De avatar is een echte foto..
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
Bot of attent? Ik vind het attent dat je een onderwerp naar het juiste topic verwijstTiggy80 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:04:
wil niet bot overkomen, maar volgens mij is er ook een laadpalen draadje waar al deze problematiek prima besproken wordt/kan worden. het gaat nu al een antal pagina's (en in het verleden ook) over meterkast inrichtingen en laadpaal settings. dat wij hier toevallig een Ioniq 5 aan de laadpaal hangen (en daar evt een probleem mee ervaren) voegt voor mij niet veel toe aan het kennis draadje over de ioniq 5.
Bot zou zijn door te zeggen dat het offtopic is en geen alternatief bieden
Misschien zou @Notna ook hopelijk de relevante posts moven zodat de discussie daar voort kan gaan? Het is op zich een interessante discussie, maar daar is idd een apart topic voor.
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
@ASS-Ware Dank voor je informatieASS-Ware schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 00:24:
[...]
Ja.
[...]
Klopt.
25A voor de hoofdzekeringen en in mijn geval 20A voor de groepen zekering.
[Afbeelding]
DoneRazwer schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:28:
[...]
Bot of attent? Ik vind het attent dat je een onderwerp naar het juiste topic verwijst![]()
Bot zou zijn door te zeggen dat het offtopic is en geen alternatief bieden![]()
Misschien zou @Notna ook hopelijk de relevante posts moven zodat de discussie daar voort kan gaan? Het is op zich een interessante discussie, maar daar is idd een apart topic voor.
Als ik het zo bekijk, zie plaatjes, dan wek ik 6400W op, daarvan gaat 1400W het net op en 4000W de auto in.Fishbeast schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:29:
[...]
En hoeveel daarvan wordt van het net gehaald en hoeveel van de panelen?
Het zou kunnen dat er een van de drie fasen ongebruikt is bij het laden van de auto, waar de panelen wel op terugleveren.
Ik zie liever 6400W de auto in gaan.
(Huis verbruikt natuurlijk ook wel wat)
Hey dat wist ik niet, dank je.MvdV75 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:30:
Bij mij werkt het ook niet vlekkeloos. Beetje handmatig kan je sturen als je op die bliksem klikt. Dan wel niet op zonnestroom only zetten
Als je op icoontje van equalizer klikt zie je welke fase gebruik wordt
Ik vermoed dat als ik met 4,1kW laad, dat dat niet uit 1 fase komt. 6A x 230V = 3680W.HDoc schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:53:
[...]
Heeft het niet te maken met de verschillende fasen? Als je met 1 fase aan het opladen bent moet de stroom van de panelen die op de andere 2 fasen wordt geleverd toch worden teruggeleverd?
1) Het klopt dat bij omschakelen via de app je de kabel moet loshalenDonJuape schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:44:
Een paar vragen over de Ratio Solar:
1. Als dit laadpunt in 1 fase zonnestroomoverschot laadmodus staat kun je deze dan met de app op je telefoon naar 11kW 3 fasen snel laden schakelen? Ik hoorde dat je hiervoor de kabel er uit moet halen en weer opnieuw inpluggen.
2. Kun je een schedule instellen zodat het laadpunt op het ingestelde moment vanuit 1 fase zonnestroomoverschot laadmodus automatisch naar 11kW 3 fasen snel laden schakelt? Zoals de BOOST bij Zappi.
3. Werkt het laadpunt met CT klemmen of met de P1 aansluiting van de slimme meter?
2) Je kunt een laadmodus (bijv Pure Solar) instellen en via "Gepland opladen" kiezen voor een andere Oplaadmodus (bijv Smart of SmartSolar) op een bepaald tijdstip. Heb dit afgelopen week zelf nog getest.
3) CT-klemmen in de meterkast en die worden via een kastje (Sense Kit) aangesloten (RJ-11) op je laadpaal.
Welke auto is dit?grote_oever schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:52:
[...]
Easee gebruiker hier!
Mijn Easee laadpaal schakelt keurig weer terug van 1 fase naar 3 fase. Mits er natuurlijk voor een x-periode weinig afname is in huishouden.
Bij het overschakelen van 1-fase naar 3-fase stopt de lader even en krijg ik een appje van mijn auto dat de laadsessie klaar is. Daarna krijg ik gelijk een melding dat de sessie weer doorgaat en pakt de laadpaal weer het vermogen wat de equalizer aangeeft om beschikbaar te hebben.
E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP
Dit geld ook voor het icoontje van de lader op pagina 1
Hey wat leuk, zo kun je in het ene plaatje zien hoeveel er op de fases wordt afgenomen of wordt teruggeleverd en in het andere plaatje met hoeveel Ampere er per fase wordt geladen.MvdV75 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:49:
[...]
Dit geld ook voor het icoontje van de lader op pagina 1
Nice.
En als je dan op de bliksem drukt op 1e pagina kan je het maximale Ampere instellen. Dan trekt hij dus ook niet teveel van het net 😜ASS-Ware schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:12:
[...]
Hey wat leuk, zo kun je in het ene plaatje zien hoeveel er op de fases wordt afgenomen of wordt teruggeleverd en in het andere plaatje met hoeveel Ampere er per fase wordt geladen.
Nice.
Nou... bij deze wat metingen aan de 12V accu middels het pythonscript van @ZuinigeRijder voor- en na- een 10 daagse vakantie.
De auto heeft de hele tijd zonder laadkabel op de oprit gestaan.
Ik heb de V2L onder de achterbank "actief" maar zonder aangesloten apparaat
Mijn conclusies:
- 12V accu loopt ongeveer 0.5% per dag leeg
- de 12V accu werd niet bijgeladen ondanks dat die tot 80% terugliep
- na thuiskomt wordt de 12V accu wel bijgeladen bij auto-tochtjes maar eigenlijk niet bij stilstand
- server-refresh (=refresh pp blue link -app) update de uitlezing van de 12V accu state niet
- even start/stop update de uitlezing van de 12V accu wel, een klein ritje is dus niet nodig voor een full refresh
Eerlijk gezegd denk ik dat dit betekent dat een DC accu >20% geen bescherming geeft tegen lege 12V accu. Ik heb hem bij stilstand dus niet zien laden. @ZuinigeRijder: jij hebt een YouTube gestuurd met accu-monitoring op de klemmen, maar ik kan daaruit niet opmaken of de auto stilstaat of niet.
Een week weg is dus geen probleem. Een maand kan dan echter wel 15% 12V accu kosten. En elke sluipgebruiker maakt het erger.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik zie met de BM2 monitor dat deze de IONIQ 5 1x of 2x per dag de 12 volt batterij bijlaadt.Stefannn schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:33:
@Razwer @ZuinigeRijder en allemaal.
Eerlijk gezegd denk ik dat dit betekent dat een DC accu >20% geen bescherming geeft tegen lege 12V accu. Ik heb hem bij stilstand dus niet zien laden. @ZuinigeRijder: jij hebt een YouTube gestuurd met accu-monitoring op de klemmen, maar ik kan daaruit niet opmaken of de auto stilstaat of niet.
Een week weg is dus geen probleem. Een maand kan dan echter wel 15% 12V accu kosten. En elke sluipgebruiker maakt het erger.
[Afbeelding]
Bij de genoemde Youtube video zie je in de beschrijving de trips, dus dan is er met de auto gereden. De andere tijden heeft de auto stilgestaan. 2023-01-20 en 2023-01-19 is er dus NIET mee gereden. Op 19 januari heeft deze de IONIQ 5 dus om 22:00 uur de 12 volt accu bijgeladen (ongeveer 1 uur).
Ah!!! niet naar de beschrijving gekeken.... ik heb me suf geluisterd (naar niks)ZuinigeRijder schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:41:
Bij de genoemde Youtube video zie je in de beschrijving de trips,
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Zou ik zoiets kunnen gebruiken voor de verlengkabel? Uiteraard altijd volledig uitgerold wanneer in gebruik: https://www.hbm-machines....-stroomhaspel-kabelhaspelMrAcid schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:36:
Binnenkort komt mijn PHEV welke ik graag thuis wil laden. Ik heb een 1-fase aansluiting. Qua laden heb ik geen haast, auto wordt niet veel gebruikt en zit op een normaal stopcontact met 10A in max. 5uur vol. Prima om gewoon in de nacht te laden dus en ‘s ochtends de kabel weer op te ruimen.
Ik heb geen eigen oprit dus moet over de straat vanuit de voortuin (graag geen discussie over kabels over de stoep). Ik zou graag zo’n 15-20m kabel hebben om flexibel te zijn met parkeren (file parkeren in de straat en niet altijd op exact dezelfde plek).
Na wat inlezen is mijn plan om een eenvoudig buitenstopcontact te maken op een eigen groep met eigen aardlekschakelaar. Qua kabels lees ik dat het wordt aangeraden om dan voor 2,5mm2 te gaan ipv de standaard 1,5mm2. Ik zou dus een verlengkabel van 20m willen pakken en daar dan de granny-lader van de auto in willen prikken.
Ik weet dat dit als sub-optimaal wordt gezien ivm laadverliezen en veiligheid - maar denk zo de juiste maatregelen te nemen om dit goed (genoeg) te ondervangen.
Graag jullie tips/advies op dit voornemen.
Het is alvast een 2.5mm2, maar ik zou echt maar de lengte kopen die je gaat gebruiken.MrAcid schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:49:
[...]
Zou ik zoiets kunnen gebruiken voor de verlengkabel? Uiteraard altijd volledig uitgerold wanneer in gebruik: https://www.hbm-machines....-stroomhaspel-kabelhaspel
Als je maar 6m nodig hebt, en je moet iedere keer 15m af rollen, dan ga je (of een andere gebruiker) dat ooit vergeten...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dank! Lengte die we nodig hebben varieert ivm openbare parkeerplaatsen. Die flexibiliteit van 15m (bereik van 6 plekken, fileparkeren) is wel wenselijk. Kwestie van discipline om het volledig uitrollen consequent te doen waar ik vertrouwen in heb voor mezelf en mijn vrouw (enige gebruikers).Tommie12 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:02:
[...]
Het is alvast een 2.5mm2, maar ik zou echt maar de lengte kopen die je gaat gebruiken.
Als je maar 6m nodig hebt, en je moet iedere keer 15m af rollen, dan ga je (of een andere gebruiker) dat ooit vergeten...
Volgens Schneider customer support gaat deze 3 fase box niet werken met de 1 fase aansluiting welke ik momenteel nog thuis heb (ook 1 fase 40amp). Interpreteer ik nu goed uit dit bericht dat dit wel werkt. Lijkt mij namelijk vreemd als dat niet het geval is. Zo niet stuur ik hem maar terug voor iets anders terug.Ophidian schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:45:
[...]
Ja ik heb deze onlangs bij iemand opgehangen, was toen 141 euro voor de variant met kabel. Het is eigenlijk een stopcontact in een mooi doosje. Er zit niks van app bij, geen Wifi\LAN. De standaard handleiding vertekent een beetje, want dit is een simpele variant. En de handleiding heeft het ook over de Smart Charger.
Heb daar geen load balancer geinstalleerd, ging om een PHEV en verbruik in huis komt amper in de buurt van de 40A hoofdzekering.
[ Voor 5% gewijzigd door JVN78 op 29-05-2024 14:43 ]
Ik heb hem gisteren binnen gekregen en de handleiding gelezen, daar staat gewoon een aansluitschema voor 1-fase in.JVN78 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:42:
[...]
Volgens Schneider customer support gaat deze 3 fase box niet werken met de 1 fase aansluiting welke ik momenteel nog thuis heb (ook 1 fase 40amp). Interpreteer ik nu goed uit dit bericht dat dit wel werkt. Lijkt mij namelijk vreemd als dat niet het geval is. Zo niet stuur ik hem maar terug voor iets anders terug.
Wat mij verraste is de aanwijzing voor het aansluiten van een shunt trip release kabel die vanuit de noodstop terug naar de meterkast kan (niet hoeft) om de automaat uit te laten vallen. Maar die ga ik dus niet aansluiten want volgens mij is dat niet verplicht in NL bij een particuliere installatie die niet in een parkeergarage oid zit.
Edit OT: Als je trouwens een variant met kabel hebt zou ik hem op marktplaats zetten, of hier in V&A dan krijg je er geheid meer voor. Die dingen zijn niet meer te krijgen voor de oorspronkelijke lage prijs.
[ Voor 10% gewijzigd door AlphaRomeo op 29-05-2024 15:04 ]
Ok zal hem dan toch maar open maken. Mijn vraag aan de klantenservice was eigenlijk welke load ballancer toe te passen. Die voor 1 fase of gelijk 3 fase. Daarop kreeg ik dat deze box niet geschikt is voor 1 fase en na doorvragen blijft customer support daar bij. Ik heb de variant zonder kabel.AlphaRomeo schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:54:
[...]
Ik heb hem gisteren binnen gekregen en de handleiding gelezen, daar staat gewoon een aansluitschema voor 1-fase in.
Wat mij verraste is de aanwijzing voor het aansluiten van een shunt trip release kabel die vanuit de noodstop terug naar de meterkast kan (niet hoeft) om de automaat uit te laten vallen. Maar die ga ik dus niet aansluiten want volgens mij is dat niet verplicht in NL bij een particuliere installatie die niet in een parkeergarage oid zit.
Edit OT: Als je trouwens een variant met kabel hebt zou ik hem op marktplaats zetten, of hier in V&A dan krijg je er geheid meer voor. Die dingen zijn niet meer te krijgen voor de oorspronkelijke lage prijs.
Mocht het ooit nodig zijn dan gaat deze goedkope Schneider kast er af en komt er een serieuze oplossing, maar tot die tijd heb ik honderden euro's bespaard omdat ik maar 123 euro voor die Schneider unit heb betaald.
Het werkt prima. Staat zelfs bij de aansluitingen hoe hij op 1F aangesloten dient te worden (achter het zwarte kapje)JVN78 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:42:
[...]
Volgens Schneider customer support gaat deze 3 fase box niet werken met de 1 fase aansluiting welke ik momenteel nog thuis heb (ook 1 fase 40amp). Interpreteer ik nu goed uit dit bericht dat dit wel werkt. Lijkt mij namelijk vreemd als dat niet het geval is. Zo niet stuur ik hem maar terug voor iets anders terug.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Klopt, kan ook zonder. Die noodstop werkt dan overigens nog wel, alleen op de lader zelf! Dus als hij rood is, deze even draaien zodat hij er weer af is.AlphaRomeo schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:54:
[...]
Ik heb hem gisteren binnen gekregen en de handleiding gelezen, daar staat gewoon een aansluitschema voor 1-fase in.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Je moet een auto hebben die V2G ondersteunt en ook een laadpaal die daarmee overweg kan. Ik kan me niet voorstellen dat er een granny charger is die dat kan. Geen idee wat Vtol is, overigens...Jackgoldwing schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:51:
Mag men de meegeleverde lader Vtol in een stopcontact steken om zo batterij inhoud op net te zetten ? Misschien een stomme vraag maar zou hier wel een deugdelijk antwoord op krijgen. Met dank
Punctuality is the politeness of kings
Ik heb hem zojuist toch maar uitgepakt. Mooi en solide ding wel (voor zover een laadpunt mooi kan zijn).Ophidian schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:11:
[...]
Het werkt prima. Staat zelfs bij de aansluitingen hoe hij op 1F aangesloten dient te worden (achter het zwarte kapje)
Ik zie inderdaad twee aansluitschema's achterop. 1 waarbij 11 en 22 kW staat (3 fase) en 1 waarbij 7 kW staat (1 fase?). Ik zou daar 3.7 kW verwachten of heb ik dat mis en gaat dat gewoon goed?
Installatie op de meterkast wil ik door een installateur laten doen (zelf wel kabel trekken) en buiten aansluiten.
Die 7kW klopt wel. Een 22 kW laadpunt kan op 1 fase 7kW en dat kunnen de meeste EVs ook aan (ook de EV's met 3 fase lader). Hou er wel rekening mee dat 7kW op 1 fase 32A is en dat je aansluiting en je bedrading dat wel aan moeten kunnen.JVN78 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:22:
[...]
Ik heb hem zojuist toch maar uitgepakt. Mooi en solide ding wel (voor zover een laadpunt mooi kan zijn).
Ik zie inderdaad twee aansluitschema's achterop. 1 waarbij 11 en 22 kwh staat (3 fase) en 1 waarbij 7 kwh staat (1 fase?). Ik zou daar 3.7 kwh verwachten of heb ik dat mis en gaat dat gewoon goed?
Installatie op de meterkast wil ik door een installateur laten doen (zelf wel kabel trekken) en buiten aansluiten.
[Afbeelding]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Eenhedenpolitie hier. kW. Zonder h dus. Echt mensen leer het nou gewoon eens.JVN78 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:22:
[...]
Ik heb hem zojuist toch maar uitgepakt. Mooi en solide ding wel (voor zover een laadpunt mooi kan zijn).
Ik zie inderdaad twee aansluitschema's achterop. 1 waarbij 11 en 22 kwh staat (3 fase) en 1 waarbij 7 kwh staat (1 fase?). Ik zou daar 3.7 kwh verwachten of heb ik dat mis en gaat dat gewoon goed?
[Afbeelding]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Aangepast. Thx! Overigens is dit laadpunt als tot 11 geadverteerd dus die 22 vind ik zowieso verdacht.V_ger schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:35:
[...]
Eenhedenpolitie hier. kW. Zonder h dus. Echt mensen leer het nou gewoon eens.
[ Voor 16% gewijzigd door JVN78 op 29-05-2024 19:54 ]
Dat is gewoon omdat ze maar 1 plastic tool maken voor de achterkant.JVN78 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:53:
[...]
Aangepast. Thx! Overigens is dit laadpunt als tot 11 geadverteerd dus die 22 vind ik zowieso verdacht.
Als je 7kW op 1f wil gebruiken dan moet je een 3G6 trekken en op 32A af zekeren.
Als je 3f wil tot 11kW, dan is in principe een 5G2,5 meer dan voldoende (en wettelijk mag zelfs 1.5), maar ik zou 5G4 leggen.
Aanvulling: voor bepaalde slimme meters kun je ook de P1 poort gebruiken, zie het antwoord op deze vraag: “ Kan Dynamic Load Balancing ook via de P1 Poort van de slimme meter?” op deze paginaEddiee schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:40:
[...]
1) Het klopt dat bij omschakelen via de app je de kabel moet loshalen
2) Je kunt een laadmodus (bijv Pure Solar) instellen en via "Gepland opladen" kiezen voor een andere Oplaadmodus (bijv Smart of SmartSolar) op een bepaald tijdstip. Heb dit afgelopen week zelf nog getest.
3) CT-klemmen in de meterkast en die worden via een kastje (Sense Kit) aangesloten (RJ-11) op je laadpaal.
Dat is waar (hoewel je ook makkelijk 2 versies kunt maken met een insert) maar als het echt een max. 11kW 3 fase laadpunt is dan zou ik twijfelen over de 7kW op 1 fase...Tommie12 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:12:
[...]
Dat is gewoon omdat ze maar 1 plastic tool maken voor de achterkant.
[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 29-05-2024 20:52 ]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ik wil eigenlijk max 3.7 kW laden zodat er voldoende ruimte overblijft voor andere apparatuur in huis. Nu heb ik een Lynk en co uit 2021 (eigen bezit) en die laad max 3.7 op dus verwacht dat dit automatisch goed gaat. Ik verwacht de auto nog wel aantal jaren te rijden, maar wil natuurlijk wel voorbereid zijn op de toekomst. Ben aan het kijken wat dan een goed boodschappenlijstje zou zijn (suggesties welkom).Tommie12 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:12:
[...]
Dat is gewoon omdat ze maar 1 plastic tool maken voor de achterkant.
Als je 7kW op 1f wil gebruiken dan moet je een 3G6 trekken en op 32A af zekeren.
Als je 3f wil tot 11kW, dan is in principe een 5G2,5 meer dan voldoende (en wettelijk mag zelfs 1.5), maar ik zou 5G4 leggen.
Ik denk dat je het zou kunnen testen door er een goede schuko aan te monteren en dan kijken of dat goed gaat zonder dat er een zekering uitklapt. Ik zou dat niet langer dan een uur testen en er gedurende die tijd bij blijven. Maar dan weet je het wel.JVN78 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:48:
[...]
Ik wil eigenlijk max 3.7 kW laden zodat er voldoende ruimte overblijft voor andere apparatuur in huis. Nu heb ik een Lynk en co uit 2021 (eigen bezit) en die laad max 3.7 op dus verwacht dat dit automatisch goed gaat. Ik verwacht de auto nog wel aantal jaren te rijden, maar wil natuurlijk wel voorbereid zijn op de toekomst. Ben aan het kijken wat dan een goed boodschappenlijstje zou zijn (suggesties welkom).
Even een bijvraag. Kan ik zonder een herkeuring (België) gewoon een bestaande automaat (waar nu niks ophangt) vervangen door een 32A? Aansluiting aan huis is een mono-fasige 40A 230V (9.2 kVA) aansluiting. Op termijn gaat die naar 3-fase, maar dat is nog niet voor meteen. 7.4kW is sowieso al een pak beter dan de huidige 2 kW granny charger.Tommie12 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:12:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door cwegh op 29-05-2024 23:06 ]
Je kan het zeker, maar een laadpaal moet in principe gemeld worden, en dan moet je een keuringsverslag hebben.cwegh schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:05:
[...]
Even een bijvraag. Kan ik zonder een herkeuring (België) gewoon een bestaande automaat (waar nu niks ophangt) vervangen door een 32A? Aansluiting aan huis is een mono-fasige 40A 230V (9.2 kVA) aansluiting. Op termijn gaat die naar 3-fase, maar dat is nog niet voor meteen. 7.4kW is sowieso al een pak beter dan de huidige 2 kW granny charger.
Wel is het zo dat de keurder alleen die kring keurt, en alles wat er voor zit.
Dus als je nog ergens een kring hebt met teveel stopcontacten, dan zien ze dat niet.
Natuurlijk, als je zelf die lader plaatst en niks meldt…
Geen idee of ze actief gaan kijken of er laders aangesloten zijn voa het verbruik of zo.
Nu ben ik aan het twijfelen tussen een Tridan V2C lader of een Pulsar wallbox plus. De Tridan is voorzien van loadbalacing welke bij de Pulsar veel extra geld kost. De Tridan kan via wifi verbonden worden met de Homewizard dongle voor de metingen van de loadbalancing. Tevens zou hij ook met een kabel rechtstreeks aan de Solis omvormer gehangen kunnen worden. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de Tridan.
Wat ik niet goed begrijp is het volgende. Je kan bij de Tridan dus met Zonnestroom laden, maar met minimaal 6A (1300W). Bij 1300 Watt schakeld hij dus uit. Komt de zonnestroom boven 1300W schakelt hij weer in. Is het dus een bewolkte dag met wat zon, schakeld de lader dus steeds aan en uit. In mijn opbrenst zie ik dat de opbrengst vele malen per dag onder de 1300W komt. Nu de vraag, Indien de zonnestroom niet voldoende is, schakeld het net dan niet bij, zodat het laden niet onderbroken wordt? En hoe werkt dit bij de Pulsar Wallbox? Of is dat bij bijde hetzelfde?
Het is hier niet het FHM-forum hè, er zijn ook vrouwelijke tweakers...
Opel Ampera-e (2020)
Hahaha, sorry. Dames en Heren.......Wesco schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:49:
[...]
Het is hier niet het FHM-forum hè, er zijn ook vrouwelijke tweakers...
Je hebt hem al besteld dus je vraag is misschien niet meer relevant.FrankieV schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:30:Nu de vraag, Indien de zonnestroom niet voldoende is, schakeld het net dan niet bij, zodat het laden niet onderbroken wordt? En hoe werkt dit bij de Pulsar Wallbox? Of is dat bij bijde hetzelfde?
Die ‘zonnestroom’ optie is voor ‘alleen zonnestroom’. Het bijschakelen wat jij wilt is hoe iedere lader zou werken zonder die optie aangezien door zonnepanelen opgewekte stroom ook gewoon stroom is.
Het enige wat je dan mist is de optie om te beginnen met laden als er een bepaalde hoeveelheid opwek is (en daarna door te gaan ongeacht de zon)? Ik ken geen lader die dat doet maar misschien is dat met een externe home-automation optie te regelen.
Ik denk dat @FrankieV wil dat het laadpunt tot 1,4kW blijft aanvullen van het net als het zonnestroomoverschot onder de 1,4kW zakt en de EV het laden dus stopt. De Zappi heeft daar de ECO mode voor (ECO+ mode is puur zonnestroomoverschot). Ik weet niet welke andere laadpunten ook zo'n modus hebben.7o9 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:34:
[...]
Je hebt hem al besteld dus je vraag is misschien niet meer relevant.
Die ‘zonnestroom’ optie is voor ‘alleen zonnestroom’. Het bijschakelen wat jij wilt is hoe iedere lader zou werken zonder die optie aangezien door zonnepanelen opgewekte stroom ook gewoon stroom is.
Het enige wat je dan mist is de optie om te beginnen met laden als er een bepaalde hoeveelheid opwek is (en daarna door te gaan ongeacht de zon)? Ik ken geen lader die dat doet maar misschien is dat met een externe home-automation optie te regelen.
Nee! Je wilt ruzie met het bestaande lichtnet? Je hebt voeding vanuit de auto, en voeding vanuit het lichtnet, dat gaat een mooie lichtshow worden.Jackgoldwing schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:51:
Mag men de meegeleverde lader Vtol in een stopcontact steken om zo batterij inhoud op net te zetten ? Misschien een stomme vraag maar zou hier wel een deugdelijk antwoord op krijgen. Met dank
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Zoiets heeft de Easee Lite ook, waarbij je zelf het aantal Ampere kan instellen van 1-12.DonJuape schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:02:
[...]
Ik denk dat @FrankieV wil dat het laadpunt tot 1,4kW blijft aanvullen van het net als het zonnestroomoverschot onder de 1,4kW zakt en de EV het laden dus stopt. De Zappi heeft daar de ECO mode voor (ECO+ mode is puur zonnestroomoverschot). Ik weet niet welke andere laadpunten ook zo'n modus hebben.
Gekke is dat de lader zelf zich ook niks meer aantrekt van het nodig hebben van een rfid tag om te laden. Start gewoon meteen met laden. Dus waar ligt de fout? Bij Tibber? Bij Easee? Of beiden?
In de Easee app zelf staat wel dat de rfid tag nodig is om het laden te starten. Snap er momenteel niet heel veel van.
Tag verwijderd en opnieuw toegevoegd en nu pakt hij die wel weer. Maar de auto kan nog steeds niet toegevoegd worden in de app
Edit:
Via een andere weg de Kia toegevoegd, nu staat hij in ieder geval weer in de app en werkt het slim laden weer.
[ Voor 84% gewijzigd door 13art op 01-06-2024 12:51 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
De Alfen laadpalen hebben dat ook met comfort en ingesteld minimum solar percentage.DonJuape schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:02:
[...]
Ik denk dat @FrankieV wil dat het laadpunt tot 1,4kW blijft aanvullen van het net als het zonnestroomoverschot onder de 1,4kW zakt en de EV het laden dus stopt. De Zappi heeft daar de ECO mode voor (ECO+ mode is puur zonnestroomoverschot). Ik weet niet welke andere laadpunten ook zo'n modus hebben.
Dan moet je de versie met loadbalancing nemen.Extreme smell schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:45:
Ik ben geinteresseerd in een EVhub laadpaal. Ik lees her en der ook wat over een wifimodule die bepaalde slimme functies en ook load balancing kan activeren, maar ik kan deze nergens vinden. Wordt deze standaard meegeleverd? De site van EVhub is erg summier met informatie…
Maar persoonlijk denk ik dat er betere alternatieven te koop zijn.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
De app heeft ook voldoende mogelijkheden met betrekking tot laden van de auto. Deze moet ik nog wel verder kijken en uitzoeken voor mijn laadgedrag met een zo optimaal mogelijk gebruik van zelf opgewekte stroom. Helaas vandaag te weinig zon om te testen.
Iedereen dank voor de adviezen en tips.
Ik ben op zoek naar een niet al te duur 11kw laadstation met kabel. Hij hoeft niet over heel veel functies te beschikken, ik wil alleen de laadsessies in kunnen plannen.
Ik vond bijvoorbeeld het station van Besen, maar de (universele) app is van Chinese makelijk, en ik ben bang dat de ondersteuning hiervan niet gegarandeerd blijft.
Ik kwam verder op de Wallbox Pulsar plus tegen,
Maar eigenlijk vind ik die weer wat te duur.
Ik vroeg me af of er nog tips zijn die veel bang for buck bieden?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Thanks! Ziet er interessant uit.Carfanatic schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:44:
Tesla Wall Connector? 535 nieuw, maar zie ze op MP vanaf 300. (gen 3)
Apart!
alleen ondersteuning van de auto is toch genoeg? Dan kun je het slim laden via de auto laten verlopen, dat zou ook gewoon moeten werken met de Alfen, die dan als domme paal fungeert.edutch schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:45:
Slim laden via Engie aangevraagd en eindelijk wordt ook de EV6 ondersteund. Nieuwe domper nu wordt mijn laadpaal, Alfen single pro, niet ondersteund. Kan niet koppelen maar zie in de Engie app wel mijn laadmomenten en aantal kWh.
Apart!
Niet vervelend bedoelt, maar je koopt een apparaat waar 11kw voor een X-periode doorheen stroomt (soms hangt hij een paar uur aan de lader bij mij). Tis een apparaat die één van je duurste aankopen voorziet van "juice". Nu kan ik niet bij iedereen in de portemonnee kijken, maar daar mag je toch wel een beetje geld aan uitgeven? Tenzij je gewoon een domme laad wil hebben, want dan bespaar je wel wat.Extreme smell schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:11:
Beste mensen,
Ik ben op zoek naar een niet al te duur 11kw laadstation met kabel. Hij hoeft niet over heel veel functies te beschikken, ik wil alleen de laadsessies in kunnen plannen.
Ik vond bijvoorbeeld het station van Besen, maar de (universele) app is van Chinese makelijk, en ik ben bang dat de ondersteuning hiervan niet gegarandeerd blijft.
Laadsessies kunnen op verschillende manieren bijgehouden worden:
- Via laadpaal
- Via je auto zelf
- Via een ingebouwde Kwh meter in de meterkast.
Dat laatste is, als je het kunt, een hele mooie oplossing.
Ik vind de easee, met alle functie, echt wel schappelijk geprijst: https://www.solar-bouwmar...charge-lite-laadpaal.html
Ik denk dat ik iets mis, hoe zou ik dat via de auto moeten laten lopen?de Peer schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:59:
[...]
alleen ondersteuning van de auto is toch genoeg? Dan kun je het slim laden via de auto laten verlopen, dat zou ook gewoon moeten werken met de Alfen, die dan als domme paal fungeert.
Geen idee, maar je geeft aan dat je auto ondersteund wordt. Dan ga ik er vanuit dat hij via de cloud/app het laden kan laten starten/stoppen en dat Engie dat voor je kan aansturen.edutch schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:17:
[...]
Ik denk dat ik iets mis, hoe zou ik dat via de auto moeten laten lopen?
je hebt ondersteuning van óf je auto nodig , óf je laadpaal, of allebei. maar 1 van beide is genoeg.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 04-06-2024 09:23 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Met alle respect, ik meld toch juist dat de laadpaal niet wordt ondersteund door Engie.de Peer schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:18:
[...]
Geen idee, maar je geeft aan dat je auto ondersteund wordt. Dan ga ik er vanuit dat hij via de cloud/app het laden kan laten starten/stoppen en dat Engie dat voor je kan aansturen.
[ Voor 32% gewijzigd door edutch op 04-06-2024 09:26 ]
Idd, bij andere energieboeren is het blijkbaar wel mogelijk wat ik uit het forum opmaak.Inspired schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:25:
De Kia is blijkbaar niet slim genoeg, daar heb je een laadpaal voor nodig die ondesteund wordt.
Je zei ook dat de EV6 ondersteund wordt, dat is toch je auto? Dan kun je daar toch slim mee laden?edutch schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:25:
[...]
Met alle respect, ik meld toch juist dat de laadpaal niet wordt ondersteund door Engie.[Afbeelding]
Maar ik begrijp nu dat dat een beetje een loze constatering was. Met 'ondersteunen' wordt niet slim laden bedoeld maar dat hij via een paal geladen kan worden (wat me nogal logisch lijkt..)
Eigenlijk hadden ze moeten melden: Slim laden via de EV6 zelf wordt niet ondersteund, daarom moet je je laadpaal koppelen.
Maargoed dat zal ook wel voor verwarring zorgen.
[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 04-06-2024 09:32 ]
Ook die conclusie klopt nietde Peer schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:28:
[...]
Je zei ook dat de EV6 ondersteund wordt, dat is toch je auto? Dan kun je daar toch slim mee laden?
Maar ik begrijp nu dat dat een beetje een loze constatering was. Met 'ondersteunen' wordt niet slim laden bedoeld maar dat hij via een paal geladen kan worden (wat me nogal logisch lijkt..)
Eigenlijk hadden ze moeten melden: de EV6 wordt niet ondersteund, daarom moet je je laadpaal koppelen.
Maargoed dat zal ook wel voor verwarring zorgen.
Kia wordt ondersteund via aan ondersteunde laadpaal, zie hier wat ze ondersteunen volgense de officiele communicatie https://www.engie.nl/product-advies/slim-laden klik op "Is mijn auto geschikt"edutch schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:35:
[...]
Ook die conclusie klopt nieteerst stond het merk Kia niet in de lijst van ondersteunende merken, daarna bericht gehad vanaf heden is Kia geschikt voor slim laden. Ik dus aan de gang in de Engie app en loop dan tegen de laadpaal beperking op.
8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018
Thx, allemaal gevoegelijk bekend nu.itsbvka schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:00:
[...]
Kia wordt ondersteund via aan ondersteunde laadpaal, zie hier wat ze ondersteunen volgense de officiele communicatie https://www.engie.nl/product-advies/slim-laden klik op "Is mijn auto geschikt"
De frustratie hier is dat een Alfen single pro niet wordt ondersteund en dit was bij aanmelding in de app nog in het geheel niet duidelijk! Info was Kia nog niet ondersteund na aantal maanden bericht nu Kia in de lijst zonder te refereren aan laadpaal vereisten.
Mooi is nu wel dat via de Eve connect app buiten Engie om mogelijk is.
Kijk eerst of je auto wel overweg kan met een laadschema van de laadpaal.Extreme smell schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:11:
Beste mensen,
Hier een Corsa E, maar die werkt alleen met uitgesteld laden via de app van de auto.
We gebruiken een Heidelberg lader, simpel ding wat alleen kan laden. Vermogen intern instelbaar. Heeft optie voor sleutelachakelaar of domotica om laden te blokkeren.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Hierop inhakend, bij laden op basis van dynamische tarieven is het naar mijn idee juist handig om in ieder geval de auto te ondersteunen; je wil bij het maken van het laadplan weten wat de SoC is van de auto, om het ideale startmoment te kunnen bepalen, lijkt me?de Peer schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:18:
[...]
je hebt ondersteuning van óf je auto nodig , óf je laadpaal, of allebei. maar 1 van beide is genoeg.
Ik zit nu wat te experimenteren met de Stekker app in combinatie met E-Flux + integratie met mijn Skoda. Dat werkt nog niet vlekkeloos. Want zowel mijn Wallbox Pulsar (door wifi) als Enyaq (vw api..) verliezen nog wel eens verbinding, dat maakt het minder betrouwbaar..
Ook regelmatig gaat het wel goed overigens; Stekker stuurt E-Flux aan die de Wallbox weer aanstuurt (start/pauze). Maar dan moet de Stekker app wel weer weten wat de SoC is van de auto.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
https://www.tapelectric.app/nl/laders-beheren/
Kosten: 0 euro voor de backoffice.
Om vervolgens zonder extra kosten per sessie te laden, heb je een laadpas (tag) nodig van Tap, die kost € 2,50 per maand. https://www.tapelectric.app/nl/abonnementen/
Al met al een stuk goedkoper dan E-Flux, wat ik nu gebruik.
Gebruik je een andere pas dan Tap (roaming) op een laadpunt met hun backoffice, dan betaal je (volgens mij) 10% per sessie transactiekosten. Dat is dan weer niet goedkoop. Maar voor thuisladers is dat incidenteel... Overigens kost roaming bij E-Flux ook best wel wat tegenwoordig (3 cent per kWh). Bij een tarief van 30 cent per kWh komt dat dus ook op 10% neer.
wat een waardeloze kletspraat internet 2.0 websites hebben alle laadpaalfabrikanten, ik krijg mn (simpele?) vragen gewoon niet netjes uitgezocht tussen alle ruis door...
wat ik wil:
laadpaal op eigen oprit, 1 meter van mn meterkast (3 fase 25A)
(minimaal)11kw laden
load balancing
wat slimmigheid om de eigen zonnepanelen fatsoenlijk te gebruiken
geen behoefte aan: abbokosten op de functionaliteit van de paal. geen fleet management nodig, 1 prive auto aan de paal en misschien een verdwaalde gast die gewoon mag laden.
wat ik zelf gevonden heb wat lijkt te voldoen:
alfen eve single s-line
wallbox pulsar plus of max
en nu de hamvraag: waar zit het verschil....
edit: zappi lijkt ook een optie.
edit2: ik heb ~8 meter kabel nodig, socket met losse kabel lijkt dan t handigst(?)
[ Voor 7% gewijzigd door dyrc op 04-06-2024 19:01 ]
Je vergeet de meest besproken paal: de Zappi kan dit ook allemaal.dyrc schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:28:
sjongejonge.. ik zie door de (marketing)bomen het bos niet meer.
wat een waardeloze kletspraat internet 2.0 websites hebben alle laadpaalfabrikanten, ik krijg mn (simpele?) vragen gewoon niet netjes uitgezocht tussen alle ruis door...
wat ik eil:
(minimaal)11kw laden
load balancing
geen behoefte aan: abbokosten op de functionaliteit van de paal. geen fleet management nodig, 1 prive auto aan de paal en misschien een verdwaalde gast die gewoon mag laden.
alfen eve single s-line
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Of een Zappi zodat je vanaf 1,4kW op zonnestroomoverschot kunt laden i.p.v. vanaf 3,2kW. De Zappi kan namelijk automatisch schakelen tussen 1 fase zonnestroom laden en 3 fase 11kW.dyrc schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:28:
wat ik eil:
(minimaal)11kw laden
load balancing
alfen eve single s-line
De Easee schijnt dat ook te kunnen maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe "automatisch" het schakelen daar is.
Ik had ook keuze stress welke laadpaal ik moest nemen. Uiteindelijk bij de Aesee Lite 11kw uitgekomen, heel te vreden mee, de installatie is eenvoudig. Zie mijn post van 3-6-2024 20:09.dyrc schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:28:
wat ik wil:
(minimaal)11kw laden
load balancing
alfen eve single s-line
De lader is klein maar met de apps voldoende instellingen beschikbaar. De haak voor de kabel heb ik via amazon besteld.
Ik gebruik sinds kort de Tapkey (hun laad tag) en ben daar tevreden over. Betaal inderdaad €2,50 per maand voor het abonnement en verder geen opslag op de kWh kosten van de CPO of startkosten.JanHenk schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:34:
Iemand ervaring met Tap Electric als OCPP backoffice voor hun thuislaadpaal?
https://www.tapelectric.app/nl/laders-beheren/
Kosten: 0 euro voor de backoffice.
Om vervolgens zonder extra kosten per sessie te laden, heb je een laadpas (tag) nodig van Tap, die kost € 2,50 per maand. https://www.tapelectric.app/nl/abonnementen/
Al met al een stuk goedkoper dan E-Flux, wat ik nu gebruik.
Gebruik je een andere pas dan Tap (roaming) op een laadpunt met hun backoffice, dan betaal je (volgens mij) 10% per sessie transactiekosten. Dat is dan weer niet goedkoop. Maar voor thuisladers is dat incidenteel... Overigens kost roaming bij E-Flux ook best wel wat tegenwoordig (3 cent per kWh). Bij een tarief van 30 cent per kWh komt dat dus ook op 10% neer.
Ik heb ook mijn Zappi bij ze geregistreerd als laadpunt.
Ben nu met ze bezig hoe ik een laadsessie die ik (met PIN-code) start op mijn Zappi kan laten boeken op mijn Tap account. Het is mij nog niet duidelijk waar ik de unieke code van de Tapkey kan vinden om in te stellen in de MyEnergi OCCP instellingen.
De code opvragen bij Tapkey of scannen met Android telefoon.mikepapot schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:17:
[...]
Ik gebruik sinds kort de Tapkey (hun laad tag) en ben daar tevreden over. Betaal inderdaad €2,50 per maand voor het abonnement en verder geen opslag op de kWh kosten van de CPO of startkosten.
Ik heb ook mijn Zappi bij ze geregistreerd als laadpunt.
Ben nu met ze bezig hoe ik een laadsessie die ik (met PIN-code) start op mijn Zappi kan laten boeken op mijn Tap account. Het is mij nog niet duidelijk waar ik de unieke code van de Tapkey kan vinden om in te stellen in de MyEnergi OCCP instellingen.
Zappi € 1.098 + 1.210 (installatie) = € 2.309
Zaptec Go € 748 + tibber pulse € 66,55 + 1.058 (installatie) = € 1.874
Ratio Solar € 899 + € 1.089 (installatie) = € 1.988
Van Zaptec kan ik nu niet zoveel vinden. Als ik zo lees is Tibber pulse soort van load balancing van Zaptec die je dan apart erbij koopt. Mensen ervaring met Zaptec of Ratio solar?
.
Aesee?Mstg schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:52:
[...]
Ik had ook keuze stress welke laadpaal ik moest nemen. Uiteindelijk bij de Aesee Lite 11kw uitgekomen, heel te vreden mee, de installatie is eenvoudig. Zie mijn post van 3-6-2024 20:09.
De lader is klein maar met de apps voldoende instellingen beschikbaar. De haak voor de kabel heb ik via amazon besteld. [Afbeelding]
Niet Easee?
Alfen Pro-Line
+ RFID lezer
+ LB via P1
+ Iets minder lelijk
- Geen integratie met dynamische tarieven afaik (nog)
- UTP(s) nodig voor internet/P1
Zappi
+ Wireless internet en LB
+ Laden obv dynamische tarieven
+ Iets robuuster qua features en met name PV laden wellicht?
- Geen RFID dus wat "gepruts" met tags inlezen
- CT klemmen ipv P1
- Vind hem niet echt mooi
Iemand nog andere overwegingen en/of ervaringen waarom je juist een bepaald merk zou nemen? Op dit moment heb ik toch een kleine voorkeur voor de Alfen.
Zappi kan zelf ook het laadschema bepalen op basis van de dynamische tarieven, maar heeft dan weer geen integratie (afaik) met de auto en dus geen info omtrent de SoC. Hoe ze het schema bepalen is mij niet helemaal duidelijk. Wellicht geef je dan een aantal kWh in dat geladen moet worden?
Met Tibber zou je de Tesla kunnen koppelen en dan hetzelfde kunnen bereiken op een Alfen. Ben je wel afhankelijk van de cloud-infra van Tibber en Tesla. Of Jedlix, of Stekker gebruiken.
Lang verhaal kort; dat een laadpaal zelf een laadschema kan maken op basis van dynamische tarieven is meer nice-to-have wat mij betreft.
PV-laden lijkt me wat belangrijker als de salderingsregeling af wordt geschaft, maar de hoogte van de energiebelasting en het enorme verschil dat er soms kan zitten tussen hoog-laag tarief maakt het soms wel interessant en soms ook niet...
Al met al hink ik zelf ook nog op een hoop gedachten, ik wil in ieder geval mijn Wallbox Pulsar vervangen om een paar redenen (al red ik me er nu nog mee), maar ik weet nog niet door wat.
Je stelt in hoeveel kw je er sochtends in wil hebben inderdaad.JanHenk schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:16:
@Inspired Ik zou laden op basis van dynamische prijzen belangrijk vinden, maar naar mijn mening is het vooral handig om dat via de auto te doen. Met name als je een backoffice hebt gekoppeld aan de laadpaal (gaat met bepaalde palen niet samen).
Zappi kan zelf ook het laadschema bepalen op basis van de dynamische tarieven, maar heeft dan weer geen integratie (afaik) met de auto en dus geen info omtrent de SoC. Hoe ze het schema bepalen is mij niet helemaal duidelijk. Wellicht geef je dan een aantal kWh in dat geladen moet worden?
Met Tibber zou je de Tesla kunnen koppelen en dan hetzelfde kunnen bereiken op een Alfen. Ben je wel afhankelijk van de cloud-infra van Tibber en Tesla. Of Jedlix, of Stekker gebruiken.
Lang verhaal kort; dat een laadpaal zelf een laadschema kan maken op basis van dynamische tarieven is meer nice-to-have wat mij betreft.
PV-laden lijkt me wat belangrijker als de salderingsregeling af wordt geschaft, maar de hoogte van de energiebelasting en het enorme verschil dat er soms kan zitten tussen hoog-laag tarief maakt het soms wel interessant en soms ook niet...
Al met al hink ik zelf ook nog op een hoop gedachten, ik wil in ieder geval mijn Wallbox Pulsar vervangen om een paar redenen (al red ik me er nu nog mee), maar ik weet nog niet door wat.
En geen een lader heeft een idee van de soc van de auto. Als je t laadschema door de auto laat regelen uiteraard wel inderdaad.
Tenzij ze het onlangs toe hebben gevoegd kan de Alfen ook niet terug schakelen naar 1 fase.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
PV laden is voor mij nu al interessant ivm salderingsboete bij ED. Die willen 15c per gesaldeerde kWh hebben vanaf 1/7.
@Makrolon alleen van 1 naar 3 en niet terug? Zou best kunnen. Al kan ik daar best mee leven. Ik rij niet mega veel dus 1x16A is eigenlijk 99% afdoende. Obv deze log lijkt hij overigens gewoon te schakelen tussen 3 en 1. (teo1966 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie")
Als Zappi nou met een v3 komt met RFID en LB via P1 dan zou ik die bestellen maar nu ga ik dan toch voor de Alfen denk ik.
[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 05-06-2024 10:26 ]
Ja, zoals ik had verwacht. Bedankt voor de bevestiging.Makrolon schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:19:
[...]
Je stelt in hoeveel kw je er sochtends in wil hebben inderdaad.
En geen een lader heeft een idee van de soc van de auto. Als je t laadschema door de auto laat regelen uiteraard wel inderdaad.
Nee, geen enkele lader weet het, daarom zijn er externe applicaties al dan niet via HomeAssistant of wat dan ook, die ook de auto koppelen middels de API van de (servers van) de auto. Al kan in theorie zappi ook deze API aanroepen om van een specifieke auto de SoC uit te lezen. Maar het idee is dat je iedere 'domme' auto kunt aansluiten natuurlijk.
Kun je met de Alfen dan wel op zonnestroom laden? In jouw geval lijkt me dat belangrijker (gezien toekomstig gebruik).Inspired schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:25:
@JanHenk Ja, echt dè paal is er ook nog steeds niet. Ik laad nu obv TeslaSolarCharge en mijn huidige paal. Dat werkt prima al zoek ik liever een paal die dit doet. TeslaSolarCharge kan ik eventueel ook gebruiken voor dynamische tarieven.
PV laden is voor mij nu al interessant ivm salderingsboete bij ED. Die willen 15c per gesaldeerde kWh hebben vanaf 1/7.
@Makrolon alleen van 1 naar 3 en niet terug? Zou best kunnen. Al kan ik daar best mee leven. Ik rij niet mega veel dus 1x16A is eigenlijk 99% afdoende. Obv deze log lijkt hij overigens gewoon te schakelen tussen 3 en 1. (teo1966 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie")
Als Zappi nou met een v3 komt met RFID en LB via P1 dan zou ik die bestellen maar nu ga ik dan toch voor de Alfen denk ik.
Ik heb dus gelezen dat zappi wel met een nieuwe versie komt met RFID-lezer en MID meter. Alleen die komt in 2025, dus daar heb je nu nog niet zoveel aan..
Even teruggezocht: stond genoemd onderaan dit youtube filmpje
[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 05-06-2024 10:55 ]
ik word enthousiast(er) als ik over de zappi v2.1 lees.DonJuape schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:34:
[...]
Of een Zappi zodat je vanaf 1,4kW op zonnestroomoverschot kunt laden i.p.v. vanaf 3,2kW. De Zappi kan namelijk automatisch schakelen tussen 1 fase zonnestroom laden en 3 fase 11kW.
De Easee schijnt dat ook te kunnen maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe "automatisch" het schakelen daar is.
nu nog de vraag hoe en wat ik met die CT klemmen aan moet, en of ik dan ook een Eddi moet hebben om mn zonnepaneel opwek netjes te gebruiken? of is dat onnodig speelgoed? (er komen al 3 klemmen bij de Zappi, wat doet die Eddi dan nog?)
extra Eddi kun je gebruiken om je zonnepaneel opbrengst apart te meten en te gebruiken voor optimaal laden. Zappi is een prima ding, maar je moet je afvragen wat je nodig hebt. Ik ben er ook van gecharmeerd maar in mijn geval kon ik met een Easee toe, dan ben ik inclusief installatie klaar voor de kosten van een Zappi zonder installatie. Vooral met de aanbieding van Tibber is die heel interessant.dyrc schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:53:
[...]
ik word enthousiast(er) als ik over de zappi v2.1 lees.
nu nog de vraag hoe en wat ik met die CT klemmen aan moet, en of ik dan ook een Eddi moet hebben om mn zonnepaneel opwek netjes te gebruiken? of is dat onnodig speelgoed? (er komen al 3 klemmen bij de Zappi, wat doet die Eddi dan nog?)
8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018
dank voor je advies.itsbvka schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:01:
[...]
extra Eddi kun je gebruiken om je zonnepaneel opbrengst apart te meten en te gebruiken voor optimaal laden. Zappi is een prima ding, maar je moet je afvragen wat je nodig hebt. Ik ben er ook van gecharmeerd maar in mijn geval kon ik met een Easee toe, dan ben ik inclusief installatie klaar voor de kosten van een Zappi zonder installatie. Vooral met de aanbieding van Tibber is die heel interessant.
ik snap nog steeds niet helemaal wat ik dan met de Eddi voor een winst pak, of ik die CT klemmen nou aan de net kant zet of bij mn panelen, onder de streep is t toch "eigen verbruik binnen de thuissituatie inclusief auto" oftewel de delta tussen opwek en verbruik?
(ik sla hier de plank mis voel ik, maar snap m nog niet...)
ik zit nu 3 jaar aan greenchoice vast, en zie (nog) geen winst in Tibber-achtige praktijken, blijf liever uit de buurt van een (mogelijke) vendor lockin of vage software die is gekoppeld aan een derde partij.
de zappi v2.1 lijkt mn voorkeur nu te hebben, maar dan wil ik die (met of zonder) Eddi ook snappen...
edit: "dankzij" de gekte rondom de stroomprijzen en wat creatief hoppen de afgelopen jaren zijn de panelen ruim terugverdiend en zit er wat geld in het 'hobby met stroom' potje. ik hoef niet de goedkoopste oplossing als ik er blij(er) van wordt om t mooi te doen
[ Voor 10% gewijzigd door dyrc op 05-06-2024 14:36 ]
dyrc schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:28:
wat ik wil:
(minimaal)11kw laden
load balancing
alfen eve single s-line
edit: zappi lijkt ook een optie.
edit2: ik heb ~8 meter kabel nodig, socket met losse kabel lijkt dan t handigst(?)
:strip_exif()/f/image/OJxE7Z0fnjtydDfr0pTWEElg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben voor de Wallbox Pulsar Max gegaan. Die vinkt al je wensen af.
Loadbalancing gaat via Wallbox Power Meter (Carlo Gavazzi). De stroom van je omvormer moet door deze meter heen. Dan kan je ook volledig groen opladen.
https://www.evpartner.nl/...sig-voor-power-boost.html
[ Voor 7% gewijzigd door Miesjh op 05-06-2024 14:56 ]
Xbox Live: Miesjh NL
Die kan niet schakelen tussen 1/3 bij PV toch? Wellicht niet voor iedereen een must maar toch wel prettig bij wat meer PV en richting 2027.Miesjh schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:48:
[...]
[Afbeelding]
Ik ben voor de Wallbox Pulsar Max gegaan. Die vinkt al je wensen af.
Men zegt van niet...Inspired schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:56:
[...]
Die kan niet schakelen tussen 1/3 bij PV toch? Wellicht niet voor iedereen een must maar toch wel prettig bij wat meer PV en richting 2027.
Ik laad zelf meestal Pv + grid.
In single-phase:
Eco mode: Eco mode starts a charge with a minimum surplus of 2A (approx. 460W). The grid then complements this surplus for the charge session to begin. The grid will only be utilised while the charge starts, so a maximum of 4A will be used.
Full green mode: With Full green mode, the charge starts only if the surplus is equal to or greater than 6A (approx. 1380W), as this is the lowest charging current at which a vehicle can charge.
In three-phase:
Eco-Smart checks the total active power, L1+L2+L3, so if the sum of all the phases exceeds the required power, it will start a charge, regardless of whether the system is balanced. This is to ensure that the surplus of energy is used.
Eco mode: The power needed is 2A per phase, or 6A (total sum of L1+L2+L3).
Full green mode: In Full green mode, the charge starts if the surpluses are equal to or greater than 3x6A (approx. 4140W), as this is the lowest charging current of a three-phase vehicle.
[ Voor 61% gewijzigd door Miesjh op 05-06-2024 15:04 ]
Xbox Live: Miesjh NL
Ik denk dat je de Harvi bedoelt, niet de Eddi.dyrc schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:28:
[...]
dank voor je advies.
ik snap nog steeds niet helemaal wat ik dan met de Eddi voor een winst pak, of ik die CT klemmen nou aan de net kant zet of bij mn panelen, onder de streep is t toch "eigen verbruik binnen de thuissituatie inclusief auto" oftewel de delta tussen opwek en verbruik?
ik zit nu 3 jaar aan greenchoice vast, en zie (nog) geen winst in Tibber-achtige praktijken, blijf liever uit de buurt van een (mogelijke) vendor lockin of vage software die is gekoppeld aan een derde partij.
de zappi v2.1 lijkt mn voorkeur nu te hebben, maar dan wil ik die (met of zonder) Eddi ook snappen...
edit: "dankzij" de gekte rondom de stroomprijzen en wat creatief hoppen de afgelopen jaren zijn de panelen ruim terugverdiend en zit er wat geld in het 'hobby met stroom' potje. ik hoef niet de goedkoopste oplossing als ik er blij(er) van wordt om t mooi te doen
De Harvi is om ook de zonnepanelen opbrengst te kunnen zien in de app. Je sluit dan CT klemmen aan om de uitgaande draden van de omvormer en de Harvi. De Harvi communiceert met de Zappi.
Voor laden op zonnestroomoverschot of load balancing is bovenstaande echter niet nodig. Zappi met meegeleverde CT-klemmen is voldoende.
Klopt, je hebt niks extra's nodig. De CT-klemmen zijn zowel voor de loadbalancing als het laden op terugleveroverschot. Die klemmen moeten dus in de meterkast bij je hoofdschakelaar voor een goede werking.dyrc schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:28:
[...]
dank voor je advies.
Een Eddi heb je totaal niet nodig in jouw situatie, een Harvi pas als je meer dan 3 CT-klemmen aan wilt sluiten, zodat je ook je netto opbrengst van je panelen kunt zien. Maar is dus niet nodig voor een goede werking.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
De eddi is een apparaatje om een boiler slim aan te sturen, jij bedoeld de harvi, en die is alleen nodig als je niet met een utp bij de zappi kan komen, of als je pv opbrengst apart wil meten.dyrc schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:53:
[...]
ik word enthousiast(er) als ik over de zappi v2.1 lees.
De zappi word standaard geleverd met alles wat je nodig hebt voor alle functies.
Heb jij dit al op weten te lossen, @Pieter2 ?Pieter2 schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:18:
[...]
Het lukt nog niet om de wallbox te laten laden via de eco smart optie. Wallbox geeft aan te wachten op voldoende groene energie terwijl ik meer dan 2500watt teruglever, dat zou meer dan voldoende moeten zijn om eco te laden. Soms krijg ik ook de melding dat de auto geen energiebehoefte heeft, wat ook niet klopt met 26% accu.
Doe ik iets verkeerd?
- 3 fase
- auto en wall box ingesteld op 6 ampere laden
Ik heb namelijk een zeer vergelijkbare situatie en bij mij gebeurt er ook niks. De app zegt continu te wachten op groene energie, terwijl ik op mijn p1 meter zie dat ik 2000 watt teruglever.
Kan het nog iets te maken hebben met de instellingen op de EM340?
als ik er dan lekker inzit (met mn recente vragen) dan is dit probleem juist het verschil tussen de wallbox en de zappi? de zappi kan al vanaf 1.4kw starten (door tijdelijk op 1fase te gaan) terwijl de wallbox de 3.2kw moet tikken?Kneiter Ar schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:47:
[...]
Heb jij dit al op weten te lossen, @Pieter2 ?
Ik heb namelijk een zeer vergelijkbare situatie en bij mij gebeurt er ook niks. De app zegt continu te wachten op groene energie, terwijl ik op mijn p1 meter zie dat ik 2000 watt teruglever.
Kan het nog iets te maken hebben met de instellingen op de EM340?
(graag een factcheck van iemand die echt weet hoe t zit...)
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen