Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:51
Kneiter Ar schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:28:
[...]

Nou ik ben gaan mailen met de support afdeling van wallbox en zij zeggen dit:
[i]De powerboost meter is geplaatst als een Midmeter. Ter verklaring: Powerboost is het meten van de gehele installatie en te balanceren wanneer er te veel energie verbruikt wordt in huis. Midmeter is het nauwkeurig aflezen van het verbruik in de oplader.

Ik heb als bijlage een schema meegestuurd van hoe de installatie er uit hoort te zien. Hier bij wordt ook gedemonstreerd hoe zonnepanelen geïnstalleerd dienen te zijn op het netwerk voor de oplader.
Ik vind het een wat wazig verhaal wat hun support heeft opgehangen om heel eerlijk te zijn. Zie je een mogelijkheid om die bijlage hier ook eens te plaatsen?

Edit:

Ik heb je eerdere post er eens bijgezocht:
Wallbox geeft aan te wachten op voldoende groene energie terwijl ik meer dan 2500watt teruglever, dat zou meer dan voldoende moeten zijn om eco te laden. Soms krijg ik ook de melding dat de auto geen energiebehoefte heeft, wat ook niet klopt met 26% accu.

Doe ik iets verkeerd?
- 3 fase
- auto en wall box ingesteld op 6 ampere laden
Ik denk dat het laden pas start als er 3 (fasen) x 6 (ampere) x 230 (volt) = 4100W teruggeleverd wordt.
Al is dat niet wat hun support zegt :-)

[ Voor 25% gewijzigd door jeanpaulh op 11-06-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:55
Hmmbob schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:52:
Weet niet of je dat gaat vinden.... Zolang de werknemer het niet gratis krijgt en een redelijke vergoeding voor de stroom betaalt, kan het toch niet onder de WKR etc gaan vallen lijkt me?
Dat lijkt me ook niet inderdaad. Maar, het ontbreken van duidelijkheid wat een redelijke vergoeding is maakt e.e.a. niet duidelijker natuurlijk. Voor een werknemer die thuis niet kan laden is alles wat lager is dan het tarief van een publieke laadpaal voordeel; vanuit dat opzicht is er dus ook een punt in die richting te maken.

Lastige voor mij is dat ik bij een grote corporatie werk en ik iemand op de financiële afdeling zal moeten overtuigen dat dit OK is. Die heeft contact gehad met belastingdienst en komen niet verder dan dat "voordeel werknemer" moet komen uit reiskostenvergoeding of WKR.

Ja, dat snap ik zelf ook.... Antwoord op welke prijs gerekend zou moeten worden om het niet meer over voordeel te hebben blijkt lastig. Ik zie zelf weinig problemen om uit te gaan van iets in richting van €0,25. Als er nieuwe regels/precedenten komen kan aanpassen altijd nog.
Voor wat het waard is: de laadpalen van ASML (en die hebben echt wel een enorm energiecontract) staan op 0,27/kWh incl btw. Is nog steeds goedkoper dan de Vattenfalls etc om de hoek, maar ook maar een paar centen duurder dan dat ik thuis zou laden op dynamisch. Denk dat je met je 0,20-0,25 prima zit.
Thnx, iedere referentie is er één.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneiter Ar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 17:26
jeanpaulh schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:34:
[...]

Ik vind het een wat wazig verhaal wat hun support heeft opgehangen om heel eerlijk te zijn. Zie je een mogelijkheid om die bijlage hier ook eens te plaatsen?

Edit:

Ik heb je eerdere post er eens bijgezocht:

[...]

Ik denk dat het laden pas start als er 3 (fasen) x 6 (ampere) x 230 (volt) = 4100W teruggeleverd wordt.
De bijlage is deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgTFfXDihQIioWNMXSB-v0IhKjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PBudVEelan94Ba5hQlsERwbX.png?f=fotoalbum_large

Overigens is de post die je aanhaalt niet van mij. Wat ik interessant vindt: je bent niet de eerste die zegt dat er 3x6A nodig is. Ik ben geen elektro kenner maar ik mag toch hopen dat Wallbox zelf wel zal weten wat genoeg W is om te starten met de eco-modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:53

SBL

assje schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:38:

[...]

Mijn werkgever (energieleverancier met stuk of 15 personeel-laadpalen) jan2022 "stelt de energie voor fietsen gratis ter beschikking en de energie voor de auto's wordt tegen een redelijk tarief per kWh beschikbaar gesteld. Het tarief voor het laden van energie is voor 2022 vastgesteld op 0,19 cent per kWh."

"0,19 cent" is best weinig, ik denk dat € 0,19 bedoeld is.

Aan de formulering te zien blijft het auto-laad-tarief hiermee uit de WKR?
2022 is wel oud, toen markttarieven nog hoog waren ten opzichte van nu. Ik heb sindsdien geen update gezien; maak er zelf geen gebruik van.

[ Voor 4% gewijzigd door SBL op 11-06-2024 16:51 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Laatst online: 21:51
Kneiter Ar schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:49:
[...]

Wat ik interessant vindt: je bent niet de eerste die zegt dat er 3x6A nodig is. Ik ben geen elektro kenner maar ik mag toch hopen dat Wallbox zelf wel zal weten wat genoeg W is om te starten met de eco-modus.
Thx voor de bijlage. Dat is inderdaad de standaard manier van aansluiten, dus de kans dat het zo aangesloten zit is vrijwel 100%.

Ik zag later ook dat die post niet van jou was :-)

Die minimale 6A is afkomstig uit het protocol tussen het voertuig en de laadpaal. De paal geeft aan de auto door hoeveel vermogen er beschikbaar is om te laden. 6A is simpelweg de laagst mogelijke 'stand' die het protocol heeft (een PWM duty cycle van 10%). Zie: Wikipedia: SAE J1772 bij "PWM duty cycle indicating ampere capacity"

Hij kan dus simpelweg niet tegen de auto zeggen: "ga maar met 2500W laden".

[ Voor 4% gewijzigd door jeanpaulh op 11-06-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:57

taz10

Party Animal

Tijnderivecourt schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:37:
[...]

Ik had hiervoor een uitgebreide post, helaas werd deze verwijderd omdat dit teveel spam was. Vandaar de nieuwe. We zijn een Nederlandse fabrikant van laadpalen, net de Cloud API gereleased naar het publiek. Voor iedereen die hier mee wil spelen, je kunt hem gratis gebruiken en koppelt Volt Time laders met elk gewenst Energy of Home automation systeem. Volledige controle over jullie laadpaal!
Zojuist had ik contact met Ratio, zelf heb ik een Ratio Solar, en volgens Ratio kan ik de api van Volttime gebruiken ? , Dit omdat Ratio nog zelf geen Api heeft.
Iemand die inmiddels al de api van Volttime , Volt time , heeft gebruikt en dan icm Home Assistant bv ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06 15:39
[...]

Dat lijkt me ook niet inderdaad. Maar, het ontbreken van duidelijkheid wat een redelijke vergoeding is maakt e.e.a. niet duidelijker natuurlijk. Voor een werknemer die thuis niet kan laden is alles wat lager is dan het tarief van een publieke laadpaal voordeel; vanuit dat opzicht is er dus ook een punt in die richting te maken.

Lastige voor mij is dat ik bij een grote corporatie werk en ik iemand op de financiële afdeling zal moeten overtuigen dat dit OK is. Die heeft contact gehad met belastingdienst en komen niet verder dan dat "voordeel werknemer" moet komen uit reiskostenvergoeding of WKR.

Ja, dat snap ik zelf ook.... Antwoord op welke prijs gerekend zou moeten worden om het niet meer over voordeel te hebben blijkt lastig. Ik zie zelf weinig problemen om uit te gaan van iets in richting van €0,25. Als er nieuwe regels/precedenten komen kan aanpassen altijd nog.

[...]

Er zijn twee door de Belastingdienst geaccepteerde mogelijkheden voor het vergoeden van laadkosten: Of je declareert maandelijks/jaarlijks de daadwerkelijk gemaakte energiekosten (maatwerk per werknemer); Of je maakt een zakelijke afspraak met je werkgever voor 'het leveren van energie'. Bij die laatste optie kun je een vast tarief per kWh afspreken met je werkgever. Echter mag dan de vergoeding niet hoger uitpakken dan de daadwerkelijke kosten, anders wordt het deel boven de daadwerkelijke kosten gezien als loon. Misschien dus nog even met de financiële afdeling in overleg ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:26
roel00 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:11:
[...]

Er zijn twee door de Belastingdienst geaccepteerde mogelijkheden voor het vergoeden van laadkosten: Of je declareert maandelijks/jaarlijks de daadwerkelijk gemaakte energiekosten (maatwerk per werknemer); Of je maakt een zakelijke afspraak met je werkgever voor 'het leveren van energie'. Bij die laatste optie kun je een vast tarief per kWh afspreken met je werkgever. Echter mag dan de vergoeding niet hoger uitpakken dan de daadwerkelijke kosten, anders wordt het deel boven de daadwerkelijke kosten gezien als loon. Misschien dus nog even met de financiële afdeling in overleg ...
En wat zijn dan geaccepteerde kosten? En hoe gaat dat dan gecontroleerd worden?
Als je zelf je laadpaal hebt aangeschaft en hebt (laten) installeren? Bedrijfsmatig mag/kan je goederen in 3 of 5 jaar afschrijven. Dan zou je dat ook mee moeten nemen.

Ik hanteer hier vooralsnog gewoon hetzelfde tarief als bij openbare palen in de gemeente. Als het niet goed is hoor ik het wel, dan laden we voortaan wel duur aan de snellader.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 07:41

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Kneiter Ar schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:47:
[...]

Heb jij dit al op weten te lossen, @Pieter2 ?

Ik heb namelijk een zeer vergelijkbare situatie en bij mij gebeurt er ook niks. De app zegt continu te wachten op groene energie, terwijl ik op mijn p1 meter zie dat ik 2000 watt teruglever.

Kan het nog iets te maken hebben met de instellingen op de EM340?
Ik heb hetzelfde probleem. Wallbox Pulsar Max. De EM340 moet wel zien dat je zonnepanelen wat opleveren. Mijn P1 Homewizard laat dit idd zien. Maar de EM340 ziet dit bij mij niet. Je zou een negatieve waarde op het display moeten zien. Dit komt, iig bij mij, omdat de uitvoer van de PV-installatie niet door de EM340 gaat. Ik moet dit nog laten oplossen door de installateur.

[ Voor 4% gewijzigd door Miesjh op 11-06-2024 17:31 ]

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:19
WvR68 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:16:
[...]

Niet helemaal. M'n account werkt gewoon. Ook kan ik laadpaal op app zien.
Ik wil echter laadpaal volledig loskoppelen van ShellRecharge. Hoef laadpaal niet via app te kunnen bedienen f zien. Ook geen kWh registratie meer nodig. Paal mag altijd aan staan, geen kaart bedieining nodig). Zo hoop ik de meest simpele opstelling te hebben met minste kans op storing.
Als de meter geen goed signaal doorgeeft of defect is dan kan het zijn dat die Newmotion gewoon in fout gaat.
Je kan vragen aan Shell dat ze de paal vrijschakelen van hun platform. Als dat nog altijd geen zoden aan de dijk zet kan je de box “ombouwen” naar een SmartEVSE box. Dan haal je ‘m open en vervang je de componenten tot je alleen de kale box, relais en SmartEVSE hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:26

timpel_800

Amber 65

jeanpaulh schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:34:
[...]

..]

Dit is bij de zappi ook zo.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:22
timpel_800 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:48:
[...]

Dit is bij de zappi ook zo.
Nee, want die kan ook op 1 fase al beginnen,dus 1400W.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:26

timpel_800

Amber 65

tenzij je hem op 3 fase zet . Dat bedoelde ik.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-06 19:30
Gisteren eindelijk de laadpaal geïnstalleerd. Moest wachten op een nieuwe gevel en dat duurt ff.
Easee Charge lite met een equalizer en een losse 10 meter kabel.
En ja, die past dus prima op de Easee hook waar ik eerder aan twijfelde.

De monteur had pech, want pokkeweer en hij moest 10 meter graven.
Het werkt als een speer, de eerste laadsessie was tijdens het koken, en de vaatwasser moest toevallig ook nog aan.

To do; de leaseplan travelcard/Easee paal en E-flux aan elkaar knopen zodat de baas gaat betalen.
Wil nog niet lukken, morgen E-flux maar ff bellen,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZviVdk5Fnnt1WoMlS7j7nb1VX8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9VfckDVagNz0d8FoWNqCXJUi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3sAxJVrAqYHsb9gkx7sUvyna4E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pXEC47uVNzX4DByv6EQX7iCe.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-05 22:17
macfocus schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:19:
Gisteren eindelijk de laadpaal geïnstalleerd. Moest wachten op een nieuwe gevel en dat duurt ff.
Easee Charge lite met een equalizer en een losse 10 meter kabel.
En ja, die past dus prima op de Easee hook waar ik eerder aan twijfelde.

De monteur had pech, want pokkeweer en hij moest 10 meter graven.
Het werkt als een speer, de eerste laadsessie was tijdens het koken, en de vaatwasser moest toevallig ook nog aan.

To do; de leaseplan travelcard/Easee paal en E-flux aan elkaar knopen zodat de baas gaat betalen.
Wil nog niet lukken, morgen E-flux maar ff bellen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Houd er wel rekening mee dat als je e-flux insteld je weer niet slim kan laden op je zonnestroom overschot. Zover ik begreep kan je alleen e-flux of ze equalizer koppelen en niet beide waardoor die functie komt te vervallen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cwegh
  • Laatst online: 05-06 23:11
macfocus schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 06:39:
[...]De Home is verboden ivm een probleem met de aardlek meen ik (of het ontbreken daarvan).
De Charge lite is de opvolger.
En die doet het hier sinds gisteren prima.
Aha, dit heeft me geholpen dank. Ben er even ingedoken, hieronder het verslag voor het nageslacht ;-)

Zo te zien was het een verkoopverbod opgelegd door de Zweedse elektrische veiligheid instantie vanwege onduidelijke technische documentatie en wat labels op het toestel. Dat advies hebben de BE en NL instanties overgenomen. Het gaat vooral over een non-conformiteit dan een veiligheidsprobleem.

Er is echter geen verbod op gebruik (of terugroepactie) geweest van de reeds 500.000 bestaande geïnstalleerde laders. Dus het risico zal wel meevallen vermoed ik dan.

In de documentatie wordt gemeld dat de lekstroom schakelaar geïntegreerd op de PCB een elektrische is ipv een elektromechanische automaat. In de documentatie wordt er niet vermeld dat er een automaat voorgezet moet worden. Echter wordt en werd een laadpaal steeds conform het AREI (BE normering) uitgevoerd en beschikken daarom over een externe automaat en differentieel werking wat een dubbele veiligheid is bovenop de ingebouwde veiligheid die onvoldoende is gedocumenteerd.

Voor de rest is de Easee Home identiek als de Easee Charge Lite. De clouddiensten en app blijven beschikbaar en krijgt nieuwe features zoals Bluetooth.

Belangrijkste mededeling 03/05/2024 van het BIPT (BE instantie) is deze: https://www.bipt.be/operatoren/laadpalen-van-het-merk-easee
Op maandag 22 april jl. heeft de Zweedse autoriteit voor elektrische veiligheid een mededeling gepubliceerd waarin zij verklaart dat het niet nodig is maatregelen te treffen voor de reeds geïnstalleerde laadpalen van de “Easee Home” en “Easee Charge”-modellen.
Het BIPT sluit zich aan bij die beslissing. Dit betekent dat er ook geen maatregelen hoeven te worden genomen voor de laadpalen die reeds in België zijn geïnstalleerd. Met andere woorden, deze laadpalen kunnen verder worden gebruikt.

Voor de Zweedse autoriteit voor elektrische veiligheid is het risico op ernstige defecten zo klein dat het niet passend is te eisen dat maatregelen worden genomen voor de reeds geïnstalleerde laadpalen.
UPDATE 12/06/2024: Ik had alsnog een mail naar Easee gestuurd of ik nieuwe installaties kon laten keuren, hieronder de respons van Benelux@easee.com. Dus alles is ok, maar de Easee Home en Easee Charge zal niet gekeurd worden.
Weet dat het op dit moment niet toegestaan is om nieuwe installaties te doen met de Easee Home. Hier geldt een verkoop en installatieverbod op. Bestaande installatie mogen wel blijven hangen en gebruikt worden.

In uw geval zal de lader dus niet goedgekeurd worden door de keuring. Ondanks een correcte installatie volgens de AREI.
Bronnen
1) nieuws: Thuislaadpaalbedrijf Easee bevestigt verkoopverbod in Nederland
2) nieuws: Easee kan ook in België geen thuislaadpalen meer verkopen
3) https://easee.com/nl/arti...n-europa-zo-zit-het-niet/
4) YouTube: Easee RCD Explainer and Test (Why our RCD is Unique)
5) https://easee.com/2023/02/22/this-is-how-our-rcd-works/
6) Easee laadpaal verkoopverbod in Zweden (en Europa)

[ Voor 8% gewijzigd door cwegh op 12-06-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-06 19:30
Flexiilex schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:26:
[...]

Houd er wel rekening mee dat als je e-flux insteld je weer niet slim kan laden op je zonnestroom overschot. Zover ik begreep kan je alleen e-flux of ze equalizer koppelen en niet beide waardoor die functie komt te vervallen
Klopt, maar aangezien de zonnestroom hier vast wel opkomt (zeker in najaar en winter ivm Warmtepomp) en de baas de laadkosten betaalt, lig ik daar voorlopig niet heel erg wakker van.

Overigens zit het net ff iets anders in elkaar: Je kunt maar 1 "Operator" instellen. En dat is dus of "E-flux" of bv "Easee". Daar zit hem het "probleem.
Kan best dat ze daar nog eens een update voro uitbrengen, want dat is software.

[ Voor 18% gewijzigd door macfocus op 11-06-2024 22:56 . Reden: Aangevuld ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_ZlRlTH05n3nlBD7B-EoAC9Y3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxPV952WJS96FPHO3BSz3Ud2.jpg?f=fotoalbum_largeVoor degene die het interessant vindt, ik rijd nu een maand een EV en woon in een rijtjeshuis, zoals velen in NL. Ik heb geen oprit en een stoep tussen de auto en mijn huis.

Gemeente wil in geen enkel mogelijke manier meedenken met een laadgoot of dergelijke. Toch eigenwijs geweest en heb een laadpaal van Zonneplan geinstalleerd.

Voor de leaserijders onder ons, je kunt dus de investering van je laadpaal en aanpassingen van netaansluiting aftrekken van je bijtelling omdat het een privéinvestering is voor je zakelijke auto. Hierdoor krijg je +- 50% terug van de belasting.

Ik vond het nogal wat om altijd overdag die mat neer te leggen omdat de meeste mensen overdag langslopen. Ik laad dus nu alleen snachts en haal de mat en kabel als ik op sta weer weg. Sommige directe buren weten niet eens dat ik dit doe terwijl ze naast mij wonen.

Ook merk ik dat als je een laadpaal laat installeren zonder oprit dat veel buren het eigenlijk wel leuk vinden omdat ze met precies hetzelfde probleem van ‘geen oprit’ hebben. Mijn tip: gewoon transparant zijn dat je hun niet tot last wil zijn en snachts laden. Tot nu toe heb ik nog geen problemen!

Ik ben blij dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-05 21:32
macfocus schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:41:
[...]

Klopt, maar aangezien de zonnestroom hier vast wel opkomt (zeker in najaar en winter ivm Warmtepomp) en de baas de laadkosten betaalt, lig ik daar voorlopig niet heel erg wakker van.

Overigens zit het net ff iets anders in elkaar: Je kunt maar 1 "Operator" instellen. En dat is dus of "E-flux" of bv "Easee". Daar zit hem het "probleem.
Kan best dat ze daar nog eens een update voro uitbrengen, want dat is software.
Je kunt ook de Easee koppelen aan E-flux en de auto laten vragen op basis van prijs/overschot. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor afhankelijk van de auto, zoals home automation oplossingen of apps die dit regelen.

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:39
.

Voor de leaserijders onder ons, je kunt dus de investering van je laadpaal en aanpassingen van netaansluiting aftrekken van je bijtelling omdat het een privéinvestering is voor je zakelijke auto. Hierdoor krijg je +- 50% terug van de belasting.
Zeer interessant, heb je hier misschien een linkje van. Ik kom alleen artikelen tegen voor de werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 07:03
Rvzoggie schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:09:
[Afbeelding]Voor degene die het interessant vindt, ik rijd nu een maand een EV en woon in een rijtjeshuis, zoals velen in NL. Ik heb geen oprit en een stoep tussen de auto en mijn huis.

Gemeente wil in geen enkel mogelijke manier meedenken met een laadgoot of dergelijke. Toch eigenwijs geweest en heb een laadpaal van Zonneplan geinstalleerd.
Erg jammer van de gemeente. Het is een bekend en groeiend probleem waarbij de gemeente er goed aan zou doen mee te denken en eigenlijk kan het niet, dat de gemeente niet coöperatief is. Goed dat je op deze manier er toch een mouw aan past.

In 2030 dus over 5,5 jaar zijn alle nieuwe auto's elektrisch (of waterstof ;) ). Dan is het aan de gemeente om elektrisch rijden overal mogelijk te kunnen maken. Dus ook voor iedereen die gewoon in een rijtjeshuis woont (zoals heel veel mensen). En dan heeft ook nog eens lang niet iedereen de mogelijkheid om de auto bij het huis neer te zetten.

Dat betekent dat er in 5,5 jaar heel veel meer laadpalen moeten komen en mensen ook maximaal moeten worden geholpen als ze een thuislaadpunt willen hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door HDoc op 12-06-2024 09:54 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
itsbvka schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:56:
[...]

Je kunt ook de Easee koppelen aan E-flux en de auto laten vragen op basis van prijs/overschot. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor afhankelijk van de auto, zoals home automation oplossingen of apps die dit regelen.
Dat kan zeker, maar je bent dan afhankelijk van de API interface van de fabrikant; die laat soms wel eens te wensen over. Plus, bij de meeste merken kun je het laadvermogen niet regelen (volgens mij alleen met Tesla), enkel start/stop. Wat wel oké is als je op de laagste dynamische prijzen wil laden, maar minder handig als je op zonnestroom-overschot wil laden.

Aan de andere kant kun je dan wel weer planningen maken op basis van SoC van de auto.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wimploo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:44:
[...]

Zeer interessant, heb je hier misschien een linkje van. Ik kom alleen artikelen tegen voor de werkgever.
Het moet ook via de loonheffingen worden geregeld als (eventuele) "eigen bijdrage privégebruik", dus ik zou daarvoor bij je werkgever informeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rvzoggie
Wimploo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:44:
[...]

Zie hier een link: https://salure.nl/nieuws/aftrekposten-bijtelling

kijk dan bij het kopje 'zo verlaag je jouw bijtelling'. Geldt ook voor het kopen van een dakkoffer, fietsendrager, autotassen maar dus ook een laadpaal voor jouw auto. Alles wat maar te maken heeft met mijn zakelijke auto bewaar ik de bonnen van en wordt door mijn werkgever afgetrokken van de bijtelling. En bij een laadpaal scheelde het mij +- 1000 euro netto. Toch de moeite waard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Er is geen pasklaar antwoord, een deel is hier ook al genoemd. De kennisgroep van de Belastingdienst heeft diverse antwoorden gegeven op vragen hieromtrent.

Zie bijv. KG:204:2023:7 en KG:204:2022:31. Lees vooral de beschouwingen.

In de praktijk zie ik dat werknemers op hun eigen locatie de controle hebben over het vergoedingstarief en die instellen op hun variabel tarief, met wat nattevingerwerk maar wel op redelijke basis. Ik zie, aan de andere kant, kennissen ook wel 80 cent per kWh instellen en vervolgens nog niet de helft daarvan aan tarief (kWh-prijs) hebben. In dat geval lijkt er dus zeker sprake te zijn van loon.

Klinkt wat gek, maar wat een redelijk tarief is, heb je eigenlijk zelf wel een gevoel bij. Als het te beargumenteren is, is het in ieder geval niet bewust fout. Als werkgever moet je je eigenlijk ervan vergewissen dat de werknemer niet meer declareert dan zijn kosten. Bij een bewust te hoog tarief, ben je als werkgever aansprakelijk (als inhoudingsplichtige voor de loonheffing). Ik zou daar vooral een controle op houden en bij grote afwijkingen ook vragen stellen aan de betreffende werknemer(s).

Verder is er nog geen jurisprudentie hieromtrent geweest bij de rechtbank. Ben benieuwd naar de eerste rechtszaken :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rvzoggie
HDoc schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:49:
[...]

Erg jammer van de gemeente. Het is een bekend en groeiend probleem waarbij de gemeente er goed aan zou doen mee te denken en eigenlijk kan het niet, dat de gemeente niet coöperatief is. Goed dat je op deze manier er toch een mouw aan past.

In 2030 dus over 5,5 jaar zijn alle nieuwe auto's elektrisch (of waterstof ;) ). Dan is het aan de gemeente om elektrisch rijden overal mogelijk te kunnen maken. Dus ook voor iedereen die gewoon in een rijtjeshuis woont (zoals heel veel mensen). En dan heeft ook nog eens lang niet iedereen de mogelijkheid om de auto bij het huis neer te zetten.

Dat betekent dat er in 5,5 jaar heel veel meer laadpalen moeten komen en mensen ook maximaal moeten worden geholpen als ze een thuislaadpunt willen hebben.
Helemaal mee eens. Ik loop tijdens de lunch af en toe wel eens een rondje en ik kan zo 10 plekken aanwijzen van mensen die ook een laadpaal of laadkabel hadden liggen zonder dat ze een oprit hebben. Ik denk dat het probleem op een gegeven moment zo groot wordt dat ze niet anders kunnen dan een oplossing bedenken.

Voor nu laad ik lekker 's nachts. Heeft niemand er last van en ik kan me geen enkele gemeentewerker voorstellen die hier 's nachts op gaat controleren. En als ze het overdag doen ligt hij er toch niet.

Meer laadpalen is niet de oplossing in mijn optiek. Bij ons vragen ze in de wijk per kwh 57 cent en een kleeftarief terwijl ik thuis nu gemiddeld op 25 cent nachttarieven zit. Dat valt naar mij niet uit te leggen terwijl ik ook nog een overschot van zonnepanelen op het dak heb liggen.

Hier valt nog veel werk te verrichten in vorm van beleidskaders door gemeenten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:32
HDoc schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:49:
[...]

Een gemeente die privéladers op openbare parkeerplekken toestaat creëert een bron voor toekomstig conflict.
Hun taak is zorgen dat er voldoende openbare laders beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
[Afbeelding]Voor degene die het interessant vindt, ik rijd nu een maand een EV en woon in een rijtjeshuis, zoals velen in NL. Ik heb geen oprit en een stoep tussen de auto en mijn huis.

Ik vond het nogal wat om altijd overdag die mat neer te leggen omdat de meeste mensen overdag langslopen. Ik laad dus nu alleen snachts en haal de mat en kabel als ik op sta weer weg. Sommige directe buren weten niet eens dat ik dit doe terwijl ze naast mij wonen.

Ook merk ik dat als je een laadpaal laat installeren zonder oprit dat veel buren het eigenlijk wel leuk vinden omdat ze met precies hetzelfde probleem van ‘geen oprit’ hebben. Mijn tip: gewoon transparant zijn dat je hun niet tot last wil zijn en snachts laden. Tot nu toe heb ik nog geen problemen!

Ik ben blij dus!
Gemengde gevoelens bij dit. Ik zou het ook zo doen maar ik zou het ferm vervelend vinden als dit geen parkeerplek is van mij omdat ik dan niet gegarandeerd een plekje heb en dat is essentieel voor EV transitie imho.
Is die plek waar (jouw?) Polestar staat een eigen/private parkeerplek of is dat publiek eigendom?

Een mat, leuk, maar ik zou dan burgerlijk ongehoorzaam geweest zijn en de kabel onder de klinkers gelegd hebben en met een buisje omhoog laten komen met een paaltje er bij, de gemeente bekijkt het dan maar.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 12-06-2024 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rvzoggie
ASW1 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:40:
[...]

Een gemeente die privéladers op openbare parkeerplekken toestaat creëert een bron voor toekomstig conflict.
Hun taak is zorgen dat er voldoende openbare laders beschikbaar zijn.
De gemeente doet dit ook goed. Ze gaan er alleen aan voorbij dat het opladen met een publieke paal twee en een half keer zo duur is. Zo ga je elektrificatie nooit stimuleren. Als dit gelijk zou zijn aan mijn eigen tarieven thuis had ik waarschijnlijk niet een eigen paal aangeschaft.

En het plaatsen van publieke palen zorgt bij ons in de wijk ook voor onrust. Er zijn er al een aantal gesloopt omdat mensen hun eigen auto niet meer kwijt kunnen en deze plekken '' alleen' voor EV rijders zijn.
HyperBart schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Gemengde gevoelens bij dit. Ik zou het ook zo doen maar ik zou het ferm vervelend vinden als dit geen parkeerplek is van mij omdat ik dan niet gegarandeerd een plekje heb en dat is essentieel voor EV transitie imho.
Is die plek waar (jouw?) Polestar staat een eigen/private parkeerplek of is dat publiek eigendom?

Een mat, leuk, maar ik zou dan burgerlijk ongehoorzaam geweest zijn en de kabel onder de klinkers gelegd hebben en met een buisje omhoog laten komen met een paaltje er bij, de gemeente bekijkt het dan maar.
Ik heb hier helemaal geen problemen mee. Als er iemand anders staat heb ik pech. Dan kan ik altijd nog laden bij een publieke paal. Maar dat het mogelijk moet zijn als je er zelf staat om op te laden lijkt me voor iedereen een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Rvzoggie schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:47:
[...]

De gemeente doet dit ook goed. Ze gaan er alleen aan voorbij dat het opladen met een publieke paal twee en een half keer zo duur is. Zo ga je elektrificatie nooit stimuleren. Als dit gelijk zou zijn aan mijn eigen tarieven thuis had ik waarschijnlijk niet een eigen paal aangeschaft.
Ik weet niet hoe die tarieven tot stand komen, maar hier in de wijk kun je overal laden tussen de 24 en 33 cent.
En het plaatsen van publieke palen zorgt bij ons in de wijk ook voor onrust. Er zijn er al een aantal gesloopt omdat mensen hun eigen auto niet meer kwijt kunnen en deze plekken '' alleen' voor EV rijders zijn.
Dan wordt het tijd voor een vergunningstelsel/betaald parkeren denk ik als de parkeerdruk zo hoog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 07:03
[...]
Fijne buren heb je dan. Als er te weinig plek is ga bij de gemeenteraadsverkiezingen dan eens stemmen op een partij die wel de belangen van de gemiddelde autobezitter respecteert. Maak er een punt van bij je lokale wethouder en gemeenteraadsleden. Maar nadenken ho maar, gelijk de eigen frustratie botvieren op een stuk metaal met plastic en wat draadjes. Waarbij de vervanging dan met zijn allen weer kan worden opgehoest. :-( En dan zeker klagen over die stomme EV's ook nog en dat het allemaal niets uitmaakt en ga zo maar verder..

Kan iemand die mensen eens vragen wat hen bezielt? Als je iets wilt kan je ook via de democratische weg iets proberen te bereiken.. Als er een knalgele auto voor mijn deur geparkeerd staat sla ik toch ook niet de ruiten in omdat de kleur mij niet aanstaat?

[ Voor 25% gewijzigd door HDoc op 12-06-2024 14:09 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Dat is interessant! Ik lease en heb mijn laadpunt en omzetting naar 3 fasen uit eigen zak betaald. Kan ik dat met terugwerkende kracht nog aftrekken van mijn bijtelling?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
DonJuape schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:58:
[...]

Dat is interessant! Ik lease en heb mijn laadpunt en omzetting naar 3 fasen uit eigen zak betaald. Kan ik dat met terugwerkende kracht nog aftrekken van mijn bijtelling?
Ja, ik zou dit even navragen bij jouw eigen werkgever tot wanneer je dit kan doen. Op een gegeven moment sluiten de boeken ook en kan dat niet meer maar ik denk als je dit jaar die paal hebt gekocht, laten installeren en de meterkast hebt laten aanpassen dat dit zeker nog moet kunnen. Ik heb het in ieder geval wel gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Rvzoggie schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:11:
[...]

Ja, ik zou dit even navragen bij jouw eigen werkgever tot wanneer je dit kan doen. Op een gegeven moment sluiten de boeken ook en kan dat niet meer maar ik denk als je dit jaar die paal hebt gekocht, laten installeren en de meterkast hebt laten aanpassen dat dit zeker nog moet kunnen. Ik heb het in ieder geval wel gedaan!
Dat kun je toch in je eigen aangifte regelen?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rvzoggie
daemonix schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:25:
[...]

Dat kun je toch in je eigen aangifte regelen?
Nee, het gaat hierbij om een regeling voor het aftrekken van de bijtelling en met je aangifte doe je dit voor je inkomstenbelasting. Dat zijn 2 andere dingen. Dat staat ook in die link die ik eerder deelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:20

Ik ben blij dus!
Nette oplossing zo, alleen lastig laden wanneer er een ander auto staat geparkeerd :+.

Maar respect dat je enkel in de nacht laad en de kabel/mat netjes weg haalt _/-\o_.
Zolang je openbare parkeer plek niet gaat "claimen" moet het kunnen. Het is een beetje scheef want ook al zou je geen EV hebben, dan zou je als nog 99% van de keren daar parkeren :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Rvzoggie schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:32:
[...]

Nee, het gaat hierbij om een regeling voor het aftrekken van de bijtelling en met je aangifte doe je dit voor je inkomstenbelasting. Dat zijn 2 andere dingen. Dat staat ook in die link die ik eerder deelde.
Ah, dat is veranderd (al even geleden, in het verleden kon het wel).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
[...]
Ik heb hier helemaal geen problemen mee. Als er iemand anders staat heb ik pech. Dan kan ik altijd nog laden bij een publieke paal. Maar dat het mogelijk moet zijn als je er zelf staat om op te laden lijkt me voor iedereen een goed idee.
Mooie en menselijke ingesteldheid zeggen we hier dan in België.

Andere situatie hier ook maar als ik nu kijk wat ik moet bijladen in de BMW per nacht en rekening houdend met het capaciteitstarief (achtergrond: review: Betalen per kW vermogen - Nettarieven op basis van bandbreedte) waarbij ik aftop op 3.7kW max dan is het echt broodnodig om een eigen oprit met privatieve laadplek te hebben.

Hulde dus voor je inzet en het verwijderen van je matje en kabel. Ik vind voorzichtig de kabel hier nemen en rond het plantenvak manoevreren al wat gedoe :+ zonder de kabel tegen de auto te laten slaan (hij is 2 weken oud, hoe zou je zelf zijn).
Ja, FWP, ik ga me even schamen. O+
daemonix schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:03:
[...]

Ja ik vind het ook niet raar dat je die redenering maakt, in België regel je dat ook op niveau van persoonsbelasting.

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 12-06-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:03:
[...]

Jammer want ik heb wat twijfels over de medewerking van mijn WG.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-06 22:28
deamz0r schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:23:
Binnenkort mag ik hopelijk een plug-in hybride gaan rijden. Dus ik ben me aan het verdiepen in een laad oplossing voor thuis.

De betreffende auto zal nooit meer dan 3.7KW kunnen laden. Dus eigenlijk lijken mij alle duurdere palen behoorlijk overkill.
Zelf zat ik nu te denken aan de volgende opties:
- buiten stopcontact met granny lader.
- evlink home
- oudere laadpaal (via MP) met een fatsoenlijke API, iemand een goede tip?

In alle gevallen wil ik wel war aansturing kunnen doen vanuit Home Assistant. Zelf zat ik te denken aan een magneet contact/ relais van een fatsoenlijk A-merk met de juiste rating. Ik vertrouw bijvoorbeeld een Shelly niet in de meterkast met dergelijke hoge belasting.

Ik neem load balancing even voor lief, dat lijkt me geen issue met 3.7KW mits aangesloten op de juiste fase. Wij beschikken reeds over een drie fase aansluiting thuis,

Iemand die in hetzelfde schuitje zit en een gouden tip heeft voor een betaalbare oplossing? Of zijn er zwaarwegende argumenten om toch voor een dure laadpaal re gaan in mijn geval?
Een laadpunt is niet direct noodzakelijk, maar het biedt wel veel gemak, vooral als je er een met een vaste kabel hebt. Het is aan te raden een kabel te leggen die geschikt is voor 22kW laden (en eventueel een UTP-kabel of in ieder geval een buis als je laadpunt verder weg staat).

Je kunt er vanuit gaan dat je volgende auto op 11kW of 22kW gaat laden. Op die manier ben je voorbereid op alle mogelijkheden en bespaar je kosten als je later volledig elektrisch gaat rijden, omdat de infrastructuur er dan al ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:55
Binnenkort komt mijn elektrische wagen er aan, tijd voor een laadpaal dus.
Er lijkt op het eerste zicht heel veel keuze, maar als ik er mijn wensen tegen leg lijkt het plots heel wat minder. Ik heb een laadkaart op de kosten van het werk, dus de laadpaal moet zeker ocpp ondersteunen en ook een MID meter hebben (al ben ik daar niet 100% zeker van).
Aangezien zo'n laadpaal hopelijk toch behoorlijke tijd moet meegaan, wil ik graag dat hij iso 15118 en ocpp 2.01 ondersteund, dat laatste mag uiteraard ook via een toekomstige update.
Niet bij alle laadpalen is het even duidelijk of ze iso 15118 ondersteunen.
Dit is het lijstje dat ik voorlopig al gevonden heb:
  • Evbox Liviqo
  • Zaptec Pro
  • Blink EQ200 Professional
  • Peblar Business
  • Charge Amps Dawn
  • Defa Power
Zijn er nog opties die ik nog niet gevonden heb?
Zie ik het goed dat de populaire Alfen Eve single pro, nog niet klaar is voor iso15118? Hetzelfde voor de smappee EV Wall?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:24
Invictus66 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:19:

Zijn er nog opties die ik nog niet gevonden heb?
Zie ik het goed dat de populaire Alfen Eve single pro, nog niet klaar is voor iso15118? Hetzelfde voor de smappee EV Wall?
De coolblue laadpaal ‘laadtin de toekomst bidirectioneel. Hierdoor sla je stroom op in de accu van je auto, zodat je deze stroom gebruikt tijdens hogere energieprijzen’. Of dat iso…etc is moet je even navragen…
En er zijn ook andere manieren om je laadkosten te declareren bij je werkgever, anders dan een pas. Zoek even op dit forum naar tapelectric…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:55
jorisjansen3 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:27:
[...]

De coolblue laadpaal ‘laadtin de toekomst bidirectioneel. Hierdoor sla je stroom op in de accu van je auto, zodat je deze stroom gebruikt tijdens hogere energieprijzen’. Of dat iso…etc is moet je even navragen…
En er zijn ook andere manieren om je laadkosten te declareren bij je werkgever, anders dan een pas. Zoek even op dit forum naar tapelectric…
Ik had er misschien bij moeten zeggen dat ik een Belg ben. Coolblue verkoopt de Bluebuilt laadpaal (nog?) niet in België. Dit is overigens niet hun eigen laadpaal, maar een Peblar Label paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik heb via de LM een laadpaal aangevraagd bij Eneco. Daar zit een standaard maximaal aantal meter graafwerkzaamheden in. Ik hoor het vast nog van de installateur zelf, maar om voor mezelf te bepalen waar het laadpunt het best kan: omvat graafwerkzaamheden ook straatwerk verwijderen en weer plaatsen? Iemand enig idee?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:09
Ugchel schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 23:04:
Ik heb via de LM een laadpaal aangevraagd bij Eneco. Daar zit een standaard maximaal aantal meter graafwerkzaamheden in. Ik hoor het vast nog van de installateur zelf, maar om voor mezelf te bepalen waar het laadpunt het best kan: omvat graafwerkzaamheden ook straatwerk verwijderen en weer plaatsen? Iemand enig idee?
Nee, dat is straatwerk en geen graafwerk;)

Bij de opdrachtgevers waar ik voor werk dan, maar kan me niet voorstellen dat Eneco wel gratis straatwerk gaat doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 11:33
Ik heb een laadpaal via/van Eneco. Bij mij hebben ze een meter of 7 gegraven en straatwerk verwijderd en weer teruggeplaatst. Dat was geen enkel probleem. Erg netjes gedaan overigens.

Zelfs een extra UTP kabel meebegraven omdat ik dit vroeg (paal zit aan de garage, daar heb ik nu dus ook UTP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Voor mij hoort in een lopende meter graafwerken bij een installatie het ook terug achterlaten zoals het was, maw klinkers terugleggen, aanwerken met stabilisé, aantrillen etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
ASS-Ware schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:47:
[...]

Ik heb hier juist gelezen dat ie dat wel doet.
Dat was een post van grote_oever op 25 mei jl.

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
HyperBart schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:10:
[...]

Back office en aansturing zijn 2 aparte zaken, maar het klopt wat je zegt.
Niet bij iedere laadpaal, maar het is zeker goed als dit wel zo is. Ik wil graag gewoon automatische declaratie en een RFID lezer.
Goh, ja een Raspberry Pi moet je er bij draaien maar wat je er voor terugkrijgt is in terugverdientijd wel heel soepel. Het blijft hier Tweakers natuurlijk.

De documentatie is "Duits Degelijk", ik heb gisteren een Pi geprepped voor vrienden van ons, vanavond ga ik 'm installeren. Tesla, Batterij van een merk wat ik niet ken en PV. Ben benieuwd.
Inmiddels EVCC draaien thuis, al heb ik nog geen laadpaal die ik ermee kan aansturen. Solaredge via modbus (proxy) en grid via een Homewizard P1 meter geïntegreerd, dat werkt goed. De SoC van de auto leest ie eveneens in via API.

Binnenkort komt @Makrolon een Alfen installeren. Dan kan ik die ook integreren en gaan we meemaken hoe het werkt. Ziet er wel goed uit, tot zover ben ik ook wel enthousiast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
JanHenk schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:24:
[...]

Niet bij iedere laadpaal, maar het is zeker goed als dit wel zo is. Ik wil graag gewoon automatische declaratie en een RFID lezer.

[...]

Inmiddels EVCC draaien thuis, al heb ik nog geen laadpaal die ik ermee kan aansturen. Solaredge via modbus (proxy) en grid via een Homewizard P1 meter geïntegreerd, dat werkt goed. De SoC van de auto leest ie eveneens in via API.

Binnenkort komt @Makrolon een Alfen installeren. Dan kan ik die ook integreren en gaan we meemaken hoe het werkt. Ziet er wel goed uit, tot zover ben ik ook wel enthousiast.
EVCC met een Alfen is echt baas.
Zorg wel ff dat je je fases een beetje goed documenteert aan de aansluitzijde (kast naar Alfen en in de Alfen) en ook dat je bij een vaste-kabel-model de fases van de vaste kabel (dus de stranded wire kabel) in de Alfen in de juiste volgorde koppelt.

Had bij een collega het issue dat die niet op 1F kon laden omdat de elektricien wat losjes om ging met het aansluiten van de vast laadkabel in de Alfen, ja dat gaat niet goed dan, die zat altijd op 3F te laden.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 14-06-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:01:
[...]

Zorg wel ff dat je je fases een beetje goed documenteert en ook dat je bij een vaste kabel model de fases in de juiste volgorde insteekt.
Had bij een collega het issue dat die niet op1F kon laden omdat de elektricien wat losjes om ging met het aansluiten van de vast laadkabel, ja dat gaat niet goed dan, die zat altijd op 3F te laden.
Goed punt! Dank voor de toevoeging, ik neem inderdaad een model met vaste kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
HyperBart schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:01:
[...]

Zorg wel ff dat je je fases een beetje goed documenteert aan de aansluitzijde (kast naar Alfen en in de Alfen) en ook dat je bij een vaste-kabel-model de fases van de vaste kabel (dus de stranded wire kabel) in de Alfen in de juiste volgorde koppelt.

Had bij een collega het issue dat die niet op 1F kon laden omdat de elektricien wat losjes om ging met het aansluiten van de vast laadkabel in de Alfen, ja dat gaat niet goed dan, die zat altijd op 3F te laden.
Ik zal mn best doen ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Vandaag bij een vriend een nieuwe Zappi aangesloten.
Ik heb verder nog niet getest maar wel geprobeerd hem een beetje goed in te stellen. Ik weet alleen niet of de ct klemmen goed zitten op de juiste fase. Volgens een monteur ligt het er ook weer aan hoe het je huis binnen komt?, maar dit lijkt mij vaag.
In ieder geval vanaf de meter alles netjes op 1 , 2 en 3 alleen lees ik ook iets over de pf waardes.
Iemand die hier iets over kan zeggen ?, en of het volgens de foto waardes klopt ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NW32Lq7PW51Taj7o61m8aA6i2N4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RjWNdPERK2JI8wa5ZFdaTkG7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQPcrCY5WKoxQI38q3C6YPCROrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxDnWxFxV7uHN8OFRpXkhMAt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
taz10 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:16:
Vandaag bij een vriend een nieuwe Zappi aangesloten.
Ik heb verder nog niet getest maar wel geprobeerd hem een beetje goed in te stellen. Ik weet alleen niet of de ct klemmen goed zitten op de juiste fase. Volgens een monteur ligt het er ook weer aan hoe het je huis binnen komt?, maar dit lijkt mij vaag.
In ieder geval vanaf de meter alles netjes op 1 , 2 en 3 alleen lees ik ook iets over de pf waardes.
Iemand die hier iets over kan zeggen ?, en of het volgens de foto waardes klopt ?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het mooiste is als je even een auto op e fase kan laten laden. Dan moeten de pf 0,99 aangeven. In ieder geval even de zonnepanelen uit zetten, dan moet alles in de plus zitten.

Heb je wel gecheckt of je een rechtsdraaiend veld hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-06 11:36
Invictus66 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:39:
[...]

Ik had er misschien bij moeten zeggen dat ik een Belg ben. Coolblue verkoopt de Bluebuilt laadpaal (nog?) niet in België. Dit is overigens niet hun eigen laadpaal, maar een Peblar Label paal.
De laadpalen van Peblar kan ik sterk aanraden. Ik vind de focus op die ISO 15118 wat bijzonder, maar de Peblar Business voldoet dus ook aan jouw eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Makrolon schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:26:
[...]

Het mooiste is als je even een auto op e fase kan laten laden. Dan moeten de pf 0,99 aangeven. In ieder geval even de zonnepanelen uit zetten, dan moet alles in de plus zitten.

Heb je wel gecheckt of je een rechtsdraaiend veld hebt?
Ik zou ff niet weten hoe ik dit moet checken.
Maar nadat ik de zonnepanelen uit had was Fase 1 0 en de andere 2 positief. Ook kwamen de waarden aan de hand van de P1 meter aardig overeen. Dus ga er maar even vanuit dat het klopt dan.

Alleen 1 dingetje, ik had bij alle 3 de ctklemmen in de Zappi aangegeven stroommeter. Echter na het opnieuw opstarten van de Zappi stond alleen CT1 nog op stroom net. De CT 2 en 3 stonden uit terwijl ze wel wattage gaven.
Moet je dan alleen ct1 op stroommeter zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:21
taz10 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:54:
[...]

Ik zou ff niet weten hoe ik dit moet checken.
Maar nadat ik de zonnepanelen uit had was Fase 1 0 en de andere 2 positief. Ook kwamen de waarden aan de hand van de P1 meter aardig overeen. Dus ga er maar even vanuit dat het klopt dan.

Alleen 1 dingetje, ik had bij alle 3 de ctklemmen in de Zappi aangegeven stroommeter. Echter na het opnieuw opstarten van de Zappi stond alleen CT1 nog op stroom net. De CT 2 en 3 stonden uit terwijl ze wel wattage gaven.
Moet je dan alleen ct1 op stroommeter zetten?
Kijk eens naar dit filmpje van MyEnergi Benelux en veel zal dan duidelijk worden. Zonder dit had ik het ook niet voor elkaar gekregen, aangezien de monteur het ook niet voor elkaar kreeg. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:37
Mensen ik krijg de mogelijkheid van m'n werkgever om een laadpaal te laten installeren thuis.
Nu wil ik natuurlijk met een pasjes systeem om te kunnen declareren (geen idee hoe zoiets werkt).
Het gaat om een Tesla model 3 bouwjaar 2023.

Kan iemand me de goede richting op duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-06 22:06
Is er wellicht een kleine guide met onderdelen die je nodig zou hebben voor het aanleggen van een laadpaal? Ik heb hier al rondgezocht maar kan het nog niet echt vinden.

Wij hebben 3 minuten van huis vandaan Tesla Superchargers, dus ik ben aan het kijken of het qua kosten nog enigszins interessant kan zijn om thuis ook een wallbox te plaatsen. De wallbox zal namelijk naar de achtertuin moeten, circa 15 meter van de meterkast weg. We hebben ook geen eigen oprit, dus we kunnen niet met zekerheid iedere dag laden. Dit wil ik in mijn kostenoverweging meenemen.

We hebben al een gat in de fundering waar ik bij kan via de kruipruimte. In de tuin graven vind ik zelf ook geen probleem. We willen dus eigenlijk alles aanleggen en voorbereiden op een elektricien die de daadwerkelijk aansluiting doet. Waar ik nu naar op zoek ben is een klein lijstje met wat we ongeveer nodig hebben aan materiaal. De naam van het type kabel, wat er over het algemeen bij moet in de meterkast etc. Zodat ik op basis daarvan een besluit kan nemen qua kosten. We beschikken al over 3 fase in een 2022 nieuwbouwwoning. Is er iemand die zo'n lijstje heeft? Alvast hartelijk dank!

Auto is een Model Y AWD LR, laden op max 11kw, geen 22.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
fevo-1190 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 06:50:
Mensen ik krijg de mogelijkheid van m'n werkgever om een laadpaal te laten installeren thuis.
Nu wil ik natuurlijk met een pasjes systeem om te kunnen declareren (geen idee hoe zoiets werkt).

Als je met een pasjes systeem werkt dan heb je een zogenaamde backend nodig en moet je laadpaal uiteraard een paslezer hebben en met OCPP overweg kunnen, dat laatste is het protocol wat gebruikt wordt om te praten met een backendsysteem langs waar transacties verwerkt worden.

Je moet dus eens gaan kijken welke laadpalen je andere eisen vervullen en aan de bovenstaande eisen voldoet. Klassiekers en vaak als goed/mooi/leuk/degelijk/technisch interessant bevonden worden zijn de Alfen, Easee, Zappi en tegenwoordig ook de Peblar omdat die "vooruitstrevend is" in ISO15118 alhoewel ze geen sub 6A aankunnen :X , zonde want als je PV stroom minder dan 1.4kW over hebt dan had je die in de auto kunnen tanken, ondanks dat je dan altijd wat verlies hebt omdat het vermogen zo laag is maar dat gebeurt NA de laadpaal dus dat krijg je gewoon lekker verrekend via je pasje :$ .
mistermol schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 07:17:
Is er wellicht een kleine guide met onderdelen die je nodig zou hebben voor het aanleggen van een laadpaal? Ik heb hier al rondgezocht maar kan het nog niet echt vinden.
Indien Belg: EXVB kabel, minimaal 6 carre (en als het van mij af hangt zelfs 10 omdat je zo een lange afstand overbrugt) en bij voorkeur in een PVC buis leggen tesamen met 2 UTP draden, die moeten niet een grondkabel zijn want er zit een PVC buis rond. Waarom 2, omdat je je digitale meter evt wil koppelen en daarnaast een betrouwbare IP verbinding wil van de box naar je huis.

Indien NL: volgens mij werken jullie met die kabels met YVK ofzoiets en met een aardlitze YMVK, ook hier zou ik de grondversie (AS?) gebruiken en deze in een PVC buis leggen tesamen met 2 UTP kabels.
Ik laat me graag voorbijsteken door wat NL'ers die hier rondlopen maar volgens mij is dit wat jullie gebruiken in de grond: https://www.kabel24.nl/ymvk-as-grondkabel-4x6-per-meter/

Bron: https://laadpaalwijs.nl/w...-nodig-voor-een-laadpaal/

Het aardlitze systeem kennen wij niet zo in Belgie. Wij nemen altijd kabels waar de aarding/PE ader geelgroen mee in de kabel zit. Normaal zou ik zoiets suggereren maar ik weet niet of dat mag van jullie NEN norm(?)

Ik hou nogal graag vast aan die PVC buis als extra maatregel en omdat je best wel wat graafwerken moet doen.

Minimaal 6 carre/mm² is omdat je (naar mijn mening) een lange afstand overbrugt, iedere draad wordt altijd een weerstand als je vermogen afneemt, dus warmte en dat betekent dus verlies en dat wil je beperken aangezien je pas vergoed wordt vanaf de laadbox.
Wij hebben 3 minuten van huis vandaan Tesla Superchargers, dus ik ben aan het kijken of het qua kosten nog enigszins interessant kan zijn om thuis ook een wallbox te plaatsen. De wallbox zal namelijk naar de achtertuin moeten, circa 15 meter van de meterkast weg. We hebben ook geen eigen oprit, dus we kunnen niet met zekerheid iedere dag laden. Dit wil ik in mijn kostenoverweging meenemen.

We hebben al een gat in de fundering waar ik bij kan via de kruipruimte. In de tuin graven vind ik zelf ook geen probleem. We willen dus eigenlijk alles aanleggen en voorbereiden op een elektricien die de daadwerkelijk aansluiting doet. Waar ik nu naar op zoek ben is een klein lijstje met wat we ongeveer nodig hebben aan materiaal. De naam van het type kabel, wat er over het algemeen bij moet in de meterkast etc. Zodat ik op basis daarvan een besluit kan nemen qua kosten. We beschikken al over 3 fase in een 2022 nieuwbouwwoning. Is er iemand die zo'n lijstje heeft? Alvast hartelijk dank!

Auto is een Model Y AWD LR, laden op max 11kw, geen 22.
Ik zou je aanraden om via een betrouwbare webshop een goede degelijke laadpaal aan te schaffen (ja, ik ben fan van Alfen), die laat je gewoon uurtje factuurtje door de elektricien aansluiten tesamen met de automaten en aardlek in je meterkast. Dan ben je relatief goedkoop uit en dan profiteer je het meest correcte omdat je al het grote werk toch al zelf gedaan hebt.

Als het een "complexer" laadpaaltje is zoals een Zappi dan zou ik 'm toch via de elektricien aanschaffen simpelweg omdat hij dan verantwoordelijk is voor alle "gedoe" er rond van die energiemeters, zonneladen, CT klemmen etc etc. Als je met een basis Alfen weg kan, tja daar is echt niks complex aan dus dan koop je gewoon een product, geen complete dienstverlening. Die Alfen aansluiten is de video volgen en je bent klaar.

Ik ben aangenaam gecharmeerd van die Zappi (ondanks dat ik 'm niet zo mooi vind) in wat hij aanbiedt qua schermpje en solar charging maar ik heb het nog niet in detail kunnen bekijken of hij bv. ook rekening houdt met mijn eerder vermeldde capaciteitstarief. Dat zijn toch vaak complexere situaties waar naar mijn kennis alleen EVCC rekening mee houdt als software pakket.

Ook de Alfen ondersteunt sinds een tijdje solar assisted charging waarbij je een vermogen opgeeft wat de laadpaal mag gebruiken en hoeveel procent van dat vermogen hij van de zon dient te ontvangen. Is dat percentage zon er niet dan laadt hij aan een lager vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 15-06-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Er komt een ev in huis.
Ik heb enphase pv systeem op het dak. 3 dakdelen elk op een van de 3 fasen van de woning aangesloten. Dit systeem is al voorzien van een envoy metered, oftewel verbruik op de verschillende fasen is bekend.
Vooruitlopend op de toekomst wil ik meer kunnen aansturen op minder afhankelijk zijn van het net.

Ik wil de ev ook thuis kunnen opladen maar heb me hier nog niet heel erg in verdiept. Wat ik graag zou willen bereiken is dat ik de auto kan opladen in verschillende modi:
- alleen in de auto stoppen wat anders naar het net zou gaan (op zonnige dagen wek ik 40kwh op, piek zon 5kw)
- op moment x een lange rit, zorg dat ie dan vol zit op de meest economische manier
- snel maximaal laden

Ik ben fanatiek Home assistant gebruiker dus daar zou een deel van de oplossing kunnen liggen.
Maar ik ben ook benieuwd of er kant en klare oplossingen zijn die hierbij in de buurt komen.

Als er bronnen zijn met meer info of inspiratie hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Riesjard schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:24:
Er komt een ev in huis.
Ik heb enphase pv systeem op het dak. 3 dakdelen elk op een van de 3 fasen van de woning aangesloten. Dit systeem is al voorzien van een envoy metered, oftewel verbruik op de verschillende fasen is bekend.
Vooruitlopend op de toekomst wil ik meer kunnen aansturen op minder afhankelijk zijn van het net.

Ik wil de ev ook thuis kunnen opladen maar heb me hier nog niet heel erg in verdiept. Wat ik graag zou willen bereiken is dat ik de auto kan opladen in verschillende modi:
- alleen in de auto stoppen wat anders naar het net zou gaan (op zonnige dagen wek ik 40kwh op, piek zon 5kw)
De meeste laadpalen die van vroeger al wat intelligenter waren kunnen het bovenstaande prima, je stelt je laadpaal dan in op solar only en het is klaar.
De Zappi kan dat bv, er zullen er nog zijn maar om dit soort dingen "per laadbeurt" in te stellen impliceert dat je toch een soortement fijne interface nodig hebt.
- op moment x een lange rit, zorg dat ie dan vol zit op de meest economische manier
Dit impliceert toch al wat hogere intelligent, omdat je kosten wil meenemen.
- snel maximaal laden

Ik ben fanatiek Home assistant gebruiker dus daar zou een deel van de oplossing kunnen liggen.
Maar ik ben ook benieuwd of er kant en klare oplossingen zijn die hierbij in de buurt komen.

Als er bronnen zijn met meer info of inspiratie hoor ik dat graag.
Aangezien je al gebruiker bent van HA heb je een bepaalde "zin om wat te installeren". EVCC integreert met HA en kan dus perfect vervullen wat je wil:

Mijn situatie, PV ongeveer 8000Wp op 2 omvormers 4kW en 1.5kW
EVCC staat ingesteld om de auto altijd snel (met grijze stroom) op te laden naar 50 procent, daarna wisselt hij naar MinPV, dat wil zeggen dat hij 6A blijft geven en als er stroom over is komt dat er ook nog bij.

50 procent is op mijn EV met 80kWh batterij voldoende voor alle dagelijkse verplaatsingen en ik krik mijn zelfconsumptie lekker op als de wagen thuis is door de dag O+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
fevo-1190 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 06:50:

Blader even terug in dit topic en ga lezen.
Niet zo lui hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik ben aan het kijken waar ons laadpunt het best kan komen in onze thuissituatie. We hebben een kelder, met daarnaartoe een schuin aflopende afrit (15 of 20 meter lang oid). Die afrit is aan drie kanten omsloten, door het huis en verder een keerwal/muur. We gebruiken de kelder met regelmaat om in en uit te lopen, al dan niet met fietsen. De auto’s staan aan de kant weg van het huis, zodat je een goeie doorloop hebt tussen de auto’s en het huis.

Daar komt nu dus een laadpunt bij. Ik zou die het liefst aan de muur weg van het huis hangen, zodat je de kabel niet in de loop hebt liggen. Mijn vrouw wil liever het straatwerk ongemoeid laten (‘want dat krijgen ze nooit meer strak’, het zijn van die straatklinkers) en het laadpunt aan het huis hangen. Dat zou betekenen dat je de kabel in de loop hebt liggen als je aan het laden bent.

Mijn optie is het mooiste (vind ik zelf, natuurlijk), maar hoe bezwaarlijk is het voor zo’n kabel mocht je daar regelmatig op gaan staan of met een fiets/skelter overheen rijden? Kan dat prima of is dat wachten op storingen/schade?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:04

13art

Moderator Mobile
Ugchel schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:30:
Ik ben aan het kijken waar ons laadpunt het best kan komen in onze thuissituatie. We hebben een kelder, met daarnaartoe een schuin aflopende afrit (15 of 20 meter lang oid). Die afrit is aan drie kanten omsloten, door het huis en verder een keerwal/muur. We gebruiken de kelder met regelmaat om in en uit te lopen, al dan niet met fietsen. De auto’s staan aan de kant weg van het huis, zodat je een goeie doorloop hebt tussen de auto’s en het huis.

Daar komt nu dus een laadpunt bij. Ik zou die het liefst aan de muur weg van het huis hangen, zodat je de kabel niet in de loop hebt liggen. Mijn vrouw wil liever het straatwerk ongemoeid laten (‘want dat krijgen ze nooit meer strak’, het zijn van die straatklinkers) en het laadpunt aan het huis hangen. Dat zou betekenen dat je de kabel in de loop hebt liggen als je aan het laden bent.

Mijn optie is het mooiste (vind ik zelf, natuurlijk), maar hoe bezwaarlijk is het voor zo’n kabel mocht je daar regelmatig op gaan staan of met een fiets/skelter overheen rijden? Kan dat prima of is dat wachten op storingen/schade?
Gezien er ook mensen zijn die, ter voorkoming van diefstal van de kabel, met de autoband op de kabel gaan staan, verwacht ik dat de schade wel mee zal vallen als je er met een fiets overheen rijdt. Er zelf kan je er natuurlijk prima overheen stappen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Zappi verkocht na 2 jaar voor €500 en een Easee gekocht voor €440 + laadkabel €200.

Ik ga naar een dynamisch contract, en een Easee is mooi geintegreerd met Tibber voor Grid Rewards (€100/jaar verdienen).

Ook viel de Zappi na de Tesla Wall Connector wel tegen qua uiterlijk. Hij is erg groot, erg cheap met die folie knopjes en erg jaren 90 plastic grijs.

Ook oververhitte hij snel als hij op Zuid hangt waardoor zijn primaire doel (zonneladen) niet fatsoenlijk werkte. Was normaal volgens MyEnergi.

Nu dus weer een mooie strakke kleine lader, de zwarte laadkabel en witte kap komen nog. Kan alles wat de Zappi doet, zoals automatisch tussen 1-fase en 3-fase schakelen voor zonnestroom en goed omgaan met dynamische tarieven. Dat laatste eigenlijk nog iets beter, omdat je niet een vast “laag” tarief aan hoeft te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xn-5Mp8pftKkeG212rw2srKVM_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/494CCRDd0Pgd85I3AW4Gbu5C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_9EyP8ecRSNKad176vihS3Ft3g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esvcmHAwqY6YlxgK0iN05slM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLNEXFKenYvP6H1h2JCFucrk1IM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uW3pXE1mpCEcKMNHSA4cRR2L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMB_IGYdaX-x2ZLOxoCJWYO2wso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLkhenwqzhYLaKKUEbWnapdk.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 15-06-2024 17:59 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qurius
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 12:04
Op Amazon kun je voor €140 een Schneider Electric T2 11kw Wallbox krijgen.

Door een electriciën laten installeren en voor een zeer schappelijk bedrag dus klaar.

Apparaat is wel een oud model en ontzettend "dom" , maar voor nu is het voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gwk_Y0WskEG4w5wGZ7z_16fYUXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lKF7MLgwHSrteUSt0TkTMNp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier vandaag ook de electricien over de vloer, de (ibood 169,-) telestar ec311 geplaatstAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2izVAoqBJhfgWg1Op0GOvUvKuns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsiY2JPISZCK0NPD1PAHMW6o.jpg?f=fotoalbum_large

Ook een vrij domme EVSE, maar er is app-support via BT/Wifi, en geen cloud-koppeling.
Nu ook nog eens uitzoeken of ik 'm ook via homeassistant of andere methodes kan aansturen/uitlezen.

[ Voor 17% gewijzigd door markjanssen op 15-06-2024 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Ugchel schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:30:

Klinkers krijg je er weer perfect strak in hoor ;) tenzij het op gestabiliseerd zand (zand met cement) ligt oid, dan word t iets lastiger. Ik zou dat je niet laten tegen houden om m op de meest ideale plek te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

MajaMestreech schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:30:
[...]

Kijk eens naar dit filmpje van MyEnergi Benelux en veel zal dan duidelijk worden. Zonder dit had ik het ook niet voor elkaar gekregen, aangezien de monteur het ook niet voor elkaar kreeg. Succes.
Als ik het goed zie gaat dit over de Zappi met een Harvi. En ik heb de CT klemmen rechtstreeks op de Zappi aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

_eLMo_ schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:57:
Nu dus weer een mooie strakke kleine lader, de zwarte laadkabel en witte kap komen nog. Kan alles wat de Zappi doet, zoals automatisch tussen 1-fase en 3-fase schakelen voor zonnestroom en goed omgaan met dynamische tarieven. Dat laatste eigenlijk nog iets beter, omdat je niet een vast “laag” tarief aan hoeft te geven.

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb je het automatisch schakelen tussen van 3 naar 1 fase voor elkaar en ook het automatisch weer terugschakelen naar 3 fasen? Volgens mijn zijn er Easee gebruikers die dat niet lukt. Hoe stel je dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVN78
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-04 22:07
AlphaRomeo schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:51:
[...]

Ik denk dat je het zou kunnen testen door er een goede schuko aan te monteren en dan kijken of dat goed gaat zonder dat er een zekering uitklapt. Ik zou dat niet langer dan een uur testen en er gedurende die tijd bij blijven. Maar dan weet je het wel. :)
Inmiddels kwartiertje getest met een stekker op de wasdroger groep. De Schneider EVH4S11N2 werkt prima op 1 fase. Mijn lynk rekent nu ook op 4.5 uur laadtijd ipv 7 uur dus dat is mooi.
Die ga ik dus binnenkort aan laten sluiten. Ik heb ook een drie fase loadballancer gekocht. Weet niet of die op 1 fase het ook doet, maar verwacht volgend jaar toch naar 3x25 te gaan. Ik ben nog wel aan het kijken naar een plek aan de buitenmuur. Mooiste is als hij dicht bij de buitenkraan komt te hangen. Zijn daar eigenlijk regels voor qua afstand kraan - laadbox

[ Voor 3% gewijzigd door JVN78 op 15-06-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Qurius schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:12:
Op Amazon kun je voor €140 een Schneider Electric T2 11kw Wallbox krijgen.

Door een electriciën laten installeren en voor een zeer schappelijk bedrag dus klaar.

Apparaat is wel een oud model en ontzettend "dom" , maar voor nu is het voldoende.

[Afbeelding]
Kan je even een linkje droppen? Ik vind ‘m niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
HyperBart schreef op zondag 16 juni 2024 @ 02:05:
[...]

Kan je even een linkje droppen? Ik vind ‘m niet?
Apart, gewoon de naam kopiëren en plakken in Amazon en dan de eerste hit.

Schneider Electric - Laadstation EVlink Home, 11 kW, T2 stopcontact, laadzuil, elektrische auto voor veilig opladen thuis, EVH4S11N2 https://amzn.eu/d/94mh2mg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
DonJuape schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:42:
[...]

Heb je het automatisch schakelen tussen van 3 naar 1 fase voor elkaar en ook het automatisch weer terugschakelen naar 3 fasen? Volgens mijn zijn er Easee gebruikers die dat niet lukt. Hoe stel je dat in?
Gisteren ruim 30kWh geladen (voor 2 euro in totaal) met de Easee. Iedere keer dat ik keek was hij aan het laden met 3 fasen. Dus of hij schakelt of hij heeft alleen maar op 3 fase geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:26
HyperBart schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Indien Belg: EXVB kabel, minimaal 6 carre (en als het van mij af hangt zelfs 10 omdat je zo een lange afstand overbrugt) en bij voorkeur in een PVC buis leggen tesamen met 2 UTP draden, die moeten niet een grondkabel zijn want er zit een PVC buis rond. Waarom 2, omdat je je digitale meter evt wil koppelen en daarnaast een betrouwbare IP verbinding wil van de box naar je huis.

Het aardlitze systeem kennen wij niet zo in Belgie. Wij nemen altijd kabels waar de aarding/PE ader geelgroen mee in de kabel zit. Normaal zou ik zoiets suggereren maar ik weet niet of dat mag van jullie NEN norm(?)

Ik hou nogal graag vast aan die PVC buis als extra maatregel en omdat je best wel wat graafwerken moet doen.

Minimaal 6 carre/mm² is omdat je (naar mijn mening) een lange afstand overbrugt, iedere draad wordt altijd een weerstand als je vermogen afneemt, dus warmte en dat betekent dus verlies en dat wil je beperken aangezien je pas vergoed wordt vanaf de laadbox.

[...]
6mm2 is echt overkill. 10mm2 gewoonweg absurd.
Voor 11kW kom je bij een normale afstand al zeker toe met een 2.5mm2. In dit geval is een 4mm2 best te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

13art schreef op zondag 16 juni 2024 @ 05:14:
[...]

Gisteren ruim 30kWh geladen (voor 2 euro in totaal) met de Easee. Iedere keer dat ik keek was hij aan het laden met 3 fasen. Dus of hij schakelt of hij heeft alleen maar op 3 fase geladen.
Het gaat er om of de Easee schakelt en terugschakelt in de modus "laden op puur zonnestroomoverschot". Ik weet niet precies hoe dat heet bij Easee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
DonJuape schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:32:
[...]

Het gaat er om of de Easee schakelt en terugschakelt in de modus "laden op puur zonnestroomoverschot". Ik weet niet precies hoe dat heet bij Easee.
'Laden met zonne-energie' heet die optie bij Easee. Maar ja, zonlicht is vrij schaars tegenwoordig. Daar kan ik dus nog weinig over zeggen aangezien ik de 3-fase Niro pas sinds vrijdag heb (had daarvoor een maandje een 1-fase Niro).

[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 16-06-2024 09:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
bottom line schreef op zondag 16 juni 2024 @ 07:19:
[...]

Voor 11kW kom je bij een normale afstand al zeker toe met een 2.5mm2. In dit geval is een 4mm2 best te gebruiken.
Ik was het een jaar geleden met je eens maar met 2.5 wordt de draad echt handwarm als je langdurig 16 tot 20A er over laat gaan, dat was met een stukje van 1 meter lang, laadpaal stond vlak langs meterkast.

4mm vind ik prima als je een paar meter moet overbruggen maar bij 15m heb ik graag wat overschot en ga dan voor 6mm. Dat 10 absurd is, ok.

Ik wil wel even meegeven dat je bij grotere vermogens en langere kabels je een spanningsval hebt. Mijn Alfen geeft hier regelmatig waarschuwingen dat de netspanning te laag is maar dat is echt een structureel probleem van de netbeheerder.

Toch ben ik nog steeds blij dat er hier 6mm ligt (en 10mm naar het tuinhuisje)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Ik zou toch echt wel voor 6mm2 gaan voor als je bijvoorbeeld op 1 fase 25A of 32A wilt laden (op bijvoorbeeld zonnestroomoverschot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 15:19
Ik kan mij wel aansluiten bij bovenstaande! Heb een aantal weken terug de laadpaal aangesloten. Heb zo’n 20 meter grondkabel gelegd in 4mm2 en dat (tijdelijk) op de PV-groep aangesloten om de laatste 10 meter naar de meterkast te overbruggen. Dit laatste stuk moet ik nog verzwaren voor de laadpaal echter zit daar nog eea voor in de weg, vandaar tijdelijk zo.

Die 10 meter is in 2,5mm2 en wordt bij langdurig laden best 25 graden. Echter is het meest opvallend dat de Hager alamat erg warm wordt. Gemeten met de warmtebeeldcamera zie ik intern soms wel 50 graden in dat ding. Die warmte wordt ook weer via de draden deels afgevoerd zo is te zien. Nu mag deze Hager volgens de specs intern 70 graden worden, dus het is blijkbaar niet absurd, maar ik vind het zelf wel teveel. Heb de aansluitingen al nagekeken maar die zitten echt netjes. Automaat ook al gewisseld maar zelfde resultaat.

Is dit ook jullie ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:05
Ik zou bij nieuwe aanleg toch altijd voor 6 mm² gaan. Je verdient de meerkosten door minder verlies over de levensduur terug, en als je ooit eens een 22 kW lader wilt aansluiten (kan ook op 3x 25A als je nog wat PV hebt, en bovendien kan zo'n lader ook terugschakelen naar bijvoorbeeld 17 kW) dan is je bestaande kabel daar tenminste geschikt voor. Als je dan een nieuwe kabel moet trekken vraag je je serieus af waarom je ooit een paar tientjes bespaarde...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:05
thys schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:15:
Ik kan mij wel aansluiten bij bovenstaande! Heb een aantal weken terug de laadpaal aangesloten. Heb zo’n 20 meter grondkabel gelegd in 4mm2 en dat (tijdelijk) op de PV-groep aangesloten om de laatste 10 meter naar de meterkast te overbruggen. Dit laatste stuk moet ik nog verzwaren voor de laadpaal echter zit daar nog eea voor in de weg, vandaar tijdelijk zo.

Die 10 meter is in 2,5mm2 en wordt bij langdurig laden best 25 graden. Echter is het meest opvallend dat de Hager alamat erg warm wordt. Gemeten met de warmtebeeldcamera zie ik intern soms wel 50 graden in dat ding. Die warmte wordt ook weer via de draden deels afgevoerd zo is te zien. Nu mag deze Hager volgens de specs intern 70 graden worden, dus het is blijkbaar niet absurd, maar ik vind het zelf wel teveel. Heb de aansluitingen al nagekeken maar die zitten echt netjes. Automaat ook al gewisseld maar zelfde resultaat.

Is dit ook jullie ervaring?
Je vermeldt niet bij welke stroom die alamat warm wordt en wat de waarde van de alamat is, maar het is normaal dat een 16A alamat flink warm wordt als er continu 16A door loopt (hij zit dan immers dicht bij het punt waarop hij thermisch uitschakelt door overbelasting).
Daarom wordt hier ook steeds geadviseerd om een automaat niet verder dan 80% van zijn nominale belasting continu te belasten.
Op een 16A groep hoor je dus je autolader op 13A te begrenzen.
Als je continu met 16A wilt laden, moet je een 20A automaat installeren (en dus ook de bedrading wat dikker maken dan de 2.5 mm², die bij continu 16A echt voelbaar warm wordt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 15:19
Andrehj schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:33:
[...]

Je vermeldt niet bij welke stroom die alamat warm wordt en wat de waarde van de alamat is, maar het is normaal dat een 16A alamat flink warm wordt als er continu 16A door loopt.
Daarom wordt hier ook steeds geadviseerd om een automaat niet verder dan 80% van zijn nominale belasting continu te belasten.
Als je continu met 16A wilt laden, moet je een 20A automaat installeren (en dus ook de bedrading wat dikker maken dan de 2.5 mm², die bij continu 16A echt voelbaar warm wordt).
Bedankt! Het gaat idd om een 16A alamat en de belasting is dan ook 16A. Had deze nu al teruggezet naar 12A en dat houd ik dan voorlopig aan. Zal er rekening mee houden bij de aanleg van de nieuwe EV-groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:26
Ach ja, het is het 1 of het ander. Of je belast je automaat langdurig tegen de 100% of je plaatst een zwaardere automaat en voldoet niet meer aan de selectiviteitseisen.
Ik belast vooralsnog mijn 16A automaat op 16A. Mocht ie slijten en dus de thermische beveiliging gaan aanspreken kan ik altijd nog de laadstroom beperken of een andere automaat plaatsen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Zijn er trouwens meer mensen waarbij de Easee icm met Tibber en een Kia auto, Tibber niet de accu status van de Kia lijkt te zien? Ik zie totaal geen procenten staan in de app bij de auto. Lijkt nu alsof de app denkt dat de accu volledig leeg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:49
Andrehj schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:33:
[...]

Je vermeldt niet bij welke stroom die alamat warm wordt en wat de waarde van de alamat is, maar het is normaal dat een 16A alamat flink warm wordt als er continu 16A door loopt (hij zit dan immers dicht bij het punt waarop hij thermisch uitschakelt door overbelasting).
Een fatsoenlijke automaat kan gewoon uren lang zonder problemen de nominale stroom verwerken. Het is echt onzin dat dit niet zou kunnen. Mijn ABB 3x16 automaat kan prima 6+ uur 3x16 verwerken zonder warm te worden. Als er veel warmteontwikkeling is zou ik eerst eens nakijken hoe hij aangelosten is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:51
Inspired schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:19:
[...]

Een fatsoenlijke automaat kan gewoon uren lang zonder problemen de nominale stroom verwerken. Het is echt onzin dat dit niet zou kunnen. Mijn ABB 3x16 automaat kan prima 6+ uur 3x16 verwerken zonder warm te worden. Als er veel warmteontwikkeling is zou ik eerst eens nakijken hoe hij aangelosten is.
Inderdaad, en een automaat van 20A kan probleemloos 25A trekken gedurende minstens 30 minuten.
De bedrading wat ruimer voorzien is beter dan een te dikke automaat steken.
Maar ook daarin moet je niet overdrijven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 13:26

Lulukai

God's gift to women

Inspired schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:19:
[...]

Nee, dit is onzin. Heeft niets met kwaliteit van de automaat te maken, maar is gewoon inherent aan hoe een automatische zekering werkt.
Een automatische zekering is ontwerpen om langdurig belast te worden aan 80 procent van de nominale capaciteit, en niet 100%.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:26
DonJuape schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:14:
[...]

Ik zou toch echt wel voor 6mm2 gaan voor als je bijvoorbeeld op 1 fase 25A of 32A wilt laden (op bijvoorbeeld zonnestroomoverschot).
1 fase is iets helemaal anders als 3 fase.
Tuurlijk leg je daar dikkere kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:49
Lulukai schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:40:
[...]

Nee, dit is onzin. Heeft niets met kwaliteit van de automaat te maken, maar is gewoon inherent aan hoe een automatische zekering werkt.
Een automatische zekering is ontwerpen om langdurig belast te worden aan 80 procent van de nominale capaciteit, en niet 100%.
Bron?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bottom line schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:24:
[...]

1 fase is iets helemaal anders als 3 fase.
Tuurlijk leg je daar dikkere kabels
Het punt is dat je ook in een 3 fase installatie wellicht ook op 1 fase met 25A of met 32A wilt kunnen laden. Bijvoorbeeld omdat je op 1 fase al vanaf 1,4kW overschot kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
DonJuape schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:36:
[...]

Het punt is dat je ook in een 3 fase installatie wellicht ook op 1 fase met 25A of met 32A wilt kunnen laden. Bijvoorbeeld omdat je op 1 fase al vanaf 1,4kW overschot kunt laden.
Exact dit dus. Het aantal fases maakt as such niet uit, je wil op zeker spelen en gewoon zorgen dat op eender welke fase be that 1 or 3 je alle stroom die er ooit kan lopen ter plekke geraakt met zo min mogelijk verlies. Ik heb een Alfen met 22kW licentie, die 22 boeit me niet, wel het feit dat ik 32A kan laten gaan zodat mijn Alfen wat minder nerveus schakelt tussen 1 en 3 als ik een zonnige dag heb met 5.5kW PV en wisselend verbruik binnenshuis. Nu kan ie op 1 fase lekker doorgaan tot 7.36kW en als ik echt snel wil gaan zonder te hoge pieken dan ga ik naar 3 fases totaal 9kW.

6 carre is dus echt geen overbodige luxe. warme draden is verlies en niet gewenst dus voor die draad een keer wat duurder te betalen versus de operationele verliezen en langdurige belasting vind ik het echt wel een no brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:21
taz10 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:29:
[...]

Als ik het goed zie gaat dit over de Zappi met een Harvi. En ik heb de CT klemmen rechtstreeks op de Zappi aangesloten
Mijnexcuus, dit was niet het goede filmpje. Deze moet het zijn: YouTube: Myenergi Zappi CT install 3-phase explainer video (Dutch spoken - NL....

Hierin wordt precies verteld in welke volgorde je de CT klemmen van je hoofdaansluiting en vervolgens ook van je zonnepanelen met Harvi kunt configureren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Opvallend dat een aantal mensen aangeven een goedkope laadpaal te hebben gescoord en daarna gaan onderzoeken of ze die ook slim aan kunnen sturen ipv andersom. Ook steeds meer mensen die hun vraag hier droppen en daarna verwachten dat anderen het denkwerk voor ze gaan doen.

Hopelijk wordt het bewustzijn steeds hoger dat je vooraf jezelf even in moet gaan lezen ipv voor een lage prijs of puur voor mooi design moet gaan. Ik heb persoonlijk liever een slimme en lelijke Zappi dan een prachtig ogende maar domme laadpaal. Functionaliteit gaat hier boven design, het oog wil natuurlijk ook wat en iedereen heeft andere wegingsfactoren, maar verdiep je er vooraf net even wat extra in om te voorkomen dat je later baalt van je eerder gemaakte keuze...

In mijn omgeving zie ik ook mensen handmatig de kabel in en uit de auto pluggen op de meest geschikte momenten en daarvan balen, vooraf kan je dat voorkomen, achteraf niet meer.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

_eLMo_ schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:57:
Zappi verkocht na 2 jaar voor €500 en een Easee gekocht voor €440 + laadkabel €200.

Ik ga naar een dynamisch contract, en een Easee is mooi geintegreerd met Tibber voor Grid Rewards (€100/jaar verdienen).

Ook viel de Zappi na de Tesla Wall Connector wel tegen qua uiterlijk. Hij is erg groot, erg cheap met die folie knopjes en erg jaren 90 plastic grijs.

Ook oververhitte hij snel als hij op Zuid hangt waardoor zijn primaire doel (zonneladen) niet fatsoenlijk werkte. Was normaal volgens MyEnergi.

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Edit, niet goed gelezen: Die witte kap vervangt het hele zwarte gedeelte neem ik aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 16-06-2024 15:13 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Taro schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:06:
[...]

Edit, niet goed gelezen: Die witte kap vervangt het hele zwarte gedeelte neem ik aan?
Niet helemaal, de montageplaat blijft zwart.
Heb ook een witte genomen omdat hij 's middags vol in de zon hangt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISOoKv9MqjSlswQAzgw2yfLDT6Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kYrXOtsYYFh8QUfVT4KFThDm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Gisteren hebben ze hier een Zappi geïnstalleerd maar valt mij vandaag op dat soms de pijltjes van de zonnepanelen de verkeerde kant op gaan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hK60yWJ5pX-PhnC7PQU_IdECjQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i9YnPhzE5CQ4jeLNCvGU9H3H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Anoniem: 525104 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:49:
Gisteren hebben ze hier een Zappi geïnstalleerd maar valt mij vandaag op dat soms de pijltjes van de zonnepanelen de verkeerde kant op gaan? [Afbeelding]
Dan zit de CT-klem verkeerd om, kabeltjes of klem even omwisselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ASW1 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:39:
[...]

Niet helemaal, de montageplaat blijft zwart.
Heb ook een witte genomen omdat hij 's middags vol in de zon hangt.[Afbeelding]
Ah, ok. Dat zou dan inderdaad voldoende moeten zijn om oververhitting te voorkomen. Gitzwart icm zuid is geen fijne combi :)

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 16-06-2024 16:03 ]

Pagina: 1 ... 121 ... 175 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen