fevo-1190 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 06:50:
Mensen ik krijg de mogelijkheid van m'n werkgever om een laadpaal te laten installeren thuis.
Nu wil ik natuurlijk met een pasjes systeem om te kunnen declareren (geen idee hoe zoiets werkt).
Het gaat om een Tesla model 3 bouwjaar 2023.
Kan iemand me de goede richting op duwen?
Als je met een pasjes systeem werkt dan heb je een zogenaamde backend nodig en moet je laadpaal uiteraard een paslezer hebben en met OCPP overweg kunnen, dat laatste is het protocol wat gebruikt wordt om te praten met een backendsysteem langs waar transacties verwerkt worden.
Je moet dus eens gaan kijken welke laadpalen je andere eisen vervullen en aan de bovenstaande eisen voldoet. Klassiekers en vaak als goed/mooi/leuk/degelijk/technisch interessant bevonden worden zijn de Alfen, Easee, Zappi en tegenwoordig ook de Peblar omdat die "vooruitstrevend is" in ISO15118 alhoewel ze geen sub 6A aankunnen

, zonde want als je PV stroom minder dan 1.4kW over hebt dan had je die in de auto kunnen tanken, ondanks dat je dan altijd wat verlies hebt omdat het vermogen zo laag is maar dat gebeurt NA de laadpaal dus dat krijg je gewoon lekker verrekend via je pasje

.
Indien Belg: EXVB kabel, minimaal 6 carre (en als het van mij af hangt zelfs 10 omdat je zo een lange afstand overbrugt) en bij voorkeur in een PVC buis leggen tesamen met 2 UTP draden, die moeten niet een grondkabel zijn want er zit een PVC buis rond. Waarom 2, omdat je je digitale meter evt wil koppelen en daarnaast een betrouwbare IP verbinding wil van de box naar je huis.
Indien NL: volgens mij werken jullie met die kabels met
YVK ofzoiets en met een aardlitze YMVK, ook hier zou ik de grondversie (AS?) gebruiken en deze in een PVC buis leggen tesamen met 2 UTP kabels.
Ik laat me graag voorbijsteken door wat NL'ers die hier rondlopen maar volgens mij is dit wat jullie gebruiken in de grond:
https://www.kabel24.nl/ymvk-as-grondkabel-4x6-per-meter/
Bron:
https://laadpaalwijs.nl/w...-nodig-voor-een-laadpaal/
Het aardlitze systeem kennen wij niet zo in Belgie. Wij nemen altijd kabels waar de aarding/PE ader geelgroen mee in de kabel zit. Normaal zou ik zoiets suggereren maar ik weet niet of dat mag van jullie NEN norm(?)
Ik hou nogal graag vast aan die PVC buis als extra maatregel en omdat je best wel wat graafwerken moet doen.
Minimaal 6 carre/mm² is omdat je (naar mijn mening) een lange afstand overbrugt, iedere draad wordt altijd een weerstand als je vermogen afneemt, dus warmte en dat betekent dus verlies en dat wil je beperken aangezien je pas vergoed wordt vanaf de laadbox.
Wij hebben 3 minuten van huis vandaan Tesla Superchargers, dus ik ben aan het kijken of het qua kosten nog enigszins interessant kan zijn om thuis ook een wallbox te plaatsen. De wallbox zal namelijk naar de achtertuin moeten, circa 15 meter van de meterkast weg. We hebben ook geen eigen oprit, dus we kunnen niet met zekerheid iedere dag laden. Dit wil ik in mijn kostenoverweging meenemen.
We hebben al een gat in de fundering waar ik bij kan via de kruipruimte. In de tuin graven vind ik zelf ook geen probleem. We willen dus eigenlijk alles aanleggen en voorbereiden op een elektricien die de daadwerkelijk aansluiting doet. Waar ik nu naar op zoek ben is een klein lijstje met wat we ongeveer nodig hebben aan materiaal. De naam van het type kabel, wat er over het algemeen bij moet in de meterkast etc. Zodat ik op basis daarvan een besluit kan nemen qua kosten. We beschikken al over 3 fase in een 2022 nieuwbouwwoning. Is er iemand die zo'n lijstje heeft? Alvast hartelijk dank!
Auto is een Model Y AWD LR, laden op max 11kw, geen 22.
Ik zou je aanraden om via een betrouwbare webshop een goede degelijke laadpaal aan te schaffen (ja, ik ben fan van Alfen), die laat je gewoon uurtje factuurtje door de elektricien aansluiten tesamen met de automaten en aardlek in je meterkast. Dan ben je relatief goedkoop uit en dan profiteer je het meest correcte omdat je al het grote werk toch al zelf gedaan hebt.
Als het een "complexer" laadpaaltje is zoals een Zappi dan zou ik 'm toch via de elektricien aanschaffen simpelweg omdat hij dan verantwoordelijk is voor alle "gedoe" er rond van die energiemeters, zonneladen, CT klemmen etc etc. Als je met een basis Alfen weg kan, tja daar is echt niks complex aan dus dan koop je gewoon een product, geen complete dienstverlening. Die Alfen aansluiten is de video volgen en je bent klaar.
Ik ben aangenaam gecharmeerd van die Zappi (ondanks dat ik 'm niet zo mooi vind) in wat hij aanbiedt qua schermpje en solar charging maar ik heb het nog niet in detail kunnen bekijken of hij bv. ook rekening houdt met mijn eerder vermeldde capaciteitstarief. Dat zijn toch vaak complexere situaties waar naar mijn kennis alleen EVCC rekening mee houdt als software pakket.
Ook de Alfen ondersteunt sinds een tijdje solar assisted charging waarbij je een vermogen opgeeft wat de laadpaal mag gebruiken en hoeveel procent van dat vermogen hij van de zon dient te ontvangen. Is dat percentage zon er niet dan laadt hij aan een lager vermogen.
[
Voor 5% gewijzigd door
HyperBart op 15-06-2024 11:58
]