• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:27
DonJuape schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:10:
[...]

Dat kan niet. Bij op 1 fase laden wordt er geladen op fase 1 van de Zappi. De Zappi kan niet schakelen o.i.d. om zo een andere fase van het huis op fase 1 van de Zappi te krijgen.
Je kan het inderdaad niet met een instelling af en toe veranderen, maar wel permanent zo aansluiten, dus fase 2 van je huis op fase 1 van je Zappi, de 2 andere fasen verschuif je dan mee zodat de draairichting niet wijzigt. En vergeet de ct klemmen ook niet mee te verschuiven.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:03
guido66 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:13:
[...]

Je kan het inderdaad niet met een instelling af en toe veranderen, maar wel permanent zo aansluiten, dus fase 2 van je huis op fase 1 van je Zappi, de 2 andere fasen verschuif je dan mee zodat de draairichting niet wijzigt. En vergeet de ct klemmen ook niet mee te verschuiven.
Ik heb heb bij mijn eassee charge lite ook 2 fases verwisseld om een betere huisverdeling over de fases te krijgen bij 1 fase laden.
Ik heb fase 2 en 3 gewoon gewisseld op de backplate, en fase 1 op de orginele positie laten zitten (dus niet fases mee verschoven).
De 3 fase draairichting is toch niet van toepassing op een laadstation? Deze gebruikt toch evt 3x 230 appart ipv 3x 400v neem ik aan?

Grtz Mark

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:27
Al_Dodge_Bundy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:24:
[...]

Ik heb heb bij mijn eassee charge lite ook 2 fases verwisseld om een betere huisverdeling over de fases te krijgen bij 1 fase laden.
Ik heb fase 2 en 3 gewoon gewisseld op de backplate, en fase 1 op de orginele positie laten zitten (dus niet fases mee verschoven).
De 3 fase draairichting is toch niet van toepassing op een laadstation? Deze gebruikt toch evt 3x 230 appart ipv 3x 400v neem ik aan?

Grtz Mark
Bij de meeste maakt dit inderdaad niet uit, maar o.a. een Zappi werkt alleen rechtsdraaiend.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Al_Dodge_Bundy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:24:
Ik begrijp ook niet waarom de richting van het draaiveld voor een EV of EV-lader belangrijk zou zijn, maar ik heb in dit topic toch al diverse malen gelezen dat een verkeerde richting tot problemen (niet laden, maar een foutmelding) leidt. Ik zou dus de draairichting in stand houden.
Ik las recent de handleiding van Peblar, en die schrijven ook voor dat je bij gebruik van meerdere laadpalen op één hoofdaansluiting de fasen steeds eentje op moet schuiven, zodat de L1 van de laadpaal steeds op een andere fase van het net zit. Maar ook daar doen ze dat door alle drie de fasen één positie op te schuiven, zodat de draairichting intact blijft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Andrehj schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:53:
[...]

Ik begrijp ook niet waarom de richting van het draaiveld voor een EV of EV-lader belangrijk zou zijn, maar ik heb in dit topic toch al diverse malen gelezen dat een verkeerde richting tot problemen (niet laden, maar een foutmelding) leidt. Ik zou dus de draairichting in stand houden.
Ik las recent de handleiding van Peblar, en die schrijven ook voor dat je bij gebruik van meerdere laadpalen op één hoofdaansluiting de fasen steeds eentje op moet schuiven, zodat de L1 van de laadpaal steeds op een andere fase van het net zit. Maar ook daar doen ze dat door alle drie de fasen één positie op te schuiven, zodat de draairichting intact blijft.
Dat is een ook stukje installatiegemak. Je weet niet of een elektricien met 30 jaar ervaring je handleiding naslaat terwijl die voor het eerst jouw merk lader installeert bij een eindgebruiker en dan ook dynamic group load balancing wil instellen of dat het iemand is met een kleur-op-kleur-elektromonteur certificaat. Het kan op meerdere manieren, maar het is manier waardoor je fouten minder snel maakt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:42
Steef schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:13:
Nog vier werkdagen te gaan in April, nog geen bericht van 50five betreffende de overname van Coolblue palen.

Iemand al wel wat gehoord?

https://support.50five.com/en/coolblue-50five-nl
Nope, nog niets….

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:38

Steef

GoT's Most Eaten

Mooie bende.

Coolblue zegt dat we vanaf 1 april bij Hoppenbrouwers & 50five moeten zijn, 50five linkt doodleuk naar een nummer van Hoppenbrouwers.

Ben benieuwd wat dit gaat worden. Het gebrek aan persoonlijke communicatie is wat mager allemaal.

Hoppenbrouwers namen overigens direct op, veel oud-coolblue is daar heen gegaan - blijkt aan de telefoon.

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 12:39
Ik heb een EV Box Elvi 3160 met MID meter gekoppel aan TAP electric. Ik heb alle gewhiteliste dongles verwijderd. Hij lijkt alleen geen kWh te registeren. Moet ik nog iets instellen om dat mogelijk te maken?

Ik krijg in juli een EV van de baas en wilde met onze ANWB druppel checken of dit wordt geregistreerd en afgerekend. Voorlopig lukt dat dus niet. Ik heb een 1-fase aansluiting.

[ Voor 103% gewijzigd door Aziona op 28-04-2026 16:19 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:59
Steef schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:03:
[...]

Mooie bende.

Coolblue zegt dat we vanaf 1 april bij Hoppenbrouwers & 50five moeten zijn, 50five linkt doodleuk naar een nummer van Hoppenbrouwers.

Ben benieuwd wat dit gaat worden. Het gebrek aan persoonlijke communicatie is wat mager allemaal.

Hoppenbrouwers namen overigens direct op, veel oud-coolblue is daar heen gegaan - blijkt aan de telefoon.
Welkom bij 50five... Als je er weg kan gaan; ga!

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:42
[...]

Mooie bende.

Ik had zelf nog een mailtje gestuurd naar laadpalen@coolblue.nl, geen reactie.

Vraag me eigenlijk ook af of het mogelijk is om de laadpaal door iemand anders in beheer te laten nemen. Ik weet nu al dat 50five alleen maar gezeik gaat worden.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Mike.Litoris schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:03:
[...]

Ik had zelf nog een mailtje gestuurd naar laadpalen@coolblue.nl, geen reactie.

Vraag me eigenlijk ook af of het mogelijk is om de laadpaal door iemand anders in beheer te laten nemen. Ik weet nu al dat 50five alleen maar gezeik gaat worden.
Dat e-mail adres bestaat al niet meer, tevens zijn de mail adressen van de ex-coolblue medewerkers bij Coolblue niet meer actief - ze zijn administratief al over naar Hoppenbrouwers, lijkt het.

De Coolblue-paal is gemaakt door prodrive in Eindhoven, die ook de Peblar palen maken. Helaas lijkt het er op dat de palen te veel afwijken om een Peblar firmware op de palen te zetten.

Het is even afwachten welke firmware 50five op de palen gaat drukken om te zien wat we er achteraf nog mee kunnen. Ik heb wel gespeeld met het idee om de WAN verbinding van de paal uit te zetten zolang hij nog op de Coolblue firmware draait - maar dan wordt gebruik van ERE lastig, er lijkt in de huidige Coolblue firmware geen mogelijkheid te zijn om data te exporteren.

Maar even afwachten, wie weet valt het mee :D

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 58 F1.4 DG DN Art

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Steef schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:08:
[...]

Dat e-mail adres bestaat al niet meer, tevens zijn de mail adressen van de ex-coolblue medewerkers bij Coolblue niet meer actief - ze zijn administratief al over naar Hoppenbrouwers, lijkt het.

De Coolblue-paal is gemaakt door prodrive in Eindhoven, die ook de Peblar palen maken. Helaas lijkt het er op dat de palen te veel afwijken om een Peblar firmware op de palen te zetten.

Het is even afwachten welke firmware 50five op de palen gaat drukken om te zien wat we er achteraf nog mee kunnen. Ik heb wel gespeeld met het idee om de WAN verbinding van de paal uit te zetten zolang hij nog op de Coolblue firmware draait - maar dan wordt gebruik van ERE lastig, er lijkt in de huidige Coolblue firmware geen mogelijkheid te zijn om data te exporteren.

Maar even afwachten, wie weet valt het mee :D
Ik geloof er niets van dat die palen daadwerkelijk afwijken. Ze zijn alleen geflasht met de 50Five firmware en je kunt er alleen wat anders op zetten met de juiste tools die alleen Peblar en 50Five hebben. En voor hen ook geen reden om af te wijken, immers verplicht op hun BO (die van 50Five; of wie het ook doet) betekent gewoon een stukje marge nemen.
Er is ook een speciaal topic voor de whitelist Peblar EVSEs: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Aziona schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:37:
[Afbeelding] Ik heb een EV Box Elvi 3160 met MID meter gekoppel aan TAP electric. Ik heb alle gewhiteliste dongles verwijderd. Hij lijkt alleen geen kWh te registeren. Moet ik nog iets instellen om dat mogelijk te maken? [Afbeelding]
Ik krijg in juli een EV van de baas en wilde met onze ANWB druppel checken of dit wordt geregistreerd en afgerekend. Voorlopig lukt dat dus niet. Ik heb een 1-fase aansluiting.
Ik snap je niet, je geeft wat vage informatie.
Maar de screenshot is van een laadsessie bij een Albert Heijn, dat moet toch een publieke EVSE zijn? Of heb je je eigen zo genoemd?

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 12:39
True schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:53:
[...] Of heb je je eigen zo genoemd?
inderdaad, die heb ik zo genoemd.

Ik lees net dat L1 met L2 en L3 moet worden doorverbonden op de kWh meter, weet niet of dat gebeurd is. Zal eens checken.

Blijkbaar stond in de app van de lader dat er geen kWh-meter aanwezig was, deze aangezet en zowaar wordt er nu wel verbruik geregistreerd.

[ Voor 45% gewijzigd door Aziona op 28-04-2026 16:17 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Camiel Geurts
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-04 21:27
Hoi Tweakers,

Ik ben op zoek naar advies voor een nieuwe thuislaadoplossing. Ik heb al rondgekeken bij de bestaande laadpaal/ERE topics, maar mijn situatie is net wat specifieker (zakelijk/privé scheiden + ERE + load balancing zonder extra kabels graven)

Huidige situatie
  • “Domme” EV Hub laadpaal 11 kW
  • Privé auto: Hyundai Kona Electric
  • Geen load balancing
  • Geen netwerk/P1-kabel van garage naar meterkast (en bijleggen is niet haalbaar zonder ±20m sleuf/werk)
  • Aanwezige groepen 3 -fase voor laadpaal + 1 fase voor de rest van de garage.
Nieuwe situatie / wensen
  • Er is een zakelijke EV leaseauto bijgekomen, met Ayvens laadpas/druppel
  • Ik wil de stroom voor de zakelijke auto via de laadpas kunnen laten verrekenen/declareren (privé laadsessies niet)
  • Voor beide auto’s wil ik ERE-certificaten gaan sparen (dus ik vermoed: laadpunt met ingebouwde MID-meter i.p.v. losse meter in de meterkast)
  • Er liggen inmiddels 22 zonnepanelen; voor de privé auto wil ik zoveel mogelijk op zonnestroom laden
  • Load balancing is gewenst i.v.m. elektrische kookplaat/oven/warmtepomp/airco
Beperkingen / randvoorwaarden
  • Geen mogelijkheid om een P1-kabel of datakabel van meterkast naar garage bij te leggen (geen graafwerk)
  • Idealiter een oplossing die met wifi/4G of een draadloze “meter/meetmodule” kan werken, of met CT-klemmen in de meterkast zonder dat er een datakabel naar de laadpaal hoeft (Homewizard P1-meter aanwezig en er is stabiel wifi bereik bij te plaatsen paal)
Waar ik concreet advies over zoek
  • Welke laadpalen hebben een praktische “zonneladen” modus (alleen overschot / zoveel mogelijk PV) die ook goed samengaat met:
    • load balancing
    • het scheiden van zakelijk/privé sessies
    • ERE-registratie (MID in laadpaal)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Camiel Geurts schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:53:
Hoi Tweakers,

Ik ben op zoek naar advies voor een nieuwe thuislaadoplossing. Ik heb al rondgekeken bij de bestaande laadpaal/ERE topics, maar mijn situatie is net wat specifieker (zakelijk/privé scheiden + ERE + load balancing zonder extra kabels graven)

Huidige situatie
  • Geen load balancing
  • Geen netwerk/P1-kabel van garage naar meterkast (en bijleggen is niet haalbaar zonder ±20m sleuf/werk)
Nieuwe situatie / wensen
  • Ik wil de stroom voor de zakelijke auto via de laadpas kunnen laten verrekenen/declareren (privé laadsessies niet)
  • Voor beide auto’s wil ik ERE-certificaten gaan sparen (dus ik vermoed: laadpunt met ingebouwde MID-meter i.p.v. losse meter in de meterkast)
  • Er liggen inmiddels 22 zonnepanelen; voor de privé auto wil ik zoveel mogelijk op zonnestroom laden
  • Geen mogelijkheid om een P1-kabel of datakabel van meterkast naar garage bij te leggen (geen graafwerk)
  • Idealiter een oplossing die met wifi/4G of een draadloze “meter/meetmodule” kan werken, of met CT-klemmen in de meterkast zonder dat er een datakabel naar de laadpaal hoeft (Homewizard P1-meter aanwezig en er is stabiel wifi bereik bij te plaatsen paal)
  • Welke laadpalen hebben een praktische “zonneladen” modus (alleen overschot / zoveel mogelijk PV) die ook goed samengaat met:
    • load balancing
Peblar Business voldoet aan al je wensen en kan met een P1-meter (bijv. die van HW) via WiFi verbinding maken, zolang dit op hetzelfde netwerk zit én het bereik voor WiFi goed is op de plek van de EVSE kan alles wat je wilt met de Peblar.
Concreet:
  • vervangen huidige EV Hub voor Peblar Business - let op je hebt een momentschroevendraaier nodig voor de juiste installatie
  • instellen/inrichten Peblar - dit moet wel lukken kwestie van de installatie doorlopen met beschrijving ernaast.
  • koppelen backoffice voor verrekening - persoonlijk heb ik ervaring met TAP en die kan wat jij wilt: EVSE publiek zetten, maar niet vindbaar, een tag koppelen als 'gratis' (voor privé)
Resultaat is dat je kunt laden met de gratis tag zonder verrekeningen en met je zakelijke pas voor verrekening +10% BO fee (betaald de werkgever).

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:24
Camiel Geurts schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:53:
Hoi Tweakers,

Huidige situatie
  • Geen load balancing
Nieuwe situatie / wensen
    • load balancing
Heb je de topicstart extra doorgenomen? Je kan met deze eisen prima af met een Alfen of een Peblar. Kern bij jou gaat zijn dat je er een back office aan gaat moeten koppelen zodat je een wagen met een "prive pasje" kan laden en de andere wagen van het werk kan laden met de Ayvens druppel als zijnde laden aan een publiek laadpunt.

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05 11:07
[...]

Mooie bende.

Volgens Coolblue zijn zij in de lead, zolang je geen bevestiging van 50Five hebt gehad dat jouw laadpaal gemigreerd is. Voor de hardware moet je wel bij Hoppenbrouwers zijn.

Daarnaast, ik ook nog niks gehoord van 50Five.

Limbids

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-04 15:12
Eerst even wat achtergrond info:
- Sinds twee maanden hebben wij een Blue Current Umove22 laadpaal. Deze is op 3 fasen aangesloten en ook zo geconfigureerd.
- De (3 fasen) groep voor de paal is gezekerd met 3x 16A. De laadpaal is dus ook ingesteld op maximaal 16A.
- Onze hoofdaansluiting is 3x 25A.
- Op fase 1 zitten onze zonnepanelen aangesloten.
- Onze auto is een Audi Q4 etron 35. Deze kan op maximaal 7,2kW laden.
- Wanneer we de auto laden dan komt er altijd alleen belasting op fase 3.

Vragen/bevindingen:
- Tot nu toe laadt de auto nooit met meer dan 3.5kW. Hierbij moet ik wel zeggen dat hij dit ook nog nooit aan een andere laadpaal heeft gedaan. Dit zou dus aan de auto kunnen liggen.
- In het dashboard van Blue Current kun je per fase het huidige verbruik zien. Hierbij laat hij de opbrengst van de zonnepanelen zien als verbruik. Op fase 1 zie ik in het dashboard bijvoorbeeld 6/25 ampere. Als ik dan vervolgens in Home Assistant kijk geeft die netjes aan dat er 1.36kW opgewekt wordt. Is het normaal dat dit op deze manier wordt aangegeven? Het lijkt voor mij alsof fase 1 nu niet gebruikt wordt om te laden omdat de paal 'denkt' dat die fase al teveel belast wordt.

Iemand een idee of dit normaal is of indien het niet normaal is waar dit aan kan liggen?

• Andrehj
  • Niet online
@The big J Jouw auto kan maar op 1 fase laden. En een 11 kW lader kan maar 16A per fase geven. Je moet dus op zoek naar een 22 kW lader als je met meer dan 3.5 kW wilt laden. Maar die kun je op jouw huisaansluiting niet aansluiten (tenzij je iets slims doet met veel PV op die fase 3 en een goede load balancer).

Om de netbeheerder blij te maken zou ik wel je auto en je PV op dezelfde fase zetten. Van veel terugleveren op fase 1 en veel leveren op fase 3 wordt die niet blij, je veroorzaakt zo een grote scheeflast op het net.

[ Voor 82% gewijzigd door Andrehj op 29-04-2026 11:26 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• The big J
@Andrehj Volgens de handleiding van de laadpaal kan deze op maximaal 22kW laden (3-fasen)
De auto zou (volgens ev-database.org) maximaal kunnen laden op 7.2kW. Is dat dan alleen op 1 fase 32A of 2 fasen 16A?

De paal is sowieso aangesloten op 3-fasen, waarom laadt hij dan alleen maar via L3?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:24
The big J schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:46:
@Andrehj Volgens de handleiding van de laadpaal kan deze op maximaal 22kW laden (3-fasen)
De auto zou (volgens ev-database.org) maximaal kunnen laden op 7.2kW. Is dat dan alleen op 1 fase 32A of 2 fasen 16A?

De paal is sowieso aangesloten op 3-fasen, waarom laadt hij dan alleen maar via L3?
Omdat je paal geconfigureerd is op max 16A.
Waarom de auto maar een fase neemt is nog te onderzoeken.
Ik vind het trouwens bizar dat een Q4 maar op een fase kan laden?

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

HyperBart schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:52:
[...]

Omdat je paal geconfigureerd is op max 16A.
Waarom de auto maar een fase neemt is nog te onderzoeken.
Ik vind het trouwens bizar dat een Q4 maar op een fase kan laden?
Tot MY 2023 waren ze beperkt tot 7.2 kW door de on-board lader, vanaf MY 2024 kunnen ze 11 kW.

@The big J wat is het bouwjaar van jullie Q4?

• The big J
Steef schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:56:
[...]

Tot MY 2023 waren ze beperkt tot 7.2 kW door de on-board lader, vanaf MY 2024 kunnen ze 11 kW.

@The big J wat is het bouwjaar van jullie Q4?
Hij is van 2022 dus inderdaad maximaal 7.2kW

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:10

Hij laat op l1 aangesloten in de lader, alleen blijkbaar is l1 in jouw meterkast aangesloten op l3 in de slimme meter. Dat is overigens niet gek, als je de groepenkast open doet zie je niet welke draad op welke fase van de meterkast is aangesloten.

De meeste laders kunnen niet kiezen op welke fase een 1 fase auto gaat laden. Ook jouw peblar niet. Als je dus wil dat iemop fase 1 in Home Assistant gaat laden zal je in de lader l1 en l2 of l3 om moeten wisselen en dan kijken of het dan wel naar wens gaat.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Andrehj
  • Niet online
Als je paal 7.2 kW uit 1 fase zou trekken, zou je hoofdzekering er uit gaan.
7.2 kW / 230 V = 31 A, wat meer is dan de 25 A van je hoofdzekering. De paal is dus begrensd op 16 A.
Maar met wat slimmigheid kun je veel verbeteren:
Als je je PV op dezelfde fase zet als de auto én loadbalancing hebt, dan kun je de paal instellen dat ie max 25A door de hoofdzekering trekt. Afhankelijk van de hoeveelheid zon en de andere verbruikers op die fase kun je dan misschien wel de 32 A halen.
Omdat je auto maar op één fase kan laden. En op die ene fase heeft de laadpaal nu maar 16 A beschikbaar.
Je hebt dus drie mogelijkheden
  1. Je bij de huidige status neerleggen.
  2. Je configuratie van PV, laadpaal zekering en laadpaalinstellingen aanpassen zoals boven omschreven.
  3. Een andere auto kopen die wel op 3-fasen 11 kW kan laden.

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 29-04-2026 15:05 ]

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:12
Andrehj schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:50:
[...]

7.2 kW / 230 V = 31 A, wat meer is dan de 25 A van je hoofdzekering. De paal is dus begrensd op 16 A.
Als je je PV op dezelfde fase zet als de auto én loadbalancing hebt, dan kun je de paal instellen dat ie max 25A door de hoofdzekering trekt. Afhankelijk van de hoeveelheid zon en de andere verbruikers op die fase kun je dan misschien wel de 32 A halen.
Dan moet ook de 3x16A automaat vervangen worden waarmee op dit moment de laadpaal mee gezekerd is.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• Andrehj
  • Niet online
adjego schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:51:
Dan moet wel ook de 3x16A automaat vervangen worden waarmee op dit moment de laadpaal mee gezekerd is.
Dat klopt, maar wie zekert er nou een 22 kW laadpaal af met 16 A? :? :? :? Ik zou er een 32 kW alamat voor zetten, dan kun je maximaal snel laden als je dat wilt.

• Brent
  • Laatst online: 23:32
Andrehj schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:53:
[...]

Dat klopt, maar wie zekert er nou een 22 kW laadpaal af met 16 A? :? :? :? Ik zou er een 32 kW alamat voor zetten, dan kun je maximaal snel laden als je dat wilt.
Lijkt me heel gangbaar in NL (nouja, 20A vaak wel), omdat 16A hier een magisch getal is ;) Als je 32A (per fase) wil laden moet je een 40A zekering zetten overigens.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-05 08:33
[...]

Elke goede electricien zal een 22kW lader achter een 3x25A aansluiting veilig afzekeren met maximaal 20A.
En dan laadt een 1 fase auto dus met 4,6kW.
@The big J Dan ben je met 10 uurtjes met bijna elke auto wel weer van 10 naar 80% (of meer) geladen.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Elke installateur die de NEN1010 volgt bij een 3-fase 25A woning. Of wellicht een 20A zekering i.p.v. 16A. Maar iets anders doe je alleen bij jezelf, niet bij een particuliere opdrachtgever die je gaat bellen omdat z'n domotica er uit ligt en er per ongeluk toch langdurig 32A door een 25A hoofdzekering heen ging.

• The big J
Andrehj schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:50:
[...]

[...]

Omdat je auto maar op één fase kan laden. En op die ene fase heeft de laadpaal nu maar 16 A beschikbaar.
Je hebt dus drie mogelijkheden
  1. Je bij de huidige status neerleggen.
  2. Je configuratie van PV, laadpaal zekering en laadpaalinstellingen aanpassen zoals boven omschreven.
  3. Een andere auto kopen die wel op 3-fasen 11 kW kan laden.
Sorry als ik eigenwijs overkom O-) maar klopt de info op ev-database.org (https://ev-database.org/n...Q4-e-tron-35#charge-table ) dan niet? Daar wordt aangegeven dat de auto (o.a.) kan laden met 7.2kW op 1 fase 32A maar ook op 3 fasen 16A.

• Andrehj
  • Niet online
The big J schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:34:
Sorry als ik eigenwijs overkom O-) maar klopt de info op ev-database.org (https://ev-database.org/n...Q4-e-tron-35#charge-table ) dan niet? Daar wordt aangegeven dat de auto (o.a.) kan laden met 7.2kW op 1 fase 32A maar ook op 3 fasen 16A.
Zie Steef in "Thuisladen van je EV deel 2"

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

The big J schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:34:
[...]

Maak eens een foto van of bekijk de CCS-plug in je auto, zitten er daadwerkelijk pennen op de positie van L2 en L3?

Even goed kijken, als ze er zitten en kunnen werken dan hebben ze vaak een plastic tipje voorop het metalen deel van de pen.

Er zijn ook CCS kabels in omloop die alleen 1-fase doorgeven, misschien ook een check waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R94feu3BJfm8QTGu3KwmIyXxHeg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aw3hJeU57Yu1yOc1CRQWw6lk.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Steef op 29-04-2026 20:18 ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56

Miezie

Niet te moeilijk doen...

The big J schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:57:
[...]

Hij is van 2022 dus inderdaad maximaal 7.2kW
Mijn Q4 40 uit 2022 doet gewoon 11kW.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

-

[ Voor 129% gewijzigd door Miezie op 29-04-2026 21:38 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• The big J
Miezie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:27:
[...]

Mijn Q4 40 uit 2022 doet gewoon 11kW.
Wij hebben een 35

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

Iedereen (3x20 hoop ik). Maar met 40A, loadbalancing en een accu/solar setup achter 3x25A huisaansluiting zou dat rechtvaardigen. Die loadbalancing is alleen niet zo standaard als dat je zou hopen…

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Miezie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:41:
[...]

Iedereen (3x20 hoop ik). Maar met 40A, loadbalancing en een accu/solar setup achter 3x25A huisaansluiting zou dat rechtvaardigen. Die loadbalancing is alleen niet zo standaard als dat je zou hopen…
Of een 3x32A plus een laadpunt dat LB heeft. Dan kun je tot 7,4kW op 1 fase op PV plus net.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:16
DonJuape schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:30:
[...]

Of een 3x32A plus een laadpunt dat LB heeft. Dan kun je tot 7,4kW op 1 fase op PV plus net.
Maar met 3x35A betaal je ruim 1400,00 extra aan vastrecht per jaar. Dan moet je het weel heel belangrijk vinden om iets sneller te laden.

• Brent
DonJuape schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:30:
[...]

Op een 32A zekering moet je met max 25A laden. (80% load bij langdurige belasting)

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:28
Brent schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:39:
[...]

Op een 32A zekering moet je met max 25A laden. (80% load bij langdurige belasting)
Onzin bij fatsoenlijke automaat imho.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Inspired
remmuz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:56:
[...]

Maar met 3x35A betaal je ruim 1400,00 extra aan vastrecht per jaar. Dan moet je het weel heel belangrijk vinden om iets sneller te laden.
Dat zegt hij helemaal niet. :)

• Brent
Inspired schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:47:
[...]

Onzin bij fatsoenlijke automaat imho.
Is een NEN1010 regeltje. En je energieverlies (en warmteontwikkeling) is lager met een zwaardere zekering.

• Inspired
Brent schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:49:
[...]

Is een NEN1010 regeltje. En je energieverlies (en warmteontwikkeling) is lager met een zwaardere zekering.
20A mag ook niet achter 25A officieel van de NEN. Heb nu overigens 3x32. Voorheen jaren lang 11kW via 3x16A geladen. Amper warmte en volgens de datasheet kan het gewoon.

• Brent
Inspired schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:20:
[...]

20A mag ook niet achter 25A officieel van de NEN.
Selectiviteit is niet meer zo hard als het ooit was, maar zeker, wat ook de reden is dat de meeste installateurs een 20A zekering zetten (en laadpunt op 16A instellen).

De datasheet zegt echter niets over stroomverlies. Ik zou de NEN1010 als minstens zo belangrijk als de datasheet nemen.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:52
Zijn er hier mensen met zonnepanelen, die thuis laden, Tibber hebben als energieleverancier, Tibber de laadpaal aan laten sturen en ook weleens laden zodra de zonnepanelen energie opwekken?
Zo ja, wat zie je dan op de overzichten van Tibber als het gaat om de hoeveelheid energie die de auto in is gegaan en de bijbehorende bedragen?
Staan daar alle kWh's op, inclusief die uit de panelen zijn gekomen, en zo ja, tegen welk tarief?

Stel dat ik 's nachts 10kWh laad tegen de dan geldende prijs van 2 cent en daarna een keer met volle zon 20kWh uit de zonnepanelen laad en het tarief is dan 20 cent, zie ik dan 10 x 2 + 20 x 20 = €4,20?

En staat er ook een gemiddeld tarief op de overzichten?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:22
Tibber factureert alleen wat er uit het net komt

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ASS-Ware schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:05:
Zijn er hier mensen met zonnepanelen, die thuis laden, Tibber hebben als energieleverancier, Tibber de laadpaal aan laten sturen en ook weleens laden zodra de zonnepanelen energie opwekken?
Zo ja, wat zie je dan op de overzichten van Tibber als het gaat om de hoeveelheid energie die de auto in is gegaan en de bijbehorende bedragen?
Staan daar alle kWh's op, inclusief die uit de panelen zijn gekomen, en zo ja, tegen welk tarief?

Stel dat ik 's nachts 10kWh laad tegen de dan geldende prijs van 2 cent en daarna een keer met volle zon 20kWh uit de zonnepanelen laad en het tarief is dan 20 cent, zie ik dan 10 x 2 + 20 x 20 = €4,20?
Bij dit voorbeeld zul je in het overzicht zien dat er voor die dag 30kWh is geladen voor €0,20 totaal als die 20kWh volledig uit je panelen komt.
En staat er ook een gemiddeld tarief op de overzichten?
Voor zover ik zie niet, alleen de totalen per dag.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-05 13:15
Vraag aan andere EV rijders. mijn ouders rijden een 2020 Kona, 64 kWH 3 fasen. Als ze bij ons laden op onze Zaptec Go 2, dan ontstaat regelmatig kortsluiting, 1 keer onze aardlekautomaat en al 2 keer dat er 2 fasen van de netbeheerder klapten.

Bij hun zelf thuis gebeurd dit niet met hun Zappi niet, maar ook hier moest al een 100 mAh aardlekautomaat geplaatst worden i.p.v. de standaard 30 mAh om niet regelmatig de aardlek niet te laten klappen. Echter de hoofdzekering is daar nog nooit geklapt van de netbeheerder (zowel wij als zij hebben zekeringen en geen automaten).

Bij onze eigen Model 3, en iemand met een Ioniq, Zoe en Land Rover Defender ed. gaat alles goed met onze Zaptec Go 2 als ze bij ons komen laden. Bij de Kona gaat het 7/10x fout. Wel weet ik dat de Zappi van hun zelf een type A en B aardlek in de paal heeft, de Zaptec Go 2 heeft dit niet en enkel een type A in de meterkast (vermoed ik).

Ik zie ook geen fouten in de installatie van onze Zaptec en vermoed dus echt dat het in de Kona zit. Wel kan het zijn dat de load balancing een trigger gaf om van 1 naar 3 of van 3 naar 1 fase te switchen. Ik las dat de Kona van 2020 hier moeilijk mee om kan gaan. Weet iemand of dit klopt?

Morgen gaat de auto voor de 2e keer naar van Mossel, de eerste conclusie was: niks aan de hand. maar ik vermoed nu toch de boordlader als het geen 1-3 fase bug is van de Kona zelf.

Wat denken jullie?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• ASS-Ware
janne_nl schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:39:
Tibber factureert alleen wat er uit het net komt
Snap ik, maar als je Tibber je laadpaal laat aansturen, dan rapporteren ze toch ook wat je hebt geladen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ASS-Ware schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:11:
[...]

Snap ik, maar als je Tibber je laadpaal laat aansturen, dan rapporteren ze toch ook wat je hebt geladen?
Is dit niet een erg geschikt topic met veel ervaringsdeskundigen Tibber ervaringen topic?

• janne_nl
ASS-Ware schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:11:
[...]

Tibber factureert wat je slimme meter doorgeeft, niet wat Tibber ergens berekend of schat of.....

Alleen bij grid-rewards krijg je evt ietx extra's. En ook dat zal op basis van wat je slimme meter doorgeeft (per kwartier) zijn.

• ASS-Ware
janne_nl schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:35:
[...]

Tibber factureert wat je slimme meter doorgeeft, niet wat Tibber ergens berekend of schat of.....

Alleen bij grid-rewards krijg je evt ietx extra's. En ook dat zal op basis van wat je slimme meter doorgeeft (per kwartier) zijn.
Hoe kun je dan de laadkosten declareren bij een eventuele werkgever?
Dan zul je een backend in moeten stellen, maar je weet niet wat de kWh prijs is, want die verandert steeds.

• janne_nl
Declareren van je laadkosten gaat via de (MID) meter in je laadpaal, dat staat los van Tibber. Voor Tibber het je 'alleen' het tarief nodig.

Volgens mij werk je dan niet met een dynamisch/wisselend tarief maar met een gemiddelde. Hoe hoog dat mag zijn moet je afspreken met je werkgeven, rekeninghoudend met de belasting dienst. Zoeken via google en AI geeft daar in ieder geval hints voor.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

ASS-Ware schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:40:
[...]

Hoe kun je dan de laadkosten declareren bij een eventuele werkgever?
Dan zul je een backend in moeten stellen, maar je weet niet wat de kWh prijs is, want die verandert steeds.
Wat Tibber registreert zal sowieso nooit een geldige declaratie opleveren. Daarvoor heb je die mid gecertificeerde laadpaal die dat zelf registreert. Je spreekt vervolgens met je werkgever een tarief per kWh af die onkosten en kWh’s dekt. Daar heb je niet per definitie een backoffice voor nodig, je kan ook een export uit je laadpaal halen van de sessies. Het is in elk geval zaak om nooit je kWh tarief te rekenen, maar ook een stelpost voor afschrijving paal, afschrijving zonnepaneleninstallatie, etc. mee te nemen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Miezie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:56:
[...]

Wat Tibber registreert zal sowieso nooit een geldige declaratie opleveren. Daarvoor heb je die mid gecertificeerde laadpaal die dat zelf registreert. Je spreekt vervolgens met je werkgever een tarief per kWh af die onkosten en kWh’s dekt. Daar heb je niet per definitie een backoffice voor nodig, je kan ook een export uit je laadpaal halen van de sessies. Het is in elk geval zaak om nooit je kWh tarief te rekenen, maar ook een stelpost voor afschrijving paal, afschrijving zonnepaneleninstallatie, etc. mee te nemen.
Voor de zoveelste keer: een MID gecertificeerde meter is niet nodig. Iedere fatsoenlijke kWh meter volstaat.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:25
daemonix schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:13:
[...]

Voor de zoveelste keer: een MID gecertificeerde meter is niet nodig. Iedere fatsoenlijke kWh meter volstaat.
Ik denk dat hier een verwarring meespeelt met de ERE-certificaten? Daarvoor is een MID-paal nodig, als ik me niet vergis.

• janne_nl
Volgens alles is een MID meter nodig zodra je gaat doorbelasten/factureren lijkt dat volgens de wetgever wel noodzakelijk.

Maar ik lees graag ergens waar staat dat dat niet zo is.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:25
Eensch, maar bij ERE certificaten moet de MID-meter daadwerkelijk in de paal zitten, daarvoor volstaat een kWh-meter op de groep niet. Zie ook: https://www.anwb.nl/auto/...aadpalen/ere-certificaten

Ik weet niet hoe dat is bij facturatie aan werkgever van laadkosten. Misschien wel hetzelfde.

• ASS-Ware
janne_nl schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:43:
Declareren van je laadkosten gaat via de (MID) meter in je laadpaal, dat staat los van Tibber. Voor Tibber het je 'alleen' het tarief nodig.

Volgens mij werk je dan niet met een dynamisch/wisselend tarief maar met een gemiddelde. Hoe hoog dat mag zijn moet je afspreken met je werkgeven, rekeninghoudend met de belasting dienst. Zoeken via google en AI geeft daar in ieder geval hints voor.
En als je zelf je eigen werkgever bent?
Het zal toch een tarief moeten zijn waar de belastingdienst het mee eens is.

• ASS-Ware
Miezie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:56:
[...]

De laadpaal wordt al over 10 jaar afgeschreven (ben zzp-er) en de zonnepanelen zijn al terugverdiend.

• janne_nl
ASS-Ware schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:50:
[...]

Precies, vandaar de MID meter.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:59
[...]

Ik heb een tarief in gesteld waarbij mijn investering binnen 5 jaar wordt terugbetaald en de prijs is gebaseerd op het tarief van laadpalen in de buurt.

• ASS-Ware
janne_nl schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:55:
[...]

Precies, vandaar de MID meter.
Die MID meter bepaalt het tarief niet.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-04 15:36
[...]

Staat op je energiecontract, anders het gemiddelde nemen als je dynamische hebt?

• ASS-Ware
targaryanwolf schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:39:
[...]

Staat op je energiecontract, anders het gemiddelde nemen als je dynamische hebt?
Ik las hierboven dat Tibber dat niet aangeeft, dus hoe moet ik het gemiddelde tarief dan bepalen?

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-04 15:36
ASS-Ware schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:55:
[...]

Ik las hierboven dat Tibber dat niet aangeeft, dus hoe moet ik het gemiddelde tarief dan bepalen?
je krijgt elke maand een afrekening bij tibber. (in de zomer krijg je vaak geld toe, in de winter tik je meer af. Salderen doen ze wel 1x per jaar)

• ASS-Ware
targaryanwolf schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:58:
[...]

je krijgt elke maand een afrekening bij tibber. (in de zomer krijg je vaak geld toe, in de winter tik je meer af. Salderen doen ze wel 1x per jaar)
Volgens mij draaien we cirkels ... staat er een gemiddeld tarief op die afrekening?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

daemonix schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:13:
[...]

Voor de zoveelste keer: het risico bij controle is voor werkgever of jezelf als je werkgever bent. De regels zijn vrij duidelijk.

Je moet voor een handelstransactie gewoon gecertificeerde meetapparatuur gebruiken. Mid dus…

[ Voor 11% gewijzigd door Miezie op 30-04-2026 16:08 ]

• janne_nl
ASS-Ware schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:04:
[...]

Die MID meter bepaalt het tarief niet.
Nee natuurlijk niet, maar het aantal kWh's moet wel kloppen en blijkbaar geeft de wet aan dat je alleen mag doorbelasten met een MID meter als bron voor het aantal kWh's

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

janne_nl schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:13:
[...]

Nee natuurlijk niet, maar het aantal kWh's moet wel kloppen en blijkbaar geeft de wet aan dat je alleen mag doorbelasten met een MID meter als bron voor het aantal kWh's
De metrologiewet.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:10
harrr schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:56:
Vraag aan andere EV rijders. mijn ouders rijden een 2020 Kona, 64 kWH 3 fasen. Als ze bij ons laden op onze Zaptec Go 2, dan ontstaat regelmatig kortsluiting, 1 keer onze aardlekautomaat en al 2 keer dat er 2 fasen van de netbeheerder klapten.

Bij hun zelf thuis gebeurd dit niet met hun Zappi niet, maar ook hier moest al een 100 mAh aardlekautomaat geplaatst worden i.p.v. de standaard 30 mAh om niet regelmatig de aardlek niet te laten klappen. Echter de hoofdzekering is daar nog nooit geklapt van de netbeheerder (zowel wij als zij hebben zekeringen en geen automaten).

Bij onze eigen Model 3, en iemand met een Ioniq, Zoe en Land Rover Defender ed. gaat alles goed met onze Zaptec Go 2 als ze bij ons komen laden. Bij de Kona gaat het 7/10x fout. Wel weet ik dat de Zappi van hun zelf een type A en B aardlek in de paal heeft, de Zaptec Go 2 heeft dit niet en enkel een type A in de meterkast (vermoed ik).

Ik zie ook geen fouten in de installatie van onze Zaptec en vermoed dus echt dat het in de Kona zit. Wel kan het zijn dat de load balancing een trigger gaf om van 1 naar 3 of van 3 naar 1 fase te switchen. Ik las dat de Kona van 2020 hier moeilijk mee om kan gaan. Weet iemand of dit klopt?

Morgen gaat de auto voor de 2e keer naar van Mossel, de eerste conclusie was: niks aan de hand. maar ik vermoed nu toch de boordlader als het geen 1-3 fase bug is van de Kona zelf.

Wat denken jullie?
Dit lijkt toch echt op t probleem in de konas dat ze 3 fases in de auto kort sluiten als hij op 1 fase laad. Wellicht kan de zaptec hier niet mee omgaan? Zappi heeft al een paar jaar een workaround in de software ingebouwd zitten hiervoor.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• ASS-Ware
janne_nl schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:13:
[...]

Maar mijn vraag is: Tegen welk tarief?

• janne_nl
Wat zegt je boekhouder? Overleg met de belastingdienst. Bereken een jaargemiddelde en tel daar de zakelijke afschrijving van de laadpaal bij, net als de aanlegkosten.

• ASS-Ware
janne_nl schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:45:
Wat zegt je boekhouder? Overleg met de belastingdienst. Bereken een jaargemiddelde
De boekhouder en de belastingdienst zeggen gemiddeld tarief.
Maar hoe kom ik daar aan?
en tel daar de zakelijke afschrijving van de laadpaal bij, net als de aanlegkosten.
Die schrijf je apart af over 10 jaar.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Makrolon schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:02:
[...]

Dit lijkt toch echt op t probleem in de konas dat ze 3 fases in de auto kort sluiten als hij op 1 fase laad. Wellicht kan de zaptec hier niet mee omgaan? Zappi heeft al een paar jaar een workaround in de software ingebouwd zitten hiervoor.
@harrr Gebeurt het ook als je Zaptec "vast" instelt op 3 fasen laden (eventueel tijdelijk)?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Brent
Gaat het hier nu over thuis laden of thuis boekhouden?

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:14
ASS-Ware schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:59:
[...]

De boekhouder en de belastingdienst zeggen gemiddeld tarief.
Maar hoe kom ik daar aan?

[...]

Die schrijf je apart af over 10 jaar.
Ik zou de eindafrekening van afgelopen jaar pakken. Elektra van dat jaar / aantal verbruikte kwh. Het blijft toch verder koffiedik kijken.
Bij een vast jaarcontract zit je rond de 25 cent per kwh. Dus als je rond die prijs uit komt zit je in de goede richting.

Bij mijn contract schrijf ik de laadpaal trouwens in 5 jaar af.

• ASS-Ware
Stefan1987 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:54:
[...]

Ik zou de eindafrekening van afgelopen jaar pakken. Elektra van dat jaar / aantal verbruikte kwh. Het blijft toch verder koffiedik kijken.
Bij een vast jaarcontract zit je rond de 25 cent per kwh. Dus als je rond die prijs uit komt zit je in de goede richting.

Bij mijn contract schrijf ik de laadpaal trouwens in 5 jaar af.
Bijzonder, mijn vorige en huidige boekhouder zeggen 10 jaar.

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ASS-Ware schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:00:
Bijzonder, mijn vorige en huidige boekhouder zeggen 10 jaar.
De auto schrijf je in 5 jaar af... waarom zou je de laadpaal dan in 10 doen?

• ASS-Ware
markjanssen schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:34:
[...]

Geen idee, ik bepaal de regels niet.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:58
markjanssen schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:34:
[...]

Omdat een laadpaal een elektrische installatie is. Het handige is dat die ook met je volgende auto werkt 😉.

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 01-05-2026 07:27 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:35
harrr schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:56:

Wat denken jullie?
Ook @Makrolon en @DonJuape:
My 2 cents op basis van mijn ervaringen:
De oudere konas kunnen niet te snel van 1 naar 3 fase en vv switchen. Staat, ook hier op tweakers op oudere topics, en ook als je zoekt I.c.m. zappi op internet (ook engels) wel het e.e.a. over gemeld.
In principe zou het opgelost moeten zijn met software updates, maar ik heb ook drie keer een probleem gehad: 2 x sloeg de automaat in de groepenkast uit, 1 x de relais om te switchen in de zappi kapot. Sindsdien switch ik niet meer automatisch en zet ik hem gewoon op 1 of 3 fase.
En als ik dan toch moet switchen tussen 1 of 3 fasen: stop. Wacht 3 minuten en dan weer aan in met meer of minder fasen. De kona heeft blijkbaar, ook na de updates, soms extra tijd nodig om te switchen.
Sindsdien heb ik geen problemen meer gehad.

• harrr
rube schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:00:
[...]

De oudere konas kunnen niet te snel van 1 naar 3 fase en vv switchen. Staat, ook hier op tweakers op oudere topics, en ook als je zoekt I.c.m. zappi op internet (ook engels) wel het e.e.a. over gemeld.
In principe zou het opgelost moeten zijn met software updates, maar ik heb ook drie keer een probleem gehad: 2 x sloeg de automaat in de groepenkast uit, 1 x de relais om te switchen in de zappi kapot. Sindsdien switch ik niet meer automatisch en zet ik hem gewoon op 1 of 3 fase.
En als ik dan toch moet switchen tussen 1 of 3 fasen: stop. Wacht 3 minuten en dan weer aan in met meer of minder fasen. De kona heeft blijkbaar, ook na de updates, soms extra tijd nodig om te switchen.
Bij mijn ouders hun Zappi lijkt het ook niet (meer) op te treden. Maar dus wel op onze Zaptec Go 2. Die kan er waarschijnlijk niet mee om gaan.

Dank allemaal voor jullie reacties. Hier hebben we wat aan!

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• janne_nl
ASS-Ware schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:57:
[...]

Geen idee, ik bepaal de regels niet.
Google geeft je wel wat info. Sommige meters kun je blijkbaar aan je tarief koppelen. Kostprijs per maand delen door het aantal kWh, moet je wel elke maand je tarief wijzigen.

• harrr
DonJuape schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:13:
[...]

@harrr Gebeurt het ook als je Zaptec "vast" instelt op 3 fasen laden (eventueel tijdelijk)?
Het gebeurde sowieso niet altijd. Maar bijv. wel een keer toen we idd de kookplaat aan gingen zetten. De lader (load balancing) switchte vast terug hierdoor 1 fase en dat heeft het vast getriggert.

De Enexis monteur die de zekeringen kwam vervangen begon direct over de kookplaat en overbelasting i.c.m. laden. Maar dat was het juist niet, de load balancing switchte juist direct naar 1 fase. En de kookplaat zat ook niet op 1 van de 2 fases die eruit knalde.

• daemonix
  • Niet online
De belastingdienst vereist het niet. Is al vaak aan de orde gekomen in dit draadje. Zoek maar terug.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

daemonix schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:17:
[...]

De belastingdienst vereist het niet. Is al vaak aan de orde gekomen in dit draadje. Zoek maar terug.
Dat hoeft de belastingdienst ook niet te doen, die kijken slechts toe op de verrekening en of dat fiscaal in de haak is. Echter, voor de handelstransactie is het wettelijk gezien iets waar we ons allen in de basis aan dienen te houden.
Dat iets niet gecontroleerd of expliciet geeist wordt, wil niet zeggen dat het niet nodig is. Die wet ligt er, kloppend advies is om wel DIM te adviseren. Wat iemand er mee doet moet men zelf weten.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:36
rube schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:00:
[...]

Je hebt het 2x over software updates, maar heb je het dan over de laden of over de auto, of beiden?

• daemonix
  • Niet online
Die is niet voor particulieren. :P

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:35
ASW1 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:54:
[...]

Je hebt het 2x over software updates, maar heb je het dan over de laden of over de auto, of beiden?
Beiden.
Maar ondanks dat de Hyundai dealer garandeerde dat de laatste software op de auto zat en ik de laatste firmware op de zappi had gezet, ging het automatisch switchen dus toch nog een paar keer mis. Daarna dat maar niet meer gedaan. In de praktijk werkt vooraf kiezen voor 1 of 3 fasen, afhankelijk van PV opbrengst en hoe snel de auto vol moet zijn, bijna altijd voor ons.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

daemonix schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:51:
[...]

Die is niet voor particulieren. :P
Maar dat is dus in het geval van zakelijk verrekenen niet helemaal particulier meer. Je ziet het ook met ERE en de laadpaal thuis, daar ben je ook particulier maar wel gehouden aan een gecertificeerde meter. Dus om dan te stellen dat het niet vereist is… dat ligt dus aan de context. Als ZZP-er de laadkosten ed. verrekenen is al niet meer particulier bijvoorbeeld…

Maar klaar met het gesteggel, enig voorbehoud lijkt me op z’n plek.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 01-05-2026 17:41 ]

Pagina: 1 ... 222 223 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen