nDirect090 schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:41:
Inmiddels bezig met de voorbereidingen voor het plaatsen van een laadpaal thuis. De laadpaal zelf en de aansluiting in de meterkast laat ik door een elektricien doen, maar het graafwerk en het leggen van de kabel wil ik alvast zelf voorbereiden.
Het gaat om een afstand/kabel van ongeveer 25 meter, en ik loop tegen een aantal vragen aan waar ik graag jullie advies over zou willen:
Kabeltype:
- Kan ik het beste kiezen voor YMVK of YMVK-AS? Met een -as is namelijk twee keer zo duur
Kabeldikte:
- Wat is verstandiger: 5x4 mm² of 5x6 mm²? Ik twijfel nog of ik voor 1-fase of 3-fase ga.
Data / communicatie:
- Ik lees soms dat mensen 1 of zelfs 2 FTP (internet) kabels meeleggen richting de laadpaal. Is dat aan te raden of juist overkill?
- Maakt het nog uit als ik twijfel tussen bijvoorbeeld een Peblar (Business) of een Zaptec Go 2?
Bescherming / buis:
- Leggen jullie de voedingskabel in een buis (mantelbuis) of direct in de grond?
Zoja:
- Hoe lossen jullie de overgang van grond naar laadpaal op? (Stop je de buis onder de grond en ga je verder met alleen de kabel omhoog? Of trek je de buis door tot in de paal)
- En welke diameter buis is dan aan te raden?
Alle tips, ervaringen of dingen waar ik rekening mee moet houden zijn meer dan welkom!
Overigens wat context: het is in huurhuis bij ouders, dus ik zal mogelijk binnen 5 a 6 jaar weg zijn. Dus hoef niet mega toekomst gericht te zijn
Dat hangt allemaal behoorlijk af van de paal die je kiest, de auto die je hebt en waar je kabel langs moet komen te liggen.

Ik zou in elk geval gewoon gelijk 3-fase leggen.
Type:
YMvK-AS is bedoeld voor buitengebruik in de grond en is voorzien van extra mechanise bescherming (tegen graven oid). YMvK heeft die extra bescherming niet, maar mag wel in vochtige ruimtes worden gebruikt.
Volgens mij is het binnen de huidige regels alleen toegestaan om een YMvK in de grond te leggen als hij in een buis zit, YMvK-AS mag zonder buis direct de grond in.
Gebruik in elk geval geen XMvK - dat is voor binnenshuis.
Kabeldikte:
25 meter is net het omslagpunt waar 4 mm2 over gaat in 6 mm2, omdat je anders te veel verlies krijgt. Je komt hier wel weg met 4 mm2. Dit is geschikt voor 11 kW. Als je ooit naar 22 kW denkt te willen moet je gelijk 6 mm2 leggen.
Data / communicatie:
Hangt totaal van de paal af. Peblar / Coolblue / Prodrive palen gebruiken klemmen rond de fasen in de meterkast voor load balancing, dan gebruiken ze vaak een UTP kabel om de klemmen, vanuit de meterkast ,via de UPT, op de paal aan te sluiten. Als je ook internet op je paal nodig hebt / wilt hebben kan het nuttig zijn om een 2e UTP te leggen, tenzij de paal WiFi ondersteunt.
Even goed kijken wat de paal nodig heeft, dus
UTP heb je ook in grondkabel variant. Op die lengte wel even oppassen dat je vol koper UTP koopt, niet aluminium met koper coating.
Bescherming / buis:
Ik heb hem in publiek gebied (moest een stukje onder de stoep door) in een mantelbuis gelegd, door de tuin ligt hij gewoon in de grond (daar ben ik zelf bij als we gaan graven). Het is tenslotte grondkabel.
Zoja:
Mantelbuis ligt tot aan de paal. Vaak hebben de palen een uitsparing waar die in kan, in de paal zelf loopt de kabel dan omhoog naar het laadpunt.
Diameters: Kijk wat je nodig hebt (opsomming van alle kabel diameters) en neem daar goed wat extra ruimte (10 mm) omheen, zodat je ruimte hebt om eventueel later een nieuwe kabel te trekken.
Bij het leggen zou ik de kabel al in de mantelbuis leggen voor je hem in de grond legt, 5-aderig is vervelend om door bochtjes te trekken.
[
Voor 6% gewijzigd door
Steef op 05-04-2026 11:27
]