• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:44
Ik lees hier steeds vaker dat men 22kW wil gaan laden. Maar daar heb je toch een 3x35A aansluiting voor nodig en die kost circa 100 euro per maand meer aan vastrecht dan 3x25A. Dus wat schiet je er dan mee op? Ja, de auto’s sneller vol, maar daar betaal je dus ook voor.

Arriving Somewhere but not here....

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:13
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:16:
Ik lees hier steeds vaker dat men 22kW wil gaan laden. Maar daar heb je toch een 3x35A aansluiting voor nodig en die kost circa 100 euro per maand meer aan vastrecht dan 3x25A. Dus wat schiet je er dan mee op? Ja, de auto’s sneller vol, maar daar betaal je dus ook voor.
In theorie kun je vanuit het net + PV wel aan die vermogens komen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:47
3x25A van het net en de rest van je PV of je thuisaccu

Ook het schakelen tussen 1fase zonneladen en 3fase zonneladen gaat wat soepeler (3x6A is 18A totaal, dus bij 1fase meer dan 16A PV wil je naar 3x6A, maar dat kan pas helemaal sluitend bij 18A PV opbrengst

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:11
Ik heb een 22 kW Peblar Business, op 11 kW ingesteld, op een 3x25A aansluiting. Mijn auto kan ook 'maar' met 11 kW laden, dus dat is voor nu prima.

Maar wie zegt dat 3x35A altijd zo duur blijft, dat mijn volgende auto (of die van mijn vrouw) niet 22 kW (of 7,4 kW op 1 fase) kan laden, of dat een volgende eigenaar van mijn huis het vastrecht er wel voor over heeft? De meerkosten zijn redelijk laag, en doordat ik eerder de keuze voor een Business i.p.v. Home heb gemaakt kan ik me nu ook aanmelden voor ERE-certificaten. Soms pakt de keuze om voor nét iets meer te gaan beter uit :)

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:44
Dartlink schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:29:
[...]

In theorie kun je vanuit het net + PV wel aan die vermogens komen.
Maar dat moet wel allemaal door je meterkast. Ik vind dit qua brandveiligheid geen goed idee, 11kW maakt je kabel al warm.

Maar goed, iedereen moet dat zelf weten, maar bij mij gaat dit niet gebeuren.

Arriving Somewhere but not here....

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Maar dat moet wel allemaal door je meterkast. Ik vind dit qua brandveiligheid geen goed idee, 11kW maakt je kabel al warm.

Ach wel nee, we hebben een 3x 50 A aansluiting gehad, nu verlaagd naar 3x 25 A omdat de batterij de rest kan leveren. Hoogst gemeten stroom vanaf de straat was 48 A, geen enkel probleem volgens de warmtebeeld camera. Je moet natuurlijk niet met een 2.4 mm2 kabel aan de gang gaan....

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Dan zou ik maar niet beginnen aan een thuisaccu, stromen van 150a zijn dan niet gek. Die 32a van 22kw is peanuts. Alles moet uiteraard degelijk aangelegd zijn, maar dat moet het ook bij 16a.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Sandro! schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:04:
[...]

Ik heb een 22 kW Peblar Business, op 11 kW ingesteld, op een 3x25A aansluiting. Mijn auto kan ook 'maar' met 11 kW laden, dus dat is voor nu prima.

Maar wie zegt dat 3x35A altijd zo duur blijft, dat mijn volgende auto (of die van mijn vrouw) niet 22 kW (of 7,4 kW op 1 fase) kan laden, of dat een volgende eigenaar van mijn huis het vastrecht er wel voor over heeft? De meerkosten zijn redelijk laag, en doordat ik eerder de keuze voor een Business i.p.v. Home heb gemaakt kan ik me nu ook aanmelden voor ERE-certificaten. Soms pakt de keuze om voor nét iets meer te gaan beter uit :)
Maar je auto kan op 1 fase op op 7,4kW laden (hoogstwaarschijnlijk) en het is interessant om op 1 fase zonnestroomoverschot te laden. Dat kan met een 22kW laadpunt van 1,4kW tot 7,4kW als je op 32A afzekert en een voldoende dikke kabel naar je laadpint gebruikt.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01:01
Ik heb een vraag. Mijn electricien is echt een slimme topper. Alleen beweert hij bij hoog en laag dat ik geen load balancing nodig heb. Terwijl ik dacht van wel. Vooral omdat ik voor 90% circa twee keer per week een ev zou willen opladen met alleen zonnestroom overschot.

Mijn set up is: ruim 35 zonnepanelen, opwek 12.000 kWh per jaar, verbruik 8500 kWh per jaar.

Ik sta op het punt een wallbox te kopen en dacht zelf aan een ratio solar met dus load balancing. Hij zegt dat dat onnodig duur is en een slimme laadpaal ook voldoende is. De wallbox inclusief Load balancing kost in totaal 730 incl. Btw. Hij zegt dat een Webasto box voor 400 ook goed is. Ik zou mijn auto 2x per week met opladen en heb 3 fase aansluiting.

Ik wil voorkomen dat mijn 3 plugin batterijen mijn ev gaan laden. Wie heeft er nou gelijk?

• janne_nl
Ik vraag me af of loadbalancing ervoor gaat zorgen dat je batterijen niet gebruikt worden. Hoeveel is het vermogen van je installatie? 35 panelen zegt nog niet zo veel.

Loadbalancing zorgt er met name voor dat de invoeding vanuit het net niet boven de 3x25 A uitkomt. Ligt heel erg aan de rest van je installatie.

Je electricien kan je dat toch wel uitleggen?

• Makrolon
  • Nu online
martinenjohn schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:33:
Ik heb een vraag. Mijn electricien is echt een slimme topper. Alleen beweert hij bij hoog en laag dat ik geen load balancing nodig heb. Terwijl ik dacht van wel. Vooral omdat ik voor 90% circa twee keer per week een ev zou willen opladen met alleen zonnestroom overschot.

Mijn set up is: ruim 35 zonnepanelen, opwek 12.000 kWh per jaar, verbruik 8500 kWh per jaar.

Ik sta op het punt een wallbox te kopen en dacht zelf aan een ratio solar met dus load balancing. Hij zegt dat dat onnodig duur is en een slimme laadpaal ook voldoende is. De wallbox inclusief Load balancing kost in totaal 730 incl. Btw. Hij zegt dat een Webasto box voor 400 ook goed is. Ik zou mijn auto 2x per week met opladen en heb 3 fase aansluiting.

Ik wil voorkomen dat mijn 3 plugin batterijen mijn ev gaan laden. Wie heeft er nou gelijk?
Een slimme laadpaal heeft altijd loadbalancing. Hoe kan hij anders slim zijn zonder te weten hoeveel stroom er door je netaansluiting gaat?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• daemonix
  • Niet online
@martinenjohn Je BMS (battery management software) zal moeten regelen dat er geen stroom uit de batterijen komt, dat kan een laadpaal niet organiseren hoe slim die ook is.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:57
daemonix schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:28:
@martinenjohn Je BMS (battery management software) zal moeten regelen dat er geen stroom uit de batterijen komt, dat kan een laadpaal niet organiseren hoe slim die ook is.
Niet je BMS, dat is voor batterij beveiliging. Je (H)EMS bedoel je.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• daemonix
  • Niet online
V_ger schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:32:
[...]

Niet je BMS, dat is voor batterij beveiliging. Je (H)EMS bedoel je.
Dat is meestal geintegreerd.

• janne_nl
Dat lijkt me niet, BMS en (H)EMS zijn 2 wezenlijk andere dingen.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:54
daemonix schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:36:
[...]

Dat is meestal geintegreerd.
Nu is een BMS toch wel heel wat anders dan een HEMS, de betekenis zegt het al, de BMS is mn bedoeld om alles goed in de juiste banen te leiden m.b.t. tot je batterij (intern) terwijl de HEMS juist bedoeld is om de energiehuishouding in goede banen te leiden en ja daar komt dus ook de batterij in het spel.

• daemonix
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:12:
[...]

Nu is een BMS toch wel heel wat anders dan een HEMS, de betekenis zegt het al, de BMS is mn bedoeld om alles goed in de juiste banen te leiden m.b.t. tot je batterij (intern) terwijl de HEMS juist bedoeld is om de energiehuishouding in goede banen te leiden en ja daar komt dus ook de batterij in het spel.
Ik kijk naar mijn Sigenstor en daar is het allemaal geintegreerd, net zoals bij Deye, Victron en andere grotere systemen. Ik heb het nadrukkelijk niet over de plugin batterijtjes.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:54
daemonix schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:43:
[...]

Ik kijk naar mijn Sigenstor en daar is het allemaal geintegreerd, net zoals bij Deye, Victron en andere grotere systemen. Ik heb het nadrukkelijk niet over de plugin batterijtjes.
oke, klopt bij vaste systemen is dat veelal in één schil geplaatst, daar heb je helemaal gelijk in, echter zo als ik het al aangaf zijn de functies echt beduidend anders. overigens ook bij plug in batterijen, bv bij Zendure zie je dat ook al, die hebben zelfs een tweede BMS lopen die de eigen BMS van de batterij modules controleerd en zo nodig bijstuurt incl. een bakcup functie. en ja, deze werken vaak wel samen binnen de software van het batterij systeem.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:19
martinenjohn schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:33:

Load balancing zorgt ervoor dat je aansluit niet wordt overbelast door teveel gelijktijdige vraag.

Dat heeft toch niets te maken met jouw wens om vooral te laden met zonnestroomoverschot?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

La1974 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:11:
[...]

Load balancing zorgt ervoor dat je aansluit niet wordt overbelast door teveel gelijktijdige vraag.

Dat heeft toch niets te maken met jouw wens om vooral te laden met zonnestroomoverschot?
Veel laadpunten met loadbalancing kunnen ook laden op zonnestroomoverschot. Dat komt omdat voor beide functies de stroom door de hoofdaansluiting moet worden gemeten.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:19
DonJuape schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:07:
[...]

Veel laadpunten met loadbalancing kunnen ook laden op zonnestroomoverschot. Dat komt omdat voor beide functies de stroom door de hoofdaansluiting moet worden gemeten.
Ja, ok. Maar het komt niet door de load balancing dat je kan zonneladen. Dat zijn toch echt twee verschillende functionaliteiten.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:46
daemonix schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:43:
[...]

Geintegreerd wel (lees: die inverters/systemen lezen get BMS uit en luisteren er naar) maar het zijn toch wezenlijk 2 verschillende dingen.

Een hems regelt de energiestromen op AC of doet NOM, het BMS beheert/onderhoudt de cellen van sets cellen.

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 23-05-2026 22:02 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
La1974 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:21:
[...]

Ja, ok. Maar het komt niet door de load balancing dat je kan zonneladen. Dat zijn toch echt twee verschillende functionaliteiten.
Mijn easee charge up kan zonnebaden door de equalizer. De equalizer zit aangesloten op de P1 poort waardoor deze weet wanneer er gelden kan worden door PV.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:55
tlpeter schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:43:
[...]

Mijn easee charge up kan zonnebaden
Dan hangt ie zeker buiten?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
ASS-Ware schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:41:
[...]

Dan hangt ie zeker buiten?
Dit is mijn type humor :9

Ik nu bedoel natuurlijk zonneladen.

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:57
Ik heb een prive parkeerplaats op het parkeerterrein.
Daar wil ik een laadpaal plaatsen. Er ligt reeds mantelbuis voor de aansluitingen op de eigen meterkast.
Wat is verstandig. Kiezen voor een laadpaal met vaste kabel of toch voor een laadpaal met socket.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:53
net wat geks. Ik heb een Peblar Business en ik was de auto aan het laden via “slim zonneladen”. laadpaal heeft load-balancing met een P1-meter. Ik kwam thuis en ik zag dat de laadpaal volledig uit was, en dat de automaat eruit was gesprongen. Nadat ik de automaat weer in werking had gesteld begon alles gewoon weer te werken.

iets heeft de laadpaal dus uit de zekering laten springen, maar ik weet niet precies wat en weet ook niet waar ik moet beginnen. Iemand een idee?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Blik1984 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:42:
net wat geks. Ik heb een Peblar Business en ik was de auto aan het laden via “slim zonneladen”. laadpaal heeft load-balancing met een P1-meter. Ik kwam thuis en ik zag dat de laadpaal volledig uit was, en dat de automaat eruit was gesprongen. Nadat ik de automaat weer in werking had gesteld begon alles gewoon weer te werken.

iets heeft de laadpaal dus uit de zekering laten springen, maar ik weet niet precies wat en weet ook niet waar ik moet beginnen. Iemand een idee?
Is het een aardlekautomaat? Je kunt geloof ik zien of hij vanwege lekstroom (aardlek) of vanwege een te hoge stroom (zekering) is getript.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Kroonkurk schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:31:
Daar wil ik een laadpaal plaatsen. Er ligt reeds mantelbuis voor de aansluitingen op de eigen meterkast.
Wat is verstandig. Kiezen voor een laadpaal met vaste kabel of toch voor een laadpaal met socket.
Ik heb een Zappi met vaste kabel en dat bevalt goed. Twee slagen afrollen en inpluggen in de auto, klaar.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:53
DonJuape schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:06:
[...]

Is het een aardlekautomaat? Je kunt geloof ik zien of hij vanwege lekstroom (aardlek) of vanwege een te hoge stroom (zekering) is getript.
Aardlekautomaat idd, maar hoe kan ik dat zien dan?

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:57
Openbaar terrein met kans op vandalisme: socket

Veilig privéterrein: vaste kabel voor het gemak, veel minder handelingen nodig.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Verstandig is een socket, dan heb je minder risico op diefstal van de kabel (al dan niet vandalisme) ondanks dat die kans m.i. zeer klein is.
Prettig in gebruik is een vaste kabel, dat werkt echt heerlijk zoals @DonJuape ook al zegt. Als het niet vol in zicht / aan straat is zou ik 100% voor een vaste kabel gaan.
Vergeet bij een socket niet dat je ook nog een kabel moet hebben of constant in de weer bent met de kabel die bij je auto zit óf een EVSE moet kiezen/hebben die je kabel altijd kan vergrendelen.

Meerprijs voor een EVSE met vaste kabel is het m.i. vrijwel altijd waard.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Blik1984 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:42:

• Op wat voor vermogen staat je Peblar ingesteld?
  • Wat voor automaat heb je hiervoor in gebruik?
  • Is dit een installatieautomaat of een aardlekautomaat?
  • Wat is het merk/type van je automaat?
Wat @DonJuape zegt, er zit meestal wel een 'Earth fault trip indication' op zoals bij een ABB DS203NC als voorbeeld: https://www.abbconnect.nl...=nl&relatedProdCountry=nl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBPFwfvvs2pdqkxpM90AtqEiuJ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fR1VJbKvhIOdUsiw87vOI5yN.png?f=user_large
pag 95/96: https://search.abb.com/li...d=Part%2002&Action=Launch

Als ik een gokje moet wagen verwacht ik:
  1. de Peblar verkeerd ingesteld waardoor laden op zonnestroom meer op 1-fase laadt dan de automaat kan hebben
  2. door hoog continu vermogen een warm geworden groepenkast waardoor de automaat eerder tript dan je zou verwachten gebaseerd op de specificatie
maar verder lastig te zeggen zonder meer informatie.

• pfg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-05 21:50

pfg

Hoi Tweakers,

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe wallbox en ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips. 🙂

Huidige situatie:
  • Al 4 jaar een Wallbox Pulsar Plus
  • Load balancing werkt prima
  • Zonnestroom laden actief
  • Momenteel begrensd op max 8 kW (3x10A)
Nu wil ik iets nieuws waarmee ik de mogelijkheden van ERE / dynamische energiesturing beter kan benutten, liefst zo eenvoudig mogelijk qua configuratie en app.

Mijn wensen:
  • Load balancing
  • Zonnestroom laden
  • Goede app met laadplanning/schedule
  • RFID-kaart ondersteuning
  • Liefst ook Plug & Charge
  • Betrouwbaar en toekomstbestendig
Uit mijn eigen zoektocht kom ik voorlopig uit op:
  • Peblar Business
  • Zaptec Go 2
Zijn er nog andere interessante opties die ik absoluut moet bekijken? Bijvoorbeeld Easee, Alfen, Smappee, Ratio, Mennekes, etc.?

Ik hoor graag praktijkervaringen — vooral qua:
  • stabiliteit/software
  • integratie met zonnepanelen
  • gemak van load balancing
  • kwaliteit van de app
  • futureproof features
Alvast bedankt!

• ASS-Ware
pfg schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:19:
Hoi Tweakers,

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe wallbox en ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips. 🙂

Huidige situatie:
Nu wil ik iets nieuws waarmee ik de mogelijkheden van ERE / dynamische energiesturing beter kan benutten, liefst zo eenvoudig mogelijk qua configuratie en app.

Mijn wensen:
  • Load balancing
  • Zonnestroom laden
  • Peblar Business
  • Zaptec Go 2
Zijn er nog andere interessante opties die ik absoluut moet bekijken? Bijvoorbeeld Easee, Alfen, Smappee, Ratio, Mennekes, etc.?

• stabiliteit/software
  • kwaliteit van de app
  • futureproof features
Alvast bedankt!
Ga je echt een nieuwe paal aanschaffen om een paar euro te kunnen verdienen aan die certificaten?

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:09:
[...]

Ga je echt een nieuwe paal aanschaffen om een paar euro te kunnen verdienen aan die certificaten?
Hier naar schatting ~3000 kWh aan verbruik voor de PHEV. En dat keer 0,07 euro. Da's toch 200 euro per jaar? Meer dan een paar euro in ieder geval. Die oude paal Marktplaats op, en de extra investering is in ~3 jaar terugverdiend. Moeten die ERE's natuurlijk wel blijven bestaan, en de tussenpersonen niet omvallen. Wat unknowns, da's waar, maar ik snap het wel.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@ASS-Ware Een paar euro? Volgens mij heeft @pfg helemaal nog niet genoemd hoe veel kWh hij per jaar laad. Kan in praktijk makkelijk tussen de 200 en 500 euro netto per jaar zitten.
Dan is een nieuwe paal snel terug verdiend (incl verkopen oude paal).
Als je trouwens écht snel terug wil verdienen: Webasto Unite.
Kan alles, incl DLB, 1P3P, rfid, MID gecertificeerd, occp communiceren, HA en evcc integratie, etc en kost maar ~300 euro...

[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 24-05-2026 20:20 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Allewijn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:18:
@ASS-Ware Een paar euro? Volgens mij heeft @pfg helemaal nog niet genoemd hoe veel kWh hij per jaar laad. Kan in praktijk makkelijk tussen de 200 en 500 euro netto per jaar zitten.
Dan is een nieuwe paal snel terug verdiend (incl verkopen oude paal).
Als je trouwens écht snel terug wil verdienen: Webasto Unite.
Kan alles, incl DLB, 1P3P, rfid, MID gecertificeerd, occp communiceren, HA en evcc integratie, etc en kost maar ~300 euro...
offtopic:
Tussen de 200 en 500 zijn gouden bergen, daar geloof ik niet in.
Er zit echt wel een business case in zoals: True in "Thuisladen van je EV deel 2" maar 'makkelijk tussen de 200 en 500 netto per jaar' met 10ct/kWh ERE is €500 net geen 28.000 km met 18kWh/100km. Met dat soort statements houd je niet alleen ons maar ook jezelf voor de gek.
*kuch* [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen *kuch*

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hoi Tweakers,

Huidige situatie:

Mijn wensen:
  • Load balancing
  • Zonnestroom laden
  • Peblar Business
  • Zaptec Go 2

• stabiliteit/software
  • kwaliteit van de app
  • futureproof features
Alvast bedankt!
Om inhoudelijk antwoord tegen, de Peblar Business en de Zaptec Go 2 zijn beiden uitstekende keuzes. Als je geen HA/evcc integratie wilt maken is de Zaptec Go 2 iets meter met dynamische tarieven en heeft een app. Maar de Peblar heeft betere integratie met PV-gestuurd laden.
En zonder tegenbericht zitten de Zaptec eigenaren inmiddels al -ik meen- 2,5 jaar te wachten op een firmware update die echt zou komen (deze maand) die PV-gestuurd laden zou verbeteren.
NB ik heb zelf een Peblar en heb geen app nodig, neem mijn bericht met een korrel zout als je dat wilt - neem vooral ook een kijkje in beide topics.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:09:
[...]

Ik heb binnen een paar dagen al een nieuwe paal besteld ik had een home en ik ga naar een business de huidige was een tweedehands van een half jaar oud de nieuwe is uiteraard nieuw.

Als je het niet probeert dan weet je het niet. Wordt het niks dan so be it, en zit het mee dan pak je nog een paar knaken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• pfg

pfg

Voor de duidelijkheid: vorig jaar heeft onze eerste EV ongeveer 3800 kWh via de wallbox verbruikt. Sinds een maand hebben we een tweede EV die ongeveer dezelfde kilometers rijdt, dus grof gerekend zullen ze samen jaarlijks zo’n 7000 kWh alleen via de wallbox verbruiken.

Ik was ook vergeten toe te voegen dat een goede voorbereiding op de toekomst ondersteuning voor VtH zou zijn.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
True schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:55:
[...]
offtopic:
Tussen de 200 en 500 zijn gouden bergen, daar geloof ik niet in.
Er zit echt wel een business case in zoals: True in "Thuisladen van je EV deel 2" maar 'makkelijk tussen de 200 en 500 netto per jaar' met 10ct/kWh ERE is €500 net geen 28.000 km met 18kWh/100km. Met dat soort statements houd je niet alleen ons maar ook jezelf voor de gek.
*kuch* [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen *kuch*
@pfg geeft zojuist aan zo'n ~7000kWh te laden, dus 'gouden bergen' waar jij niet in geloofd? Ik denk dat ik gewoon realistisch was en zeer zeker mezelf en anderen niet voor de gek hou. Hij zal er qua ERE zeker aan gaan verdienen.
Hier circa 4000kWh per jaar laden en mijn nieuwe MID lader kost me 300 euro, de oude verkoop ik easy voor 200 euro, dus terugkomende op jouw opmerking waarmee dit begon;

"Ga je echt een nieuwe paal aanschaffen om een paar euro te kunnen verdienen aan die certificaten?" ->

Die 'paar euro' wordt in de praktijk toch wel een 'paar honderd euro'...

Maargoed allemaal beetje off-topic aan het worden, zoals jij ook al opperde... Het is idd aan een ieder voor zich om te besluiten om over te stappen op een mid gecertificeerde paal om van ERE gebruik te kunnen maken. En koffiedik kijken hoe lang ERE mag bestaan en voor welke centen...

Overstappen kan iig goedkoop, zoals met mijn geopperde Webasto Unite. Dan zit je met hele andere bedragen dan een Zaptec Go 2 Of Peblar Business. En dat is dan wel weer on-topic 'Thuisladen van je EV deel 2': Dan kan je dus goedkoop doen met bijv. deze suggestie waar pfg misschien iets aan heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Allewijn op 24-05-2026 22:03 ]

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:51
Situatie: Alfen Eve Single Pro - 3 fase via werkgever, waarbij ik access heb tot paal via de My eve app. Er ligt een internetkabel tussen paal en huis (zat eerst RJ45 stekkertje op, maar stekkertje werd vervangen zodat paal via app in te stellen zou zijn en ik daarvan ook gebruik zou kunnen maken om paal aan te sturen.

Verder zonnepanelen, thuisbatterij, allerlei homewizard spul met de bijhorende P1 meter, en Huawei Emma en Gridio-app om laden te sturen.

Tot dusver PHEV die max aan 3,5 kWh laadt, dus geen issues mbt Belgische capaciteitstarief. Maar richting september komt VW ID7 Tourer.

Wat moet ik in de My-eve app van Alfen aanpassen om te zorgen dat ik niet ineens capaciteitstarief krijg dat door het dak gaat omdat wagen nu wel aan maximum van 11Kw zou kunnen laden? Er zit een licentie van load-balancing bij de Alfen paal, en ik kan in de app "smart-charging' aanvinken en daar kiezen voor "active load balancing". Er staat nu active load balancing safe current 10 A ingevuld. Hoeveel zal die 10A triggeren mbt capaciteitspiek?
Eenmaal opgeslagen, dan krijg ik extra optie namelijk SMR4.x/SMR5.0 (P1) waar ik dan Homewizard P1 kan kiezen, en IP adres moet invullen en poort.

Ik wil uiteindelijk alles laten aansturen via Home-assistant - EVCC, maar vrees dat ik daar hulp bij ga nodig hebben om dat ding werkend te krijgen (heb nog nul ervaring met Home-assistant). Mocht er iemand een dummy-proof handleiding hebben hoe je begint van nul om EVCC werkend te krijgen: deel gerust :-).

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-05 10:17
Hoi Tweakers,

Huidige situatie:
[...]
Ik zou zeker ook eens naar Easee kijken. Erg sterk qua load balancing en dynamisch laden, plus een van de betere apps qua gebruiksgemak. Voor ERE/dynamische energiesturing hoor ik ook goede dingen over Peblar momenteel. Alfen is robuust, maar qua app/software wat minder “consumer friendly” naar mijn ervaring.

Zelf draai ik liever iets dat lokaal goed integreert met Home Assistant/EMS, zodat je later flexibel blijft. Dat maakt het vaak net wat futureproof-er dan alleen vertrouwen op cloudfuncties.

Bereken wat een thuisbatterij jou oplevert: www.ufit.nl

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

aeacus45 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:09:
[...]

Ik zou zeker ook eens naar Easee kijken. Erg sterk qua load balancing en dynamisch laden, plus een van de betere apps qua gebruiksgemak. Voor ERE/dynamische energiesturing hoor ik ook goede dingen over Peblar momenteel. Alfen is robuust, maar qua app/software wat minder “consumer friendly” naar mijn ervaring.

Zelf draai ik liever iets dat lokaal goed integreert met Home Assistant/EMS, zodat je later flexibel blijft. Dat maakt het vaak net wat futureproof-er dan alleen vertrouwen op cloudfuncties.
Nadeel van Easee is dat deze niet goed op zonnestroomoverschot kan laden in combinatie met een 3 fasen aansluiting.

• pfg

pfg

Bedankt voor de suggesties.
De Peblar is inmiddels besteld (met de actie bij voor €799). De aardlekautomaat blijft voorlopig de bestaande en de P1 HomeWizard komt bij de meterkast.

Ik denk dat dit zo een prima setup wordt.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:21
pfg schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:06:
Ik was ook vergeten toe te voegen dat een goede voorbereiding op de toekomst ondersteuning voor VtH zou zijn.
Ik begrijp iets niet: een batterijpakket tbv een thuisbatterij kost circa 100 euro per kWh (kant en klaar thuis geleverd), een omvormer tussen de 800-1500 euro. De schatting is dat het circa 10 to 20 jaar mee gaat (6.000 cycles). Dan is het op zijn zachtst gezegd toch onverstandig om een 40.000-50.000 euro kostende auto te gaan misbruiken als thuisbatterij? Een jaar kortere levensduur als gevolg van het misbruiken van zo'n auto kost bijna net zoveel als een thuisbatterij van 32kWh. Bovendien zijn die laadpalen ook nog eens veel duurder als ze v2h moeten kunnen.

Ik begrijp dat enthousiasme voor v2h niet zo goed.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Makrolon
  • Nu online
Aziona schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:33:
[...]

Ik begrijp iets niet: een batterijpakket tbv een thuisbatterij kost circa 100 euro per kWh (kant en klaar thuis geleverd), een omvormer tussen de 800-1500 euro. De schatting is dat het circa 10 to 20 jaar mee gaat (6.000 cycles). Dan is het op zijn zachtst gezegd toch onverstandig om een 40.000-50.000 euro kostende auto te gaan misbruiken als thuisbatterij? Een jaar kortere levensduur als gevolg van het misbruiken van zo'n auto kost bijna net zoveel als een thuisbatterij van 32kWh. Bovendien zijn die laadpalen ook nog eens veel duurder als ze v2h moeten kunnen.

Ik begrijp dat enthousiasme voor v2h niet zo goed.
Ik ben het helemaal met je eens.

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:06
pfg schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:34:
Bedankt voor de suggesties.
De Peblar is inmiddels besteld (met de actie bij voor €799). De aardlekautomaat blijft voorlopig de bestaande en de P1 HomeWizard komt bij de meterkast.

Ik denk dat dit zo een prima setup wordt.
Ik ben in de markt voor dezelfde setup, mag ik vragen waar jij de prijs van 799,- vandaan hebt?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

flo-rist schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:10:
[...]

Ik ben in de markt voor dezelfde setup, mag ik vragen waar jij de prijs van 799,- vandaan hebt?
Exclusief BTW is dat een vrij gangbare, misschien zelfs nog wat hoge, prijs voor dat apparaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 25-05-2026 15:36 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:11
True schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:33:
[...]

Verstandig is een socket, dan heb je minder risico op diefstal van de kabel (al dan niet vandalisme) ondanks dat die kans m.i. zeer klein is.
Prettig in gebruik is een vaste kabel, dat werkt echt heerlijk zoals @DonJuape ook al zegt. Als het niet vol in zicht / aan straat is zou ik 100% voor een vaste kabel gaan.
Vergeet bij een socket niet dat je ook nog een kabel moet hebben of constant in de weer bent met de kabel die bij je auto zit óf een EVSE moet kiezen/hebben die je kabel altijd kan vergrendelen.

Meerprijs voor een EVSE met vaste kabel is het m.i. vrijwel altijd waard.
Est of both worlds:

Een socket met losse kabel die je “permanent” vergrendeld.

Kabel stuk? Nieuwe kabel halen, inpluggen et voilá.

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:00
macfocus schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:40:
[...]

Est of both worlds:

Een socket met losse kabel die je “permanent” vergrendeld.

Kabel stuk? Nieuwe kabel halen, inpluggen et voilá.
Dit heb ik ook, samen met een slot om de kabel in te steken als ik hem niet gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpmJR3r0gPaOnGmAZu4N2mlOCqg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Bh54p8zPONRI0ZMRFnFP336d.jpg?f=user_large

Dus de kabel zit en vergrendeld in mijn zaptec en in dit slot. Kan ook nooit een grapjas de kabel in zijn eigen auto steken. De kabel hoef ik dan ook niet in mijn auto mee te nemen. Omdat ik zelden onderweg laadt heb ik een spiraalkabel in de auto liggen voor openbaar laden.

Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
DonJuape schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Nadeel van Easee is dat deze niet goed op zonnestroomoverschot kan laden in combinatie met een 3 fasen aansluiting.
Het lijkt erop dat de Easee Charge Max wel geschikt is icm met 3-fase aansluiting. Zie de reactie van Easee op mijn vraag over dit onderwerp:

“Dankzij fase-rotatie schakelt de lader automatisch tussen 1- en 3-fase. Bij weinig zon laadt hij op 1-fase, bij voldoende zon schakelt hij op naar 3-fase voor maximale snelheid. Zo benut u altijd optimaal uw eigen stroom”

Ik zelf heb een Easee Home die dit niet ondersteunt, maar als iemand al ervaring heeft met de Easee Charge Max hoor ik dat natuurlijk graag.

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HDinHO schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:32:
[...]

Het lijkt erop dat de Easee Charge Max wel geschikt is icm met 3-fase aansluiting. Zie de reactie van Easee op mijn vraag over dit onderwerp:

“Dankzij fase-rotatie schakelt de lader automatisch tussen 1- en 3-fase. Bij weinig zon laadt hij op 1-fase, bij voldoende zon schakelt hij op naar 3-fase voor maximale snelheid. Zo benut u altijd optimaal uw eigen stroom”

Ik zelf heb een Easee Home die dit niet ondersteunt, maar als iemand al ervaring heeft met de Easee Charge Max hoor ik dat natuurlijk graag.
@ASW1 Werkt het op zonnestroomladen (op 1 of 3 fasen) bij een 3 fasen aansluiting ook niet voor de Easee Charge Max?

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 26-05-2026 13:13 . Reden: Het gaat om zonnestroomoverschot laden bij een 3 fasen aansluiting. Maakt niet uit op hoeveel fasen geladen wordt. ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:29
DonJuape schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:55:
[...]

@ASW1 Werkt het op 3 fasen zonnestroomladen ook niet voor de Easee Charge Max?
Het heeft niets te maken met het kunnen schakelen tussen 1 en 3 fasen, waar het om gaat is de manier waarop het overschot wordt berekend.

Easee doet dat fout op 3 fasen installaties, door niet de som van de 3 fasen nemen maar in plaats daarvan alleen naar het overschot van iedere fase apart te kijken.

Daardoor werkt overschotladen op 3 faseninstallaties voor geen meter bij Easee, en ik zou iedereen dit merk sterk afraden wanneer je met je PV de auto wilt kunnen laden. Het kan wel met een externe oplossing bijvoorbeeld met Homeassistant of door er een raspberri Pi naast te hangen en daar EVCC op te draaien. Maar out of the box werkt het niet en vreemd genoeg is er geen enkele motivatie bij Easee om dit probleem an te pakken. Zie hier de issue, staat al 2 jaar 'under review' maar er gebeurt niets.

https://feedback.easee.com/features/please-fix-solar-surplus-charging-for-3-phase-installations~3IFYt7NBBv0MyaNcI0eYCH

Koopt wat klaar is, eet wat gaar is en koop zeker geen Easee als je met PV op je 3 faseninstallatie wilt kunnen laden.

• ASS-Ware
ASW1 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:10:
[...]

Het heeft niets te maken met het kunnen schakelen tussen 1 en 3 fasen, waar het om gaat is de manier waarop het overschot wordt berekend.

Easee doet dat fout op 3 fasen installaties, door niet de som van de 3 fasen nemen maar in plaats daarvan alleen naar het overschot van iedere fase apart te kijken.

Daardoor werkt overschotladen op 3 faseninstallaties voor geen meter bij Easee, en ik zou iedereen dit merk sterk afraden wanneer je met je PV de auto wilt kunnen laden. Het kan wel met een externe oplossing bijvoorbeeld met Homeassistant of door er een raspberri Pi naast te hangen en daar EVCC op te draaien. Maar out of the box werkt het niet en vreemd genoeg is er geen enkele motivatie bij Easee om dit probleem an te pakken. Zie hier de issue, staat al 2 jaar 'under review' maar er gebeurt niets.

https://feedback.easee.com/features/please-fix-solar-surplus-charging-for-3-phase-installations~3IFYt7NBBv0MyaNcI0eYCH

Koopt wat klaar is, eet wat gaar is en koop zeker geen Easee als je met PV op je 3 faseninstallatie wilt kunnen laden.
En mocht je hem toch willen, zoals ik, zet hem dan gewoon op laden met max 6A uit het net trekken en alleen laden tussen 10:00 en 17:00.
Niet perfect, wel goed genoeg voor mij.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:29
ASS-Ware schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:54:
[...]

En mocht je hem toch willen, zoals ik, zet hem dan gewoon op laden met max 6A uit het net trekken en alleen laden tussen 10:00 en 17:00.
Niet perfect, wel goed genoeg voor mij.
Ik durf de stelling wel aan dat dat niet goed genoeg is. Nog een maand of 7 en het salderen is eraf en ga je energiebelasting en btw over iedere kWh netafname betalen. Daarmee wordt ieder kWh PV overschot dat je de auto in weet te krijgen pure winst. Met een lader die het PV overschot precies kan volgen krijg je op jaarbasis veel meer kWh aan overschot de auto in dan wanneer je met 6A continue laadt. Als je het niet erg vindt dat het je geld kost in vergelijking met andere merken dan is Easee goed genoeg, dat klopt.

• janne_nl
Dat precies buffer ik met een thuisaccu.

• ASS-Ware
ASW1 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Ik durf de stelling wel aan dat dat niet goed genoeg is. Nog een maand of 7 en het salderen is eraf en ga je energiebelasting en btw over iedere kWh netafname betalen. Daarmee wordt ieder kWh PV overschot dat je de auto in weet te krijgen pure winst. Met een lader die het PV overschot precies kan volgen krijg je op jaarbasis veel meer kWh aan overschot de auto in dan wanneer je met 6A continue laadt. Als je het niet erg vindt dat het je geld kost in vergelijking met andere merken dan is Easee goed genoeg, dat klopt.
Ik zie aan de meter dat ie rond de 0kWh actueel verbruik schommelt als ik aan het laden ben en de zon schijnt.
Ik vind dat vrij goed.
Pagina: 1 ... 225 226 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen