Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:49

AlphaRomeo

FP PowerMod
bonjour schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:25:
Ik laad mijn Tesla via een normaal buiten stopcontact. Kon altijd laden met max 13A, zet hem dan zelf iets lager op 12A. Gaat al 4 maanden goed, pinnen van de stekker werden wel behoorlijk heet.
Maar nu valt hij na een paar minuten laden op 12A terug naar max 6A. Ik kan het in de Tesla app dan ook niet meer hoger zetten, dus de rest van de tijd blijft hij op 6A laden. Als ik de laadstekker uit de auto haal en weer aansluit gaat hij weer even laden op 12A, maar valt dan weer terug naar 6A.
Weet iemand wat hier aan de hand is?
Een thermische beveiliging met meetpunt in de stekker die automatisch terug regelt zodra de stekker één keer heet geworden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafelblaffer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-07 11:31
Hallo iedereen,

Binnenkort ben ik van plan een EV aan te schaffen, waarschijnlijk een Kia E-Niro 64 kW.
Ik was benieuwd of jullie mij kunnen helpen om een geschikte laadpaal uit te zoeken.

Wat meer info over mijn situatie:
- Aansluiting woning is 3x25 A;
- Woning met 8000 kWh aan zonnepanelen;
- Ruimte in de meterkast voor 3x16A automaat met aparte aardlekschakelaar;
- EV die maximaal 11 kW laadt;
- Aansluitkabel gaat het liefst door een mantelbuis rond 25mm die in de muur zit, dacht zelf aan 5x4 of 5x2,5 kabel.

Wensen voor de laadpaal is dat deze 11 kW kan laden, een optie heeft voor load balancing, en een soort interface heeft voor de telefoon of Home Assistant. Ik laad (nog) niet zakelijk, dus het gebruik van een pas is niet een verplichting.

Had zelf de Wallbox Pulsar Plus gezien: https://www.laadpaal-outl...r-plus-type-2-7kw-5m.html
Een aantal slechte ervaringen van meerdere gebruikers (waaronder medetweakers) heeft me minder enthousiast gemaakt.

Een andere is de Easee Charge Lite: https://www.laadpaal-outl...r-plus-type-2-7kw-5m.html
Zou dit een betere keus zijn?

Hoor graag jullie ervaring en advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:24

13art

Moderator Mobile
Wafelblaffer schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:53:
Hallo iedereen,

Binnenkort ben ik van plan een EV aan te schaffen, waarschijnlijk een Kia E-Niro 64 kW.
Ik was benieuwd of jullie mij kunnen helpen om een geschikte laadpaal uit te zoeken.

- Aansluitkabel gaat het liefst door een mantelbuis rond 25mm die in de muur zit, dacht zelf aan 5x4 of 5x2,5 kabel.

Wensen voor de laadpaal is dat deze 11 kW kan laden, een optie heeft voor load balancing, en een soort interface heeft voor de telefoon of Home Assistant. Ik laad (nog) niet zakelijk, dus het gebruik van een pas is niet een verplichting.

Had zelf de Wallbox Pulsar Plus gezien: https://www.laadpaal-outl...r-plus-type-2-7kw-5m.html
Een aantal slechte ervaringen van meerdere gebruikers (waaronder medetweakers) heeft me minder enthousiast gemaakt.

Een andere is de Easee Charge Lite: https://www.laadpaal-outl...r-plus-type-2-7kw-5m.html

Wat maakt dat je zelf nog twijfelt tussen die twee?
Als we dat weten dan kan je iets gerichter geholpen worden.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafelblaffer
@13art De twijfel komt door de slechte ervaringen die ik lees over de Wallbox.
Ook ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met de load balancing module die bij de Easee zit. Ze leggen het wel erg gemakkelijk uit, en ik vermoed dat het bij installatie wel eens lastiger uit kan pakken.

Wellicht zijn er simpelweg betere keuzes dan de twee palen die ik hier noem hoor, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Wafelblaffer schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:37:
Ook ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met de load balancing module die bij de Easee zit. Ze leggen het wel erg gemakkelijk uit, en ik vermoed dat het bij installatie wel eens lastiger uit kan pakken.

Wellicht zijn er simpelweg betere keuzes dan de twee palen die ik hier noem hoor, vandaar de vraag.
Heb zelf de Easee en de installatie is niet zo ingewikkeld (en ik ben eigenlijk helemaal niet thuis in dit soort zaken).
De load balancer is echt niks anders dan aansluiten op je P1 poort met een telefoonkabeltje (voeding weet ik niet zeker of dat moet maar heb ik wel gedaan met een usb stekkertje). That's it. Ingewikkelder dan dat is het installeren niet.

Met de Kia zijn nu wel wat problemen mbt de integratie in Tibber. Ze hebben geen toegang meer tot de accu gegevens waardoor de app altijd denkt dat de accu op 0% zit. Workaround is een niet geïntegreerd Kia tijdelijk toevoegen en zelf het accupercentage in de app zetten. Ze zijn bezig met een oplossing te zoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door 13art op 21-06-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafelblaffer
@13art Bedankt voor de info, dat maakt de Easee een goede keus lijkt het.
Zou je voor de P1 poort een splitter kunnen gebruiken, zodat een HA er ook aan gekoppeld kan worden?

Zijn er alternatieven voor Tibber die geen problemen hebben i.c.m. een Kia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

Japie.G

Colour Classic

Wafelblaffer schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:54:
Zou je voor de P1 poort een splitter kunnen gebruiken, zodat een HA er ook aan gekoppeld kan worden?

Ja, ik heb de actieve splitter van homewizzard. Die werkt als een zonnetje. Power uit DSMR5 meter voorziet de splitter van power, evenals de equalizer en mijn domoticz P1 device. Werkt super!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafelblaffer
En dan zou deze combinatie het beste zijn?

https://www.elektramat.nl...0chQOLEAAYASAAEgKaN_D_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:51
Wafelblaffer schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:37:

Aansluiten op de P1, wifi configureren en klaar.
Echt super Easee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile

Ik heb zelf de actieve splitter van Powerbaas, die werk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Yup, ik heb de Equalizer en een Pi er aan middels een simpele (niet actieve) splitter.

[ Voor 3% gewijzigd door ASS-Ware op 21-06-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafelblaffer
@ASS-Ware Nou, dan hebben ze de naam goed uitgekozen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:49
Ik laad mijn Tesla via een normaal buiten stopcontact. Stopcontact zit op een eigen groep. Ik heb een 3x25A aansluiting. Kon altijd laden met max 13A, zet hem dan zelf iets lager op 12A. Gaat al 4 maanden goed, pinnen van de stekker werden wel behoorlijk heet.
Maar nu valt hij na een paar minuten laden op 12A terug naar max 6A. Ik kan het in de Tesla app dan ook niet meer hoger zetten, dus de rest van de tijd blijft hij op 6A laden. Als ik de laadstekker uit de auto haal en weer aansluit gaat hij weer even laden op 12A, maar valt dan weer terug naar 6A.
Ik zou het stopcontact eens bekijken want misschien is daar een te hoge weerstand aan het ontstaan. Een bijna losse draad, of wat zwartgeblakerde draden. Persoonlijk zou ik er een blauwe CEE 16A aansluiting van maken. Die kunnen prima deze hogere vermogens aan voor een langere tijd, tot 16 A continue. Een gewoon stopcontact is daar gewoon niet voor bedoeld.

Haal een https://shop.tesla.com/nl.../blauwe-adapter---16a_32a als je die nog niet hebt bij je mobiele lader en je hebt een beduidend veiligere en stabielere lader.

[ Voor 7% gewijzigd door adjego op 21-06-2024 14:22 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-08 14:15
Riesjard schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:06:
Ik heb mijn ogen gericht op een Wallbox Puslar Max met load balancer.
Ik wil mijn EV alleen met eigen PV energie kunnen opladen die anders terug naar het net gestuurd wordt.

Ik zag in een van de Youtube videos over de Zappi dat die binnen 2 seconden kan reageren op schommelingen in opgewekte zonneenergie. Bij andere oplossingen zou dit een heel stuk langer duren. Ik heb hier niks over gevonden bij de Wallbox Pulsar Max. Iemand hier ervaring mee die hier iets over kan zeggen?
Hier vind je details: https://support.wallbox.c...vate-and-use-eco-smart-2/
Om te beginnen moet er 2 minuten aan de voorwaardes voldaan zijn. Als er dan 30 seconden niet meer is voldaan, stopt hij. Dan moeten er weer 2 minuten voldaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08 08:34
Dat kan veel goedkoper. Bij Tibber kun je, zonder klant te zijn, de wallbox aanschaffen voor € 489,00. Dan nog ergens de Equalizer voor €150 euro scoren en je bent voor € 639,00 daarmee klaar. Wel heb je dan nog een kabel nodig, maar een stuk goedkoper dan de prijs bij Elektramat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mistermol schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:41:
[...]

Dat kan veel goedkoper. Bij Tibber kun je, zonder klant te zijn, de wallbox aanschaffen voor € 489,00. Dan nog ergens de Equalizer voor €150 euro scoren en je bent voor € 639,00 daarmee klaar. Wel heb je dan nog een kabel nodig, maar een stuk goedkoper dan de prijs bij Elektramat.
Veel klanten zullen ook nog wel '50,-' shoptegoed hebben, dus dan kan je 't nog wat goedkoper krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
markjanssen schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:44:
[...]

Veel klanten zullen ook nog wel '50,-' shoptegoed hebben, dus dan kan je 't nog wat goedkoper krijgen
Als klant is het überhaupt al goedkoper. € 429 voor de wallbox. Maar ik ben er even niet vanuit gegaan dat de persoon met de vraag klant is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Wafelblaffer schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:53:
Hallo iedereen,

Als je geen laadpasscanner nodig hebt kun je ook een Zappi overwegen. Iets moeilijkere installatie maar wel automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen voor laden op zonnestroomoverschot vanaf 1,4kW.

Hyundai Inster Pulse Winterpack,, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:26
Ik laad mijn Tesla via een normaal buiten stopcontact. Stopcontact zit op een eigen groep. Ik heb een 3x25A aansluiting. Kon altijd laden met max 13A, zet hem dan zelf iets lager op 12A. Gaat al 4 maanden goed, pinnen van de stekker werden wel behoorlijk heet.
Wat zegt de auto? Zegt hij 6A/12A of is het 6A/6A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Proim schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:46:
[...]

Hier vind je details: https://support.wallbox.c...vate-and-use-eco-smart-2/
Om te beginnen moet er 2 minuten aan de voorwaardes voldaan zijn. Als er dan 30 seconden niet meer is voldaan, stopt hij. Dan moeten er weer 2 minuten voldaan zijn.
Dat gaat over starten stoppen, de vraag van de medetweaker is meer schommelingen in PV en reactiviteit van vermogen van de Pulsar.

2s lijkt me heel snel en sterk. Ook onthouden dat de box wel kan signaleren maar dat de auto uiteindelijk moet opschalen of aftoeren. De box is maar een doorgeefluik van nul, 3 fases en aarding met een signaaldraadje. Het is de auto die de interne lader schaalt obv dit signaaldraadje.

Mijn Alfen hangt op EVCC en die staat op 10s, dat is snel zat en bij loadbalancing valt hij sneller uit afaics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
In hoeverre is het slim om nu al een lader te nemen die op bidirectioneel laden is voorbereid? Ik zie de Peblar bij Eneco in het assortiment.

Ook ben ik op zoek naar de mogelijkheid om de maximale laadsnelheid in te kunnen stellen maar dit lijkt bij de Peblar niet mogelijk. Klopt het dat dit wel hij de Alfen laders kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
herrieschopper schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:30:
In hoeverre is het slim om nu al een lader te nemen die op bidirectioneel laden is voorbereid? Ik zie de Peblar bij Eneco in het assortiment.

Ook ben ik op zoek naar de mogelijkheid om de maximale laadsnelheid in te kunnen stellen maar dit lijkt bij de Peblar niet mogelijk. Klopt het dat dit wel hij de Alfen laders kan?
Waarom kan peblar bidirectioneel?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 09:11

taz10

Party Animal

Fab1Man schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:00:
[...]

Ja, alleen niet de API direct. Ik heb een OCPP integratie in Home Assistant geïnstalleerd en dan kun je in de Volt Time Cloud een proxy daarnaar instellen. Je moet wel je HA instance van buiten bereikbaar maken, want een lokaal IP-adres gaat niet werken. De OCPP integratie zelf heeft nog een klein probleempje en dat is dat ie denkt dat de lader de hele tijd reboot, dus je krijgt de hele tijd notificaties (die kun je wel onderdrukken).

[Afbeelding]
Oke, deze had ik gemist. Duidelijk.

Alleen heb ik nu de connectie : Ratio Solar <> Volttime API <> HA dus via de APi ook werken.
Ik ben nog aan het zoeken hoe ik de status zichtbaar krijg in HA . En een schakelaar in mijn dashboard maken lukt nog niet. De schakelaar liet wel de RAtio aangaan, maar ik kreeg hem er niet mee uit.
Hiernaast is dus de doelstelling, wat denk nu ook kan zonder de knoppen te configureren
> Als de PV stroom levert, <> via de API <> de lader aan
> Als tarief onder bv €-0,10 <> via de API <> de lader aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
Ik wil de knoop doorhakken en ga voor een Easee Charge Lite, alleen heb ik nog een vraag. Hoe verloopt de verbinding tussen de wallbox en Tibber Pulse? Mijn wallbox komt ruim 15-20 meter van de meterkast af waar de Pulse komt te hangen. Daar is op dit moment geen wifi (Ga overigens wel direct ook bekabeling leggen voor een router buiten).

Hoe gaat de communicatie tussen die twee? Praten ze beide met internet? Ik geloof niet dat er een kabel tussen de 2 mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
BarryH schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:35:
[...]

Waarom kan peblar bidirectioneel?
Check de site maar: https://www.eneco-emobility.com/thuis

"Voorbereid op bidirectioneel laden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
mistermol schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 06:49:
Ik wil de knoop doorhakken en ga voor een Easee Charge Lite, alleen heb ik nog een vraag. Hoe verloopt de verbinding tussen de wallbox en Tibber Pulse? Mijn wallbox komt ruim 15-20 meter van de meterkast af waar de Pulse komt te hangen. Daar is op dit moment geen wifi (Ga overigens wel direct ook bekabeling leggen voor een router buiten).

Hoe gaat de communicatie tussen die twee? Praten ze beide met internet? Ik geloof niet dat er een kabel tussen de 2 mogelijk is?
WiFi is wel nodig.

Setting up your Pulse is a super easy process. All Pulse models are essentially plug and play, which means that all you need to do is: connect the cables, make sure you have a WiFi connection and then start the pairing process in the Tibber app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
herrieschopper schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 07:30:
[...]

Check de site maar: https://www.eneco-emobility.com/thuis

"Voorbereid op bidirectioneel laden"
Bij peblar zelf op de site zeggen ze er niets over

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
13art schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 08:54:
[...]

WiFi is wel nodig.

Setting up your Pulse is a super easy process. All Pulse models are essentially plug and play, which means that all you need to do is: connect the cables, make sure you have a WiFi connection and then start the pairing process in the Tibber app.
Yes, setup ben ik mij bewust van. Maar verder? Praten ze beide met een server via internet en communiceren ze op die manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
mistermol schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:11:
[...]

Yes, setup ben ik mij bewust van. Maar verder? Praten ze beide met een server via internet en communiceren ze op die manier?
Ik vermoed dat het inderdaad allemaal via WiFi gaat.
De Equilizer van Easee zelf niet, dan communiceren de, meen ik althans, Wallbox en Equalizer rechtstreeks met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
13art schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:23:
[...]

De Equilizer van Easee zelf niet, dan communiceren de, meen ik althans, Wallbox en Equalizer rechtstreeks met elkaar.
Cool, dank! Ja, die twee communiceren idd met een kabel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:18
BarryH schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:06:
[...]

Bij peblar zelf op de site zeggen ze er niets over
Wel in een blogje maar echt heel duidelijk is het allemaal niet. Lijkt me sterk dat dit ooit een volledige V2G paal gaat worden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Inspired schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:20:
[...]

Wel in een blogje maar echt heel duidelijk is het allemaal niet. Lijkt me sterk dat dit ooit een volledige V2G paal gaat worden.
Bijbedoeling producten staat er niets over.
Als de evse ge-update kan worden kan het in theorie. Maar dan moet de auto de netsynchronisatie gaan doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Laatst online: 22:15
Gezien dat de Requirements for Generators, geschikt voor gedeelde functionaliteiten nog formeel gepubliceerd moet worden, de ISO15118-20 amendment nog goedgekeurd moet worden en de methode distributie vanuit de netbeheerder naar de auto nog uitgedacht moet worden, duurt V2G full scope nog wel even.

In thuis situaties mogelijk wel eerder, met behulp van een EMS. En dan idd, auto en lader moet iso15118-20 amd. dus ondersteunen... Ik reken op eind 2025 voordat dit echt in open systemen zal kunnen werken.

Renault, Kia, Polestar leveren auto met lader voor V2G met bepaalde netbeheerders - dat is niet open maar gesloten. In geval van Kia zelfs met eigen energiecontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Makrolon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:40:
[...]

Er zitten ct klemmen niet goed, het kan bijna niet anders.
Gisteren middag met Zappi gebeld en die konden het op afstand uitlezen en direct het probleem zien.
Het was inderdaad binnen de Harvi. Ze hebben mij stap voor stap verteld wat ik moest doen en het werkt nu echt mega!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Toch mooi dat het iets betere weer meteen zorgt voor wat Grid Rewards momenten. Accu van de EV is weer vol geladen voor 5 a 6 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
Inspired schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:20:
[...]

Heinemancp schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:59:
Gezien dat de Requirements for Generators, geschikt voor gedeelde functionaliteiten nog formeel gepubliceerd moet worden, de ISO15118-20 amendment nog goedgekeurd moet worden en de methode distributie vanuit de netbeheerder naar de auto nog uitgedacht moet worden, duurt V2G full scope nog wel even.

In thuis situaties mogelijk wel eerder, met behulp van een EMS. En dan idd, auto en lader moet iso15118-20 amd. dus ondersteunen... Ik reken op eind 2025 voordat dit echt in open systemen zal kunnen werken.

Renault, Kia, Polestar leveren auto met lader voor V2G met bepaalde netbeheerders - dat is niet open maar gesloten. In geval van Kia zelfs met eigen energiecontract.
Dus het is complete onzin wat ze zeggen? Coolblue lijkt dezelfde lader aan te bieden en heeft het ook over dat deze voorbereid is op V2G.

Wat zouden ze er dan mee bedoelen/kunnen bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
herrieschopper schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:52:
[...]

[...]

Dus het is complete onzin wat ze zeggen? Coolblue lijkt dezelfde lader aan te bieden en heeft het ook over dat deze voorbereid is op V2G.

Wat zouden ze er dan mee bedoelen/kunnen bereiken?
Zeker niet complete onzin, waarschijnlijk voorbereid voor ISO15118 comms met de auto (Fw volgt later dus) en heeft energiemeters voor laden en terugleveren. Maar werkt nog niet op dit moment en afhankelijk van inlossen van deze belofte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@herrieschopper : je moet een onderscheid maken tussen "is er technisch klaar voor" versus "de hele ketting zal er technisch klaar voor zijn".

V2G is echt veel meer dan alleen de laadpaal zelf, de laadpaal doet eigenlijk bijna niks, dat is echt een doorgeefluikje van stroomdraden, alle omzettingen en ook zorgen dat je synchroon met het net loopt (fases, frequentie etc) dat gaat vanuit de auto moeten gebeuren. Dan moet de laadpaal ook nog eens op de juiste manier met de auto babbelen en dat is of zal waarschijnlijk ISO15118 zijn. Daar komt dan nog eens bij dat het ook gehomologeerd moet zijn voor het net per land.

Als ze roepen "V2G ready" dan bedoelen ze eigenlijk "wij praten of kunnen ISO15118 gaan praten".

Maar... om maar een idee te geven hoe scheef het kan zijn: ik heb met Peblar in de week contact gehad en ik zei "oh mooi he, ISO15118, dat kom je nog niet veel tegen, dus jullie kunnen beginnen laden van 0 tot 22kW" (iets wat met een "gewone" huidige laadpaal niet kan, die begint minimaal aan 6A x230V = 1.4kW.

Antwoord: "oei euhm ja neen dat dan nog niet".

Dus allez, ik wil maar zeggen... Het een is het ander niet en het is nog niet zo gemakkelijk en compleet.

Ik zou me dus vandaag de dag ook niet zo vastpinnen op een auto als V2G batterij. Als ik het goed inschat zijn er hier veel leaserijders, dus hoe ga je dat met het werk verrekenen? De slijtage van de batterij? De verliezen? Het lease contract?
Als je aan een batterij verknocht bent omwille van je zelfverbruik op te krikken, zet er dan zelf eentje want die is dan ten minste altijd beschikbaar ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:50
Daarbij, als de stroom in de wijk uitvalt mag je niet terugleveren, er zal mi ook een aanpassing in de meterkast nodig zijn. Alla backupinterface van bv Solaredge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistermol
13art schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:28:
Toch mooi dat het iets betere weer meteen zorgt voor wat Grid Rewards momenten. Accu van de EV is weer vol geladen voor 5 a 6 cent per kWh.
Ben erg benieuwd. M’n Tibber contract gaat in juli in en heb vandaag de Easee besteld via hun. Lijkt me een mooi systeem zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• still_the_same
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 22:47
Ik heb hier een tibber, tezamen met een wallbox en een tesla. Werkt geweldig samen en leuk met die grid rewards.
Vandaag eerste dag en gemiddeld zit ik op 5.7 cent/kwh.
Echter ik ging narekenen. Of ik heb perongeluk vandaag veel meer gebruikt of er is een flink verlies (10% oid). Nu laat de app dat niet zien, echter moet ik elke maand wel kwh bij mijn BV claimen. Nu zag ik dat belastingtechnisch een MID meter nog niet veplicht is, dus alvorens ik mijn kast ga verbouwen, zijn er nog andere opties om het echte verbruik te registreren voor de declaratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
still_the_same schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:09:
Ik heb hier een tibber, tezamen met een wallbox en een tesla. Werkt geweldig samen en leuk met die grid rewards.
Vandaag eerste dag en gemiddeld zit ik op 5.7 cent/kwh.
Echter ik ging narekenen. Of ik heb perongeluk vandaag veel meer gebruikt of er is een flink verlies (10% oid). Nu laat de app dat niet zien, echter moet ik elke maand wel kwh bij mijn BV claimen. Nu zag ik dat belastingtechnisch een MID meter nog niet veplicht is, dus alvorens ik mijn kast ga verbouwen, zijn er nog andere opties om het echte verbruik te registreren voor de declaratie.
Op wat baseert de Tibber app zich qua verbruik? Aan de wagen is “correct” omdat het de beschikbare kWh betreft in de batterij.

Aan de meter/laadpaal is naar mijn mening correcter omdat dit echt de verbruikte energie betreft inclusief verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
HyperBart schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:08:
[...]

Op wat baseert de Tibber app zich qua verbruik? Aan de wagen is “correct” omdat het de beschikbare kWh betreft in de batterij.

Aan de meter/laadpaal is naar mijn mening correcter omdat dit echt de verbruikte energie betreft inclusief verliezen.
Behalve bij een easee lader, want die heeft geen MID gecertificeerde meter, dus je hebt eigenlijk geen idee of het getal ongeveer klopt aan kWh vanuit de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
HyperBart schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:08:
[...]

Aan wat er aan het net onttrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
13art schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:44:
[...]

Aan wat er aan het net onttrokken wordt.
En dat meten ze op welk punt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Heinemancp schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:13:
[...]

Behalve bij een easee lader, want die heeft geen MID gecertificeerde meter, dus je hebt eigenlijk geen idee of het getal ongeveer klopt aan kWh vanuit de laadpaal.
Goh… allez, MID is leuk maar die non MID meters in laadpalen gaan naar mijn mening/gevoel er geen KWh langs zitten.

Meet het eens he jongens, allemaal toch een digitale meter daar in NL? })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
HyperBart schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:07:
[...]

En dat meten ze op welk punt?
De uiteindelijke rekening zal gebaseerd zijn op wat de slimme meter gemeten heeft. Wat jij in je app ziet komt gok ik vanaf de laadpaal omdat de slimme meter geen onderscheid kan maken tussen waar het verbruik vandaan komt (wasmachine, droger, tv, lamp, laadpaal, ed).

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 22-06-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big_Sander
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-08 13:11
Ik heb nu een Wallbox copper sb en eigenlijk ben ik daar niet zo blij mee. Ik gebruik e-flux via ocpp en dan kan je de helft van de functies niet meer gebruiken. Zoals laadsessie pauzeren en kabel vast vergrendelen.

Een collega gebruikt de zaptec een kent die limitaties door ocpp niet. Mijn oog viel op de easee omdat die momenteel wel heel gunstig geprijst is.

Is er iemand die de easee gebruikt met een ocpp backoffice en die kan bevestigen dat je o.a. het laden gewoon kan pauzeren en de kabel locken alsof het een vaste kabel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-08 23:25
Hallo medewerkers,

Ik heb sinds kort een 1 fase laadstation thuis en gebruik de bij de auto geleverde 1 fase laadkabel. Werkt allemaal naar behoren enzo, maar in het buitenland zou ik graag sneller laden om niet lang ergens stil te hoeven staan. De auto kan maximaal 11 kwh laden.

Kan ik een 3 fase laadkabel (type 2) kopen om buiten de deur sneller te laden, én deze vervolgens ook thuis gebruiken om 1 fase te laden? Ik lees wél dat je met een 1 fase lader op een 3 fase station kunt laden, maar andersom kan ik niets vinden.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

peeceej schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:17:
Hallo medewerkers,

Ik heb sinds kort een 1 fase laadstation thuis en gebruik de bij de auto geleverde 1 fase laadkabel. Werkt allemaal naar behoren enzo, maar in het buitenland zou ik graag sneller laden om niet lang ergens stil te hoeven staan. De auto kan maximaal 11 kwh laden.

Kan ik een 3 fase laadkabel (type 2) kopen om buiten de deur sneller te laden, én deze vervolgens ook thuis gebruiken om 1 fase te laden? Ik lees wél dat je met een 1 fase lader op een 3 fase station kunt laden, maar andersom kan ik niets vinden.

Alvast bedankt!
Als je auto met 11kW kan laden dan is dat 3 fase. Ik zou dan verwachten dat de kabel die meegeleverd is met de auto ook 3 fase is. Dat werkt overigens gewoon met een 1 fase lader. Misschien kun je een keertje publiek laden en kijken of dat tot 11kW gaat?

Hyundai Inster Pulse Winterpack,, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UsernameIsInUse
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-08 14:43
danslo schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:33:

Nog wel even in gaan lezen over het plaatsen van een laadpaal. Is daar ergens een definitieve guide voor te vinden op GoT?

edit: Net Thuisladen van je EV deel 2 gevonden :) Maar suggesties zeker welkom!
Ik kan een Easee laadpunt aanbevelen, zeker qua laadmogelijkheden en opties zoals loadbalancing. Is momenteel relatief goedkoop via Tibber aan te schaffen. https://tibber.com/nl/sto...-charge-lite-grid-rewards

Waarschuwing!
Let aub op dat je een 11 kW laadpaal laat zekeren in de meterkast met 20A. De meest leveranciers hanteren nog steeds 16A. Ik heb hierdoor onlangs brand in de meterkast gehad doordat de 16A zekering te warm werd door lange tijd 100% belast te zijn. (ik kan je vertellen dat je dit niet wil meemaken!)
Met langdurige continue belasting mag er tot 80% worden gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
DonJuape schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:26:
[...]

Als je auto met 11kW kan laden dan is dat 3 fase. Ik zou dan verwachten dat de kabel die meegeleverd is met de auto ook 3 fase is. Dat werkt overigens gewoon met een 1 fase lader. Misschien kun je een keertje publiek laden en kijken of dat tot 11kW gaat?
Dat heb ik al gedaan, bij een Vattenfall laadpaal. De Hyundai Kona kan 11kW ontvangen, de Vattenfall paal kan 11kW verzenden, maar de opbrengst is echt maar 3,7 kW. Toen ik op internet de kabel opzocht, stond 3,7kW bij de specificaties.

Maar wat ik dus eigenlijk wil weten: kan ik een nieuwe 3 fase laadkabel kopen en deze óók thuis op een 1 fase laadstation gebruiken (ratio solar 7kw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:05
Ik heb ook de Schneider Wallbox T2 11kW gekocht van Amazon. Doel is om hiermee mijn 1-fase e208 op te laden via een 3x25A meterkast zonder verdere poespas.

Zojuist hier ook getest op 1 fase 16A en werkt prima.

Ik heb wat hulp nodig bij het kiezen van de automaat. Op Amazon staat:

“Door geïntegreerde gelijkstroomdetectie volgens EN 61851-1 is veilig opladen met een goedkoop type A mogelijk.”

De site van Schneider lijkt duidelijk en adviseert een 20A aardlekautomaat à 160 euro: https://nlshop.se.com/aar...e-a-acti9-icv40n-a9dc3620

Dat is niet goedkoop en vroeg me dus af wat jullie kiezen in deze situatie om het wel veilig te installeren.

Ik kan de specs overnemen en veel goedkopere varianten vinden maar ik heb het gevoel iets over het hoofd te zien.

En ik lees hier dat je eigenlijk niet continue een 16A automaat voor lange tijd wil belasten en beter kunt gaan voor een 20A (ten koste van selectiviteit). Maar wordt die dan niet continue belast met 20A als de auto dat aankan op 1 fase? Of begrenst de wallbox op 16A vanwege het model (3x16A = 11kW)?

Omdat ik verschillende 3-fase gebruikers heb denk ik dat het sowieso beter is om max 16A te gaan laden.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:46

Mga1600

[P8]

UsernameIsInUse schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Ik kan een Easee laadpunt aanbevelen, zeker qua laadmogelijkheden en opties zoals loadbalancing. Is momenteel relatief goedkoop via Tibber aan te schaffen. https://tibber.com/nl/sto...-charge-lite-grid-rewards

Waarschuwing!
Let aub op dat je een 11 kWh laadpaal laat zekeren in de meterkast met 20A. De meest leveranciers hanteren nog steeds 16A. Ik heb hierdoor onlangs brand in de meterkast gehad doordat de 16A zekering te warm werd door lange tijd 100% belast te zijn. (ik kan je vertellen dat je dit niet wil meemaken!)
Je zou denken dat een zekering niet voor niets warm wordt. Zit er niet ergens een slecht contact in de meterkast of in de lader zelf? Mijn installateur is na een maand of twee nog eens op een ‘Servicebezoek’ geweest en heeft toen alles in de meterkast en in de lader zelf nog eens met zijn moment- schroevendraaier nagetrokken waarbij het opvallend was dat een aantal schroeven (die initieel echt goed vast zaten) toch een heel klein beetje los waren gaan zitten en daarbij een te grote overgangsweerstand (en dus warmteontwikkeling) zouden kunnen opleveren. Hij zegt dat hij dat natrekken na een aantal weken altijd doet en dat het eigenlijk altijd wat oplevert. De schroeven worden door de belasting sowieso altijd een beetje warm, zetten dan wat uit en krimpen dan weer, zo komen ze wat losser te zitten. Na een tijdje settled dat…….is zijn ervaring.

[ Voor 8% gewijzigd door Mga1600 op 23-06-2024 13:37 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

peeceej schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:58:
[...]

Dat heb ik al gedaan, bij een Vattenfall laadpaal. De Hyundai Kona kan 11kW ontvangen, de Vattenfall paal kan 11kW verzenden, maar de opbrengst is echt maar 3,7 kW. Toen ik op internet de kabel opzocht, stond 3,7kW bij de specificaties.

Maar wat ik dus eigenlijk wil weten: kan ik een nieuwe 3 fase laadkabel kopen en deze óók thuis op een 1 fase laadstation gebruiken (ratio solar 7kw)
Dat kan. Wel bijzonder dat je een 1 fase kabel krijgt bij een auto met 3 fasen lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Luc S schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:06:
Ik heb ook de Schneider Wallbox T2 11kW gekocht van Amazon. Doel is om hiermee mijn 1-fase e208 op te laden via een 3x25A meterkast zonder verdere poespas.

Zojuist hier ook getest op 1 fase 16A en werkt prima.

Ik heb wat hulp nodig bij het kiezen van de automaat. Op Amazon staat:

“Door geïntegreerde gelijkstroomdetectie volgens EN 61851-1 is veilig opladen met een goedkoop type A mogelijk.”

De site van Schneider lijkt duidelijk en adviseert een 20A aardlekautomaat à 160 euro: https://nlshop.se.com/aar...e-a-acti9-icv40n-a9dc3620

Dat is niet goedkoop en vroeg me dus af wat jullie kiezen in deze situatie om het wel veilig te installeren.

Ik kan de specs overnemen en veel goedkopere varianten vinden maar ik heb het gevoel iets over het hoofd te zien.

En ik lees hier dat je eigenlijk niet continue een 16A automaat voor lange tijd wil belasten en beter kunt gaan voor een 20A (ten koste van selectiviteit). Maar wordt die dan niet continue belast met 20A als de auto dat aankan op 1 fase? Of begrenst de wallbox op 16A vanwege het model (3x16A = 11kW)?

Omdat ik verschillende 3-fase gebruikers heb denk ik dat het sowieso beter is om max 16A te gaan laden.
Wat ze bedoelen is dat je geen aardlekschakelaar Type B nodig hebt (DC lekstroombeveiliging), die zijn duur. Dus je hebt alleen een 3 fase Type A aardlekautomaat nodig. Die hoeft niet van Schneider te zijn. Zelf heb ik in mijn meterkast alles van hetzelfde merk.
Aangezien het een 11kW laadpunt is zal deze op 1 fase ook niet meer trekken dan 16A. Ik zou hem afzekeren met een 3x 16A aardlekautomaat van een fatsoenlijk merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-08 09:16
peeceej schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:58:
[...]

Vóór 2019 (2020?) geproduceerde Hyundai Kona's, Kia Niro's en E-Soul's waren standaard met 1 fase (7,4kW) boordladers, de 3 fase (11kW) laders waren (extra te betalen) opties.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
Peter-036 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:53:
[...]

Vóór 2019 (2020?) geproduceerde Hyundai Kona's, Kia Niro's en E-Soul's waren standaard met 1 fase (7,4kW) boordladers, de 3 fase (11kW) laders waren (extra te betalen) opties.
Ik zal nog eens even alles goed nakijken. Heb eerlijk gezegd niet zo heel erg gelet op de laadsnelheid, meer op de grootte van de accu. Het betreft een Kona uit januari 2021, geïmporteerd uit Duitsland. Ging er eigenlijk vanuit dat het 11 kW was, maar misschien is het slechts 3.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:45

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Hier binnenkort een Tesla Model Y voor de deur. Ben ook op zoek naar een laadpaal. Mijn wensen:
- 11kw laden
- mogelijkheid tot administratie/verrekenen geladen Kwh vanwege leasecontract
- slim laden door 'overtollig' zonnestroom te laden
- slim laden door onbalansmarkt te benutten
- loadbalancing op eigen netwerk

Ik ben/heb:
- tevreden zonneplan klant (zonnepanelen en dynamisch contract)
- 2 sets aan zonnepanelen (4400 Wp op west; 8400 oost)
- geen warmtepomp
- overweeg ook een thuisbatterij om overproductie meer te gebruiken

Overwogen producten/diensten:
- zonneplan laadpaal (integreert fijn met de rest, 'powerplay' komt eraan voor gebruik onbalansmarkt, gebruik overschot aan zonproductie is onzeker; dure offerte 1600 EUR excl kabel leggen (die ligt al), slecht toegang tot laadpaal voor administratie)
- frank Energie/Tibber (keuze eigen laadpaal, nog een p1 meter :), onduidelijk of overschot zonnestroom te gebruiken is; onduidelijk hoe goed dit zou werken met bijvoorbeeld een thuisbatterij van zonneplan erbij)
- Zappi, mooi product; portaal kan op basis van dynamische tarieven, overschot zonnestroom is te gebruiken met Eco+ modus, geen toegang tot onbalans markt
- Easee, mooie simpele en scherp geprijsde oplossing, mogelijkheid tot onbalansmarkt via tibber/frank energie, overschot zonnestroom onduidelijk (?)
- EVCC, ziet er erg mooi uit, zou best werken naast mn homeassistant installatie, maar veel eigen gerommel, geen toegang tot onbalans markt, wil iets meer out of the box oplossing als deze bestaat

Ik mis nog Alphen waar ik in moet duiken. Nog aanvullingen, tips suggesties op basis van mijn wensen en zoektocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UsernameIsInUse
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-08 14:43
Mga1600 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:32:
[...]

Je zou denken dat een zekering niet voor niets warm wordt. Zit er niet ergens een slecht contact in de meterkast of in de lader zelf? Mijn installateur is na een maand of twee nog eens op een ‘Servicebezoek’ geweest en heeft toen alles in de meterkast en in de lader zelf nog eens met zijn moment- schroevendraaier nagetrokken waarbij het opvallend was dat een aantal schroeven (die initieel echt goed vast zaten) toch een heel klein beetje los waren gaan zitten en daarbij een te grote overgangsweerstand (en dus warmteontwikkeling) zouden kunnen opleveren. Hij zegt dat hij dat natrekken na een aantal weken altijd doet en dat het eigenlijk altijd wat oplevert. De schroeven worden door de belasting sowieso altijd een beetje warm, zetten dan wat uit en krimpen dan weer, zo komen ze wat losser te zitten. Na een tijdje settled dat…….is zijn ervaring.
Er is warm en TE warm. Een 16A zekering kan blijkbaar TE warm worden met een 11kW lader bij langere tijd vollast. 20A automaat is het advies.
En natrekken met een moment-schroevendraeier is zeker een goed idee.
Ter info: Ons laadpunt was net een maandje in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

UsernameIsInUse schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Waarschuwing!
Let aub op dat je een 11 kWh laadpaal laat zekeren in de meterkast met 20A. De meest leveranciers hanteren nog steeds 16A. Ik heb hierdoor onlangs brand in de meterkast gehad doordat de 16A zekering te warm werd door lange tijd 100% belast te zijn. (ik kan je vertellen dat je dit niet wil meemaken!)
Daar zit een hiaat aan, als jouw hoofdzekeringen 3x 25A zijn (gebruikelijk bij ene driefasen aansluiting particulier) mag de hoogste zekeringwaarde in de installatie erachter maximaal 16A zijn.
Dat heeft met de selectiviteitsregels te maken uit NEN1010.
Als je er een 20A achter zet zit je verkeerd, als daarop volle sluiting ontstaat zou de kortsluitstroom in zowel de kritieke waarde van de 20A als de 25A kunnen komen (Kortsluitstroom is een kortstondige veelvoud van de zekeringwaarde en is afhankelijk van de weerstand van de bekabeling achter de zekering, kan diverse kilo-amperes bedragen).
Het is dan maar de vraag wie eerder tript, de wellicht wat verouderde 25A of de nieuwe 20A zekering. En aangezien dat in het verleden veel problemen gaf, is ooit gesteld dat er een tweetal stappen tussen de hoofdzekering en de groepszekering mag zitten, dus 25-20-16A = 16A
Heb je 1 fase 35A, dan is de stap 35-32-25A = 25A max.

Ik heb echter als ik jouw verhaal lees veel meer de indruk dat er een overgangsweerstand op de aansluitingen gezeten heeft, die wordt dan warm en dat stapelt op. De zekering moet 16A onbeperkt kunnen houden zonder brand te veroorzaken, een niet strak genoeg aangetrokken aansluiting is veel waarschijnlijker.
De ellende die het geeft, is zoals jij terecht zegt, iets dat je beslist nooit wilt meemaken!

Het kan nut hebben bij een net aangelegde of net gewijzigde installatie, een thermografische camera te lenen van iemand en de boel te monitoren de eerste paar laadbeurten.
Dat doe je dan als de wagen al meerdere uren staat te laden, en dan nog moet je goed weten wat je ziet.
Aan het warmtebeeld kun je namelijk zien of een aansluiting warm is door slecht contact of dat de warmte van binnenuit de zekering komt. En vergeet ook niet dat gladde oppervlakten infrarood kunnen spiegelen. Dan zie je niet de temperatuur van die blanke koperen rail, maar de weerspiegelde 20 graden van net achter je. Niets aan de hand denk je dan, intussen is de rail in werkelijkheid op kookpunt. Voor IR is dat net een spiegel.
Een ervaren inspecteur erbij halen kan dus nut hebben om vergissingen te voorkomen.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
mistermol schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 06:49:

Ik mis iets of ik lees verkeerd.
Je kiest voor de Easee, maar je stelt een vraag over de Wallbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
13art schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:23:
[...]

Waarom halen we 2 merken door elkaar?
Wallbox is geen Easee.
De Easee Lite en de Easee Equalizer kunnen beiden op wifi direct met elkaar babbelen en ook via een eigen draadloos signaal.
Dat werkt ook zonder internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
ASS-Ware schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:35:
[...]

Waarom halen we 2 merken door elkaar?
Wallbox is geen Easee.
De Easee Lite en de Easee Equalizer kunnen beiden op wifi direct met elkaar babbelen en ook via een eigen draadloos signaal.
Dat werkt ook zonder internet.
Ik gok dat er niet wallbox bedoeld wordt maar wall charger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Heinemancp schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:13:
[...]

Mijn Easee lader hangt achter een aparte MID gecertificeerde kWh meter en de lader wijkt maar heel weinig af, waardoor ik in mijn geval de cijfers van de lader wel geloof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
13art schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:37:
[...]

Ik gok dat er niet wallbox bedoeld wordt maar wall charger.
Vandaar dat ik het kwijt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
peeceej schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:00:
[...]

Ik zal nog eens even alles goed nakijken. Heb eerlijk gezegd niet zo heel erg gelet op de laadsnelheid, meer op de grootte van de accu. Het betreft een Kona uit januari 2021, geïmporteerd uit Duitsland. Ging er eigenlijk vanuit dat het 11 kW was, maar misschien is het slechts 3.7.
Een 1 fase boordlader in de Kona hoort toch 32A (7,4kW) te zijn, dus dat 'ie maar 3,7kW laadt is ook niet voldoende.
Er is wel iets aan de hand, vermoedelijk toch met de laadkabel, die kan 3 fase zijn voor 11kW, maar als die aan een 1 fase laadpaal doorgeeft dat 'ie (de kabel dus) voor 16A is, zal de laadpaal 'afknijpen' op die 16A (en dat is op 1 fase 3,7kW).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-08 17:12
Hier lopen wat dingen door elkaar,

1: Selectiviteit is niet geeist in de NEN1010, zie bepaling 535.1, NEN1010 gaat immers over elektrotechnische veiligheid, daar heeft selectiviteit niets mee te maken.

2: Selectiviteit is complexer dan: je moet een 16 achter een 25. Er zijn 3 soorten selectiviteit, overstroom, kortsluitstroom en thermisch. De 16 of 20 of 20 zegt iets over de maximale overstroom en kortsluitstromen, de B, C of D iets over de hoeveelheid kortsluitstroom. Kans op overstroom bij een laadpaal is er niet dus je hoeft alleen selectief te zijn op kortsluitstroom.

3: de 20A voor een 16A lader komt uit de NEN-EN-IEC-61439, die stelt dat bij een aanpassing groepen met een hoge gelijktijdigheid (zoals auto's, zonnepanelen, batterijen en warmtepompen) niet zwaarder dan 80% belast mogen worden. Dus plaats je een laadpaal op een B20, ook als je aansluiting maar 25 is, want die van de netbeheerder is doorgaans C,D of Gg patronen.

4: De enige selectiviteit die verplicht is staat in de netcode, artikel 2.13: De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.

Hier wordt niet gedefinieerd welke selectiviteit, laten we voor het gemak aannemen allemaal: dan mat een B20 achter een 25 van de netbeheerder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xp9l15e5dsgNy7RjFvtt1pP7SOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slpx694mWMzQ9ccm5joivUsw.jpg?f=fotoalbum_large

edit: NEN1010 toegevoegd
ron65 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:47:
[...]

Daar zit een hiaat aan, als jouw hoofdzekeringen 3x 25A zijn (gebruikelijk bij ene driefasen aansluiting particulier) mag de hoogste zekeringwaarde in de installatie erachter maximaal 16A zijn.
Dat heeft met de selectiviteitsregels te maken uit NEN1010.
Als je er een 20A achter zet zit je verkeerd, als daarop volle sluiting ontstaat zou de kortsluitstroom in zowel de kritieke waarde van de 20A als de 25A kunnen komen (Kortsluitstroom is een kortstondige veelvoud van de zekeringwaarde en is afhankelijk van de weerstand van de bekabeling achter de zekering, kan diverse kilo-amperes bedragen).
Het is dan maar de vraag wie eerder tript, de wellicht wat verouderde 25A of de nieuwe 20A zekering. En aangezien dat in het verleden veel problemen gaf, is ooit gesteld dat er een tweetal stappen tussen de hoofdzekering en de groepszekering mag zitten, dus 25-20-16A = 16A
Heb je 1 fase 35A, dan is de stap 35-32-25A = 25A max.

Ik heb echter als ik jouw verhaal lees veel meer de indruk dat er een overgangsweerstand op de aansluitingen gezeten heeft, die wordt dan warm en dat stapelt op. De zekering moet 16A onbeperkt kunnen houden zonder brand te veroorzaken, een niet strak genoeg aangetrokken aansluiting is veel waarschijnlijker.
De ellende die het geeft, is zoals jij terecht zegt, iets dat je beslist nooit wilt meemaken!

Het kan nut hebben bij een net aangelegde of net gewijzigde installatie, een thermografische camera te lenen van iemand en de boel te monitoren de eerste paar laadbeurten.
Dat doe je dan als de wagen al meerdere uren staat te laden, en dan nog moet je goed weten wat je ziet.
Aan het warmtebeeld kun je namelijk zien of een aansluiting warm is door slecht contact of dat de warmte van binnenuit de zekering komt. En vergeet ook niet dat gladde oppervlakten infrarood kunnen spiegelen. Dan zie je niet de temperatuur van die blanke koperen rail, maar de weerspiegelde 20 graden van net achter je. Niets aan de hand denk je dan, intussen is de rail in werkelijkheid op kookpunt. Voor IR is dat net een spiegel.
Een ervaren inspecteur erbij halen kan dus nut hebben om vergissingen te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door looyenss op 23-06-2024 17:18 ]

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
ASS-Ware schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:33:
[...]

Ik mis iets of ik lees verkeerd.
Je kiest voor de Easee, maar je stelt een vraag over de Wallbox?
Een toegangspunt waar je een stekker in kan stoppen om je auto op te laden, die aan de muur hangt. Zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

looyenss schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:16:
Hier lopen wat dingen door elkaar,

1: Selectiviteit is niet geeist in de NEN1010, zie bepaling 535.1, NEN1010 gaat immers over elektrotechnische veiligheid, daar heeft selectiviteit niets mee te maken.

2: Selectiviteit is complexer dan: je moet een 16 achter een 25. Er zijn 3 soorten selectiviteit, overstroom, kortsluitstroom en thermisch. De 16 of 20 of 20 zegt iets over de maximale overstroom en kortsluitstromen, de B, C of D iets over de hoeveelheid kortsluitstroom. Kans op overstroom bij een laadpaal is er niet dus je hoeft alleen selectief te zijn op kortsluitstroom.

3: de 20A voor een 16A lader komt uit de NEN-EN-IEC-61439, die stelt dat bij een aanpassing groepen met een hoge gelijktijdigheid (zoals auto's, zonnepanelen, batterijen en warmtepompen) niet zwaarder dan 80% belast mogen worden. Dus plaats je een laadpaal op een B20, ook als je aansluiting maar 25 is, want die van de netbeheerder is doorgaans C,D of Gg patronen.

4: De enige selectiviteit die verplicht is staat in de netcode, artikel 2.13: De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.

Hier wordt niet gedefinieerd welke selectiviteit, laten we voor het gemak aannemen allemaal: dan mat een B20 achter een 25 van de netbeheerder.

[Afbeelding]

edit: NEN1010 toegevoegd

[...]
Ah,, thanks, ik ben al wat langer geleden opgeleid in deze materie en ik zie nu gewoon dat er dus dingen aangepast zijn in de NEN ten opzichte van destijds.

Van de soorten selectiviteit ben ik op de hoogte, maar wat mij destijds en ook in een examenvraag naar voren komend is aangeleerd is die drie stappen methodiek. Die dekt ze alledrie.
Selectiviteit kan wel degelijk met veiligheid te maken hebben, een installatie waar de selectiviteit niet in acht is genomen kan in potentie delen bevatten waar de veiligheid tegen overbelasting en dus kans op zelfs brandvorming, onvoldoende is gewaarborgd.

Ik merk op in jouw reactie dat er met name dingen gewijzigd zijn op gebied van langdurige belasting, ook op zekeringen. In 'mijn tijd' was dat nog niet echt aan de orde en onderbelicht.
Laatste echte bijscholing die ik had hierin is inmiddels 20 jaar oud terwijl de echte opleiding nog sprak van de NEN1010 3e/4e druk als meest recente versie, jaren 80 dus.

Blij met jouw inhoudelijke reactie, weer wat geleerd! :)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• looyenss
ron65 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:43:
[...]

Ah,, thanks, ik ben al wat langer geleden opgeleid in deze materie en ik zie nu gewoon dat er dus dingen aangepast zijn in de NEN ten opzichte van destijds.

Van de soorten selectiviteit ben ik op de hoogte, maar wat mij destijds en ook in een examenvraag naar voren komend is aangeleerd is die drie stappen methodiek. Die dekt ze alledrie.
Selectiviteit kan wel degelijk met veiligheid te maken hebben, een installatie waar de selectiviteit niet in acht is genomen kan in potentie delen bevatten waar de veiligheid tegen overbelasting en dus kans op zelfs brandvorming, onvoldoende is gewaarborgd.

Ik merk op in jouw reactie dat er met name dingen gewijzigd zijn op gebied van langdurige belasting, ook op zekeringen. In 'mijn tijd' was dat nog niet echt aan de orde en onderbelicht.
Laatste echte bijscholing die ik had hierin is inmiddels 20 jaar oud terwijl de echte opleiding nog sprak van de NEN1010 3e/4e druk als meest recente versie, jaren 80 dus.

Selectiviteit is inderdaad uit de NEN, ergens in de jaren 60 is het eruit gehaald. Sindsdien is het alleen beschreven vanuit documentatie van leveranciers en de eerder genoemde netcode.

Stukje uitleg waarom selectiviteit niet veiligheid is: door je niet aan selectiviteit te houden is er geen kans op overbelasting of brand maar alleen ongemak van uitschakeling op de verkeerde plek. Ik de nieuwe nen1010:2020 staat er een opmerking dat selectiviteit relevant is als dat wordt vereist vanuit bedrijfsvoering en continuïteit, nooit voor veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
mistermol schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:16:
[...]

Een toegangspunt waar je een stekker in kan stoppen om je auto op te laden, die aan de muur hangt. Zo goed?
Dat noemen wij hier lader of laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:18:
[...]

Of nog beter... EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistermol
[...]

Het is geen paal. Maar goed, ik zal de volgende keer duidelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Het is ook geen lader, de lader zit in je auto. Laadpunt dekt de lading (pun intended).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:04
ron65 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:43:
[...]

Wil je me eens uitleggen hoe het ontbreken van selectiviteit een onveilige situatie kan veroorzaken, en dan ten aanzien van overbelasting en brandvorming? Want ik zie niet in hoe dat met selectiviteit te maken heeft.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
Peter-036 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:47:
[...]

Een 1 fase boordlader in de Kona hoort toch 32A (7,4kW) te zijn, dus dat 'ie maar 3,7kW laadt is ook niet voldoende.
Er is wel iets aan de hand, vermoedelijk toch met de laadkabel, die kan 3 fase zijn voor 11kW, maar als die aan een 1 fase laadpaal doorgeeft dat 'ie (de kabel dus) voor 16A is, zal de laadpaal 'afknijpen' op die 16A (en dat is op 1 fase 3,7kW).
Ik heb nu deze kabel (die zat bij de auto, met een hyundai sticker erop). Hier staat op 20A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoHJdPkCgRT_4Tbf5DjkZFpDSSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C29ay0ObZG9JjIBLPiq64Xui.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik dan (bijvoorbeeld) beter deze kopen?

https://www.kabelshop.nl/...1797-i32061-t2250076.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

looyenss schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:16:
Er hoeft blijkbaar niet aan de 80% regel worden voldaan als de "installatie" is getest. Eaton doet dat bijvoorbeeld: https://www.eaton.com/con...kasten-brochure-nl-nl.pdf
Ik neem aan dat de andere gerenomeerde merken dat ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
DonJuape schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:08:
[...]

Er hoeft blijkbaar niet aan de 80% regel worden voldaan als de "installatie" is getest. Eaton doet dat bijvoorbeeld: https://www.eaton.com/con...kasten-brochure-nl-nl.pdf
Ik neem aan dat de andere gerenomeerde merken dat ook doen.
Dit geld alleen voor nieuwe af-fabriek kasten, inderdaad van elk merk. Niet bij uitbreiding, want dan veranderd immers je warmte huishouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

looyenss schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:11:
[...]

Dit geld alleen voor nieuwe af-fabriek kasten, inderdaad van elk merk. Niet bij uitbreiding, want dan veranderd immers je warmte huishouding.
Ze hebben in die kasten volgens mij niet meer ruimte genomen voor koeling o.i.d. dus de componenten an sich lijken mij geschikt voor 100% (en daar heeft Eaton ze ook echt wel op ontworpen) dus ik zou het wel aandurven.
Zelf heb ik mijn laadpunt overigens afgezekerd met 3x32A zodat ik op 1 fase zonnestroomoverschot laden van de hele range 1,4kW tot 7,4kW gebruik kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
DonJuape schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:18:
[...]

Ze hebben in die kasten volgens mij niet meer ruimte genomen voor koeling o.i.d. dus de componenten an sich lijken mij geschikt voor 100% (en daar heeft Eaton ze ook echt wel op ontworpen) dus ik zou het wel aandurven.
Zelf heb ik mijn laadpunt overigens afgezekerd met 3x32A zodat ik op 1 fase zonnestroomoverschot laden van de hele range 1,4kW tot 7,4kW gebruik kan maken.
Elke fabrikant ontwerpt voor 100% componentbelasting, probleem is alleen dat steeds vaker alle componenten dat ook gelijktijdig worden. Vandaar dat de 61439, de meterkast norm, gemaakt door diezelfde fabrikanten, de 80% regel in het leven heeft geroepen. Dat wordt de groepsbelastingstroom of gelijktijdigheid factor genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@peeceej Jouw eigen kabel is met 20A goed/veilig voor maximaal 4,8kW, en de kabel waarvan je de webshoplink meestuurt, is (ook!) een 1 fase kabel, het enige (mogelijke) verschil is dat die kabel geschikt/veilig is voor 32A (=7,4kW).
Om 11kW te kunnen laden heb je echt een 3 fase kabel nodig, bijvoorbeeld tenminste zoiets:
https://www.bol.com/nl/nl...FPiw_0_12.15.ProductTitle
Of (voor 22kW/32A) zoiets:
https://www.bol.com/nl/nl...FPiw_0_12.20.ProductTitle

[ Voor 4% gewijzigd door Peter-036 op 23-06-2024 20:40 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peeceej
Peter-036 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:38:
@peeceej Jouw eigen kabel is met 20A goed/veilig voor maximaal 4,8kW, en de kabel waarvan je de webshoplink meestuurt, is (ook!) een 1 fase kabel, het enige (mogelijke) verschil is dat die kabel geschikt/veilig is voor 32A (=7,4kW).
Om 11kW te kunnen laden heb je echt een 3 fase kabel nodig, bijvoorbeeld tenminste zoiets:
https://www.bol.com/nl/nl...FPiw_0_12.15.ProductTitle
Of (voor 22kW/32A) zoiets:
https://www.bol.com/nl/nl...FPiw_0_12.20.ProductTitle
In je vorige reactie gaf je geloof ik aan dat de Kona (indien 1-fasig) 32A aan zou moeten kunnen, en dus 7,4KW. Ik denk nu dat ik inderdaad een 1-fase Kona heb en niet 3-fase (dat lijkt een optie te zijn voor een duurdere uitvoering). Dus zoals ik het dan opmaak uit jouw post - maar corrigeer me indien onjuist - kan ik iig nog 7.4KW laden aan een openbare oplader met die 32A kabel. Iets wat ik nu niet kan.

Of wellicht kan dat ook met die onderste kabel die je als voorbeeld toont? 3x32A, waarvan dan 1x32A wordt gebruikt?

[ Voor 4% gewijzigd door peeceej op 23-06-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Klopt, met een 3 fase 32A kabel kun je veilig 7,4kW laden, dan gebruik je maar 1 van de 3 fase draden, maar die kabel kun je dan later(?) ook voor je volgende EV gebruiken.
Of het bij de Kona ook zo te zien is, weet ik niet, maar bij de (2020) E-Soul kon ik met de afdekkap van de motor af, op een typeplaatje zien wat voor boordlader er in zat (dat was dus ook een 7,4 kW lader).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:30
peeceej schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:56:
[...]

In je vorige reactie gaf je geloof ik aan dat de Kona (indien 1-fasig) 32A aan zou moeten kunnen, en dus 7,4KW. Ik denk nu dat ik inderdaad een 1-fase Kona heb en niet 3-fase (dat lijkt een optie te zijn voor een duurdere uitvoering). Dus zoals ik het dan opmaak uit jouw post - maar corrigeer me indien onjuist - kan ik iig nog 7.4KW laden aan een openbare oplader met die 32A kabel. Iets wat ik nu niet kan.

Of wellicht kan dat ook met die onderste kabel die je als voorbeeld toont? 3x32A, waarvan dan 1x32A wordt gebruikt?
Dan moet je wel een 22kW paal hebben, want op een 11kW paal blijf je beperkt tot 3,7kW

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peeceej
guido66 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:42:
[...]

Dan moet je wel een 22kW paal hebben, want op een 11kW paal blijf je beperkt tot 3,7kW
Oh ja natuurlijk, die 11KW palen bieden geen 32A. Daar moet ik dan in combinatie met die nieuwe kabel wel op letten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vraag voor de mensen die Tibber en zonnepanelen hebben.
Ik heb deze vraag ook aan Tibber gesteld, maar die reageert niet of traag.

Tibber hanteert een uurtarief voor elke kWh.
Als je overdag je auto laadt en alleen zonne-energie gebruikt om te laden, registreert Tibber dan ook die kWh's tegen het tarief dat op dat moment geldt?

Ik vraag dit ivm het declareren van de laadkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

ASS-Ware schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:06:
Vraag voor de mensen die Tibber en zonnepanelen hebben.
Ik heb deze vraag ook aan Tibber gesteld, maar die reageert niet of traag.

Tibber hanteert een uurtarief voor elke kWh.
Als je overdag je auto laadt en alleen zonne-energie gebruikt om te laden, registreert Tibber dan ook die kWh's tegen het tarief dat op dat moment geldt?

Ik vraag dit ivm het declareren van de laadkosten.
Tibber kan dat toch niet registreren, want je slimme meter communiceert deze gegevens niet. Het gebeurt achter de meter.
Of heb je zo'n tibber Pulse en vraag je je af of het via die weg vastgelegd wordt?

bij het declareren van reiskosten ga je over het algemeen uit van je inkooptarief, dus even los van of je zonnepanelen hebt. Anders wordt de som wel heel complex.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 24-06-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
de Peer schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:15:
[...]

Tibber kan dat toch niet registreren, want je slimme meter communiceert deze gegevens niet. Het gebeurt achter de meter.
Of heb je zo'n tibber Pulse en vraag je je af of het via die weg vastgelegd wordt?
Van de website van Tibber:

De echte stroomprijs verschilt elk uur van de dag. Slim laden betekent je auto automatisch opladen als de stroomprijs 't laagst is. Zo verlaag je simpel de laadkosten van elke elektrische auto.

Lekker helder overzicht
In de app zie je alles wat je wilt weten over het opladen: van batterijniveau tot stroomverbruik, en natuurlijk je laadkosten.

Ik neem aan dat Tibber met de laadpaal communiceert, want je kan Tibber instellen als operator.
bij het declareren van reiskosten ga je over het algemeen uit van je inkooptarief, dus even los van of je zonnepanelen hebt. Anders wordt de som wel heel complex.
Vandaar de vraag: Registreert Tibber ook de kWh's die vanuit de zonnepanelen in de auto gaan met het dan geldende tarief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
ASS-Ware schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:31:
[...]

..

[...]

Vandaar de vraag: Registreert Tibber ook de kWh's die vanuit de zonnepanelen in de auto gaan met het dan geldende tarief?
Lijkt me niet aangezien ze er toch niks mee doen. Maar dit wil je toch sowieso niet? Anders moet je ook gaan betalen als er een negatieve stroomprijs is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:40
ASS-Ware schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:31:
[...]

Van de website van Tibber:

De echte stroomprijs verschilt elk uur van de dag. Slim laden betekent je auto automatisch opladen als de stroomprijs 't laagst is. Zo verlaag je simpel de laadkosten van elke elektrische auto.

Lekker helder overzicht
In de app zie je alles wat je wilt weten over het opladen: van batterijniveau tot stroomverbruik, en natuurlijk je laadkosten.

Ik neem aan dat Tibber met de laadpaal communiceert, want je kan Tibber instellen als operator.

[...]

Ik heb dit opgelost in Home Assistant. Ik kan de geladen kWh's van mijn Alfen laadpaal uitlezen. Aangezien HA ook weet wat de stroomprijzen zijn, kan die dus realtime de kosten van het laden bijhouden

Ik heb het zelf niet nodig voor doorbelasting aangezien er een back-office aan hangt die het met de leasemaatschappij verrekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Inspired schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:38:
[...]

Lijkt me niet aangezien ze er toch niks mee doen. Maar dit wil je toch sowieso niet? Anders moet je ook gaan betalen als er een negatieve stroomprijs is.
Dus als ik rechtstreeks de auto laad vanuit de zonnepanelen dan mag ik niets declareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ASS-Ware schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:46:
[...]

Dus als ik rechtstreeks de auto laad vanuit de zonnepanelen dan mag ik niets declareren?
Dat zeg ik niet. :) Ik zou persoonlijk gewoon een marktconform tarief hanteren. Helemaal als je de paal zelf geinstalleerd hebt. Dus, zeg 30 cent per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Inspired schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Dat zeg ik niet. :) Ik zou persoonlijk gewoon een marktconform tarief hanteren. Helemaal als je de paal zelf geinstalleerd hebt. Dus, zeg 30 cent per kWh.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar als ik klant word van Tibber, dan betaal ik een uurtarief en ik zou het niet eerlijk vinden om 30 cent per kWh te declareren als het tarief op dat moment 20 cent was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:51
@ASS-Ware Ik zou inderdaad gewoon declareren wat je aan Tibber zou betalen (alsof je geen zonnepanelen hebt).
Dat je je auto laadt met zonnestroom, maakt naar je werkgever niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
CappieL schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:54:
Voorlopig niet... Ik ben enigszins verbaasd dat in "het land der strakke fiscale regeltjes genaamd Nederland" men nog niet dezelfde uitspraken heeft gedaan als men voorlopig hier in België doet waar bijna niemand zich aan houdt:

https://doorbraak.be/op-e...de=t7269315162&u=90758003
Werknemers met zonnepanelen worden de dupe van elektrische bedrijfswagens. De regering wil niet dat ze verdienen aan het opladen van de stekkerauto. Dat wordt ofwel op eigen kosten de auto van de baas opladen, ofwel belastingen en sociale lasten betalen op de onkostenvergoeding voor het thuisladen.

Sinds alle bedrijfswagens elektrisch moeten zijn doken al meerdere perverse effecten op. De recentste gaat over onkostenvergoedingen voor wie de auto van de baas thuis oplaadt.
De werkelijke laadkost

Duidelijke en praktische regels ontbreken wederom. Een recente beslissing van de minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) breekt velen zuur op. Van Peteghem veranderde immers het standpunt van de fiscus over onkostenvergoedingen. Een onkostenvergoeding betalen of ontvangen werd technisch ineens quasi onmogelijk. Tot overmaat van ramp zadelde de fiscus de bedrijven op met een extreem ingewikkelde administratie.

De basisgedachte bij de fiscus bleef dezelfde. De werkgever kan enkel de werkelijke kosten van het thuisladen vergoeden. Het probleem is de manier waarop. Tot voor kort paste de werkgever daarvoor een door de energieregulator CREG opgesteld tarief toe. Dat CREG-tarief verving de werkelijke elektriciteitsprijs. Dat mag niet meer. De werkgever mag alleen nog de werkelijke elektriciteitskosten van de werknemer vergoeden.
Gratis laden met zonnepanelen

De vraag is dan wat zijn die werkelijke stroomkosten? Dat kan de werknemer alvast moeilijk meten. Helemaal vervelend wordt het voor wie zonnepanelen heeft. Want die laadt in veel gevallen ‘gratis’ de bedrijfswagen. Voor de fiscus is de werkelijke elektriciteitsprijs in dat geval nul. De werknemer mag die stroom niet laten vergoeden door de werkgever. Betaalt de baas toch, dan volgen belastingen en sociale lasten over dat bedrag.

Tijden veranderen. De werknemer was een tankkaart gewend. Een tankbeurt gebeurde onderweg en duurde enkele minuten. Nu het laden uren kan duren zet diezelfde werknemer zijn bedrijfswagen liever op zijn oprit aan de eigen laadpaal.

De ogenschijnlijk meest comfortabele oplossing is dat de werkgever een laadpaal plaatst bij de woning van zijn werknemer met elektrische bedrijfswagen. Vervelend detail is dat de werkgever niet de stroomkosten kan en mag betalen. De laadpaal wordt aangesloten op de aansluiting van de bewoner, namelijk de werknemer. Fluvius is daar zeer duidelijk.

De tweede ogenschijnlijke oplossing is dat de werknemer een kostennota voor het thuisladen kan indienen bij de werkgever. Technisch blijkt dat nagenoeg onmogelijk. Want laadpalen houden niet bij hoeveel het energieverbruik kost.

De derde en meest correcte manier bestaat uit de gedeelde facturatie of split-bill. Dat kan enkel met een slimme laadpaal én een digitale meter.
Nodeloos complex

De leverancier van de laadpaal registreert alle gegevens van de laadsessie en maakt een factuur op met werkelijke prijzen. Die thuislaadsessies factureert de laadpaalleverancier dan in naam van zijn klant aan diens werkgever. Nadeel van deze omslachtige methode is dat de zowel werkgever als werknemer een contract moeten aangaan met een laadpaalbedrijf.

Hoe dan ook het zogenaamde goedkoop laden dankzij zonnepanelen hoort er dan niet meer bij.

Niet enkel wordt thuisladen nu ingewikkelder, het vergt ook veel meer administratie. Tot overmaat van ramp dreigt de berekening nodeloos complex te worden dankzij de fiscus die stelt dat beroepsverkeer, woon-werkverkeer en privégebruik moeten uitgesplitst worden om anders belast te worden. Tel daarbij bijvoorbeeld dag- en nachttarieven, piekuren, capaciteitstarief, terugdraaiende teller…

De regering wil blijkbaar vooral niet dat werknemers kunnen verdienen op de terugbetaling voor de gebruikte elektriciteit. Maar daardoor lopen ze het risico niet eerlijk vergoed te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
CappieL schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:54:
@ASS-Ware Ik zou inderdaad gewoon declareren wat je aan Tibber zou betalen (alsof je geen zonnepanelen hebt).
Maar dan moeten die kWh's en tarief op moment van laden wel geregistreerd worden.
Ze kunnen elk uur weer anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:51
ASS-Ware schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:58:
[...]

Maar dan moeten die kWh's en tarief op moment van laden wel geregistreerd worden.
Ze kunnen elk uur weer anders zijn.
Sterker nog: ze zullen elk uur weer anders zijn.
Je zult inderdaad bij moeten houden hoeveel kWh er op welk moment is geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
ASS-Ware schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:52:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar als ik klant word van Tibber, dan betaal ik een uurtarief en ik zou het niet eerlijk vinden om 30 cent per kWh te declareren als het tarief op dat moment 20 cent was.
Praktisch niet haalbaar (om de vijf voet het tarief aanpassen) ik zou echt gewoon een mooi tarief voor jezelf instellen waar je 's nachts nog van kan slapen. 30 Cent lijkt me bv prima, want 35 cent is de gemiddelde kWh prijs die we zien in de zgn "boord tabel" van de CREG in België.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 24-06-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
ASS-Ware schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:52:
[...]
Tja... als ik voor de deur laad met de openbare laadpaal betaal ik 36ct, dus dat lijkt me een prima tarief om te declareren.

Dat ik in de praktijk alleen thuis laad op momenten dat de stroomprijs meer richting de 15-20ct zit, dat is de investering die ik zelf gedaan heb in solar, laadinfra en keuze van mijn energiecontracten.

Nou ben ik eigen baas.... en wat ik daadwerkelijk doe is alleen het aantal kWh/maand bijhouden, en die verrekenen tegen het gemiddelde kWh tarief van die maand. Door laden trek ik het gemiddelde wel flink omlaag.

[ Voor 14% gewijzigd door markjanssen op 24-06-2024 12:15 ]

Pagina: 1 ... 123 ... 189 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen