Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:46
@klump4u dit issue speelt nu bij mij ook denk ik? Want m’n auto laadt dus maar niet op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ab0JgSkfKvsql06wiE6HfkpjVmo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yODnxG9ljDqB4PlKe2ypfohT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/600tcDezKFzDxwds5ZrgNH0VMFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJ3UqoxWu4u5zn1plaBRTfAR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzuCLbJMchDFlRr3wIPVtu-yKfU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Pz99b5XVb9ag8JkkxiREtTp6.png?f=fotoalbum_tile
Ondanks dat ik in de Easee Charge Up aangeef maar op 1 fase te werken, blijft hij alles verdelen over drie fases? Krijg met geen mogelijkheid 1 fase op 6A waardoor het laden niet begint.

Ben op dat gebied ook totaal niet bekend dus misschien begrijp ik het helemaal verkeerd hoor.

[ Voor 20% gewijzigd door Rivanov op 22-08-2025 10:58 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Nou de Peblar home is geinstalleerd en is nu aan het laden met 10a op 3 fase, Morgen krijg ik een Homewizard P1 en ga dan eens met solar laden aan de slag.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Net bericht van Easee dat de Charge lite wordt vervangen onder garantie.
Maar meteen MP op.
Contact gehad met de Hyundai klantenservice en daar was ook niks bekend met de fout in de Kona/Niro 2020 lader. binnenkort maar eens een afspraak inplannen bij een dealer.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:23
Rivanov schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:29:
@klump4u dit issue speelt nu bij mij ook denk ik? Want m’n auto laadt dus maar niet op.

Ondanks dat ik in de Easee Charge Up aangeef maar op 1 fase te werken, blijft hij alles verdelen over drie fases? Krijg met geen mogelijkheid 1 fase op 6A waardoor het laden niet begint.

Ben op dat gebied ook totaal niet bekend dus misschien begrijp ik het helemaal verkeerd hoor.
De Easee wil minimaal 6A op een fase zien. Ding kan niet overweg met hoe het in NL werkt. Met een fatsoenlijke lader had je nu met 1x8A kunnen laden.

[ Voor 35% gewijzigd door Inspired op 22-08-2025 12:38 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:46
Inspired schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

De Easee wil minimaal 6A op een fase zien. Ding kan niet overweg met hoe het in NL werkt. Met een fatsoenlijke lader had je nu met 1x8A kunnen laden.
:|

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:43
Heeft iemand nog tips qua “goedkope” laadpaal (tweedehands geen probleem) die werkt met zakelijk verrekenen met Tap Electric als backoffice en compatibel is met Home Assistant zodat ik slimme dingen kan doen met solar charging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@japie101 De Alfens worden veel aangeboden op marktplaats en gaat precies doen wat je wil.

Wel even controleren of alles werkt en of je het wachtwoord (indien van toepassing, vanaf een bepaalde firmware versie) erbij krijgt. In het Alfen topic is meer info te vinden over tweedehands boxen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Even een headsup met de veelgenoemde solarladen en de minimum A.

Nu de Peblar automatisch kan schakelen merk ik het volgende op:

De minimum start A is weliswaar 6A, 1,4kW per fase, maar de minimum als er eenmaal een sessie is gestart is 1,1kW /5A.
Tijdens 1 fase laden met solar instelling had ik dit al eens gezien. Nu dus ook met 3 fase gezien.
Dus met 3 fase solarladen gaat hij tot 3,3kW minimum.

Dit heb ik gezien met zowel Peblar software, als ook EVCC. In combinatie met een eNiro 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Get!em schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:31:

De minimum start A is weliswaar 6A, 1,4kW per fase, maar de minimum als er eenmaal een sessie is gestart is 1,1kW /5A.
Tijdens 1 fase laden met solar instelling had ik dit al eens gezien. Nu dus ook met 3 fase gezien.

Dit heb ik gezien met zowel Peblar software, als ook EVCC. In combinatie met een eNiro 2020.
Het is ook wel logisch dat daar iets hysterese ingebouwd zit anders blijft hij schakelen als rond dat punt zit.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Get!em schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:31:

Hier inderdaad ook met de Kona2020, maar dat is niet zo raar.
Alleen jammer van de kabel maar eentje zonder was €450,- duurder.
En een balkje op de grond om niet de muur te raken O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihGHqCAr5dOENkYRJOVREqZ5GsM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NeQ7YRghKYso9vkdBwBqVgmQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08 22:58
Goedemiddag

Op dit moment zit ik met een probleem met mijn Easee Lite laadpaal en ik ben benieuwd of iemand een idee heeft wat er aan de hand zou kunnen zijn. Normaal werkt mijn laadpaal op drie fasen en is gemaximeerd op 12a per fase. Dit werkte sinds de installatie naar behoren. Hij laadt nu dus met 6a op één fase op terwijl de limiet nog steeds op 12a staat in de app dus dat begrijp ik ook niet.

Vandaag laadt hij met 1,4 kw op over een fase. Ik heb hem meerdere keren ontkoppeld en opnieuw gekoppeld maar dat verhielp het probleem niet. In de settings staat de fase selectie op automatisch dus daar ligt het niet aan. Volgens de handleiding kan je een softe reset doen van de laadpaal door de knop van de paal in te drukken en de laadkabel eruit te trekken. Hij geeft een piep wanneer ik dat doe alleen blijft de laadsnelheid zo laag. Hij herkent/ziet de derde fase niet meer.

Van de week is er een stroomstoring geweest waarbij de netbeheerder de stroom er een paar keer vanaf heeft gehaald. Dus soms was alles van het stroom gehaald en soms merkte we dat sommige apparaten wel stroom kregen en andere groepen niet. Het bleek dat ergens een kabel in de grond was doorgebrand en moest worden vervangen. Sinds deze reparatie werkt de laadpaal niet meer naar behoren. Alle groepen zijn ingeschakeld en alle apparaten in huis werken weer.

Heeft iemand een idee wat ik zelf nog kan doen? Mijn installateur en Easee kunnen in het weekend niks doen. Hij gaf wel het advies om niet een reset te doen maar de fabrieksinstellingen en hij heeft dit soort problemen nog niet eerder meegemaakt. Dan blijft er volgens mij alleen nog een storing in de paal of in een zekering over. Omdat ik niet alle drie de fasen in de Easee app zie, ga ik ervan uit dat het geen storing is in mijn auto (elektrische mini 2022).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqVApWl4xB7krccaqIktgVgw5hI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2bABfqgv6eMq9QOqDCUFwas.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:22
Babel schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:33:
Goedemiddag

Op dit moment zit ik met een probleem met mijn Easee Lite laadpaal en ik ben benieuwd of iemand een idee heeft wat er aan de hand zou kunnen zijn. Normaal werkt mijn laadpaal op drie fasen en is gemaximeerd op 12a per fase. Dit werkte sinds de installatie naar behoren. Hij laadt nu dus met 6a op één fase op terwijl de limiet nog steeds op 12a staat in de app dus dat begrijp ik ook niet.

Vandaag laadt hij met 1,4 kw op over een fase. Ik heb hem meerdere keren ontkoppeld en opnieuw gekoppeld maar dat verhielp het probleem niet. In de settings staat de fase selectie op automatisch dus daar ligt het niet aan. Volgens de handleiding kan je een softe reset doen van de laadpaal door de knop van de paal in te drukken en de laadkabel eruit te trekken. Hij geeft een piep wanneer ik dat doe alleen blijft de laadsnelheid zo laag. Hij herkent/ziet de derde fase niet meer.

Van de week is er een stroomstoring geweest waarbij de netbeheerder de stroom er een paar keer vanaf heeft gehaald. Dus soms was alles van het stroom gehaald en soms merkte we dat sommige apparaten wel stroom kregen en andere groepen niet. Het bleek dat ergens een kabel in de grond was doorgebrand en moest worden vervangen. Sinds deze reparatie werkt de laadpaal niet meer naar behoren. Alle groepen zijn ingeschakeld en alle apparaten in huis werken weer.

Heeft iemand een idee wat ik zelf nog kan doen? Mijn installateur en Easee kunnen in het weekend niks doen. Hij gaf wel het advies om niet een reset te doen maar de fabrieksinstellingen en hij heeft dit soort problemen nog niet eerder meegemaakt. Dan blijft er volgens mij alleen nog een storing in de paal of in een zekering over. Omdat ik niet alle drie de fasen in de Easee app zie, ga ik ervan uit dat het geen storing is in mijn auto (elektrische mini 2022).

[Afbeelding]
Stap 1. Wat zegt je multimeter? Meet je op alle 3 de fases wel 230 tussen fase en 0?
Voor je automaat, erna en op de paal meten.

Je moet eerst weten of het aan je laadpaal ligt of ergens anders. Door te meten kan je iig uitsluiten dat het ergens anders aan ligt.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel
V_ger schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:46:
[...]

Stap 1. Wat zegt je multimeter? Meet je op alle 3 de fases wel 230 tussen fase en 0?
Voor je automaat, erna en op de paal meten.

Je moet eerst weten of het aan je laadpaal ligt of ergens anders. Door te meten kan je iig uitsluiten dat het ergens anders aan ligt.
Die heb ik niet helaas. Daarvoor komt de installateur langs wanneer hij tijd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:45
@Babel
Dat bliksemschichtje met 12A is een knop.
Als je daar op tikt, krijg je een overzicht van “beschikbare energie”
En de mogelijkheid en de lijst van beperkingen open te bouwen: dat zou je moeten laten zien, waarom de snelheid is beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel
sir_knudde schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:21:
@Babel
Dat bliksemschichtje met 12A is een knop.
Als je daar op tikt, krijg je een overzicht van “beschikbare energie”
En de mogelijkheid en de lijst van beperkingen open te bouwen: dat zou je moeten laten zien, waarom de snelheid is beperkt.
Zie hier de informatie. De laadpaal is op 12a en drie fase gezekerd door de installateur ivm de dikte van de kabel. Er ligt een 5x2,5 mm stroomkabel en die kon op advies van hier het beste op 12a worden gezekerd. Dus hier zou het niet aan moeten kunnen liggen.

Het verklaart volgens mij niet waarom het op één fase wordt geleverd met 6a.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bp5BVqKWXbd7XesXIfvYlMiVGDg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UOj8LbbwhGiFcpDeFnEYhWzV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Babel schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:33:
Goedemiddag

[Afbeelding]
Bij een andere laadpaal even laden om de auto uit te sluiten, met een spanningszoeker kun je al zien of er spanning op de fases staat voor en achter de automaat en bij de laadpaal als je de boddy eruit klikt (kap eraf en body geheel omhoog schuiven dan kun je de kabelaansluiting meten. Waarom niet resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:56
Hoi!

Wij zijn op zoek naar een mooie laadpaal. 11kwh thuislaten waarbij hij ook volledig op zon moet kunnen laden ook bij lage zonnenstroom.

Nu zie ik voornamelijk de zaptec en Zappi hier terugkomen en het lijkt ermee op dat het meer persoonlijke voorkeur is dan daadwerkelijk verschil in belangrijke specificaties. Herkennen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:03
Smartbikers schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:12:
Hoi!

Wij zijn op zoek naar een mooie laadpaal. 11kwh thuislaten waarbij hij ook volledig op zon moet kunnen laden ook bij lage zonnenstroom.

Nu zie ik voornamelijk de zaptec en Zappi hier terugkomen en het lijkt ermee op dat het meer persoonlijke voorkeur is dan daadwerkelijk verschil in belangrijke specificaties. Herkennen jullie dat?
Kijk vooral ook eens naar Peblar :) Naast Zappi komt deze ook vaak voorbij in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

ze kunnen allemaal wel op alleen zon laden maar meestal heb je daar een extra toevoeging voor nodig in de zin van een Homewizard P1 a €25,- toepasbaar bij Peblar en ook Alfen meen ik, bij Easee een equalizer a €149,-. En ook nog kijken of ze automatisch schakelen tus 1 en 3 fase bij zonladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
klump4u schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:30:
ze kunnen allemaal wel op alleen zon laden maar meestal heb je daar een extra toevoeging voor nodig in de zin van een Homewizard P1 a €25,- toepasbaar bij Peblar en ook Alfen meen ik, bij Easee een equalizer a €149,-. En ook nog kijken of ze automatisch schakelen tus 1 en 3 fase bij zonladen.
Alfen kun je ook direct verbinden met de slimme meter, je hebt wel een load balancing licentie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

deejeebv schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

Alfen kun je ook direct verbinden met de slimme meter, je hebt wel een load balancing licentie nodig.
Ja klopt maar dat maakt die lader dan ook meteen €150,- tot €200,- duurder voor alleen een software aanpassing terwijl alles al in het apparaat zit dat je koopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:30
Hoi!

Is je accu niet groter dan 11kWh? Dan zou ik het bij een granny lader houden.

Als je met 11kW wilt laden, heb je wel een laadpaal nodig, ja. Hoeveel kWp aan panelen heb je? Als dat niet meer dan 5 à 6 kWp is zul je praktisch nooit op 3 fasen op de zon laden. Dus 1 fase op de zon en 3 fasen als het snel moet. Continu automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen heb je dan niet nodig, maar wel een 22kW paal zodat je ook met meer dan 16A op 1 fase kunt laden.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:23
klump4u schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Ja klopt maar dat maakt die lader dan ook meteen €150,- tot €200,- duurder voor alleen een software aanpassing terwijl alles al in het apparaat zit dat je koopt.
Die licentie heb je ook met de HW nodig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:38
Hoi!

Wij zijn op zoek naar een mooie laadpaal. 11kwh thuislaten
En daarna nooit meer of elke keer slechts 11kWh?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:47

de Peer

under peer review

ASS-Ware schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:51:
[...]

En daarna nooit meer of elke keer slechts 11kWh?
Nee de accu laat hij thuis

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Jongens :+
Kappen nu, ondanks dat ik hier met een smile zit :+ .

@Smartbikers je haalt wat eenheden door elkaar en op Tweakers zijn we daar wat gevoelig voor.
Kw is een eenheid van vermogen.
Kwh van energie.
Omdat je ook nog eens zei “thuislaten” zitten we hier allemaal een beetje te dollen.

Kwh is hoeveel er in de batterij kan.
Kw is “hoe hard het er in gaat”.
Laden met 2kW en dit voor 1h lang is 2kwh bijgetankt in je wagen.

Je gevoel is correct: het is vaak een beetje persoonlijke smaak.

Is het een prive wagen of via de werkgever?
Indien prive kan je naar Zappi of Alfen of Peblar kijken. Alle drie zijn heel leuk voor zonladen. Kijk even en kom dan terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
HyperBart schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:45:
Jongens :+
Kappen nu, ondanks dat ik hier met een smile zit :+ .

@Smartbikers je haalt wat eenheden door elkaar en op Tweakers zijn we daar wat gevoelig voor.
Kw is een eenheid van vermogen.
Kwh van energie.
Omdat je ook nog eens zei “thuislaten” zitten we hier allemaal een beetje te dollen.

Kwh is hoeveel er in de batterij kan.
Kw is “hoe hard het er in gaat”.
Laden met 2kW en dit voor 1h lang is 2kwh bijgetankt in je wagen.

Je gevoel is correct: het is vaak een beetje persoonlijke smaak.

Is het een prive wagen of via de werkgever?
Indien prive kan je naar Zappi of Alfen of Peblar kijken. Alle drie zijn heel leuk voor zonladen. Kijk even en kom dan terug.
Doe het dan correct.
Vermogen is kW (kleine k, hoofdletter W).
Energie is kWh, alleen de W een hoofdletter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:59
Get!em schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:12:
[...]

De modus Pure Solar van Peblar, die dus de productie volgt van je PV opwek, werkt momenteel alleen op 1 fase laden. Wil je naar 3 fase, dan moet je naar een regular modus, en die volgt je PV opwek niet. Zie ook het plaatje in de topicstart van Peblar topic onder 1 naar 3 fase. [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Kort gezegd: via standaard interface, bepaalt de modus of je 1 of 3 fase zit.
[Afbeelding]

Schakelen van 1 naar 3 fase binnen de regular modus kan met de peblar wel, maar alleen via de REST of Modbus api via een commando en niet in de standaard interface. Die daarmee dus in Home Assistant, EVCC (en mogelijk straks HomeWizard) zit.

Ik ben dan ook benieuwd hoe jij via de standaard (web) interface je 1 naar 3 fase schakeling doet @gerwim
Blijkbaar kan het met de nieuwe 1.8 update wel! ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

gerwim schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:26:
[...]

Blijkbaar kan het met de nieuwe 1.8 update wel! ;-)
Klopt, de Posts daarna ook genoemd.

Hier werk ik momenteel met EVCC op de Peblar en dan heb ik een instelbare tijdsvertraging tussen 1 en 3 fase en terug. Scheelt met dit schapewolkjes weer een teveel aan schakelen. Meen dat Peblar dit maximeert op 3 schakelingen per 10 minuten rolling window.

Zelf heb ik hem nu naar 5 minuten per switch gezet. Dus als er meer dan 5 minuten te veel is, switcht ie pas en vice versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:11
Ik had tot voor kort een 22kW Lidl laadpaal thuis maar die kreeg (volgens mij) wat kuren icm mn model 3.
Volgens mij werkt hij gewoon nog, kan ik daar iemand blij mee maken?
Hij is vrij simpel te testen door er even een stukje kabel aan te maken en via een krachtstroomstekker te testen, dat wil ik eventueel ook wel voorbereiden dat hij bij mij thuis (Amersfoort) even getest kan worden met de auto van de ophaler.
Mocht je interesse hebben, doe maar even een PB.
Mag dus gratis weg, kleine donatie aan een (plaatselijk/lokaal) goed doel zou leuk zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-08 16:52
Eddos schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:46:
[...]

Hoe is dit afgelopen bij jou? Ik ben recent ook gemigreerd (Newmotion Home Advanced 2.1) naar 50five en sinds een week kan ik niet meer laden met de laadpas van mijn werkgever. De support-afdeling van 50five is vooralsnog afwezig, dus ik wil toch kijken of er alternatieven zijn. Als 50five in staat is om de back-office aan te passen zal iemand met fysieke toegang tot de laadpaal dat toch ook moeten kunnen? :)
Nog niets helaas. Heb vandaag weer een ticket aangemaakt. Ik kan wel laden, maar kan de passen (nota bene Shell passen, heb er 2) niet aanmelden in de app.

Heb geen zin in geknutsel, op iets wat tot voorkort prima werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpannekoek
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:34
Ik zit hier met een moeilijke vraag.

Ben op zoek naar een laadpaal met de volgende mogelijkheden backoffice en laadpas is niet nodig.
Aanschafprijs is minder van belang.

1. Laden met 7.2KW op 1 fase
2. Dynamic loadbalancing (Bijvoorbeeld met ct klemmen zodat we nooit de 40A overschrijden en de laadpaal dus minder vermogen gebruikt.
3. Zonnestroom laden met zo weinig mogelijk vermogen. (ik zie namelijk veel laadpalen dat het minimum dan 3.6kw is meen ik de zonnepanelen doen namelijk ongeveer 3kw gemiddeld.
4. Eigen app en het liefste aangesloten met een Ethernet kabel
5. Aansturen door energie leverancier zoals bijvoorbeeld Tibber.(Gridrewards)
6. Toekomst bestendig met slimme functies / updates welke nu nog niet bekend zijn.

Eventueel in de toekomst om te bouwen naar 3 fase laad aansluiting en dan 3x11kw kunnen laden

Netbeheerder aansluiting
Aansluiting 1x40A

Auto kan met 22KW laden.

Ik kom er gewoon niet uit welke laadpaal het beste is.

[ Voor 5% gewijzigd door peterpannekoek op 25-08-2025 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
peterpannekoek schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:07:

Ben op zoek naar een laadpaal met de volgende mogelijkheden backoffice en laadpas is niet nodig.

2. Dynamic loadbalancing (Bijvoorbeeld met ct klemmen zodat we nooit de 40A overschrijden en de laadpaal dus minder vermogen gebruikt.
3. Zonnestroom laden met zo weinig mogelijk vermogen. (ik zie namelijk veel laadpalen dat het minimum dan 3.6kw is meen ik de zonnepanelen doen namelijk ongeveer 3kw gemiddeld.
6. Toekomst bestendig met slimme functies / updates welke nu nog niet bekend zijn.

Netbeheerder aansluiting
Aansluiting 1x40A

Auto kan met 22KW laden.

Dus eigenlijk heb je een makkelijke vraag, maar heb je geen moeite gedaan om zelf iets op te zoeken? Of lees ik iets anders dan dat er staat?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpannekoek
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:34
@V_ger

Ik zou bijvoorbeeld uit kunnen komen bij een Ratio solid.
Echter is deze weer niet aan te sturen door tibber en maakt het daarom minder toekomst bestendig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
peterpannekoek schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:17:
@V_ger

Echter is deze weer niet aan te sturen door tibber en maakt het daarom minder toekomst bestendig
Dan kies je er toch 1 bij tibber uit de shop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

peterpannekoek schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:17:
@V_ger

Je lijst wordt snel kleiner als je kijkt welke direct een Tibber koppeling hebben ;)

https://tibber.com/nl/grid-rewards
Laadpunten

De geïntegreerde laadpunten van Zaptec, Easee, Wallbox, en Go-e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babel
klump4u schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 07:46:
[...]

Bij een andere laadpaal even laden om de auto uit te sluiten, met een spanningszoeker kun je al zien of er spanning op de fases staat voor en achter de automaat en bij de laadpaal als je de boddy eruit klikt (kap eraf en body geheel omhoog schuiven dan kun je de kabelaansluiting meten. Waarom niet resetten?
Mijn kabel en auto konden aan een andere paal opladen dus het moet aan de laadpaal liggen. Mijn installateur vond een reset naar de fabrieksinstellingen nog niet nodig. Hij gaf mij de tip om de groepen uit te schakelen en weer in te schakelen van de laadpaal in de meterkast.

Dat werkte en hij laadt weer op. Bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:08
Ik dacht "Oh, die Ratio lees ik ook niet zo vaak iets over".

Laatste keer in dit topic was in september 2023. Dat is een eeuwigheid in een markt waarin volop geïnnoveerd wordt - ik zou zeker voor iets anders kijken

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online

Alfen Pro line
Alfen Pro line met P1 poort rechtstreeks of met P1 via Homewizard Wifi dongle'tje
Neen, monofasig minimum is altijd 230V maal 6A (dat is een standaard) dus 1380W aka 1.38kW
Alfen Pro line
Alfen Pro line met evcc
Glazen bol, ik heb er hier nog een liggen. 4000 EUR, garantie tot aan de deur. :+
Alfen Pro line met evcc
Eventueel in de toekomst om te bouwen naar 3 fase laad aansluiting en dan 3x11kw kunnen laden
Alfen Proline met 3F en 22kW licentie (omdat je op 1 fase tot 7.4kW wil gaan moet je de 22kW licentie hebben want die laat toe dat je per fase 32A mag doen, dus ook op 1 fase 32A maal 230V, je raadt het al: 7400W aka 7.4kW
Netbeheerder aansluiting
Aansluiting 1x40A

Auto kan met 22KW laden.

Er zijn zat mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:19
Hmmbob schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:09:
Ik dacht "Oh, die Ratio lees ik ook niet zo vaak iets over".

Laatste keer in dit topic was in september 2023. Dat is een eeuwigheid in een markt waarin volop geïnnoveerd wordt - ik zou zeker voor iets anders kijken
Tsja, dat is me ook een ding... vanuit laadpaaltje.com werd die geadviseerd, maar: geen ondersteuning in Home Assistant, alleen via OCPP in EVCC te hangen, en volgens mij was er nog wat: o ja, ziet er niet uit aan de muur.

Er is overigens wel een apart topic voor de Ratio, dus wellicht dat ie daarom niet besproken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
Wij laden onze VW E-Up met een stekkerlader (8 tm 16A) op een aparte groep met CEE stekker. Nu wil ik graag bij dagen met wolken laden met een homewizard energy socket (8, 10 of 13A). Ik zal daarom naast de CEE stekker nog een gewoon stopcontact plaatsen. Ik wil dan werken met een tussenstuk van CEE naar gewone stekker. Kan ik dat veilig doen? Het is ook prima als dat max 10A kan. De HW energy socket kan 3680w (16A) aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:07
Pakhaas schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:32:
Wij laden onze VW E-Up met een stekkerlader (8 tm 16A) op een aparte groep met CEE stekker. Nu wil ik graag bij dagen met wolken laden met een homewizard energy socket (8, 10 of 13A). Ik zal daarom naast de CEE stekker nog een gewoon stopcontact plaatsen. Ik wil dan werken met een tussenstuk van CEE naar gewone stekker. Kan ik dat veilig doen? Het is ook prima als dat max 10A kan. De HW energy socket kan 3680w (16A) aan.
Je gaat wel overgang op overgang op overgang creëren met zon tussen stekker en verloop.
Tevens zou ik de homewizard stekker je autoladder niet uit laten schakelen als hij aan het laden is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ja ik heb ook nog een stekker lader, maar die is korter. 10A, maar dat is voldoende. Als de caravan weg is, is die stekker lang genoeg. Waarom niet onderbreken door de HW socket? Ik trek nu ook gewoon de CEE stekker eruit als ik wil stoppen met laden. Dat kan niet aan de auto zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:51
Pakhaas schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:32:
Wat wil je precies met die energy socket gaan doen dan?

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Pakhaas schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:11:
Ja ik heb ook nog een stekker lader, maar die is korter. 10A, maar dat is voldoende.
Stopcontacten zijn in de basis niet rated om op volle belasting uren te gaan. Je moet de specificaties van je stopcontact eens opzoeken en die matchen met wat je wenst te bereiken.
Als de caravan weg is, is die stekker lang genoeg. Waarom niet onderbreken door de HW socket?
Iedere overgang is een potentiele weerstand met warmte ontwikkeling als gevolg. Vaak zijn slimme stopcontactjes ook niet of zelfs NOG MINDER rated voor hoge en/of langdurige hogere belasting.

Door nu met een schuko naar CEE te gaan bedrieg je bv de de laadkabel. Want die gaat uit van een CEE stekker die wel bedoeld/toegelaten is om langer door te gaan op hogere vermogens.

Dit is niet zomaar. Tesla had dit bv ook met zijn mobile charger. Afhankelijk welke "kop" je daar op zette wist hij
"ok dit is schuko dus ik moet beperken tot 10A"
"ok dit is CEE dus ik kan tot 16A"
Ik trek nu ook gewoon de CEE stekker eruit als ik wil stoppen met laden. Dat kan niet aan de auto zijde.
De blauw CEE stekkers kunnen wel wat meer maar onder stevige belasting een stekker uit trekken zou ik altijd proberen te vermijden voor het trekken van vonken.

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 26-08-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
HyperBart schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

Stopcontacten zijn in de basis niet rated om op volle belasting uren te gaan. Je moet de specificaties van je stopcontact eens opzoeken en die matchen met wat je wenst te bereiken.

[...]

Iedere overgang is een potentiele weerstand met warmte ontwikkeling als gevolg. Vaak zijn slimme stopcontactjes ook niet of zelfs NOG MINDER rated voor hoge en/of langdurige hogere belasting.

Door nu met een schuko naar CEE te gaan bedrieg je bv de de laadkabel. Want die gaat uit van een CEE stekker die wel bedoeld/toegelaten is om langer door te gaan op hogere vermogens.

Dit is niet zomaar. Tesla had dit bv ook met zijn mobile charger. Afhankelijk welke "kop" je daar op zette wist hij
"ok dit is schuko dus ik moet beperken tot 10A"
"ok dit is CEE dus ik kan tot 16A"

[...]

De blauw CEE stekkers kunnen wel wat meer maar onder stevige belasting een stekker uit trekken zou ik altijd proberen te vermijden voor het trekken van vonken.
Daarom wil ik ook op max 10A. Ik laadt nu met CEE op 13A max en alles blijft gewoon goed. Niet te heet bij stopcontact of meterkast. (Heb warmtemeter).

Normaal stopcontact kan prima 10A. Daar is die stekkerlader van VW ook voor gemaakt.

Ik wil met de socket regelen dat hij gaat laden als er bijv 1500w wordt teruggeleverd en stoppen als de teruglevering onder de 750w duikt. Dit kan met de socket icm de hw p1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Pakhaas schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:56:
[...]

Daarom wil ik ook op max 10A. Ik laadt nu met CEE op 13A max en alles blijft gewoon goed. Niet te heet bij stopcontact of meterkast. (Heb warmtemeter).

Normaal stopcontact kan prima 10A. Daar is die stekkerlader van VW ook voor gemaakt.

Ik wil met de socket regelen dat hij gaat laden als er bijv 1500w wordt teruggeleverd en stoppen als de teruglevering onder de 750w duikt. Dit kan met de socket icm de hw p1 meter.
Tja, op papier zou het goed moeten gaan.
https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-energy-socket/

Overheat protection: The Energy Socket turns off automatically when the device plug or outlet contact is generating a unsafe amount of heat indicating bad contact or sustained maximum load.

Max. load Max.: 3680W (16A), Continuous: 2760W (12A)
Ik ben er niet zo voor. Ik kan het niet zo snel terugvinden maar er zijn hier af en toe Tweakers die zich komen melden met zo een half gesmolten plug. Ik heb heel recent en dichtbij iets meegemaakt met dingen die aan het smeule gingen door warmteontwikkeling bij een contact: je wil het niet meemaken.

Mijn "zegen" heb je niet, puur owv veiligheid maar het kan prima.

evcc biedt hiervoor ondersteuning trouwens.

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 26-08-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
HyperBart schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

Tja, op papier zou het goed moeten gaan.

[...]

Ik ben er niet zo voor. Ik kan het niet zo snel terugvinden maar er zijn hier af en toe Tweakers die zich komen melden met zo een half gesmolten plug. Ik heb heel recent en dichtbij iets meegemaakt met dingen die aan het smeule gingen door warmteontwikkeling bij een contact: je wil het niet meemaken.

Mijn "zegen" heb je niet, puur owv veiligheid maar het kan prima.

evcc biedt hiervoor ondersteuning trouwens.
Bedankt. Is het ook goed voor de auto om het laden te stoppen via het stopcontact?

Ik zal sowieso de temp in de gaten houden en de socket kan tot 12A continue aan. Dus met 10A blijf ik daar 17% onder.

[ Voor 8% gewijzigd door Pakhaas op 26-08-2025 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
Pakhaas schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:33:
[...]

Bedankt. Is het ook goed voor de auto om het laden te stoppen via het stopcontact?

Ik zal sowieso de temp in de gaten houden en de socket kan tot 12A continue aan. Dus met 10A blijf ik daar 17% onder.
Vooral ook iets wat zoveel vermogen aan het gebruiken is zomaar ineens uitschakelen lijkt me ook niet het meest handige. Ik zou zoiets altijd vanuit de auto willen aansturen dan, dat je het laden stopt en start via de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware

Netbeheerder aansluiting
Aansluiting 1x40A

Auto kan met 22KW laden.

Waarom kom je er niet uit?
Wat heb je zelf al gevonden?
Als wij nou een merk en type roepen, ga je die dan meteen aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
adjego schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Vooral ook iets wat zoveel vermogen aan het gebruiken is zomaar ineens uitschakelen lijkt me ook niet het meest handige. Ik zou zoiets altijd vanuit de auto willen aansturen dan, dat je het laden stopt en start via de auto.
Ik kreeg net een bericht van voldt.nl waar ik de lader heb gekocht en die zeggen dat het zo wel kan. Zal ook nog eens bij VW informeren. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaCookie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Weet iemand of de Peblar Home (dus niet de Home Plus of Business) ook gewoon werkt met de backoffices van E-flux/ Tap Electric, ondanks dat die geen MID-certificering heeft? Op de website staat dat ie wel gewoon met OCPP overweg kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:50

Lulukai

God's gift to women

Ja die werkt ermee. Maar gierigheid bedriegt de wijsheid, ik zou altijd kiezen voor de Plus in het geval van CPO's.

[ Voor 71% gewijzigd door Lulukai op 27-08-2025 23:02 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaCookie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Lulukai schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:58:
Ja die werkt ermee. Maar gierigheid bedriegt de wijsheid, ik zou altijd kiezen voor de Plus in het geval van CPO's.
Thanks! Zou dat in de praktijk dan wel echt zo veel schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
MegaCookie schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:17:
[...]

Thanks! Zou dat in de praktijk dan wel echt zo veel schelen?
Nu niet, later mss wel, kostenberekening of fiscaalgewijs gezien.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:01

Ethirty

Who...me?

https://peblar.com/suppor...out-what-you-need-to-know

Misschien wel interessant om te melden dat de Plus sinds juni niet meer gemaakt wordt vanwege een gewijzigde strategie. Op=op

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:50

Lulukai

God's gift to women

De Peblar Home Plus, en de Peblar Business Cable zijn voor 99 procent hetzelfde. Het is eerder een rebranding dan een ander, laat staan nieuw, product.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ik laad EV nu met 13A op een aparte groep en dan hoor ik heel licht de stroom wat lopen in de meterkast. Ik heb een temperatuur meter en de groep wordt niet heel warm, misschien 28-30 graden. De andere groepen zijn +/- 26. Is het normaal dat je dat kan horen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:01

Ethirty

Who...me?

Je hoort stroom lopen? :?

Dat lijkt me niet goed. Stroom maakt geen geluid.

[ Voor 46% gewijzigd door Ethirty op 29-08-2025 12:42 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Ethirty schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:42:
Je hoort stroom lopen? :?

Dat lijkt me niet goed. Stroom maakt geen geluid.
Ik snap je punt, maar wel een geluisterd onder een hoogspanningsleiding?

Je kan stroom wel degelijk horen stromen. Soms ook in componenten.

[ Voor 11% gewijzigd door V_ger op 29-08-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
V_ger schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

Ik snap je punt, maar wel een geluisterd onder een hoogspanningsleiding?

Je kan stroom wel degelijk horen stromen. Soms ook in componenten.
Alleen als je dat geluid in je meterkast hoort moet je misschien een keer de schroefverbindingen controleren, want als je dat geknetter hoort heb je waarschijnlijk los zittende draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Net nog even gemeten. De groep geeft 34 graden aan en de overige groepen 29. Het is geen geknetter, maar echt een soort gelijk geluid bij hoogspanningsmasten, maar dan natuurlijk veel lager. Ik zal het eens filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:38
Ik heb mijn Alfen laadpaal via Vandebron laten installeren. Eerder dit jaar heeft Vandebron aangegeven te stoppen met het beheren van mijn laadpaal. Ik ben overgezet naar Justplugin.

In mei zou ik een wachtwoord krijgen om in te kunnen loggen. Het is nu bijna september en ondanks meerdere mailtjes, nog steeds geen wachtwoord. Ook geen reactie meer van Justplugin.

Ik ben eigenlijk wel klaar met die club en zou het liefst de paal in eigen beheer nemen. Ik hoef geen backoffice omdat ik alleen privé rijdt.

Is het mogelijk om de paal in eigen beheer te nemen? Wat zou hiervoor de beste oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
La1974 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:20:
Wat zou hiervoor de beste oplossing zijn?
Het wachtwoord verkrijgen

[ Voor 61% gewijzigd door HyperBart op 29-08-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
La1974 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:20:
Ik heb mijn Alfen laadpaal via Vandebron laten installeren. Eerder dit jaar heeft Vandebron aangegeven te stoppen met het beheren van mijn laadpaal. Ik ben overgezet naar Justplugin.

In mei zou ik een wachtwoord krijgen om in te kunnen loggen. Het is nu bijna september en ondanks meerdere mailtjes, nog steeds geen wachtwoord. Ook geen reactie meer van Justplugin.

Ik ben eigenlijk wel klaar met die club en zou het liefst de paal in eigen beheer nemen. Ik hoef geen backoffice omdat ik alleen privé rijdt.

Is het mogelijk om de paal in eigen beheer te nemen? Wat zou hiervoor de beste oplossing zijn?
Weet je welke firmware versie er op staat, wellicht is het een oude versie zonder wachtwoord. Mijn Alfen was oorspronkelijk ook geleverd en beheerd door Vandebron. Ik kon de firmware zelf updaten en moest daarbij een wachtwoord aanmaken.

Dus verbind eens vanuit de ACE Service Installer en kijk of je kunt inloggen zonder wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:23
Ouders hebben op redelijke impuls een Dongfeng Box gekocht en kloppen bij mij aan voor advies, maar helaas kan mijn Kona niet thuisladen.

Zij denken voorlopig met een thuislader aan de slag te kunnen (uiteraard niet inbegrepen). Geen lange ritten, de auto wordt niet dagelijks gebruikt. Welke relatief goedkope oplossing kan worden bedacht voor het installeren van een thuislaadpunt? Of voldoet een granny charger ondanks de laadverliezen?

Erg slimme technieken zijn overbodig. Helaas geen zonnepanelen, omdat hun energieverbruik tot op heden vrij laag was en ze de investering daardoor zonde vonden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
PlayerGoods schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:49:
Ouders hebben op redelijke impuls een Dongfeng Box gekocht en kloppen bij mij aan voor advies, maar helaas kan mijn Kona niet thuisladen.

Zij denken voorlopig met een thuislader aan de slag te kunnen (uiteraard niet inbegrepen). Geen lange ritten, de auto wordt niet dagelijks gebruikt. Welke relatief goedkope oplossing kan worden bedacht voor het installeren van een thuislaadpunt? Of voldoet een granny charger ondanks de laadverliezen?

Erg slimme technieken zijn overbodig. Helaas geen zonnepanelen, omdat hun energieverbruik tot op heden vrij laag was en ze de investering daardoor zonde vonden.....
Kan prima toch, wel extra groep aan laten leggen met eigen buiten wcd.

Of je pakt bv een peblar, als je de thuis lader ook nog moet aanschaffen is t prijsverschil denk ik nog zon 3-400 euro. Dan heb je wel meteen de veiligste en handigste oplossing.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:53
PlayerGoods schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:49:
Een granny charger zit vaak bij de auto inbegrepen en is voor 99% van de EV-rijders snel genoeg.
Als je een laadpaal moet laten aanleggen gaat de prijs bij veel aanbieders al snel naar de 2000 euro. Reken maar eens uit hoeveel laadverliezen je daarvan kan betalen. Ik schat dat die laadpaal (tov van een granny charger) niet eens binnen zijn levensduur wordt terugverdiend....
Kortom, ik zou met een granny charger beginnen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Andrehj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:38:
[...]

Een granny charger zit vaak bij de auto inbegrepen en is voor 99% van de EV-rijders snel genoeg.
Als je een laadpaal moet laten aanleggen gaat de prijs bij veel aanbieders al snel naar de 2000 euro. Reken maar eens uit hoeveel laadverliezen je daarvan kan betalen. Ik schat dat die laadpaal (tov van een granny charger) niet eens binnen zijn levensduur wordt terugverdiend....
Kortom, ik zou met een granny charger beginnen.
Dan moet je beter zoeken als het al snel naar de 2000 euro gaat ;) dat hoeft echt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:53
Makrolon schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:17:
Dan moet je beter zoeken als het al snel naar de 2000 euro gaat ;) dat hoeft echt niet.
Zomaar even wat offertes (laadpaal inclusief installatie) uit dit topic:
€ 4200: Doppie2011 in "Thuisladen van je EV deel 2"
€ 1694: Shapeshifter in "Thuisladen van je EV deel 2" (zonder graafwerk, paal direct naast meterkast)
€ 1700: crimby in "Thuisladen van je EV deel 2" (graafwerk onbekend)
€ 5000: eltron in "Thuisladen van je EV deel 2" (maar dat was incl het vernieuwen van de meterkast)
€ 2300: voodoo077 in "Thuisladen van je EV deel 2"
€ 1815 / 1985: Rembooooo in "Thuisladen van je EV deel 2"
€ 2046: Extigo in "Thuisladen van je EV deel 2"
€ 5000: Coju in "Thuisladen van je EV deel 2" (dubbele laadpaal)
€ 2600: Tommie12 in "Thuisladen van je EV deel 2"
€ 1110 - € 3000: Tommie12 in "Thuisladen van je EV deel 2" (1110 is zonder graafwerk of loadbalancing )
€ 2100: Badname2 in "Thuisladen van je EV deel 2"
€ 1750 / 2100: Badname2 in "Thuisladen van je EV deel 2"
€ 2050: Badname2 in "Thuisladen van je EV deel 2"
€ 2000: macfocus in "Thuisladen van je EV deel 2" (zonder graafwerk)
€ 2200: sjorsbeans in "Thuisladen van je EV deel 2"
€ 3388: jelledb in "Thuisladen van je EV deel 2"
€ 2107: ASS-Ware in "Thuisladen van je EV deel 2"
€ 2500: EiT in "Thuisladen van je EV deel 2"
€ 1900: Timo002 in "Thuisladen van je EV deel 2"
€ 1800: EiT in "Thuisladen van je EV deel 2"
€ 1350: kokpol in "Thuisladen van je EV deel 2"
€ 1650: Sport_Life in "Thuisladen van je EV deel 2" (zonder graafwerk)
€ 2179: Breg87 in "Thuisladen van je EV deel 2"

Mijn conclusie is dat mijn € 2000 aardig marktconform is, en je veel geld kunt besparen door zelf een paal in te kopen en aan te leggen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:04
Ter info/aanvulling: Voor het vervangen van een straks niet meer zo goed werkende EVbox elvi, dus zonder enig graaf/voorwerk en aanpassingen aan de groepenkast heb ik 2 offertes gekregen, 1200-1300 euro voor een Peblar home 5m incl load balancing met CT klemmen. Dus toen ook maar besloten om het toch zelf te doen (is bij mijn ouders die aan de andere kant van het land wonen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:24:
[...]
Zomaar even wat offertes (laadpaal inclusief installatie) uit dit topic:
...
Mijn conclusie is dat mijn € 2000 aardig marktconform is, en je veel geld kunt besparen door zelf een paal in te kopen en aan te leggen.
Oof... kwam ik goed weg met 180,- voor de (domme, offline) laadpaal, en ~250 euro voor het monteren en aansluiten door de electriciën.

Ok, geen loadbalancing, ding hangt gewoon aan de muur naast een CEE-stekker, dus was niet heel moeilijk/veel werk.

[ Voor 1% gewijzigd door markjanssen op 31-08-2025 20:52 . Reden: typo ]

Pagina: 1 ... 188 189 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen