HyperBart schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:47:
[...]
Kijk, wat belangrijk is voor jullie allemaal is dat je moet weten dat het hele oplaadproces geen kabouter is die aan een lineaire dimmer ligt te draaien per seconde om een lampje harder of zachter te laten branden. Ik ben even serieus nu.
Je hebt de EVSE, dat is dus wat men hier vaak “laadpaal laadbox oplader wallbox etc” noemt, dat ding stuurt op basis van input van bv EVCC via modbus een blokgolf/PWM signaal naar de auto. Het is de auto die op zijn beurt daar dan weer wat mee moet doen, dus meer of minder vermogen afnemen.
Als je die dingen al even achter elkaar zet zit je m.i al snel met enkele seconden “vertraging” maar dat is het dan ook.
Ik heb nu twee dagen bijna de hele dag een EV (niet altijd dezelfde) hier staan laden en EVCC staat bij mij op 10s.
Ik weet niet hoe Zappi enz het doen maar daarom vind ik een goede laadpaal met bv mA regeling en goede ondersteuning de regeltechniek zo belangrijk en dan kom ik vaak bij Alfen uit.
Aangezien ik zo nuttig mogelijk mijn PV stroom wil laten renderen begin ik al te laden bij 300W injectie en ga dan naar minPv modus, dan neemt hij de benodigde 1380W af ongeacht aandeel PV en als er meer over is gaat hij meer vermogen toelaten.
Ik heb op twee dagen een eigenverbruik van ruim boven de 90% en die 10% is omdat de auto’s dan even weg waren of restantjes van de ochtend/avond.
Dit is de essentie achter de regel techniek.
Eerste uitgangspunt is wat wil je nu exact bereiken.
Als je zo veel mogelijk zon opwek in je auto wil kunnen stoppen is het raadzaam een laadpaal te nemen die kan laden op 1 fase.
Als je dan een x hoeveelheid zonopwek over hebt start je alvast met laden, wat je dan te kort komt wordt uit het net gehaald.
Dit gaat door tot het moment dat je 6A zonne opwek over hebt, dan start "volledig" solar charging, echter dit wordt gewoon door je "slimme" meter geregeld, vooral als je 3 fase opwek hebt. (als je 1 fase opwek hebt, is het verstandig om je laadpaal op deze fase aan te sluiten)
Indien je meer als 6A zonne opwek hebt kan je ook met meer vermogen je auto laden.
Echter hoe dit gemeten wordt is natuurlijk ook even de vraag.
De meeste maken gebruik van je slimme meters P1 poort.
Afhankelijk van welke versie slimme meter je hebt (DSRM2, 3, 4 of 5) en welke update rate deze hebben.
Dan kan je vaak ook nog in je uitlees tool instellen welke update rate er gebruikt moet worden, iedere 10 seconde of zo snel als de slimme meter is.
In geval je gebruik maakt van een zappi met current clamps, heb je niets te maken met je "slimme" meter want de zappi meet het zelf, echter deze heeft ook een update rate.
Een bijkoment probleem is moeilijk te tackelen, hoe vol zit je auto, wat zijn de weersverwachtingen.
Indien de auto redelijk vol zit en de verwachting is dat verder op de dag er voldoende opwek is, zou je eigenlijk niet al willen starten met laden bij een overschot van 300 of 400 watt, maar wil je wachten tot er 1400 of mss we 1500 watt overschot is, dit omdat gedurende de dag je de auto toch wel vol krijgt met je volledige overschot.
Maar alles begint met de vraag, wat wil je exact bereiken.