Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
dank allemaal voor alle goede hints en advies.
zappi v2.1 zonder harvi en eddi, met als voordeel dat er al vanaf 1.4kw nuttig geladen kan worden, met de load balancing toeters en bellen zoals gewenst.
groot voordeel is ook (ten opzichte van de wallbox pulsar max) dat hij in socket versie te krijgen is, waarmee 10m kabel een optie wordt (lees: parkeren komt niet zo nauw, dan kunnen er 2 wagens achter elkaar en maakt de volgorde niet uit).
wat zou ik toch zonder jullie moeten ;)

[ Voor 6% gewijzigd door dyrc op 05-06-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneiter Ar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 17:26
dyrc schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:50:
[...]

als ik er dan lekker inzit (met mn recente vragen) dan is dit probleem juist het verschil tussen de wallbox en de zappi? de zappi kan al vanaf 1.4kw starten (door tijdelijk op 1fase te gaan) terwijl de wallbox de 3.2kw moet tikken?
(graag een factcheck van iemand die echt weet hoe t zit...)
Voor de wallbox is dit niet correct, als ik hun site mag geloven:
https://support.wallbox.c...-en-gebruik-je-eco-smart/

In three-phase:
Eco-Smart checks the total active power, L1+L2+L3, so if the sum of all the phases exceeds the required power, it will start a charge, regardless of whether the system is balanced. This is to ensure that the surplus of energy is used.

Eco mode: The power needed is 2A per phase, or 6A (total sum of L1+L2+L3).

Full green mode: In Full green mode, the charge starts if the surpluses are equal to or greater than 3x6A (approx. 4140W), as this is the lowest charging current of a three-phase vehicle.

6A in totaal is geen 3.2 kw toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Kneiter Ar schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:55:
[...]

Voor de wallbox is dit niet correct, als ik hun site mag geloven:
https://support.wallbox.c...-en-gebruik-je-eco-smart/

In three-phase:
Eco-Smart checks the total active power, L1+L2+L3, so if the sum of all the phases exceeds the required power, it will start a charge, regardless of whether the system is balanced. This is to ensure that the surplus of energy is used.

Eco mode: The power needed is 2A per phase, or 6A (total sum of L1+L2+L3).

Full green mode: In Full green mode, the charge starts if the surpluses are equal to or greater than 3x6A (approx. 4140W), as this is the lowest charging current of a three-phase vehicle.

6A in totaal is geen 3.2 kw toch?
In ECO mode gebruikt de wallbox het net om boven de 3x 6A te komen (indien onvoldoende overschot). Vandaar ECO en niet Full Green.
Ik denk niet dat het minimum van 6A in ECO toevallig is gekozen. Nu lijkt het net alsof ze hetzelfde kunnen als de Zappi (en de andere laadpunten die kunnen schakelen naar 1 fase).

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 05-06-2024 16:07 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mstg
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-07 08:54
Oeps je hebt gelijk het moet natuurlijk Easee zijn. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:37
Makrolon schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:28:
[...]

De eddi is een apparaatje om een boiler slim aan te sturen, jij bedoeld de harvi, en die is alleen nodig als je niet met een utp bij de zappi kan komen, of als je pv opbrengst apart wil meten.

De zappi word standaard geleverd met alles wat je nodig hebt voor alle functies.
Als ik het goed begrijp heb je alleen een Harvi nodig als je geen UTP kabel vanuit de meterkast naar de zappi hebt liggen?
Waar sluit je die UTP kabel dan aan in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
pc1t schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:24:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je alleen een Harvi nodig als je geen UTP kabel vanuit de meterkast naar de zappi hebt liggen?
1 utp kabel voor de 3 ct klemmen
1 utp kabel voor de netwerkverbinding
Je hebt er dus 2 nodig

[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 05-06-2024 20:04 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:30
pc1t schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:24:
[...]

Zoals hierboven gezegd verleng je daar de draden van de ct klemmen mee.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikepapot
  • Laatst online: 25-10 22:09
Inspired schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:34:
[...]

De code opvragen bij Tapkey of scannen met Android telefoon.
Vandaag stuurde Tap mij de UID van de Tapkey. Morgen ga ik er mee testen of de laadsessie dan doorkomt op mijn Tap account.

Prima en snelle support trouwens van Tap! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:37
Makrolon schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:10:
[...]

Zoals hierboven gezegd verleng je daar de draden van de ct klemmen mee.
Ik heb 2 UTP kabel liggen naar de toekomstige zappi. Dus dan heb je geen Harvi nodig. Bedankt voor de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
Aanstaande vrijdag wordt bij mij een laadpaal aangelegd met een Zaptec Go door 50Five e-mobility.

Nu werken zij kennelijk met de backend van evc-net. Toevallig heb ik daar via een andere oplaadpaal (van mijn grootste klant) al een inlog in. Nu kan ik geen nieuw account maken. Ik ben er nu al een uur mee bezig geweest maar het lukt niet om een extra account te maken.

Inmiddels heb ik mijn buik he-le-maal vol van deze backend 8)7 . Misschien ben ik verwend maar ik vind het allemaal erg onoverzichtelijk en onduidelijk.

Kan ik ook simpelweg een abonnement op een andere backend nemen en daar mijn laadpaal op aansluiten? En heeft iemand dan een suggestie?

[ Voor 7% gewijzigd door HDoc op 05-06-2024 21:53 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlmereFC84
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-10 16:04
Hyack schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:28:
Ik heb een offerte gekregen voor 3 laadpalen, nu heb ik me ingelezen in Zappi, maar kan over de andere twee weinig vinden.

Zappi € 1.098 + 1.210 (installatie) = € 2.309
Zaptec Go € 748 + tibber pulse € 66,55 + 1.058 (installatie) = € 1.874
Ratio Solar € 899 + € 1.089 (installatie) = € 1.988
Ik heb sinds vorige week de Ratio Solar. Zeer tevreden over. Werkt eenvoudig, en prima app.
Aangesloten op 1 fase en kan daarmee 7,3 kW laden. Voor mij voldoende.
Keuze uit 3 standen. Volledig grid, combi grid en solar, of volledig solar. Nu we nog kunnen salderen en ik geen terugleverkosten heb laad ik gewoon via de grid. Maar dat wordt tzt dus zoveel mogelijk solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:43
Wordt er hier zo weinig gebruik gemaakt van EVCC en een beetje een deftige laadpaal met mA regeling? Ik zie iedereen maar zoeken naar oplossingen binnen de fabrikant maar die dekt vaak niet alles. EVCC imho wel.

Hier bv een Alfen Pro met licentie 32A aka 22kW, leuk want dan kan je op een fase 32A geven.

EVCC doet nu ook peak shaving en load balancing, dus voor de Belgen leuk want geen te hoog capaciteitstarief. Dan pak je een goede degelijke laadbox (Alfen) en die stuur je gewoon langs daar aan. Intelligent laden, dynamische tarieven, zonnestroom laden, tijdens laadbeurten wisselen van 1 fase naar 3 of omgekeerd, compatibel met Homewizard of P1 Slimme Lezer uit Nederland, hij houdt zelfs rekening met je thuisbatterij.

Ik ben een HUGE fan.

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 05-06-2024 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 19:13
HDoc schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:51:
Aanstaande vrijdag wordt bij mij een laadpaal aangelegd met een Zaptec Go door 50Five e-mobility.

Nu werken zij kennelijk met de backend van evc-net. Toevallig heb ik daar via een andere oplaadpaal (van mijn grootste klant) al een inlog in. Nu kan ik geen nieuw account maken. Ik ben er nu al een uur mee bezig geweest maar het lukt niet om een extra account te maken.
Probeer je een nieuw account aan te maken met hetzelfde email-adres als je andere account? Probeer het dan eens met een ander email-adres, want dit moet waarschijnlijk uniek zijn voor het inloggen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
HyperBart schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:25:
Wordt er hier zo weinig gebruik gemaakt van EVCC en een beetje een deftige laadpaal met mA regeling? Ik zie iedereen maar zoeken naar oplossingen binnen de fabrikant maar die dekt vaak niet alles. EVCC imho wel.

Hier bv een Alfen Pro met licentie 32A aka 22kW, leuk want dan kan je op een fase 32A geven.

EVCC doet nu ook peak shaving en load balancing, dus voor de Belgen leuk want geen te hoog capaciteitstarief. Dan pak je een goede degelijke laadbox (Alfen) en die stuur je gewoon langs daar aan. Intelligent laden, dynamische tarieven, zonnestroom laden, tijdens laadbeurten wisselen van 1 fase naar 3 of omgekeerd, compatibel met Homewizard of P1 Slimme Lezer uit Nederland, hij houdt zelfs rekening met je thuisbatterij.

Ik ben een HUGE fan.
Gister even naar gekeken en inderdaad lijkt de Alfen, in combinatie met EVCC, dit allemaal te kunnen, en dan ook nog gekoppeld blijven aan een willekeurige backoffice voor automatische verrekening. Het ultieme ;)

Wel las ik dat je met een Alfen 2 euro per maand moet betalen (sponsortoken) om EVCC te gebruiken. Klopt dat? Zou ik er zelf wel voor over hebben overigens.

Ik vind er niet heel veel over op Tweakers en de info die er is, is best verspreid. Mensen gebruiken het voornamelijk met een Alfen lijkt, misschien omdat die het meest stabiel en betrouwbaar is in de communicatie.

Het is wel een stukje software dat je zelf moet draaien, daardoor zal het voor veel doorsnee consumenten afvallen. Zelf ben ik ook geen programmeur, maar ik denk dat ik het nog wel aan de praat zou kunnen krijgen met wat goede info. Vanuit die gedachte, is het een idee om er een specifiek topic aan te wijden en e.e.a. wat meer Jip en Janneke te maken?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:39
HyperBart schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:25:

Ik ben een HUGE fan.
Je zegt die dekt vaak niet alles.. ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Mijn wensen zijn relatief simpel maar een esthetische laadpaal vonden ik en vrouwlief enorm belangrijk. We hechten waarde aan het aanzicht van het huis.

Daar moest dus ook de laadpaal bij passen.

En het zoeken van alles bij de fabrikant, dat draait bij mij vaak ook om garantie en aansprakelijkheid

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:43
JanHenk schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:13:
[...]

Gister even naar gekeken en inderdaad lijkt de Alfen, in combinatie met EVCC, dit allemaal te kunnen, en dan ook nog gekoppeld blijven aan een willekeurige backoffice voor automatische verrekening. Het ultieme ;)
Back office en aansturing zijn 2 aparte zaken, maar het klopt wat je zegt.
Wel las ik dat je met een Alfen 2 euro per maand moet betalen (sponsortoken) om EVCC te gebruiken. Klopt dat? Zou ik er zelf wel voor over hebben overigens.
Of je legt samen met een clubje mensen en koopt voor 150 EUR permanente tokens waar je 1 primaire krijgt en 2 voor vrienden en familie.
Ik vind er niet heel veel over op Tweakers en de info die er is, is best verspreid. Mensen gebruiken het voornamelijk met een Alfen lijkt, misschien omdat die het meest stabiel en betrouwbaar is in de communicatie.
Omdat de Alfen echt een top apparaat is, het is degelijk, geavanceerd aanstuurbaar (niet van zichzelf alhoewel de Eve Connect app een mooie opstap is) via EVCC en hij is heel betrouwbaar en goede Nederlandse makelij.
Het is wel een stukje software dat je zelf moet draaien, daardoor zal het voor veel doorsnee consumenten afvallen. Zelf ben ik ook geen programmeur, maar ik denk dat ik het nog wel aan de praat zou kunnen krijgen met wat goede info. Vanuit die gedachte, is het een idee om er een specifiek topic aan te wijden en e.e.a. wat meer Jip en Janneke te maken?
Goh, ja een Raspberry Pi moet je er bij draaien maar wat je er voor terugkrijgt is in terugverdientijd wel heel soepel. Het blijft hier Tweakers natuurlijk.

De documentatie is "Duits Degelijk", ik heb gisteren een Pi geprepped voor vrienden van ons, vanavond ga ik 'm installeren. Tesla, Batterij van een merk wat ik niet ken en PV. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:11
Ik heb weleens gelezen dat je bij traag laden veel verlies hebt, dus ik heb de proef op de som genomen.
Gisteren de auto ingeprikt, laten laden met zoveel mogelijk gebruik maken van zonne energie en maximaal 4kW uit het net halen.
Er was niet veel zon, dus hij heeft met slechts 4kW geladen.
De kWh meter zegt 29,47Wh verbruikt, de laadpaal zegt 29,7kWh verbruikt en de auto zegt 29kWh geladen.
Dat is erg weinig aan verlies iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:01

de Peer

under peer review

ASS-Ware schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:50:
Ik heb weleens gelezen dat je bij traag laden veel verlies hebt, dus ik heb de proef op de som genomen.
Gisteren de auto ingeprikt, laten laden met zoveel mogelijk gebruik maken van zonne energie en maximaal 4kW uit het net halen.
Er was niet veel zon, dus hij heeft met slechts 4kW geladen.
De kWh meter zegt 29,47Wh verbruikt, de laadpaal zegt 29,7kWh verbruikt en de auto zegt 29kWh geladen.
Dat is erg weinig aan verlies iig.
Die conclusie kun je niet trekken op basis hiervan. Je moet op zijn minst de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid weten van je metingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:43
Ik ben me nog wat aan het verdiepen over het feit of ik load balancing nodig heb. Bij 11 kwh en gebruik van wasmachine, wasdroger etc tegelijk wordt dit idd aangeraden. Nou heb ik het voornemen om uitsluitend ‘s nachts te laden, maar dan heb ik wel de vaatwasser aan staan. Deze heeft in principe een eigen fase tot zijn beschikking. Maar dit zou met 2000W en 11kwh laden betekenen dat ik op 24,8A zit. Dit zit wel heel erg dicht tegen de grens aan. Hoe kritisch is dit? Ploft de zekering na een uur alsnog? Of moet de 25A wel voor langere tijd overschreden worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Extreme smell schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:14:
Ik ben me nog wat aan het verdiepen over het feit of ik load balancing nodig heb. Bij 11 kwh en gebruik van wasmachine, wasdroger etc tegelijk wordt dit idd aangeraden. Nou heb ik het voornemen om uitsluitend ‘s nachts te laden, maar dan heb ik wel de vaatwasser aan staan. Deze heeft in principe een eigen fase tot zijn beschikking. Maar dit zou met 2000W en 11kwh laden betekenen dat ik op 24,8A zit. Dit zit wel heel erg dicht tegen de grens aan. Hoe kritisch is dit? Ploft de zekering na een uur alsnog? Of moet de 25A wel voor langere tijd overschreden worden?
27A kan hij onbeperkt vol houden. 30A ook wel een uurtje ofzo. Is niet erg kritisch.

Ik laad altijd op 27A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamz0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 12:20
Binnenkort mag ik hopelijk een plug-in hybride gaan rijden. Dus ik ben me aan het verdiepen in een laad oplossing voor thuis.

De betreffende auto zal nooit meer dan 3.7KW kunnen laden. Dus eigenlijk lijken mij alle duurdere palen behoorlijk overkill.
Zelf zat ik nu te denken aan de volgende opties:
- buiten stopcontact met granny lader.
- evlink home
- oudere laadpaal (via MP) met een fatsoenlijke API, iemand een goede tip?

In alle gevallen wil ik wel war aansturing kunnen doen vanuit Home Assistant. Zelf zat ik te denken aan een magneet contact/ relais van een fatsoenlijk A-merk met de juiste rating. Ik vertrouw bijvoorbeeld een Shelly niet in de meterkast met dergelijke hoge belasting.

Ik neem load balancing even voor lief, dat lijkt me geen issue met 3.7KW mits aangesloten op de juiste fase. Wij beschikken reeds over een drie fase aansluiting thuis,

Iemand die in hetzelfde schuitje zit en een gouden tip heeft voor een betaalbare oplossing? Of zijn er zwaarwegende argumenten om toch voor een dure laadpaal re gaan in mijn geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
WM / VW draait ook niet contstant op het maximale vermogen, alleen bij het verwarmen van het water.

Daarnaast als je de auto iets lager instelt, bijv 14A ipv 16A dan scheelt het al enorm en zou ik het ook wel aandurven zonder LB.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
ZeRoC00L schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:48:
[...]

WM / VW draait ook niet contstant op het maximale vermogen, alleen bij het verwarmen van het water.

Daarnaast als je de auto iets lager instelt, bijv 14A ipv 16A dan scheelt het al enorm en zou ik het ook wel aandurven zonder LB.
Inderdaad ook wel een goede tip, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
de Peer schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:59:
[...]

Die conclusie kun je niet trekken op basis hiervan. Je moet op zijn minst de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid weten van je metingen
Als ik met 11kW laad en de kWh meter, de laadpaal en de auto geven ongeveer hetzelfde aan en dat is ook zo bij 4kW laden, mag ik die conclusie dan wel trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:56
Ik heb een lader met de mogelijkheid voor een back-end, en zou vanwege ruime oprit aan straat en veel PV overschot misschien willen proberen publiek laden toe te staan.
Wat kun je dan allemaal instellen via de back-office, bijvorbeeld bij een e-flux abbo of een andere aanbieder?
Je kunt neem ik aan de prijs per kWh instellen, is die altijd vast of kun je meerdere tarieven voor tijdblokken ingeven?
En kun je aangeven dat er bepaalde 'openingstijden' zijn, ik noem maar wat bv alleen in het weekend tussen 10 en 17u?
En je kunt dacht ik ook een uurtarief instellen, niet onbelangrijk misschien omdat we in de toekomst betaald parkeren krijgen en dan laadpaalplakken kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:07
deamz0r schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:23:
Binnenkort mag ik hopelijk een plug-in hybride gaan rijden. Dus ik ben me aan het verdiepen in een laad oplossing voor thuis.

De betreffende auto zal nooit meer dan 3.7KW kunnen laden. Dus eigenlijk lijken mij alle duurdere palen behoorlijk overkill.
Zelf zat ik nu te denken aan de volgende opties:
- buiten stopcontact met granny lader.
- evlink home
- oudere laadpaal (via MP) met een fatsoenlijke API, iemand een goede tip?

In alle gevallen wil ik wel war aansturing kunnen doen vanuit Home Assistant. Zelf zat ik te denken aan een magneet contact/ relais van een fatsoenlijk A-merk met de juiste rating. Ik vertrouw bijvoorbeeld een Shelly niet in de meterkast met dergelijke hoge belasting.

Ik neem load balancing even voor lief, dat lijkt me geen issue met 3.7KW mits aangesloten op de juiste fase. Wij beschikken reeds over een drie fase aansluiting thuis,

Iemand die in hetzelfde schuitje zit en een gouden tip heeft voor een betaalbare oplossing? Of zijn er zwaarwegende argumenten om toch voor een dure laadpaal re gaan in mijn geval?
Ik heb jaren een Outlander phev met een granny lader geladen op 2kW. Hoeveel.kWh is de accu?

Ik laadde op dezelfde groep als de wasmachine en de (warmtepomp)droger. Indien alles aan was (en meer dan 3000kW gebruik) schakelde ik de auto automatisch uit mbv een schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ASS-Ware schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:14:
[...]

Als ik met 11kW laad en de kWh meter, de laadpaal en de auto geven ongeveer hetzelfde aan en dat is ook zo bij 4kW laden, mag ik die conclusie dan wel trekken?
Misschien wel. Dat is in ieder geval al meer dan 1 meetpunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-10 23:04

theo66

NIBE S1155-6

ASW1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:15:
Ik heb een lader met de mogelijkheid voor een back-end, en zou vanwege ruime oprit aan straat en veel PV overschot misschien willen proberen publiek laden toe te staan.
Wat kun je dan allemaal instellen via de back-office, bijvorbeeld bij een e-flux abbo of een andere aanbieder?
Je kunt neem ik aan de prijs per kWh instellen, is die altijd vast of kun je meerdere tarieven voor tijdblokken ingeven?
En kun je aangeven dat er bepaalde 'openingstijden' zijn, ik noem maar wat bv alleen in het weekend tussen 10 en 17u?
En je kunt dacht ik ook een uurtarief instellen, niet onbelangrijk misschien omdat we in de toekomst betaald parkeren krijgen en dan laadpaalplakken kunnen voorkomen.
Ik heb een Alfen met een E-flux back office abbo.
Ik kan alleen een tarief per kWh, een tarief per sessie en een tarief per uur instellen voor 'roaming' passen. M'n eigen RFID kan ik alleen op gratis instellen. Afwijkende tarieven kan zo te zien alleen obv E-flux pas. Die heb ik niet.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamz0r
janne_nl schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:49:
[...]

Ik heb jaren een Outlander phev met een granny lader geladen op 2kW. Hoeveel.kWh is de accu?

Ik laadde op dezelfde groep als de wasmachine en de (warmtepomp)droger. Indien alles aan was (en meer dan 3000kW gebruik) schakelde ik de auto automatisch uit mbv een schakelaar.
Gaat om 14.4kWh. Granny lader is de minste optie wat mij betreft maar nog steeds een optie. Groot nadeel lees ik is laadverlies. Ik kan trouwens makkelijk een groep vrijspelen voor dit doel dus die issues met overbelasting verwacht ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Denk er aan dat een 'gewone' wandcontactdoos niet geschikt is voor langdurig 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
janne_nl schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:49:
[...]

3000 kW? Heb je een eigen energiecentrale? ;)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
2000 W en 11 kW kan ik optellen, hoe werkt volgens jou het optellen van W en kWh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:35
ASS-Ware schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:14:
[...]

Ik vermoed dat je auto de binnenkomende stroom meet en niet wat de batterij in gaat.

Doe eens 2 sessies waarbij je van precies 50% naar precies 80% laadt, en vergelijk dan hoe veel kWh je nodig hebt.

Doorgaans verbruikt de electronica van de auto zo’n 300-400W tijdens laden, en die gaan natuurlijk niet de batterij in.
Over welke auto hebben we het hier?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
guido66 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:05:
[...]

3000 kW? Heb je een eigen energiecentrale? ;)
Je zou het zeggen he🙈

Oeps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extreme smell
guido66 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:07:
[...]

2000 W en 11 kW kan ik optellen, hoe werkt volgens jou het optellen van W en kWh?
11kw laden is 3,7kw per fase. 3,7kw + 2kw is 5700w / 230v = 24,8A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamz0r
janne_nl schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:11:
Denk er aan dat een 'gewone' wandcontactdoos niet geschikt is voor langdurig 16A.
Dit heb ik gelezen inderdaad. Ik denk nu aan een Hoftronic buitenstopcontsct. Deze heeft een rating voor 16A echter zijn de standaard meegeleverde granny laders volgens mij max 10A. Dat lijkt mij voldoende marge. Daarnaast ga ik dit dan aansluiten op een aparte groep. Met circa 2000W laden lijkt me op zich ook prima voor een klein accupakket.

Zie ik nog zaken over het hoofd?
Weet iemand waar we het over hebben qua laadverlies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Uitgaande van 300 a 400 watt verbruik van de omvormer in de auto, kom je op zo'n 15 a 20% bij 2000watt.

Zoals gezegd heb ik jaren zo geladen. Toen het salderen nog 'gewoon' werkt(e) was dat zeker geen probleem.

Mijn phev gebruikte ongeveer 100kWh per maand. Niet heel veel minder dan mij EV nu

[ Voor 49% gewijzigd door janne_nl op 07-06-2024 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Extreme smell schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:02:
[...]

11kw laden is 3,7kw per fase. 3,7kw + 2kw is 5700w / 230v = 24,8A
Ja dat weet ik en nu klopt het, maar jij telde volgens je eigen post W en kWh op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-10 21:28
Vraagje voor de Easee gebruikers. Als een Easee lite op 3 fasen wordt aangesloten. Kan ie dan op 1 fase nog tot 7,4KW laden? En wat zouden jullie dan aanraden qua dikte van de bekabeling en afzekering in de meterkast? De afstand van meterkast tot de laadpaal is 35meter.

[ Voor 0% gewijzigd door LeBrun op 07-06-2024 15:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:34
LeBrun schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:26:
Vraagje voor de Easee gebruikers. Als een Easee lite op 3 fasen wordt aangesloten. Kan ie dan op 1 fase nog tot 7,4KW laden? En wat zouden jullie dan aanraden qua dikte van de bekabeling en afzekering in de meterkast? De afstand van meterkast tot de laadpaal is 35meter.
Volgens Easee wel; https://easee.com/nl/wp-c...Charging_Productsheet.pdf

Voor 32A over 35 meter moet je sowieso naar 6mm eigenlijk.

Waarom zou je eigenlijk dat willen? Op 3F aansluiten en 1F32 laden?

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 07-06-2024 15:43 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:21

13art

Moderator Mobile
Ik denk het niet, tenzij je met 3x32A bent afgezekerd. Maar dat is geloof ik alles behalve standaard.

De productsheet zegt:
Charge Lite kan tot 7,4 kW (32A) laden op een enkelfasig circuit en tot 11 kW (16A) op een driefasig circuit.

[ Voor 13% gewijzigd door 13art op 07-06-2024 16:57 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-10 21:28
Inspired schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:41:
[...]

Volgens Easee wel; https://easee.com/nl/wp-c...Charging_Productsheet.pdf

Voor 32A over 35 meter moet je sowieso naar 6mm eigenlijk.

Waarom zou je eigenlijk dat willen? Op 3F aansluiten en 1F32 laden?
Als ik het goed begrijp is dat de enige manier om al vanaf 1,4Kw te kunnen laden op basis van opbrengst van mijn zonnepanelen. En dan kan ie naarmate de levering toeneemt mijn volledige opbrengst in de auto kwijt. Ik heb een systeem dat max. 6Kw kan leveren.

Maar ik wil wel de optie behouden om in sommige gevallen met 11Kw te kunnen laden, en dan heb ik 3 fasen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

LeBrun schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:58:
[...]

Als ik het goed begrijp is dat de enige manier om al vanaf 1,4Kw te kunnen laden op basis van opbrengst van mijn zonnepanelen. En dan kan ie naarmate de levering toeneemt mijn volledige opbrengst in de auto kwijt. Ik heb een systeem dat max. 6Kw kan leveren.

Maar ik wil wel de optie behouden om in sommige gevallen met 11Kw te kunnen laden, en dan heb ik 3 fasen nodig.
Schijnt dat de Easee niet automatisch terugschakelt naar 3 fasen 11kW.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DonJuape schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:17:
[...]

Schijnt dat de Easee niet automatisch terugschakelt naar 3 fasen 11kW.
Ik heb hier juist gelezen dat ie dat wel doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:18

bert pit

asdasd

ASS-Ware schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:47:
[...]

Ik heb een jaar oude easee met equalizer. Zodra er gedetecteerd wordt dat er een ander gebruiker is die een paar honderd Watt gebruikt, schakelt deze terug van 3 naar 1 fase. Daarna blijft hij op 1 fase hangen. De installateur krijgt het niet voor elkaar om dit op te lossen. Dus ik heb de equalizer afgekoppeld.

Wel jammer want nu werken enkele nieuwe functies niet.

Ik wil graag zo kort mogelijk laden wegens laadverlies en het dynamisch contract met lage tarieven gedurende korte tijd. Easee zegt doodleuk dat op 1 fase laden vaak sneller gaat. Pfff.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASS-Ware schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:47:
[...]

Is het je al gelukt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DonJuape schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:17:
[...]

Is het je al gelukt dan?
Ik heb het niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Als jij een standaard huisaansluiting hebt van 3x 25A dan kun je op 1 fase dus maar 25A laden wat gelijk is aan 5,7 kW. Alleen wanneer je je PV ook op diezelfde fase aansluit kun je met meer vermogen dan dat laden.
Maar als je een 6 kW PV systeem hebt dan zal dat waarschijnlijk niet op 1 fase van een 3x 25A aansluiting zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-10 22:11
Sindskort hangt bij mij de Zaptec Go aan de muur mét Zaptec Sense als loadbalancing. Mijn thuisaansluiting is een 1x35a. De laadpaal is afgezekerd op 20a. De monteur gaf al aan dat 7,4kw niet gehaald zou worden, doch hooguit 4,6kw. Voor zover belangrijk, wij hebben zonnepanelen op het dak die max. 3,2kw genereren.

Vandaag kreeg ik een testauto mee om het thuisladen eens te testen. Het was de Megane Etech 60kw 220pk. De SoC was bij thuiskomst 53%. Toen ik de kabel inplugde, gaf de zaptec app aan dat er met 2,62kw geladen werd en het ca. 7,5uur zou duren voordat de SoC weer 80% zou zijn….. als je een getal van 4,6 in gedachten hebt, is 2,6 best even slikken. Ook na 20 minuutjes nog altijd 2,62kw. Er stond verder thuis niks aan qua bijzondere apparatuur en het zonnetje scheen volop. In mn verbruiksapp (homewizard) zag ik een totaalverbruik van het huis (auto inclusief dus) - 0,3 kw.

Nu is het voor mij allemaal nieuw en de handleiding van de Zaptec Go helpt me niet echt verder. Wel begreep ik dat er wellicht geladen werd op louter het overschot van de zonnepanelen. Maar…. hoe kan ik dat zien?

Helaas heb ik de Megane weer terug moeten brengen. Mijn eigen Megane hoop ik eind juli op te mogen halen.

Ervaringen zijn welkom. Ik zie ze graag tegemoet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcWZO6e8nwyElTeDu9Bp2CPTgw4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0qwcHlLWAVEoJs3TaTH7RGq3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzamVLENGtB1hd9jKy2CEGTYXa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xiFUOHLCPXGHk2J4y0A0shbp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Spurrea op 07-06-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASW1 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:43:
[...]

Als jij een standaard huisaansluiting hebt van 3x 25A dan kun je op 1 fase dus maar 25A laden wat gelijk is aan 5,7 kW. Alleen wanneer je je PV ook op diezelfde fase aansluit kun je met meer vermogen dan dat laden.
Maar als je een 6 kW PV systeem hebt dan zal dat waarschijnlijk niet op 1 fase van een 3x 25A aansluiting zitten.
Dat laatste maakt niet uit. De meter "saldeert" over de fasen dus het maakt niet uit op welke fase(n) het overschot zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Spurrea schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:02:
Sindskort hangt bij mij de Zaptec Go aan de muur mét Zaptec Sense als loadbalancing. Mijn thuisaansluiting is een 1x35a. De laadpaal is afgezekerd op 20a. De monteur gaf al aan dat 7,4kw niet gehaald zou worden, doch hooguit 4,6kw. Voor zover belangrijk, wij hebben zonnepanelen op het dak die max. 3,2kw genereren.

Vandaag kreeg ik een testauto mee om het thuisladen eens te testen. Het was de Megane Etech 60kw 220pk. De SoC was bij thuiskomst 53%. Toen ik de kabel inplugde, gaf de zaptec app aan dat er met 2,62kw geladen werd en het ca. 7,5uur zou duren voordat de SoC weer 80% zou zijn….. als je een getal van 4,6 in gedachten hebt, is 2,6 best even slikken. Ook na 20 minuutjes nog altijd 2,62kw. Er stond verder thuis niks aan qua bijzondere apparatuur en het zonnetje scheen volop. In mn verbruiksapp (homewizard) zag ik een totaalverbruik van het huis (auto inclusief dus) - 0,3 kw.

Nu is het voor mij allemaal nieuw en de handleiding van de Zaptec Go helpt me niet echt verder. Wel begreep ik dat er wellicht geladen werd op louter het overschot van de zonnepanelen. Maar…. hoe kan ik dat zien?

Helaas heb ik de Megane weer terug moeten brengen. Mijn eigen Megane hoop ik eind juli op te mogen halen.

Ervaringen zijn welkom. Ik zie ze graag tegemoet.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap niet dat hij niet afgezekerd is op 32 ampère, juist met een een fase aansluiting wil je die 7,4kw gewoon halen als je loadbalancing hebt.

Ik heb verder geen ervaring met de zaptec, maar ergens staat een instelling niet goed. Dat kan in de zaptec zijn, maar in de auto kan hij ook begrenst zijn op 10 ampère.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
DonJuape schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:08:
[...]

Dat laatste maakt niet uit. De meter "saldeert" over de fasen dus het maakt niet uit op welke fase(n) het overschot zit.
Dat maakt wel uit omdat je meer dan 25A uit een fase wilt gaan trekken met een 25A hoofdzekering.
Alles wat je meer wilt dan die 25A zal dan direct uit de PV installatie moeten komen, met salderen heeft dat niets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
Dat de auto begrenst zou zijn op 10a lijkt me sterk, want de megane kan ac tot 22kw laden, en anders 11kw. Maar eerlijk is eerlijk, ik ben een leek op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:43
@Spurrea in mijn kia kan ik instellen dat de auto met min/med/max laadt. Of juist laden tot maximaal 80% van de accu.
dit kun je controleren door bij een andere (niet DC snel-)lader te kijken wat gebeurt.

daarnaast moet je in de laadpaal configureren wat de zekeringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
Bedankt voor de tip qua instellingen in de auto. Dat hou ik ook in de gaten zodra de auto geleverd is (verwacht eind juli). In de app van Zaptec staat gelijkwaardig aan de zekering 20a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Spurrea schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:14:
Dat de auto begrenst zou zijn op 10a lijkt me sterk, want de megane kan ac tot 22kw laden, en anders 11kw. Maar eerlijk is eerlijk, ik ben een leek op dit gebied.
Je kan hem instellen, als je tijdelijk wil dat hij langzamer laad. Gewoon via de app, als iemand die eerst de leenauto had dat heeft gedaan stond die instelling bij jou nog zo ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-10 09:34
Miesjh schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:48:
[...]

[Afbeelding]

Ik ben voor de Wallbox Pulsar Max gegaan. Die vinkt al je wensen af.
Loadbalancing gaat via Wallbox Power Meter (Carlo Gavazzi). De stroom van je omvormer moet door deze meter heen. Dan kan je ook volledig groen opladen.
https://www.evpartner.nl/...sig-voor-power-boost.html
Welk haakje heb daar hangen om de kabel netjes op te hangen? Hier hangt hij nu gewoon om de Wallbox zelf, maar dat is soms wat gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Proim schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:11:
[...]

Welk haakje heb daar hangen om de kabel netjes op te hangen? Hier hangt hij nu gewoon om de Wallbox zelf, maar dat is soms wat gedoe.
Ik heb zelf deze opgehangen:
GRAFT laadkabel type 2 muurbeugel | muurbeugel voor elektrische auto's met IEC 62196-2 stekker | Accessoires voor Type 2 Wallbox-laadstation inclusief diefstalbeveiliging voor kabel en oplader https://amzn.eu/d/59OWYu3

Best een handig ding omdat ik daarmee ook niet iedere keer weer de rubberkap op de stekker hoef te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-10 11:42
[Afbeelding]

Ik heb ook geen verstand van die laadpaal. Maar wat mij opvalt is dat het elektriciteitsnet op 3 fase staat terwijl je maar 1 fase hebt. Misschien dat dat de fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:46
Makrolon schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:55:
Je kan hem instellen, als je tijdelijk wil dat hij langzamer laad. Gewoon via de app, als iemand die eerst de leenauto had dat heeft gedaan stond die instelling bij jou nog zo ingesteld.
Of ik moet echt met mijn neus kijken maar heb dit nog nooit gezien in de MyRenault-app en rij al anderhalf jaar.
Ik weet dat o.a. Tesla het wel heeft, maar de Renault (Megane E Tech) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online

[Afbeelding]
Als je dit topic doorzoekt op Zaptec Sense dan zie je dat er slechts 1 iemand hier ook deze installatie heeft, en dat ie ook problemen met de instellingen had. Misschien dat @DijkDude je verder kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Zjanzjak schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:19:
[...]

Of ik moet echt met mijn neus kijken maar heb dit nog nooit gezien in de MyRenault-app en rij al anderhalf jaar.
Ik weet dat o.a. Tesla het wel heeft, maar de Renault (Megane E Tech) niet.
Oke, ik weet niet of specifiek de Megane het kan maar ik weet dat de meeste autos het kunnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:58

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik heb al sinds 2019 een Zappi V1 32A 1 fase laadpaal en ben daar nog steeds erg tevreden over. Via mijn broer kwam ik er achter dat je ook een Tesla button achteraf kan toevoegen. Als je een Duosida steker hebt (en dat heeft mijn Zappi) kan dit nog relatief goedkoop met een stekker kit (https://www.evchargeking.com/shop/nl/tesla-mini-stekker-kit).

De kit werd thuis geleverd zonder montagehandleiding en de handleiding op de website komt niet eens overeen met de geleverde spullen... Snap niet dat ze niet een simpel A4-tje kunnen toevoegen. Na het kijken van een YouTube filmpje werd het duidelijk wat er moest gebeuren.

Gelukkig had ik alle gereedschappen, want ik kan mij voorstellen dat niet iedereen een soldeerbout met tin en een heteluchtpistool heeft. Ook zat een torx schroefje zo diep dat deze niet in te bereiken met een bit+bithouder, maar gelukkig werkte een platte schroevendraaier daarvoor ook.

Weerstandje er tussenuit knippen, kabeltjes strippen, krimpkous erom schuiven, aan de kabeltjes van de button solderen, krimpkous krimpen en het geheel weer in elkaar zetten. De nieuwe steker is wel een slag langer dan de oude steker. Er zijn dan ook twee schroeven extra nodig om de behuizing in elkaar te zetten, welke gelukkig ook worden meegeleverd.

En het belangrijkste: hij werkt super! Eindelijk hoef ik bij het wegrijden niet eerst de deur te openen, te wachten totdat het touchscreen is opgestart om pas daarna de steker te kunnen ontgrendelen (wat altijd nog sneller ging dan via de Tesla app). Nu hoef ik alleen maar op het knopje van de steker te drukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cDPQQARE0u27wZ1GObBWn7CuUA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1huaUv9AygCyl63lw7NnY1KO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h14x73n_w-d5I3UXtSeDHh5zCSo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VV1WiETB5OoCUbl8rUhkiKCz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZ0BCtNkoksryxBxFkP_1av3i-I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GXnJCCFb6yTjXOPoseFVAME.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_e_BxCyEMxqiVmo5lVnq67FVvcI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhZ80gWBB97JSuzyvqjBpxJv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvfZlhQbbgEhpyBVBiteVErYjRI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrTSlpfuJxWWspTTwK38RK2w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYG25qDAggoIaR-F73DWTwvSdAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2IJ7YRxdLLkvBiVkxlG2vly.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 08-06-2024 19:58 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
antonboonstra schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:20:
Ik heb al sinds 2019 een Zappi V1 32A 1 fase laadpaal en ben daar nog steeds erg tevreden over. Via mijn broer kwam ik er achter dat je ook een Tesla button achteraf kan toevoegen. Als je een Duosida steker hebt (en dat heeft mijn Zappi) kan dit nog relatief goedkoop met een stekker kit (https://www.evchargeking.com/shop/nl/tesla-mini-stekker-kit).

De kit werd thuis geleverd zonder montagehandleiding en de handleiding op de website komt niet eens overeen met de geleverde spullen... Snap niet dat ze niet een simpel A4-tje kunnen toevoegen. Na het kijken van een YouTube filmpje werd het duidelijk wat er moest gebeuren.

Gelukkig had ik alle gereedschappen, want ik kan mij voorstellen dat niet iedereen een soldeerbout met tin en een heteluchtpistool heeft. Ook zat een torx schroefje zo diep dat deze niet in te bereiken met een bit+bithouder, maar gelukkig werkte een platte schroevendraaier daarvoor ook.

Weerstandje er tussenuit knippen, kabeltjes strippen, krimpkous erom schuiven, aan de kabeltjes van de button solderen, krimpkous krimpen en het geheel weer in elkaar zetten. De nieuwe steker is wel een slag langer dan de oude steker. Er zijn dan ook twee schroeven extra nodig om de behuizing in elkaar te zetten, welke gelukkig ook worden meegeleverd.

En het belangrijkste: hij werkt super! Eindelijk hoef ik bij het wegrijden niet eerst de deur te openen, te wachten totdat het touchscreen is opgestart om pas daarna de steker te kunnen ontgrendelen (wat altijd nog sneller ging dan via de Tesla app). Nu hoef ik alleen maar op het knopje van de steker te drukken.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Knap.
Als ik het goed begrijp heb je het voorste stuk behouden, zodat je de pinnen niet opnieuw moest vast zetten aan de aders.
En eigenlijk goed dat de nieuwe stekker wat langer is, dan knijpt de wartel op een ‘vers’ stuk kabel, dat is beter voor de waterdichtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:58

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Tommie12 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:51:
[...]
Knap.
Als ik het goed begrijp heb je het voorste stuk behouden, zodat je de pinnen niet opnieuw moest vast zetten aan de aders.
En eigenlijk goed dat de nieuwe stekker wat langer is, dan knijpt de wartel op een ‘vers’ stuk kabel, dat is beter voor de waterdichtheid.
Klopt helemaal. Ook de trekontlasting van de kabel zit op een andere, 'verse' plek.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 13:27

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Proim schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:11:
[...]

Kan deze niet online vinden. Zie op de factuur ook geen typenummer. Via laadpaal today.

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:46
Makrolon schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:15:
[...]

Oke, ik weet niet of specifiek de Megane het kan maar ik weet dat de meeste autos het kunnen.
Ah ok, ik dacht al. ;)
Maar goed, Megane heeft dat niet inderdaad.

En daarmee is je onderstaande opmerking dus niet van toepassing:
Spurrea schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:14:
Makrolon schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:55:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:00

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik kan er niks over vinden online vreemd genoeg dus wellicht dat iemand hier het weet: kan je blokkeren dat de modus veranderd wordt op de paal zelf van de zappi 2.1? Iemand heeft er aangezeten waardoor terwijl binnen waren en ik zeker niet in de app zat het van ECO+ naar Fast gezet is zonder dat ik het merkte. Vrij irritant om over het duurste moment van de dag te laden ipv morgenmiddag voor negatieve kosten :/.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21-10 15:02
guido66 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:49:
[...]

Als je dit topic doorzoekt op Zaptec Sense dan zie je dat er slechts 1 iemand hier ook deze installatie heeft, en dat ie ook problemen met de instellingen had. Misschien dat @DijkDude je verder kan helpen?
Zaptec heeft een snelle en uitstekende helpdesk en heeft tot nu toe voor mij alle vragen kunnen beantwoorden en waar mogelijk opgelost.
Ik zou daar mijn heil zoeken.
Overigens is die Zaptec een geweldige lader met niet te onderschatten mogelijkheden en zeer betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
DijkDude schreef op zondag 9 juni 2024 @ 02:30:
[...]

Zaptec heeft een snelle en uitstekende helpdesk en heeft tot nu toe voor mij alle vragen kunnen beantwoorden en waar mogelijk opgelost.
Ik zou daar mijn heil zoeken.
Overigens is die Zaptec een geweldige lader met niet te onderschatten mogelijkheden en zeer betrouwbaar.
Heb ze een mail gestuurd met mijn configuratie en probleemstelling. Wel alles in t Nederlands gevraagd en de bevestigingsmail was in t engels. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Kneiter Ar schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:47:
[...]

Heb jij dit al op weten te lossen, @Pieter2 ?

Ik heb namelijk een zeer vergelijkbare situatie en bij mij gebeurt er ook niks. De app zegt continu te wachten op groene energie, terwijl ik op mijn p1 meter zie dat ik 2000 watt teruglever.

Kan het nog iets te maken hebben met de instellingen op de EM340?
Nee ik ben er helaas nog niet achter, ik tot nu toe de ecomodus maar niet meer gebruikt. Jij toevallig al een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:45

[Afbeelding]
Hier hetzelfde gehad met Zaptec en Sense. De Sense stond iets te strak ingesteld waardoor hij heel veel marge hield en direct flink kneep. Na wat contact met support heel snel (in het Nederlands) opgelost.

Overigens had onze elektricien alles op 3F aangesloten terwijl we nu nog maar 1F hebben. Hij heeft fysiek twee fasen af moeten koppelen om de Zaptec goed te laten werken op 1F. Deze detecteerde blijkbaar toch iets waardoor laden erg traag werd.

Is nu op 25A afgezekerd en totdat onze aansluiting is verzwaard van 1x35A naar 3x25A kan ik nu laden met zo'n 5,7 kW als die ruimte er is.

Mijn ervaring met support van Zaptec is erg goed. Volledig en snel. Dus veracht dat het snel is verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:38

Hans1956

Pixel 8 Pro

Termy schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:54:
Ik kan er niks over vinden online vreemd genoeg dus wellicht dat iemand hier het weet: kan je blokkeren dat de modus veranderd wordt op de paal zelf van de zappi 2.1? Iemand heeft er aangezeten waardoor terwijl binnen waren en ik zeker niet in de app zat het van ECO+ naar Fast gezet is zonder dat ik het merkte. Vrij irritant om over het duurste moment van de dag te laden ipv morgenmiddag voor negatieve kosten :/.
Je kunt een pincode instellen in de Zappi.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-10 23:21
Termy schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:54:
Zoals al aangegeven pincode instellen. Echter, weet je zeker dat je niet een schema hebt ingesteld om op het goedkoopste tarief van de dag te gaan laden? Dat doet de Zappi ook in fast modus al twijfel ik wel of je dat ziet op de Zappi zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik weet zeker dat het geen schema was want a) dat had ik niet (en zeker niet op dat tijdstip) en b) hij stond daadwerkelijk op fast ipv ECO+ en dat doet ie met een schema niet.

Ik weet dat er een PIN op kan maar ik wil niet met elke keer inpluggen een PIN moeten invoeren. Er staat standaard een PIN op de wat diepere menu's maar dat houdt dus niet tegen dat iemand (een kind, gok ik) op de knop drukt op de paal. Dat heb ik m'n eigen dochter al zien doen maar die was het dit keer zeker niet. De paal staat ver uit zicht op een VVE parkeerplaats.

Na nog een rondje zoeken denk ik nu gevonden te hebben dat kan wat ik wil. Met een PIN erop maar charging ON kan de auto doen wat het wil op basis van wat de huidige stand is maar zijn de knoppen geblokkeerd. Hier maar eens mee spelen aangezien ik zelf toch alleen via de app dingen regel en de knoppen buiten alleen last kunnen opleveren.

[ Voor 23% gewijzigd door Termy op 09-06-2024 21:45 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Spurrea schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:09:
[...]

Heb ze een mail gestuurd met mijn configuratie en probleemstelling. Wel alles in t Nederlands gevraagd en de bevestigingsmail was in t engels. Ben benieuwd.
Vreemd, ik heb toch al een paar keer kontakt gehad en altijd in het Nederlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-10 23:21
Termy schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:38:
Ik weet zeker dat het geen schema was want a) dat had ik niet (en zeker niet op dat tijdstip) en b) hij stond daadwerkelijk op fast ipv ECO+ en dat doet ie met een schema niet.

Na nog een rondje zoeken denk ik nu gevonden te hebben dat kan wat ik wil. Met een PIN erop maar charging ON kan de auto doen wat het wil op basis van wat de huidige stand is maar zijn de knoppen geblokkeerd. Hier maar eens mee spelen aangezien ik zelf toch alleen via de app dingen regel en de knoppen buiten alleen last kunnen opleveren.
Let goed op hoe je dit instelt zodat niet iedereen een EV kan inpluggen en laden. Een pincode om te unlocken en dan pijltje naar beneden om het laden te starten vind ik zelf minimale moeite.....zelfs op de eigen oprit zo gedaan onder het zicht van een Ring deurbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
DijkDude schreef op zondag 9 juni 2024 @ 02:30:
[...]
Dat is mooi. Sinds enkele dagen heb ik ook een Zaptec Go met Zaptec Sense en het lijkt goed te werken. 1 punt: bij het opladen overdag kreeg ik netjes (bijna) 11 kW maar afgelopen avond was het maximaal 7,4 kW, zo te zien de hele nacht door. In de app van mijn zonnepanelen zag ik dat de 3 fasen allemaal rond de 225 V stonden, dus is het misschien zo dat de Zaptec zelf het vermogen iets terugschroefde? In de Zaptec app vind ik maar weinig informatie terug.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvR68
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-06-2024
Mijn Lolo (NewMotion) van circa 10jaar werkt niet meer goed. Laden wilt meestal niet starten. ShellRecharge geeft in 1st instantie aan dat paal stuk is en niet meer gerepareerd kan worden (met link om nieuwe te kopen...).
Ik vind dit wel erg kort door de bocht. Na wat doorvragen kreeg ik als antwoord dat kWh meter defect is en niet meer vervangen kan worden. Raar natuurlijk.
Wil nu zelf dan maar paal Plug en Charge maken. Kaartlezer, kWh meter, doorkoppeling naar ShellRecharge e.d. is ook niet (meer) nodig. Wil gewoon simpel en direct kunnen laden (en het liefst toch de load balancing via P1 poort behouden). Iemand ervaring wat/hoe te doen in de laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

MajaMestreech schreef op maandag 10 juni 2024 @ 00:57:
[...]

Let goed op hoe je dit instelt zodat niet iedereen een EV kan inpluggen en laden. Een pincode om te unlocken en dan pijltje naar beneden om het laden te starten vind ik zelf minimale moeite.....zelfs op de eigen oprit zo gedaan onder het zicht van een Ring deurbel.
Momenteel staat het helemaal open en dat is nog nooit misbruikt, ruim buiten zicht van mijn huis :). De parkeerplaats is afgesloten met speedgates dus alleen buren zouden er misbruik van kunnen maken dus dat is geen zorg. Waar het mij om gaat is dat bv kinderen eraan zitten en de instelling veranderen waardoor het niet laadt zoals ik wil.
En elke keer een PIN moeten invoeren zal absoluut de WAF niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsbeans
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-06 13:08
Hey iedereen, ik ben al een tijdje mee aan het lezen en nu is het zo ver dat ik zelf ook een laadpaal wil kopen omdat ik een ID4 heb. Ik heb besloten dat ik het volgende wil / nodig heb;

- zappi 2.1
- load balancing;
- toevoegen aardlek in meterkast;
- (harvi) dit hoeft volgens mij niet omdat mijn router/modem in de meterkast staat.

Mijn situatie is;
- 6kw omvormer sma vanuit PVA;
- 3x 25a meterkast 2019;
- afstand laadpunt en meterkast is letterlijk 30 cm;.

Nu heb ik hier lokaal op advies van mensen de elektromonteur gevraagd om een offerte; hij is kundig en werkt uitsluitend met zappi ivm ervaringen uit het verleden dus daar heb ik wel vertrouwen in.

Alleen nu komt het; de prijs;

2200, - inclusief btw.

Als ik even reken; 1250 voor de paal, 150 voor de automaat, dan blijft er 800 euro over, dit is 661 bruto.

Ik werk zelf ook als zzp, met een behoorlijk tarief, maar als ik er even vanuit ga dat hij een 4 uur bezig is ( het gat zit er ook al ) . dan praten we over 165 euro per uur. Dat lijkt mij echt exortbitant? wil best 80 euro per uur betalen maar mis ik iets? Kan iemand mij helpen? @Makrolon heb ik ook al een bericht gestuurd. thns alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-10 21:49
sjorsbeans schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:52:
Hey iedereen, ik ben al een tijdje mee aan het lezen en nu is het zo ver dat ik zelf ook een laadpaal wil kopen omdat ik een ID4 heb. Ik heb besloten dat ik het volgende wil / nodig heb;

- zappi 2.1
- load balancing;
- (harvi) dit hoeft volgens mij niet omdat mijn router/modem in de meterkast staat.

Mijn situatie is;
- 3x 25a meterkast 2019;

Nu heb ik hier lokaal op advies van mensen de elektromonteur gevraagd om een offerte; hij is kundig en werkt uitsluitend met zappi ivm ervaringen uit het verleden dus daar heb ik wel vertrouwen in.

2200, - inclusief btw.

Als ik even reken; 1250 voor de paal, 150 voor de automaat, dan blijft er 800 euro over, dit is 661 bruto.

Ik werk zelf ook als zzp, met een behoorlijk tarief, maar als ik er even vanuit ga dat hij een 4 uur bezig is ( het gat zit er ook al ) . dan praten we over 165 euro per uur. Dat lijkt mij echt exortbitant? wil best 80 euro per uur betalen maar mis ik iets? Kan iemand mij helpen? @Makrolon heb ik ook al een bericht gestuurd. thns alvast!
Als er problemen zijn die onder garantie verholpen moeten worden maakt hij ook weer onbetaalde uren, daarnaast nog uren die nergens gedeclareerd kunnen worden. Denk aan reistijd, adminstratie, uitzoekwerk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-10 13:18

- zappi 2.1
- load balancing;

Mijn situatie is;
- 3x 25a meterkast 2019;

2200, - inclusief btw.

Ik vind ook de prijs voor de Zappi exorbitant. Het ding is nog duurder dan mijn hele meterkast + installatie daarvan bij elkaar. Duurt een hele tijd voordat je dat terugverdient. Misschien kun je ook al uit de voeten met een goedkopere laadpaal en dan zelf alvast de kabel installeren. Mijn situatie is behoorlijk ingewikkeld en ik heb daarom gewoon zelf de kabel getrokken en het laadpunt geplaatst. Daarna een elektriciën laten komen en die de aansluiting laten doen in de meterkast. Ik was met 850 euro klaar (zaptec go + evcc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

MajaMestreech schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:30:
[...]

Zoals al aangegeven pincode instellen. Echter, weet je zeker dat je niet een schema hebt ingesteld om op het goedkoopste tarief van de dag te gaan laden? Dat doet de Zappi ook in fast modus al twijfel ik wel of je dat ziet op de Zappi zelf.
De Zappi blijft in ECO+ mode staan en gebruikt een time boost om maximaal te laden, maar gaat dan dus niet over op de FAST mode.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:55
Misschien een beetje langs de randen van de scope van dit topic maar ik stel de vraag hier toch maar.

Op mijn werk was er wat budget over op een project en heb ik op de parkeerplaats twee laadpalen geplaatst. We hebben weinig leaserijders en (nog) geen met elektrische auto. Primaire doel is om de palen beschikbaar te hebben voor werknemers die hun privé hybride of elektrische auto op willen laden. Ik ben voornemens gebruik te maken van e-flux zodat ik een laadtarief in kan stellen en werknemers hun eigen laadpas kunnen gebruiken.

Nu zoek ik alleen wat duidelijkheid om de financiële afdeling te overtuigen wat fiscaal kan/mag. Ik wil een zo laag mogelijk laadtarief instellen om zo elektrisch rijden te stimuleren. Echter, ik wil wegblijven van verkapt loon/WKR/fiscale discussies.

Is er ergens iets van duidelijkheid te vinden wat een acceptabel "marktconform" tarief is om in rekening te brengen bij de werknemers? Kan ik bijvoorbeeld gewoon mijn kostprijs in rekening brengen (wij zijn grootverbruiker dus vallen in lagere belastingstaffel).

Meeste informatie die te vinden is gaat alleen maar over werknemers die hun werkgever een (zo hoog mogelijk) tarief in rekening willen brengen; op mijn vraag vind ik niet echt een antwoord.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
assje schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:08:
Misschien een beetje langs de randen van de scope van dit topic maar ik stel de vraag hier toch maar.

Op mijn werk was er wat budget over op een project en heb ik op de parkeerplaats twee laadpalen geplaatst. We hebben weinig leaserijders en (nog) geen met elektrische auto. Primaire doel is om de palen beschikbaar te hebben voor werknemers die hun privé hybride of elektrische auto op willen laden. Ik ben voornemens gebruik te maken van e-flux zodat ik een laadtarief in kan stellen en werknemers hun eigen laadpas kunnen gebruiken.

Nu zoek ik alleen wat duidelijkheid om de financiële afdeling te overtuigen wat fiscaal kan/mag. Ik wil een zo laag mogelijk laadtarief instellen om zo elektrisch rijden te stimuleren. Echter, ik wil wegblijven van verkapt loon/WKR/fiscale discussies.

Is er ergens iets van duidelijkheid te vinden wat een acceptabel "marktconform" tarief is om in rekening te brengen bij de werknemers? Kan ik bijvoorbeeld gewoon mijn kostprijs in rekening brengen (wij zijn grootverbruiker dus vallen in lagere belastingstaffel).

Meeste informatie die te vinden is gaat alleen maar over werknemers die hun werkgever een (zo hoog mogelijk) tarief in rekening willen brengen; op mijn vraag vind ik niet echt een antwoord.
Je afnametarief is natuurlijk enkel de marginale kost, en het is prima dat je daar niet te veel geld op wil verdienen.
Waarom stel je het tarief niet net op het afnametarief van een normale huisaansluiting, of daar 2-3 ct onder.
Dan snappen werknemers wel dat het interessant is om daar te laden, zonder dat ze elkaar van de parking af duwen om toch maar 3kWh te laden en 10ct te verdienen.
En ik vermoed dat een belastingscontroleur dit niet kan zien als een verdoken verloning omdat je er zelf nog iets aan over houdt.

Denk ook aan de kosten van afschrijving, onderhoud etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qurius
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-10 20:53

- zappi 2.1
- load balancing;

Mijn situatie is;
- 3x 25a meterkast 2019;

2200, - inclusief btw.

Ik heb thuis als volgt gedaan:
- goedkope 11kw lader van bekend merk zelf gekocht
- elektricien betaald om de installatie te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:55
Tommie12 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:20:
Waarom stel je het tarief niet net op het afnametarief van een normale huisaansluiting, of daar 2-3 ct onder.
Dan snappen werknemers wel dat het interessant is om daar te laden, zonder dat ze elkaar van de parking af duwen om toch maar 3kWh te laden en 10ct te verdienen.
Dat van de parking duwen zal wel meevallen, vooralsnog zijn er meer laadplekken dan mensen met een elektrische auto (4 plekken op ca. 20 man op locatie) Zelf heb ik wel een elektrische auto maar i.v.m. overschot thuis is een kWh voor mij maar €0,05 waard dus zal niet snel op het werk gaan laden...

Ongeveer bij benadering de verhoudingen huidig/YTD:
  • Marginale kostprijs: €0.190
  • Gemiddelde kostprijs: €0.208
  • Marginaal huishouden (?): €0.25-€0.35
Laadtarief zou ik ergens tussen €0.20 en €0.25 kunnen zetten. Het liefste zou ik een standaard definitie kiezen en begin van het jaar vastzetten voor dat jaar.

Maar welke informatie is er om mijn organisatie te overtuigen dat dit OK is? Valt niet mee hier bronnen/jurisprudentie voor te vinden....

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 10-06-2024 17:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

WvR68 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:14:
Mijn Lolo (NewMotion) van circa 10jaar werkt niet meer goed. Laden wilt meestal niet starten. ShellRecharge geeft in 1st instantie aan dat paal stuk is en niet meer gerepareerd kan worden (met link om nieuwe te kopen...).
Ik vind dit wel erg kort door de bocht. Na wat doorvragen kreeg ik als antwoord dat kWh meter defect is en niet meer vervangen kan worden. Raar natuurlijk.
Wil nu zelf dan maar paal Plug en Charge maken. Kaartlezer, kWh meter, doorkoppeling naar ShellRecharge e.d. is ook niet (meer) nodig. Wil gewoon simpel en direct kunnen laden (en het liefst toch de load balancing via P1 poort behouden). Iemand ervaring wat/hoe te doen in de laadpaal?
Toevallig een overeenkomstig probleem?
Shell Recharge abbo gecancelled, thuis laden niet mogelijk

Mijn New Motion Lolo authenticeert sinds 7 Juni de RFID tokens niet meer, is nu in onderzoek bij Shell

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsbeans
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-06 13:08
BoerFrits schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:15:
[...]

Als er problemen zijn die onder garantie verholpen moeten worden maakt hij ook weer onbetaalde uren, daarnaast nog uren die nergens gedeclareerd kunnen worden. Denk aan reistijd, adminstratie, uitzoekwerk etc.
Ik snap dat allemaal wel; maar neem aan dat iemand wel weet wat hij installeert, en als hij niet achter het merk staat ivm vele storingen oid dan meld je dan helder bij een klant. Of dat je max 1x terug komt als de klant persee een specifieke paal wilt.

Dan nog voor een uurtarief van 160 euro kan iemand vaak terugkomen vind ik.

Daarnaast lijkt het mij veelal repeterend werk, natuurlijk kan het zo zijn dat een meterkast oud oid is maar dat is niet altijd zo.

[ Voor 9% gewijzigd door sjorsbeans op 10-06-2024 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Ik vind het ook veel geld. Maar waarom koop je hem idd niet zelf en zoek je op MP een elektricien/lokaal? Dat hij gespecialiseerd is lijkt me marketing. Het enige waar je even extra over na moet denken is het op de juiste manier monteren van de CT klemmen. Verder is er niks bijzonder aan deze lader (heb er zelf 1, zelf geinstalleerd). Helpdesk van Zappi is ook goed bereikbaar (althans 2 jaar geleden toen ik hem installeerde).

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 13:25
assje schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:42:
[...]

Dat van de parking duwen zal wel meevallen, vooralsnog zijn er meer laadplekken dan mensen met een elektrische auto (4 plekken op ca. 20 man op locatie) Zelf heb ik wel een elektrische auto maar i.v.m. overschot thuis is een kWh voor mij maar €0,05 waard dus zal niet snel op het werk gaan laden...

Ongeveer bij benadering de verhoudingen huidig/YTD:
  • Marginale kostprijs: €0.190
  • Gemiddelde kostprijs: €0.208
  • Marginaal huishouden (?): €0.25-€0.35
Laadtarief zou ik ergens tussen €0.20 en €0.25 kunnen zetten. Het liefste zou ik een standaard definitie kiezen en begin van het jaar vastzetten voor dat jaar.

Maar welke informatie is er om mijn organisatie te overtuigen dat dit OK is? Valt niet mee hier bronnen/jurisprudentie voor te vinden....
Weet niet of je dat gaat vinden.... Zolang de werknemer het niet gratis krijgt en een redelijke vergoeding voor de stroom betaalt, kan het toch niet onder de WKR etc gaan vallen lijkt me?

Voor wat het waard is: de laadpalen van ASML (en die hebben echt wel een enorm energiecontract) staan op 0,27/kWh incl btw. Is nog steeds goedkoper dan de Vattenfalls etc om de hoek, maar ook maar een paar centen duurder dan dat ik thuis zou laden op dynamisch. Denk dat je met je 0,20-0,25 prima zit.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:55
Ik kan een Easee Home 2dehands aankopen nieuw in de doos. Echter vind ik niet superveel informatie wat de verschillen zijn met de Easee Charge Lite. Het meest duidelijke is dit: https://support.easee.com...ween-Charge-Lite-and-Home

Echter heeft hier iemand wat meer inzicht of het een goed idee is om een Easee Home te kopen in 2024 vs de Easee Charge Lite?

Zit er een verschil op functionaliteit/updates? En een verschil op installatie? Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spurrea
DijkDude schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:07:
[...]

Vreemd, ik heb toch al een paar keer kontakt gehad en altijd in het Nederlands
Klopt. Ik kreeg keurig in het nederlands reactie. Ze hebben meegekeken en opgelost. Zeer snel dus allemaal. Hulde! Bleek dus enerzijds dat de Sense liep te pingelen wegens foute setting van het aantal fasen. Ook is de 20A omgezet naar de maximale belastingmogelijkheid, zijnde 35A. Ook ga ik de afzekering vervangen naar 25A. Dan kom ik met een 1x35a aansluiting uit op een maximale snelheid van 5,6 kw als er verder geen andere apparaten in huis aanstaan. Per saldo levert dat in mijn geval (laden van 20% naar 80% = 36kwh) iets minder dan 6,5 uur laden. Binnen 1 nachtje zit de auto dan weer ruim voldoende vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Spurrea schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 00:53:
[...]

Klopt. Ik kreeg keurig in het nederlands reactie. Ze hebben meegekeken en opgelost. Zeer snel dus allemaal. Hulde! Bleek dus enerzijds dat de Sense liep te pingelen wegens foute setting van het aantal fasen. Ook is de 20A omgezet naar de maximale belastingmogelijkheid, zijnde 35A. Ook ga ik de afzekering vervangen naar 25A. Dan kom ik met een 1x35a aansluiting uit op een maximale snelheid van 5,6 kw als er verder geen andere apparaten in huis aanstaan. Per saldo levert dat in mijn geval (laden van 20% naar 80% = 36kwh) iets minder dan 6,5 uur laden. Binnen 1 nachtje zit de auto dan weer ruim voldoende vol.
Fijn dat het is opgelost.
Zoals ik al zei, de support van Zaptec is fantastisch en ze kunnen alle settings voor je verrichten.
Ik heb thuis 3 fase en laadt altijd keurig met max 10,50Kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
cwegh schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:32:
Ik kan een Easee Home 2dehands aankopen nieuw in de doos. Echter vind ik niet superveel informatie wat de verschillen zijn met de Easee Charge Lite. Het meest duidelijke is dit: https://support.easee.com...ween-Charge-Lite-and-Home

Echter heeft hier iemand wat meer inzicht of het een goed idee is om een Easee Home te kopen in 2024 vs de Easee Charge Lite?

Zit er een verschil op functionaliteit/updates? En een verschil op installatie? Dank!
Bij de Home staat we in het klein bij 'phase out' wat ik dan interpreteer als dat hij uitgefaseerd wordt. Wat doet dat met updates? Zou mijn keuze dan niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-10 15:24
13art schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 05:53:
[...]

Bij de Home staat we in het klein bij 'phase out' wat ik dan interpreteer als dat hij uitgefaseerd wordt. Wat doet dat met updates? Zou mijn keuze dan niet zijn.
De Home is verboden ivm een probleem met de aardlek meen ik (of het ontbreken daarvan).
De Charge lite is de opvolger.
En die doet het hier sinds gisteren prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WvR68
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-06-2024
revolution-nl schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:36:
[...]

Toevallig een overeenkomstig probleem?
Shell Recharge abbo gecancelled, thuis laden niet mogelijk

Mijn New Motion Lolo authenticeert sinds 7 Juni de RFID tokens niet meer, is nu in onderzoek bij Shell
Niet helemaal. M'n account werkt gewoon. Ook kan ik laadpaal op app zien.
Ik wil echter laadpaal volledig loskoppelen van ShellRecharge. Hoef laadpaal niet via app te kunnen bedienen f zien. Ook geen kWh registratie meer nodig. Paal mag altijd aan staan, geen kaart bedieining nodig). Zo hoop ik de meest simpele opstelling te hebben met minste kans op storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik heb nu een PIN ingesteld in de lock settings van m'n Zappi v2.1 met lock op EV plugged in en disconnected, timeout aan en charging op 'on' en nu werkt het precies zoals ik wil. Je kunt niks op de paal zonder PIN maar inpluggen is genoeg om te gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneiter Ar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 17:26
Pieter2 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:10:
[...]

Nee ik ben er helaas nog niet achter, ik tot nu toe de ecomodus maar niet meer gebruikt. Jij toevallig al een oplossing?
Nou ik ben gaan mailen met de support afdeling van wallbox en zij zeggen dit:
De powerboost meter is geplaatst als een Midmeter. Ter verklaring: Powerboost is het meten van de gehele installatie en te balanceren wanneer er te veel energie verbruikt wordt in huis. Midmeter is het nauwkeurig aflezen van het verbruik in de oplader.

Ik heb als bijlage een schema meegestuurd van hoe de installatie er uit hoort te zien. Hier bij wordt ook gedemonstreerd hoe zonnepanelen geïnstalleerd dienen te zijn op het netwerk voor de oplader.

Voor de zekerheid vermeld ik ook dat ondanks dat 1500W=1.5 kW genoeg energie is. Dient dit een overschot aan energie te zijn. Dit omdat de zonnepanelen eerst in huis verbruikt worden en wat over is, wordt verstuurd naar de lader.

Dit moet ik nu gaan uitzoeken met de elektricien die dit heeft aangelegd, want dit wil ik niet zelf doen.
Pagina: 1 ... 120 ... 195 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen