• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:25
Inspired schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:11:
[...]

Ik lees niet zozeer dat hij smeltzekeringen heeft. Er is een monteur geweest die "de zekering en printplaat" vervangen heeft. Komt om mij over als de zekering van de laadpaal. Anyway, ik zou zelf wat meer onderzoek doen dan zomaar een paal vervangen. Is niet meteen garantie dat het probleem opgelost is. Wellicht idd bekabeling. Of LB niet goed staan. Zou bv eens gaan monitoren met een P1 meter.

Hij is in 2020 zo te zien over gegaan naar 3F. Lijkt me sterk dat er toen smeltzekeringen geplaatst zijn..
Ik denk dat er wat verwarring is ontstaan. Ter verduidelijking: 2 keer is de hoofdzekering in mijn meterkast doorgeslagen en 1 keer de zekering van het laadpunt.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe ik dit verder moet (laten) onderzoeken. Ik heb dit destijds meerdere keren met Vattenfall geprobeerd.

Een P1-meter van HomeWizard zou wellicht kunnen helpen om inzicht te krijgen in wat er gebeurt. Dan zou ik mogelijk een P1-splitter moeten gebruiken in combinatie met de HomeWizard P1 Meter en de bestaande P1-kabel naar mijn laadpunt. Ik heb alleen ergens gelezen dat je voorzichtig moet zijn met P1-splitters. Hebben jullie hier ervaring mee?

Mijn aansluiting is in 2020 door de netbeheerder naar 3-fase voorbereid/aangepast, maar ik weet eerlijk gezegd niet precies wat er technisch is gewijzigd.

Dus ik ben zeker bereid om eerst wat meer onderzoek te doen voordat ik de laadpaal vervang. Aan de andere kant staat het laadpunt nu uit en ik ben bang dat het niet zonder kosten weer betrouwbaar aan de praat te krijgen is. Die kosten steek ik dan liever in een nieuwe laadpaal.

Daarnaast zie ik er eerlijk gezegd tegenop om het laadpunt weer in gebruik te nemen. Als vervolgens opnieuw een hoofdzekering doorslaat, ben ik weer honderden euro's verder. Dat risico maakt me ook wat terughoudend om de huidige laadpaal opnieuw aan te sluiten.

• MadSaid
BarryH schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:26:
En als er al wel loadbalancing op de laadpaal zit moet de faseverdeling van de overige apparatuur worden nagekeken
Zou dit kunnen met homewizard P1 meter en splitter?

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:08
BarryH schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:26:
En als er al wel loadbalancing op de laadpaal zit moet de faseverdeling van de overige apparatuur worden nagekeken
Dat kan zeker geen kwaad, maar als de verdeling nu slecht is hoort de loadbalancing zodanig in te grijpen dat er geen overbelasting plaatsvindt. Dus had het alsnog niet mogen gebeuren.

Met een betere verdeling hoeft de loadbalancing minder vaak en minder stevig terug te regelen, maar dan moet ie nog steeds goed ingesteld zijn.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:49
MadSaid schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 01:57:
[...]

Zou dit kunnen met homewizard P1 meter en splitter?
Ja, dat kan vrij goed.

Wellicht heeft je p1 meter dan een eigen voeding nodig maar dat merk je wel (en is gewoon een usb-c voeding van een paar euro).

Dan het abonnement van 1 euro per maand nemen en je kan zien hoeveel vermogen er per fase afgenomen wordt.

Dan gaan testen met verschillende apparaten en ook met de autolader. De norm bij 25A is ca 5750watt, daar wil je niet over heen. Echter je kan best 10-15 minuten 10-20% extra hebben zonder problemen.

Zo kom je er achter hoe je grote apparaten (oven, boiler, warmtepomp) etc over de fases heen verdeeld zijn. Dit gelijk opschrijven!

Ik heb al meermalen gezien dat de hoofdzekering bij 1 van de 3fases eruit knalt doordat bij de ombouw van 1fase naar 3fase of bij het bijplaatsen van 1fase apparatuur de zware verbruikers ongelijk over de fases zijn verdeeld.

Dat je hoofdzekering springt terwijl je laadpaal (ik neem aan op 16A afgezekerd?) niet uitvalt geeft de indicatie dat je probleem bij de verdeling van de andere apparaten zit

Alternatief: je schakelt 1 voor 1 je aardlekschakelaars uit en 1 voor 1 je groepen uit en kijkt dan wat achter welke groep/aardlekschakelaar zit. Dan krijg je ook een goed beeld.

Eventueel open je een eigen topic waarin je je inzichten deelt en dan met wat hulp tot conclusies komt.

nb. een peblar is een mooie laadpaal, maar waarschijnlijk is je issue niet sec je laadpaal

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
guido66 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 07:07:
[...]

Dat kan zeker geen kwaad, maar als de verdeling nu slecht is hoort de loadbalancing zodanig in te grijpen dat er geen overbelasting plaatsvindt. Dus had het alsnog niet mogen gebeuren.

Met een betere verdeling hoeft de loadbalancing minder vaak en minder stevig terug te regelen, maar dan moet ie nog steeds goed ingesteld zijn.
3 ovens op 1 fase tegelijk aan geeft nog steeds een gesprongen hoofdzekering op die fase zonder dat de laadpaal met loadbalancing dat kan voorkomen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:33
MadSaid schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 01:50:
[...]

Ik denk dat er wat verwarring is ontstaan. Ter verduidelijking: 2 keer is de hoofdzekering in mijn meterkast doorgeslagen en 1 keer de zekering van het laadpunt.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe ik dit verder moet (laten) onderzoeken. Ik heb dit destijds meerdere keren met Vattenfall geprobeerd.

Een P1-meter van HomeWizard zou wellicht kunnen helpen om inzicht te krijgen in wat er gebeurt. Dan zou ik mogelijk een P1-splitter moeten gebruiken in combinatie met de HomeWizard P1 Meter en de bestaande P1-kabel naar mijn laadpunt. Ik heb alleen ergens gelezen dat je voorzichtig moet zijn met P1-splitters. Hebben jullie hier ervaring mee?

Mijn aansluiting is in 2020 door de netbeheerder naar 3-fase voorbereid/aangepast, maar ik weet eerlijk gezegd niet precies wat er technisch is gewijzigd.

Dus ik ben zeker bereid om eerst wat meer onderzoek te doen voordat ik de laadpaal vervang. Aan de andere kant staat het laadpunt nu uit en ik ben bang dat het niet zonder kosten weer betrouwbaar aan de praat te krijgen is. Die kosten steek ik dan liever in een nieuwe laadpaal.

Daarnaast zie ik er eerlijk gezegd tegenop om het laadpunt weer in gebruik te nemen. Als vervolgens opnieuw een hoofdzekering doorslaat, ben ik weer honderden euro's verder. Dat risico maakt me ook wat terughoudend om de huidige laadpaal opnieuw aan te sluiten.
Als de loadbalancing goed werkt dan kan het natuurlijk dat de zware gebruikers in je huis niet goed zijn verdeeld. Dit kan je zelf checken door te kijken achter welke aardlekschakelaar (in het geval van 2 module brede 2 polige aardlekschakelaars) de zware gebruikers zitten.

Dit kan je dan direct bij installatie van de nieuwe lader laten aanpassen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:08
BarryH schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 07:50:
[...]

3 ovens op 1 fase tegelijk aan geeft nog steeds een gesprongen hoofdzekering op die fase zonder dat de laadpaal met loadbalancing dat kan voorkomen.
Ja, maar dat heeft dan helemaal niks met de laadpaal of loadbalancing te maken, dus een andere laadpaal gaat dit niet oplossen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:53
MadSaid schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 00:48:
[...]

Ik heb inderdaad automaten. Wat mij juist verbaasde is dat ondanks dat de automaat van het laadpunt afsloeg, toch ook de hoofdzekering eruit ging. Dit is inmiddels twee keer gebeurd. Dat brengt helaas iedere keer honderden euro’s kosten met zich mee.

Daarnaast heb ik de afgelopen jaren meerdere andere problemen met het laadpunt gehad, zoals:
  • laden stopt zonder duidelijke reden;
  • foutmeldingen tijdens het laden;
  • niet laden op de maximale snelheid (regelmatig rond 3 kW in plaats van 11 kW);
  • zekering in het laadpunt doorgeslagen.
Nadat afgelopen week opnieuw de hoofdzekering is doorgeslagen, heb ik besloten dat het tijd is om het laadpunt te vervangen. Ik had dit liever niet hoeven doen, maar gezien mijn ervaringen van de afgelopen 5,5 jaar lijkt dit mij de meest betrouwbare oplossing.
Als ik het zo lees heb je:

- Automaten voor de diverse groepen

- Smeltzekeringen voor de hoofdzekeringen (3, 1 per fase)

Want als de hoofdzekering vervangen elke keet “honderden” euro’s kost, dan zijn dat smeltzekeringen en geen automaten. Die automaten zou je nl. zelf gewoon weer kunnen activeren (zo zit het bij mij iig)

Anyway,

Zet er een Homewizard P1 meter tussen met een eigen voedinkje.

En vervolgens zoals een ander al schreef, maak je set-up inzichtelijk.

Kost je een uurtje en dan weet je hoe je apparaten over je groepen verdeeld zijn.

Neem je hopelijk aanwezige groepenkast kaart als uitgangspunt en controleer of dat allemaal klopt en compleet is.

Vervolgens noteer je hoeveel wat elk apparaat is.

En dan wordt het optellen.

En als laatste moet je (laten) uitzoeken, welke groep op welke fase zit.

En dan nogmaals optellen per fase.

Daar zit dan ook nog een stukje marge, want hoe groot is de kans dat de wasmachine en vaatwasser op hetzelfde moment gaan verwarmen? (Voorbeeldje)

Dat is niet spannender als je groepenkast opentrekken en de kabels tussen binnenkomende fases en de groepen volgen.

Beetje oppassen wat (je gelooft het niet 😎) er staat spanning op.

[ Voor 5% gewijzigd door macfocus op 08-08-2026 09:50 ]

• BarryH
guido66 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:12:
[...]

Ja, maar dat heeft dan helemaal niks met de laadpaal of loadbalancing te maken, dus een andere laadpaal gaat dit niet oplossen.
Exact

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

macfocus schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:48:
[...]

Als ik het zo lees heb je:

- Automaten voor de diverse groepen

- Smeltzekeringen voor de hoofdzekeringen (3, 1 per fase)

Want als de hoofdzekering vervangen elke keet “honderden” euro’s kost, dan zijn dat smeltzekeringen en geen automaten. Die automaten zou je nl. zelf gewoon weer kunnen activeren (zo zit het bij mij iig)

Anyway,

Zet er een Homewizard P1 meter tussen met een eigen voedinkje.

En vervolgens zoals een ander al schreef, maak je set-up inzichtelijk.

Kost je een uurtje en dan weet je hoe je apparaten over je groepen verdeeld zijn.

Neem je hopelijk aanwezige groepenkast kaart als uitgangspunt en controleer of dat allemaal klopt en compleet is.

Vervolgens noteer je hoeveel wat elk apparaat is.

En dan wordt het optellen.

En als laatste moet je (laten) uitzoeken, welke groep op welke fase zit.

En dan nogmaals optellen per fase.

Daar zit dan ook nog een stukje marge, want hoe groot is de kans dat de wasmachine en vaatwasser op hetzelfde moment gaan verwarmen? (Voorbeeldje)

Dat is niet spannender als je groepenkast opentrekken en de kabels tussen binnenkomende fases en de groepen volgen.

Beetje oppassen wat (je gelooft het niet 😎) er staat spanning op.
Soms zitten de hoofdzekeringsautomaten in een verzegelde kastje.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:19:
[...]

Soms zitten de hoofdzekeringsautomaten in een verzegelde kastje.
Dan nog zijn het geen automaten. Uiteraard zitten ook de automaten in een verzegeld kastje. Ze zitten in Nederland voor de meter.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
daemonix schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:56:
[...]

Dan nog zijn het geen automaten. Uiteraard zitten ook de automaten in een verzegeld kastje. Ze zitten in Nederland voor de meter.
Zijn dat dan niet altijd smeltzekeringen?

• daemonix
  • Niet online
richards3 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:03:
[...]

Zijn dat dan niet altijd smeltzekeringen?
Nee dus. :) Verschil is dat je de smeltzekeringen niet ziet en de automaten wel.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:56:
[...]

Dat zijn gewoon zekeringsautomaten. Soms zitten ze in een verzegeld kastje, soms niet. Bij mij gelukkig niet.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:54
DonJuape schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:21:
Dat zijn gewoon zekeringsautomaten. Soms zitten ze in een verzegeld kastje, soms niet. Bij mij gelukkig niet.
Dat kastje is hier ook verzegeld, maar de schakelaars zijn wel bereikbaar/te bedienen.

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• daemonix
  • Niet online
[...]

Aangezien de automaten voor de meter zitten moeten ze verzegeld zijn. Zo niet dan heb je de mogelijkheid om elektriciteit af te tappen.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

Aangezien de automaten voor de meter zitten moeten ze verzegeld zijn. Zo niet dan heb je de mogelijkheid om elektriciteit af te tappen.
Ik bedoel wat @Peter-036 zegt en soms kun je ze niet zelf bedienen.

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:47:
[...]

Ik bedoel wat @Peter-036 zegt en soms kun je ze niet zelf bedienen.
Dan zijn het geen automaten.

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-08 12:44
Ik heb een vraagje.
Ik rijd zelf sinds kort een Model Y 2023 model.

En ik kan helaas mijn auto niet direct bij mij huis plaatsen en dus laden.
Nu staat mijn auto wel heel dichtbij in de garage achter het huis en ook dichtbij mijn schuur.

Nu zat ik met de gedachten te spelen om een speciale kabel (welke tegen veel stroom kan) aan te schaffen en die vanaf mijn schuur naar mijn auto te leggen, is ongeveer 12-13 meter

Zie hieronder, rode lijn is vanaf mijn schuur en bij het bolletje staat mijn auto, niet ver dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wugrgai7xBjKB07R_AVy004Wy2g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fK0pyL3W0Xlq5IPBffeZTR29.png?f=user_large
In de schuur heb ik volgende aansluiting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qujnzi1ZlD3Hohou9Oi1b6RQqVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfLUYx9Iyx8UfJyWtQ3Uv3wZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dat het mogelijk is om met een verleng kabel te werken dat is duidelijk.
Echter gaat het mij meer om veiligheid, ik wil dus met een goede daarvoor bestemde verleng kabel werken en de mobile (granny ? ) charger gebruiken om mijn auto op te laden.

Raden jullie dit af of hebben jullie tips welke verleng kabel te gebruiken ?
Wij hebben een huis vanaf 2021 en naar mijn idee een in orde meterkast.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• Peter-036
Bij een blikseminslag hier in de buurt sloegen ze 'uit', en kon ik ze zelf weer inschakelen.... dat het kastje verzegeld is, is inderdaad om onbevoegd openen tegen te gaan. Die controle is dan kennelijk pas nodig bij een storing?

Hier dus per fase wel degelijk een (automagische) beveiliging, misschien heet het geen 'automaat', maar het werkt kennelijk wel zo.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:56
@Jeroenzer Alles kan, maar die kabel moet er een halve dag tot een dag liggen om je batterij te vullen. Want je kunt dan maar iets van 10A laden op 1 fase. Dat is 2,3kWh (per uur dus). Met een 60 of 80kWh batterij ben je als deze vrij leeg is 24uur of langer aan het laden.

Persoonlijk zou ik het niet zo doen, los van struikelgevaar. Dan zou ik daar een laadpaal plaatsen met een kabel en eigen aardlekautomaat vanaf de meterkast, liefst op 3 fase (met loadbalancing).

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:46
daemonix schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

Zegelen en bedienen kan samen gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Inspired op 08-08-2026 13:52 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Jeroenzer Het gebruik van een verlengkabel wordt o.a. afgeraden omdat je dan geen thermische beveiliging in de stekker hebt (die zit alleen in de stekker van de laadkabel). Een tweede reden is dat 2.5 mm² kabels nogal zeldzaam zijn.
Kun je niet een laadpaal of laadstopcontact bij die parkeerplaats maken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Peter-036 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:24:
[...]

Bij een blikseminslag hier in de buurt sloegen ze 'uit', en kon ik ze zelf weer inschakelen.... dat het kastje verzegeld is, is inderdaad om onbevoegd openen tegen te gaan. Die controle is dan kennelijk pas nodig bij een storing?

Hier dus per fase wel degelijk een (automagische) beveiliging, misschien heet het geen 'automaat', maar het werkt kennelijk wel zo.
Je bedoelt waarschijnlijk gewoon dit (in de groene kring):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLB8736jeZkcwPv10uGSfMaMIsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MG01MReDgOb0tsAKXep8PjWF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2026 14:06 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Ik heb een Ford Explorer in bestelling, en ben me nu dus aan het inlezen over thuisladen. Sta ook nog op de wachtlijst voor aanpassing van 1x25 naar 3x25A aansluiting, de meterkast is al 3fase voorbereid bij de installatie van zonnepanelen enkele jaren geleden (3,65 kWp SolarEdge). Ik ben net gepensioneerd dus de auto staat veel overdag op de oprit, en kan dan mooi gebruik maken van het surplus aan zonnestroom. Heb ook nog 2 HW thuisaccu's - maar heb op zonnige dagen toch nog veel stroom over - en gebruik Homey Pro om veel in huis aan te sturen. Ik heb al gezien dat veel laadpalen zelfstandig slim kunnen laden, maar het lijkt me ook handig om te kunnen koppelen met Homey. De vraag dus: welke laadpalen komen voor deze situatie het best in aanmerking? Wat zijn jullie ervaringen?

• Peter-036
IvoB2 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk gewoon dit (in de groene kring):
[Afbeelding]
Nee, ik bedoel dit, met in het rode kader het zegel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4_vW2ZD_orRKL7ppvZHDBPv4Ww=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TiFJrNnNXUt8DtrbnvNuSR9W.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Peter-036 op 08-08-2026 15:53 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:37
*edit*

[ Voor 149% gewijzigd door ASW1 op 08-08-2026 16:00 ]

Hoi! Stap over naar Tibber via mijn link voor een 50€ korting bij Tibber: https://invite.tibber.com/l4xax6bs

• IvoB2
  • Niet online
Peter-036 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:52:
[...]

Nee, ik bedoel dit, met in het rode kader het zegel:

[Afbeelding]
Dan bedoelen we wel degelijk hetzelfde. :)
Ik had het over de discussie over de "hoofdautomaat".
In beide gevallen automaten die bij overspanning afslaan en die je zelf kan resetten (wat in BE trouwens al tientallen jaren de gewoonste zaak van de wereld is).
Dat je meterkast zelf verzegeld is om "geknoei" op dat niveau tegen te gaan lijkt me ook niet meer dan logisch. Hier zit er zelfs een drievoudige zegel op de meter.
Twee op de (digitale) meter zelf en eentje op de schroef van de kast omheen de hoofdautomaat.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2026 19:59 ]

• MadSaid
@Ronald.42, @Inspired, @True, @BarryH, @Makrolon, @guido66, @macfocus, @DonJuape, @daemonix, @richards3, @Peter-036, @IvoB2

Naar aanleiding van mijn eerdere post wil ik jullie bedanken voor alle reacties en adviezen!

De belangrijkste takeaway voor mij is dat ik eerst moet uitzoeken hoe de faseverdeling is en moet proberen te achterhalen of er een probleem zit in de load balancing.

Ik ga hiervoor een HomeWizard P1 Meter bestellen en daarmee onderzoeken hoe mijn verbruik over de drie fasen verdeeld is. Daarnaast heb ik inmiddels ook het een en ander in kaart gebracht wat betreft de verdeling van mijn groepen.

Ik zal de resultaten van dit onderzoek in een eigen topic delen. Hopelijk hebben anderen er ook iets aan en kunnen we daar verder op voortborduren.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:53
daemonix schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:36:
[...]

Dan zijn het geen automaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyvQboom46Vm2KEurqVVhmhMS2M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zbtvp6T6fzaCwOoz4xCWD3tz.jpg?f=user_large

Dat kan dus wel.
Kast is verzegeld, automaten zijn bereikbaar.

• daemonix
  • Niet online
macfocus schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:49:
[...]

[Afbeelding]

Dat kan dus wel.
Kast is verzegeld, automaten zijn bereikbaar.
Dat is toch wat ik schreef? De schrijver stelde dat de automaten niet bereikbaar zouden zijn, en inmiddels is gebleken dat het wel zo is. Het kastje waarin de automaten zitten moet verzegeld zijn om fraude bewijsbaar te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door daemonix op 08-08-2026 18:09 ]

• daemonix
  • Niet online
[...]

Mijn post voor de jouwe stelt:

Nee dus. :) Verschil is dat je de smeltzekeringen niet ziet en de automaten wel.

Als bij jou het kastje van de automaten niet verzegeld zijn dan kun je makkelijk frauderen.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:11:
[...]

Mijn post voor de jouwe stelt:

Als bij jou het kastje van de automaten niet verzegeld zijn dan kun je makkelijk frauderen.
Geen idee wat je probeert te zeggen. Volgens mij zijn we het eens maar je leek eerst te zeggen dat de hoofdzekeringen geen automaten kunnen zijn. Tenminste zo las ik het.

Verder kan ik ze resetten maar soms kun je er niet bij (ook als het automaten zijn).

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 08-08-2026 18:33 ]

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:31:
[...]

Geen idee wat je probeert te zeggen. Volgens mij zijn we het eens maar je leek eerst te zeggen dat de hoofdzekeringen geen automaten kunnen zijn. Tenminste zo las ik het.

Verder kan ik ze resetten maar soms kun je er niet bij (ook als het automaten zijn).
Het ging om verzegeling, die moet altijd of het nu smeltzekeringen zijn of automaten. Je kunt er in Nederland altijd bij als het automaten zijn.

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:58
daemonix schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:41:
[...]

Het ging om verzegeling, die moet altijd of het nu smeltzekeringen zijn of automaten. Je kunt er in Nederland altijd bij als het automaten zijn.
Helaas. Hier ben ik het niet mee eens, mijn collega is overgezet van smelt naar automaat. Maar de deksel is nooit veranderd bij hem. Dus hij ziet een hele mooie ABB C40, maar kan hem zelf niet omhoog zetten als die uit springt..

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dartlink schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Helaas. Hier ben ik het niet mee eens, mijn collega is overgezet van smelt naar automaat. Maar de deksel is nooit veranderd bij hem. Dus hij ziet een hele mooie ABB C40, maar kan hem zelf niet omhoog zetten als die uit springt..
Precies. Ook mijn ervaring.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Klinkt als iets dat je wilt laten veranderen want het lijkt me gek als de netbeheerder dit een wenselijke situatie vindt. Die moeten toch wel wat beters te doen hebben dan een automaat om komen zetten...

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• daemonix
  • Niet online
Precies, daar heeft dus een monteur zitten blunderen.

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-08 12:44
Andrehj schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:49:
@Jeroenzer
Kun je niet een laadpaal of laadstopcontact bij die parkeerplaats maken?
Ja, nou kijk, de garage is uiteraard onder een VVE beheer.

Echter huren wij de woning en bij onze woning hebben wij dus een prive parkeerplek en het is zeker mogelijk om een laadpaal te plaatsen en deze willen wij ook volledig bekostigen.
Echter hebben wij goedkeuring nodig van de eigenaar en wij hebben de eigenaar gevraagd of dit kan en mag en aangegeven dat wij de plaatsing kosten willen betalen etc. echter de eigenaar wilt dit niet vanwege de jaarlijke doorbelast kosten welke 1x per jaar plaats vinden , alleen als dat direct op ons kan worden gedaan wilt hij het toestaan...

Maarja, de VVE beheerder heeft ook aangegeven dat het altijd direct naar eigenaar van woning gaat.

Dus wij hebben nog eenmalig een brief geschreven in goede hoop dat het alsnog mag/kan.

Vandaar dat ik eigenlijk naar verschillende optie aan het kijken ben :)

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• Ruben.
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:52
Ik zit met een probleem. Ik heb een Newmotion laadpaal van 50five. Nu werkte dit tot nu toe oké. Ook als ik op het portaal inlogde kon ik daar mooi de transacties exporteren. Handig nu, met ERE. Echter, sinds kort werkt dit niet meer. Ik weet niet of ik iets verkeerd doe, maar ik om er niet uit. Ik zie op het dashboard wel dat ik laadtransacties heb, maar op de transactiespagina kan ik niets zien.

Ik heb al een ticket aangemaakt bij support, maar zoals jullie weten is de support van 50five niet om over naar huis te schrijven.

Andere mensen die hetzelfde hebben en wellicht een oplossing hebben?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ruben. schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:30:
Ik zit met een probleem. Ik heb een Newmotion laadpaal van 50five. Nu werkte dit tot nu toe oké. Ook als ik op het portaal inlogde kon ik daar mooi de transacties exporteren. Handig nu, met ERE. Echter, sinds kort werkt dit niet meer. Ik weet niet of ik iets verkeerd doe, maar ik om er niet uit. Ik zie op het dashboard wel dat ik laadtransacties heb, maar op de transactiespagina kan ik niets zien.

Ik heb al een ticket aangemaakt bij support, maar zoals jullie weten is de support van 50five niet om over naar huis te schrijven.

Andere mensen die hetzelfde hebben en wellicht een oplossing hebben?
Heb je het hier al geprobeerd?
Shell Recharge / Newmotion gebruikersplatform

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:54
Jeroenzer schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:16:
[...]

Ja, nou kijk, de garage is uiteraard onder een VVE beheer.

Echter huren wij de woning en bij onze woning hebben wij dus een prive parkeerplek en het is zeker mogelijk om een laadpaal te plaatsen en deze willen wij ook volledig bekostigen.
Echter hebben wij goedkeuring nodig van de eigenaar en wij hebben de eigenaar gevraagd of dit kan en mag en aangegeven dat wij de plaatsing kosten willen betalen etc. echter de eigenaar wilt dit niet vanwege de jaarlijke doorbelast kosten welke 1x per jaar plaats vinden , alleen als dat direct op ons kan worden gedaan wilt hij het toestaan...

Maarja, de VVE beheerder heeft ook aangegeven dat het altijd direct naar eigenaar van woning gaat.

Dus wij hebben nog eenmalig een brief geschreven in goede hoop dat het alsnog mag/kan.

Vandaar dat ik eigenlijk naar verschillende optie aan het kijken ben :)
Welke jaarlijkse kosten bedoel je? Na installatie heb ik geen kosten meer gehad aan mijn laadpaal (behalve stroomkosten :+). Maar mijn laadpaal hangt gewoon aan m'n garage, niet op terrein van een VvE.

• daemonix
  • Niet online
Sandro! schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:27:
[...]

Welke jaarlijkse kosten bedoel je? Na installatie heb ik geen kosten meer gehad aan mijn laadpaal (behalve stroomkosten :+). Maar mijn laadpaal hangt gewoon aan m'n garage, niet op terrein van een VvE.
Iemand moet toch de kabel jaarlijks aaien en vragen of de elektronen nog tevreden zijn met hun plaats in de kabel?

• Sandro!
daemonix schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Iemand moet toch de kabel jaarlijks aaien en vragen of de elektronen nog tevreden zijn met hun plaats in de kabel?
offtopic:
Ik schud de laatste elektronen altijd uit de kabel voordat ik hem opberg, overblijfsel van het tanken vroeger :) Zal volgende keer eens vragen of ze dat fijn vinden.

• St00mwals
  • Laatst online: 16:26
Nog even terugkomend op de toegankelijkheid van de hoofdzekeringen/-automaten van de netbeheerder.
Zojuist is bij mij de netaansluiting van 1 naar 3 fase gebracht en daarbij is mijn ene toegankelijke hoofdautomaat vervangen door 3 toegankelijke hoofdautomaten (ABB S 201M C25).

Als ik er 'straks' dus een keertje eentje uitblaas, dan kan ik hem gelukkig wel zelf weer omzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door St00mwals op 10-08-2026 16:17 ]

• Spoetnik
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 00:00
Een vraag in verband met het installeren van een laadpaal (Zappi V2.1)
Huidige situatie:
Meterkast 1 fase, met tot voorjaar 2027 nog een analoge meter.
Zonnepanelen.
Geaard buitenstopcontact naast de garage, aangesloten op een eigen groep (16A) in de meterkast.

Op dit stopcontact sluit ik nu de Tesla mobiele connector aan voor het opladen van mijn Tesla MY.
Maximaal 13A, langzaam laden, maar dat is geen probleem.

Vooral door het krijgen van een slimme meter en het einde van de salderingsregeling.
Mijn vraag is de volgende:
Kan ik het stopcontact 1 op 1 vervangen door de Zappi laadpaal? En daarna een Harvi met CT-klemmen in de meterkast plaatsen voor loadbalancing/zonnestroom?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Spoetnik schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:05:
Huidige situatie:
Zonnepanelen.
Geaard buitenstopcontact naast de garage, aangesloten op een eigen groep (16A) in de meterkast.

Op dit stopcontact sluit ik nu de Tesla mobiele connector aan voor het opladen van mijn Tesla MY.

Vooral door het krijgen van een slimme meter en het einde van de salderingsregeling.
Kan ik het stopcontact 1 op 1 vervangen door de Zappi laadpaal? En daarna een Harvi met CT-klemmen in de meterkast plaatsen voor loadbalancing/zonnestroom?
Dat kan mits je je houdt aan de maxima van laadsnelheid (eigenlijk vermogen) en beveiliging gebaseerd op de bekabeling en lengte.

En het is natuurlijk maar 1 fase. Als je geluk hebt kun je tot 16A, maar hoger zal sowieso niet mogen. Dat houdt niet over.

Wellicht handig om je eigen topic te openen en hier een linkje te posten, er komt wel iets meer bij kijken dan even een wandcontactdoos los schroeven.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:33
Huidige situatie:
Zonnepanelen.

Het kan alleen volgens de regels als het stopcontact ook een eigen aardlekschakelaar of aardlekautomaat heeft in de meterkast. Een laadstation mag de aardlek niet met andere groepen delen namelijk.

Maar vind je het niet mooier om hem gelijk 3 fase aan te sluiten en de ct klemmen bedraad aan te sluiten? Ik wel. 😁

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:46
Huidige situatie:
Zonnepanelen.

Zappi heeft geen MID toch? Kun je niet beter iets kopen waar wel een MID in zit?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:35
Wij laden momenteel onze e-golf 35 kWh met de thuislader op die ligt in de schuur met de kabel onder de deur door. nu was ik benieuwd of en hoe ik zo goedkoop mogelijk kan zorgen dat de schuurdeur niet meer open en dicht hoeft voor het laden. een laadpaal of box zou dus makkelijk zijn.

een tweedehand oplossing van marktplaats zal nog geinstalleerd moeten worden, wat ca 600 tot 700 zou moeten kosten als ik de bedragen daarvoor goed heb begrepen. Omdat we wel elektrisch koken en een elektrische oven hebben, en nu een 1 fase meterkast hebben is loadbalancing wel bijna een vereiste? voor het installeren zou ik een 3 fase kabel en 2 datakabels willen voorzien.

Nu een goedkope 2e hand paal kopen is een optie. maar die hebben vaak geen MID meter. het is jammer dat de laadpaal zich dan niet terug kan verdienen. laadpalen die dat wel hebben kosten toch nog rond de 500 euro als het inclusief mid meter en loadbalancing is.

weegt dat nog op tegen meteen maar een nieuwe laadpaal met loadbalancing, MID meter, en een online portaal die zonder ebonement de ERE gegeven naar de inboeker kan sturen? zaptec go 2 kan bijvoorbeeld zelfs bi-directioneel laden, maar dat kunnen nu maar weinig autos. en de vraag is of de AC teruglaadfunctie wel de standaard gaat worden? welk advies kunnen jullie me geven? welke 2e paal is geschikt, en wat ost dat en is mijn inschatting voor de installatie een beetje juist?

als we ca 3500 kWh per jaar zouden laden kan de ERE ons ca. 350 per jaar opleveren. wat ik heb begrepen is dat de tarieven daarvoor nog een paar jaar zouden kunnen stijgen, maar dat de prijs daarna wellicht in verhouding zal dalen, omdat de markt voor de certificaten minder wordt ( er is meer groene stroom voor handen, en dus minder vraag naar, en het aanbod wordt alleen maar groter..) dat betekent dat als we ca 1500 terug zouden willen verdienen de paal een hele tijd moet blijven hangen voordat we een 2e hands kunnen omruilen voor een nieuwe met fucties die dan passen bij aangepaste meterkast en auto die we dan wellicht hebben.

om gebruik t ekunnen maken van de ERE denk ik dat een MID meter in de lader belangrijk is..

• RoelsRules
  • Nu online
Voor ere is mid meter een eis. Dus zonder geen ere. Vermoed dat de meeste 2e hands palen idd geen mid hebben en zou ik naar een nieuwe kijken die voor je voldoet.

Wil je nu al 3 fase kunnen laden? Dan ook je meterkast aanpassen (als dat nog lukt met de huidige wacht lijsten). Kun je een kabel krijgen vanuit je meterkast naar de beoogde plek buiten? Dan dat zelf doen, zelf de paal ophangen en hooguit de kabel in de meterkast door elektricien laten aansluiten.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

engelbertus schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 01:19:
Wij laden momenteel onze e-golf 35 kWh met de thuislader op die ligt in de schuur met de kabel onder de deur door. nu was ik benieuwd of en hoe ik zo goedkoop mogelijk kan zorgen dat de schuurdeur niet meer open en dicht hoeft voor het laden. een laadpaal of box zou dus makkelijk zijn.

een tweedehand oplossing van marktplaats zal nog geinstalleerd moeten worden, wat ca 600 tot 700 zou moeten kosten als ik de bedragen daarvoor goed heb begrepen. Omdat we wel elektrisch koken en een elektrische oven hebben, en nu een 1 fase meterkast hebben is loadbalancing wel bijna een vereiste? voor het installeren zou ik een 3 fase kabel en 2 datakabels willen voorzien.

Nu een goedkope 2e hand paal kopen is een optie. maar die hebben vaak geen MID meter. het is jammer dat de laadpaal zich dan niet terug kan verdienen. laadpalen die dat wel hebben kosten toch nog rond de 500 euro als het inclusief mid meter en loadbalancing is.

weegt dat nog op tegen meteen maar een nieuwe laadpaal met loadbalancing, MID meter, en een online portaal die zonder ebonement de ERE gegeven naar de inboeker kan sturen? zaptec go 2 kan bijvoorbeeld zelfs bi-directioneel laden, maar dat kunnen nu maar weinig autos. en de vraag is of de AC teruglaadfunctie wel de standaard gaat worden? welk advies kunnen jullie me geven? welke 2e paal is geschikt, en wat ost dat en is mijn inschatting voor de installatie een beetje juist?

als we ca 3500 kWh per jaar zouden laden kan de ERE ons ca. 350 per jaar opleveren. wat ik heb begrepen is dat de tarieven daarvoor nog een paar jaar zouden kunnen stijgen, maar dat de prijs daarna wellicht in verhouding zal dalen, omdat de markt voor de certificaten minder wordt ( er is meer groene stroom voor handen, en dus minder vraag naar, en het aanbod wordt alleen maar groter..) dat betekent dat als we ca 1500 terug zouden willen verdienen de paal een hele tijd moet blijven hangen voordat we een 2e hands kunnen omruilen voor een nieuwe met fucties die dan passen bij aangepaste meterkast en auto die we dan wellicht hebben.

om gebruik t ekunnen maken van de ERE denk ik dat een MID meter in de lader belangrijk is..
Je hebt een EV en wil je fatsoenlijk kunnen thuis laden dan hoort daar een laadpaal bij, gewoon onderdeel van de kosten, waarom moet je die terug verdienen? Je auto verdien je toch ook niet terug?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:10

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

RoelsRules schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 07:09:
Voor ere is mid meter een eis. Dus zonder geen ere. Vermoed dat de meeste 2e hands palen idd geen mid hebben en zou ik naar een nieuwe kijken die voor je voldoet.

Wil je nu al 3 fase kunnen laden? Dan ook je meterkast aanpassen (als dat nog lukt met de huidige wacht lijsten). Kun je een kabel krijgen vanuit je meterkast naar de beoogde plek buiten? Dan dat zelf doen, zelf de paal ophangen en hooguit de kabel in de meterkast door elektricien laten aansluiten.
Ik krijg nog net 3-fasen, was net op tijd met aanvragen :*)

Bleek mijn meterkast niet OK en er komt dus (vandaag) een nieuwe. Dat zijn wel serieuze kosten om rekening mee te houden.

Meteen geschikt voor zonnepanelen, load-balancer en what-not.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
klump4u schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:06:
[...]

Je hebt een EV en wil je fatsoenlijk kunnen thuis laden dan hoort daar een laadpaal bij, gewoon onderdeel van de kosten, waarom moet je die terug verdienen? Je auto verdien je toch ook niet terug?
Eens, met dien verstande dat als je nu een nieuwe laadpaal koopt, je wel wat raar bent als je geen gebruik gaat maken van ERE-mogelijkheid. Of je daarmee je laadpaal "terugverdient", of je biertje op de vrijdagavond, maakt natuurlijk niet uit, geld is geld :+

Ik heb driekwart jaar met een grannylader gewerkt met mijn PHEV - en dat werkt ook. Maar het wordt me te beperkt in laadsnelheid (we rijden bijna alles elektrisch, is een 25kWh-accu) en sturingsmogelijkheid. Dus laadpaal. En dus MID en ERE.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gramser schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:25:
[...]

Eens, met dien verstande dat als je nu een nieuwe laadpaal koopt, je wel wat raar bent als je geen gebruik gaat maken van ERE-mogelijkheid. Of je daarmee je laadpaal "terugverdient", of je biertje op de vrijdagavond, maakt natuurlijk niet uit, geld is geld :+

Ik heb driekwart jaar met een grannylader gewerkt met mijn PHEV - en dat werkt ook. Maar het wordt me te beperkt in laadsnelheid (we rijden bijna alles elektrisch, is een 25kWh-accu) en sturingsmogelijkheid. Dus laadpaal. En dus MID en ERE.
En de extra kosten van midi en geen midi die kun je proberen terug te verdien met ERE inderdaad maar de rest hoort gewoon bij een EV vind ik.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Gramser
  • Nu online
Het is maar net hoe je het bekijkt. Als ERE hetgeen is wat je over de streep trekt om een laadpaal te nemen (want misschien werkt granny laden wel prima), mag ERE best aangewend worden om de hele laadpaal terug te verdienen wat mij betreft. Lijkt me een puur persoonlijke overweging. Ben het wel met je eens dat je, zeker met de nieuwere (PH)EV's, al snel niet meer zonder de snelheid en flexibiliteit van een laadpaal kunt.

• RoelsRules
  • Nu online
ere is een mooie bijkomstigheid. Maar kan zomaar over jaar of 2 weer afgeschaft worden of maar een paar cent per kwh.
Mi gewoon idd een paal hangen, stom of slim. Mijn voorkeur voor slim. Gemak mag geld kosten en je bent flexibel(er)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ERE is geld krijgen zodat anderen namens jou mogen vervuilen, ik vind het een vrij principieel ding om daar niet aan mee te werken. Want het is letterlijk het ongedaan maken van je eigen milieuimpact besparing doordat je elektrisch rijdt...

• Gramser
  • Nu online
Dat is zeker een manier om ernaar te kijken: je werkt eigenlijk mee aan greenwashing van brandstofbedrijven. Tegelijkertijd is die elektrificatie niet meer tegen te houden (sprak hij hoopvol) en zijn die ERE-certificaten een soort achterhoedegevecht. Ik ben dan Hollandsch genoeg om daar toch mijn voordeel mee te doen.

• IvoB2
  • Niet online
Helsie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:32:
ERE is geld krijgen zodat anderen namens jou mogen vervuilen, ik vind het een vrij principieel ding om daar niet aan mee te werken. Want het is letterlijk het ongedaan maken van je eigen milieuimpact besparing doordat je elektrisch rijdt...
Mooi principe maar door ERE te weigeren gaan die anderen dan minder vervuilen?
Ik heb een vermoeden dat die "anderen" nog nooit van een ERE certificaat gehoord hebben.

Wat hopelijk wel een impact op hun gedrag zal hebben is dat elektrisch rijden steeds minder duur wordt dan fossiel rijden en daar helpen die ERE certificaten hopelijk een beetje bij.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2026 09:42 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:35
De golf is de 2e auto, we rijden er 65 km per dag mee, dus een paal is niet perse nodig.

"Hoort erbij om een tankstation op eigen terrein te bouwen", vind ik niet erg valide, maar inderdaad wel heel handig. We hebben hiervoor ook al 5 jaar een egolf gehad die we ook met de thuislader hebben geladen.

Als er nu de ERE is waarmee we naar schatting de komende drie jaar 1000 euro kunnen verdienen, waarom dat dan niet gebruiken voor een paal waardoor we meer gemak ondervinden. Met name de kleine accu en de 1 fase meterkast houden ons tegen om ca 1500 euro voor een laadpaal neer te leggen waarvoor de noodzaak ontbreekt.

Eigenlijk is hetdiscriminatie dat je alleen met een dure laadpaal gebruik kunt maken van de ERE.

verduidelijking: De ERE is bedoeld om duurzaamheid te verhogen door ipv benzine diesel of gas te tanken, op stroom te rijden. (in het geval de certificaten uitgegeven worden voor laden van je auto.) Dat je dat alleen met een dure nieuwe laadpaal voor elkaar krijgt is een verkapte subsidie voor mensen die nu elektrisch gaan rijden en toch vinden dat ze niet zonder laadpaal kunnen. die kun je vervolgens weer verkopen voor wat de gek ervoor geeft. Het is daarom naar mijn inzicht een verkapte subsidie, die nog discrimineert ook.

De extra kosten voor een laadpaal die veel mensen zouden moeten maken om de subsidie te krigen zou beter direct kunnen worden besteed aan verduurzaming, of het laden van de auto metde paal die je al hebt. dat levert echte duurzaamheid op. in plaats van duren tussenstappen en handel die daaraan wil verdienen. De subside wordt dus door mensen die die laadpaal nu nog moeten kopen betaald, en mensen die al een paal hebben, die krijgen ook geen certificaten, want geen mid meter in de paal zelf. Ik vind dat juist krom. de subsidie wordt nog eens gespreid uitbetaald ook. hoe de lobbymachine dit voor elkaar heeft weten te krijgen... hele krommem regeling. al begrijp ik ook wel dat het vaststellen van de geladen kWh goed moet gebeuren. nu wordt het echt een sigaar uit eigen doos. de ERE niet aanspreken omdat je vindt dat het de grote bedrijven in staat stelt te blijven vervuilen vindt ik ook een kromme redenering. het is wel een betaalbare manier om te compenseren, zoals dat er ook andere wellicht duurdere, en ook minder effectieve manieren zijn, zoals het plaatsen van een zon of windpark dat vervolgens niet afgeschakeld wordt in het nadeel van mensen met zonnenpanelen in woonwijken als de zon schijnt. de kosten komen weer bij burgers terecht, de duurzame energie die ergens in de buurt nog wel gebruikt had kunnen worden, wordt al niet eens opgewekt. Wat een afgang voor de energietransitie is dat....

Nu een 2e hands paal ophangen die goedkoop is terwijl er waarschijnlijk pas over een jaar of 4 a 5 een noodzaak voor een laadpaal is die om kan gaan met de auto die we dan hebben en de techniek van dan, met bijvoorbeeld de juiste hardware voor de juiste bi-directioneel laden is slimmer dan nu een nieuwe dure paal met alle toeters en bellen, die dan al weer niet meer voldoet. Echter moet onze meterkast het sneller kunnen laden ook aankunnen, een meterwissel zie ik bijvoorbeeld niet heel snel gebeuren in onze buurt en een aanpassing of vervanging van de meterkast lijkt mij ook slimmer om tegelijk met de verbouwing van de benedenverdieping te doen dan nu op veel zaken te gaan gokken, en veel dubbele kosten moeten maken.

Dan is een van de belangrijkste redenen om een paal op te hangen, namelijk de ERE, helemaal niet financieel aantrekkelijk.

Wat ik zie is dat een 2e hands paal ook al minstens 400 euro kost afhankelijk van wat er op zit. Dan is een meerprijs van een nieuwe misschien nog wel te overzien, en heeft het voordeel van garantie etc. Want anders dan zonneladen en voor sommige palen paal bi-directioneel laden, zit er geen voordeel aan een nieuwe paal voor ons. We hebben geen zonnepanelen, en de golf geen bi directioneel laden. Hoe dat zich in de toekomst ontwikkelt is nog maar zeer de vraag en kan dus ook weer extra dubbele kosten opleveren. Mid en loadbalancing zijn de dingen die echt noodzakelijk zouden zijn, het liefst met p1 poort, en zonder abonnement op de paal voor de inboeker. Zijn er dan 2e hands palen die daarvoor in aanmerking komen, en wat zijn de voordelige nieuwe palen die er dan zijn?

[ Voor 31% gewijzigd door engelbertus op 11-08-2026 13:46 ]

• Helsie
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:41:
[...]

Mooi principe maar door ERE te weigeren gaan die anderen dan minder vervuilen?
Ik heb een vermoeden dat die "anderen" nog nooit van een ERE certificaat gehoord hebben.

Wat hopelijk wel een impact op hun gedrag zal hebben is dat elektrisch rijden steeds minder duur wordt dan fossiel rijden en daar helpen die ERE certificaten hopelijk een beetje bij.
Uh ja, dat is precies hoe het werkt. De industrie koopt die ERE certificaten van elektrische rijders als 'uitstootrechten' (je mag als industrie van de EU een totale hoeveelheid uitstoten, dus als je laat zien dat je ook uitstoot gereduceerd hebt, wat ze dus doen met de koop van die ERE, kun je daarnaast meer andere uitstoot doen). Dus diegene die ervoor betaalt, heeft er wel degelijk van gehoord. Wat dacht je anders waar het geld vandaan komt dat je krijgt? ;-)

Let wel, ik veroordeel mensen niet dat ze er gebruik van maken. Ik veroordeel wel de EU en de industrie dat dit überhaupt kan bestaan...

[ Voor 19% gewijzigd door Helsie op 11-08-2026 10:08 ]

• IvoB2
  • Niet online
Het gaat niet om de industrie (want de fossiele industrie zal tot het bittere einde alle middelen blijven aanwenden om door te kunnen blijven gaan) maar om de eindgebruikers.

De "industrie" rekent die certificaten uiteraard gewoon door aan de klant. En zolang deze de aangerekende prijzen blijven betalen blijft dat treintje rijden.

ps. Ik krijg (nog) geen ERE certificaten, bovendien is fossiel rijden in BE ook nog eens goedkoper dan in NL.
Maar ik denk niet dat wanneer ik ERE certificaten zou krijgen buurman op fossiel plots minder gaat rijden.
Het is in se de eindklant die zal bepalen hoelang fossiel nog in de markt blijft.

Dat je dat veroordeelt daar kan ik inkomen.
Maar evengoed - aan de andere zijde - eindklanten die steeds duurdere fossiele energie veroordelen want die transitie "is maar niks", "opgedrongen door Brussel", enz.

Je kan het ipv negatief ook vanuit een positieve kant benaderen.
Door ERE certificaten wordt de delta tussen elektrische energie en fossiel tanken nog groter.
Door ze af te leveren voor thuisladen sluit je de industrie als tussenpersoon al gedeeltelijk uit en komen de inkomsten ten goede aan wie (al) elektrisch rijdt en niet aan de industrie an sich.

[ Voor 62% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2026 10:23 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

engelbertus schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:42:
De golf is de 2e auto, we rijden er 65 km per dag mee, dus een paal is niet perse nodig. Hoort erbij om een tankstation op eigen terrein te bouwen, vind ik niet erg valide, maar inderdaad wel heel handig. We hebben hiervoor ook al 5 jaar een egolf gehad die we ook met de thuislader hebben geladen. Maar als er nu ere is waarmee we naar schatting de komende drie jaar 1000 euro kunnen verdienen, waarom dat dan niet gebruiken voor een paal waardoor we meer gemak ondervinden. Met nam de kleine accu en de 1 fase meterkast houden ons verderzetten om ca 1500 euro voor een laadpaal neer te leggen waarvoor de noodzaak ontbreekt. Eigenlijk is hetdiscriminatie dat je alleen met een dure laadpaal gebruik kunt maken van de ERE. Nu een 2e hands paal ophangen die goedkoop is terwijl er waarschijnlijk pas over een jaar of 4 a 5 een noodzaak voor een laadpaal is die om kan gaan met de auto die we dan hebben en de techniek van dan, met bijvoorbeeld de juiste hardware voor de juiste bibdirectioneel laden is slimmer dan nu een nieuwe dure paal met alle toeters en bellen, die dan al weer niet meer voldoet. Echter moet onze meterkast het sneller kunnen laden ook aankunnen, een metersdiep zie ik bijvoorbeeld niet heel snel gebeuren en een aanpassing of vervanging van de meterkast lijkt mij ook slimmer om tegelijk met de verbouwing van de benedenverdieping te doen dan nu op veel zaken te gaan gokken, en veel dubbele kosten moeten maken. Dan is een van de belangrijkste redenen om een paal op te hangen, namelijk de ERE, helemaal niet financieel aantrekkelijk. Maar wat ik zie is dat een 2e hands paal ook al minstens 400 euro kost afhankelijk van wat er op zit. Dan is een meerprijs van een nieuwe misschien nog wel te verzien, en heeft het voordeel van garantie etc. Want anders dan zonneladen en VOOr een enkele paal biditectioneel laden, zit er geen voordeel aan een nieuwe paal voor ons. We hebben geen zonnepanelen, Ede golf geen bi directioneel laden en hoe dat zich in de toekomst ontwikkelt is nog maar zeer de vraag en kan dus ook weer extra dubbele kosten opleveren. Mid en loadbalancing zijn de dingen die echt noodzakelijk zouden zijn, het liefst met p1 poort, en zonder abonnement op de paal voor de inboeker. Zijn er dan 2e hands palen die daarvoor in aanmerking komen, en wat zijn de voordelige nieuwe palen die er dan zijn? Het beperkt de installatiewerkzaamheden dan tot een minimum..
offtopic:
Ik wil even kort meegeven dat je verhaal voor geen ene meter leest. Staat vol met typ en/of -spellingfouten, geen alinea's. Ik denk niet dat de enige ben.

• Termy
  • Laatst online: 14:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Helsie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:04:
[...]
Uh ja, dat is precies hoe het werkt. De industrie koopt die ERE certificaten van elektrische rijders als 'uitstootrechten' (je mag als industrie van de EU een totale hoeveelheid uitstoten, dus als je laat zien dat je ook uitstoot gereduceerd hebt, wat ze dus doen met de koop van die ERE, kun je daarnaast meer andere uitstoot doen). Dus diegene die ervoor betaalt, heeft er wel degelijk van gehoord. Wat dacht je anders waar het geld vandaan komt dat je krijgt? ;-)

Let wel, ik veroordeel mensen niet dat ze er gebruik van maken. Ik veroordeel wel de EU en de industrie dat dit überhaupt kan bestaan...
Dus ipv de fossiele brandstoffen zo te belasten en elektrificeren aantrekkelijker te maken stel je voor om... niks te doen? Fossiel gewoon overnacht te verbieden?

Don't let perfect be the enemy of good.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
engelbertus schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:42:
De golf is de 2e auto, we rijden er 65 km per dag mee, dus een paal is niet perse nodig. Hoort erbij om een tankstation op eigen terrein te bouwen, vind ik niet erg valide, maar inderdaad wel heel handig. We hebben hiervoor ook al 5 jaar een egolf gehad die we ook met de thuislader hebben geladen. Maar als er nu ere is waarmee we naar schatting de komende drie jaar 1000 euro kunnen verdienen, waarom dat dan niet gebruiken voor een paal waardoor we meer gemak ondervinden. Met nam de kleine accu en de 1 fase meterkast houden ons verderzetten om ca 1500 euro voor een laadpaal neer te leggen waarvoor de noodzaak ontbreekt. Eigenlijk is hetdiscriminatie dat je alleen met een dure laadpaal gebruik kunt maken van de ERE. Nu een 2e hands paal ophangen die goedkoop is terwijl er waarschijnlijk pas over een jaar of 4 a 5 een noodzaak voor een laadpaal is die om kan gaan met de auto die we dan hebben en de techniek van dan, met bijvoorbeeld de juiste hardware voor de juiste bibdirectioneel laden is slimmer dan nu een nieuwe dure paal met alle toeters en bellen, die dan al weer niet meer voldoet. Echter moet onze meterkast het sneller kunnen laden ook aankunnen, een metersdiep zie ik bijvoorbeeld niet heel snel gebeuren en een aanpassing of vervanging van de meterkast lijkt mij ook slimmer om tegelijk met de verbouwing van de benedenverdieping te doen dan nu op veel zaken te gaan gokken, en veel dubbele kosten moeten maken. Dan is een van de belangrijkste redenen om een paal op te hangen, namelijk de ERE, helemaal niet financieel aantrekkelijk. Maar wat ik zie is dat een 2e hands paal ook al minstens 400 euro kost afhankelijk van wat er op zit. Dan is een meerprijs van een nieuwe misschien nog wel te verzien, en heeft het voordeel van garantie etc. Want anders dan zonneladen en VOOr een enkele paal biditectioneel laden, zit er geen voordeel aan een nieuwe paal voor ons. We hebben geen zonnepanelen, Ede golf geen bi directioneel laden en hoe dat zich in de toekomst ontwikkelt is nog maar zeer de vraag en kan dus ook weer extra dubbele kosten opleveren. Mid en loadbalancing zijn de dingen die echt noodzakelijk zouden zijn, het liefst met p1 poort, en zonder abonnement op de paal voor de inboeker. Zijn er dan 2e hands palen die daarvoor in aanmerking komen, en wat zijn de voordelige nieuwe palen die er dan zijn? Het beperkt de installatiewerkzaamheden dan tot een minimum..
Het feit dat een regeling bepaalde technische vereisten heeft waar JIJ niet aan kan voldoen, betekent niet dat er sprake is van discriminatie. Je kunt het oneens zijn met die vereisten, maar dat maakt het nog geen discriminatie.

Volgens jouw logica discrimineert Apple tegen iedereen met een iPhone X of ouder omdat die geen iOS 27 kunnen installeren.

• FlowDesign
  • Laatst online: 15:11
engelbertus schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 01:19:

Een tweedehands lader vinden met ingebouwde MID zal niet meevallen denk ik en zeker niet voor weinig geld.
Dan zou ik je adviseren om eentje zonder MID te kopen tweedehands voor weinig geld en voorlopig op 1-fase te laden of net wat meer geld neerleggen voor een nieuwe met MID en loadbalancing en OCPP (goedkoopste optie is dan denk ik een Raedian Neo).

Dat bidirectioneel laden kun je voorlopig nog wel ff uit je hoofd zetten en 'bidirectional ready' waar o.a. Zaptec mee koketteert is bijna oplichting want dat gaat met die lader waarschijnlijk nooit werken.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

• Helsie
  • Niet online
Termy schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:57:
[...]

Dus ipv de fossiele brandstoffen zo te belasten en elektrificeren aantrekkelijker te maken stel je voor om... niks te doen? Fossiel gewoon overnacht te verbieden?

Don't let perfect be the enemy of good.
Nee, maar met oplopende restricties moet je toch geen backdoors creëren waarmee je met geld je (deels) uit de restricties kunt kopen? Is maar een mening hoor. ;-) Maar het gaat teveel off topic. Blijkbaar is het voor veel mensen aantrekkelijk.

• IvoB2
  • Niet online
Het is spot on topic want het maakt het thuisladen voor nog meer mensen aantrekkelijker.
Maar ERE is geen verplichting. Het staat dus iedereen vrij daar niet aan mee te doen, of het "te duur" is wegens MID verplichting of uit "pprincipe"of om nog andere redenen maakt niet uit.

iedere kWh die thuis geladen wordt blijft een non fossiele kWh (met of zonder ERE) en al helemaal indien dat op basis van eigen lokale HE productie is.
Ga je elders laden weet je al helemaal niet hoe die energie geproduceerd werd.

[ Voor 70% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2026 11:42 ]

• Helsie
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:39:
Het is spot on topic want het maakt het thuisladen voor nog meer mensen aantrekkelijker.
Maar ERE is geen verplichting. Het staat dus iedereen vrij daar niet aan mee te doen, of het "te duur" is wegens MID verplichting of uit "pprincipe"of om nog andere redenen maakt niet uit.

iedere kWh die thuis geladen wordt blijft een non fossiele kWh (met of zonder ERE) en al helemaal indien dat op basis van eigen lokale HE productie is.
Ga je elders laden weet je al helemaal niet hoe die energie geproduceerd werd.
Ja eens, ik bedoelde meer de discussie over 'wel of niet aan ERE meedoen' als off topic, en daar ben ik zelf schuldig aan. Het feit is dat het er is en dat het veel mensen blij maakt, ik wilde alleen een kort tegengeluid laten horen (mislukt ;-) ).

• humulus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57
Helsie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:01:
[...]

Ja eens, ik bedoelde meer de discussie over 'wel of niet aan ERE meedoen' als off topic, en daar ben ik zelf schuldig aan. Het feit is dat het er is en dat het veel mensen blij maakt, ik wilde alleen een kort tegengeluid laten horen (mislukt ;-) ).
Nee hoor, fijn om te horen dat er anderen zijn die ook niet mee doen aan greenwashing :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Fijn om te horen dat anderen niet voor de financiële FOMO vallen die ERE heet, dan is er minder aanbod en zijn mijn kWh's weer meer waard.
Als ik vanavond op het terras een biertje drink op jullie kosten zal ik aan jullie principiële overtuiging denken.

• IvoB2
  • Niet online
True schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:49:
Fijn om te horen dat anderen niet voor de financiële FOMO vallen die ERE heet, dan is er minder aanbod en zijn mijn kWh's weer meer waard.
Als ik vanavond op het terras een biertje drink op jullie kosten zal ik aan jullie principiële overtuiging denken.
De EV wel tijdig voor de mini-eclips op PV laden of je betaalt dynamisch de hoofdprijs. :+

• FlowDesign
  • Laatst online: 15:11
humulus schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:14:
[...]

Nee hoor, fijn om te horen dat er anderen zijn die ook niet mee doen aan greenwashing :)
Nou, dan stop maar helemaal met leven, nu meteen. Voordat ERE's voor laden werden geïntroduceerd, verhandelden landen en bedrijven al lang en breed emissierechten onder elkaar. Dus alles en iedereen die ook maar iets van een fossiele uitstoot heeft, moet emissierechten kopen. Ik snap je punt dat je het er uit principe niet mee eens bent, maar alles om je heen draait op dit systeem dus ook alles wat jij in je dagelijks leven koopt/gebruikt/verbruikt maakt gebruik van deze emissierechten. Dus je principes zijn een beetje naïef en een druppel op een gloeiende plaat.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

• humulus
FlowDesign schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:04:
[...]

Nou, dan stop maar helemaal met leven, nu meteen. Voordat ERE's voor laden werden geïntroduceerd, verhandelden landen en bedrijven al lang en breed emissierechten onder elkaar. Dus alles en iedereen die ook maar iets van een fossiele uitstoot heeft, moet emissierechten kopen. Ik snap je punt dat je het er uit principe niet mee eens bent, maar alles om je heen draait op dit systeem dus ook alles wat jij in je dagelijks leven koopt/gebruikt/verbruikt maakt gebruik van deze emissierechten. Dus je principes zijn een beetje naïef en een druppel op een gloeiende plaat.
Veel druppels koelen de plaat af ;)

Het is voor mij inderdaad principieel: ik ga niet mijn zonneenergie verhandelen, zodat een ander fossiel kan blijven gebruiken. Ik voel me daar goed bij. Dat de meesten (tenminste, zo voelt het aan wanneer ik alle forumposts over ERE zie) hier dat wel doen en zich daar goed bij voelen omdat daardoor hun installatie wat eerder terugverdiend is, vindt ik ook prima :)

[ Voor 20% gewijzigd door humulus op 11-08-2026 15:34 ]

• IvoB2
  • Niet online
Zoals al eerder gesteld, mooi principe.
Maar er gingen jaren voorbij zonder ERE (en zelfs nu is het in het geheel nog maar miniem) en daardoor zijn anderen ook niet minder fossiel gaan verbruiken/verhandelen.

Het is juist tegengesteld. Fossiel neemt af ten voordele van elektrificeren omdat het duurder wordt.
En jij wil daar dan juist tegenin gaan?

• humulus
IvoB2 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:51:
Zoals al eerder gesteld, mooi principe.
Maar er gingen jaren voorbij zonder ERE (en zelfs nu is het in het geheel nog maar miniem) en daardoor zijn anderen ook niet minder fossiel gaan verbruiken/verhandelen.

Het is juist tegengesteld. Fossiel neemt af ten voordele van elektrificeren omdat het duurder wordt.
En jij wil daar dan juist tegenin gaan?
Nee, ik wil er juist een beetje aan meehelpen dat het duurder wordt.

Voor zover ik het altijd begrepen heb is er nu emissiehandel aan de hand van certificaten. De hoeveelheid certificaten wordt in de loop der jaren verlaagd, zodat deze duurder worden. Idee is om daarmee de bedrijven te triggeren om te gaan vergroenen.

Dan ga ik toch geen extra certificaten genereren voor die bedrijven, zodat ze langer door kunnen? (hoewel mijn certificaatje maar een druppel op de gloeiende plaat is :+ )

• IvoB2
  • Niet online
Maar zo werkt het voor de meesten in de praktijk niet.
Het zal pas echt een verschil maken om fossiel uit te faseren wanneer elektrisch meer voordelen oplevert dan fossiel en die certificaten helpen juist om meer mensen over te halen om thuis te gaan laden en fossiel achterwege te laten.

Je hebt gelijk dat wanneer iedereen of een meerderheid strikt principieel zou handelen die certificaten niet nodig waren en zelfs contraproductief zouden zijn maar zo zit het - spijtig genoeg - niet in elkaar.

• Sandro!
Eerder ging het over smeltzekeringen in meterkasten, nu gaat het over ERE's. Voor beide is een apart topic, die kun je vinden in de topic warning ;) Als we zo doorgaan kunnen we straks dynamische contracten gaan bespreken, want die stroom gaat in je auto, en ook zonnepanelen en huishoudelijke apparatuur, want hoe zuiniger die is hoe meer PV er over blijft voor je auto. Maar daar zijn dus ook allemaal andere topics voor :*

• humulus
Oeps foutje 8)7 ken je dat, dat je door alle maatregelen dingen door elkaar gaat gooien: ERE staat naast de emissie handel.

Emissiehandel: zorgen dat zware industrie gaat vergroenen door ze te verplichten certificaten aan te schaffen.

ERE: Oliemaatschappijen verplichten om onze ERE certificaten aan te schaffen. Dat kost hun geld en wij worden beloond voor elektrisch rijden. Maakt het voor de oliemaatschappijen duurder (wat ze dan wel door zullen belasten aan klanten, zodat die nog eerder gaan denken aan elektrisch rijden)

Dus @IvoB2 je hebt gelijk, we moeten allemaal zoveel mogelijk ERE certificaten gaan genereren. :)

@Sandro! ja, laten we maar weer ontopic gaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door humulus op 11-08-2026 16:56 ]

Pagina: 1 ... 231 232 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen