Mstg schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:53:
Een van de vele die op zoek naar info over laadpalen, de eerste 10 pagina van deze forum gelezen en de laatste 25 pagina. Maar of ik nu een goede keuze kan maken voor het type. Ik weet het echt niet.
Mijn situatie:
Meterkast 3x25
Zonnepanelen 3.4.kWp 1 fase 4kW omvormer SolarEdge
Auto 91kWh, max 11kW laden
Ongeveer 12000km per jaar
Geen zakelijke verantwoording
Variabel energie contract met dag/nacht tarief
Airco en inductiekookplaat
Eigen oprit, kabellengte ongeveer 8 meter. In verband met achterwaards inparkeren en het laadpunt zit (helaas) links voor.
Kabel 5x6mm ongeveer 15 meter laadpunt naar meterkast
Natuurlijk wel LB en het liefst van de P1 van mijn slimme meter. De slimme meter voldoet aan SMR 5.0 en is van 2016 (volgens de 2 laatste cijfers van de barcode).
In dit draadje op het forum veel gelezen over 3F en 1F en de snelheid van het laden van de auto. Men geeft aan dat er al 3x1.4 kw op de fase moet staan om over te schakelen van 1F naar 3F en terug als de laadpaal dat ondersteunt. Als ik volledig op eigen zonnestroom zou willen laden gaat dat mogelijk al niet lukken doordat ik te weinig zonnepanelen heb en de rest moet dan via het net.
Het eventueel aanschaffen van extra zonnepanelen is natuurlijk een optie op termijn, de airco is er pas begin dit jaar. Verwacht daardoor per saldo op jaarbasis (veel) meer stroom afgenomen te hebben van het net dan terug geleverd.
Is het dan verstandiger om een 22kW laadpaal te kiezen met een B32 zekering zodat bij 1F laden ik toch nog ongeveer 7.4kW kan laden met zonnestroom en gedeelte net, of gebruik maken van het lage nachttarief. Of toch een 11kW laadpaal met 16A zekering?
Graag zou ik laadpaal in eigen beheer hebben, maar lees dat er (bijna) altijd een backoffice noodzakelijk is met maandelijkse kosten. Maar is dat ook vereist bij alleen privé gebruik? Wel zou ik graag via een laadpas e.d. mijn laadpaal willen kunnen starten.
Na aansluiten van de laadpaal dient deze nog geactiveerd te worden, is dat iets wat men (eenvoudig) zelf kan doen of is er toch een installateur voor nodig?
Het plannen van de laadsessie is natuurlijk altijd handig, via extra app of HA.
De Easee kan eventueel een losse laadkabel vergrendelen, anders via een extra beugel deze vastzetten, voorbeelden gezien in dit draadje. Een laadkabel van 8 meter is er meestal niet leverbaar als vaste kabel. Wat bij vele en mij ook de voorkeur heeft.
Mijn voorkeur gaat uit naar de volgende laadpalen:
Alfen Eve Single Pro-Line (Socket)
Zappi v2.1 (niet echt mooi, maar wel veel opties om in te stellen)
Easee Charge lite/home (mooi, klein en kan kabel vasthouden)
Zaptec Go (Socket en kan kabel vasthouden)
Graag advies in woud van laadpalen en al vast dank voor je reactie.