De golf is de 2e auto, we rijden er 65 km per dag mee, dus een paal is niet perse nodig.
"Hoort erbij om een tankstation op eigen terrein te bouwen", vind ik niet erg valide, maar inderdaad wel heel handig. We hebben hiervoor ook al 5 jaar een egolf gehad die we ook met de thuislader hebben geladen.
Als er nu de ERE is waarmee we naar schatting de komende drie jaar 1000 euro kunnen verdienen, waarom dat dan niet gebruiken voor een paal waardoor we meer gemak ondervinden. Met name de kleine accu en de 1 fase meterkast houden ons tegen om ca 1500 euro voor een laadpaal neer te leggen waarvoor de noodzaak ontbreekt.
Eigenlijk is hetdiscriminatie dat je alleen met een dure laadpaal gebruik kunt maken van de ERE.
verduidelijking: De ERE is bedoeld om duurzaamheid te verhogen door ipv benzine diesel of gas te tanken, op stroom te rijden. (in het geval de certificaten uitgegeven worden voor laden van je auto.) Dat je dat alleen met een dure nieuwe laadpaal voor elkaar krijgt is een verkapte subsidie voor mensen die nu elektrisch gaan rijden en toch vinden dat ze niet zonder laadpaal kunnen. die kun je vervolgens weer verkopen voor wat de gek ervoor geeft. Het is daarom naar mijn inzicht een verkapte subsidie, die nog discrimineert ook.
De extra kosten voor een laadpaal die veel mensen zouden moeten maken om de subsidie te krigen zou beter direct kunnen worden besteed aan verduurzaming, of het laden van de auto metde paal die je al hebt. dat levert echte duurzaamheid op. in plaats van duren tussenstappen en handel die daaraan wil verdienen. De subside wordt dus door mensen die die laadpaal nu nog moeten kopen betaald, en mensen die al een paal hebben, die krijgen ook geen certificaten, want geen mid meter in de paal zelf. Ik vind dat juist krom. de subsidie wordt nog eens gespreid uitbetaald ook. hoe de lobbymachine dit voor elkaar heeft weten te krijgen... hele krommem regeling. al begrijp ik ook wel dat het vaststellen van de geladen kWh goed moet gebeuren. nu wordt het echt een sigaar uit eigen doos. de ERE niet aanspreken omdat je vindt dat het de grote bedrijven in staat stelt te blijven vervuilen vindt ik ook een kromme redenering. het is wel een betaalbare manier om te compenseren, zoals dat er ook andere wellicht duurdere, en ook minder effectieve manieren zijn, zoals het plaatsen van een zon of windpark dat vervolgens niet afgeschakeld wordt in het nadeel van mensen met zonnenpanelen in woonwijken als de zon schijnt. de kosten komen weer bij burgers terecht, de duurzame energie die ergens in de buurt nog wel gebruikt had kunnen worden, wordt al niet eens opgewekt. Wat een afgang voor de energietransitie is dat....
Nu een 2e hands paal ophangen die goedkoop is terwijl er waarschijnlijk pas over een jaar of 4 a 5 een noodzaak voor een laadpaal is die om kan gaan met de auto die we dan hebben en de techniek van dan, met bijvoorbeeld de juiste hardware voor de juiste bi-directioneel laden is slimmer dan nu een nieuwe dure paal met alle toeters en bellen, die dan al weer niet meer voldoet. Echter moet onze meterkast het sneller kunnen laden ook aankunnen, een meterwissel zie ik bijvoorbeeld niet heel snel gebeuren in onze buurt en een aanpassing of vervanging van de meterkast lijkt mij ook slimmer om tegelijk met de verbouwing van de benedenverdieping te doen dan nu op veel zaken te gaan gokken, en veel dubbele kosten moeten maken.
Dan is een van de belangrijkste redenen om een paal op te hangen, namelijk de ERE, helemaal niet financieel aantrekkelijk.
Wat ik zie is dat een 2e hands paal ook al minstens 400 euro kost afhankelijk van wat er op zit. Dan is een meerprijs van een nieuwe misschien nog wel te overzien, en heeft het voordeel van garantie etc. Want anders dan zonneladen en voor sommige palen paal bi-directioneel laden, zit er geen voordeel aan een nieuwe paal voor ons. We hebben geen zonnepanelen, en de golf geen bi directioneel laden. Hoe dat zich in de toekomst ontwikkelt is nog maar zeer de vraag en kan dus ook weer extra dubbele kosten opleveren. Mid en loadbalancing zijn de dingen die echt noodzakelijk zouden zijn, het liefst met p1 poort, en zonder abonnement op de paal voor de inboeker. Zijn er dan 2e hands palen die daarvoor in aanmerking komen, en wat zijn de voordelige nieuwe palen die er dan zijn?
[
Voor 31% gewijzigd door
engelbertus op 11-08-2026 13:46
]