Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:13
Makrolon schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:43:
[...]

Welke kabel ga je tussen je lader en de groepenkast leggen, want daar baseer je op welke waarde je m op gaat afzekeren.
Ik heb daar een 5G6mm voorzien, is toch Ok he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

NoFate schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:04:
[...]

Kan jij de specs bezorgen van jouw chint? Woon je in België? Ook Alfen?

Blijkbaar bestaan die CHINT in 32A in B en C karakteristiek... Was B niet aangeraden? Want jij hebt C ?
B wordt inderdaad aangeraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:03
NoFate schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:46:
[...]

Ik heb daar een 5G6mm voorzien, is toch Ok he?
Das goed inderdaad! Tenzij het kabeltraject 100m is oid

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 20:46
Ik heb een tweedehands Lolo smart (2) tweedehands gekocht om mijn auto op te laden, maar deze kan niet geactiveerd worden. Hij is blijkbaar al 4 jaar niet online geweest. Hebben jullie hier ervaring mee of een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KriVaDesign
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-06 01:04
Is er een aanbevolen (web-)winkel/model om een aparte granny charger te bestellen?
Ik neem binnenkort een IONIQ 5 N in ontvangst, en wil deze initieel thuis met de granny charger laden aan 2,3kW gedurende de nacht. (want nog geen zonnepanelen en BE dus capaciteitstarief)
Ik weet dat hier wat extra verlies op zit ten opzichte van sneller laden, maar dat neem ik er voorlopig wel bij.
Voorkeurslijstje:
- CEE 230V aansluiting aangezien de lader langere tijd buiten zal liggen.
- Instelbaar maximum vermogen van +/- 2,3 kW.
- goede weersbestendigheid.
- Indien mogelijk is ook uitgesteld laden welkom, dit kan ik ook op de auto instellen maar de lader heeft mijn voorkeur.

Zelf dacht ik aan dit model(AliExpress link).

Dank voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:19
KriVaDesign schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:01:
Is er een aanbevolen (web-)winkel/model om een aparte granny charger te bestellen?
Ik neem binnenkort een IONIQ 5 N in ontvangst, en wil deze initieel thuis met de granny charger laden aan 2,3kW gedurende de nacht. (want nog geen zonnepanelen en BE dus capaciteitstarief)
Ik weet dat hier wat extra verlies op zit ten opzichte van sneller laden, maar dat neem ik er voorlopig wel bij.
Voorkeurslijstje:
- CEE 230V aansluiting aangezien de lader langere tijd buiten zal liggen.
- Instelbaar maximum vermogen van +/- 2,3 kW.
- goede weersbestendigheid.
- Indien mogelijk is ook uitgesteld laden welkom, dit kan ik ook op de auto instellen maar de lader heeft mijn voorkeur.

Zelf dacht ik aan dit model(AliExpress link).

Dank voor de hulp.
Persoonlijk zou ik niet een Chinees Ali ding nemen. Waarom niet meteen een laadpaal?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KriVaDesign
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-06 01:04
Omdat ik de laadpaal samen met de zonnepanelen wil laten installeren in de toekomst. Op dit moment heb ik wel een CEE stopcontact op de ideale plaats om de auto te laten laden, vandaar dat de relatief kleine extra uitgave voor een granny charger met CEE aansluiting voor mij op dit moment wel interessant is. Een Schuko stekker langere tijd buiten laten insteken ben ik niet zo gek van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bij de meeste auto's krijg je een granny-charger er bij... dus hoef je die niet apart te kopen, anders staat marktplaats er vaak ook vol mee, van mensen die hem dus bij hun auto kregen, maar al een laadpaal hebben.
Dan kan je voor een paar tientjes klaar zijn.

En de lader die je linked is geen granny-charger... want niet met schuko / < 3KW.
Ik heb zelf een 3-fase 16A CEE versie van ali... doet 't prima, en kan dus lekker met 11kw laden. Ik zou 'm alleen niet outdoor willen/durven gebruiken, maar in de garage gaat 't prima.

[ Voor 22% gewijzigd door markjanssen op 29-04-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:32

AlphaRomeo

FP PowerMod
Kijk eens op Marktplaats, staan er tientallen op, vaak nauwelijks gebruikt door mensen die ze over hebben omdat ze niet met granny laden. Ik heb zelf een 10A lader bij de auto gekregen en gebruik die regelmatig tot ik een wallbox heb. Ik begrijp wel dat er wat grotere laadverliezen zijn bij deze manier van laden tov een goede 3 fasen wallbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 14:56
Ik meende gelezen te hebben dat je geen Harvi meer nodig hebt met de Zappi V2. Op de website van een leverancier staat dat je deze alsnog nodig hebt voor load balancing. Klopt dit?

Hebben ze de website van myenergi op de schop genomen ofzo? Veel minder technische info.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 12:49
virtualJac schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:38:
Ik meende gelezen te hebben dat je geen Harvi meer nodig hebt met de Zappi V2. Op de website van een leverancier staat dat je deze alsnog nodig hebt voor load balancing. Klopt dit?

Hebben ze de website van myenergi op de schop genomen ofzo? Veel minder technische info.
Deze heb je indd niet nodig. De hub zit tegenwoordig ingebouwd. Je krijgt ook standaard al 3 CT klemmen voor je loadbalancing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:10
Flexiilex schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:44:
[...]

Deze heb je indd niet nodig. De hub zit tegenwoordig ingebouwd. Je krijgt ook standaard al 3 CT klemmen voor je loadbalancing
Het lijkt dat die CT klemmen met 5m draad komen, dus dan het dan eigenlijk alleen zo werkt als je laadpunt dicht bij je meterkast zit. Als dat niet zo is, zou je alsnog die harvi nodig hebben, die dan weer draadloos met het laadpunt communiceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

Termy

valt er nog wat te fragge?

Verdicampo schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:17:
[...]

Het lijkt dat die CT klemmen met 5m draad komen, dus dan het dan eigenlijk alleen zo werkt als je laadpunt dicht bij je meterkast zit. Als dat niet zo is, zou je alsnog die harvi nodig hebben, die dan weer draadloos met het laadpunt communiceert.
Nee hoor, die kabels kun je met UTP verlengen. Hier zelfs over 75m.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:10
Termy schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:41:
[...]

Nee hoor, die kabels kun je met UTP verlengen. Hier zelfs over 75m.
Oh nice, dat had ik niet begrepen. Maar net ook in een filmpje van Peblar gezien dat dit gedaan werd, dat is wel mooi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Verdicampo schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:50:
[...]

Oh nice, dat had ik niet begrepen. Maar net ook in een filmpje van Peblar gezien dat dit gedaan werd, dat is wel mooi!
Voor de volledigheid; een Hub heb je inderdaad niet meer nodig. Een Harvi alleen als je je CT klemmen draadloos wilt verbinden met je Zappi of als je ook je PV wilt kunnen uitlezen (dit is niet nodig voor LB of laden op PV onverschot). Aan de Harvi of wanneer je hem nodig hebt is dus niets gewijzigd.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 00:26
Vandaag is onze EVBox Elvi vervangen door een Peblar Home.

Dit omdat de vaste 8 meter laadkabel van de Elvi defect was en alleen nog kon worden vervangen door een te korte 6 meter kabel. Fijn zo'n vaste laadkabel met proprietary aansluiting |:(

Op de EVBox Elvi hadden we geen load balancing, maar de Peblar kan dit wel via de HomeWizard P1 meter (die ik al had).

We gebruiken 'm alleen privé en hadden op de Elvi ook geen inzicht in het stroomvebruik, maar de Peblar Home heeft wel een indicatieve kWh meter. Ook leuk dat je op het display kan zien hoeveel kW hoeveel er al geladen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyYPs9bnpIZxnf5eXnsaeG2qv-0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ow0VJTKV84C71rDrVd3wzXDL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1MsR7PXtqM4emeFIjqell3sudo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnOu6v7SMZ0IXKUNMFqZMcD1.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Laatst online: 19:36
Flexiilex schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:44:
[...]

Voor de volledigheid: bij de enkelfasige laadpaal zit 1 CT klem. Bij de 3 fasige zitten er 3. Met 1 UTP kabel (8 aders met elk 4 twisted pairs), kan je 4 CT klemmen (1 per twisted pair) verlengen tot 100m volgens de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
D!zzy schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:23:
[...]

Voor de volledigheid: bij de enkelfasige laadpaal zit 1 CT klem. Bij de 3 fasige zitten er 3. Met 1 UTP kabel (8 aders met elk 4 twisted pairs), kan je 4 CT klemmen (1 per twisted pair) verlengen tot 100m volgens de handleiding.
Alleen voor die 4e ct klem is geen aansluiting in de zappi ;) Dan zal je dus een harvi in de zappi moeten leggen.

en je moet nooit een 1 fase versie kopen, altijd de 3 fase.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
D!zzy schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:23:
[...]

Ik weet niet of de nieuwe CT klemmen meegeleverd worden maar ze hebben tegenwoordig kleinere CT klemmen zag ik. Die je standaard krijgt zijn in mijn geval eigenlijk te groot voor in de meterkast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Flexiilex schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:36:
[...]

Ik weet niet of de nieuwe CT klemmen meegeleverd worden maar ze hebben tegenwoordig kleinere CT klemmen zag ik. Die je standaard krijgt zijn in mijn geval eigenlijk te groot voor in de meterkast
Ik krijg ze er altijd in en heb er zeker zon 50 geïnstalleerd, dus het lijkt mij erg toevallig dat ze bij jou dan net niet passen ;)

Maar als je myenergi mailt mag je ze denk ik wel omruilen voor de kleinere, hier zit wel een heel kort draadje aan, dus die moet je altijd solderen, en je voeding moet los, deze klemmen kunnen niet open klikken.

Die kleinere zijn trouwens gewoon een optie, je krijgt altijd de normale bij een zappi.

[ Voor 6% gewijzigd door Makrolon op 30-04-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Makrolon schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:24:
[...]

Ik krijg ze er altijd in en heb er zeker zon 50 geïnstalleerd, dus het lijkt mij erg toevallig dat ze bij jou dan net niet passen ;)

Maar als je myenergi mailt mag je ze denk ik wel omruilen voor de kleinere, hier zit wel een heel kort draadje aan, dus die moet je altijd solderen, en je voeding moet los, deze klemmen kunnen niet open klikken.

Die kleinere zijn trouwens gewoon een optie, je krijgt altijd de normale bij een zappi.
Niet als je mijn meterkast ziet. Nieuwbouwwoning van vorig jaar waar m’n 3 fase draden heel dicht op elkaar zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Flexiilex schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:27:
[...]

Niet als je mijn meterkast ziet. Nieuwbouwwoning van vorig jaar waar m’n 3 fase draden heel dicht op elkaar zitten..
Ik kom hem bij je installeren, als ik ze niet kwijt raak is het gratis, als het me lukt betaal je gewoon. 😁

Geloof me maar, het past echt. Desnoods een klem boven en 2 onder de hoofdschakelaar, draden effe uit t meterbord trekken, zit altijd nog wel wat ruimte in, dan kan je een klem wat verder naar links doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-06 21:15

Ktenolix

Pijlsnel

-knip-

[ Voor 101% gewijzigd door Ktenolix op 01-05-2024 08:15 ]

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Ik zou graag even van jullie expertise gebruik maken. Ik heb een 3 fase 11kw laadpaal gekocht. Simpel dom ding. Een stopcontact in een fancy jasje zegmaar.

Nu heb ik enkele maanden geleden mijn meterkast uit laten breiden door er een extra Hager vision kast naast te hangen, waar de 3 fase aardlek (CDS 440G) en een groep voor m'n PV (MBS 616E) in zijn geinstalleerd. Die zitten met een KAM rail aan elkaar, en er is op die rail nog ruimte voor één extra automaat.

Ik ben zover dat ik voor een 20a automaat moet gaan, omdat een 16a onder continue belasting te warm wordt en er mogelijk uit klapt.

Mijn twijfel zit in of ik voor een Extra 20a automaat zal gaan. Die kan ik achter de bestaande aardlek plaatsen. De laadpaal heeft ingebouwde DC-lekstroombeveiliging. Of zal ik toch voor een Aardlekautomaat (Alamat) gaan met een C karakteristiek. Die komt dan dus achter de reeds bestaande aardlek op dezelfde KAM rail. Enerzijds denk ik dat die C karakteristiek overbodig is omdat de DC beveiliging al in de laadpaal zelf zit. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-06 16:09
Na een hoop belletjes met 50Five en EVBox is mijn laadpaal (EVBox Elvi) dan eindelijk weer online.

Echter het aanvraag van een laadpas/druppel van EVBox lukt voor geen meter. Ik heb het aanvraagformulier al 4x ingevuld. Schijnt niet te werken vanwege een storing. Per mail naar de support ook al twee keer aangegeven maar 0,0 reactie. Gister weer iemand aan de lijn gehad en die geeft aan dat ze een geschil hebben met een 3e partij die de passen/druppels uitleveren (???). Ik heb het gevoel een beetje naar het kastje naar de muur gestuurd te worden.

Wie loopt er op dit moment ook tegenaan? En is er een directe oplossing? Ik kan namelijk nog steeds niet laden thuis. Ik heb een residenteel abonnement (gratis) en kan dus alleen laden met een pas/druppel van EVBox...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:38
Lekker hoor.
Thuis laden tegen € -0,09/kWh.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:45
wel als je dat een beetje snel kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZGMVsTxBXQEctWbC1l5fHzWfco=/x800/filters:strip_exif()/f/image/884n32Ro4BUlbaXVAMWjoadK.png?f=fotoalbum_large

De maand begint goed zo, 31kwh voor -1 euro, en een volle accu ;)

[ Voor 5% gewijzigd door markjanssen op 01-05-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Kan je met een thuis laadpaal ook instellen hoeveel hij laadt? Bv ‘gewoon’ alsof je aan het normale stopcontact laadt (ik begrijp zo’n 2,2Kwh) ipv 7 of 22 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wekkel schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:25:
Kan je met een thuis laadpaal ook instellen hoeveel hij laadt? Bv ‘gewoon’ alsof je aan het normale stopcontact laadt (ik begrijp zo’n 2,2Kwh) ipv 7 of 22 KWh.
Ja. De juiste eenheid is kW.
Meestal stel je het max aantal ampère in

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:58
Wekkel schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:25:
Bij een Zappi kan je ook nog eens instellen dat je maar bv. slechts 10 kWh wil laden. Het laden stopt dat nadat er 10 kWh geladen is. Kan bij sommige andere palen vast ook.

Maar je bedoeld vast kW zoals @de Peer hierboven al opmerkte.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik bedoel idd Kw. De achtergrond van mijn vraag is dat ik nadenk over hoe ik een overschot aan stroom van zonnepanelen langzaam in een hybride kan opslaan overdag. Zeg maar 1.500-2.500W per uur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wekkel schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:00:
Ik bedoel idd Kw. De achtergrond van mijn vraag is dat ik nadenk over hoe ik een overschot aan stroom van zonnepanelen langzaam in een hybride kan opslaan overdag. Zeg maar 1.500-2.500W per uur.
Zeg maar 1500-2500 Wh per uur ;)
kW ;)
W met een hoofdletter want dat komt van James Watt, wekkel

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wekkel schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:00:
Gesteld dat je idd W (vermogen) bedoelt dan is dit iets wat bv de Zappi prima kan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kan je de Zappi ook aansturen met je mobiel? En/of vantevoren het laadplan met variabel vermogen instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wekkel schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:42:
Kan je de Zappi ook aansturen met je mobiel? En/of vantevoren het laadplan met variabel vermogen instellen?
Ja. Je kunt via de MyEnergi App de verschillende modi instellen of schema's/tijden instellen om te boosten. Of via de Eco+ stand de zonnestroom optimaal benutten (mits >1.4 kW).

Via mobiel kan je natuurlijk ook naar https://myaccount.myenergi.com/ gaan en gewoon de veel uitgebreidere website gebruiken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:06
Ziet er erg goed in die dynamische tarieven, maar dat is alleen interessant als het je eigen auto is en geen lease.
Ik vraag me af hoe je zulke dynamische met een leasemaatschappij afrekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Wimploo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:18:
Ziet er erg goed in die dynamische tarieven, maar dat is alleen interessant als het je eigen auto is en geen lease.
Veel leasemaatschappijen of bedrijven hanteren een bedrag per kWh dat je mag declareren. Of je kunt in de laadpaal een tarief instellen.

Bij mijn vorige werkgever mocht ik 30 cent/kWh declareren icm leaseauto. Tegenwoordig bewust geen lease meer maar een privé auto met km-vergoeding + mobiliteitsbudget en in beide gevallen laad ik op dezelfde manier icm dynamische tarieven.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:24
Hoi! Door mijn vorige werkgever is in 2019 een NewMotion / Shell Recharge Home Advanced lader geplaatst, welke inmiddels is afgeschreven dus die hangt hier nog vrolijk aan de muur (zonder abonnement, die is natuurlijk opgezegd door de oude werkgever). Maar de paal is technisch nog in prima staat.

Nou wil ik weer elektrisch gaan rijden bij mijn nieuwe werkgever, en die wil een laadpaal plaatsen maar dat kost me 50 euro per maand van mijn leasebedrag... dus nu de vraag:

Kan ik niet beter gewoon zelf een abonnement a 4,84 afsluiten op mijn bestaande laadpaal en vervolgens laden met de laadpas van mijn werkgever om op die manier mijn stroomkosten terug krijgen? Of is dat te simpel gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Wimploo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:18:
Als je met een negatieve prijs kunt laden, verdien je er al aan bij het laden zelf, en vervolgs declareer je het ook nog eens bij je werkgever. Dus dat is juist dubbel winst zoals hierboven ook al genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:18
stefxx schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:11:
Hoi! Door mijn vorige werkgever is in 2019 een NewMotion / Shell Recharge Home Advanced lader geplaatst, welke inmiddels is afgeschreven dus die hangt hier nog vrolijk aan de muur (zonder abonnement, die is natuurlijk opgezegd door de oude werkgever). Maar de paal is technisch nog in prima staat.

Nou wil ik weer elektrisch gaan rijden bij mijn nieuwe werkgever, en die wil een laadpaal plaatsen maar dat kost me 50 euro per maand van mijn leasebedrag... dus nu de vraag:

Kan ik niet beter gewoon zelf een abonnement a 4,84 afsluiten op mijn bestaande laadpaal en vervolgens laden met de laadpas van mijn werkgever om op die manier mijn stroomkosten terug krijgen? Of is dat te simpel gedacht?
Dat is de manier idd.
Even bellen met de LM verteld je veel hoe dat moet.

Ik doe ongeveer hetzelfde.
Ik sluit zelf een abbo bij E-flux af, registreer mijn rfid tag bij E-flux en klaar is Kees volgens mijn account manager bij Leaseplan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:53
guido66 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:51:
Maar je bedoeld vast kW zoals @de Peer hierboven al opmerkte.
offtopic:
En je bedoelt vast bedoelt in plaats van bedoeld. Als je dan toch mensen gaat verbeteren... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:06
sj0ertum schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:15:
[...]

Als je met een negatieve prijs kunt laden, verdien je er al aan bij het laden zelf, en vervolgs declareer je het ook nog eens bij je werkgever. Dus dat is juist dubbel winst zoals hierboven ook al genoemd.
Ja maar dat werkt alleen als je vantevoren een tarief per kwh afspreekt. Als je met een pasje laad moeten ze toch kiezen zien dat je x aantal kwh hebt geladen tegen tarief x en dat zou dat toch "gedeclareerd" worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Wimploo schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:19:
[...]

Ja maar dat werkt alleen als je vantevoren een tarief per kwh afspreekt. Als je met een pasje laad moeten ze toch kiezen zien dat je x aantal kwh hebt geladen tegen tarief x en dat zou dat toch "gedeclareerd" worden?
Jouw werkgever/leasemaatschappij kan niet zien tegen welk tarief jij laadt. Tenzij jij ze dat verteld (verplicht of vrijwillig).

Over het algemeen bepaal je in overleg welk tarief je declareert.
Dynamisch is voor de meeste partijen heel ver weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:39
[b]stefxx schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:11:
maar dat kost me 50 euro per maand van mijn leasebedrag...
Echt die regelingen die werkgevers het wagenpark beheer hebben is zo raar.
Althans bij mijn werkgever ook.

Ik kon bij het kiezen bij een elektrische auto: aanvinken met laadpaal installatie.

Kost je €2500 euro en dat wordt bij het leasebedrag opgeteld.
Bel je ze op welke leverancier levert die paal, welk merk en type laadpaal? Dat kon niemand vertellen ook na een mail en week wachten.

Regel je uiteraard daardoor zelf een laadpaal en vraag je aan Arval kunnen jullie E-Flux of ander backoffice systeem voor me regelen want mijn laadpaal beschikt over OCPP weet niemand daar antwoord op.

Ga je E-Flux zelf regelen, account aanmaken laadpaal koppelen met E-Flux (goede support )
Moest alleen de Shell recharge MTC tag uitlezen met NFC tool en dat nummer invullen.
wordt je gebeld door Arval (geen support)

Meneer we hebben uitvoerig gekeken maar u laadpaal (zappi) kan geen backoffice aan.
Bedankt voor al het uitzoek werk maar mijn laadpaal is op dit moment wel gekoppeld met E-Flux en werk dus het verhaal klopt niet.

Dat was niet helemaal de bedoeling. We hebben 3 leveranciers daar moet u uit kiezen. Leg ik uit dat ik niet kon kiezen, leg ik uit aan welke voorwaarden een laadpaal moet voldoen voor backing etc. blijft het stil.

De laatste zin alleen al van Arval.
Meneer ik ben er om te controleren en te corrigeren waar nodig.

Heb geantwoord
Je kan alleen goed controleren als je de kennis in huis hebt. Fijne dag.

En nu E-Flux ik mooi zonder dat iemand er naar kraait.

[ Voor 4% gewijzigd door d-vine op 02-05-2024 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

d-vine schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:43:
[...]

Echt die regelingen die werkgevers het wagenpark beheer hebben is echt zo raar.
Althans bij mijn werkgever ook.

Ik kon bij het kiezen bij een elektrische auto: aanvinken met laadpaal installatie.

Kost je €2500 euro en dat wordt bij het leasebedrag opgeteld.
Bel je ze op welke leverancier levert die paal, welk merk en type laadpaal? Dat kon niemand vertellen ook na een mail en week wachten.

Regel je uiteraard daardoor zelf een laadpaal en vraag je aan Arval kunnen jullie E-Flux of ander backoffice systeem voor me regelen want mijn laadpaal beschikt over OCPP weet niemand daar antwoord op.

Ga je E-Flux zelf regelen, account aanmaken laadpaal koppelen met E-Flux (goede support ) wordt je gebeld door Arval (geen support)
Moest alleen de Shell recharge MTC tag uitlezen met NFC tool en dat nummer invullen.

Meneer we hebben uitvoerig gekeken maar u laadpaal (zappi) kan geen backoffice aan.
Bedankt voor al het uitzoek werk maar mijn laadpaal is op dit moment wel gekoppeld met E-Flux en werk dus het verhaal klopt niet.

Dat was niet helemaal de bedoeling. We hebben 3 leveranciers daar moet u uit kiezen. Leg ik uit dat ik niet kon kiezen, leg ik uit aan welke voorwaarden een laadpaal moet voldoen voor backing etc. blijft het stil.

Heb geantwoord

Tja Arval. Daar zit ik ook bij en ik heb een Zappi (uiteraard in eigen beheer laten installeren). Mijn Zappi (V2) kan niet met backoffice dus ik declareer met de Arval/MTC app handmatig met de stand van mijn kWh meter.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
  • Laatst online: 13-05 00:26
Sinds maandag hebben we dus een Peblar laadstation met load balancing ter vervanging van de EVBox Elvi zonder load balancing.

Ik had verwacht dat de load balancing er voor zou zorgen dat we de maximale 11 kW zouden halen wanneer er geen andere grote stroomverbruikers in huis aan staan, maar hoger dan 8,7 kW is het niet gegaan. Terwijl er volgens de slimme meter op dat moment ook nog teruggeleverd werd.

Die 11 kW zou ik dan toch moeten kunnen halen, of zie ik wat over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPivtHvaNGRQe71EePWGldbpY78=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/U3OQkaH8bmlSodQWFi7V0Bub.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyvIluvJQQ_NlKJFEi0xs7VjrHc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zzhc1H0lOroWYNMgJByoqQ4d.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:15
IndyVS schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:37:
[...]

Naar deze oplossing ben ik ook op zoek. Ik overweeg de cFos Power Brain wallbox omdat deze met modbus tcp/ip aanstuurbaar is, alsook via verschillende api’s. De dc lekdetectie is niet gecertificeerd en de installatiehandleiding is wel echt summier.
Een andere optie die ik overweeg is de Amperfied connect.home.
Mag ik vragen waar je gelezen hebt dat de dc lekstroom detectie niet gecertificeerd is? In de documentatie staat dat je hem achter een type A aardlek moet installeren. Ben zelf ook geinteresseerd in de cFos power brain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Master
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-06 16:01
Beste Thuislaad-experts,

Ik ben van plan om binnenkort een laadpaal te installeren in mijn nieuwbouwwoning. Deze woning is voorzien van zonnepanelen, en gezien de aankomende veranderingen in de salderingsregeling (of mogelijke terugleverboetes) wil ik zoveel mogelijk van de opgewekte energie zelf gebruiken door mijn auto op te laden. Daarom ben ik op zoek naar een thuislader die hier goed mee om kan gaan.

Daarnaast wil ik gebruikmaken van HomeWizard om inzicht te krijgen in de opgewekte stroom en het verbruik vanuit het net. Ik vraag me af of dit conflicteert met loadbalancing.

Tot slot wil ik zakelijk afrekenen met mijn eigen bedrijf, dus het hoeft niet op de kw nauwkeurig te zijn.

Mijn onderzoek heeft me in de richting van de Zappi geleid, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met dit laadpaal en of er alternatieven zijn. Kunnen jullie me adviseren?

Alvast bedankt voor jullie hulp! 😊

PS: klein off-topic vraag: Wat is jullie rondom de nieuwe terugleverboetes? Is het handing om een vast contract te sluiten met zo laag mogelijk teruglever boetes of bij een dynamische contract te blijven en genieten van negatief laden met risico op hogere boetes in de toekomst?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:22
Mad_Master schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:51:
Beste Thuislaad-experts,

Ik ben van plan om binnenkort een laadpaal te installeren in mijn nieuwbouwwoning. Deze woning is voorzien van zonnepanelen, en gezien de aankomende veranderingen in de salderingsregeling (of mogelijke terugleverboetes) wil ik zoveel mogelijk van de opgewekte energie zelf gebruiken door mijn auto op te laden. Daarom ben ik op zoek naar een thuislader die hier goed mee om kan gaan.

Daarnaast wil ik gebruikmaken van HomeWizard om inzicht te krijgen in de opgewekte stroom en het verbruik vanuit het net. Ik vraag me af of dit conflicteert met loadbalancing.

Tot slot wil ik zakelijk afrekenen met mijn eigen bedrijf, dus het hoeft niet op de kw nauwkeurig te zijn.

Mijn onderzoek heeft me in de richting van de Zappi geleid, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met dit laadpaal en of er alternatieven zijn. Kunnen jullie me adviseren?

Alvast bedankt voor jullie hulp! 😊

PS: klein off-topic vraag: Wat is jullie rondom de nieuwe terugleverboetes? Is het handing om een vast contract te sluiten met zo laag mogelijk teruglever boetes of bij een dynamische contract te blijven en genieten van negatief laden met risico op hogere boetes in de toekomst?
Jeetje, kom op zeg, lees de laatste 10 pagina’s even door, niet zo lui zijn hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:14
Ali_van_G schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:22:
[...]

Mag ik vragen waar je gelezen hebt dat de dc lekstroom detectie niet gecertificeerd is? In de documentatie staat dat je hem achter een type A aardlek moet installeren. Ben zelf ook geinteresseerd in de cFos power brain.
Er is een norm voor de DC lekdetectie IEC62955. Ik heb dit bij hun nagevraagd en hun detectie voldoet hier niet aan. Deze norm staat ook niet vermeld op hun datablad. De type A diff is nodig voor lek van wisselstroom te kunnen detecteren. Deze is bij de meeste laadpalen niet ingebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Mad_Master schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:51:
Met dynamische prijzen heb je geen terugleverboetes/kosten... Hooguit dat de marktprijs op dat moment negatief is. Dan kan je je inverter uit zetten, of zorgen dat je meer gebruikt dan je opwekt (auto laden, accu's?).

Ik heb slechts 1kwp liggen, dus qua kosten kan 't nooit echt oplopen met terugleveren bij negatieve prijzen, en 99% van de tijd zal ik dan de airco aan hebben staan, en dus zo goed als niets terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansham
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
d-vine schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:43:
[...]

.

Heb geantwoord

Mijn vrouw en ik zitten allebei bij Arval, maar via andere werkgevers, maar ik kreeg Orange via E-Flux en zij kreeg Shell Recharge. Wellicht is het de werkgever die bepaalt wat voor pas je krijgt, niet de leasemaatschappij? Ik heb ook zelf bepaald dat EFlux de tussenpersoon is, en dus de lader zo ingesteld. Dus ik reken orange direct af bij E-Flux (maar dat het dan weer "Road"?) en mijn vrouw haar Shell Recharge wordt dan door E-Flux doorgerekend.

[ Voor 20% gewijzigd door hansham op 03-05-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:37
hansham schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:40:
[...]

Mijn vrouw en ik zitten allebei bij Arval, maar via andere werkgevers, maar ik kreeg Orange via E-Flux en zij kreeg Shell Recharge. Wellicht is het de werkgever die bepaalt wat voor pas je krijgt, niet de leasemaatschappij? Ik heb ook zelf bepaald dat EFlux de tussenpersoon is, en dus de lader zo ingesteld. Dus ik reken orange direct af bij E-Flux (maar dat het dan weer "Road"?) en mijn vrouw haar Shell Recharge wordt dan door E-Flux doorgerekend.
Je kan leasen met of zonder energie. Ook een werkgever kan bv bij Shell tank- en laadkaarten voorzien voor alle bedrijfswagens zonder via Arval te gaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:15
IndyVS schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:50:
[...]

Er is een norm voor de DC lekdetectie IEC62955. Ik heb dit bij hun nagevraagd en hun detectie voldoet hier niet aan. Deze norm staat ook niet vermeld op hun datablad. De type A diff is nodig voor lek van wisselstroom te kunnen detecteren. Deze is bij de meeste laadpalen niet ingebouwd.
Hoe erg is het als een laadpaal niet aan 62955 voldoet voor dc lekstroom? Moet hij dan eigenlijk acher een type B aardlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een offerte ontvangen voor het plaatsen van een Wallbox Pulsar plus socket. Hierbij wordt ook een loadbalancer aangesloten (Wallbox 3 fase Power Boost meter) en een B16 400V aardlekautomaat. Deze komt tegen de gevel. Direct aan de andere kant van die gevel staat de meterkast, dus geen ingewikkeld graafwerk. Nu vraagt de instalateur 1895 euro voor de hele installatie, inclusief alle materialen en de Wallbox zelf. Dat komt dus neer op zo’n 900 euro aan “manuren”. Ligt het aan mij of is dat veel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Gumball schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:14:
Ik heb een offerte ontvangen voor het plaatsen van een Wallbox Pulsar plus socket. Hierbij wordt ook een loadbalancer aangesloten (Wallbox 3 fase Power Boost meter) en een B16 400V aardlekautomaat. Deze komt tegen de gevel. Direct aan de andere kant van die gevel staat de meterkast, dus geen ingewikkeld graafwerk. Nu vraagt de instalateur 1895 euro voor de hele installatie, inclusief alle materialen en de Wallbox zelf. Dat komt dus neer op zo’n 900 euro aan “manuren”. Ligt het aan mij of is dat veel?
Dat totaal is niet gek. Maar jij steekt de marge op de paal en de andere onderdelen allemaal bij werkuren.
Er zijn ooknog dingen als verplaatsing, garantie, keuring(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Gumball schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:14:
Heel duur als je het mij vraagt, mijn zappi offertes zijn meestal goedkoper en dat is een duurdere lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndyVS
Ali_van_G schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 07:31:
[...]

Hoe erg is het als een laadpaal niet aan 62955 voldoet voor dc lekstroom? Moet hij dan eigenlijk acher een type B aardlek?
Neen, want een norm is geen wettelijke vereiste, eerder een code van goed vakmanschap. Mogelijks is hun systeem wel conform de norm, maar zij hebben dit niet geverifieerd.

[ Voor 11% gewijzigd door IndyVS op 04-05-2024 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:04
IndyVS schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:59:
[...]

Neen, want een norm is geen wettelijke vereiste, eerder een code van goed vakmanschap. Mogelijks is hun systeem wel conform de norm, maar zij hebben dit niet geverifieerd.
Als je niet volgens de norm hebt aangesloten is, ben je zelf verantwoordelijk voor alle problemen. Bij brand of ongeval zal jouw verzekering niet uit hoeven te keren.

Dus JA, je moet een AC + DC aardlek beveiliging in de meterkast voor je laadpaal installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
RJan61 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:25:
[...]

Als je niet volgens de norm hebt aangesloten is, ben je zelf verantwoordelijk voor alle problemen. Bij brand of ongeval zal jouw verzekering niet uit hoeven te keren.

Dus JA, je moet een AC + DC aardlek beveiliging in de meterkast voor je laadpaal installeren.
Klopt niet, de lader heeft een EU conformiteitsverklaring. Je moet wel de lader installeren volgens hun voorschriften, hier staat niet in dat een type B nodig is. Wel een type A 30 mA diff en een automaat. De handleiding is wel heel summier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:40
Stefannn schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:53:
[...]

Als ze het goed doen is dat het zelfde.
Maar je kan een paal hebben met een kabel van 22kW aangesloten op een zekering van 11kW. Die hoor je dan als 11kW paal aan te geven. Maar dat kan iemand zomaar fout doen.

Er worden enorm veel 22kW laadpalen voor privé gebruik “op de oprit” aangeboden. 99% van de mensen heeft niet in de gaten dat die thuis maar 11kW gaan leveren
(offtopic voor openbaar)

Niet helemaal juist.
Als.. je zonnepanelen hebt (die flink kunnen leveren? gaat/kan dat vóór de hoofdzekering weg.

dus stel:
opwek: 3x25A > ~11kW
uit nét: 3x25A > ~11kW

samen 22kW (maar los van het feit dat meeste auto's "maar" een 11-kW lader aan boord hebben.
Er zijn er echter ook, die wél een 22kW laadinrichting hebben, en voor die kan het dus gunstig zijn.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:31
Hansieo schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:59:
[...]

(offtopic voor openbaar)

Niet helemaal juist.
Als.. je zonnepanelen hebt (die flink kunnen leveren? gaat/kan dat vóór de hoofdzekering weg.

dus stel:
uit nét: 3x25A > ~11kW

samen 22kW (maar los van het feit dat meeste auto's "maar" een 11-kW lader aan boord hebben.
Er zijn er echter ook, die wél een 22kW laadinrichting hebben, en voor die kan het dus gunstig zijn.
3x25A > ~ 17kW en precies dit werkt inderdaad goed. Onze 22kW laadpaal haalt max 17kW uit het net en vult dat aan tot 22kW bij voldoende PV. Met name bij een auto met 1 x 32A lader of de ZOE van de familie erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:11
"dus stel:
uit nét: 3x25A > ~11kW"
@Hansieo klein rekenfoutje: 3x25A levert al ruim 17kW op.
Je bedoelt dus 3x16A.
Edit: Hierboven staat hetzelfde in andere bewoordingen.

Terzijde, mijn 22kW Alfen single pro is afgezekerd en ingesteld op 3x20A, dus een auto die wel een 22kW boordlader heeft kan hier ~13,8kW 'trekken', niet heel nuttig, maar voor een 1 fase auto is dat het verschil tussen 3,7 of 4,6kW. Alle beetjes helpen.

[ Voor 18% gewijzigd door Peter-036 op 05-05-2024 09:15 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:50
Peter-036 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:13:
"dus stel:
uit nét: 3x25A > ~11kW"
@Hansieo klein rekenfoutje: 3x25A levert al ruim 17kW op.
Je bedoelt dus 3x16A.
Edit: Hierboven staat hetzelfde in andere bewoordingen.

Terzijde, mijn 22kW Alfen single pro is afgezekerd en ingesteld op 3x20A, dus een auto die wel een 22kW boordlader heeft kan hier ~13,8kW 'trekken', niet heel nuttig, maar voor een 1 fase auto is dat het verschil tussen 3,7 of 4,6kW. Alle beetjes helpen.
@Hansieo & @Peter-036 ,
Klopt inderdaad, was iets te snel.
17kW max met 3x25A klopt.
Dan wel met de kanttekening dat je de paal apart moet af zekeren, ikzelf heb hem op 3x16 in verband met selectiviteit. En/maar, jullie hebben gelijk dat je zwaarder kan af zekeren mits je de power bewaking via de laadpaal doet.
17kW ga je niet zo snel halen want rest van huis heeft ook nog wat nodig.
En in practische zin is dat voor een 1fase auto inderdaad zinnig maar voor 3 fase laders nauwelijks, die heb je in 1 nacht altijd wel vol.

Punt wat ik wilde maken was dat veel consumenten helemaal lirisch worden van de “dubbele power” van een 22kW paal zonder zich te realiseren dat dat maar heel mager practisch nut cq practisch effect heeft. Dat punt blijft wel wat mij betreft (maar volledig ok to agree to disagree). Jullie info is verder wel helemaal correct.

(En verder eigenlijk wel off topic)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:02
Ligt het aan mij of is het niet zo heel belangrijk of je thuislader nu 11 of 22 kW kan leveren? Als je 's avonds thuis komt en je plugt in dan is de auto in bijna alle gevallen de volgende ochtend weer opgeladen. Ik zie het voordeel van 22 kW niet zo in.

Bij mij wordt binnenkort een laadpaal aangelegd dus als er bijzondere voordelen te behalen zijn met een 22 kW laadpaal dan ben ik daar ook wel benieuwd naar.

[ Voor 24% gewijzigd door HDoc op 05-05-2024 13:37 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Binnenkort komt mijn PHEV welke ik graag thuis wil laden. Ik heb een 1-fase aansluiting. Qua laden heb ik geen haast, auto wordt niet veel gebruikt en zit op een normaal stopcontact met 10A in max. 5uur vol. Prima om gewoon in de nacht te laden dus en ‘s ochtends de kabel weer op te ruimen.

Ik heb geen eigen oprit dus moet over de straat vanuit de voortuin (graag geen discussie over kabels over de stoep). Ik zou graag zo’n 15-20m kabel hebben om flexibel te zijn met parkeren (file parkeren in de straat en niet altijd op exact dezelfde plek).

Na wat inlezen is mijn plan om een eenvoudig buitenstopcontact te maken op een eigen groep met eigen aardlekschakelaar. Qua kabels lees ik dat het wordt aangeraden om dan voor 2,5mm2 te gaan ipv de standaard 1,5mm2. Ik zou dus een verlengkabel van 20m willen pakken en daar dan de granny-lader van de auto in willen prikken.

Ik weet dat dit als sub-optimaal wordt gezien ivm laadverliezen en veiligheid - maar denk zo de juiste maatregelen te nemen om dit goed (genoeg) te ondervangen.

Graag jullie tips/advies op dit voornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
MrAcid schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:36:
Graag jullie tips/advies op dit voornemen.
Ben geen electriciën maar het lijkt mij goed om zo'n blauwe CEE stekker als buitenstekker te monteren. Die zitten wat steviger en zijn wat robuuster dan een gewone (Schuko) stekker.

Je moet er wel rekening mee houden dat je je auto niet direct op een 230V buitenstekker kan aansluiten. Als je geen vast laadpunt hebt dan moet je een "mobile charging station" gebruiken. Die zijn er in diverse kwaliteiten maar wil je een goede dan zou ik echt voor de duurste optie (Juice Booster) gaan. Goedkopere versies zijn volgens mijn inzicht meer voor incidenteel/noodgebruik. Niet nodig voor een PHEV. Ik had zelf natuurlijk ook zo'n goedkoop ding gekocht maar die bleek niet volledig waterdicht, onhandig in Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HDoc schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:35:
Ligt het aan mij of is het niet zo heel belangrijk of je thuislader nu 11 of 22 kW kan leveren? Als je 's avonds thuis komt en je plugt in dan is de auto in bijna alle gevallen de volgende ochtend weer opgeladen. Ik zie het voordeel van 22 kW niet zo in.

Bij mij wordt binnenkort een laadpaal aangelegd dus als er bijzondere voordelen te behalen zijn met een 22 kW laadpaal dan ben ik daar ook wel benieuwd naar.
Het voordeel van een 22kW lader voor thuis is het op 1 fase laden op zonnestroomoverschot. Een 11kW lader kan op 1 fase met max. 3,7kW (=16A) laden en een 22kW lader kan op 1 fase met max. 7,4kW (=32A) laden.
Voordeel van laden om zonnestroomoverschot op 1 fase is dat er boven de 1,4kW overschot al geladen wordt i.p.v. pas boven de 3x1,4kW zonnestroomoverschot (bij laden op 3 fasen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
DonJuape schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:49:
[...]

Het voordeel van een 22kW lader voor thuis is het op 1 fase laden op zonnestroomoverschot. Een 11kW lader kan op 1 fase met max. 3,7kW (=16A) laden en een 22kW lader kan op 1 fase met max. 7,4kW (=32A) laden.
Voordeel van laden om zonnestroomoverschot op 1 fase is dat er boven de 1,4kW overschot al geladen wordt i.p.v. pas boven de 3x1,4kW zonnestroomoverschot (bij laden op 3 fasen).
En als je 3-fasen laadt dan is het vooral een toekomst ding, want momenteel zijn er bij mijn weten geen auto's die 22KW AC laden aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:37
macfocus schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:10:
[...]

En als je 3-fasen laadt dan is het vooral een toekomst ding, want momenteel zijn er bij mijn weten geen auto's die 22KW AC laden aankunnen.
Zeker wel. Check Renault bijvoorbeeld.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Renault, Volvo, Audi, Porsche, tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:25
[...]

Zat auto's die dat kunnen hoor. Vrijwel alle elektrische BMW's (al is het vaak wel een optie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
DonJuape schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:49:
[...]
Dank, zo had ik er nog niet over nagedacht. Ik heb een volledig 3 fasensysteem met ook 24 panelen op 3 fasen.

Waar komt die 1,4 kW eigenlijk vandaan? Is dat omdat een lader in een auto niet minder dan 1,4 kW per fase kan laden? Met andere woorden dat je op een minimum-oplaadstand dan de rest van de energie van het net betrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:35
We laden thuis met een Easee Charge Lite icm de Easee Load Balancer. We hebben ook zonnepanelen en laden soms met solar/grid combi. Het effect van deze combi is helaas ondoorzichtig. Weet iemand meer?

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Veel mensen denken het nodig te hebben, maar in de praktijk komen ze toe met 3 of 4 kW.
Ik doe 30.000km per jaar, 90% thuisladen, en vrijwel altijd op 3,7 kW.
In Belgie betalen we volgens de piek, dus op 11kW laden kan duur uit vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Het punt is dat de meeste 3 fasen auto's welliswaar maar max. 11kW aan kunnen maar op 1 fase meestal 7,4kW (waarvoor een 22kW laadpunt nodig is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HDoc schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:45:
[...]

Dank, zo had ik er nog niet over nagedacht. Ik heb een volledig 3 fasensysteem met ook 24 panelen op 3 fasen.

Waar komt die 1,4 kW eigenlijk vandaan? Is dat omdat een lader in een auto niet minder dan 1,4 kW per fase kan laden? Met andere woorden dat je op een minimum-oplaadstand dan de rest van de energie van het net betrekt?
Klopt, de laders in de auto willen een minimum van ongeveer 1,4kW per fase (verschilt een beetje per merk geloof ik). Bij dit soort lage vermogens zijn de verliezen overigens ook groter maar dat is wellicht minder belangrijk als je op je eigen zonnestroom laadt.
Mijn laadpunt (Zappi) kan op puur zonnestroom laden en schakelt dan onder de 1,4kW af maar ook op een modus dat er altijd met minimaal 1,4kW wordt geladen zodat het laden nooit stopt bij te weinig overschot.
Het maakt bij 1 fase laden op overschot overigens niet uit of je een 3 fase zonnepanelen omvormer hebt. Het volledige overschot wordt geladen op die ene fase (soort "saldering" in de meter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

DonJuape schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:27:
[...]

Het punt is dat de meeste 3 fasen auto's welliswaar maar max. 11kW aan kunnen maar op 1 fase meestal 7,4kW (waarvoor een 22kW laadpunt nodig is).
Voor 7,4 kW voldoet een 1x32A laadpunt ook ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Taro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:54:
[...]

Voor 7,4 kW voldoet een 1x32A laadpunt ook ;)
Dat klopt helemaal maar ik wil van 1,4kW tot 5kW (cap van mijn omvormer) op 1 fase zonnestroomoverschot kunnen laden maar ik wil ook ('s nachts) met 11kW kunnen laden. Op 1 fase netstroom zou ik maar met max. 5,8kW kunnen laden vanwege de 25A hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
HDoc schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:48:
[...]

Ben geen electriciën maar het lijkt mij goed om zo'n blauwe CEE stekker als buitenstekker te monteren. Die zitten wat steviger en zijn wat robuuster dan een gewone (Schuko) stekker.

Je moet er wel rekening mee houden dat je je auto niet direct op een 230V buitenstekker kan aansluiten. Als je geen vast laadpunt hebt dan moet je een "mobile charging station" gebruiken. Die zijn er in diverse kwaliteiten maar wil je een goede dan zou ik echt voor de duurste optie (Juice Booster) gaan. Goedkopere versies zijn volgens mijn inzicht meer voor incidenteel/noodgebruik. Niet nodig voor een PHEV. Ik had zelf natuurlijk ook zo'n goedkoop ding gekocht maar die bleek niet volledig waterdicht, onhandig in Nederland.
Dank voor je reactie. CEE overweeg ik inderdaad nog. De mobiele lader heb ik al bij de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Overal lees ik dat laad verliezen het minst zijn bij 11kW op laden op 3 fasen.

Betekent dat dan ook dat ~3.7kW op 1 fase hetzelfde is?

Met mijn beperkte set zonnepanelen (theoretisch 2560 Wp) zou ik het liefst zo lang mogelijk zo veel mogelijk wil laden, maar wel met beperkt laad verlies.

Ik heb nooit haast en wil liever wat ik opwek gebruiken dan achteraf salderen.

Mijn zonnepanelen zijn 1 fase, mijn lader 3 fasen en de auto een VW ID.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

7o9 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:56:

Met mijn beperkte set zonnepanelen (theoretisch 2560 Wp) zou ik het liefst zo lang mogelijk zo veel mogelijk wil laden, maar wel met beperkt laad verlies.

Ik heb nooit haast en wil liever wat ik opwek gebruiken dan achteraf salderen.

Mijn zonnepanelen zijn 1 fase, mijn lader 3 fasen en de auto een VW ID.3.
Ja, dat betekent het inderdaad. Maar liever wat laadverliezen op zelf opgewekte zonnestroom, dan op van het net afgenomen stroom, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

Taro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:38:
[...]

Ja, dat betekent het inderdaad. Maar liever wat laadverliezen op zelf opgewekte zonnestroom, dan op van het net afgenomen stroom, toch?
Zeker, maar ik geloof dat de kern van mijn vraag is of er verschil is in laad verlies tussen 1 en 3 fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

7o9 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:52:
[...]

Zeker, maar ik geloof dat de kern van mijn vraag is of er verschil is in laad verlies tussen 1 en 3 fasen?
Ik vermoed dat je kunt stellen: Des te meer kW, des te minder laadverlies. 1x32A zal minder laadverlies hebben dan 3x10A. Tijd is een factor, dikte/lengte van de kabels, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 22:08

Pinobigbird

doesn't share food!

Taro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:01:
[...]

Ik vermoed dat je kunt stellen: Des te meer kW, des te minder laadverlies. 1x32A zal minder laadverlies hebben dan 3x10A. Tijd is een factor, dikte/lengte van de kabels, etc.
Meten is weten. Dat heeft de ADAC gedaan met o.a. de ID.3
https://www.autoweek.nl/e...ienter-dan-een-thuislader
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxrACAXRSgUlLvg3gK6DnlK5oSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JGKwNVmDRaZ1SepwNyTnhN2D.png?f=fotoalbum_large
Dus hoe hoger het laadvermogen, hoe lager het verlies, hoger rendement.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Taro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:01:
[...]

Ik denk niet dat het zo werkt.
Waar het om gaat is dat laden zelf ook stroom kost. Dus je kunt maar beter zo snel mogelijk laden. 3 fase heeft dan dus minder laadverlies. Maar 1 x 3,7 kW heeft veel laadverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

de Peer schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:30:
[...]

Ik denk niet dat het zo werkt.
Waar het om gaat is dat laden zelf ook stroom kost. Dus je kunt maar beter zo snel mogelijk laden. 3 fase heeft dan dus minder laadverlies. Maar 1 x 3,7 kW heeft veel laadverlies.
Daarmee geef je toch juist aan dat wat ik zeg klopt: Des te meer kW (=sneller laden, dus kortere tijdsduur), des te minder laadverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Taro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:37:
[...]

Daarmee geef je toch juist aan dat wat ik zeg klopt: Des te meer kW (=sneller laden, dus kortere tijdsduur), des te minder laadverlies.
Ja ik moest eigenlijk je andere reactie quoten. Waarin je bevestigt dat 1x3,7kW evenveel laadverlies heeft als 3x3,7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

de Peer schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Ja ik moest eigenlijk je andere reactie quoten. Waarin je bevestigt dat 1x3,7kW evenveel laadverlies heeft als 3x3,7kW
Ah, ik zie waar dat vandaan komt :) Maar dat is niet wat ik bevestig. Wat ik bevestig is dat ook voor 1x3,7 kW de laadverliezen groter zijn dan bij 11 kW, dus "hetzelfde" als zijnde dat die bewering daar inderdaad opgaat, niet dat de laadverliezen overeenkomen.

De vraag was:

-> Laadverliezen zijn niet hetzelfde, wel dat de bewering/conclusie daarvoor hetzelfde is.

Begrijp de verwarring, als je 3x3,7 kW gelijk stelt aan 1x3,7 kW, maar ik ging uit van 11 kW vs 3,7 kW en dan heb je bij 11 kW minder laadverliezen dan bij 3,7 kW.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 05-05-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

de Peer schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Het laad verlies op 3 fasen is minder omdat de periode korter is. Dat is uiteraard een valide punt.

Helaas heb ik onvoldoende zonnepanelen om 3,7kW te kunnen laden puur op overschot. Dan zou eventueel verlies me helemaal niets uitmaken.

Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware

Als ik met 40% accu thuis kom en hem er in prik, dan is de accu met 2-3 uur weer op 80%, ik vind 11kW zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Japyo schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:23:
We laden thuis met een Easee Charge Lite icm de Easee Load Balancer. We hebben ook zonnepanelen en laden soms met solar/grid combi. Het effect van deze combi is helaas ondoorzichtig. Weet iemand meer?
Daarmee stel je toch in hoeveel % van de laadstroom van het net mag komen en de rest komt van de panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
De meeste mensen hebben 1x35A of 3x25A dus daarmee red je 22 kW niet eens. 3x35A is een klap duurder, dus - zeker gezien het veringen voordeel van 22 kW - echt niet de moeite waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mrwiggs schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:41:
[...]

De meeste mensen hebben 1x35A of 3x25A dus daarmee red je 22 kW niet eens. 3x35A is een klap duurder, dus - zeker gezien het veringen voordeel van 22 kW - echt niet de moeite waard.
Je kunt met 3x25A en 22 kW lader wel gewoon laden met 17kW snelheid, en stel je hebt ook nog voor 5kW aan zonnepanelen, dan red je 22kW wel (als de zon schijnt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
de Peer schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:11:
[...]

Je kunt met 3x25A en 22 kW lader wel gewoon laden met 17kW snelheid, en stel je hebt ook nog voor 5kW aan zonnepanelen, dan red je 22kW wel (als de zon schijnt)
Ah ok, thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:35
ASS-Ware schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:28:
[...]

Daarmee stel je toch in hoeveel % van de laadstroom van het net mag komen en de rest komt van de panelen?
Volgens mij niet. Overschot aan zonnestroom wordt zonodig aangevuld met grid stroom totdat er minimaal 1.4kw laadstroom is.

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
Ik was zelf al een poosje benieuwd naar de laadverliezen, ik heb zelf een Model 3 met een 22kW laadpaal (maar de M3 kan tot max 11kW) en kan ervoor kiezen enkel met zonnestroom op te laden. Ik vroeg mij af hoeveel stroom ik hiermee zou verstoken t.o.v. gewoon laden. Ik heb nog niet zoveel datapunten, maar je ziet wel een trend naar hogere laadstromen = hogere efficiëntie. (Efficentie = totaal gemeten auto / totaal gemeten door paal)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcYwzr0CHMoR_JJK_f6k9ZzfZjE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h5vKz9wu2nKXfaPAmSFVhp18.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Cyleo op 06-05-2024 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:26

Bravo

Second Best

Cyleo schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:44:
Ik was zelf al een poosje benieuwd naar de laadverliezen, ik heb zelf een Model 3 met een 22kW laadpaal (maar de M3 kan tot max 11kW) en kan ervoor kiezen enkel met zonnestroom op te laden. Ik vroeg mij af hoeveel stroom ik hiermee zou verstoken t.o.v. gewoon laden. Ik heb nog niet zoveel datapunten, maar je ziet wel een trend naar hogere laadstromen = hogere efficiëntie. (Efficentie = totaal gemeten auto / totaal gemeten door paal)

[Afbeelding]
Het is belangrijk om te beseffen dat de efficiency niet alleen afhangt van het vermogen en eventuele verliezen die daar mee te maken hebben, maar ook met het verbruik van de auto terwijl deze aan het laden is omdat het systeem aan staat. Uit m'n hoofd kan dat zo 200-500W zijn (afhankelijke van het merk), ongeacht het laadvermogen. Dat neemt een flinke hap uit de 1,4 kW (14-35%) en een hapje uit 11 kW (1,8-4,5%).

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Cyleo schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:44:

[Afbeelding]
Top!
Ik interpreteer je grafiek vooral zo: onder de 2.5 kW valt het nogal tegen, maar eens je boven de 3kW zit zijn de verschillen echt klein.

Voor de belgen met capaciteitstarief zal de sweetspot zo rond de 4kW liggen als compromis tussen laadverlies en extra piektarieven.

Met 4kW kan je op zonnige dagen ook een groter aandeel zonnestroom in je auto krijgen als je installatie zo tussen de 4 en 10 kWp zit.

Pagina: 1 ... 114 ... 177 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen