Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-04 10:31
Bravo schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:59:
[...]

Het is belangrijk om te beseffen dat de efficiency niet alleen afhangt van het vermogen en eventuele verliezen die daar mee te maken hebben, maar ook met het verbruik van de auto terwijl deze aan het laden is omdat het systeem aan staat. Uit m'n hoofd kan dat zo 200-500W zijn (afhankelijke van het merk), ongeacht het laadvermogen. Dat neemt een flinke hap uit de 1,4 kW (14-35%) en een hapje uit 11 kW (1,8-4,5%).
Zeker! Dat merk je ook goed. Voor mijn M3 heb ik dat uitgerekend tot ongeveer 230W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

taz10

Party Animal

Ik zit voor een vriend te kijken welke laadpaal voor zijn zonneplan connectie. Ik kan de Zappi niet zo goedkoop inkopen, wel een Wallbox. Iemand ervaring met de Wallbox in combinatie met Zonneplan ? En is zo een Wallbox makkelijk te configuren en aantesluiten ? . Komt deze ook met gewone CT klemmen ?

Hopelijk kan iemand wat meer info of ervaring delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:54
taz10 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:10:
Ik zit voor een vriend te kijken welke laadpaal voor zijn zonneplan connectie. Ik kan de Zappi niet zo goedkoop inkopen, wel een Wallbox. Iemand ervaring met de Wallbox in combinatie met Zonneplan ? En is zo een Wallbox makkelijk te configuren en aantesluiten ? . Komt deze ook met gewone CT klemmen ?

Hopelijk kan iemand wat meer info of ervaring delen
Ik heb net vorige week de zappi gekocht bij wallboxdiscounter, die geven €150,- retour als hij voor eind mei geactiveerd is. Zat zelf ook aan de wallbox te denken maar dit en de integratie met homey gaf de doorslag voor mij. Wacht nog op 2 wartels en den kan hij tegen de muur. Weet niet hoe de zappi het doet met zonneplan, kan wel overweg met dynamische tarieven.

[ Voor 5% gewijzigd door Elac op 07-05-2024 10:53 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 09:04

Amiet01

Master_A

Heb nu al een tijdje een Zappi v2.1 (3-fase) en heb tevens 12 zonnepanelen met Enphase micro-omvormers. Nou hebben we pas geleden ook de Harvi op de fases van de zonnepanelen gezet, zodat de Zappi ook zou weten wat de opbrengst is van de zonnepanelen en dus ook kan bepalen hoeveel groen er de auto in gaat. Ik krijg echter in de app nog steeds alleen 0% groene stroom te zien, terwijl ik de Harvi we heb gekoppeld in de Zappi laadpaal. Is er iets wat ik over het hoofd zie?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:56
Amiet01 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:31:
Heb nu al een tijdje een Zappi v2.1 (3-fase) en heb tevens 12 zonnepanelen met Enphase micro-omvormers. Nou hebben we pas geleden ook de Harvi op de fases van de zonnepanelen gezet, zodat de Zappi ook zou weten wat de opbrengst is van de zonnepanelen en dus ook kan bepalen hoeveel groen er de auto in gaat. Ik krijg echter in de app nog steeds alleen 0% groene stroom te zien, terwijl ik de Harvi we heb gekoppeld in de Zappi laadpaal. Is er iets wat ik over het hoofd zie?
Daar had je dat allemaal niet voor hoeven doen. De CT klemmen op je huisaansluiting in de meterkast worden daarvoor gebruikt. 100% groen in nl. alleen laden met wat je anders terug zou leveren en dat is minder dan wat je panelen opleveren (want je huis verbruikt ook wat). CT-klemmen op je zonnepanelen is alleen voor een mooi plaatje in de app.

[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 07-05-2024 11:54 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 09:04

Amiet01

Master_A

Ja maar het zou wel fijn zijn (vooral met de veranderingen bij elektriciteits leveranciers mbt kosten voor teruglevering) om te weten hoeveel de zonnepanelen bijdragen aan het laden van de auto. Als het dan bijv <x% is, dan kan ik via (Homey) automatisaties laten stoppen met laden. Of via de Zappi app zelf, dat er minimaal x% zonnestroom in de auto moet gaan...

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-04 13:24

ThsAdrns

Be the change!

Weet je zeker dat de CT klemmen voor de zonnepanelen goed zitten? Als deze verkeerd om zouden zitten, meet je wel een plausibel vermogen maar ziet de Zappi dit als uitvoer in plaats van productie, wat hij natuurlijk niet snapt bij PV.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
Amiet01 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:25:
Ja maar het zou wel fijn zijn (vooral met de veranderingen bij elektriciteits leveranciers mbt kosten voor teruglevering) om te weten hoeveel de zonnepanelen bijdragen aan het laden van de auto. Als het dan bijv <x% is, dan kan ik via (Homey) automatisaties laten stoppen met laden. Of via de Zappi app zelf, dat er minimaal x% zonnestroom in de auto moet gaan...
Nuttig is het niet, wat maakt het nou uit of die stroom in je auto of in je wasmachine gaat? Het gaat puur over teruglevering, dus opbrengst min verbruik, en dat is waar je op zou moeten willen sturen. Dit kan de Zappi perfect zelf, geen Homey of zo voor nodig. Ga je koken tijdens het laden, dan laadt de Zappi even wat minder.

Als je het laden van de auto op opbrengst gaat aansturen, laad je de auto met "gratis" zonnestroom en koop je tegelijk stroom in voor je wasmachine en je kookplaat, niet zinvol dus.

[ Voor 6% gewijzigd door guido66 op 07-05-2024 12:45 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Elac schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Ik heb net vorige week de zappi gekocht bij wallboxdiscounter, die geven €150,- retour als hij voor eind mei geactiveerd is. Zat zelf ook aan de wallbox te denken maar dit en de integratie met homey gaf de doorslag voor mij. Wacht nog op 2 wartels en den kan hij tegen de muur. Weet niet hoe de zappi het doet met zonneplan, kan wel overweg met dynamische tarieven.
Blijft een dilemme, de Ratio Solar kan ik inkopen voor 750 incl btw, dus dat scheelt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
taz10 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:51:
[...]

Blijft een dilemme, de Ratio Solar kan ik inkopen voor 750 incl btw, dus dat scheelt wel.
Kopt maar die viel voor mij af want geen homey integratie. Staat wel op hun planning voor de toekomst. Het laden op enkel zonnestroom gaat volgens mij ook beter met de zappi, ik heb een 1 fase auto en 3 fase aansluiting. Mij is verteld dat de zappi het vermogen meet over de 3 fasen voor het laden en de ratio over de gebruikte fase.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Elac schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:09:
[...]

Kopt maar die viel voor mij af want geen homey integratie. Staat wel op hun planning voor de toekomst. Het laden op enkel zonnestroom gaat volgens mij ook beter met de zappi, ik heb een 1 fase auto en 3 fase aansluiting. Mij is verteld dat de zappi het vermogen meet over de 3 fasen voor het laden en de ratio over de gebruikte fase.
Ratio schijnt wel een update gedaan te hebben die dit wel goed kan meten, Hij gaat aan als er 6A teruglevering is. Ik zie nu dat die van mij met 2,3 kWh staat te laden van puur solar. gemiddeld komt er nu 2,5 kWh binnen zie ik in mijn Youless. Dus opzich werkt dit nu wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:06
Gekke vraag wellicht :

Situatie: VVE met 15 laadpalen. 6 ervan staan op plekken in de garage die het naastgelegen hotel gebruikt voor gasten. De andere palen zijn geplaatst op de vaste plekken van bewoners.
Deze laadpalen zijn door ons als VVE ingesteld voor 37 ct excl btw maar de "bezoekers" weten dat niet en het kan verschillen omdat ze wellicht een afwijkende pas gebruiken met opslag.

Nu dacht ik : waarom zetten wij deze laadpalen niet op "publiceer locatie" ? Het zijn bluecurrent laadpalen en ik kan in de web-omgeving die optie aanzetten.
Daardoor kunnen hotel-gasten zien wat het tarief is en besluiten ze wellicht eerder te laden.

Nadeel is dat je niet bij de laadpaal kan tenzij je dus door het hotel in de garage gelaten word.

Iemand nog gedachten hierover ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
MrAcid schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:36:
Binnenkort komt mijn PHEV welke ik graag thuis wil laden. Ik heb een 1-fase aansluiting. Qua laden heb ik geen haast, auto wordt niet veel gebruikt en zit op een normaal stopcontact met 10A in max. 5uur vol. Prima om gewoon in de nacht te laden dus en ‘s ochtends de kabel weer op te ruimen.

Ik heb geen eigen oprit dus moet over de straat vanuit de voortuin (graag geen discussie over kabels over de stoep). Ik zou graag zo’n 15-20m kabel hebben om flexibel te zijn met parkeren (file parkeren in de straat en niet altijd op exact dezelfde plek).

Na wat inlezen is mijn plan om een eenvoudig buitenstopcontact te maken op een eigen groep met eigen aardlekschakelaar. Qua kabels lees ik dat het wordt aangeraden om dan voor 2,5mm2 te gaan ipv de standaard 1,5mm2. Ik zou dus een verlengkabel van 20m willen pakken en daar dan de granny-lader van de auto in willen prikken.

Ik weet dat dit als sub-optimaal wordt gezien ivm laadverliezen en veiligheid - maar denk zo de juiste maatregelen te nemen om dit goed (genoeg) te ondervangen.

Graag jullie tips/advies op dit voornemen.
Weet iemand een goede oplossing om een buitenstopcontact te schakelen waar ook nog langdurig 10A doorheen kan (op een tijdklok of slim/app/Homekit)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elac
MrAcid schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:49:
[...]

Weet iemand een goede oplossing om een buitenstopcontact te schakelen waar ook nog langdurig 10A doorheen kan (op een tijdklok of slim/app/Homekit)?
De shelly pro 1 pm of de 2 kunnen 16A schakelen en kan op de dinrail in je meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:30
Via Robbshop kun je een zigbee schakelaar kopen die 3600 watt kan schakelen. Daarmee heb ik een aantal jaren de 10A van mijn auto geschakeld als de wasmachine teveel gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-04 22:31
Je noemt "fases van de zonnepanelen", dus je hebt een 3-fase zonnepaneel omvormer? Dan heb je ook 3 CT klemmen en het is natuurlijk belangrijk dat je 100% zeker weet dat de CT-klem van L1 ook op de harvi op aansluiting L1 zit,etc... Zowel Zappi als zonnepaneel omvormer moet allemaal met elkaar gelijke fases hebben en in een rechtsdraaiend veld zijn geconfigureerd. Heb je dit allemaal dan zou het gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
guido66 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:35:
[...]

Daar had je dat allemaal niet voor hoeven doen. De CT klemmen op je huisaansluiting in de meterkast worden daarvoor gebruikt. 100% groen in nl. alleen laden met wat je anders terug zou leveren en dat is minder dan wat je panelen opleveren (want je huis verbruikt ook wat). CT-klemmen op je zonnepanelen is alleen voor een mooi plaatje in de app.
Gaat erom dat je in de Zappi app dan ook kunt zien wat de opbrengsten van je zonnepanelen zijn. Wij hebben bv. 2 1-fase omvormers en dus ook 2 CT-klemmen en (door uit elkaar geplaatste automaten) ook 2 harvi's. In de app wordt dan keurig de som weergegeven van de zonnepanelen opbrengsten. Je ziet dan ook precies hoeveel overschot je hebt en kunt daarop de ECO+ modus sturen met de %-groen waarden.

Ik heb zelf ook de som van de zonnepanelen via Homewizard lopen , echter de Solax omvormer geeft hierbij vaak problemen en dan gaan de statistieken verloren. Al met al voor mij de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MrAcid schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:49:
Naast de al genoemde oplossingen (Shelly) heb ik zelf een schakelklokken en slimme stekker geprobeerd. Verrassend genoeg houdt deze het prima vol (waarschijnlijk omdat het geen "tussenstekker" is?). Die is daar overigens niet meer verkrijgbaar, maar elders wel. Maar het blijft wel aanrommelen, wat dat betreft goed om Waarom gesmolten meetstekker? even door te lezen voor je aan "tussenstekkers" begint.

De kwaliteit van het buitenstopcontact speelt ook een belangrijke rol. De zogenaamd "A-kwaliteit" Gira's die ik had, waren duidelijk niet tegen het laden van een auto bestand (werden te warm, smolten). Ondanks dat het "maar" 10A was wat er elke nacht een aantal uur doorheen ging om een PHEV te laden. Nog geen permanente oplossing voor gevonden, ben nu als nog aan het oriënteren op "echt"/vast laadpunt.

En houd dus wel ook rekening met het hierboven besproken (hogere) laadverlies. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Roelant op 08-05-2024 13:56 . Reden: typo's: volgende keer éérst koffie, dan pas reageren ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wij krijgen met een paar weken ook een EV (Zeekr X) en zijn dus ook op zoek naar een laadpaal. De installatie betreft al een 3 fase 25A huisaansluiting. Ik zat aanvankelijk naar een Easee te kijken, mooi compact dingetje en ik vermoed dat ik geen vaste kabel wil.

Maar we moeten de laadpaal laten communiceren met een backoffice voor de verrekening van de kWh'tjes en daarnaast zou ik in de toekomst ook de mogelijkheid willen hebben om hem bijvoorbeeld met Tibber te laten babbelen. Als ik het goed begrepen heb, moet de laadpaal dan dus 2 "back-offices" kunnen aansturen. Ik vind hier echter niet zoveel over. Kan dit überhaupt en heb ik het goed begrepen?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Roelant schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:50:
[...]
. Ondanks dat het "maar" 10A was wat er elke nacht een aantal uur doorheen ging om een PHEV te laden. Nog geen permanente oplossing voor gevonden, ben nu als nog aan het oriënteren op "echt"/vast laadpunt.
Ik rijd sinds september vorig jaar ook in een PHEV.
En vrijwel iedere nacht hangt de laadkabel aan m'n privé laadpaal:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Heb zelf er nog een Shelly Pro 1PM ingehangen, in die EVHUB, om precies te kunnen meten wat onze Ford Kuga aan stroom slurpt. Laden doet 'ie met 16A. Zo rond de 3,7kW.
Tot nu toe nergens iets gezien van warm geworden aansluitingen c.q. smeltsporen. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:45
PaT schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:06:
Wij krijgen met een paar weken ook een EV (Zeekr X) en zijn dus ook op zoek naar een laadpaal. De installatie betreft al een 3 fase 25A huisaansluiting. Ik zat aanvankelijk naar een Easee te kijken, mooi compact dingetje en ik vermoed dat ik geen vaste kabel wil.
Dat heeft de Easee ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ASS-Ware schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:15:
[...]

Dat heeft de Easee ook niet.
Daar ben ik mij bewust van. De vraag is algemener, kan het überhaupt, twee "back-offices"?

[ Voor 4% gewijzigd door PaT op 08-05-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
PaT schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Daar ben ik mij bewust van. De vraag is algemener, kan het überhaupt, twee "back-offices"?
Je kan op hun website een bericht sturen, ze reageren vrij vlot.
Ik heb gewoon een extra kWh meter in de meterkast.
De laadpaal houdt overigens zelf ook alles bij he.

[ Voor 15% gewijzigd door ASS-Ware op 08-05-2024 11:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:30

Maar we moeten de laadpaal laten communiceren met een backoffice voor de verrekening van de kWh'tjes en daarnaast zou ik in de toekomst ook de mogelijkheid willen hebben om hem bijvoorbeeld met Tibber te laten babbelen. Als ik het goed begrepen heb, moet de laadpaal dan dus 2 "back-offices" kunnen aansturen. Ik vind hier echter niet zoveel over. Kan dit überhaupt en heb ik het goed begrepen?
E-Flux is bezig met integratie van dynamische tarieven. Dat zou ook een optie kunnen zijn. Of je auto laten laden via een app die dan weer obv tibber iets kan. Of via eigen HA oid. Al weet ik niet of Zeekr ook een API heeft waarmee dit kan.

Zie ook; https://help.e-flux.io/en/articles/8424076-dynamic-tariffs

Qua app zou je bv naar Jedlix kunnen kijken. Al zie ik daar nu Zeekr nog niet tussen staan; https://support.jedlix.co...steund-door-de-Jedlix-app

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 08-05-2024 11:31 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Inspired schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:22:
[...]

E-Flux is bezig met integratie van dynamische tarieven. Dat zou ook een optie kunnen zijn. Of je auto laten laden via een app die dan weer obv tibber iets kan. Of via eigen HA oid. Al weet ik niet of Zeekr ook een API heeft waarmee dit kan.

Zie ook; https://help.e-flux.io/en/articles/8424076-dynamic-tariffs

Qua app zou je bv naar Jedlix kunnen kijken. Al zie ik daar nu Zeekr nog niet tussen staan; https://support.jedlix.co...steund-door-de-Jedlix-app
Wordt met zo'n Jedix app je auto de "backoffice" en kan de auto zelf bepalen wanneer er tegen laag tarief geladen kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:30
PaT schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:14:
[...]

Wordt met zo'n Jedix app je auto de "backoffice" en kan de auto zelf bepalen wanneer er tegen laag tarief geladen kan worden?
Backoffice niet. Backoffice zorgt voor verrekening qua kosten. Dat is een betaalde dienst, bijvoorbeeld e-flux. Jedlix kan ervoor zorgen dat je auto op een bepaald moment gaat laten. De laadsessie zal dan verder gewoon via de backendprovider geregistreerd worden. Als je de kosten dus automatisch wilt verrekenen heb je bv e-flux nodig, en je kunt dan Jedlix gebruiken om te laden wanneer de stroom voordelig is.

Trouwens, wellicht dat een Zappi beide zaken kan. Al weet ik niet zeker of je bij het kiezen van een backend (bv e-flux) dan ook gebruik kunt maken dan dynamische tarieven. Ook weet ik niet wat hij dan in rekening brengt. (Het dynamische tarief, een vast tarief of heb je wellicht een keuze.) Misschien dat iemand anders hiermee ervaring heeft. Persoonlijk zou ik het liefst wel de slimmigheid gewoon in de paal hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Inspired op 08-05-2024 12:26 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Inspired schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:19:
[...]

Backoffice niet. Backoffice zorgt voor verrekening qua kosten. Dat is een betaalde dienst, bijvoorbeeld e-flux. Jedlix kan ervoor zorgen dat je auto op een bepaald moment gaat laten. De laadsessie zal dan verder gewoon via de backendprovider geregistreerd worden. Als je de kosten dus automatisch wilt verrekenen heb je bv e-flux nodig, en je kunt dan Jedlix gebruiken om te laden wanneer de stroom voordelig is.

Trouwens, wellicht dat een Zappi beide zaken kan. Al weet ik niet zeker of je bij het kiezen van een backend (bv e-flux) dan ook gebruik kunt maken dan dynamische tarieven. Ook weet ik niet wat hij dan in rekening brengt. (Het dynamische tarief, een vast tarief of heb je wellicht een keuze.) Misschien dat iemand anders hiermee ervaring heeft. Persoonlijk zou ik het liefst wel de slimmigheid gewoon in de paal hebben.
Tnx we bedoelen hetzelfde, ik schreef het alleen misschien niet zo handig op. Ik ga kijken wat die Zappi kan, want ik ben het eens met je stelling dat ik die slimmigheid het liefst in de paal heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:07

Inderdaad mooi klein apparaat. Zit bij Frank Energy en gebruik de slim laden functie. De app kan de Easee aansturen. Maar ook de auto rechtstreeks, zo heb ik het nu geregeld. Dat kan bij Tibber ook, maar jouw auto staat niet in de lijst van door Tibber aan te sturen merken. Maar misschien komt dat nog.

Kan me voorstellen dat de communicatie voor slim laden en ophalen van laadgegevens voor de backoffice twee gescheiden processen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

JoopO schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:00:
[...]

Inderdaad mooi klein apparaat. Zit bij Frank Energy en gebruik de slim laden functie. De app kan de Easee aansturen. Maar ook de auto rechtstreeks, zo heb ik het nu geregeld. Dat kan bij Tibber ook, maar jouw auto staat niet in de lijst van door Tibber aan te sturen merken. Maar misschien komt dat nog.

Kan me voorstellen dat de communicatie voor slim laden en ophalen van laadgegevens voor de backoffice twee gescheiden processen zijn.
Dat de Zeekr X nog niet in lijstjes voorkomt verbaast mij niets :) Er zijn er net 100 van op de weg gezet (en dus exclusiever dan menig exotische sportwagen :P ) Maar in jouw geval wordt het laden wanneer het het meest gunstig is dus vanuit de app van je energieleverancier geregeld als ik het goed begrijp? Dat gaat dan compleet los van je backoffice voor de facturering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:07
PaT schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:05:
[...]

Dat de Zeekr X nog niet in lijstjes voorkomt verbaast mij niets :) Er zijn er net 100 van op de weg gezet (en dus exclusiever dan menig exotische sportwagen :P ) Maar in jouw geval wordt het laden wanneer het het meest gunstig is dus vanuit de app van je energieleverancier geregeld als ik het goed begrijp? Dat gaat dan compleet los van je backoffice voor de facturering.
Ja, klopt. Heb alleen geen backoffice-connectie.

[ Voor 3% gewijzigd door JoopO op 08-05-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:04
Hallo allen.
Wij hebben sinds kort een hybride auto en willen deze met een wallbox gaan laden.
Nu heb ik dit topic al een beetje doorgelezen en aangezien ik wel van gadgets hou, vind ik een Zappi wel een mooie oplossing.

Ik kan aan een Zappi V2 met hub komen, voor een interessante prijs.
Komt inclusief Harvi en CT klemmen.
Hij moet op een 3x25a aansluiting komen en ik heb 2 PV systemen met 2 enkel fase omvormers, waar ik ook CT klemmen op wil zetten.

Mijn vraag is nu of een V2 met hub exact hetzelfde is als de nieuwere V2.1?
Ga ik het verschil merken of zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Pirelly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:40:
Hallo allen.
Wij hebben sinds kort een hybride auto en willen deze met een wallbox gaan laden.
Nu heb ik dit topic al een beetje doorgelezen en aangezien ik wel van gadgets hou, vind ik een Zappi wel een mooie oplossing.

Ik kan aan een Zappi V2 met hub komen, voor een interessante prijs.
Komt inclusief Harvi en CT klemmen.
Hij moet op een 3x25a aansluiting komen en ik heb 2 PV systemen met 2 enkel fase omvormers, waar ik ook CT klemmen op wil zetten.

Mijn vraag is nu of een V2 met hub exact hetzelfde is als de nieuwere V2.1?
Ga ik het verschil merken of zien?
Toevallig heb ik net mijn Zappi V2 laten verhuizen en kreeg nog de tip om eventueel naar de V2.1 te kijken. Wat ik ervan kon vinden is dat het met name om Wi-Fi functionaliteit ging die nu in de laadpaal ingebouwd zit, zo heb je geen hub meer nodig. En daarnaast OCPP wat zakelijk afrekenen/doorbelasten makkelijker schijnt te maken (heb ik geen verstand van want ik rijd en laad privé).

Dus obv functionaliteit is het in mijn ogen echt een x.1, geen gigantisch verschil. Het lijkt mij echter dat als het prijsverschil klein is, een nieuwer product vaak wel toekomstbestendiger is. Zappi komt regelmatig met nieuwe firmware updates en uiteindelijk zal ongetwijfeld de V2 eerder niet meer ondersteund worden dan de V2.1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
Bedankt voor je reactie. Daar heb ik wat aan.
Kan namelijk een V2 met hub, harvi en 2 extra CT klemmen voor 740 euro kopen. Denk dat dat wel wat voor me kan zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Over het verhuizen van mijn Zappi V2 gesproken: ik ben onlangs verhuisd en met behulp van @Makrolon heb ik het voor elkaar weten te krijgen om zelf mijn Zappi te demonteren, wat dankzij zijn tips bijna kinderspel was.

De installatie bij onze nieuwe woning heb ik wel aan hem overgelaten, ik wist immers dat ook een meterkast aanpassing nodig was en er eea vanuit de kruipruimte naar buiten aangelegd moest worden waar ik simpelweg niet het gereedschap voor heb. Dat laat ik persoonlijk dan ook liever aan een vakman over.

En dat ik met een vakman te maken had was wel duidelijk, tijdens ons gesprek bleek al dat de vorige installateur (die de laadpaal nieuw geïnstalleerd had op mijn oude adres) toch niet overal de juiste weg had bewandeld. Niks ernstigs maar wel wat shortcuts zeg maar.

Hoe dan ook, laadpaal is sinds gisteren weer actief en werkt weer perfect. Had achteraf nog een klein vraagje en die werd ook supersnel beantwoord, dus aftercare is ook top! Ik ben er blij mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Pirelly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:10:
Kan namelijk een V2 met hub, harvi en 2 extra CT klemmen voor 740 euro kopen. Denk dat dat wel wat voor me kan zijn...
Puur over de Zappi algemeen gesproken kan ik me weinig producten de afgelopen jaren herinneren waar ik zo tevreden over ben geweest als deze. Werkt altijd, doet wat het belooft, is enorm flexibel en heb zelf ook regelmatig met de ECO+ stand zitten spelen waarbij hij puur op zonnestroom oplaadt, ook dat werkt perfect. Dus op dat gebied zeg ik: vooral doen, je gaat er ongetwijfeld geen spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:38
Binnenkort komt er dan toch een EV. Dus ook maar eens kijken naar een laadpaal. Installatie is niet heel makkelijk, car port achter het huis, precies aan de andere kant van de meterkast. Ca 8 meter in de kruipruimte en 8 meter onder de bestrating door.

Huidige meterkast is 1 fase, heeft geen hoofdschakelaar etc. Deze zal vervangen moeten worden met een upgrade naar 3x25a.

Voor het laden kijken we naar een 11Kw lader, en ik gok dat er in de toekomst ook zakelijk verekend moet worden. Dan kom je al snel uit op de Alfen uit.

Nu twijfel ik een beetje aan de beste aanpak. We proberen zelf al een jaar een betrouwbare elektricien te vinden voor wat simpele klusjes, maar zonder resultaat. Ik ben bang dat als we eerst iemand zoeken voor de meterkast we een jaar verder zijn.

Ik zie dat er veel all in partijen zijn (thuislader.nl, vandebron, Coolblue), erg verleidelijk, maar het is mij onduidelijk of je dan ook met een goede meterkast installatie eindigt, of straks met allemaal b of c merk automaten zit.

Iemand ervaring met een betrouwbare partij, die ook een nette installatie kan afleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Pirelly schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:10:
Volgens mij is de backoffice functionaliteit zoals @MooDyBLueS zegt inderdaad het belangrijkste verschil. Ik heb zeker niet de indruk dat ze alleen of voornamelijk updates uitbrengen voor de V2.1 maar juist voor alle versies als de hardware het aan kan. Het automatisch fase schakelen is bijvoorbeeld ook ingevoerd voor de V2 terwijl de V2.1 toen al lang uit was.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Tales schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:12:

Voor het laden kijken we naar een 11Kw lader, en ik gok dat er in de toekomst ook zakelijk verekend moet worden. Dan kom je al snel uit op de Alfen uit.
Uit nieuwsgierigheid, waarom zou je dan al snel op een Alfen uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Laatst online: 14:38
PaT schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:54:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, waarom zou je dan al snel op een Alfen uitkomen?
Bij mijn eerste inventarisatie (Google, de topic start, en de bekende zaken Coolblue, Vattenfall etc.)kreeg ik de indruk dat de Alfen een van de weinigen is met de combinatie dynamic load balancing (p1), 3 fasen, backoffice/zakelijke berekenen e.d. ondersteund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:09
PaT schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:05:
[...]

Maar in jouw geval wordt het laden wanneer het het meest gunstig is dus vanuit de app van je energieleverancier geregeld als ik het goed begrijp? Dat gaat dan compleet los van je backoffice voor de facturering.
Voor zover ik heb begrepen kun je een Easee laadpunt (maar dit geldt waarschijnlijk voor alle slimme laadpunten?) laten aansturen met de app van Easee zelf, maar ook door een back-office zoals e-flux, of door de app van de auto zelf indien ondersteund, of door Tibber bijv. als je dynamisch wilt kunnen laden.
Maar het kan niet allemaal tegelijk, je moet één manier kiezen hoe je je laadpunt aanstuurt and that's it; de functionaliteit is dan beperkt tot wat die aansturing kan.
Je kunt dus niet tegelijkertijd voor publieke laadpaal spelen via een back-office en tegelijkertijd via bv Tibber het laden beperken aan de hand van dynamische uurtarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:58
Tales schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:21:
[...]

Bij mijn eerste inventarisatie (Google, de topic start, en de bekende zaken Coolblue, Vattenfall etc.)kreeg ik de indruk dat de Alfen een van de weinigen is met de combinatie dynamic load balancing (p1), 3 fasen, backoffice/zakelijke berekenen e.d. ondersteund.
Nee hoor 😁 lang niet. Wel de populairste onder de grote aanbieders inderdaad.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tales schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:12:
Binnenkort komt er dan toch een EV. Dus ook maar eens kijken naar een laadpaal. Installatie is niet heel makkelijk, car port achter het huis, precies aan de andere kant van de meterkast. Ca 8 meter in de kruipruimte en 8 meter onder de bestrating door.

Huidige meterkast is 1 fase, heeft geen hoofdschakelaar etc. Deze zal vervangen moeten worden met een upgrade naar 3x25a.

Nu twijfel ik een beetje aan de beste aanpak. We proberen zelf al een jaar een betrouwbare elektricien te vinden voor wat simpele klusjes, maar zonder resultaat. Ik ben bang dat als we eerst iemand zoeken voor de meterkast we een jaar verder zijn.

Ik zie dat er veel all in partijen zijn (thuislader.nl, vandebron, Coolblue), erg verleidelijk, maar het is mij onduidelijk of je dan ook met een goede meterkast installatie eindigt, of straks met allemaal b of c merk automaten zit.

Iemand ervaring met een betrouwbare partij, die ook een nette installatie kan afleveren?
Laadpaal Outlet heeft het hier geregeld, laadpaal geleverd en nette installatie en uitbreiding meterkast door een elektriciën.
Ik heb zelfs nog wat geld teruggekregen omdat de elektriciën de instellingen voor de Easee Lite icm de Equalizer niet wist, dus heb ik die zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuperni
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:14
Iemand enig idee wanneer de Easee Core of Max te bestellen zijn?
Deze zouden respectievelijk Q4 2023 en Q1 2024 komen, maar ik zie ze nog bij geen webshop te koop.
Ik wil graag namelijk een 22kw lader en mijn oog ging toch ook naar de Easee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zuperni schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:56:
Deze zouden respectievelijk Q4 2023 en Q1 2024 komen, maar ik zie ze nog bij geen webshop te koop.
Is dat een lader voor thuis? Heb jij zo'n zware huisaansluiting? Anders ga je toch nooit meer dan 11 kw kunnen leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ASW1 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:35:
[...]

Voor zover ik heb begrepen kun je een Easee laadpunt (maar dit geldt waarschijnlijk voor alle slimme laadpunten?) laten aansturen met de app van Easee zelf, maar ook door een back-office zoals e-flux, of door de app van de auto zelf indien ondersteund, of door Tibber bijv. als je dynamisch wilt kunnen laden.
Maar het kan niet allemaal tegelijk, je moet één manier kiezen hoe je je laadpunt aanstuurt and that's it; de functionaliteit is dan beperkt tot wat die aansturing kan.
Je kunt dus niet tegelijkertijd voor publieke laadpaal spelen via een back-office en tegelijkertijd via bv Tibber het laden beperken aan de hand van dynamische uurtarieven.
Nee, dat is mij ondertussen met jullie hulp ook duidelijk. Enige dat het toch beide kan is als je backoffice dus ook overweg kan met dynamische tarieven zoals e-flux in de bèta doet. Of dus via de app van je provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:09
Zuperni schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:56:
Je kunt de Easee home halen, die kan ook 22 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuperni
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:14
PaT schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:17:
[...]

Is dat een lader voor thuis? Heb jij zo'n zware huisaansluiting? Anders ga je toch nooit meer dan 11 kw kunnen leveren?
Ik heb een 3x50 aansluiting, dus ik wil zeker een 22kw lader. Het is niet nodig, maar mocht ik ooit naar een dynamisch contract willen gaan dan kan ik ervan profiteren als de stroomprijzen lager (of negatief) zijn.
ASW1 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:50:
[...]

Je kunt de Easee home halen, die kan ook 22 kW.
De easee home is een uitgefaseerd model, deze is nergens meer te krijgen en daarnaast heeft easee aangegeven met de nieuwe core en max modellen te komen. Dan wacht ik daar liever op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zuperni schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:28:
[...]

Ik heb een 3x50 aansluiting, dus ik wil zeker een 22kw lader. Het is niet nodig, maar mocht ik ooit naar een dynamisch contract willen gaan dan kan ik ervan profiteren als de stroomprijzen lager (of negatief) zijn.
Wij hebben ook een 3x 50 A aansluiting en er gaat niets boven niet hoeven nadenken. 2 EV's waarvan nu nog eentje een enkelfasige 7,2 kW. Vorige week nog lekker beide tegelijk opgeladen waarbij 1 fase dan op 48 A wordt belast door de laders.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zuperni schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:28:
[...]

[...]

De easee home is een uitgefaseerd model, deze is nergens meer te krijgen en daarnaast heeft easee aangegeven met de nieuwe core en max modellen te komen. Dan wacht ik daar liever op.
Lekker hoor zo'n aansluiting. Dan is je accu zo vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 13:21

de Peer

under peer review

PaT schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:55:
[...]

Als je een 22 kW auto hebt wel ja. Meeste auto's zijn echter beperkt tot 11 kW.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
PaT schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:55:
[...]
Oof, net even gekeken wat een 3x50A kost... >1700,-/jaar meer dan 3x25 ... Nope, nope, nope ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Tenzij een bedrijfslocatie of zoveel geld dat je t niet op krijgt snap ik niet wat je met meer dan 3x25 moet 😁

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
Toch mooi om dat laden gelijk te laden lopen met de PV opbrengst. Ruim 50 kWh in de auto vandaag zonder net afname (1.5 kWh afname was hoofdzakelijk van vannacht). Accu weer helemaal vol voor een aardig ritje morgen. Hopelijk zaterdag weer zo'n dag om te laden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqTjaPJJLc0T6tRNXzzjvKDRxX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dThGWAhOoN27atPT0bXySZsv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik zit te kijken naar een Zappi, en ondanks dat ik er al veel over gelezen heb en dit topic zo goed als mogelijk doorgespit heb, zit ik toch nog met een vraag. Hopelijk kan iemand bevestigen hoe wat ik wil, bewerksteligd kan worden.

Ik wil inzichtelijk hebben welk deel van mijn door de auto geladen stroom van het net komt, en welk deel van de zonnepanelen. Ik heb gezien dat de Zappi dat inzichtelijk maakt en ik deze data ook kan uitlezen. Ik wil bijvoorbeeld kunnen zien dat ik de afgelopen maand 200KWh geladen heb, en dat daarvan 160KWh van het net kwam en 40KWh van de zonnepanelen.

Nu de vraag: heb ik hiervoor CT-klemmen (+Harvi) nodig op de omvormer om dit inzichtelijk te maken? Als ik het goed begrijp zijn CT-klemmen voor de omvormer alleen nodig als je de opbrengst van de zonnepanelen in de app wil tonen, en in de app onderscheid wil maken tussen welk deel van het stroomverbruik van het huis is, en welk deel van de auto. Dat is niet per se nodig. Het gaat echt om inzichtelijk maken dat van de 200KWh die de auto heeft geladen de afgelopen maand, er 40KWh van de zonnepanelen is gekomen.

Dus, neem ik de Harvi met CT-klemmen voor de omvormer, of een "gewone" Zappi-installatie met de gewone loadbalancing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:32
@RoD wat maakt het uit? Als er meer zonnestroom je auto in is gegaan is er meer netstroom je vaatwasser in gegaan.

Is het niet logischer om aan einde jaar te kijken hoeveel je auto heeft geladen tov de opbrengst zonnepanelen of tov gehele verbruik?

[ Voor 4% gewijzigd door mrwiggs op 09-05-2024 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mrwiggs schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:01:
Is het niet logischer om aan einde jaar te kijken hoeveel je auto heeft geladen tov de opbrengst zonnepanelen of tov gehele verbruik?
Vroeger was het zo simpel ja. Maar vanaf nu krijg je te maken met terugleverboetes en moet je wel degelijk gaan proberen om zo min mogelijk stroom terug het net op te sturen als je het qua laadkosten zou willen optimaliseren.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
RoD schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:53:
Ik zit te kijken naar een Zappi, en ondanks dat ik er al veel over gelezen heb en dit topic zo goed als mogelijk doorgespit heb, zit ik toch nog met een vraag. Hopelijk kan iemand bevestigen hoe wat ik wil, bewerksteligd kan worden.

Ik wil inzichtelijk hebben welk deel van mijn door de auto geladen stroom van het net komt, en welk deel van de zonnepanelen. Ik heb gezien dat de Zappi dat inzichtelijk maakt en ik deze data ook kan uitlezen. Ik wil bijvoorbeeld kunnen zien dat ik de afgelopen maand 200KWh geladen heb, en dat daarvan 160KWh van het net kwam en 40KWh van de zonnepanelen.

Nu de vraag: heb ik hiervoor CT-klemmen (+Harvi) nodig op de omvormer om dit inzichtelijk te maken? Als ik het goed begrijp zijn CT-klemmen voor de omvormer alleen nodig als je de opbrengst van de zonnepanelen in de app wil tonen, en in de app onderscheid wil maken tussen welk deel van het stroomverbruik van het huis is, en welk deel van de auto. Dat is niet per se nodig. Het gaat echt om inzichtelijk maken dat van de 200KWh die de auto heeft geladen de afgelopen maand, er 40KWh van de zonnepanelen is gekomen.

Dus, neem ik de Harvi met CT-klemmen voor de omvormer, of een "gewone" Zappi-installatie met de gewone loadbalancing?
Niet nodig, want je wilt uiteindelijk alleen weten wat er in je auto gegaan is in plaats van dat het teruggeleverd is aan het net. Dus de CT klemmen bij de hoofdaansluiting doen precies wat je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
de Peer schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:10:
[...]

Vroeger was het zo simpel ja. Maar vanaf nu krijg je te maken met terugleverboetes en moet je wel degelijk gaan proberen om zo min mogelijk stroom terug het net op te sturen als je het qua laadkosten zou willen optimaliseren.
Inderdaad, het gaat om het maximaliseren van eigen gebruik van zonne-energie, plus simpelweg inzicht omdat het leuk is om te weten.

Edit: @guido66 dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
[...]

Klopt, maar daarvoor zijn geen CT-klemmen op de omvormer voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

guido66 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:16:
[...]

Klopt, maar daarvoor zijn geen CT-klemmen op de omvormer voor nodig.
CT-klemmen, of p1 slimme meter uitlezen. 1 van de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
de Peer schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:17:
[...]

CT-klemmen, of p1 slimme meter uitlezen. 1 van de 2.
Een Zappi kan niks met p1, ct klemmen bij de huisaansluiting zijn noodzakelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@RoD zoals hierboven al e.e.a. gezegd, maar het is natuurlijk ook gewoon leuk om te zien hoe het gaat en werkt, zie de screenshot in mijn post hier iets boven. Daarom heb ik het er toch bijgekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
rube schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:19:
@RoD zoals hierboven al e.e.a. gezegd, maar het is natuurlijk ook gewoon leuk om te zien hoe het gaat en werkt, zie de screenshot in mijn post hier iets boven. Daarom heb ik het er toch bijgekocht.
Dat is natuurlijk zeker interessant. Ik heb het complete overzicht in Home Assistant, zodat ik alle energieverbruik bij elkaar heb, inclusief aardgas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech

Als je dat wilt heb je inderdaad nog een extra CT klem en een Harvi nodig. In je laad sessie overzicht zie je dan bij iedere laadsessie staan hoeveel "groen" je hebt geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tey0V_uZcoSvY95pJBpVmb7kYws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djCkrDpNLtaJWuCJWTJqYmym.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon

Voor de meest exacte meting heb je dan inderdaad de harvi met de extra ct klemmen nodig. Anders weet de zappi niet wat je huis gebruikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:01

13art

Moderator Mobile
[...]

Je hebt er alleen zo weinig invloed op. Je kan natuurlijk apparatuur kopen die het zoveel als mogelijk voor jouw optimaliseert, maar daarmee houdt je controle dacht ik wel mee op. Wat dat betreft snap ik de vraag wel in hoeverre het zinvol is om dat apart bij te houden.

Ik ga er vanuit (maar dat is dus een aanname) dat wanneer je apparatuur gebruikt die dit voor je optimaliseert dat die ook al bijhouden hoeveel zonnestroom er naar de auto is gegaan/direct gebruikt is.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

13art schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:12:
[...]

Je hebt er alleen zo weinig invloed op. Je kan natuurlijk apparatuur kopen
apparatuur? Je bedoelt gewoon een laadpaal met solar mode? Dat is al steeds gangbaarder. Daarnaast kun je het ook eenvoudig zelf programmeren met domotica. Alleen laden als je teruglevert bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:01

13art

Moderator Mobile
de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:20:
[...]

apparatuur? Je bedoelt gewoon een laadpaal met solar mode? Dat is al steeds gangbaarder. Daarnaast kun je het ook eenvoudig zelf programmeren met domotica. Alleen laden als je teruglevert bijvoorbeeld.
Dat soort apparatuur bedoelde ik inderdaad en ik weet dat dat er is. Dat was mijn punt ook niet.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Master
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:23
MajaMestreech schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:26:
[...]

Als je dat wilt heb je inderdaad nog een extra CT klem en een Harvi nodig. In je laad sessie overzicht zie je dan bij iedere laadsessie staan hoeveel "groen" je hebt geladen.

[Afbeelding]
Hoe nauwkeurig is Zappi + Harvi (+CT Klem) t.o.v iets zoals en MID meter zoals van HomeWizard (of ander leverancier)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

rube schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:43:
Toch mooi om dat laden gelijk te laden lopen met de PV opbrengst. Ruim 50 kWh in de auto vandaag zonder net afname (1.5 kWh afname was hoofdzakelijk van vannacht). Accu weer helemaal vol voor een aardig ritje morgen. Hopelijk zaterdag weer zo'n dag om te laden :)

[Afbeelding]
Hoeveel zonnepanelen heb jij wel niet? Ik denk dat ik er met mijn 7,4kWp op een heel zonnige lente- of zomerdag niet meer dan 20 tot 25kWh in krijg.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
DonJuape schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:03:
[...]
Hoeveel zonnepanelen heb jij wel niet? Ik denk dat ik er met mijn 7,4kWp op een heel zonnige lente- of zomerdag niet meer dan 20 tot 25kWh in krijg.
41 panelen, 10 kWp op Zuid en 4.,2 op Noord. Heb erg geluk dat de daken bij ons dwars op de huizen staan, dus extra veel dakoppervlak. Op de beste dagen red ik 80-90 kWh.

Vandaar ook de reden dat ik gekeken heb naar oplaadpunt die goed met PV om kan gaan. Helaas laatst wel problemen met automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen, maar dat lijkt vooral aan onze auto te liggen. Maar zoals gisteren heb ik heel de dag op 1 fase geladen en dat gaat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

rube schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:48:
[...]

41 panelen, 10 kWp op Zuid en 4.,2 op Noord. Heb erg geluk dat de daken bij ons dwars op de huizen staan, dus extra veel dakoppervlak. Op de beste dagen red ik 80-90 kWh.

Vandaar ook de reden dat ik gekeken heb naar oplaadpunt die goed met PV om kan gaan. Helaas laatst wel problemen met automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen, maar dat lijkt vooral aan onze auto te liggen. Maar zoals gisteren heb ik heel de dag op 1 fase geladen en dat gaat ook prima.
Ik weet niet wat voor laadpunt je hebt maar als je max. PV vermogen meestal onder de 7,4kW blijft zou je kunnen overwegen om default op 1 fase op zonnestroomoverschot te laden, dan hoef je niet te schakelen. Je moet dan wel een 22kW laadpunt hebben en deze met 32A afzekeren. En LB is dan natuurlijk ook aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
Ik heb nu ruim een maand de Peblar Home en deze doet het eigenlijk prima. Alleen jammer dat ik niet via de web gui de laadsessie kan stoppen. Gisteren heb ik mn Peblar Home firmware geupdate. Deze ondersteunt nu ook laden op zonnestroom, mbv de HomeWizard p1 meter. Ik moet zeggen, het werkt prima. Volgens mij schakelt hij alleen nog niet naar 3 fases als de teruggeleverde stroom meer dan 16A is, maar dat komt als het goed is in de volgende update.

https://peblar.com/blog/u...your-ev-with-solar-energy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik dacht dat ik er was, maar nu ben ik weer aan het twijfelen.

Wat ik nu gevonden heb om ervoor te zorgen dat ik thuis met een travelcard kan laden is dat ik voor een Easee Lite een dienst zoals e-flux of lastmilesolutions moet gebruiken. Die dienst verwerkt de facturatie aan travelcard zodat travelcard de rekening kan doorsturen naar het bedrijf van mijn vrouw.

Nou zat ik net te chatten met een laadpaal aanbieder en die meldde dat ik voor deze facturatie in het geval van de easee een losse Mid-kWh meter moet plaatsen. Is dat echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
DonJuape schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:47:
[...]
Ik weet niet wat voor laadpunt je hebt maar als je max. PV vermogen meestal onder de 7,4kW blijft zou je kunnen overwegen om default op 1 fase op zonnestroomoverschot te laden, dan hoef je niet te schakelen. Je moet dan wel een 22kW laadpunt hebben en deze met 32A afzekeren. En LB is dan natuurlijk ook aan te raden.
Ik heb een Zappi en ik doe het nu inderdaad precies zoals je beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:00
PaT schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:35:

Wat ik nu gevonden heb om ervoor te zorgen dat ik thuis met een travelcard kan laden is dat ik voor een Easee Lite een dienst zoals e-flux of lastmilesolutions moet gebruiken. Die dienst verwerkt de facturatie aan travelcard zodat travelcard de rekening kan doorsturen naar het bedrijf van mijn vrouw.

Nou zat ik net te chatten met een laadpaal aanbieder en die meldde dat ik voor deze facturatie in het geval van de easee een losse Mid-kWh meter moet plaatsen. Is dat echt nodig?
Nee. Voor zover ik weet niet.
Ik krijg een Easee Charge lite, en neem daar een e-flux abbo bij.
Je rfid tag registreren bij E-flux is volgens Laeseplan alles wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

macfocus schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:33:
[...]

Nee. Voor zover ik weet niet.
Ik krijg een Easee Charge lite, en neem daar een e-flux abbo bij.
Je rfid tag registreren bij E-flux is volgens Laeseplan alles wat nodig is.
Ja, dat dacht ik ook. Raar verhaal dan weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:14

De Easee Charge Lite heeft geen ingebouwde MID meter, zie ook de Disclaimer onder Specificaties op de Easee website. Dus het lijkt mij dat voor verrekening van de daadwerkelijke geladen energie, de Easee op zichzelf staand inderdaad niet voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

KoHa schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:13:
[...]

De Easee Charge Lite heeft geen ingebouwde MID meter, zie ook de Disclaimer onder Specificaties op de Easee website. Dus het lijkt mij dat voor verrekening van de daadwerkelijke geladen energie, de Easee op zichzelf staand inderdaad niet voldoende is.
Waarom niet? Voor veel bedrijven/LM voldoet een excel uitdraai of een screenshot van de laadsessies op het portal van het laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

DonJuape schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:29:
[...]

Waarom niet? Voor veel bedrijven/LM voldoet een excel uitdraai of een screenshot van de laadsessies op het portal van het laadpunt.
Hierom blijkbaar niet...
De Easee laadpaal heeft echter geen MID-gekeurde kWh-meter. MID staat voor Measuring Instruments Directive. Wat ze wel hebben is een meting conform dezelfde eis als de Measuring Instruments Directive. Hij is alleen niet gekeurd voor het MID keurmerk. De belastingdienst heeft hierin nog geen formele beslissing in genomen, maar naar verwachting zal men een MID goedgekeurde kWh meter vereisen. Indien u automatisch wilt verrekenen neemt u een risico dat de fiscus dit op termijn niet zal accepteren met deze laadpaal.
Dan snap ik nog steeds niet wat je dan met een losse MID-kWh zou moeten. Kan je dan handmatig alle laadbeurten bij gaan houden?

[ Voor 7% gewijzigd door PaT op 10-05-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

PaT schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:10:
[...]

Hierom blijkbaar niet...
Laadpaaldirect zegt dat dus, de belastingdienst niet. Bijzonder is dat ik ergens anders op laadpaaldirect het volgende las:
"MID KwH meter

Voor automatische verrekening van de verbruikte energie is de Easee laadpaal voorzien van een kWh meter, maar deze is niet MID-gekeurd. Voor de meting heeft de belastingdienst nog niet duidelijk aangegeven aan welke norm de meter moet voldoen, maar naar verwachting zal de meter van de Easee voldoende zijn."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]
Dan snap ik nog steeds niet wat je dan met een losse MID-kWh zou moeten. Kan je dan handmatig alle laadbeurten bij gaan houden?
Ik heb een MID kWh meter en eens in het kwartaal ongeveer maak ik een foto van de meterstand en die voeg ik bij mijn declaratie in de MTC (Multi Tank Card) app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

DonJuape schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:42:
[...]

Ik heb een MID kWh meter en eens in het kwartaal ongeveer maak ik een foto van de meterstand en die voeg ik bij mijn declaratie in de MTC (Multi Tank Card) app.
Ahh, zag ik het toch goed dat dat een handmatige actie is. Kan je daarmee vergelijken en bewijzen dat de Easee zelf de boel juist meet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

PaT schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:47:
[...]

Ahh, zag ik het toch goed dat dat een handmatige actie is. Kan je daarmee vergelijken en bewijzen dat de Easee zelf de boel juist meet?
Dat zou kunnen ja (ik heb een Zappi) maar ik zou me vooral niet te druk maken. Zolang de partij (LM, WG, accountant?) waar je declareert of aan wie je bewijs moet overleggen de Easee uitdraai accepteert is het toch goed? Als er iemand begint te piepen kun je altijd nog een MID kWh meter installeren.
Het gaat sowieso op basis van vertrouwen. Excel data is te manipuleren en ik kan mijn MID kWh meter ook op de wasdroger aansluiten of een prive EV opladen etc etc.

[ Voor 13% gewijzigd door DonJuape op 10-05-2024 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-04 21:39
EVCC in combinatie met dsmr en home assistant geeft, nu de zon is gaan schijnen en in het licht van de recente ontwikkelingen op de energiemarkt, toch een mooi plaatje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czJWo0nsO-2ZjuoAiWDXq5wFY18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AssV7IWOK7A816LfvvjHAfGd.jpg?f=fotoalbum_large

Meer info: https://github.com/JasperE84/EVCC_NL_Docker_Setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:20:
[...]

Alleen laden als je teruglevert gaat ook niet 100% op.
Als je een minder dan 6A per fase teruglevert, dan wordt er niet geladen en val je weer in de boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DonJuape schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:03:
[...]

Dat is weinig, ik heb ook ruim 7kWp liggen en wek op een mooie dag in mei ruim 50kWh op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ASS-Ware schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:57:
[...]

Alleen laden als je teruglevert gaat ook niet 100% op.
Als je een minder dan 6A per fase teruglevert, dan wordt er niet geladen en val je weer in de boete.
Inderdaad. Daarom doe ik het zelf ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JasperE
de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:07:
[...]

Inderdaad. Daarom doe ik het zelf ook niet
In EVCC kan je configureren vanaf welk wattage terugleveren je op minimale laadstroom (6A 1 fase) wil starten. Zelf ingesteld dat er in PV mode vanaf ca. 1kW teruglevering gestart wordt om toch een groter percentage van de pv opwek te benutten. (Ik rij veel te veel kilometers om op uitsluitend pv te kunnen laden dus is het al snel mooi meegenomen. Het idee is vooral dat ik niet per ongeluk 100% laad op netstroom als daarna de zon nog gaat schijnen. Maar dan wel zonder handmatig het laden te starten en stoppen)

[ Voor 13% gewijzigd door JasperE op 10-05-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware

Niet voor de dienst zoals E-Flux, die krijgen de info van de laadpaal.
Het kan handig zijn om een MID goedgekeurde meter te hebben als je zelf de meterstanden doorgeeft of declareert, dan weet je zeker dat het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:32
Ik heb thuis een laadpaal zonder pasje. Nu wil ik graag laadsessies van die paal maar ook laadsessies van publieke laadpalen met mijn pas in 1 overzicht. Is dat mogelijk met bijv E-flux (of een gratis alternatief)? De paal (Zappi) ondersteunt OCPP. Moet ik dan altijd een pincode invoeren?

[ Voor 75% gewijzigd door mrwiggs op 11-05-2024 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

Hierom blijkbaar niet...

[...]

Nee, elke maand of elk jaar even aantal kWh x kWh prijs declareren.
Het wordt spannender als er ook een privé auto aan die paal gaat laden, dat verschil ziet de paal wel bij gebruik van pasjes, maar de MID goedgekeurde meter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc1t
  • Laatst online: 25-04 17:52
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is wat de toevoeging is van een HARVI als ik
een ZAPPI aansluit met ethernet (UTP) en een extra UTP kabel voor de CT klemmen in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
pc1t schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:53:
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is wat de toevoeging is van een HARVI als ik
een ZAPPI aansluit met ethernet (UTP) en een extra UTP kabel voor de CT klemmen in de meterkast.
Er kunnen maar 3 ct's direct op de zappi worden aangesloten tbv loadbalancing. Met de harvi kun je er nog 3 extra aan toevoegen voor pv opbrengst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JasperE
mrwiggs schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:06:
Ik heb thuis een laadpaal zonder pasje. Nu wil ik graag laadsessies van die paal maar ook laadsessies van publieke laadpalen met mijn pas in 1 overzicht. Is dat mogelijk met bijv E-flux (of een gratis alternatief)? De paal (Zappi) ondersteunt OCPP. Moet ik dan altijd een pincode invoeren?
Ja is mogelijk je kunt de sessies per eflux pas/sleutelhanger of per ocpp verbonden laadpaal opvragen in het portal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:47
Sinds midden april hebben we ook een elektrische auto, een Ioniq uit 2018. Een thuislader kon natuurlijk niet ontbreken. We hebben nog een 1 fase aansluiting en voorlopig kunnen we ook prima uit de voeten met een laadsnelheid van 3.7kW. Samen met een vriend de lader opgehangen en aangesloten. In de meterkast was er nog een vrije installatieautomaat*, deze vervangen voor een 20A exemplaar en een 5 aderige kabel getrokken met het oog op de toekomst. Voor ongeveer €350 kunnen we nu thuis laden :*).

*deze wordt binnenkort vervangen door een aardlekautomaat zodat het geheel volgens de regels is uitgevoerd :)

Abl Wallbox 1W1108
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sgK-hEeBxsyA4zh613BOqQvKZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0ptVqKH6Asm3p7clsOTuB4T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Millert op 12-05-2024 13:31 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:25
Millert schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:31:
Sinds midden april hebben we ook een elektrische auto, een Ioniq uit 2018. Een thuislader kon natuurlijk niet ontbreken. We hebben nog een 1 fase aansluiting en voorlopig kunnen we ook prima uit de voeten met een laadsnelheid van 3.7kW. Samen met een vriend de lader opgehangen en aangesloten. In de meterkast was er nog een vrije installatieautomaat, deze vervangen voor een 20A exemplaar en een 5 aderige kabel getrokken met het oog op de toekomst. Voor ongeveer €350 kunnen we nu thuis laden :*).

Abl Wallbox 1W1108
[Afbeelding]
Ben je dan geen extra differentieel vergeten?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@Tommie12 De lader beschikt over DC-lekstroomdetectie en de groep is beveiligd met een 40A aardlekschakelaar type A. Als ik iets gemist heb hoor ik het graag.

[ Voor 48% gewijzigd door Millert op 11-05-2024 15:39 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Millert schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:36:
@Tommie12 De lader beschikt over DC-lekstroomdetectie en de groep is beveiligd met een 40A aardlekschakelaar type A. Als ik iets gemist heb hoor ik het graag.
En laadpaal moet zijn eigen aardlekschakelaar hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@Makrolon Moeten of is het een aanbeveling? Er zitten geen andere grote verbruikers op de groep. Enkel de verlichting van de begane grond en 1ste etage. Dat wordt anders de beltrafo eruit en wat schuiven in de meterkast :).

(Heb er op voorhand wel een Google search aan besteed, niet het juiste antwoord gevonden dan.. :+)

[ Voor 43% gewijzigd door Millert op 11-05-2024 17:37 ]

Pagina: 1 ... 115 ... 169 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen