Hier word helaas niks over gezegd. Is alleen de occp connectie maar nergens hoe je een pincode koppelt aannje laadpas. Volgens mij had dit ernee te maken dat e-fkux je paal moet koppelen en dat je nog geen diepe integratie hebt in de zappi. Voor nu maakt t nog niet uit maar zou wel chill zijn als m’n vriendin ook elektrisch rijd dat ze met een pincode der eigen pas kan gebruiken. Wat ook chill zou zijn is dat he zelf makkelijk pasjes toe kan voegen voor familie oidhjvg schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:46:
[...]
5 dagen geleden zijn er een aantal video`s geupdate (had trouwens niet door dat dit zo nieuwe was)
YouTube: How To's - Nederlands - zappi OCPP Setup
Gaat dat niet via de OCPP tag?Flexiilex schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:07:
[...]
Hier word helaas niks over gezegd. Is alleen de occp connectie maar nergens hoe je een pincode koppelt aannje laadpas. Volgens mij had dit ernee te maken dat e-fkux je paal moet koppelen en dat je nog geen diepe integratie hebt in de zappi. Voor nu maakt t nog niet uit maar zou wel chill zijn als m’n vriendin ook elektrisch rijd dat ze met een pincode der eigen pas kan gebruiken. Wat ook chill zou zijn is dat he zelf makkelijk pasjes toe kan voegen voor familie oid
https://support.myenergi....-use-a-PIN-code-with-OCPP
Dat in die OCPP tag de code van de laadpas moet?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat lijkt er indd wel op. Dit was destijds nog niet mogelijk. Ga eens kijken of dit nu wel kan.Inspired schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:16:
[...]
Gaat dat niet via de OCPP tag?
https://support.myenergi....-use-a-PIN-code-with-OCPP
Dat in die OCPP tag de code van de laadpas moet?
Ben ook wel benieuwd of de PIN met E-Flux nu werkt.Flexiilex schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:28:
[...]
Dat lijkt er indd wel op. Dit was destijds nog niet mogelijk. Ga eens kijken of dit nu wel kan.
Momenteel alleen plug and charge, dat werkt prima maar straks komt hier een elektrische prive auto bij dan is die PIN wel een must.
dit kan ook een handige link zijnFlexiilex schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:28:
[...]
Dat lijkt er indd wel op. Dit was destijds nog niet mogelijk. Ga eens kijken of dit nu wel kan.
https://help.e-flux.io/nl...andleiding-zappi-myenergi
Authorisation Key: Vul hier de UID code van je laadpas in. Deze kan je opvragen bij jouw laadpasbeheerder.
Mooie keuze! Soms wil het oog ook wat. Esthetisch gewaardeerd, ook door alle familie en vrienden die ons huis bezoekenMstg schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:23:
[...]
Allen dank voor de reacties en adviezen![]()
Ik heb gekozen voor de laadpaal van Easee 11Kw in combinatie met LB, deze zal binnenkort aangesloten worden.
En nee, die afwatering hangt niet recht boven de laadpaal haha.
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
Ik lees net onderstaand antwoord van Easee op een vraag over dit onderwerp. Het lijkt er op dat (volgens Easee dus) het automatisch heen en terugschakelen tussen 1- en 3-fase wel door Easee wordt ondersteund, maar daarnaast afhankelijk is van de laadtechniek van de auto. Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee opgedaan maar zal dit zeker in de nabije toekomst eens gaan uitzoeken (Kia E-Niro MY2022).DonJuape schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:50:
[...]
Volgens mij schakelt de Easee ook automatisch naar 1 fase om al vanaf 1,4kW te kunnen laden (het maakt daarbij niet uit op welke fase(n) er overschot is). Als ik het goed begrijp is het verschil met de Zappi dat de Easee daarna niet meer automatisch naar 3 fasen schakelt.
Problem:
The charging session changed to 1-phase and won't go back to 3-phase
Reply Easee:
Ease chargers are able to switch between 1-phase and 3-phase charging. This ability depends mainly on these factors:
• The design of your car's charging system
• The capabilities of your car's charging system
There are many models of cars that allow switching back and forth between 1-and 3-phase charging, but most of these allow only to change from 3-phase to 1-phase during a charging session.
It is also possible that there could be some issues with your local power grid at the moment.
The best solution to change a charging session from 1-phase back to 3-phase is to unplug the charging cable from the car and plug it back in. If this continues, contact your vehicle's certified service center to see if there may be a known fix for this issue of switching from 1- to 3-phase. They can also help with guidance on maximizing the charging capabilities of your specific vehicle.
E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP
Hier ook langzaamaan aan het voorbereiden op een PHEV. Wil tzt ook de tweede auto vervangen door een full electric.
Dacht eerst aan een dubbele laadpaal. Maar denk bij nader inzien dat twee losse palen goedkoper is en ook minder in de weg zit.
Heb twee parkeerplaatsen op eigen grond, dus dat is mooi meegenomen.
Was gecharmeerd van (het formaat van) de cube laadpalen, maar die weigeren een losse lader te leveren, en zijn dus veel te duur.
Neig nu naar een (tzt twee dus) Wallbox Pulsar Max. Deze zou te gebruiken moeten zijn met load balancing voor het geval er een tweede bij gehangen wordt.
Relatief klein apparaat, ziet er netjes uit.
Goed te combineren met slim laden. Komt dan rond de 1000 euro uit.
Dacht eerst aan een dubbele laadpaal. Maar denk bij nader inzien dat twee losse palen goedkoper is en ook minder in de weg zit.
Was gecharmeerd van (het formaat van) de cube laadpalen, maar die weigeren een losse lader te leveren, en zijn dus veel te duur.
Neig nu naar een (tzt twee dus) Wallbox Pulsar Max. Deze zou te gebruiken moeten zijn met load balancing voor het geval er een tweede bij gehangen wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 25-05-2024 14:18 ]
Het niet kunnen terugschakelen naar 3 fasen met bepaalde EVs is dan op zijn minst een probleem van de combinatie EV en Easee, de Zappi kan dat namelijk wel gewoon met elke EV. Verder gaan ze ook niet in op "automatisch".HDinHO schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:11:
[...]
Ik lees net onderstaand antwoord van Easee op een vraag over dit onderwerp. Het lijkt er op dat (volgens Easee dus) het automatisch heen en terugschakelen tussen 1- en 3-fase wel door Easee wordt ondersteund, maar daarnaast afhankelijk is van de laadtechniek van de auto. Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee opgedaan maar zal dit zeker in de nabije toekomst eens gaan uitzoeken (Kia E-Niro MY2022).
Problem:
The charging session changed to 1-phase and won't go back to 3-phase
Reply Easee:
Ease chargers are able to switch between 1-phase and 3-phase charging. This ability depends mainly on these factors:
• The design of your car's charging system
• The capabilities of your car's charging system
There are many models of cars that allow switching back and forth between 1-and 3-phase charging, but most of these allow only to change from 3-phase to 1-phase during a charging session.
It is also possible that there could be some issues with your local power grid at the moment.
The best solution to change a charging session from 1-phase back to 3-phase is to unplug the charging cable from the car and plug it back in. If this continues, contact your vehicle's certified service center to see if there may be a known fix for this issue of switching from 1- to 3-phase. They can also help with guidance on maximizing the charging capabilities of your specific vehicle.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Easee gebruiker hier!DonJuape schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:50:
[...]
Volgens mij schakelt de Easee ook automatisch naar 1 fase om al vanaf 1,4kW te kunnen laden (het maakt daarbij niet uit op welke fase(n) er overschot is). Als ik het goed begrijp is het verschil met de Zappi dat de Easee daarna niet meer automatisch naar 3 fasen schakelt.
Mijn Easee laadpaal schakelt keurig weer terug van 1 fase naar 3 fase. Mits er natuurlijk voor een x-periode weinig afname is in huishouden.
Bij het overschakelen van 1-fase naar 3-fase stopt de lader even en krijg ik een appje van mijn auto dat de laadsessie klaar is. Daarna krijg ik gelijk een melding dat de sessie weer doorgaat en pakt de laadpaal weer het vermogen wat de equalizer aangeeft om beschikbaar te hebben.
Dank je wel.grote_oever schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:52:
[...]
Easee gebruiker hier!
Mijn Easee laadpaal schakelt keurig weer terug van 1 fase naar 3 fase. Mits er natuurlijk voor een x-periode weinig afname is in huishouden.
Bij het overschakelen van 1-fase naar 3-fase stopt de lader even en krijg ik een appje van mijn auto dat de laadsessie klaar is. Daarna krijg ik gelijk een melding dat de sessie weer doorgaat en pakt de laadpaal weer het vermogen wat de equalizer aangeeft om beschikbaar te hebben.
Van de week eens testen of dat hier ook zo werkt en dan gelijk checken hoeveel verlies er is bij een lage laadstroom.
Ik ben aan het stoeien met Tibber en mijn Tesla. Als ik hem nu (€0,31/kWh) aan de lader hang begint hij meteen met laden ipv het uit te stellen naar morgen (€0,14/kWh). Laden zonder laadplan staat er in de app.
Zie ik ergens een instelling over het hoofd, of moet ik in de Tesla app nog iets aanpassen?
Ik heb slim laden aan staan, volgende moment dat de accu vol moet zijn is maandag ochtend (het is nu zaterdag avond). En ik heb 15 minuten gewacht op evt. start/stop delay in de api.
Zie ik ergens een instelling over het hoofd, of moet ik in de Tesla app nog iets aanpassen?
Ik heb slim laden aan staan, volgende moment dat de accu vol moet zijn is maandag ochtend (het is nu zaterdag avond). En ik heb 15 minuten gewacht op evt. start/stop delay in de api.
Je kunt de MyEnergi HACS plugin (https://github.com/cjne/ha-myenergi/) gebruiken om de CT klemmen (CT1 t/m CT6 & Grid Total) uit te lezen en de Zappi Charge Mode aan te sturen of uiteraard ook de HomeWizard P1 meter om hetzelfde te bereiken.Sixkiller86 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:08:
Ik heb sindskort een zappi 2.0 met hub. Laden gaat prima ! Nu heb ik ook de ct klemmen erbij gekregen met een harvi.
Nu heb ik een domotica huis en al meerdere CT klemmen aan de stroom hangen (wtp, accus bv). Ik vroeg me af of ipv de CT klemmen op de zonnepanelen en ct klemmen op verbruik ik de P1 meter van Homewizard kan gebruiken middels Home Assistant om de zappi te sturen op eco en eco+. Iemand ervaring hiermee ? Ditzelfde wil ik straks met de wtp en accu ook doen. 5x ct klemmen gebruiken vind ik een overkill en kan ook voor verkeerde info zorgen.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Ik word niet zo wijs van Google zoekresultaten betreft laadpalen. Ik krijg elke keer "offerte aanvraag" te zien ipv prijzen. Hebben jullie tips betreft het aanschaf van een laadpaal? Ik heb een 3 fase aansluiting in de meterkast, 2 parkeerplekken en ben van plan een EV te kopen met 11kWh oplaadsnelheid.
de Peer in "Thuisladen van je EV deel 2"Hyack schreef op zondag 26 mei 2024 @ 00:16:
Ik word niet zo wijs van Google zoekresultaten betreft laadpalen. Ik krijg elke keer "offerte aanvraag" te zien ipv prijzen. Hebben jullie tips betreft het aanschaf van een laadpaal? Ik heb een 3 fase aansluiting in de meterkast, 2 parkeerplekken en ben van plan een EV te kopen met 11kWh oplaadsnelheid.
En wat vond je van de startpost van dit topic. Kon je daar wat mee?
kWh is een hoeveelheid energie. Geen snelheid. kW bedoel je.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 26-05-2024 00:21 ]
Begin eens met het doorlezen van dit topic.Hyack schreef op zondag 26 mei 2024 @ 00:16:
Niet zo lui he.
Als er staat laden zonder laadplan, dan is er geen slim laden actief. Dat moet je dan eerst activeren.Noxa schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:59:
Ik ben aan het stoeien met Tibber en mijn Tesla. Als ik hem nu (€0,31/kWh) aan de lader hang begint hij meteen met laden ipv het uit te stellen naar morgen (€0,14/kWh). Laden zonder laadplan staat er in de app.
Wie heeft je laadpaal geïnstalleerd? Staat Tibber wel als operator ingesteld in de Installer app van Easee?
:strip_exif()/f/image/kQ1uGGFQ6MVi22V8kBGbHwAJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Als dat zo is zou je bij 'schema' het slimme laadplan gecontroleerd door Tibber moeten kunnen selecteren.
:strip_exif()/f/image/qvX3oPoLjzL27Gl7bHzHDIiV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door 13art op 26-05-2024 06:13 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Ik gebruik een Tesla Wallcharger als laadpaal.13art schreef op zondag 26 mei 2024 @ 06:02:
[...]
Als er staat laden zonder laadplan, dan is er geen slim laden actief. Dat moet je dan eerst activeren.
Wie heeft je laadpaal geïnstalleerd? Staat Tibber wel als operator ingesteld in de Installer app van Easee?
[Afbeelding]
Als dat zo is zou je bij 'schema' het slimme laadplan gecontroleerd door Tibber moeten kunnen selecteren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb het laden handmatig gestopt gisteren en vandaag zegt de Tibber app dat hij wacht op genoeg zonnestroom. En kijkt er wel een laadplan te zijn gemaakt.
Nu vind ik het het geen probleem om het laden manueel te stoppen en dan de app in ding te laten doen. Maar de WAF is wel laag zo. Dit moet anders kunnen. Zal eens kijken of ik die locatie details in de Tesla omgeving kan vinden.
Zou je hier kunnen laten weten of het gelukt is? En of het dan gewoon een kwestie is van het laadpasnummer erin zetten is of dat je iets anders nodig hebt?Flexiilex schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:28:
[...]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ah ja, ging er automatisch vanuit dat je een Easee laadpaal hebt maar dat hoeft natuurlijk niet.Noxa schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:50:
[...]
Ik gebruik een Tesla Wallcharger als laadpaal.
Ik heb het laden handmatig gestopt gisteren en vandaag zegt de Tibber app dat hij wacht op genoeg zonnestroom. En kijkt er wel een laadplan te zijn gemaakt.
Nu vind ik het het geen probleem om het laden manueel te stoppen en dan de app in ding te laten doen. Maar de WAF is wel laag zo. Dit moet anders kunnen. Zal eens kijken of ik die locatie details in de Tesla omgeving kan vinden.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Ja, die had ik al gelezen, maar installatie kosten waren niet benoemd. Als ik zo lees gaat het vooral dus uit naar Zappi of Alfen.de Peer schreef op zondag 26 mei 2024 @ 00:19:
[...]
de Peer in "Thuisladen van je EV deel 2"
En wat vond je van de startpost van dit topic. Kon je daar wat mee?
kWh is een hoeveelheid energie. Geen snelheid. kW bedoel je.
Ja tuurlijk! Kan wel even duren voordat ik dit getest heb. Wellicht volgend weekend oid. Even kijkenInspired schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:18:
[...]
Zou je hier kunnen laten weten of het gelukt is? En of het dan gewoon een kwestie is van het laadpasnummer erin zetten is of dat je iets anders nodig hebt?
Voor luie mensen wel ja.Hyack schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:18:
[...]
Ja, die had ik al gelezen, maar installatie kosten waren niet benoemd. Als ik zo lees gaat het vooral dus uit naar Zappi of Alfen.
Je hebt een C16 automaat, voor 80% continu belasting (vuistregel) heb je dus 16*0,8 = 12,8A per fase = 12,8*230 = 2944 Watt per fase 2944*3 = 8832 Watt. Dus je wilt niet dat je Zappi meer dan 8,8 kW mag trekken: gewoon nooit.Stefangrp schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:05:
Ik heb de load balancing van mijn zappi lader aangezet en dat geeft problemen. 3fase meterkast, en op fast gaat het wel gewoon goed.
Deze schakelaar in meterkast klapt er geregeld uit
[Afbeelding]
Dit zijn mijn instellingen voor de auto en zappi.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand een idee?
Ook wil je niet dat die over 1 fase meer trekt dan die 2,9 kW. Ik weet niet wat die optie: ''faseomschakeling' precies doet. Ik ben zelf niet bekend met de Hyundai IONIQ 5 (ik lurk alleen voor een mogelijke leasekeuze) maar wellicht dat je dat in je auto kunt aanpassen dat die dus niet meer dan die 8,8 kW trekt over drie fases?
edit: ter verduidelijking: die 80% vuistregel is omdat je 100% belasting van een automaat meer warmteontwikkeling krijgt die ten koste gaat van het schakelmoment. Als je constant tegen de 100% belasting aanhikt wordt die warm en schakelt die (terecht) uit bij een kortstondige 105% (als voorbeeld).
In de praktijk wil je met een 3-fasen aansluiting van 3x25A eigenlijk een B20 automaat hebben en je laadpaal op 11 kW limiteren: 20*0,8*230*3= 11 kW
[ Voor 12% gewijzigd door True op 26-05-2024 19:50 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Toch nog een vraag n.a.v. bovenstaande.MikeyMan schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:15:
Hier ook langzaamaan aan het voorbereiden op een PHEV. Wil tzt ook de tweede auto vervangen door een full electric.
Ik begrijp dat de Wallbox Pulsar Max een vrij domme load balancing in de meterkast heeft. Is dat een goede oplossing als er twee laadpalen geplaatst worden?
Of beter een slimmere unit zoeken die onderling contact hebben?
Goede middag 
Wij mogen zelf niet aan huis een laadpaal plaatsen van gemeente, nu zat ik zelf aan volgende lader te denken voor af en toe aan huis. Verder zal die van pas komen op vakantie waar ook een CEE aansluiting aanwezig is.
https://www.blackcharge.n...0v?variant=47794824872277
Wij mogen zelf niet aan huis een laadpaal plaatsen van gemeente, nu zat ik zelf aan volgende lader te denken voor af en toe aan huis. Verder zal die van pas komen op vakantie waar ook een CEE aansluiting aanwezig is.
Poging 1 is niet heel succesvol.ASS-Ware schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:58:
[...]
Dank je wel.
Van de week eens testen of dat hier ook zo werkt en dan gelijk checken hoeveel verlies er is bij een lage laadstroom.
Ik heb de Easee Lite laadpaal ingesteld op surplus only, 1-3 fasen automatisch, vanmorgen ging het laden aan en 5 min later stopte hij alweer.
En dat terwijl er ruim 4000W het net op ging.
/f/image/tbnFpPSD6WVeHEf3cNZISosg.png?f=fotoalbum_large)
Vanmorgen even weg geweest, auto weer ingeplugd, vanmiddag begon het laden weer en een minuut later was het weer voorbij.
Ook toen was er genoeg vermogen om te laden.
/f/image/7U0nNk7gKxWr6z0SyTHRS8T1.png?f=fotoalbum_large)
Hmm.
Ik heb de hele equalizer er tussenuit gehaald. Dat ding doet precies niet wat ik wil op het moment dat ik het wil.ASS-Ware schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:30:
[...]
Poging 1 is niet heel succesvol.
Ik heb de Easee Lite laadpaal ingesteld op surplus only, 1-3 fasen automatisch, vanmorgen ging het laden aan en 5 min later stopte hij alweer.
[Afbeelding]
Vanmorgen even weg geweest, auto weer ingeplugd, vanmiddag begon het laden weer en een minuut later was het weer voorbij.
[Afbeelding]
Hmm.
Stelselmatig wordt geladen op 1 fase, ik heb er drie en met een dynamisch contract wil je zo kort mogelijk laden, dus altijd met 3 fasen.
Het is jammer dat het niet goed werkt want het laden met overtollige stroom lijkt mij ook wel wat.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Bij automatische faseschakeling schakelt de Zappi automatisch tussen 1- en 3-phase laden. Dan begint de zappi op 1-fase en zodra er genoeg zon is schakelt hij over naar 3 fasen. En weer terug als nodig. Dus door de dag heen heb je dan in totaal meer zonnestroom in je auto geladen.
Bij mij klapt de C16 automaat er ook soms uit. Goede tip om de Zappi terug te zetten, qua max. Ga ik doen.
Bij mij klapt de C16 automaat er ook soms uit. Goede tip om de Zappi terug te zetten, qua max. Ga ik doen.
kun je toch ook in de Auto regelen? 60-90of 100%, staat bij mij al een hele tijd op 60%, zolang er gesaldeerd kan worden maakt verbruik overdag of s nachts niks uit.
2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW
Ja, dat kan. Ik heb er alleen een lol in om nu al zoveel mogelijk rechtstreeks op de zon te laden.Marcel2020 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:19:
kun je toch ook in de Auto regelen? 60-90of 100%, staat bij mij al een hele tijd op 60%, zolang er gesaldeerd kan worden maakt verbruik overdag of s nachts niks uit.
Ik heb de Zappi op 3 x 16B afgezekerd in de meterkast.brogast schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:10:
Bij automatische faseschakeling schakelt de Zappi automatisch tussen 1- en 3-phase laden. Dan begint de zappi op 1-fase en zodra er genoeg zon is schakelt hij over naar 3 fasen. En weer terug als nodig. Dus door de dag heen heb je dan in totaal meer zonnestroom in je auto geladen.
Geen problemen met eco, eco+ of welke stand dan ook icm een 3 fase zonnepanelen omvormer. Ook niet met het omschakelen van de fases. In de 2,5 jaar dat ik de Zappi hebt is hij er nog nooit uitgeklapt.
[ Voor 7% gewijzigd door de meester01 op 26-05-2024 18:39 ]
Op vakantie ga je deze niet tegenkomen. Dan hebben we het over de blauwe 3-polige 16A variant.SnowBigQ schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:42:
Goede middag
Die uit je link is alleen geschikt voor een 3-fase aansluiting.
Als je die thuis hebt en je een dergelijk rood 5-polige wcd hebt, dan dan kan het.
Denkelijk heb je dan ook niets van loadbalancing nodig, want de kans is vrij klein, dat je capaciteit genoeg hebt (idem aan een echte laadpaal).
Punt hier is wel dat de slimme logica volgens mij deels in je laadpaal zit.
Als je gewoon een granny lader met een blauw cee stekker wilt hebben: koop een knappe granny lader en zet zelf die stekker er even aan. En dan voor noodgevallen een verloopsnoertje van schuko naar CEE. Kan je overal (traag) laden.
Marcel2020 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:19:
offtopic:
Dat is met bepaalde 'terugleverboete' contractvormen niet geheel waar. Dan zijn er meestal staffels voor bruto teruglevering. Dus gebruik vóór de meter* is dan lucratiever dan netto salderen op een jaaropgave.
*bij wet maakt het niet uit of je wellicht op fase #1 teruglevert en op fase #2 gebruikt op hetzelfde moment dit wordt van elkaar afgetrokken en is niet een vorm van teruglevering én gebruik maar het resultaat van die som dus netto teruglevering of netto gebruik.
Dat is met bepaalde 'terugleverboete' contractvormen niet geheel waar. Dan zijn er meestal staffels voor bruto teruglevering. Dus gebruik vóór de meter* is dan lucratiever dan netto salderen op een jaaropgave.
*bij wet maakt het niet uit of je wellicht op fase #1 teruglevert en op fase #2 gebruikt op hetzelfde moment dit wordt van elkaar afgetrokken en is niet een vorm van teruglevering én gebruik maar het resultaat van die som dus netto teruglevering of netto gebruik.
Als ik het zo lees; als je een Zappi hebt en je wilt gebruik maken van 'fase omschakeling' terwijl je een B16 of C16 automaat hebt, moet je eigenlijk je IONIQ op 60% zetten. Want die kan 11 kW trekken 11*1000/230/3=15,94A wat gewoon erg in de buurt komt van die 16A. En met 90% laadvermogen zit je alsnog tegen 11*0,9*1000/230/3=14,35A wat nog steeds te dicht in de buurt van de 16A is.
Dan krijg je dus dat die mogelijk uitschakelt.
Ik neem aan dat de Zappi bij een 'fase omschakeling' naar één fase ook gewoon de 3,7 kW naar de IONIQ pompt, ook hier loop je tegen de limieten aan van een B16 of C16 automaat. In deze gevallen moet je eigenlijk ook de IONIQ op 60% beperken.
Het beste is indien dat mogelijk is; een B20 en dan tot die 16A (11 kW of 3,7 kW enkelfasig) laden, wat door het AC-laadvermogen van de IONIQ eigenlijk al afgedwongen wordt even los van wat voor laadpaal je gebruikt.
Ik neem aan dat de Zappi bij een 'fase omschakeling' naar één fase ook gewoon de 3,7 kW naar de IONIQ pompt, ook hier loop je tegen de limieten aan van een B16 of C16 automaat. In deze gevallen moet je eigenlijk ook de IONIQ op 60% beperken.
Het beste is indien dat mogelijk is; een B20 en dan tot die 16A (11 kW of 3,7 kW enkelfasig) laden, wat door het AC-laadvermogen van de IONIQ eigenlijk al afgedwongen wordt even los van wat voor laadpaal je gebruikt.
Deze kan ik juist op vakantie gebruiken, mijn fout niet verder vermeld voor waarmacfocus schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:29:
[...]
Op vakantie ga je deze niet tegenkomen. Dan hebben we het over de blauwe 3-polige 16A variant.
Die uit je link is alleen geschikt voor een 3-fase aansluiting.
Als je die thuis hebt en je een dergelijk rood 5-polige wcd hebt, dan dan kan het.
Denkelijk heb je dan ook niets van loadbalancing nodig, want de kans is vrij klein, dat je capaciteit genoeg hebt (idem aan een echte laadpaal).
Punt hier is wel dat de slimme logica volgens mij deels in je laadpaal zit.
Als je gewoon een granny lader met een blauw cee stekker wilt hebben: koop een knappe granny lader en zet zelf die stekker er even aan. En dan voor noodgevallen een verloopsnoertje van schuko naar CEE. Kan je overal (traag) laden.
Thuis heb ik het niet, plaatsen was geen probleem. Heb hierover een elektricien gesproken.
Verder over vakantie, het is bedoeld voor als we naar Bosnië gaan. 3 fase is er en aansluiting ook. Verder in rest van Europa is er genoeg laadmogelijkheid. Vandaar dat ik de 11kw CEE zat te kijken.
A… dit is wel de tip van de dag…True schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:45:
Als ik het zo lees; als je een Zappi hebt en je wilt gebruik maken van 'fase omschakeling' terwijl je een B16 of C16 automaat hebt, moet je eigenlijk je IONIQ op 60% zetten. Want die kan 11 kW trekken 11*1000/230/3=15,94A wat gewoon erg in de buurt komt van die 16A. En met 90% laadvermogen zit je alsnog tegen 11*0,9*1000/230/3=14,35A wat nog steeds te dicht in de buurt van de 16A is.
De ioniq staat op 90%. @True trekt in twijfel of dat laag genoeg is maar persoonlijk denk ik van wel.
Maar… als de zappi naar 1 fase gaat… gaat de ioniq dan naar 90% van 1 fase? Of naar 100% van 1 fase omdat je toch 3x minder power hebt?
Als dat zo is kan je de automaat op1x16A dus evt overbelasten
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik volg je redenering, @True . Bij mij klapt de C16 automaat er echter ook uit als ik de Zappi 100% zonnestroom laat afdwingen en mijn zonnepanelen leveren max geen 11kW maar 8kW.
In de Zappi zit een setting om de max amp te begrenzen.
Ik kan door die Nederlandse vertaling van die Zappi app niets vinden op 'faseomschakeling' dus kan daar de theorie niet van vinden.Stefannn schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:05:
[...]
A… dit is wel de tip van de dag…
De ioniq staat op 90%. @True trekt in twijfel of dat laag genoeg is maar persoonlijk denk ik van wel.
Maar… als de zappi naar 1 fase gaat… gaat de ioniq dan naar 90% van 1 fase? Of naar 100% van 1 fase omdat je toch 3x minder power hebt?
Als dat zo is kan je de automaat op1x16A dus evt overbelasten
Maar het lijkt mij aannemelijk dat die enkel 1-fase gaat laden en dan gewoon tot 3,7 kW blijft laden. Dat is 100% van de belastbaarheid van een 16A automaat én dat is niet wenselijk. 80% is de vuistregel je wilt hier gewoon niet overheen gaan.
Het is relatief gemakkelijk te testen door die optie 'faseomschakeling' uit te schakelen (op 3-fase te zetten). En kijken of die dan nog klapt met 90% in de IONIQ-instelling.
Maar als je de Zappi laadpaal sowieso al ergens kunt limiteren op 80% van 16A ben je ook gelijk klaar en kan de IONIQ-instelling gewoon op 100% staan.
edit: persoonlijk denk ik van niet, die installatieautomaat zit gewoon lekker tussen twee andere componenten in die groepenkast, geef die maximaal 80% i.v.m. warmteontwikkeling. 90% is te veel nog even los van het feit dat het alsnog dus misgaat.
[ Voor 9% gewijzigd door True op 26-05-2024 20:49 ]
Hoe weet die Zappi dan dat je zo veel opwekt? Met een P1 meter of is daar een ander foefje voor (CT-klemmen of zo)?brogast schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:06:
Ik volg je redenering, @True . Bij mij klapt de C16 automaat er echter ook uit als ik de Zappi 100% zonnestroom laat afdwingen en mijn zonnepanelen leveren max geen 11kW maar 8kW.
Side-note: Wellicht dat je hier beter even een hulptopic voor kunt maken in: Duurzame energie en installaties dit wordt wel een beetje OT en lijkt meer te gaan over je Zappi paal en dienst instellingen dan je IONIQ 5, stuur mij gerust een mention mocht je dat doen.
Maar even terugkomend op je vraag, dat je C16 kracht-installatieautomaat uitschakelt komt gewoon doordat er (te lang) meer dan 16A doorheen gaat op minimaal één van de fases. Dat zal sneller gaan als die warmer is (dus bij daadwerkelijk meer dan 80% belasting van 16A). Óf je ABB is kracht-installatieautomaat is defect óf je hebt een harde kortsluiting (wat eigenlijk hetzelfde is als optie 1 vanuit je ABB gezien).
edit:
Als ik naar die FAQ kijk van Zappi, zie ik dat jij (edit, dit is eigenlijk voor @Stefangrp) boost op manueel hebt daardoor trekt die potentieel de maximum charge rate totdat dat doel gehaald is. In hoeverre die 0,8 kWh dan wat doet weet ik dan even niet in dit scenario.
Je moet je device limit of neutral limit op 10A zetten dan heb je je probleem opgelost. Maar ik lees ook dat ECO+ niet altijd goed kan werken, die zal je dan op 3-fasen moeten zetten (die 'faseomschakeling').
[ Voor 17% gewijzigd door True op 26-05-2024 23:22 ]
Veel input op mijn zappi vraag, fijn!
Maae dat ik dan niet kan rijmen met jullie input, is dat ik met mijn automaat (die kennelijk te licht is?) wel al 1,5 jaar zonder problemen op 10,7 kw heb geladen zonder issues. Met daarbij dezelfde hardware setup in de meterkast, dezelfde zonnepanelen, en de laadsnelheid van de Ioniq gewoon op 100%.
Hoezo ging het toen wel goed?
Maae dat ik dan niet kan rijmen met jullie input, is dat ik met mijn automaat (die kennelijk te licht is?) wel al 1,5 jaar zonder problemen op 10,7 kw heb geladen zonder issues. Met daarbij dezelfde hardware setup in de meterkast, dezelfde zonnepanelen, en de laadsnelheid van de Ioniq gewoon op 100%.
Volgens mij is de Easee Charge Lite zo'n slimme paal met max 5 Laadstations die onderling op elkaar worden afgesteld.MikeyMan schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:05:
[...]
Toch nog een vraag n.a.v. bovenstaande.
Ik begrijp dat de Wallbox Pulsar Max een vrij domme load balancing in de meterkast heeft. Is dat een goede oplossing als er twee laadpalen geplaatst worden?
Of beter een slimmere unit zoeken die onderling contact hebben?
Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer
Is inderdaad lastig te rijmen.Stefangrp schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:16:
Vol 16A laden op een 16A automaat gaat inderdaad vaak goed. Ik heb hem nu op 3x14A staan (ik wil rustig aan doen tot ik de iccu upgrade heb) maar toen ik hem op 3x 16A had klapte hij er ongeveer 1x per maand uit. Dus… dat het op 100% altijd fout gaat klopt niet echt. Dat het altijd goed gaat ook niet. Advies voor 80% belasten wordt vaker door installateurs gegeven dus is niet raar, maar best vaak niet nodig. Beetje grijs gebied dus.
Kennelijk (ik heb geen zappi) gaat hij met zon naar 1 fase schakelen. Dat kan dus toch wel een impact hebben.
Nog een gedachte……
Wellicht zit op de andere 2 fases een zware gebruiker zodat hij op 3 fases nooit op 3x16A komt? (Stroom is op alle 3 fases altijd hetzelfde, je kan niet per fase schakelen)?
Verklaren kan ik het ook niet allemaal, enkel wat suspects verzinnen. Je kan wel nog wat testen: zet de ioniq eens o0 60%. En/of zet de laadstroom van de zappi eens op 14A.
Als dat verschil maakt heb je in ieder geval weer een lead.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Wellicht heb jij de device limit wel goed ingesteld? Eventueel de Smart Boost kan roet in het eten gooien: "zappi will then test the EV for a few seconds, to determine the maximum charge rate. " ik weet niet zeker of de Zappi dit elke keer doet, maar de IONIQ 5 kan volgens mij 32A op 1 fase aan. Dan trek je gelijk je C16 automaat erdoor. Tevens kan Manual Boost ook de auto tot een minimum laden met de maximum amperage die de auto aan kan (32A op 1 fase). Maar dit is dan weer afhankelijk van gebruik van die 'faseomschaking' optie me dunkt.Stefangrp schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:16:
Het punt is, er zijn heel veel parameters van de Zappi die er voor kunnen zorgen dat een C16 uitschakelt i.c.m. een IONIQ 5. Die moet je controleren, snappen en goed zetten.
edit:
En waarom het eerder wel goed ging? Omdat je een degelijke ABB automaat hebt die netjes blijft werken. Maar door de warmteontwikkeling en een hogere continu stroom dan geadviseerd schakelt die inmiddels eerder af omdat die versleten is.
[ Voor 9% gewijzigd door True op 26-05-2024 23:38 ]
Volgens mij staat die vuistregel (zoals ik 'm even noem) gewoon in de NEN1010, maar daar heb ik geen toegang toe. (Volgens mij het ik het ook wel eens gelezen in een datasheet van een fabrikant).Stefannn schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:27:
[...]
Is inderdaad lastig te rijmen.
Vol 16A laden op een 16A automaat gaat inderdaad vaak goed. Ik heb hem nu op 3x14A staan (ik wil rustig aan doen tot ik de iccu upgrade heb) maar toen ik hem op 3x 16A had klapte hij er ongeveer 1x per maand uit. Dus… dat het op 100% altijd fout gaat klopt niet echt. Dat het altijd goed gaat ook niet. Advies voor 80% belasten wordt vaker door installateurs gegeven dus is niet raar, maar best vaak niet nodig. Beetje grijs gebied dus.
Punt blijft, je wilt niet de maximale continu stroom niet hoger hebben dan 80% van de zekeringswaarde.
Gezien het feit dat die bij jou 1x maand uitschakelt zou ik zeggen dat het dus wél nodig is om die ook te verlagen naar de 80% v.d. zekeringswaarde
Daar geloof ik niets van, zeker niet in combinatie met PV-installatie die netto stroom in de installatie kan leveren boven de zekeringswaarde van de hoofdaansluiting.Kennelijk (ik heb geen zappi) gaat hij met zon naar 1 fase schakelen. Dat kan dus toch wel een impact hebben.
Nog een gedachte……
Wellicht zit op de andere 2 fases een zware gebruiker zodat hij op 3 fases nooit op 3x16A komt? (Stroom is op alle 3 fases altijd hetzelfde, je kan niet per fase schakelen)?
edit:Verklaren kan ik het ook niet allemaal, enkel wat suspects verzinnen. Je kan wel nog wat testen: zet de ioniq eens o0 60%. En/of zet de laadstroom van de zappi eens op 14A.
Als dat verschil maakt heb je in ieder geval weer een lead.
Als voorbeeld deze: https://hager.com/nl/cata...automaat-3p-n-20-a-b-6-ka er staat gewoon bij wat de uitschakelstroom is bij een bepaalde temperatuur. Als @Stefangrp die (in zijn geval een ABB) in een volle groepenkast heeft zitten schakelt die gewoon eerder af bij een hogere temperatuur.
Edit #2:
Ik kan de juiste datasheet even niet vinden, of ik kijk er overheen, maar als ik naar deze kijk: https://search.abb.com/li...mentPartId=&Action=Launch (wel de juiste serie, maar ik lijkt niet exact de juiste types te zijn, idk..)
Staat bij de 'trip characteristic' grafieken ook: 'Reference temperature 20 °C/68 °F Deviating ambient temperatures influence the tripping behaviour by 6% per 10 °C / 50 °F' dus elke 10C is 6% eerder trippen.
[ Voor 20% gewijzigd door True op 26-05-2024 23:55 ]
Zijn je stroomklemmen wel goed aangesloten zodat de loadbalancing uberhaupt kan werken?
Indien ja kan je gewoon in je zappi instellen dat je net afgezekerd is op 16A. Maak er 15A van voor de zekerheid en je bent klaar.
Zo werkt het hier al heel lang probleemloos.
Indien ja kan je gewoon in je zappi instellen dat je net afgezekerd is op 16A. Maak er 15A van voor de zekerheid en je bent klaar.
Zo werkt het hier al heel lang probleemloos.
Surplus only moet 6a per fase teruglevering hebben. Daar zit je net onder denk ik, of net aan het randje Je kunt beter dan op 1f gaan laden of niet de surplus only stand gebruiken, maar de modus dat ie een beetje van het net pakt en de rest van de solar.ASS-Ware schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:30:
[...]
Poging 1 is niet heel succesvol.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hmm.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Als je 3 fase hebt, en de kabel voor uw laadpunt is afgezekerd op 16A, normaal zet je geen andere verbruikers op die kabel. Nu zou ik altijd afzekeren net hoger (25A) indien mogelijk, en daar dan ook een geschikte kabel voor gebruiken ..; (bv. een 5G6 kabel - die kan tot 32A afgezekerd worden ... ).True schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:37:
[...]
Volgens mij staat die vuistregel (zoals ik 'm even noem) gewoon in de NEN1010, maar daar heb ik geen toegang toe. (Volgens mij het ik het ook wel eens gelezen in een datasheet van een fabrikant).
Punt blijft, je wilt niet de maximale continu stroom niet hoger hebben dan 80% van de zekeringswaarde.
Gezien het feit dat die bij jou 1x maand uitschakelt zou ik zeggen dat het dus wél nodig is om die ook te verlagen naar de 80% v.d. zekeringswaarde.
[...]
Daar geloof ik niets van, zeker niet in combinatie met PV-installatie die netto stroom in de installatie kan leveren boven de zekeringswaarde van de hoofdaansluiting.
[...]
edit:
Als voorbeeld deze: https://hager.com/nl/cata...automaat-3p-n-20-a-b-6-ka er staat gewoon bij wat de uitschakelstroom is bij een bepaalde temperatuur. Als @Stefangrp die (in zijn geval een ABB) in een volle groepenkast heeft zitten schakelt die gewoon eerder af bij een hogere temperatuur.
Edit #2:
Ik kan de juiste datasheet even niet vinden, of ik kijk er overheen, maar als ik naar deze kijk: https://search.abb.com/li...mentPartId=&Action=Launch (wel de juiste serie, maar ik lijkt niet exact de juiste types te zijn, idk..)
Staat bij de 'trip characteristic' grafieken ook: 'Reference temperature 20 °C/68 °F Deviating ambient temperatures influence the tripping behaviour by 6% per 10 °C / 50 °F' dus elke 10C is 6% eerder trippen.
ZP en omvormer, als je een mono omvormer hebt (wat kan) dan gaat de elektriek enkel op 1 fase komen ... als je een 3fase omvormer hebt dan is dat gelijk verdeeld op de 3 fasen ...
Stel je hebt een 11kw laadpaal op 3 fasen en een 6kw omvormer ... dan is dat samen 17kw ... of net geen 25A op een 3 fase - dus als die beide zaken op eenzelfde kabel gan dan dien je af te zekeren op minstens 25A (en de navenante kabel te voorzien)
Als je verwacht dat er een continue gebruik is dan kan je best 20% meer afzekeren (en die kabel voorzien). Vandaar een 5G6 op 32A is perfect voor 3 fase en een installatie van 11kw laadpaal en een ZP aan 6kw omvormer ...
[ Voor 4% gewijzigd door vifra op 27-05-2024 09:36 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003
Bij mij klapte de C16 aardlekautomaat er nooit uit totdat MyEnergi de Zappi firmware uitrolde die automatische faseschakeling mogelijk maakte. Dat was in Aug 2023. Dus misschien zit er iets fout in de default waarden van die firmware. Of gaat MyEnergi er vanuit dat je geen C16 automaat gebruikt.True schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:27:
[...]
Het punt is, er zijn heel veel parameters van de Zappi die er voor kunnen zorgen dat een C16 uitschakelt i.c.m. een IONIQ 5. Die moet je controleren, snappen en goed zetten.
Kort en goed: ik heb jullie adviezen ter hand genomen en gisteren een C20 automaat besteld.
De truuk is toch dat de laadpaal zelf overschakelt naar 1 fase?Japie.G schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:24:
[...]
Surplus only moet 6a per fase teruglevering hebben. Daar zit je net onder denk ik, of net aan het randje Je kunt beter dan op 1f gaan laden of niet de surplus only stand gebruiken, maar de modus dat ie een beetje van het net pakt en de rest van de solar.
Hij was in de ochtend ook begonnen, dan is de opbrengst nog niet enorm.
En als je de stand gebruikt om ook wat van het net te gebruiken, wat stel je dan in?
Stel je 6A in, dan gaat ie ook 's nachts ladenm wat ik niet wil.
Stel je 4A in, dan maak je kans dat de laadpaal geregeld uit en weer aan gaat.
Ik zoek nog naar de, voor mij, beste setting.
Zoals @True en ikzelf ook zeiden:brogast schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:58:
[...]
Bij mij klapte de C16 aardlekautomaat er nooit uit totdat MyEnergi de Zappi firmware uitrolde die automatische faseschakeling mogelijk maakte. Dat was in Aug 2023. Dus misschien zit er iets fout in de default waarden van die firmware. Of gaat MyEnergi er vanuit dat je geen C16 automaat gebruikt.![]()
Kort en goed: ik heb jullie adviezen ter hand genomen en gisteren een C20 automaat besteld.
- check de maximale laadstroom instelling van de zappi.
Kan zomaar zijn dat die “als hij naar 1 fase schakelt” tot 32A gaat laden als dat niet goed is ingesteld.
Op 3 fases zal de ioniq de stroom op 3x16A begrenzen, dus zelfs als de Zappi 32 kan leveren vreet de ioniq dat niet.
Op 1 fase kan de ioniq 1x32A vreten (nb, is dat echt bij alle Ioniq5s zo? Ik was me daar maar matig van bewust). Dus als de Zappi dan op Max 32 staat ingesteld ga je direct over de 16 heen.
Die moet je terugsturen, er is nul maar dan ook nul reden om te gaan voor een C-karakteristiek t.o.v. een B-karakteristiek. De grote fout die je hiermee maakt is dat je een grotere aanloopstroom aan kan wat niet relevant moet zijn voor een BEV-laadpaal. In de praktijk heb je alleen een hogere kans op letsel bij gebruik van zo'n karakteristiek in het geval van een kortsluiting.brogast schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:58:
[...]
Bij mij klapte de C16 aardlekautomaat er nooit uit totdat MyEnergi de Zappi firmware uitrolde die automatische faseschakeling mogelijk maakte. Dat was in Aug 2023. Dus misschien zit er iets fout in de default waarden van die firmware. Of gaat MyEnergi er vanuit dat je geen C16 automaat gebruikt.![]()
Je moet een B20 hebben en je laadpaal op 11 kW limiteren. Daarbij moet je wel zorgen dat je niet 11 kW trekt op je 3x25A hoofdaansluiting als je hiernaast ook iets anders gebruikt wat veel stroom gebruikt zoals een inductiekookplaat, airco, warmtepomp e.d. dit kun je oplossen door load balancing ik weet niet of de Zappi dat ondersteund (ik denk het wel eigenlijk gezien die ook gebaseerd op PV-output kan acteren). Als laatste moet je niet vergeten dat de kabel tussen je groepenkast en je laadpaal ook 20A aan kan (gezien je voor 20A zekert anders zou die in theorie kunnen smelten als je de laadpaal niet correct op 11 kW limiteert).
edit:
Wat ik hier ook lees:
- https://support.myenergi....Automatic-Phase-Switching
- https://support.myenergi....es-in-a-three-phase-zappi
Je moet 'Automatic Phase Switching' gewoon op 3-fase zetten en/of Zappi contacteren wat ze precies bedoelen met die auto test.
Daarnaast moet je ALTIJD de paal al op 11 kW limiteren bij gebruik van een B20 óf op 8,8 kW bij gebruik van een B16.
[ Voor 18% gewijzigd door True op 27-05-2024 10:29 ]
Er zijn meer mensen die issues hebben met Ioniq 5 en laadpaal dat de automaat eruit klapt. Vaak Alfen, maar ook andere merken heb ik zien voorbij komen. Zoek maar eens in dit topic op automaat of aardlek, zie bijvoorbeeldStefangrp schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:05:
Ik heb de load balancing van mijn zappi lader aangezet en dat geeft problemen. 3fase meterkast, en op fast gaat het wel gewoon goed.
Deze schakelaar in meterkast klapt er geregeld uit
[Afbeelding]
Dit zijn mijn instellingen voor de auto en zappi.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand een idee?
edegroot1973 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Ik heb het zelf ook twee keer gehad, was altijd aan het eind van de laadsessie.
Dat is niet relevant, jouw verhaal gaat over een retourstroom die zorgt voor het trippen van de aardlek. Het hierboven genoemde scenario gaat over een installatieautomaat, die heeft dus geen aardlek ingebouwd in die automaat.jouwheld schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:26:
[...]
Er zijn meer mensen die issues hebben met Ioniq 5 en laadpaal dat de automaat eruit klapt. Vaak Alfen, maar ook andere merken heb ik zien voorbij komen. Zoek maar eens in dit topic op automaat of aardlek, zie bijvoorbeeld
edegroot1973 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Ik heb het zelf ook twee keer gehad, was altijd aan het eind van de laadsessie.
Ik weet dat er wat cowboys actief zijn in de PV en BEV-laadbaal branche, maar als je PV én een laadpaal zonder onderverdeler gaat aansluiten ben je ook wel echt een knuppel. Dat kun je niet meer tegenin discussiëren.vifra schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:33:
[...]
Als je 3 fase hebt, en de kabel voor uw laadpunt is afgezekerd op 16A, normaal zet je geen andere verbruikers op die kabel. Nu zou ik altijd afzekeren net hoger (25A) indien mogelijk, en daar dan ook een geschikte kabel voor gebruiken ..; (bv. een 5G6 kabel - die kan tot 32A afgezekerd worden ... ).
ZP en omvormer, als je een mono omvormer hebt (wat kan) dan gaat de elektriek enkel op 1 fase komen ... als je een 3fase omvormer hebt dan is dat gelijk verdeeld op de 3 fasen ...
Stel je hebt een 11kw laadpaal op 3 fasen en een 6kw omvormer ... dan is dat samen 17kw ... of net geen 25A op een 3 fase - dus als die beide zaken op eenzelfde kabel gan dan dien je af te zekeren op minstens 25A (en de navenante kabel te voorzien)
Als je verwacht dat er een continue gebruik is dan kan je best 20% meer afzekeren (en die kabel voorzien). Vandaar een 5G6 op 32A is perfect voor 3 fase en een installatie van 11kw laadpaal en een ZP aan 6kw omvormer ...
Installatieautomaat of een aardlekautomaat? En indien dat tweede, tripte die op de aardlek of op de afzekeringswaarde?edegroot1973 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:39:
[...]
Mijn auto is twee weken geleden bij de dealer geweest voor de updates. Tot nu toe heb ik geen problemen meer gehad. Maar dit was inderdaad alleen met het afsluiten van een laadsessie waardoor de automaat eruit klapte.
Daar vraag je meer dan mijn technische kennis gaat. Ik kan een foto van mijn meterkast maken, dan kun je dit wellicht zelf zien. er zijn twee installateurs van de Alfen-paal geweest en beide zeiden dat het in ieder geval niets met de afzekeringswaarde te maken had, maar met een (kleine) retourstroom van de I5. Was bij hen een bekend probleem, maar ze hadden nog geen oplossing.True schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:42:
[...]
Installatieautomaat of een aardlekautomaat? En indien dat tweede, tripte die op de aardlek of op de afzekeringswaarde?
Ik heb ook het zelfde probleem met een B16 3 fase aardlekautomaat. Ook deze schakelt soms uit, maar altijd aan het einde van de sessie. Zal dus misschien ook het retourstroomprobleem zijn. Maar dan heeft hij dus geen probleem met 16A laden. Je kunt volgens mij niet zien waarom een aardlekautomaat is uitgeschakeld: lekstroom of overbelasting.
Hier wordt gesuggereerd om de automaat te vervangen door een 20A of 25A. Bij een drie fase aansluiting is deze echter meestal door de netbeheerder gezekerd op 3x25A. Vanuit selectiviteit mag je dan de groepen volgens mij maximaal beveiligen op 16A. Hiermee wordt voorkomen dat de zekering van de netbeheerder eruit gaat i.p.v. de automaat van de betreffende groep.
Hier wordt gesuggereerd om de automaat te vervangen door een 20A of 25A. Bij een drie fase aansluiting is deze echter meestal door de netbeheerder gezekerd op 3x25A. Vanuit selectiviteit mag je dan de groepen volgens mij maximaal beveiligen op 16A. Hiermee wordt voorkomen dat de zekering van de netbeheerder eruit gaat i.p.v. de automaat van de betreffende groep.
Bij mij is hij er ook regelmatig uitgeklapt, op random momenten, niet alleen wanneer hij (bijna) vol is. Ik heb een Alfen laadpaal met B25 aardlekautomaat...Anjos schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:07:
Ik heb ook het zelfde probleem met een B16 3 fase aardlekautomaat. Ook deze schakelt soms uit, maar altijd aan het einde van de sessie. Zal dus misschien ook het retourstroomprobleem zijn. Maar dan heeft hij dus geen probleem met 16A laden. Je kunt volgens mij niet zien waarom een aardlekautomaat is uitgeschakeld: lekstroom of overbelasting.
Installateur is al langsgeweest en vind alles goed.
Nogmaals Eneco gebeld, nu een hopelijk iets kundigere medewerker en die heeft iets van een "dubbele load balancing setting" weggehaald en nu "zou het goed moeten zijn".
De tijd zal het leren, inmiddels 2 sessies zonder problemen weer.
Bij ons is na de oplevering van het huis een 3 fase aansluiting voor een inductie, EV lader en PV installatie bijgekomen. Allemaal patches door aparte installateurs. Afgelopen maand voor de zekerheid eens naar laten kijken door een onafhankelijke electricien. We zijn 700 eur verder, maar het klopt weer, en we hebben de ruimte voor uitbreiding.
Bij de A-merken wel, dan zit er een indicator op zodat je kan zien dat die tript op een lekstroom.Anjos schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:07:
Selectiviteit is geen eis, dat mag zeker wel. Je voorkomt dit probleem door de laadpaal op 11 kW te beperken en load balancing toe te passen.
Een B16 toepassen en tot 15A voltrekken is wachten op problemen (getuige de laatste pagina's ..).
@Anjos @edegroot1973 @True @vifra @Stefangrp @jouwheld
Het begint wel een beetje off topic te raken. En er lopen meerdere zaken door elkaar.
@brogast had GEEN probleem op 3x16A totdat hij “Solar smart” ging laden met (waarschijnlijk) omschakelen tussen 1 en 3 fases.
Dat heeft dus waarschijnlijk iets net de fase omschakeling te maken. Zowel @True als ik vermoeden een setting in de zappi waardoor hij op 32A 1fase probeert te laden.
Het sporadische eruit klappen is iets anders. Zo langzamerhand denk ik 2 potentiële boosdoeners:
1/ omdat het advies is om op 80% van zekering waarde te laden, dus op een 16A automaat rond de 13A. In mijn ervaring gaat het vaak goed op 16A maar 1x per maand niet. Sinds ik de laadstroom op14A heb ik nergens meer last van.
2/ piek stromen van de ioniq. De iccu recall heeft het ook over piek stromen. Onduidelijk. Vaag. Maar het zou kunnen. Wellicht helpt terug zetten naar 14A op laadpaal of 90% in de auto. Misschien niet.
Het begint wel een beetje off topic te raken. En er lopen meerdere zaken door elkaar.
@brogast had GEEN probleem op 3x16A totdat hij “Solar smart” ging laden met (waarschijnlijk) omschakelen tussen 1 en 3 fases.
Dat heeft dus waarschijnlijk iets net de fase omschakeling te maken. Zowel @True als ik vermoeden een setting in de zappi waardoor hij op 32A 1fase probeert te laden.
Het sporadische eruit klappen is iets anders. Zo langzamerhand denk ik 2 potentiële boosdoeners:
1/ omdat het advies is om op 80% van zekering waarde te laden, dus op een 16A automaat rond de 13A. In mijn ervaring gaat het vaak goed op 16A maar 1x per maand niet. Sinds ik de laadstroom op14A heb ik nergens meer last van.
2/ piek stromen van de ioniq. De iccu recall heeft het ook over piek stromen. Onduidelijk. Vaag. Maar het zou kunnen. Wellicht helpt terug zetten naar 14A op laadpaal of 90% in de auto. Misschien niet.
een goede elektrieker zal u zeggen dat als je op lange periode aan de max waarde een zekering belast dat deze toch nog kan oververhitten en springen ... vandaar dat je meestal voor het verwachte stroomgebruik twee zaken mee neemt - continue belasting en piek belasting. Afzekeren doe je voor piek belasting er van uit gaande dat de continue belasting lager is dan de piek (80% of minder) ... in ander geval ga je bedrading en afzekering zo zetten dat die 120% van de continue belasting is ...Anjos schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:07:
Een laadpaal en laden is vooral een continue belasting ...
Als je de afzekering (en bedrading) goed doet dan zal de zekering niet springen.
Lekstroom - normaal zet je de lekstroom voor een laadpaal op 50 mA ... wat gelijk staat aan de lekstroombeveiliging van natte ruimtes (badkamer, ... ). Als uw bedrading, zekering, lekstroombeveiliging en aarding (deze laatste max een 30mA !!) juist zijn dan heb je een correcte en een veilige opstelling.
Als dan de lekstroom afslaat dan heb je ergens verlies die niet mag. Laten nameten (van meterkast tot auto - dus eerst de elektrische lijnen, dan de laadpaal, dan de wagen) en probleem er uit halen. In ieder geval het gaat over veiligheid.
3-fase in huis - dat kan binnen komen aan 25, 35, 40, 50, 63, ... Ampère ... altijd zorgen dat als je een laadpaal gaat installeren dat je voldoende sterkte binnen krijgt. Ik zou altijd naar meer dan 25 gaan ... (35 of meer) want je hebt nog andere gebruikers (keuken, ... ) en met 3x25A zou dat wel eens nipt kunnen worden.
Het klopt dat alle aparte installateurs "hun stuk" nameten en geen rekening houden met het geheel, nochtans van belang.
Ik was mij niet bewust dat je de lekstroom van een laadpaal op 'iets' kunt zetten? 50 mA aardlek is ook niet bepaald standaard. Als die 50 mA lekstroom heeft gaat die er natuurlijk uit met een 30mA aardlekschakelaar.vifra schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:15:
[...]
een goede elektrieker zal u zeggen dat als je op lange periode aan de max waarde een zekering belast dat deze toch nog kan oververhitten en springen ... vandaar dat je meestal voor het verwachte stroomgebruik twee zaken mee neemt - continue belasting en piek belasting. Afzekeren doe je voor piek belasting er van uit gaande dat de continue belasting lager is dan de piek (80% of minder) ... in ander geval ga je bedrading en afzekering zo zetten dat die 120% van de continue belasting is ...
Een laadpaal en laden is vooral een continue belasting ...
Als je de afzekering (en bedrading) goed doet dan zal de zekering niet springen.
Lekstroom - normaal zet je de lekstroom voor een laadpaal op 50 mA ... wat gelijk staat aan de lekstroombeveiliging van natte ruimtes (badkamer, ... ). Als uw bedrading, zekering, lekstroombeveiliging en aarding (deze laatste max een 30mA !!) juist zijn dan heb je een correcte en een veilige opstelling.
Als dan de lekstroom afslaat dan heb je ergens verlies die niet mag. Laten nameten (van meterkast tot auto - dus eerst de elektrische lijnen, dan de laadpaal, dan de wagen) en probleem er uit halen. In ieder geval het gaat over veiligheid.
3-fase in huis - dat kan binnen komen aan 25, 35, 40, 50, 63, ... Ampère ... altijd zorgen dat als je een laadpaal gaat installeren dat je voldoende sterkte binnen krijgt. Ik zou altijd naar meer dan 25 gaan ... (35 of meer) want je hebt nog andere gebruikers (keuken, ... ) en met 3x25A zou dat wel eens nipt kunnen worden.
Het klopt dat alle aparte installateurs "hun stuk" nameten en geen rekening houden met het geheel, nochtans van belang.
3x25A is prima. Upgraden naar 3x25 voor een schamel bedragje van 700€/jr meer(!) vind ik echt ontzettend zonde. Met load balancing kun je prima je auto elke nacht volladen zonder dat je wakker wordt in het donker en je een abonnement moet nemen op de netbeheerder 'zekerings-service'.
edit: ik gok dat je een Vlaming bent?
Geen idee wat in België gebruikelijk is, maar in NL is 3x25A zat. Zeker icm load balancing. Dit is in NL standaard. In uitzonderlijke gevallen kan je naar zwaarder gaan, maar dan ga je flink bijbetalen voor iets wat voor de meeste mensen overbodig is.vifra schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:15:
[...]
Aanvulling: het gaat hier om een klappende automaat van de laadpaal, niet om een klappende hoofdzekering. Als de hoofdzekering om de haverklap gaat ivm teveel gebruikers kan je verzwaring van de hoofdaansluiting overwegen, maar dat is een oplossing voor probleem dat hier niet van toepassing is.
[ Voor 17% gewijzigd door nietwijk op 27-05-2024 15:29 ]
Ik had vandaag de laadpaal ingesteld op surplus energy only.ASS-Ware schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:07:
[...]
De truuk is toch dat de laadpaal zelf overschakelt naar 1 fase?
Hij was in de ochtend ook begonnen, dan is de opbrengst nog niet enorm.
En als je de stand gebruikt om ook wat van het net te gebruiken, wat stel je dan in?
Stel je 6A in, dan gaat ie ook 's nachts ladenm wat ik niet wil.
Stel je 4A in, dan maak je kans dat de laadpaal geregeld uit en weer aan gaat.
Ik zoek nog naar de, voor mij, beste setting.
Hij gaat dan laden vanaf 6A op 1 fase, hij begon te laden op 1 fase en kwam niet verder dan 1,4kW.
Ondertussen werd via de andere fases 2000Watt het net op gestuurd, dus hij had makkelijk met een hogere stroom kunnen laden (de meter saldeert intern), maar dat deed hij niet, beetje jammer.
Ik heb nu overigens de andere stand door, de Limited Grid Usage.
Hier stel je in hoeveel er maximaal van het net gehaald mag worden, wat standaard op 6A staat, maar je kan deze instellen van 1A tot en met 12A.
Ik dacht dat hij dan altijd 6A van het net zou halen en de rest uit het overschot van de zonnepanelen zou halen, maar zo werkt het niet.
Hij gaat in eerste instantie laden met 6A. Als er niets wordt opgewekt, dan komt die 6A uit het net. Wordt er wel wat opgewekt, dan wordt het overschot gebruikt en dat wordt dan uit het net aangevuld zodat er met 6A geladen kan worden. Als er meer 6A overschot is, dan wordt het net niet meer gebruikt en gaat er maximaal overschot de auto in en dat kan dan meer dan 6A zijn.
De andere fases hebben dan de 6a niet bereikt. Als hij wat anders zou doen is het niet meer surplus only, dan heb je alsnog afname van het net. Dat de meter hier intern saldeert maakt dat je dit liever anders zou willen zien. Ik ook :-) Maar dat kun je dus aardig opvangen met die limited grid usage.ASS-Ware schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:49:
[...]
Ik had vandaag de laadpaal ingesteld op surplus energy only.
Hij gaat dan laden vanaf 6A op 1 fase, hij begon te laden op 1 fase en kwam niet verder dan 1,4kW.
Ondertussen werd via de andere fases 2000Watt het net op gestuurd, dus hij had makkelijk met een hogere stroom kunnen laden (de meter saldeert intern), maar dat deed hij niet, beetje jammer.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Er werd geladen met 1,4kW op 1 fase, dat komt neer op 6A.Japie.G schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:56:
[...]
De andere fases hebben dan de 6a niet bereikt. Als hij wat anders zou doen is het niet meer surplus only, dan heb je alsnog afname van het net. Dat de meter hier intern saldeert maakt dat je dit liever anders zou willen zien. Ik ook :-) Maar dat kun je dus aardig opvangen met die limited grid usage.
Op de andere fases werd 2000Watt teruggeleverd, wat neerkomt op 8,7A.
Hij had dus op 1 fase 14,7A kunnen laden zodat er niets teruggeleverd zou worden, wat ik ook zou verwachten.
Maar ja, verwachten en krijgen ...
Dat is inderdaad hoe de Zappi het doet (14,7A laden op 1 fase). Ik dacht dat de Easee dat ook kon. Wellicht is er verschil tussen de Home en Charge Lite?ASS-Ware schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:15:
[...]
Er werd geladen met 1,4kW op 1 fase, dat komt neer op 6A.
Op de andere fases werd 2000Watt teruggeleverd, wat neerkomt op 8,7A.
Hij had dus op 1 fase 14,7A kunnen laden zodat er niets teruggeleverd zou worden, wat ik ook zou verwachten.
Maar ja, verwachten en krijgen ...
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Zit even te kijken, maar deze equalizer lijkt ook p1 te gebruiken om load balancing te bieden toch?Japyo schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:43:
[...]
Volgens mij is de Easee Charge Lite zo'n slimme paal met max 5 Laadstations die onderling op elkaar worden afgesteld.
Lijkt me prettig om een van beiden voorrang te kunnen geven, maar wellicht dat een app daar al voldoende functionaliteit voor biedt.
[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 27-05-2024 17:51 ]
Uhm nee. Bij mij gaat het prima 🤷♂️True schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:45:
Als ik het zo lees; als je een Zappi hebt en je wilt gebruik maken van 'fase omschakeling' terwijl je een B16 of C16 automaat hebt, moet je eigenlijk je IONIQ op 60% zetten.
@True @brogast
Pfff.... Ik heb zelf geen Zappi maar ik heb de manual maar eens opgezocht:
Device limit staat standaard op 32A. Die moet je dus naar 16A zetten
Die 80% vuistregel is er niets voor niets, als je met een B16 of C16 afzekert moet je geen 11kW continu willen laden. Jammer dat je zo selectief quote, het gaat er niet om of het bij jou wel of niet werkt, het gaat er om wat duurzaam verantwoord is, en dat is 11 kW laden met een B16 of C16 niet.
Met een B16 of C16 moet die op 12,8A staan, niet 16A.Stefannn schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:35:
[...]
@True @brogast
Ik had hem op 15.6A staan, maar zal hem eens lager zetten.
Klopt.MikeyMan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:47:
[...]
Zit even te kijken, maar deze equalizer lijkt ook p1 te gebruiken om load balancing te bieden toch?
Wat bedoel je?Lijkt me prettig om een van beiden voorrang te kunnen geven, maar wellicht dat een app daar al voldoende functionaliteit voor biedt.
Nou, misschien begrijp ik niet goed hoe die load balancing werkt hoor. Maar als ik tzt twee laadpalen heb, zou ik een van beiden voorrang willen geven. Om 1 auto eerst opgeladen te hebben ipv allebei half.
Terwijl 'domme' load balancing volgens mij obv verbruik beide afschaalt.
Het verschil tussen jouw theorie en mijn praktijk. Zie ook hieronder.True schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:59:
[...]
Die 80% vuistregel is er niets voor niets, als je met een B16 of C16 afzekert moet je geen 11kW continu willen laden. Jammer dat je zo selectief quote, het gaat er niet om of het bij jou wel of niet werkt, het gaat er om wat duurzaam verantwoord is, en dat is 11 kW laden met een B16 of C16 niet.
[...]
Met een B16 of C16 moet die op 12,8A staan, niet 16A.
[ Voor 199% gewijzigd door de meester01 op 27-05-2024 19:45 ]
Dat heeft mijn installateur ook gedaan. De automaten worden hooguit handwarm tijdens lange laadsessies.Stefannn schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:35:
[...]
@True @brogast
[ Voor 6% gewijzigd door de meester01 op 27-05-2024 19:36 ]
De 80% vuistregel is een ontwerpregel. I nominaal mag maximaal 80% zijn van I maximaal.True schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:59:
[...]
[...]
Met een B16 of C16 moet die op 12,8A staan, niet 16A.
Dat betekent met name dat je de bedrading dus uitlegt op een maatje dikker dan je te verwachten maximale stroom.
Dus voor 3x16A is dat minimaal 4mm2 draad i.p.v. 2,5mm2 die je verwacht bij een I max van 16A.
Bij veel laden is het economisch aantrekkelijk om zelfs naar 6mm2 te gaan.
Je zekeringswaarde zou ik echter niet verhogen. I max is 16A dus een 16A zekering zal er nooit uitklappen. Pas bij meerdere uren een overbelasting van 5 tot 10% zal voor voldoende warmteontwikkeling zorgen om op basis van overbelasting uit te schakelen.
Als je te dunne bedrading gebruikt, of je groepenkast zit volgepropt dan heb je meer warmteontwikkeling en zal je minder kunnen overbelasten, maar moet 16A nog steeds haalbaar zijn.
Ik verwacht niet dat bij mensen de zekering eruit klapt op basis van overbelasting. Wat ik verwacht is dat de aardlekschakelaar eruit klapt, vanwege een lekstroom naar aarde. Dat kan door regen/natte contacten, of een lekstroom in de ICCU.
Mijn Easee lite zal binnenkort geinstalleerd worden maar nu vraag ik mij af welke informatie dient allemaal opgegeven te worden in de app van Easee en de installer app.
Ik wil/hoef geen backoffice de laadkosten hoef ik namelijk niet te verrekenen.
Maar ik lees in de documentatie dat je wel voor Easee als operater moet kiezen in verband met het mogelijk (volledig) laden op eigen zonnestroom. Is in dit geval de backoffice van Aesee gratis?
De firmware dient ook op een bepaalde versie te staan. De instellingen voor Wifi en bluetooth zijn natuurlijk afhankelijk van je eigen omgeving.
Mijn meterkast is 3x25A, bij hoofdschakelaar dus 25A invullen toch?
Ik heb (nog) geen account bij Tibber of zo om de stroomtarieven te bekijken.
Is er ergens ook een soort basis instelling die je kunt gebruiken om daarna te testen welke extra opties er nog meer zijn om het laden uit te stellen of goedkoper te laden. In het forum gelezen over weekschema's e.d die gemaakt kunnen worden met de app.
Ik wil/hoef geen backoffice de laadkosten hoef ik namelijk niet te verrekenen.
Maar ik lees in de documentatie dat je wel voor Easee als operater moet kiezen in verband met het mogelijk (volledig) laden op eigen zonnestroom. Is in dit geval de backoffice van Aesee gratis?
De firmware dient ook op een bepaalde versie te staan. De instellingen voor Wifi en bluetooth zijn natuurlijk afhankelijk van je eigen omgeving.
Mijn meterkast is 3x25A, bij hoofdschakelaar dus 25A invullen toch?
Ik heb (nog) geen account bij Tibber of zo om de stroomtarieven te bekijken.
Is er ergens ook een soort basis instelling die je kunt gebruiken om daarna te testen welke extra opties er nog meer zijn om het laden uit te stellen of goedkoper te laden. In het forum gelezen over weekschema's e.d die gemaakt kunnen worden met de app.
Bij meerdere zappi's kan dit wel, of het bij easee kan weet ik niet. Anders zal hij ze beide met even veel ampère opladen tot een vd 2 klaar is, dan gaat die ander op vol vermogen verder.MikeyMan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:27:
[...]
Nou, misschien begrijp ik niet goed hoe die load balancing werkt hoor. Maar als ik tzt twee laadpalen heb, zou ik een van beiden voorrang willen geven. Om 1 auto eerst opgeladen te hebben ipv allebei half.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Dan regelt de app het verder? Dan is er zeker per laadpaal nog een loadbalancer nodig?Makrolon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:50:
[...]
Bij meerdere zappi's kan dit wel, of het bij easee kan weet ik niet. Anders zal hij ze beide met even veel ampère opladen tot een vd 2 klaar is, dan gaat die ander op vol vermogen verder.
In het voorbeeld waar de discussie mee begon was het een C16 3+1 installatieautomaat die klapte, dat was zeker wel overbelastingditbenikecht schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:42:
[...]
De 80% vuistregel is een ontwerpregel. I nominaal mag maximaal 80% zijn van I maximaal.
Dat betekent met name dat je de bedrading dus uitlegt op een maatje dikker dan je te verwachten maximale stroom.
Dus voor 3x16A is dat minimaal 4mm2 draad i.p.v. 2,5mm2 die je verwacht bij een I max van 16A.
Je zekeringswaarde zou ik echter niet verhogen. I max is 16A dus een 16A zekering zal er nooit uitklappen. Pas bij meerdere uren een overbelasting van 5 tot 10% zal voor voldoende warmteontwikkeling zorgen om op basis van overbelasting uit te schakelen.
Als je te dunne bedrading gebruikt, of je groepenkast zit volgepropt dan heb je meer warmteontwikkeling en zal je minder kunnen overbelasten, maar moet 16A nog steeds haalbaar zijn.
Ik verwacht niet dat bij mensen de zekering eruit klapt op basis van overbelasting. Wat ik verwacht is dat de aardlekschakelaar eruit klapt, vanwege een lekstroom naar aarde. Dat kan door regen/natte contacten, of een lekstroom in de ICCU.
Ik vind het een beetje kort door de bocht en ongefundeerd dus waag even een poging om dit onderwerp te sluiten.ditbenikecht schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:42:
[...]
De 80% vuistregel is een ontwerpregel. I nominaal mag maximaal 80% zijn van I maximaal.
We zijn niet gewend dat er apparaten in ons huis zijn die langdurig een hoge constante stroom trekken. De laadpaal is daarin relatief nieuw. Kookplaat, oven en magnetron trekken doorgaans minder dan 16A en doorgaans ook kortstondig. Je staat niet 60 minuten lang op het hoogste vermogen biefstukjes aan te branden. Laadpalen zijn daarin gewoon anders en dan is inderdaad de regel om 25% hoger af te zekeren, ofwel niet zwaarder belasten dan 80% van de nominale waarde. Veel installateurs doen dat niet omdat ze niet altijd langer nadenken dan wat ze altijd gedaan hebben in het verleden. Gaat het dan per definitie fout? Nee, meestal zal het goed gaan, net als dat het bij een koorddanser meestal goed gaat.
Een automaat heeft een afschakelkarakteristiek. Onder normale omstandigheden gebruik je een B-kar in een woonhuis. Als er gebruik gemaakt wordt van zware machines met een hoge opstartstroom dan kan je kiezen voor C-kar, maar die behoefte is er niet bij een woonhuis met woonfunctie, eerder bij een werkplaats.
Ik heb de documentatie van ABB er maar even bij genomen. Hierin zie je duidelijk dat een C-kar automaat in de eerste seconde een dubbele stroom accepteert t.o.v. de B-kar. Daarna lopen ze gelijk op naar een uitschakelstroom van slechts 113% van 16A na 60 minuten in koude toestand en als er geen andere automaten naast zitten. Na 60 minuten heb je onder ideale omstandigheden dus een marge van slechts 13%.
Afschakelkarakteristiek B-kar en C-kar:
/f/image/e4TE6AAA0eEq6Ep8v0ZNDBUe.png?f=fotoalbum_large)
Na 60 minuten laden met 16A automaat heb je nog maar een marge van 13% bij een referentietemperatuur van 30 graden
Maximale bedrijfsstroom, afhankelijk van de omgevingstemperatuur:
/f/image/B32Sf2GXjce8H6NLtcAn9g1r.png?f=fotoalbum_large)
Bij een omgevingstemperatuur van 40 gradenC zoek je de grens al op bij 15,1A
En als je meerdere automaten naast elkaar zet zou je daar ook marge voor moeten nemen:
/f/image/qN2QmiqI5NnHkA5l5t94siAn.png?f=fotoalbum_large)
Bij 6 of meer automaten op rij schrijft ABB voor dat je maximaal 75% mag belasten, wat resulteert in maximaal 11,33 A bij een omgevingstemperatuur van 40 graden.
16A is de nominale waarde van de automaat als je daar langdurig op staat te laden, dan ben je simpelweg aan het koorddansen. Vaak gaat het goed, maar je kan er af vallen. Oplossing: 25% marge pakken en een B20 automaat steken.
Eerder geen problemen gehad? Automaten "slijten" harder als je ze langdurig zwaar belast en naarmate ze vaker hebben moeten aanspreken.
MAAR........afgezien van bovenstaande.........Ik heb uiteraard een B20 alamat geïnstalleerd en die klapt ook een keer of 2 per jaar. Ik zou niet weten wat de reden is en heb me er ook nog niet druk om gemaakt. Betreft een Wallbox Pulsar Plus met loadbalancing. Als die terugroepactie dit oplost zou dat mooi zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door nietwijk op 27-05-2024 23:39 ]
Ik zou niet weten hoe je dat zou moeten instellen.MikeyMan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:27:
[...]
Ja.Mstg schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:49:
Klopt.Mijn meterkast is 3x25A, bij hoofdschakelaar dus 25A invullen toch?
25A voor de hoofdzekeringen en in mijn geval 20A voor de groepen zekering.
Dus alle theorie ten spijt klapt je installatie er als nog meermaals uit?
Mijn 'koord dans' setup met B16 automaten (en 4mm2 bekabeling) is er nog maar 1 x uitgeklapt en dat was niet tijdens het laden maar toen de bliksem verderop in de straat insloeg. Was ook gelijk het hele huis donker 😎
Mijn 'koord dans' setup met B16 automaten (en 4mm2 bekabeling) is er nog maar 1 x uitgeklapt en dat was niet tijdens het laden maar toen de bliksem verderop in de straat insloeg. Was ook gelijk het hele huis donker 😎
[ Voor 3% gewijzigd door de meester01 op 28-05-2024 01:40 ]
Hebben we t nu over easee of zappi? In beide gevallen regelt de software alles. Je hebt een loadbalancer nodig. In t geval van de zappi is dan eenmalig 3 ct klemmen, die verbind je aan een zappi, net als internet. De 2e zappi hoef je alleen van voeding te voorzien, de 1e zappi stuurt die 2e verder draadloos aan.MikeyMan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:25:
[...]
Dan regelt de app het verder? Dan is er zeker per laadpaal nog een loadbalancer nodig?
In t geval van easee heb je ook een equalizer nodig, alle gegevens worden draadloos tussen beide laders gedeeld.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Als uw laadpaal ingesteld staat op 3 fase dan zou die normaal nooit plots 32A van 1 fase halen ... de laadpaal dient hier de juiste beperking (elektronica) te voorzien ...daarenboven als je slechts 25A (3x ... ) binnen krijgt dan kan je op 1 fase max 25 A afhalen en zou de hoofdschakelaar ook al er uit klappen ...Stefannn schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:20:
@Anjos @edegroot1973 @True @vifra @Stefangrp @jouwheld
Het advies voor een laadpaal 3 fase 11kw in Nederland en belgie (richtlijnen) is deze op een 20A of meer te schakelen ... vooral omwille van de langdurige piek van 16 A (15A) en daardoor de verhoogde gevoeligheid van afzekeringen aan 16A ... (langdurige lichte verhitting en dus meer gevoeligheid aan schommelingen)
Piekstromen zijn gereguleerd wat aanvaardbare tolerantie is voor toestellen ... waaronder wagens en laadpalen ... en dat zou dus nooit een probleem mogen vormen (dat is genormaliseerd) ...
Als het probleem effectief te maken heeft met solar smart dan zou ik die mannen eens bellen om de instelling / afstelling e corrigeren. Dat zou normaal gen probleem mogen vormen tenzij dat verkeerdelijk ingesteld is ...
In BE en NL is voor 3-fase standaard 25A maar je kan "upgraden" indien je verbruik dat nodig heeft ... als je een wagen lad en al uw toestellen in de keuken zijn electrisch (oven, ceramische plaat, ... ) en je hebt nog wat zaken dan kom je snel aan de nood voor net wat meer ...nietwijk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:26:
[...]
Geen idee wat in België gebruikelijk is, maar in NL is 3x25A zat. Zeker icm load balancing. Dit is in NL standaard. In uitzonderlijke gevallen kan je naar zwaarder gaan, maar dan ga je flink bijbetalen voor iets wat voor de meeste mensen overbodig is.
Aanvulling: het gaat hier om een klappende automaat van de laadpaal, niet om een klappende hoofdzekering. Als de hoofdzekering om de haverklap gaat ivm teveel gebruikers kan je verzwaring van de hoofdaansluiting overwegen, maar dat is een oplossing voor probleem dat hier niet van toepassing is.
..; is dus een vraag die je kan stellen aan uw leverancier.
In BE wordt de draad die in huis komt meestal voorzien om max 40A te aanvaarden alvorens ze een dikkere moeten leggen ... dus is gewoon over hoe ze dat afschakelen in de hoofdmeter ...
Algemene meterkast kennis is ook handig.
Ik heb gister de hele dag zonder problemen kunnen laden door de AC laadstroom van de auto op 60% te zetten.
Met die setting op 60% gaat het laden in Eco+ met automatische fase schakeling verder prima.
Met de Zappi op Fast laadt ik dan overigens nog steeds met 10,6 kw, dus de 60% van wat precies is dit dan?
Ik heb gister de hele dag zonder problemen kunnen laden door de AC laadstroom van de auto op 60% te zetten.
Met die setting op 60% gaat het laden in Eco+ met automatische fase schakeling verder prima.
Met de Zappi op Fast laadt ik dan overigens nog steeds met 10,6 kw, dus de 60% van wat precies is dit dan?
@Makrolon Het maakt me in dit stadium niet zo gek veel uit welke het wordt. Beetje compact is wel lekker, en wifi ook. Verder vrij flexibel... 
Geloof dat de term 'load balancing' nogal ambigu gebruikt wordt voor drie scenarios.
Master/slave is wellicht de betere term.
Geloof dat de term 'load balancing' nogal ambigu gebruikt wordt voor drie scenarios.
Master/slave is wellicht de betere term.
Behalve dat die Zappi paal dat gewoon doet en indien je geen limitaties hebt die gewoon volle bak op 1-fase wilt gaan laden en dat 'test' waar de IONIQ 5 dan tot 32A op 1-fase aan kan.vifra schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:48:
[...]
Als uw laadpaal ingesteld staat op 3 fase dan zou die normaal nooit plots 32A van 1 fase halen ... de laadpaal dient hier de juiste beperking (elektronica) te voorzien ...daarenboven als je slechts 25A (3x ... ) binnen krijgt dan kan je op 1 fase max 25 A afhalen en zou de hoofdschakelaar ook al er uit klappen ...
Tevens klapt de hoofdschakelaar er nooit uit, jij doelt op de zekeringen van de netbeheerder en dat zijn meestal porseleinen schroefzekeringen en die zijn iets trager dan automaten. Dan is een 16A automaat wel selectiever over een 25A schroefzekering dus daar zal ik mij ook niet te veel zorgen over maken.
Ja die 'faseomschakeling' feature is of slecht beschreven óf gewoon slecht geïmplementeerd.Het advies voor een laadpaal 3 fase 11kw in Nederland en belgie (richtlijnen) is deze op een 20A of meer te schakelen ... vooral omwille van de langdurige piek van 16 A (15A) en daardoor de verhoogde gevoeligheid van afzekeringen aan 16A ... (langdurige lichte verhitting en dus meer gevoeligheid aan schommelingen)
Piekstromen zijn gereguleerd wat aanvaardbare tolerantie is voor toestellen ... waaronder wagens en laadpalen ... en dat zou dus nooit een probleem mogen vormen (dat is genormaliseerd) ...
Als het probleem effectief te maken heeft met solar smart dan zou ik die mannen eens bellen om de instelling / afstelling e corrigeren. Dat zou normaal gen probleem mogen vormen tenzij dat verkeerdelijk ingesteld is ...
Een zapi laadpaal op 1 fase is max 7kw dacht ik ... op 3 fase 11 of 22 kw ... en zapi kan je instellen om max Ampere te trekken - zowel 1 als 3 fase (16A of 32A) ... verder kan je de zappi nog net limiet instellen lager dan 16A om balans met huis te vrijwaren ..; (bv. 14A max ... ).True schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:39:
[...]
Behalve dat die Zappi paal dat gewoon doet en indien je geen limitaties hebt die gewoon volle bak op 1-fase wilt gaan laden en dat 'test' waar de IONIQ 5 dan tot 32A op 1-fase aan kan.
Tevens klapt de hoofdschakelaar er nooit uit, jij doelt op de zekeringen van de netbeheerder en dat zijn meestal porseleinen schroefzekeringen en die zijn iets trager dan automaten. Dan is een 16A automaat wel selectiever over een 25A schroefzekering dus daar zal ik mij ook niet te veel zorgen over maken.
[...]
Ja die 'faseomschakeling' feature is of slecht beschreven óf gewoon slecht geïmplementeerd.
Ja maar als die Zappi 7 kW op 1 fase trekt zit je dus op 7000/230 = 30,43A wat dus ver boven een automaat gaat van 16A, dan schakelt die dus logischerwijs uit.vifra schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:15:
[...]
Een zapi laadpaal op 1 fase is max 7kw dacht ik ... op 3 fase 11 of 22 kw ... en zapi kan je instellen om max Ampere te trekken - zowel 1 als 3 fase (16A of 32A) ... verder kan je de zappi nog net limiet instellen lager dan 16A om balans met huis te vrijwaren ..; (bv. 14A max ... ).
zin verder - beperk het op 16Ampère in de zappi settings of zelfs lager ... (denk dat dat net max -setting 16 of 32 en net limiet - granuleirder naar lager te zetten - noemt in de geavanceerde settings ergens ... ).True schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:24:
[...]
Ja maar als die Zappi 7 kW op 1 fase trekt zit je dus op 7000/230 = 30,43A wat dus ver boven een automaat gaat van 16A, dan schakelt die dus logischerwijs uit.
je zet dus niet kw maar ampère - dat geld voor zowel 1 fase als 3 fase ...
Vermoed dat de installateur de settings niet juist gezet heeft (vergeetachtig of een prutser - wie weet het hé ... )
Ter info - Zappi zelf adviseert zelf een 6m² draad te gebruiken gezekerd op 32 of 40 Ampère (max). (dus 7kw of 22kw mogelijkheid in 1 of 3 fase)
Dus installaties in huizen van 25Ampère zouden eigenlijk beter een upgrade vragen van hun binnenkomende stroom naar hoger ...
maar daarom juist dat je de zappi kan instellen naar lagere Ampère (max 16 Ampère vermogen) en dus daaraan verbonden beperkingen ... en zappi is zelfs zo goed dat je dat nog verder kan downsizen rekening houdend met andere verbruikers op die lijn, uw huis, ... zodat je alles in balans houd.
Dus aanvullend - een goede elektrieker zou dat juist instellen ... en nameten volgens uw setup in uw huis ...
Als je nog geavanceerder wilt gaan, dan kan je met stroomsensoren werken op iedere fase om na te gaan wat de zappi nog zelf mag trekken ... (ct sensoren) en dus dat de zappi zelf dynamisch rekening houdt met de reeds belasting die er is ... (niettegenstaande dan nog de net max en net limiet instellen)
Mijn raad, vraag offertes aan van installateurs, vraagt wat in hun offerte zit, kijk of ze uw situatie juist ingeschat hebben en wel degelijk rekening houden met meer dan "de wagen", challenge hen, ...
Dat geld voor laadpalen, voor zonnepanelen, ... er zijn nu eenmaal heel veel charlatans die niet te goed weten wat ze doen en maar installaties plaatsen die in ideale omstandigheden wel zouden kloppen, maar je zou maar eens de niet ideale omstandigheid moeten hebben (en denk dat dat de meesten zijn tenzij je over nieuwbouw spreekt).
Mijn checklist is altijd:
- bekijken ze de meterkast
- vragen ze je bestaande (en toekomstige) verbruikers op
- bekijken ze de aarding na (is die voldoende)
- bespreken ze hou ze de bedrading gaan plaatsen
- bespreken ze hoe ze het nameten
- bespreken ze hoe ze "uw specifieke zaken" configureren in hetgeen ze plaatsen
- is er een onafhankelijke keurder betrokken bij oplevering
- wat bij problemen - welke garanties en service geven ze
Na 2 of 3 offertes praat je de meeste verkopers al onder tafel met uw kennis ...
Daarnaast - ikzelf ga van net naar het eindtoestel optimaliseren - maw ikzelf heb zonnepanelen, een lader, kook gerust uitgebreid met twee ovens en keramische kookplaten, heb wat frigo's, ... en vanaf de inkomende (50 Ampère 3 fase) naar beneden toe steeds geoptimaliseerd en afgemeten volgens gebruik. Zo zorg ik dat ik geen verrassingen heb. In meterkast opsplitsing in veel circuits van 16 ampère, 25 Ampère, enkele 32 Ampère ... en mooi verdeeld op de 3 fasen ... Aarding staat optimaal op slechts 3mAmpère (wat zeer goed is - limiet is max 30 mAmpère aarding weerstand).
Als je al slechts met 25 Ampère start bij binnenkomen (net) heb je daar al een beperking en ga je steeds meer beperkingen hebben richting circuit en toestellen (hier de lader) gaan inbouwen ..; werk die beperking weg zou ik zeggen ...
[ Voor 101% gewijzigd door vifra op 28-05-2024 12:01 ]
En hoeveel daarvan wordt van het net gehaald en hoeveel van de panelen?ASS-Ware schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:25:
Het wordt steeds vreemder.
Instelling van de Easee Light laadpaal staat nu op Limited Grid Usage, met max 6A van het net.
Er wordt nu geladen met 4,1kW.
En er wordt ruim 1400Watt teruggeleverd.
Het zou kunnen dat er een van de drie fasen ongebruikt is bij het laden van de auto, waar de panelen wel op terugleveren.
Bij mij werkt het ook niet vlekkeloos. Beetje handmatig kan je sturen als je op die bliksem klikt. Dan wel niet op zonnestroom only zetten
Als je op icoontje van equalizer klikt zie je welke fase gebruik wordt
Als je op icoontje van equalizer klikt zie je welke fase gebruik wordt
[ Voor 39% gewijzigd door MvdV75 op 28-05-2024 11:35 ]
Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
:strip_exif()/f/image/ga4A1lmd5ErYQRS9DgEvllwU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AZ3Lb9F3KYNGC6qJ8dvQ04vn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9fmGLKZoYqlHLcAN5B3QtMAF.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/K1wzQhEbkPYWGCWoYxpC4JC0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BZRm4v23Hmv7I9OUl750WVUW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Un12adfZaTMlYaHNLKy99XIZ.png?f=fotoalbum_large)