Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Riesjard schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:15:
[...]

Ok, dat is goed om te weten, thx!

Als dit met deze Zappi kan dan moet dat in mijn ogen ook kunnen met bijv een Tesla WC, of andere 'simpelere' laadpaal die 1 en 3 fase opladen ondersteund. Wel met een stukje extra aansturing bijvoorbeeld.
Ik zie dat bijv TeslaSolarCharge dit ook zou moeten kunnen, aldus chatgpt op mijn gerichte vraag daarover :-). Mocht iemand dit kunnen bevestigen of tegenspreken hoor ik dat graag.

[...]

Zoveel mensen, zoveel meningen: ik vind persoonlijk die Zappi namelijk een te groot, lelijk en log ding. Alhoewel ik zijn features waardeer, zoek ik iets kleiners wat net op een klein stukje muur past waar ook een regenpijp langs loopt. Zit bij mijn huis allemaal niet ideaal. Maar wellicht met TeslaSolarCharge of EVCC kom ik ook een eind.
Volgens mij kan een Tesla laadpunt niet automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen. Een Zappi is wellicht wat groot maar je kunt wel de kabel netjes kwijt.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:51
Ik heb een eigen laadpaal (nog van vorige werkgever), een Shell Recharge (oude New Motion Advanced). En nu een andere auto van een nieuwe werkgever. Ik heb daarbij een MTC laaddruppel ontvangen.

Echter, ik krijg dat NL-MTC nummer niet ingevoerd in de laadpaal configuratie. Via de website lijkt hij het te accepteren maar hij wil niet opslaan. Via de Shell Recharge app krijg ik hem niet eens ingevoerd want niet het juiste formaat.

Blijkbaar verwacht Shell Recharge een formaat als: NL-XXX-999999-9

De MTC pas heeft als formaat: NL-MTC-X99999999-9

Iemand enig idee? Of accepteerd Shell alleen maar zijn eigen laaddruppels? Dat zou echt wel een probleem zijn want dan kan ik dus niet laden thuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:40
stefxx schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:39:
Ik heb een eigen laadpaal (nog van vorige werkgever), een Shell Recharge (oude New Motion Advanced). En nu een andere auto van een nieuwe werkgever. Ik heb daarbij een MTC laaddruppel ontvangen.

Echter, ik krijg dat NL-MTC nummer niet ingevoerd in de laadpaal configuratie. Via de website lijkt hij het te accepteren maar hij wil niet opslaan. Via de Shell Recharge app krijg ik hem niet eens ingevoerd want niet het juiste formaat.

Blijkbaar verwacht Shell Recharge een formaat als: NL-XXX-999999-9

De MTC pas heeft als formaat: NL-MTC-X99999999-9

Iemand enig idee? Of accepteerd Shell alleen maar zijn eigen laaddruppels? Dat zou echt wel een probleem zijn want dan kan ik dus niet laden thuis...
Je kunt de klantenservice even benaderen? Maar kan best zijn dat deze pas er idd niet in kan. Je kunt toch ook gewoon de paal op gastladen zetten? Dan je tarief x 1,21 en je krijgt gewoon het geld terug. Ik heb overigens een TravelCard pas en die kan er wel in.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
[...]

Ok, dat is goed om te weten, thx!

Als dit met deze Zappi kan dan moet dat in mijn ogen ook kunnen met bijv een Tesla WC, of andere 'simpelere' laadpaal die 1 en 3 fase opladen ondersteund. Wel met een stukje extra aansturing bijvoorbeeld.
Ik zie dat bijv TeslaSolarCharge dit ook zou moeten kunnen, aldus chatgpt op mijn gerichte vraag daarover :-). Mocht iemand dit kunnen bevestigen of tegenspreken hoor ik dat graag.

..
De paal moet dit zelf ondersteunen. Of de auto eventueel. Maar je kunt ook gewoon op 1F laden. Ik heb een NM paal die niet kan schakelen. Die heb ik nu ook op 1F aangesloten en ik kan voldoende laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
Inspired schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:03:
[...]Je kunt de klantenservice even benaderen? Maar kan best zijn dat deze pas er idd niet in kan. Je kunt toch ook gewoon de paal op gastladen zetten? Dan je tarief x 1,21 en je krijgt gewoon het geld terug. Ik heb overigens een TravelCard pas en die kan er wel in.
Net nogmaals geprobeerd om het pasnummer direct in te voeren bij "geautoriseerde laadpassen", daar kijg ik wel een fatsoenlijke foutmelding. Niet een waar ik blij van wordt trouwens: "Alleen Shell Recharge-laadpassen, MTC-Shell Recharge pas, XXImo mobiliteitspas en Travelcard combipassen kunnen gebruikt worden als gratis laden pas of automatisch vergoeden pas."

Gastladen openzetten doe ik liever niet want dat wordt je laadpaal ook gelijk op publiek gezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
stefxx schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:11:
[...]

Net nogmaals geprobeerd om het pasnummer direct in te voeren bij "geautoriseerde laadpassen", daar kijg ik wel een fatsoenlijke foutmelding. Niet een waar ik blij van wordt trouwens: "Alleen Shell Recharge-laadpassen, MTC-Shell Recharge pas, XXImo mobiliteitspas en Travelcard combipassen kunnen gebruikt worden als gratis laden pas of automatisch vergoeden pas."

Gastladen openzetten doe ik liever niet want dat wordt je laadpaal ook gelijk op publiek gezet!
Mja, dan heb je pech. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:07:
[...]

De paal moet dit zelf ondersteunen. Of de auto eventueel. Maar je kunt ook gewoon op 1F laden. Ik heb een NM paal die niet kan schakelen. Die heb ik nu ook op 1F aangesloten en ik kan voldoende laden.
Je hebt 2 van de 3 fases fysiek afgekoppeld in de lader? Of gebruik je een 1-fase laadkabel van lader naar de auto?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
JanHenk schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:30:
[...]

Je hebt 2 van de 3 fases fysiek afgekoppeld in de lader? Of gebruik je een 1-fase laadkabel van lader naar de auto?
Ja, ik heb nu twee fasen van de automaat afgekoppeld in de meterkast. Wellicht dat ik nog een keer een DIN schakelaar plaats om dit wat handiger te doen maar voor nu is dit prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

stefxx schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:11:
[...]

Kun je bij de leasemaatschappij geen 'compatible' laadpas/-druppel aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
7o9 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:58:
[...]

Kun je bij de leasemaatschappij geen 'compatible' laadpas/-druppel aanvragen?
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Zo doen normaal alleen MTC, maar er is blijkbaar ook een "MTC-Shell Recharge" laadpas. Ben benieuwd of ze dat kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:56:
[...]

Volgens mij kan een Tesla laadpunt niet automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen. Een Zappi is wellicht wat groot maar je kunt wel de kabel netjes kwijt.
Nee klopt idd. Niet out of the box. Ik kijk naar projecten als evcc.io of TeslaSolarCharger voor de aansturing. Ik zie alleen bij de repo van TeslaSolarCharger dat tesla deze maand hun auto API heeft beperkt. Iemand daar ervaring mee wat dat betekent voor dit soort projecten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

stefxx schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:24:
[...]

Ja, daar zat ik ook aan te denken. Zo doen normaal alleen MTC, maar er is blijkbaar ook een "MTC-Shell Recharge" laadpas. Ben benieuwd of ze dat kunnen leveren.
Toevallig bij Arval vorige week een (internationale) laaddruppel aangevraagd. Staat Shell Recharge en MTC op.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-08 20:30
Zoveel mensen, zoveel meningen: ik vind persoonlijk die Zappi namelijk een te groot, lelijk en log ding. Alhoewel ik zijn features waardeer, zoek ik iets kleiners wat net op een klein stukje muur past waar ook een regenpijp langs loopt. Zit bij mijn huis allemaal niet ideaal. Maar wellicht met TeslaSolarCharge of EVCC kom ik ook een eind.
Heb je ook gekeken naar een Easee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:31
@Riesjard

Er vlogen hier wat wolken over en de airco's staan lekker te pruttelen terwijl de auto in MinPV (dus minimaal 1.4kW afgeven), zie hieronder de reactiviteit van de hele ketting (EVCC + Laadpaal + Auto reactie):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHhK1zstBpbBCtZgYD_5UYVvh8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d0FPydUsC3t7BAZ5pQ1lx9ED.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:49

de Peer

under peer review

HyperBart schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:22:
@Riesjard

Er vlogen hier wat wolken over en de airco's staan lekker te pruttelen terwijl de auto in MinPV (dus minimaal 1.4kW afgeven), zie hieronder de reactiviteit van de hele ketting (EVCC + Laadpaal + Auto reactie):

[Afbeelding]
'PV-opbrengst' lijkt je netinjectie te zijn?
edit: oh nee toch niet. ik keek niet goed!

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 28-06-2024 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:26:
[...]

'PV-opbrengst' lijkt je netinjectie te zijn?
edit: oh nee toch niet. ik keek niet goed!
Geel is gewoon de totale zon opbrengst onafhankelijk van injectie, die laat gewoon zien wat de zonnepanelen op dit moment opwekken.

Rood blauw is netto wat door de teller gaat.
Rood bij verbruik, blauw bij injectie.

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 28-06-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-08 08:10
Ik heb sinds deze week een SMA Ev Charger 7.4. Bewust voor de monofase gekozen ondanks we een 3 fase aansluiting hebben wegens het capaciteitstarief.

Voordeel is natuurlijk dat ie al kan zonneladen vanaf 6A overschot op de panelen.

Nadeel is: hij doet dat niet altijd, en ik heb dus geen idee waarom niet.

Daarnet was er 3000w injectie en de laadpaal gaf geen kick, 20 minuten staan loeren in de app van "en nu gaat ie wel gaan starten... maar nope". Ik heb hem handmatig buiten op snelladen moeten gaan draaien om van mijn injectie gebruik te kunnen maken.

Begin deze week deed ie het wel prima met zonneoverschot. Stopte natuurlijk op moment dat de overschot minder dan 1300w bedroeg. Maar vandaag heeft ie er overduidelijk geen zin in om intelligent te gaan laden. Toch wel zonde om daar zoveel meer voor te dokken (duurdere laadpaal dan de concurrentie en ook nog es een home manager 2.0 kunnen steken (ook 1000 euro extra op de installatie)

Begin deze week heb ik in mijn Kia app de meldingen moeten uitschakelen want het was uren aan een stuk: auto is gestart met laden, auto is gestopt met laden, auto is gestart met laden, auto is gestopt met laden, auto is gestart met laden, auto is gestopt met laden, auto is gestart met laden, auto is gestopt met laden, auto is gestart met laden, auto is gestopt met laden, auto is gestart met laden, auto is gestopt met laden enz 8)7 Het lukt de paal dus wel om bij overschot direct te schakelen. Maar dus niet vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Dat is heel zonde ja, die SMA EV charger is geen geweldige laadpaal in alle eerlijkheid.
Ze hebben geluk dat ze mensen kunnen lokken met het idee "is van SMA dus moet goed samenwerken met SMA" maar dat impliceert wel een aantal dingen, zoals bv het hebben van die Sunny Home Manager etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
had sneller moeten komen klagen 8)7 |:(

https://i.imgur.com/8kBl8xU.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
HyperBart schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:45:
Dat is heel zonde ja, die SMA EV charger is geen geweldige laadpaal in alle eerlijkheid.
Ze hebben geluk dat ze mensen kunnen lokken met het idee "is van SMA dus moet goed samenwerken met SMA" maar dat impliceert wel een aantal dingen, zoals bv het hebben van die Sunny Home Manager etc.
Maar ondanks het hebben van die SHM2.0 werkt het toch allemaal niet zo prima samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomski
de SMA support site is ook niet zo heel behulpzaam. :(

SMA EV Charger does not charge the vehicle in charging mode "PV surplus charging", although sufficient PV power is available
30 Mar 2023•Knowledge
Description
The SMA EV Charger does not charge the vehicle in the Charging Mode "PV surplus charging", although sufficient PV power or irradiation is available.

Corrective Measure
Please contact your installer for further investigation and refer to this artikle.

Disclaimer

The information provided in this article of the SMA Online Service Center (OSC) are intended for photovoltaic professionals, electrical installers and system operators.

Dus de installateur gaat ook online kijken en dan zien dat ie zichzelf moet contacteren. Ofwel is de SMA support site gesplitst in installer/home owner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
GilbertvH schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:12:
[...]

Nog niet, daar ga ik ook nog eens naar kijken!
HyperBart schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:22:
@Riesjard

[Afbeelding]
Ziet er aardig uit zo idd! Houdt hem niet helemaal strak maar zoals iemand hier al zei: er komt natuurlijk een hoop regeltechniek bij kijken.
Welke paal heb je en ondersteund deze zowel 1 als 3 fase laden?
Hoe gaat dat aansturen van 1 naar 3 fasen laden en andersom?
Ik belde vandaag met een elektricien en die zei dat hij tijdens de installatie van een Tesla Wall Connector moet instellen dat hij OF op 1 fase is aangesloten OF op 3. Schakelen daartussen vroeg hij zich af of dat zomaar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Flexiilex schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:56:
[...]

Als je een zappi 2.1 hebt en automatisch schakelen tussen fasen aanzet kan dit al veel eerder. Je kan namelijk maximaal 3,6 kW laden op 1 fase (en minimaal 1,4). Waarschijnlijk dus vanaf 08:00, rekenig houdend met je verbruik wat je ook op dat moment in huis hebt. Dus bij 2kW ga je al ongeveer kunnen laden en schakelt na 3,6kW vanzelf naar 3 fase en weer terug als dit lager word

Je kan ook nog de “slider” op 70 of 80% zetten dan zal je auto nog een klein deel uit het net halen om op 1,4 kW te komen en zal daarna vanzelf 100% groen laden als er genoeg beschikbaar is. Waarschijnlijk dus rond 08:00
Maximaal 3,6 kW per fase op een Zappi 2.1 3-fasen is niet correct. De Zappi 2.1 kan 22 kW aan, dat is 32A per 1-fase = 32 * 230V = 7.3 kW/fase ipv 3.6 kW/fase. Als je de Zappi afzekert op 3x16A, dan kom je idd uit op 3.6 kW/fase, maar dat kan je wel verhogen naar bijv. 20A of evt. hoger bij 3x35A.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Riesjard schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:04:
[...]

Nog niet, daar ga ik ook nog eens naar kijken!

[...]

Ziet er aardig uit zo idd! Houdt hem niet helemaal strak maar zoals iemand hier al zei: er komt natuurlijk een hoop regeltechniek bij kijken.
Welke paal heb je en ondersteund deze zowel 1 als 3 fase laden?
Hoe gaat dat aansturen van 1 naar 3 fasen laden en andersom?
Ik belde vandaag met een elektricien en die zei dat hij tijdens de installatie van een Tesla Wall Connector moet instellen dat hij OF op 1 fase is aangesloten OF op 3. Schakelen daartussen vroeg hij zich af of dat zomaar kan.
Ik had ‘m nu op minPv staan, dus dat is 6A ongeacht hoeveel PV, is er meer dan 6A pv dan gaat hij hoger. Als er minder grillig/hoog verbruik is dan gaat hij echt wel redelijk strak mee hoor. Maar opnieuw: het is een ketting, de auto moet vooral snel reageren.

Ik heb een Alfen en dat ding is echt geweldig. Het is een degelijke NL laadpaal die alle geavanceerde functies voor een goede dagelijkse te gebruiken publieke laadpaal moet hebben.
MID meter, load balancing, laadpleinen met meerdere palen, Zoe compatibel (was vroeger een dingetje), mA regeling eens je boven 6A zit.

Sinds kort bieden ze zelf ook een gebruikersapp aan ipv alleen een installer app.

Ja deze ondersteunt 1F/3F laden en dat is toch wel een mooi staaltje protocol en techniek. Hij kan via de signaaldraad netjes signaleren aan de auto dat deze niet meer mag laden, de auto signaleert dan terug dat hij wil suspenden/suspend, de laadbox koppelt alle fases even af, signaleert dat de auto mag beginnen laden en schakelt via de aparte relais dan een fase terug in ipv 3.

Er waren auto’s die daar niet mee om konden door een bugje (in de auto dus) en als ik het mij goed herinner had @Femme zo een Kia. Datzelfde model Kia had ik ook als demo wagen eens mee en toen hoorde ik met een doffe klap de automaat er uit vliegen. Lag volledig aan de auto, maar bon gezellig is anders.

Met 2 BMW’s, een Tesla, een Ford mach e, 2 polestar 2’s gaat het hier allemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
@Riesjard die TWC moet je gewoon niet doen, dat is een statisch ding, als je een beetje flexibel wil laden dan wil je gewoon een laadpaal die vlot tussen 1 en 3 fasen kan gaan.

Ik heb zelfs mijn Alfen laten upgraden naar de 22kW variant, niet omdat ik 22kW kan laden maar omdat je dan 32A per fase kan geven, ik zet EVCC vaak op fixed 1 fase omdat hij dan minder vaak staat te klikken als er verbruik is en veel PV, ik heb namelijk max 5.5kW AC PV en als je dan wat begint te koken of het wasmachine doet een opwarmmomentje dan moet hij van 3 naar 1 fase gaan en 2 min later weer omgekeerd, dat is onnodige slijtage. Nu duw ik lekker max tot 7.4kW in de wagen op 1 fase als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
HyperBart schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 01:34:
@Riesjard die TWC moet je gewoon niet doen, dat is een statisch ding, als je een beetje flexibek wil laden dan wil je gewoon een laadpaal die vlot tussen 1 en 3 fasen kan gaan.

Ik heb zelfs mijn Alfen laten upgraden naar de 22kW variant, niet omdat ik 22kW kan laden maar omdat je dan 32A per fase kan geven, ik zet EVCC vaak op fixed 1 fase omdat hij dan minder vaak staat te klikken als er verbruik is en veel PV, ik heb namelijk max 5.5kW AC PV en als je dan wat begint te koken of het wasmachine doet een opwarmmomentje dan moet hij van 3 naar 1 fase gaan en 2 min later weer omgekeerd, dat is onnodige slijtage. Nu duw ik lekker max tot 7.4kW in de wagen op 1 fase als het moet.
Onzin imho. Zelf heb je toch ook geen noodzaak om te schakelen? Je moet al een flinke PV installatie hebben wil je lang boven de 7,4kW uitkomen. En met zo'n installie krijg je dan de auto ook wel vol op 1x32. Een Alfen heeft zeker voordelen hoor maar het is ook 550 vs 1100. Als ik privé alleen een Tesla zou rijden zou ik zelf lekker een TWC nemen met TSC. Kun je van 1<>32A laden op 1F (of 1<>16 op 3F) en je hebt een fijn knopje op de connector. De meerprijs van iets als een Alfen/Zappi zou mij het niet waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HyperBart schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 01:34:
@Riesjard die TWC moet je gewoon niet doen, dat is een statisch ding, als je een beetje flexibek wil laden dan wil je gewoon een laadpaal die vlot tussen 1 en 3 fasen kan gaan.

Op die manier staat mijn Zappi ook ingesteld en die regelt alles wat je noemt zonder dat er nog iets met evcc o.i.d. moet worden gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:12:
[...]

Onzin imho. Zelf heb je toch ook geen noodzaak om te schakelen? Je moet al een flinke PV installatie hebben wil je lang boven de 7,4kW uitkomen. En met zo'n installie krijg je dan de auto ook wel vol op 1x32. Een Alfen heeft zeker voordelen hoor maar het is ook 550 vs 1100. Als ik privé alleen een Tesla zou rijden zou ik zelf lekker een TWC nemen met TSC. Kun je van 1<>32A laden op 1F (of 1<>16 op 3F) en je hebt een fijn knopje op de connector. De meerprijs van iets als een Alfen/Zappi zou mij het niet waard zijn.
Ik heb PV op oost, zuid, west. Waarschijnlijk mede daardoor komt mijn totale productie nooit boven de 6kw uit.
Als ik dit goed begrijp zou ik met EVCC of TSC een modus solar chargen kunnen maken die dan op 1 fase oplaad, mijn pv productie komt immers toch nooit boven de 7,3kw uit.
Daarnaast kan ik nog normale modi maken die 3x25 leeg trekt en dan dus 11kw laden. Dan heb ik verder toch geen slimme fase schakel logica nodig?

En zijn er dingen die ik nog moet checken om ervoor te zorgen dat ik bijv met mijn installatie 32a kan laden op 1 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Inspired schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:12:
[...]

Ik ben heel kostenbewust rond dat hele elektriciteitsverbruik en eigenconsumptie, dus "noodzaak" is een flexibel begrip. Ik rij met een EV van 80kWh en ik laad mijn auto altijd op in "fast mode" tot 40 of 50 procent afhankelijk van het seizoen (lees: als ik weet dat heel zonnig is en de wagen een hele dag thuis is dan durf ik 'm default op 40 laten staan, anders wissel ik wel eens of laad ik manueel bij op snelle modus).
Ook niet vergeten: ik ben Belg dus ik heb het zogenaamde capaciteitstarief (daarom die 3.7kW max vanuit het net, dat is wat ons huis max trekt voor een kwartier gemiddeld dus ik heb de laadpaal de mogelijkheid gegeven om tot die pieken te mogen gaan).

De wetenschap dat ik op een helderblauwe dag 5.5kW kan opladen en max 3.7kW vanuit het net kan importeren vind ik heel aangenaam, ik heb maximale flexibiliteit en een EV is dus voor mij nooit een probleem om zo efficient mogelijk zo vol mogelijk te laden voor mijn eerstvolgende verplaatsing.

Ik heb een 8600 Wp, 6.7 op een 4kW in het huis en 1880Wp op een 1.5kW in het tuinhuis, die zitten resp. op fase L2 en L3. Ik heb een woning aansluiting N400V/20A.

Ik vind het dus heel aangenaam dat ik als het nodig is (EVCC kan dat trouwens prima zelf) ik naar 3 fases kan gaan om op die manier mijn load te spreiden over die fases. Ik moet dus geen 11kW hebben, ik wil wel kunnen balanceren. Me fysiek vastzetten op 1F via het apparaat is dus tegen mijn denkwijze/principe

[ Voor 30% gewijzigd door HyperBart op 29-06-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Riesjard schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:47:
[...]

Ik heb PV op oost, zuid, west. Waarschijnlijk mede daardoor komt mijn totale productie nooit boven de 6kw uit.
Wat is het vermogen van je omvormers per set van panelen en hoe is die aangesloten op het net?
Als ik dit goed begrijp zou ik met EVCC of TSC een modus solar chargen kunnen maken die dan op 1 fase oplaad, mijn pv productie komt immers toch nooit boven de 7,3kw uit.
Zie mijn vorige post, als je een 3 fase omvormer hebt dan wordt je zonnestroom op die 3 fases gezet. Als zodadelijk in je antwoord blijkt dat je 2 enkelfasige omvormers hebt dan zou ik een 1F/3F wisselbare laadpaal nemen en de eerste fase van die laadpaal op dezelfde fase hangen als waar de grootste/hoogst vermogen presterende omvormer hangt.
Daarnaast kan ik nog normale modi maken die 3x25 leeg trekt en dan dus 11kw laden. Dan heb ik verder toch geen slimme fase schakel logica nodig?
Hier ben ik niet mee met je zin?
En zijn er dingen die ik nog moet checken om ervoor te zorgen dat ik bijv met mijn installatie 32a kan laden op 1 fase?
Als ik het goed begrijp heb je een 3x25A aansluiting? Ja dan moet je natuurlijk wel de eerste fase van je laadpaal op dezelfde fase hangen als waar de omvormer op hangt zodat je 25+7A kan geven aan de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
@HyperBart Enphase dus micros. Elk dakdeel met een aparte kabel aangesloten op een aparte fase van idd mijn 3x25 aansluiting.

Opwek per dakdeel en dus fase ziet er zo uit ongeveer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTlAjRmegc6m6fq_eyfT4MarmS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ZtD50q2jcRl8nDfxuoVmXTi.png?f=fotoalbum_large

Nog op de zin waar je nog niet in mee was: Ik ben van plan om minimaal 2 modussen te maken in mijn aansturing met EVCC of TSC:
- alleen solar. Als ik het goed begrijp zou deze modus altijd op 1 fase opladen voldoende zijn.
- max laden: 3 fasen opladen incl max van het net trekken

[ Voor 82% gewijzigd door Riesjard op 29-06-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Riesjard schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:58:
@HyperBart Enphase dus micros. Elk dakdeel met een aparte kabel aangesloten op een aparte fase van idd mijn 3x25 aansluiting.

Opwek per dakdeel en dus fase ziet er zo uit ongeveer:
[Afbeelding]

Nog op de zin waar je nog niet in mee was: Ik ben van plan om minimaal 2 modussen te maken in mijn aansturing met EVCC of TSC:
- alleen solar. Als ik het goed begrijp zou deze modus altijd op 1 fase opladen voldoende zijn.
- max laden: 3 fasen opladen incl max van het net trekken
Leuke verdeling, eigenlijk best mooi.
Als ik dit zie dan zou ik toch blijven bij mijn keuze om een 1/3F schakelbare laadpaal te nemen. Waarom?

Met 1/3F schakelbaar verbreed je het bereik van je vermogen van minimaal 1.4 tot 11kW. Omdat je inverters op 3 aparte fases zitten maar toch overal telkens wat amperes kunnen wegzetten kan je op dat moment ook op alle fases wat amperes afsnoepen om naar je EV te sturen. Voor je meter/eigenverbruik maakt het niet uit maar het is wel "proper" omdat je op alle fases ietwat gelijkmatig afneemt en op die manier ook echt je eigen ampères direct verbruikt, ipv op 1 fase te injecteren en op een andere af te nemen.

De luxe om toch te kunnen zeggen "foert, nu wil ik op 11kW de auto volstampen" vind ik wel leuk, maar @Inspired heeft daar ook wel een terecht punt: iemand die met een 11kW toekomt qua laadtijd zal normaal ook toekomen met een 7.4kW lader. Er zijn maar weinig mensen (denk ik) die echt hun auto iedere dag 80kWh volledig leegrijden en dan niet minstens 10 à 11h @ 7.4kW thuis kunnen blijven staan.

Nu, dat laatste zal zich toch voordoen (op 1F laden) als je bv in de winter wilt laden en je vermogen van alle dakdelen tesamen dermate laag is dat je met moeite aan die 1.4kW minimaal geraakt.

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 29-06-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Riesjard schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:47:
[...]

Voor het op zonnestroomoverschot laden heb je dan geen automatisch schakelen nodig inderdaad. Je kunt je overschot tussen de 1,4kW en 7,3kW dan altijd kwijt met 1 fase laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
DonJuape schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:15:
[...]

Voor het op zonnestroomoverschot laden heb je dan geen automatisch schakelen nodig inderdaad. Je kunt je overschot tussen de 1,4kW en 7,3kW dan altijd kwijt met 1 fase laden.
Onder de streep niet, eens. Maar er is een bepaalde elegantie en leuk principe richting het net om op 3 fasen te laden als je op 3 fasen gelijktijdig zit terug te leveren.

Ik zit daar misschien iets te "gutmensch" naar te kijken maar als ik kijk naar het net in Nederland en in onze straat specifiek dan zie ik daar wel wat gelijkenis. Jullie hebben landelijk/regionaal echt grote problemen met congestie, zowel bij injecteren als afnemen. Belgie is daar iets beter op voorzien maar toevallig in onze straat vallen we buiten het dekkingsgebied van 3 cabines/transfo's, we zitten net in een "dead spot/zone".

Dus ik word heel regelmatig geconfronteerd met uitvallende omvormers in de straat en de laadpaal die verwittigt dat de spanning te laag of te hoog is. In de winter gaat die vlotjes naar 200V en in de zomer is 260V geen uitzondering en zelfs langdurig boven de 253V ook niet. Dat gaat zo ver dat ik een tijdje geautomatiseerd wat vermogen trok kortstondig om hier in huis een voltage drop te genereren zodat de omvormer even door kon :+ , nu heb ik het opgelost op een andere manier.

[ Voor 49% gewijzigd door HyperBart op 29-06-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HyperBart schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:17:
[...]

Onder de streep niet, eens. Maar er is een bepaalde elegantie en leuk principe richting het net om op 3 fasen te laden als je op 3 fasen gelijktijdig zit terug te leveren.
Eens maar het zal lastig worden om in het Nederlandse klimaat op 3 fasen zonnestroomoverschot te laden vanwege de minimaal 1,4kW overschot per fase. Dan liever iets minder elegant en op 1 fase laden (of veelvuldig schakelen tussen 1 en 3 fasen overschot laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:15:
[...]

Hoe meer ik nadenk over wat ik hier allemaal langs zie komen hoe minder noodzakelijk 3 fasen laden (op 11kw) zal zijn voor mij.
Ik heb een 60kwh accu. Stel dat ik savonds thuiskom met 20% en naar 100% wil brengen is dat ‘maar’ 48kwh.
7kw of 11kw laden betekent in dit voorbeeld 4,5 uur of bijna 7 uur laden. Die 7 uur ben ik altijd wel thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Riesjard schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:56:
[...]

Hoe meer ik nadenk over wat ik hier allemaal langs zie komen hoe minder noodzakelijk 3 fasen laden (op 11kw) zal zijn voor mij.
Ik heb een 60kwh accu. Stel dat ik savonds thuiskom met 20% en naar 100% wil brengen is dat ‘maar’ 48kwh.
7kw of 11kw laden betekent in dit voorbeeld 4,5 uur of bijna 7 uur laden. Die 7 uur ben ik altijd wel thuis.
Volgens mij heb je een 3 x 25A hoofdaansluiting, dus gewoon laden (niet op overschot) kan op 1 fase maar tot 5,7kW dus het duurt iets langer. Als je nog meer (grote) verbruikers hebt op dezelfde fase duurt het nog langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Riesjard schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:56:
[...]

Je moet naar mijn mening ook rekening houden met ander verbruik op alle fases individueel.
Op 3 fases laden aan 6A is per fase rustiger dan op een fase 16 of 18 of 25A trekken.
DonJuape schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:25:
[...]

Volgens mij heb je een 3 x 25A hoofdaansluiting, dus gewoon laden (niet op overschot) kan op 1 fase maar tot 5,7kW dus het duurt iets langer. Als je nog meer (grote) verbruikers hebt op dezelfde fase duurt het nog langer.
@Riesjard wat DonJuape hier ook zegt, je moet je niet blindstaren op PV only, in de winter ga je je wagen op de nacht graag volladen en met 3F gaat dit imho “rustiger” op alle fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
HyperBart schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:36:
[...]

Je moet naar mijn mening ook rekening houden met ander verbruik op alle fases individueel.
Op 3 fases laden aan 6A is per fase rustiger dan op een fase 16 of 18 of 25A trekken.

[...]

@Riesjard wat DonJuape hier ook zegt, je moet je niet blindstaren op PV only, in de winter ga je je wagen op de nacht graag volladen en met 3F gaat dit imho “rustiger” op alle fases.
Ja idd eens. Ik heb best wat verbruikers in huis. Met name een warmtepomp die in dec en januari 24/7 1kw trekt met uitschieters naar 3kw voor tapwater. Daarnaast inductie koken, oven, wasmachine, droger, vaatwasser. Stuk voor stuk dingen die ook met gemak 1 kw trekken.
Maar valt allemaal nog steeds mee en moet goed te doen zijn met 3x25

Maar ik neig er toch steeds meer naar een simpel oplaadpunt bijv die van Tesla. Aansturing door EVCC of TSC. Hierbij in de zomer zoveel mogelijk op 1f opladen met solar only. Daarnaast een normale modus waarbij hij 3 fase oplaad met een max van 11kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Riesjard schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:48:
[...]

Ja idd eens. Ik heb best wat verbruikers in huis. Met name een warmtepomp die in dec en januari 24/7 1kw trekt met uitschieters naar 3kw voor tapwater. Daarnaast inductie koken, oven, wasmachine, droger, vaatwasser. Stuk voor stuk dingen die ook met gemak 1 kw trekken.

Maar ik neig er toch steeds meer naar een simpel oplaadpunt bijv die van Tesla. Aansturing door EVCC of TSC. Hierbij in de zomer zoveel mogelijk op 1f opladen met solar only. Daarnaast een normale modus waarbij hij 3 fase oplaad met een max van 11kw.
Maar hoe kan die EVCC (wat is dat trouwens, software of een kastje?) het Tesla laadpunt dan laten schakelen tussen 1 en 3 fasen? De TWC kan dat zelf niet dus ontbreekt niet gewoon de hardware daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:48:
[...]

Maar hoe kan die EVCC (wat is dat trouwens, software of een kastje?) het Tesla laadpunt dan laten schakelen tussen 1 en 3 fasen? De TWC kan dat zelf niet dus ontbreekt niet gewoon de hardware daarvoor?
Die zal de auto dan aansturen. Niet de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Inspired schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:40:
[...]

Die zal de auto dan aansturen. Niet de laadpaal.
Eh neen. De auto kan zelf niet fases afsluiten. Sorry.

Of je dynamisch 1F/3F kan laden is afhankelijk van de EVSE aka “de laadpaal”.

Hier kan je met 1p3p knopje de lijst filteren van EVSE’s die in staat zijn te wisselen: https://docs.evcc.io/docs/devices/chargers

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 29-06-2024 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
DonJuape schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:48:
[...]

Evcc is een stukje software van een Duits team. Dat draai je op een NAS of rPi of servertje thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Riesjard schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:48:
[...]

Maar de Tesla Wall Connector kan toch niet wisselen van aantal fases? Da’s net mijne hele punt met dat ding, het is of of.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
HyperBart schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:04:
[...]

Eh neen. De auto kan zelf niet fases afsluiten. Sorry.

Of je dynamisch 1F/3F kan laden is afhankelijk van de EVSE aka “de laadpaal”.

Hier kan je met 1p3p knopje de lijst filteren van EVSE’s die in staat zijn te wisselen: https://docs.evcc.io/docs/devices/chargers
Klopt. Niet goed gelezen blijkbaar. Doelde meer op het aanpassen van de laadstroom.

@Riesjard je kunt ook gewoon starten met de mobile charger. Monteer een CEE buiten die eventueel later te gebruiken is voor een laadpaal. De mobile charger kan ook gewoon met 32A laden. Kun je ook kijken of TSC of EVCC voldoende is voor je.

[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 29-06-2024 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
HyperBart schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:09:
[...]

Maar de Tesla Wall Connector kan toch niet wisselen van aantal fases? Da’s net mijne hele punt met dat ding, het is of of.
Fijn dat je doorzet ;-)
Ik was op het verkeerde been gezet door een antwoord van chatgpt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpEONnnDXu6V_hRGuIQ2wBg94bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COGvPe8ggJeYmYZdYaeM5tn4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik nam zomaar aan dat hij hier de waarheid sprak.
Maar ik wil dat dus wel dat dit schakelen tussen 1 fase en 3 fasen laden kan. Ik ga dus even verder zoeken en zal ook kijken in die lijst die hieronder is gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08 13:17
Taro schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:31:
[...]

Maximaal 3,6 kW per fase op een Zappi 2.1 3-fasen is niet correct. De Zappi 2.1 kan 22 kW aan, dat is 32A per 1-fase = 32 * 230V = 7.3 kW/fase ipv 3.6 kW/fase. Als je de Zappi afzekert op 3x16A, dan kom je idd uit op 3.6 kW/fase, maar dat kan je wel verhogen naar bijv. 20A of evt. hoger bij 3x35A.
Klopt. Ik heb t eigenlijk over de situatie die iedereen heeft :). 32A afzekeren is niet handig met 3x25 en vaak hebben mensen niet hoger en dus kom je op 16/20a max uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Flexiilex schreef op zondag 30 juni 2024 @ 00:17:
[...]

Klopt. Ik heb t eigenlijk over de situatie die iedereen heeft :). 32A afzekeren is niet handig met 3x25 en vaak hebben mensen niet hoger en dus kom je op 16/20a max uit.
Waarom is afzekeren met 3 x 32A geen goed idee? Ik heb mijn Zappi afgezekerd met 3 x 32A bij mijn 3 x 25A hoofdaansluiting (wel 6mm2 bedrading). Load Balancing staat uiteraard op 25A en dan gaat dat gewoon goed. Op deze manier kan ik van 1,4kW tot 7,3kW op 1 fase zonnestroomoverschot laden. Afzekeren op 3 x 25A was overigens voldoende geweest omdat mijn 1 fase omvormer kapt op 5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:33
HyperBart schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:17:
[...]
Dus ik word heel regelmatig geconfronteerd met uitvallende omvormers in de straat en de laadpaal die verwittigt dat de spanning te laag of te hoog is. In de winter gaat die vlotjes naar 200V en in de zomer is 260V geen uitzondering en zelfs langdurig boven de 253V ook niet. Dat gaat zo ver dat ik een tijdje geautomatiseerd wat vermogen trok kortstondig om hier in huis een voltage drop te genereren zodat de omvormer even door kon :+ , nu heb ik het opgelost op een andere manier.
Hoe heb je dat nu opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
sir_knudde schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:33:
[...]

Hoe heb je dat nu opgelost?
On the advice of counsel, I invoke my privilege against self-incrimination and respectfully decline to answer your question.

🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HyperBart schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:56:
[...]

On the advice of counsel, I invoke my privilege against self-incrimination and respectfully decline to answer your question.

🤓
Ik vermoed een tweak/hack in de omvormer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:02
HyperBart schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:56:
[...]

🤓
Je zou natuurlijk voor educatieve doeleinden een theoretische mogelijkheid kunnen schetsen.
Theoretisch he, dus elke analogie met praktijk gevallen berust op louter toeval.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

HyperBart schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:05:
[...]

Evcc is een stukje software van een Duits team. Dat draai je op een NAS of rPi of servertje thuis.
De naam EVCC is dan niet zo handig gekozen. Een Electric Vehicle Charge Controller (EVCC) is de unit in elke EV die de communicatie tussen EV en laadpunt verzorgt. Hoewel die EVCC software natuurlijk hetzelfde doet alleen exclusief de hardware...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DT5ehktUNClb5GBm9WNAGMb8-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Eghe02BvX2ik8ijnrDxI0Tsd.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gtlZc-AwPEVXJHSTX3-3ruL3rg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xQZrNakRfshkQukUz4yE4wtB.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door DonJuape op 30-06-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-08 12:03
Ik heb al een paar jaar een ICU Compact laadpaal met een vaste kabel voor het laden van onze Outlander PHEV (type 1 aansluiting).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ix0FOn7_8mA_oLSlgPlckmD51yc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eFvbwrxhUswOTsGlwt0REL1q.jpg?f=user_large

De Outlander wordt vervangen door een Kia Niro (met type 2 aansluiting).
Kan ik de kabel met de type 1 aansluiting loshalen en vervangen voor een kabel met een type 2 aansluiting?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtnAKVE4r6LrKYrlvKD40IILNNw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rVLfxrs27cawiYw6jGDQ3QR7.webp?f=user_large
Voorbeeld kabel open eind 3 fase type 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZcGht-1GuOaLBczMV_2US5rsXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEXUh4kG3IwJnWp4nr5sz8uu.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]
Binnenwerk laadpaal

Ik weet niet goed of je deze aansluiting kan losmaken en er een andere kabel aan kan zetten.
Daarnaast zijn al die nieuwe kabels vaak 3 fase en mijn laadpaal is 1 fase.
Dat zou niet uit mogen maken heb ik ergens gelezen maar klopt dat ook echt?

De lage laadsnelheid van de 1 fase lader is voor ons gebruik prima (en dat scheelt voor nu nog even dure aanpassingen aan de meterkast.

[ Voor 18% gewijzigd door Leader98 op 30-06-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-07 11:41
Beste tweakers,

Ik dacht voordat ik overga tot aanschaf, misschien hebben jullie nog wat tips voor mij.

Ik heb een MG4 Electric Standard met een 1-fase boordlader. Ik wil een eigen wallboxlader aanschaffen. In mijn gemeente is sinds kort een pilot dat je aparte stoeptegels kunt neerleggen voor een laadkabel. Mijn auto gaat aan de openbare parkeerplaats voor mijn deur laden.

Ik denk dat het verstandig voor de toekomst is om een 3-fasenlader wallbox te kopen.
Er moet een aardlekschakelaar bijkomen. Ook loadbalancing. In de meterkast heb ik een 3 fasen aansluiting (3x25A). Ik koop een losse kabel voor de wallbox, het is fijn als de kabel tussen de 10/15m lang is.

Ik heb verschillende offertes opgevraagd. Ik krijg hele verschillende wallboxen en prijzen terug. Heeft er iemand nog een tip voor een goed bedrijf dat niet al te duur is? Welke wallbox zou je nemen (beste prijs/kwaliteit)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:19
Breg87 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:48:
Beste tweakers,

Ik dacht voordat ik overga tot aanschaf, misschien hebben jullie nog wat tips voor mij.

Ik heb een MG4 Electric Standard met een 1-fase boordlader. Ik wil een eigen wallboxlader aanschaffen. In mijn gemeente is sinds kort een pilot dat je aparte stoeptegels kunt neerleggen voor een laadkabel. Mijn auto gaat aan de openbare parkeerplaats voor mijn deur laden.

Ik denk dat het verstandig voor de toekomst is om een 3-fasenlader wallbox te kopen.
Er moet een aardlekschakelaar bijkomen. Ook loadbalancing. In de meterkast heb ik een 3 fasen aansluiting (3x25A). Ik koop een losse kabel voor de wallbox, het is fijn als de kabel tussen de 10/15m lang is.

Ik heb verschillende offertes opgevraagd. Ik krijg hele verschillende wallboxen en prijzen terug. Heeft er iemand nog een tip voor een goed bedrijf dat niet al te duur is? Welke wallbox zou je nemen (beste prijs/kwaliteit)?
Wat heb je allemaal in dit topic gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-07 15:47
Leader98 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:17:

Kan ik de kabel met de type 1 aansluiting loshalen en vervangen voor een kabel met een type 2 aansluiting?
Kan prima. Ik heb hetzelfde traject doorlopen, zelfde lader en ook van Outlander naar 1 fase Niro.
Wel een 1 fase kabel gebruikt. Staan wel op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:37
Even iets wat ik kwijt moet en ik misschien ooit iemand mee kan helpen.
Vandaag heb ik bij mijn zwager een 3fase Schneider Electric EVlink Home laadpaal geplaatst. Aangezien ze nog een 1fase aansluiting hebben heb ik hem als zodanig aangesloten, maar al wel voor 3fase bedraad. De twee ongebruikte draden in de meterkast had ik niet aangesloten.
Na aansluiten schoot de paal bijna direct in storing.
Wat blijkt (denk ik): dit triggert de ingebouwde DC lekstroom detectie van de paal. Na het loshalen van de L2 en L3 draden in de paal werkte alles als een zonnetje.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-07 11:41
ASS-Ware schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:26:
[...]

Wat heb je allemaal in dit topic gelezen?
Ik heb de topicstart gelezen. Ook volg ik dit topic al een tijdje. Ik ben niet zo thuis in alle technische termen. Er zijn veel meningen. Door mijn vrienden wordt een granny lader aangeraden. Als ik dit topic lees zie ik toch weer veel voorstanders van een wallbox. Vaste laadkabel of losse laadkabel? Ik denk dat het voor mij handig is om een losse laadkabel te kopen (ivm de lengte). Ik heb via Amazon de Schneider Electric wallbox voor niet al te veel geld gekocht. Maar dit vond ik toch nog vrij ingewikkeld. Zelf los een loadbalancer kopen + aarlekschakelaar en dan nog iemand die het kan aansluiten. Uiteindelijk dus teruggestuurd. Ik heb nu in een paar offertes de Ratio wallbox. Maar ik weet niet of dit een goed apparaat is.
Ik weet dat dit Tweakers is en dat je jezelf goed in het onderwerp moet verdiepen. Maar het lukt mij gewoon niet zo goed wat betreft dit onderwerp. Ik hoopte eigenlijk op een paar Tweakers die mij in de goede richting kunnen wijzen. Een goede/niet al te dure installateur en een prima prijs/kwaliteit wallbox waaraan ik een losse laadkabel kan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Breg87 op 30-06-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:06
FatalError schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:08:
Vandaag heb ik bij mijn zwager een 3fase Schneider Electric EVlink Home laadpaal geplaatst. Aangezien ze nog een 1fase aansluiting hebben heb ik hem als zodanig aangesloten, maar al wel voor 3fase bedraad. De twee ongebruikte draden in de meterkast had ik niet aangesloten.
Wat blijkt (denk ik): dit triggert de ingebouwde DC lekstroom detectie van de paal. Na het loshalen van de L2 en L3 draden in de paal werkte alles als een zonnetje.
Sommige laders gaan dan ook in storing omdat ze een lage spanning meten op l2 en l3, altijd in het laadstation de draden los laten dus. Maar daar was je al achter :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:44

AlphaRomeo

FP PowerMod
FatalError schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:08:
Uit interesse: hoe lang is de kabel van meterkast naar laadpaal? Als ongebruikte fases als antenne zijn gaan fungeren zou dat verklaren wat @Makrolon hierboven schetst. Ik heb dezelfde box, maar wil toekomstig misschien twee fases achter een schakelaar hangen, ik ben benieuwd of dit voor mij ook een probleem zou kunnen vormen. De kabel is bij mij maar twee meter lang, dus misschien geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:37
AlphaRomeo schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:57:
[...]

Uit interesse: hoe lang is de kabel van meterkast naar laadpaal? Als ongebruikte fases als antenne zijn gaan fungeren zou dat verklaren wat @Makrolon hierboven schetst.
De kabel is 8 meter 4mm2 (grijze kabel zonder gevlochten aardmantel).

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
GilbertvH schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:12:
[...]

Ik heb er even verder in gezocht en dit is zeker een interessante optie.

Zowel hier als in de HA community lees ik wisselende berichten of je hiermee tijdens het laden goed heen en weer kan switchen tussen 1 en 3 fasen.
Kan iemand dit bevestigen dat dit kan en ook hoe je dat aanpakt/aanstuurt?

Dit wil ik zodat ik een oplaadmodus kan maken waarmee ik over 1 fase puur op zonneenergie kan laden maar ook een modus 3 fase 11kw kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:21
@Riesjard een Zappi kan dit out of the box, geen verdere trukendoos voor nodig.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
guido66 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:30:
@Riesjard een Zappi kan dit out of the box, geen verdere trukendoos voor nodig.
I know.
Deze is echter te groot voor de plek waar ik hem wil plaatsen en om eerlijk te zijn zou ik hem niet vol in het zicht willen plaatsen, ik vind hem nogal lelijk. Maar dat is iets persoonlijks uiteraard.
Ook lees ik wat ervaringen waarbij hij vol in de zon te heet zou worden.

Functioneel kan ie verder precies wat ik zoek, dat was ook de eerste die ik op het oog had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Riesjard schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:04:
[...]

I know.
Deze is echter te groot voor de plek waar ik hem wil plaatsen en om eerlijk te zijn zou ik hem niet vol in het zicht willen plaatsen, ik vind hem nogal lelijk. Maar dat is iets persoonlijks uiteraard.
Ook lees ik wat ervaringen waarbij hij vol in de zon te heet zou worden.

Functioneel kan ie verder precies wat ik zoek, dat was ook de eerste die ik op het oog had.
Functionaliteit van een lader gaat wat mij betreft boven design, alsof het anderen iets zal interesseren hoe die er uit ziet? Daarnaast valt het volgens mij wel mee als je de grijs/witte variant hebt icm zon.

Heb het geluk dat ik een soort stenen boog over de oprit heen heb, waarbij ik hem aan de "overkant" van het huis, geplaatst richting de garage heb opgehangen. Daardoor uit het zicht, uit de zon, maar wel mooi toegankelijk midden op de oprit. Dus mogelijk makkelijk praten vanuit mijn situatie, maar dan alsnog heb ik liever een slimme lelijke laadpaal dan een domme mooie laadpaal waar je heel veel omheen moet programmeren of handmatig actie moet ondernemen op de juiste momenten omdat je het belangrijk vindt dat anderen hem mooi / niet lelijk vinden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-07 13:53
Ik heb een Tesla Wallconnector Gen 3 opgehangen en laad op 1-fase. Deze gaat echter meer stroom verbruiken dan waarmee hij afgezekerd is. Nou kan ik in de Tesla app de auto op 16A max zetten en is het opgelost, maar niet wanneer een andere auto gaat laden.

In de instellingen van de Wall Connector zelf kan ik geen beperking opgeven. Zie ik nou iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

kwaazaar schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:24:
Deze gaat echter meer stroom verbruiken dan waarmee hij afgezekerd is.
Dan is de paal niet goed afgezekerd? Kun je (laten) aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Ik heb een Tesla Wallconnector Gen 3 opgehangen en laad op 1-fase. Deze gaat echter meer stroom verbruiken dan waarmee hij afgezekerd is. Nou kan ik in de Tesla app de auto op 16A max zetten en is het opgelost, maar niet wanneer een andere auto gaat laden.

In de instellingen van de Wall Connector zelf kan ik geen beperking opgeven. Zie ik nou iets over het hoofd?
Bij de inbedrijfstelling kan je dit configureren.

Bron: Handleiding
Uitgangsvermogen
Installeer voor de beste oplaadsnelheid een stroomonderbreker die past bij het nettype en de gewenste uitgangsstroom.
De Wall Connector heeft een ingebouwde aardlekautomaat Type A + DC 6mA.
De maximale uitgangsstroom (ampère) kan door de installateur worden geprogrammeerd als onderdeel van het
inbedrijfstellingsproces. Elke stroomsterkte tussen 6 A en 32 A kan worden geselecteerd. Schat het uitgangsvermogen
voor verschillende netaansluitingen hieronder:
OPMERKING: Sommige Tesla-voertuigen verbruiken mogelijk minder stroom dan het maximale vermogen van de Wall
Connector. De werkelijke oplaadsnelheid is afhankelijk van het geleverde vermogen van de Wall Connector en de
ingebouwde oplader in het voertuig. Zie de Tesla-website voor voertuigspecificaties.
PROCEDURE INBEDRIJFSTELLING
Het inbedrijfstellingsproces voor de Wall Connector maakt een eenvoudige configuratie van de waarde van de
stroomonderbreker, de wifi-connectiviteit en opties voor het delen van vermogen mogelijk. Wall Connectors moeten
voor het eerste gebruik in bedrijf worden gesteld.
1. Schakel de bijbehorende <g>aftakkings</g><g>aftakkings</g><g>stroom</g>onderbreker van de Wall Connector
in om de unit van stroom te voorzien.
2. Gebruik een wifi-apparaat, zoals een smartphone, om verbinding te maken met het SSID wifi-signaal dat door de
Wall Connector wordt uitgezonden. U kunt verbinding maken met het Wall Connector-netwerk door de QR-code
van de sticker op de voorpagina van de snelstarthandleiding te scannen of door handmatig het netwerk te
selecteren en het WPA2-wachtwoord in te voeren (te vinden op de sticker op de voorpagina van de
snelstarthandleiding).
OPMERKING: SSID wordt gedurende 15 minuten uitgezonden.
OPMERKING: Als u geen verbinding kunt maken met de Wall Connector SSID, schakelt u de mobiele datafunctie
op uw mobiele apparaat uit en probeert u het opnieuw.
OPMERKING: Als de Wall Connector niet in bedrijf is gesteld, brandt er continu een geel lampje aan de voorkant
van het hoofdtoestel om aan te geven dat deze klaar is voor inbedrijfstelling.
3. Scan de onderstaande QR-code met het apparaat dat is verbonden met de Wall Connector om toegang te krijgen
tot de inbedrijfstellingsinterface van de webbrowser. U kunt ook handmatig het URL-adres (http://192.168.92.1) in
de webbrowser typen.
4. Volg de stappen voor inbedrijfstelling op het scherm in de webbrowser.
28Handleiding Gen 3 Wall Connector
OPMERKING: Om de Wall Connector de SSID opnieuw te laten uitzenden, houdt u de knop op de laadgreep 5
seconden ingedrukt of schakelt u de stroomonderbreker uit en vervolgens weer in

[ Voor 38% gewijzigd door HyperBart op 01-07-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Taro schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:21:
[...]

Functionaliteit van een lader gaat wat mij betreft boven design, alsof het anderen iets zal interesseren hoe die er uit ziet? Daarnaast valt het volgens mij wel mee als je de grijs/witte variant hebt icm zon.

Heb het geluk dat ik een soort stenen boog over de oprit heen heb, waarbij ik hem aan de "overkant" van het huis, geplaatst richting de garage heb opgehangen. Daardoor uit het zicht, uit de zon, maar wel mooi toegankelijk midden op de oprit. Dus mogelijk makkelijk praten vanuit mijn situatie, maar dan alsnog heb ik liever een slimme lelijke laadpaal dan een domme mooie laadpaal waar je heel veel omheen moet programmeren of handmatig actie moet ondernemen op de juiste momenten omdat je het belangrijk vindt dat anderen hem mooi / niet lelijk vinden.
Onderschat de WAF niet. Ik heb daarom de Alfen Pro Line bij mij binnen laten installeren en de vaste kabel die er aan hangt ingewerkt in de oprit. Tussen de grassen van het bloemenperkje komt de laadkabel daar dan naar boven en wordt ie (binnenkort) op een eiken paaltje opgehangen met zo een houdertje.

Als ik het nu opnieuw zou doen dan had ik een model gekocht met een socket denk ik en die socket in de muur gezet/verlengd/verplaatst.

Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: https://www.laadkabelfabriek.nl/shop/wp-content/uploads/2021/10/Laadpunt-met-rozet-1500.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 01-07-2024 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:37
HyperBart schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:04:
[...]

Onderschat de WAF niet. Ik heb daarom de Alfen Pro Line bij mij binnen laten installeren en de vaste kabel die er aan hangt ingewerkt in de oprit. Tussen de grassen van het bloemenperkje komt de laadkabel daar dan naar boven en wordt ie (binnenkort) op een eiken paaltje opgehangen met zo een houdertje.

Als ik het nu opnieuw zou doen dan had ik een model gekocht met een socket denk ik en die socket in de muur gezet/verlengd/verplaatst.

Zoiets dus:

[Afbeelding]
Voor een 100% privé paal kan dat werken, en dit ziet er indd clean uit.

Maar als je elke keer een kaartje voor de lader moet houden, dan is dit onpraktisch, en iedere keer de kabel langs 2 kanten insteken vind ik ook niet handig.
Ik ben best tevreden met een laadpaal met vaste kabel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Tommie12 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:22:
[...]

Maar als je elke keer een kaartje voor de lader moet houden, dan is dit onpraktisch, en iedere keer de kabel langs 2 kanten insteken vind ik ook niet handig.
Oh ja zeker ik heb ook een vaste kabel, maar met een socket kan je nog altijd kiezen om de kabel in te laten steken. Ik woon in een veilige buurt en het risico op diefstal is hier echt heel beperkt (of je kan via dat stopcontact trouwens ook de kabel op slot doen).

Mijn Alfen staat hier ook op plug to charge. Via iOS shortcuts heb ik een "appje" gemaakt waarmee ik met E-Flux API kan interacteren en op die manier kan ik voor frequenterend familieleden hun laadbeurt starten vanuit de shortcut, voor af en toe bezoekers zet ik 'm via diezelfde shortcut op badging modus en kan iemand in mijn bureau zijn kaartje even swipen voor de Alfen.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 01-07-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:29

Ik heb deze zelf ook. Het is al gezegd, maar even in het kort:

1. Reset 'm (dit kan door de stroom er even af te halen en 'm weer in te schakelen, ofwel de button op de stekker een paar seconden ingedrukt te houden tot de led indicator gaat knipperen)
2. Maak verbinding met het wifi netwerk van de wall connector
3. Ga naar http://192.168.92.1/ en pas de instelling aan :)

Ik heb 'm op 23A staan en kan in de app dynamisch aanpassen, tot 23A.

Je kan overigens ook instellen dat slechts een beperkt aantal auto's ermee mag verbinden. In mijn geval wil 'ie nu alleen mijn Tesla opladen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 22:08
Breg87 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:18:
[...]Ik heb de topicstart gelezen. Ook volg ik dit topic al een tijdje. Ik ben niet zo thuis in alle technische termen. Er zijn veel meningen. Door mijn vrienden wordt een granny lader aangeraden.
Ben zelf ook net begonnen met een EV. Een paar punten waar je naar mijn idee mee moet denken:
  1. Wel thuis kunnen laden is heel veel beter dan niet thuis kunnen laden
  2. Een granny charger is leuk voor noodsituaties of op de camping maar niet bedoeld voor dagelijks gebruik.
  3. Koop een laadpunt dat kan samenwerken met een dynamisch contract, zoals Tibber. Zie voor overzicht: https://tibber.com/nl/store/slim-opladen/laadpunten - vroeg of laat wil je dat ook. Hier in dit topic hoor ik iedereen over de Zappi, maar zelf heb ik een Zaptec Go gekocht en ben daar goed tevreden mee.
  4. Wel of geen vaste kabel: ik wilde zelf ook eerst een vaste kabel, nu heb ik dat niet en vind dat ook prima, staat weer netter in de voortuin. Probeer wel een voor jezelf zo gemakkelijk mogelijke plek te vinden. Op een paal in plaats van aan het huis, als dat handiger is voor jou. Je zal afhankelijk van het gebruik een tot een paar maal per week moeten laden dus moet het wel handig zijn
  5. Als je weet welk type laadpunt dan maakt het niet zoveel uit wie dat bij jou komt installeren. Het is gewoon een kwestie van een kabel trekken van laadpunt naar stoppenkast en installeren extra groep. Als het maar een echte electricien is die weet wat hij/zij doet en geen Beun de Haas. Je wil geen brand.
Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door HDoc op 01-07-2024 15:06 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tommie12 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:22:
[...]

Op zich met je eens, maar ik denk dat velen dit hebben.
Ik declareer de laadkosten bij mijn eigen bedrijf, maar als mijn vrouw ook elektrisch gaat rijden en dat privé doet, dan zullen wij ook met pasjes moeten gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
HyperBart schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:09:
[...]

Leuke verdeling, eigenlijk best mooi.
Als ik dit zie dan zou ik toch blijven bij mijn keuze om een 1/3F schakelbare laadpaal te nemen. Waarom?

Met 1/3F schakelbaar verbreed je het bereik van je vermogen van minimaal 1.4 tot 11kW. Omdat je inverters op 3 aparte fases zitten maar toch overal telkens wat amperes kunnen wegzetten kan je op dat moment ook op alle fases wat amperes afsnoepen om naar je EV te sturen. Voor je meter/eigenverbruik maakt het niet uit maar het is wel "proper" omdat je op alle fases ietwat gelijkmatig afneemt en op die manier ook echt je eigen ampères direct verbruikt, ipv op 1 fase te injecteren en op een andere af te nemen.
Iets begrijp ik nog niet zo goed. Ik heb moeite om mijn vraag begrijpelijk uit te typen, hopelijk ben ik voldoende geslaagd daarin ;).
Wat al eerder ter sprake kwam: ik heb een 3*25a aansluiten en PV opwek wordt redelijk gelijkmatig over deze fases verdeeld.
Nu heb ik hier geleerd dat ik op 1 fase, ondanks mijn 3*25a aansluiting, toch op 32a kan laden omdat dit allemaal achter de meter gebeurt.
Nu is het dus zo dat ik op zonnige dagen ongeveer een piek van 5kw a 6kw opwek maar dus verdeeld over 3 fasen. Ik heb eerder dit paatje gedeeld hoe de verdeling op een mooie dag per fase eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTlAjRmegc6m6fq_eyfT4MarmS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ZtD50q2jcRl8nDfxuoVmXTi.png?f=fotoalbum_large

Nu wek is dus max 6kw op verdeeld over de fasen en lijkt mijn volgend probleem een theoretisch probleem (want 6000w/230v = ongeveer 26a en zal waarschijnlijk net binnen tolerantie van 25a passen). Maar wil weten of ik het goed begrijp.
stel dat ik 7,4kw netto overhoud aan productie en wat is verdeeld over de fasen, hoe kan de auto die dan in mijn voorbeeld op 1 fase komt dan aan die 32a op die fase komen als de aansluiting is afgezekerd op 25a?
Het lijkt me niet dat het laadpunt opwek van 3 fases aan elkaar knopen bij het laden op 1 fase? De stroom moet ergens vandaan komen en dat is dan toch van een fase van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Zaken die functioneel zijn zoals een laadpaal of type zonnepanelen kies je uit op basis van technische specificaties en functionele eisen, mijn vrouw laat dat gelukkig graag en volledig aan mij over :)

Moet er bijv. niet aan denken om iedere dag de laadkabel los te moeten koppelen en uit het prachtige gat in de muur te halen omdat dat mooier is. Of ermee bezig te zijn of anderen iets mooi of lelijk vinden en daardoor andere keuzes te maken die bijv. dagelijks extra handelingen met zich meebrengen of meer geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Taro schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:35:
[...]

Zaken die functioneel zijn zoals een laadpaal of type zonnepanelen kies je uit op basis van technische specificaties en functionele eisen, mijn vrouw laat dat gelukkig graag en volledig aan mij over :)
Niet uitsluitend.
Moet er bijv. niet aan denken om iedere dag de laadkabel los te moeten koppelen en uit het prachtige gat in de muur te halen omdat dat mooier is. Of ermee bezig te zijn of anderen iets mooi of lelijk vinden en daardoor andere keuzes te maken die bijv. dagelijks extra handelingen met zich meebrengen of meer geld kosten.
Het een gaat voor op het ander maar het moet het niet allemaal uitsluiten of volledig overrulen. Da's wat ik probeer te zeggen.

Het is al vaak gezegd maar die Zappi's zijn eigenlijk over het algemeen "niet mooi", dan kan je wel roepen "ja maar is veule beter functioneel" maar dat gaat maar ten dele goedmaken dat 'm er lelijk uit ziet. Over het algemeen vind ik huizen in NL ook niet mooi dus ik snap dat het wat meer is "ja joh doet prima zijn werk, knal maar tegen de voorgevel" maar hier in België zijn we nog een beetje bezorgd om het uiterlijk van ons huis, over de wegen iets minder :+

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 01-07-2024 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Riesjard schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:36:
[...]

Iets begrijp ik nog niet zo goed. Ik heb moeite om mijn vraag begrijpelijk uit te typen, hopelijk ben ik voldoende geslaagd daarin ;).
Wat al eerder ter sprake kwam: ik heb een 3*25a aansluiten en PV opwek wordt redelijk gelijkmatig over deze fases verdeeld.
Nu heb ik hier geleerd dat ik op 1 fase, ondanks mijn 3*25a aansluiting, toch op 32a kan laden omdat dit allemaal achter de meter gebeurt.
Nu is het dus zo dat ik op zonnige dagen ongeveer een piek van 5kw a 6kw opwek maar dus verdeeld over 3 fasen. Ik heb eerder dit paatje gedeeld hoe de verdeling op een mooie dag per fase eruit ziet:
[Afbeelding]

Nu wek is dus max 6kw op verdeeld over de fasen en lijkt mijn volgend probleem een theoretisch probleem (want 6000w/230v = ongeveer 26a en zal waarschijnlijk net binnen tolerantie van 25a passen). Maar wil weten of ik het goed begrijp.
stel dat ik 7,4kw netto overhoud aan productie en wat is verdeeld over de fasen, hoe kan de auto die dan in mijn voorbeeld op 1 fase komt dan aan die 32a op die fase komen als de aansluiting is afgezekerd op 25a?
Het lijkt me niet dat het laadpunt opwek van 3 fases aan elkaar knopen bij het laden op 1 fase? De stroom moet ergens vandaan komen en dat is dan toch van een fase van het net.
Laten we er even 7,5kW overschot van maken, netjes verdeeld en dus 2,5kW per fase. Laadpunt zit op L1. Je levert dan 2,5kW aan het net op L2 en L3 en je neemt 5kW af van het net op L1. Op L1 heb je dan dus 5kW van het net plus 2,5kW van je overschot op L1.
De load balancing van je laadpunt staat wel op 25A zodat je nooit meer dan 25A van het net kunt afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Niet op ieder moment van de dag, doordat je omvormers op verschillende fases zitten duwen ze hun stroom weg op verschillende fases, je grafiekje laat dat mooi zien.

Eerst gaat Phase 3 aan de bak met toppunt op 10h00 daarna Phase 2 en daarna minder hoog Phase 3.

Dus de stroom wordt door je omvormers al "verdeeld" op de fases individueel. Je moet dus rekening houden met het vermogen per fase als je naar een gebruik boven de 25A.
Ja, als je EVSE zo aangesloten is dat L1 van de lader op L1 hangt van je huis (de cyaan grafiek) dan zal je dus pakweg tussen 8h00 en 14h00 tussen de 1.5kW en 2kW bovenop je 25A*230V=5750W == 5,75kW kunnen laden, op dat moment zal je dus 7250 tot 7400W kunnen laden op een fase.

Vanaf 14h00 zal dat steeds minder worden om dan af te vlakken op 5750W maximaal want dat is 25A.
[Afbeelding]

Niet, hij kan dit alleen in de ochtend of in de middag of in de namiddag, afhankelijk van welke fase je EVSE op aangesloten is en dit is dan ook een vast/fysiek gegeven, want zo is je lader aangesloten op 1 fase.

Je deelt het grote totaal ipv per fase en dat is een denkfout. Dit is dus (weer) de reden waarom ik zei: neem een 1F/3F wisselbare lader want op die manier kan je alle fases "rustiger" belasten gelijktijd en toch ook in de winter minimaal laden met 1.4kW.

Jij hebt een luxe die ik niet heb, namelijk tussen pakweg 11h00 en 15h00 heb je op alle fases apart en in groot totaal een mooie opbrengst. Ik heb slechts 2 fases die "bijgevoed" worden door een PV omvormer.

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 01-07-2024 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Dank @HyperBart en @DonJuape. Dan begreep ik het toch beter dan ik dacht.
Ik heb een Easee Lite besteld en zal eens kijken hoe het allemaal gaat. Nu nog wachten op een electricien voor offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-07 07:08
Had nog een vraag mbt het mA laden waar over gesproken werd in de links naar EVCC.

Is het zo dat de laders die mA laden ondersteunen (zoals een Alfen) ook tussenwaarde tussen hele Ampere kunnen sturen om hier mee te laden, ofwel, is het dus met een alfen mogelijk om te laden met 7,2A
Dit zou nml een super mooie uitkomst zijn om zo veel mogelijk je PV te benutten.

Kan een Zappi V2.1 dit ook?

Of is het zo dat laadpalen altijd werken met gehele waarde en er dus geladen moet worden met 6, 7 of bv 8 Ampere??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafelblaffer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-07 11:31
Hallo iedereen,

Voor thuis ben ik op zoek naar een laadpaal voor onze E-niro uit 2018.
Nu zag ik bij tibber de Easee Charge Lite i.c.m. Tibber Pulse.
https://tibber.com/nl/sto...-charge-lite-grid-rewards

Voor nu heb ik geen interesse in Tibber als energieleverancier of met Tibber Rewards te werken.
Kan ik deze set gewoon gebruiken als load balancer met informatieoverdracht naar Home Assistant?
Kan op de website niet duidelijk vinden of dit een vereiste is of niet.

Ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

OscarAarts schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:16:
Had nog een vraag mbt het mA laden waar over gesproken werd in de links naar EVCC.

Is het zo dat de laders die mA laden ondersteunen (zoals een Alfen) ook tussenwaarde tussen hele Ampere kunnen sturen om hier mee te laden, ofwel, is het dus met een alfen mogelijk om te laden met 7,2A
Dit zou nml een super mooie uitkomst zijn om zo veel mogelijk je PV te benutten.

Kan een Zappi V2.1 dit ook?

Of is het zo dat laadpalen altijd werken met gehele waarde en er dus geladen moet worden met 6, 7 of bv 8 Ampere??
Ja hoor. De Zappi gaat gewoon in stappen van 0,1 A omhoog of omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Wafelblaffer schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:56:
Hallo iedereen,

Voor thuis ben ik op zoek naar een laadpaal voor onze E-niro uit 2018.
Nu zag ik bij tibber de Easee Charge Lite i.c.m. Tibber Pulse.
https://tibber.com/nl/sto...-charge-lite-grid-rewards

Voor nu heb ik geen interesse in Tibber als energieleverancier of met Tibber Rewards te werken.
Kan ik deze set gewoon gebruiken als load balancer met informatieoverdracht naar Home Assistant?
Kan op de website niet duidelijk vinden of dit een vereiste is of niet.

Ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben.
Alvast bedankt!
Goeie vraag. Ik zag wel dat zij hun Tibber API openstellen dus ik denk dat je het wel in HA kan krijgen maar of je zonder HA ook kan aansturen zonder Tibber weet ik niet.
Je kunt ook deze kopen en daarna elders los een Easee equalizer kopen: https://tibber.com/nl/store/product/easee-charge-lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafelblaffer
@Riesjard Bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat ik de gok waag en later kijk of het op die manier kan werken, scheelt maar een tientje.

Trouwens, hoe werken deze loadbalancers eigenlijk zonder amperetangen?
Kan de slimme meter (en dus de loadbalancer) het werkelijk verbruik los per fase zien (dus L1, L2 en L3 apart)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Wafelblaffer schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:06:
Ik denk dat ik de gok waag en later kijk of het op die manier kan werken, scheelt maar een tientje.

Op de P1.

https://www.laadpaal-outlet.nl/easee-charge-lite.html
Easee voordeelbundel met 4m kabel
Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer P1 + Easee Cable 4 meter T2.

[ Voor 19% gewijzigd door ASS-Ware op 02-07-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafelblaffer
@ASS-Ware Ik begrijp dat het via de P1 aansluiting gaat, maar betekent dit dat de meter echt realtime het verbruik per fase kan meten en doorgeven aan de load balancer?

Hoorde van familie dat de slimme meter alleen het totale verbruik kan lezen, dus vandaar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wafelblaffer schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:13:
@ASS-Ware Ik begrijp dat het via de P1 aansluiting gaat, maar betekent dit dat de meter echt realtime het verbruik per fase kan meten en doorgeven aan de load balancer?
Ja, wel enkele seconden vertraging meestal (wat prima is).
Hoorde van familie dat de slimme meter alleen het totale verbruik kan lezen, dus vandaar de vraag.
Alleen het totaal van de 3 fasen wordt gecommuniceerd aan de netbeheerder. Dat is misschien wat je bedoelt. En ook weet de slimme meter natuurlijk niet wat je áchter de meter doet als daar gelijktijdig opwek en verbruik plaats vindt, maar dat is voor load balancing ook niet relevant aangezien dat elkaar opheft.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 02-07-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware

Ik heb Domoticz om de slimme meter uit te lezen, ook op de P1 en die laat per fase de opname/teruglevering zien.
Of de loadbalancer daar iets mee doet weet ik niet, maar dat maakt ook niet uit, het gaat tenslotte om de totale afname/teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafelblaffer
de Peer schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:20:
[...]

[...]

Alleen het totaal van de 3 fasen wordt gecommuniceerd aan de netbeheerder. Dat is misschien wat je bedoelt. En ook weet de slimme meter natuurlijk niet wat je áchter de meter doet als daar gelijktijdig opwek en verbruik plaats vindt, maar dat is voor load balancing ook niet relevant aangezien dat elkaar opheft.
Dank je, dan ben ik weer gerust. :)
Ik heb de combi gekocht en zal kijken of het soepel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-07 11:25

Hieronder een screenshot van de Easee-app van de equalizer-status:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrL0Gg1WkGo4BxFq9hJXzJuNiws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bv2SFaVbXEUIHldZulQArOwP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKs
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 07-07 12:21

DKs

Wafelblaffer schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:06:

Kan de slimme meter (en dus de loadbalancer) het werkelijk verbruik los per fase zien (dus L1, L2 en L3 apart)?
Onze V2C Trydan PRO kan met de P1 dongel van Homewizard load balancen. deze ziet de stromen per fase.
Als je het Homewizard abbo hebt kan je elke fasebelasting in de app zien. zie screenshot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Au2Q3VV6LHC-wgk8wLEmJZ-GUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSiLYExX75oh46ObLJbbMWB2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKs

DKs

ASS-Ware schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:31:
[...]

Ik heb Domoticz om de slimme meter uit te lezen, ook op de P1 en die laat per fase de opname/teruglevering zien.
Of de loadbalancer daar iets mee doet weet ik niet, maar dat maakt ook niet uit, het gaat tenslotte om de totale afname/teruglevering.
Voor de afrekening gaat het om het totaal, maar voor load balancing zal dit toch echt per fase bemeten moeten worden immers, komt er 1 fase boven de 5,7kW (bij een 3x25A aansluiting) dan ligt die fase eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
JoopO schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Hieronder een screenshot van de Easee-app van de equalizer-status:

[Afbeelding]
Iemand in dit topic zei onlangs dat je ook op het icoontje kan tappen voor stroomsterkte per fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tv2cU5NXenWfYi3FnbGS8DbrzNw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UoYblxaNy7ixJ40AzPMc9NMo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKs

DKs

[...]

[Afbeelding]

Huisaansluiting 3x25A (dus max 5,7kW per fase beschikbaar) + PV (of Thuisbatterij) maakt dat je meer dan 5,7kW (per fase) kan laden zoals je op dit plaatje kan zien. wel dient je meterkastinstallatie van de juiste kabeldiktes (gedeeltelijk) voorzien te zijn aangezien er grotere vermogens doorheen gaan dan standaard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzGuzkXr_H_2PGxOvmQlTteuN6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PBjZOlqNNUNCeUeBPIVIQnr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-08 11:19
ASS-Ware schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:31:
[...]

Juist voor loadbalancing heb je het gebruik per fase nodig, om te voorkomen dat de belasting op een enkele fase te hoog wordt waardoor de zekering tript. Voor PV regeling (nul op de meter) is inderdaad alleen het totaalgebruik van belang, omdat de slimme meter de fases intern zal salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:20:
[...]

[...]

Het ligt iets genuanceerder helaas, Niet iedere P1 is hetzelfde. Oude meters geven niet eens per fase uit wat het momentane verbruik is, DSMR 4 meters geven meestal eens per 10 s een telegram, DSMR 5 meters geven eens per seconde een telegram uit, maar sommige meters doen maar eens per 10 s een meting, de overige 9 waardes zijn dan hetzelfde. Tenslotte zijn er meters die per seconde een up-to-date telegram uitgeven. De vraag is altijd, is eens per 10 s genoeg om bij te sturen? Meestal wel, want de zekeringen/automaten kunnen kortdurend meer hebben dan is aangegeven. Afgezien daarvan geven de diverse meters ook verschillende informatie terug.

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 02-07-2024 15:41 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Eerder hier gedeeld, maar inmiddels ook aangelegd:

- Buitenstopcontact op een eigen groep in de meterkast;
- Grondkabel 3x2,5mm2 gebruikt om deze aan te sluiten via de kruipruimte, naar buiten gegaan door een ventilatieroostertje;
- Automatische haspel van 15m lengte (3x2,5mm2 kabeldikte)
- De 'Granny Lader' die bij de auto zat;
- Shelly PM 1 Mini voor het monitoren van het verbruik (van het stopcontact). Deze paste helaas niet ín het stopcontact, dus heb ik (in een lasdoos) 'tussen' het stopcontact en de meterkast gezet.

Werkt voorlopig prima! Als ik de batterij (Skoda Superb iV) volledig leeg rij vanaf 100% naar 0-1% dan gaat er daarna zo'n 11,2kWh in (capaciteit = 13,7kWh, bruikbaar = 10kWh). Laadverlies (aangenomen dat de 10kWh er nog volledig 'in' gaat is dus ongeveer 12% - gelukkig minder slecht dan verwacht (ik had 20-30% gelezen).

Dank voor het advies/tips/reacties hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@MrAcid Lijkt me een gevaarlijke oplossing met zoveel contact overgangen. Dat ding is vast niet bedoeld voor langdurig zoveel vermogen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Pagina: 1 ... 125 ... 185 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen