Makrolon schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:10:
[...]
Nee, ik heb dit nog nooit aan de hand gehad... Welke auto heb je, en waar heb je je zappi vandaan, wel de nieuwste firmware? Dit lijkt op het probleem met de kia nero aan t begin, die sluit bij 1 fase lades 2 fase's kort, als er dan in dezelfde sessie weer 3 fase aangeboden word heb je een volle sluiting.
Maar dit was al lang verholpen door 80 seconde tijd in te bouwen tussen het schakelen.
Ja, ik heb de auto waarmee dit voorheen een probleem was (Hyndai Kona '20). Maar dat was opgelost met de nieuwste firmware op de Zappi en de auto, zo werd mij telefonisch door Myenergi verzekerd voordat ik de Zappi kocht. Een persoon van Myenergi zei mij dat het beste was om eerst de actieve laadsessie te stoppen voor ik over zou schakelen tussen 1-3 fasen, maar een andere persoon (zijn leidinggevende?) zei dat dat niet meer nodig was en dat automatisch ook okay was.
En inderdaad, tussen het schakelen van 1 naar 3 fasen zat een lange tijd (ik dacht eigenlijk 90 seconden, maar kan ook 80 seconden geweest zijn).
De zappi werd verstuurd door Myenergi en bij de installatie in februari heb ik de nieuwste firmware erop gezet. Vrijdag heb ik weer even gecontroleerd op nieuwere firmware en die er ook weer op gezet. Ik heb niet meer gezien tussen vrijdagmiddag en zaterdag ochtend toen dit gebeurde, of er iets gewijzigd is in de tijd tussen het schakelen.
Zaterdag was de auto dus aan het laden op 1 fase eco+, toen heb ik via de app de laadsessie gestopt en vervolgens een fast laadsessie gestart. Vervolgens klapte de ALS eruit en blijkbaar is nu het relais kapot.
Aan de hand van wat jij nu schrijft, lijkt het er nu op dat bij het handmatig stoppen en starten via de app en van 1 naar 3 fasen gaan, er wellicht niet voldoende tijd (meer) zit? Of dat dit anders gaat dan het "automatisch" schakelen tussen 1 en 3 fasen?
Overigens zei de man van Myenergi destijds wel zoiets in de trant van "en mocht het wel verkeerd gaan, dan sturen we een nieuwe relais op". Dus wellicht komt het toch nog wel af en toe voor.....ik ga even kijken of ik ga bellen of ik een ticket aan moet maken.