• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:02

Steef

GoT's Most Eaten

Munki schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:57:
Iemand enig idee hoe het zit wat betreft installatie als je een beetje water in je kruipruimte hebt, circa 10cm? Doen bedrijven daar moeilijk over? Moet ik het leegpompen?
Ik heb het zelf gedaan, maar in de voorwaarden staat vrijwel altijd dat het droog moet zijn.

Is ook wel zo fatsoenlijk om het even weg te pompen, werken in staand water in een kruipruimte is niet leuk. 10 cm is ook echt veel als je er in moet kruipen, gereedschap in moet leggen, misschien op je rug moet liggen om kabels door te voeren (afhankelijk van je situatie).

Als je meterkast tegen de muur zit waar je kabel door naar buiten moet is het misschien een ander verhaal (daar kunnen ze makkelijk bij) maar als ze de kruipruimte in moeten moet het water wel weg.

[ Voor 26% gewijzigd door Steef op 04-04-2026 09:04 ]

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:40
ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:52:
[...]

Als je huurt dan zou ik zeker geen (huur-)zonnepanelen nemen omdat je dan zelf geen toegang zult hebben tot de omvormer om deze aan te sturen. En vanaf 2028 gaan we ook netwerkkosten betalen voor teruglevering, dus dan wordt bij veel contracten het aansturen naar NOM (nul op de meter) wenselijk.
Ik denk dat er nog veel gaat veranderen in de elektriciteitsmarkt de komende 10 jaar waar je als consument rekening wilt houden met slimme aansturingen etc.
Wat je nodig hebt qua aansluiting, zoals gezegd hier een grote tussenwoning, full-electric en EV.
Het zou makkelijk op 35 of 40A kunnen. 35A is 8 kW, in de winternacht als het echt koud is dan heeft de warmtepomp misschien 2 kW nodig dus dan blijft er nog 6 kW over om de auto mee te laden. Theoretisch kun je dan iedere nacht van 22u tot 7u laden dat is dan 9x6=42kW wat overeenkomt met zo'n 250 km.
Als je van 18u tot 9u laadt dan is het 90kW, dat past niet eens in de meerderheid van de EV's, en als het 7kW laden wordt omdat je geen warmtepomp hebt is het nog meer. Maar je rijdt vermoedelijk hooguit een paar keer per jaar 250 km of meer per dag.
In de praktijk zul je als je weinig rijdt eerder een uurtje of misschien 2 hier of daar laden, behalve misschien een keer als je na een hele lange rit leeg thuiskomt. Ik heb zelf ook maanden alleen met een granny geladen (2kW) en dat gaat ook. Buurman hier had de laadpaal vast aangesloten op 1 fase, in afwachting van omzetting naar 3x 25A. Na een paar maanden op de wachtrij heeft hij de aanvraag geannuleerd want het ging op 1 fase ook goed genoeg.
Misschien kun je zoiets ook doen, laat wel een 5-aderige kabel naar de lader leggen en sluit hem op 1 fase aan, en dan kijk je een paar maandjes hoe het gaat, 3 fasen aanvragen kan altijd nog. Zorg dan wel dat je een lader uitkiest die 7kW op 1 fase kan laden want dat kunnen ze niet allemaal, en uiteraard loadbalancing.
Heb nog niet alle details duidelijk, maar zover ik weet zou de huurkosten met 9,50 per maand omhoog gaan. In dat opzicht leek zonnepanelen mij zo goedkoop dat het misschien alsnog loont. Ook al heb geen toegang tot de omvormer.

Maar nogmaals ,ik ben echt een leek nog op gebied van zonnepanelen. Dus ik heb ook geen flauw idee wat het terugleveren gaat inhouden voor huur zonnepanelen.

Ik zag wel dat de hoofdzekering al op 40A is afgezekerd dus dat is denk mooi meegenomen, en qua kabel ga ik inderdaad direct voor 5 aders.

Maar als ik begin op 1-fase, moet ik dan later alsnog niet weer de elektricien terug laten komen om vervolgens alles over te zetten op 3 fasen (nadat Liander de binnenkomende stroomvoorziening verzwaard heeft, zeg maar). Dat zou ik dan wel zonde vinden omdat het 2x de kosten zijn.

Overigens zal ik voornamelijk overdag laden (vertrouw het toch niet helemaal in de nacht, ook omdat de stekker naar de openbare weg staat). Geen warmtepomp overigens, enige groot verbruikers zal hooguit een wasmachine oid zijn.

• nDirect090
THE_BASE schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:50:
[...]

Joh, ik laad met 7.2 kW aan huis met de Zaptec Go 2 en dat werkt prima. Je hoeft de auto vaak ook niet in één keer naar 80% te brengen als je geen lange ritten maakt. Dat kan ook met twee zonnige middagen.
Dat is ook wel waar, een beetje hoe ik nu met de granny charger laadt. Het is denk vooral de gedachte "wat als je wel een keertje meerdere dagen achter elkaar veel rijdt". Maar het verschil is ook weer niet mega groot. Volgens chatgpt: Van leeg → vol (globaal)
1-fase → ~12 uur
3-fase → ~8 uur

En eigenlijk laad je nooit van 0 naar 100.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:57
Ben eigenlijk wel benieuwd wat de regels zijn omtrent het thuisladen bij een woning zonder eigen parkeer plek, maar dan liggend aan een hofje zonder stoep, met eigen voortuin (die direct grenst aan de straat), waarbij de strook voor het huis wel gebruikt mag worden voor parkeren. (Er is dus geen doorstroom van verkeer behalve de bewoners die het hofje inrijden om te parkeren)

Als je dan laad;
-De laadkabel verlaat het eigen perceel niet
-De auto staat voor een deel op eigen perceel (betegelde voortuin)
-De aansluiting van de auto staat dus ook op eigen terrein.

De auto staat wel voor een deel op openbare grond maar
-Parkeergedrag wordt niet beïnvloed; ook zonder laadpaal staat de auto op deze plek
-Het is geen eigen parkeerplek; maar de parkeerplek wordt ook niet gereserveerd (In 8 jaar tijd heeft er nog nooit iemand anders voor de deur gestaan, mocht dat gebeuren is het natuurlijk geen probleem)
-De situatie zorgt niet voor hinder / beperking van toegankelijkheid / gevaarlijke situaties

Het lijkt mij een beetje een grijs gebied. In APV's van verschillende gemeentes kan ik hier ook niks over vinden. Wat zeggen jullie, zoiets kan, of kan 't niet? En indien het niet kan, op grond van wat voor (omgevings)wetgeving of APV?

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:01
Zolang je zorgt dat niemand last heeft van jouw gedrag is het gewoon oké toch? Check met je buren wat ze vinden en gaan.

In mijn vorige woning vroeg mijn buurman wat we ervan vonden dat er een kabel over de stoep ging. Dat vonden we natuurlijk prima. Want wat is nou een kabel over een stuk stoep waar niemand behalve wij overheen loopt? (Na ons huis was er een sloot). Het is wat anders als er tachtig bejaarden per uur langs moeten zoals waar ik nu woon (met oprit en laadpaal :)).

[ Voor 61% gewijzigd door Exactor it op 03-04-2026 23:34 ]

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:55
Hoi,

Hopelijk kan iemand mij helpen met het uitzoeken van een laadkabel. Volgens mij heb ik geen hele lastige eisen, maar toch lukt het me niet om een geschikte en betrouwbare kabel te vinden. Ik ken de meeste merken ook niet, waardoor ik moeilijk kan inschatten of ze betrouwbaar zijn of dat het om een zoveelste gerebrande dropshipping kabel gaat.

Eisen laadkabel:
Geen aliexpress kwaliteit
Lengte: 10 meter
11 kw i.p.v. 22 kw (volgens mij is dit dunner/lichter en dus flexibeler?)
Minimaal IP65 (ik zie veel kabels met IP54/IP55, maar weet niet of dat een probleem is)
Kleur: zwart (de kabel blijft in mijn laadpaal zitten, dus liever zo onopvallend mogelijk)
Prijs: max 250,-

Ik kwam zelf voldt tegen; die voldoet eigenlijk aan alle eisen, behalve dat hij blauw van kleur is.

Alvast bedankt!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

[knip] verkeerd topic

[ Voor 94% gewijzigd door Steef op 04-04-2026 10:34 ]

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-04 22:24
Had ook voor die van Voldt gekeken maar ben uiteindelijk voor die van TopAC gegaan.

https://www.shelly.com/pr...ev-charger-11kw-eve01-11r

Ik heb enkel 3f getest maar zou ook op 1f moeten werken.

Voordeel van deze kabel is dat je hem ook kan aansturen in HA. Dat kan bij die andere kabels niet.

Kleine dealbreaker is misschien de lengte?

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:59
@Valandin
Als je je echt aan de regels wil houden, ligt het aan de gemeente of stad waar je woont.

Er zijn een groot aantal gemeenten waar proeven gehouden worden met kabelgoten etc.
Er zijn gemeenten waar het expliciet niet toegestaan is. Bij ons is recent juist wel officieel akkoord op een kabel met een mat.

Meer info:
https://degroenenerds.nl/dossier/stoepladen/

[ Voor 5% gewijzigd door djiedjee op 04-04-2026 11:03 ]

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-04 14:17
Nullastverbruik laadpaal

Hallo, Ik heb een SMA 11 kW (3 fasen) auto lader. Wordt aangestuurd via SMA Home Manager tbv zonne-overschot laden.

In verband met de ERE-certificaten heb ik de lader even opengeschroefd en er blijkt een MID-gecertificeerde kWh-meter in te zitten. Beetje lastig, want dan moet ik elk kwartaal even de kap er af schroeven om de meterstand te kunnen aflezen en kunnen fotograferen tbv de ERE-service provider.

Dus ik dacht, mijn app, moet toch dezelfde verbruiken aangeven als de kWh-meter in de laadpaal.

Blijkt niet het geval.

Als ik de 3 maandtotalen van de app vergelijk met de registratie van de kWh-meter in de lader, dan blijkt daar ca 70 kWh verschil in te zitten. De kWh meter geeft hoger aan, dan de app totalen.

Ik denk dat dit komt door nullastverbruik van de laadpaal.

De app registreert alleen maar, wat er daadwerkelijk in de auto wordt geladen, terwijl de kWh-meter alles registreert wat de laadpaal uit het net trekt.

Maar ik ben wel een beetje geschrokken van een nullastverbruik van 70 kWh per kwartaal.
Hebben jullie ervaringen met dit soort zaken? Welke getallen zijn normaal?

Zwerius Kriegsman

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:07
Voor de Ere wordt de laadpaal toch door de ERE inboeker uitgelezen? Dat is een toch vrij standaard feature van een laadpaal. Aangezien de meeste (en oorspronkelijk eigenlijke alle) laadpalen zakelijk ingezet (kunnen) worden.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Zwerius schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:47:
Nullastverbruik laadpaal

Hallo, Ik heb een SMA 11 kW (3 fasen) auto lader. Wordt aangestuurd via SMA Home Manager tbv zonne-overschot laden.

In verband met de ERE-certificaten heb ik de lader even opengeschroefd en er blijkt een MID-gecertificeerde kWh-meter in te zitten. Beetje lastig, want dan moet ik elk kwartaal even de kap er af schroeven om de meterstand te kunnen aflezen en kunnen fotograferen tbv de ERE-service provider.

Dus ik dacht, mijn app, moet toch dezelfde verbruiken aangeven als de kWh-meter in de laadpaal.

Blijkt niet het geval.

Als ik de 3 maandtotalen van de app vergelijk met de registratie van de kWh-meter in de lader, dan blijkt daar ca 70 kWh verschil in te zitten. De kWh meter geeft hoger aan, dan de app totalen.

Ik denk dat dit komt door nullastverbruik van de laadpaal.

De app registreert alleen maar, wat er daadwerkelijk in de auto wordt geladen, terwijl de kWh-meter alles registreert wat de laadpaal uit het net trekt.

Maar ik ben wel een beetje geschrokken van een nullastverbruik van 70 kWh per kwartaal.
Hebben jullie ervaringen met dit soort zaken? Welke getallen zijn normaal?
Dat is toch 30 W standby verbruik? Lijkt me niet heel vreemd.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Zwerius
DonJuape schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:22:
[...]

Ik vind dat nogal behoorlijk wat(t).

Zwerius Kriegsman

• Zwerius
Athome schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:53:
Voor de Ere wordt de laadpaal toch door de ERE inboeker uitgelezen? Dat is een toch vrij standaard feature van een laadpaal. Aangezien de meeste (en oorspronkelijk eigenlijke alle) laadpalen zakelijk ingezet (kunnen) worden.
Dat klopt toch echt niet.
Lang niet alle laders kun je op afstand uitlezen. Die van mij dus ook niet. Maar er zit wel een MID-gecertificeerde meter in.
Voor de ERE-certificaten moet ik dus per kwartaal een foto uploaden van de meterstanden.

Zwerius Kriegsman

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:56
DonJuape schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:22:
[...]

Ik vind dat wel veel hoor... Ik weet eigenlijk niet wat andere laders doen maar ik zou niet blij zijn met 30w standby verbruik. Ik baal al van de 11w van mn warmtepompen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:22
30 watt is behoorlijk veel, dan zou de lader ook voelbaar warm moeten zijn.

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:33
JanHenk schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:22:
Ik heb gisteren mijn Wallbox Pulsar weg (laten) halen en een Alfen paal laten plaatsen.

Backoffice van Tap Electric (kost enkel € 2,50 per maand voor hun laadpas) aangesloten op de Alfen en dat werkt goed voor de automatische declaraties.
Daarnaast evcc gekoppeld en die aansturing werkt ook perfect.

Evcc is nog wel wat een Tweaker-product, maar als je het eenmaal hebt draaien werkt het perfect. Helemaal in combinatie met de Alfen paal. Dynamische tarieven, zonnestroomoverschot (PV of MinPV), automatische laadplannen door integratie met de auto, etc.

Voorwaarde is dat je de load balancing licentie afneemt bij de Alfen. En evcc vereist voor Alfen een sponsortoken. Maar dat is het wel waard.

Had dit eigenlijk eerder moeten doen. :)
Ik ben nu ook aan het overstappen naar Tap. En volgens mij werkt alles behalve dat ik niet kan vinden hoe ik mijn werkgever pas autoriseer als pas van mijn driver group. Zonder dat het een free don't wordt.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

@Zwerius ,@Makrolon ,@ASW1 Het is inderdaad veel. Standby van mijn Zappi is 3W volgens de handleiding maar ik had een veel hoger getal in mijn hoofd.
Overigens zit er bij mij tussen de MID kWh meter en de door Zappi gelogde charging sessions ook een behoorlijke delta. Die zou overeenkomen met wel 200W standby. Conclusie is dus dat er een andere reden moet zijn voor de delta.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• nDirect090
Inmiddels bezig met de voorbereidingen voor het plaatsen van een laadpaal thuis. De laadpaal zelf en de aansluiting in de meterkast laat ik door een elektricien doen, maar het graafwerk en het leggen van de kabel wil ik alvast zelf voorbereiden.

Het gaat om een afstand/kabel van ongeveer 25 meter, en ik loop tegen een aantal vragen aan waar ik graag jullie advies over zou willen:

Kabeltype:
- Kan ik het beste kiezen voor YMVK of YMVK-AS? Met een -as is namelijk twee keer zo duur

Kabeldikte:
- Wat is verstandiger: 5x4 mm² of 5x6 mm²? Ik twijfel nog of ik voor 1-fase of 3-fase ga.

Data / communicatie:
- Ik lees soms dat mensen 1 of zelfs 2 FTP (internet) kabels meeleggen richting de laadpaal. Is dat aan te raden of juist overkill?
- Maakt het nog uit als ik twijfel tussen bijvoorbeeld een Peblar (Business) of een Zaptec Go 2?

Bescherming / buis:
- Leggen jullie de voedingskabel in een buis (mantelbuis) of direct in de grond?

Zoja:
- Hoe lossen jullie de overgang van grond naar laadpaal op? (Stop je de buis onder de grond en ga je verder met alleen de kabel omhoog? Of trek je de buis door tot in de paal)
- En welke diameter buis is dan aan te raden?

Alle tips, ervaringen of dingen waar ik rekening mee moet houden zijn meer dan welkom!

Overigens wat context: het is in huurhuis bij ouders, dus ik zal mogelijk binnen 5 a 6 jaar weg zijn. Dus hoef niet mega toekomst gericht te zijn

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

nDirect090 schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:41:
Inmiddels bezig met de voorbereidingen voor het plaatsen van een laadpaal thuis. De laadpaal zelf en de aansluiting in de meterkast laat ik door een elektricien doen, maar het graafwerk en het leggen van de kabel wil ik alvast zelf voorbereiden.

Het gaat om een afstand/kabel van ongeveer 25 meter, en ik loop tegen een aantal vragen aan waar ik graag jullie advies over zou willen:

Kabeltype:
- Kan ik het beste kiezen voor YMVK of YMVK-AS? Met een -as is namelijk twee keer zo duur

Kabeldikte:
- Wat is verstandiger: 5x4 mm² of 5x6 mm²? Ik twijfel nog of ik voor 1-fase of 3-fase ga.

Data / communicatie:
- Ik lees soms dat mensen 1 of zelfs 2 FTP (internet) kabels meeleggen richting de laadpaal. Is dat aan te raden of juist overkill?
- Maakt het nog uit als ik twijfel tussen bijvoorbeeld een Peblar (Business) of een Zaptec Go 2?

Bescherming / buis:
- Leggen jullie de voedingskabel in een buis (mantelbuis) of direct in de grond?

Zoja:
- Hoe lossen jullie de overgang van grond naar laadpaal op? (Stop je de buis onder de grond en ga je verder met alleen de kabel omhoog? Of trek je de buis door tot in de paal)

Alle tips, ervaringen of dingen waar ik rekening mee moet houden zijn meer dan welkom!

Overigens wat context: het is in huurhuis bij ouders, dus ik zal mogelijk binnen 5 a 6 jaar weg zijn. Dus hoef niet mega toekomst gericht te zijn
Dat hangt allemaal behoorlijk af van de paal die je kiest, de auto die je hebt en waar je kabel langs moet komen te liggen. :) Ik zou in elk geval gewoon gelijk 3-fase leggen.

Type:
YMvK-AS is bedoeld voor buitengebruik in de grond en is voorzien van extra mechanise bescherming (tegen graven oid). YMvK heeft die extra bescherming niet, maar mag wel in vochtige ruimtes worden gebruikt.

Volgens mij is het binnen de huidige regels alleen toegestaan om een YMvK in de grond te leggen als hij in een buis zit, YMvK-AS mag zonder buis direct de grond in.

Gebruik in elk geval geen XMvK - dat is voor binnenshuis.

Kabeldikte:
25 meter is net het omslagpunt waar 4 mm2 over gaat in 6 mm2, omdat je anders te veel verlies krijgt. Je komt hier wel weg met 4 mm2. Dit is geschikt voor 11 kW. Als je ooit naar 22 kW denkt te willen moet je gelijk 6 mm2 leggen.

Data / communicatie:
Hangt totaal van de paal af. Peblar / Coolblue / Prodrive palen gebruiken klemmen rond de fasen in de meterkast voor load balancing, dan gebruiken ze vaak een UTP kabel om de klemmen, vanuit de meterkast ,via de UPT, op de paal aan te sluiten. Als je ook internet op je paal nodig hebt / wilt hebben kan het nuttig zijn om een 2e UTP te leggen, tenzij de paal WiFi ondersteunt.

Even goed kijken wat de paal nodig heeft, dus :)

UTP heb je ook in grondkabel variant. Op die lengte wel even oppassen dat je vol koper UTP koopt, niet aluminium met koper coating.

Bescherming / buis:
Ik heb hem in publiek gebied (moest een stukje onder de stoep door) in een mantelbuis gelegd, door de tuin ligt hij gewoon in de grond (daar ben ik zelf bij als we gaan graven). Het is tenslotte grondkabel.

Zoja:
Mantelbuis ligt tot aan de paal. Vaak hebben de palen een uitsparing waar die in kan, in de paal zelf loopt de kabel dan omhoog naar het laadpunt.

Diameters: Kijk wat je nodig hebt (opsomming van alle kabel diameters) en neem daar goed wat extra ruimte (10 mm) omheen, zodat je ruimte hebt om eventueel later een nieuwe kabel te trekken.

Bij het leggen zou ik de kabel al in de mantelbuis leggen voor je hem in de grond legt, 5-aderig is vervelend om door bochtjes te trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door Steef op 05-04-2026 11:27 ]

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:27
Voor de tweaker/ liefhebber: https://www.hnvi.nl/laadproducten-cid-604.html

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:12
nDirect090 schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:41:

Kabeltype:

Kabeldikte:

Data / communicatie:

Bescherming / buis:

Zoja:

Een granny charger en verlengsnoer is ook een optie als je niet super veel km maakt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:53:
Een granny charger en verlengsnoer is ook een optie als je niet super veel km maakt
Dat van die granny charger klopt, maar met een verlengsnoer moet je heel erg oppassen. Er zijn er maar weinig die 2.5 mm² zijn (wat het snoer van je granny charger normaliter wel is), en bovendien werkt de thermische beveiliging in de stekker van je granny charger niet op de stekker van je verlengsnoer.
Samen is dat precies de reden dat in de gebruiksaanwijzing van elke granny charger staat dat je deze alleen zonder verlengsnoer mag gebruiken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:12
Andrehj schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:54:
[...]

Dat van die granny charger klopt, maar met een verlengsnoer moet je heel erg oppassen. Er zijn er maar weinig die 2.5 mm² zijn (wat je granny charger normaliter wel is), ben bovendien werkt de thermische beveiliging in de stekker van je granny charger niet op de stekker van je verlengsnoer.
Samen is dat precies de reden dat in de gebruiksaanwijzing van elke granny charger staat dat je deze alleen zonder verlengsnoer mag gebruiken.
Terechte punten.
Ik zou een eigen groep in de meterkast doen en een CEE stopcontact (de blauwe camping stekker) op de buitenmuur plaatsen. En dan een serieus verlengsnoer.
Dan ben je voor paar honderd euro klaar ipv paar duizend

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:01
BarryH schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:57:
[...]

Terechte punten.
Ik zou een eigen groep in de meterkast doen en een CEE stopcontact (de blauwe camping stekker) op de buitenmuur plaatsen. En dan een serieus verlengsnoer.
Dan ben je voor paar honderd euro klaar ipv paar duizend
Als je het zelf doet dan ben je voor een simpele laadpaal ook voor een paar honderd euro klaar. Lijkt me veel veiliger dan je auto regelmatig lang aan een verlengsnoer hangen.

• nDirect090
Steef schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:13:
[...]

Dat hangt allemaal behoorlijk af van de paal die je kiest, de auto die je hebt en waar je kabel langs moet komen te liggen. :) Ik zou in elk geval gewoon gelijk 3-fase leggen.

Type:
YMvK-AS is bedoeld voor buitengebruik in de grond en is voorzien van extra mechanise bescherming (tegen graven oid). YMvK heeft die extra bescherming niet, maar mag wel in vochtige ruimtes worden gebruikt.

Volgens mij is het binnen de huidige regels alleen toegestaan om een YMvK in de grond te leggen als hij in een buis zit, YMvK-AS mag zonder buis direct de grond in.

Gebruik in elk geval geen XMvK - dat is voor binnenshuis.

Kabeldikte:
25 meter is net het omslagpunt waar 4 mm2 over gaat in 6 mm2, omdat je anders te veel verlies krijgt. Je komt hier wel weg met 4 mm2. Dit is geschikt voor 11 kW. Als je ooit naar 22 kW denkt te willen moet je gelijk 6 mm2 leggen.

Data / communicatie:
Hangt totaal van de paal af. Peblar / Coolblue / Prodrive palen gebruiken klemmen rond de fasen in de meterkast voor load balancing, dan gebruiken ze vaak een UTP kabel om de klemmen, vanuit de meterkast ,via de UPT, op de paal aan te sluiten. Als je ook internet op je paal nodig hebt / wilt hebben kan het nuttig zijn om een 2e UTP te leggen, tenzij de paal WiFi ondersteunt.

Even goed kijken wat de paal nodig heeft, dus :)

UTP heb je ook in grondkabel variant. Op die lengte wel even oppassen dat je vol koper UTP koopt, niet aluminium met koper coating.

Bescherming / buis:
Ik heb hem in publiek gebied (moest een stukje onder de stoep door) in een mantelbuis gelegd, door de tuin ligt hij gewoon in de grond (daar ben ik zelf bij als we gaan graven). Het is tenslotte grondkabel.

Zoja:
Mantelbuis ligt tot aan de paal. Vaak hebben de palen een uitsparing waar die in kan, in de paal zelf loopt de kabel dan omhoog naar het laadpunt.

Diameters: Kijk wat je nodig hebt (opsomming van alle kabel diameters) en neem daar goed wat extra ruimte (10 mm) omheen, zodat je ruimte hebt om eventueel later een nieuwe kabel te trekken.

Bij het leggen zou ik de kabel al in de mantelbuis leggen voor je hem in de grond legt, 5-aderig is vervelend om door bochtjes te trekken.
Dank voor je uitgebreide antwoord! Daar kan ik wat mee. Overweeg eigenlijk ook om hem direct in de grond te leggen. Om kabel + 11m aan mantelbuis te leggen kost ook wat, en bij ons is het allemaal eigen grond ook.

Wel zit ik nog een beetje te overwegen tussen 4mm2 en 6mm2, zoals je zegt is die 25m net een kantelpunt. Ik wou 30m bestellen zodat ik zeker weet dat ik niet te kort kom. Maar dat is toch zo’n 100€ verschil op eindbedrag. En heb ik begrepen dat 6mm2 wel echt stug is, ook lastiger voor de elektricien. Maar nooit fijn idee om tegen limiet/max van iets aan te zitten. Ik zie overigens hier niet 22kw oid geplaatst worden, dus om die reden hoef ik het niet te doen.

Ik dacht overigens dat die load balancing tegenwoordig allemaal via die p1 modules gaat? Waardoor het allemaal draadloos gaat. Althans zo had ik het bij de zaptec begrepen. In dat geval zou ik uberhaupt eigenlijk geen UTP hoeven leggen.

• Makrolon
nDirect090 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:18:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord! Daar kan ik wat mee. Overweeg eigenlijk ook om hem direct in de grond te leggen. Om kabel + 11m aan mantelbuis te leggen kost ook wat, en bij ons is het allemaal eigen grond ook.

Wel zit ik nog een beetje te overwegen tussen 4mm2 en 6mm2, zoals je zegt is die 25m net een kantelpunt. Ik wou 30m bestellen zodat ik zeker weet dat ik niet te kort kom. Maar dat is toch zo’n 100€ verschil op eindbedrag. En heb ik begrepen dat 6mm2 wel echt stug is, ook lastiger voor de elektricien. Maar nooit fijn idee om tegen limiet/max van iets aan te zitten. Ik zie overigens hier niet 22kw oid geplaatst worden, dus om die reden hoef ik het niet te doen.

Ik dacht overigens dat die load balancing tegenwoordig allemaal via die p1 modules gaat? Waardoor het allemaal draadloos gaat. Althans zo had ik het bij de zaptec begrepen. In dat geval zou ik uberhaupt eigenlijk geen UTP hoeven leggen.
25m is helemaal geen kantelpunt, kan prima met 4mm2. Zou ik lekker doen, zeker als t niet voor de lange termijn is.

En inderdaad, bij de meeste laders gaat t via de p1 poort tegenwoordig, ik zou in ieder geval 1 utp kabel voor internet leggen. Als je zeker wil weten dat t goed is leg je er 2. En dat mogen gewoon de goedkoopste zijn hoor. 25m is niet zo spannend, ook niet voor cca.

(Sorry steef, maar het klopt in de praktijk gewoon niet allemaal wat je zegt...)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• nDirect090
jongetje schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:03:
[...]

Als je het zelf doet dan ben je voor een simpele laadpaal ook voor een paar honderd euro klaar. Lijkt me veel veiliger dan je auto regelmatig lang aan een verlengsnoer hangen.
Dat is het idee ja, eigenlijk doen we alles zelf behalve het aansluiten. Dus waar ik voor betaal:

Liander verzwaren naar 3 fase €368 - (niet noodzakelijk maar is keuze)

Materiaal (laadpaal en kabel) - duurste van allemaal

Elektricien die eigenlijk alleen de paal en de meterkast aansluit

• nDirect090
Makrolon schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:21:
[...]

25m is helemaal geen kantelpunt, kan prima met 4mm2. Zou ik lekker doen, zeker als t niet voor de lange termijn is.

En inderdaad, bij de meeste laders gaat t via de p1 poort tegenwoordig, ik zou in ieder geval 1 utp kabel voor internet leggen. Als je zeker wil weten dat t goed is leg je er 2. En dat mogen gewoon de goedkoopste zijn hoor. 25m is niet zo spannend, ook niet voor cca.

(Sorry steef, maar het klopt in de praktijk gewoon niet allemaal wat je zegt...)
Het is voor 5 jaar, misschien ook wel langer. Vind het altijd lastig te zeggen uiteraard, je weet nooit hoe het leven loopt. Maar als het prima is, dan ga ik misschien wel liever voor die 4mm2. Goedkoper en minder stug dan de 6mm2.

Die UTP kabels (dacht dat ze FTP kabels heten, diegene die in de grond gaan), trek ik er denk wel gewoon bij. Ook al gebruik ik ze niet, het kost de koop ook niet zag ik en dan liggen ze er voor het geval dat

• Makrolon
nDirect090 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:29:
[...]

Het is voor 5 jaar, misschien ook wel langer. Vind het altijd lastig te zeggen uiteraard, je weet nooit hoe het leven loopt. Maar als het prima is, dan ga ik misschien wel liever voor die 4mm2. Goedkoper en minder stug dan de 6mm2.

Die UTP kabels (dacht dat ze FTP kabels heten, diegene die in de grond gaan), trek ik er denk wel gewoon bij. Ook al gebruik ik ze niet, het kost de koop ook niet zag ik en dan liggen ze er voor het geval dat
4mm2 is echt meer dan genoeg voor 11kw laden
En mensen willen altijd voorbereid zijn op 22kw laden, maar ik vraag me af of die wens ooit gaat komen. Ook met 11kw kan je in een nacht meer dan genoeg laden.

Verstandige keus om gewoon 2x utp mee te trekken! Zit je met elke lader goed.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Makrolon schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:21:
[...]
Prima hoor, maar hij noemde Peblar als mogelijke paal - die gebruiken nog steeds CT-klemmen in de meterkast voor load balancing AFAIK.

Wat betreft de kabel gebruik ik altijd deze NEN1010 calculator:
https://acdesigner.app/kabel

Dat is natuurlijk wat conservatief, 4mm2 zal het echt wel doen op 25m (in het geval van 3 fase, bij 1 fase is het anders), maar dat is wat de norm zegt. Kan hij altijd nog zelf beslissen om wat lager te gaan zitten.

Heel wat mensen drukken ook gewoon YMvK zonder buis de grond in. Gaat vast goed, maar is niet de bedoeling. Dat moeten mensen dan maar zelf besluiten, vind ik.

Ik heb hier (45+ meter) 6mm2 in de grond liggen en kan inderdaad bevestigen dat dat niet leuk is om door te trekken. Helemaal uit leggen om alle twists er uit te halen voor hij door de fundering gaat etc :+

[ Voor 25% gewijzigd door Steef op 05-04-2026 20:50 ]

• ASW1
nDirect090 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:18:
[...]

Je gaf eerder aan nog te twijfelen of je op 1 of 3 fasen wilde gaan laden.
Als je op 1 fase wilt laden dan miet je zeker 6 mm² pakken.Wel kan je san naar 3 aderig ipv 5 aderig.

• nDirect090
Steef schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:42:
[...]

Prima hoor, maar hij noemde Peblar als mogelijke paal - die gebruiken nog steeds CT-klemmen in de meterkast voor load balancing AFAIK.

Dat is natuurlijk wat conservatief, 4mm2 zal het echt wel doen op 25m (in het geval van 3 fase, bij 1 fase is het anders), maar dat is wat de norm zegt. Kan hij altijd nog zelf beslissen om wat lager te gaan zitten.

Heel wat mensen drukken ook gewoon YMvK zonder buis de grond in. Gaat vast goed, maar is niet de bedoeling. Dat moeten mensen dan maar zelf besluiten, vind ik.

Ik heb hier (45+ meter) 6mm2 in de grond liggen en kan inderdaad bevestigen dat dat niet leuk is om door te trekken. Helemaal uit leggen om alle twists er uit te halen voor hij door de fundering gaat etc :+
Peblar is zeker nog eentje die ik overweeg, maar als ik het goed begreep werkt die (inmiddels?) ook met een P1 :) ct klemmen lijkt me ingewikkeld en zou die daarom willen vermeiden

• nDirect090
ASW1 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:49:
[...]

Je gaf eerder aan nog te twijfelen of je op 1 of 3 fasen wilde gaan laden.
Als je op 1 fase wilt laden dan miet je zeker 6 mm² pakken.Wel kan je san naar 3 aderig ipv 5 aderig.
Klopt, maar is het dan een verkeerde aanname dat ik dacht dat je met 1 fasen op ymkv 5x4mm2 kan laden? Ik had voor ogen om hem dan op 32A af te laten zekeren zodat je 7,4kw kan laden.

• ASW1
nDirect090 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:55:
[...]

Klopt, maar is het dan een verkeerde aanname dat ik dacht dat je met 1 fasen op ymkv 5x4mm2 kan laden? Ik had voor ogen om hem dan op 32A af te laten zekeren zodat je 7,4kw kan laden.
Als je hem op 3 fasen aansluit dan gebruik je 3 fasedraden waar dan maximaal 16A per stuk doorheen gaat.
Samen is dat 3x16=48A oftewel 11kW.
Als je hem op 1 fase aansluit dan gebruik je maar 1 draad voor de fase waar dan 32A /7kW doorheen moet kunnen. Die draad moet dan dikker zijn omdat er meer doorheen moet dan wanneer je het over 3 fasentdraden verdeelt.

• Makrolon
Steef schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:42:
[...]

Peblar werkt gewoon met de p1 meter van homewizard;)

Normale.ymvk mag tegenwoordig ook gewoon de grond in, ik geloof op minimaal 50 cm met een lintje er boven. Ik zou t alleen niet aanraden..

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

nDirect090 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:53:
[...]

Peblar is zeker nog eentje die ik overweeg, maar als ik het goed begreep werkt die (inmiddels?) ook met een P1 :) ct klemmen lijkt me ingewikkeld en zou die daarom willen vermeiden
CT klemmen stelt niks voor, die klemmen ze rond de 3F die je huis binnen komt - past vaak gewoon in je meterkast. Helemaal up to you, P1 kun je ook andere leuke dingen mee doen. CT klemmen zijn direct en altijd lokaal, bij load balacing via P1 kan het lokaal zijn - maar sommige merken doen load balancing via P1 over een cloud verbinding.

Er is inderdaad P1 ondersteuning bij peblar, dat loopt via een Homewizzard P1 meter. Ik geloof volledig lokaal, maar dat weet ik niet 100% zeker.

@nDirect090 overigens misschien van belang, met CT-klemmen kun je bij Peblar palen niet 100% op PV stroom laden. Dat kan met P1 wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Steef op 05-04-2026 21:50 ]

• nDirect090
ASW1 schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:00:
[...]

Als je hem op 3 fasen aansluit dan gebruik je 3 fasedraden waar dan maximaal 16A per stuk doorheen gaat.
Samen is dat 3x16=48A oftewel 11kW.
Als je hem op 1 fase aansluit dan gebruik je maar 1 draad voor de fase waar dan 32A /7kW doorheen moet kunnen. De die draad moet dan dikker zijn omdat er meer doorheen moet dan wanneer je het over 3 fasentdraden verdeelt.
Helder, dus als ik 1fasen wil moet ik voor 6mm2 kiezen. Ga ik 3-fasen zou ik het af kunnen met 4mm2.

• nDirect090
Steef schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:15:
[...]

CT klemmen stelt niks voor, die klemmen ze rond de 3F die je huis binnen komt - past vaak gewoon in je meterkast. Helemaal up to you, P1 kun je ook andere leuke dingen mee doen. CT klemmen zijn direct en altijd lokaal, bij load balacing via P1 kan het lokaal zijn - maar sommige merken doen load balancing via P1 over een cloud verbinding.

Er is inderdaad P1 ondersteuning bij peblar, dat loopt via een Homewizzard P1 meter. Ik geloof volledig lokaal, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Hoe is dat in de praktijk, lokaal merkbaar veiliger/fijner dan cloud? Ik merk dat ik persoonlijk dacht dat lokaal de betere keuze is. Mocht internet plat liggen of als het merk de stekker uit de cloud dienst trekt, blijf je load balancing behouden. Maar kan ik begrijpen als het in de praktijk allemaal wel mee valt en cloud tot heden geen problemen geeft. Ik weet dat zaptec alleen maar cloud ondersteunt voor load balancing

• Ping83
  • Laatst online: 23:44
nDirect090 schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:16:
[...]
Helder, dus als ik 1fasen wil moet ik voor 6mm2 kiezen. Ga ik 3-fasen zou ik het af kunnen met 4mm2.
Ik wilde ook eerst de Peblar over 1 fase laten lopen, het blijkt dat het vrij eenvoudig is om mijn groepenkast aan te passen naar 3 fasen. Een totale vernieuwing is niet nodig. Nieuwe hoofdschakelaar en de fasen verdelen over de kast.

Dus als je eenvoudig het kan laten ombouwen naar 3 fasen zou ik dan zeker doen, je geeft nu toch al geld uit aan de dure laadpaal.

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:05
Ping83 schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:07:
[...]

Ik wilde ook eerst de Peblar over 1 fase laten lopen, het blijkt dat het vrij eenvoudig is om mijn groepenkast aan te passen naar 3 fasen. Een totale vernieuwing is niet nodig. Nieuwe hoofdschakelaar en de fasen verdelen over de kast.

Dus als je eenvoudig het kan laten ombouwen naar 3 fasen zou ik dan zeker doen, je geeft nu toch al geld uit aan de dure laadpaal.
Bedoel je een 3 fasen hoofdschakelaar, die met een brug is aangesloten op een 1 fase netaansluiting?
Als dit per ongeluk werkt en jouw laadpaal het zou herkennen als echte 3 fasen gaan er 2 dingen mis:
1) jouw echte aansluiting is dan nog steeds 1 fase en is meestal op 35/40A afgezekerd. Dat is niet hetzelfde als 3x16A. Dus waarschijnlijk klapt de hoofd zekering eruit na verloop van tijd.
2) omdat de fase verdraaiing mist, loopt er opeens 3x16A=48A door de nullijn ipv 16A. Die kan daar weleens te dun voor zijn en dan wordt de draad nogal warm.

• Ping83
@sir_knudde nee sorry mijn reactie was onvolledig. Ik was in de veronderstelling dat mijn hele groepenkast vervangen moest worden voor een 3 fase aansluiting. Deze was uiteindelijk toch makkelijk om te bouwen naar 3 fasen Uiteraard bouwt de netbeheerder de hoofdaansluiting ook om naar 3 fasen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ping83 schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:54:
@sir_knudde nee sorry mijn reactie was onvolledig. Ik was in de veronderstelling dat mijn hele groepenkast vervangen moest worden voor een 3 fase aansluiting. Deze was uiteindelijk toch makkelijk om te bouwen naar 3 fasen Uiteraard bouwt de netbeheerder de hoofdaansluiting ook om naar 3 fasen.
Je draait nu dus nog steeds gewoon op een 1-Fase Net-Aansluiting. Als je netbeheerder (Enexis, Liander, Stedin, Westland, ..) je netaansluiting op jouw verzoek om komt zetten (lees; extra netzekeringen komt plaatsen) dan verwijderen ze ook de huidige 'brug' in de groepenkast waardoor alles pas écht op 3 fasen gaat werken (en je dus technisch gezien ook ~400V gaat meten tussen de afzonderlijke fasen).

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 05-04-2026 23:13 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Ping83
@Will_M Klopt, ik moet nog even wachten totdat Enexis geweest is totdat ik de laadpaal in gebruik kan nemen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat doen mensen hier overigens met de zélf vrijelijk in te stellen kWh tarieven ingeval van een Back-Office welke de afgenomen kWh's (met opcenten) doorbelast aan een werkgever terwijl het eigen privé energiecontract dynamisch is / wordt?

Ik kreeg van Eneco eMobility telefonisch het advies om dan altijd maar het laagst mogelijk tarief in te gaan vullen en dat dus aan hen door te gaan belasten (uiteraard, daar zit voor hen vervolgens de éérste winst) maar ik weet in mijn geval dus niet altijd zeker of ik m'n zakelijke lease-auto ook daadwerkelijk op de bijbehorende tijden thuis kan (en wil) gaan opladen.

;)

[ Voor 44% gewijzigd door Will_M op 05-04-2026 23:48 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• nDirect090
Ping83 schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:07:
[...]

Ik denk dat ik een soortgelijke situatie zit, ze hebben hier onlangs (kosteloos) de meterkast vervangen en een 4polige(?) hoofdschakelaar ingezet met zo een brug.

Dus alleen Liander hoeft nog langs te komen voor de 3 fase aansluiting en de brug te verwijderen.

• JB

JB

Cédric roelt!

Will_M schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:29:
Wat doen mensen hier overigens met de zélf vrijelijk in te stellen kWh tarieven ingeval van een Back-Office welke de afgenomen kWh's (met opcenten) doorbelast aan een werkgever terwijl het eigen privé energiecontract dynamisch is / wordt?

Ik kreeg van Eneco eMobility telefonisch het advies om dan altijd maar het laagst mogelijk tarief in te gaan vullen en dat dus aan hen door te gaan belasten (uiteraard, daar zit voor hen vervolgens de éérste winst) maar ik weet in mijn geval dus niet altijd zeker of ik m'n zakelijke lease-auto ook daadwerkelijk op de bijbehorende tijden thuis kan (en wil) gaan opladen.

;)
Check hun tarieven zou ik zeggen. Grote kans dat ze ten alle tijden hetzelfde kWh tarief doorbelasten per kWh (laadpas omgeving).

Mijn boefje is liev!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

;)
Sommige leasemaatschappijen adviseren het gemiddelde tarief plus 10% in te stellen zodat je er waarschijnlijk niet bij in schiet. Lijkt me heel redelijk eigenlijk.
Overigens wel bijzonder dat de LM dit adviseert terwijl de WG betaalt.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:42

;)
Ik hanteer zelf 25c. Vanmiddag met 6c spekkoper, maar soms moet ik ook ff 's avonds laden tegen 35c. Ik vind 25 cent verdedigbaar. Ik rij weinig dus is allemaal tientjes werk.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

nDirect090 schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:16:
[...]

Als je naast 3 fasen 11 kW ook puur op zonnestroomoverschot wilt laden is het vaak handig dat op 1 fase te doen (auto laadt dan vanaf 1x1,4kW overschot ipv 3x1,4kW overschot). Dan is het dus handig om voor de 6mm2 te gaan ook bij 3 fasen (en het laadpunt dan dus afzekeren met 25A of 32A).

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:44:
[...]

Ik hanteer zelf 25c. Vanmiddag met 6c spekkoper, maar soms moet ik ook ff 's avonds laden tegen 35c. Ik vind 25 cent verdedigbaar. Ik rij weinig dus is allemaal tientjes werk.
Het wordt allemaal wel wat ondoorzichtig voor de WG door de dynamische tarieven. Ben benieuwd wat (grote) WG's daarover gaan vastleggen in de lease-overeenkomst met hun werknemers.

• JB

JB

Cédric roelt!

Inspired schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:44:
[...]

Dan blijft nog steeds de vraag wie daar beter van wordt… mijn werkgever betaald een vast bedrag. Ik ga de LM niet sponsoren :)

Mijn boefje is liev!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:42
JB schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:09:
[...]

Dan blijft nog steeds de vraag wie daar beter van wordt… mijn werkgever betaald een vast bedrag. Ik ga de LM niet sponsoren :)
In dat geval zou ik lekker dat tarief matchen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:01
JB schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:09:
[...]

Als je werkgever een vast bedrag betaald, kun je de paal toch op 2euro per kWh zetten?

• JB

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:23:
[...]

Als je werkgever een vast bedrag betaald, kun je de paal toch op 2euro per kWh zetten?
Als jij me kan beantwoorden hoe dat werkt als het structureel teveel is? Kan me niet voorstellen dat de LM dat blijft sponsoren :?

Mijn boefje is liev!

• Sport_Life
  • Laatst online: 00:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

;)
Daar heeft mijn werkgever een beleid voor: (uit mn hoofd:) het gemiddelde tarief van afgelopen 2 maanden.

Voor vaste tarieven geldt het tarief van het energie contract.

Dus ik laad zoveel mogelijk via zonnestroom icm de vergoeding van een vast contract (na salderen).

Na oktober gaat mijn tarief van 36ct naar 22c, ben er nog niet helemaal over uit welk tarief we dan instellen, de openbare palen staan op 55ct dus zou 36ct nog steeds verdedigbaar zijn (heb de laadpaal zelf aangeschaft).

Uiteindelijk heeft die oprit, laadpaal, pv panelen etc ook geld gekost om dit alles te faciliteren...

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 06-04-2026 10:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• nDirect090
DonJuape schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:44:
[...]

Als je naast 3 fasen 11 kW ook puur op zonnestroomoverschot wilt laden is het vaak handig dat op 1 fase te doen (auto laadt dan vanaf 1x1,4kW overschot ipv 3x1,4kW overschot). Dan is het dus handig om voor de 6mm2 te gaan ook bij 3 fasen (en het laadpunt dan dus afzekeren met 25A of 32A).
Dit is een goed punt en heb hier nog niet over nagedacht. Eigenlijk als ik het zo hoor is het gewoon beter om voor de 6mm2 te gaan. Het is een besparing van max €100 uiteindelijk om het niet te doen, dus als ik het zo hoor is dat het simpelweg niet waard. Dan ben je niet zo beperkt tot 3 fasen en heb/blijf je keuze houden. Zonneladen doe je dan liever op 1fasen?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

nDirect090 schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:45:
[...]

Dit is een goed punt en heb hier nog niet over nagedacht. Eigenlijk als ik het zo hoor is het gewoon beter om voor de 6mm2 te gaan. Het is een besparing van max €100 uiteindelijk om het niet te doen, dus als ik het zo hoor is dat het simpelweg niet waard. Dan ben je niet zo beperkt tot 3 fasen en heb/blijf je keuze houden. Zonneladen doe je dan liever op 1fasen?
Ja. Ik laadt zonnestroomoverschot automatisch op 1 fase (as we speak trouwens) en dan 's nachts vanaf 00:00 op 3 fasen 11kW

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:36:
[...]

Daar heeft mijn werkgever een beleid voor: (uit mn hoofd:) het gemiddelde tarief van afgelopen 2 maanden.

Dus ik laad zoveel mogelijk via zonnestroom icm de vergoeding van een vast contract (na salderen).

Na oktober gaat mijn tarief van 36ct naar 22c, ben er nog niet helemaal over uit welk tarief we dan instellen, de openbare palen staan op 55ct dus zou 36ct nog steeds verdedigbaar zijn (heb de laadpaal zelf aangeschaft).

Uiteindelijk heeft die oprit, laadpaal, pv panelen etc ook geld gekost om dit alles te faciliteren...
Dan gaat jouw werkgever uit van het gegeven dat het plaatsen en beheren van de laadpaal gratis is? Zou ik niet mee akkoord gaan.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

daemonix schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:57:
[...]

Dan gaat jouw werkgever uit van het gegeven dat het plaatsen en beheren van de laadpaal gratis is? Zou ik niet mee akkoord gaan.
Mijn werkgever gaat ervan uit dat wij de laadpaal via hen aanschaffen a 2400 euro (plus meerwerk). Kost natuurlijk niks als je daar 4 jaar blijft zitten.
Maar daar hadden we geen zin in. Achteraf zat daar wel een Mid meter in, maar dat is met de kennis van nu ..

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 06-04-2026 11:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sport_Life schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:15:
[...]

Mijn werkgever gaat ervan uit dat wij de laadpaal via hen aanschaffen a 2400 euro (plus meerwerk). Kost natuurlijk niks als je daar 4 jaar blijft zitten.
Maar daar hadden we geen zin in. Achteraf zat daar wel een Mid meter in, maar dat is met de kennis van nu ..
Je kunt de gemaakte kosten voor je laadpunt door de WG laten aftrekken van je bijtelling. Of hadden we het daar al over gehad? :?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Sport_Life schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:36:
[...]

De afschrijving van de laadpaal en PV mag je volgens de fiscus meenemen in je prijs naar je werkgever toe zonder dat het gezien wordt als loon.

Edit: bron: https://kennisgroepen.bel...opladen-auto-van-de-zaak/
"Werkelijke kosten: De werkgever mag de integrale kostprijs van de elektriciteit onbelast vergoeden aan de werknemer. De integrale kostprijs wordt bepaald door de variabele en vaste kosten van de werknemer te delen door het aantal door de werknemer verbruikte kWh. Tot die kosten kan ook een evenredig deel van de afschrijving van zonnepanelen behoren. Het prijsplafond voor energie kan de integrale kostprijs verlagen."

[ Voor 22% gewijzigd door True op 06-04-2026 11:56 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DonJuape schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:48:
[...]

Je kunt de gemaakte kosten voor je laadpunt door de WG laten aftrekken van je bijtelling. Of hadden we het daar al over gehad? :?
Dat mag inderdaad van de belastingdienst, net als een opslag rekenen voor de laadpaal indien zelf aangeschaft, maar de werkgever weigert dat..

Dus dan zie ik het maar als een openbare paal met dito tarief. Die tarieven staan op 0,546.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 06-04-2026 13:32 ]

• nDirect090
DonJuape schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:54:
[...]

Ja. Ik laadt zonnestroomoverschot automatisch op 1 fase (as we speak trouwens) en dan 's nachts vanaf 00:00 op 3 fasen 11kW
Thanks dan ben ik er wel over uit. Dan ga ik lekker voor 6mm2.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nDirect090 schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:04:
[...]

Thanks dan ben ik er wel over uit. Dan ga ik lekker voor 6mm2.
Tot 25 meter kun je zonder enige zorgen door 4mm2 gerust 3x32A (22kW) of 1-fase 1x32A (voornamelijk PV gestuurd) sturen.
In de praktijk zal 1x32A voor 7,4 kW PV-gestuurd heel handig zijn i.c.m. (relatief) snelladen met 3-fase van 11 kW.
6mm2 boven 4mm2 pakken tot 25m is echt maar één ding, zonde van je geld.

Ik heb recent overigens uitgerekend (in een ander topic: True in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie") dat je met een redelijk gemiddeld verbruik en redelijk gemiddelde elektrakosten (18kWh/100km en 23ct/kWh) je 250k (!) kilometers moet rijden om het verschil in spanningsval en verloren vermogen te compenseren om tot het breakeven punt van een 6mm2 t.o.v. 4mm2 kabel te komen.
Ergo: zonde van je geld én maakt het verwerken een stuk lastiger, ik raad het af.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

True schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:25:
[...]

Tot 25 meter kun je zonder enige zorgen door 4mm2 gerust 3x32A (22kW) of 1-fase 1x32A (voornamelijk PV gestuurd) sturen.
In de praktijk zal 1x32A voor 7,4 kW PV-gestuurd heel handig zijn i.c.m. (relatief) snelladen met 3-fase van 11 kW.

Ik heb recent overigens uitgerekend (in een ander topic: True in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie") dat je met een redelijk gemiddeld verbruik en redelijk gemiddelde elektrakosten (18kWh/100km en 23ct/kWh) je 250k (!) kilometers moet rijden om het verschil in spanningsval en verloren vermogen te compenseren om tot het breakeven punt van een 6mm2 t.o.v. 4mm2 kabel te komen.
Ergo: zonde van je geld én maakt het verwerken een stuk lastiger, ik raad het af.
Het gaat natuurlijk niet (alleen) over terugverdientijd. Je gooit (groene) energie weg. Als ik tegenwoordig een nieuw apparaat koop dan wil ik dat hij zuinig is. En de vraagsteller heeft het over 100,- euro extra op een behoorlijke investering (en iets moeilijkere aanleg).

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 06-04-2026 17:41 ]

• nDirect090
True schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:25:
[...]

Oke dit veranderd de zaak wel haha, ik heb echt 0 verstand ervan dus ik geloof hier echt op jullie advies. Mijn eerste voorkeur gaat natuurlijk ook gewoon uit naar 4mm2 vanwege de goedkopere prijs + makkelijker mee te werken.

Maar ik dacht juist te begrijpen dat 1 fase 32A, dus 7,4kw niet geschikt is voor 4mm2 omdat je dan alles door 1 ader stuurt. Waar het bij 3fasen dus 16A is per ader.

Ik plan niet om meer dan 7,4kw/1 fasen en/of 11kw/3fasen te laten. Dus 22kw hoeft echt niet imo.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:51
Hier 4mm2 over een afstand van 30 meter.
Het verschil tussen de kWh’s van de MID meter in de meterkast en die van de laadpaal in de garage is 6kWh op 6530kWh in ruim 2 jaar.
Hieruit concludeer ik dat ik weinig verlies heb.
Correct me if I’m wrong.

• nDirect090
ASS-Ware schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:25:
Hier 4mm2 over een afstand van 30 meter.
Het verschil tussen de kWh’s van de MID meter in de meterkast en die van de laadpaal in de garage is 6kWh op 6530kWh in ruim 2 jaar.
Hieruit concludeer ik dat ik weinig verlies heb.
Correct me if I’m wrong.
En is dat dan 3fasen of 1fasen en hoeveel kw? Of maakt dat niet uit

• ASW1
nDirect090 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:43:
[...]
Mijn eerste voorkeur gaat natuurlijk ook gewoon uit naar 4mm2 vanwege de goedkopere prijs + makkelijker mee te werken.
En als je voor 1 fase zou kiezen, had je al gekeken wat dat doet met de prijs? Dus 3 aderig maar wel 6 mm².

• nDirect090
ASW1 schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:47:
[...]

En als je voor 1 fase zou kiezen, had je al gekeken wat dat doet met de prijs? Dus 3 aderig maar wel 6 mm².
4€ per meter goedkoper, dus ook zo’n 100€ verschil op alleen kabel.

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:16
Vraagje mbt het wel of niet plaatsen van een laadpaal thuis

Ik ben een noob op dit gebied en heb de laatste 10 pagina's in dit topic teruggelezen maar geen concrete antwoorden gevonden.

De situatie is alsvolgt:

Mijn vrouw krijgt een zakelijke leaseauto en heeft de mogelijkheid tot het laten plaatsen van een laadpaal thuis. Aanpassingen in de meterkast zijn dan voor eigen rekening, de paal wordt door Eneco geleverd.
Wij hebben nu al een behoorlijk 'volle' meterkast met een 3x25A aansluiting en 15 groepen waaronder een krachtgroep voor de inductieplaat. Tevens zijn er 9 zonnepanelen van 400 Wp aanwezig op een 1-fase omvormer.
Daarnaast 2 airco's (1x singlesplit en 1x duosplit) aanwezig en heb ik nog de intentie om een zonnestroomboiler te laten plaatsen aan het einde van het jaar ivm stoppen salderingsregeling.

Is het nu wel of niet verstandig om zo'n laadpaal te laten installeren en wat komt er dan bij in de meterkast? Nog meer groepen?
Ik zou dan na 22.00 kunnen laden met 11kW om niet in de problemen te komen met de andere grootverbruikers in huis.

Van de andere kant gezien staat in de straat op 100 meter afstand ook een openbare laadpaal en daar kan ik dus ook laden en heb ik geen 'gedoe' thuis en kost verder niets ivm de lease.

Van de ene kant is zelf opladen misschien ook interessant omdat ik daarmee dan terugleveren wat kan beperken door op zonnige dagen met max 2kW te laden en er op die manier iets aan kan verdienen en je hebt het gemak dat je thuis kunt laden. Maar kan dat überhaupt?
Kun je zo'n paal instellen dat deze slechts beperkt oplaad?

Iemand hier ervaring mee of adviezen?

Thanx!

Arriving Somewhere but not here....

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Joop_Klepzeiker schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:11:
Vraagje mbt het wel of niet plaatsen van een laadpaal thuis

Ik ben een noob op dit gebied en heb de laatste 10 pagina's in dit topic teruggelezen maar geen concrete antwoorden gevonden.

De situatie is alsvolgt:

Mijn vrouw krijgt een zakelijke leaseauto en heeft de mogelijkheid tot het laten plaatsen van een laadpaal thuis. Aanpassingen in de meterkast zijn dan voor eigen rekening, de paal wordt door Eneco geleverd.
Wij hebben nu al een behoorlijk 'volle' meterkast met een 3x25A aansluiting en 15 groepen waaronder een krachtgroep voor de inductieplaat. Tevens zijn er 9 zonnepanelen van 400 Wp aanwezig op een 1-fase omvormer.
Daarnaast 2 airco's (1x singlesplit en 1x duosplit) aanwezig en heb ik nog de intentie om een zonnestroomboiler te laten plaatsen aan het einde van het jaar ivm stoppen salderingsregeling.

Is het nu wel of niet verstandig om zo'n laadpaal te laten installeren en wat komt er dan bij in de meterkast? Nog meer groepen?
Ik zou dan na 22.00 kunnen laden met 11kW om niet in de problemen te komen met de andere grootverbruikers in huis.

Van de andere kant gezien staat in de straat op 100 meter afstand ook een openbare laadpaal en daar kan ik dus ook laden en heb ik geen 'gedoe' thuis en kost verder niets ivm de lease.

Van de ene kant is zelf opladen misschien ook interessant omdat ik daarmee dan terugleveren wat kan beperken door op zonnige dagen met max 2kW te laden en er op die manier iets aan kan verdienen en je hebt het gemak dat je thuis kunt laden. Maar kan dat überhaupt?
Kun je zo'n paal instellen dat deze slechts beperkt oplaad?

Iemand hier ervaring mee of adviezen?

Thanx!
Zo'n laadpaal kan zelfs kijken naar het huidige verbruik in de woning en de laadstroom van de auto automatisch beperken op basis van het nog beschikbare vermogen, wat dat betreft geen zorgen dus. Dit heet load balancing.

Daarnaast kun je, afhankelijk van de paal of de auto, ook een laadschema instellen waarbij de auto automatisch pas na middernacht (ofzo) gaat laden.

Naar een publieke paal lopen ben je snel klaar mee, als de baas betaalt zou ik hem gewoon laten plaatsen.

• Kaoh
Steef schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:14:
[...]

Zo'n laadpaal kan zelfs kijken naar het huidige verbruik in de woning en de laadstroom van de auto automatisch beperken op basis van het nog beschikbare vermogen, wat dat betreft geen zorgen dus. Dit heet load balancing.

Daarnaast kun je, afhankelijk van de paal of de auto, ook een laadschema instellen waarbij de auto automatisch pas na middernacht (ofzo) gaat laden.

Naar een publieke paal lopen ben je snel klaar mee, als de baas betaalt zou ik hem gewoon laten plaatsen.
Exact dit, en het is een feature van het huis, dus beetje waarde vermeerderend. Mijn situatie is bijna gelijk, al ben ik helemaal ge-electrificeerd. Een 3F automaat komt er bij een en goede stevige. Maar met load balancing hoef je verder weinig te veranderen.

• ASW1
nDirect090 schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:57:
[...]

4€ per meter goedkoper, dus ook zo’n 100€ verschil op alleen kabel.
En je alamat wordt ook goedkoper. Totaal dus zo'n 500 euro verschil tussen keuze 1 of 3 fasen.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08
Joop_Klepzeiker schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:11:
Waarschijnlijk let je er nog niet veel op omdat je er nog niet op hebt hoeven letten, maar: openbaar laden kan een crime zijn. Vóór mijn eerste EV dacht ik ook: er zijn 2 laadpalen (4 aansluitingen) binnen 100m van mijn huis en nog eens 2 op loopbare afstand. Maar iedereen wil rond dezelfde tijd laden: als je thuis komt van werk en de auto leeg is. Dan zijn er nog mensen wiens auto om 22:00 vol is, maar hem lekker de hele nacht laten staan i.p.v. verplaatsen. Meerdere keren stond er een ICE geparkeerd. In de app van de laadpaalboer staat dan dat hij vrij is, maar dan kun je alsnog niet laden; de politie verwijst naar handhaving en handhaving werkt (in de gemeente waar dit verhaal zich afspeelt) niet/nauwelijks in de avonden en weekenden.

Lang verhaal om maar te zeggen: een privélaadpaal is zóveel prettiger. Je komt thuis, stapt uit, plugt in en gaat verder met je dag. Je hoeft niet te kijken of de auto al vol is omdat je hem moet verplaatsen, en hij is altijd beschikbaar. Ik zou er dan ook altijd voor kiezen een eigen laadpaal te laten plaatsen.

Je kunt overigens ook een uitbreidingskastje naast de "hoofdkast" laten plaatsen als die vol zit.

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:07
sinds kort ben ik hier aan het inlezen om thuis een laadpaal te plaatsen en daarmee mijn EV auto op te laden. Daarnaast heb ik thuis ook zonnepanelen en overtollige stroom te gebruiken voor het laden van de EV.
Nu zat ik te kijken naar Easee Charge Max vanwege loadbalancing, MID gecertificeerd, wifi.
Het volgende mbt verzwaring van meterkast als ik 11Kw wil kunnen laden..dan moet het naar 3x25A. Ik heb nu 1fase (op de slimmer meter staat 230V 50Hz). Nu lees ik dat 7.4Kw max is bij 1 fase. Van wat ik lees is dat het verzwaren naar 3x25A best veel kost. (Alliander, electricien en materiaal)

Nu wil ik een laaspaal (Easee Charge Max) plaatsen en voorlopig op 1fase, zodat ik kan laden en evt later aanpassen naar 3x25A.

Is dit verstandig of toch maar alles ineenkeer lappen?

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

• ASW1
shaowoo schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:38:
sinds kort ben ik hier aan het inlezen om thuis een laadpaal te plaatsen en daarmee mijn EV auto op te laden. Daarnaast heb ik thuis ook zonnepanelen en overtollige stroom te gebruiken voor het laden van de EV.
Nu zat ik te kijken naar Easee Charge Max vanwege loadbalancing, MID gecertificeerd, wifi.
Het volgende mbt verzwaring van meterkast als ik 11Kw wil kunnen laden..dan moet het naar 3x25A. Ik heb nu 1fase (op de slimmer meter staat 230V 50Hz). Nu lees ik dat 7.4Kw max is bij 1 fase. Van wat ik lees is dat het verzwaren naar 3x25A best veel kost. (Alliander, electricien en materiaal)

Nu wil ik een laaspaal (Easee Charge Max) plaatsen en voorlopig op 1fase, zodat ik kan laden en evt later aanpassen naar 3x25A.

Is dit verstandig of toch maar alles ineenkeer lappen?
Easee kan niet goed laden op PV overschot op 3 fasen. Technisch verhaal maar het werkt voor geen meter.
Op een 1 faseninstallatie doet Easee het wel goed.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:51
nDirect090 schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:25:
[...]

En is dat dan 3fasen of 1fasen en hoeveel kw? Of maakt dat niet uit
Meestal 3 fasen en 11kW.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ASW1 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:35:
[...]

En je alamat wordt ook goedkoper. Totaal dus zo'n 500 euro verschil tussen keuze 1 of 3 fasen.
En ook @nDirect090 .
Die kabel leg je in de grond voor 15 tot misschien wel 30 jaar. Dan zou ik die zo leggen zodat die tot 7,4 kW 1-fasig én 22 kW 3-fasig geschikt is (los of je nú een verzwaring naar 3-fasen doet). In een incidenteel geval (nooit geen plaatsing van zonnepanelen mogelijk) zou je kunnen volstaan met een kabel geschikt tot 3,7 kW 1-fasig of 11 kW 3-fasig.

Maar ook 1-fasig is 4mm2 prima geschikt tot 25m met een vermogen van 7,4 kW. Het zou zo jammer zijn als de kabel nu gelegd wordt, maar over drie jaar weer uit de grond mag omdat de woning toch naar 3-fasen verzwaard is omdat er een luxe keuken in kwam met een dure 3-fase inductiekookplaat.

• Kaoh
Sandro! schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:03:
[...]
Lang verhaal om maar te zeggen: een privélaadpaal is zóveel prettiger. Je komt thuis, stapt uit, plugt in en gaat verder met je dag. Je hoeft niet te kijken of de auto al vol is omdat je hem moet verplaatsen, en hij is altijd beschikbaar. Ik zou er dan ook altijd voor kiezen een eigen laadpaal te laten plaatsen.
Eens, ik laad al jaren aan mijn privé paal met veel genoegen. Mijn broer die sinds pas een paar jaar BEV en laat publiek. Er staat een paal recht voor zijn huis, weinig aan het handje zou je zeggen. Maar die paal is inderdaad vaak bezet, daar heeft men nog best de zin om auto's te verplaatsen, maar nu het net daar vol zit laad die paal vaak nog maar op 1.4 kw vaak. Dus staat alsnog iedereen er een volle nacht en dan is hij niet eens vol. Het maakt hem geen overtuigd EV rijder moet ik zeggen.
Hem heb ik ook geadviseerd een paal in zijn voortuin te zetten. Beter dan hopen op genoeg range...
Pagina: 1 ... 219 220 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen