Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:29
Laat maar

[ Voor 137% gewijzigd door doobieters op 11-05-2024 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:36
doobieters schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:42:
Gisteren is er een Wallbox Copper SB (Business) geplaatst. Daar zat ook een pasje bij. Wat ik mij afvroeg: is het mogelijk om anderen te laten laden met hun eigen pasje en dat je daar een specifiek tarief voor vraagt? Ik zie het nergens terug in de Wallbox app. Hoe regel je dat precies?

[Afbeelding]
Is het niet enorm jammer dat dit helemaal nergens in deze thread is beschreven danwel tips over zijn gegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
ASS-Ware schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:45:
[...]

Is het niet enorm jammer dat dit helemaal nergens in deze thread is beschreven danwel tips over zijn gegeven?
Is het dan niet enorm jammer dat jij een hulpeloze tweaker niet even wijst op waar hij deze tips dan specifiek kan vinden en zich niet helemaal suf hoeft te zoeken in 461 pagina's? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
doobieters schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:10:
[...]

Is het dan niet enorm jammer dat jij een hulpeloze tweaker niet even wijst op waar hij deze tips dan specifiek kan vinden en zich niet helemaal suf hoeft te zoeken in 461 pagina's? :+
Oh dus anderen moeten het gaan opzoeken en niet de vraagsteller?
Kom op zeg, niet zo lui en lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
Jeetje. Ik dacht dat de smiley zou weggeven dat ik een gekheidje maakte..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ik denk dat de zoekfunctie stuk is. Ik volg een aantal topics, waaronder dit topic. Ik verbaas me soms over vragen die gesteld worden terwijl letterlijk dezelfde vraag 1 pagina daarvoor ook gesteld en beantwoord is. En in het topic (binnen de tijdspanne van mijn actieve geheugen) al zeker 3x....

Note, dit gaat niet specifiek over de laatstgestelde vraag, maar gewoon in het algemeen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 20:21
rube schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:04:
[...]

Er kunnen maar 3 ct's direct op de zappi worden aangesloten tbv loadbalancing. Met de harvi kun je er nog 3 extra aan toevoegen voor pv opbrengst.
Dank je wel voor de info nu is dat duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Nu online
Makrolon schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:25:
[...]

En laadpaal moet zijn eigen aardlekschakelaar hebben. ;)
Volstaat het om de installatieautomaat te vervangen door een aardlekautomaat?
https://www.elektramat.nl...-20a-b-kar-30ma-85006006/

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
doobieters schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:56:
Jeetje. Ik dacht dat de smiley zou weggeven dat ik een gekheidje maakte..
Je bent niet de eerste die op deze manier om advies vraagt en zo’n smiley maakt het niet minder vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:22
Verkeerde topic

[ Voor 96% gewijzigd door Untouchablezz20 op 11-05-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:47

de Peer

under peer review

Millert schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:31:
Sinds midden april hebben we ook een elektrische auto, een Ioniq uit 2018. Een thuislader kon natuurlijk niet ontbreken. We hebben nog een 1 fase aansluiting en voorlopig kunnen we ook prima uit de voeten met een laadsnelheid van 3.7kW. Samen met een vriend de lader opgehangen en aangesloten. In de meterkast was er nog een vrije installatieautomaat, deze vervangen voor een 20A exemplaar en een 5 aderige kabel getrokken met het oog op de toekomst. Voor ongeveer €350 kunnen we nu thuis laden :*).

Abl Wallbox 1W1108
[Afbeelding]
Kan je laadpaal niet sneller? Want met 20A kun je ook met 4,7 kW laden, of nog sneller als je panelen ook stroom opwekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Millert schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:42:
[...]

Dat volstaat inderdaad.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Nu online
@de Peer
Volgens mij niet. 3,7 kW op 1 fase en tot 11 kW op 3 fase.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:36
Millert schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:42:
[...]

Yes, maar dan moet je hem wel achter je huidige aardlekschakelaar weg halen. Dus niet aardlek achter aardlek gaan plaatsen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Nu online
@Makrolon Ga ik doen, er is nog een plekje vrij in de kast. Bedankt voor de opmerkzaamheid allemaal :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:08

13art

Moderator Mobile
Vandaag tussen 12 en 15 is het geld verdienen met het thuis laden van de auto (voor diegene met een dynamisch contract).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bme3f1Xfa4NLy2T87ZNhgFb3K0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpwmBRx04B8KP33QHlTYbwxm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door 13art op 12-05-2024 08:30 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
13art schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:23:
Vandaag tussen 12 en 15 is het geld verdienen met het thuis laden van de auto (voor diegene met een dynamisch contract).

[Afbeelding]
Dat is wel echt laag, inclusief belasting. Das exclusief -20 cent ofzo??

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Makrolon schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:58:
[...]

Dat is wel echt laag, inclusief belasting. Das exclusief -20 cent ofzo??
U bent door naar de volgende ronde. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvmnKVSqiqzXhvV25D1j6wEITYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4obtDmQ8glMZfyPo2PXbXeG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
13art schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:00:
[...]

U bent door naar de volgende ronde. ;)
[Afbeelding]
Haha, goed geschat dus

Als je 17 kw uit het net kan trekken en je de energiebelasting kan salderen kan je toch effe 14 euro verdienen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Kan iemand mij de concrete verschillen uitleggen tussen een Easee Charger Lite en een Zappi V2.1?
Het enige wat ik zo kan zien is dat je bij de Zappi de mogelijkheid zou hebben tot 22kWh tov van 11kWh van de Lite, maar 22 kWh kan ik afaik toch niet leveren.

Voor de rest lijken ze beide geschikt om te laden met zonnepanelen en hebben ze beide load balancing. Wat mis ik? In de offertes scheelt het toch zo een 600-700 euro, dus ongetwijfeld dat ik iets over het hoofd zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Anoniem: 525104 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:57:
Kan iemand mij de concrete verschillen uitleggen tussen een Easee Charger Lite en een Zappi V2.1?
Het enige wat ik zo kan zien is dat je bij de Zappi de mogelijkheid zou hebben tot 22kWh tov van 11kWh van de Lite, maar 22 kWh kan ik afaik toch niet leveren.

Voor de rest lijken ze beide geschikt om te laden met zonnepanelen en hebben ze beide load balancing. Wat mis ik? In de offertes scheelt het toch zo een 600-700 euro, dus ongetwijfeld dat ik iets over het hoofd zie.
Kan de Easee native met dynamische tarieven omgaan? De Zappi kan dat wel en dat is voor mij toch echt wel een enorme plus. Je kunt dat ook via andere wegen bereiken, maar native ondersteuning werkt toch doorgaans het beste.

Zie overigens voor meer info over de combinatie met dynamische tarieven: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:48
Taro schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:00:
[...]

Kan de Easee native met dynamische tarieven omgaan? De Zappi kan dat wel en dat is voor mij toch echt wel een enorme plus. Je kunt dat ook via andere wegen bereiken, maar native ondersteuning werkt toch doorgaans het beste.

Zie overigens voor meer info over de combinatie met dynamische tarieven: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Weet jij (of iemand anders) of dynamische tarieven ook werken bij gebruik van een backend met de Zappi? En zo ja, welk tarief rekent de Zappi dan af? Of is dit in te stellen? (Of dynamische tarief of vast tarief bv.)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Taro schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:00:
[...]

Volgens mij werkt het samen met Tibber maar goede opmerking. Even weer researchen! App van de zappi ziet er wel heel goed uit vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Inspired schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:31:
[...]

Weet jij (of iemand anders) of dynamische tarieven ook werken bij gebruik van een backend met de Zappi? En zo ja, welk tarief rekent de Zappi dan af? Of is dit in te stellen? (Of dynamische tarief of vast tarief bv.)
Ik vermoed dat de stand + schema's onafhankelijk zijn van welke pas er is gekoppeld of wordt aangeboden. In principe worden de geladen kWh's alleen aan een pas toegekend en veranderen ze de ingestelde laadstand/modus niet. Heb tegenwoordig alles privé en kon voorheen gewoon de kWh's declareren ipv met een pas thuis te laden, dus kan het niet daadwerkelijk nagaan.

Dus als er op basis van een bepaald tarief of schema een tijdelijke boost wordt ingesteld (dat is wat de Zappi op de achtergrond doet, in ECO+ mode blijven staan, met een handmatige Fast boost gedurende een X periode), dan staat dat los van de pas die wordt aangeboden. Dus ja, op die manier kan je hier gewoon gebruik van maken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Anoniem: 525104 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:37:
[...]

Volgens mij werkt het samen met Tibber maar goede opmerking. Even weer researchen! App van de zappi ziet er wel heel goed uit vind ik
Naar mijn weten kan Tibber bijv. wel een Tesla aansturen of bijv. via Jedlix, maar kan Tibber niet direct de Zappi laadpaal aansturen. Mogelijk met een Easee wel, maar dan zit je weer met de samenwerking tussen partijen, dat werkt regelmatig niet optimaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 12-05-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Anoniem: 525104 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:57:

De zappi kan beter overschakelen tussen fases, de easee kan het wel maar niet meer terug naar 3 fase daarna in dezelfde sessie.

Als je een vaste kabel wil zit deze bij de zappi er aan en bij de easee moet je die.los bij kopen, plus extra houdertje op de muur wat het een wat rommeligere indruk vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Taro schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:40:
[...]

Ik vermoed dat de stand + schema's onafhankelijk zijn van welke pas er is gekoppeld of wordt aangeboden. In principe worden de geladen kWh's alleen aan een pas toegekend en veranderen ze de ingestelde laadstand/modus niet. Heb tegenwoordig alles privé en kon voorheen gewoon de kWh's declareren ipv met een pas thuis te laden, dus kan het niet daadwerkelijk nagaan.

Dus als er op basis van een bepaald tarief of schema een tijdelijke boost wordt ingesteld (dat is wat de Zappi op de achtergrond doet, in ECO+ mode blijven staan, met een handmatige Fast boost gedurende een X periode), dan staat dat los van de pas die wordt aangeboden. Dus ja, op die manier kan je hier gewoon gebruik van maken.
Je, bedoel ook meer welk tarief ze gaan incasseren via de backend bij gebruik van dynamische tarieven. Is dat het dynamische tarief op dat moment (en bij negatieve prijs niks) of is dit een statisch tarief dat ik kan ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Inspired schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:02:
[...]

Je, bedoel ook meer welk tarief ze gaan incasseren via de backend bij gebruik van dynamische tarieven. Is dat het dynamische tarief op dat moment (en bij negatieve prijs niks) of is dit een statisch tarief dat ik kan ingeven.
Beide is mogelijk. Verschilt per backend wat de mogelijkheden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Inspired schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:02:
[...]

Welke backend bedoel je, de MyEnergi website, daar kan je een export maken van de kWh's en daar zelf een tarief bij zetten of een OCPP koppeling? Want ik weet niet welke data daar over de lijn zal gaan en kan dat zo snel ook niet vinden.

Edit: OCPP ondersteunt ook tarieven en kosten: https://openchargeallianc...1/new_in_ocpp_201-v10.pdf.

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 12-05-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Taro schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:10:
[...]

Welke backend bedoel je, de MyEnergi website, daar kan je een export maken van de kWh's en daar zelf een tarief bij zetten of een OCPP koppeling? Want ik weet niet welke data daar over de lijn zal gaan en kan dat zo snel ook niet vinden.

Edit: OCPP ondersteunt ook tarieven en kosten: https://openchargeallianc...1/new_in_ocpp_201-v10.pdf.
Ja, met bv E-Flux. Maar goed, tarief zal dan denk ik idd via E-Flux lopen. Was ff wat in de war omdat ik nu een Shell paal heb waar het min of meer 1 portal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-06 15:59
MrAcid schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:36:
Na wat inlezen is mijn plan om een eenvoudig buitenstopcontact te maken op een eigen groep met eigen aardlekschakelaar. Qua kabels lees ik dat het wordt aangeraden om dan voor 2,5mm2 te gaan ipv de standaard 1,5mm2. Ik zou dus een verlengkabel van 20m willen pakken en daar dan de granny-lader van de auto in willen prikken.

Ik weet dat dit als sub-optimaal wordt gezien ivm laadverliezen en veiligheid - maar denk zo de juiste maatregelen te nemen om dit goed (genoeg) te ondervangen.

Graag jullie tips/advies op dit voornemen.
Ik kan als buitenstopcontact de Schneider Mureva Styl zeker aanbevelen. Volgens de spec sheet kan deze nominaal 16A aan, en ik jaag er tot nu toe meerdere keren per week probleemloos 8 uur lang 3,7kW doorheen O-)
Gebruik daar idd wel 2,5mm² (buiten)kabel bij, dat is ook de max dikte voor dit stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:11

Japie.G

Colour Classic

Makrolon schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:01:
[...]

De zappi kan beter overschakelen tussen fases, de easee kan het wel maar niet meer terug naar 3 fase daarna in dezelfde sessie.

Als je een vaste kabel wil zit deze bij de zappi er aan en bij de easee moet je die.los bij kopen, plus extra houdertje op de muur wat het een wat rommeligere indruk vind ik.
Dit lees ik vaker maar bij mij schakelt de easee lite toch ECHT heen en weer! Hij stopt de laadsessie dan wel even, om vervolgens weer op 3F door te gaan. Of bedoel je dat met niet in dezelfde sessie?

Als de Easee lite naar 1f is geschakeld omdat de equalizer dat nodig vond, en er is gedurende meer dan 10 minuten ofzoiets weer genoeg stroom op 3F beschikbaar dan krijg ik een appje van de MyRenault app dat het laden is gestopt, en direct daarna dat hij weer gestart is. Ik zie dan dat hij weer op 3F laadt. 8)7

Op de easee site lees ik ook dat hij op 1f zou blijven om de relais te sparen, maar ik zie hier dus regelmatig WEL dat hij weer terugschakelt naar 3F

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Ben de easee laadpaal aan het overwegen, maar lees in het topic dat de equalizer soms het vermogen onterecht knijpt, waardoor je niet op volle snelheid kunt laden. Ervaren jullie dit ook? Of is hier een update voor geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en een zappi + montage besteld! Helemaal zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Untouchablezz20 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:13:
Ben de easee laadpaal aan het overwegen, maar lees in het topic dat de equalizer soms het vermogen onterecht knijpt, waardoor je niet op volle snelheid kunt laden. Ervaren jullie dit ook? Of is hier een update voor geweest?
Nog nooit meegemaakt. Je moet het ding gewoon goed instellen, en daar zal het soms wel eens mis gaan. De vertalingen in de Installer app zijn soms nogal onduidelijk. Ik had het eerst ook fout gedaan (16a vrijgegeven voor de hoofdaansluiting, terwijl de hoofdaansluiting 25a is..). Maar als je hem goed instelt doet hij het echt als een zonnetje. Ik ben 100% tevreden.

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 13-05-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Japie.G schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:00:
[...]

Nog nooit meegemaakt. Je moet het ding gewoon goed instellen, en daar zal het soms wel eens mis gaan. De vertalingen in de Installer app zijn soms nogal onduidelijk. Ik had het eerst ook fout gedaan (16a vrijgegeven voor de hoofdaansluiting, terwijl de hoofdaansluiting 25a is..). Maar als je hem goed instelt doet hij het echt als een zonnetje. Ik ben 100% tevreden.
Zonneladen en backend provider kan niet bij Easee toch? Daardoor valt hij sowieso voor mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Inspired schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Zonneladen en backend provider kan niet bij Easee toch? Daardoor valt hij sowieso voor mij af.
Dat klopt, ik ben prive gebruiker. Voor solar surplus laden kan er geen backend actief zijn (easee zelf alleen). Voor de privé gebruiker of de zakelijke gebruiker die niet solar only wil laden blijf ik erbij dat deze lader de meeste value for money geeft. Zeer tevreden (privé) gebruiker.

[ Voor 21% gewijzigd door Japie.G op 13-05-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Japie.G schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Dat klopt, ik ben prive gebruiker. Voor solar surplus laden kan er geen backend actief zijn (easee zelf alleen).
Ja, dat is wel jammer. Laadpaal gaat (doorgaans) lang mee dus zou zelf zeker voor een model gaan die beide tegelijk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:27
Inspired schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:17:
[...]

Ja, dat is wel jammer. Laadpaal gaat (doorgaans) lang mee dus zou zelf zeker voor een model gaan die beide tegelijk kan.
Easee wordt ook door Tibber aangeboden voor grid rewards, dus je kunt wel op prijs sturen lijkt me ipv directe zonneopbrengst. Ook zie ik dat je een Tesla rijdt, daar kun je ook sturen via APIs wat gevraagd wordt aan laadstroom op welke momenten.

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 22:32
Hoewel ik me erg bewust ben wat er allemaal op de markt te krijgen is, zie ik misschien toch iets over het hoofd.
Huidige situatie op de oprit:
1x Plugin hybride(prive), maximaal te laden met 3.7KW
1x EV maximaal te laden met 11KW

Huidige laadinfrastructuur:
1x Alfen Single pro line 11KW aangesloten met loadbalancing en backoffice.
1x Webasto Pure Wallbox, aangesloten op 3.7KW, geen loadbalancing, geen backoffice.

In de huidige configuratie maakt het niet uit dat de Webasto geen loadbalancing heeft, als de Webasto aan het laden is, gaat de Alfen terugschalen.

Nu gaat het gebruik van de EV in de toekomst minder worden, lees niet meer prive rijden en minder zakelijk door minder uren werken. Hierdoor zal deze veel meer stil komen de staan. Op dit moment staat de EV op een "fijnere" plek op de oprit, lees fijner als in: makkelijker met kids in en uitstappen.
Doordat de EV minder gereden zal gaan worden zal de plugin meer gereden gaan worden, ook is de laadtijd hierdoor minder van belang. De auto's omwisselen is dus wat betreft laadtijden geen probleem.
Alleen heeft de Webasto Pure geen backoffice mogelijkheid. Ik speel dus met de gedachten de Webasto Pure te vervangen door een 3.7KW lader met backoffice mogelijkheid, het liefst via een eigen sim of wifi want ik heb bij de Webasto geen UTP liggen.

Iemand nog een idee voor een leuke betaalbare oplossing? 2 auto's aan de lader hebben hangen zie ik als luxe en wil er ook geen kapitalen aan uitgeven :-)

Omdat het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Untouchablezz20 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:13:
Ik zie geregeld dat er zat ruimte is en er toch maar op 10,5kW wordt geladen ipv 11kW, maar ik maak me daar niet zo druk om, met 2-3 uur is het laden toch wel klaar nadat ik thuis kom uit mijn werk.
Op straat, als er ook nog een andere auto aan de laadpaal hangt, zakt ie zelfs terug naar 8kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Inspired schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Waar haal je dat vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:56
Magicw00b schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:51:
Hoewel ik me erg bewust ben wat er allemaal op de markt te krijgen is, zie ik misschien toch iets over het hoofd.

1x Webasto Pure Wallbox, aangesloten op 3.7KW, geen loadbalancing, geen backoffice.

In de huidige configuratie maakt het niet uit dat de Webasto geen loadbalancing heeft, als de Webasto aan het laden is, gaat de Alfen terugschalen.

Nu gaat het gebruik van de EV in de toekomst minder worden, lees niet meer prive rijden en minder zakelijk door minder uren werken. Hierdoor zal deze veel meer stil komen de staan. Op dit moment staat de EV op een "fijnere" plek op de oprit, lees fijner als in: makkelijker met kids in en uitstappen.
Doordat de EV minder gereden zal gaan worden zal de plugin meer gereden gaan worden, ook is de laadtijd hierdoor minder van belang. De auto's omwisselen is dus wat betreft laadtijden geen probleem.
Alleen heeft de Webasto Pure geen backoffice mogelijkheid. Ik speel dus met de gedachten de Webasto Pure te vervangen door een 3.7KW lader met backoffice mogelijkheid, het liefst via een eigen sim of wifi want ik heb bij de Webasto geen UTP liggen.

Iemand nog een idee voor een leuke betaalbare oplossing? 2 auto's aan de lader hebben hangen zie ik als luxe en wil er ook geen kapitalen aan uitgeven :-)

Omdat het
Waarom zou je uberhaupt nog gaan voor 2 laadpalen? Als je de EV minder gaat gebruiken zal die ook minder aan de paal hangen. Als het gaat om de back-office, als het goed is kan je bij de meeste back-offices een of meerdere kaarten toevoegen die niet doorbelast worden. Misschien is het handiger (en goedkoper) om dat eens uit te zoeken

Edit: De vraag is trouwens niet negatief bedoeld, maar gewoon nieuwsgierig naar de achterliggende reden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Omdat het dus wel kan dat beide auto's tegelijkertijd weg zijn/ een volle accu nodig hebben :-)
En ik een bloedhekel heb aan het verplaatsen van de inmiddels 3 auto's op de oprit..... ja 3.. iets met 2 zakelijke auto's die niet voldoen in de prive behoefte.

[ Voor 46% gewijzigd door Magicw00b op 13-05-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon

Omdat het
Easee, of de wallbox pulsar plus? Denk dat je t niet veel goedkoper gast vinden met backoffice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Makrolon schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:11:
[...]

Easee, of de wallbox pulsar plus? Denk dat je t niet veel goedkoper gast vinden met backoffice...
Die had ik beide inderdaad al op mijn netvlies dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ASS-Ware schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:55:
[...]

Waar haal je dat vandaan?
Dat heb ik van wat mensen begrepen. Ook hier in het topic. Is dit niet meer het geval dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Anoniem: 525104 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:30:
Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en een zappi + montage besteld! Helemaal zin in!
Haha nog nooit iemand zo blij horen zijn met een veredeld stopcontact ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

de Peer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:38:
[...]

Haha nog nooit iemand zo blij horen zijn met een veredeld stopcontact ;)
Haha, moet altijd een 1e zijn he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b

Omdat het
En zo zit ik even op Marktplaats te kijken en zie ik een EVbox Homeline uit 2018. Volgens mij kan doe precies wat ik wil voor niet teveel geld.
Nog tips waar ik op moet letten bij een Wallbox Homeline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 22:52
Hoi,

Mijn vrouw moet binnenkort van leasewagen veranderen en het wordt verplicht een EV (bmw i5 met 11kW AC laden). De laadpaal is verplicht een vast type van de firma Stroohm: de Zencharger, wat eigenlijk een rebranded Peblar Home Plus charger is.

Deze zou over een lokale API beschikken maar ik kan niet direct documentatie hierover vinden.

Thuis nog geen digitale meter en dus geen P1 poort en de thuislader zal aangesloten worden op een bijkast in de garage. Voor de load-balancing kunnen dus niet de standaard CT klemmen gebruikt worden omdat die dan in de hoofdkast (50 meter verder) geïnstalleerd dienen te worden.

Ik gebruik echter home assistant en heb reeds CT-klemmen in mijn hoofdkast en zoek dus een manier om zelf via de API of eventueel via modbus registers het maximaal laadvermogen te kunnen sturen.

Iemand ervaring met deze toestellen of info over de API?

Groeten,
Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Inspired schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:34:
[...]

Dat heb ik van wat mensen begrepen. Ook hier in het topic. Is dit niet meer het geval dan?
Zonneladen en backend kan prima op een Easee laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:49
Kan iemand mij vertellen wat "export limit" en "power limit" precies betekenen bij de Zappi en waar deze op zouden moeten staan bij een 3 x 25A net aansluiting?

De afbeelding links komt uit deze video (YouTube: myenergi zappi installatie / instructie video Nederlands 7:07), maar dat komt niet overeen met mijn eigen scherm (rechter afbeelding). Ik kan me ook niet herinneren dat ik dit had ingesteld, is dit toevallig een aanpassing van de laatste firmware?

Ik vraag dit omdat het me zojuist niet lukte om meer dan 8.7 kW uit het net te halen (CT1: 12.5A/2774W, CT2: 13.9A/311W, CT3: 12.5A/2835W) en met meer dan 8.3 kW op te laten (400 W verbruik in het huis). Ik vraag me af of dit komt door de 16A "export limit" maar ik kan het niet terugrekenen naar de gemeten CT-waarden en de 16A :? .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhwKgnHD-0QRdmJeV8Ab_ieq7bU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xdz5qC8QmCdCtniNXeCwZpju.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ASS-Ware schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 00:48:
[...]

Tegelijkertijd? Volgens Easee moet je bij automatisch laden met zonnestroom als operator Easee gebruiken. Dat zou dan dus niet werken als je bv e-flux als backend wilt gebruiken.

https://support.easee.com...en-met-overtollige-stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Inspired schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:16:
[...]

Tegelijkertijd? Volgens Easee moet je bij automatisch laden met zonnestroom als operator Easee gebruiken. Dat zou dan dus niet werken als je bv e-flux als backend wilt gebruiken.

https://support.easee.com...en-met-overtollige-stroom
Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:25

V-8

(Omdat dit zowel over Alfen als over E-Flux als over andere laadpalen gaat, leek mij dit topic de beste optie)

Ik heb E-flux even gecontact i.v.m. het stoppen van 2G in Nederland.

Zij geven aan dat (in mijn geval met een Alfen laadpaal) de connectie ook via Ethernet kan lopen.
Ik heb hier een klein beetje mijn vraagtekens bij.

Heeft iemand al ervaring met E-Flux via een bedrade ethernetverbinding i.p.v. met een mobiel netwerk?
Wellicht met een andere paal dan een Alfen ofwel met een Alfen zelf?

Tesla MYJ SR | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Want jij kunt dit wel? En hoe dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
V-8 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:01:
(Omdat dit zowel over Alfen als over E-Flux als over andere laadpalen gaat, leek mij dit topic de beste optie)

Zij geven aan dat (in mijn geval met een Alfen laadpaal) de connectie ook via Ethernet kan lopen.

Heeft iemand al ervaring met E-Flux via een bedrade ethernetverbinding i.p.v. met een mobiel netwerk?
Geen ervaring maar wat zou het probleem zijn? Als de paal internet heeft dan zal het toch werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:25

V-8

Inspired schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:05:
[...]

Geen ervaring maar wat zou het probleem zijn? Als de paal internet heeft dan zal het toch werken?
Dat is de vraag, E-Flux moet dan wel accepteren / instellen dat de data op een andere manier binnenkomt dan via hun simkaart zelf. Ik kan mij voorstellen dat dit niet direct werkt.

Ik heb immers ook op Tweakers gelezen dat het een probleem is ivm backoffice dat de Alfen laadpalen tot eind 2020 niet over 4G beschikten en dus geen verbinding meer kunnen maken met een mobiel netwerk middels de simkaart.

Tesla MYJ SR | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
V-8 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:01:

E-flux backoffice is gewoon benaderbaar via internet. Dus geen sim nodig, wel een UTP kabel.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
Ik ben dit zelf ook aan het uitzoeken en kwam deze optie tegen in de Easee portal https://support.easee.com...s/13633153943953-OCPP-URL Hier lijkt het mogelijk een andere (bv e-flux) backend te gebruiken icm met Easee als operator. Maar ik kan dit niet checken, misschien heeft iemand dit zo ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:31
rube schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 00:51:
Kan iemand mij vertellen wat "export limit" en "power limit" precies betekenen bij de Zappi en waar deze op zouden moeten staan bij een 3 x 25A net aansluiting?
Wat zegt de handleiding daarover?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Andrehj schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:27:
[...]
Wat zegt de handleiding daarover?
RTFM bedoel je :P
Ja, dat had ik ook gedaan, maar daar zie ik ook alleen de eerste 4 regels van de foto staan (pag 24) https://www.myenergi.com/...h-Version-Source-File.pdf
2 laatste 2 regels met "Export limit:" en "power limit" zie ik daar echter niet bij staan. Vandaar dat ik me afvroeg of ik er overheen kijk of dat ik ergens een nieuwere handleiding kan vinden....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik krijg te horen dat de aftersales van Alfen nogal slecht is. Herkent iemand dat hier?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:18
Alfen verwijst voor service aan particulieren naar de installateur, dus hun eigen after sales service is (nagenoeg)
non-existent.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Peter-036 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:44:
Alfen verwijst voor service aan particulieren naar de installateur, dus hun eigen after sales service is (nagenoeg)
non-existent.
Hmm, nou ben ik heel tevreden over mijn installateur, maar wat betekent dit nu concreet? Dat de installateur moet gaan leuren bij Alfen voor bijvoorbeeld vervangende onderdelen?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
itsbvka schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Ik ben dit zelf ook aan het uitzoeken en kwam deze optie tegen in de Easee portal https://support.easee.com...s/13633153943953-OCPP-URL Hier lijkt het mogelijk een andere (bv e-flux) backend te gebruiken icm met Easee als operator. Maar ik kan dit niet checken, misschien heeft iemand dit zo ingesteld?
Dit is wat anders denk ik. Maar wellicht kan @ASS-Ware vertellen hoe hij het aan het werk gekregen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:48
Magicw00b schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:05:
Omdat het dus wel kan dat beide auto's tegelijkertijd weg zijn/ een volle accu nodig hebben :-)
En ik een bloedhekel heb aan het verplaatsen van de inmiddels 3 auto's op de oprit..... ja 3.. iets met 2 zakelijke auto's die niet voldoen in de prive behoefte.
Het kan nog gekker kan ik je vertellen :X en je kan jezelf zelfs wijs maken dat het écht niet anders kan :*)

[ Voor 7% gewijzigd door HDoc op 14-05-2024 20:13 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Inspired schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:04:
[...]

Want jij kunt dit wel? En hoe dan?
Nee dat beweer ik niet, ik gebruik geen E-Flux achtigen, maar ik vind het gewoon vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 12:49
Inspired schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:08:
[...]

Dit is wat anders denk ik. Maar wellicht kan @ASS-Ware vertellen hoe hij het aan het werk gekregen heeft.
Dit moet toch gewoon kunnen lijkt mij? De zappi kan dit ook. Het zou logisch zijn dat je E-Flux los staat van de modus die je selecteert? Enige wat ocpp met e-flux moet doen is het stroom bijhouden, wegschrijven in de e-flux portaal en een factuur sturen..

Of is dit met Easee echt zo ingewikkeld? Ik twijfel namelijk om over te stappen van Zappi naar Easee ivm integratie van Home Assistent, grid reqards bij oa tibber enz wat ik niet zo snel bij zappi zal gaan krijgen denk ik. Op mn zappi heb ik e-flux gekoppeld en kan ik gewoon 100% groene stroom laden en worden de kWh’s gewpon bijgehouden en naar e-flux gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Flexiilex schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:29:
[...]

Dit moet toch gewoon kunnen lijkt mij? De zappi kan dit ook. Het zou logisch zijn dat je E-Flux los staat van de modus die je selecteert? Enige wat ocpp met e-flux moet doen is het stroom bijhouden, wegschrijven in de e-flux portaal en een factuur sturen..

Of is dit met Easee echt zo ingewikkeld? Ik twijfel namelijk om over te stappen van Zappi naar Easee ivm integratie van Home Assistent, grid reqards bij oa tibber enz wat ik niet zo snel bij zappi zal gaan krijgen denk ik. Op mn zappi heb ik e-flux gekoppeld en kan ik gewoon 100% groene stroom laden en worden de kWh’s gewpon bijgehouden en naar e-flux gestuurd
Ja, het zou niet zo moeilijk moeten zijn maar toch lijkt het niet te kunnen. Wellicht eens de klantenservice van Easee benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

ASS-Ware schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 00:48:
[...]

Hoe?

edit: oeps er waren al een boel gelijkwaardige reacties na deze post. Mosterd na de maaltijd.. Ik zie die optie echter echt niet. Easee moet als backend worden toegevoegd, zal vast met een of andere api aansturing te maken hebben. Ik zie geen optie om 2 backends te laten draaien in mijn easee lite 11kw met equalizer.

[ Voor 48% gewijzigd door Japie.G op 15-05-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Japie.G schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:12:
[...]

Hoe?

edit: oeps er waren al een boel gelijkwaardige reacties na deze post. Mosterd na de maaltijd.. Ik zie die optie echter echt niet. Easee moet als backend worden toegevoegd, zal vast met een of andere api aansturing te maken hebben. Ik zie geen optie om 2 backends te laten draaien in mijn easee lite 11kw met equalizer.
Dus je kan niet zakelijk verrekenen en tegelijk je zonnestroom gebruiken daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
Flexiilex schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:29:
[...]

Home assistant integratie is ook beschikbaar voor Zappi (via HACS myenergi) dus daarvoor hoef je niet over te stappen. En grid rewards kun je ook via de auto activeren, niet alle merken dus je moet even kijken of je EV erbij zit. Dan kun je e-flux en Zappi gewoon blijven gebruiken, de EV gaat dan op door tibber bepaalde tijden laden voor de grid rewards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
HDoc schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:13:
[...]

Het kan nog gekker kan ik je vertellen :X en je kan jezelf zelfs wijs maken dat het écht niet anders kan :*)
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Magicw00b schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:08:
[...]

En zo zit ik even op Marktplaats te kijken en zie ik een EVbox Homeline uit 2018. Volgens mij kan doe precies wat ik wil voor niet teveel geld.
Nog tips waar ik op moet letten bij een Wallbox Homeline?
Dit is hem uiteindelijk niet geworden.
Na navraag bij EVBOX blijkt dat die homeline modellen een 2/3G modem hebben en hierdoor vanaf eind 2025 hun connectie verliezen als 2/3G definitief uit de lucht gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noobie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:32
Hallo allemaal,

Sinds kort in het bezit van een EV en eigen laadpaal. Ik heb de zaptec Go icm. tibber leverancier (+ de pulse).
Nu zit ik steeds te stoeien om het laden aan de gang te krijgen. Slim laden lukt niet, via de Tibber app.
De enige manier dat ik kan laden is de "stand alone modus" te activeren in de zaptec app, echter lees ik vandaag op de site van zaptec dat dit "Remember, stand-alone mode is just a quick fix. Get your charger back online when you can".

Ik heb de powerup van zaptec gekoppeld aan de tibber app. Hij herkent de lader hier ook, alleen wanneer hij zou moeten beginnen met (slim)laden zegt de tibber app, wachten met starten van laden.

Ben eingelijk een beetje lost,
welke app gebruik je om te laden (Zaptec of Tibber),
hoe zit het met het autoriseren/ toegang geven om het laden vrij te geven (wat normaal gesproken gebeurd door mijn telefoon tegen de laadpaal aan te houden).

een beetje lang en wellicht warig verhaal, maar elke hulp of verwijzing naar site voor hulp is erg welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Flexiilex schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:55:
[...]

Dus je kan niet zakelijk verrekenen en tegelijk je zonnestroom gebruiken daarvoor?
zonnestroom gebruiken geen probleem, maar solar surplus only laden, dus gestuurd op je persoonlijke actuele overschot kan volgens mij niet gelijktijdig met een zakelijke verrekening via een backend. Ik ben een prive gebruiker dus verdiep me verder niet in backends, maar ik zie in ieder geval geen optie om die twee functies gezamenlijk te activeren op de easee lite.

Om de solar surplus optie te gebruiken moet 'easee' als backend worden ingesteld. Er zit geen optie voor een 2e backend, en zodoende kan dit dus niet samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Noobie schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:34:
Hallo allemaal,

Sinds kort in het bezit van een EV en eigen laadpaal. Ik heb de zaptec Go icm. tibber leverancier (+ de pulse).
Nu zit ik steeds te stoeien om het laden aan de gang te krijgen. Slim laden lukt niet, via de Tibber app.
De enige manier dat ik kan laden is de "stand alone modus" te activeren in de zaptec app, echter lees ik vandaag op de site van zaptec dat dit "Remember, stand-alone mode is just a quick fix. Get your charger back online when you can".

Ik heb de powerup van zaptec gekoppeld aan de tibber app. Hij herkent de lader hier ook, alleen wanneer hij zou moeten beginnen met (slim)laden zegt de tibber app, wachten met starten van laden.

Ben eingelijk een beetje lost,
welke app gebruik je om te laden (Zaptec of Tibber),
hoe zit het met het autoriseren/ toegang geven om het laden vrij te geven (wat normaal gesproken gebeurd door mijn telefoon tegen de laadpaal aan te houden).

een beetje lang en wellicht warig verhaal, maar elke hulp of verwijzing naar site voor hulp is erg welkom
Weet niet of je hier wat aan hebt aangezien ik een Easee Lite heb icm Tibber, maar zelf gisteren bezig geweest met het stoeien met de laadpaal. Binnen de Easee installatie app van (was een andere app dan Easee app) moest ik nog ergens de 'operator' invullen. Dit moest uiteraard Tibber zijn. Toen ik dat gedaan had stond binnen de Easee app als modus 'slim laden Tibber' of iets in die trant. Dus wellicht is er ook zo'n soort optie bij jou.

Aanvullend hier op: Wanneer ik echter niet via Bluetooth verbonden ben met de lader staat er 'uitgesteld Tibber'. Waarom dat is geen idee.

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 15-05-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
itsbvka schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:02:
[...]

Home assistant integratie is ook beschikbaar voor Zappi (via HACS myenergi) dus daarvoor hoef je niet over te stappen. En grid rewards kun je ook via de auto activeren, niet alle merken dus je moet even kijken of je EV erbij zit. Dan kun je e-flux en Zappi gewoon blijven gebruiken, de EV gaat dan op door tibber bepaalde tijden laden voor de grid rewards.
Klopt, ben alleen bang dat de integratie tussen m’n tesla en tibber voor onnodig battery drain gaat zorgen. Net zoals de apps die je kan koppelen om je verbruik te monitoren van je tesla. Of valt dat wel mee?

Ik vind de equalizer van Easee wel veel chiller dan de CT klemmen van zappi en is goedkoper.. zit nog te twijfelen.

Edit: grid rewards kan alleen via de 3 slimme laadpalen toch? Niet via de auto integratie dacht ik. Dit heb ik zojuist uitgezocht en je kan alleen slim laden met de tesla integratie maar dat kan je denk ik ook wel fixen met HA, Myenegri via Hacs en Tibber integratie met HA. Direct koppelen is toch wel stukken makkelijker via Easee + de voordelen van grid rewards. Ik verwacht dat Easee ook wel snel zal samenwerken met andere dynamische providers.

Zappi kan overigens ook direct met dynamische tarieven omgaan zie ik dus de hele integratie met HA is daar dan ook niet voor nodig. Wellicht voor automatiseren oid of uitlezen van data.
13art schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:37:
[...]
Aanvullend hier op: Wanneer ik echter niet via Bluetooth verbonden ben met de lader staat er 'uitgesteld Tibber'. Waarom dat is geen idee.
Klinkt als: Goedkoopste stroom is niet op dit moment dus ik stel het laden uit? ..

[ Voor 45% gewijzigd door Flexiilex op 15-05-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Flexiilex schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:45:
[...]

Klopt, ben alleen bang dat de integratie tussen m’n tesla en tibber voor onnodig battery drain gaat zorgen. Net zoals de apps die je kan koppelen om je verbruik te monitoren van je tesla. Of valt dat wel mee?

Ik vind de equalizer van Easee wel veel chiller dan de CT klemmen van zappi en is goedkoper.. zit nog te twijfelen.

Edit: grid rewards kan alleen via de 3 slimme laadpalen toch? Niet via de auto integratie dacht ik. Dit heb ik zojuist uitgezocht en je kan alleen slim laden met de tesla integratie maar dat kan je denk ik ook wel fixen met HA, Myenegri via Hacs en Tibber integratie met HA. Direct koppelen is toch wel stukken makkelijker via Easee + de voordelen van grid rewards. Ik verwacht dat Easee ook wel snel zal samenwerken met andere dynamische providers.

Zappi kan overigens ook direct met dynamische tarieven omgaan zie ik dus de hele integratie met HA is daar dan ook niet voor nodig. Wellicht voor automatiseren oid of uitlezen van data.

[...]

Klinkt als: Goedkoopste stroom is niet op dit moment dus ik stel het laden uit? ..
Ik weet het niet, klap ik het menu uit staat er 'uitgesteld tot morgen'. Volgens mij verandert het wanneer ik via Bluetooth verbonden ben maar dat moet ik vanvond nog even checken voor de zekerheid.

Stel ik zit met een vrij lege accu kan het toch niet zo zijn dat het (slim) laden uitgesteld wordt tot morgen.

Maar goed de auto komt vrijdag pas dus eerder kan om sowieso niet uitgebreid testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Laatst online: 18-06 19:59
Flexiilex schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:55:
[...]
Wat versta je onder zakelijk verrekenen? Ik kan met de Easee instellen dat hij op zon laadt, en ik heb een kWh meter voor mijn laadpaal.

Loadbalancing en controle op invoering gaat via de Easee loadbalancen. Apart kastje aan de P1 poort

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Griffin2k schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:10:
[...]

Wat versta je onder zakelijk verrekenen? Ik kan met de Easee instellen dat hij op zon laadt, en ik heb een kWh meter voor mijn laadpaal.

Loadbalancing en controle op invoering gaat via de Easee loadbalancen. Apart kastje aan de P1 poort
Verrekenen via Easee zelf, dus niks handmatig hoeven te doen. Zoals o.a. e-flus integratie enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-06 10:01
rube schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 00:51:

De afbeelding links komt uit deze video (YouTube: myenergi zappi installatie / instructie video Nederlands 7:07), maar dat komt niet overeen met mijn eigen scherm (rechter afbeelding). Ik kan me ook niet herinneren dat ik dit had ingesteld, is dit toevallig een aanpassing van de laatste firmware?

Ik vraag dit omdat het me zojuist niet lukte om meer dan 8.7 kW uit het net te halen (CT1: 12.5A/2774W, CT2: 13.9A/311W, CT3: 12.5A/2835W) en met meer dan 8.3 kW op te laten (400 W verbruik in het huis). Ik vraag me af of dit komt door de 16A "export limit" maar ik kan het niet terugrekenen naar de gemeten CT-waarden en de 16A :? .

[Afbeelding]
Deze settings zijn bijvoorbeeld belangrijk in Belgie als je je capaciteitstarief (en dus maximale afnamepiek van het net) onder controle wil houden.

Export limit is belangrijk voor de MyEnergi Libbi (hun rebranded batterij). In de UK zijn er regels waarbij je op sommige aansluitingen maar aan een bepaald maximaal vermogen mag terugleveren (bijvoorbeeld 3kW). Dit is niet van toepassing in Belgie of Nederland. Deze setting mag dan ook op OFF.

Power limit slaat op de maximale import van het net. Ik wil in mijn geval geen hoger capaciteitstarief betalen door elektrisch laden dan wat mijn huis anders gebruikt, wat door de combinatie van alle elektrische verbruikers bij het koken, wassen etc. ongeveer 4kW is. Bij mij staat deze setting dan ook op 4kW. Concreet zal het laden van de wagen teruggeschroefd worden of zelfs gepauzeerd als de Power limit waarde overschreden wordt. Er komt dan een icoon van een huisje op de Zappi te staan.

Voor de volledigheid:

Supply Grid / Device / Device limit: dat is het maximale vermogen dat de lader aan de wagen geeft, dit is de som van solar consumption, battery consumption en grid consumption. In mij geval staat die limiet op op 13.8A, wat in drie fasen 9.5kW betekent. Daardoor ga ik nooit boven de limiet van mijn omvormer (10kW). Ik wil zoveel mogelijk van de zon en batterij gebruik maken. Technisch gezien kan de Zappi 3 fasen tot 22kW leveren.

Supply Grid / Network / Export Margin: door hier een waarde van pakweg 200W te zetten kan je voorkomen dat de Zappi de thuisbatterij leegtrekt als die van een ander merk is. Als die waarde op 0 staat, kan je randfenomenen krijgen waarbij je thuisbatterij de net import op nul probeert te houden en de Zappi net een tandje hoger heeft geschakeld en na een paar minuten sta je toch de thuisbatterij in de wagen te pompen terwijl dat niet altijd de bedoeling is.

Supply Grid / Network / Import Limit: slaat enkel op het laden van de Libbi (staat bij mij uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
kwdr schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:56:
[...]
Export limit is belangrijk voor de MyEnergi Libbi (hun rebranded batterij). In de UK zijn er regels waarbij je op sommige aansluitingen maar aan een bepaald maximaal vermogen mag terugleveren (bijvoorbeeld 3kW). Dit is niet van toepassing in Belgie of Nederland. Deze setting mag dan ook op OFF.
Duidelijk!
Power limit slaat op de maximale import van het net. Ik wil in mijn geval geen hoger capaciteitstarief betalen door elektrisch laden dan wat mijn huis anders gebruikt, wat door de combinatie van alle elektrische verbruikers bij het koken, wassen etc. ongeveer 4kW is.
Ik woon in NL dus (nog) geen capaciteitstarief. Daarmee kan ik deze ook op "off" zetten.

Load balancing is voldoende door Supply Grid / Network / Limiet zekering op 25A te laten staan (want 3 x 25 A aansluiting) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-06 10:01
rube schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:18:
[...]

Duidelijk!

[...]

Ik woon in NL dus (nog) geen capaciteitstarief. Daarmee kan ik deze ook op "off" zetten.

Load balancing is voldoende door Supply Grid / Network / Limiet zekering op 25A te laten staan (want 3 x 25 A aansluiting) ?
Supply Grid / Device / Device limit: hier moet de waarde van je zekering van je individuele Zappi staan uitgedrukt in ampere per fase (vaak 16A om 3-fase 11kW toe te laten, 32A laat 3-fase 22kW toe)

Supply Grid / Network / Power limit: hier moet de waarde van de maximale net import ingevuld worden, als er andere loads in het huis zijn, zal de Zappi naar beneden reguleren om hier niet over te gaan. Deze waarde is uitgedrukt in kW dus 3-fase 25A betekent 17.25kW. Uit veiligheid ietsje lager zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
kwdr schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:17:
[...]

Supply Grid / Device / Device limit: hier moet de waarde van je zekering van je individuele Zappi staan uitgedrukt in ampere per fase (vaak 16A om 3-fase 11kW toe te laten, 32A laat 3-fase 22kW toe)

Supply Grid / Network / Power limit: hier moet de waarde van de maximale net import ingevuld worden, als er andere loads in het huis zijn, zal de Zappi naar beneden reguleren om hier niet over te gaan. Deze waarde is uitgedrukt in kW dus 3-fase 25A betekent 17.25kW. Uit veiligheid ietsje lager zetten.
Network is ook in ampère, en hoef je niet lager te zetten dan de 25a van je hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:02
Mijn buurman heeft van een vriend een NewMotion Lolo 3 lader gekregen welke ik voor hem aan ga sluiten.
Deze was al jaren niet meer in gebruik.

Maar zo een beetje zoekende naar een handleiding kom ik steeds op Shell uit en lease maaschappij oplossingen e.d.

Dit lijkt een soort zakelijke markt lader te zijn die het verbruik direct terug stuurt naar de backoffice om te verrekenen.

Er zit ook geen rfid druppel ofzo bij.

Gaat dit eigenlijk wel werken? Gewoon thuis aansluiten om zijn prive auto mee op te laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik las een comment afkomstig van myenergi op youtube dat ze een nieuwe zappi een aan het ontwikkelen zijn, mét MID-meter en RFID-lezer. Deze zou ergens begin 2025 op de planning staan voor introductie.

Kan een interessante optie zijn.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:46:
Ik las een comment afkomstig van myenergi op youtube dat ze een nieuwe zappi een aan het ontwikkelen zijn, mét MID-meter en RFID-lezer. Deze zou ergens begin 2025 op de planning staan voor introductie.

Leuk om te weten, maar dan kan je tot die tijd niet zoveel KM rijden... Of ga je dan publiek laden totdat er een nieuwer fancier model lader op de markt is? Als je nu iets nodig hebt, moet je nu iets uitzoeken wat aan je eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:33
Guido7619 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:42:
Mijn buurman heeft van een vriend een NewMotion Lolo 3 lader gekregen welke ik voor hem aan ga sluiten.
Deze was al jaren niet meer in gebruik.

Maar zo een beetje zoekende naar een handleiding kom ik steeds op Shell uit en lease maaschappij oplossingen e.d.

Dit lijkt een soort zakelijke markt lader te zijn die het verbruik direct terug stuurt naar de backoffice om te verrekenen.

Er zit ook geen rfid druppel ofzo bij.

Gaat dit eigenlijk wel werken? Gewoon thuis aansluiten om zijn prive auto mee op te laden?
Ja maar Shell beheert je paal wel. Dus sommige wijzigingen moeten via Shell. Maar als de basis ingesteld staa zoals de snelheid van laden en wel of geen loadbalacing dan kan je zelf via de website van shell een pasje aanvragen en die instellen dat daarmee gratis geladen kan worden. Aan de pas zitten geen maandelijkse kosten. En als je geen backoffice neemt voor je laadpaal dan zitten daaraan ook geen maandelijkse kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
V_ger schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Leuk om te weten, maar dan kan je tot die tijd niet zoveel KM rijden... Of ga je dan publiek laden totdat er een nieuwer fancier model lader op de markt is? Als je nu iets nodig hebt, moet je nu iets uitzoeken wat aan je eisen voldoet.
Het is slechts een mededeling, doe ermee wat je wil. Uiteraard heb je er niets aan als je nu op dit moment een lader nodig hebt.

Ik heb nu een Wallbox Pulsar. Deze staat op een onhandige plek (erfenis vorige eigenaar) en heeft eigenlijk een te korte kabel als de vouwwagen op de oprit staat, maar het werkt. Heb nu ook nog een vast contract (elektra). Ik wil in de toekomst wel wat anders: dynamisch tarief, heb ook zonnestroom, andere locatie lader, langere kabel, dus ik hou de ontwikkelingen wel in de gaten.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Meer mensen hier waarbij sinds de update van slim laden 2.0 bij Tibber het menu niet lekker werkt?

De optie 'lader met' laat een blanco rij zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjhsP42lTyxW5_hI-uSK9WmfJTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P09WV24pCVPWjE0LvSEh35mj.jpg?f=fotoalbum_large

En het batterijcapaciteit menu wil niet scrollen. Dus kan niet de 64kWh instellen....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZN1Ru-krDMjjShQEqBE3gYGv1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFOP74UiZQUEA464WDHH3TQi.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit invloed heeft in het wel of niet volledig kunnen opladen van de accu. Of dat het alleen gebruikt wordt voor een schatting van de kosten.

Edit:
Iemand die iets zinnigs kan zeggen over of deze instellingen voor een 3x25 3 fase systeem zo kloppen? Zie de lader namelijk alleen maar op 1 fase laden ipv 3 (of Tibber moet dit beperken bij het slim laden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jH-hg6BkYKZLgCPezQTmocCQgxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRvqcfkFaKdYUDEpKj9d5EC2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door 13art op 18-05-2024 05:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuperni
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-05 06:57
JanHenk schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:46:

Waar las je dit? Dit is voor mij een interessante, het liefst heb ik heb een charger binnen 4 maanden. Maar wellicht kan ik het nog wel uithouden met een granny charger komend jaar.
Het design van de huidige zappi spreekt me alleen niet zo aan, benieuwd of die ook een refresh krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Voor de easee gebruikers, kun je in de app zien naar de data van een laadsessie? Dit ivm declareren bij de werkgever?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-06 18:09
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:31:
Voor de easee gebruikers, kun je in de app zien naar de data van een laadsessie? Dit ivm declareren bij de werkgever?
Ja dat is mogelijk, zie voorbeeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fooEwGDJu6MnLvZWR77k-edagw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tX7PFsEtC1P5FSdzLVbwmgmX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door MvdV75 op 18-05-2024 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:31:
Er zit alleen geen MID gekeurde kWh meter in, dus dat moet je werkgever/leasemaatschappij dat wel accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:19
DonJuape schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:22:
[...]

Ik heb ook een 32A alamat en daarom de device limit van de Zappi op 32A gezet. Mijn ECO+ staat op 1 fase (niet op auto) want op 1 fase kan ik vanwege de 32A met 7,4kW max. op overschot laden. Zoveel overschot haal ik nooit (max. 5kW). De grid limit staat op 25A maar ik heb automaten als hoofdzekering waar ik zelf bij kan. Zekeringen kunnen lange tijd een behoorlijke overbelasting hebben.
Ik zit met een bijna vergelijkbare wens.
Mijn woning is voorzien van 3x 25A en heeft een 8kW 3 fasen omvormer.

De Zappi v2 is in 2021 geïnstalleerd en voorzien van B20 alamat.

Grid limit is 23A en device limit staat op 19,2A.
In de ECO(+) wordt er maximaal 4,4kW zonnestroom geladen en de rest wordt terug geleverd naar het energienet.

Graag zou ik (indien mogelijk) tot 7,4 kW zonnestroom laden via de Zappi op 1 fase zodat ik maximaal zonnestroom kan gebruiken.
Is dat een kwestie van de alamat vervangen naar B32, de grid limit naar 25A en de device limit naar 32A?

De installatie is voorzien van 4x6mm2 bekabeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

DJ-B schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:48:
[...]

Ik zit met een bijna vergelijkbare wens.
Mijn woning is voorzien van 3x 25A en heeft een 8kW 3 fasen omvormer.

De Zappi v2 is in 2021 geïnstalleerd en voorzien van B20 alamat.

Grid limit is 23A en device limit staat op 19,2A.
In de ECO(+) wordt er maximaal 4,4kW zonnestroom geladen en de rest wordt terug geleverd naar het energienet.

Graag zou ik (indien mogelijk) tot 7,4 kW zonnestroom laden via de Zappi op 1 fase zodat ik maximaal zonnestroom kan gebruiken.
Is dat een kwestie van de alamat vervangen naar B32, de grid limit naar 25A en de device limit naar 32A?

De installatie is voorzien van 4x6mm2 bekabeling.
Klopt helemaal. Alleen heet de "grid limit" met de laatste firmware nu anders dacht ik. Nog een klein punt van aandacht. Bij kortsluiting in je Zappi is de kans nu groter dat je hoofdzekering eerst of ook tript. Mijn hoofdzekeringen zijn automaten waar ik bij kan maar als je smeltzekeringen hebt is het risico dus dat je de netbeheerder moet bellen.
Overigens kun je met de laatste firmware het fase schakelen voor de ECO+/ECO modus ook op "Auto" zetten en dan hoef je niets aan je installatie te veranderen en schakelt hij van 1 naar 3 fasen en terug op basis van zonnestroomoverschot.

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 19-05-2024 18:06 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Pagina: 1 ... 116 ... 177 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen