Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:52
krizzziz schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:55:
[...]

Zeker!

Maar niks gevonden over waar de juridische kant van MID meters staat beschreven.
Als je belastingen gaat betalen of gaat verrekenen op basis van een meter, dan moet die één of andere keuring hebben, anders kom ik wel een meter voor je inbouwen, en dan zal die veel of weinig aangeven naar gelang jij wil.

Meer zal je niet vinden over de juridische kant.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56
krizzziz schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:55:
Maar niks gevonden over waar de juridische kant van MID meters staat beschreven.
Precies.

(En als je met dit antwoord niets kan: dat klopt, het staat ook nergens als eis).

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:59:
[...]

Als je belastingen gaat betalen of gaat verrekenen op basis van een meter, dan moet die één of andere keuring hebben, anders kom ik wel een meter voor je inbouwen, en dan zal die veel of weinig aangeven naar gelang jij wil.

Meer zal je niet vinden over de juridische kant.
Waarom? Verrekenen met een meter is sowieso zo lek als een mandje.

Ik heb hier nog wel een mid meter liggen waar al 6000 kWh op staat, wil ik wel voor je in bouwen hoor.

Of je hangt de airco achter dezelfde meter als de lader.

Of je zet de mid meter snel in de meterkast als de technische man van de belastingdienst (bestaan die?) bij je thuis komt checken of die meter wel goed aangesloten is.

Dus zon keuring gaat weinig veranderen aan hoe makkelijk je er fraude mee kan plegen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-07 09:58
Vraag / Oplossing gezocht:

April 2021 heeft Engie hier thuis op de oprit een laadpaal geïnstalleerd. Allemaal prima.

Augustus 2022 uit dienst. Elektrische auto ingeleverd. Laadpaal bij Engie 'uit gezet'

Anno nu:
Nieuwe elektrische auto (EV6) en wil dus de laadpaal weer actief krijgen.
Engie is inmiddels overgenomen in dezen door 50five.

Al 3x gebeld met 50five, ze zeggen dat de laadpaal open staat maar een storing heeft. Ze gaan contact met me opnemen...
Ze zouden ook al 2x wat gemaild hebben t.a.v. telefonisch contact. Nog geen mail gezien...

Kan ik ook zonder 50five? Of elders een abonnement afsluiten om me laadpaal werkend te krijgen??

Gaat om een EVBox Elvi...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
EN86 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:34:
Vraag / Oplossing gezocht:

April 2021 heeft Engie hier thuis op de oprit een laadpaal geïnstalleerd. Allemaal prima.

Augustus 2022 uit dienst. Elektrische auto ingeleverd. Laadpaal bij Engie 'uit gezet'

Anno nu:
Nieuwe elektrische auto (EV6) en wil dus de laadpaal weer actief krijgen.
Engie is inmiddels overgenomen in dezen door 50five.

Al 3x gebeld met 50five, ze zeggen dat de laadpaal open staat maar een storing heeft. Ze gaan contact met me opnemen...
Ze zouden ook al 2x wat gemaild hebben t.a.v. telefonisch contact. Nog geen mail gezien...

Kan ik ook zonder 50five? Of elders een abonnement afsluiten om me laadpaal werkend te krijgen??

Bel eens met EVBox, misschien kunnen die wat voor je doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autowiel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-07 10:51
Post verplaatst naar Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

[ Voor 127% gewijzigd door Autowiel op 18-04-2024 18:51 . Reden: Post verplaatst naar Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:03
ron65 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:37:
[...]

Alfen verkoopt alleen de laadstations met 5 of 7,5 m1 kabels.
Inmiddels ben ik wat aan het rondbellen gegaan, ik ken een bedrijf waar wel een 15 m1 kabel aan de Alfen lader zit namelijk, zij hebben dat inderdaad ook zelf gedaan en de kabel elders gekocht.

Belangrijk is dat je de kleuren van de aders in de gaten houdt, desnoods even doormeten, zodat je L1 op L1 houdt aan weerszijden van de kabel, l2 op l2 en l3 op l3.
Bij Alfen is daar een vaste kleurcodering voor, op een losse kabel kan dat afwijken. Als je dan op pin L2 in de stekker een zwarte draad hebt waar die bij Alfen kabels grijs is bijvoorbeeld, moet je in het basisstation nu netjes de zwarte op L2 aansluiten.
Verder kan het geen kwaad, als je maar wel een type 2 mode 3 kabel neemt bij een auto met type 2 aansluiting.

Bij Alfen zijn het trouwens snelklemmen waar de aders in worden gestoken. Ader met adereindhuls, in het gaatje, klem dichtdrukken (enig geweld nodig, het is een stevige klemcontructie om overgangsweerstand te vermijden) en klaar.
YouTube: Alfen installatievideo Eve Single Pro-line (Nederlands) - Alfen Char...
kijk op 7:55 en verder ;)
In de IEC 61851-1 is opgenomen dat alle laadstations met een aangesloten laadkabel van meer dan 7,5m moeten zijn voorzien van een "cable management system". Strikt genomen mag je dus ook niet zomaar een langere laadkabel aan een laadstation klussen. Dat is ook de reden dat je niet snel een laadstation gaat vinden met aan laadkabel langer dan 7,5m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 23:27
EN86 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:34:

Zou inderdaad even direct contact opnemen met EVBox en ver weg blijven van 50five. Dat 50five is echt een vreselijk bedrijf met bedroevend slechte klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:34
Ik heb een wallbox en wil graag zo veel mogelijk van mijn eigen zonnestroom laden. Als ik een dagje thuis werk vind ik het niet erg dat ik traag laadt als die daardoor meer zonneoverschot kan laden. Ik heb een 3 x 25a aansluiting. Onderstaand staat in de beschrijving:

Eco mode: The power needed is 2A per phase, or 6A (total sum of L1+L2+L3).

Full green mode: In Full green mode, the charge starts if the surpluses are equal to or greater than 3x6A (approx. 4140W), as this is the lowest charging current of a three-phase vehicle.

Begrijp ik dat de eco mode pas aanspringt als ik 1400 watt aan zonnestroom over en dat hij het dan zelf aanvult met stroom uit het net? En dan hij pas bij een overschot van 4140 watt volledig op zonnestroom gaat opladen. Is dat omdat de auto een flinke hoeveelheid stroom nodig heeft om te laden?

Eigenlijk is mij vraag hoe ik kan zoveel mogelijk met zonnestroom opladen? Want 4140 over hebben zal bijna niet gebeuren bij mij. Moet ik bijvoorbeeld in de auto (polestar) de laadsnel op een lager ampere instellen zodat minder snel gaat laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:41
@Pieter2 auto heeft per fase minimaal 6a nodig om te kunnen laden.
Als je met lager vermogen wilt laden moet je niet met 3 maar 1 fase laden (als de lader dat kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
rube schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:09:
@Pieter2 auto heeft per fase minimaal 6a nodig om te kunnen laden.
Als je met lager vermogen wilt laden moet je niet met 3 maar 1 fase laden (als de lader dat kan).
Ik heb een Wallbox pulsar die ook op 1 fase kan laden, weet even alleen niet of ik dat zelf kan instellen. Als ik dan op 1 fase zou laden haalt die dan ook zonnestroom vanuit fase 1 of haalt die dan wel vanuit alle 3 de fases?

Dus dan ik het meest 'groen' laden door de laadpaal op 1 fase in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Pieter2 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:17:
[...]

Ik heb een Wallbox pulsar die ook op 1 fase kan laden, weet even alleen niet of ik dat zelf kan instellen. Als ik dan op 1 fase zou laden haalt die dan ook zonnestroom vanuit fase 1 of haalt die dan wel vanuit alle 3 de fases?

Dus dan ik het meest 'groen' laden door de laadpaal op 1 fase in te stellen?
Wallbox kan je niet op 1 fase instellen... Dan zal.je 2 fases los moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 13:27

Termy

valt er nog wat te fragge?

Makrolon schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:09:
[...]

Gewoon op 25 ampère instellen, de zappi bouwt al een foutmarge in, als jij dat ook nog gaat doen heb je een dubbele foutmarge.
Hier staat het anders op 24.9 of zo, niet 25A O-).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Iemand toevallig ervaring met deze Ali-lader?
We zijn deze zomer in Yorkshire, met zo ongeveer nul oplaadpunten in de buurt. Camping heeft aangegeven dat ze van plan zijn om voor de zomer een paal te installeren, maar ze doen een beetje vaag, dus ik wil graag een granny als backup. De originele van Kia kosten ruim 400 euro, da's me een beetje te gek voor 2 weken per jaar...

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:43

de Peer

under peer review

Pieter2 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:04:
Ik heb een wallbox en wil graag zo veel mogelijk van mijn eigen zonnestroom laden.
Waarom zou je dat Willen? Traag, veel moeite en het kost je nog geld ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
de Peer schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:01:
[...]
Waarom is dat veel moeite en traag en duurder?
Als ik naar onszelf kijk dan hebben we vandaag 44 kWh in de auto gestopt waarvan >80% direct van de eigen PV kwam.

Laden starten en klaar, lijkt me niet moeilijk en de auto stond toch voor de deur. En volgens mij is dat niet duurder (geen dynamische tarieven hier).

Dus waarom: omdat het leuk is. Ik zou eerder zeggen, waarom niet? Althans, in onze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 21:27
Bra-Jo schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:47:
[...]

We zijn deze zomer in Yorkshire, met zo ongeveer nul oplaadpunten in de buurt. Camping heeft aangegeven dat ze van plan zijn om voor de zomer een paal te installeren, maar ze doen een beetje vaag, dus ik wil graag een granny als backup. De originele van Kia kosten ruim 400 euro, da's me een beetje te gek voor 2 weken per jaar...
Voor 100,-- haal je ook een OEM granny lader van MP, dat is wat ik zou doen :)

(https://www.marktplaats.n...iting-thuislader-mennekes > voor zelfs 40,-- met "camping" stekker erop)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:07
rube schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:13:
[...]

Als ik naar onszelf kijk dan hebben we vandaag 44 kWh in de auto gestopt waarvan >80% direct van de eigen PV kwam.

Laden starten en klaar, lijkt me niet moeilijk en de auto stond toch voor de deur. En volgens mij is dat niet duurder (geen dynamische tarieven hier).

Dus waarom: omdat het leuk is. Ik zou eerder zeggen, waarom niet? Althans, in onze situatie.
En het gaat je terugleverboetes schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

KoHa schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:33:
[...]

In de IEC 61851-1 is opgenomen dat alle laadstations met een aangesloten laadkabel van meer dan 7,5m moeten zijn voorzien van een "cable management system". Strikt genomen mag je dus ook niet zomaar een langere laadkabel aan een laadstation klussen. Dat is ook de reden dat je niet snel een laadstation gaat vinden met aan laadkabel langer dan 7,5m.
Kijk, dit is info die ik niet kende, top dat je dat even deelt hier!
Blij hiermee!

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:02
[...]

Lijkt me om geen terugleverkosten te hebben? En ook omdat het goed is voor het net?
En wellicht om voor te sorteren op eventuele afschaffing salderingsregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Termy schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:22:
[...]

Hier staat het anders op 24.9 of zo, niet 25A O-).
Nee hoor, de grid limit kan alleen op hele getallen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:31
Bra-Jo schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:47:
[...]

En ga je die dan kopen met een Engelse stekker? Of erger: een verloopstekker er tussen?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-07 07:25
ron65 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 00:39:
[...]

Kijk, dit is info die ik niet kende, top dat je dat even deelt hier!
Blij hiermee!
Maaruh, wat is dan een “cable management system”?
Is dat extra geleiding/montage binnen de paal?
Is het niet meer als een ophanghaak?

Ben benieuwd, want bij mij komt er een losse 10 meter kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter2
[...]

Omdat ik graag het net wilt ontlasten en omdat mij ook leert hoe ik zo veel mogelijk van mijn eigen energie gebruik kan maken.

En alle energie die ik via mijn eigen laadpaal in de auto stop kan ik declareren bij mijn werkgever. Dus als ik 38 cent krijg is dat meer dan de 9 cent teruglever vergoeding.

Je bedoelt dat het geld kost als je boven een mogelijk plafond komt?

Daarom ben ik dus op zoek naar de instellingen hoe ik de auto zo groen mogelijk kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pieter2 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:01:
[...]

Omdat ik graag het net wilt ontlasten en omdat mij ook leert hoe ik zo veel mogelijk van mijn eigen energie gebruik kan maken.
Oke, dat kan natuurlijk. prima antwoord. ik was benieuwd.
En alle energie die ik via mijn eigen laadpaal in de auto stop kan ik declareren bij mijn werkgever. Dus als ik 38 cent krijg is dat meer dan de 9 cent teruglever vergoeding.
Ja maar dat staat los van sloom of snel laden.
Je bedoelt dat het geld kost als je boven een mogelijk plafond komt?
Nee ik bedoel dat langzaam laden voor hogere laadverliezen zorgt. Het laden zelf kost namelijk ook behoorlijk wat stroom dus dan kun je maar beter snel laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rube schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:13:
[...]

Trager laden is in mijn ogen vooral onnodig als het ook snel kan, en je hebt meer laadverliezen. daardoor iets duurder.

met moeite bedoel ik het uitzoekwerk, koppelen aan slimme meter, programmeren, apps installeren en prijzen/zonneschijn in de gaten houden etc...
eenmaal alles geautomatiseerd loopt alles lekker, maar voor veel mensen duurt het wel even voor dat ze dat allemaal op orde hebben en in mijn ogen dus zonder dat je er echt wat mee bereikt.
Maar hobby is natuurlijk ook een prima argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mrwiggs schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 02:00:
[...]

Lijkt me om geen terugleverkosten te hebben?
Dat kan een goede reden zijn inderdaad, maar je kunt ook gewoon een contract zonder boete afsluiten ;)
En ook omdat het goed is voor het net?
ja klopt
En wellicht om voor te sorteren op eventuele afschaffing salderingsregeling?
Ja dat roepen we nu al sinds 2017. Dat is onderhand geen argument meer :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rokz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:08
Als volgt.

Ik heb een eigen bedrijf en ga vanuit daar zakelijk auto rijden.
Nu heb ik een ev gekocht en zit ik te kijken naar wat de beste laadpaal is voor mijn eisen.

Ik had de wall box pulsar en de zappi 2.1 op t oog. Zit ik daarmee een beetje in een oké richting met de volgende eisen?

- alle laad kosten zullen zakelijk zijn, en ik moet dus een load history hebben hoeveel stroom de laadpaal heeft gepakt tegen welke tarieven. Vanuit daar kan ik t zelf factureren maar hier moet duidelijk inzicht in zijn.

- load balancing is een vereiste. In de zappi zit die al ingebouwd? Bij de wallbox moet ik m zelf ernaast installeren ?

- geen abbonomentskosten m.b.t. inzicht in verbruik en dit uit de app kunnen halen. Omdat t gaat om een laadpaal, en geheel zakelijk kan ik dit prima zelf nog doen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
de Peer schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:09:
Ja dat roepen we nu al sinds 2017. Dat is onderhand geen argument meer :D
Fair enough :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Jazsie schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:15:
[...]

Voor 100,-- haal je ook een OEM granny lader van MP, dat is wat ik zou doen :)

(https://www.marktplaats.n...iting-thuislader-mennekes > voor zelfs 40,-- met "camping" stekker erop)
Hm das misschien gunstiger, sowieso qua prijs. Misschien eerst maar eens MP in de gaten houden inderdaad.

@guido66 Ik wil zorgen voor een verloopkabel: hier een goede geaarde plug halen, een meter of anderhalf, twee aan 3x 2.5m2 ymvk, en dan in het VK straks een fatsoenlijke lokale stekker aanschaffen.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Bra-Jo schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:13:
[...]

Hm das misschien gunstiger, sowieso qua prijs. Misschien eerst maar eens MP in de gaten houden inderdaad.

@guido66 Ik wil zorgen voor een verloopkabel: hier een goede geaarde plug halen, een meter of anderhalf, twee aan 3x 2.5m2 ymvk, en dan in het VK straks een fatsoenlijke lokale stekker aanschaffen.
Kijk bij thuisladers wel even naar het vermogen.
Dat MGDing uit de link in maar 10A. Dat schiet helemaal niet op. Is wel veilig.
Een campingstekker (CEE) is dan wel weer een goed idee.
Ik heb hier een instelbare granny liggen van max 32A (kon geen kleinere vinden naar mijn smaak).
Daar zat een CEE 32 A stekker aan. Die heb ik omgezet naar een CEE16A stekker.
(Ja ik weet dat dat en gevaar kan zijn bij 32A laden, maar dat kan hier sowieso niet en de lader onthoud zijn instelling van 16A)

Als je verlengsnoeren gaat gebruiken, zorg dan idd minimaal voor 2,5mm2, en wellicht zelfs 4mm2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Bra-Jo schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:13:
[...]

In de stekker van een granny charger zit een temperatuurbewaking. Als de boel te heet wordt schakelt de lader uit.

Als je een verlengsnoer gaat gebruiken, is de stekker daarvan onbeveiligd. Britse stopcontacten zijn wel beveiligd met een zekering, maar toch...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:07:
[...]

Trager laden is in mijn ogen vooral onnodig als het ook snel kan, en je hebt meer laadverliezen. daardoor iets duurder.

met moeite bedoel ik het uitzoekwerk, koppelen aan slimme meter, programmeren, apps installeren en prijzen/zonneschijn in de gaten houden etc...
eenmaal alles geautomatiseerd loopt alles lekker, maar voor veel mensen duurt het wel even voor dat ze dat allemaal op orde hebben en in mijn ogen dus zonder dat je er echt wat mee bereikt.
Maar hobby is natuurlijk ook een prima argument.
Traag laden is voor mijn auto niet zo'n issue. Dat valt mee. Ik gebruik de granny veel buitenshuis.
Thuis nu nog met laadpaal, maar ook ik ga naar dynamisch, want veel te duur contract nu.
Moet er veel uitzoekwerk etc bijkomen. Nee helemaal niet. Voor 65 + is het gemakkelijk. Je kijkt naar boven en naar de kalender en je weet wanneer de stroom goedkoop is ivm wind en zon. Dan gaat de stekker erin.
Traag kan in de toekomst om zo veel als mogelijk goedkope stroom er in te krijgen.

Beetje offtopic: ik laad tegenwoordig niet meer thuis. Er is een laadpaal bij mij in de buurt voor 29 cent per kWh.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:52
Gerardus1956 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:21:
[...]

Traag laden is voor mijn auto niet zo'n issue. Dat valt mee. Ik gebruik de granny veel buitenshuis.
Thuis nu nog met laadpaal, maar ook ik ga naar dynamisch, want veel te duur contract nu.
Moet er veel uitzoekwerk etc bijkomen. Nee helemaal niet. Voor 65 + is het gemakkelijk. Je kijkt naar boven en naar de kalender en je weet wanneer de stroom goedkoop is ivm wind en zon. Dan gaat de stekker erin.
Traag kan in de toekomst om zo veel als mogelijk goedkope stroom er in te krijgen.

Beetje offtopic: ik laad tegenwoordig niet meer thuis. Er is een laadpaal bij mij in de buurt voor 29 cent per kWh.
En ben je zeker dat je marginale prijs voor een extra kWh hoger is dan 29ct?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
de Peer schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:04:
[...]

Oke, dat kan natuurlijk. prima antwoord. ik was benieuwd.

[...]

Ja maar dat staat los van sloom of snel laden.

[...]

Nee ik bedoel dat langzaam laden voor hogere laadverliezen zorgt. Het laden zelf kost namelijk ook behoorlijk wat stroom dus dan kun je maar beter snel laden.
Zou ik dan om zo veel mogelijk groen te laden beter de auto op 6ampere kunnen instellen? Dan wordt hij niet maximaal tot 11 kw bijgepompt vanuit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pieter2 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:07:
[...]

Zou ik dan om zo veel mogelijk groen te laden beter de auto op 6ampere kunnen instellen? Dan wordt hij niet maximaal tot 11 kw bijgepompt vanuit het net.
ja klopt. En als je het net wilt ontlasten zou je ook alleen kunnen laden als het voltage in de wijk naar boven de 250V gaat.

Het is maar net wat je doelstelling is...

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 19-04-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 21:27
macfocus schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:20:
[...]

Kijk bij thuisladers wel even naar het vermogen.
Dat MGDing uit de link in maar 10A. Dat schiet helemaal niet op. Is wel veilig.
Een campingstekker (CEE) is dan wel weer een goed idee.
Ik heb hier een instelbare granny liggen van max 32A (kon geen kleinere vinden naar mijn smaak).
Daar zat een CEE 32 A stekker aan. Die heb ik omgezet naar een CEE16A stekker.
(Ja ik weet dat dat en gevaar kan zijn bij 32A laden, maar dat kan hier sowieso niet en de lader onthoud zijn instelling van 16A)

Als je verlengsnoeren gaat gebruiken, zorg dan idd minimaal voor 2,5mm2, en wellicht zelfs 4mm2.
Je mag denk ik blij zijn als je op een camping 10A ter beschikking hebt...

Boven de 10A idd met CEE stekkers gaan werken, wel zo verstanding.

10A is prima te doen, ligt natuurlijk maar aan in welke situatie :+.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 19-04-2024 15:52 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:40:
[...]

En ben je zeker dat je marginale prijs voor een extra kWh hoger is dan 29ct?
eh. nee. Het is mij bekend dat ik moet blijven rekenen, zodat ik niet zoveel ga laden buitenshuis dat ik een TLV van 5cent ga krijgen. Voorlopig ben ik nog niet in de buurt. Kan zo zijn dat ik de laatste maanden van het contract weer thuis moet gaan laden. Dat is dan in maanden met weinig teruglevering. (sept/okt)
Dat gaat mij dus niet mis.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

macfocus schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:33:
[...]

Maaruh, wat is dan een “cable management system”?
Is dat extra geleiding/montage binnen de paal?
Is het niet meer als een ophanghaak?

Ben benieuwd, want bij mij komt er een losse 10 meter kabel.
een losse kabel als in aan twee kanten een stekker? die moet je toch opbergen in je auto of binnen anders wordt die gejat.
Maar het gaat hier om 10 m1 als vast aangesloten kabel aan een paal.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

guido66 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:28:
[...]

In de stekker van een granny charger zit een temperatuurbewaking. Als de boel te heet wordt schakelt de lader uit.

Als je een verlengsnoer gaat gebruiken, is de stekker daarvan onbeveiligd. Britse stopcontacten zijn wel beveiligd met een zekering, maar toch...
Ik snap je punt, maar ik zie weinig (betaalbare) alternatieven. Heb ook al zitten kijken om een originele Britse granny charger aan te schaffen (in GB) , maar die zijn nog een tandje duurder dan hier en dan beperkt ik mezelf te veel. Voordeel van een EU-lader is dat ik bv ook een extra verloopkabel kan maken met een CZE-stekker ipv een Britse aansluiting, dan heb ik op de camping 3 opties.

Nu nog eentje zien te vinden die een beetje fatsoenlijk is. :)

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
ron65 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:15:
[...]

een losse kabel als in aan twee kanten een stekker? die moet je toch opbergen in je auto of binnen anders wordt die gejat.
Maar het gaat hier om 10 m1 als vast aangesloten kabel aan een paal.
Yep, idd zo’n kabel, die gebruik ik als semi-vaste kabel. Gaat niet mee in de auto.
Zit gelocked aan de paal en hangt uit het directe zicht.
Daarnaast woon ik in een dorp van 1800 man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Makrolon schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 05:35:
[...]

Nee hoor, de grid limit kan alleen op hele getallen 😁
Hm, ik zou zweren een 24.xA gezien te hebben. Morgen maar even kijken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
Termy schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 00:06:
[...]
Ik heb het gisteren gekeken, bij mij kon het ieder geval niet ;-). Dus ik denk dat @Makrolon gelijk heeft....

Verder heb ik de instellingen aangepast, ipv 16A nu 32A (zoals ook in de groepenkast zit) zodat ik meer op 1 fase met de pv kan laden en minder vaak van 1 naar 3 fasen en vv zal switchen als het goed is, morgen en de komende tijd eens kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Termy schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 00:06:
[...]

Dat klopt, bij je device limit heb je die gezien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@rube Zou goed moeten gaan. Misschien het vermelden waard dat je (uiteraard) je bekabeling naar de laadpaal hebt aangelegd op basis van 32A?

En de auto moet het (1x32A) ook ondersteunen, anders heeft het alsnog niet veel nut.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@JanHenk Goed punt want daar staat wellicht niet iedereen bij stil, maar ik heb inderdaad bij aanleggen rekening gehouden met 32A (5x6mm2). Auto kan ook tot 32A 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Paar uurtjes verder en: ja, laadt nu op 1 fase een stuk sneller.
Maar ik ga zo weg dus wilde nog even een uurtje op vol vermogen laden: ik drup op stop -> vervolgens fast -> en....ALS in de groepenkast knalt eruit. ALS weer omhoog en Zappi geeft een relaisfout aan. Stekker uit de auto, zappi resetten en weer proberen, maar relais fout blijft. Terug zetten naar eco+ en 1 fase en dan start hij wel weer met laden.

Ik zie online dat er meer mensen zijn met dit probleem, maar op dit topic zie ik geen hits op "relais fout"
https://myenergi.info/contactor-fault-2800-2812-t7170.html en https://myenergi.info/contactor-fault-t3672.html

Lijkt erop dat ik contact op moet nemen met myenergi. Iemand anders ervaring hiermee, wellicht @Makrolon ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMpwXgQzYgdNXgijQzOqUf0CoEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SrtwFT8vKMuwGoAeoOeErVE7.png?f=fotoalbum_large
https://handleidingen.acc...adstations-nederlands.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
rube schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:34:
Maar ik ga zo weg dus wilde nog even een uurtje op vol vermogen laden: ik drup op stop -> vervolgens fast -> en....ALS in de groepenkast knalt eruit. ALS weer omhoog en Zappi geeft een relaisfout aan. Stekker uit de auto, zappi resetten en weer proberen, maar relais fout blijft. Terug zetten naar eco+ en 1 fase en dan start hij wel weer met laden.

Ik zie online dat er meer mensen zijn met dit probleem, maar op dit topic zie ik geen hits op "relais fout"
https://myenergi.info/contactor-fault-2800-2812-t7170.html en https://myenergi.info/contactor-fault-t3672.html

Lijkt erop dat ik contact op moet nemen met myenergi. Iemand anders ervaring hiermee, wellicht @Makrolon ?

[Afbeelding]
Dit is wat ik een tijd geleden ook heb gehad en hier al weleens eerder over heb geschreven. Het relais krijgt blijkbaar op zijn donder bij het schakelen tussen 1-fase en 3-fasen en dat gaat niet onbeperkt goed. Heb destijds netjes 2x een nieuwe door MyEnergi opgestuurd gekregen. Dat was toen wel omdat de laadpaal nog op 1-fase zat aangesloten ivm afwachting meterkast verzwaring, dit is de eerste keer dat ik het hoor bij iemand die hem op 3-fasen heeft aangesloten.

Afijn, ik heb hier ook de PV optie op 3-fasen gezet, waardoor die nooit zonnestroom gaat laden want ik wil alleen volgens het dynamische schema laden. Dus hier ook geen 1-fase <-> 3-fasen wissels meer.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Taro schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:12:
[...]
Dit is wat ik een tijd geleden ook heb gehad en hier al weleens eerder over heb geschreven. Het relais krijgt blijkbaar op zijn donder bij het schakelen tussen 1-fase en 3-fasen en dat gaat niet onbeperkt goed. Heb destijds netjes 2x een nieuwe door MyEnergi opgestuurd gekregen.
Bedankt. Dan ga ik maandag maar even contact opnemen.
Dat was toen wel omdat de laadpaal nog op 1-fase zat aangesloten ivm afwachting meterkast verzwaring,
Maar als hij op 1 fase was aangesloten, dan kan hij toch niet schakelen tussen 1 en 3 fasen? Ik mis iets geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
rube schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:51:
[...]
Maar als hij op 1 fase was aangesloten, dan kan hij toch niet schakelen tussen 1 en 3 fasen? Ik mis iets geloof ik.
Jawel, waarbij L1, L2 en L3 dan dezelfde fase ipv 3 verschillende zijn. Maar laat maar, is nu niet relevant :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 12:13
Ik heb al meer dan een jaar een goed werkende setup met easee + jedlix + Ioniq 5. Heel fijn om op dynamische energie tarieven in te spelen.

Maar sinds gisteren gaat er wat mis, en ik wilde even check of hier meer mensen tegenaan lopen.

Wat ruwweg normaal gebeurd, jedlix pauzeert de charge sessie op de easee, en unpaused die als het weer gunstige tarieven zijn. De Ioniq 5 vind het allemaal fijn, wacht gewoon dat ie weer stroom krijgt.

Maar nu gebeurd er wat raars, de easee zegt 10/15min na starten van een pauze dat ik opnieuw moet goedkeuren in de app/met rfid kaartje. Het bericht dat je normaal krijgt als je bent vergeten hem aan te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3BMROV5mGrihwhYNXAXv_Pp2V8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GidB57VuMv00Vaw3bVNBoxLA.png?f=fotoalbum_large

Al 2 dagen hierdoor de charge manueel moeten starten en jedlix moeten uitzetten.

Ben ik alleen hierin? Of hebben meerdere mensen hier last van? Ik verdenk easee van een rare software update, maar de laatste wijziging in de changelog is van 2 maanden geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
rube schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:34:

[Afbeelding]
Nee, ik heb dit nog nooit aan de hand gehad... Welke auto heb je, en waar heb je je zappi vandaan, wel de nieuwste firmware? Dit lijkt op het probleem met de kia nero aan t begin, die sluit bij 1 fase lades 2 fase's kort, als er dan in dezelfde sessie weer 3 fase aangeboden word heb je een volle sluiting.

Maar dit was al lang verholpen door 80 seconde tijd in te bouwen tussen het schakelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Makrolon op 21-04-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Makrolon schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:10:
[...]
Nee, ik heb dit nog nooit aan de hand gehad... Welke auto heb je, en waar heb je je zappi vandaan, wel de nieuwste firmware? Dit lijkt op het probleem met de kia nero aan t begin, die sluit bij 1 fase lades 2 fase's kort, als er dan in dezelfde sessie weer 3 fase aangeboden word heb je een volle sluiting.

Maar dit was al lang verholpen door 80 seconde tijd in te bouwen tussen het schakelen.
Ja, ik heb de auto waarmee dit voorheen een probleem was (Hyndai Kona '20). Maar dat was opgelost met de nieuwste firmware op de Zappi en de auto, zo werd mij telefonisch door Myenergi verzekerd voordat ik de Zappi kocht. Een persoon van Myenergi zei mij dat het beste was om eerst de actieve laadsessie te stoppen voor ik over zou schakelen tussen 1-3 fasen, maar een andere persoon (zijn leidinggevende?) zei dat dat niet meer nodig was en dat automatisch ook okay was.

En inderdaad, tussen het schakelen van 1 naar 3 fasen zat een lange tijd (ik dacht eigenlijk 90 seconden, maar kan ook 80 seconden geweest zijn).

De zappi werd verstuurd door Myenergi en bij de installatie in februari heb ik de nieuwste firmware erop gezet. Vrijdag heb ik weer even gecontroleerd op nieuwere firmware en die er ook weer op gezet. Ik heb niet meer gezien tussen vrijdagmiddag en zaterdag ochtend toen dit gebeurde, of er iets gewijzigd is in de tijd tussen het schakelen.

Zaterdag was de auto dus aan het laden op 1 fase eco+, toen heb ik via de app de laadsessie gestopt en vervolgens een fast laadsessie gestart. Vervolgens klapte de ALS eruit en blijkbaar is nu het relais kapot.
Aan de hand van wat jij nu schrijft, lijkt het er nu op dat bij het handmatig stoppen en starten via de app en van 1 naar 3 fasen gaan, er wellicht niet voldoende tijd (meer) zit? Of dat dit anders gaat dan het "automatisch" schakelen tussen 1 en 3 fasen?

Overigens zei de man van Myenergi destijds wel zoiets in de trant van "en mocht het wel verkeerd gaan, dan sturen we een nieuwe relais op". Dus wellicht komt het toch nog wel af en toe voor.....ik ga even kijken of ik ga bellen of ik een ticket aan moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokz
Rokz schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:29:
Als volgt.

Ik heb een eigen bedrijf en ga vanuit daar zakelijk auto rijden.
Nu heb ik een ev gekocht en zit ik te kijken naar wat de beste laadpaal is voor mijn eisen.

Ik had de wall box pulsar en de zappi 2.1 op t oog. Zit ik daarmee een beetje in een oké richting met de volgende eisen?

- alle laad kosten zullen zakelijk zijn, en ik moet dus een load history hebben hoeveel stroom de laadpaal heeft gepakt tegen welke tarieven. Vanuit daar kan ik t zelf factureren maar hier moet duidelijk inzicht in zijn.

- load balancing is een vereiste. In de zappi zit die al ingebouwd? Bij de wallbox moet ik m zelf ernaast installeren ?

- geen abbonomentskosten m.b.t. inzicht in verbruik en dit uit de app kunnen halen. Omdat t gaat om een laadpaal, en geheel zakelijk kan ik dit prima zelf nog doen.

Alvast bedankt!
Nogmaals de vraag!

Iemand die me in de goeie weg kan wijzen ? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
Rokz schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:45:
[...]

Nogmaals de vraag!

Je levert als particulier de stroom aan je bedrijf. Waarom zou je zelf strenge eisen stellen aan de declaratie? Ik zou gewoon aan einde jaar het aantal kWhs tellen en dat maal een bedrag doen, dat hoeft geen kostprijs te zijn. Pak bijv de prijs van de publieke laadpaal in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperm2
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-11-2024
Joe,

Een jaar lang probleemloos tesla model 3 thuis opgeladen met ZappiV2 op 15A, maar sinds een maand klapt na 30-60 minuten laden de aardlekautomaat eruit als ik op 14A of 15A laad, als ik hem op 13A zet gaat het wel goed. Heb een EMAT EMK16-63 B16 automaat.
Zappi Support zegt dat het kan dat aardlek automaten na verloop van tijd gevoeliger kunnen worden en er sneller uitklappen en het beste om een zekering te plaatsen die niet 100% van zijn capaciteit continu word belast.

Iemand advies welke aardlekautomaat ik kan nemen die wel gewoon 15A trekt en nog steeds veilig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokz
mrwiggs schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:58:
[...]

Je levert als particulier de stroom aan je bedrijf. Waarom zou je zelf strenge eisen stellen aan de declaratie? Ik zou gewoon aan einde jaar het aantal kWhs tellen en dat maal een bedrag doen, dat hoeft geen kostprijs te zijn. Pak bijv de prijs van de publieke laadpaal in de buurt.
Hey, groeie tip!

Helemaal niet zo over na gedacht.

Kans is groot dat t een zappi wordt. Overzichtelijk op zonnenpanelen en netjes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
jasperm2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:19:
Joe,

Een jaar lang probleemloos tesla model 3 thuis opgeladen met ZappiV2 op 15A, maar sinds een maand klapt na 30-60 minuten laden de aardlekautomaat eruit als ik op 14A of 15A laad, als ik hem op 13A zet gaat het wel goed. Heb een EMAT EMK16-63 B16 automaat.
Zappi Support zegt dat het kan dat aardlek automaten na verloop van tijd gevoeliger kunnen worden en er sneller uitklappen en het beste om een zekering te plaatsen die niet 100% van zijn capaciteit continu word belast.

Iemand advies welke aardlekautomaat ik kan nemen die wel gewoon 15A trekt en nog steeds veilig is?
Zet er een 20A alamat tussen ipv de oude 16A. Dan kan je ook gewoon op 100% laden (16A) en de automaat zit niet aan de max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

Nogmaals de vraag!

Easee Lite met Easee Equaliser en een MID goedgekeurde kWh meter.

[ Voor 7% gewijzigd door ASS-Ware op 21-04-2024 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
mrwiggs schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:58:
[...]

Als je er prive meer voor ontvangt dan wat je hebt betaald, dan zou je daar belasting over moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
ASS-Ware schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:59:
[...]

Als je er prive meer voor ontvangt dan wat je hebt betaald, dan zou je daar belasting over moeten betalen.
Maar hoeveel betaal je over met zonnepanelen opgewekte electriciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
mrwiggs schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:16:
[...]

Maar hoeveel betaal je over met zonnepanelen opgewekte electriciteit?
Gewoon het tarief aanhouden wat je energieleverancier jou berekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
ASS-Ware schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:40:
[...]

Gewoon het tarief aanhouden wat je energieleverancier jou berekent.
Dat kan je doen, maar dan doe je jezelf tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
mrwiggs schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:43:
[...]

Dat kan je doen, maar dan doe je jezelf tekort.
Dus dan maar extra belasting betalen of het niet opgeven?
Welke strategie houd jij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:49:
[...]

Dus dan maar extra belasting betalen of het niet opgeven?
Welke strategie houd jij aan?
Als je eenmanszaak bent maakt 't weinig uit... of 't is winst in je onderneming, die telt als inkomsten voor je IB belasting, of het is winst voor je prive, en kosten voor je zaak, en die winst voor prive telt mee voor je IB.

Alleen als je een andere bedrijfsvorm hebt (bv ofzo), dan kan 't boeiend zijn

Edit:
Zelf heb ik een simpele laadkabel met een (per sessie) telwerkje, schrijf ik de standen op (en nog met een foto als logging/bewijs) ... en reken ik per maand het totaal aanal kwh uit. Dat maal de gemiddelde kwh prijs van die maand op mijn energie-rekening en dat schrijf ik als 'kosten'.

Dat trekt het gemiddelde tarief wat ik betaal voor mijn huis lekker naar beneden, omdat ik alleen oplaad op de goedkope uurtjes.

[ Voor 29% gewijzigd door markjanssen op 21-04-2024 22:47 . Reden: eigen situatie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:01

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb een Zappi en had vaker problemen met laden de laatste tijd, dan startte hij niet.
Leek alsof het opgelost was als ik even de auto verplaatste en dan inprikte.

Met de auto van mijn broer ook hetzelfde probleem.

Later kwam ik erachter dat als ik de kabel een wiebel/verplaats, hij opeens gaat opladen. Ergens een beschadiging in de kabel of zo?

Ik heb met Zappi gemaild, maar ik moet maar gewoon een nieuwe kabel kopen volgens hun. Ik zou denken dat een laadkabel wel wat langer dan 3 jaar mee zou moeten gaan.

Is het normaal dat dit soort dingen voor komen? Moet ik rekening mee houden dat ik regelmatig de kabel zal moeten gaan vervangen?

Misschien dat hij gewoon niet meer goed vast in het station zelf, ga 'm deze week eens open schroeven.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
rube schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:42:
[...]

Zaterdag was de auto dus aan het laden op 1 fase eco+, toen heb ik via de app de laadsessie gestopt en vervolgens een fast laadsessie gestart. Vervolgens klapte de ALS eruit en blijkbaar is nu het relais kapot.
Aan de hand van wat jij nu schrijft, lijkt het er nu op dat bij het handmatig stoppen en starten via de app en van 1 naar 3 fasen gaan, er wellicht niet voldoende tijd (meer) zit? Of dat dit anders gaat dan het "automatisch" schakelen tussen 1 en 3 fasen?
Hij hangt nu dus permanent op 1-fase en het relais is stuk, begrijp ik? Dat is wel vervelend... Gezien de uitleg van de situatie lijkt het me ook toeval dat dit nu gebeurd, net nadat je de instelling hebt gewijzigd van het laden tot 32 ampère op 1 fase ? Of denk je daar anders over?

Hou ons op de hoogte.

Schijnbaar is zo'n relais de zwakste schakel qua levensduur van een laadpaal. De Easees schakelen "ter bescherming van het relais" bij laden op zonnestroom ook niet terug van 3-fase naar 1-fase.

[ Voor 10% gewijzigd door JanHenk op 22-04-2024 15:10 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-07 16:14
[...]

Nogmaals de vraag!

Ik ben ook naar zoiets op zoek, alleen ik heb een andere paal voor ogen. Als je het zonder abonnementskosten wil dan zal het volgens mij altijd een handmatige taak zijn. Als je alleen een zakelijke auto laadt kun je naar mijn mening gewoon de gegevens uit de app gebruiken in een documentje.

Neig zelf toch naar een E-flux abonnementje, gezien mijn laadgedrag enorm afwisselend is en ik geen zin heb in extra administratieve druk. Heb voor mijn benzine auto momenteel ook een tankpas voor het maandelijkse factuurtje. Ondanks dat ik waarschijnlijk per tankbeurt iets meer kwijt ben dan zonder,.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
de Peer schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:12:
[...]

ja klopt. En als je het net wilt ontlasten zou je ook alleen kunnen laden als het voltage in de wijk naar boven de 250V gaat.

Het is maar net wat je doelstelling is...
Het lukt nog niet om de wallbox te laten laden via de eco smart optie. Wallbox geeft aan te wachten op voldoende groene energie terwijl ik meer dan 2500watt teruglever, dat zou meer dan voldoende moeten zijn om eco te laden. Soms krijg ik ook de melding dat de auto geen energiebehoefte heeft, wat ook niet klopt met 26% accu.

Doe ik iets verkeerd?
- 3 fase
- auto en wall box ingesteld op 6 ampere laden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
@Pieter2 bij 3 fasen moet je minstens 4140 W terugleveren voordat dit gaat werken.

230V x 6A x 3 fasen...

Op 1 fase werkt het vanaf 1380 W.

Laadpalen starten nooit onder de 6A namelijk.

Een limiet in de auto instellen: waarom zou je dat doen?

[ Voor 42% gewijzigd door guido66 op 22-04-2024 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
Pieter2 schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:18:
[...]

Het lukt nog niet om de wallbox te laten laden via de eco smart optie. Wallbox geeft aan te wachten op voldoende groene energie terwijl ik meer dan 2500watt teruglever, dat zou meer dan voldoende moeten zijn om eco te laden. Soms krijg ik ook de melding dat de auto geen energiebehoefte heeft, wat ook niet klopt met 26% accu.

Doe ik iets verkeerd?
- 3 fase
- auto en wall box ingesteld op 6 ampere laden
Volgens mij ondersteunt alleen de Zappi automatisch overschakelen tussen 1 en 3 fasen. Dus bij minder dan 4200 watt blijft ie op 1 fase, daarboven schakelt hij naar 3.

Als je Wallbox op 3 fasen zit heeft ie dus 4200 watt nodig want die kan niet naar 1 fase?

[ Voor 6% gewijzigd door mrwiggs op 22-04-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
guido66 schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:44:
@Pieter2 bij 3 fasen moet je minstens 4140 W terugleveren voordat dit gaat werken.

230V x 6A x 3 fasen...

In de eco-modus heeft die toch 2 ampere per fase nodig, dus een totaal van 6 ampere?
Dit staat in de handleiding:
Eco-Smart checks the total active power, L1+L2+L3, so if the sum of all the phases exceeds the required power, it will start a charge, regardless of whether the system is balanced. This is to ensure that the surplus of energy is used.

Als je normaal zou laden dan zou de laadpaal toch ook gebruik maken van stroom wat je anders zou terugleveren? Ik vraag mij nu af wat dat het verschil zou zijn met de eco modus?

@mrwiggs ik weet niet of ik zelf kan switchen naar 1 fase. Hij werkt al wel toen ik nog geen 3-fase had, de installateur heeft toen iets anders ingesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door Pieter2 op 23-04-2024 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 20:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

guido66 schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:44:

230V x 6A x 3 fasen...

Mijn Zappi laad (met puur en alleen zonneenergie) al vanaf 700watt

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Pieter2 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:37:
[...]

In de eco-modus heeft die toch 2 ampere per fase nodig, dus een totaal van 6 ampere?
Dit staat in de handleiding:
Eco-Smart checks the total active power, L1+L2+L3, so if the sum of all the phases exceeds the required power, it will start a charge, regardless of whether the system is balanced. This is to ensure that the surplus of energy is used.

Als je normaal zou laden dan zou de laadpaal toch ook gebruik maken van stroom wat je anders zou terugleveren? Ik vraag mij nu af wat dat het verschil zou zijn met de eco modus?

@mrwiggs ik weet niet of ik zelf kan switchen naar 1 fase. Hij werkt al wel toen ik nog geen 3-fase had, de installateur heeft toen iets anders ingesteld.
Hm ik weet het niet zeker maar ik lees dit:

Full green mode: In Full green mode, the charge starts if the surpluses are equal to or greater than 3x6A (approx. 4140W), as this is the lowest charging current of a three-phase vehicle.

Wat betreft eco mode, die kan starten met 2A per fase, maar dat is volgens mij omdat ie dan netstroom gebruikt om aan te vullen naar 6A? Het is me niet helemaal duidelijk.

Eco mode: Eco mode starts a charge with a minimum surplus of 2A (approx. 460W). The grid then complements this surplus for the charge session to begin. The grid will only be utilised while the charge starts, so a maximum of 4A will be used

Wel lijkt die 4A extra alleen even nodig om te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Tylen schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:44:
[...]

Mijn Zappi laad (met puur en alleen zonneenergie) al vanaf 700watt
Dan staat je MGI op 50% zo te horen. Of welke auuto heb je die minder dan 6A accepteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Termy schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:21:
[...]

Dan staat je MGI op 50% zo te horen. Of welke auuto heb je die minder dan 6A accepteert?
Cupra Born en Panamera E-Hybrid accepteren heb allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-07 16:15
Andrehj schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:40:
[...]

Uiteraard moet je de fasen gelijk houden, maar als een laadpaalboer zich nog niet eens aan de standaard (L1=bruin, L2=zwart, L3=grijs en N-blauw) houdt, dan zijn ze geen knip voor de neus waard.
En dat zal bij een serieuze toko als Alfen best meevallen, dus die kleuren zullen ongetwijfeld kloppen.
Alhoewel sommige steden/gemeentes LINKS-draaiend net hebben (R'dam (of delen van R'dam) bijvoorbeeld)
Had/heeft te maken met zware industrie en een gelijke verdeling van de load (oid, en als nog van toepassing).

ALS dat net linksdraaiend is EN je laadpaal is er gevoelig voor, zou je zomaar 2 fasen kunnen/moeten wisselen om je paal rechts draaiend te laten werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Tylen schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:29:
[...]

Dat is redelijk uitzonderlijk. 90% van de E-autos laat zich niet laden onder 6A per fase.

En je hebt er niet veel aan ook natuurlijk, want de laadverliezen worden relatief onder 6 A wel erg groot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
Vervolg kapotte relais Zappi:
Even contact gehad met Myenergy en de man die ik sprak gaf aan dat het waarschijnlijk toch door de auto komt, volgens zeggen geven alleen Kona en E-nero uit 2020 dit probleem. Hij betwijfelde overigens of de auto wel de laatste software had, want dan zou het toch wel opgelost moeten zijn..

Ik krijg in ieder geval een nieuw relais dat met een paar schroefjes te vervangen is.
Om hetzelfde probleem in de toekomst te voorkomen beter niet automatisch tussen 1 en 3 fasen schakelen, maar per keer dat je de stekker er insteekt bepalen 1 of 3 fasen. Nu zal dat meestal geen probleem opleveren, maar zal soms wat onhandiger zijn. We gaan het ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

rube schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:47:
[...]

Vervolg kapotte relais Zappi:
Even contact gehad met Myenergy en de man die ik sprak gaf aan dat het waarschijnlijk toch door de auto komt, volgens zeggen geven alleen Kona en E-nero uit 2020 dit probleem. Hij betwijfelde overigens of de auto wel de laatste software had, want dan zou het toch wel opgelost moeten zijn..

Ik krijg in ieder geval een nieuw relais dat met een paar schroefjes te vervangen is.
Om hetzelfde probleem in de toekomst te voorkomen beter niet automatisch tussen 1 en 3 fasen schakelen, maar per keer dat je de stekker er insteekt bepalen 1 of 3 fasen. Nu zal dat meestal geen probleem opleveren, maar zal soms wat onhandiger zijn. We gaan het ervaren.
Je hebt er niks aan maar mijn Zappi en MY'20 eNiro geven al bijna 3 jaar geen problemen. Wel staan bij mij de ECO modi vast op 1 fase en niet op auto. In de daluren schakelt hij echter wel naar 3 fase FAST (zonder problemen dus).

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Tylen schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:29:
[...]

Hoe stel je dit überhaupt in? Ik heb het broertje van de Cupra Born, nl de ID.3 en die laadt vooralsnog niet onder de 1.4 kW met m'n Zappi. Maar goed, dat komt ook omdat de Zappi wacht op 1.4 kW overschot voor hij begint dus wat de auto wel of niet wil maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Termy schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:57:
[...]

Hoe stel je dit überhaupt in? Ik heb het broertje van de Cupra Born, nl de ID.3 en die laadt vooralsnog niet onder de 1.4 kW met m'n Zappi. Maar goed, dat komt ook omdat de Zappi wacht op 1.4 kW overschot voor hij begint dus wat de auto wel of niet wil maakt niet uit.
Volgens mij wacht de Zappi niet hoor. Als de EV bij bijvoorbeeld 1 kW per fase begint met laden dan "levert" de Zappi gewoon. Ik geloof dat o.a. Tesla lager zit dan 1,4 kW per fase.

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 23-04-2024 15:02 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Termy schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:57:
[...]

Dunno heeft de laadpaalmonteur ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:06
Hoi,

Ik heb een vraag. Sinds een paar dagen doe ik mee met de Engie slim laden programma. Hierbij bepalen zij de tijdstip voor het laden van m’n auto. Zij kiezen dan de periode dat het voor hun het gunstigs is, als tegenprestatie krijg ik een beetje korting.
In m’n energie app zie ik dat ze niet aan 1 stuk door laden. Bv vanaf 2 uur ‘s nachts totdat het vol is. Maar dat ze een half uur laden, dan een poosje niks. Dan weer een uur, dan een half uur niet laden enz. enz.
Heeft dit gevolgen voor de kwaliteit en levensduur van m’n accu? Het lijkt mij dat aan 1 stuk door laden beter is voor m’n accu dan telkens laden en weer stoppen. Dit is puur m’n onderbuik gevoelens. Maar ik wil dit even vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Laatst online: 21:44
Russel88 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 06:43:
Hoi,

Ik heb een vraag. Sinds een paar dagen doe ik mee met de Engie slim laden programma. Hierbij bepalen zij de tijdstip voor het laden van m’n auto. Zij kiezen dan de periode dat het voor hun het gunstigs is, als tegenprestatie krijg ik een beetje korting.
In m’n energie app zie ik dat ze niet aan 1 stuk door laden. Bv vanaf 2 uur ‘s nachts totdat het vol is. Maar dat ze een half uur laden, dan een poosje niks. Dan weer een uur, dan een half uur niet laden enz. enz.
Heeft dit gevolgen voor de kwaliteit en levensduur van m’n accu? Het lijkt mij dat aan 1 stuk door laden beter is voor m’n accu dan telkens laden en weer stoppen. Dit is puur m’n onderbuik gevoelens. Maar ik wil dit even vragen.
Ik vraag mij af of de automerken daar grondig op testen.... Ik zou het niet willen met mijn auto. Zeker niet als ze continu aan/uit/aan/uit/aan/uit gaan doen..

In de kleine lettertjes staat vast dat zij (Engie) nergens voor aansprakelijk gesteld kunnen worden

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:06
Griffin2k schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:13:
[...]

Ik vraag mij af of de automerken daar grondig op testen.... Ik zou het niet willen met mijn auto. Zeker niet als ze continu aan/uit/aan/uit/aan/uit gaan doen..

In de kleine lettertjes staat vast dat zij (Engie) nergens voor aansprakelijk gesteld kunnen worden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb m weer uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Laatst online: 21:44
Russel88 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:18:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Ik heb m weer uitgezet.
Is meer mijn beeld en aanname hoor. Wellicht zijn er autokenners die daar anders over denken 👍

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:06
Griffin2k schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:59:
[...]

Is meer mijn beeld en aanname hoor. Wellicht zijn er autokenners die daar anders over denken 👍
Ik ben geen specialist verder, maar tijdens het rijden wordt ook continu geladen (regenereren) met hoge stroomsterkte.

Kan me wel voorstellen dat het rendement heel snel in elkaar zakt doordat constant de accutemperatuur moet worden geregeld.

Als je dit doet om op 100% eigen zonnestroom te laden is het rendement misschien ondergeschikt, maar als je de kW’s moet afrekenen dan is het kantelpunt qua korting misschien verder weg dan dat het in eerste instantie lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:56

AlphaRomeo

FP PowerMod
VW-Bart schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:13:
[...]
Ik ben geen specialist verder, maar tijdens het rijden wordt ook continu geladen (regenereren) met hoge stroomsterkte.
Dat is feitelijk DC laden, het gebruik van de DC bus om weer naar de accu te gaan.
Ik kan me wel voorstellen dat de on-board (AC) lader ook een aantal relais heeft die mogelijk wel een beperkte hoeveelheid schakelingen aan kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012

bert pit

asdasd

Russel88 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 06:43:
Hoi,

Voor een accu is het 't beste om rond de 50% te blijven. Dus beter 55 - 45% en dan laden dan 100 - 90% of 20 -10%. Blijf je tussen de 20 en 80% dan heeft je batterij een lange levensduur. Lang (weken) wegzetten op hoge lading bij een hoge temperatuur is funest. Beter is 50%.
Voor de rest maak het niet veel uit, kleine beetjes laden is prima. Als je je wil verdiepen zoek dan op Jeff Dahn. Dit is een wetenschapper die al 30 jaar onderzoek doet naar oplaadbare batterijen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Guys, woon in België, heb een 3 fase aansluiting , vanwege plaatsgebrek in de kast wil ik een alamat plaatsen, het is een Alfen laadpaal met 22kw licentie...
Moet ik dan een alamat nemen van 16A of 32A? Een auto kan toch maar max 11kw nemen..

Chint is blijkbaar afgeraden?
Een Hager?

https://www.elektramat.nl...l-16a-b-kar-30ma-vks14sb/

Of de 32A variant...

https://www.elektramat.nl...c-4p-32a-ck-30ma-kl-a6ka/

Deze 32a variant is wel een B karakteristiek, maar dat maakt niet veel uit denk ik?

Wat hebben jullie in de kast bij een 22kw laadpaal van Alfen? (België) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NoFate schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 07:52:

Moet ik dan een alamat nemen van 16A of 32A?
Beide is mogelijk, echter als je dan te veel stroom verbruikt op de 16A, vliegt hij er uit.
Een auto kan toch maar max 11kw nemen..
Nee, er zijn ook 22 kW auto's.

Chint 32A bevalt hier prima.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 27-04-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
de Peer schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:00:
[...]

Beide is mogelijk, echter als je dan te veel stroom verbruikt op de 16A, vliegt hij er uit.

[...]

Nee, er zijn ook 22 kW auto's.

Chint 32A bevalt hier prima.
Ok, dus beter dan een 32A alamat nemen?

Welke Chint heb jij? Woon je in België?

[ Voor 6% gewijzigd door NoFate op 27-04-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NoFate schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:02:
[...]

Ok, dus beter dan een 32A alamat nemen?
is niet beter. Als jij altijd onder de 16A blijft is het niet nodig om voor 32A te gaan. Maar als jij in de toekomst verwacht meer dan 16A nodig te hebben, zou je nu alvast 32A kunnen kopen.

ik heb deze:
https://mavafoqus.com/pro...-polignul-32a-c-kar-30ma/
Die kocht ik daar vorig jaar voor 55 euro. Nee ik woon in NL. Ook een Alfen ja.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 27-04-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
de Peer schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:03:
[...]

is niet beter. Als jij altijd onder de 16A blijft is het niet nodig om voor 32A te gaan. Maar als jij in de toekomst verwacht meer dan 16A nodig te hebben, zou je nu alvast 32A kunnen kopen.
Kan jij de specs bezorgen van jouw chint? Woon je in België? Ook Alfen?

Blijkbaar bestaan die CHINT in 32A in B en C karakteristiek... Was B niet aangeraden? Want jij hebt C ?

[ Voor 12% gewijzigd door NoFate op 27-04-2024 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

NoFate schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 07:52:
Guys, woon in België, heb een 3 fase aansluiting , vanwege plaatsgebrek in de kast wil ik een alamat plaatsen, het is een Alfen laadpaal met 22kw licentie...
Moet ik dan een alamat nemen van 16A of 32A? Een auto kan toch maar max 11kw nemen..
Als je een 32A installeert kun je op 1 fase sneller laden (bijvoorbeeld op zonnestroomoverschot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
DonJuape schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:33:
[...]

Als je een 32A installeert kun je op 1 fase sneller laden (bijvoorbeeld op zonnestroomoverschot).
En wat neem ik best een CHINT 32A , B of C karakteristiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
NoFate schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:35:
[...]

En wat neem ik best een CHINT 32A , B of C karakteristiek?
B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Welke kabel ga je tussen je lader en de groepenkast leggen, want daar baseer je op welke waarde je m op gaat afzekeren.

Pagina: 1 ... 113 ... 182 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen