelijk houden, maar als een laadpaalboer zich nog niet eens aan de standaard (L1=bruin, L2=zwart, L3=grijs en N-blauw) houdt, dan zijn ze geen knip voor de neus waard.
En dat zal bij een serieuze toko als Alfen best meevallen, dus die kleuren zullen ongetwijfeld kloppen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Makrolon
Bij Alfen kan dat gewoon, de kabel moet bij installatie ook nog gemonteerd worden door de monteur, gewoon met rijgklemmen dus daar kan elke willekeurige kabel op.

Alleen even een wago tussen de cp zetten, of je moet zon amp.connector er bij kopen, is gewoon zon universele ronde connector.

• Karel127
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-07-2024
Ik heb 15 zonnepanelen op mijn dak liggen en ga de Tesla Wall Connector aanschaffen. Het is de bedoeling dat ik overdag mijn Tesla aan de lader leg, zodat ik de opgewekte energie zoveel mogelijk gebruik.

Ik heb ergens gelezen dat niet direct alle opgewekte energie naar de laadpaal gaat, maar pas vanaf een bepaald overschot. Klopt dit verhaal en weet iemand vanaf wanneer de opgewekte energie naar mijn laadpaal gaat?

• maharens
  • Laatst online: 04-08 11:05
Karel127 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:29:
Ik heb 15 zonnepanelen op mijn dak liggen en ga de Tesla Wall Connector aanschaffen. Het is de bedoeling dat ik overdag mijn Tesla aan de lader leg, zodat ik de opgewekte energie zoveel mogelijk gebruik.

Ik heb ergens gelezen dat niet direct alle opgewekte energie naar de laadpaal gaat, maar pas vanaf een bepaald overschot. Klopt dit verhaal en weet iemand vanaf wanneer de opgewekte energie naar mijn laadpaal gaat?
De TWC is vrij 'dom', dus als je Tesla laadt houdt ie geen rekening met je opwek/overschot.

• Makrolon

Zo gauw je 1 watt opwek hebt en je huis gebruikt dit niet gaat dit direct naar je auto. Hier zit geen minimum aan. Is gewoon een natuurkundig verschijnsel.

Alleen je zal het wel handmatig moeten timen dat je je auto aan t laden zet als er zonneopwek is.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sommige laadpunten hebben de mogelijkheid om puur op zonnestroomoverschot te laden maar de TWC kan dat niet (zoals @maharens ook zegt).
Bij een laadpunt dat dat wel kan wordt er alleen geladen boven de 1,4kW overschot per fase. Dat is een EV ding, geen laadpunt ding.

• mrwiggs
  • Laatst online: 03-11 11:50
DonJuape schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:02:
[...]

Sommige laadpunten hebben de mogelijkheid om puur op zonnestroomoverschot te laden maar de TWC kan dat niet (zoals @maharens ook zegt).
Bij een laadpunt dat dat wel kan wordt er alleen geladen boven de 1,4kW overschot per fase. Dat is een EV ding, geen laadpunt ding.
Weet je hoe dit gaat als je panelen verdeeld zitten over 3 fasen? En bijv elke fase 1000 watt opbrengt?

• Makrolon
mrwiggs schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:26:
[...]

Weet je hoe dit gaat als je panelen verdeeld zitten over 3 fasen? En bijv elke fase 1000 watt opbrengt?
Je slimme meter verrekent dit, dus elke fase 1000 watt en op fase 1 3000w verbruik en de meter registreert 0 watt verbruik.

• mrwiggs
Makrolon schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:28:
[...]

Je slimme meter verrekent dit, dus elke fase 1000 watt en op fase 1 3000w verbruik en de meter registreert 0 watt verbruik.
Ah zo. Thanks. En als de zon gaat schijnen en elke fase ineens 3kW doet dan moeten je lader en auto het ondersteunen om tijdens een laadsessie te switchen naar 3 fasen?

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:44
mrwiggs schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:33:
[...]

Ah zo. Thanks. En als de zon gaat schijnen en elke fase ineens 2kW doet dan moeten je lader en auto het ondersteunen om tijdens een laadsessie te switchen naar 3 fasen?
Als je dat wil, de Zappi kan dat. Schakelt vrolijk tussen 1 en 3 fasen afhankelijk van de opbrengst. Welk telkens met 30 seconden pauze er tussen. Dus met snel bewegende bewolking staat ie vaak te pauzeren. In de app kun je echter snel schakelen tussen 1 fase, 3 fasen of automatisch.

[ Voor 13% gewijzigd door guido66 op 17-04-2024 20:39 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Makrolon
mrwiggs schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:33:
[...]

Ah zo. Thanks. En als de zon gaat schijnen en elke fase ineens 2kW doet dan moeten je lader en auto het ondersteunen om tijdens een laadsessie te switchen naar 3 fasen?
Klopt, de lader vooral. En voor zover ik weet is de enige nu die dat kan de zappi.

Tenzij je de lader op 32a hebt afgezekerd, dan kan je tot 7,4kw laden op 1 fase.

• mrwiggs
Makrolon schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:37:
[...]
Tenzij je de lader op 32a hebt afgezekerd, dan kan je tot 7,4kw laden op 1 fase.
Ah ok dan hoef ik voor zonladen niet eens naar 3 fasen want 7 kW redden mijn panelen niet eens. Dus dan alleen als ik tijdens zonladen ineens wil boosten met netstroom erbij moet ie naar 3 fasen

• Karel127
Makrolon schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:01:
[...]

Zo gauw je 1 watt opwek hebt en je huis gebruikt dit niet gaat dit direct naar je auto. Hier zit geen minimum aan. Is gewoon een natuurkundig verschijnsel.

Alleen je zal het wel handmatig moeten timen dat je je auto aan t laden zet als er zonneopwek is.
Oke, belangrijkste is dat zonneopwek direct naar het huis gaat en daarna richting de laadpaal.

• Karel127
DonJuape schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:02:
[...]

Duidelijk! Zijn er simpele laadpalen voor thuisgebruik die dat wel kunnen, zoals een Easee Charge of Wallbox? Ik kan het in de instructies niet goed terugvinden.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Andrehj schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:40:
[...]

Uiteraard moet je de fasen gelijk houden, maar als een laadpaalboer zich nog niet eens aan de standaard (L1=bruin, L2=zwart, L3=grijs en N-blauw) houdt, dan zijn ze geen knip voor de neus waard.
En dat zal bij een serieuze toko als Alfen best meevallen, dus die kleuren zullen ongetwijfeld kloppen.
Daar wel, maar als je een 10 m1 3 fasen kabel van een andere partij koopt, moet je dit toch echt even checken. En daar gaat het in dit geval om. Ik vertrouw Alfen wel, maar die 3th party kabels niet.
Overigens wekte ik de indruk dat Alfen een grijze code voor L2 heeft, dat is niet zo, is gewoon zwart uiteraard. Ik had daar L3 moeten zetten, dus mijn typo ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ron65 op 17-04-2024 22:37 ]

• rube
  • Nu online
Makrolon schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:37:
[...]
Gaat dat wel altijd goed met een 3 fase omvormer en 3 x 25 A hoofdaansluiting?

• Termy
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

rube schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:35:
[...]

32A*230V = 7360 dus hij duwt dan dat over 1 fase terwijl je qua opwek met een 3fasen omvormer 7360/3=2453 W invoedt op die fase. 7360-2453=4907W, dat is minder dan 25*230=5750 dus lijkt me wel. Zappi heeft sowieso ook load balancing.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Makrolon
[...]

Met loadbalancing wel ja.

• virtualJac
ASS-Ware schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:37:
[...]

Ik heb een EV die door mijn bedrijf is gekocht.
Ik laad met een Easee lader en heb er een aparte MID goedgekeurde kWh meter voor hangen.
Ik noteer elke maand het aantal geladen kWh’s en de kWh prijs en aan het eind van het jaar keer ik aantal kWh x kWh prijs netto uit aan mezelf.
Mocht er een privé EV bij komen, dan zal ik met een pasjes systeem moeten beginnen via een E-Flux achtig bedrijf.
Dat is inderdaad een optie. Ik zou het liefst meteen iets hebben waarmee ik maandelijks een overzicht genereer van mijn kWh's. Volgens mij kom ik dan bij Easeee uit bij de Easee Key. Lees wel dat het met de Easee Key weer lastig is om 'geprogrammeerd' te laden. Nu kan ik dat straks volgens mij in mijn auto wel instellen, maar goed.

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Ja hoor. Ik laad hier ook altijd op 7,4 kW op 1 fase als de zon schijnt. Het zou zelfs nog wel (ietsje) hoger kunnen maar mijn auto kan niet sneller laden dus ik houd het maar op 7,4 kW. :)
Wel belangrijk om LB te hebben inderdaad die ingrijpt zodra nodig.

• virtualJac
Ik zie dat de Ratio IO6 er te krijgen is met een E-flux RFID en eentje zonder, welke dan weer OCPP 1.6 heeft. Lees hierbij dat het hier mbv een backoffice abonnement ook mogelijk is om de laadkosten met je eigen bedrijf te verrekenen.

Kan iemand hier mij uitleggen wat nou precies het verschil en voor- en nadelen nou zijn van E-flux t.o.v. OCPP? Beide is met een abonnementsvorm lijkt me.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:43
Ik hoor verschillende verhalen over MID meters dat die mogelijk in de laadpaal ingebouwd moeten zitten ipv in de meterkast.
Uiteraard om te kunnen verrekenen.

Ik heb geprobeerd te zoeken naar officiële documentatie die dit zou moeten bevestigen maar niet gevonden. Iemand hier een idee?

ehhhh..HOI

• Hmmbob
  • Laatst online: 03-11 17:13
Tegenvraag: als een gezocht op MID in dit topic?

Sometimes you need to plan for coincidence

• Tommie12
  • Nu online
krizzziz schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:06:
Ik hoor verschillende verhalen over MID meters dat die mogelijk in de laadpaal ingebouwd moeten zitten ipv in de meterkast.

Ik heb geprobeerd te zoeken naar officiële documentatie die dit zou moeten bevestigen maar niet gevonden. Iemand hier een idee?
In de praktijk worden hiervoor laadpalen gebruikt met een backoffice verbinding zoals bv de Alfen Pro Single.
En dan heb je ook de mogelijkheid om te werken met laadkaarten om de energie voor een privéauto te scheiden van de bedrijfsauto.

• rube
  • Nu online
Termy schreef op donderdag 18 april 2024 @ 00:13:
[...]
32A*230V = 7360 dus hij duwt dan dat over 1 fase terwijl je qua opwek met een 3fasen omvormer 7360/3=2453 W invoedt op die fase. 7360-2453=4907W, dat is minder dan 25*230=5750 dus lijkt me wel. Zappi heeft sowieso ook load balancing.
de Peer schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:56:
[...]
Ja hoor. Ik laad hier ook altijd op 7,4 kW op 1 fase als de zon schijnt. Het zou zelfs nog wel (ietsje) hoger kunnen maar mijn auto kan niet sneller laden dus ik houd het maar op 7,4 kW. :)
Wel belangrijk om LB te hebben inderdaad die ingrijpt zodra nodig.
Ik heb de Zappi aangesloten op een 32A ALS, maar heb in de Zappi nu 16A ingesteld. Bij mij schakelt de Zappi dus regelmatig tussen 1 en 3 fasen als ik op eco+ aan het laden ben. Als de zappi dus instel op 32A hoeft de zappi dus veel minder vaak te schakelen.

Hebben jullie de hoofdaansluiting dan nog ingesteld als 25A in de Zappi, of wellicht ietsje minder?
25A voelt voor mij een beetje te dicht bij het maximum. Ik weet dat er loadbalancing op zit en ik weet dat de smeltzekering best wel een tijdje wat meer kunnen hebben, maar ik heb geen zin om de netbeheerder te moeten bellen omdat het toch mis ging :P.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

rube schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:11:

Ik heb de Zappi aangesloten op een 32A ALS, maar heb in de Zappi nu 16A ingesteld. Bij mij schakelt de Zappi dus regelmatig tussen 1 en 3 fasen als ik op eco+ aan het laden ben. Als de zappi dus instel op 32A hoeft de zappi dus veel minder vaak te schakelen.

Hebben jullie de hoofdaansluiting dan nog ingesteld als 25A in de Zappi, of wellicht ietsje minder?
25A voelt voor mij een beetje te dicht bij het maximum. Ik weet dat er loadbalancing op zit en ik weet dat de smeltzekering best wel een tijdje wat meer kunnen hebben, maar ik heb geen zin om de netbeheerder te moeten bellen omdat het toch mis ging :P.
Ik heb ook een 32A alamat en daarom de device limit van de Zappi op 32A gezet. Mijn ECO+ staat op 1 fase (niet op auto) want op 1 fase kan ik vanwege de 32A met 7,4kW max. op overschot laden. Zoveel overschot haal ik nooit (max. 5kW). De grid limit staat op 25A maar ik heb automaten als hoofdzekering waar ik zelf bij kan. Zekeringen kunnen lange tijd een behoorlijke overbelasting hebben.

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

[...]

[...]

Ik heb een Alfen lader, en automaten (geen smeltzekeringen). En ik heb de hoofdaansluiting op 27A ingesteld, wetende dat 28A continu ook goed zou moeten gaan.

als ik smeltzekeringen had, zou ik wel iets voorzichtiger zijn omdat de impact groter is mocht het mis gaan.

• Makrolon
[...]

[...]

[...]

Gewoon op 25 ampère instellen, de zappi bouwt al een foutmarge in, als jij dat ook nog gaat doen heb je een dubbele foutmarge.

• Makrolon
krizzziz schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:06:

Er is nieteens documentatie aanwezig dat het een mid meter moet zijn. 😁

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
virtualJac schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:23:
[...]

Dat is inderdaad een optie. Ik zou het liefst meteen iets hebben waarmee ik maandelijks een overzicht genereer van mijn kWh's.
Dat kan de Easee laadpaal gewoon maken, maar de Easee laadpaal is niet MID gecertificeerd, voor wat het waard is.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:43
Hmmbob schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:08:
Tegenvraag: als een gezocht op MID in dit topic?
Zeker!

Maar niks gevonden over waar de juridische kant van MID meters staat beschreven.

ehhhh..HOI

Pagina: 1 ... 112 ... 196 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen