Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:01
DonJuape schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:03:
[...]

Klopt helemaal. Alleen heet de "grid limit" met de laatste firmware nu anders dacht ik. Nog een klein punt van aandacht. Bij kortsluiting in je Zappi is de kans nu groter dat je hoofdzekering eerst of ook tript. Mijn hoofdzekeringen zijn automaten waar ik bij kan maar als je smeltzekeringen hebt is het risico dus dat je de netbeheerder moet bellen.
Overigens kun je met de laatste firmware het fase schakelen voor de ECO+/ECO modus ook op "Auto" zetten en dan hoef je niets aan je installatie te veranderen en schakelt hij van 1 naar 3 fasen en terug op basis van zonnestroomoverschot.
Dank je! Mijn woning is vrij modern en voorzien van automaten, dus dat is een voordeel.

Als ik het goed begrijp kost het schakelen tussen 1 en 3 fasen tijd, en is dus een “dedicated” 1 fase oplossing een mooiere oplossing als er sterk wisselend zonnestroom overschot is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

DJ-B schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:15:
[...]

Dank je! Mijn woning is vrij modern en voorzien van automaten, dus dat is een voordeel.

Als ik het goed begrijp kost het schakelen tussen 1 en 3 fasen tijd, en is dus een “dedicated” 1 fase oplossing een mooiere oplossing als er sterk wisselend zonnestroom overschot is.
Klopt en het aantal keren dat de relais kunnen schakelen is ook eindig.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-10 13:41
Heeft ooit iemand de Loxone Wallbox overwogen? Deze beweert automatisch te schakelen tussen 1 en 3 fase en zou op dat vlak een geduchte concurrent van Zappi kunnen zijn, hij is namelijk maar 650 EUR (excl btw):

https://shop.loxone.com/nlnl/wallbox-tree.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-10 10:44
Laros88 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:47:
Heeft ooit iemand de Loxone Wallbox overwogen? Deze beweert automatisch te schakelen tussen 1 en 3 fase en zou op dat vlak een geduchte concurrent van Zappi kunnen zijn, hij is namelijk maar 650 EUR (excl btw):

https://shop.loxone.com/nlnl/wallbox-tree.html
Ik heb deze overwogen, maar nfc is optie en modbus is rtu ipv tcp, dus viel deze af voor mij. Misschien handig als je hebt geïnvesteerd in het (veel te dure) Loxone systeem…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mstg
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-07 08:54
Een van de vele die op zoek naar info over laadpalen, de eerste 10 pagina van deze forum gelezen en de laatste 25 pagina. Maar of ik nu een goede keuze kan maken voor het type. Ik weet het echt niet.
Mijn situatie:
Meterkast 3x25
Zonnepanelen 3.4.kWp 1 fase 4kW omvormer SolarEdge
Auto 91kWh, max 11kW laden
Ongeveer 12000km per jaar
Geen zakelijke verantwoording
Variabel energie contract met dag/nacht tarief
Airco en inductiekookplaat
Eigen oprit, kabellengte ongeveer 8 meter. In verband met achterwaards inparkeren en het laadpunt zit (helaas) links voor.
Kabel 5x6mm ongeveer 15 meter laadpunt naar meterkast
Natuurlijk wel LB en het liefst van de P1 van mijn slimme meter. De slimme meter voldoet aan SMR 5.0 en is van 2016 (volgens de 2 laatste cijfers van de barcode).

In dit draadje op het forum veel gelezen over 3F en 1F en de snelheid van het laden van de auto. Men geeft aan dat er al 3x1.4 kw op de fase moet staan om over te schakelen van 1F naar 3F en terug als de laadpaal dat ondersteunt. Als ik volledig op eigen zonnestroom zou willen laden gaat dat mogelijk al niet lukken doordat ik te weinig zonnepanelen heb en de rest moet dan via het net.
Het eventueel aanschaffen van extra zonnepanelen is natuurlijk een optie op termijn, de airco is er pas begin dit jaar. Verwacht daardoor per saldo op jaarbasis (veel) meer stroom afgenomen te hebben van het net dan terug geleverd.

Is het dan verstandiger om een 22kW laadpaal te kiezen met een B32 zekering zodat bij 1F laden ik toch nog ongeveer 7.4kW kan laden met zonnestroom en gedeelte net, of gebruik maken van het lage nachttarief. Of toch een 11kW laadpaal met 16A zekering?

Graag zou ik laadpaal in eigen beheer hebben, maar lees dat er (bijna) altijd een backoffice noodzakelijk is met maandelijkse kosten. Maar is dat ook vereist bij alleen privé gebruik? Wel zou ik graag via een laadpas e.d. mijn laadpaal willen kunnen starten.
Na aansluiten van de laadpaal dient deze nog geactiveerd te worden, is dat iets wat men (eenvoudig) zelf kan doen of is er toch een installateur voor nodig?
Het plannen van de laadsessie is natuurlijk altijd handig, via extra app of HA.

De Easee kan eventueel een losse laadkabel vergrendelen, anders via een extra beugel deze vastzetten, voorbeelden gezien in dit draadje. Een laadkabel van 8 meter is er meestal niet leverbaar als vaste kabel. Wat bij vele en mij ook de voorkeur heeft.

Mijn voorkeur gaat uit naar de volgende laadpalen:
Alfen Eve Single Pro-Line (Socket)
Zappi v2.1 (niet echt mooi, maar wel veel opties om in te stellen)
Easee Charge lite/home (mooi, klein en kan kabel vasthouden)
Zaptec Go (Socket en kan kabel vasthouden)

Graag advies in woud van laadpalen en al vast dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Mstg schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:53:
Een van de vele die op zoek naar info over laadpalen, de eerste 10 pagina van deze forum gelezen en de laatste 25 pagina. Maar of ik nu een goede keuze kan maken voor het type. Ik weet het echt niet.
Mijn situatie:
Meterkast 3x25
Eigen oprit, kabellengte ongeveer 8 meter. In verband met achterwaards inparkeren en het laadpunt zit (helaas) links voor.
Natuurlijk wel LB en het liefst van de P1 van mijn slimme meter. De slimme meter voldoet aan SMR 5.0 en is van 2016 (volgens de 2 laatste cijfers van de barcode).

In dit draadje op het forum veel gelezen over 3F en 1F en de snelheid van het laden van de auto. Men geeft aan dat er al 3x1.4 kw op de fase moet staan om over te schakelen van 1F naar 3F en terug als de laadpaal dat ondersteunt. Als ik volledig op eigen zonnestroom zou willen laden gaat dat mogelijk al niet lukken doordat ik te weinig zonnepanelen heb en de rest moet dan via het net.
Het eventueel aanschaffen van extra zonnepanelen is natuurlijk een optie op termijn, de airco is er pas begin dit jaar. Verwacht daardoor per saldo op jaarbasis (veel) meer stroom afgenomen te hebben van het net dan terug geleverd.

Is het dan verstandiger om een 22kW laadpaal te kiezen met een B32 zekering zodat bij 1F laden ik toch nog ongeveer 7.4kW kan laden met zonnestroom en gedeelte net, of gebruik maken van het lage nachttarief. Of toch een 11kW laadpaal met 16A zekering?

Graag zou ik laadpaal in eigen beheer hebben, maar lees dat er (bijna) altijd een backoffice noodzakelijk is met maandelijkse kosten. Maar is dat ook vereist bij alleen privé gebruik? Wel zou ik graag via een laadpas e.d. mijn laadpaal willen kunnen starten.
Na aansluiten van de laadpaal dient deze nog geactiveerd te worden, is dat iets wat men (eenvoudig) zelf kan doen of is er toch een installateur voor nodig?

De Easee kan eventueel een losse laadkabel vergrendelen, anders via een extra beugel deze vastzetten, voorbeelden gezien in dit draadje. Een laadkabel van 8 meter is er meestal niet leverbaar als vaste kabel. Wat bij vele en mij ook de voorkeur heeft.

Het starten van een laadsessie met een pas kunnen ze allemaal volgens mij, ook als het een eigen pas is en niet een laadpas zoals een travelpas oid. Bij sommigen is rfid een optie, bij anderen zit het er standaard op.

Hier staat de Alfen eve in bestelling. Ziet er netjes uit en kan vrij veel. Als ik jou zo hoor klinkt de easee interessant omdat deze vrij scherp geprijsd is en jij toch geen business feature nodig heb.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

PaT schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:14:
[...]

Het starten van een laadsessie met een pas kunnen ze allemaal volgens mij, ook als het een eigen pas is en niet een laadpas zoals een travelpas oid. Bij sommigen is rfid een optie, bij anderen zit het er standaard op.
De Zappi werkt niet met een pas, wel met bijv. een pincode.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

@Mstg Mag je ook gewoon de kWh's declareren? Dan is de Zappi een optie, die werkt niet met een pas/RFID.

Waarom wil je per se met je eigen zonnestroom laden? Dat levert erg veel laadverliezen op. Met 11 kW laden levert minder laadverliezen op dan bijv. met 1.4 kW laden. Vaak kan je dat dan beter aan het net terugleveren en gepland met 11 kW laden als de zonneopbrengst maximaal is, mits je dan thuis bent uiteraard.

De Zappi heeft geen backend en hoeft dus ook niet geactiveerd te worden.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mstg
Taro schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:37:
@Mstg Mag je ook gewoon de kWh's declareren? Dan is de Zappi een optie, die werkt niet met een pas/RFID.

Waarom wil je per se met je eigen zonnestroom laden? Dat levert erg veel laadverliezen op. Met 11 kW laden levert minder laadverliezen op dan bijv. met 1.4 kW laden. Vaak kan je dat dan beter aan het net terugleveren en gepland met 11 kW laden als de zonneopbrengst maximaal is, mits je dan thuis bent uiteraard.

De Zappi heeft geen backend en hoeft dus ook niet geactiveerd te worden.
Dank voor de reacties. _/-\o_
De kWh's kan ik ook niet declareren, alles voor privé gebruik. Ik krijg een vaste km-vergoeding van mijn werkgever.
Nee ik hoef niet zo nodig met eigen zonnestroom te laden, maar dacht ivm terug levering kosten e.d. dat het verstandiger was overdag/weekend te laden wanneer ik thuis ben. Een pas/pincode is prima, wil alleen voorkomen dat anderen mijn laadpaal gebruiken, daarom enige autorisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Mstg schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:53:
[...]

Dank voor de reacties. _/-\o_
De kWh's kan ik ook niet declareren, alles voor privé gebruik. Ik krijg een vaste km-vergoeding van mijn werkgever.
Nee ik hoef niet zo nodig met eigen zonnestroom te laden, maar dacht ivm terug levering kosten e.d. dat het verstandiger was overdag/weekend te laden wanneer ik thuis ben. Een pas/pincode is prima, wil alleen voorkomen dat anderen mijn laadpaal gebruiken, daarom enige autorisatie.
Ok, werk je ook regelmatig thuis? En minder opwek dan verbruik? Kijk dan ook eens naar dynamische tarieven, dan kan je echt mooi besparen op de laadtarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:09

Japie.G

Colour Classic

Mijn situatie:
Meterkast 3x25

Heb het al eerder geroepen her en der, maar na een gelijke zoektocht kwam ik uit op een easee die voor prive de beste prijs/prestatie levert en het minste installatiegedoe. Ik heb er een 7,5m easee kabel aan zitten, vast vergrendeld. Werkt allemaal zeer goed. Heeft ook een modus om solar surplus te gebruiken + een vast deel vanuit net. Dus ook gunstig voor de kleinere zonnepanelensets als je dat in de toekomst toch wilt gebruiken,

Nadeel van de easee is dat je dan geen zakelijke verrekening meer kunt doen, maar dat hebben we als prive tijdens niet nodig :-)

(PS.. een 91kwh auto en maar 12k km per jaar?)

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 20-05-2024 21:23 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mstg
Taro schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:07:
[...]

Ok, werk je ook regelmatig thuis? En minder opwek dan verbruik? Kijk dan ook eens naar dynamische tarieven, dan kan je echt mooi besparen op de laadtarieven.
Ja ik kan ongeveer 2 dagen in de week thuis werken.
Een dynamisch contract is zeker een optie, daar wil ik ook nog induiken met voor en tegen punten. Maar ben ook wel 'bang' dat het in de winter 'pijn' kan gaan doen als de tarieven hoog zijn. Omdat ik pas ook een airco heb waarmee ik verwarm wil ik eerst nog even kijken hoe dat uit gaat pakken.

Kan nog iemand aangeven of het activeren van een laadpaal eenvoudig is uit te voeren zonder backoffice, of is dat dan altijd verplicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mstg
Japie.G schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:20:
[...]

Heb het al eerder geroepen her en der, maar na een gelijke zoektocht kwam ik uit op een easee die voor prive de beste prijs/prestatie levert en het minste installatiegedoe. Ik heb er een 7,5m easee kabel aan zitten, vast vergrendeld. Werkt allemaal zeer goed. Heeft ook een modus om solar surplus te gebruiken + een vast deel vanuit net. Dus ook gunstig voor de kleinere zonnepanelensets als je dat in de toekomst toch wilt gebruiken,

Nadeel van de easee is dat je dan geen zakelijke verrekening meer kunt doen, maar dat hebben we als prive tijdens niet nodig :-)

(PS.. een 91kwh auto en maar 12k km per jaar?)
:) Iets met YOLO en het laatste hemd heeft toch geen zakken oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 08:09

Japie.G

Colour Classic

Mstg schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:26:
[...]

Kan nog iemand aangeven of het activeren van een laadpaal eenvoudig is uit te voeren zonder backoffice, of is dat dan altijd verplicht?
easee installatie was .... easee.. zelf gedaan, geen gedoe.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:02

de Peer

under peer review

Mijn situatie:
Meterkast 3x25

Nee hoor back office is nergens voor nodig als je niet gaat declareren. Privé gebruiken is geen probleem

Ik zie bij jou geen voordeel van een 22 kW paal. Je kunt toch gewoon automatisch switchen tussen 1 en 3 fase dus je hoeft nooit 7 kW te laden met 1 fase.

Alfen is een prima keuze. Heb hem zelf ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Mstg schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:26:
[...]

Ja ik kan ongeveer 2 dagen in de week thuis werken.
Een dynamisch contract is zeker een optie, daar wil ik ook nog induiken met voor en tegen punten. Maar ben ook wel 'bang' dat het in de winter 'pijn' kan gaan doen als de tarieven hoog zijn. Omdat ik pas ook een airco heb waarmee ik verwarm wil ik eerst nog even kijken hoe dat uit gaat pakken.

Afgelopen winter waren de dynamische tarieven prima en gemiddeld zo rond de 24-30 ct/kWh (ik verwarm ook met L/L WP) en de afgelopen 2 maanden kan je als je enigszins kunt timen (voornamelijk zondag is belangrijk) prima voor gemiddeld 10-15ct/kWh laden.

Kijk anders ook eens in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic voor wat tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

mijn god, zit me nu al twee dagen in te lezen over een laadpaal, maar wist niet dat het zo complex kon zijn.

Zit ik een beetje in de juiste richting?

- ik wil kunnen 'ontgrendelen' middels app of rfid
- load balancing (ik heb home wizard) (heb een enorm drukke groepenkast :+ op 3 x 25A)
- enigszins bijhouden wat er geladen is ivm declaratie, maar dat kan ik ook op een losse HW meter doen, maar dat is ook weer 100 piek extra
- max 11 kW, 3f

Dan kom ik uit op een Besen app of RFID _+ losse loadbalancer, alhoewel ik niet weet of die draadloos de meterkast haalt. Of een Peblar home. Naar ik begrijp moet die middels homewizard een soort van load balancing hebben?

De paal moet op een zachte ondergrond oprit komen te staan op een paal mocht dat nog van belang zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 20-05-2024 21:58 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:57:
mijn god, zit me nu al twee dagen in te lezen over een laadpaal, maar wist niet dat het zo complex kon zijn.

- load balancing (ik heb home wizard) (heb een enorm drukke groepenkast :+ op 3 x 25A)
- enigszins bijhouden wat er geladen is ivm declaratie, maar dat kan ik ook op een losse HW meter doen, maar dat is ook weer 100 piek extra
- max 11 kW, 3f

Dan kom ik uit op een Besen app of RFID, en ene losse loadbalancer, alhowel ik niet weet of die draadloos de meterkast haalt. Of een Peblar home. Naar ik begrijp moet die middels homewizard een soort van load balancing hebben?

De paal moet op een zachte ondergrond oprit komen te staan op een paal mocht dat nog van belang zijn.
Ontgrendelen gaat toch via de auto en nooit via de laadpaal?

Waarom geen alfen of zappi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

paQ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:57:

- max 11 kW, 3f

Dan kom ik uit op een Besen app of RFID _+ losse loadbalancer, alhoewel ik niet weet of die draadloos de meterkast haalt. Of een Peblar home. Naar ik begrijp moet die middels homewizard een soort van load balancing hebben?

Bedoel je ontgrendelen van de kabel aan de kant van de auto of aan de kant van de laadpaal? Het ontgrendelen aan de kant van de auto doe je doorgaans met de App van de auto zelf en niet die van de laadpaal. En de meeste mensen gebruiken een vaste of dedicated losse kabel voor de laadpaal en dan is dat dus geen eis. Ik moet er niet aan denken die iedere dag weer achterin de auto te moeten gooien.

Loadbalancen kan bijv. met een Zappi dmv CT-klemmen, past doorgaans prima erbij in de meterkast. Via de website kan je overzichten van de kWh's exporteren. Dan hoef je ook niet met losse apps, meters, etc. te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

@Taro en @de Peer sorry met ontgrendelen bedoel ik dat niet een vreemde zomaar even de oprit op rijdt en vrolijk gaat laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mstg
Japie.G en de Peer dank voor jullie reactie goed goed om te horen.

Taro Ja dat draadje had ik ook al doorgelezen.
24-30ct gemiddeld valt inderdaad nog mee.
Maar voorlopig eerst nog even proberen om gebruik van dag/nacht tarief en zoals o.a. Japie.G ook hierboven aangeeft een combinatie van zonnepanelen aangevuld met stroom van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

paQ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:04:
@Taro en @de Peer sorry met ontgrendelen bedoel ik dat niet een vreemde zomaar even de oprit op rijdt en vrolijk gaat laden :)
Je kunt met de Zappi de kabel vergrendelen zodat die niet gestolen kan worden en een pincode instellen om de paal te mogen gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:04:
Dat is eigenlijk een nonissue. Zelfs al zou dat je 1x gebeuren dan kost het je 5 euro ofzo. Daar zou ik geen maatregelen voor nemen. Eigenlijk gebeurt zoiets gewoon niet of nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ah OK. Nou ik was bij de Peblar wel gecharmeerd van het loadbalancing via homewizard.
Dat zie ik meer zitten dan gepiel met klemmen in groepenkast. Daarbij zit daar nog ca 25 m tussen inclusief 4 muren. Ik weet niet of dat draadloos een handige oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Taro schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:06:
[...]

Je kunt met de Zappi de kabel vergrendelen zodat die niet gestolen kan worden en een pincode instellen om de paal te mogen gebruiken.
nee wil echt een vaste laadkabel eraan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

paQ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:10:
Ah OK. Nou ik was bij de Peblar wel gecharmeerd van het loadbalancing via homewizard.
Dat zie ik meer zitten dan gepiel met klemmen in groepenkast. Daarbij zit daar nog ca 25 m tussen inclusief 4 muren. Ik weet niet of dat draadloos een handige oplossing is.
Daar kan je gewoon de aders uit een UTP kabel voor gebruiken, draadloos is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Taro schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:18:
[...]

Daar kan je gewoon de aders uit een UTP kabel voor gebruiken, draadloos is niet nodig.
Good to know, maar dan nog kom ik met een Peblar home + paal voor zachte grond + load balancing via HW (die ik al heb) op 1000 euro incl BTW.
Vind het nieteens een lelijk ding :)

Is er dan iets tegen Peblar of Besen bijv :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

paQ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:10:
[...]

nee wil echt een vaste laadkabel eraan
Waarom?

Ik had een Zappi V2.0 1-fase met vaste laadkabel, die kabel was sowieso vaak te kort en toen de laadkabel kapot ging kon ik er helemaal niets meer mee.

Nu heb ik een Zappi V2.1 3-fasen socket versie met losse langere 7 meter laadkabel + Tesla button, dat geeft meer vrijheid en als de kabel kapot gaat kan ik die vervangen zonder ook de hele laadpaal op te moeten sturen incl. kosten/uren/gezeik ivm (de)montage. Is dus ook recent nog nodig geweest ivm corrosie van 1 van de polen in de stekker, toen had ik er direct voordeel van.

Een aparte kabel biedt ook voordelen en als je die vergrendeld kan niemand hem meenemen. Heb wel op de muur een socket gemaakt waar de stekker van de auto in kan, dat is het enige nadeel, die past nu niet meer in de houder in de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

paQ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:22:
[...]

Good to know, maar dan nog kom ik met een Peblar home + paal voor zachte grond + load balancing via HW (die ik al heb) op 1000 euro incl BTW.
Vind het nieteens een lelijk ding :)

Is er dan iets tegen Peblar of Besen bijv :?
Laad ( ;) ) je vooral niet door iemand/mij overhalen om voor iets anders te gaan. Ik ken Peblar/Besen persoonlijk niet, misschien zijn die net zo goed of zelfs beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Mstg schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:04:
Taro Ja dat draadje had ik ook al doorgelezen.
24-30ct gemiddeld valt inderdaad nog mee.
Maar voorlopig eerst nog even proberen om gebruik van dag/nacht tarief en zoals o.a. Japie.G ook hierboven aangeeft een combinatie van zonnepanelen aangevuld met stroom van het net.
Heel veel mensen focussen op het hogere/hoogste laadtarief in bijv. de winter, maar dat is niet relevant. Het gaat om het gemiddelde over het hele jaar. Als je het thuisladen goed kunt timen kun je met dynamische tarieven icm zonnepanelen over een heel jaar gezien zeker onder de 15 cent/kWh uitkomen. Ik kom daar nog wel een stukje onder. Dus staar je vooral niet blind op de tarieven tijdens de donkere dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:47
Taro schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:23:
[...]

Waarom?

Ik had een Zappi V2.0 1-fase met vaste laadkabel, die kabel was sowieso vaak te kort en toen de laadkabel kapot ging kon ik er helemaal niets meer mee.

Nu heb ik een Zappi V2.1 3-fasen socket versie met losse langere 7 meter laadkabel + Tesla button, dat geeft meer vrijheid en als de kabel kapot gaat kan ik die vervangen zonder ook de hele laadpaal op te moeten sturen incl. kosten/uren/gezeik ivm (de)montage. Is dus ook recent nog nodig geweest ivm corrosie van 1 van de polen in de stekker, toen had ik er direct voordeel van.

Een aparte kabel biedt ook voordelen en als je die vergrendeld kan niemand hem meenemen. Heb wel op de muur een socket gemaakt waar de stekker van de auto in kan, dat is het enige nadeel, die past nu niet meer in de houder in de laadpaal.
Ahh deze leuke "discussie", zal voor ieder persoonlijk zijn.

Zelf heb ik een vaste kabel (7,5m) en zou niets anders willen. Ieder keer de kabel uit kofferbak halen zie ik niet zitten en een 2de erin laten (gelockt of niet) ontgaat zijn doel dan.

Stekker stuk? Kan altijd gebeuren, dan zet ik wel zelf een nieuwe eraan. Bij een losse kabel heb je grofweg 3 punten waar het mis kan gaan (laadkabel stekker kant van auto, andere kant op de laadpaal en socket van de laadpaal zelf) ipv 1.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-10 20:09
Jazsie schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:48:
[...]

Ahh deze leuke "discussie", zal voor ieder persoonlijk zijn.

Zelf heb ik een vaste kabel (7,5m) en zou niets anders willen. Ieder keer de kabel uit kofferbak halen zie ik niet zitten en een 2de erin laten (gelockt of niet) ontgaat zijn doel dan.

Stekker stuk? Kan altijd gebeuren, dan zet ik wel zelf een nieuwe eraan. Bij een losse kabel heb je grofweg 3 punten waar het mis kan gaan (laadkabel stekker kant van auto, andere kant op de laadpaal en socket van de laadpaal zelf) ipv 1.
Dit is inderdaad heel persoonlijk. Ik heb lang een laadpaal met losse kabel gehad, maar vond dat telkens in en uit de kofferbak halen van de kabel een gedoe, vooral bij regen. Daarna een laadpaal met vaste kabel van 7 meter maar dat was weer een gedoe om die telkens om te paal te wikkelen en lag dus vaak op de grond. Nu de paal verzet vlak naast de laadpoort van de auto en de kabel vervangen door een krulkabel. Dit werkt prima.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CArvEwH-IUYiSY6ZfxHu45Aud4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j1c7QsrZlbDUg354XhM5Iw7E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Henry65 op 21-05-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:11
Ik ben op zoek naar een oplossing om het laden van mijn auto te starten als er genoeg zon opbrengst is.

Ik heb een laadpaal in gebruik van Alfen (Eve Single Pro-line). Daarnaast maak ik gebruik van een Growatt omvormer en maak ik gebruik van de P1-meter van home wizard. Graag zou ik het laden willen starten zodra de zon opbrengst boven X watt is.

Ik heb apps zoals Jedlix en stekker uitgeprobeerd maar het lijkt erop dat ik deze niet kan koppelen met home wizard en/of de growatt omvormer.

Heeft iemand een suggestie waarmee het mogelijk is laden te starten als de zon opbrengst voldoende is? Ik heb niets lokaal draaien en aan de laadpaal kan ik niets wijzigen omdat deze wordt beheerd door een laadpaal beheerder. Ik dacht aan een app/oplossing die een seintje kan geven aan Volkswagen zodat het laden gestopt en gestart kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:42
Gangster93 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:48:
Ik ben op zoek naar een oplossing om het laden van mijn auto te starten als er genoeg zon opbrengst is.

Ik heb een laadpaal in gebruik van Alfen (Eve Single Pro-line). Daarnaast maak ik gebruik van een Growatt omvormer en maak ik gebruik van de P1-meter van home wizard. Graag zou ik het laden willen starten zodra de zon opbrengst boven X watt is.

Ik heb apps zoals Jedlix en stekker uitgeprobeerd maar het lijkt erop dat ik deze niet kan koppelen met home wizard en/of de growatt omvormer.

Heeft iemand een suggestie waarmee het mogelijk is laden te starten als de zon opbrengst voldoende is? Ik heb niets lokaal draaien en aan de laadpaal kan ik niets wijzigen omdat deze wordt beheerd door een laadpaal beheerder. Ik dacht aan een app/oplossing die een seintje kan geven aan Volkswagen zodat het laden gestopt en gestart kan worden.
De Alfen kan dat toch tegenwoordig zelf? Ah, je kunt er zelf niet bij. Kun je hem niet in eigen beheer nemen?

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 21-05-2024 12:51 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
Inspired schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:50:
[...]

De Alfen kan dat toch tegenwoordig zelf? Ah, je kunt er zelf niet bij. Kun je hem niet in eigen beheer nemen?
Awesems (laadpaalbeheerder) verzorgd automatisch de declaraties. Daarnaast is de laadpaal niet verbonden via mijn netwerk maar met een simkaart via LTE. Ik kan er dus niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:26

Hiervoor zijn verschillende dingen nodig:
* verbinding met netwerk (UTP kabel naar router)
* verbinding met slimme meter (P1 kabel naar slimme meter)
* minimaal FW6.3 geïnstalleerd (advies is laatste FW versie)
* password gegevens beschikbaar

https://knowledge.alfen.c...ions+about+Solar+Charging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Niet out of the box. Je zal iets moeten maken waarbij je een signaal geeft aan je auto om te laden.
Vanuit je laadpaal zal dit niet gaan aangezien deze ingesteld staat met backoffice.

Als je handig bent en je hebt Home Assistant/Node-RED draaien zou je daar iets mee kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:26
Gangster93 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:56:
[...]

Awesems (laadpaalbeheerder) verzorgd automatisch de declaraties. Daarnaast is de laadpaal niet verbonden via mijn netwerk maar met een simkaart via LTE. Ik kan er dus niet bij.
kan je geen kabel(s) aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Heinemancp schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:04:
[...]

Hiervoor zijn verschillende dingen nodig:
* verbinding met netwerk (UTP kabel naar router)
* verbinding met slimme meter (P1 kabel naar slimme meter)
* minimaal FW6.3 geïnstalleerd (advies is laatste FW versie)
* password gegevens beschikbaar

https://knowledge.alfen.c...ions+about+Solar+Charging
Naar mij weten is dit niet mogelijk wanneer laadpaal voor "automatische declaratie" wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Een paar vragen over de Ratio Solar:
1. Als dit laadpunt in 1 fase zonnestroomoverschot laadmodus staat kun je deze dan met de app op je telefoon naar 11kW 3 fasen snel laden schakelen? Ik hoorde dat je hiervoor de kabel er uit moet halen en weer opnieuw inpluggen.
2. Kun je een schedule instellen zodat het laadpunt op het ingestelde moment vanuit 1 fase zonnestroomoverschot laadmodus automatisch naar 11kW 3 fasen snel laden schakelt? Zoals de BOOST bij Zappi.
3. Werkt het laadpunt met CT klemmen of met de P1 aansluiting van de slimme meter?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:06:
[...]

Naar mij weten is dit niet mogelijk wanneer laadpaal voor "automatische declaratie" wordt gebruikt.
Jawel hoor. Dat kan gewoon.
Maar dan moet je wel het wachtwoord hebben of krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 21-05-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:32
Beste tweakers
Ik krijg deze week mijn Kia EV6 geleverd 77.4kwh ! :)

Ik ben mij al een paar weken in de thuislaadplaal jungle aan het begeven - maar ik heb soms het gevoel dat ik met de dag meer verward geraakt

Ik zoek een 11 kWh (22 mag ook) laadpaal welke over load balancing via de p1 poort beschikt. Een verbinding via lan wordt geprefereerd boven wifi.

Vaste kabel van minimaal 5 meter.

De auto is volledig privé, dus ik wil geen abonnementen en heb ook geen back Office nodig.

Ik heb zonnepanelen , op het moment maar 2 kWh aan capaciteit, maar dit zal iets toenemen in de toekomst.

Als laatste zou een koppeling met Home Assistant fijn zijn, maar dit is geen harde eis.

Ik beschik thuis over een 3x25amp aansluiting. Het aansluiten is verder geen probleem.

Ik kom zo een beetje uit bij de alfen eve single s line. Maar daar heb je een “plug&charge” en een rfid versie.

Kan ik die rfid versie ook nemen of vereist dat een back office? En kan ik met de plug en charge versie ook zelf bepalen (via app of home assistent) dat de auto wordt opgeladen?

Volgens mij is bij deze paal ook geen extra hardware nodig t.b.v. load balancing, maar ik kan dat nergens duidelijk vinden.

https://charge24.nl/produ...incl-5-meter-vaste-kabel/

[ Voor 5% gewijzigd door greg-a op 21-05-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

greg-a schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:55:
Beste tweakers

Ik ben mij al een paar weken in de thuislaadplaal jungle aan het begeven - maar ik heb soms het gevoel dat ik met de dag meer verward geraakt

Ik zoek een 11 kWh (22 mag ook) laadpaal welke over load balancing via de p1 poort beschikt. Een verbinding via lan wordt geprefereerd boven wifi.

De auto is volledig privé, dus ik wil geen abonnementen en heb ook geen back Office nodig.

Ik heb zonnepanelen , op het moment maar 2 kWh aan capaciteit, maar dit zal iets toenemen in de toekomst.

Als laatste zou een koppeling met Home Assistant fijn zijn, maar dit is geen harde eis.

Ik beschik thuis over een 3x25amp aansluiting. Het aansluiten is verder geen probleem.

Ik kom zo een beetje uit bij de alfen eve single s line. Maar daar heb je een “plug&charge” en een rfid versie.

Kan ik die rfid versie ook nemen of vereist dat een back office? En kan ik met de plug en charge versie ook zelf bepalen (via app of home assistent) dat de auto wordt opgeladen?

Ja je kunt de rfid versie nemen. Geen back office voor nodig.

En ja met plug and charge kun je zelf bepalen dat de auto opgeladen wordt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik snap al die berichten over 'door de bomen het bos niet zien' en laadpaal jungle en dan enorme verhalen over achtergrond en wensen. Vrijwel allemaal Willen ze gewoon hetzelfde.
En uiteindelijk komende ze bijna allemaal bij Alfen of Zappi uit.

Het is toch juist heel overzichtelijk.? Misschien helpt het als men eerst kijkt naar wat er beschikbaar is, en wat hier veel aangeraden wordt.

De info is verder makkelijk te vinden in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Er staat een stukje in het FD vandaag. De kop is “Elektrisch auto laden is relatief duur in Nederland”.

Als je verder leest, is de kop ietwat ongenuanceerd.

Samenvatting: kosten van laden aan huis vallen hoger uit dan gemiddeld in Europa. Met 25,2 cent/kWh ligt het 17% hoger dan elders. En publiek laden is al snel 60% duurder dan thuis. In NL kost een rit van 100 km ongeveer €4,41. Nederland is wel weer goedkoper dan België, Duitsland en VK.

Alle data komt van switcher.ie maar ik kan helaas niet de originele bron vinden.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TucanoItaly schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:02:
Er staat een stukje in het FD vandaag. De kop is “Elektrisch auto laden is relatief duur in Nederland”.

Samenvatting: kosten van laden aan huis vallen hoger uit dan gemiddeld in Europa. Met 25,2 cent/kWh ligt het 17% hoger dan elders. En publiek laden is al snel 60% duurder dan thuis. In NL kost een rit van 100 km ongeveer €4,41. Nederland is wel weer goedkoper dan België, Duitsland en VK.

Alle data komt van switcher.ie maar ik kan helaas niet de originele bron vinden.
En worden zonnepanelen helemaal niet meegenomen in het verhaal? Want daarmee kom je net boven de 0 euro per kWh uit aan kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@de Peer nee, wordt niks over gezegd.

We staan 13e, dus eigenlijk niet zo slecht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HPnr-6JDxmOjWGr6cHxuU-NcoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIoTaUOF4rf87yEp685J9AO8.jpg?f=fotoalbum_large

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:04:
[...]

En worden zonnepanelen helemaal niet meegenomen in het verhaal? Want daarmee kom je net boven de 0 euro per kWh uit aan kosten
En dat is onzin.
Ik heb PV, en heb daar goed geld voor uitgegeven (1.2 €/Wp) met een terugverdientijd van ca10 jaar.
Eigen verbruik van 40% à 30ct/kWh
60% wordt teruggeleverd aan 5-6ct/kWh

Dat terugverdienen lukt niet met stroom aan 0€ per kWh.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TucanoItaly schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:06:

[Afbeelding]
Dan geeft het wel een vertekend beeld waarschijnlijk. Bijna alle EV bezitters hebben ook panelen volgens mij of gaan die leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:09:
[...]

Dat terugverdienen lukt niet met stroom aan 0€ per kWh.
Daarom zei ik ook : net boven 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:10:
[...]

Daarom zei ik ook : net boven 0
1ct is ook 'net boven' de 0.
Je moet minstens rekenen met het teruglevertarief, als je kan laden op momenten dat je genoeg opbrengst hebt van PV. In de winter is dat onmogelijk, en dan kost je stroom ook gewoon 30-35ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-10 19:45

AlphaRomeo

FP PowerMod
de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:04:
[...]
Als je voldoende dakoppervlak hebt en de panelen, omvormers en installatie gratis krijgt wel inderdaad. Anders leveren je panelen hooguit een korting van een dubbeltje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:10:
[...]

Welk wachtwoord bedoel je? Daarnaast is de laadpaal niet met mijn thuiswerk verbonden dus vraag mij af of het dan wel mogelijk is.

Maar zover bekend bestaat er geen app die Growatt in de gaten houdt en als er boven X watt zon opbrengst is de Volkswagen app/backend een opdracht stuurt om het laden te starten? In jedflix bijv. kan ik wel mijn Volkswagen gegevens invullen maar geen koppeling maken met growatt.

Ik heb contact opgenomen met Awesems maar hun platform ondersteunt slim laden niet en ze geven geen wachtwoorden af.

[ Voor 8% gewijzigd door Gangster93 op 21-05-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

AlphaRomeo schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:15:
[...]

Als je voldoende dakoppervlak hebt en de panelen, omvormers en installatie gratis krijgt wel inderdaad. Anders leveren je panelen hooguit een korting van een dubbeltje op.
Het is maar net hoe je rekent.
je kunt ook redeneren dat :
-je je panelen al hebt terug verdiend
-kunt nog jarenlang salderen zonder boete
-je niet van plan bent om over 10 of 20 jaar nieuwe panelen te gaan leggen. Dan reken ik dus geen kosten voor aanschaf nieuwe installatie.
-de terugleververgoeding is nu ongeveer 3 cent maar gaat snel richting de 0 of zelfs negatief.

Ik begrijp ook wel dat dit creatief boekhouden is, maar elke situatie is anders

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 21-05-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
TucanoItaly schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:06:

[Afbeelding]
Maar zonder 'randvoorwaarden' is daar niks over te zeggen.
Welke auto? Thuis laden of straat, AC-DC?
Welk verbruik...

Zou een consument in Turkije echt maar 5ct per kWh betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gangster93 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Welk wachtwoord bedoel je? Daarnaast is de laadpaal niet met mijn thuiswerk verbonden dus vraag mij af of het dan wel mogelijk is.

Maar zover bekend bestaat er geen app die Growatt in de gaten houdt en als er boven X watt zon opbrengst is de Volkswagen app/backend een opdracht stuurt om het laden te starten? In jedflix bijv. kan ik wel mijn Volkswagen gegevens invullen maar geen koppeling maken met growatt.

Ik heb contact opgenomen met Awesems maar hun platform ondersteunt slim laden niet en ze geven geen wachtwoorden af.
Ik bedoel het paalwachtwoord.
als hij nu niet verbonden is dan moet je hem verbinden, met utp kabel.
Je kunt gewoon je slimme meter uitlezen. Dat kan via alfen zelf.

Maar het allerbelangrijkste : zonder paalwachtwoord houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-10 19:45

AlphaRomeo

FP PowerMod
de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:19:
[...]
Het is maar net hoe je rekent.
je kunt ook redeneren dat :
-je je panelen al hebt terug verdiend
-kunt nog jarenlang salderen zonder boete
-je niet van plan bent om over 10 of 20 jaar nieuwe panelen te gaan leggen.
-de terugleververgoeding is nu ongeveer 3 cent maar gaat snel richting de 0 of zelfs negatief.
Zo kún je inderdaad redeneren maar dat is niet realistisch:
1. Ook terugverdiende panelen moet je afschrijven.
2. Salderen zonder boete nog jarenlang zit er niet meer in. De meeste energieleveranciers vragen een terugleververgoeding en de rest vraagt gewoon een hogere prijs.
3. Mijn auto rijdt ook gratis als ik hem nooit wil vervangen? Afschrijving is gewoon een ding, zie punt 1.
4. Ja, op sommige momenten kun je gratis laden.

Door de bank genomen kun je best wat besparen met zonnepanelen, maar je kunt bij lange na niet 'net boven de 0' cent laden over een jaar bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

AlphaRomeo schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:23:
[...]

Zo kún je inderdaad redeneren maar dat is niet realistisch:
1. Ook terugverdiende panelen moet je afschrijven.
2. Salderen zonder boete nog jarenlang zit er niet meer in. De meeste energieleveranciers vragen een terugleververgoeding en de rest vraagt gewoon een hogere prijs.
3. Mijn auto rijdt ook gratis als ik hem nooit wil vervangen? Afschrijving is gewoon een ding, zie punt 1.
4. Ja, op sommige momenten kun je gratis laden.

Door de bank genomen kun je best wat besparen met zonnepanelen, maar je kunt bij lange na niet 'net boven de 0' cent laden over een jaar bekeken.
1. Waarom moet ik dat? (oprechte vraag)
2. Essent via media markt (3 jaar vast) en greenchoice 3 jaar vast. Is gewoon beschikbaar
3.nee een auto rijdt niet gratis. Ik had het over PV.
4. Ik het hele jaar door (afhankelijk van het contract) , iets boven 0. Maar negatief lukt me misschien ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-10 17:46
Tommie12 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:22:
[...]

Maar zonder 'randvoorwaarden' is daar niks over te zeggen.
Welke auto? Thuis laden of straat, AC-DC?
Welk verbruik...

Zou een consument in Turkije echt maar 5ct per kWh betalen?
Ik denk dat je de kosten van de kWh ook in relatie moet zien tot het gemiddelde salaris / omstandigeheden in dat land. Als medewerkers van bedrijven in de branche die de stroom opwekt, netwerken aanlegt, facturatie doet, ook een lager uurloon / minder belasting betaalt, dan zou de stroom daar zomaar goedkoper kunnen zijn.
als het maken van de stroom ( wind, kernenergie, zon, waterkracht, goedkoop gas of kolen, of bio-* ) ook goedkoper is kan het ook goedkoper geleverd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fishbeast
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-10 14:42
Gangster93 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:18:
[...]
Ik denk dat je dan je toevlucht moet nemen in Home Assitant om dit te bereiken:
Er is een uitbreiding van Home Assistant beschikbaar waarmee je Growatt omvormers kunt uitlezen: https://github.com/johanmeijer/grott . De uitbreiding is niet foutloos, het is ook een hobby project, maar ik heb het al bijna een jaar met veel genoegen draaien. Je kunt het zelfs gebruiken om evt je Growatt omvormer te 'knijpen', mocht je belast worden voor terugleveren.

En er lijkt voor Home assistant ook een uitbreiding te zijn waarmee je Volkswagen auto's kan uitlezen/bedienen: https://github.com/robino...net/blob/master/README.md
Met deze laatste heb ik zelf geen ervaring.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mstg
Taro schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:23:
[...]

Waarom?

Taro: Eigenlijk wel mee eens dat het om een gemiddelde van de stroomprijs gaat. Dus wanneer je thuis bent de goedkoopste uren te plannen. Ik zal het andere draadje ( Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic) nog eens goed doornemen voor apps en verdere tips. Want het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn om een (groot) gedeelte van de dag de tarieven in de gaten te moeten houden. Als dat via verschillende apps kan zou dat mooi zijn.
Mijn voorkeur ging eigenlijk wel uit voor een vaste kabel, maar je melding over een defecte kabel geeft ook weer een ander inzicht. Het voordeel van o.a. de Easee is dat een losse kabel ook vast gezet kan worden.
Eigenlijk zou een graag een kabel met minimaal 8 meter hebben, de Easee heeft 7.5meter. Zijn er nog zaken waar je op zou moeten letten bij een losse kabel, buiten natuurlijk 11kW of 22kW en geen goedkope troep van bv. Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Mstg schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:17:
[...]
Want het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn om een (groot) gedeelte van de dag de tarieven in de gaten te moeten houden.
De Zappi heeft native een koppeling met dynamische tarieven en kan dat dus voor je doen. Ben je daar ook weer van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mstg
Taro schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:24:
[...]

De Zappi heeft native een koppeling met dynamische tarieven en kan dat dus voor je doen. Ben je daar ook weer van af.
Ah dat is mooi maar ben je dan afhankelijk van een specifieke stroomleverancier? Of is de koppeling met een derde partij, het zal wel ergens terug te vinden in het andere draadje, maar jij weet het vast zo.
De Zappi werkt met CT-klemmen begreep ik en de Easee met via d P1 met een equalizer.
Gauw even gekeken voor de prijzen, dan zit er ongeveer 100 euro verschil tussen, beide zonder kabel en installatie. De Zappi (€ 848)is dan 22kW en de Easee (€ 763) is 11kW. Maar nog even verder zoeken voor de laagste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:06
Mstg schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:42:
[...]

Ah dat is mooi maar ben je dan afhankelijk van een specifieke stroomleverancier? Of is de koppeling met een derde partij, het zal wel ergens terug te vinden in het andere draadje, maar jij weet het vast zo.
De Zappi werkt met CT-klemmen begreep ik en de Easee met via d P1 met een equalizer.
Gauw even gekeken voor de prijzen, dan zit er ongeveer 100 euro verschil tussen, beide zonder kabel en installatie. De Zappi (€ 848)is dan 22kW en de Easee (€ 763) is 11kW. Maar nog even verder zoeken voor de laagste prijs.
Maakt niets uit, bij elke leverancier zijn de prijzen op het zelfde moment het laagst;) hij hoeft alleen te weten wanneer dat is.

Maar je kan elke leverancier in vullen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightmanster
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-10 09:11
greg-a schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:55:
Beste tweakers

Volgens mij is bij deze paal ook geen extra hardware nodig t.b.v. load balancing, maar ik kan dat nergens duidelijk vinden.

Alfen doet veel met licenties. Load balancing is ook een licentie die je moet aanschaffen. Je noemt Home Assistent. Als je P1 in gebruik is zul je ook een splitter nodig hebben voor alfen of een andere oplossing om p1 data te spreiden.

Als je toch Home Assistent hebt. Kijk dan ook eens naar EVCC.io Open source met plugin mogelijkheden in HA om simpele laadpalen slimmer te maken. (Zonneladen, loadbalancing) Maakt de keuze weer groter ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Lightmanster schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:01:
[...]

Alfen doet veel met licenties. Load balancing is ook een licentie die je moet aanschaffen. Je noemt Home Assistent. Als je P1 in gebruik is zul je ook een splitter nodig hebben voor alfen of een andere oplossing om p1 data te spreiden.

Als je toch Home Assistent hebt. Kijk dan ook eens naar EVCC.io Open source met plugin mogelijkheden in HA om simpele laadpalen slimmer te maken. (Zonneladen, loadbalancing) Maakt de keuze weer groter ;-)
Zijn vraag was hoe je gratis kunt load balancen. Dus zonder licentie.

Kan alfen inmiddels loadbalancen via evcc? Voorheen kon dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lightmanster
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-10 09:11
Evcc kan loadbalancen en meer met alfen. Wel
Licentie nodig voor alfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:32
Lightmanster schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:09:
Evcc kan loadbalancen en meer met alfen. Wel
Licentie nodig voor alfen.
Wel lekker dat daar weer een licentie a 200 euro voor nodig is! Zijn dure grappen zo.

Thanks voor de evcc tip - moet ik me even in verdiepen, wie weet kan de tesla charger dan interessant worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
TucanoItaly schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:02:

Samenvatting: kosten van laden aan huis vallen hoger uit dan gemiddeld in Europa. Met 25,2 cent/kWh ligt het 17% hoger dan elders. En publiek laden is al snel 60% duurder dan thuis. In NL kost een rit van 100 km ongeveer €4,41.
Hardstikke leuk, maar er van uitgaand dat 100 km 15 kWh kost kom je bij €4,41 uit op bijna 85 cent per kWh.
Volgens mij betaal je meestal eerder de helft of een derde daarvan, afhankelijk van wat voor soort lader je gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:10:
[...]

Ahh zie het inderdaad nu dat het mogelijk is na een fw update en mits je ALB actief hebt.

Alleen in geval van @Heinemancp kan het nog steeds niet aangezien hij laadpaal niet zelf in beheer heeft en ook de toegangs gegevens niet heeft.

Dan blijft enkel aansturen via de auto zelf over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DonJuape schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:44:
Een paar vragen over de Ratio Solar:
1. Als dit laadpunt in 1 fase zonnestroomoverschot laadmodus staat kun je deze dan met de app op je telefoon naar 11kW 3 fasen snel laden schakelen? Ik hoorde dat je hiervoor de kabel er uit moet halen en weer opnieuw inpluggen.
2. Kun je een schedule instellen zodat het laadpunt op het ingestelde moment vanuit 1 fase zonnestroomoverschot laadmodus automatisch naar 11kW 3 fasen snel laden schakelt? Zoals de BOOST bij Zappi.
3. Werkt het laadpunt met CT klemmen of met de P1 aansluiting van de slimme meter?
Even een bump want na deze post kwam er een tsunami van posts over het berekenen van laadkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvH
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-10 13:06

BvH

:)

[ Voor 110% gewijzigd door BvH op 23-05-2024 01:23 . Reden: probleem opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firekiller
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09 12:29
Jaar geleden een Zappi gekocht voor mijn prive auto(ev), nu van uit mijn werk krijg ik ook een EV (met laadpas).

Ik heb een Zappi 2.1 Met OCPP ondersteuning.
De Zappi heeft natuurlijk geen kaartlezer
mijn Werkgever wil graag dat ik met een laadpas aanmeld op de Laadpaal(Zappi)(voor het terug betalen van de kosten)

De zappi heeft wel ondersteuning voor pincode`s en hiermee is er onderscheid te maken tussen de autos die laden.

Nu is mij nog niet 100% duidelijk als ik een msp (mobility service provider) aan mijn zappi koppel, dat ik dan via de laadpas kan laden van mijn werkgever of moet dit toch op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
firekiller schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:56:
Jaar geleden een Zappi gekocht voor mijn prive auto(ev), nu van uit mijn werk krijg ik ook een EV (met laadpas).

Ik heb een Zappi 2.1 Met OCPP ondersteuning.
De Zappi heeft natuurlijk geen kaartlezer
mijn Werkgever wil graag dat ik met een laadpas aanmeld op de Laadpaal(Zappi)(voor het terug betalen van de kosten)

De zappi heeft wel ondersteuning voor pincode`s en hiermee is er onderscheid te maken tussen de autos die laden.

Nu is mij nog niet 100% duidelijk als ik een msp (mobility service provider) aan mijn zappi koppel, dat ik dan via de laadpas kan laden van mijn werkgever of moet dit toch op een andere manier?
Nee zoals je het zegt kan het. Dus een provider nemen, je laadpas koppelen aan een code (of aan alle laadsessies) en dan word alles via die pas verrekend.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firekiller
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09 12:29
Makrolon schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:30:
[...]

Nee zoals je het zegt kan het. Dus een provider nemen, je laadpas koppelen aan een code (of aan alle laadsessies) en dan word alles via die pas verrekend.
maakt het ook nog uit welke msp ik kies of maakt dat niet uit?
kan je dan elke laadpas koppelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Ik zoek een laadpaal 11KW, met load balancing, laden wanneer de kosten gunstig zijn (dynamisch contract), goede integratie met home assistant en het liefst met UTP IPV WiFi. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Iemand een goede optie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jay-v schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:49:
Ik zoek een laadpaal 11KW, met load balancing, laden wanneer de kosten gunstig zijn (dynamisch contract), goede integratie met home assistant en het liefst met UTP IPV WiFi. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Iemand een goede optie?
de Peer in "Thuisladen van je EV deel 2"
Welk bos?
Wat is er mis met alfen of zappi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Jay-v schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:49:
Ik heb wel eens iets over zappi gehoord. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Niks waarschijnlijk maar kon niet makkelijk een vergelijking vinden en de TS is een jaar of 5 oud. Over de Pulsar waar ik eerder naar keek kon ik bijvoorbeeld moeilijk vinden of deze een UTP aansluiting had (niet dus), en ook de HA integratie was moeilijk te vinden omdat ik op hun cloud product uitkwam.

Maargoed ik zal eens dieper in de zappi en alfen duiken, bedankt voor de pointer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-10 15:43
Jay-v schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:05:
[...]

Niks waarschijnlijk maar kon niet makkelijk een vergelijking vinden en de TS is een jaar of 5 oud. Over de Pulsar waar ik eerder naar keek kon ik bijvoorbeeld moeilijk vinden of deze een UTP aansluiting had (niet dus), en ook de HA integratie was moeilijk te vinden omdat ik op hun cloud product uitkwam.

Maargoed ik zal eens dieper in de zappi en alfen duiken, bedankt voor de pointer
Als UTP niet een harde eis is kun je ook naar Easee kijken, met een goede aanbieding (bv bij Tibber) ben je veel voordeliger uit. inclusief HA integratie

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Heb onlangs een Tesla M3 gekocht, en ik overweeg om de Easee Charge Lite te kopen. Middels hun Equalizer wil ik in de zomermaanden vooral met zonneenergie laden.

Één ding is me echter nog niet duidelijk: als er zonne-energie beschikbaar is, kan de Easee Charge Lite dan precies op "0" uitkomen? Ofwel, pakt hij...

- A ) "precies" de energie die "over" is, of
- B ) gaat hij simpelweg "aan" als er overcapaciteit is, en zal hij dus de zonne-energie "opmaken" en de rest van het net pakken?

Hoop dat mijn vraag duidelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
wdekreij schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:33:
Heb onlangs een Tesla M3 gekocht, en ik overweeg om de Easee Charge Lite te kopen. Middels hun Equalizer wil ik in de zomermaanden vooral met zonneenergie laden.

Één ding is me echter nog niet duidelijk: als er zonne-energie beschikbaar is, kan de Easee Charge Lite dan precies op "0" uitkomen? Ofwel, pakt hij...

- B ) gaat hij simpelweg "aan" als er overcapaciteit is, en zal hij dus de zonne-energie "opmaken" en de rest van het net pakken?

Letterlijk van hun eigen website:
Het laden van elektrische auto’s kost veel energie, en dit laadproces moet het verbruik van andere apparaten in je woning of gebouw uiteraard niet storen. Daarom stelt de Easee Equalizer je in staat om alleen de niet-gebruikte energie in te zetten voor het laden van jouw elektrische auto. Dit wordt gedaan door de beschikbare energie in realtime, dag en nacht, optimaal over de energievraag te verdelen. Wanneer het stroomverbruik in je gebouw bijvoorbeeld lager is, komt er direct meer energie beschikbaar voor de laadpalen, waardoor je sneller kunt laden. Je hoeft je dus nooit zorgen te maken over bijvoorbeeld doorslaande zekeringen.
https://easee.com/nl/producten/accessoires/equalizer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:06
Ik ben aan het kijken naar het meest optimaal gebruik maken van energie uit mijn zonnepanelen voor het laden van mijn auto en dat is minder eenvoudig dat ik dacht.

Ik kan op mijn laadpaal instellen dat hij alleen "Surplus" mag gebruiken, maar dan gaat de auto pas laden bij 6A overschot uit de zonnepanelen, wat op 3 fases 6 x 230 x 3 = 4140 Watt betekent.
Mijn panelen leveren max 7440 Watt, dus er zijn veel momenten waarop de panelen wel energie opwekken, maar er niet wordt geladen, dus lever ik energie terug, wat slimmer kan.

Ik kan ook instellen dat de laadpaal 6A (per fase) van het net mag pakken en de rest van de zonnepanelen.
Maar kom ik dan thuis uit mijn werk, prik ik de auto in, dan gaat de auto laden met per fase 6A van het net + wat er uit de panelen komt, maar als de auto dan 's avonds nog niet vol is, dan gaat het laden gewoon door zonder energie van de panelen te gebruiken.

Ik kan ook instellen dat de laadpaal 4A (per fase) van het net mag pakken en de rest van de zonnepanelen, waarbij er dus pas wordt geladen zodra er per groep panelen minimaal 2A beschikbaar is.
Maar dan kan het dus voorkomen dat de laadpaal geregeld uit en weer aan springt, waarbij ik me afvraag of dat gezond is voor het relais wat je hoort schakelen en of dat nog een negatieve invloed heeft op de auto.

Je kan ook nog laadtijden instellen ... maar welke tijdstippen kies je dan?

Hoe regelen de heren geleerden het hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
wdekreij schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:33:

Dat hangt af van wat je instelt en wat je aan zonne-energie opwekt.
Wek je 20kW op, dan kun je toch maar 11kW gebruiken om te laden, dan kom je dus niet op 0 uit.
Wek je 8kW op en stel je in dat je alleen op zonne-energie wilt laden, dan kan dat.
Wek je 3500 Watt op, 5A per fase, dan moet je energie van het net toevoegen, omdat het laden pas begint bij 6A.
(even wat simpele getallen zonder rekening te houden met wat er nog meer in huis verbruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASS-Ware schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:40:
Ik ben aan het kijken naar het meest optimaal gebruik maken van energie uit mijn zonnepanelen voor het laden van mijn auto en dat is minder eenvoudig dat ik dacht.

Ik kan op mijn laadpaal instellen dat hij alleen "Surplus" mag gebruiken, maar dan gaat de auto pas laden bij 6A overschot uit de zonnepanelen, wat op 3 fases 6 x 230 x 3 = 4140 Watt betekent.
Mijn panelen leveren max 7440 Watt, dus er zijn veel momenten waarop de panelen wel energie opwekken, maar er niet wordt geladen, dus lever ik energie terug, wat slimmer kan.

Ik kan ook instellen dat de laadpaal 6A (per fase) van het net mag pakken en de rest van de zonnepanelen.
Maar kom ik dan thuis uit mijn werk, prik ik de auto in, dan gaat de auto laden met per fase 6A van het net + wat er uit de panelen komt, maar als de auto dan 's avonds nog niet vol is, dan gaat het laden gewoon door zonder energie van de panelen te gebruiken.

Ik kan ook instellen dat de laadpaal 4A (per fase) van het net mag pakken en de rest van de zonnepanelen, waarbij er dus pas wordt geladen zodra er per groep panelen minimaal 2A beschikbaar is.
Maar dan kan het dus voorkomen dat de laadpaal geregeld uit en weer aan springt, waarbij ik me afvraag of dat gezond is voor het relais wat je hoort schakelen en of dat nog een negatieve invloed heeft op de auto.

Je kan ook nog laadtijden instellen ... maar welke tijdstippen kies je dan?

Hoe regelen de heren geleerden het hier?
Wat voor laadpunt heb je? Met de Zappi kun je op 1 fase laden zodat het laden al boven de 1,4kW start. Ik heb de Zappi afgezekerd met 32A zodat ik tot 7,4kW overschot kan laden op 1 fase. Verder heb ik het zo ingesteld dat de Zappi 's nachts automatisch overschakelt op 3 fase (11kW) zodat mijn EV volgeladen wordt.
De modus dat hij minimaal 1,4kW van het net haalt indien onvoldoende overschot heeft de Zappi ook. Dat blijft hij dan inderdaad ook doen als de zon weg is. Eigenlijk zou je de laden op overschot modus ook een schedule moeten kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-10 22:32
Makrolon schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:30:
[...]

Is dit al beschikbaar? Een code koppelen aan je laadpas id? Toen ik de zappi instelde was dit nog niet mogelijk (half jaar geleden) Al mijn sessies worden nu weggeschreven op m’n laadpas via e-flux. Zou wel chill zijn als dit nu beschikbaar is (met duidelijke instructies)

[ Voor 3% gewijzigd door Flexiilex op 23-05-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-10 17:57
Flexiilex schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:26:
[...]

Is dit al beschikbaar? Een code koppelen aan je laadpas id? Toen ik de zappi instelde was dit nog niet mogelijk (half jaar geleden) Al mijn sessies worden nu weggeschreven op m’n laadpas via e-flux. Zou wel chill zijn als dit nu beschikbaar is (met duidelijke instructies)
5 dagen geleden zijn er een aantal video`s geupdate (had trouwens niet door dat dit zo nieuwe was)
YouTube: How To's - Nederlands - zappi OCPP Setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DonJuape schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:46:
[...]

Wat voor laadpunt heb je?
Een Easee Lite.
Met de Zappi kun je op 1 fase laden zodat het laden al boven de 1,4kW start.
Dat geeft hetzelfde effect als wat ik eerder zei, 6A per fase opwek.
Mijn panelen zijn netjes verdeeld over de fases, dus als ik 6A op 1 fase opwek, dan heb ik dat op de andere fases ook.

Het probleem is alleen dat je bij een 7,44kW installatie maar in een korte tijdswindow 6x230x3=4140W opwekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:59
ASS-Ware schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:40:
[...]

Een Easee Lite.

[...]

Mijn panelen zijn netjes verdeeld over de fases, dus als ik 6A op 1 fase opwek, dan heb ik dat op de andere fases ook.

Het probleem is alleen dat je bij een 7,44kW installatie maar in een korte tijdswindow 6x230x3=4140W opwekt.
Niet per fase 6 A of 1.4 kW, in totaal. De slimme meter telt de vermogens bij elkaar op en de Zappi kijkt naar het totaal vermogen / stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-10 11:20
itsbvka schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:30:
[...]

Ik was hier ook naar aan het kijken dus zeer geinteresseerd als iemand een oplossing heeft werken. Ik zag wel dat er een Home Assitant OCPP plugin is (via HACS) die Alfen ondersteund. Dat zou het cloud onafhankelijk kunnen maken.
Heb je hier nog een oplossing voor kunnen vinden ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Ok, nogmaals bedankt voor de pointer. Na wat onderzoek lijkt de Alfen Eve Single Pro-Line een mooie oplossing. Heeft UTP, HA integratie via OCPP, load balancing via P1 poort.

Nu heb al een dikke 3 fasenkabel en UTP voorbereid richting meterkast (nieuwbouw), maar daar moet dan nog een extra kabel bij voor de load-balancing via P1 begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jay-v schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:24:
[...]

Ok, nogmaals bedankt voor de pointer. Na wat onderzoek lijkt de Alfen Eve Single Pro-Line een mooie oplossing. Heeft UTP, HA integratie via OCPP, load balancing via P1 poort.

Nu heb al een dikke 3 fasenkabel en UTP voorbereid richting meterkast (nieuwbouw), maar daar moet dan nog een extra kabel bij voor de load-balancing via P1 begrijp ik?
Dat is wel het makkelijkst ja. Maar er zijn alternatieven mogelijk :
-huidige utp kabel splitsen
-draadloos het P1 signaal doorgeven, met homewizard bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
MajaMestreech schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:19:
[...]

Niet per fase 6 A of 1.4 kW, in totaal. De slimme meter telt de vermogens bij elkaar op en de Zappi kijkt naar het totaal vermogen / stroom.
Hmm, ik ben benieuwd of de Easee dat ook doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:42
ASS-Ware schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:40:
[...]

Een Easee Lite.

[...]

Salderen/TL gaat per aansluiting toch? Dan zou op 1F laden al veel oplossen. Helemaal als je auto tot 32A kan. Kun je dus van 1,4kW tm 7,2kW laden.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 24-05-2024 11:29 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mstg
Makrolon schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Maakt niets uit, bij elke leverancier zijn de prijzen op het zelfde moment het laagst;) hij hoeft alleen te weten wanneer dat is.

Maar je kan elke leverancier in vullen.
Allen dank voor de reacties en adviezen _/-\o_
Ik heb gekozen voor de laadpaal van Easee 11Kw in combinatie met LB, deze zal binnenkort aangesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASS-Ware schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:22:
[...]

Hmm, ik ben benieuwd of de Easee dat ook doet.
Volgens mij schakelt de Easee ook automatisch naar 1 fase om al vanaf 1,4kW te kunnen laden (het maakt daarbij niet uit op welke fase(n) er overschot is). Als ik het goed begrijp is het verschil met de Zappi dat de Easee daarna niet meer automatisch naar 3 fasen schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-10 12:57
Ik heb sindskort een zappi 2.0 met hub. Laden gaat prima ! Nu heb ik ook de ct klemmen erbij gekregen met een harvi.

Nu heb ik een domotica huis en al meerdere CT klemmen aan de stroom hangen (wtp, accus bv). Ik vroeg me af of ipv de CT klemmen op de zonnepanelen en ct klemmen op verbruik ik de P1 meter van Homewizard kan gebruiken middels Home Assistant om de zappi te sturen op eco en eco+. Iemand ervaring hiermee ? Ditzelfde wil ik straks met de wtp en accu ook doen. 5x ct klemmen gebruiken vind ik een overkill en kan ook voor verkeerde info zorgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sixkiller86 op 24-05-2024 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:33
Wordt het niet misschien tijd dat Zappi een eigen topic gaat krijgen net als Alfen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DonJuape schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:50:
[...]

Volgens mij schakelt de Easee ook automatisch naar 1 fase om al vanaf 1,4kW te kunnen laden (het maakt daarbij niet uit op welke fase(n) er overschot is). Als ik het goed begrijp is het verschil met de Zappi dat de Easee daarna niet meer automatisch naar 3 fasen schakelt.
Thanks, ik zal het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Sixkiller86 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:08:
Ik heb sindskort een zappi 2.0 met hub. Laden gaat prima ! Nu heb ik ook de ct klemmen erbij gekregen met een harvi.

Nu heb ik een domotica huis en al meerdere CT klemmen aan de stroom hangen (wtp, accus bv). Ik vroeg me af of ipv de CT klemmen op de zonnepanelen en ct klemmen op verbruik ik de P1 meter van Homewizard kan gebruiken middels Home Assistant om de zappi te sturen op eco en eco+. Iemand ervaring hiermee ? Ditzelfde wil ik straks met de wtp en accu ook doen. 5x ct klemmen gebruiken vind ik een overkill en kan ook voor verkeerde info zorgen.
Dan had je beter een domme lader kunnen kopen als je alle regeling zelf extern wil gaan verzorgen...

Pagina: 1 ... 117 ... 195 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen