Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Taro schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:58:
[...]

Dan zit de CT-klem verkeerd om, kabeltjes of klem even omwisselen :)
Aha oké! Even zien wat ik moet doen. Heb mij nog niet helemaal verdiept. Neem aan dat het aan de Harvi zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:08:
[...]

Aha oké! Even zien wat ik moet doen. Heb mij nog niet helemaal verdiept. Neem aan dat het aan de Harvi zit?
De Zappi heeft 3 CT-klemmen en de Harvi ook, maar ik vermoed dat deze in de Harvi zit (Die in de Zappi worden doorgaans voor de 3-fases gebruikt), dan zou je de 2 draadjes van de betreffende klem kunnen omwisselen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:42
Taro schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:59:
[...]

Ah, ok. Dat zou dan inderdaad voldoende moeten zijn om oververhitting te voorkomen. Gitzwart icm zuid is geen fijne combi :)
Geen idee of het uitmaakt, dat de Zappi het niet leuk vindt in de volle zon betekent niet dat dat bij Easee ook zo is.
Er staat niets over in het installatievoorschrift, en aangezien het onvermijdelijk is dat die dingen hier en daar in de volle zon komen te hangen zou je verwachten dat ze daar op ontwerpen dat het geen probleem is.
Er zitten overigens ventilatieopeningen boven en onder in de montageplaat van de Easee, geen idee of de Zappi ook een geventileerde binnenzijde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:16
Taro schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:01:
[...]

De Zappi heeft 3 CT-klemmen en de Harvi ook, maar ik vermoed dat deze in de Harvi zit (Die in de Zappi worden doorgaans voor de 3-fases gebruikt), dan zou je de 2 draadjes van de betreffende klem kunnen omwisselen.
Beter gewoon de klem omwisselen, dan is het voor iemand anders die een keer aan de installatie werkt ook duidelijk en overzichtelijk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal morgen eerst even met de monteurs bellen voordat ik gekke dingen ga doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:56:
Zal morgen eerst even met de monteurs bellen voordat ik gekke dingen ga doen :+
Ja die horen het gewoon werkend achter te laten natuurlijk..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Makrolon schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:11:
[...]

Ja die horen het gewoon werkend achter te laten natuurlijk..
Precies!

Ben verder wel echt heel tevreden! Moet nog wel even gaan zitten voor Home Assistant maar het laden met 11kWh op eigen oprit is wel echt heel relaxed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:23

AlphaRomeo

FP PowerMod
ASW1 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:19:
[...]
Geen idee of het uitmaakt, dat de Zappi het niet leuk vindt in de volle zon betekent niet dat dat bij Easee ook zo is.
Er staat niets over in het installatievoorschrift, en aangezien het onvermijdelijk is dat die dingen hier en daar in de volle zon komen te hangen zou je verwachten dat ze daar op ontwerpen dat het geen probleem is.
Er zitten overigens ventilatieopeningen boven en onder in de montageplaat van de Easee, geen idee of de Zappi ook een geventileerde binnenzijde heeft.
Voor mijn begrip: waarom zouden die dingen überhaupt warm worden als ze goed geïnstalleerd zijn? Het is in feite een stopcontact met een heel klein beetje elektronica. Er zit ook geen actieve hoogvermogenelektronica in een AC lader behalve een relais. Mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:42
AlphaRomeo schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:55:
[...]

Voor mijn begrip: waarom zouden die dingen überhaupt warm worden als ze goed geïnstalleerd zijn? Het is in feite een stopcontact met een heel klein beetje elektronica. Er zit ook geen actieve hoogvermogenelektronica in een AC lader behalve een relais. Mis ik iets?
Dat vroeg ik me ook af maar er zit dus kennelijk wel een thermische beveiliging in de Zappi.
Wellicht zodat bij een slecht contact de prik eraf gaat voor het ding smelt of in de fik vliegt, en dat die beveiliging dan te snel aanspreekt als dat ding in de volle zon hangt?
Ik verzin het ook maar; geen idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:28
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:53:
[...]

Precies!

Ben verder wel echt heel tevreden! Moet nog wel even gaan zitten voor Home Assistant maar het laden met 11kWh op eigen oprit is wel echt heel relaxed!
Je kunt ook meer dan 11kWh laden hoor, dat duur alleen langer dan 1 uur met 11kW. ;)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

guido66 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:44:
[...]

Je kunt ook meer dan 11kWh laden hoor, dat duur alleen langer dan 1 uur met 11kW. ;)
*duurt

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Laatst online: 31-08 10:50

Lulukai

God's gift to women

https://library.e.abb.com...it_breaker_ratings3-5.pdf
Het document heet 'ABB MCCB applications
When to use a 100% rated circuit breaker'

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06:43
Lulukai schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:01:
[...]

https://library.e.abb.com...it_breaker_ratings3-5.pdf
Het document heet 'ABB MCCB applications
When to use a 100% rated circuit breaker'
Precies, de eerste zin van de summary komt overeen met wat ik al zei. Dingen zijn gewoon voor 100% nominaal ontworpen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:06
Zijn er hier mensen die de laadkosten thuis kunnen declareren bij de werkgever of eigen bedrijf en dynamische tarieven hebben?
Als het tarief elk uur kan veranderen, welk tarief declareer je dan?
Of laat je het dan over aan bedrijven als E-Flux en houden die per uur bij hoeveel je tegen welke prijs hebt geladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-09 19:24

13art

Moderator Mobile
ASS-Ware schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:25:
Zijn er hier mensen die de laadkosten thuis kunnen declareren bij de werkgever of eigen bedrijf en dynamische tarieven hebben?
Als het tarief elk uur kan veranderen, welk tarief declareer je dan?
Of laat je het dan over aan bedrijven als E-Flux en houden die per uur bij hoeveel je tegen welke prijs hebt geladen?
Veel bedrijven zullen een vast bedrag per kWh hebben welke ze uitkeren bij declaraties.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb momenteel issues met een mijn NewMotion Home-Advanced laadpaal deze is inmiddels 5 jaar oud en de paal accepteert geen laadpassen meer. (geen rode foutcode, wel een piep dat er een kaart wordt aangeboden).

De storing aangemeld bij Shell-Recharge die willen wel langskomen om even te kijken voor 220 euro zonder verder iets specificeren. Ik heb gevraagd dit verder te specifieren.

Mensen hier ervaring met soortgelijke storingen ?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:57

Perkouw

Moderator General Chat
revolution-nl schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:36:
Ik heb momenteel issues met een mijn NewMotion Home-Advanced laadpaal deze is inmiddels 5 jaar oud en de paal accepteert geen laadpassen meer. (geen rode foutcode, wel een piep dat er een kaart wordt aangeboden).

De storing aangemeld bij Shell-Recharge die willen wel langskomen om even te kijken voor 220 euro zonder verder iets specificeren. Ik heb gevraagd dit verder te specifieren.

Mensen hier ervaring met soortgelijke storingen ?
Config even nagelopen en opnieuw aangeboden? Of is er mogelijk iets met één van je passen aan de hand geweest óf heb je een nieuwe of. . .iets meer context is welkom. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Perkouw schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:38:
[...]

Config even nagelopen en opnieuw aangeboden? Of is er mogelijk iets met één van je passen aan de hand geweest óf heb je een nieuwe of. . .iets meer context is welkom. :+
Probleem is ontstaan na een stroomstoring, de laadpassen (travelcard, mijn pas met vergoeding en shell recharge van mijn vrouw op gastverbruik) werken bij andere laadpunten wel, de config staat in het online portaal goed en de laadpaal staat ook keurig online.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 17-06-2024 10:41 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:57

Perkouw

Moderator General Chat
revolution-nl schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:40:
[...]

Probleem is ontstaan na een stroomstoring, de laadpassen (travelcard, mijn pas met vergoeding en shell recharge van mijn vrouw op gastverbruik) werken bij andere laadpunten wel, de config staat in het online portaal goed en de laadpaal staat ook keurig online.
Zou hem dan even resetten (al gedaan?) dan wel de config ''aanpassen'' en dan weer opslaan. Grote kans dat hij hem dan gewoon weer oppakt. En soms helpt het om daadwerkelijk dus een aanpassing te doen guest even uit of aan en dat soort dingen. Dat te saven. . . en later de config weer terug te zetten en te saven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Perkouw schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:50:
[...]

Zou hem dan even resetten (al gedaan?) dan wel de config ''aanpassen'' en dan weer opslaan. Grote kans dat hij hem dan gewoon weer oppakt. En soms helpt het om daadwerkelijk dus een aanpassing te doen guest even uit of aan en dat soort dingen. Dat te saven. . . en later de config weer terug te zetten en te saven.
Reset al gedaan, config aanpassing nog niet, nu even gast toegang uitgezet en auto-charge ingeschakeld. Zo even testen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:55:
[...]

Reset al gedaan, config aanpassing nog niet, nu even gast toegang uitgezet en auto-charge ingeschakeld. Zo even testen :)
Bedenk mij nu dat ik met auto charge kan uitsluiten of de RFID lezer defect is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:59
revolution-nl schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:55:
[...]

Na een stroomstoring zeg je? Heeft het dingetje nog wel "goed internet" aka is het netwerk nog OK?

Voor de "zonneladers": hoe snel gaat jullie laadpaal eigenlijk mee met de zon als er wat bewolking is? Hier is dat iedere 10s dat hij bijregelt/visualiseert.

*O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjLIOn0P7l3ygJoG8F7zwX7OepM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E82mZaMOILUBOEGkTxQTks1F.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:08:
[...]

Bedenk mij nu dat ik met auto charge kan uitsluiten of de RFID lezer defect is :)
Met auto-charge laadt hij gewoon, heb nu de instellingen weer terug gezet naar de oude instellingen alleen blijft auto-charge actief, ook na een reset. Werkt lekker die back-end van shell :F

Anyways ik kan weer laden :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikepapot
  • Laatst online: 23:35
HyperBart schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:50:
[...]

Voor de "zonneladers": hoe snel gaat jullie laadpaal eigenlijk mee met de zon als er wat bewolking is? Hier is dat iedere 10s dat hij bijregelt/visualiseert.
Als ik mijn Zappi instel op ECO+ (alleen laden met zonnestroom), dan zie ik bij een wolk (of als er in huis wat meer verbruikt wordt) ook dat er tot circa 10 seconden stroom van het net gebruikt wordt totdat de auto evenveel vermogen minder afneemt. Ik neem aan dat dit ligt aan reactietijd van de auto of aan het laadprotocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Hmm af en toe lijkt de Grid Rewards functie van Tibber nog wel wat fine tuning te kunnen gebruiken. Gisteravond twee korte momenten geladen. De kWh prijs was al vrij hoog en bij het laden onder het mom van de Grid Rewards bleef het vrij hoog (27 cent/kWh). Ik vind dat persoonlijk niet heel interessant.

Ik, ik kan me voorstellen dat wanneer je iedere dag de accu bijna leeg rijdt dat dan elke kWh die goedkoper is dan de marktprijs mooi meegenomen is, maar voor hoeveel procent van de klanten zal dat het geval zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 18-06-2024 05:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Laatst online: 20:10
Is het iemand gelukt om een Easee Charge Lite samen met Tibber te gebruiken voor slim laden + een operator om de laadkosten te factureren?

Ik heb sinds kort een Easee Charge Lite, en het slim laden van Tibber bevalt me wel, maar schijnbaar ga ik die functionaliteit verliezen als ik E-Flux koppel als operator? Zijn er ook andere manieren om aan het einde van de maand automatisch je werkgever te factureren voor de laadkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Aeonis Niet dat ik weet, je zal het dan handmatig moeten doen (als dat wordt geaccepteerd).

Easee staat maar één 'operator' via OCPP toe. Ergens zit er ook wel een logische gedachte achter: een backoffice van (bijv.) E-flux maakt je paal eigenlijk (semi-)openbaar. Dan is het ook logisch dat een willekeurige (on)bekende inplugt en vol vermogen ontvangt, ongeacht de stand van de zon, de maan, de sterren en Tibber.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Laatst online: 20:10
JanHenk schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:16:
@Aeonis Niet dat ik weet, je zal het dan handmatig moeten doen (als dat wordt geaccepteerd).

Easee staat maar één 'operator' via OCPP toe. Ergens zit er ook wel een logische gedachte achter: een backoffice van (bijv.) E-flux maakt je paal eigenlijk (semi-)openbaar. Dan is het ook logisch dat een willekeurige (on)bekende inplugt en vol vermogen ontvangt, ongeacht de stand van de zon, de maan, de sterren en Tibber.
Dacht ik al. Grid rewards ga ik dan ook verliezen. Ik zie wel dat E-flux met Stekker schijnt te werken voor wat betreft slim laden?

Zal eens kijken.. misschien kan ik het bij Tibber laten, en via Home Assistant iedere maand het verbruik ophalen en mailen naar de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Aeonis schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:53:
Is het iemand gelukt om een Easee Charge Lite samen met Tibber te gebruiken voor slim laden + een operator om de laadkosten te factureren?

Ik heb sinds kort een Easee Charge Lite, en het slim laden van Tibber bevalt me wel, maar schijnbaar ga ik die functionaliteit verliezen als ik E-Flux koppel als operator? Zijn er ook andere manieren om aan het einde van de maand automatisch je werkgever te factureren voor de laadkosten?
Ik zit met een vraag die hier op lijkt.
Ik heb interesse in een dynamisch contract, prijzen per uur, en een facturering via, bijvoorbeeld, E-Flux.
Ik heb alleen geen idee of E-Flux ook per uur de kWh prijs checkt.
Dat heb ik ze gevraagd en zodra ik antwoord krijg, deel ik dat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:26
ASS-Ware schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:23:
[...]

Ik heb interesse in een dynamisch contract, prijzen per uur, en een facturering via, bijvoorbeeld, E-Flux.
Volgens mij kan je als beta een opslag op de epex spotprijs zetten.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06:43
[...]

Is nog beta; https://help.e-flux.io/en/articles/8424076-dynamic-tariffs

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-08 14:28
Vraagje: Zijn er mensen die ervaring hebben met het slim laden van Tibber? Eind deze maand gaat mijncontract met Tibber in. In de app van Tibber kan ik mijn auto toevoegen en mijn laadpaal. Bij beide kan ik 'slim laden' aanzetten. Maar moet dat ook? Of enkel bij laadpaal of auto? Ik vind het vooralsnog wat onduidelijk. Als ik enkel bij de laadpaal het slim laden aanzet kan ik niet aangeven wanneer ik vind dat auto klaar moet zijn met laden, volgende vertrektijd zeg maar. Kan iemand me dat toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

Ik kreeg deze reactie van E-Flux:
Bedankt voor je bericht. Helaas wordt er bij ons geen rekening gehouden met het dynamische tarief. Je kan zelf je tarief bepalen en we zien in de praktijk dat klanten inderdaad het gemiddelde tarief nemen en dat instellen op hun laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
corvankruchten schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:28:
Vraagje: Zijn er mensen die ervaring hebben met het slim laden van Tibber? Eind deze maand gaat mijncontract met Tibber in. In de app van Tibber kan ik mijn auto toevoegen en mijn laadpaal. Bij beide kan ik 'slim laden' aanzetten. Maar moet dat ook? Of enkel bij laadpaal of auto? Ik vind het vooralsnog wat onduidelijk. Als ik enkel bij de laadpaal het slim laden aanzet kan ik niet aangeven wanneer ik vind dat auto klaar moet zijn met laden, volgende vertrektijd zeg maar. Kan iemand me dat toelichten?
Gewoon overal aanzetten waar je het aan kan zetten. Dan kan je alles instellen naar wat voor jou past.

Het slimme laadplan komt inderdaad te staan onder de tegel van de auto. Het klinkt wat omslachtig inderdaad, maar goed zo werkt het op dit moment nou eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel127
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-07-2024
Ik ben voornemens om de Easee Charge Lite aan te schaffen. Een mooi apparaat, maar heb nog wat vragen:

- Heb ik in de Easee app de mogelijkheid om ongewenste auto’s/personen uit te sluiten? Ik wil niet dat mijn buurman zijn auto gaat opladen.
- Kan ik in de Easee app zien hoeveel kW ik per dag, maand, jaar etc. heb opgeladen?
- Is het mogelijk om de Easee laadpaal zo in te stellen dat hij alleen gaat laden met de opgewekte zonne-energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Karel127 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:59:
Ik ben voornemens om de Easee Charge Lite aan te schaffen. Een mooi apparaat, maar heb nog wat vragen:

- Heb ik in de Easee app de mogelijkheid om ongewenste auto’s/personen uit te sluiten? Ik wil niet dat mijn buurman zijn auto gaat opladen.
- Kan ik in de Easee app zien hoeveel kW ik per dag, maand, jaar etc. heb opgeladen?
- Is het mogelijk om de Easee laadpaal zo in te stellen dat hij alleen gaat laden met de opgewekte zonne-energie?
Vraag 2, ja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/679uWlq9cp4t5jbsDXuI2GsWuQo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HhmvoYFHIQKC630urgzguw2T.png?f=fotoalbum_large

Vraag 3, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Karel127 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:59:

- Je kan elke rfid tag/pas (bijv ook je bankpas) koppelen aan de lader waarmee iemand zonder deze pas/tag niet kan laden en daarmee dus ongewenst laden door anderen kan tegengaan.
- Ja dat kan, maar is veelal niet te gebruiken voor declaraties oid.
- Je kan wel instellen dat je wil laden met zonnestroom, waarbij de laadpaal er zoveel als mogelijk rekening mee houdt, maar alleen maar met zonnestroom laden weet ik niet of dat mogelijk is. Ik heb deze optie aan staan en geen vertrektijden ingesteld, maar dan gaat hij in ieder geval ook laden ten tijden van de Grid Rewards momenten. Maar wellicht als je die uit zet dat hij dan wel alleen laadt met zonne-energie. Kan ook zijn dat het net even beter werkt wanneer je een Omvormer hebt die je kan toevoegen in de Tibber app.

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 19-06-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
corvankruchten schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:28:
Vraagje: Zijn er mensen die ervaring hebben met het slim laden van Tibber?
Heb sinds een week nu een Tibber contract in combinatie met de Tibber Sense (aanrader) en een Zaptec Go laadpaal. Het slim laden werkt, enige nadeel dat ik zelf heb is dat mijn auto niet kan communiceren met Tibber. Het slim laden werkt wel. Als je abonnement ingaat, krijg je ineens veel meer opties in de app, en na een paar dagen, als na een aantal dagen de informatie van de slimme meter bij Tibber door komt, nog meer.

Ben er nog niet helemaal uit, heb geen tijd gehad het nu even precies te doorgronden, maar ik had zelf de ervaring ook dat vooraf het mij in de Tibber app ook niet duidelijk was. Bij de Zaptec Go kreeg ik ook een load balancing dongle voor in de P1 poort van de slimme meter, maar daar had ik minder aan dan aan de Tibber Sense. Uiteindelijk beiden met een actieve P1 splitter aan de slimme meter gehangen.

In de praktijk hang je je auto aan de laadpaal, in de Tibber app heb je (standaard) ingesteld tot hoe ver je de auto wil opladen en Tibber doet de rest.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcF1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-04 20:51
Goedemorgen allen,

Ik ben van plan een laadpaal aan te schaffen met installatie.
Op het internet vind ik dus tig aanbieders en net zoveel merken.

Met welke aanbieder hebben jullie goede ervaring? En welke lader zouden jullie adviseren?
Dan kan ik wat gerichter aanvragen.

Vereisten:

-11 Kwh (meer is overbodig)
-Vergrendelbaar (door chip/pasje/etc)
-App

Alvasr dank,

Marc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Begin eens met de startpost en een paar pagina's te lezen hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 07:28
MarcF1 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:53:
Goedemorgen allen,

Met welke aanbieder hebben jullie goede ervaring? En welke lader zouden jullie adviseren?

Vereisten:

-App

Alvasr dank,

Marc
11 kW zul je bedoelen, 11 kWh kun je in 5 uur via het stopcontact laden, daar zou ik geen laadpaal voor aanschaffen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasse1993
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-04 13:16
Ik laad mijn EV bijna uitsluitend thuis op, iets met mogen salderen van mijn zonnestroom en deed dit altijd met de shell recharge paal en een van de bron tag. Nu merk ik dat vandebron mijn 2ct per kWh in rekening brengt voor mijn eigen geladen stroom. Iemand hier ook ervaring mee? Of tips voor alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:52

de Peer

under peer review

Lasse1993 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:23:
Ik laad mijn EV bijna uitsluitend thuis op, iets met mogen salderen van mijn zonnestroom en deed dit altijd met de shell recharge paal en een van de bron tag. Nu merk ik dat vandebron mijn 2ct per kWh in rekening brengt voor mijn eigen geladen stroom. Iemand hier ook ervaring mee? Of tips voor alternatieven?
normaal gesproken gebruik je een kaart (maakt niet zo veel uit welke) en die laat je 'white listen' zodat er geen verrekening plaats vindt. De kaart wordt dan alleen als identificatie gebruikt.

Zo gebruik ik voor mijn leaseplan energy (tegenwoordig via Groendus) een shell recharge tag. Zonder kosten.

Of je zet RFID tags helemaal uit, dat kan ook.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 19-06-2024 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 01-09 18:12
de Peer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:32:
[...]

normaal gesproken gebruik je een kaart (maakt niet zo veel uit welke) en die laat je 'white listen' zodat er geen verrekening plaats vindt. De kaart wordt dan alleen als identificatie gebruikt.

Zo gebruik ik voor mijn leaseplan energy (tegenwoordig via Groendus) een shell recharge tag. Zonder kosten.

Of je zet RFID tags helemaal uit, dat kan ook.
Ik laad sinds een maand thuis op met een dynamisch contract. Hierdoor zit ik voor de maand juni nu op gemiddeld 22ct (alleen snachts laden). Als je overdag kan laden kun je het nog lager krijgen. Voor mij was dat een van de overwegingen om over te stappen naar een dynamisch contract. Niks geen bedrijven die er nog extra aan verdienen dan de daadwerkelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:52

de Peer

under peer review

Rvzoggie schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:56:
[...]

Ik laad sinds een maand thuis op met een dynamisch contract. Hierdoor zit ik voor de maand juni nu op gemiddeld 22ct (alleen snachts laden). Als je overdag kan laden kun je het nog lager krijgen. Voor mij was dat een van de overwegingen om over te stappen naar een dynamisch contract. Niks geen bedrijven die er nog extra aan verdienen dan de daadwerkelijke prijs.
Vast contract 3 jaar vast zonder terugleverboete + Tag whitelisten is veel goedkoper als je een overschot panelen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Taro schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:59:
[...]

Ah, ok. Dat zou dan inderdaad voldoende moeten zijn om oververhitting te voorkomen. Gitzwart icm zuid is geen fijne combi :)
De Easee overhit veel minder snel dan de Zappi.

Zappi is een gesloten box. Easee is een klein apparaat met ruimte tussen de buitenschil die ventileert.

De daadwerkelijke lader zit dus semi “in de schaduw”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aw-IHWSY1Kjkmzrk4taE82vR9tE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/viKZ2Ja7fPgEosrMNgGvt5VT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu ook witte kap voor nog extra koelte :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL4RjcA0BLXL8-rtXki0EQLOpGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcBakfJJcWmk7wZJGkYRQYqW.jpg?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Laatst online: 22:23

AlphaRomeo

FP PowerMod
_eLMo_ schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:40:
[...]
De daadwerkelijke lader zit dus semi “in de schaduw”.
Bij AC laden zit de daadwerkelijke lader "in de auto". Dat kastje wat we allemaal aan de muur hebben hangen is niet meer dan een stopcontact met een klein printplaatje erin. Er zit géén hoogvermogen elektronica. Er is niets in die unit die rechtvaardigt dat hij warm wordt. Er zal wél een thermische bewaking op zitten, maar dat is dan om slechte contacten te monitoren. Als hij vanuit zichzelf warm wordt is er iets mis met de unit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
AlphaRomeo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:46:
[...]

Bij AC laden zit de daadwerkelijke lader "in de auto". Dat kastje wat we allemaal aan de muur hebben hangen is niet meer dan een stopcontact met een klein printplaatje erin. Er zit géén hoogvermogen elektronica. Er is niets in die unit die rechtvaardigt dat hij warm wordt. Er zal wél een thermische bewaking op zitten, maar dat is dan om slechte contacten te monitoren. Als hij vanuit zichzelf warm wordt is er iets mis met de unit.
Ja, dat snap ik. Ik hanteerde deze terminologie (onterecht en verwarrend) omdat de Easee dus uit twee delen bestaat, de "Chargeberry" en de behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJCakVaepexrj5kxnioob3Kmhsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aw84zcR4PkNP6aYxEVBE0LS2.jpg?f=fotoalbum_large

De Zappi die wij hadden oververhitte puur door de zon die erop scheen. Muur op West-Noord-West, 300 graden.

De Zappi (en vast ook andere laders) hebben wel elektronica die hitte op wekt, namelijk type B aardlek detectie door middel van stroom vergelijk tussen de fasen / nul. Dit gebeurd door middel van een spoel om de "ader" heen (google CT klemmen). Ik heb de Zappi open gehad, en bekeken met een warmtebeeldcamera. Deze spoelen wekten flink warmte op die bijdragen aan verhitting. Deze spoelen op de foto (niet mijn foto):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RwxeFEP6VfeHMnu4KYSllQ8peo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjZ2E0pf305DdAAWEqz46c9m.jpg?f=fotoalbum_large

Dit klopt en is normaal volgens MyEnergi, geen garantie in mijn geval. Ook niet bij anderen.
Vorig jaar had ik bij alle dagen waarbij er volle zon was en de omgevingstemperatuur boven de 25 graden zat een zonnelader die maar kon laden op 1.4kW (aka 1 fase 6A).

Op het MyEnergi forum zijn ook mensen die zelfs last hebben van oververhitte laders in een garage, toegegeven met hoge omgevingstemperaturen (Australië).

[ Voor 38% gewijzigd door _eLMo_ op 19-06-2024 16:13 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Goedemorgen allen,

Vereisten:

-App

Alvasr dank,

Marc
Blader even wat pagina's terug en begin te lezen, als je info wilt over laadpalen.
Wat aanbieder betreft, ik heb hem gekocht bij Laadpaal-Outlet, zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
guido66 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:08:
[...]

11 kW zul je bedoelen, 11 kWh kun je in 5 uur via het stopcontact laden, daar zou ik geen laadpaal voor aanschaffen.
Misschien een heel klein autotje met een hele kleine accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Vraag:

Zappi laadpaal, aangesloten op 3 fasen. Ik heb ct klemmen en de paal registreert correct de volledige opbrengst van mijn zonnepanelen die verdeeld aangesloten zijn over de drie fases. Het ding zit achter een 32a stop, en is dan "begrensd" op 80% vermogen (geen idee hoe dit precies werkt).

Mijn Ioniq kan maar 1 fase laden en doet dit met max 5.2kw. Mij was echter aangegeven dat wanneer er vol zon op de panelen staat, dit max 6,x kw kon worden. Dit gebeurt echter nooit.

Nu heb ik tijdelijk een Kona staan, uit 2023, welke volgens ev database op 3 fasen kan laden. Dat zou dan met max 17kw moeten gaan lopen maar ook deze blijft gewoon steken op 5.2kw.

Ik kan niks in de my energi app vinden qua instellingen hiertoe. Ik gebruik de fast modus.

Wat kan ik proberen/bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

HTT-Thalan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:32:
Vraag:

Zappi laadpaal, aangesloten op 3 fasen. Ik heb ct klemmen en de paal registreert correct de volledige opbrengst van mijn zonnepanelen die verdeeld aangesloten zijn over de drie fases. Het ding zit achter een 32a stop, en is dan "begrensd" op 80% vermogen (geen idee hoe dit precies werkt).

Mijn Ioniq kan maar 1 fase laden en doet dit met max 5.2kw. Mij was echter aangegeven dat wanneer er vol zon op de panelen staat, dit max 6,x kw kon worden. Dit gebeurt echter nooit.

Nu heb ik tijdelijk een Kona staan, uit 2023, welke volgens ev database op 3 fasen kan laden. Dat zou dan met max 17kw moeten gaan lopen maar ook deze blijft gewoon steken op 5.2kw.

Ik kan niks in de my energi app vinden qua instellingen hiertoe. Ik gebruik de fast modus.

Wat kan ik proberen/bekijken?
1. Staat er een 3 in het icoontje van de Zappi op het scherm van de Zappi (vrij onderaan in het midden, zie foto)?
2. Welke device limit staat ingesteld?
3. Welke grid limit staat ingesteld (volgens mij heet dat bij latere firmware import limit)?

Overigens kan de Kona (en de meeste andere EVs met 3 fase lader) op max. 11kW laden, niet 17kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOTIRKdbwz36lmceWWhJkhoXjjQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j3t2oViVv0ZCjkISlo8RZ8X1.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 19-06-2024 18:52 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06:54
@HTT-Thalan Is je laadkabel ook 3 fasen?
Met een 1 fase laadkabel zul je nooit meer dan (maximaal) 7,2kW kunnen laden.
En de 5,2kW duidt op een begrenzing op ~22A.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Goedemorgen allen,

Vereisten:

-App

Alvasr dank,

Marc
Gebruik de zoekfunctie, lees de topicstart en toon eerst even wat eigen inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

DonJuape schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:48:
[...]

1. Staat er een 3 in het icoontje van de Zappi op het scherm van de Zappi (vrij onderaan in het midden, zie foto)?
2. Welke device limit staat ingesteld?
3. Welke grid limit staat ingesteld (volgens mij heet dat bij latere firmware import limit)?

Overigens kan de Kona (en de meeste andere EVs met 3 fase lader) op max. 11kW laden, niet 17kW.

[Afbeelding]
Daar staat geen 3... daar staat bij mij een 1. Ik heb in de 'system' settings gekeken en daar staat hij ook ingesteld op 1 phase. Ik heb dit gewijzigd naar 3 fases, maar in het hoofdscherm blijft een 1 te zien en de auto laad nog steeds maar op 5.2kw max. De device limit staat op 24,6a ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Peter-036 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:16:
@HTT-Thalan Is je laadkabel ook 3 fasen?
Met een 1 fase laadkabel zul je nooit meer dan (maximaal) 7,2kW kunnen laden.
En de 5,2kW duidt op een begrenzing op ~22A.
Geen idee, hoe controleer ik dat? Ik heb destijds gevraagd om een paal die voorbereid is op 3 fasen laden.

- edit -

Mijn instellingen op dit moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sLdqF4YJTL-Ap3_IS--P51Y7hU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v08k3PIpiqqiZbwi3B33pq7l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWRCzufppbUSaFBGgdu7hUkrOS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEyjkqher0N6ZYC0mMKktHul.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S370nXt_DNEeicw4qylSEVgE11E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yo2klVzUQrjnvgyA64IrZNhl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCmkZvUoNithnG5r5iK0L14rbrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WfuCbapfrIPNmXJZmpuuJZF.jpg?f=fotoalbum_large

foto's van de kabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mgq86oCUEEYl9krdKQOVcAgJyUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXqOQ1YgX3BFO03CpZhhy4Fr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrRtuaPevcpuEfc95z6X4HHvgXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1f4eMus2CiAuNCC2cp2vuAi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/it0mQvpChYIdBrbjGNnXYgYrqRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRQEqmYd3RNy2Iil01q82ULB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-06-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HTT-Thalan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:33:
[...]

Daar staat geen 3... daar staat bij mij een 1. Ik heb in de 'system' settings gekeken en daar staat hij ook ingesteld op 1 phase. Ik heb dit gewijzigd naar 3 fases, maar in het hoofdscherm blijft een 1 te zien en de auto laad nog steeds maar op 5.2kw max. De device limit staat op 24,6a ingesteld.
De device limit kan naar 32A omdat je de Zappi afgezekerd hebt met 32A.
Heb je een 3x25A hoofdaansluiting? Dan moet de grid of import limit op 25A.
De 3 CT-klemmen van je Zappi moeten om de 3 fasen in de meterkast, niet om de 3 fasen van je omvormer. Of heb je een Harvi voor de 3 CT klemmen voor je omvormer?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

DonJuape schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:41:
[...]

De device limit kan naar 32A omdat je de Zappi afgezekerd hebt met 32A.
Heb je een 3x25A hoofdaansluiting? Dan moet de grid of import limit op 25A.
De 3 CT-klemmen van je Zappi moeten om de 3 fasen in de meterkast, niet om de 3 fasen van je omvormer. Of heb je een Harvi voor de 3 CT klemmen voor je omvormer?
De hoofdaansluiting is idd 25a.

De CT klemmen zitten om de hoofdaanvoer in de stoppenkast, dus bij de hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 16:41
Ik ben helemaal nieuw in de wereld van EV. Ik heb een Tesla MY, en de laadpaal (waar ik niks over te zeggen had) is een Bluebuilt, geïnstalleerd door CoolBlue. Ik vind het een onding, want het kan niet eens laden op overtollige stroom, maar schijnbaar gaat dat komen met een software update. Omdat ik zoveel mogelijk zonnestroom wil verbruiken, en de auto aangeeft dat ik thuis maximaal met 16a kan laden, heb ik dat in de Tesla app naar beneden geschroefd naar 8a.

Dan duurt het natuurlijk langer, maar op een zonnige dag genereer ik zo ongeveer 6 kW aan vermogen, het grootste deel van de dag, en dus wil ik dan laden. Het totaal wat dan naar de auto gaat komt niet boven de 6kW, ik verbruik een fors deel van mijn overtollige stroom, én aangezien de werkgever betaald levert deze manier me ook nog geld op.

Maar nu de vraag; hoe moet je zo'n auto laden? Met andere woorden, ik heb het laden nu uitgezet, want niet meer genoeg zon, maar morgen wel weer, maar ik heb dus ook de kabel er uit getrokken. Of moet je die kabel eigenlijk altijd er in laten zitten?

In mijn optiek heeft dat laatste geen zin, want ik moet de laadpaal activeren met mijn laadpas, dus hij gaat niet 'automatisch' laden zonder dat ik daar met die pas bij ben geweest. Om die reden leek het me niet nuttig om de kabel er in te laten zitten.

Maar, wat is wijsheid? Hoe doet men dat hier?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HTT-Thalan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:43:
[...]

De hoofdaansluiting is idd 25a.

De CT klemmen zitten om de hoofdaanvoer in de stoppenkast, dus bij de hoofdschakelaar.
Als je zeker weet dat de CT-klemmen goed zitten (juiste richting, CT aansluting 1 op fase 1 etc.) dan kan het zijn dat de rotatie niet goed is. Dit kun je oplossen door in de Zappi fase 2 en fase 3 om te wisselen. Dan natuurlijk ook in de Zappi de CT aansluiting 2 en 3 omwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

DonJuape schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:12:
[...]

Als je zeker weet dat de CT-klemmen goed zitten (juiste richting, CT aansluting 1 op fase 1 etc.) dan kan het zijn dat de rotatie niet goed is. Dit kun je oplossen door in de Zappi fase 2 en fase 3 om te wisselen. Dan natuurlijk ook in de Zappi de CT aansluiting 2 en 3 omwisselen.
Ja, daar ga ik zelf niet aan morren. Het is door een elektromonteur geinstalleerd waarvan ik mag aannemen dat hij weet wat 'ie doet (hij zit hier ook op tweakers en installeert dozijnen van die dingen) dus ik heb hem maar even direct een berichtje gedaan.

Hm, ik heb gezocht op internet naar een '3 fase zappi die maar met 1 fase wil laden' en kom idd precies tegen wat jij ook al zegt:

https://myenergi.info/3-p...ng-1-phase-t7077-s10.html

blijkbaar zijn ze daar gevoelig voor...

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-06-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
Ik ontvang volgende week mijn eerste elektrische auto en ben mij aan het orienteren op een laadpaal thuis. Het Tibber systeem met de grid rewards via een Easee Charge Lite lijkt mij interessant. Echter ben ik nog niet om qua een dynamisch contract, ivm salderen. Ik heb dus wel het idee om al te gaan laden vai de Easee, maar nog niet op een dynamisch contract. Is er iemand die mij ervan kan overtuigen dat dynamisch wèl al interessant kan zijn? Afgelopen jaar was ons verbruik 3800kwh en teruglevering 2500kwh. Met de salderingsregeling kan ik nu mooi die 2500kwh 1 op 1 afstrepen in de winter, maar met dynamisch krijg ik nu een paar cent en betaal ik straks in de winter volop voor de stroom. Iemand die een wijsheid met mij kan delen waarom het met de auto wellicht al wel interessant kan zijn? Is de hoeveelheid die wij tekort komen wellicht al, en zeker met de auto, interessant? Of kan ik beter nu eerst nog het dak verder vullen met panelen?

Mocht dit meer in een ander topic horen, dan hoor ik het graag. Maar het gaat vooral om de auto die erbij komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
DonJuape schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:12:
[...]

Dat zit allemaal goed ;)

Edit: Oke, misschien toch een klein foutje gemaakt 😁

Edit 2:
Alles zat toch goed. Het schijnt dat het kan dat na een update hij niet goed opstart waardoor hij maaret 1 fase laad. Opnieuw opstarten heeft t probleem verholpen.

[ Voor 21% gewijzigd door Makrolon op 20-06-2024 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Makrolon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:39:
[...]

Dat zit allemaal goed ;)

Edit 2:
Alles zat toch goed. Het schijnt dat het kan dat na een update hij niet goed opstart waardoor hij maaret 1 fase laad. Opnieuw opstarten heeft t probleem verholpen.
We vliegen nu met de maximale 11kw die deze Kona lust! En ik weet nu hoe ik een Zappi moet installeren _O-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een hele domme vraag of lees ik überhaupt de waardes niet goed maar zijn er meer mensen waar het verschil tussen opgewekte kW in de Zappi en Zonneplan app zo verschillend is?

Volgens Zonneplan heb ik vandaag een dagproductie van 4.2 kWh. Als ik vervolgens naar MyEnergi ga en op "opwek" klik zie ik dat er momenteel 1.3 kWh opgewekt is.

Klik ik vervolgens op netstroom binnen MyEnergi app, dan zie ik dat er 3.7 kWh geëxporteerd is??

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:51:
Misschien een hele domme vraag of lees ik überhaupt de waardes niet goed maar zijn er meer mensen waar het verschil tussen opgewekte kW in de Zappi en Zonneplan app zo verschillend is?

Volgens Zonneplan heb ik vandaag een dagproductie van 4.2 kWh. Als ik vervolgens naar MyEnergi ga en op "opwek" klik zie ik dat er momenteel 1.3 kWh opgewekt is.

Klik ik vervolgens op netstroom binnen MyEnergi app, dan zie ik dat er 3.7 kWh geëxporteerd is??
Als je geen harvi hebt die de netto zonneopwek meet dan meet de zappi alleen wat het net in gaat. Dus je huisverbruik en wat je auto in gaat gaat daar eerst af.l, dat is de waarde die de zappi weer geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede opmerking! Ik heb wel een Harvi geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:54

Fab1Man

Live life to the fullest

taz10 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:08:
[...]

Zojuist had ik contact met Ratio, zelf heb ik een Ratio Solar, en volgens Ratio kan ik de api van Volttime gebruiken ? , Dit omdat Ratio nog zelf geen Api heeft.
Iemand die inmiddels al de api van Volttime , Volt time , heeft gebruikt en dan icm Home Assistant bv ?
Ja, alleen niet de API direct. Ik heb een OCPP integratie in Home Assistant geïnstalleerd en dan kun je in de Volt Time Cloud een proxy daarnaar instellen. Je moet wel je HA instance van buiten bereikbaar maken, want een lokaal IP-adres gaat niet werken. De OCPP integratie zelf heeft nog een klein probleempje en dat is dat ie denkt dat de lader de hele tijd reboot, dus je krijgt de hele tijd notificaties (die kun je wel onderdrukken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTD0medRIHT6DucZ6yBIx-8OWtA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8cdHBo8RVcCSssc3tNrjzYK4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:00:
Goede opmerking! Ik heb wel een Harvi geïnstalleerd
En die meet ook daadwerkelijk je zonnepanelen? Heb je een foto van je display als de zappi aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Makrolon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:55:
[...]

En die meet ook daadwerkelijk je zonnepanelen? Heb je een foto van je display als de zappi aan staat?
Ga er wel vanuit ja, alleen half gebakken blijkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HD9iYwuhegVmGJqv2ICDLKMZUOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Effe6kwXTBrVRXJWHVQqbD7x.jpg?f=fotoalbum_large

Maar op de app zie ik soms ook ineens pijltjes richting de zonnepanelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hK60yWJ5pX-PhnC7PQU_IdECjQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i9YnPhzE5CQ4jeLNCvGU9H3H.png?f=fotoalbum_large

Dacht dat er wellicht een ct klem verkeerd om zat of zo maar de volgende dag zag ik ineens wel een goede richting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ul7fEJ1gkyVLCbV5C23F5bJEjDE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4FY6NvA4bVUQ6SKqf4msMGtB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Hoe werkt dat slim laden van Engie precies? Want ik heb ze gebeld, maar daar kunnen ze me niet echt verder helpen, want ze verwijzen allemaal naar een of andere handleiding die ik heb gelezen, maar die praat over een of andere Engie app (en dan niet de normale engie app) die in de Apple app store niet te vinden is.

Ik heb het aan de praat gekregen maar als je een leaseauto hebt (wat in mijn geval zo is) én het is een Tesla, dan moet je bepaalde dingen doen naja blabla, maar uiteindelijk lijkt het gelukt. Ik zeg lijkt omdat ik in de reguliere Engie app nu zie dat 'slim laden' aan staat, maar als ik op andere plekken zoek naar slim laden, dan willen ze verbinding maken met je laadpaal.

Dan is er ook nog maar eens een select aantal laadpalen dat ondersteund wordt, en ik heb een Bluebuilt van CoolBlue en ik denk dat die niet wordt ondersteund maar zelfs al werd ie wel ondersteund, ik heb hem via mijn werk, dus hij is voor mij niet 'open'. Ik kan geen verbinding maken met de paal zelf, alleen maar met een portal waarop ik gegevens kan zien.

Dus enerzijds zegt de app dat hij slim aan het laden is, maar anderzijds staat er dat als je niet een van de palen uit het lijstje hebt, je niet slim kunt laden.

Het bedrag (maar ik heb het een uur geleden pas aangezet/ingesteld) staat ook nog steeds op 0,00 euro. Meer mensen hier al ervaring met Engie Slim Laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMr2Mike
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-08 15:01
Hi All,

Ik heb inmiddels een Zonneplan dynamisch energiecontract met de Nexus onderweg, maar ben bij Zonneplan geadviseerd om te kiezen voor een andere lader dan die van hen. Overigens zijn de meeste hier met de prijs die ze vragen niet heel tevreden met de "mogelijkheden" en prestaties.

Mijn situatie zo dat ik een zakelijke EV en particuliere EV beide zal laden thuis, maar een specificatie wil hebben voor de zakelijk geladen KWh. Er zijn een aantal aanbieders die dit ondersteunen, of op basis van een apart Zakelijk abonnement zoals Cooblue, maar ik lees in dit topic goede verhalen over Easee en Zappi.

Bij de Zappi kan ik niet direct ontdekken of deze ook een gespecificeerde laadgeschiedenis kan bieden?
De easee gebruikt Tibber ook, maar ben er nog niet helemaal achter of ik die kan aanschaffen met slim laden van Tibber zonder ook te moeten switchen van energie contract. Of wellicht zelfs beide kan afsluiten op 1 adres?

Als het zou moeten vind ik het prima om slim te laden via een app zoals Stekker of Jedlix, maar KEY is het kunnen scheiden van de laadsessies.

Last question: Zijn er veel ervaringen met dubbele laders hier om 2 auto's tegelijk slim te laden en 's ochtends vol af te leveren? Of is dit een gigantische investering..? Laders zijn rond 3k zie ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
mistermol schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 06:56:
Ik ontvang volgende week mijn eerste elektrische auto en ben mij aan het orienteren op een laadpaal thuis. Het Tibber systeem met de grid rewards via een Easee Charge Lite lijkt mij interessant. Echter ben ik nog niet om qua een dynamisch contract, ivm salderen. Ik heb dus wel het idee om al te gaan laden vai de Easee, maar nog niet op een dynamisch contract. Is er iemand die mij ervan kan overtuigen dat dynamisch wèl al interessant kan zijn? Afgelopen jaar was ons verbruik 3800kwh en teruglevering 2500kwh. Met de salderingsregeling kan ik nu mooi die 2500kwh 1 op 1 afstrepen in de winter, maar met dynamisch krijg ik nu een paar cent en betaal ik straks in de winter volop voor de stroom. Iemand die een wijsheid met mij kan delen waarom het met de auto wellicht al wel interessant kan zijn? Is de hoeveelheid die wij tekort komen wellicht al, en zeker met de auto, interessant? Of kan ik beter nu eerst nog het dak verder vullen met panelen?

Mocht dit meer in een ander topic horen, dan hoor ik het graag. Maar het gaat vooral om de auto die erbij komt.
Wat voor kWh prijzen verwacht je in de zomer en in de winter?
Zit daar veel verschil tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MightyMr2Mike schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:37:
Last question: Zijn er veel ervaringen met dubbele laders hier om 2 auto's tegelijk slim te laden en 's ochtends vol af te leveren? Of is dit een gigantische investering..? Laders zijn rond 3k zie ik..
Je kan een prima domme lader krijgen voor 150,- ... veel meer dan een max amperage instellen moet je niet verwachten (of app-aansturing op aan/uit). Maar het hoeft zeker geen duizenden euro's te kosten.

Hier de telestar ec311 opgehangen, die was 170,- (bij ibood 3 weken terug), maar zal lastig te vinden zijn. Op amazon kan je er ook vinden voor onder de 200,-

Zoals deze ( https://www.amazon.nl/Sch...0BGS1YHC2/ref=sr_1_5?th=1 ) die ook al een paar keer in deze forums voorbij is gekomen.

[ Voor 11% gewijzigd door markjanssen op 20-06-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
ASS-Ware schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:39:
[...]

Wat voor kWh prijzen verwacht je in de zomer en in de winter?
Zit daar veel verschil tussen?
Dat weet ik niet, ik houd nu de dynamische prijzen in de gaten en ging er zelf vanuit dat die in de winter hoger zouden liggen doordat er vrij weinig zonne-energie wordt opgewekt. Maar dat kan ik verkeerd hebben. Hoor het graag als die gedachtegang compleet verkeerd is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-08 14:07

SBL

mistermol schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:13:
[...]

Dat weet ik niet, ik houd nu de dynamische prijzen in de gaten en ging er zelf vanuit dat die in de winter hoger zouden liggen doordat er vrij weinig zonne-energie wordt opgewekt. Maar dat kan ik verkeerd hebben. Hoor het graag als die gedachtegang compleet verkeerd is!
Op groothandelsniveau zijn gemiddelde prijzen in de winter inderdaad ongeveer 3ct/kWh (~30%) hoger dan in de zomer. Daarnaast ook een ander dagpatroon in prijsfluctuaties.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
mistermol schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 06:56:

Hoeveel denk je te gaan rijden met de auto? Met andere woorden, hoeveel kWh ga je extra verbruiken op jaarbasis? Zal die 2500kWh volledig op gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Just_A_User schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:23:
Hoe werkt dat slim laden van Engie precies? Want ik heb ze gebeld, maar daar kunnen ze me niet echt verder helpen, want ze verwijzen allemaal naar een of andere handleiding die ik heb gelezen, maar die praat over een of andere Engie app (en dan niet de normale engie app) die in de Apple app store niet te vinden is.

Ik heb het aan de praat gekregen maar als je een leaseauto hebt (wat in mijn geval zo is) én het is een Tesla, dan moet je bepaalde dingen doen naja blabla, maar uiteindelijk lijkt het gelukt. Ik zeg lijkt omdat ik in de reguliere Engie app nu zie dat 'slim laden' aan staat, maar als ik op andere plekken zoek naar slim laden, dan willen ze verbinding maken met je laadpaal.

Dan is er ook nog maar eens een select aantal laadpalen dat ondersteund wordt, en ik heb een Bluebuilt van CoolBlue en ik denk dat die niet wordt ondersteund maar zelfs al werd ie wel ondersteund, ik heb hem via mijn werk, dus hij is voor mij niet 'open'. Ik kan geen verbinding maken met de paal zelf, alleen maar met een portal waarop ik gegevens kan zien.

Dus enerzijds zegt de app dat hij slim aan het laden is, maar anderzijds staat er dat als je niet een van de palen uit het lijstje hebt, je niet slim kunt laden.

Het bedrag (maar ik heb het een uur geleden pas aangezet/ingesteld) staat ook nog steeds op 0,00 euro. Meer mensen hier al ervaring met Engie Slim Laden?
Update van deze situatie voor wie het wellicht interessant vindt of hier zelf over nadenkt; het werkt. Ik heb de laadsessie beëindigd en daarna zag ik dat in de app het enorme bedrag van 47ct werd toegekend. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
13art schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:13:
[...]

Hoeveel denk je te gaan rijden met de auto? Met andere woorden, hoeveel kWh ga je extra verbruiken op jaarbasis? Zal die 2500kWh volledig op gaan?
Pure Energie noemt het teruglevering, maar die volledige 2500kWh wordt volledig gesaldeerd. We komen dus momenteel al 1300kWh te kort om quitte te spelen. Wij rijden gemiddeld 25.000km per jaar, wat neer zal komen op circa 4000 kWh extra verbruik aan elektra. Natuurlijk zal hier een deel van ook elders geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
mistermol schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:45:
[...]

Pure Energie noemt het teruglevering, maar die volledige 2500kWh wordt volledig gesaldeerd. We komen dus momenteel al 1300kWh te kort om quitte te spelen. Wij rijden gemiddeld 25.000km per jaar, wat neer zal komen op circa 4000 kWh extra verbruik aan elektra. Natuurlijk zal hier een deel van ook elders geladen worden.
Maar dan is toch juist een dynamisch contract voordelig? Aangenomen dat je de laadtijden een beetje kan sturen. Als je in de daltarieven kan laden dan zal dat veelal goedkoper zijn dan de tarieven die je betaald bij een vast tarief/contract. Combineer dit nog met laden op zonnestroom eventueel nog met iets als Grid Rewards zoals bij Tibber en programmeer zaken als een vaatwasser en wasmachine om te draaien in de daltarieven en tel uit je winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistermol
13art schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:51:
[...]

Maar dan is toch juist een dynamisch contract voordelig? Aangenomen dat je de laadtijden een beetje kan sturen. Als je in de daltarieven kan laden dan zal dat veelal goedkoper zijn dan de tarieven die je betaald bij een vast tarief/contract. Combineer dit nog met laden op zonnestroom eventueel nog met iets als Grid Rewards zoals bij Tibber en programmeer zaken als een vaatwasser en wasmachine om te draaien in de daltarieven en tel uit je winst.
Ja, exact. Mij lijkt het ook interessant. Mijn grootste 'angst' zit hem echter in het verlies maken op de saldering. Dit was omdat ik het idee had dat de energieprijzen veel hoger zouden zijn in de winter. Maar hierboven lezende is dat verschil niet heel erg groot. Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:39:
[...]

Dat zit allemaal goed ;)

Edit 2:
Ik was "did you try turning it off and on again" inderdaad vergeten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Just_A_User schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:39:
[...]

Update van deze situatie voor wie het wellicht interessant vindt of hier zelf over nadenkt; het werkt. Ik heb de laadsessie beëindigd en daarna zag ik dat in de app het enorme bedrag van 47ct werd toegekend. :+
Dit is waarschijnlijk hetzelfde als Jedlix, dan wordt het moment van laden bepaald door de app.
In de achtergrond zal de partij handelen op de onbalans markt zodat zij eraan verdienen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
mistermol schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:13:
[...]

Grappig, ik lees nu pas dat Tibber een energieleverancier is.
Ik dacht dat het alleen een app was die de prijzen in de gaten houdt en je laadpaal kan aansturen.
Ik ga eens lezen, wellicht interessant om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
ZeRoC00L schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:52:
[...]

Dit is waarschijnlijk hetzelfde als Jedlix, dan wordt het moment van laden bepaald door de app.
In de achtergrond zal de partij handelen op de onbalans markt zodat zij eraan verdienen.
Het moment van laden kán helemaal niet bepaald worden door de app, aangezien ik de laadpaal moet activeren met mijn laadpas, en niet eerder dan dat ik dat doe begint de laadsessie. Dus het is leuk dat zij bepalen dat het gunstig is om te laden om half 3 in de nacht, maar dat gaat niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Just_A_User schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:19:
[...]

Het moment van laden kán helemaal niet bepaald worden door de app, aangezien ik de laadpaal moet activeren met mijn laadpas, en niet eerder dan dat ik dat doe begint de laadsessie. Dus het is leuk dat zij bepalen dat het gunstig is om te laden om half 3 in de nacht, maar dat gaat niet werken.
Jawel, je ‘start’ de sessie met pas, daarna zal deze in pauze komen te staan tot het meest ideale moment.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
DonJuape schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:38:
[...]

Ik was "did you try turning it off and on again" inderdaad vergeten :)
Ja ik ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:38
Just_A_User schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:50:
Ik ben helemaal nieuw in de wereld van EV. Ik heb een Tesla MY, en de laadpaal (waar ik niks over te zeggen had) is een Bluebuilt, geïnstalleerd door CoolBlue. Ik vind het een onding, want het kan niet eens laden op overtollige stroom, maar schijnbaar gaat dat komen met een software update. Omdat ik zoveel mogelijk zonnestroom wil verbruiken, en de auto aangeeft dat ik thuis maximaal met 16a kan laden, heb ik dat in de Tesla app naar beneden geschroefd naar 8a.

Dan duurt het natuurlijk langer, maar op een zonnige dag genereer ik zo ongeveer 6 kW aan vermogen, het grootste deel van de dag, en dus wil ik dan laden. Het totaal wat dan naar de auto gaat komt niet boven de 6kW, ik verbruik een fors deel van mijn overtollige stroom, én aangezien de werkgever betaald levert deze manier me ook nog geld op.

Maar nu de vraag; hoe moet je zo'n auto laden? Met andere woorden, ik heb het laden nu uitgezet, want niet meer genoeg zon, maar morgen wel weer, maar ik heb dus ook de kabel er uit getrokken. Of moet je die kabel eigenlijk altijd er in laten zitten?

In mijn optiek heeft dat laatste geen zin, want ik moet de laadpaal activeren met mijn laadpas, dus hij gaat niet 'automatisch' laden zonder dat ik daar met die pas bij ben geweest. Om die reden leek het me niet nuttig om de kabel er in te laten zitten.

Maar, wat is wijsheid? Hoe doet men dat hier?
Weet je zeker dat je hem niet weer automatisch kan laten laden als je opgewekte vermogen boven een bepaalde hoeveelheid komt?

In principe kan je prima je Tesla standaard ingeplugd hebben, en hem via de app meerdere keren stoppen en weer laten starten met laden, zonder tussendoor de kabel eruit te halen en je laadpas opnieuw te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2Uo26nMZfnaMIk5xtvH9W8u2t0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4J8QfhG0LL8GKZUtm0B6OJMO.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee hoe dit kan?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2024 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Er zitten ct klemmen niet goed, het kan bijna niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Makrolon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:40:
[...]

Er zitten ct klemmen niet goed, het kan bijna niet anders.
Thanks, lijkt mij ook inderdaad. Ga morgen weer de monteur bellen dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:41:
[...]

Thanks, lijkt mij ook inderdaad. Ga morgen weer de monteur bellen dan maar.
Hij moet gewoon stap voor stap alles even nalopen, foutje is zo gemaakt en makkelijk op te lossen. Maar hij moet wel even vinden wat ie fout heeft gedaan. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Wekko306 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:56:
[...]

Weet je zeker dat je hem niet weer automatisch kan laten laden als je opgewekte vermogen boven een bepaalde hoeveelheid komt?

In principe kan je prima je Tesla standaard ingeplugd hebben, en hem via de app meerdere keren stoppen en weer laten starten met laden, zonder tussendoor de kabel eruit te halen en je laadpas opnieuw te gebruiken.
Oh zo, ja, dat je tegen de auto zegt stop met laden, in plaats van dat je het laden beëindigd door de pas te swipen?

Nee, die laadpaal is daar niet voor uitgerust, om dat te kunnen. Daar baal ik ook van, want dan had ik gewoon kunnen zeggen 'gebruik het surplus' maar dat kan niet. Wat ik dus nu doe/probeer is gewoon het opladen beperken in de auto tot 8 ampère omdat het max wat er in gaat lager is dan wat de panelen opwekken en ik dus eigenlijk vrijwel volledig op zon laadt.

Maar dat is erg bewerkelijk dus als de laadpaal dat zelf zou kunnen zou dat wel ideaal zijn. Nu heb ik begrepen dat de firmware waarin dat kan wél al gemaakt is maar momenteel getest wordt, dus dat kan nog wel even duren voor dat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:38
Just_A_User schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:12:
[...]

Oh zo, ja, dat je tegen de auto zegt stop met laden, in plaats van dat je het laden beëindigd door de pas te swipen?

Nee, die laadpaal is daar niet voor uitgerust, om dat te kunnen. Daar baal ik ook van, want dan had ik gewoon kunnen zeggen 'gebruik het surplus' maar dat kan niet. Wat ik dus nu doe/probeer is gewoon het opladen beperken in de auto tot 8 ampère omdat het max wat er in gaat lager is dan wat de panelen opwekken en ik dus eigenlijk vrijwel volledig op zon laadt.

Maar dat is erg bewerkelijk dus als de laadpaal dat zelf zou kunnen zou dat wel ideaal zijn. Nu heb ik begrepen dat de firmware waarin dat kan wél al gemaakt is maar momenteel getest wordt, dus dat kan nog wel even duren voor dat er is.
Mocht je iets met Home Assistant (willen) doen is best een hoop mogelijk op dit vlak, ook als je laadpaal zelf geen specifieke functies hebt op dit vlak.
Als je op die manier je PV opwek monitort, en vanuit Home Assistant of soortgelijk platform dan een commando stuurt naar je auto 'begin met laden' en 'stop met laden' doet dat volgens mij wat je wil, zo lang je je auto gewoon aangesloten houdt op je laadpaal.

Maar inderdaad, het is natuurlijk wel zo simpel als je laadpaal dit gewoon zelf biedt.

[ Voor 3% gewijzigd door Wekko306 op 20-06-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:59
Just_A_User schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:12:
[...]

Bluebuilt is afaik Peblar en die zou dacht ik toch al zonneladen moeten ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Wekko306 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:23:
[...]

Mocht je iets met Home Assistant (willen) doen is best een hoop mogelijk op dit vlak, ook als je laadpaal zelf geen specifieke functies hebt op dit vlak.
Als je op die manier je PV opwek monitort, en vanuit Home Assistant of soortgelijk platform dan een commando stuurt naar je auto 'begin met laden' en 'stop met laden' doet dat volgens mij wat je wil, zo lang je je auto gewoon aangesloten houdt op je laadpaal.

Maar inderdaad, het is natuurlijk wel zo simpel als je laadpaal dit gewoon zelf biedt.
Nou, ik zou graag de auto in Home Assistant willen krijgen. Nu heet deze site Tweakers en kunnen de meeste mensen hier vanalles, maar ik hoor niet bij die groep. Als het me te ver gaat qua configureren dan haak ik af omdat dat (bij mij) meestal mis gaat, dus een makkelijke manier om de Tesla in HA te krijgen heb ik nog niet gevonden.

Wat is er dan allemaal mogelijk, of in ieder geval, waar refereer jij nu aan?
HyperBart schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:52:
[...]

Bluebuilt is afaik Peblar en die zou dacht ik toch al zonneladen moeten ondersteunen?
Is dat zo? Waar zie je die informatie?

Toevoeging: even wat gezocht en inderdaad, ik zie wel zoiets, maar ja, coolblue houdt vol dat het nog niet kan en dat 'ze' de software aanpassingen nu aan het testen zijn. Nu doen ze daarmee uiteraard alsof het hun product is maar dat is niet zo, dus ik snap niet zo goed waarom die bluebuilt het niet heeft als Peblar, wat effectief hetzelfde product is, het wél heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Just_A_User op 21-06-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb mijn ogen gericht op een Wallbox Puslar Max met load balancer.
Ik wil mijn EV alleen met eigen PV energie kunnen opladen die anders terug naar het net gestuurd wordt.

Ik zag in een van de Youtube videos over de Zappi dat die binnen 2 seconden kan reageren op schommelingen in opgewekte zonneenergie. Bij andere oplossingen zou dit een heel stuk langer duren. Ik heb hier niks over gevonden bij de Wallbox Pulsar Max. Iemand hier ervaring mee die hier iets over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Just_A_User schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:59:
[...]

Nou, ik zou graag de auto in Home Assistant willen krijgen. Nu heet deze site Tweakers en kunnen de meeste mensen hier vanalles, maar ik hoor niet bij die groep. Als het me te ver gaat qua configureren dan haak ik af omdat dat (bij mij) meestal mis gaat, dus een makkelijke manier om de Tesla in HA te krijgen heb ik nog niet gevonden.

Wat is er dan allemaal mogelijk, of in ieder geval, waar refereer jij nu aan?
Heb je HACS toegevoegd aan HA?
Zo ja kun je daar een custom integration voor vinden.

https://github.com/alandtse/tesla

Ik kan het zelf nog niet testen omdat ik mijn EV nog niet heb maar wil hem ook toevoegen aan HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Riesjard schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:08:
[...]

Heb je HACS toegevoegd aan HA?
Zo ja kun je daar een custom integration voor vinden.

https://github.com/alandtse/tesla

Ik kan het zelf nog niet testen omdat ik mijn EV nog niet heb maar wil hem ook toevoegen aan HA.
Ja, die integratie ken ik maar heb ik niet geprobeerd omdat Tesla schijnbaar iets aan veranderen is waardoor deze integratie niet meer gaat werken zonder (voor mij) kunst- en vliegwerk, en dan denk ik ja dan heeft dat geen zin als het over een X aantal weken toch niet meer werkt.

Toevoeging: geprobeerd, iets met Fleet API dus ik moet een of andere (voor mij) complexe handeling gaan uitvoeren om het werkend te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Just_A_User op 21-06-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonjour
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-08 17:44
Ik laad mijn Tesla via een normaal buiten stopcontact. Stopcontact zit op een eigen groep. Ik heb een 3x25A aansluiting. Kon altijd laden met max 13A, zet hem dan zelf iets lager op 12A. Gaat al 4 maanden goed, pinnen van de stekker werden wel behoorlijk heet.
Maar nu valt hij na een paar minuten laden op 12A terug naar max 6A. Ik kan het in de Tesla app dan ook niet meer hoger zetten, dus de rest van de tijd blijft hij op 6A laden. Als ik de laadstekker uit de auto haal en weer aansluit gaat hij weer even laden op 12A, maar valt dan weer terug naar 6A.
Weet iemand wat hier aan de hand is?

[ Voor 5% gewijzigd door bonjour op 21-06-2024 12:53 ]

Pagina: 1 ... 122 ... 189 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen