Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:31

de Peer

under peer review

ASS-Ware schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:31:
[...]

Ik neem aan dat Tibber met de laadpaal communiceert, want je kan Tibber instellen als operator.
nou niet bij iedereen. bij mij communiceert Tibber niet met de laadpaal. Dus in dat geval kunnen ze niet eens weten hoeveel er geladen wordt.

Ik zou het toch simpel proberen te houden, het is heel complex om dit op de euro nauwkeurig juist te doen. Het is makkelijker om te vragen hoe je mag declareren dan zelf een systeem op gaan zetten hiervoor.

• de Peer

de Peer

under peer review

markjanssen schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:13:
[...]

Tja... als ik voor de deur laad met de openbare laadpaal betaal ik 36ct, dus dat lijkt me een prima tarief om te declareren.
dat is een prima tarief als je ook daadwerkelijk laadt bij die openbare laadpaal. maar uiteraard niet als je vervolgens ergens anders (eigen oprit) gaat laden, dan moet je kijken naar de inkoopprijs van je stroom.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:36
de Peer schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:11:
[...]

nou niet bij iedereen. bij mij communiceert Tibber niet met de laadpaal. Dus in dat geval kunnen ze niet eens weten hoeveel er geladen wordt.

Ik zou het toch simpel proberen te houden, het is heel complex om dit op de euro nauwkeurig juist te doen. Het is makkelijker om te vragen hoe je mag declareren dan zelf een systeem op gaan zetten hiervoor.
Dan moet ik mezelf vragen hoe ik bij mezelf mag declareren, ik heb een bedrijf.
Ik wil het gewoon eerlijk doen.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Je kunt het proberen toch? Even een korte laadsessie, ontkoppelen en dan zie je vanzelf wat voor data en/of overzichten eruit te trekken zijn via Tibber.

In theorie moet je de laadkosten exact kunnen berekenen door het verbruik (opgedeeld in uren, dus) maal het geldende uurtarief te doen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Proim schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:46:
[...]

Hier vind je details: https://support.wallbox.c...vate-and-use-eco-smart-2/
Om te beginnen moet er 2 minuten aan de voorwaardes voldaan zijn. Als er dan 30 seconden niet meer is voldaan, stopt hij. Dan moeten er weer 2 minuten voldaan zijn.
thx. Ben benieuwd wat hier het effect van is.
Op een zonnige dag zal dit goed werken omdat de opbouw en afbouw van opbrengst geleidelijk is.
Vraag me wel af hoe effectief dit is op dagen wanneer het halfbewolkt is en PV opbrengst dus wisselend. Mijn hypothese is dat het dan te lang duurt om op veranderingen te reageren en dat er toch nog enegrie van/naar het net gaat.

Heeft iemand data van bijv Home assistant waarin je kan zien hoe goed het met wisselende zon-omstandigheden lukt om echt alleen overtollige zonne-energie in de auto te krijgen? Dus hoeveel gaat er dan met solar-laden toch nog ongewenst van/naar het net?
(Ik weet dat ik hierin best een beetje doorsla maar je bent een Tweaker of niet ;) )

• de Peer

de Peer

under peer review

JanHenk schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:21:

In theorie moet je de laadkosten exact kunnen berekenen door het verbruik (opgedeeld in uren, dus) maal het geldende uurtarief te doen.
Voor een tweaker zeker mogelijk. Technisch kan het. Maar voor heel veel mensen is dit niet weggelegd. te complex als Tibber het niet kant en klaar aanbiedt.

• de Peer

de Peer

under peer review

ASS-Ware schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:14:
[...]

precies. tsja dan heb je eerst een definitie van 'eerlijk' nodig. Er zijn vele wegen naar Rome.
dit is een lastige kwestie hoor, geen duidelijk goed/fout antwoord mogelijk.

en je belandt in allerlei moeilijke scenario's:
-salderingsregeling, wie betaalt er bij contractbreuk/verhuizing waardoor je opeens minder kon salderen dan je op voorhand dacht.
-terugleverkosten, voor jou of voor je bedrijf?
-Energieplafond (2022), ook lastig te berekenen allemaal als je zonder de auto er onder bleef en door de auto (deels) niet meer

en sommige zaken weet je pas bij de eindafrekening van je energiecontract, terwijl je die declaraties dan al gedaan hebt.

Wat ook wel een tijdje gedaan werd door mensen is een soort maandgemiddelde-tarief gebruiken voor dynamische prijzen, met een opslag van 10 cent per kWh als marge zodat je jezelf niet tekort doet.
Dat is (vind ik) acceptabel en werkbaar.

Uiteindelijk gaat het op jaarbasis maar om een paarhonderd euro maar als je niet uitkijkt kun je hier vele vele uren mee bezig zijn. Die tijd is het gewoon niet waard.

Keep it simple!

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 24-06-2024 14:05 ]

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:19
ASS-Ware schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:14:
[...]

Ik heb ook Tibber in combinatie met een laadpaal via Shell Recharge, en ik kreeg het niet logischsimpel voor elkaar. Wat ik nu doe is per kwartaal kijken naar de gemiddelde prijs (in de Tibber app), en die stel ik in voor de vergoeding in Shell Recharge. De ene keer lever ik daar 4 euro op in, de andere keer verdien ik 5 euro. Het zal wel.

• JanHenk
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:56:
[...]

Voor een tweaker zeker mogelijk. Technisch kan het. Maar voor heel veel mensen is dit niet weggelegd. te complex als Tibber het niet kant en klaar aanbiedt.
Natuurlijk is dit voor veel mensen niet weggelegd, maar die zitten ook niet op Tweakers zou ik denken. Ik ben ook verre van een programmeur, maar met wat interesse kun je ook als leek al gauw wat in elkaar zetten.

Zo heb ik home assistant draaien op een mini pc'tje om de informatiebronnen te integreren. Ik kan, ondanks dat ik (nog) helemaal geen dynamisch tarief heb, nu de uurtarieven inzien en ook de (fictieve) laadkosten van alle sessies volgens dynamische prijzen inzien. Cumulatief per periode, of per sessie, wat je maar wil weten. Eigenlijk precies waar de TS naar op zoek is, en ik doe er niet eens wat mee :P

Maar om het simpel te houden en omdat ik ook nog een vast tarief heb, trek ik gewoon 30 cent per geladen kWh af ;)

• ASS-Ware
JanHenk schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:21:
Je kunt het proberen toch? Even een korte laadsessie, ontkoppelen en dan zie je vanzelf wat voor data en/of overzichten eruit te trekken zijn via Tibber.

Het tarief is elk uur anders.

• de Peer

de Peer

under peer review

ASS-Ware schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:51:
[...]

dat bedoelt hij toch ook. Tarief maal uurprijs, voor elk uur. en dat optellen.

• ASS-Ware
de Peer schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:57:
[...]

dat bedoelt hij toch ook. Tarief maal uurprijs, voor elk uur. en dat optellen.
Ja ik zal elk uur even naar buiten lopen, auto loskoppelen en weer aankoppelen.

• de Peer

de Peer

under peer review

ASS-Ware schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:00:
[...]

Ja ik zal elk uur even naar buiten lopen, auto loskoppelen en weer aankoppelen.
Hij doelde op een steekproef, waarbij je dus eenmalig even bekijkt welke informatie bekend is bij Tibber, met jouw opstelling.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 24-06-2024 15:09 ]

• JanHenk
  • Niet online
@ASS-Ware Inderdaad als een experiment. Maar nu ik het teruglees vermoed ik (al staat het er niet expliciet) dat je (nog) geen Tibber hebt. Dan werkt het niet nee.

Met o.a. Home Assistant kun je een overzicht van je laadkosten bijhouden, ook met dynamische tarieven. Dan ben je niet afhankelijk van de energieleverancier die je kiest. Ben je daar ook gewoon flexibel.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Riesjard schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:40:
[...]

Op een zonnige dag zal dit goed werken omdat de opbouw en afbouw van opbrengst geleidelijk is.
Vraag me wel af hoe effectief dit is op dagen wanneer het halfbewolkt is en PV opbrengst dus wisselend. Mijn hypothese is dat het dan te lang duurt om op veranderingen te reageren en dat er toch nog enegrie van/naar het net gaat.

Heeft iemand data van bijv Home assistant waarin je kan zien hoe goed het met wisselende zon-omstandigheden lukt om echt alleen overtollige zonne-energie in de auto te krijgen? Dus hoeveel gaat er dan met solar-laden toch nog ongewenst van/naar het net?
(Ik weet dat ik hierin best een beetje doorsla maar je bent een Tweaker of niet ;) )
Dat is heel erg afhankelijk van hoeveel panelen je hebt en of je op 3 fasen of op 1 fase laadt (en hoeveel de rest van je huis verbruikt). Op 3 fasen laad je pas als je meer dan 4,2kW zonnestroomoverschot hebt, op 1 fase laad je als je meer dan 1,4kW zonnestroomoverschot hebt. Met meer panelen zit je veel sneller boven dat minimum (ook bij een wolkje).
Ik ben vandaag toevallig op zonnestroom aan het laden (1 fase, 7,4kWp). Auto zit nu vol en ik heb 25kWh van de 33kWh (opgewekt tot de auto vol zat) kunnen laden maar het is een erg mooie dag.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-11 23:40
[...]

Dit was vrijdag met een Smappee laadpaal op 1 fase. Zonne installatie staat in m'n signatuur.
Op bewolkte dagen is mijn afname inderdaad hoger dan op perfect zonnige dagen omdat de laadpaal altijd achter de feiten loopt. Dus je hebt altijd wel een beetje afname en een beetje injectie. Maar meer dan 2kWh per dag is het niet.
Smappee heeft 7 minuten voldoende injectie nodig voordat hij start en dan update hij volgens mij elke minuut.

Hier een screenshot van vrijdag waarbij het heel bewolkt was. Tussen 16h45 en 18h30 was ik met de auto aan het rijden. Waarom er niet geladen werd tussen 10h45 en 11h45 weet ik niet...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1m82WkqT42FsggL0cFY1RJY0s10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gXeTkYljjx6GIdS4L7fSzS5Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Broodro0ster op 24-06-2024 16:53 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-11 21:21
UsernameIsInUse schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Ik kan een Easee laadpunt aanbevelen, zeker qua laadmogelijkheden en opties zoals loadbalancing. Is momenteel relatief goedkoop via Tibber aan te schaffen. https://tibber.com/nl/sto...-charge-lite-grid-rewards

Waarschuwing!
Let aub op dat je een 11 kW laadpaal laat zekeren in de meterkast met 20A. De meest leveranciers hanteren nog steeds 16A. Ik heb hierdoor onlangs brand in de meterkast gehad doordat de 16A zekering te warm werd door lange tijd 100% belast te zijn. (ik kan je vertellen dat je dit niet wil meemaken!)
Met langdurige continue belasting mag er tot 80% worden gegaan.
Wat beteft de 16A, heb je hier toevallig een artikel/website van met meer info waarmee ik naar de installateur kan? Bij ons is ook 16A aangesloten maar kan nergens iets van NEN normen of artikelen vinden waarin dit staat

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:48

AlphaRomeo

FP PowerMod
Flexiilex schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:25:
[...]
Wat beteft de 16A, heb je hier toevallig een artikel/website van met meer info waarmee ik naar de installateur kan? Bij ons is ook 16A aangesloten maar kan nergens iets van NEN normen of artikelen vinden waarin dit staat
Zie deze post van @looyenss: looyenss in "Thuisladen van je EV deel 2"

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
ASS-Ware schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:51:
[...]

Of je installeert even EVCC… die haalt via spot markt dynamische prijzen op, gooi daar nog wat belastingen over en je krijgt per laadbeurt mooi te zien wat de laadbeurt gekost heeft.

Exporteer je, boekhouding in, klaar.

Maar je bent wel een heel correcte 😅

• ASS-Ware
HyperBart schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:47:
[...]

Of je installeert even EVCC… die haalt via spot markt dynamische prijzen op, gooi daar nog wat belastingen over en je krijgt per laadbeurt mooi te zien wat de laadbeurt gekost heeft.

Exporteer je, boekhouding in, klaar.

Maar je bent wel een heel correcte 😅
Dank je, maar met Tibber kun je laden als het tarief het laagst is.
Ik lees bij EVCC alleen maar over laden vanaf de zonnepanelen.

Maar goed, ik begon mijn vraag met:
“Vraag voor de mensen die Tibber en zonnepanelen hebben.”.

Zijn er hier mensen die slim laden via Tibber, die zonnepanelen hebben en met mij willen delen hoe hun rapporten / registraties er uit zien?

[ Voor 19% gewijzigd door ASS-Ware op 24-06-2024 22:53 ]

• Hyack
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-11 22:58
Mensen die Zaptec Go hebben en ervaring hebben met een extra kabel? Ik heb namelijk geen zin om elke keer de kabel uit de auto te halen en op te bergen (zeker bij slecht weer). Enige tips?

Ik zit daarom ook te kijken met Ratio solar met 5m extra kabel aan de laadpaal.

[ Voor 20% gewijzigd door Hyack op 24-06-2024 23:49 ]

• Flexiilex
Thanks! Ik zag hem indd voorbij komen. Eigenlijk dus 20A ipv 16A. Ga toch maar eens de bouwer hierop aanspreken. Vinden mensen hier nog iets van: 2.5 mm kabel gebruiken op (ik vermoed) 15-20 meter? In combinatie met 16A aardlek. Had zelf 4mm gevraagd dacht ik

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:06
Flexiilex schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 00:12:
[...]
Thanks! Ik zag hem indd voorbij komen. Eigenlijk dus 20A ipv 16A. Ga toch maar eens de bouwer hierop aanspreken. Vinden mensen hier nog iets van: 2.5 mm kabel gebruiken op (ik vermoed) 15-20 meter? In combinatie met 16A aardlek. Had zelf 4mm gevraagd dacht ik
Ik zou uberhaupt altijd zekerheid inbouwen en dus 4mm of zelfs 6mm doen, als je er later iets anders mee wilt doen, verzwaren of wat dan ook, dan moet je weer een nieuwe kabel trekken.

Had je 4mm gevraagd en op papier staan? Of dacht je het en geen afspraken zwart op wit? Want dan kun je er niets mee.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:32
Flexiilex schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 00:12:
[...]

Daar vind ik wat van. Namelijk: niet zo handig. Dat geeft onnodige spanningsval en warmteontwikkeling. Het kan wel, maar dan zou ik hem zeker niet hoger dan 16A gaan afzekeren.

[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 25-06-2024 08:43 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:49
Omdat ik het online niet kan vinden:

Ik heb een Wallbox Pulsar lader en een Audi Q4. Ik zet nu de paal met de app op slot en ontgrendel deze als ik wil gaan laden. Is er een mogelijkheid dat de laadpaal mijn audi als 'standaard auto' kan herkennen als ik de kabel in de auto steek? Puur uit gemak

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:44
[...]

Ik heb een Tesla en stuur het laden nu aan met TeslaSolarCharge. (Heb nu nog een laadpaal die niks met PV kan.) Daar kun je ook een extra marge inbouwen van bv 300W zodat je zo min mogelijk uit het net pakt. Ik rij niet veel dus heb voldoende opwerk om de auto vol te krijgen. Ik heb hem nu ingesteld vanaf 4A en laad gewoon op 1F. Het aanpassen van laadsstroom gaat eigenlijk instant via de Tesla API. Het starten/stoppen van het laden zit een standaard delay op. Dit wil je ook niet instant hebben. Ook dit is aan te passen in TeslaSolarCharge. Ik weet even niet of dit soort settings ook in een laadpaal te maken zijn. Gok ff van niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Inspired
Holk schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:06:
Omdat ik het online niet kan vinden:

Ik heb een Wallbox Pulsar lader en een Audi Q4. Ik zet nu de paal met de app op slot en ontgrendel deze als ik wil gaan laden. Is er een mogelijkheid dat de laadpaal mijn audi als 'standaard auto' kan herkennen als ik de kabel in de auto steek? Puur uit gemak
Gewoon de paal niet locken? Auto herkennen zal niet kunnen. MIjn paal staat gewoon op plug & charge en heb ik 6 jaar nog nooit een ongenode gast gehad.

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:47

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Miesjh schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:25:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Wallbox Pulsar Max. De EM340 moet wel zien dat je zonnepanelen wat opleveren. Mijn P1 Homewizard laat dit idd zien. Maar de EM340 ziet dit bij mij niet. Je zou een negatieve waarde op het display moeten zien. Dit komt, iig bij mij, omdat de uitvoer van de PV-installatie niet door de EM340 gaat. Ik moet dit nog laten oplossen door de installateur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlPIpzlF8LcfoQR_iJx9t0anbxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbBNgqAleyrsZ1DSpMjGpLNq.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag is dit opgelost. Ik heb het nu ook aan de praat.

Xbox Live: Miesjh NL

• Faxie
  • Laatst online: 15-04 10:19
Ik zie door de bomen het bos niet meer en vraag graag wat advies.
Ik wil graag een laadpaal voor thuis.
- 3 fasen (3x25 aansluiting in huis)
- Gebruiker registratie (aparte bankrekening vriendin en zelf)
- Aansturing door Home Assistant (liefst ook als er geen internet is)
- Loadbalancing mogelijk (evt via Home Assistant)
- Laden als de zon schijnt.

Ik heb nog tot volgend jaar saldering, maar overweeg om daarna naar tibber oid te gaan.

Welke kunnen jullie mij aanbevelen?

Dank voor jullie tijd.

• de Peer

de Peer

under peer review

Faxie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:03:

Ik heb nog tot volgend jaar saldering, maar overweeg om daarna naar tibber oid te gaan.

Dank voor jullie tijd.
Nou daar gaan we weer. heb je de startpost gelezen? zo groot is het bos niet hoor, bijna iedereen komt op dezelfde 2 a 3 laders uit.
bijna iedereen wil ongeveer hetzelfde, dus dit is een continue herhaling van zetten. Kijk dus ook even naar de 50 tweakers die je voor gingen in dit topic met dezelfde vraag. Zoektip: bomen + bos

Iedereen in Nederland heeft saldering tot minimaal 1 januari 2027, maar vermoedelijk nog wel wat langer.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 25-06-2024 11:19 ]

• Faxie
  • Laatst online: 15-04 10:19
de Peer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:10:
[...]

Nou daar gaan we weer. heb je de startpost gelezen? zo groot is het bos niet hoor, bijna iedereen komt op dezelfde 2 a 3 laders uit.
In de openingspost ze ik niet of ze werken met homeassistant, of ze zonder internet werken. Ik kan die bomen in dat bos niet vinden. Vooral de vraag zonder internet, Dus in plaats van me de les te lezen had je ook door kunnen vragen of de vraag laten liggen voor een ander.

• Inspired
Faxie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:54:
[...]

In de openingspost ze ik niet of ze werken met homeassistant, of ze zonder internet werken. Ik kan die bomen in dat bos niet vinden. Vooral de vraag zonder internet, Dus in plaats van me de les te lezen had je ook door kunnen vragen of de vraag laten liggen voor een ander.
Dit is volgens mij al een lastige eis;

Als het geen zakelijke auto's zijn dan zou ik geen backend nemen voor automatische verrekening. Verder zal iets met een backend altijd internet nodig hebben denk ik.

• HyperBart
  • Nu online
[...]

Doodserieus en we willen je helpen: lees even de laatste 4 pagina's van dit topic even door, het komt echt regelmatig terug.

Lang verhaal wat korter: registreren gaat moeilijk zijn, tenzij je met een backend gaat werken en bij iedere laadbeurt je eigen stickertje gaat scannen met je bank app en op die manier je beurten "met jezelf" afrekent.
Dat kan tegenwoordig: https://mobilityportal.eu...at-are-the-pros-and-cons/

Alle andere eisen heb je al mooi samengevat, dus dan is het even zaak om op die zonnestroom goed te zoeken wat je handig vindt (lees: watje functionale eisen afdekt) en daarna wat je mooi vindt (ja in die volgorde).

Home Assistant ga je een beetje zelf moeten uitzoeken, bij mijn weten heeft Home Assistant geen intelligente aansturing voor de laadpaal en steunen ze daarbij op de software die ik eerder vermeld had.

[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 25-06-2024 12:36 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

na het lezen van de openingpost is je bos waarschijnlijk gereduceerd tot 4-5 palen. Die kun je dan even in google (of zoekfunctie van dit topic) gooien. Dan blijven er 2 of 3 palen over. En daar kun je dan een gerichte vraag over stellen en dan zijn we meer dan bereid je uitgebreid te helpen.

• Riesjard
  • Niet online
Faxie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:03:

Dank voor jullie tijd.
Ik zoek iets vergelijkbaars, minus de registratie.

Ik ben tot nu toe uitgekomen op Wallbox of Zappi.
Daarin is een totaaloplossing opgenomen die het meer out of the box regelt.

Andere optie is een simpelere laadpaal en het aansturen meer zelf regelen.
Ik ben daarbij op EVCC en TeslaSolarCharger uitgekomen. Die 1e was een tip hier.

https://github.com/marq24/ha-evcc
https://github.com/flashg1/TeslaSolarCharger

Ik ben er voor mezelf nog niet uit wat het gaat worden.
Op zich zelf behoorlijk actief met Home assistant en mede daardoor neig ik naar een evcc of soortgelijks waarmee ik meer invloed heb op de werking.
Maar dat is meteen ook wel weer het nadeel. Net zoals water en stroom is het ook mooi als ik een kant en klare oplossing heb die gewoon werkt, maar dan dus genoegen nemen met minder customizen.

Met name de 'traagheid' van reageren op wisselende zonomstandigheden is een zorgpunt voor mij tav de standaardoplossing. Als ik voor solar chargen kies wil ik echt zo min mogelijk van/naar het net. Mijn hypothese is dat dit bij Wallboxen en Zappi's tot op zekere hoogte werkt

• de Peer

de Peer

under peer review

Riesjard schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:06:
[...]

Met name de 'traagheid' van reageren op wisselende zonomstandigheden is een zorgpunt voor mij tav de standaardoplossing.
waarom zou dat zorgen baren? Dat snap ik niet. Is totaal niet kritisch als je het mij vraagt. Prima toch als hij 95% met zon laadt ipv 100%?
je kan het natuurlijk als persoonlijke eis/wens hebben, maar rationeel gezien is dat niet echt belangrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 25-06-2024 15:09 ]

• ASS-Ware
Met name de 'traagheid' van reageren op wisselende zonomstandigheden is een zorgpunt voor mij tav de standaardoplossing. Als ik voor solar chargen kies wil ik echt zo min mogelijk van/naar het net. Mijn hypothese is dat dit bij Wallboxen en Zappi's tot op zekere hoogte werkt
Wat is traag?
Ik kan me zo voorstellen dat de opgewekte energie van de panelen per seconde anders kan zijn en dat een lader niet elke seconde het laadvermogen kan aanpassen of misschien is het niet goed voor de te laden accu.
Ik geloof dat de Easee Lite pas het laadvermogen verhoogt als de opwek gedurende 10 minuten hoger is dan eerder gemeten.
Maar ja, als er juist dan een wolk verschijnt ... dan ga je weer uit het net laden.

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
de Peer schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:15:
[...]

Tibber kan dat toch niet registreren, want je slimme meter communiceert deze gegevens niet. Het gebeurt achter de meter.
Of heb je zo'n tibber Pulse en vraag je je af of het via die weg vastgelegd wordt?

bij het declareren van reiskosten ga je over het algemeen uit van je inkooptarief, dus even los van of je zonnepanelen hebt. Anders wordt de som wel heel complex.
Als je een Tibber contract hebt met laadpuntintegratie dan kan je dat terugvinden in de Tibber app. Ik heb zelf een Zaptec Go met Tibber-integratie en een Tibber Sense en ook integratie van mijn zonnepanelen backend en dat werkt heel aardig. Kan precies zien wat er binnen komt, wat er wordt verbruikt in huis en door de auto en wat de zonnepanelen doen.

Los daarvan kan ik op de webpagina van Zaptec precies zien hoeveel kWh er geladen is. Dit laatste gebruik ik voor declaratie aan mijn BV en dat lijkt mij ook precies het juiste, want dat is wat ik vanuit privé lever aan mijn BV. Voor de declaratie gebruik ik een vast kWh tarief en ook dat is correct, het is eigenlijk onmogelijk om precies te berekenen wat het per uur zou moeten zijn, omdat het bij Tibber per uur wisselt. Bovendien valt de afschrijving van de zonnepanelen ook niet goed te disconteren. Je moet daarin dan wel reëel zijn; als je een prijs van € 0,99 per kWh gaat declareren dan denk ik dat de fiscus (terecht) gaat fronsen.

De avatar is een echte foto..

• HDoc
ASS-Ware schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:29:
[...]

Wat is traag?
Ik kan me zo voorstellen dat de opgewekte energie van de panelen per seconde anders kan zijn en dat een lader niet elke seconde het laadvermogen kan aanpassen of misschien is het niet goed voor de te laden accu.
Als het winter is, lukt puur solar chargen ook niet tenzij je een grote solar farm in je tuin hebt.

Bij mijn Tibber app kan ik kiezen automatisch op te laden als de elektriciteitsprijs relatief laag is. Dat komt - niet heel toevallig - eigenlijk altijd overeen met de tijden dat de zon schijnt. En dat is altijd goed want: als de zon dan inderdaad schijnt dan doen de panelen lekker mee, en als de zon dan toevallig toch niet schijnt, heb je op dat moment alsnog de lage elektriciteitsprijs.

• Riesjard
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:08:
[...]

waarom zou dat zorgen baren? Dat snap ik niet. Is totaal niet kritisch als je het mij vraagt. Prima toch als hij 95% met zon laadt ipv 100%?
je kan het natuurlijk als persoonlijke eis/wens hebben, maar rationeel gezien is dat niet echt belangrijk.
Bedankt voor het inkijkje in wat vanuit jouw perspectief rationeel wel of niet belangrijk is :)

Als dit (5%)de marge is dan is dat al heel erg mooi.
Mijn hypothese is dat bij wisselende zon-omstandigheden het verschil groter is dan dat. Als iemand dat kan bevestigen of ontkrachten met data zie ik dat graag. Op volledige zonnige dagen kan ik me overigens iets voorstellen bij de door jou geopperde marge.

Ik zou het zelf jammer vinden als ik op een zon-wisselvallige dag 30kwh extra opwek dan ik in de woning verbruik waarvan 'slechts' 20kwh naar de auto gaat.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Riesjard schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:10:
[...]

Bedankt voor het inkijkje in wat vanuit jouw perspectief rationeel wel of niet belangrijk is :)

Mijn hypothese is dat bij wisselende zon-omstandigheden het verschil groter is dan dat. Als iemand dat kan bevestigen of ontkrachten met data zie ik dat graag. Op volledige zonnige dagen kan ik me overigens iets voorstellen bij de door jou geopperde marge.

Ik zou het zelf jammer vinden als ik op een zon-wisselvallige dag 30kwh extra opwek dan ik in de woning verbruik waarvan 'slechts' 20kwh naar de auto gaat.
Vergeet niet dat je minimaal 1,4kW overschot moet hebben op 1 fase en 4,2kW overschot. Op een zon-wisselvallige dag zul je daar regelmatig onder duiken (ook op 1 fase). Ik denk daarom dat je voorbeeld van 20kWh van de 30kWh overschot best realitisch is voor zo'n dag.
Sommige laadpunten hebben ook een modus dat je minimaal met 1,4kW laadt op 1 fase (ook als je dat niet als overschot hebt). Op die manier heb je geen last van de vertragingen door het stoppen en weer starten van het laden bij een wolk.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Riesjard
  • Niet online
ASS-Ware schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:29:
[...]

Wat is traag?
Ik geloof dat de Easee Lite pas het laadvermogen verhoogt als de opwek gedurende 10 minuten hoger is dan eerder gemeten.
Maar ja, als er juist dan een wolk verschijnt ... dan ga je weer uit het net laden.
Ja precies, goede vraag.
Waar het mij om gaat is dat er zo efficient mogelijk op zonne-energie wordt geladen als ik daarvoor kies. Niet dat van de opgewekte 30kwh overollige zonne-energie 'maar' 20kwh naar de auto gaan en er alsnog in totaal rond de 10 kwh 'onnodig' van/naar het net gaat.

• Riesjard
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:16:
[...]

Vergeet niet dat je minimaal 1,4kW overschot moet hebben op 1 fase en 4,2kW overschot. Op een zon-wisselvallige dag zul je daar regelmatig onder duiken (ook op 1 fase). Ik denk daarom dat je voorbeeld van 20kWh van de 30kWh overschot best realitisch is voor zo'n dag.
Sommige laadpunten hebben ook een modus dat je minimaal met 1,4kW laadt op 1 fase (ook als je dat niet als overschot hebt). Op die manier heb je geen last van de vertragingen door het stoppen en weer starten van het laden bij een wolk.
Daar heb ik inderdaad nog niet goed genoeg bij stilgestaan. Dank je.

Betekent dat in dit voorbeeld dat ik 'maar' van ongeveer 11 uur tot ongeveer 15 uur kan solar chargen? (op 3 fasen heb ik opwek, met 3 fasen opladen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adxtrPGiF_1RFjvlQeXAW8hVge0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tzH4hynCq0WL2FJu7WLnN1Jo.png?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik trouwens bedoel met een wisselvallige dag, was gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4LR1DycvnZYHfnv-o0SZxtBNkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k72IV93OSoCRHKkEkA6aLmYl.png?f=fotoalbum_large

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:46
(jarig!)
Is er eigenlijk een verschil in API's/home assistant werking tussen een Alfen S-Line of een Pro-Line?

Ben in de markt voor een laadpaal en ik neig naar een S-line: die display interesseert me eigenlijk niet en 22kwh opladen eigenlijk ook niet gezien we hier in BE met capaciteitstarief zitten: indien ik snel moet opladen (gebeurt 1 keer per jaar), zal ik hem wel effe aan een publieke DC lader gaan hangen voor 30 minuten.

Integratie met HA interesseert me veel meer: remote kunnen uitlezen met HA, koppeling maken dat de laadpaal opstart indien HA gezien heeft dat mijn auto ingeplugd is, enzomeer.

Kan je meer via HA met een Pro line dan met een S-line?

[ Voor 21% gewijzigd door Pharos1985 op 25-06-2024 17:33 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Riesjard schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:27:
[...]

Betekent dat in dit voorbeeld dat ik 'maar' van ongeveer 11 uur tot ongeveer 15 uur kan solar chargen? (op 3 fasen heb ik opwek, met 3 fasen opladen)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat klopt als je op 3 fasen laadt en als dit je opbrengst is en niet je overschot dan blijft er nog minder over. Daarom is een laadpunt dat zonnestroomoverschot laden op 1 fase ondersteunt ook optimaal voor de Nederlandse zon.

• HDoc
Riesjard schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:18:
[...]
Ja precies, goede vraag.
Hierbij mijn "real life" ervaring met mijn systeem dat van voor tot achter via Tibber aan elkaar is geknoopt (Tibber Sense aan de slimme meter, zonnepanelen gekoppeld, laadpunt gekoppeld). Daarbij de afgelopen 2 weken af en toe de auto geladen als het zo uit kwam (niet veel gereden), beetje gelet op of er wel of geen zon was (bij het laden vaak niet, als het zonnig was was ik vaak aan het werk). Daarmee alsnog 1/3 van de energie van de panelen zelf gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_Q4sWoNq6kswraWj4iGJcokymI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueOYvwMyzqSuQLCVqh5IBenz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door HDoc op 25-06-2024 17:37 ]

• V_ger
Pharos1985 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:32:
Is er eigenlijk een verschil in API's/home assistant werking tussen een Alfen S-Line of een Pro-Line?

Ben in de markt voor een laadpaal en ik neig naar een S-line: die display interesseert me eigenlijk niet en 22kwh opladen eigenlijk ook niet gezien we hier in BE met capaciteitstarief zitten: indien ik snel moet opladen (gebeurt 1 keer per jaar), zal ik hem wel effe aan een publieke DC lader gaan hangen voor 30 minuten.

Integratie met HA interesseert me veel meer: remote kunnen uitlezen met HA, koppeling maken dat de laadpaal opstart indien HA gezien heeft dat mijn auto ingeplugd is, enzomeer.

Kan je meer via HA met een Pro line dan met een S-line?
Het verschil is alleen max laadsnelheid, scherm en netwerkverbinding via sim. Voor de rest gelijk. Alles wat je zou willen doen via HA kan ook met de s-line.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Pharos1985
(jarig!)
Tnx, dat was het antwoord dat ik zocht. De extra mogelijkheden van de proline interesseren me dan niet. Als de HA maar hetzelfde is, dan weet ik eindelijk na veel wikken en wegen welke het gaat worden.

• V_ger
Pharos1985 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:40:
Tnx, dat was het antwoord dat ik zocht. De extra mogelijkheden van de proline interesseren me dan niet. Als de HA maar hetzelfde is, dan weet ik eindelijk na veel wikken en wegen welke het gaat worden.
Zorg wel dat je de load balancing licentie hebt. En de s-line is er ook met/zonder RFID en als enkelfase variant. In die zin moet je wel opletten wat je aanschaft.

• JBdV1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-10 20:36
Hallo, ik heb een Zappi 2.1 geïnstalleerd en in gebruik genomen. Alles werkt. Zonnepanelen komen volgend jaar. Ik gebruik een Harvi om het verbruik van het net te meten. Ik heb een 3 x 25 Ampere aansluiting. Het probleem waar ik tegen aanloop is het volgende: na een korte tijd ( ca 10 tot 20 minuten ) stopt het laden, terwijl er geen timers in de auto aanstaan. De Zappi meldt dan: laden uitgesteld. Wie kan mij op het goede spoor zetten?

[ Voor 4% gewijzigd door JBdV1 op 25-06-2024 17:59 ]

• Pharos1985
(jarig!)
Ja dat wist ik, maar bedankt iig om hierop terug te komen want ik had nog één vraagje.
Ik wil de 3fase variant bestellen, zonder RFID (toegangscontrole gaat gebeuren via HA).
Maar load balancing licentie zou ik niet willen doen.

Ik zou willen load balancen via HA, mijn HA hangt aan de P1 poort van de DSMR netbeheerder Fluvius meter.
Dus HA zou de max current moeten wijzigen van de Alfen: quasi "continu". Ik had het in dit topic al eens gevraagd of dat kon en toen werd er mij gezegd dat het zeker kon en dat er zelfs voorbeelden in dit topic staan concreet rond YAML: ik heb die helaas niet gevonden.

Hoe doen jullie dat? Is EVCC bvb een goede optie (misschien niet echt als load balancer: maar als aanvulling).

Is dat met een automation ofzo? Indien P1 waarde wijzigt: wijzig dan x% de max current draw van de laadpaal?

• V_ger
Pharos1985 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:56:
Ja dat wist ik, maar bedankt iig om hierop terug te komen want ik had nog één vraagje.
Ik wil de 3fase variant bestellen, zonder RFID (toegangscontrole gaat gebeuren via HA).
Maar load balancing licentie zou ik niet willen doen.

Ik zou willen load balancen via HA, mijn HA hangt aan de P1 poort van de DSMR netbeheerder Fluvius meter.
Dus HA zou de max current moeten wijzigen van de Alfen: quasi "continu". Ik had het in dit topic al eens gevraagd of dat kon en toen werd er mij gezegd dat het zeker kon en dat er zelfs voorbeelden in dit topic staan concreet rond YAML: ik heb die helaas niet gevonden.

Hoe doen jullie dat? Is EVCC bvb een goede optie (misschien niet echt als load balancer: maar als aanvulling).

Is dat met een automation ofzo? Indien P1 waarde wijzigt: wijzig dan x% de max current draw van de laadpaal?
LB licentie is ook nodig voor solar charging en externe (modbus/energy manager) aansturing volgens mij. Niet 100% zeker..

• Pharos1985
(jarig!)
V_ger schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:58:
[...]
LB licentie is ook nodig voor solar charging en externe (modbus/energy manager) aansturing volgens mij. Niet 100% zeker..
Wel: maar beide moet toch mogelijk zijn met HA? HA hangt aan de P1 poort en de solar omvormer ga ik ook in HA proberen steken (heb momenteel nog geen PV, maar komt eraan eens ik in mijn nieuw huis zit).

• de Peer

de Peer

under peer review

Riesjard schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:10:
[...]

Grappig. Ik zou dat juist weer als eis hebben dat het laden rustig verloopt zonder grote schommelingen. Het tegenovergestelde van wat jij nastreeft dus. Ik vind een paar eurocent besparing per dag niet zo belangrijk.

Die discussie is al eens eerder gevoerd in dit topic. Conclusie daarvan was dan weer dat grote schommelingen bij laden geen kwaad kan, maar daar ben ik nog niet helemaal van overtuigd.

• ASS-Ware
HDoc schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:51:
[...]

Als je een Tibber contract hebt met laadpuntintegratie dan kan je dat terugvinden in de Tibber app. Ik heb zelf een Zaptec Go met Tibber-integratie en een Tibber Sense en ook integratie van mijn zonnepanelen backend en dat werkt heel aardig. Kan precies zien wat er binnen komt, wat er wordt verbruikt in huis en door de auto en wat de zonnepanelen doen.

Los daarvan kan ik op de webpagina van Zaptec precies zien hoeveel kWh er geladen is. Dit laatste gebruik ik voor declaratie aan mijn BV en dat lijkt mij ook precies het juiste, want dat is wat ik vanuit privé lever aan mijn BV. Voor de declaratie gebruik ik een vast kWh tarief en ook dat is correct, het is eigenlijk onmogelijk om precies te berekenen wat het per uur zou moeten zijn, omdat het bij Tibber per uur wisselt. Bovendien valt de afschrijving van de zonnepanelen ook niet goed te disconteren. Je moet daarin dan wel reëel zijn; als je een prijs van € 0,99 per kWh gaat declareren dan denk ik dat de fiscus (terecht) gaat fronsen.
Je zegt: "Voor de declaratie gebruik ik een vast kWh tarief".
Maar waarom?
Tibber kan toch perfect registreren wat het tarief was op de momenten dat je hebt geladen alsmede het aantal kWh dat de auto in is gegaan?

• de Peer

de Peer

under peer review

ASS-Ware schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:57:
[...]

Maar waarom?
Wat denk je ;)

Als je fors hoger kunt (en mag) declareren, dan doen veel mensen dat.

• HDoc
[...]
Maar waarom?
Tibber kan toch perfect registreren wat het tarief was op de momenten dat je hebt geladen alsmede het aantal kWh dat de auto in is gegaan?
  1. Hoe krijg jij de informatie over hoeveel kWh Tibber vanuit het net aan mijn auto heeft geleverd uit de app? Ik heb gezocht op de website en in de app, maar ik kan dat niet terugvinden. Houdt Tibber dan ook bij hoeveel kWh er door mijn panelen aan mijn auto worden geleverd en niet via Tibber?
  2. Tibber kan ook de afschrijving van mijn panelen niet verdisconteren in de kWh prijs
  3. Tibber kan het onderhoud van de elektriciteitsaansluiting ook niet verdisconteren in de kWh prijs
Zelf heb ik twee aansluitingen waarvan eentje op Tibber en de andere op Essent. Om het normaal te houden houd ik gewoon de kWh prijs aan die Essent mij voor de overstap rekende, en probeer niet een ingewikkelde rekensom te maken met afschrijving van panelen, prijs van Tibber op elk uur (die niet terug te vinden is) afgezet tegen de momenten dat ik aan het laden ben (per minuut?) en ga zo maar door.

De prijs die ik reken (gelijk aan de prijs die Essent mij rekent) komt bovendien vrij goed overeen met de publieke laadpalen in de buurt, en dat zijn zeker niet de duurste. Ik zie wel dat anderen in de buurt hun prive-laadpunt (waarschijnlijk uit onbenul) openbaar hebben gezet en veel hogere prijzen rekenen, kennelijk voor een klein voordeeltje; ik hou het liever een beetje realistisch. Volgens mij kan daar ook de fiscus tevreden mee zijn.

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:57
[...]

Maar waarom?
@ASS-Ware Ik snap dat je een exact bedrag wil hebben voor waarvoor je de auto geladen hebt, maar is de Tibber app hier de juiste voor? Zoals ik al eerder heb aangegeven heb ik zowel de dynamische prijzen en de laadpaal in Home Assistant gekoppeld. Hiermee kan ik precies zien hoeveel kWh tegen welk (totaal) bedrag er door de laadpaal is gegaan. Voordeel van zo'n soort oplossing is dat je niet afhankelijk bent van Tibber.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Riesjard schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:18:
[...]

Ja precies, goede vraag.
Waar het mij om gaat is dat er zo efficient mogelijk op zonne-energie wordt geladen als ik daarvoor kies. Niet dat van de opgewekte 30kwh overollige zonne-energie 'maar' 20kwh naar de auto gaan en er alsnog in totaal rond de 10 kwh 'onnodig' van/naar het net gaat.
Een zappi v2.1, die ik heb, regelt dit veel sneller. Binnen seconden zit je op de nieuwe laadsnelheid als er een wolk verschijnt of je verbruik van je huis verandert.

Je grootste probleem zal zijn of je wel genoeg opwekt om door te gaan met laden. Bij 1 fase heb je minimaal 1.4 kW overschot nodig en dat is nog best lastig met wat bewolking als je geen bergen panelen hebt (zie m'n sig voor mijn PV). Ik zou ongeveer 2x zoveel Wp moeten hebben om bij bewolking door te kunnen laden buiten de huidige maanden om.

En als je wel veel panelen hebt maar qua electra niet in staat bent om tot hoog vermogen (7,4 kW) op 1 fase te gaan, dan zit je met de 1 naar 3 fase overgang rondom de 4.2 kW. Tenzij ik in een toekomstige woning echt ruim 25+ kWp heb liggen zou m'n ideale oplossing tot hoog vermogen op 1 fase zijn. Heb je wel heel veel panelen dan waarschijnlijk altijd 3 fasen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:23
de Peer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:30:
Als je fors hoger kunt (en mag) declareren, dan doen veel mensen dat.
Dat is helaas een groot probleem, en één van de vele redenen waarom er (Tesla M3 uitgezonderd) geen fatsoenlijke zuinige EV's te verkrijgen zijn, de markt bestaat grotendeels uit energieverslindende, veel te grote en veel te zware SUV's.

Ten eerste hebben die prutsers in Brussel alle EV's op 0 CO2-uitstoot gezet, zodat de fabrikanten i.t.t. bij de ICE's geen enkele aanmoediging hebben om hun energieverslinders wat zuiniger te maken (sterker nog, ze maken liever de veel te grote auto's waar ze het meest aan verdienen).

En dan zijn er ook nog de leaserijders die fiscaal gestimuleerd worden om zoveel mogelijk stroom in hun EV te verspillen, omdat ze door thuis te laden (daarmee wordt dit toch OnTopic ;) ) zo'n 15 cent per verspilde kWh verdienen |:( 8)7 |:( 8)7 Die gaan dus nooit een zuinige EV uitzoeken...

:(

Als het niet zo krankzinnig idioot zou zijn zou je er bijna om moeten lachen....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Riesjard
  • Niet online
Termy schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:18:
[...]

Een zappi v2.1, die ik heb, regelt dit veel sneller. Binnen seconden zit je op de nieuwe laadsnelheid als er een wolk verschijnt of je verbruik van je huis verandert.

Je grootste probleem zal zijn of je wel genoeg opwekt om door te gaan met laden. Bij 1 fase heb je minimaal 1.4 kW overschot nodig en dat is nog best lastig met wat bewolking als je geen bergen panelen hebt (zie m'n sig voor mijn PV). Ik zou ongeveer 2x zoveel Wp moeten hebben om bij bewolking door te kunnen laden buiten de huidige maanden om.

En als je wel veel panelen hebt maar qua electra niet in staat bent om tot hoog vermogen (7,4 kW) op 1 fase te gaan, dan zit je met de 1 naar 3 fase overgang rondom de 4.2 kW. Tenzij ik in een toekomstige woning echt ruim 25+ kWp heb liggen zou m'n ideale oplossing tot hoog vermogen op 1 fase zijn. Heb je wel heel veel panelen dan waarschijnlijk altijd 3 fasen.
Ja precies, ik had ergens gezien dat zappi dat binnen seconden zou kunnen reguleren, fijn dat jij dat bevestigd.
Maar dat hele punt van minimaal 1.4kw overshoot per fase hebben was mij niet blijven hangen.

Ik heb weinig verstand van elektra maar ik vraag me het volgende af.
In de woning zit een 3x25 aansluiting. Ik heb 3 dakdelen met panelen: oost, zuid en west. Enphase dus allemaal micro-omvormers maar dat maakt voor nu denk ik even minder uit. Elk dakdeel is bij mij via een aparte kabel op een aparte fase aangesloten.

Een 3 fase laadpunt zal er dus wel moeten komen want anders kan ik max 25*230=5.750w laden of maak ik hier een denkfout?
Kan zon 3 fase lader die 1 fase ondersteund dat slim kiezen of moet het in deze situatie 1 fase lade altijd eenzelfde zijn?
Het zou in mijn geval dan dus mooi zijn wanneer bij onvoldoende overshoot op 3 fase overgaat op 1 fase en dan die fase pakt waar de meeste teruglevering op zit.

Nogmaals weinig verstand van elektra maar mijn aanname is dat zon laadpunt niet 3 fase aanvoer kan samenvoegen op 1, of maak ik hier een denkfout?

• Termy

Termy

Riesjard schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:47:
[...]

Ja precies, ik had ergens gezien dat zappi dat binnen seconden zou kunnen reguleren, fijn dat jij dat bevestigd.
Maar dat hele punt van minimaal 1.4kw overshoot per fase hebben was mij niet blijven hangen.

In de woning zit een 3x25 aansluiting. Ik heb 3 dakdelen met panelen: oost, zuid en west. Enphase dus allemaal micro-omvormers maar dat maakt voor nu denk ik even minder uit. Elk dakdeel is bij mij via een aparte kabel op een aparte fase aangesloten.

Een 3 fase laadpunt zal er dus wel moeten komen want anders kan ik max 25*230=5.750w laden of maak ik hier een denkfout?
Kan zon 3 fase lader die 1 fase ondersteund dat slim kiezen of moet het in deze situatie 1 fase lade altijd eenzelfde zijn?
Het zou in mijn geval dan dus mooi zijn wanneer bij onvoldoende overshoot op 3 fase overgaat op 1 fase en dan die fase pakt waar de meeste teruglevering op zit.

Nogmaals weinig verstand van elektra maar mijn aanname is dat zon laadpunt niet 3 fase aanvoer kan samenvoegen op 1, of maak ik hier een denkfout?
Je kunt wel hoger laden op 1 fase als je genoeg PV hebt op die fase. Je trekt dan nl niet meer dan 25A uit het net dus je belast je hoofdzekering niet meer dan 25A (wel zorgen dat je meterkast dit aankan uiteraard). In dit geval is het dus wel belangrijk dat je daadwerkelijk opwek hebt op de fase waarop geladen wordt (in mijn geval fase 1, zal wel standaard zijn). Bij 3 fasen maakt het niet meer uit want de meter telt alleen wat er netto over alle fasen gebeurt en nee, je kunt niet fasen samenvoegen op 1 fase. Dus als je oost/zuid/west PV hebt en boven 25A wilt laden dan moet je goed kiezen op welke fase je de verschillende oriëntaties zet ivm wanneer je waarschijnlijk laadt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• HDoc
Andrehj schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:15:
[...]
Dat is helaas een groot probleem, en één van de vele redenen waarom er (Tesla M3 uitgezonderd) geen fatsoenlijke zuinige EV's te verkrijgen zijn, de markt bestaat grotendeels uit energieverslindende, veel te grote en veel te zware SUV's.
Nu overdrijf je wel een beetje, vind ik. Het is ook dat een EV met een beetje range een best zwaar accupakket nodig heeft. En auto's door alle extra voorwaarden überhaupt groter zijn geworden. Formaat Polo uit de jaren 80 bestaat helemaal niet meer en een Fiat 500 van nu lijkt me bijna zo groot als een Peugeot 504 van langer geleden.

De laatste jaren is de binnenruimte van de wat grotere auto's juist kleiner geworden. Een maat Renault Grand Espace of een Ford Galaxy is niet echt meer te vinden. Gelukkig heb je nu dan de KIA EV9 en dat is inderdaad een bakbeest. Maar een Volvo EX30 is echt geen heel grote auto, je past er achterin amper in. Een Hyundai Ioniq 6, ik pas er niet achter in. Top verkopende MG zijn geen SUV te noemen. DACIA spring groot?

Tenslotte: wat is het probleem als je EV war meer verbruikt? We hebben toch allemaal groene stroom en laden voor een heel deel met onze zonnepaneeltjes? Waarom dan geen grotere auto?

[ Voor 7% gewijzigd door HDoc op 25-06-2024 23:05 ]

• HyperBart
  • Nu online
Riesjard schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:06:
[...]
Kijk, wat belangrijk is voor jullie allemaal is dat je moet weten dat het hele oplaadproces geen kabouter is die aan een lineaire dimmer ligt te draaien per seconde om een lampje harder of zachter te laten branden. Ik ben even serieus nu.

Er zitten hier vast knappere koppen die 100x meer weten over meet en regeltechniek en verscheidene manieren om tot een lastregeling te komen.

Je hebt de EVSE, dat is dus wat men hier vaak “laadpaal laadbox oplader wallbox etc” noemt, dat ding stuurt op basis van input van bv EVCC via modbus een blokgolf/PWM signaal naar de auto. Het is de auto die op zijn beurt daar dan weer wat mee moet doen, dus meer of minder vermogen afnemen.

Als je die dingen al even achter elkaar zet zit je m.i al snel met enkele seconden “vertraging” maar dat is het dan ook.

Ik zal morgen een aantal grafieken uit Grafana droppen die die seconden aantonen.

Ik heb nu twee dagen bijna de hele dag een EV (niet altijd dezelfde) hier staan laden en EVCC staat bij mij op 10s.

Ik weet niet hoe Zappi enz het doen maar daarom vind ik een goede laadpaal met bv mA regeling en goede ondersteuning de regeltechniek zo belangrijk en dan kom ik vaak bij Alfen uit.

Aangezien ik zo nuttig mogelijk mijn PV stroom wil laten renderen begin ik al te laden bij 300W injectie en ga dan naar minPv modus, dan neemt hij de benodigde 1380W af ongeacht aandeel PV en als er meer over is gaat hij meer vermogen toelaten.

Ik heb op twee dagen een eigenverbruik van ruim boven de 90% en die 10% is omdat de auto’s dan even weg waren of restantjes van de ochtend/avond.

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-10 07:29
HyperBart schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:47:
[...]

Kijk, wat belangrijk is voor jullie allemaal is dat je moet weten dat het hele oplaadproces geen kabouter is die aan een lineaire dimmer ligt te draaien per seconde om een lampje harder of zachter te laten branden. Ik ben even serieus nu.

Je hebt de EVSE, dat is dus wat men hier vaak “laadpaal laadbox oplader wallbox etc” noemt, dat ding stuurt op basis van input van bv EVCC via modbus een blokgolf/PWM signaal naar de auto. Het is de auto die op zijn beurt daar dan weer wat mee moet doen, dus meer of minder vermogen afnemen.

Als je die dingen al even achter elkaar zet zit je m.i al snel met enkele seconden “vertraging” maar dat is het dan ook.

Ik heb nu twee dagen bijna de hele dag een EV (niet altijd dezelfde) hier staan laden en EVCC staat bij mij op 10s.

Ik weet niet hoe Zappi enz het doen maar daarom vind ik een goede laadpaal met bv mA regeling en goede ondersteuning de regeltechniek zo belangrijk en dan kom ik vaak bij Alfen uit.

Aangezien ik zo nuttig mogelijk mijn PV stroom wil laten renderen begin ik al te laden bij 300W injectie en ga dan naar minPv modus, dan neemt hij de benodigde 1380W af ongeacht aandeel PV en als er meer over is gaat hij meer vermogen toelaten.

Ik heb op twee dagen een eigenverbruik van ruim boven de 90% en die 10% is omdat de auto’s dan even weg waren of restantjes van de ochtend/avond.
Dit is de essentie achter de regel techniek.
Eerste uitgangspunt is wat wil je nu exact bereiken.
Als je zo veel mogelijk zon opwek in je auto wil kunnen stoppen is het raadzaam een laadpaal te nemen die kan laden op 1 fase.
Als je dan een x hoeveelheid zonopwek over hebt start je alvast met laden, wat je dan te kort komt wordt uit het net gehaald.
Dit gaat door tot het moment dat je 6A zonne opwek over hebt, dan start "volledig" solar charging, echter dit wordt gewoon door je "slimme" meter geregeld, vooral als je 3 fase opwek hebt. (als je 1 fase opwek hebt, is het verstandig om je laadpaal op deze fase aan te sluiten)
Indien je meer als 6A zonne opwek hebt kan je ook met meer vermogen je auto laden.
Echter hoe dit gemeten wordt is natuurlijk ook even de vraag.
De meeste maken gebruik van je slimme meters P1 poort.
Afhankelijk van welke versie slimme meter je hebt (DSRM2, 3, 4 of 5) en welke update rate deze hebben.
Dan kan je vaak ook nog in je uitlees tool instellen welke update rate er gebruikt moet worden, iedere 10 seconde of zo snel als de slimme meter is.
In geval je gebruik maakt van een zappi met current clamps, heb je niets te maken met je "slimme" meter want de zappi meet het zelf, echter deze heeft ook een update rate.

Een bijkoment probleem is moeilijk te tackelen, hoe vol zit je auto, wat zijn de weersverwachtingen.
Indien de auto redelijk vol zit en de verwachting is dat verder op de dag er voldoende opwek is, zou je eigenlijk niet al willen starten met laden bij een overschot van 300 of 400 watt, maar wil je wachten tot er 1400 of mss we 1500 watt overschot is, dit omdat gedurende de dag je de auto toch wel vol krijgt met je volledige overschot.

Maar alles begint met de vraag, wat wil je exact bereiken.

• Inspired
Riesjard schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:47:
[...]

Hoeveel rij je en hoeveel staat de auto thuis? Je wekt redelijk wat op en als je het liefst elke kWh in de auto wil krijgen, wanneer rij je dan? Gedurende de nacht? :) Ik rij een 20k km per jaar en wek ±6500kWh op. Op dit soort dagen is het een 50kWh per dag. Veel meer dan ik ooit op kan maken met rijden.

Je rijdt (alleen) een Tesla? Je zou ook kunnen overwegen om een 22kW laadpunt te installeren en deze gewoon op 1F te gebruiken in de zomer. Dan kun je (met bv TeslaSolarCharge) van 3 of 4A tot en met 32A laden zonder te hoeven schakelen. Daardoor kun je ook beter de opwek volgen tov 3F. Onmdat je met 3F stappen hebt van 700W met 1F is dat maar 230W. Boven de 7,4kW kom je ook niet veel wat ik zo zag. Als je geen backend nodig hebt zou ik lekker een goedkope paal nemen. Met een Tesla zou dat prima een TWC kunnen zijn. Die kun je volgens mij soms via MP wel voor 400 EUR op de kop tikken. De 600 EUR meerprijs van een Zappi ga je niet snel terug verdienen.

• HyperBart
  • Nu online
Andrehj schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:15:
[...]

Ten eerste hebben die prutsers in Brussel alle EV's op 0 CO2-uitstoot gezet, zodat de fabrikanten i.t.t. bij de ICE's geen enkele aanmoediging hebben om hun energieverslinders wat zuiniger te maken (sterker nog, ze maken liever de veel te grote auto's waar ze het meest aan verdienen).
Mwoah pas op, onderschat niet dat die fabrikanten ook gevoelig zijn aan het toog en forumpraatje "seg en hoe ver kunde gij nu met uwe elektrische auto?"

Ik denk wel dat dat een voldoende incentive is om die wagens zuinig te maken. Ik heb bij de keuze van mijn EV daar wel rekening mee gehouden (lees: ik heb geen SUV of crossover maar een zeer ruime sedan genomen, weliswaar geen M3).
En dan zijn er ook nog de leaserijders die fiscaal gestimuleerd worden om zoveel mogelijk stroom in hun EV te verspillen, omdat ze door thuis te laden (daarmee wordt dit toch OnTopic ;) ) zo'n 15 cent per verspilde kWh verdienen |:( 8)7 |:( 8)7 Die gaan dus nooit een zuinige EV uitzoeken...
Ik denk dat "dat" (=het thuis opladen met 15 cent wat je voorgerekend heb, ik zeg niet dat dat correct is maar ook niet dat het incorrect is) vooral een "fijne bijkomstigheid is" maar ik geloof niet dat mensen specifiek een onzuinige EV nemen om hun verdienmodel kunstmatig op te krikken.

• HDoc
HyperBart schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:22:
Ik denk dat "dat" (=het thuis opladen met 15 cent wat je voorgerekend heb, ik zeg niet dat dat correct is maar ook niet dat het incorrect is) vooral een "fijne bijkomstigheid is" maar ik geloof niet dat mensen specifiek een onzuinige EV nemen om hun verdienmodel kunstmatig op te krikken.
Als dat voor mensen al zo zou werken dan is het toch allemaal maar gerommel in de marge?

Aanvullend aan jouw opmerking is het denk ik meer zo dat EV's op dit moment relatief duurder zijn dan ICE-auto's en dat mensen die een wat duurdere auto willen kopen dan ook een wat ruimere auto willen. En omdat mensen die een EV kiezen meestal ook mensen zijn die thuis gemakkelijker een laadpunt kunnen installeren meestal niet op 5 hoog in een appartement wonen met de auto op de parkeerplaats 50 meter bij de lift vandaan. Die laatste mensen zien natuurlijk ook wel met lede ogen aan dat vanaf 2030 geen nieuwe ICE's meer verkocht worden maar zien ook dat er maar beperkt aantal openbare laadpunten zijn waarvan de prijs afhangt van wat de exploitant bedenkt. Voor die mensen zal het hele EV gebeuren en ook thuisladen op zonnestroom echt luchtfietserij betekenen en dat begrijp ik.

Op dit moment wordt geroepen dat de prijs van gebruikte EV's keldert maar als ik op internet kijk zie ik dat dat enorm meevalt. Als je zoekt op een EV met een basisrange van 180 KM of meer kom je bij een aantal Nissan Leafs uit die beginnen bij € 5000 (een Citroën C-Zero met een range van 70 KM is geen serieuze optie) en een iets nettere gaat pas vanaf € 8000.. ook niet echt opties voor de budgetkoper.

En dan opnieuw: als je niet kan thuisladen en openbare laders beperkt aanwezig zijn zit je goeddeels vast aan snelladers. Moet je wel een auto hebben die dat kan.

Vanuit dat perspectief is het verbod op de verkoop van ICE's vanaf 2030 denk ik al erg ambitieus. Niet verkeerd, maar wel een doel waarbij we met z'n allen goede randvoorwaarden moeten scheppen.

[ Voor 5% gewijzigd door HDoc op 26-06-2024 10:33 ]

• jelledb
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-02 13:56
Hallo allemaal,

Hopelijk is het oke hier om advies te vragen over een laadpaal voor mijn nieuwbouw huis :-)

Ik wil wanneer het huis af is een Tesla Model 3 kopen en ik vraag me af wat voor laadpaal handig is. Van de bouwfirma (die het huis bouwt) heb ik al een offerte gekregen en naar mijn inziens voelt dit een beetje te duur aan?

Het gaat om een "EVlink Wallbox G4 Smart 7,4/22kW T2-Steckdose RFID" en die bieden ze aan voor 2800 EUR excl. btw. Dit is de all-in prijs voor de wallbox + installatie.

Als ik bij Tesla zelf kijk hebben ze de wall connector voor bijvoorbeeld 500 euro al excl. installatie. Is deze niet veel beter en goedkoper voor mijn scenario?

Tot zover ik kan zien heb ik ook veel fratsen niet echt nodig denk ik?

RFID / Paslezer -> Dit is alleen om te voorkomen dat anderen hier niet laden? Vind ik niet super belangrijk
Stroomteller -> Dit is ook alleen relevant als je je stroom moet declareren bij je baas? Ook niet relevant voor mij

Het enige "fancy" wat handig lijkt is load balancing en ook misschien wat trucerijen om te laden als de zon schijnt (huis komt met 3000 kWp zonnepanelen)

• HyperBart
  • Nu online
HDoc schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:12:
[...]
Als dat voor mensen al zo zou werken dan is het toch allemaal maar gerommel in de marge?
Inderdaad, rijk ga je er niet van worden maar het spekt eventueel wel je elektriciteitsrekening en verhoogt vooral je mogelijkheid tot zelfverbruik, maar dat zal ook niet absurd veel zijn want wanneer schijnt de zon? Door de dag. Waar ben je dan met je wagen meestal? Niet thuis/op het werk.
Aanvullend aan jouw opmerking is het denk ik meer zo dat EV's op dit moment relatief duurder zijn dan ICE-auto's en dat mensen die een wat duurdere auto willen kopen dan ook een wat ruimere auto willen.
Kunnen en willen kopen ja.
En omdat mensen die een EV kiezen meestal ook mensen zijn die thuis gemakkelijker een laadpunt kunnen installeren meestal niet op 5 hoog in een appartement wonen met de auto op de parkeerplaats 50 meter bij de lift vandaan. Die laatste mensen zien natuurlijk ook wel met lede ogen aan dat vanaf 2030 geen nieuwe ICE's meer verkocht worden maar zien ook dat er maar beperkt aantal openbare laadpunten zijn waarvan de prijs afhangt van wat de exploitant bedenkt. Voor die mensen zal het hele EV gebeuren en ook thuisladen op zonnestroom echt luchtfietserij betekenen en dat begrijp ik.
Idem, als je gaat kijken hoeveel percent daar van ook nog eens lease rijdt en in Belgie nog meer omdat wij nog relatief voordelige "bijtelling" hebben (waar dan weer een draaiende economie/belastingen/groener wagenpark nationaal tegenover staat) dan is het meestal de "betere middenklasse" die daarmee rijdt.

Nu, ook voor de lagere inkomens wordt vaker een EV gesponsord, denk hierbij aan poetshulpen aan huis. Ik vind dat een mooie evolutie.
Op dit moment wordt geroepen dat de prijs van gebruikte EV's keldert maar als ik op internet kijk zie ik dat dat enorm meevalt. Als je zoekt op een EV met een basisrange van 180 KM of meer kom je bij een aantal Nissan Leafs uit die beginnen bij € 5000 (een Citroën C-Zero met een range van 70 KM is geen serieuze optie) en een iets nettere gaat pas vanaf € 8000.. ook niet echt opties voor de budgetkoper.

En dan opnieuw: als je niet kan thuisladen en openbare laders beperkt aanwezig zijn zit je goeddeels vast aan snelladers. Moet je wel een auto hebben die dat kan.

Vanuit dat perspectief is het verbod op de verkoop van ICE's vanaf 2030 denk ik al erg ambitieus. Niet verkeerd, maar wel een doel waarbij we met z'n allen goede randvoorwaarden moeten scheppen.
EV == thuis laden, anders kom je er niet in mijn ogen of moet je atypisch/slechter met je wagen omgaan, vaker snelladen. Publiek vind ik echt niet comfortabel. Ik prijs me gelukkig met een oprit en vrijstaande huis. Dat punt is idd een moeilijke vereiste ikv die 2030 doelstelling. Helemaal eens.

• HyperBart
  • Nu online
jelledb schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:54:
Hallo allemaal,

Hopelijk is het oke hier om advies te vragen over een laadpaal voor mijn nieuwbouw huis :-)

Ik wil wanneer het huis af is een Tesla Model 3 kopen en ik vraag me af wat voor laadpaal handig is. Van de bouwfirma (die het huis bouwt) heb ik al een offerte gekregen en naar mijn inziens voelt dit een beetje te duur aan?

Het gaat om een "EVlink Wallbox G4 Smart 7,4/22kW T2-Steckdose RFID" en die bieden ze aan voor 2800 EUR excl. btw. Dit is de all-in prijs voor de wallbox + installatie.

Als ik bij Tesla zelf kijk hebben ze de wall connector voor bijvoorbeeld 500 euro al excl. installatie. Is deze niet veel beter en goedkoper voor mijn scenario?

RFID / Paslezer -> Dit is alleen om te voorkomen dat anderen hier niet laden? Vind ik niet super belangrijk
Stroomteller -> Dit is ook alleen relevant als je je stroom moet declareren bij je baas? Ook niet relevant voor mij

Het enige "fancy" wat handig lijkt is load balancing en ook misschien wat trucerijen om te laden als de zon schijnt (huis komt met 3000 kWp zonnepanelen)
Absurd duur, gevalletje "marge op marge op marge met onderaannemers".
Steek de juiste kabels (paar posts terug ging het daar nog over) zelf even tot de locatie/rol 'm uit en laat 'm uit komen in je meter kast. Daarna doe je de installatie na oplevering zelf wel even of via een aparte installateur.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:09
Hallo allemaal,

Die installatie is veel te duur.

Ik zou ook geen voorbereiding voor laadpaal afnemen bij de aannemer. Ik zie zo vaak dat de mantelbuis te dun is, te scherpe bochten, of hij komt niet op de goede plaats op de gevel uit waardoor je alsnog.een buis in t zicht krijgt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• ASS-Ware
Hallo allemaal,

Ter vergelijking:
Ik heb een Easee Lite aangeschaft en was met installatie €2.107,48 inc BTW kwijt.
De kabel van de meterkast naar de garage lag er al, maar moest nog wel aangesloten worden en de meterkast moest worden aangepast.

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 14:13

vanDaal

-ismeereentje

Ik wil komende week de eerste stappen zetten voor het aanleggen van een laadpaal op mijn oprit.

Wensen:
  • 11kw/h laden is voorlopig voldoende (Tesla M3 2019 op het oog), maar op termijn wellicht meer (22kw/h?)
  • Load balancing
  • In toekomst batterij van de auto als thuisbatterij kunnen gebruiken
  • Laadpaal heb ik nog niet (ook nog geen idee welke)
De eerste stap is de bekabeling en aansluiting op de meterkast. Ik heb al een Pipelife mantelbuis van 50mm liggen naar de oprit. Die is nu nog leeg. Het plan is nu om:
  1. Een YMVK 5G6 kabel te kopen (lengte 30-40 meter ongeveer) en deze door de buis te trekken. Wat ik begrijp mag dit een kabel zonder -as (aardscherm) zijn vanwege de mantelbuis
  2. Eén UTP kabel meetrekken
  3. Die kabel aansluiten op een nieuwe 3-fase groep in de meterkast. Samen met een Eastron SDM630 Kwh meter om het verbruik apart te kunnen monitoren.
Zijn dit de goede stappen?

[ Voor 3% gewijzigd door vanDaal op 26-06-2024 15:33 ]

• Riesjard
  • Niet online
Termy schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:00:
[...]

Je kunt wel hoger laden op 1 fase als je genoeg PV hebt op die fase. Je trekt dan nl niet meer dan 25A uit het net dus je belast je hoofdzekering niet meer dan 25A (wel zorgen dat je meterkast dit aankan uiteraard). In dit geval is het dus wel belangrijk dat je daadwerkelijk opwek hebt op de fase waarop geladen wordt (in mijn geval fase 1, zal wel standaard zijn). Bij 3 fasen maakt het niet meer uit want de meter telt alleen wat er netto over alle fasen gebeurt en nee, je kunt niet fasen samenvoegen op 1 fase. Dus als je oost/zuid/west PV hebt en boven 25A wilt laden dan moet je goed kiezen op welke fase je de verschillende oriëntaties zet ivm wanneer je waarschijnlijk laadt.
Kun je met iets als EVCC of TeslaSolarCharge niet aansturen welke van de 3 fasen van het laadpunt wordt geactiveerd?
Dus sochtends bijv fase 3, laat in de middag fase 1.

Omdat ik PV op oost, zuid en west heb liggen ziet het er namelijk zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTlAjRmegc6m6fq_eyfT4MarmS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ZtD50q2jcRl8nDfxuoVmXTi.png?f=fotoalbum_large

• Riesjard
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:14:
[...]

Hoeveel rij je en hoeveel staat de auto thuis? Je wekt redelijk wat op en als je het liefst elke kWh in de auto wil krijgen, wanneer rij je dan? Gedurende de nacht? :) Ik rij een 20k km per jaar en wek ±6500kWh op. Op dit soort dagen is het een 50kWh per dag. Veel meer dan ik ooit op kan maken met rijden.

Je rijdt (alleen) een Tesla? Je zou ook kunnen overwegen om een 22kW laadpunt te installeren en deze gewoon op 1F te gebruiken in de zomer. Dan kun je (met bv TeslaSolarCharge) van 3 of 4A tot en met 32A laden zonder te hoeven schakelen. Daardoor kun je ook beter de opwek volgen tov 3F. Onmdat je met 3F stappen hebt van 700W met 1F is dat maar 230W. Boven de 7,4kW kom je ook niet veel wat ik zo zag. Als je geen backend nodig hebt zou ik lekker een goedkope paal nemen. Met een Tesla zou dat prima een TWC kunnen zijn. Die kun je volgens mij soms via MP wel voor 400 EUR op de kop tikken. De 600 EUR meerprijs van een Zappi ga je niet snel terug verdienen.
Rijd niet heel veel, wordt veel thuisgewerkt dus de auto staat ook regelmatig thuis overdag.
Idd een Tesla.

Goede suggestie, die optie had ik ook op mn shortlist: een 'domme' laadpaal en deze zelf aansturen met TeslaSolarCharge of EVCC. Geen Back-end nodig volgens mij. Ik rijd deze auto prive, zakelijk opladen en verrekenen is dus (nog) niet nodig.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HDoc schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:01:
[...]
Tenslotte: wat is het probleem als je EV war meer verbruikt? We hebben toch allemaal groene stroom en laden voor een heel deel met onze zonnepaneeltjes? Waarom dan geen grotere auto?
We hebben het overgrote deel van de tijd nog geen overschot duurzame stroom. Dus als jij groene stroom verbruikt verbruikt iemand anders extra grijze stroom dus daarom is het verbruik van je EV nog wel degelijk van belang.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Riesjard schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:38:
[...]

Kun je met iets als EVCC of TeslaSolarCharge niet aansturen welke van de 3 fasen van het laadpunt wordt geactiveerd?
Dus sochtends bijv fase 3, laat in de middag fase 1.

Omdat ik PV op oost, zuid en west heb liggen ziet het er namelijk zo uit:
[Afbeelding]
Het maakt voor een laadpunt dat op 1 fase op zonnestroomoverschot kan laden niet uit op welke fase dat overschot zit. Je elektriciteitsmeter "saldeert" over de fasen. Stel je hebt op een moment 4kW overschot op fase 2 en je laadpunt zit op fase 1. Je levert dan 4kW aan het net op fase 2 en importeert 4kW van het net op fase 1 wat je auto in gaat. De meter "ziet" echter 0.
Als je een gebalanceerd net in je wijk heel erg belangrijk vindt dan maakt het natuurlijk wel uit.

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 26-06-2024 16:17 ]

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-10 07:29
DonJuape schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:16:
[...]

Het maakt voor een laadpunt dat op 1 fase op zonnestroomoverschot kan laden niet uit op welke fase dat overschot zit. Je elektriciteitsmeter "saldeert" over de fasen. Stel je hebt op een moment 4kW overschot op fase 2 en je laadpunt zit op fase 1. Je levert dan 4kW aan het net op fase 2 en importeert 4kW van het net op fase 1 wat je auto in gaat. De meter "ziet" echter 0.
Als je een gebalanceerd net in je wijk heel erg belangrijk vindt dan maakt het natuurlijk wel uit.
behalve als je op fase 1 bv ook nog de cooker, de vaatwasser en de magnetron hebt zittten.
Als je dan op fase 2 EN 3 4 kw per fase terug levert, en de cooker, vaatwasser en magnetron trekken ook ong 4kw, dan lever je nog steeds 4kw terug, maar je kan dan maar 2 kw in je auto stoppen, anders vliegt de grond stop er uit.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

OscarAarts schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:20:
[...]

behalve als je op fase 1 bv ook nog de cooker, de vaatwasser en de magnetron hebt zittten.
Als je dan op fase 2 EN 3 4 kw per fase terug levert, en de cooker, vaatwasser en magnetron trekken ook ong 4kw, dan lever je nog steeds 4kw terug, maar je kan dan maar 2 kw in je auto stoppen, anders vliegt de grond stop er uit.
Dat is zeker waar maar deze use case is erg onwaarschijnlijk. Het is niet zo handig om die grootverbruikers allemaal op dezelfde fase te zetten. En als dit gelijktijdige gebruik al voor komt dan is dat maar voor korte tijd.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:05
vanDaal schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:17:
Ik wil komende week de eerste stappen zetten voor het aanleggen van een laadpaal op mijn oprit.

Wensen:
  • 11kw/h laden is voorlopig voldoende (Tesla M3 2019 op het oog), maar op termijn wellicht meer (22kw/h?)
  • Load balancing
  • In toekomst batterij van de auto als thuisbatterij kunnen gebruiken
  • Laadpaal heb ik nog niet (ook nog geen idee welke)
De eerste stap is de bekabeling en aansluiting op de meterkast. Ik heb al een Pipelife mantelbuis van 50mm liggen naar de oprit. Die is nu nog leeg. Het plan is nu om:
  1. Een YMVK 5G6 kabel te kopen (lengte 30-40 meter ongeveer) en deze door de buis te trekken. Wat ik begrijp mag dit een kabel zonder -as (aardscherm) zijn vanwege de mantelbuis
  2. Eén UTP kabel meetrekken
  3. Die kabel aansluiten op een nieuwe 3-fase groep in de meterkast. Samen met een Eastron SDM630 Kwh meter om het verbruik apart te kunnen monitoren.
Zijn dit de goede stappen?
Ik zou 2 utp kabels doen, mocht je op een Zappi uitkomen, dan is er 1 voor je netwerkverbinding en 1 voor je loadbalancing.

Verder kan een 22 kW (of kWh/h, maar zeker geen kW/h) laadpaal op 1 fase tussen 1,4 en 7,4 kW laden wat zeer handig kan zijn met zonnepanelen, lees de laatste 3 a 4 pagina's van dit topic ook eens door

Auto als thuisbatterij is nog toekomstmuziek, je Tesla kan het niet en er zijn amper laadpalen te vinden die het kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 26-06-2024 18:36 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• HyperBart
  • Nu online
OscarAarts schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:20:
[...]

Neen want dat is een andere discussie, namelijk de belasting per fase qua stroomsterkte. In eigenverbruik onder de streep waar het hier over ging is die discussie niet relevant.

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Misschien is dit niet de juiste plek voor deze vraag, maar voor de zakelijke laders (cq die laadkosten thuis vergoed krijgen): welk tarief vullen jullie in bij kosten per kWh? Ik begrijp namelijk van enkele collega’s dat de ene domweg prijs per kWh doet zoals hij ook betaalt aan de energiemaatschappij, de andere doet het weer met een opslag ‘want ze gebruiken ook mijn aansluiting’ en ‘ik laat gaten in m’n huis boren voor een laadpaal’.

Ergens vind ik voor beide keuzes wat te zeggen. In mijn geval zorgt thuisladen voor een hogere opzegboete - indien van toepassing - richting de energiemaatschappij. (Momenteel lever ik netto terug, met auto laden zal dat voorbij zijn.)

Ik vermoed dat het neerkomt op morele overwegingen, maar ik ben benieuwd welke steekhoudende argumenten er zijn voor de tariefsbepaling?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Inspired
Ugchel schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:54:
Misschien is dit niet de juiste plek voor deze vraag, maar voor de zakelijke laders (cq die laadkosten thuis vergoed krijgen): welk tarief vullen jullie in bij kosten per kWh? Ik begrijp namelijk van enkele collega’s dat de ene domweg prijs per kWh doet zoals hij ook betaalt aan de energiemaatschappij, de andere doet het weer met een opslag ‘want ze gebruiken ook mijn aansluiting’ en ‘ik laat gaten in m’n huis boren voor een laadpaal’.

Ergens vind ik voor beide keuzes wat te zeggen. In mijn geval zorgt thuisladen voor een hogere opzegboete - indien van toepassing - richting de energiemaatschappij. (Momenteel lever ik netto terug, met auto laden zal dat voorbij zijn.)

Ik vermoed dat het neerkomt op morele overwegingen, maar ik ben benieuwd welke steekhoudende argumenten er zijn voor de tariefsbepaling?
Staat er niks in de car policy? Bij ons “moet” je het tarief dat je betaald aan de energiemaatschappij hanteren als de paal door WG betaald is. Als je zelf de installatie gedaan hebt dan is publiek tarief best logisch. Mijn paal is door WG betaald dus hanteer ik gewoon tarief wat ik betaal per kWh. Nog steeds genoeg voordelen doordat ik genoeg PV heb.

Verhaal van je opzegboete kan ik ff niet volgen.

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Inspired schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:28:
[...]

Staat er niks in de car policy? Bij ons “moet” je het tarief dat je betaald aan de energiemaatschappij hanteren als de paal door WG betaald is. Als je zelf de installatie gedaan hebt dan is publiek tarief best logisch. Mijn paal is door WG betaald dus hanteer ik gewoon tarief wat ik betaal per kWh. Nog steeds genoeg voordelen doordat ik genoeg PV heb.

Verhaal van je opzegboete kan ik ff niet volgen.
Dat zou het bij ons ook goed kunnen zijn, kon het niet zo snel vinden nog en ik sprak wat mensen die het deden overkomen alsof ze een opslag rekenden, maar waarvoor en hoe begreep ik niet helemaal.

Opzegboete is ook meer spijkers op laag water zoeken en niet zon sterk voorbeeld, maar: Momenteel lever ik netto terug, dus mocht ik mijn contract opzeggen kost dat geen/weinig boete. Als ik wel veel ga afnemen met EV kost een eventuele opzegging me wel veel. Als ik aan de laadpaal in de straat ga staan kost laden meer dan thuis voor de werkgever. Dus ik vroeg me vooral af wie dan welk voordeel en welk risico (mede-) draagt.

[ Voor 74% gewijzigd door Ugchel op 26-06-2024 20:48 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ik hou het tarief aan dat ik ook aan de energiemaatschappij betaal (en dan het gemiddelde van dal en piek). Er staat volgens mij niks over in de overeenkomst maar ook zeer zeker niks over een opslag. Vind het altijd een beetje apart als ik hier lees dat mensen "zomaar" zonder overleg met de WG een bepaalde opslag rekenen omdat ze menen daar recht op te hebben.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

JBdV1 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:53:
Hallo, ik heb een Zappi 2.1 geïnstalleerd en in gebruik genomen. Alles werkt. Zonnepanelen komen volgend jaar. Ik gebruik een Harvi om het verbruik van het net te meten. Ik heb een 3 x 25 Ampere aansluiting. Het probleem waar ik tegen aanloop is het volgende: na een korte tijd ( ca 10 tot 20 minuten ) stopt het laden, terwijl er geen timers in de auto aanstaan. De Zappi meldt dan: laden uitgesteld. Wie kan mij op het goede spoor zetten?
De 3-fasen moeten een rechtsdraaiend veld hebben voor de Zappi. Het kan dus zijn dat er 2 van de fasedraden moeten worden omgewisseld in de Zappi. Vraag de monteur even om dit te controleren en op te lossen. Indien nodig kan je Zappi hier ook over bellen, op afstand kunnen ze zien of dit daadwerkelijk het probleem is en welke kabels je om moet (laten) draaien.

Ik had hier hetzelfde probleem, het laden begon, maar stopte spoedig met een foutmelding. Na het wisselen van 2 kabels was het opgelost.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Riesjard
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:16:
[...]

Oh dat wist ik niet. Mijn aanname was dat als straks jaarlijks salderen voorbij is, dat 1 fase 2000w terugleveren en een andere 1500w verbruiken resulteerde in 2000w terugleveren tegen teruglever vergoeding en 1500w afnemen tegen leverprijs. Maar dit voorbeeld zou betekenen dat je administratief/financieel netto 500w teruglevert en niks afneemt.

• Flexiilex
Griffin2k schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:34:
[...]

Ik zou uberhaupt altijd zekerheid inbouwen en dus 4mm of zelfs 6mm doen, als je er later iets anders mee wilt doen, verzwaren of wat dan ook, dan moet je weer een nieuwe kabel trekken.

Had je 4mm gevraagd en op papier staan? Of dacht je het en geen afspraken zwart op wit? Want dan kun je er niets mee.
Ik heb de mail nog even terug gelezen en heb toch echt 4mm gevraagd

• Flexiilex
Riesjard schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:27:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je een zappi 2.1 hebt en automatisch schakelen tussen fasen aanzet kan dit al veel eerder. Je kan namelijk maximaal 3,6 kW laden op 1 fase (en minimaal 1,4). Waarschijnlijk dus vanaf 08:00, rekenig houdend met je verbruik wat je ook op dat moment in huis hebt. Dus bij 2kW ga je al ongeveer kunnen laden en schakelt na 3,6kW vanzelf naar 3 fase en weer terug als dit lager word

Je kan ook nog de “slider” op 70 of 80% zetten dan zal je auto nog een klein deel uit het net halen om op 1,4 kW te komen en zal daarna vanzelf 100% groen laden als er genoeg beschikbaar is. Waarschijnlijk dus rond 08:00

[ Voor 8% gewijzigd door Flexiilex op 26-06-2024 23:14 ]

• Termy

Termy

HyperBart schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:01:
[...]

Neen want dat is een andere discussie, namelijk de belasting per fase qua stroomsterkte. In eigenverbruik onder de streep waar het hier over ging is die discussie niet relevant.
Nee, daar ging het wel over. De vraag was nl hoe op hoog vermogen op 1 fase te laden en daarvoor is het dus van belang op welke fase je dat doet en hoeveel PV daar invoedt. Intern salderen is daar dus juist niet relevant.

Ik ken EVCC en zo verder niet dus geen idee of die van fase kunnen wisselen om zo gebruik van oost/zuid/west te maximaliseren.

• ASS-Ware

Ik declareer het tarief wat ik aan de energiemaatschappij betaal, bij mijn eigen bedrijf.

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-10 15:43
ASS-Ware schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:27:
[...]

Ik declareer het tarief wat ik aan de energiemaatschappij betaal, bij mijn eigen bedrijf.
Lijkt me logisch als dat je enige kosten zijn, maar heeft jouw eigen bedrijf dan ook de kosten van de laadpaal vergoed en mogelijk aanleg?

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

• Hmmbob
  • Laatst online: 16:55
Flexiilex schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:44:
[...]

Ik heb de mail nog even terug gelezen en heb toch echt 4mm gevraagd
Dan weet je wat je moet doen, right?

Sometimes you need to plan for coincidence

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09 11:50
Voor mijn Easee ben ik nog op zoek naar een laadkabel van 10 meter. Ik zag de kabel van Tibber voorbij komen. Is dit een goede keuze, of hebben jullie andere aanraders?

De Tibber kabel: https://tibber.com/nl/sto...dkabel-type-2-32a-3-fasen

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:41
mistermol schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:30:
Voor mijn Easee ben ik nog op zoek naar een laadkabel van 10 meter. Ik zag de kabel van Tibber voorbij komen. Is dit een goede keuze, of hebben jullie andere aanraders?

De Tibber kabel: https://tibber.com/nl/sto...dkabel-type-2-32a-3-fasen
Heb deze getipt gekregen tijdje terug. Stukken goedkoper! https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0CG9MXGRC

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:04
Jasper schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:17:
[...]

Heb deze getipt gekregen tijdje terug. Stukken goedkoper! https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0CG9MXGRC
Die is wel maar gerate op 16A, de andere kon officieel 32A aan. Of het al dan niet nodig is voor de vraagsteller weet ik niet.

• ASS-Ware
itsbvka schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:34:
[...]

Lijkt me logisch als dat je enige kosten zijn, maar heeft jouw eigen bedrijf dan ook de kosten van de laadpaal vergoed en mogelijk aanleg?
Ja, mijn bedrijf heeft de auto gekocht, de laadpaal aangeschaft en betaald voor de installatie.

• Riesjard
  • Niet online
Flexiilex schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:56:
[...]

Als je een zappi 2.1 hebt en automatisch schakelen tussen fasen aanzet kan dit al veel eerder. Je kan namelijk maximaal 3,6 kW laden op 1 fase (en minimaal 1,4). Waarschijnlijk dus vanaf 08:00, rekenig houdend met je verbruik wat je ook op dat moment in huis hebt. Dus bij 2kW ga je al ongeveer kunnen laden en schakelt na 3,6kW vanzelf naar 3 fase en weer terug als dit lager word

Je kan ook nog de “slider” op 70 of 80% zetten dan zal je auto nog een klein deel uit het net halen om op 1,4 kW te komen en zal daarna vanzelf 100% groen laden als er genoeg beschikbaar is. Waarschijnlijk dus rond 08:00
Ok, dat is goed om te weten, thx!

Als dit met deze Zappi kan dan moet dat in mijn ogen ook kunnen met bijv een Tesla WC, of andere 'simpelere' laadpaal die 1 en 3 fase opladen ondersteund. Wel met een stukje extra aansturing bijvoorbeeld.
Ik zie dat bijv TeslaSolarCharge dit ook zou moeten kunnen, aldus chatgpt op mijn gerichte vraag daarover :-). Mocht iemand dit kunnen bevestigen of tegenspreken hoor ik dat graag.
Ja, de TeslaSolarCharger-software, ontwikkeld door pkuehnel op GitHub, ondersteunt automatisch schakelen tussen eenfasig en driefasig opladen. Deze functionaliteit stelt het systeem in staat om het laadproces te optimaliseren op basis van de beschikbare zonne-energie en andere omstandigheden. De software is ontworpen om het laadproces dynamisch te beheren en het aantal gebruikte fasen aan te passen om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van de zonne-energie.

De documentatie en diverse discussies op de repository geven aan dat het systeem verschillende configuraties aankan en zich kan aanpassen aan veranderende omstandigheden, wat inhoudt dat het kan schakelen tussen verschillende fasen wanneer dat nodig is​ (GitHub)​​ (GitHub)​​ (GitHub)​​ (GitHub)​.

Voor meer details over het instellen en configureren van deze functie, kun je de specifieke instructies en configuratieopties in de documentatie en discussieonderwerpen van de repository hier bekijken.
Zoveel mensen, zoveel meningen: ik vind persoonlijk die Zappi namelijk een te groot, lelijk en log ding. Alhoewel ik zijn features waardeer, zoek ik iets kleiners wat net op een klein stukje muur past waar ook een regenpijp langs loopt. Zit bij mijn huis allemaal niet ideaal. Maar wellicht met TeslaSolarCharge of EVCC kom ik ook een eind.

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:32
Zoveel mensen, zoveel meningen: ik vind persoonlijk die Zappi namelijk een te groot, lelijk en log ding. Alhoewel ik zijn features waardeer, zoek ik iets kleiners wat net op een klein stukje muur past waar ook een regenpijp langs loopt. Zit bij mijn huis allemaal niet ideaal. Maar wellicht met TeslaSolarCharge of EVCC kom ik ook een eind.
Zappi is inderdaad niet moeders mooiste :) maar past wel op een smalle muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oR4zDH_UOoaZ7-OYwiTqCoccWTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BH1bzVx8mC3UIXUWAL3HIfnW.jpg?f=fotoalbum_large

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Pagina: 1 ... 124 ... 198 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen